Toon posts:

Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.886 views sinds 30-01-2008

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08-2022

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
In dit topic kan je, als je na het lezen van de startpost nog vragen hebt, vragen welke distro wij geschikt voor jou vinden. Om een goed advies te geven hebben we uiteraard wat informatie van je nodig:

• Om wat voor systeem gaat het? Wat voor cpu, hoeveel geheugen, hardeschijf ruimte. Meld ook bijzonderheden zoals draadloze netwerkkaarten, scsi, raid, etcetera.
• Wat ben je van plan met het systeem? Wil je een desktop pc voor je moeder, een thuisservertje of moet het misschien een dedicated router worden.
• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?

Voordat je een distro uitkiest:

Het is goed om te weten wat een distro nou eigenlijk is en hoe die aan zijn specifieke eigenschappen komt. Alle linux distro's zijn gebaseerd op dezelfde kernel en dezelfde GNU tools. Ook voor veel applicaties geld dat er één (of soms een paar) redelijk de standaard is en door vrijwel alle distro's gebruikt worden. (Denk aan de Apache webserver of de officesuite OpenOffice.org.)

De verschillen zitten wel in de doelgroep waarvoor of de intentie waarmee een distro gemaakt word. Dit uit zich met name in de installer en de manier waarop nieuwe software in principe geinstalleerd moet worden. Ook configuratiefiles gaat de ene distro anders mee om dan de andere. De ene zal een grafische front-end hebben voor het maken van instellingen, of heel veel dingen standaard voor je invullen. Een ander zal het veel meer aan jezelf overlaten.

Hoe je het tenslotte echter wend of keert, uiteindelijk zal je met de meeste distro's vrijwel hetzelfde kunnen.

De bekendste distributies/OS-en zijn:

Fedora, Mandriva, Ubuntu, SUSE:
Deze distro's zijn gericht op de desktop, en zijn eenvoudig te installeren voor mensen zonder linux ervaring. Na de standaard installatie krijg je een grafische werkomgeving. Om deze distro's lekker te draaien heb je een gemiddeld systeem nodig.
Fedora is het proeftuintje van Redhat Enterprise Linux. Mandriva is het resultaat van het samengaan van Mandrake en Connectiva. Ubuntu is een wat nieuwere distro, gebaseerd op Debian. SUSE is tegenwoordig van Novell, en de gratis versie functioneerd net als bij Redhat als proeftuintje voor de Enterprise Linux producten.

Debian en Slackware:
Deze distro's -de klassiekers in de wereld der linux distro's- zijn veel meer basic. Deze installers zijn text gebaseerd (zonder GUI), en je moet veel hardware zelf configureren. Na de standaard installatie kom je op een commandline terecht. Deze distro's hebben dan ook lage(re) hardware eisen.

Gentoo:
Lijkt veel op Debian en Slackware, maar omdat je met deze distributie alles zelf compileert is het logischer om deze distro alleen op de wat krachtigere processoren te gebruiken.

FreeBSD, NetBSD, OpenBSD:
Zijn geen linux distro, maar wel open source en lid van de unix familie. Qua moeilijkheid en systeemeisen lijken ze op Debian en Slackware. De *BSD's hebben en degelijke reputatie qua stabiliteit en veiligheid. NetBSD draait op extreem veel architecturen, OpenBSD is erop gericht om standaard heel veilig te zijn. FreeBSD is wat algemener, met name gericht op snelle, stabiele en veilige servers.

FreeSCO, Smoothwall:
Zijn puur gericht op het routeren. FreeSCO draait vanaf een floppy, en doet het al op een 386 met 8 mb ram. Smoothwall moet vanaf cd op de hdd geinstalleerd worden en en kan vervolgens bediend worden met een grafische web interface.

Knoppix, Damn Small Linux:
Zijn live-cd's, wat wil zeggen dat ze vanaf een cd draaien zonder dat ze op je harde schijf geinstalleerd hoeven te worden. Hierdoor zijn ze heel geschikt om linux eens uit te proberen of als resque-cd. Knoppix staat bekent vanwege de goede hardwareondersteuning en de grote hoeveelheid software, die on-the-fly gedecomprimeerd word vanaf de cd. Inmiddels is er ook een dvd versie van. Damn Small Linux is een heel compacte live-cd, die als doel heeft om binnen 50 mb een bruikbare desktop te maken. Hierdoor past het op een businesscard cd. Dams Small Linux is ook geschikt om vanaf usb-stick te draaien.

Voor meer distro's zie distrowatch.com.

Het bemachtigen van je distibutie naar keuze:

Mocht je een keuze gemaakt hebben, dan kun je gaan downloaden. De meeste distro's die in dit topic aangeraden worden zijn te downloaden vanaf de website van de distro, of via een mirror zoals bijvoorbeeld http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/. Vergeet niet nadat je de iso van je keuze hebt gedownload, de zogenaamde MD5SUM te controleren. Voor uitleg van het branden van een .iso bestand kun je hier terecht.

Sommigen (In ieder geval Debian en SuSE) kennen ook een netinstall. Dat houdt in dat je van een kleine cdrom opstart, en de benodigde software vervolgens van een mirror downloadt.

Het is ook mogelijk om een cd te bestellen met daarop de linux distro die je uitgekozen hebt. Dit is afkomstig uit de tijd dat breedbandaansluitingen en cd-branders schaars waren, en datalimieten laag.
Dit kan je doen bij bijvoorbeeld Kooplinux.nl of Munnikes.nl. Van Ubuntu kan je je de cd's zelfs gratis toe laten sturen.

Mocht je tegen problemen aanlopen tijdens de installatie: Op de site's waar naar gelinked wordt vanuit deze posting zijn vaak handboeken of installatiehandleidingen te vinden. Ook zijn we (inmiddels een tijdje geleden) bezig geweest in Non-Windows Operating Systems om van een aantal distributies de installatie uit te leggen in begrijpbaar nederlands. Deze kun je hier vinden.

Mocht je er toch niet uitkomen, open dan een nieuw topic, dit topic is puur voor de 'Welke OS vragen', niet voor de problemen die daarop volgen!

Vorige delen:

Welke Linux distro moet ik nemen?
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

Succes met je nieuwe speeltje! :P

offtopic:
Met dank aan mezelf voor het kopieren van een groot deel uit Jesse's post (zie beneden) en Jesse ook bedankt voor het typen _/-\o_

[Voor 152% gewijzigd door webfreakz.nl op 08-01-2006 13:08]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 16:24

terabyte

kan denken als een computer

Op zich mag de topicstart wel worden uitgebreid met Ubuntu. Dat is denk ik wel een blijvertje.

En Mandrake heeft volgens mij Mandriva, tegenwoordig...

[Voor 24% gewijzigd door terabyte op 03-01-2006 17:55]

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Kan een modje even m'n html gebruik in de startpost editen? Want er moet nog een border omheen die de parser niet pakt...

En kan iemand nog een grappig zinnetje bedenken voor OpenSolaris die ik er wel graag bij wil zetten? B)

[Voor 33% gewijzigd door webfreakz.nl op 03-01-2006 21:10]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 07:51
Hee webfreakz.nl, gaaf dat je wat moeite steekt in een startpost. Omdat je schreef dat het 'ooit wel voorzien zou worden van up-to-date' informatie, heb ik de startpost zelf even onder handen genomen. Niet zozeer uiterlijk (dat is imho onbelangrijk, we zitten hier niet in I&T of SGD), maar met name inhoudelijk.

(Dragonflybsd en pc-bsd zijn imho niet echt het noemen waard, als je daaraan begint kan je heel de lijst van distrowatch.com wel overnemen.)

Hier wat ik ervan gemaakt heb. (Meld het maar als ik het weer weg kan halen.)
*knip* :) (zie startpost)
Edit@MrBarBarian: Ik ben de discussie in het vorige deel nog niet vergeten. Tjek het paragraafje 'Voordat je een distro uitkiest' en de nieuwe formulering over systeemeisen bij Debian en Slackware maar eens. :)

[Voor 107% gewijzigd door Jesse op 04-01-2006 11:51]

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09-2022
Ik heb eerst SuSE 9.3 gedraaid, en daarna 10.0. Ik begon de Linux bak echter steeds meer als server te gebruiken, en toen ik hem had verbannen naar een plekje op een plankje in de gang, gebruikte ik alleen nog maar SSH om hem te besturen. Daarna maar besloten om Debian Sarge er op te gooien, en dat draait nu zoals je hier ziet heeeel fijn :)

Edit; nog even een pluimpje voor webfreakz en Jesse :)

[Voor 8% gewijzigd door Peedy op 03-01-2006 22:55]

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
@Jesse:

Bedankt voor het meedenken aan de startpost! Ik zal hem morgen 'mergen' met de huidige (zoals dat zo mooi heet).

Maar ik was vooral uit om een nieuwe startpost te maken die misschien nog een paar delen mee kan. Die vorige (lees: deel 5) was een beetje stoffig;)

@pEeDy16:
Nice sysinfo'tje! Zeker fileservertje?

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03 09:19
de systeemeisen zijn voor iedere distro hetzelfde.. het is de grafische omgeving die het 'zwaar' maakt. stellen dat debian en slack lagere systeemeisen hebben dan rh/fedora/suse/mdk is dus niet terecht.

mischien is het ook nuttig om m0n0wall en pfsense te noemen. met name pfsense is en bijzonder interresante firewall gebaseert op freebsd6 en pf (duh!)

@pEeDy16:
Leuk begin, maar je bent er nog niet :P

http://beurdy.xs4all.nl/phpsysinfo/

Het bewijs dat mdk uitstekent als server kan draaien.. en zonder gui ;)

[Voor 21% gewijzigd door MrBarBarian op 04-01-2006 00:12]

iRacing Profiel

• Brent
  • Nu online
@TS: ik zou Redhat nog even door Fedora Core veranderen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 17:16
ik krijg de desktop van ubuntu niet op gestart ik krijg zo'n text ding waar ik mijjn login in moet vullen en password maar verder kom ik niet. kan iemand me helpen. ik kan nu niks want ik ken geen comand codes als die er zijn.

Anoniem: 107492

Wat voor videokaart heb je.

Ik draai tegenwoordig Debian, maar toen release 5.10 uitkwam en die probeer, bleeken de ati drivers brak te zijn. Je moet dan een "option" "noaccel" (oaxcel weet niet meer precies) toevoeggen aan xorg.conf.

Als je dan vervolgens de oficiele driver van ati instaleert zijn de problemen verholpen :D.

Maar ik wet dus niet of dit ook het probleem bij jou is?

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 12:11

zomertje

Barisax knorretje

dragon9114 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 00:44:
ik krijg de desktop van ubuntu niet op gestart ik krijg zo'n text ding waar ik mijjn login in moet vullen en password maar verder kom ik niet. kan iemand me helpen. ik kan nu niks want ik ken geen comand codes als die er zijn.
Deze reply hoort niet in dit topic thuis. Ik zou me eerst eens gaan verdiepen in het fenomeen Linux en de commandline (waar je dus in terecht komt) Er zijn zat howto's te vinden op internet en onze FAQ kan je ook verder helpen.

Bij een specifiek probleem kun je een nieuw topic openen, maar we verwachten dan wel wat eigen inzet en zeker ook wat basiskennis van Linux.

[Voor 12% gewijzigd door zomertje op 04-01-2006 09:27]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Webfreakz.nl: zou je de eerste (en laatste) distro's in je post ook van een link naar hun website kunnen voorzien?

Juist

Anoniem: 107492

Voor de topic start. Paar dingen waarvan ik denk dat die veranderd moetten worden.
Debian en Slackware:
Deze distro's -de klassiekers in de wereld der linux distro's- zijn veel meer basic. De installer's zijn eenvoudiger en geven je zelf de keuze. Na de standaard installatie kom je op een commandline terecht. Deze distro's hebben dan ook lage(re) hardware eisen.
Als ik het woord eenvoudig lees, intrepeteer ik dat als simpel (makkelijk). Alhoewel het mischien klopt als je de tekst letterlijk leest, Lijkt mij handiger om het meer als het volgende te laten lijkken.
Deze installers zijn text gebaseerd, en je moet veel hardware zelf configureren.

Daarnaast, als je bij Debian kiest voor de Desktop instalatie, dan kom je niet op de commandline terrecht, maar gewoon in X. Voor slackware klopt dit wel.

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 107492 op 04-01-2006 11:56]

• terabyte

terabyte

Anoniem: 107492 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 11:52:
Voor de topic start. Paar dingen waarvan ik denk dat die veranderd moetten worden.
[...]

Deze installers zijn text gebaseerd, en je moet veel hardware zelf configureren.
In het geval van Debian is het zelf moeten configureren van veel hardware achterhaald, aangezien Debian gebruik maakt van hotplug, discover, etc.
Wellicht dat oude niet-PnP ISA kaarten oid nog wel handmatig geconfigureerd moeten worden (maar dat zou dan ook voor de 'gebruikersvriendelijke' distro's gelden)

• Jesse
Wat mij betreft word de consensus:
De installers zijn text-based en geven je zelf de keuze.
Bedenk wel dat we het hier niet over een exact kloppende beschrijving hebben, dat kan niet in zoveel weinig woorden. Het idee is juist om de filosofie (de bedoeling van de makers) een beetje duidelijk te maken.

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-05 12:22
De meeste distro's die in dit topic aangeraden worden zijn te downloaden vanaf de website van de distro, of via een mirror zoals bijvoorbeeld http://www.linuxiso.org.
Ik zou die link naar linuxiso.org weghalen, der staat wel leuke algemene info maar de links zijn erg verouderd (der wordt bvb nog gelinkt naar Fedora Core 3 terwijl FC5 der al aankomt :X ).

Die site wordt al ten minste een half jaar niet meer onderhouden.

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:08
simpel vraagje, maar vind het antwoord nergens.

Hoe kan ik aanpassen dat windows als standaart boot OS ingesteld staat en niet ubuntu. Ik draai die OS selector wat bij ubuntu 5.10 zit.
Standaart is ubuntu geselecteerd, maar omdat het mijn familie pc is zouw ik standaart Windows op willen starten.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
/\/\

In je /etc/grub/menu.lst staat waarschijnlijk zo'n structuur:
title Ubuntu, kernel 2.6.12-9-386
root (hd0,0)
kernel /vmlinuz-2.6.12-9-386 root=/dev/hdb3 ro quiet splash
initrd /initrd.img-2.6.12-9-386
savedefault
boot
Zoals je ziet staat er 'savedefault', verplaats die is naar het regeltje waar Win XP in staat :)

• StephanL
  • Nu online
dragon9114 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 00:44:
kijk eens op ubuntuguide.org

• Jesse
kaconst schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 22:48:
[...]

Ik zou die link naar linuxiso.org weghalen, der staat wel leuke algemene info maar de links zijn erg verouderd (der wordt bvb nog gelinkt naar Fedora Core 3 terwijl FC5 der al aankomt :X ).

Laten we daar dan bijvoorbeeld http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/ van maken.
Overigens is de eerste suggestie de website van de distro zelf, wat natuurlijk altijd goed werkt. De link die vervolgens gegeven word is een voorbeeld van een mirror. Maar ook dan is ibiblio beter.

offtopic:
He webfreakz.nl, aanpassen die hap! :P Deze ook.

[Voor 29% gewijzigd door Jesse op 08-01-2006 12:29]

Anoniem: 157844

oi,
ik heb een heeeele oude ibm laptop(geen idee wat voor model) en ik zou hem graag vnc op willen draaien enig iedee van voor os? ik heb dsl geprobeert maar op die laptop zit maar 32 mb geheugen en dus trekt die dat zelfs amper ook nog een klein probleem is dat die niet van cd kan booten.

klein foutje :) DSL

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 157844 op 10-01-2006 15:51]

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Anoniem: 157844 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 15:08:
oi,
ik heb een heeeele oude ibm laptop(geen idee wat voor model) en ik zou hem graag vnc op willen draaien enig iedee van voor os? ik heb dml geprobeert maar op die laptop zit maar 32 mb geheugen en dus trekt die dat zelfs amper ook nog een klein probleem is dat die niet van cd kan booten.
Met Dml bedoel je? Damn Small Linux? Overigens kun je Knoppix wel eens proberen met een window manager ala xfce of fluxbox, en hierin een vnc sessie starten :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Anoniem: 157844

dsl jep
ik zal eens gaan kijken

bedankt

Anoniem: 121278

ik ben nu aan het twijfelen tussen suse en ubuntu,
ik heb helemaal geen ervaring met linux/programmeren, en toch zou ik graag een mooie grafische interface hebben.
het moet dienen als internet/mail/muziek/chat

nog iets: ik zie dat intel bv drivers heeft voor mijn chipset voor suse 8.2, als ik nu suse 10.0 download en installeer, gaan die drivers dan werken onder suse 10.0? 8)

• doelman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05-2019
Vlgs mij zitten die intel drivers standaard wel in Suse 10.0. Of je Suse of Ubuntu wilt kiezen is echt je eigen keuze. Suse is out of the box wat uitgebreider.

Mijn pianomuziek: http://www.youtube.com/user/doelman

Anoniem: 88352

Wie kan mij vertelellen of de nieuwste DamnSmallLinux direct na installatie (want dat kan toch op de harde schijf??) MP3-bestanden vanaf een Windows netwerkdrive (share) kan spelen?

• Anoniem: 148943
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Mijn vraag ook even.. :)

Ik ga binnenkort een werksysteem samenstel en daarop wil ik Linux, omdat dat aangenaam is om in te werken, vind ik. Welke versie zal ik daarvoor kiezen; Suse, Mandrake, of iets anders? Ik heb wel eens gewerkt met SUSE en dat vond ik redelijk fijn. Is er misschien een versie waarin ik beter/gemakkelijker/sneller kan werken, wat raden jullie me aan?

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 148943 op 11-01-2006 14:51]

• Jesse
Anoniem: 88352 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:56:
Wie kan mij vertelellen of de nieuwste DamnSmallLinux direct na installatie (want dat kan toch op de harde schijf??) MP3-bestanden vanaf een Windows netwerkdrive (share) kan spelen?
Hiervoor is dit topic niet bedoelt. Probeer de website van DSL of Google eens.
Anoniem: 148943 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 14:51:
Mijn vraag ook even.. :)

Ik ga binnenkort een werksysteem samenstel en daarop wil ik Linux, omdat dat aangenaam is om in te werken, vind ik. Welke versie zal ik daarvoor kiezen; Suse, Mandrake, of iets anders? Ik heb wel eens gewerkt met SUSE en dat vond ik redelijk fijn. Is er misschien een versie waarin ik beter/gemakkelijker/sneller kan werken, wat raden jullie me aan?
Wat beter/gemakkelijker/sneller zal werken licht vrijwel zeker aan jou persoonlijke voorkeuren. Omdat je niets vertelt over wat je ermee gaat doen, wat jij je je ervan voorstelt, wat jij nou fijn vond aan SUSE, etc, is het niet echt mogelijk om je advies te geven, maar ik zou zeggen: Als SUSE je bevalt, ga ervoor. Door de opzet ervan met een betaalde, een gratis (evaluation, die gewoon complete functionaliteit heeft, en niet verloopt oid) en een OSS versie is het op dit moment imho een van de meest aantrekkelijke van de commerciele distro's.

Edit@Nieek hieronder: Gewoon SUSE nemen, of als je het leuk vind een van de anderen te proberen dan doe je dat.

En lees volgende keer de tips in de sluitmessage even (als je topic gesloten is, zoals nu), dan hoeven we dingen niet twee keer te vragen. :X

[Voor 19% gewijzigd door Jesse op 11-01-2006 18:38]

• Niet online
Mijn bedoeling is gewoon om ermee te scripten, puur alleen het scripten. Natuurlijk ook mijn administratie moet ik er op kwijt, een muziekje is ook fijn en natuurlijk een MSN.

Anoniem: 112352

kaconst schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 22:48:
[...]

distrowatch.com

Is ook een goede site, wordt regelmatig geupdated. Er zijn werkelijk alle linux-distro's te vinden, compleet met beschrijving wat je er allemaal bij geinstalleerd krijgt. Ook voldoende links naar verscheidende (snelle) mirrors.

http://susewiki.org/index.php?title=Main_Page

Handige site met veel informatie over SuSE

http://gentoo-wiki.com/Main_Page

Wederom een handige site met veel informatie over Gentoo

http://ubuntuguide.org/

Veel informatie over Ubuntu. Van email aan de praat krijgen tot de drivers voor je videokaart.

[Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 112352 op 11-01-2006 18:09]

• Niet online
Ik kom nu Solaris 10 tegen.. Dat ziet er gelikt uit!

http://www.osnews.com/img/10673/I1_jds2_lg.jpg

Ik zoek, zoals ik hierboven al zei, voor mijn werksysteem. Puur bedoeld voor scripten (PHP, MySQL, enz). Is dit wat?

• Jesse
Anoniem: 148943 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:39:
*knip*
Ik zoek, zoals ik hierboven al zei, voor mijn werksysteem. Puur bedoeld voor scripten (PHP, MySQL, enz). Is dit wat?
Vind je dat zo gelikt? Doen als het je wat lijkt.

Maar (nogmaals) lees volgende keer de tips in de sluitmessage even (als je topic gesloten is, zoals nu), dan hoeven we dingen niet twee keer te vragen. :X

Wat jij wilt kan met vrijwel elk gangbaar pc operating system. Als je niet specifieker bent in je wensen dan kunnen we je niks zinvols adviseren. (En waarom niet kiezen voor dat wat je kent?)

[Voor 26% gewijzigd door Jesse op 11-01-2006 19:26]

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Anoniem: 148943 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:39:

[afbeelding]

- Op wat voor systeem gaat het draaien?
- Wat ga je er allemaal op doen?
- Bedrijf of thuis?
- Werk je lokaal met je bestanden of op een servert?

Ik ga ook nog zo'n systeem samenstellen, dus ik kom hier nog op terug. Ik denk zelf dat ik Xubuntu ga nemen, gezien Ubuntu bij mij iets te log is (met Gnome), maar ik vind het wel een fijne basis.

Voor PHP moet ik nog wat editorretjes testen
- Scite (werkt wel snel, heeft jammer genoeg een max aan tabs (open files) en de code highlighting is bout)
- Eclipse (met PHP module) (vind het de fijnste tot nu toe, alleen is wat traag op mijn systeem (JAVA 1.5)
- Quanta (vind het een redelijk fijne editor, alleen die filebrowser is zo gigantisch traag, als je samba shares gebruikt en wil nog wel eens half vast lopen :S)
- Anjuta (nog niet geprobeerd, ziet er wel leuk uit)
- Emacs (kan er niet echt mee overweg, wil me er nog wel een keer in verdiepen)
- VI/VIM (ken de basis, maar niet genoeg op er volledig goed mee te kunnen werken. Vind dat dit met meerdere PHP bestanden ook niet fijn werken (met Emacs ook niet)).
- KDevelop (gebasseerd op Quanta, hier nog niet echt mee gewerkt, maar verwacht hetzelfde als met Quanta).
- Bluefish (aan de screenshots te zien lijkt het een beetje op Scite, een lichtgewicht code highlighting text editor, met tabs. Hier verder ook nog niet geprobeerd).

Ik wil deze editors eerst allemaal gaan testen en eventueel finetunen. Ik werk te vaak met PHP en dan wil ik wel een beetje het overzicht houden binnen m'n projecten en ook efficient mee kunnen werken. Kijk dus ook eens naar deze lijst als je vaak met PHP werkt.

[Voor 48% gewijzigd door eghie op 11-01-2006 22:05]

- I Am Second - Rebels Guide to Joy - Werkelijke Christendom

• kaconst
  • Laatst online: 31-05 12:22
Anoniem: 112352 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:00:
[...]

distrowatch.com

Is ook een goede site, wordt regelmatig geupdated. Er zijn werkelijk alle linux-distro's te vinden, compleet met beschrijving wat je er allemaal bij geinstalleerd krijgt. Ook voldoende links naar verscheidende (snelle) mirrors.

http://ubuntuguide.org/

Veel informatie over Ubuntu. Van email aan de praat krijgen tot de drivers voor je videokaart.
Distrowatch is inderdaad een heel goede en interessante site. Ubuntuguide daarintegen is verouderd(het is nog wel bruikbaar maar loopt een versie achter). Ubuntuforums.org is dan wel weer heel erg goed en der staat in het "HOWTO" gedeelte van het forum goede, nuttige en up-to-date info.
Ook de wiki is erg aan te raden.

• Niet online
Omdat ik de "Welke distro?" topic niet meer terug kon vinden heb ik deze topic maar geopend.. Ik wil graag het volgende gaan doen met de computer:

-Scripten
-MSN-en
-Boekhouding bijhouden

Met Windows is dit natuurlijk allemaal mogelijk, maar kan dit met SUSE ook? Of moet ik dan bijvoorbeeld Red Hat nemen?

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Je kunt VMWare installeren onder windows en Suse Linux uitproberen. Scripten, Gaim met msn protocol en boekhoudkundig is allemaal mogelijk onder Suse.
Je zult zelfs merken dat het allemaal ongeveer hetzelfde werkt en onder linux zelfs beter.

ps: 1 gb geheugen is wel aan te raden als je vmware wilt draaien. Anders maak je gewoon even wat ruimte vrij en installeer je daarop Suse. Dualboot...

• Niet online
Ik installeer suse er wel langs.. :) 256 mb ram maar, dus dat VMware zal niet lukken.

• Niet online
Ik kom er net achter dat er geen dvd speler in mijn computertje zit .. Moet ik dan gewoon een oudere versie zoeken en dan op cd branden? 9.3 bijvoorbeeld?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Anoniem: 148943 schreef op zondag 15 januari 2006 @ 10:40:
Ik kom er net achter dat er geen dvd speler in mijn computertje zit .. Moet ik dan gewoon een oudere versie zoeken en dan op cd branden? 9.3 bijvoorbeeld?
je kan 10.0 ook op 5 cd's branden

http://www.opensuse.org/Released_Version#Downloads

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 12:13

BiG_G

Master of Gods

SuSe 10 is prima te gebruiken voor ALLE aplikaties die je onder windows ook zou doen.
Het enige wat minder werkt is uiteraard de spelletjes en software die speciaal voor windows gemaakt zijn.

Open office wordt standaard met SuSe 10 geleverd, die volledig compatible is met Office van M$ en elk ander 'word' achtige aankan.
MsN kan met een van de talloze aplicatie die standaard word meegevoerd door SuSe zoals Jabber en Gaim. Ikzelf gebruik voornamelijk Mercury.

Scripten? lijkt me nouwelijks een probleem voor welke editor dan ook die evenzo door SuSe geleverd wordt.

Bij een ruimte van 256Mb ram zou ik wel denken aan Gnome ipv KDE. Deze laatste vraagt wel wat systeem recources.

Verder: Ik draai al sinds 8.0 Suse als dedicated desktop, ben sinds 2002 al volledig M$ vrij (nu op het werk nog ;))

G

You can either agree with me or be wrong!

• JaQ
  • Laatst online: 08:23
Het maakt niet zo veel uit welke distro je kiest, maar het gaat om de software die je wilt gebruiken. Hierbij moet je goed onderzoeken welke software enkel beschikbaar is voor windows. Wine is vervolgens de enige (reeele) optie om deze software te draaien (VMWare of win4lin in je linux zetten vind ik persoonlijk een bijzonder matige oplossing om 1 stuk software te draaien)
Ik denk dat je hier het pijnpunt hebt. Kan je zelf een (nieuw) boekhoudprogramma kiezen, of ben je gebonden aan een (meestal windows only) programma dat reeds wordt gebruikt? Als je nu nog zelf kan kiezen welk programma je gaat gebruiken kan je gaan kijken naar een web-based programma of een programma dat ook voor linux beschikbaar is.

Naar mijn mening is het verstandig je dus eerst echt te verdiepen in welke software je nodig hebt, voordat je na gaat denken over een distro. Vergeet hierbij niet (indien van toepassing) om ook te kijken naar hoe je documenten uitwisselt met je collega's.
BiG_G schreef op zondag 15 januari 2006 @ 11:01:
SuSe 10 is prima te gebruiken voor ALLE aplikaties die je onder windows ook zou doen.
Het enige wat minder werkt is uiteraard de spelletjes en software die speciaal voor windows gemaakt zijn.
Die eerste 2 zinnen sluiten elkaar uit he ;) Boekhouding met exact of accountview is in Nederland niet uitzonderlijk. Success met het uitzoeken van hoe je dat onder wine aan de gang krijgt. Zeker als je de uren die je daaraan wilt gaan besteden niet bij je baas kan declareren...

[Voor 22% gewijzigd door JaQ op 15-01-2006 11:15]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Niet online
Wat kan ik dan beter doen?
Bij een ruimte van 256Mb ram zou ik wel denken aan Gnome ipv KDE. Deze laatste vraagt wel wat systeem recources.
Gnome draaien, maar kan deze hetzelfde als SUSE? En kan ik beter Suse 9.1 op 1 cdtje branden, is wel wat handiger, of Suse 10 op 5 cd's? Is er ook een mogelijkheid om vanuit suse 9.1 up te graden via internet, scheelt me weer wat cd's. Mijn specs zijn:

P4 1.7 Ghz
256 MB Ram
20 GB HDD

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Meisje!

Je kan ook als je internet via je onboard lan hebt voor een net install gaan. Je download 1 cdtje. Daarmee boot je. Je kan dan verbinding maken met internet en alles wat je nodig hebt downloaden. dit kan volgens mij bij suse 10.0. Weet niet zeker. Je moet maar kijken op de opensuse hoempage

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:38

Exirion

Gadgetfetisjist

Open office wordt standaard met SuSe 10 geleverd, die volledig compatible is met Office van M$ en elk ander 'word' achtige aankan.
In de praktijk valt dat nog vies tegen, afhankelijk van de complexiteit van de documenten waar je mee werkt. De c't wijdt af en toe wat artikeltjes aan Linux en bekijkt dan ook de stand van zaken rondom dit soort applicaties. In de praktijk is de compatibiliteit met MS Office nogsteeds een probleem.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-05 20:10

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Anoniem: 148943 schreef op zondag 15 januari 2006 @ 11:13:
Wat kan ik dan beter doen?

[...]

Gnome draaien, maar kan deze hetzelfde als SUSE? En kan ik beter Suse 9.1 op 1 cdtje branden, is wel wat handiger, of Suse 10 op 5 cd's? Is er ook een mogelijkheid om vanuit suse 9.1 up te graden via internet, scheelt me weer wat cd's. Mijn specs zijn:

P4 1.7 Ghz
256 MB Ram
20 GB HDD
Gnome en KDE zijn grafische schillen voor Linux. Deze zitten standaard al bij SuSE en tijdens het installeren kan je kiezen welke je wil gaan gebruiken.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

De posts uit "SUSE voor kantoorgebruik" zijn in dit topic verwerkt.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

Anoniem: 120141

Weet hier iemand hoe je van de 5 cd's van OpenSuse 10 64 bit 1 dvd kan maken onder windows. Ik weet dat het kan onder linux maar wil graag suse naast mijn huidige windows gaan installeren en dan liefst met een dvd.

• Jesse
Anoniem: 120141 schreef op zondag 22 januari 2006 @ 19:17:
Weet hier iemand hoe je van de 5 cd's van OpenSuse 10 64 bit 1 dvd kan maken onder windows. Ik weet dat het kan onder linux maar wil graag suse naast mijn huidige windows gaan installeren en dan liefst met een dvd.
Je zou gewoon de 64 bit installatie dvd kunnen downen.

Deze vraag hoort hier btw niet thuis. :D

[Voor 7% gewijzigd door Jesse op 23-01-2006 00:55]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Is er een distro voor AMD64 die out-of-the-box met nVidia kaarten werkt? Ik heb al meerdere malen geprobeerd om de nVidia-drivers op Debian te installeren, maar dat wil voor geen meter lukken :(

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Anoniem: 148033

Ik stel voor niet meer naar ubuntuguide.org te linken, aangezien deze al een half jaar niet meer geupdate is, en ook nog eens voor versie 5.04 bedoelt is, i.p.v. de huidige versie 5.10
Dat houdt in dat als jij 5.10 gebruikt en je ubuntuguide gebruikt je flink in de problemen kan komen met onder andere apt-get.

ik stel voor om naar http://www.ubuntuforums.org te linken. veer behulpzame mensen en veel problemen besproken en opgelost daar.

• psyBSD
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Demoniac schreef op maandag 23 januari 2006 @ 11:40:
Is er een distro voor AMD64 die out-of-the-box met nVidia kaarten werkt? Ik heb al meerdere malen geprobeerd om de nVidia-drivers op Debian te installeren, maar dat wil voor geen meter lukken :(
Out-of-the-box nVidia support bestaat niet, net als out-of-the-box ATI support niet bestaat, dat mag nl niet volgens de GPL (Linux-licentie).

Anders pak je een andere distro (Ubuntu, gentoo -- als je genoeg geduld hebt) en probeer je die.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• Jesse
Onder andere van SUSE en Ubuntu weet ik dat het installeren van de nVidia drivers een fluitje van een cent is. (dwz, ik heb alleen ervaring met de i386 versie, maar ze hebben bijde ook een AMD64 variant.) Niet out-of-the-box maar wel veel simpeler dan zelf compilen.
Anoniem: 148033 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 11:50:
Ik stel voor niet meer naar ubuntuguide.org te linken, aangezien deze al een half jaar niet meer geupdate is, en ook nog eens voor versie 5.04 bedoelt is, i.p.v. de huidige versie 5.10
Dat houdt in dat als jij 5.10 gebruikt en je ubuntuguide gebruikt je flink in de problemen kan komen met onder andere apt-get.

ik stel voor om naar http://www.ubuntuforums.org te linken. veer behulpzame mensen en veel problemen besproken en opgelost daar.
Er word naar geen een van deze twee gelinkt, dat valt buiten de scope van dit topic. Wat jij zei was overigens al gemeld door kaconst.

[Voor 6% gewijzigd door Jesse op 23-01-2006 15:18]

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Ik had tijd terug ook gezeik en had Win XP er maar weer opgepleurd. Ik had toen in Debian wel de 1.0-7174 aan de praat gekregen met deze guide.

Hier nog een paar links:

http://home.comcast.net/~andrex/Debian-nVidia/
http://people.debian.org/~rdonald/index.php
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=75074
http://desktux.xs4all.nl/scripts/nvinstall.php
http://wiki.debian.org/NvidiaGraphicsDrivers
http://wiki.debian.org/NvidiaHowTo
http://www.gmpf.de/index.php/NVidia:Basic_Installation

Misschien niet allemaal even duidelijk, maar over het algemeen gebruiken ze wel dezelfde commando's dus die zullen dan wel goed zijn ofzo :+
Kijk ook ff uit met je kernel, andere kernel --> opnieuw nVidia installeren, maar het schijnt dat je dat in 5minuten gedaan kan hebben alleen ik heb hem na meer dan 2uur nog niet geinstalleerd, zal dus wel iets verkeerd doen ...

Anoniem: 120141

Jesse schreef op maandag 23 januari 2006 @ 00:53:
[...]

Je zou gewoon de 64 bit installatie dvd kunnen downen.

Deze vraag hoort hier btw niet thuis. :D
Ok de dvd versie die al bestaat is een evaluatie dvd. En de "echte" versie komt alleen op 5 cd's wat ik een beetje overdreven vind. Het gaat trouwens om de opensource versie van suse10.

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 120141 op 23-01-2006 18:52]

• Jesse
Anoniem: 120141 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 18:44:
[...]
Ok de dvd versie die al bestaat is een evaluatie dvd. En de "echte" versie komt alleen op 5 cd's wat ik een beetje overdreven vind. Het gaat trouwens om de opensource versie van suse10.
offtopic:
Ja, dat is de evaluatie versie. Wat is daar minder echt aan? (Lees je de toelichting wel?) Dat je de OSS versie wilde zei je er niet bij. Daarvan zijn idd alleen cd's beschikbaar. :) Maar zoals ik al zei, de hele vraag is offtopic hier.

[Voor 11% gewijzigd door Jesse op 23-01-2006 19:41]

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 19:25

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Nix, Sorry.

[Voor 98% gewijzigd door Sappie op 23-01-2006 21:20]

Specs | Audioscrobbler

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Om eens te prutsen.. wil ik een oude pc gaan inzetten als ftp/www m.b.v. Apache op een distro waarbij jullie mij met onderstaande system specs mee zou kunnen helpen :).

AMD K6 (266Mhz) met 32MB geheugen.
HDD120GB :D (wat een proporties)
Verder geen belangrijke info.

- Hoofddoel ftp/www.
- Later voor pop/smtp.
- Als het kan een duidelijke grafische omgeving.

Wie weet voor dit systeem een simpele (mag verouderde) "gebruikers-vriendelijke" (als het kan) linux of unix distro?

• Demo

Demo

Met 32 MB zou ik sowieso niet voor een grafische omgeving gaan.. een hele kale distributie zou misschien nog gaan, maar ik denk dat het allemaal geen pretje is met zo weinig geheugen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Jesse
matinez:
Als het gewoon voor een thuis servertje is, (waar vrijwel geen load op komt) hoeft dat geheugen denk ik geen groot probleem te zijn.

Grafisch kan je het beste niet aan beginnen. Je hebt daarvoor te weinig geheugen, en een grafische omgeving voegt erg weinig toe voor een server. Wat je zou kunnen doen als je graag wilt klikken is iets zoals webmin. (web based interface)

Verouderde versies doen we onder linux niet aan. Een oude windows versie kan je misschien nog enigszins gebruiken door er een up-to-date virusscanner en vette firewall op te knikkeren, en verder wel recente software te gebruiken, onder linux werkt dat anders.
Zwaar aangepaste distro's gebruiken soms wel oudere softwareversies (denk aan freesco, damn small linux), maar de makers van die distro zorgen dan zelf voor het backporten van patches enzo.

Edit: Ik persoonlijk zou voor dat doel Debian kiezen, maar een andere relatief kale distro (zonder gui) kan het uiteraard ook mee.

[Voor 30% gewijzigd door Jesse op 24-01-2006 23:32]

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het is puur om te knutselen met een eigen ftp/www server wat me leuk lijkt.
Er komt geen zware website op, dus de load zal waardeloos zijn.

Ik had zelf al wel de gedachte dat er geen GUI kon worden geïnstalleerd.
Webmin lijkt me interessant om uit te proberen i.c.m. een afgeslankte versie van debian zonder GUI. Verder geen geïnstalleerde pakketten/software tenzij de performance het toe laat..

Ik ga het proberen :)

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 14:43

DeadLock

Vastlopen is relatief....

hallo

ik heb een amd k7 750 Mhz processor , 300Mb ram , en 3 gig harde schijf.
Ik wil hier een linux distro opzetten maar ik heb er geen idee van dewelke...

mijn eisen :

-grafisch (ik verwacht niet de grafische pracht van suse 10 , maar wel een grafsiche schil)
-geschikt als server... dus waar liefst al pakketten opzitten om server te hosten.
-nog eventueel bruikbaar als 'internet en chat pc'
-eenvoudig , ik gebruik nu suse 10 en ik begin te wennen aan linux , maar ik heb nog NIET veel kennis van echte linux zaken (zoals console enzo)

alvast bedankt , evert

[Voor 16% gewijzigd door DeadLock op 25-01-2006 21:47]

Strava

• Brent
  • Nu online
Suse 10 kun je erop draaien. Ikzelf draai Ubuntu 5.10 op een PIII 450 met 160MB ram en daar kan ik prima mee internetten en muziek afspelen. Server zaken zul je dan wel zelf moeten regelen, maar eea is via apt binnen te halen en vaak goed beschreven. Ook zijn er de beroemde forums waar veel te vinden is. Hoe dat bij Suse zit weet ik niet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-05 22:33

Slayer

1981 - 2019

evert_ : kijk eens bij Ubuntu 5.10 met evt Xfce4 werkt bij mij als een zonnetje ( zelf heb ik het op een Duron 900/384mb )

www.xfce.org

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• sharkzor
  • Laatst online: 06:32
ik heb hier op de studievereniging wat celeron 600-700's staan met maar 128 mb ram. winxp zou er net op kunnen, maar dan blijft er niks meer over...
Welke grafische linux distro kan goed overweg met 128mb?
heb op een bak waar 384mb inzit ubuntu draaien, maar die vind ik wat te zwaar. xp draait soepeler. en ik denk niet dat 128mb genoeg is om ubuntu soepel te laten draaien.

damn small linux is niet echt geschikt om te installeren en ik vind hem nogal brak....
de rest van de grote distro's zijn denk ik ook te zwaar.

iemand een idee?

is alleen bedoelt voor simpele aps, firefox, xmms, texteditor etc...

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:05

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou eens kijken naar Slax, dat is een hele mooie liveCD die je makkelijk eerst kan proberen. :)
Die draait standaard KDE, dat gaat wel vrij aardig geloof ik (op een P2 or 3 op 500MHz en 128MB RAM ging het prima).
Een andere optie is Zenwalk, maar die heb ik nog nooit geprobeerd. Heeft wel als doel snel te zijn.

Saved by the buoyancy of citrus

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@ Sharkzor: ik volg Cyphax. Als Zenwalk-fan raad ik eerst Zenwalk aan, en dan pas Slax :P. Slax is een live-cd maar heeft een makkelijke installer (bedoeld om de distro op USB te installeren).
evert_ schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 21:46:
hallo

ik heb een amd k7 750 Mhz processor , 300Mb ram , en 3 gig harde schijf.
Ik wil hier een linux distro opzetten maar ik heb er geen idee van dewelke...

mijn eisen :

-grafisch (ik verwacht niet de grafische pracht van suse 10 , maar wel een grafsiche schil)
-geschikt als server... dus waar liefst al pakketten opzitten om server te hosten.
-nog eventueel bruikbaar als 'internet en chat pc'
-eenvoudig , ik gebruik nu suse 10 en ik begin te wennen aan linux , maar ik heb nog NIET veel kennis van echte linux zaken (zoals console enzo)

alvast bedankt , evert
Zenwalk Linux met XFCE 4.3 (SVN) boot bij mij op 50 MB RAM :). Makkelijk zat! En dat is niet gewoon X - ik heb nog een systeemmonitor en desklets draaien met die 50 MB :).

[Voor 11% gewijzigd door Borromini op 26-01-2006 13:03]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Ultraman
  • Laatst online: 08:16

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Na het eindelijk hebben van een nieuwe router (klein servertje opgezet) heb ik nu de kans om Linux weer op te pakken en verder te leren aangezien ik nu ook de wil heb om het aan de praat te krijgen aangezien ik nu dus wel het web er mee op kan.

Het systeem dat ik ga gebruiken is mijn eigen systeem en ik ga dan weer een dual boot maken met WinXP.
Omdat ik Linux beter wil leren kennen en ik liever geen bloated spul gebruik hoe ik volgens mij dus Debian, Slackware, Gentoo en Damn Small over als keuzes. Nou heb ik Slackware en Debian allebei een keer geprobeerd op een andere PC en ben ik, naar mijn denken, beter af met Debian. Nou is Debian prettig maar ik wil graag wat meer leren over hoe linux in elkaar steekt door er mee te werken.
Nou heb ik gelezen dat Gentoo misschien wel interessant is omdat dit zelf alles compileerd en je meer laat zien van the inner workings dan Debian.
Maar ik ben wel ver van expert verwijderd en vraag ik me af wat voor mij de betere keuze is. Natuurlijk kan ik het gewoon gaan proberen maar omdat dit mijn normale systeem is wil ik graag proberen het in 1 keer goed te doen in plaats van meerdere malen verschillen distro's installeren en deinstalleren.
Ik ben van plan om te gaan werken met 1 partitie voor alle data en 1 swap partitie, als jullie denken je kunt het beter zus en zo doen laat het aub horen :)
Verder weet ik niet hoe de support aan de Gentoo kant is en of het packet manager "emerge" (toch?) net zo gemakkelijk werkt als "apt-get". Zal ik tegen problemen aan lopen met compileren of gebeurt dit automagisch/middels een duidelijke howto?

Het systeem betreft:

AMD Athlon 2400+
ECS K7S5A V3.1, sound onboard (ALSA pakt deze tegenwoordig automagisch heb ik gemerkt :D, scheelt me weer wat werk), LAN onboard (SiS 900, wordt verder ook keurig geconfigged heb ik de ervaring)
1 Gb aan RAM
nVidia GeForce 6800LE

Debian of Gentoo voor mij, of is er iets anders wat schattig is? What say you?

[Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 27-01-2006 15:15]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• doelman
  • Laatst online: 13-05-2019
cybersteef schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 15:13:
Nou heb ik gelezen dat Gentoo misschien wel interessant is omdat dit zelf alles compileerd en je meer laat zien van the inner workings dan Debian.
Je leert van Gentoo zeker wel meer dan van Debian
Maar ik ben wel ver van expert verwijderd en vraag ik me af wat voor mij de betere keuze is. Natuurlijk kan ik het gewoon gaan proberen maar omdat dit mijn normale systeem is wil ik graag proberen het in 1 keer goed te doen in plaats van meerdere malen verschillen distro's installeren en deinstalleren.
Als je goed leest kun je Gentoo in 1x goed doen. Bij mijzelf ging het de eerste keer niet goed, maar dat kwam omdat ik een stap uit het handbook niet goed gedaan had
Ik ben van plan om te gaan werken met 1 partitie voor alle data en 1 swap partitie, als jullie denken je kunt het beter zus en zo doen laat het aub horen :)
Kan, maar, ik zal toch je /home op een andere partitie zetten. Is wel zo makkelijk als je Gentoo bijv. niets vind en terug wilt naar een andere distro
Verder weet ik niet hoe de support aan de Gentoo kant is en of het packet manager "emerge" (toch?) net zo gemakkelijk werkt als "apt-get". Zal ik tegen problemen aan lopen met compileren of gebeurt dit automagisch/middels een duidelijke howto?
Op http://www.gentoo.org/doc/en/list.xml vind je zeer goede documentatie. Gebruik het handbook bij het installeren van Gentoo.
Verder vind je op http://www.gentoo-wiki.com nog een hoop nuttige info.
AMD Athlon 2400+
ECS K7S5A V3.1, sound onboard (ALSA pakt deze tegenwoordig automagisch heb ik gemerkt :D, scheelt me weer wat werk), LAN onboard (SiS 900, wordt verder ook keurig geconfigged heb ik de ervaring)
1 Gb aan RAM
nVidia GeForce 6800LE
Kun je wel redelijk Gentoo op draaien.

Mijn pianomuziek: http://www.youtube.com/user/doelman

• Ultraman
  • Laatst online: 08:16

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

doelman schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 16:03:
Je leert van Gentoo zeker wel meer dan van Debian
Dat dacht ik ook.
Als je goed leest kun je Gentoo in 1x goed doen. Bij mijzelf ging het de eerste keer niet goed, maar dat kwam omdat ik een stap uit het handbook niet goed gedaan had
Ik bedoelde meer in de richting van de eerste keer gewoon een goede distro kiezen die geschikt is voor mij in plaats telkens anders proberen :P
Het handbook heb ik zien staan en zal ik er naast houden :)
Kan, maar, ik zal toch je /home op een andere partitie zetten. Is wel zo makkelijk als je Gentoo bijv. niets vind en terug wilt naar een andere distro
Hmm, goed idee. Ik denk dat ik dat idd ga toepassen.
Op http://www.gentoo.org/doc/en/list.xml vind je zeer goede documentatie. Gebruik het handbook bij het installeren van Gentoo.
Verder vind je op http://www.gentoo-wiki.com nog een hoop nuttige info.
Handbook had ik gezien, bedankt voor de andere info :)
Kun je wel redelijk Gentoo op draaien.
Redelijk? ;)

* Ultraman gaat even wat ISO's leechen O-)

[Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 27-01-2006 16:10]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• DeadLock
  • Laatst online: 29-05 14:43

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik wil die xfce desktop gaan installeren op de verse install die ik gedaan heb van ubuntu (5,10) , maar de grapchical installer (die ik run met console) geeft een fout : glib (gmodule) not found....
en dan stopt de installer...

ik kan ook een binarie downoade , maar in de lijst van downloads staat ubuntu niet bij :?

als iemand me even kan verderhelpen ?

Strava

• tweak_dude
  • Laatst online: 09:51
evert_ schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 20:20:
Ik wil die xfce desktop gaan installeren op de verse install die ik gedaan heb van ubuntu (5,10) , maar de grapchical installer (die ik run met console) geeft een fout : glib (gmodule) not found....

ik kan ook een binarie downoade , maar in de lijst van downloads staat ubuntu niet bij :?

Het is makkelijker xfce via apt-get of synaptic (apt-get front-end) te installeren. Dan worden alle benodigde packages automatische geïnstalleerd. Eventueel moet je nog de universe repository aanzetten.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

evert_ schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 20:20:

Zenwalk is je blijkbaar niet bevallen ? :P

Ik geloof dat er ook een Xubuntu project is - dat heeft standaarde XFCE als desktop.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Jesse
Borromini schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 22:06:
[...]
Zenwalk is je blijkbaar niet bevallen ? :P

Ik geloof dat er ook een Xubuntu project is - dat heeft standaarde XFCE als desktop.
https://wiki.ubuntu.com/Xubuntu

• Ruler Of Death
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-04 22:49

Ruler Of Death

Waiting for you

hallo

Ik heb thuis een computer staan die ik als web- mail- en ftp-server wil gaan gebruiken. Deze computer komt in een netwerk te staan met windows computers en ik wou deze computer ook als file-server in het netwerk gebruiken. (dus ik moet er met een windows computer bij kunnen)

Mijn computer:
AMD Athlon 800Mhz
512MB DDR-RAM
80GB ATA schijf
160GB ATA schijf die ik op den duur wil vervangen door 2*160 SATA icm RAID 0

het hoeft van mij niet helemaal kant en klaar zijn. ik hou wel van een beetje prutsen.
iemand een idee wat voor linux er op kan worden gezet. ik heb thuis alleen suse liggen maar nog niet geprobeerd omdat ik eigelijk eerst wat info wou inwinnen

[Voor 19% gewijzigd door Ruler Of Death op 28-01-2006 16:25]

Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ruler Of Death schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 16:20:
hallo

Ik heb thuis een computer staan die ik als web- mail- en ftp-server wil gaan gebruiken. Deze computer komt in een netwerk te staan met windows computers en ik wou deze computer ook als file-server in het netwerk gebruiken. (dus ik moet er met een windows computer bij kunnen)

Mijn computer:
AMD Athlon 800Mhz
512MB DDR-RAM
80GB ATA schijf
160GB ATA schijf die ik op den duur wil vervangen door 2*160 SATA icm RAID 0

het hoeft van mij niet helemaal kant en klaar zijn. ik hou wel van een beetje prutsen.
iemand een idee wat voor linux er op kan worden gezet. ik heb thuis alleen suse liggen maar nog niet geprobeerd omdat ik eigelijk eerst wat info wou inwinnen
Als je houdt van een beetje prutsen zou ik mezelf ook dwingen het zo op te lossen en Slackware (1e keus) of Debian (2e keus) installeren. :)
En dan mooi op maat maken. Al wat jij ermee wilt kun je daar ontzettend goed mee.

• Ruler Of Death

Ruler Of Death

Waiting for you

ok ik zal het proberen. en is het systeem goed genoeg om er virtual machine op te draaien met windows xp?

Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ruler Of Death schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 17:12:
ok ik zal het proberen. en is het systeem goed genoeg om er virtual machine op te draaien met windows xp?
Wat wil je gaan draaien? VMware?
Dat zal best lukken, je hebt aardig wat RAM en da's wel zo prettig.

• sharkzor
  • Laatst online: 06:32
Ruler Of Death schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 17:12:
een mooie win2003 server is ook leuk natuurlijk ;) dat draai ik nu op een athlon 1300 met 512mb. gaat prima als webserver en weer s wat anders dan linux :D

• terabyte

terabyte

sharkzor schreef op zondag 29 januari 2006 @ 20:21:
[...]

een mooie win2003 server is ook leuk natuurlijk ;) dat draai ik nu op een athlon 1300 met 512mb. gaat prima als webserver en weer s wat anders dan linux :D
Als je Linux zat bent kun je ook gewoon BSD oid gaan draaien!

• Ruler Of Death

Ruler Of Death

Waiting for you

ik heb dat op het moment gewoon onder windows XP draaien. ik wou eigelijk linux proberen om eens wat anders te proberen.

Anoniem: 100334

Heb al vaak overwogen om linux te instaleren, maar nooit ertoe gekomen door tijdgebrek, geen idee welke ik moest nemen etcetera etcetera

Nu heeft mijn moeder laatste een oude celeron gekregen! Met de nadruk op oud ;)
Vermoedelijke configuratie:
500 MHz Celeron, 32 of 64 Mb Ramgeheugen en een harde schijf van 8 GB
(doet er mij ook aan denken: kent iemand een goed tooltje om je pc specs af te lezen?)

Nu wilt ze dat puur voor email (Outlook express) en internet gebruiken. Momenteel staat er WIndows 98 op, maar ja moet nog es formateren want atm staat er nog ongeloofelijk veel "brol" op van de vorige eigenaar (oa half-gedeïnstaleerde programma's enzo) => kortweg er is een format nodig.

Nu bolt die pc natuurlijk niet zo snel.. immers oud pc'tje. Dus dacht ik als ik nu es van de eerste keer eens linux erop zet. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Natuurlijk weet ik totaal niet welke distro erop te zetten. Heb her en der al is rondgelezen maar weet het toch nog altijd niet hoor! Dus dacht ik ff vragen dan maar :P

Nog ff erbij zetten waarvoor het dient:

- emails (een of ander OE-achtig programma), onder emails vallen natuurlijk ook filmpjes die er af en toe bijkomen. (korte filmpjes eh, je weet wel ;) geen hd films ofzo)
- internet
- msn (geen idee wat voor clients er allemaal zijn voor linux, maar zal dat wel zelf opzoeken)
- office (openoffice draait op linux zeker?)
en uiteraard dit allemaal met een makkelijke grafische vormgeving, het is immers voor de mama hé :p

alvast bedankt voor de hulp :D
(en als je vindt dat ik bij windows moet blijven, zeg het gerust ;))

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 16:37
@ jimmysyske Enige idee wat voor videokaart erin zit qua MB etc?

-email (zijn er genoeg maar ThunderBird is optie)
-Internet (een browser zit er standaard wel bij)
-Voor MSN zou je Gaim kunnen gebruiken
-OpenOffice kun je idd gebruiken als vervanger voor Microsoft Office

Hierboven werdt https://wiki.ubuntu.com/Xubuntu al een keer genoemt. Denk dat wel gaat lukken met jou systeem en Xfce als grafische opgeving. Ubuntu met KDE of Gnome denk ik niet.

grahamofthewheels.com

• Ruler Of Death

Ruler Of Death

Waiting for you

Anoniem: 100334 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:50:
(doet er mij ook aan denken: kent iemand een goed tooltje om je pc specs af te lezen?)
Everest van lavalys www.lavalys.com

wat is trouwens het verschil tussen linux en bsd?

[Voor 10% gewijzigd door Ruler Of Death op 01-02-2006 09:09]

• Demo

Demo

In een Linux-topic lijkt het me handig om een Linux-tool te noemen :P Bovendien zie ik daar alleen trial-versies staan..
wat is trouwens het verschil tussen linux en bsd?
BSD is gemaakt door mensen van de universiteit in Berkeley, Californië. Deze hebben ooit broncode van Unix gekregen van een bedrijf om daar op de universiteit mee te 'spelen'. Op een keer was daar zoveel aan veranderd dat er niets meer van de oorspronkelijke broncode in zat en zijn ze het uit gaan geven als BSD (Berkeley Software Distribution). GNU/Linux is voor zover ik weet niet gebaseerd op bestaande broncode maar 'geïnspireerd' door Unix. Beiden zijn dus Unix-achtig en kunnen daardoor veel van dezelfde programma's draaien, maar de kernels zijn verschillend.
Mocht je er meer over willen weten, dan raad ik je aan om op Wikipedia te zoeken naar Linux of BSD.

[Voor 17% gewijzigd door Demo op 01-02-2006 09:25]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

eghie schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 21:56:
[...]

- Op wat voor systeem gaat het draaien?
- Wat ga je er allemaal op doen?
- Bedrijf of thuis?
- Werk je lokaal met je bestanden of op een servert?

Ik ga ook nog zo'n systeem samenstellen, dus ik kom hier nog op terug. Ik denk zelf dat ik Xubuntu ga nemen, gezien Ubuntu bij mij iets te log is (met Gnome), maar ik vind het wel een fijne basis.

Voor PHP moet ik nog wat editorretjes testen
- Scite (werkt wel snel, heeft jammer genoeg een max aan tabs (open files) en de code highlighting is bout)
- Eclipse (met PHP module) (vind het de fijnste tot nu toe, alleen is wat traag op mijn systeem (JAVA 1.5)
- Quanta (vind het een redelijk fijne editor, alleen die filebrowser is zo gigantisch traag, als je samba shares gebruikt en wil nog wel eens half vast lopen :S)
- Anjuta (nog niet geprobeerd, ziet er wel leuk uit)
- Emacs (kan er niet echt mee overweg, wil me er nog wel een keer in verdiepen)
- VI/VIM (ken de basis, maar niet genoeg op er volledig goed mee te kunnen werken. Vind dat dit met meerdere PHP bestanden ook niet fijn werken (met Emacs ook niet)).
- KDevelop (gebasseerd op Quanta, hier nog niet echt mee gewerkt, maar verwacht hetzelfde als met Quanta).
- Bluefish (aan de screenshots te zien lijkt het een beetje op Scite, een lichtgewicht code highlighting text editor, met tabs. Hier verder ook nog niet geprobeerd).

Ik wil deze editors eerst allemaal gaan testen en eventueel finetunen. Ik werk te vaak met PHP en dan wil ik wel een beetje het overzicht houden binnen m'n projecten en ook efficient mee kunnen werken. Kijk dus ook eens naar deze lijst als je vaak met PHP werkt.
Ik heb zojuist KDevelop geinstalleerd, deze werkt zonder enkele problemen over mijn Samba shares heen :)

• Jesse
Demoniac schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 09:20:
[...]

In een Linux-topic lijkt het me handig om een Linux-tool te noemen :P Bovendien zie ik daar alleen trial-versies staan..
*knip*
Kom dan zelf met een beter idee. :+
Als je (jimmysyske) er windows op hebt staan (zoals je zegt) kan je gewoon het control panel checken, en verder een programmatje als sisoft sandra of wat eerder geopperd werd.

Je kan er ook een willekeurige linux live-cd in duwen. (Knoppix, DSL) Tijdens het opstarten komen je belangrijke specs wel langs. Bij Ubuntu zit ook een programma waarmee je de specs van al je hardware kan bekijken, maar ik kan me niet voor de geest halen hoe het heet.

Gek veel meer specs zijn btw niet zo heel boeiend. Je hdd is groot genoeg, en met name de proc en het mem doen ertoe. Ouwe videokaartjes worden voor niet-gamen allemaal goed zat ondersteund.

[Voor 17% gewijzigd door Jesse op 01-02-2006 09:44]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Graham schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 08:48:
@ jimmysyske Enige idee wat voor videokaart erin zit qua MB etc?

-email (zijn er genoeg maar ThunderBird is optie)
-Internet (een browser zit er standaard wel bij)
-Voor MSN zou je Gaim kunnen gebruiken
-OpenOffice kun je idd gebruiken als vervanger voor Microsoft Office

Hierboven werdt https://wiki.ubuntu.com/Xubuntu al een keer genoemt. Denk dat wel gaat lukken met jou systeem en Xfce als grafische opgeving. Ubuntu met KDE of Gnome denk ik niet.
Grafische kaart maakt geen ene drol uit (zolang je niet 3D gaat :P)

Anoniem: 94768

Vraagje van mij.
Sinds 2 dagen gebruik ik nu Ubuntu 64Bit op m'n notebook, met een X700 mobile erin. Het OS werkt goed maar ik krijg de resolutie nog niet goed. Als ik 1280x800 doe krijg ik ander half beeld. Dus 1 rechthoekig beeld, en nog een halve ernaast(zelfde als het rechthoekige), als je het niet snapt wil ik wel een plaatje online gooien :) . Ik dacht dus, dit ligt aan de driver dus upgdaten die hap. Ik de installer en de driver downloaden. Maar kan iemand mij uitleggen hoe je dit nu installeert? Ik heb verschillende how-to's gelezen maar daar gaat het steeds om verschillende drivers.

• Jesse
Dat hoort hier niet thuis. Dit topic gaat over welke distro je wilt.
offtopic:
Er zit toch wel een readme of installatiehandleiding oid bij? Kom je daar niet verder mee?

[Voor 29% gewijzigd door Jesse op 02-02-2006 17:48]

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-08-2022

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

Mijn Specs:

- P4 Northwood 3,2 Ghz, 800 Mhz fsb
- Asus P4C800-E DeLuxe
- 2x 512 MB Samsung PC3200 in Dual Channel
- 2x Western Digital 74 GB Raptors in raid 0 op de ICH5R zuidbrug
- Matrox Parhelia 128 MB 8x AGP
- NEC ND2500A DVD brander
- Asus DVD speler
- Sweex 7 in 1 Cardreader

Wat wil ik ermee:

- Internet en mail (maar dat kan op de meeste Linux Distro's wel, volgens mij)
- MSN (Gaim kom ik veel tegen)
- Uitgebreid Office werk (Word, Excell, Powerpoint. OpenOffice?)
- Website's bewerken en maken (Doe ik nu met Dreamweaver)
- Foto's bewerken (Doe ik nu met Fireworks en Photoshop)
- Films maken en bewerken
- DVD branden
- Films Back-uppen
- CAD (werk nu regelmatig met AutoCAD)
- Serverbeheer (Buiten OpenSSH, mogelijkheid voor terminal service client?)

Het bovenstaande doe ik meestal tegelijk, ik heb ook twee á drie monitoren aan mijn parhelia hangen.

Waarom ik hier post:

Ik heb zelf wat ervaring met OpenBSD (server met samba domaincontroller met dns en dhcp), maar totaal geen goede ervaring met Linux op de Desktop. Uitzoek werk schuw ik niet, ik wil alleen wel graag een goed werkbaar systeem waar ik op voort kan borduren en waar ik ervaring mee op kan doen met Linux op de desktop.
Tips over welke software voor bepaalde toepassingen zijn ook van harte welkom.
Ik wijk uit naar Linux omdat ik weet dat OpenBSD geen ondersteuning heeft voor raid op de ICH5R zuidbrug, ook is het binnen OpenBSD heel moeilijk om allerhande software aan het lopen te krijgen. Ik was eigenlijk niet van plan een dual boot te maken, dit omdat het systeem nu toch al op zijn gat ligt door een fout van mij en naar mijn mening een vreemde implementatie van Microsoft. Ik heb ook een beetje genoeg van Microsoft op het ogenblik.
Ik hoop dat jullie mij tips welke linux distro het best voor mij is. Als er nog vragen zijn wil ik ze graag beantwoorden.

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Riesenbaby, is FreeBSD dan geen makkelijk alternatief? Welke software levert bij jou op OpenBSD problemen op?

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-08-2022

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

Na ja, software heb ik eigenlijk alleen van lezen. En ik werk op mijn serverbakken alleen met server software die door OpenBSD meegeleverd worden in hun Packages pakket. Het grootste probleem zit in de hardware ondersteuning. Hoe dat bij FreeBSD zit zal ik eens even gaan nakijken. Die optie had ik nog niet eens bedacht. Vanwege het soepelere karakter van Linux ten opzichte van *BSD was voor mij de aanleiding om in die richting te gaan zoeken.

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 22:16
Grafische kaart maakt geen ene drol uit (zolang je niet 3D gaat :P)
Ik dacht dat bij nvidia die RenderAccel optie er voor zorgt dat ook het 2d gedeelte geaccelereerd wordt. En had ati ook niet zoiets? En er waren toch ook al een paar kaarten waar drivers met exa support voor waren, dat is ook voor 2d. Los nog van van dat xgl, dat zal dan wel als 3d tellen, maar wordt toch gewoon voor je desktop gebruikt.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Ik werk hier op de desktop met Kubuntu (Ubuntu met KDE)

Erop gebruik ik:
Gaim (icq/msn)
Mozilla (browsen)
Konqueror (foto's van kaartreader plukken)
Kate (proggelen)
Gimp (fotobewerken/tekenen met wacom)
Superkaramba (een leuke weerapplet draaien)
Evolution (mail/agenda)
Open Office (office toepassingen)
Gftp (bestanden overzetten)
Xmms (muziek draaien)
X-chat (irc chat)

dvd's branden, CAD en films maken doe ik niet :)
Ik vraag me af of een Apple niet net geschikter is voor deze toepassingen? (hier kun je ook vrolijk diverse open source software op draaien die op Linux ook draait)

[Voor 19% gewijzigd door zomertje op 04-02-2006 14:28]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zomertje, het lijkt me in dat geval verstandiger te kijken wat je momenteel op KDE wel wil maar niet kan doen. Dan kun je kijken of Mac OS X daar eventueel wel mogelijkheden voor heeft. Wat mist in de toepassingen op je lijstje, of wat mist op het lijstje? Voor al die programma's zijn op beide platformen alternatieven te vinden. Probeer anders eens bij iemand een Mac uit, en kijk of je het leuker vind. Naadeel van Mac OS X is dat je (in ieder geval op dit moment) aan een hardwareleverancier gebonden bent, ook zijn veel cross-platform OSS-applicaties op Mac OS X geen Aqua/Cocoa apps. Er zijn natuurlijk ook keen hoop eigen OS-projectoen voor Mac OS X.

Ik gebruik zelf overigens Mac OS X, KDE/Gnome(op FreeBSD) en Windows XP, allemaal met gemiddeld een positieve ervaring :) (wel in verschillende mate op verschillende vlakken)

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

begintmeta schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 15:12:
Zomertje, het lijkt me in dat geval verstandiger te kijken wat je momenteel op KDE wel wil maar niet kan doen. Dan kun je kijken of Mac OS X daar eventueel wel mogelijkheden voor heeft. Wat mist in de toepassingen op je lijstje, of wat mist op het lijstje? Voor al die programma's zijn op beide platformen alternatieven te vinden. Probeer anders eens bij iemand een Mac uit, en kijk of je het leuker vind. Naadeel van Mac OS X is dat je (in ieder geval op dit moment) aan een hardwareleverancier gebonden bent, ook zijn veel cross-platform OSS-applicaties op Mac OS X geen Aqua/Cocoa apps. Er zijn natuurlijk ook keen hoop eigen OS-projectoen voor Mac OS X.

Ik gebruik zelf overigens Mac OS X, KDE/Gnome(op FreeBSD) en Windows XP, allemaal met gemiddeld een positieve ervaring :) (wel in verschillende mate op verschillende vlakken)
Ik weet niet hoe films maken werkt onder Linux/Mac/enz? Daarom vroeg ik me dit af. Ik weet dat de Mac al eeuwen populair is in de grafische wereld. Omdat ik zelf ook nog wat actief ben in deze hoek ga ik ook nog een keertje een Macje scoren. Diit gaat echter nog over de vraag van Riesenbaby.

• Jesse
zomertje schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 16:46:
[...]
Ik weet niet hoe films maken werkt onder Linux/Mac/enz? Daarom vroeg ik me dit af. Ik weet dat de Mac al eeuwen populair is in de grafische wereld. Omdat ik zelf ook nog wat actief ben in deze hoek ga ik ook nog een keertje een Macje scoren. Diit gaat echter nog over de vraag van Riesenbaby.
Mac en film maken gaat perfect samen, in mijn ervaring beter dan normale x86 pc's. CAD op een Mac heb ik nog nooit van gehoord (maar zal wsch. net zo goed slecht gaan als op linux) . Op linux zijn er maar een paar erg matige programmatjes voor CAD, die het lang niet halen bij AutoCAD.

[Voor 11% gewijzigd door Jesse op 04-02-2006 16:55]

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

AutoCad is ook een grote naam, dat was het jaren geleden al. :) Dat is met Photoshop ook zo.

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 07:28
Ik heb hier een Amd K6-300 met 6gb harde schijf en 256mb ram (jaja dat gelukkig nog wel :P). Nu ben ik hiervoor op zoek naar een goede GUI-based linux.

Wat ik ermee wil: gebruiksvriendelijk internet, office en een mp3tje kunnen luisteren.
Ook is een goede USB support wel noodzaak ->data-overdracht e.a.
Eisen zijn dus lage system requirements en natuurlijk ook het liefst een beetje klein anders is die 6gb zo snel vol. Ik heb al een full install met DSL geprobeerd maar die doet om de een of andere manier raar met de (seriële) muis: als live cd herkent ie hem wel maar als ik hem op de harde schijf installeer doet ie niks meer. Wie kent er een leuk lief klein linuxje dat goed draait op een 300mhz bak :)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zenwalk Linux :). Slackware-based, 2.6 kernel, 1.5-2.0 GB voor een volledige installatie. Desktop: XFCE.

Anders is VectorLinux of Xubuntu misschien een idee?

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op dat dit niet het korte-vraagjes-topic is :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee