Ik ga je post even uitgebreid doorlopen.
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 14:00:
Hallo. Ik ben totaal nieuw in de wereld van Linux, maar ik wil het toch wel eens bekijken

Na zoveel enthausiaste verhalen dat Linxus niet meer onderdoet voor windows, ben ik toch wel enthausiast geraakt en wil ik het een kans geven

Ik heb denk ik wel redelijk wat eisen dus ik ben benieuwd wat jullie denken dat het beste is (en of het uberhaubt wel kan).
Okee, let wel op dat Linux niet Windows is. Dat moet je gewoon in je achterhoofd houden, anders niet aan beginnen (dan ga je teleurgesteld worden vrees ik).
- Als ontwikkelaar van webapplicaties is het fijn dat ik straks gewoon een linux in plaats van windows configuratie heb als werkomgeving
Goed, geen punt. Zat tools voor verder.
- Ik verwacht dat linux soepeler, prettiger en sneller loopt
Soepeler en sneller? Daar zou ik niet vanuit gaan. Dat hangt van het een en ander af. Prettiger? Da's 100% subjectief. Ik vind als ik het naast elkaar leg mijn Slackware systeem fijner werken dan een Windows systeem, maar jij kan straks toch bij jezelf denken "hee, eigenlijk vind ik Windows fijner..."
- Geen gezeur met adware en virussen
Mja, inderdaad, daar heb je geen last van. Los van het feit dat dat met Windows ook niet hoeft hoor, maargoed.
- Betere beschikking over security programma's (goede betaalbare programma's zijn schaars in Windows, en ik heb ze voor mijn werk nodig om de veiligheid te testen)
Eigenlijk weet ik niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Security programma's?
- Het is gratis, en windows, office etc. kost me geld

Het kost geen geld, het kost
wel tijd. En tijd is geld.

Laat dat nou niet de doorslaggevende reden zijn, dan ga je teleurgesteld worden denk ik.

Voor mij is het belangrijk dat het in eerste instantie wel wat weg heeft van Windows. Daarmee bedoel ik dat er voor mij wel aardig wat voorgekouwd mag worden, dat het installeren van spul allemaal met een dubbelklik op een icoon gaat (het liefst zo weinig mogelijk via command line en dergelijk) dat het er grafisch netjes uit ziet.
Hmmm okee, dat grafisch er netjes uitzien is absoluut geen enkel probleem. Persoonlijk vind ik omgevingen als Gnome, KDE of Enlightenment veel mooier dan Explorer van Windows. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak.
Ik wil mezelf enthausiast krijgen voor Linux, en het zal niet stimuleren als ik eerst dagen moet prutsen om iets werkend te krijgen. Zodra ik ontgroend ben kan ik altijd nog wel wat lastigere dingen gaan doen.
Schroef je verwachtingen liever
iets naar beneden bij. Linux is niet de heilige graal, het is gewoon een ander OS met alle voor- en nadelen die daarbij horen. Het is niet op alle punten aan Windows superieur ofzo, het is gewoon een ander OS.

Ik heb vrij hoge eisen voor het gebruikersgemak / layout. Dat moet allemaal lekker vloeiend gaan, duidelijk zijn ook. Ik geil ook wel op gelikte desktopjes (in het screenshot topic loopt het slijm me uit de mond). Zag dat daar ook aardig wat ubuntu met gnome (kde is weer veel meer instellen begreep ik) werd gebruikt, zou die combi iets voor mij zijn?
Dat vetgedrukte: Dat kan maar 1 mens bepalen en dat ben jij.

Het leuke is natuurlijk wel dat (K)Ubuntu LiveCD versies heeft, kan je mooi uitproberen zonder te hoeven installeren.
Verder moet de hardware support goed zijn. Ik heb zelf een paar weken terug een knoppix bootCD geladen, maar die pakte om te beginnen al direct mijn draadloze netwerkadapter niet. En downloaden wordt erg lastig zonder netwerkverbinding. Het gaat hierbij om een speedtouch 121g wireless usb adapter.
Hrmmm Ubuntu is daar wel vrij goed in maar als die speedtouch zo'n USBding is weet ik het niet. Wel te testen door de LiveCD uit te proberen.
Verder heb ik een 20" dell 2005 breedbeeld beeldscherm. Dat moet dus ook wel netjes gepakt worden door linux (het breedbeeld), al lijkt me dit meer het pakkie aan van mijn grafische kaart. Toch?
Niet alleen je grafische kaart, het kan zijn dat je daar even wat voor moet knutselen in de configuratie maar dat is ook een kwestie van uitproberen. Dat het kan staat buiten kijf, in het ergste geval moet je daar wat handelingen voor uitvoeren.
- Outlook, ik begreep dat dit een lastige vervanging zal zijn... ik gebruik het op het moment in combinatie met bluetooth voor mijn mobiele telefoon (afspraken, adressen etc.). Voor puur e-mail zal er wel een vervanging zijn, voor de rest ook?
Ik gebruik hier Evolution voor. Die is qua features wel aardig te vergelijken met Outlook. Ik gebruik 'm alleen voor e-mail eigenlijk. Er is wel een hoop over te vinden.

- Films kijken / muziek luisteren... Ik gebruik nu graag een muziek collectie programma als mediamonkey, die al je muziek op de comp indexeerd. Zo'n programma is een must voor mij in linux, gezien de chaos van alle muziek die altijd op mijn computer ontstaat... Daarnaast moet ik ook alle livestreams kunnen bekijken op internet, ook als het WMP formaat is (kan dat in linux?)...
Dat is niet zo'n punt. Je hebt Rhythmbox voor Gnome, en amaroK (die is helemaal uitgebreid!) voor KDE. En dan is er straks nog Songbird, 0.2 moet er voor Linux komen en dat ziet er best veelbelovend uit.

WMP kan je ook wel afspelen maar liever niet. Het werkt niet altijd vlekkeloos. Livestreams kijken op internet kan ook wel in principe.
- MSN'en. Programma's genoeg, maar het is hierbij een must om ook videoconverentie support te hebben (dus webcam + geluid) en dat is wellicht lastiger...
Dat is iets lastiger, Skype kan het straks in ieder geval wel en Ekiga kon ook weleens interessant zijn. De webcam uberhaupt aan de praat krijgen kan weleens lastiger worden.

- Dvd's branden, zal wel goed komen
Vast wel.

- Photoshop bestanden openen... Photoshop an sich is geen absolute must (al ben ik het wel heel erg gewend), maar het openen van psd bestanden is dat wel. Word dit lastig?
GIMP kan ze wel openen maar ik weet niet hoe goed de compatibiliteit is...
- Vervanging van office XP. OpenOffice lijkt me prima, vereiste is echter wel dat ik excel, access en word bestanden kan openen. Van deze laatste weet ik dat het kan, excel en access hoop ik ook?
Access weet ik niet.... reken er niet op (misschien kan Base het, geen ervaring mee). Excel gaat prima.
- IRC, FTP server, FTP client, limewire, usenet, cvs, cvn en meer van dat standaard spul dat zeker weten wel lukt.
Geen probleem inderdaad
- Windows emulatie... Hoe je het ook wend of keert, nog steeds zijn er programma's windows only... Ik zou die dan toch graag. willen draaien Is er iets van goed en eenvoudig werkende windows emulators voor linux?
Er is Wine (is geen emulator), ik vind dat een waanzinnig mooi project en het kan best veel draaien al (appdb.winehq.org). De ontwikkeling gaat de laatste tijd enorm hard om de een of andere reden.

Anders overweeg je iets als VMWare en draai je daar Windows in. Niet zo snel maar emuleert natuurlijk wel het best
Ik weet niet of ik onmogelijke eisen stel, in dat geval moeten jullie het me ook maar laten weten.

Alvast HEEL erg bedankt!!!
Nee niet echt onmogelijke eisen, dat valt wel mee.. ik heb wel het idee dat je te veel verwacht in 1 keer, ik zou dat enthousiasme iets temperen als ik jou was, en vooral geinteresseerd aan de gang gaan.

Dat enthousiasme komt dan vanzelf wel, als het allemaal draait zoals jij het graag wil. Maar dan ben je wel heel wat uurtjes verder waarschijnlijk.