Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 12.844 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

http://folk.uio.no/oeysteio/orinoco-usb/RPMS/
Ik wil graag een Distro die deze driver ondersteund. Ik heb al regelmatig hierna gevraagd. Maar ben nog steeds niet to de geschikte distro gekomen. Omdat deze manier van internet( Via een Wireless USB modem. De Speedtouch 120 van thomson/alcatel) de enige manier is wil ik het ook zo graag houden. Totdat wij van Abo switchen( dit staat nu al bijna een jaar op de planning. Maar komt er niet van. Maar ik wil wel graag linux en Internet hebben.
  • Ik heb al Mandriva geprobeerd. Maar die is mij zo slecht bevallen. Dat ik daarbij afhaak.
  • SuSe heb ik ook geprobeerd. Werkte prima maar nu komt de aap uit de mouw. Mijn PC is te langzaam voor SuSe( als ik een nieuwe pc over een jaar koop dan koop ik er SuSe denk ik bij. Zo fijn werkte het) Maar voorlopig is mijn pc te traag( De drivers werkte wel. Ik heb zelfs het lichtje van mijn USB dongle zien branden. Maar mijn pc was zo traag dat het niet verder kwam dan dat.
  • K/X/Ubuntu heb ik ook al geprobeerd. Werkt ook super. Maar ik krijg deze driver NIET geinstalleerd. Waardoor internet dus niet lukt. Ik zou het wel graag met Kubuntu willen proberen. Maar ik krijg RPM niet werkende onder Kubuntu. Is er een manier waarop dat wel kan( iets als een emulator of iets dergelijks.
Ook wil ik graag mijn Dual P3 550 graag werkende krijgen onder linux. Is dit standaard in de kernel gebakken of moet ik zelf iets doen. ( Zelf vind ik iets doen met de kernel eng. Maar het kan ook gewoon wennen zijn)

Voor de rest van de info die jullie denk ik nodig hebben zijn mijn Specs.

P3 550 2x( dual bak)
382 MB RAM ( wat ook niet meer wordt Zoals wel eerder vermeld)
4GB HD of 8GB Schijf voor linux( Afhankelijk van wat ik nog heb liggen.) en 20GB voor opslag van Films en MP3
ATI Rage 128 pro @ AGP2x
Sweex PCI Usb uitbreidings kaart met een Opti Chipset( 2x)
Een E-Tech Geluidskaart met een Realtek chipset
Dit allemaal op een Asus P2B-D
Een Wireless USB Dongle Speedtouch 120

Voor overige informatie vraag maar. Ik denk dat ik het wel kan beantwoorden.

Als het handig is om deze dongle weg te doen. Wat is dan een mooiePCI Wifi kaart. Die makkelijk of gewoon word ondersteund door Linux.( Liefste het meest geodkope. Want heb al niet genoeg geld voor meer ram :P )

[ Voor 4% gewijzigd door Touchdomex op 12-08-2006 15:22 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

touchdomex schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 15:17:
http://folk.uio.no/oeysteio/orinoco-usb/RPMS/
Ik wil graag een Distro die deze driver ondersteund. Ik heb al regelmatig hierna gevraagd. Maar ben nog steeds niet to de geschikte distro gekomen. Omdat deze manier van internet( Via een Wireless USB modem. De Speedtouch 120 van thomson/alcatel) de enige manier is wil ik het ook zo graag houden. Totdat wij van Abo switchen( dit staat nu al bijna een jaar op de planning. Maar komt er niet van.
OK...
Maar ik wil wel graag linux en Internet hebben.
Begrijpelijk ;)
• Ik heb al Mandriva geprobeerd. Maar die is mij zo slecht bevallen. Dat ik daarbij afhaak.
• SuSe heb ik ook geprobeerd. Werkte prima maar nu komt de aap uit de mouw. Mijn PC is te langzaam voor SuSe( als ik een nieuwe pc over een jaar koop dan koop ik er SuSe denk ik bij. Zo fijn werkte het) Maar voorlopig is mijn pc te traag( De drivers werkte wel. Ik heb zelfs het lichtje van mijn USB dongle zien branden. Maar mijn pc was zo traag dat het niet verder kwam dan dat.
Als SuSe verder werkt en bevalt, kleed dat gedrocht dan uit - gebruik ipv KDE (of Gnome) een lichtere DE of wm, gooi onnodige services eruit, zorg dat je niet 1001 onnodige modules in de kernel laadt etc...
• K/X/Ubuntu heb ik ook al geprobeerd. Werkt ook super. Maar ik krijg deze driver NIET geinstalleerd. Waardoor internet dus niet lukt. Ik zou het wel graag met Kubuntu willen proberen. Maar ik krijg RPM niet werkende onder Kubuntu. Is er een manier waarop dat wel kan( iets als een emulator of iets dergelijks.
Waarom *zou* je .rpm willen installeren onder een systeem die gebaseerd is op de veel krachtigere/simpelere APT :?

Vergeet niet dat alle Ubuntu-achtige dingen onder de motorkap gewoon een Debian-derivaat zijn, dus kun je met de verschillende Debian HOWTOs een end komen. Let op dat de Orinoco driver sinds 2005 modulair is, dus dat de USB-versie een gewoon onderdeel van de hoofdpakket is. Volg dus geen oude guides, dan ga je finaal de mist in :o

Iig zal ik je deze tip niet onthouden (Gentoo he :P ):
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Orinoco_USB
Ook wil ik graag mijn Dual P3 550 graag werkende krijgen onder linux. Is dit standaard in de kernel gebakken of moet ik zelf iets doen. ( Zelf vind ik iets doen met de kernel eng. Maar het kan ook gewoon wennen zijn)
Hangt af van je distro of SMP standaard enabled is, bij Debian iig niet, bij recente Suse iirc wel - en bij Gentoo bepaal je gewoon zelf.
Voor de rest van de info die jullie denk ik nodig hebben zijn mijn Specs.

P3 550 2x( dual bak) SMP enablen in kernel, verder MMX en SSE support aanzetten
382 MB RAM ( wat ook niet meer wordt Zoals wel eerder vermeld) Niet superveel, maar als een distro meer dan dat eist om ook maar te draaien is het imho *veel* te barok
4GB HD of 8GB Schijf voor linux( Afhankelijk van wat ik nog heb liggen.) en 20GB voor opslag van Films en MP3 8GB werkt wel lekker - hangt af van wat je exact wilt - maar vergeet niet dat kleine schijven ook oude schijven zijn en dus moddertraag. Je wilt je OS altijd om de snelst mogelijke schijf zetten :o
ATI Rage 128 pro @ AGP2x ati xorg driver dus :z
Sweex PCI Usb uitbreidings kaart met een Opti Chipset( 2x) OHCI driver, zit in de meeste kernels als standaard
Een E-Tech Geluidskaart met een Realtek chipset exact welke moet je even opzoeken, maar komt vast goed
Dit allemaal op een Asus P2B-D i440BX, dus piix4 driver, zit in werkelijk alles als standaard wegens ondersteunen iedere Intel chipset van afgelopen 12 jaar
Een Wireless USB Dongle Speedtouch 120 Juist, dit is idd de lastigste om werkend te krijgen, maar moet lukken :)

Voor overige informatie vraag maar. Ik denk dat ik het wel kan beantwoorden.
Zie in bold, muv WiFi gelukkig niet zo spannend.
Als het handig is om deze dongle weg te doen. Wat is dan een mooiePCI Wifi kaart. Die makkelijk of gewoon word ondersteund door Linux.( Liefste het meest geodkope. Want heb al niet genoeg geld voor meer ram :P )
Goedkoper dan een 2e hands 128MB PC133 DIMM (EUR 5 a 10) kan ik niets aanraden. Maar als ik kijk in de kernel sources zie ik maar een chipset die prima zonder verdere troep in de kernel gesupport zijn. Die zijn natuurlijk het beste als je geen gezeur wilt:

Cisco/Aironet 34x/35x/4500/4800 ISA and PCI cards (waarschijnlijk niet goedkoop, wel goed)

Daarnaast is er een sloot aan andere zaken die firmware nodig hebben om te werken, zie deze quote (uit de kernel sources):
Prism54

Enable PCI and Cardbus support for the following chipset based cards: x
x x
x ISL3880 - Prism GT 802.11 b/g x
x ISL3877 - Prism Indigo 802.11 a x
x ISL3890 - Prism Duette 802.11 a/b/g x
x x
x For a complete list of supported cards visit <http://prism54.org>. x
x Here is the latest confirmed list of supported cards: x
x x
x 3com OfficeConnect 11g Cardbus Card aka 3CRWE154G72 (version 1) x
x Allnet ALL0271 PCI Card x
x Compex WL54G Cardbus Card x
x Corega CG-WLCB54GT Cardbus Card x
x D-Link Air Plus Xtreme G A1 Cardbus Card aka DWL-g650 x
x I-O Data WN-G54/CB Cardbus Card x
x Kobishi XG-300 aka Z-Com Cardbus Card x
x Netgear WG511 Cardbus Card x
x Ovislink WL-5400PCI PCI Card x
x Peabird WLG-PCI PCI Card x
x Sitecom WL-100i Cardbus Card x
x Sitecom WL-110i PCI Card x
x SMC2802W - EZ Connect g 2.4GHz 54 Mbps Wireless PCI Card x
x SMC2835W - EZ Connect g 2.4GHz 54 Mbps Wireless Cardbus Card x
x SMC2835W-V2 - EZ Connect g 2.4GHz 54 Mbps Wireless Cardbus Card x
x Z-Com XG-900 PCI Card x
x Zyxel G-100 Cardbus Card x
x x
x If you enable this you will need a firmware file as well. x
x You will need to copy this to /usr/lib/hotplug/firmware/isl3890. x
x You can get this non-GPL'd firmware file from the Prism54 project page: x
x <http://prism54.org> x
x You will also need the /etc/hotplug/firmware.agent script from x
x a current hotplug package.
Maar zelf heb ik beste ervaringen met een RaLink RT2500 kaart, die is niet native in de kernel gesupport, maar op mijn Gentoo laptop heb ik het met een enkele opdracht geinstalleerd:
code:
1
emerge rt2500

Zie ook:
http://de.gentoo-wiki.com/Rt2500

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dion_b schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 21:09:

Als SuSe verder werkt en bevalt, kleed dat gedrocht dan uit - gebruik ipv KDE (of Gnome) een lichtere DE of wm, gooi onnodige services eruit, zorg dat je niet 1001 onnodige modules in de kernel laadt etc...

[...]

Waarom *zou* je .rpm willen installeren onder een systeem die gebaseerd is op de veel krachtigere/simpelere APT :?
Dit omdat de drivers die ik heb gevonden en weet dat die werken in ieder geval onder SuSe.
Vergeet niet dat alle Ubuntu-achtige dingen onder de motorkap gewoon een Debian-derivaat zijn, dus kun je met de verschillende Debian HOWTOs een end komen. Let op dat de Orinoco driver sinds 2005 modulair is, dus dat de USB-versie een gewoon onderdeel van de hoofdpakket is. Volg dus geen oude guides, dan ga je finaal de mist in :o
Dit vind ik best een goede tip. Ik ga het eens proberen en kijken hoe ver ik kom met Kubuntu of Xubuntu.( omdat ik de Looks en feeling van KDE goed vind wil ik deze het liefste

Iig zal ik je deze tip niet onthouden (Gentoo he :P ):
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Orinoco_USB
Is gentoo goed te installeren voor een beginner( zo noem ik mijzelf) Ik heb zowel een neef als een vriend die daar ook mee werken. Info vragen is dus niet moeilijk. Ook hoorde ik dat de guides goed en uitgebreid zijn. Zouden deze te gebruiken zijn voor iemand die net linux komt binnen wandelen

Hangt af van je distro of SMP standaard enabled is, bij Debian iig niet, bij recente Suse iirc wel - en bij Gentoo bepaal je gewoon zelf.
Top ga ik gewoon proberen.
[...]

Goedkoper dan een 2e hands 128MB PC133 DIMM (EUR 5 a 10) kan ik niets aanraden. Maar als ik kijk in de kernel sources zie ik maar een chipset die prima zonder verdere troep in de kernel gesupport zijn. Die zijn natuurlijk het beste als je geen gezeur wilt.
Op marktplaats waren de prijzen laatst heel anders(makkelijk het dubbele). Maar ik zal nog eens zoeken/ Wie weet kan ik dan voor 20 euro wel mijn P4 met SD-RAM versnellen.
Maar is het handig dat ik minimaal 512 MB aan ram probeer te verzamelen
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vorige vragen. Ik ga straks een Kubuntu proberen. Ik hoop dat het mij lukt :Y) Met een beetje doorzettings vermogen moet dat wel lukken :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

touchdomex schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:11:
[...]
Dit omdat de drivers die ik heb gevonden en weet dat die werken in ieder geval onder SuSe.
OK, maar bedenk wel dat je met het proberen aan de praat te krijgen van een non-native package management systeem (en bovendien eentje die niet zo vriendelijk is mbt dependencies) je jezelf een enorme lading extra complexiteit op de hals haalt. Suse werkt native met .rpm, Ubuntu niet, dus denk niet dat het daar net zo makkelijk mee gaat :o
Dit vind ik best een goede tip. Ik ga het eens proberen en kijken hoe ver ik kom met Kubuntu of Xubuntu.( omdat ik de Looks en feeling van KDE goed vind wil ik deze het liefste
Op zich prima, maar ik vind Ubuntu aan de logge, trage kant op oudere systemen (al draait Xubuntu hier wel erg snel op een oude G3 iMac 350MHz - go figure 8)7 ). Als je de manier van werken van Ubuntu lekker vindt zou ik op een tragere bak zeker voor Debian zelf gaan. De installer is text-based, maar biedt simpele vragen en veel toelichting - waarmee het veel flexibeler is dan een GUI installer op een LiveCD.

Ik zou aanraden om *geen* tasks te selecteren - dan krijg je een absoluut minimaal systeem dat kan booten en niets anders. En dan spelen met apt-get :z
Is gentoo goed te installeren voor een beginner( zo noem ik mijzelf) Ik heb zowel een neef als een vriend die daar ook mee werken. Info vragen is dus niet moeilijk. Ook hoorde ik dat de guides goed en uitgebreid zijn. Zouden deze te gebruiken zijn voor iemand die net linux komt binnen wandelen
Hangt ervan af. Ik ervoer Gentoo als verbazingwekkend makkelijk en de guides + wiki (die laatste is essentieel voor de wat minder voor de hand liggende dingen) duidelijk. Maar belangrijk punt - bij Gentoo doe je veel zelf, met name het optimaliseren van je systeem. Op zich is alles zeer goed toegelicht, maar je moet je hardware goed kennen. Als je je daarin goed thuisvoelt (die lijst van specs doet me vermoeden dat dat bij jou wel goed zal zitten :) ) is het geen probleem.

Er wordt vaak opgemerkt dat de mensen die in Linux fora en nieuwsgroepen antwoorden posten veelal Slackware, Gentoo en Debian gebruikers zijn (eh, en Linux from Scratch :+ ). Dat komt omdat juist deze distro's weinig van de interne werking van je systeem proberen te verhullen. Je wordt gedwongen om daarmee aan de slag te gaan, maar tegelijkertijd is de ondersteuning en documentatie gelukkig juist erg goed. Als je alleen een briefje wilt tikken en de web wilt browsen ben je sneller met een 'kant en klare' distro als Suse of Ubuntu - maar zodra je tegen lastige zaken aanloopt (zoals een Wifi kaart die niet wil werken, of een wat ouder systeem die geen onbeperkte CPU en RAM heeft) blijkt opeens dat je in het diepe zwemt zonder aanknopingspunten bij de 'simpele' distro's, terwijl je bij de 'moeilijke' distro's vaak al genoeg aanknopingspunten hebt om zelf aardig uit de voeten te kunnen.

Als je echt Linux wilt leren kennen is het in ieder geval sterk aan te raden een van die distro's te pakken. Het kost even iets meer tijd, maar het is een investering die je binnen een mum van tijd terugverdiend hebt :) Precies welke het beste is, hangt van je voorkeuren af. Wel heb ik het idee meer geleerd te hebben van Gentoo dan van Debian, iets wat ik ook hoor van Slack gebruikers. Daar staat tegenover dat je in een halfuurtje een productieserver hebt staan als je goed thuis bent in Debian, iets wat je bij Gentoo niet moet proberen :+
Op marktplaats waren de prijzen laatst heel anders(makkelijk het dubbele). Maar ik zal nog eens zoeken/ Wie weet kan ik dan voor 20 euro wel mijn P4 met SD-RAM versnellen.
Maar is het handig dat ik minimaal 512 MB aan ram probeer te verzamelen
Kijk dan ook op www.tweakers.net/aanbod - meerdere repen 256MB PC100/133 voor EUR 20, een paar 128MB voor EUR 10 tot 12.

Maar als geld krap is zou ik toch echt de software aan de hardware aanpassen en niet andersom. Aangezien ik de laatste tijd wat vaker bij mijn moeder over de vloer ben heb ik daar een PC neergezet voor mezelf. Dat ding draaide een tijd met 128MB zonder problemen Gentoo met xfce4 - alleen zat hij gruwelijk te swappen zodra Firefox meerdere paginas open had. Ik heb het naar 256MB geupgrade en heb daar al geen last meer van. Er wordt al snel geroepen dat je echt 512MB+ nodig hebt - dat is dus knudde. Als je 1001 onnodige services en features hebt draaien heb je dat 'nodig' ja, maar als je gaat snoeien (of beter nog, je begint met een kaal OS en installeert alleen wat je nodig hebt) heb je voor normale huis/tuin/keuken applicaties zeker niet meer dan 384MB nodig :z
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vorige vragen. Ik ga straks een Kubuntu proberen. Ik hoop dat het mij lukt :Y) Met een beetje doorzettings vermogen moet dat wel lukken :P
Waarschijnlijk wel - maar probeer voor je Kubuntu op je schijf zet ook eens Xubuntu - het verschil in responsiveness en snelheid zal je in positieve zin verbazen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dion_b schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 02:11:

Kijk dan ook op www.tweakers.net/aanbod - meerdere repen 256MB PC100/133 voor EUR 20, een paar 128MB voor EUR 10 tot 12.

Ik ga nog eens kijken Want op marktplaats zijn ze wat duurder. Ik vind bijv. Die 256MB heel mooi geprijsd. Waar tweakers al wel niet goed voor is :Y

Waarschijnlijk wel - maar probeer voor je Kubuntu op je schijf zet ook eens Xubuntu - het verschil in responsiveness en snelheid zal je in positieve zin verbazen ;)
Ik zal in ieder geval eens bezig gaan met XFCE. De laatste keer dat ik dat deed was op een P2 laptop met 64 MB ram en een vage( Doorgebrande O-) ) ATI onboard kaart. Ik vond dit toen al prima werken( niet snel. Maar altijd nog sneller dan WIN XP met Eyecandy aan) Maar ik ben er zelf nog niet of ik dat met Gentoo of Debian of Xubuntu doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 09:56
Is Slackware eigenlijk dood?
Waar blijft Slackware 11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

r00t schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 22:39:
Pssst. http://www.slackware.com/changelog/current.php?cpu=i386 ;)

Ben trouwens zelf op zoek naar een LiveCD met werkende JMicron module in de kernel gebakken. Mijn nieuwe moederbord+intel chip willen nog niet echt meewerken voor een nieuwe Gentoo installatie :(

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 14-08-2006 22:44 ]

Anoniem: 181982

Slackware dood? :| Echt niet! Het gaat misschien niet zo snel, maar Slackware is zeker niet dood! ;) Trouwens, als je een goede slackware variant zoekt; NoNux. Een Nederlandstalige versie van Slackware, draait standaard Gnome. Boot als LIVECD, met de mogelijkheid om op hd te installeren, vanuit grafische omgeving. Nonux is hier te vinden! http://www.nonux.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 16:55

TheFirepit

Vuurbal

Binnenkort ben ik van plan om Englightenment (E17) te gaan draaien. Dit wil ik doen met de distro Elive.

Nou zit ik over Englightenment met 2 vragen. De eerste vraag is of het mogelijk is om XGL te draaien met Englightenment?

De tweede vraag is of het in Englightenment ook mogelijk is om in te stellen welke ruimte op de desktop er gebruikt mag worden en welke niet? Bijvoorbeeld bij Gnome en KDE kan je bij een venster op maximaliseren klikken en dan blijft de 'taakbalk' zichtbaar, toen ik de live cd even probeerde merkte ik dat dit bij Englightenment niet het geval is. Is hier ergens een instellingen of mogelijkheid voor om dit wel in te stellen?

Alvast bedankt voor de info!

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:57
EngelF schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:46:
Binnenkort ben ik van plan om Englightenment (E17) te gaan draaien. Dit wil ik doen met de distro Elive.

Nou zit ik over Englightenment met 2 vragen. De eerste vraag is of het mogelijk is om XGL te draaien met Englightenment?

*knip*

Alvast bedankt voor de info!
http://www.enlightenment.org/
Staat het antwoord op je eerste vraag letterlijk beantwoord.
Tweede zou ik niet weten, maar je zou er de documentatie eens op na kunnen slaan. :X

[ Voor 33% gewijzigd door Jesse op 22-08-2006 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-04 12:21
Mijn tante en mijn moeder willen beide leren internetten. Ma heeft 15 jaar geleden een scheidegger cursus dos 3.0 gevolgd en kan aardig overweg met wordperfect 1.2. Om maar even de situatie te schetsen.

de grap is dus dat ze beiden razendsnel kunne typen maar bang zijn voor muizen.

Ik wil ze de linuxkant opsturen omdat ze gewoon een oud laptopje willen kopen.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een linux distro met een simpele schil voor internet en email. ik heb me helemaal suf gezocht met google maar kan geen geschikte distro vinden.

Eigenlijk zou voor de oudjes alle mogelijkheden weggehaald moeten worden.. dus emailen zonder de keuze van lettertypes en bcc of cc tjes. gewoon typen, adres kiezen en versturen.. De laptop moet eigenlijk als hij opgestart is geen inlog vragen maar een schil laten zien met drie grote knoppen: internet, email en misschien gaim ofzo..

bestaat er een distro die dit kan bieden?

( opties die ik zelf al bekeken heb:

lin-lin
mepis
knoppix..

ik heb ze getest met de oude bessen en ze kunnen er geen hout van maken..)

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
@roborobbie: BeatrIX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Zo kan ik ook nog wel een distro inelkaar draaien :D

1 Gnome balk ipv 2 , een paar icoontjes op het bureaublad en weinig programma´s.

@roborobbie :

Als je het toch zo wilt hebben kun je dit zelf namaken met zowat elke linux-distributie met gnome :P
Als je snel/makkelijk klaar wilt zijn installeer dan ubuntu, als je wat langer bezig wilt zijn neem je gentoo. Je kunt gnome volgen mij ook automatisch laten inloggen (alhoewel dit uit veiligheidsoverwegingen niet zo handig is, maakt dat niet zoveel uit in dit geval).
Je kunt ook denken aan een andere window-manager zoals XFCE (is een stuk lichter dan gnome of kde).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

:? Pat Volkerding leeft nog voor zover ik weet :z . Al lijkt zelfs Slackware 11 geen Xorg 7 of 2.6 kernel standaard te installeren :(.

Enfin, ben toch bezig m'n eigen slack port te bouwen, dus :D

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168789

Ik zoek een Linux Distro voor een laptop.
Specs:
PIII 550 Mhz(Het is beter als de distro geschikt is voor de low power mode, 260 Mhz)
64MB Ram
6 GB HD ( Maar hij moet ongeveer in een 1/1,5 GB partitie passen)
S3 Savage IX 8 MB

Hij gaat gebruikt worden voor Office zaken, Draadloos Internet en MSN.
Er moet ook een cardreader op aangesloten worden, en ik wil wat gaan programmeren met Java.
Hij hoeft niet perse out-of-the-box te werken. Ik wil graag zelf beslissen wat erin komt.

Hebben jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

Anoniem: 168789 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 16:03:
Ik zoek een Linux Distro voor een laptop.
Specs:
PIII 550 Mhz(Het is beter als de distro geschikt is voor de low power mode, 260 Mhz)
64MB Ram
6 GB HD ( Maar hij moet ongeveer in een 1/1,5 GB partitie passen)
S3 Savage IX 8 MB

Hij gaat gebruikt worden voor Office zaken, Draadloos Internet en MSN.
Er moet ook een cardreader op aangesloten worden, en ik wil wat gaan programmeren met Java.
Hij hoeft niet perse out-of-the-box te werken. Ik wil graag zelf beslissen wat erin komt.

Hebben jullie een idee?
Ubuntu kan makkelijk op jou systeem draaien. Ook onder de low power. Er zit een MSN client in, je kan er wireless drivers op installeren. Er zit standaart openoffice in. En een cardreader gaat ook wel werken. De meeste zijn gewoon standaard en worden als USB stick herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 136640 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 17:08:
[...]

Ubuntu kan makkelijk op jou systeem draaien. Ook onder de low power. Er zit een MSN client in, je kan er wireless drivers op installeren. Er zit standaart openoffice in. En een cardreader gaat ook wel werken. De meeste zijn gewoon standaard en worden als USB stick herkent.
Ubuntu Gaat nooit en ten nimmer werken. Hij heeft maar 64MB ram. Wat je wel kan doen is Xubuntu. IPV Gnome( ubuntu) XFCE. Deze is veel lichter. Zo kun je nog wat meer dingen tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan ik daar ook de overbodige apps uit slopen?
Ik ben nu bezig met Slackware + XFCE. Want bij Xubuntu moet je (volgens mij) 128 MB Ram hebben.

Voor 64 MB Ram extra moet je 30 euro betalen, en als kind heb je het niet zo ruim. ;) :( :'(

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 168789 op 27-08-2006 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 168789 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 17:51:
Kan ik daar ook de overbodige apps uit slopen?
Ik ben nu bezig met Slackware + XFCE. Want bij Xubuntu moet je (volgens mij) 128 MB Ram hebben.

Voor 64 MB Ram extra moet je 30 euro betalen, en als kind heb je het niet zo ruim. ;) :( :'(
Ik zag laatst 128MB SD ram voor 10 euro. Zo diep in je buideltje hoef je niet te tasten ;)

Probeer ook eens Damn Small Linux. Is nog kleiner. Kost ook niet veel MB aan ram en is toch compleet.

[ Voor 10% gewijzigd door Touchdomex op 27-08-2006 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DSL heb ik al geprobeerd, maar met een Frugal install kan je niet de overbodige onderdelen strippen.

Ik had eerst al in de pricewatch gekeken voor SD-Ram, maar toen ik naar de computerwinkel ging zeiden ze dat het 50 euro ging kosten voor 128 MB. Ze wilden het denk ik bestellen bij de fabrikant, Toshiba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Anoniem: 168789 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 19:35:
DSL heb ik al geprobeerd, maar met een Frugal install kan je niet de overbodige onderdelen strippen.
Waarom zou je DSL nog willen strippen? Het is al zo_ongeloofelijk_klein.. :X
Ik had eerst al in de pricewatch gekeken voor SD-Ram, maar toen ik naar de computerwinkel ging zeiden ze dat het 50 euro ging kosten voor 128 MB. Ze wilden het denk ik bestellen bij de fabrikant, Toshiba.
Kijk eens op Marktplaats/Speurders/Ebay/T.net V&A, of vraag een lokale PC-boer of hij niet toevallig nog een 64Mb-dimmetje heeft liggen. 64Mb kost echt geen drol meer tegenwoordig.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheZeroorez schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 19:53:
Waarom zou je DSL nog willen strippen? Het is al zo_ongeloofelijk_klein.. :X
Omdat je dan niet tegen al die programma's in het start menu aan hoeft te kijken... :P

Eigenlijk zoek ik een Linux Distro waar je begint met een kern, en hem dan naar smaak uit kan breiden met modules.
Eerst zag ik zoiets bij SLAX. Alleen toen ik hem wou installeren, verwezen ze me naar Slackware. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Gewoon met de rechtermuisknop/delete- toets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168789 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 20:49:
[...]

Omdat je dan niet tegen al die programma's in het start menu aan hoeft te kijken... :P

Eigenlijk zoek ik een Linux Distro waar je begint met een kern, en hem dan naar smaak uit kan breiden met modules.
Eerst zag ik zoiets bij SLAX. Alleen toen ik hem wou installeren, verwezen ze me naar Slackware. :(
Gentoo Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 19:47
Slackware kan ook. Debian is ook een mogelijkheid, maar die is standaadr al best "dik", maar ik geloof als je zoekt dat je dan wel eea vind om hem op dieet te zetten.

The owner: Waar je eens naar kunt kijken, is Gentoo (zoals mijn overbuurman reeds aangeeft) en kijk dan eens naar distributed gcc (distcc). Hiermee kun je een X aantal zwaardere computers voor jou het reken werk laten doen.

Als je meerdere pc's wilt gebruiken, maar dit zijn windows bakken die je niet om wilt bouwen: link

[ Voor 67% gewijzigd door ge-flopt op 27-08-2006 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88567

archlinux lijkt me een perfecte distro voor je, is zeer clean bij installatie en goed uit te breiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Gezien z'n sysspecs duurt dat wel ff ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gentoo heb ik geprobeerd, alleen als ik de install cd gedownload heb en gebrand, dan gedraagt hij zich als een liveCD :( En startx werkt niet.

Ik zal ArchLinux wel proberen.
offtopic:
Het compilen van Gentoo was niet zo'n probleem geweest, heb nog een P4 3,4Ghz/1GB bak staan ;)
Alleen dan moet ik wel met Knoppix booten, zoals aangegeven.

offtopic:
Edit: Ik wou ook eerst Debian proberen, alleen dat waren 5 Cd's of zo 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 168789 op 28-08-2006 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet er wat voor over hebben als je met zo'n geweldig OS als Linux wilt werken he? :P Ik had zijn specs niet gecontroleerd.
Anoniem: 168789 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 10:12:
offtopic:
Edit: Ik wou ook eerst Debian proberen, alleen dat waren 5 Cd's of zo 8)7
Debian heb je naar mijn weten alleen de 1e CD nodig als je een netinstall doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 06:36

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Anoniem: 31491 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 10:42:
[...]

Je moet er wat voor over hebben als je met zo'n geweldig OS als Linux wilt werken he? :P Ik had zijn specs niet gecontroleerd.

[...]

Debian heb je naar mijn weten alleen de 1e CD nodig als je een netinstall doet.
en die nog niet eens ik heb hem wel eens geinstalleerd (eigenlijk heel vaak) met drie floppies geloof ik. Daarna lekker via het netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog geen internet verbinding op m'n laptop :(
Als het allemaal geïnstalleerd is en werkt, dan wil ik een WLAN kaart gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 06:36

TrailBlazer

Karnemelk FTW

dan nog heb je aan debian voldoende aan 1 cd denk ik zo. Maar wat voor prehistorische laptop heeft geen netwerkkaart onboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij heeft alleen een Modem :(
Dan moet ik aan de telefoonlijn gaan hangen. En daar jaag ik mijn ouders mee op kosten, vooral omdat veel data binnenhalen nog langer duurt op zo'n trage lijn.

ArchLinux is niet gelukt, dat is net iets te hoog gegrepen voor mij.

Ik download nu Ubuntu

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 168789 op 28-08-2006 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183809

Intreressant topic dit! Ik ben vanplan binnenkort op een tweede pc'tje Linux te gaan installeren. Het betreft een Celeron 566MHz met 256MB ram. Het is vooral bedoelt als servertje. Nou heb ik nog nooit met Linux gewerkt (niet serieus iig), wel een aantal keer Ubuntu gecheckt.

Wat is nou een goed OS voor iemand die geen verstand heeft van Linux en simpele dingen wil doen en er een beetje mee wil gaan rotsooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 183809 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:20:
Intreressant topic dit! Ik ben vanplan binnenkort op een tweede pc'tje Linux te gaan installeren. Het betreft een Celeron 566MHz met 256MB ram. Het is vooral bedoelt als servertje. Nou heb ik nog nooit met Linux gewerkt (niet serieus iig), wel een aantal keer Ubuntu gecheckt.

Wat is nou een goed OS voor iemand die geen verstand heeft van Linux en simpele dingen wil doen en er een beetje mee wil gaan rotsooien?
Als Server kun je Xubuntu en dan de server install proberen. Maar daar ben ik niet zeker van. In ieder geval heb je helemaal geen Windowmanager nodig. Ik denk dat je ook debian zou kunnen proberen.

Van Debian leer je meer dan van \Xubuntu( ook al is het onder de moterkap hetzelfde) Maar het is wel een slagje moeilijker onder de knie te krijgen. Aan jou de keuze

[ Voor 10% gewijzigd door Touchdomex op 28-08-2006 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112425

touchdomex schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:40:
[...]
Als Server kun je Xubuntu en dan de server install proberen. Maar daar ben ik niet zeker van. In ieder geval heb je helemaal geen Windowmanager nodig. Ik denk dat je ook debian zou kunnen proberen.
Hehe, die bestaat niet :) Xubuntu = Ubuntu, maar dan met XFCE, en laat dat nou net een windowmanager (DE) zijn, die je dus niet nodig hebt op een server. :P Dus dat zou dan gewoon de server install van Ubuntu worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zit zelf momenteel met een klein dilemma.
Ik ben met een oude pc bezig om deze naar Linux om te zetten en te gaan gebruiken als mp3/dvd speler. Hij heeft dit altijd gedaan onder windows95, maar ik werd de onstabiliteit tot echt zat.
Nu ben ik zelf nogal fan van Gentoo (5 pc's met linux, waarvan er 4 momenteel Gentoo draaien, waaronder deze bewuste pc), maar Gentoo is toch te zwaar als het aankomt op installeren van pakketten. Daarnaast vind ik gentoo erg traag opstarten op deze machine.

Even wat specs (uit m'n hoofd, weet ff niet alle details meer):
cpu:AMD K6-2 360Mhz
MoBo:SuperSocket7 ding met Via chipset
Geheugen:384Mb (niet zeker)
Video:Nvidia TNT2
Video DVD:Creative DXR3

Compileertijd samen met opstarttijd zijn voor mij op het moment de grootste ergenissen. Hij draait al behoorlijk kaal namelijk (coldplug, hotplug, apache2 (wil ik gaan vervangen voor lighttpd), mysql, LCDd, Lircd).

Coldplug wil ik zoveel mogelijk omzeilen (liefst helemaal niet meer gebruiken), wat ook mogelijk moet zijn, de hardware zal namelijk niet meer veranderen. Ook hotplug is eigenlijk overbodig, aangezien het Mobo geeneens over USB beschikt.

Voor de DXR3 kaart moet ik zelf drivers compileren, maar dat is niet echt een probleem (het draait momenteel ook al met Gentoo).
offtopic:
Het mooie van deze kaart is, dat je zelfs met dergelijke lichte hardware perfect DVD's op de tv kan afspelen in een veel hogere kwaliteit dan welke videokaart die ik tot nog toe heb gezien ook

Ik zoek dus een distro die simpel is (zich makkelijk kaal laat installeren), licht en over een goede package manager beschikt. Gentoo valt door m'n eerste eis een beetje af door de compileer belasting, maar voldoet verder aan alle eisen. Debian vind ik net teveel afwijken van Gentoo, waardoor ik af en toe de weg kwijt raak.

Ik zit momenteel te denken aan Slackware, alleen weet ik niet of slack een package manager gebruikt of kan gebruiken. Ik vind in het geval van Slack het ook een prettig idee dat hij bijvoorbeeld ook nog gebruikt maakt van de 2.4 kernel. De extra functionaliteit van de 2.6 kernel heb ik namelijk niet nodig en udev vind ik in dit geval zelfs een nadeel (veroorzaakt een duidelijk merkbare vertraging bij het opstarten).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 112425 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 03:10:
[...]

Hehe, die bestaat niet :) Xubuntu = Ubuntu, maar dan met XFCE, en laat dat nou net een windowmanager (DE) zijn, die je dus niet nodig hebt op een server. :P Dus dat zou dan gewoon de server install van Ubuntu worden.
Dat bedoel ik denk ik ook. Maar ik legde het verkeerd uit 8)7 Sorry, Move allong People nothing to see here.

Maar Xubuntu heeft( in ieder geval de vorige generatie) Ook een Server install. Ik weet niet of dat scheelt. Maar daarom dus Xubuntu IPV Ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
touchdomex schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:53:
[...]
Dat bedoel ik denk ik ook. Maar ik legde het verkeerd uit 8)7 Sorry, Move allong People nothing to see here.

Maar Xubuntu heeft( in ieder geval de vorige generatie) Ook een Server install. Ik weet niet of dat scheelt. Maar daarom dus Xubuntu IPV Ubuntu
Xubuntu en Kubuntu hebben alleen een desktop en een alternate install cd. (Je zal bij de alternate install cd vast ook wel kunnen kiezen voor installeren zonder DE.)
Alleen Ubuntu heeft ook een specifieke server install cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 10:21
deepbass909 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:48:
Ik zoek dus een distro die simpel is (zich makkelijk kaal laat installeren), licht en over een goede package manager beschikt. Gentoo valt door m'n eerste eis een beetje af door de compileer belasting, maar voldoet verder aan alle eisen. Debian vind ik net teveel afwijken van Gentoo, waardoor ik af en toe de weg kwijt raak.

Ik zit momenteel te denken aan Slackware, alleen weet ik niet of slack een package manager gebruikt of kan gebruiken. Ik vind in het geval van Slack het ook een prettig idee dat hij bijvoorbeeld ook nog gebruikt maakt van de 2.4 kernel. De extra functionaliteit van de 2.6 kernel heb ik namelijk niet nodig en udev vind ik in dit geval zelfs een nadeel (veroorzaakt een duidelijk merkbare vertraging bij het opstarten).
Ik denk dat je toch echt het beste naar Debian moet gaan kijken. De stable versie gebruikt volgens mij ook standaard een 2.4 kernel en een beter package management systeem dan apt-get valt er in mijn ogen niet te krijgen(hoewel portage in de buurt komt). Ikzelf vond de manier voor het beheren van packages onder Slackware niet geweldig, best veel werk uiteindelijk, maar sommige mensen vinden het dan weer geweldig (*kuch* Cyphax).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

deepbass909 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:48:
[...]

Nu ben ik zelf nogal fan van Gentoo (5 pc's met linux, waarvan er 4 momenteel Gentoo draaien, waaronder deze bewuste pc), maar Gentoo is toch te zwaar als het aankomt op installeren van pakketten.
Heb je gedacht aan distcc? Daarmee kun je het compileren (groten)deels offloaden naar andere, krachtigere PCs in je netwerk. Ik moet bekennen het zelf ondanks vergelijkbare situatie (4 Gentoo bakken, waarvan 2 Athlon64tjes, maar ook een P266MMX laptop) nooit gedaan te hebben, maar dat zou een prima oplossing kunnen zijn als je geen zin hebt in dagenlange compiles :)
Daarnaast vind ik gentoo erg traag opstarten op deze machine.
Welke stappen van de boot duren het langst? Lijkt me dat dit dmv wat configuratietweaks eruit te halen moet zijn :z
[..]
cpu: AMD K6-2 360Mhz
Kleine tip hier: performance van So7 borden wordt in zeer grote mate door L2 cache speed bepaald. Die cache draait op FSB, niet CPU speed. Deze CPU draait op 4x90MHz. Schroef die FSB op naar 100MHz. Als de CPU 400MHz niet trekt, multiplier gewoon naar 3.5 verlagen. 350MHz met 100MHz FSB gaat sneller zijn dan 360MHz met 90MHz FSB :o

Komt bij dat PCI nu op 30MHz draait en AGP op 60MHz, als je FSB op 100MHz zet gaan die gewoon naar 33MHz en 66MHz ;)
[...]Ook hotplug is eigenlijk overbodig, aangezien het Mobo geeneens over USB beschikt.
Oh? USB zit standaard in de Via MVP3 chipset, je hebt waarschijnlijk een babyAT moederbord zonder externe USB. Kijk eens naar een blok van 2x4 pinnen ergens in de buurt van de keyboard aansluiting. Dat zijn je USB poorten :z - maar goed, als je ze niet gebruikt hoe je ook niet te hotpluggen nee.
offtopic:
Het mooie van deze kaart is, dat je zelfs met dergelijke lichte hardware perfect DVD's op de tv kan afspelen in een veel hogere kwaliteit dan welke videokaart die ik tot nog toe heb gezien ook
Offtopic: alleen jammer dat het enkel MPEG2 doet...
Debian heeft ook ranzige default bootsequence wat op een oude bak erg lang kan duren.
udev is behoorlijk resource-intensief en neemt op oudere bakken bijna de helft van de boottijd voor z'n rekening. Maar goed, met Gentoo of Debian kun je natuurlijk ook voor een 2.4 profile kiezen...

* dion_b overweegt ook eens om met Slack te spelen maar heeft dat nog niet gedaan, dus helaas geen concrete ervaringen om te melden

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

dion_b schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 09:35:
Heb je gedacht aan distcc? Daarmee kun je het compileren (groten)deels offloaden naar andere, krachtigere PCs in je netwerk. Ik moet bekennen het zelf ondanks vergelijkbare situatie (4 Gentoo bakken, waarvan 2 Athlon64tjes, maar ook een P266MMX laptop) nooit gedaan te hebben, maar dat zou een prima oplossing kunnen zijn als je geen zin hebt in dagenlange compiles :)
Heb ik weleens aan gedacht, ook omdat m'n server die ook gentoo draait en niet echt snel is (Celeron 333). Maar voor die server vond ik het een beetje verspilde tijd om het uit te zoeken (aangezien hij 24/7 draait maakt het ook niet echt uit of een update 30 minuten of 10 uur duurt).
Welke stappen van de boot duren het langst? Lijkt me dat dit dmv wat configuratietweaks eruit te halen moet zijn :z
Ik heb gister bootbench geïnstalleerd, zodat ik precies kan bij houden hoe lang alles duurt, en welke effecten bepaalde veranderingen zullen hebben (bijvoorbeeld 2.4 vs 2.6 kernel)
Kleine tip hier: performance van So7 borden wordt in zeer grote mate door L2 cache speed bepaald. Die cache draait op FSB, niet CPU speed. Deze CPU draait op 4x90MHz. Schroef die FSB op naar 100MHz. Als de CPU 400MHz niet trekt, multiplier gewoon naar 3.5 verlagen. 350MHz met 100MHz FSB gaat sneller zijn dan 360MHz met 90MHz FSB :o

Komt bij dat PCI nu op 30MHz draait en AGP op 60MHz, als je FSB op 100MHz zet gaan die gewoon naar 33MHz en 66MHz ;)
Ik zal daar nog eens naar kijken, maar ik dacht dat ik hem underpowerd heb draaien ivm koeling (hij moet immers zo stil mogelijk zijn en is nu passief gekoelt met een core temp van 40 graden).
Sowieso zou het voor bijv de DXR3 kaart wel prettig zijn om een pci van 33Mhz te hebben.
Oh? USB zit standaard in de Via MVP3 chipset, je hebt waarschijnlijk een babyAT moederbord zonder externe USB. Kijk eens naar een blok van 2x4 pinnen ergens in de buurt van de keyboard aansluiting. Dat zijn je USB poorten :z - maar goed, als je ze niet gebruikt hoe je ook niet te hotpluggen nee.
Okay, je hebt gelijk, hij heeft wel ergens een USB header zitten, er zit alleen geen externe aansluiting op en aangezien de USB van deze chipset nou niet echt geweldig was (onder windows vele problemen opleverde), heb ik geeneens de moeite genomen om het uit te zoeken, aangezien ik het toch (nog) niet nodig heb op deze machine. En hardware die ik niet gebruik, laat ik liever modules voor achterwege, dan vreten ze ook geen geheugen en systeembronnen.
Offtopic: alleen jammer dat het enkel MPEG2 doet...
Met xine en de dxr3 libraries is het mogelijk om alle mogelijke output naar de kaart te sturen (zelfs een desktop behoort tot de mogelijkheden, dus MythTV zou via de dxr3 op de tv getoont kunnen worden). Maar voor beeld verwerking ben je dan volledig aangewezen op de cpu en daar is die k6-2 toch te licht voor.... MythTV zou overigens nog wel kunnen op 640*480, maar divX, Xvid, avi, etc zijn toch helaas te zwaar voor de cpu die erin zit.
Maar aangezien 95% van de films bij mij thuis op dvd staan, is dat voor mij geen probleem en die enkele divX kijk ik toch op m'n laptop of gewone pc met 21" (of te wel net zo groot als de tv waar ik dvd's mee kijk 8) )
Debian heeft ook ranzige default bootsequence wat op een oude bak erg lang kan duren.
Daar zit ook mijn punt met Debian. Hun filesofie over hoe Linux ingericht moet worden wijkt voor mij net teveel af van die van Gentoo/Slackware. Ik heb wel met debian gespeelt (staat o.a. op m'n oude server en een test pctje), maar echt makkelijk vind ik het niet werken... (het zal een kwestie van wennen zijn, maar goed, ik hou alles het liefst zo veel mogelijk gelijk).
Het optimaliseren van het boot process is wel iets waarvoor je het systeem behoorlijk goed moet kennen, vrees ik.
udev is behoorlijk resource-intensief en neemt op oudere bakken bijna de helft van de boottijd voor z'n rekening. Maar goed, met Gentoo of Debian kun je natuurlijk ook voor een 2.4 profile kiezen...

* dion_b overweegt ook eens om met Slack te spelen maar heeft dat nog niet gedaan, dus helaas geen concrete ervaringen om te melden
Udev (in combinatie met over het algemeen toch wel oude hardware) is de reden dat ik ook terug wil stappen op 2.4 voor deze machine. Gentoo heeft de 2.4 kernel nog wel in de portage-tree zitten en daar ga ik eerdaags ook even mee stoeien.
Als die 2.4 kernel samen met wat andere optimalisaties het gewenste effect behalen dan blijf ik lekker op gentoo zitten. Veel zal deze machine toch niet geupdate worden (hij hangt in een afgeschermt netwerk waar van buitenaf geen directe toegang op te krijgen is).

Udev heb ik ook momenteel niet nodig (alleen als ik mocht besluiten de USB te gaan gebruiken voor flash geheugen e.d. worden udev en hotplug weer interessant). Ik heb gister udev ook al zoveel mogelijk uitgeschakeld (in rc.conf staat het nu op static, wat eigenlijk inhoudt dat udev zelf niks meer doet).

Ik vroeg me alleen af of Slackware misschien een betere optie zou zijn (of dat er een speciale distro beschikbaar is, die al grotendeels is geoptimaliseerd en ingericht voor gebruik als media center.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

deepbass909 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 14:02:
[...]

Ik zal daar nog eens naar kijken, maar ik dacht dat ik hem underpowerd heb draaien ivm koeling (hij moet immers zo stil mogelijk zijn en is nu passief gekoelt met een core temp van 40 graden).
Even kort (en licht off-forum):
Als je een So7 wilt underclocken, altijd dmv multiplier doen, terwijl je FSB maximaal zet. Een late K6-2 kan op 100MHz FSB minimaal op 250MHz gezet worden en is dan lekker koel, terwijl de I/O volop draait, met name de L2 cache dus.
Sowieso zou het voor bijv de DXR3 kaart wel prettig zijn om een pci van 33Mhz te hebben.
Idd ;)
Daar zit ook mijn punt met Debian. Hun filesofie over hoe Linux ingericht moet worden wijkt voor mij net teveel af van die van Gentoo/Slackware. Ik heb wel met debian gespeelt (staat o.a. op m'n oude server en een test pctje), maar echt makkelijk vind ik het niet werken... (het zal een kwestie van wennen zijn, maar goed, ik hou alles het liefst zo veel mogelijk gelijk).
Mwoeah, achterliggende filosofie van Debian is niets mis mee an sich - het mooie van Linux is juist dat alles op verschillende manieren kan. Ik moet me momenteel op het werk verdiepen in Red Hat - mijn eerste kennismerking ermee in jaren, zeker eerste sinds ik redelijk thuis begin te raken met Linux. Het werkt duidelijk anders dan Debian of Gentoo en is niet direct iets wat ik zelf zou gaan gebruiken, maar het heeft een eigen logica die mooi in elkaar steekt. Ik kan me voorstellen dat je veel hetzelfde houdt (dat is wel zo makkelijk in beheer), maar gewennen aan verschillende dingen is altijd goed :)
Het optimaliseren van het boot process is wel iets waarvoor je het systeem behoorlijk goed moet kennen, vrees ik.
Mwoeah, ik kon laatst 40% ervan afhalen bji een Debian systeem door puur een custom monolithic kernel te bakken met alleen de echt nodige driers erin ipv een sloot aan onnodige modules te bakken (om nog maar te zwijgen hoeveel sneller de compile time van die kernel was ;) )

Maar goed, bij Gentoo is (zolang je geen Genkernel gebruikt :/ ) dat geen punt, dan is het puur udev die meestal vertraagt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb ook geen probleem met de filosofie van Debian, alles behalve, die is behoorlijk goed doordacht. Het lastige voor mij is, dat dan voor deze ene pc, waar ik maar weinig op zal werken verder (hij moet gewoon draaien na installatie) Debian door moet zien te krijgen. Nu is dat geen probleem (anders zou ik ook bepaalde dingen met Gentoo niet kunnen), maar ik ken mezelf, en weet dat als ik bijv apt een maandje of 2 a 3 niet meer gebruikt heb, ik veel weer op zal moeten zoeken.
Daarom zou ik het prettig vinden om alles bij bijv Gentoo te houden.

Ik ga nog wel even met de hardware stoeien, eens kijken wat ik daar uit kan krijgen, want de 2.4 kernel wil niet echt lukken... krijg vage foutmeldingen bij het booten over m'n ext3 ondersteuning die niet goed zou zijn maar bij de 2.6 kernel gewoon werken... :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178981

Goed, ik zit al een aantal jaren in de webdevelopment, en wil weer een nieuwe PC aanschaffen om de huidige Photoshop goed te kunnen draaien. Nadat ik wat nagedacht had over Linux, vroeg ik me af, waarom geen Linux? Veel mensen zeggen dat het sneller is als Windows, en dat je meer controle hebt over je systeem.. Ideaal.

Wat ik dus wil vragen, welke distro is zal voor mij aangenaam zijn? Wat ik dus met de PC wil gaan doen:

* Photoshop
* Scripten (Gewoon PHP hoor..)
* MSN
* Boekhouding

Kortom, deze PC moet alles bijhouden van mijn webdevelopmentbedrijfje. Ik dacht zelf aan Ubuntu, goed keuze? En, vergt dit goede hardware? Ik wil de overstap maken naar Dualcore, omdat Photoshop dit ook al een beetje gaat ondersteunen, en ik toch nog wel een tijdje de nieuwste Photoshop steeds wil draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Ubuntu is inderdaad vrij simpel voor de 'beginner'. Het is ongeveer even zwaar als XP, dus het 'vergt niet veel'. Als die goede controle over je systeem heel belangrijk voor jou is, moet je eens gaan kijken naar Gentoo, dat is alleen wel een stuk ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178981 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 14:02:
Goed, ik zit al een aantal jaren in de webdevelopment, en wil weer een nieuwe PC aanschaffen om de huidige Photoshop goed te kunnen draaien. Nadat ik wat nagedacht had over Linux, vroeg ik me af, waarom geen Linux? Veel mensen zeggen dat het sneller is als Windows, en dat je meer controle hebt over je systeem.. Ideaal.

Wat ik dus wil vragen, welke distro is zal voor mij aangenaam zijn? Wat ik dus met de PC wil gaan doen:

* Photoshop
* Scripten (Gewoon PHP hoor..)
* MSN
* Boekhouding

Kortom, deze PC moet alles bijhouden van mijn webdevelopmentbedrijfje. Ik dacht zelf aan Ubuntu, goed keuze? En, vergt dit goede hardware? Ik wil de overstap maken naar Dualcore, omdat Photoshop dit ook al een beetje gaat ondersteunen, en ik toch nog wel een tijdje de nieuwste Photoshop steeds wil draaien..
Let wel op dat Photoshop geen native Linux client heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Photoshop is zeker voor de amateur goed te vervangen door Gimp (wat vrijwel even krachtig is als Paint Shop)
De dingen die jij wilt doen zijn in alle distro's wel aanwezig, of je nu Ubuntu, Fedora, Mandriva of Suse pakt.
Ubuntu is zeker het proberen waard in jou geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
deepbass909 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:37:
Photoshop is zeker voor de amateur goed te vervangen door Gimp (wat vrijwel even krachtig is als Paint Shop)
De dingen die jij wilt doen zijn in alle distro's wel aanwezig, of je nu Ubuntu, Fedora, Mandriva of Suse pakt.
Ubuntu is zeker het proberen waard in jou geval.
Let wel op dat hij webdesigner is ;) Maar hij zou inderdaad GIMP kunnen gebruiken, en als het echt moet PhotoShop op de Wine ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Waarom per se photoshop? De extra's die photoshop doet onderscheiden van o.a. PaintShop Pro zijn de echte geavanceerde fotobewerkingsfuncties die een webdesigner helemaal niet gebruikt.
Het is net als iemand die vector tekeningen met Autocad maakt. Het gaat heel goed, maar Autocad is daar toch een overkill voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102516

Aangezien een pda met wifi toch verre van handig is bij momenten, mijn vader zijn oude laptop eens van stal gehaald. Het betreft een HP Omnibook XE2, met een PII 333 Mhz en -sla me dood, kan het nu even niet controleren- 320 mb ram. Er draait nu XP op, maar qua snelheid gooit dat niet echt hoge ogen. Heb nog ergens wel een Win98-cd liggen, maar ik gooi er liever een linux-distro op. Al was het maar om eens wat bij te leren. Voornaamste doel is typewerk, het occassionele .avi'tje, het on the road bekijken van digitale fotos en het checken van mijn favoriete rss-feeds.

Ik heb minieme ervaring met Ubuntu (lees: installatie en wat extra pakketten via apt-get binnenhalen) dus mijn eerste keus gaat daar naar uit. Alleen merkte ik dat dat ook al snel zwaar wordt (getest op een PIII 500 mhz), dus dacht ik ook aan een desktop/windowmanager. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer zo goed.

Ik ben dus op zoek naar een lightweight distro en een redelijk aantrekkelijke minimalistische grafische omgeving. XFCE lijkt me dan de belangrijkste kanidaat, maar suggesties zijn zeker welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zenwalk :-)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 102516 schreef op maandag 04 september 2006 @ 14:13:
Aangezien een pda met wifi toch verre van handig is bij momenten, mijn vader zijn oude laptop eens van stal gehaald. Het betreft een HP Omnibook XE2, met een PII 333 Mhz en -sla me dood, kan het nu even niet controleren- 320 mb ram. Er draait nu XP op, maar qua snelheid gooit dat niet echt hoge ogen. Heb nog ergens wel een Win98-cd liggen, maar ik gooi er liever een linux-distro op. Al was het maar om eens wat bij te leren. Voornaamste doel is typewerk, het occassionele .avi'tje, het on the road bekijken van digitale fotos en het checken van mijn favoriete rss-feeds.

Ik heb minieme ervaring met Ubuntu (lees: installatie en wat extra pakketten via apt-get binnenhalen) dus mijn eerste keus gaat daar naar uit. Alleen merkte ik dat dat ook al snel zwaar wordt (getest op een PIII 500 mhz), dus dacht ik ook aan een desktop/windowmanager. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer zo goed.

Ik ben dus op zoek naar een lightweight distro en een redelijk aantrekkelijke minimalistische grafische omgeving. XFCE lijkt me dan de belangrijkste kanidaat, maar suggesties zijn zeker welkom
Xubuntu is Ubuntu, alleen dan met XFCE :)
Hetzelfde apt-get verhaal. Erg geschikt voor beginnelingenn ;)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jungian schreef op maandag 04 september 2006 @ 23:15:
[...]

Xubuntu is Ubuntu, alleen dan met XFCE :)
Hetzelfde apt-get verhaal. Erg geschikt voor beginnelingenn ;)
Mwoeah, Ubuntu is handig als je snel even iets geinstalleerd moet hebben, maar aangezien je bijna niets zelf doet bij install leer je er ook geen zak van, daarom juist af te raden voor beginnelingen :o

Zolang het goed gaat is het geweldig, maar als dingen niet doen wat je verwacht heb je helemaal geen vaardigheden of houvast om zelf een oplossing op te zoeken. Pak dan eerder Debian (op zo'n oude bak merk je verschil in nieuwe HW support totaal niet) of Gentoo of Slackware. Bij dat soort distro moet je veel zelf doen, maar met goede documentatie, waardoor je dus wel die skills leert. Komt bij dat hoewel Xubuntu lichter is dan Kubuntu of Ubuntu, het muv xfce nog steeds behoorlijk bloated is. Als je een in eerste instantie kale distro pakt en alleen installeert wat je nodig hebt gaat dat vele malen beter draaien ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@dion_b
ik ben het helemaal met je eens. Kijk alleen maar eens naar de gemiddelde Ubuntu vraag hier. Ik heb daar al vele vragen voorbij zien komen over dvd, mp3, standaard hardware vragen, etc.

Aan de andere kant, voor wie is Ubuntu dan wel? Ik heb zelf inmiddels behoorlijk wat ervaring met Gentoo, en Ubuntu is voor mij gewoon niet meer reëel, juist omdat alles afgeschermt is. Voor de beginneling is het ook niet echt geschikt omdat je er niks van leert (al vraag ik me af of dat echt een dilemma is, aangezien een gemiddels osX of WinXP gebruiker ook amper weet hoe je iets als wifi moet instellen).

Voor mij is Ubuntu vooral geschikt voor omgevingen als scholen, internet café's, kantoren etc omdat je als gebruiker daar niet hoeft te leren hoe je systeem precies werkt en Ubuntu gewoon "af" is en de beveiliging van een behoorlijk niveau zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Goed, na meerdere al dan niet verplichte uitstapjes naar *NIX wil ik het toch weer eens proberen. Ik heb nog een oude bak over:

Celeron 466
128mb intern (kan evt nog wat ophogen)
10G hdd
AGP 8mb sisje

Eisen:
- snel
- grafisch
- internet
- audio (evt video)
- snel booten

eh ja.. dat lijstje moet passen bij de specs ;)
Anyways ik hoef er geen leerproces van te maken. Kernels compilen wil ik dan ook niet en ik hoef het ook niet per se maximaal te tweaken. Dat geloof ik zo wel even.

als distro dacht ik aan Ubuntu, FreeBSD of DSL of?
als DE dacht ik aan XFCE en/of Enlightenment 17 of?

mijn idee was om als distro een zo laag mogelijke resource-eter in te zetten zodat ik nog iets adem over hou voor de DE.

ik heb ervaring met HP-UX 10, RH6, FC3, Debian, Knoppix maar dat is het niveau 'ik red me er prima mee, kan af en toe eens wat configs tweaken, maar vraag me niet de boel te recompilen'. Bijna was FC3 mijn main OS geworden maar door gezeik met 3D drivers haakte ik weer af.

Tevens overweeg ik de zelfde vraag voor een PII-266 Thinkpad met 64 of 128mb intern.
Ik ben zelf ook nog druk aan het inlezen op diverse wiki's en fora's maar ben wel benieuwd naar jullie mening.
tips?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 15:58

zomertje

Barisax knorretje

dion_b schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:57:
[...]

Mwoeah, Ubuntu is handig als je snel even iets geinstalleerd moet hebben, maar aangezien je bijna niets zelf doet bij install leer je er ook geen zak van, daarom juist af te raden voor beginnelingen :o

Zolang het goed gaat is het geweldig, maar als dingen niet doen wat je verwacht heb je helemaal geen vaardigheden of houvast om zelf een oplossing op te zoeken. Pak dan eerder Debian (op zo'n oude bak merk je verschil in nieuwe HW support totaal niet) of Gentoo of Slackware. Bij dat soort distro moet je veel zelf doen, maar met goede documentatie, waardoor je dus wel die skills leert. Komt bij dat hoewel Xubuntu lichter is dan Kubuntu of Ubuntu, het muv xfce nog steeds behoorlijk bloated is. Als je een in eerste instantie kale distro pakt en alleen installeert wat je nodig hebt gaat dat vele malen beter draaien ;)
Aan de ene kant heb je wel gelijk. Maar als iemand nog nooit een Linux gezien heeft, pak dan juist wel zo'n soort distro. De kans is groter dat het 'in basic' gewoon werkt en dat men alvast kan proeven/aanvoelen hoe een kde of gnome (etc) in elkaar zit. Als de leercurve te steil is dan heb je kans dat men al snel afhaakt en roept dat Linux niks is. Heb je al een paar keer gerommeld met het een en ander, pak dan een Debian of Slackware (zoals ikzelf :P ) om meer van te leren.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Jazzper schreef op woensdag 06 september 2006 @ 10:17:
Goed, na meerdere al dan niet verplichte uitstapjes naar *NIX wil ik het toch weer eens proberen. Ik heb nog een oude bak over:

Celeron 466
128mb intern (kan evt nog wat ophogen)
10G hdd
AGP 8mb sisje

Eisen:
- snel
- grafisch
- internet
- audio (evt video)
- snel booten

eh ja.. dat lijstje moet passen bij de specs ;)
Anyways ik hoef er geen leerproces van te maken. Kernels compilen wil ik dan ook niet en ik hoef het ook niet per se maximaal te tweaken. Dat geloof ik zo wel even.

als distro dacht ik aan Ubuntu, FreeBSD of DSL of?
als DE dacht ik aan XFCE en/of Enlightenment 17 of?

mijn idee was om als distro een zo laag mogelijke resource-eter in te zetten zodat ik nog iets adem over hou voor de DE.

ik heb ervaring met HP-UX 10, RH6, FC3, Debian, Knoppix maar dat is het niveau 'ik red me er prima mee, kan af en toe eens wat configs tweaken, maar vraag me niet de boel te recompilen'. Bijna was FC3 mijn main OS geworden maar door gezeik met 3D drivers haakte ik weer af.

Tevens overweeg ik de zelfde vraag voor een PII-266 Thinkpad met 64 of 128mb intern.
Ik ben zelf ook nog druk aan het inlezen op diverse wiki's en fora's maar ben wel benieuwd naar jullie mening.
tips?
Tja, je distro eet zoveel resources als dat er opgestart worden. In principe zijn alle distro's even licht of zwaar, maar een paar zaken hebben behoorlijk wat invloed in het uiteindelijke plaatje. Wil je weinig resources verspillen, zul je toch eigenlijk een eigen kernel moeten maken. De kernel heeft namelijk een grote impact op de prestaties en de standaard kernels laten vaak toch wel het één en ander liggen.
Het volgende zijn de services die gestart worden. Als ik de lijst van mijn gentoo machine vergelijk met een Ubuntu test machine, dan is die van m'n gentoo een stuk kleiner en daardoor ook lichter.

Verder vind ik je lijstje van distro's wel interessant. Aan de ene kant wil je zo weinig mogelijk zelf moeten doen (Ubuntu), maar zet je er 2 distro's op die juist heel veel config werk vereisen (FreeBSD en DSL).
Ik denk zelf dat je het meeste hebt aan XUbuntu met na installatie wat licht tweak werk (uitschakelen van overbodige services, misschien een op maat gemaakte kernel) of wellicht een distro gebasseerd op een andere, lichte DE/WM (dus eigenlijk alles behalve Gnome, KDE en eventueel E17 (is nog erg experimenteel)).

Voor je laptop geldt hetzelfde, al zal die toch echt wat meer tweakwerk nodig hebben. Moderne distro's draaien wel goed op oude hardware, maar sommige onderdelen die niet echt nodig zijn kunnen een behoorlijke aanslag veroorzaken op de opstarttijd. Neem hier dus ook een lichte distro die je uitkleedt wat services betreft en met een eigen kernel.
Het is een kleine moeite en zal echt veel schelen (en een kernel bouwen is echt niet moeilijk of eng)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zomertje schreef op woensdag 06 september 2006 @ 10:39:
[...]

Aan de ene kant heb je wel gelijk. Maar als iemand nog nooit een Linux gezien heeft, pak dan juist wel zo'n soort distro. De kans is groter dat het 'in basic' gewoon werkt en dat men alvast kan proeven/aanvoelen hoe een kde of gnome (etc) in elkaar zit. Als de leercurve te steil is dan heb je kans dat men al snel afhaakt en roept dat Linux niks is. Heb je al een paar keer gerommeld met het een en ander, pak dan een Debian of Slackware (zoals ikzelf :P ) om meer van te leren.
Tja, als iemand die tot twee keer toe zo'n "makkelijke" distro gepakt heeft (Suse anno 1999, Mandrake anno 2001) en tot twee keer toe na een onbenullig foutje ergens een voor mij onbruikbaar systeem eraan overhield waarna Linux er gewoon af vloog, kan ik uit ervaring melden dat juist in zo'n geval het afhaken en roepen dat Linux niets is een risico is.

Toen ik anno 2003 ofzo Debian pakte was het helemaal niet zo moeilijk en lukte het me zowaar een werkend systeem te maken ondanks licht obscure HW. En pas na eind vorig jaar aan Gentoo geslagen te zijn heb ik het idee dat ik echt hier en daar begin te begrijpen waar ik mee bezig ben. Grap is dat die leercurve enorm meevalt - kijk eens naar hoe uitgebreid de Debian of (vooral) Gentoo installation guides zijn. Enige wat je nodig hebt is het vermogen te lezen en een aandachtspanne van meer dan een goudvis :z - bij Gentoo zou je nog op HW kennis kunnen struikelen als het op kernel bakken aankomt, maar bij Debian hoeft dat ook niet eens zelf.

Kortom, ik ben het ermee eens dat je een startdistro met een te hoge leercurve moet vermijden, maar ik zou juist 'kant-en-klare' distros noemen als voorbeelden van te hoge leercurve: aanvankelijk gaat alles vanzelf en leer je niets, dan gaat het mis en heb je exact evenveel kennis nodig als iemand met een kalere distro, maar heb je geen eigen kennis opgedaan - en dan is de oplossing als een steile rotswand die je zonder touwen moet beklimmen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

dion_b schreef op woensdag 06 september 2006 @ 14:00:ik zou juist 'kant-en-klare' distros noemen als voorbeelden van te hoge leercurve: aanvankelijk gaat alles vanzelf en leer je niets, dan gaat het mis en heb je exact evenveel kennis nodig als iemand met een kalere distro, maar heb je geen eigen kennis opgedaan - en dan is de oplossing als een steile rotswand die je zonder touwen moet beklimmen :o
\o/ Helemaal mijn mening :)

Ik zie ook in die Ubuntu Topics dat mensen echt zoiets hebben van "WTF?? Is er nou aan de hand/Help mijn systeem wat doe je :( " als er iets misgaat ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 15:58

zomertje

Barisax knorretje

dion_b schreef op woensdag 06 september 2006 @ 14:00:
[...]

Tja, als iemand die tot twee keer toe zo'n "makkelijke" distro gepakt heeft (Suse anno 1999, Mandrake anno 2001) en tot twee keer toe na een onbenullig foutje ergens een voor mij onbruikbaar systeem eraan overhield waarna Linux er gewoon af vloog, kan ik uit ervaring melden dat juist in zo'n geval het afhaken en roepen dat Linux niets is een risico is.

Toen ik anno 2003 ofzo Debian pakte was het helemaal niet zo moeilijk en lukte het me zowaar een werkend systeem te maken ondanks licht obscure HW. En pas na eind vorig jaar aan Gentoo geslagen te zijn heb ik het idee dat ik echt hier en daar begin te begrijpen waar ik mee bezig ben. Grap is dat die leercurve enorm meevalt - kijk eens naar hoe uitgebreid de Debian of (vooral) Gentoo installation guides zijn. Enige wat je nodig hebt is het vermogen te lezen en een aandachtspanne van meer dan een goudvis :z - bij Gentoo zou je nog op HW kennis kunnen struikelen als het op kernel bakken aankomt, maar bij Debian hoeft dat ook niet eens zelf.

Kortom, ik ben het ermee eens dat je een startdistro met een te hoge leercurve moet vermijden, maar ik zou juist 'kant-en-klare' distros noemen als voorbeelden van te hoge leercurve: aanvankelijk gaat alles vanzelf en leer je niets, dan gaat het mis en heb je exact evenveel kennis nodig als iemand met een kalere distro, maar heb je geen eigen kennis opgedaan - en dan is de oplossing als een steile rotswand die je zonder touwen moet beklimmen :o
Bij mij ging het net andersom, eerst Redhat om aan te snuffelen en uiteindelijk slackware om meer te leren. Met kale debian had ik meestal ruzie, geen idee waarom :P

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• deepbass909

deepbass909

Hey dat ken ik... Debian en mij liggen liggen elkaar ook niet echt... Het is dan Ubuntu op Debian is gebasseerd, anders zou ik het er nooit meer dan 2 dagen mee uitgehouden hebben (niet dat ik die Ubuntu installatie nou echt gebruikt... het is een pc'tje dat in de hoek staat om af en toe mee te spelen).

Maar verder ben ik ook ooit met RH9 begonnen (oude IBM server die alleen van die cd's wou opstarten en nog te weinig kennis om iets buiten de installer te kunnen doen). Ik vond het alleen een bijzonder frustrerend systeem (dependencies, logge kernel).
Daarna overgestapt op gentoo (2 jaar terug inmiddels) en dat draai ik nog steeds. Grafische tooltjes gebruik ik amper (de vern**ken toch alleen maar de structuur in je config files) en zit eigenlijk altijd lekker met een editor in de config-files te spelen. Als er nu iets mis gaat, weet ik tenminste waar ik moet beginnen met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Na wat gefaalde experimenten (Suse 9.1/9.2 en Gentoo (een hele tijd terug)) besloot ik na jaren windows-gebruik wat tijd door te gaan brengen met Ubuntu (nou ja, mijn mobo besloot dat hij mijn windows xp-cd niet meer leuk vond). Overall een zeer plezierige ervaring, maar het gebrek aan configuratie en de hoeveelheid overbodige meuk deed mij weer Gentoo.org bezoeken. Ditmaal ging alles van een leien dakje en heb ik inmiddels al weer een tijdje Gentoo op m´n pc en m´n laptop staan.

Wel grappig dat m´n pc-mobo er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat ik nu linux draai :D

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114611

Ik gebruik al jaren Slackware en ik vind dat echt een supertoffe distro maar er zijn toch wat probleempjes mee:
- Gnome zit er niet meer in. Op zich is dat niet zo erg, ik gebruik Xfce maar veel GTK-programma's hebben Gnome-dependencies en dus mis ik een hoop apps. Nu zijn er wel third-party gnome dingen voor Slackware (Dropline, gsb) maar ik vind het toch wel een beetje een gedoe zo,
- de slackware package repository is niet zo groot dus het is veel zelf compileren. In het begin vond ik dat wel grappig maar nu wordt ik er een beetje gek van om het halve net over te zoeken naar een suffe dependency enzo

Nu Slackware 11 eraan zit te komen wil ik dus gaan overstappen en ik zat te denken aan Arch omdat dat ook een lekker basic system lijkt te zijn met veel packages en ook de optie om zelf dingen te installeren en te hercompileren via de packagemanager. Gentoo heb ik nog even overwogen maar ik heb geen zin om drie dagen te gaan lopen compileren en daarna ook alles wat ik wil installeren.

Vroeg me af of mensen hier ervaring hebben met Arch, is 't een beetje snel en simpel zoals Slack, werkt 't package management goed, zit er genoeg in de officiele repositories?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Jungian schreef op zondag 10 september 2006 @ 01:05:
Na wat gefaalde experimenten (Suse 9.1/9.2 en Gentoo (een hele tijd terug)) besloot ik na jaren windows-gebruik wat tijd door te gaan brengen met Ubuntu (nou ja, mijn mobo besloot dat hij mijn windows xp-cd niet meer leuk vond). Overall een zeer plezierige ervaring, maar het gebrek aan configuratie en de hoeveelheid overbodige meuk deed mij weer Gentoo.org bezoeken. Ditmaal ging alles van een leien dakje en heb ik inmiddels al weer een tijdje Gentoo op m´n pc en m´n laptop staan.

Wel grappig dat m´n pc-mobo er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat ik nu linux draai :D
En wie durft er te beweren dat linux meer hardware problemen kent dan windows :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 16:52
Ik heb hier een oude server staan die ik eventueel als fileserver zou willen installeren. Alleen zijn de specificaties niet zo denderend :)

2 x pentium 100 mhz
128 mb ram
mylex DAC960PG PCI to ultra scsi RAID controller
6 scsi schijven in totaal zo'n 15-20 gig

EDIT wat meer info over de schijfconfig:
3 scsi schijven van 2 gig in raid 5
3 scsi schijven van 9 gig in raid 5

netwerkkaart is maar een 10 mbit kaartje dus daar ga ik sowieso een 100 mbit kaartje insteken

Vermits ik niet zo'n grote linux guru ben, had ik eens gekeken naar welke distro voor mij zou passen. Ik kwam uit op ClarkConnect. Alleen lijken mij de specificaties te hoog gegrepen voor dit oude monster (LOODZWAAR DING). Er zou ongeveer een pc of 10 op moeten kunnen connecten (allen met os winxp prof sp2)..

Ik vind dus niet echt een easy to install, easy to use distro die ik kan gebruiken voor deze server... Iets zoals smoothwall qua onderhoud maar dan voor een fileserver?

[ Voor 6% gewijzigd door cman op 11-09-2006 14:05 ]

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Je kan heel makkelijk een dergelijke server zelf opbouwen met slackware of debian. Hou er alleen rekening mee dat een dergelijke trage server nooit 100Mbit gaat trekken. Je mag al blij zijn als je 10Mbit haalt (persoonlijke ervaring, een P2 weet er net 60Mbit uit te persen, een dual PPro 200 kwam niet verder dan zo'n 15Mbit, beide machines waren uitgerust met een SCSI U2W controller en schijven).
Blijf in dit geval uit de buurt van Gentoo. Je hele systeem compileren op een dergelijk oud bakje wordt een kwestie van weken, ipv uren. Daarnaast moet je goed opletten dat je wel een i586 distro pakt en niet een i686, zoals de meeste tegenwoordig gecompileerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 16:52
ok met dank voor de info, ik heb besloten van deze server te ontmantelen en er een pIII 733 met 256 mb ram in te steken in de plaats.. dit moet mij iets meer slagkracht geven.. Echter nog een vraagje: deze pIII komt uit een gewoon pctje, kan dit moederbord (en dan doel ik op de pci-bus) de professionelere raid config aan?

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Zolang je raidcontroller niet pci-64 is (te herkennen aan een langere connector), is er geen probleem. Je pci-bus draait (bijna) altijd op 33Mhz. Als je een profi raid-controller hebt, neemt deze bovendien veel van het werk over van je processor, waardoor de PCI-bus alleen maar effeciënter gebruikt zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 17:54

smokalot

titel onder

cman schreef op maandag 11 september 2006 @ 14:39:
ok met dank voor de info, ik heb besloten van deze server te ontmantelen en er een pIII 733 met 256 mb ram in te steken in de plaats.. dit moet mij iets meer slagkracht geven.. Echter nog een vraagje: deze pIII komt uit een gewoon pctje, kan dit moederbord (en dan doel ik op de pci-bus) de professionelere raid config aan?
CPU zou genoeg moeten zijn, maar als ik jou was zou ik er wel 512 geheugen bijsteken als dat kan, dan kan linux je RAM gebruiken als cache voor veelgebruikte bestanden.

en als distro zou ik idd debian, slackware of gentoo (die draai ik nl ook al op mn desktop en wat andere machines) nemen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

deepbass909 schreef op maandag 11 september 2006 @ 13:48:
Je kan heel makkelijk een dergelijke server zelf opbouwen met slackware of debian. Hou er alleen rekening mee dat een dergelijke trage server nooit 100Mbit gaat trekken. Je mag al blij zijn als je 10Mbit haalt (persoonlijke ervaring, een P2 weet er net 60Mbit uit te persen, een dual PPro 200 kwam niet verder dan zo'n 15Mbit, beide machines waren uitgerust met een SCSI U2W controller en schijven).
Let op dat dit nogal verschilt per NIC!

Een RTL8139 met brakke DMA trekt een CPU snel plat (P2-350 die max 4.5Mbit haalt), terwijl een goede Intel, 3Com of DEC chip veel meer kan halen.
Blijf in dit geval uit de buurt van Gentoo. Je hele systeem compileren op een dergelijk oud bakje wordt een kwestie van weken, ipv uren. Daarnaast moet je goed opletten dat je wel een i586 distro pakt en niet een i686, zoals de meeste tegenwoordig gecompileerd zijn.
1 woord: distcc :z

Als een paar A64-tjes meecompileren valt dat ook te overzien. Zonder die hulp is het inderdaad wat traag. Mijn P266MMX laptop deed laatst ook 72u over het compileren van gcc 4.1.1 (overigens was de 64MB RAM een grotere beperking dan de CPU speed)
cman schreef op maandag 11 september 2006 @ 14:39:
Die "professionele RAID config" is waarschijnlijk even oud als de server waar het uit komt. Als dat de Mylex DAC960P is die ik hier ook heb liggen is het een gewoon 32b PCI kaart. Let bovendien op dat in veel situaties een moderne IDE controller zoals je op je P3 mobo ongetwijfeld hebt aanmerkelijk beter zal presteren. Vraag je dus goed af of die RAID-array wel zin heeft :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
dion_b schreef op maandag 11 september 2006 @ 17:31:
[...]

Let op dat dit nogal verschilt per NIC!

Een RTL8139 met brakke DMA trekt een CPU snel plat (P2-350 die max 4.5Mbit haalt), terwijl een goede Intel, 3Com of DEC chip veel meer kan halen.

[...]
*knip*
Ik wil dit wel onderstrepen. Met een fatsoenlijke nic en een recent ide-schijfje haal je bijna zeker wel 100 Mbit/s. (behalve als je gaat sftp-en of samba'en met een windows machine) Ik heb in elk geval wat dat betreft goede ervaringen met p1's en een dual ppro machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik had in die dual PPro een onboard amd nic en een 3com 905tx-c zitten (het is een IBM PC-server, geen zwak zelfbouw dingetje) en in m'n huidige server zit een onboard Intel e100 nic.
In beide gevallen waren de nic's het probleem niet. Ook de CPU vormde geen bottle-neck, puur de IO-afhandeling van schijven en de pci-bus trokken de snelheid omlaag.

Maar het klopt dat je zeker geen cheap-ass realtech kaartje moet gebruiken. Besteed liever iets meer (of wacht tot de komende HCC-dagen) en koop een 3com of Intel nic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

1 Opmerking : Er is kans dat je tegen een programma aan knalt die niet met distcc wil meewerken :|

Maar als het werkt is het handig ja !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@nero355
precies, ik heb/had het draaien op die amd k6-2 en mythtv was in een fractie van de tijd gecompileerd (ipv 30+ nog maar 3), maar lib-xine bijvoorbeeld knalde er ongenadig uit, en dat was niet de enige. Het jammere is, dat het een tijdje duurt voor je het door hebt (deels omdat het pas ver in het compilatie proces fout gaat, of omdat je het zelf gewoon niet door hebt) en dan als nog op de trage machine het moet compileren. Je raakt daardoor uiteindelijk meer tijd kwijt dat je misschien wint met proberen of het wil of niet.

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-01 08:54
Hallo ik zoek al tijden naar een linux os voor mijn intelp3 800mhz 512 mb dell laptopje, dingen die ik wil doen zijn vooral dingen als MSN of een msn CLOON iets wate r in ieder geval erg op lijkt. Ook moet draadloos intenet via wifi ondersteunt zijn. Andere dingen die ik graag wil zijn dat alle plug-ins gratis zijn en het liefst meteen meegeleverd of via een update snel te verkrijgen.
Wat ik geprobeert heb:
ubuntu
kubuntu
xubuntu
mandriva

Dit was "het" gewoon niet helemaal, madriva beviel mij erg goed totdat ik merkte dat ik voor pug-ins in bijv firefox moest gaan betalen...

BUH

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
Ik ben op zoek naar een distro die op een usb stick kan, en dan wordt aangeroepen met behulp van een bootfloppy. CD of HD is niet mogelijk (zit niet in de laptop). De distro moet ook ondersteuning hebben voor mijn OvisLink Airlive WiFi kaartje (die heeft een Prism 2 of 3 chipset). Damn Small Linux heb ik geprobeerd die werkte, maar ondersteunde mijn wifi kaart niet.

Specs:
Siemens Scenic 510
P2 266Mhz
64MB
512MB USB Stick

Het hoeft er echt niet supermooi uit te zien, maar ik wil absoluut niet op de commandline werken, daar snap ik niks van.

bedankt :)

Hoeft niet meer heb inmiddels al een laptop HD gevonden , dus nu kan er fijn win2k of 98 op _/-\o_

Toch bedankt webfreakz ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 15-09-2006 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Aapietjaaap
Wat voor plug-ins bedoel je?
Ik kom maar zelden software tegen waar je echt voor moet betalen onder linux voor het gewone werk. Natuurlijk zijn er tal van programma's die betaald moeten worden, maar voor zover ik weet zijn bijv de plug-ins van de Mozilla programma's allemaal gratis.
Het kan dat bepaalde plug-ins/extenties voor Mandriva wel betaald moeten worden.
Verder, waarom bevielen de verschillende Ubuntu varianten niet? Was het de look-and-feel? of was het iets anders? Je hebt namelijk al de belangrijkste DE's gehad, dus dat zal een kwestie van wennen zijn.
Is de meegeleverde software het probleem? Check dan de forum's en docs hoe je extra software moet installeren. De Ubuntu familie is op het moment als desktop systeem gewoon het meeste af en zeker voor een beginner het prettigst.

@Frankiepankie
Er zijn methoden om bijv knoppix op een USB stick te zetten. Hou er wel rekening mee dat WiFi kaarten niet altijd even goed ondersteund worden door live cd's. Nu is de Prism 2 over het algemeen goed ondersteund, de Prism 3 weet ik niet.
Hou er overigens wel rekening mee dat USB-sticks niet onbeperkt beschrijfbaar zijn, en ze na zo'n 1000x problemen kunnen krijgen. Als je wat meer geheugen zou hebben, zou ik aanraden om een ram-disk te maken voor je log-files, /dev, /proc en eventueel cache-dirs, omdat deze vaak beschreven en gewijzigd worden.
Sowieso zou ik meer geheugen aan willen raden, omdat 64 toch wel wat krap is voor een beetje DE, of je moet in een omgeving als XFCE gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
deepbass909 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 09:03:
@Aapietjaaap
*knip*
De Ubuntu familie is op het moment als desktop systeem gewoon het meeste af en zeker voor een beginner het prettigst.
*knip*
Als je SUSE buiten beschouwing laat misschien. OpenSUSE is zeker het proberen waard, en op de Addon cd staat waarschijnlijk de software die door Aapiethaaap zo gemist word. Dan hoef je in elk geval niet allerlei codecs en plugins handmatig of met vage scriptjes van derde partijen te installeren.

Waar die dat betalen voor plugins vandaan haalt is mij dan weer een raadsel (of is dat een grapje van Mandriva?), maargoed.

[ Voor 13% gewijzigd door Jesse op 15-09-2006 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapiethaaap
Nou kijk ik heb nu mandriva maar ik kwam dus op zo een site die java nodig heeft ofzo, dus ik klik op het mooie ff plugins installeer balkje etc en dan komt mandriva site waarop staat sat je voor de benodigde plug-ins een betaald mandriva lidmaatschap moet hebben...

Ik zal eens suse proberen bedankt, de add on cd is inderdaad veelbelovend.

En met ubuntu liep er veel fout, knoppen die niet meer werkten etc zodat ik al snel een reinstal moest doen, ook kon ik niks vinden en was het gewoon erg onhandig.

BUH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Het kan zijn dat Mandriva inderdaad bepaalde pakketten buiten de vrije distro heeft. Mandrake had dat inderdaad ook al. Het verbaast me ook redelijk dat een dergelijke distro weet te overleven.
Ik heb met OpenSuse eigenlijk geen ervaring. Ik heb mijn interesse in Suse al lang geleden verloren door de toenmalige manier van distributie.
En het verhaal van codecs is hier ook al een aantal keer uitvoerig aanbod gekomen. En vage scripts van derde partijen? Ik heb in een avondje een Ubuntu installatie gedaan die alles deed wat ik wou (mp3, dvd, office, etc) zonder vage scripts, alleen door extra repositories toe te voegen.

@Aapiethaaap
wat voor knoppen bedoel je? Multi Media knoppen van je keyboard? of in de grafische omgeving? In het eerste geval zou het een kwestie zijn geweest het juiste type keyboard selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapiethaaap
nee het mooie FireFox plug-in balkje bovenaan de pagina, zo suse is bijna klaar met downloaden, maar moet ik echt alles op 5 cdtjes branden of kan dat noch anders, erg bedankt voor de reacties trouwens.

BUH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 16:11

ThunderNet

Flits!

Omdat mijn laptop toe is aan een reinstall van Windows. Zit ik er aan te denken er geen windows op te zetten maar iets anders. Echter gebruik ik het voornamelijk voor school, en moet de boel dus ook echt gaan werken ;)

Daarom heb ik de volgende eisen:
  • Office-werkzaamheden (ook iets als Visio)
  • Eclipse (gaat gewoon werken)
  • Wireless (voor schoolnetwerk, beveiligt met certificaat e.d.)
  • Snel opstarten
  • Geschikt voor laptop
  • Multimediafunctionaliteiten moeten werken
  • Mp3 speler van nieuwe nummers voorzien (Creative Zen Micro Photo) (zou erg prettig zijn)
Ik heb de volgende hardware
  • Toshiba Sattelite A20-S103
  • P4 2.8Ghz
  • 768MB Intern geheugen
  • 40GB Hardeschijf.
  • Linksys Wireless-G Notebook Adapter (PCMCIA) (WPC54G ver3)
Alvast bedankt :)

[ Voor 6% gewijzigd door ThunderNet op 19-09-2006 21:22 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Even een korte opmerking: De Zen Micro Photo gaat niet werken onder Linux, het vereist Windows Media Player 10. Voor de 'gewone' Zen Micro waren er geloof ik wel workarounds, maar voor de Photo zou ik het niet weten. Zoek er maar even naar, of vraag het even in het ZM topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 16:11

ThunderNet

Flits!

TheZeroorez schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:21:
Even een korte opmerking: De Zen Micro Photo gaat niet werken onder Linux, het vereist Windows Media Player 10. Voor de 'gewone' Zen Micro waren er geloof ik wel workarounds, maar voor de Photo zou ik het niet weten. Zoek er maar even naar, of vraag het even in het ZM topic..
Heb m'n eisen dan maar even aangepast. Moet ik de muziek maar overpompen vanaf mn workstation, iets minder flexibel dus, maar het is niet anders.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Anoniem: 188080

Aapiethaaap schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 07:59:
nee het mooie FireFox plug-in balkje bovenaan de pagina, zo suse is bijna klaar met downloaden, maar moet ik echt alles op 5 cdtjes branden of kan dat noch anders, erg bedankt voor de reacties trouwens.
Je had een Suse netwerkinstall kunnen doen.. 1 CD van ruim honderd MB geloof ik. Maar nu ben je al bijna klaar. ;) De eerste drie CDs heb je zeker nodig.
Als Suse het ook weer net niet is, Fedora Core is nog altijd erg goed. Beetje uit de hype, maar gewoon stabiel, strak, compleet.. geweldige wikis en notes, ik ga definitely niet meer naar Ubuntu of Suse tenzij Fedora opeens heel raar gaat doen. Ubuntu is gewoon nog niet goed genoeg om de hype waar te maken, te veel bugs.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ik ben natuurlijk opzoek naar advies voor een goede distro, maar ik heb hier een nieuw Core2Duo systeem liggen met een 7600GS en 2GB ram en daar wil ik graag op gaan spelen met linux voor een tijdje om een beetje bekend te worden met linux. Ik heb in het verleden wel eens her en der een keer met linux gespeeld, maar niet echt veel en ik vindt echt dat ik linux kennis behoef. Tevens wil ik binnenkort nadat ik gemigreerd ben van mijn huidige PC naar mijn nieuwe Core2Duo een fileserver op gaan zetten en ik denk dat linux daar toch beter voor is. (file server wordt een P4 2,8Ghz met 2GB ram en komt aan minimaal een, mogelijk twee trunked, Gbit verbinding te hangen) Is linux daar beter voor? (jaja, wij van wc-eend...)

De bedoeling van deze installatie zal zijn om mij in ras tempo vingervlug en handig met linux te maken. Ik ben niet vies van wat typen, maar ik kom van windows dus ben wel alles grafisch gewend. Wil iig een GUI om mee te beginnen. De bedoeling is dus ook dat ik straks een eigen fileserver kan configureren en beheren. Owja, niet te vergeten, ik ben ook dual-screen fan! Met welke distro kan ik het beste kennis maken met linux? Wat is het beste om straks op mijn fileserver te gebruiken?

Anoniem: 69437

Ubuntu, Suse of Fedora, daarna Slackware, Debian of Gentoo. Als je die een tijdje probeert kom je flink wat te weten over Linux. De eerste drie zijn zeer grafisch gericht. Heb je de juiste insteek, en dus niet zo van "bleh ik wil zo veel mogelijk doen door zo min mogelijk te weten", dan hoeft dat geen nadeel te zijn voor de leertijd. Als je daarna echt je systeem wat meer wil leren kennen, dan raad ik Gentoo aan.

Zelf ben ik ooit begonnen met Gentoo, maar dat ging helemaal mis. Ik had nog nooit van de 'root'-user gehoord enzo... :D Daarna heb ik Red Hat (heet nu Fedora) en Suse 9 geinstalleerd. Beide vond ik niet echt lekker werken (dependency hell en Yast). Ik ben uiteindelijk blijven hangen bij Ubuntu. Ik ben nog eventjes overgestapt op Suse 10, vanwege ingebouwde Xgl, maar ik hou toch wel erg van het APT package management.

In principe kan je op elke distributie wel beginnen, als je er maar genoeg tijd voor neemt. Grafische distro's zijn misschien wat makkelijker, omdat je het in ieder geval al basic kan gebruiken terwijl je kennis opdoet.

Dual screen werkt in principe overal. Maar ik zou wel voor een distributie met KDE gaan, omdat je dat in Gnome niet grafisch kan instellen (ik ben overigens wel fan van Gnome).

pcmadman schreef op donderdag 28 september 2006 @ 00:27:
Ik ben natuurlijk opzoek naar advies voor een goede distro, maar ik heb hier een nieuw Core2Duo systeem liggen met een 7600GS en 2GB ram en daar wil ik graag op gaan spelen met linux voor een tijdje om een beetje bekend te worden met linux. Ik heb in het verleden wel eens her en der een keer met linux gespeeld, maar niet echt veel en ik vindt echt dat ik linux kennis behoef. Tevens wil ik binnenkort nadat ik gemigreerd ben van mijn huidige PC naar mijn nieuwe Core2Duo een fileserver op gaan zetten en ik denk dat linux daar toch beter voor is. (file server wordt een P4 2,8Ghz met 2GB ram en komt aan minimaal een, mogelijk twee trunked, Gbit verbinding te hangen) Is linux daar beter voor? (jaja, wij van wc-eend...)

De bedoeling van deze installatie zal zijn om mij in ras tempo vingervlug en handig met linux te maken. Ik ben niet vies van wat typen, maar ik kom van windows dus ben wel alles grafisch gewend. Wil iig een GUI om mee te beginnen. De bedoeling is dus ook dat ik straks een eigen fileserver kan configureren en beheren. Owja, niet te vergeten, ik ben ook dual-screen fan! Met welke distro kan ik het beste kennis maken met linux? Wat is het beste om straks op mijn fileserver te gebruiken?
Mag ik even vragen welk moederbord je hebt in combinatie met je Core2? Een moederbord met JMicron 38x IDE Controller zal in 99,99% van de gevallen geen LiveCD kunnen booten aangezien deze chip niet in de meeste LiveCD kernels is gebakken.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ik heb een Asus P5W DH Deluxe.
Daarop zit:
Intel ICH7R (southbridge)
Jmicron JMB363
Silicon Image 4723 hardware raid controller die volgens mij aan een Intel ICH7R kanaal hangt

Ik verwacht dus niet dat dit problemen zal geven. Overigens wil ik gewoon linux installeren en niet met een Live CD werken. Er zitten ook twee Marvell 88E8053 Gigabit lan controlers, daarmee zou ik graag een Trunked 2x1Gbit verbinding aanleggen. Is zoiets haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pcmadman schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:02:
Ik heb een Asus P5W DH Deluxe.
Daarop zit:
Intel ICH7R (southbridge)
Jmicron JMB363
Silicon Image 4723 hardware raid controller die volgens mij aan een Intel ICH7R kanaal hangt

Ik verwacht dus niet dat dit problemen zal geven. Overigens wil ik gewoon linux installeren en niet met een Live CD werken. Er zitten ook twee Marvell 88E8053 Gigabit lan controlers, daarmee zou ik graag een Trunked 2x1Gbit verbinding aanleggen. Is zoiets haalbaar?
Dat begrijp ik maar de meeste installcd's werken met dezelfde kernel als de LiveCD. Maar idd denk ik dat je geen enkel probleem zal ondervinden. Anders kun je de daily build van Ubuntu Edgy (testing) altijd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43668

Ik probeer om Gentoo linux te installeren, maar dat lukt niet omdat ik tot nog toe geen livecd kan vinden die zowel mijn netwerkkaart (rt2500) als mijn satadriver (nforce 430) ondersteund.

Ik ben al langs een serie van livecd's geweest, waaronder de livecd's van gentoo zelf (allebei niet) Knoppix, die ik nog had liggen (loopt vast op wifi bij opstarten, oudere versie ondersteund sata niet) ubuntu (wifi doet het, maar sata niet). Ik hoop dat iemand een livecd distributie weet die dat beide ondersteund. Mijn cd'tjes zijn nu namelijk bijna op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 17:54

smokalot

titel onder

pcmadman schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:02:
daarmee zou ik graag een Trunked 2x1Gbit verbinding aanleggen. Is zoiets haalbaar?
jezus, ga je CERN data realtime analyseren ofzo??? wtf moet je met 200MB/s?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
smokalot schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 19:22:
[...]

jezus, ga je CERN data realtime analyseren ofzo??? wtf moet je met 200MB/s?
He joh, ieder zijn hobby ;)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kanotix is ook vaak een poging waard (o.a. Gijsbert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43668

begintmeta schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 21:31:
Kanotix is ook vaak een poging waard (o.a. Gijsbert)
Thnx, ga ik morgen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:27

Sosabowski

nerd

hardware
P II Celeron 300 MHz
192 MB SDRAM
5 gig HD
2x NIC
Beoogde functies
Router, Firewall, FTP server en Samba server
Linux ervaring
ubuntu
Onlangs is de ADSL lijn ingeruild voor een 100Mb lijn. Zoals verwacht trekt de linksys dit niet helemaal. Deze server moet dus de huidige router gaan vervangen. Daarnaast voor het interne netwerk als opslag server dienen (smb) en een enkele keer als ftp server naar buiten maar nog mooier is natuurlijk via ssh en sftp.
Zojuist smoothwall geprobeerd en ik ben erg onder de indruk, alleen zie ik zo snel geen opties voor samba en ssh/sftp. Welke distrbutie raden jullie mij aan of kan ik gewoon samba installeren onder bv smoothwall.

Alvast bedankt.

edit:
Smoothwall : overzichtelijk en duidelijk. Geen idee hoe hier samba en een ftpd op te krijgen
Ebox: lijkt een prima oplossing draait op debian maar de laatste versie is een RC van feb '06
ClarkConnect: Veelzijdig en groot. Communitie editie slechts geldig tot aug 07
FreeSco: geen webinterface onduidelijk over samba
SMEserver: weinig flexibel

edit2:
Voorlopig hou ik het maar bij ClarkConnect maar suggesties zijn nog steeds welkom

[ Voor 23% gewijzigd door Sosabowski op 05-10-2006 15:51 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik ben door mijn (legale) Windows licenties heen en wil nu een veilig systeem waarmee ik wat 'vreemde' sites kan bezoeken.
Het gaat namelijk een 'Bed'computer worden: een computer die je kan bedienen als je op bed ligt (meer mogelijkheden zijn er niet, is een hoogslaper)
Het doel van de computer is hoofdzakelijk internetten en *ahum* filmpjes bekijken.

De hardware is beperkt, ik wil een zo stil mogelijk systeem, en aangezien ik wat spul heb liggen gebruik ik dat.

De hardware:
Daar ben ik kort over, een Asrock 775i65GV met alles on-board (klik op de link voor de specs) met een 3GHz CPU en 1GB geheugen. 1 harde schijf, enkel bij het installeren een CD-rom, met als randapparatuur een draadloos multimedia toetsenbord en een Logitech Cordless Optical TrackMan trackball. (en hoofdtelefoon en een monitor ;) )

Ik ben complete n00b op Linux gebied, en ik las net in Beste Linux Moederbord dat Asrock niet echt aan te raden is voor Linux, maar is er voor die hardware goede drivers te vinden? of kan ik beter op zoek gaan naar ander spul?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Resistor schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 20:04:
*knip*

Ik ben complete n00b op Linux gebied, en ik las net in Beste Linux Moederbord dat Asrock niet echt aan te raden is voor Linux, maar is er voor die hardware goede drivers te vinden? of kan ik beter op zoek gaan naar ander spul?
Daar werd ook al opgemerkt dat dat een beetje onzin is. Niet het merk mobo, maar de chipset (en de gebruikte chips voor video, sound en lan) zijn bepalend. 'Drivers vinden' is btw iets typisch windows. Probeer gewoon je hardware eens uit met Knoppix.

[ Voor 9% gewijzigd door Jesse op 07-10-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:27

Sosabowski

nerd

Resistor schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 20:04:
Het doel van de computer is hoofdzakelijk internetten en *ahum* filmpjes bekijken.
Tsja dat kan je ongeveer met elke distributie. Aangezien je een werken systeem wil hebben en niet een systeem om die hard linux te leren zou ik je ubuntu aanraden. Goede hardware ondersteuning, up to date. en met http://easyubuntu.freecontrib.org/ erbij kan je elk fimpje wel afspelen.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op dat dit niet het korte-vraagjes-topic is :)