[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste
Acties:
  • 7.354 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Het lijkt er op dat Apple druk bezig is met het oplossen van de problemen:

http://www.macfixit.com/article.php?story=20060329075739314

Overigens worden ook de BTOs nu binnen 3 dagen geleverd. Ik ga volgende week eindelijk maar eens bestellen, eerst nog even kijken of er nou nog iets gedaan wordt met die 30e verjaardag van Apple... Nog steeds 0,0 geruchten daarover terwijl Jobs volgensmij toch wel zinspeelde op iets rond 1 april tijdens de laatste keynote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Goed nieuws dat de CTO nu ook op 3 dagen staat.

Mijn MBP wordt vervangen. Staat nu op priority :)

Zal dus niet zoland duren ;)

Hopelijk nu wel een 100% goed werkende.

De MBP komt van week 12. Geen inverter whine, maae wel een CPU whine.

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aaaaahhh eindelijke m'n MBP gekregen.

Hij staat nog maar net aan maar ik heb voor de moment nog niets gemerkt van de zogenaamde whine.

Subliem ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 11:40
Ik had mezelf gezegd mij er allemaal niet teveel van aan te trekken, maar toch had ik graag jullie mening.
Mijn MacBook heeft last van:
  • de CPU-whine (irritant luid, te verhelpen maar ten koste van batterij)
  • een "loeiende" linker-ventilator (slaat wel aan, maar lijkt nooit door te willen draaien)
  • overdreven hitte aan de bovenkant (de dunne strook boven het toetsenbord is na een paar uur gebruik echt te heet om aan te raken)
  • het scherm dat niet overal goed sluit (aan de linkerkant een aantal millimeter, aan de rechterkant iets minder)
  • vertraging met uit sleep te komen (vooral na lang sleep duurt het soms een paar minuten vooraleer ik kan verderwerken, beeld heb ik bijna direct maar input kan ik niet geven)
Een heel lijstje met (semi-)irritante problemen. Maar zijn ze het waard om terug naar het Apple Center te brengen waar ik hem gekocht heb? Of best nog eerst wachten op Apple voor een verklaring ivm de "whine"-problemen?

Best zonde, voor de rest is het een prachtig apparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat zijn wel erg veel problemen vind ik zelf.. zou toch eens contact opnemen met de dealer. Die strook boven het toestenbord is trouwens bij mijn 12" Powerbook ook een van de heetste delen. Hij moet het toch ergens kwijt he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd dit zijn wel veel problemen.

Zelf heb ik maar last van 2 problemen.
  • De CPU whine
  • De hitte aan de bovenkant
Aan de whine stoor ik mij niet teveel omdat ik toch constant met muziek zit te werken.
De hitte sja, je moet daar normaalgezien toch niet in de buurt zijn met je vingers dus blijf ik er gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
Het is inderdaad een heel lijstje, maar ze vallen ook allemaal te nuanceren natuurlijk.
Ik zal het center eens contacteren om te zien wat zij vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 09:01
Als ik jou was zou ik wel eens met Apple Care bellen over dat 'loeien'. Als het inderdaad een ventilator is die niet goed werkt en je mbp net buiten de garantie hierdoor de geest geeft, zit je wel mooi te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen vrijdag mijn MBP2.0 + 7200RPM HD ontvangen.
Had een VS-toetsenborg besteld, maar kreeg het internatione toestenbord, met die klote-enter-toets.

Vandaag apple gebeld, en daar beweren ze glashad, dat ze geen MBPs verkopen met een liggende enter-toets. Ik snap daar echt niets van. Ook de tilde zit links-onder...

Verder alles ok. Display 100%, maar wel CPU whine. Deze laat ik tzt vervangen als Apple met een press-release erover komt.

Iemand hiero met een 'goed' MBP toesenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtbrainz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 08:28
Kiff schreef op maandag 03 april 2006 @ 14:18:
• een "loeiende" linker-ventilator (slaat wel aan, maar lijkt nooit door te willen draaien)
Haha, ik heb dit ook met (volgens mij) de rechter fan. De eerste dagen dacht ik elke keer dat ik een koe buiten hoorde (die heb je hier) :+
Ik zag net dit op digg: http://www.digg.com/apple...fixing_MacBook_Pro_issues
Misschien stel ik me aan maar afgezien van de hitte (die ik misschien gewoon niet merk?) heb ik de beschreven issues allemaal. En de bekende whine die soms echt heel erg storend is. Ik heb Apple nog altijd niet gebeld maar dat moment gaat steeds harder dichterbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:51
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 17:21:
Afgelopen vrijdag mijn MBP2.0 + 7200RPM HD ontvangen.
Had een VS-toetsenborg besteld, maar kreeg het internatione toestenbord, met die klote-enter-toets.

Vandaag apple gebeld, en daar beweren ze glashad, dat ze geen MBPs verkopen met een liggende enter-toets. Ik snap daar echt niets van. Ook de tilde zit links-onder...

Verder alles ok. Display 100%, maar wel CPU whine. Deze laat ik tzt vervangen als Apple met een press-release erover komt.

Iemand hiero met een 'goed' MBP toesenbord?
US toetsenbord is idd niet leverbaar in Nederland, maar dat is altijd al zo geweest en ook best vaak langs gekomen op dit forum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, dan heb ik mijn huiswerk niet goed genoeg gedaan. ;) Bedankt voor de info.

Diepiep an de rechterkant van de MPB wanneer hij aan het idle-en is is wel irritant. Ik heb gehoord dat ze de MPS nu volledig inruilen voor een nieuw exemplaar om dit op te lossen. Ben alleen bang dat als ik dat nu doe, dat de piep misschien wel weg is, maar ik een dode pixel of id er voor terug krijg. :*) Dus ik denk dat ik nog maar even wacht en dat ze over een maand of zo gewoon het onderdeel vervangen. Wat jullie?

Best balen dat het allemaal niet helemaal gesmeerd lijkt te lopen vanaf dag 1, maar ja, dat zul je altijd zien met nieuwe producten. Hij is wel rete-snel en het scherm is helemaal super, dus wat dat betreft niets meer dan hulde voor Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
US keyboard is in europa om de een of andere mega vage reden niet leverbaar :( Heb wel gehoord dat mensen een (financiele) compensatie hebben gekregen voor het niet ontvangen van een US keyboard, zou je nog kunnen proberen. Enige optie om US keyboard te krijgen is bestellen bij een servicecenter/dealer (dingen zijn vrij eenvoudig te vervangen) of een MBP kopen in de VS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
MBP al bij Revisie D of E?

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1584

Lijkt alsof er hoop is voor de mensen met problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08 13:48

hlz

bartvb schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 08:37:
MBP al bij Revisie D of E?

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1584

Lijkt alsof er hoop is voor de mensen met problemen...
Heb afgelopen weekend een MacBook Pro opgehaald. Het serienummer begint met W8613. Betekend dat adv bovenstaande link dat ik dan een revisie F heb?

In ieder geval heb ik van de bekende bijgeluiden geen last. Wel vind ik de harde schijf (7200) meer lawaai maken itt m'n Powerbook G4 5400 schijf. Ook heb ik het idee dat de fans sneller aanslaan dan m'n PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

W8608....

Dus ik heb een revisie A..... ga vanmiddag maar eens naar de dichtsbijzijnde Apple Centre. Kijken wat ze voor me kunnen betekenen. Want inderdaad heb ik de problemen die genoemd worden in het Dailytech artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
hlz schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 11:50:
[...]

Heb afgelopen weekend een MacBook Pro opgehaald. Het serienummer begint met W8613. Betekend dat adv bovenstaande link dat ik dan een revisie F heb?

In ieder geval heb ik van de bekende bijgeluiden geen last. Wel vind ik de harde schijf (7200) meer lawaai maken itt m'n Powerbook G4 5400 schijf. Ook heb ik het idee dat de fans sneller aanslaan dan m'n PB.
Het is niet zo dat elke week een nieuwe revisie betreft. Het is ook raar om van revisie te spreken aangezien Apple meestal rond de 2 - 3 revisies per product released.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop op de nieuwe versie (voor zover dit waar is). Mijn Macbook Pro 2.0GHz standaard is een half uurtje geleden thuis geleverd voor zover ik TNT mag geloven :). Dus ik ga na mijn stage naar huis rijden... en testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Laatst online: 08-09 07:26

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Ik heb de mijne (had ik sinds 23 februari) net ingeleverd, duurt twee weken volgens hun zeggen...

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel ben net thuis, Macbook Pro uit de doos, en nu op het net. Leuk machientje. Geen dode pixels en ik heb een W612 versie maar ik heb erg veel last van de cpu whine :'( :'( :'(. Het is echt irritant, ik krijg er bijna hoofdpijn van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
http://www.red-sweater.co...makes-a-quiet-macbook-pro

Hier staat een tooltje dat ik ook gebruik. Geen whine meer, maar wel een half uur minder batterij. Aan jou de keuze natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik als voorlopige oplossing de mirror widget en ga wachten tot apple met een echte oplossing komt. En dan stuur ik hem terug :), heb niet voor niets AppleCare gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

effe mijn eerste impressies neerschrijven: WOOOOOOW! da's een race machien jéhan! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlz

hlz

Ok, hoge tonen hoor ik niet goed meer dus een cpu-whine hoor ik / heb ik niet. Waar ik me best wel aan stoor is het continue gezoem van de (7200 toeren) harde schijf. Het kan uiteraard ook de linker fan zijn, maar aangezien de rechterkant deze zoem niet heeft en hij ook zoemt bij een koude start lijkt me dat uitgesloten. De fans gaan pas aan bij een hoge belasting/temperatuur van de processor, toch?

Is het normaal dat een MBPro een continue zoem produceert? Hebben meer mensen hier last van, of ben ik te verwend geraakt door m'n 'oude' Powerbook G4 die echt 0,0 geluid maakt. Of is het toch een van de klankjes uit de alom gevreesde 'whine'-geluidencollectie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Zou de disk kunnen zijn maar ook de fan. De fans gaan allemaal (even) aan bij een koude start om te kijken of ze het allemaal doen. Bij mij PB is dat maar 1 of 2 seconde ofzo. Als het een continue zoem is dan is de kans groot dat het de harddisk is. Er zijn wel tooltjes om de disk uit te zetten, dan weet je redelijk zeker of het idd de disk is.

Mijn PB 1.5 12" is redelijk stil maar de harddisk die er in zit klinkt een beetje als een lekkende gasleiding, best irritant als je in bed (in een helemaal stille slaapkamer) nog wat aan het werk bent. Hmm, misschien moet ik dus toch maar gewoon voor de 5400rpm disk gaan en later een (stille) 7200RPM schijf kopen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02-2022
Nou ben ik toch eens benieuwd... Ik ben al redelijk lang voornemens om een Mac(book) aan te schaffen. Nu hoorde ik dus over de Intel Duo Core x86 processoren op de MacBoom Pro en de 2.0Ghz variant trekt nu wel héél erg hard. Die wil ik best hebben, ook al is het een flinke bult met geld wat ik ervoor neer moet tellen.
Ik ben vrij nieuw in de Mac wereld, hoewel ik het OS zelf al ken sinds Mac OS 6. Ik heb dus even een paar vragen:
Stel, ik wil Mac Office X (microsoft) of Office 2004 draaien. Dit zijn allebei nog verisies die zijn gemaakt voor de PowerPC-architectuur (de IBM-processoren dus, niet de Intel). Nu heb ik al heel erg veel gehoord over Rosetta, waarmee PPC-apps op de Intel kunnen draaien. Volgens Apple is dat ook zo voor bovengenoemde Apps. Maar werkt dat in de praktijk een beetje OK?

Nog een vraag: Is het op de Intel ook nog mogelijk om binnen Mac OS X, met gebruik van de Classica omgeving, Apps te draaien die zijn geschreven voor bijvoorbeeld Mac OS 9.2? Of werkt dat nu niet meer? Ik zou dat best fijn vinden, want in dat geval hoef ik in ieder geval 2 producten voor mijn PC niet opnieuw voor de Mac aan te schaffen: die CD's zijn n.l. ook geschikt voor Mac OS versies ouder dan Mac OS X (simpelweg omdat X nog niet uit was).

En dan nóg een vraag (misschien wel de belangrijkste): Hoe zit dat nou met die CPU-Whine en de stagnerende fan? Is dat nu nog wel of inmiddels niet meer aan de orde? Dit is de éérste site waar ik er sowieso iets over hoor, maar ook hier hoor ik nogal wisseldende geluiden. En als ik die links volg die hier staan, dan hebben de latere releases er geen last meer van (de hogere revisions dus). Dat zou kunnen betekenen dat wanneer ik de MBP eindelijk in huis ga halen (Q3 2006) de problemen zijn verholpen. Maar kan ik dan ervan uit gaan dat dit ook zo is? Ik woon nl. nogal best ver van de dichtstbijzijnde Mac Store (Amsterdam)... Daarom zou ik het ook jammer vinden als ik die issues ook zou hebben...
Ik vind Mac OS X echt heerlijk werken, dus dit zou mijn eerste mac worden. En dan zou het handig zijn als ik die starter's isuues niet zou hebben, want dat is natuurlijk niet bevorderend voor 'n over all oordeel over Apple...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

csteelooper schreef op woensdag 05 april 2006 @ 10:04:Stel, ik wil Mac Office X (microsoft) of Office 2004 draaien. Dit zijn allebei nog verisies die zijn gemaakt voor de PowerPC-architectuur (de IBM-processoren dus, niet de Intel). Nu heb ik al heel erg veel gehoord over Rosetta, waarmee PPC-apps op de Intel kunnen draaien. Volgens Apple is dat ook zo voor bovengenoemde Apps. Maar werkt dat in de praktijk een beetje OK?
Ik heb zelf nog geen ervaring met Office op een Intel, maar wel met Photoshop op een iMac en dat is toch wat stroperig. Nu is het wel zo dat een MacBook Pro met Rosetta in vergelijking met een PowerBook G4 deze er makkelijk uitloopt in een Photoshop benchmark, maar als je een iMac G5 tegen een Intel iMac zet is dit niet het geval. Punt is wel dat een Mac met PowerPC een doodlopende weg is. Met een Intel Mac ben je beter voorbereid op de toekomst, maar zit je nu nog met (deels) geemuleerde software.
Nog een vraag: Is het op de Intel ook nog mogelijk om binnen Mac OS X, met gebruik van de Classica omgeving, Apps te draaien die zijn geschreven voor bijvoorbeeld Mac OS 9.2? Of werkt dat nu niet meer? Ik zou dat best fijn vinden, want in dat geval hoef ik in ieder geval 2 producten voor mijn PC niet opnieuw voor de Mac aan te schaffen: die CD's zijn n.l. ook geschikt voor Mac OS versies ouder dan Mac OS X (simpelweg omdat X nog niet uit was).
Classic werkt niet meer op Intel Mac's. Een mogelijk alternatief (alhoewel het nog zwaar beta is), is SheepShaver.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
Thanks... Damn... Ik zal dus ff met m'n supplier moeten gaan babbelen... En ik heb nu dankzij jou gelijk antwoord op een nog niet gestelde vraag (PowerPC vs. Intel): ik kan dus inderdaad beter voor een Intel-based modelletje gaan... Thx 4 Ur effort...

Ik dacht eigenlijk al wel dat Classica niet meer zou werken, gezien het feit dat de eerdere OSes zelf ook niet met Intel overweg konden. Maar zekerheid gaat in dezen boven alles. Nu dus nog maar even afwachten in verband met de andere issues van de MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:21
csteelooper schreef op woensdag 05 april 2006 @ 10:36:
Nu dus nog maar even afwachten in verband met de andere issues van de MBP.
Die zijn (als het goed is) opgelost: nieuws: Problemen met eerste generatie MacBook Pro aangepakt.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
Thanks... Nja... Ik zit nog tot het eidne van het jaar (minstens Q3) op kooltjes... Eerder heb ik nog geen geld. Maar als deze probsd zich nu al steeds minder voordoen is de toekomst nog slechts beter. Ik blijf dit topic van nu af aan volgen, zodat ik op de hoogte blijf. Ik neem aan dat ik andere Mac (OSX) gerelateerde vragen elders in AT moet dumpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlz

hlz

bartvb schreef op woensdag 05 april 2006 @ 09:33:
Zou de disk kunnen zijn maar ook de fan. De fans gaan allemaal (even) aan bij een koude start om te kijken of ze het allemaal doen. Bij mij PB is dat maar 1 of 2 seconde ofzo. Als het een continue zoem is dan is de kans groot dat het de harddisk is. Er zijn wel tooltjes om de disk uit te zetten, dan weet je redelijk zeker of het idd de disk is.

Mijn PB 1.5 12" is redelijk stil maar de harddisk die er in zit klinkt een beetje als een lekkende gasleiding, best irritant als je in bed (in een helemaal stille slaapkamer) nog wat aan het werk bent. Hmm, misschien moet ik dus toch maar gewoon voor de 5400rpm disk gaan en later een (stille) 7200RPM schijf kopen ofzo.
Ik lees dus her en der op het net dat er meer mensen zijn met een linker fan die continue draait. Ik zelf ben er niet zeker van of het de fan is of de harde schijf. Zijn er mensen hier met een MB die een continue zoem horen? (Neem aan de je zelf nog geen MB hebt, bartvb) Bij mij is het duidelijk waarneembaar als ik in een stille ruimte zit. Verder merk een soort van vibratie als ik de MB oppak aan de linker kant. Op m'n eettafel thuis is het zelfs zo dat deze vibratie wordt doorgegeven aan de tafel. Dit heb ik weten op te lossen door de tafel een schop te verkopen :)

Iets anders wat me opviel: sinds 10.4.6 is het effectenpanel 1 in Photo Booth erg traag. Dus alleen wanneer alle effecten tegelijkertijd worden weergegeven (sepia, bw, glow, enz.) Effecten panel 2 is wel goed. Ik ben er zeker van dat dit met 10.4.5 niet zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nog aan het bellen met Applecare. Heb last van de CPU Whine en vooral van iets dat aan de linkerkant echt een blaasgeluid maakt, weet niet of het de fan of HD is maar het is echt wel luid :). Beetje het geluid als je een DVD afspeelt maar dan pakweg 3 of 4 keer zachter maar dan wel constant. Erg onaangenaam om op te werken. Bel dus, wat testjes gedaan en nu spreekt de vriendelijke meneer aan de andere kant al meteen van mij een nieuwe te bezorgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlz

hlz

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:46:
Ben nog aan het bellen met Applecare. Heb last van de CPU Whine en vooral van iets dat aan de linkerkant echt een blaasgeluid maakt, weet niet of het de fan of HD is maar het is echt wel luid :). Beetje het geluid als je een DVD afspeelt maar dan pakweg 3 of 4 keer zachter maar dan wel constant. Erg onaangenaam om op te werken. Bel dus, wat testjes gedaan en nu spreekt de vriendelijke meneer aan de andere kant al meteen van mij een nieuwe te bezorgen...
Dat klinkt als het zelfde probleem... ik ga ook maar eens actie ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het begin vond ik de CPU whine nog meevallen. Maar nu is het stil hier en het valt me op. Het is alsof er iemand via een oude telegraaf een bericht aan het versturen is. Afhankelijk van wat je doet op de Macbook krijg je een piep of niet misschien zit er een verborgen boodschap in? :+

Nee dit is gewoon weg te irritant om op te werken... hang nog steeds aan de telefoon

edit: Ze sturen een nieuwe op, had daar eigenlijk dus niet achter gevraagd maar er werd mij gezegd: "het is een nieuw product en u bent niet tevreden dus krijgt u een nieuwe".

P.S.: soms heb ik dus last van de CPU whine, en nu dus weer niet. Alleen blijft die fan/HD mij dus wel storen als het stil is.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En nu nog net een ander vreemd iets opgemerkt. Heb de Macbook Pro aangesloten op het lichtnet. Batterij geeft 100% aan, maar het lichtje van de voeding blijft oranje gekleurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:03:
En nu nog net een ander vreemd iets opgemerkt. Heb de Macbook Pro aangesloten op het lichtnet. Batterij geeft 100% aan, maar het lichtje van de voeding blijft oranje gekleurd...
heeft mijn PB ook, en dan na 5min ofzo gaat het wel op groen of wat het dan voor kleurtje mag wezen bij de nieuwe MBPs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Er zijn problemen bekend mbt de 'pasvorm' van de accu. Het kan zijn dat de accu maar half contact maakt met de contactpunten van de MBP. Soms raakt het contact helemaal kwijt waardoor ineens je MBP uit gaat (als je op de accu zit te werken). Andere keren is het contact er nog wel voor de stroom maar niet meer voor de data waardoor je rare situaties kan krijgen waarbij je MBP b.v. meldt dat er geen accu aanwezig is terwijl je wel op de accu zit te werken. Kijk dus even of je accu goed contact maakt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er enige indicatie wanneer er een 12" versie van de macbookpro uit zal komen? 15" vind ik toch wat onhandig om steeds mee te nemen naar school, plus dat de prijs een stuk hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlz

hlz

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:03:
Dit had ik ook bij de eerste volledig opladen. Nu geeft ie wel een groen lampje na het opladen, maar krijg ik steeds 'Calculating... until full'. Afkoppelen poweradapter en weer aankoppelen en hij geeft 'Battery is charged' ... wazig.

@Captagon, krijg je een nieuwe MB vanwege de whine(s)? Of ook voor het feit dat ie die continue fan-schijf-zoem maakt? Ben benieuwd... zelf heb ik namelijk nog geen reactie van m'n leverancier.

[ Voor 3% gewijzigd door hlz op 05-04-2006 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

ik zat net met een vriend even te discusseren, en waarschijnlijk komt er geen 12" MBP

de 12" iBook en de 12" PB waren de laatste jaren zo aanelkaar gewaagt dat je voor snelheid enz geen PB hoefde te kopen, tenzij je echt een paar % meer wou en geld te besteden had.

ik denk dat het volgende gaat gebeuren 13" iBook, 15" MacBook Pro, 17" MacBook Pro.

iBook wordt dat een solo en een duo core versie.

[ Voor 6% gewijzigd door Qorne op 05-04-2006 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Qorne schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:24:
ik denk dat het volgende gaat gebeuren 12" iBook, 15" MacBook Pro, 17" MacBook Pro.
Ik vrees toch dat die 12" iBook juist niet gaat komen:
Belangrijker is het nieuws dat de AsusTek-machines met 13,3 inch grote breedbeeldschermen zullen worden uitgerust, die onder meer van LG Philips en AU Optronics worden betrokken. De 12"- en 14"-schermen die Apple tot nog toe in zijn laptops verwerkt, zouden daarmee uitgefaseerd worde

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou ik wel een vreemde zet van Apple vinden, die 12" MacBook Pro zou uitermate handig zijn tijdens transport, en thuis gewoon een 20" Cinema er aan hangen.

Ik denk niet dat Apple van plan is om een Duo Core iBook aan te gaan bieden. Het voordeel van de Intel deal is juist dat ze nu 2 versies kunnen gebruiken. De goedkopere Core Solo voor de iBook en de duurdere Core Duo voor deMacBook Pro.

Time will tell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Exirion schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:29:
[...]

Ik vrees toch dat die 12" iBook juist niet gaat komen:

[...]
ooh dom |:( ik wou 13" typen want volg die berichten al een tijdje zet ik er 12" komt zeker omdat ik zelf op een 12" typ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Even nog over Office via Rosetta: de 2004 versie werkt prima op een Intel iMac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:04:
In het begin vond ik de CPU whine nog meevallen. Maar nu is het stil hier en het valt me op. Het is alsof er iemand via een oude telegraaf een bericht aan het versturen is. Afhankelijk van wat je doet op de Macbook krijg je een piep of niet misschien zit er een verborgen boodschap in? :+

Nee dit is gewoon weg te irritant om op te werken... hang nog steeds aan de telefoon

edit: Ze sturen een nieuwe op, had daar eigenlijk dus niet achter gevraagd maar er werd mij gezegd: "het is een nieuw product en u bent niet tevreden dus krijgt u een nieuwe".

P.S.: soms heb ik dus last van de CPU whine, en nu dus weer niet. Alleen blijft die fan/HD mij dus wel storen als het stil is.
Dan deed je dat zeker binnen twee weken, ik heb 'm net een maand en een boel gezeur om 'm om te ruilen. Hij is iig ingeleverd en ik verwacht dat het wel omgeruild gaat worden (beeldscherm en mobo problemen, zie frontpage van tweakers en eerder in dit topic, allemaal van die kleine problemen en zo (whine, komt slecht uit slaapstand, flikkerend scherm bij bijna uit), daarnaast heb ik nog een rare streep op het scherm die veroorzaakt wordt door de graka (welke geintegreerd is in het logicboard)). Nu werk ik op G4 PB van broertje, alleen vanmorgen met opstarten deed ie het niet: geheugenslot kapot (ding is van september dus nog voldoende garantie iig, zal ook wel nieuw logicboard worden). Ik vind het alleen suf dat ze niet beter me helpen en eigenlijk alleen willen repareren terwijl zo'n nieuw ding zoveel (bekende) problemen heeft. En ja dat met die G4 kan gebeuren, maar verhoogt irritatie terwijl ik eerst zeer positief over Apple was...

[ Voor 10% gewijzigd door jopiek op 05-04-2006 14:16 ]

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
Ik zie trouwens dit net staan: http://www.apple.com/supp...ntelfirmwareupdate10.html

Straks eens uitproberen, hopelijk toch een paar problemen mee opgelost!

EDIT: nvm, zal waarschijnlijk enkel voor Boot Camp zijn :(

[ Voor 14% gewijzigd door Kiff op 05-04-2006 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 09:09

Namu

Silver Wings Of Morning

Ik heb me MBP ge-update naar 10.4.6 net, en ook maar die firmware update gedraait... Nu freezed me mac elke keer.

De eene keer is het tijdens het "osx starten" met de statusbalk die van leeg naar vol gaat, dan is het op het login scherm of ergens daarna. (Dus NIET tijdens het booten zelf)

Als ik in safe mode (shift inhouden) boot start hij keurig op maar niet wanneer ik dit normaal doe.

Er gebeurd gewoon niets meer, me muis doet het nog wel maar alles staat gewoon stil, de statusbalk met het booten doet ook niets meer...

Ik heb een harddrive check gedaan en daar kwam hij goed uit.

Enig idee wat ik kan doen?

---

Probleem opgelost

Ik heb handmatig (10.4.6 van apple.com gedownload en via usb stick naar me mac gezet) 10.4.6 opnieuw geinstaleerd... Nu draait alles weer goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Namu op 05-04-2006 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Captagon, krijg je een nieuwe MB vanwege de whine(s)? Of ook voor het feit dat ie die continue fan-schijf-zoem maakt? Ben benieuwd... zelf heb ik namelijk nog geen reactie van m'n leverancier.
Wel ik weet het zelf niet goed. Ik heb gewoon naar de Applecare gebeld (heb Applecare op de MBP) om te zien of de Applecare was geregistreerd. En terwijl hij dat aan het nakijken was zei ik dat ik dus last had van een hoge toon piep en dat het lijkt alsof de hardeshijf of linker fan constant aanstaat. Dus hij vraagt me om allerlei testjes te doen, wat te resetten enzo en daarna zegt hij spontaan 'dan gaan we u een nieuwe sturen als u niet tevreden bent met uw nieuw product' dus ja niet echt achter gevraagd ze boden het mij spontaan aan. Ik had hem dus wel in de apple shop besteld en met applecare. Misschien maakt dat verschil uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan deed je dat zeker binnen twee weken, ik heb 'm net een maand en een boel gezeur om 'm om te ruilen. Hij is iig ingeleverd en ik verwacht dat het wel omgeruild gaat worden (beeldscherm en mobo problemen, zie frontpage van tweakers en eerder in dit topic, allemaal van die kleine problemen en zo (whine, komt slecht uit slaapstand, flikkerend scherm bij bijna uit), daarnaast heb ik nog een rare streep op het scherm die veroorzaakt wordt door de graka (welke geintegreerd is in het logicboard)). Nu werk ik op G4 PB van broertje, alleen vanmorgen met opstarten deed ie het niet: geheugenslot kapot (ding is van september dus nog voldoende garantie iig, zal ook wel nieuw logicboard worden). Ik vind het alleen suf dat ze niet beter me helpen en eigenlijk alleen willen repareren terwijl zo'n nieuw ding zoveel (bekende) problemen heeft. En ja dat met die G4 kan gebeuren, maar verhoogt irritatie terwijl ik eerst zeer positief over Apple was...
Mijn MBP is gisteren om 13.27u gearriveerd. Dus één dag nadien gebeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Mijn week 12 had last van CPU whine en 1 dode pixel. De CPU whine is echt wel storend. Vorige week gebeld en vandaag 1 nieuwe gekregen uit week 13. Deze ik (nog) whine free :) (afkloppen)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
ken schreef op donderdag 06 april 2006 @ 03:22:
Mijn week 12 had last van CPU whine en 1 dode pixel. De CPU whine is echt wel storend. Vorige week gebeld en vandaag 1 nieuwe gekregen uit week 13. Deze ik (nog) whine free :) (afkloppen)
Uhmz... Ligt misschien aan mij, maar hoe kan 'n mbp nou NOG whine-free zijn (met de nadruk op nog)? Lijkt mij dat-ie óf whhine-free is, of niet... Mja, inmiddels leven we alweer in week 14, en voor ik de mijne heb zal het al wel ergens richting week 32 lopen ofzow...
The Evil Brain schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:46:
Even nog over Office via Rosetta: de 2004 versie werkt prima op een Intel iMac :)
Thanxxx... Das dan ook weer 'n zorg minder. Altijd handig om voor aanschaf zoveel mogelijk te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand enig idee in hoeverre een 5400 rpm of 7200 rpm harddisk verschil maakt in snelheid, geluidsproductie en accutijd? In desktop pc's vind ik het qua totale systeemsnelheid nogal schelen of er een snelle harddisk inzit of niet maar ik kan me voorstellen dat dat in een laptop meer lawaai maakt en de accutijd verkort. Of maakt dit in de praktijk niet zoveel uit?

Als je 1 GB ram neemt kan je kiezen uit 1x1024 of 2x512. Heeft dit nog consequenties voor het stroomverbruik of snelheid (vroeger moest je altijd twee dimms voor dual channel hebben)? Of maakt het alleen uit voor toekomstige uitbreiding? Want dat is me die 100e niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:21
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 15:24:
Heeft iemand enig idee in hoeverre een 5400 rpm of 7200 rpm harddisk verschil maakt in snelheid, geluidsproductie en accutijd? In desktop pc's vind ik het qua totale systeemsnelheid nogal schelen of er een snelle harddisk inzit of niet maar ik kan me voorstellen dat dat in een laptop meer lawaai maakt en de accutijd verkort. Of maakt dit in de praktijk niet zoveel uit?

Als je 1 GB ram neemt kan je kiezen uit 1x1024 of 2x512. Heeft dit nog consequenties voor het stroomverbruik of snelheid (vroeger moest je altijd twee dimms voor dual channel hebben)? Of maakt het alleen uit voor toekomstige uitbreiding? Want dat is me die 100e niet waard.
Qua energieverbruik en geluidsoverlast is het verschil tussen een 5400 rpm en 7200 rpm niet zo groot. Het prestatieverschil daarentegen is vrij groot omdat bij vrijwel alles de hardeschijf de beperkende factor is. Kortom een snelle CPU zal je niet zo snel opmerken als een snellere harde schijf. Aan de andere kant heb je bij Mac OS X juist ook weer veel profijt van meer ram geheugen. Maar mocht je XP op je macbookje gaan draaien, dan zou ik sowieso een 7200 rpm schijf kiezen. Het ramgeheugen heeft gevolgen voor de prestaties, immers 2 x 512 mb is sneller vanwege de ondersteuning van dual channel.

[ Voor 5% gewijzigd door Hoedje op 07-04-2006 16:02 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottovds
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-08 14:20
Hoedje schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 16:00:
[...]

Qua energieverbruik en geluidsoverlast is het verschil tussen een 5400 rpm en 7200 rpm niet zo groot. Het prestatieverschil daarentegen is vrij groot omdat bij vrijwel alles de hardeschijf de beperkende factor is. Kortom een snelle CPU zal je niet zo snel opmerken als een snellere harde schijf. Aan de andere kant heb je bij Mac OS X juist ook weer veel profijt van meer ram geheugen. Maar mocht je XP op je macbookje gaan draaien, dan zou ik sowieso een 7200 rpm schijf kiezen. Het ramgeheugen heeft gevolgen voor de prestaties, immers 2 x 512 mb is sneller vanwege de ondersteuning van dual channel.
Maar als je één latje van 1GB gebruik, dan kan je steeds later er nog een latje bijsteken, tot het maximum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:31

sjaakaq

It might get loud

Kiff schreef op maandag 03 april 2006 @ 14:18:
Ik had mezelf gezegd mij er allemaal niet teveel van aan te trekken, maar toch had ik graag jullie mening.
Mijn MacBook heeft last van:
  • de CPU-whine (irritant luid, te verhelpen maar ten koste van batterij)
  • overdreven hitte aan de bovenkant (de dunne strook boven het toetsenbord is na een paar uur gebruik echt te heet om aan te raken)
  • het scherm dat niet overal goed sluit (aan de linkerkant een aantal millimeter, aan de rechterkant iets minder)
  • vertraging met uit sleep te komen (vooral na lang sleep duurt het soms een paar minuten vooraleer ik kan verderwerken, beeld heb ik bijna direct maar input kan ik niet geven)
Een heel lijstje met (semi-)irritante problemen. Maar zijn ze het waard om terug naar het Apple Center te brengen waar ik hem gekocht heb? Of best nog eerst wachten op Apple voor een verklaring ivm de "whine"-problemen?

Best zonde, voor de rest is het een prachtig apparaat...
http://www.red-sweater.co...ook-pro-noise-complaints/ voor wat oplossing e.d. :)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottovds
mij pb G4 12" 1,5gighz had na enkele maanden last van gebubbelde case aan de zijkanten. Apple loste dit probleemloos op, maar ik vraag mij nu af: de macbook pro heeft ook zo'n alu-case, heeft die cas ook problemen met het levend metaal?

Ik zag ook ergens op het forum staan dat het vlak achter het toetsenbord extreem heet kan worden. Mijn pb doet dat ook, maar nog geen gerelateerden problemen gehad. Als ik de hitte voel komen, kijk ik wel eens op mijn widget istat nano. Als daar de temperaturen ok zitten, maak ik me niet druk (zoals altijd) Maar, welke temperaturen zijn gevaarlijk voor een cpu, batterij of HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 20:39

PSN: KeaveXL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
Die "wat oplossingen" slaat op "te verhelpen, ten koste van batterij", en die link had ik iets daaronder ook gepost, dus dat wist ik al. :)

Nog altijd geen tijd gehad om langs te gaan, hopelijk dit weekend of volgende week!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicolon
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ga hopelijk komende week een MacBook Pro halen, maar heb een vraagje. Als ik m nu met 512mb pak, zit die 512mb dan gesoldeerd zoals er standaard 256mb gesoldeerd zit in m'n iBook of kan die eventueel later vervangen worden met een 1gb strookje? (reden dat ik t vraag is omdat ik geen zin heb om nu 202 euro extra te betalen voor 512mb geheugen meer, naja 'zin' of geld, kies maar welke :p).

Dus is die standaard 512mb ook te vervangen of niet? Alvast bedankt ;)

:D/-<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
Max v W schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 20:10:
Ik ga hopelijk komende week een MacBook Pro halen, maar heb een vraagje. Als ik m nu met 512mb pak, zit die 512mb dan gesoldeerd zoals er standaard 256mb gesoldeerd zit in m'n iBook of kan die eventueel later vervangen worden met een 1gb strookje? (reden dat ik t vraag is omdat ik geen zin heb om nu 202 euro extra te betalen voor 512mb geheugen meer, naja 'zin' of geld, kies maar welke :p).

Dus is die standaard 512mb ook te vervangen of niet? Alvast bedankt ;)
Jazeker, voor zover ik weet zijn beide geheugenmodules te vervangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-08 07:38
Zalig! Dat is toch vet man :D
Weet je direct wanneer er iemand aan je MacBook zit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
eur0fighter schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 20:38:
[...]

Haha, ja inderdaad kan je lekker mee pimpen in de kantine :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A neat trick would be to use the built in iSight to snap a pic when the alarm is set off and email it if there is a network connection still available. just in case they still manage to make off with your macbook pro

I am definitely going to add this functionality and I have started working on it.
Dat zou echt gaaf zijn _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottovds
eur0fighter schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 20:38:
[...]

waarom niet op een powerbook G4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
ottovds schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:08:
[...]

waarom niet op een powerbook G4?
Geen remote :z

Maar de maker van het programma zit er aan te denken om een bluetooth app te schrijven zodat je hem met je mobiele telefoon kan bedienen op een g4...

EDIT:

http://slappingturtle.com/wordpress/?attachment_id=13

De beta is te downloaden!

[ Voor 13% gewijzigd door KeaveXL op 09-04-2006 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een Macbook via de Apple Store op internet bestelt, dan is het toch een online aankoop en heb je in NL wettelijk 8 dagen om dat ding terug te sturen en geld te rug te krijgen, whatever jouw redenen daarvoor moge zijn? In dat geval ben je niet afhankelijk van apple die aardig moet zijn om een whine genoeg te vinden om dat ding terug te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Laatst online: 23:00

reiker

dan jij!

Juist, de Apple Store vermeldt zelfs een periode van tien dagen, als je niet tevreden bent over je product: Apple Aftersales

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 12:28:
Als je een Macbook via de Apple Store op internet bestelt, dan is het toch een online aankoop en heb je in NL wettelijk 8 dagen om dat ding terug te sturen en geld te rug te krijgen, whatever jouw redenen daarvoor moge zijn? In dat geval ben je niet afhankelijk van apple die aardig moet zijn om een whine genoeg te vinden om dat ding terug te nemen.
Indien de verpakking ongeopend is volgens mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 12:42:
[...]

en mits niet speciaal voor jou gemaakt. er zijn uitzonderingen.
volgens mij doet Apple er niet zo moeilijk over... maar vaak kan je BTO producten niet retouneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Laatst online: 23:00

reiker

dan jij!

[...]

Nee hoor, niet eens. Als ie maar niet beschadigd is en met de originele verpakking terugkomt. Software kan je niet ruilen als de verpakking geopend is, en meer van dat soort zaken. Maar *Books en andere Macs kun je openen, gebruiken, testen, en dan terugsturen. Staat overigens ook (maar niet in deze bewoording) op de Apple Aftersales pagina die ik hierboven aanhaal.

edit:
Ook BTO's kunnen geretourneerd worden. :)

[ Voor 5% gewijzigd door reiker op 10-04-2006 12:51 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Klopt niet; hij mag altijd terug. Is ook omschreven in de wet 'Kopen op Afstand'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
Qorne schreef op maandag 10 april 2006 @ 12:49:
[...]

en mits niet speciaal voor jou gemaakt. er zijn uitzonderingen.
volgens mij doet Apple er niet zo moeilijk over... maar vaak kan je BTO producten niet retouneren.
Jawel hoor. Met mijn BTO MacBook gedaan. Geld is inmiddels teruggestort.

*Edit, mijne was een CTO :X , maar BTO orders kun je ook terugsturen. :P *

[ Voor 11% gewijzigd door Blaxje op 10-04-2006 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
"BTO" computers behoren dan ook (in principe) niet tot de categorie "maatwerk" zoals bedoeld in de richtlijn kopen op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

MBP terug met nieuw LogicBoard.

Nu vraagt deze op een login opeens :s kan geen password reset doen, blijkbaar zit er dus iets goed fout. Ook in de terminal is niet echt iets uit te vreten, gelukkig backups gemaakt, maar mijn Apple fijn-gevoelsmeter zit bijna op 0 graden Kelvin.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024

Acolyte

Lid

Weet iemand of die *Book tassen en rugzakken in de Apple store ook geschikt zijn voor de nieuwe MacBook Pro's? Ik denk haast van wel want zoveel zijn ze niet veranderd qua omvang, maar toch ff zeker weten voordat ik €150 voor een zak neerleg :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Acolyte schreef op woensdag 12 april 2006 @ 21:05:
Weet iemand of die *Book tassen en rugzakken in de Apple store ook geschikt zijn voor de nieuwe MacBook Pro's? Ik denk haast van wel want zoveel zijn ze niet veranderd qua omvang, maar toch ff zeker weten voordat ik €150 voor een zak neerleg :P.
als je bijv een 15" crumpler tas neemt past het :) een gimp (skin) is iets te ruim...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit dus ook met het probleem van de CPU whine en het begint me echt wel de keel uit te hangen.
Mijn vraag was nu : ik heb zelf ram bij in m'n MBP gestoken. Kan ik hem dan nog steeds laten vervangen door apple, of is m'n garantie verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel intussen is de vervanging van de eerste macbook pro aangekomen (zit dus momenteel met twee macbook pro's voor mijn neus :)). En ook de nieuwe heeft weer ongelofelijk last van de cpu whine en van een HD die maar niet wil zwijgen, dus hang ik weer maar eens aan de lijn met applecare... begin het wel irritant te vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
bertry: Dat is geen probleem, zelf toevoegen van geheugen heeft geen invloed op de garantie. Geheugen er gewoon weer uithalen en omruilen dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thnx for the info

Ik zal zo vlug mogelijk is bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

ik heb een nieuw logicboard. Omruilen begonnen ze niet aan. De grootste problemen: streep op het scherm (lijkt softwarematig maar is dus ws. een probleem van het scherm, altijd op dezelfde plaats) en flikkeringen in de laagste stand zijn echte nog aanwezig. Ik begin een hekel aan Apple te krijgen... Mac OS kwam ik ook al niet meer binnen, hij begon te zeuren over wachtwoord dat ik nooit had ingesteld en normale wachtwoord pakte hij niet...

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je het niet beter gelijk uittesten in de Apple Center, en het weigeren als hij nog niet 100% is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Als ik die problemen van jopiek zo eens lees is er heel wat meer mis dan het logic board, en gezien de rechten die je als consument hebt kun je dan zelfs eisen dat je een nieuwe unit krijgt. Voor meer informatie moet je maar even de zoekfunctie van dit forum gebruiken, er zijn al heel wat meer discussies mbt consumentenrecht geweest.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
Whieee schreef op donderdag 13 april 2006 @ 12:33:
Als ik die problemen van jopiek zo eens lees is er heel wat meer mis dan het logic board, en gezien de rechten die je als consument hebt kun je dan zelfs eisen dat je een nieuwe unit krijgt. Voor meer informatie moet je maar even de zoekfunctie van dit forum gebruiken, er zijn al heel wat meer discussies mbt consumentenrecht geweest.
Dit wist ik zelfs niet dat ik dat kon eisen. Mijn MBP is terug naar het Apple Center waar ik hem gekocht heb nadat zaterdag ook ineens de rechterfan begon te ratelen. Samen met de andere problemen zou ik echt wel een nieuwe willen, maar daar deden ze niet aan en gingen hem "nakijken" en waarschijnlijk herstellen. Misschien toch maar eens rechtstreeks met AppleCare bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

jopiek schreef op donderdag 13 april 2006 @ 11:18:
ik heb een nieuw logicboard. Omruilen begonnen ze niet aan. De grootste problemen: streep op het scherm (lijkt softwarematig maar is dus ws. een probleem van het scherm, altijd op dezelfde plaats) en flikkeringen in de laagste stand zijn echte nog aanwezig. Ik begin een hekel aan Apple te krijgen... Mac OS kwam ik ook al niet meer binnen, hij begon te zeuren over wachtwoord dat ik nooit had ingesteld en normale wachtwoord pakte hij niet...
dat van het wachtwoord heeft of je dealer of AppleCare gedaan (dat laatste sluit is eigenlijk uit.. maar het kan......) want officeel horen ze niet aan je gegevens te komen... tenzij je HDD stuk is of jij hier toesteming voor hebt gegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Power
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor mij is het toetsenbord verhaal toch nog niet geheel duidelijk.

Ik heb net met een verkoper van de Apple Store gesproken en deze vertelde mij dat je inderdaad geen MacBook Pro kan kopen met liggende enter toets en de tilde links boven. Hij wist mij ook niet te vertellen hoe je hier dan wel aan kan komen.

Nu werk ik nog erg vaak op Windows/Linux systemen met een US toetsenbord en ga ik mij vermoedelijk dood ergeren aan een andere toetsenbordindeling en zal ik vaak de verkeerde toets indrukken. Zijn er mensen die het toch gelukt is om aan een toetsenbord te komen met US indeling (een retourtje Amerika is wat overdreven)?

Het is gewoon erg raar dat elke laptop de juiste toetsenbordindeling heeft en het blijkbaar onmogelijk is om dit op een Apple notebook voor elkaar te krijgen? :?

irc.tweakers.net #php - Het channel voor de echte PHP-ers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het lijkt er op dat je het helemaal duidelijk hebt met het toetsenbord verhaal...
Apple Europe kan geen US keyboard leveren om een of andere bizarre reden en daarmee is voor hun het verhaal af. Enige dat je kan doen is je machine in de VS kopen of in NL bij een service provider een los US keyboard bestellen. Vanochtend mijn MBP besteld, helaas met dat crappy 'international' keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Power
  • Niet online
bartvb schreef op donderdag 13 april 2006 @ 17:31:
Het lijkt er op dat je het helemaal duidelijk hebt met het toetsenbord verhaal...
Apple Europe kan geen US keyboard leveren om een of andere bizarre reden en daarmee is voor hun het verhaal af. Enige dat je kan doen is je machine in de VS kopen of in NL bij een service provider een los US keyboard bestellen. Vanochtend mijn MBP besteld, helaas met dat crappy 'international' keyboard.
Erg vreemd allemaal. In de Apple Store kan je trouwens bij "Toetsenbord- & Mac OS-taal" uit 3 opties kiezen, namelijk:
  • Toetsenbord met backlightverlichting (lokaal) & Mac OS (int'l English)
  • Toetsenbord met backlightverlichting & Mac OS
  • Toetsenbord met backlightverlichting & Mac OS (int'l English)
Wat is hierbij het verschil tussen een "Toetsenbord met backlightverlichting" en een "Toetsenbord met backlightverlichting (lokaal)" ?

irc.tweakers.net #php - Het channel voor de echte PHP-ers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Optie 1: NL toetsenbord, OS X Engels
Optie 2: NL toetsenbord, OS X NL
Optie 3: Int'l toetsenbord, OS X Engels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
En wat is dan precies het verschil tussen een Int'l toetsenbord en een NL toetsenbord? De US / NL versies kan ik onderscheiden, maar hoe zit het met die Int'l?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
Zijn er niet ergens foto's waarop je de verschillen kan zien tussen de vershillende toetsenborden, want ik snap er ook geen zak van ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Die zijn er wel maar ik kan ze zo niet vinden :) Zitten weinig verschillen tussen, er zijn vooral een aantal opdrukken anders. Int'l heeft meer plaatjes, NL heeft meer tekst ('shift' vs een pijltje b.v.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
-edit-

nvm :Y)

[ Voor 90% gewijzigd door ericafterdark op 13-04-2006 23:13 ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
:/

We hebben het hier over 3 verschillende toetsenborden:
• US keyboard, toetsenbord dat ook bij je PC zit, backtick helemaal links boven, return horizontaal, backslash boven de return.
• NL Apple toetsenbord, draak van een ding met een verticale return, backtick linksonder, backslash naast de return.
• Int'l Apple toetsenbord, zelfde indeling als NL maar met een aantal andere opdrukken
Tss, ik een heel verhaal typen en dan ga jij je reacties stiekum weg-editen :P

[ Voor 10% gewijzigd door bartvb op 13-04-2006 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Qorne schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:16:
[...]

dat van het wachtwoord heeft of je dealer of AppleCare gedaan (dat laatste sluit is eigenlijk uit.. maar het kan......) want officeel horen ze niet aan je gegevens te komen... tenzij je HDD stuk is of jij hier toesteming voor hebt gegeven...
Ja ze wisten van de prins geen kwaad. Gelukkig had ik een goede backup. Nu draai ik er overigens Windows naast. Nog steeds problemen met een streep op scherm, ligt dus ws. aan scherm zelf aangezien er een nieuw logicboard in zit en zo. Wel evil om Windows er op te draaien met allerhande skins zodat het er zo OS X achtig uit ziet (enige reden dat ik het doe is dat ik een applicatie moet ontwikkelen die op Windows en OS X moet draaien en voordat er een Virtual PC is en zo...) Ik gebruik Delphi en hoop de applicatie zsm naar Lazarus te porten waarmee deze zodra de universal er is ook voor intel mac geschikt zou moeten zijn.

Maar goed, laptop gaat dus weer terug, scherm is nog net zo brak als eerst en de sukkels hebben er niets aan gedaan, ik probeer ze te bewegen eerst scherm te bestellen, dan kom ik met MBP langs en beunen ze het er maar ff vakkundig in (wat klopt er hier niet?!).

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
Peter Power schreef op donderdag 13 april 2006 @ 17:37:
[...]

Erg vreemd allemaal. In de Apple Store kan je trouwens bij "Toetsenbord- & Mac OS-taal" uit 3 opties kiezen, namelijk:
  • Toetsenbord met backlightverlichting (lokaal) & Mac OS (int'l English)
  • Toetsenbord met backlightverlichting & Mac OS
  • Toetsenbord met backlightverlichting & Mac OS (int'l English)
Wat is hierbij het verschil tussen een "Toetsenbord met backlightverlichting" en een "Toetsenbord met backlightverlichting (lokaal)" ?
effe software vraagje: Ik heb ergens gelezen dat het in OSX mogelijk zou zijn de schermtaal voor vensters e.d. achteraf te wijzigen in Systeemvoorkeuren (System Preferences). Je zou dan naar Landinstellingen ofzow moeten gaan (scuseme, heb nog geen mac dus zit nu achter windows) en dan bij Taal in de lijst met talen je voorkeur boven aan in de lijst moeten zetten. (I.e. wil je engels dan moet je Engels bovenaan in die lijst neerpleuren) had ook ergens een screenshot waar keurig stond dat dat zo was, en heb het zelf ook werkend gezien. Waarom zouden er, als die mogelijkheid er is (en die is er volgens apple -- 104 Customising Mac OS X) nog verschillende taalversies van Mac OS X zijn :?... Ik bedoel: als ik mijn Mac bij wijze van spreken Portugees wil laten spreken, dan zet ik Portugees boven aan in genoemde lijst, log opnieuw in en voilà. Is er dan toch nog een verschil tussen dat je Mac op deze manier portugees (of welke taal dan ook) spreekt, of dat je de portugese VERSIE van Mac OS X hebt? (* Lees bij Portugees niet noodzakelijk Portugees, voor mijn part pak je Engels...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De helpfiles bijvoorbeeld blijven in de taal waarin je de computer hebt geinstalleerd. Die veranderen dus niet mee. Ook de documentatie van die er bij zit is dan in een andere taal.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
kiddyl schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:11:
De helpfiles bijvoorbeeld blijven in de taal waarin je de computer hebt geinstalleerd. Die veranderen dus niet mee. Ook de documentatie van die er bij zit is dan in een andere taal.
Owwww. Sja dan snap ik het weer... En die Off-line documentatie das natuurlijk logisch he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb vandaag mijn MBP in ontvangst mogen nemen. Werd op mijn werk bezorgd (PC zaak), en ik moet zeggen dat mijn collega's toch best positief onder de indruk waren. Behalve dat clubje wat steevast vraagt "waarom in godsmaan een Apple?".

Gezien het serienummer heb ik nog een week 13 revisie, en ik heb wél last van de CPU Whine. Sinds ik echter op de frontpage had gelezen dat de problemen opgelost waren ging ik er echter vanuit dat ik wel 'veilig' een Macbook kon aanschaffen zonder weinig kinderziektes. Dat bericht van Apple plus het nieuws over bootcamp waren voor mij toch het groene licht om tot aanschaf over te gaan, dus een beetje teleurgeslted nu dat ik de Whine ook heb.

Zijn er meer mensen met een Week 13 Whiner, en zo ja, wat hebben jullie gedaan? Kan ik nu ook gewoon Apple bellen en zeggen dat ik een nieuwe wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 15:18
Peter Power schreef op donderdag 13 april 2006 @ 17:17:

Nu werk ik nog erg vaak op Windows/Linux systemen met een US toetsenbord en ga ik mij vermoedelijk dood ergeren aan een andere toetsenbordindeling en zal ik vaak de verkeerde toets indrukken.
dat dacht ik ook dat ik er last van zou krijgen. gelukkig merk ik er in de praktijk niks van en sla ik nooit een toets mis. Het wennen aan een ander toetsenbord lukt me na een paar uur altijd wel.
Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier berichten te plaatsen over de levertijd van de Book, hiervoor bestaat een apart topic in APL.