Net ingetrokken in een nieuwe woning en meteen KPN en Wanadoo(+telefonie) aangevraagd.
Over een weekje of 2 a 3 zou het -als het goed is- de boel moeten gaan werken.
Nu zit ik alleen na het lezen van 100den posts met een vraag.
Mijn woning zit achter een 'hoofd woning', laten we zo zeggen, een boederij aan de voorkant (hoofdwoning van de eigenaar) en een gebouwtje wat verder op het erf (mijn woning).
Het KPN isra punt zit natuurlijk in de hoofdwoning, nu was ik in eerste instantie van plan om de LB in de meterkast van de hoofdwoning te monteren en vandaaruit een ethernetkabel te trekken naar mijn woning.(huurbaas vind dit geen probleem).
Het nadeel hiervan is echter dat ik dus geen 24*7 fisieke toegang kan hebben tot de LB, mijn vorige ADSL(1) ervaring waren dat het modempje (Zyxel) eigenlijk nooit fisieke aandacht nodig had.
Echter lees ik in diverse postings dat de modem nog wel eens regelmatig gereset moet worden, komt dit echt zo vaak voor?
En betreft het resetten, is het dan vaak alleen een kwestie van de stroom vanaf halen, of moet er ook nog knoppen ingedrukt worden?
Als het alleen het eerste geval is kan ik dat opvangen door een op-astand-bedienbare 230v schakelaar tussen te zetten (wordt normaal gebruikt om verlichting te schakelen), zo kan ik dan bij de voordeur staan en zo mijn modem uit-aan zetten.
Anders ben ik genoodzaakt om een kabel te trekken vanaf het isra en de LB in mijn woning te houden, echter zal dit denk ik wel met de nodige verliezen gebeuren? De afstand van de isra totaan de centrale is al 2490~2530 meter

, 50meter CAT5 UTP kabel zal het dan alleen maar erger maken denk ik? Of vallen de verliezen in de praktijk mee als je CAT5 (of CAT6) kabel gebruikt ? (desnoods het ene aderpaartje over alle 4 de paren te sturen)
Een eventuele ander alternatief kan zijn om de modem in een externe behuizing buiten de woning te plaatsen (aan de zijkant waar nu wat struikgewas staat), maar dan weer de vraag, worden die dingen erg warm (in de zomer een mogelijk issue) en kunnen ze tegen vrieskou (op dit moment aktueel) ?
Weet alleen niet of het laatste een reel alternatief is, moet dan wel toestemming zien te krijgen om een gat van binnen naar buiten te mogen boren in zijn woning, en een doosje achter zijn struiken te zetten.