Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 13.107 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:25

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Borromini schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 22:25:
Zenwalk Linux :). Slackware-based, 2.6 kernel, 1.5-2.0 GB voor een volledige installatie. Desktop: XFCE.

Anders is VectorLinux of Xubuntu misschien een idee?
Met klein bedoel ik eigenlijk iets in de trant van de 100mb die het kost om DSL (Damn Small Linux) te installeren. Daarvoor heb je ook firefox, x desktop en een tekstverwerker e.d. Nadeel is dus dat ik de muis niet aan de praat krijg als ik hem installeer :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:30

Cyphax

Moderator LNX
HetWonder schreef op zondag 05 februari 2006 @ 02:19:
[...]

Met klein bedoel ik eigenlijk iets in de trant van de 100mb die het kost om DSL (Damn Small Linux) te installeren. Daarvoor heb je ook firefox, x desktop en een tekstverwerker e.d. Nadeel is dus dat ik de muis niet aan de praat krijg als ik hem installeer :)
Okee je kunt ook Slax proberen dan, die is wat compacter. De muis werkend krijgen is niet echt een distributie-specifiek iets, dat krijg je wel voor elkaar (meestal een kwestie van het verkeerde protocol gekozen).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Sun Netra X1 met UltraSPARC™-IIe 400 MHz processor en 1 GB geheugen op de kop getikt. Deze wil ik gaan inzetten als webserver.

Persoonlijk wilde ik daar niet Solaris maar gewoon een linux distro voor gebruiken. Maar..., welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:02

M-ThijZ

Riding on Rails

Dat is, zoals je al aangeeft, erg persoonlijk GroteNeger.
Ik zou voor Gentoo of Debian gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-08 08:25
Ik heb hier het volgende staan:

PIII 733 mHz (evt nog 866, al dat veel verschil maakt)
256 mb ram
1x 40GB Seagate schijf (hierop moet het OS komen)
1x 250GB Maxtor (muziek, foto's enz)

Ik heb er op dit moment FreeBSD op staan, maar dat wil niet echt op schieten. Waarschijnlijk omdat ik dan ook nog totaal geen ervaring heb met linux/unix :P
Dus wat lijkt jullie beter: verder gaan met FreeBSD of toch voor de wat 'simpelere' Ubuntu/Fedora gaan? En loopt Ubuntu dan een beetje op deze computer, aangezien deze toch een stuk zwaarder is dan FreeBSD.

De computer moet gaan dienen als FTP/'thuis' server. En later mssn nog als Trackmania Nations server.

Macbook Pro, 640 WD extern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Wat lukt er niet aan FreeBSD dan? Ik ben er vorig jaar mee begonnen met nauwelijks *Nix-ervaring en op mijn server draait inmiddels PureFTPd, Samba, Apache, MySQL, UnrealIRCd, DNS, DHCP en nog wat meuk :P Ik raad je aan om veel gebruik te maken van de man-pages, documentatie op de website van de programma's en eventueel deze pagina. Er wordt niet meer zo veel op geschreven maar veel van die artikelen zijn nog steeds handig!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Clox schreef op maandag 06 februari 2006 @ 21:28:
Ik heb hier het volgende staan:

PIII 733 mHz (evt nog 866, al dat veel verschil maakt)
256 mb ram
1x 40GB Seagate schijf (hierop moet het OS komen)
1x 250GB Maxtor (muziek, foto's enz)

Ik heb er op dit moment FreeBSD op staan, maar dat wil niet echt op schieten. Waarschijnlijk omdat ik dan ook nog totaal geen ervaring heb met linux/unix :P
Dus wat lijkt jullie beter: verder gaan met FreeBSD of toch voor de wat 'simpelere' Ubuntu/Fedora gaan? En loopt Ubuntu dan een beetje op deze computer, aangezien deze toch een stuk zwaarder is dan FreeBSD.

De computer moet gaan dienen als FTP/'thuis' server. En later mssn nog als Trackmania Nations server.
Ik ben heel erg geneigd te zeggen "Laat FreeBSD erop staan en dwing jezelf ervaring op te doen ipv de makkelijkere weg te zoeken". :P
Ubuntu zal ook best redelijk draaien hoor, je hebt 256MB RAM, dat lukt wel. En je kunt daar ook wel een servertje mee maken. De vraag is: hoe wil jij dat leren? Ik ben wel een voorstander van in het diepe springen. Er is zoooo veel te vinden over hoe je vanalles op kan lossen, dat kost je zeker tijd maar het is erg bevredigend als je het voor elkaar krijgt en je weet na afloop behoorlijk veel van het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-08 08:25
Bedankt voor de reacties _/-\o_ Wat jullie zeggen klopt natuurlijk wel, en het is uiteindelijk ook veel fijner als je er veel vanaf weet, alleen ik heb de neiging alles snel te willen :9 .

Ik ga deze week toch nog maar is een poging wagen het hele geval op gang te krijgen, en mocht dat niet lukken dan toch maar naar Ubuntu ofzo.

Macbook Pro, 640 WD extern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Laatst online: 08-09 22:09

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik kan goedkoop een laptop kopen , deze zal hoofdzakelijk dienen voor school (programmeren in c++)

Het gaat om een 150Mhz cpu (of mss zelfs maar 100Mzh) ,100 ram ; 5Gb harde schijf , cd rom lezer.

Hier wil ik een grafische linux opzetten , alleen vraag ik me af of er een linux distro (grafisch) is die hier nog een beetje vlot op draait ? Het compilen enzo moet ook niet ellendig lang duren .

Dus is het de moeite waard om deze laptop nog te kopen of beter niet ?
Zo ja welke linux distro ? (men ervaring met linux kan je als 0,01 zien :'( )

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Een distributie met Fluxbox kan dit misschien wel aan. Ik weet alleen niet precies welke distro's deze Desktop Enviroinment standaard hebben, dus moet je even zoeken.

Compilen zal wel traagjes gaan, maar het zal niet 4 dagen duren om een kernel te compilen zoals op een 486 :+

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Laatst online: 08-09 22:09

DeadLock

Vastlopen is relatief....

ervaring met linux gaat niet verder dan beetje ubuntu/suse (alleen de grafische dingen , zo goed als niets ervaring met de command line) , dus ik denk dat zelf iets compilen beetje hoog gegrepen is ?
Ik kan het ook als een grote uitdaging zien en het erop wagen na veel googlen :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
evert_ schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 22:24:
ervaring met linux gaat niet verder dan beetje ubuntu/suse (alleen de grafische dingen , zo goed als niets ervaring met de command line) , dus ik denk dat zelf iets compilen beetje hoog gegrepen is ?
Ik kan het ook als een grote uitdaging zien en het erop wagen na veel googlen :+
Zo veel stelt dat ook niet voor hoor, da's voornamelijk een kwestie van wat ervaring opdoen. Je hoeft er geen geleerde voor te zijn ofzo. :+
De CLI is ontzettend krachtig, als je daar een beetje mee overweg kan, daar kan geen GUI tegenop. :)
Ik zou gewoon een wat oudere versie van Slackware op zetten denk ik, en dan in eerste instantie nogal kaal houden. En dat dan een beetje gaan finetunen (daar is Slackware ontzettend geschikt voor). Maarja, ik zet overal Slackware op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

heb nog een Apple PowerPC 6100/60 Nubus/oldworld Macintosh met een compleet legen scsi disk, geen macos of wat dan ook en geen netwerk.

welke distro is hier voor geschikt?

[ Voor 16% gewijzigd door PipoDeClown op 17-02-2006 22:22 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo. Ik ben totaal nieuw in de wereld van Linux, maar ik wil het toch wel eens bekijken :) Na zoveel enthausiaste verhalen dat Linxus niet meer onderdoet voor windows, ben ik toch wel enthausiast geraakt en wil ik het een kans geven ;) Ik heb denk ik wel redelijk wat eisen dus ik ben benieuwd wat jullie denken dat het beste is (en of het uberhaubt wel kan).

Om te beginnen een aantal voordelen die ik bij Linux hoop te vinden:

- Als ontwikkelaar van webapplicaties is het fijn dat ik straks gewoon een linux in plaats van windows configuratie heb als werkomgeving
- Ik verwacht dat linux soepeler, prettiger en sneller loopt
- Geen gezeur met adware en virussen
- Betere beschikking over security programma's (goede betaalbare programma's zijn schaars in Windows, en ik heb ze voor mijn werk nodig om de veiligheid te testen)
- Het is gratis, en windows, office etc. kost me geld ;)
- Nog wel wat dingen die ik nu vergeet

Voor mij is het belangrijk dat het in eerste instantie wel wat weg heeft van Windows. Daarmee bedoel ik dat er voor mij wel aardig wat voorgekouwd mag worden, dat het installeren van spul allemaal met een dubbelklik op een icoon gaat (het liefst zo weinig mogelijk via command line en dergelijk) dat het er grafisch netjes uit ziet. Ik wil mezelf enthausiast krijgen voor Linux, en het zal niet stimuleren als ik eerst dagen moet prutsen om iets werkend te krijgen. Zodra ik ontgroend ben kan ik altijd nog wel wat lastigere dingen gaan doen.

Ik heb vrij hoge eisen voor het gebruikersgemak / layout. Dat moet allemaal lekker vloeiend gaan, duidelijk zijn ook. Ik geil ook wel op gelikte desktopjes (in het screenshot topic loopt het slijm me uit de mond). Zag dat daar ook aardig wat ubuntu met gnome (kde is weer veel meer instellen begreep ik) werd gebruikt, zou die combi iets voor mij zijn?

Verder moet de hardware support goed zijn. Ik heb zelf een paar weken terug een knoppix bootCD geladen, maar die pakte om te beginnen al direct mijn draadloze netwerkadapter niet. En downloaden wordt erg lastig zonder netwerkverbinding. Het gaat hierbij om een speedtouch 121g wireless usb adapter.

Verder heb ik een 20" dell 2005 breedbeeld beeldscherm. Dat moet dus ook wel netjes gepakt worden door linux (het breedbeeld), al lijkt me dit meer het pakkie aan van mijn grafische kaart. Toch?

Verdere PC configuratie:

asrock dual sata2 met onboard netwerkkaart / geluidskaart
amd 64 3500+
2 gig geheugen
ati radeon 9600 pro (wat ouder kaartje dus)
160gig IDE maxtor schijf
dvd speler/brander (nec nd-2500A)
bluetooth adapter

Ik maak intensief gebruik van mijn computer, voor zowel werk als thuisgebruik. Aantal gebruikerseisen:

- Programmeren (editors zijn er genoeg, ik zag al wat dingetjes hier en daar, das geen enkel punt)
- Outlook, ik begreep dat dit een lastige vervanging zal zijn... ik gebruik het op het moment in combinatie met bluetooth voor mijn mobiele telefoon (afspraken, adressen etc.). Voor puur e-mail zal er wel een vervanging zijn, voor de rest ook?
- Films kijken / muziek luisteren... Ik gebruik nu graag een muziek collectie programma als mediamonkey, die al je muziek op de comp indexeerd. Zo'n programma is een must voor mij in linux, gezien de chaos van alle muziek die altijd op mijn computer ontstaat... Daarnaast moet ik ook alle livestreams kunnen bekijken op internet, ook als het WMP formaat is (kan dat in linux?)...
- MSN'en. Programma's genoeg, maar het is hierbij een must om ook videoconverentie support te hebben (dus webcam + geluid) en dat is wellicht lastiger...
- Dvd's branden, zal wel goed komen
- Photoshop bestanden openen... Photoshop an sich is geen absolute must (al ben ik het wel heel erg gewend), maar het openen van psd bestanden is dat wel. Word dit lastig?
- Vervanging van office XP. OpenOffice lijkt me prima, vereiste is echter wel dat ik excel, access en word bestanden kan openen. Van deze laatste weet ik dat het kan, excel en access hoop ik ook?
- IRC, FTP server, FTP client, limewire, usenet, cvs, cvn en meer van dat standaard spul dat zeker weten wel lukt.
- Windows emulatie... Hoe je het ook wend of keert, nog steeds zijn er programma's windows only... Ik zou die dan toch graag. willen draaien Is er iets van goed en eenvoudig werkende windows emulators voor linux?

Spellen speel ik niet veel, ik kan altijd nog naar winXP als ik dat wel wil.

Verder wil ik het in eerste instantie als dual boot naast mijn windows wil hebben. Om te prutsen, te kijken, te proberen en dergelijke.

Ik weet niet of ik onmogelijke eisen stel, in dat geval moeten jullie het me ook maar laten weten. :D Alvast HEEL erg bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Films kijken / muziek luisteren... Ik gebruik nu graag een muziek collectie programma als mediamonkey, die al je muziek op de comp indexeerd. Zo'n programma is een must voor mij in linux, gezien de chaos van alle muziek die altijd op mijn computer ontstaat... Daarnaast moet ik ook alle livestreams kunnen bekijken op internet, ook als het WMP formaat is (kan dat in linux?)...
VLC, mplayer etc.
- MSN'en. Programma's genoeg, maar het is hierbij een must om ook videoconverentie support te hebben (dus webcam + geluid) en dat is wellicht lastiger...
GAIM, aMSN of Kopete met plugins, zal wel lukken :)
- Photoshop bestanden openen... Photoshop an sich is geen absolute must (al ben ik het wel heel erg gewend), maar het openen van psd bestanden is dat wel. Word dit lastig?
Openen kan makkelijk met TheGimp, een PS vervanger. Mocht je toch PS willen gebruiken, kan dit door middel van Crossover Office te kopen. Hiermee kun je bijvoorbeeld ook Office op linux laten lopen.
Windows emulatie... Hoe je het ook wend of keert, nog steeds zijn er programma's windows only... Ik zou die dan toch graag. willen draaien Is er iets van goed en eenvoudig werkende windows emulators voor linux?
Crossover Office. Heb ik goede ervaringen mee. Weet niet of alles 100 procent werkt, maar Photoshop en Office lukt zeker hiermee.

Wat ik je zou aanraden is Ubuntu, hier heb ik zelf goede ervaringen mee en is zeer makkelijk in de omgang.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2006 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik ga je post even uitgebreid doorlopen.
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 14:00:
Hallo. Ik ben totaal nieuw in de wereld van Linux, maar ik wil het toch wel eens bekijken :) Na zoveel enthausiaste verhalen dat Linxus niet meer onderdoet voor windows, ben ik toch wel enthausiast geraakt en wil ik het een kans geven ;) Ik heb denk ik wel redelijk wat eisen dus ik ben benieuwd wat jullie denken dat het beste is (en of het uberhaubt wel kan).
Okee, let wel op dat Linux niet Windows is. Dat moet je gewoon in je achterhoofd houden, anders niet aan beginnen (dan ga je teleurgesteld worden vrees ik).
- Als ontwikkelaar van webapplicaties is het fijn dat ik straks gewoon een linux in plaats van windows configuratie heb als werkomgeving
Goed, geen punt. Zat tools voor verder.
- Ik verwacht dat linux soepeler, prettiger en sneller loopt
Soepeler en sneller? Daar zou ik niet vanuit gaan. Dat hangt van het een en ander af. Prettiger? Da's 100% subjectief. Ik vind als ik het naast elkaar leg mijn Slackware systeem fijner werken dan een Windows systeem, maar jij kan straks toch bij jezelf denken "hee, eigenlijk vind ik Windows fijner..."
- Geen gezeur met adware en virussen
Mja, inderdaad, daar heb je geen last van. Los van het feit dat dat met Windows ook niet hoeft hoor, maargoed.
- Betere beschikking over security programma's (goede betaalbare programma's zijn schaars in Windows, en ik heb ze voor mijn werk nodig om de veiligheid te testen)
Eigenlijk weet ik niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Security programma's?
- Het is gratis, en windows, office etc. kost me geld ;)
Het kost geen geld, het kost wel tijd. En tijd is geld. :P Laat dat nou niet de doorslaggevende reden zijn, dan ga je teleurgesteld worden denk ik. :)
Voor mij is het belangrijk dat het in eerste instantie wel wat weg heeft van Windows. Daarmee bedoel ik dat er voor mij wel aardig wat voorgekouwd mag worden, dat het installeren van spul allemaal met een dubbelklik op een icoon gaat (het liefst zo weinig mogelijk via command line en dergelijk) dat het er grafisch netjes uit ziet.
Hmmm okee, dat grafisch er netjes uitzien is absoluut geen enkel probleem. Persoonlijk vind ik omgevingen als Gnome, KDE of Enlightenment veel mooier dan Explorer van Windows. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak.
Ik wil mezelf enthausiast krijgen voor Linux, en het zal niet stimuleren als ik eerst dagen moet prutsen om iets werkend te krijgen. Zodra ik ontgroend ben kan ik altijd nog wel wat lastigere dingen gaan doen.
Schroef je verwachtingen liever iets naar beneden bij. Linux is niet de heilige graal, het is gewoon een ander OS met alle voor- en nadelen die daarbij horen. Het is niet op alle punten aan Windows superieur ofzo, het is gewoon een ander OS. ;)
Ik heb vrij hoge eisen voor het gebruikersgemak / layout. Dat moet allemaal lekker vloeiend gaan, duidelijk zijn ook. Ik geil ook wel op gelikte desktopjes (in het screenshot topic loopt het slijm me uit de mond). Zag dat daar ook aardig wat ubuntu met gnome (kde is weer veel meer instellen begreep ik) werd gebruikt, zou die combi iets voor mij zijn?
Dat vetgedrukte: Dat kan maar 1 mens bepalen en dat ben jij. :)
Het leuke is natuurlijk wel dat (K)Ubuntu LiveCD versies heeft, kan je mooi uitproberen zonder te hoeven installeren.
Verder moet de hardware support goed zijn. Ik heb zelf een paar weken terug een knoppix bootCD geladen, maar die pakte om te beginnen al direct mijn draadloze netwerkadapter niet. En downloaden wordt erg lastig zonder netwerkverbinding. Het gaat hierbij om een speedtouch 121g wireless usb adapter.
Hrmmm Ubuntu is daar wel vrij goed in maar als die speedtouch zo'n USBding is weet ik het niet. Wel te testen door de LiveCD uit te proberen.
Verder heb ik een 20" dell 2005 breedbeeld beeldscherm. Dat moet dus ook wel netjes gepakt worden door linux (het breedbeeld), al lijkt me dit meer het pakkie aan van mijn grafische kaart. Toch?
Niet alleen je grafische kaart, het kan zijn dat je daar even wat voor moet knutselen in de configuratie maar dat is ook een kwestie van uitproberen. Dat het kan staat buiten kijf, in het ergste geval moet je daar wat handelingen voor uitvoeren.
- Outlook, ik begreep dat dit een lastige vervanging zal zijn... ik gebruik het op het moment in combinatie met bluetooth voor mijn mobiele telefoon (afspraken, adressen etc.). Voor puur e-mail zal er wel een vervanging zijn, voor de rest ook?
Ik gebruik hier Evolution voor. Die is qua features wel aardig te vergelijken met Outlook. Ik gebruik 'm alleen voor e-mail eigenlijk. Er is wel een hoop over te vinden. :)
Dat is niet zo'n punt. Je hebt Rhythmbox voor Gnome, en amaroK (die is helemaal uitgebreid!) voor KDE. En dan is er straks nog Songbird, 0.2 moet er voor Linux komen en dat ziet er best veelbelovend uit. :)
WMP kan je ook wel afspelen maar liever niet. Het werkt niet altijd vlekkeloos. Livestreams kijken op internet kan ook wel in principe.
Dat is iets lastiger, Skype kan het straks in ieder geval wel en Ekiga kon ook weleens interessant zijn. De webcam uberhaupt aan de praat krijgen kan weleens lastiger worden. :P
- Dvd's branden, zal wel goed komen
Vast wel. :)
GIMP kan ze wel openen maar ik weet niet hoe goed de compatibiliteit is...
- Vervanging van office XP. OpenOffice lijkt me prima, vereiste is echter wel dat ik excel, access en word bestanden kan openen. Van deze laatste weet ik dat het kan, excel en access hoop ik ook?
Access weet ik niet.... reken er niet op (misschien kan Base het, geen ervaring mee). Excel gaat prima.
- IRC, FTP server, FTP client, limewire, usenet, cvs, cvn en meer van dat standaard spul dat zeker weten wel lukt.
Geen probleem inderdaad
- Windows emulatie... Hoe je het ook wend of keert, nog steeds zijn er programma's windows only... Ik zou die dan toch graag. willen draaien Is er iets van goed en eenvoudig werkende windows emulators voor linux?
Er is Wine (is geen emulator), ik vind dat een waanzinnig mooi project en het kan best veel draaien al (appdb.winehq.org). De ontwikkeling gaat de laatste tijd enorm hard om de een of andere reden. :P
Anders overweeg je iets als VMWare en draai je daar Windows in. Niet zo snel maar emuleert natuurlijk wel het best
Ik weet niet of ik onmogelijke eisen stel, in dat geval moeten jullie het me ook maar laten weten. :D Alvast HEEL erg bedankt!!!
Nee niet echt onmogelijke eisen, dat valt wel mee.. ik heb wel het idee dat je te veel verwacht in 1 keer, ik zou dat enthousiasme iets temperen als ik jou was, en vooral geinteresseerd aan de gang gaan. :)
Dat enthousiasme komt dan vanzelf wel, als het allemaal draait zoals jij het graag wil. Maar dan ben je wel heel wat uurtjes verder waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:10

weebl

YARR!

Ik wou even zeggen dat iedereen die Linux op een (naar huidige maatstaven) trage computer wil zetten vooral de nieuwe Alpha van Ubuntu 6.04 moet proberen. De nieuwe GNOME (2.14) is echt veel sneller dan de vorige (2.12). Alles loopt veel soepelder.

Dit zijn mijn specs:

Dell Inspiron 2500

P3 1 GhZ
256 MB RAM
40 GB 5400 RPM HDD

Het loopt echt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyphax schreef op zondag 19 februari 2006 @ 14:35:
Ik ga je post even uitgebreid doorlopen.
Super! Heb echt veel aan je post! :)
Okee, let wel op dat Linux niet Windows is. Dat moet je gewoon in je achterhoofd houden, anders niet aan beginnen (dan ga je teleurgesteld worden vrees ik).
Dat snap ik wel. Windows is alleen zo lekker makkelijk, goede ondersteuning van hardware en software. Ik ben bang dat ik dat teveel ga missen in Linux.
Soepeler en sneller? Daar zou ik niet vanuit gaan. Dat hangt van het een en ander af. Prettiger? Da's 100% subjectief. Ik vind als ik het naast elkaar leg mijn Slackware systeem fijner werken dan een Windows systeem, maar jij kan straks toch bij jezelf denken "hee, eigenlijk vind ik Windows fijner..."
Dat merk ik dan wel... Maar ik verwacht stiekem wel dat linux qua gebruik sneller draait. Windows voelt voor mij toch altijd een beetje log in gebruik.
Mja, inderdaad, daar heb je geen last van. Los van het feit dat dat met Windows ook niet hoeft hoor, maargoed.
Ik heb spyware en virustooltjes draaien, maar er gaat helaas heel af en toe toch nog wat doorheen. Het gebeurt niet vaak, maar is wel eens gebeurt (spyware dus).
Eigenlijk weet ik niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Security programma's?
Sniffers, exploit dingetjes etc. Hacking tools dus, maar dan voor de goede zaak. Ik test mijn eigen webapplicaties en servers op die manier.
Het kost geen geld, het kost wel tijd. En tijd is geld. :P Laat dat nou niet de doorslaggevende reden zijn, dan ga je teleurgesteld worden denk ik. :)
Dat is wel waar. Het is geen doorslaggevende reden voor mij, meer een bijkomend voordeel. Ik denk dat ik best wel wat lol kan beleven aan Linux, en dan is op een leuke manier centjes besparen toch altijd meegenomen ;)
Hmmm okee, dat grafisch er netjes uitzien is absoluut geen enkel probleem. Persoonlijk vind ik omgevingen als Gnome, KDE of Enlightenment veel mooier dan Explorer van Windows. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak.
Ik vind de omgevingen er ook veel mooier uit zien. Denk dat ik wat dat betreft niet van een koude kermis thuis zal komen.
Schroef je verwachtingen liever iets naar beneden bij. Linux is niet de heilige graal, het is gewoon een ander OS met alle voor- en nadelen die daarbij horen. Het is niet op alle punten aan Windows superieur ofzo, het is gewoon een ander OS. ;)
Ik zal het proberen, ook al leeft dat gevoel wel een beetje bij mij... :)
Dat vetgedrukte: Dat kan maar 1 mens bepalen en dat ben jij. :)
Het leuke is natuurlijk wel dat (K)Ubuntu LiveCD versies heeft, kan je mooi uitproberen zonder te hoeven installeren.
Ga ik doen! Ben al bezig zo'n live cd te downloaden :)
Hrmmm Ubuntu is daar wel vrij goed in maar als die speedtouch zo'n USBding is weet ik het niet. Wel te testen door de LiveCD uit te proberen.
Tis wel zo'n USB ding ja, maar ik zal t gaan proberen met de live cd. :)
Niet alleen je grafische kaart, het kan zijn dat je daar even wat voor moet knutselen in de configuratie maar dat is ook een kwestie van uitproberen. Dat het kan staat buiten kijf, in het ergste geval moet je daar wat handelingen voor uitvoeren.
[...]
Oke, I keep it in mind :)
Ik gebruik hier Evolution voor. Die is qua features wel aardig te vergelijken met Outlook. Ik gebruik 'm alleen voor e-mail eigenlijk. Er is wel een hoop over te vinden. :)
Ga ik naar kijken!
Dat is niet zo'n punt. Je hebt Rhythmbox voor Gnome, en amaroK (die is helemaal uitgebreid!) voor KDE. En dan is er straks nog Songbird, 0.2 moet er voor Linux komen en dat ziet er best veelbelovend uit. :)
WMP kan je ook wel afspelen maar liever niet. Het werkt niet altijd vlekkeloos. Livestreams kijken op internet kan ook wel in principe.
Zoals bij de olympische spelen kijk ik graag naar de wmp streams... ook bij uitzendingemist.nl, Een tv heb ik niet, dus ben volledig afhankelijk van internet streams wat dat betreft.

Ik wist trouwens niet dat er een groot verschil in compatible programma's zat voor KDE en Gnome. Wel iets om in het achterhoofd te houden...
Dat is iets lastiger, Skype kan het straks in ieder geval wel en Ekiga kon ook weleens interessant zijn. De webcam uberhaupt aan de praat krijgen kan weleens lastiger worden. :P
Ja, nouja... ik zal het proberen...
GIMP kan ze wel openen maar ik weet niet hoe goed de compatibiliteit is...
Ik moet het maar proberen...
Access weet ik niet.... reken er niet op (misschien kan Base het, geen ervaring mee). Excel gaat prima.
Kwestie van proberen zal het wel worden dan. Ik kan altijd voor bepaalde dingetjes nog naar windows switchen natuurlijk... Zolang dat maar niet de hele dag het geval is als ik in linux werk, anders wordt het zo'n switchfestijn.
Er is Wine (is geen emulator), ik vind dat een waanzinnig mooi project en het kan best veel draaien al (appdb.winehq.org). De ontwikkeling gaat de laatste tijd enorm hard om de een of andere reden. :P
Anders overweeg je iets als VMWare en draai je daar Windows in. Niet zo snel maar emuleert natuurlijk wel het best
Oke, goed om te weten :)
Nee niet echt onmogelijke eisen, dat valt wel mee.. ik heb wel het idee dat je te veel verwacht in 1 keer, ik zou dat enthousiasme iets temperen als ik jou was, en vooral geinteresseerd aan de gang gaan. :)
Dat enthousiasme komt dan vanzelf wel, als het allemaal draait zoals jij het graag wil. Maar dan ben je wel heel wat uurtjes verder waarschijnlijk.
Oke... Misschien dat ik inderdaad te positief naar linux kijk. Of teveel verwacht in 1 keer (zoals je al zegt). Ik moet maar zien hoe het gaat :) In elk geval merk ik dat heel veel toch een beetje proberen wordt om te kijken of het me bevalt. Ik denk wel dat Ubuntu een goede keuze is voor mij, de live-cd is wat dat betreft een prima optie om eens aan linux te snuffelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 14:05:
[...]

VLC, mplayer etc.

[...]

GAIM, aMSN of Kopete met plugins, zal wel lukken :)

[...]

Openen kan makkelijk met TheGimp, een PS vervanger. Mocht je toch PS willen gebruiken, kan dit door middel van Crossover Office te kopen. Hiermee kun je bijvoorbeeld ook Office op linux laten lopen.

[...]

Crossover Office. Heb ik goede ervaringen mee. Weet niet of alles 100 procent werkt, maar Photoshop en Office lukt zeker hiermee.

Wat ik je zou aanraden is Ubuntu, hier heb ik zelf goede ervaringen mee en is zeer makkelijk in de omgang.
Thanx, suggesties waar ik wat aan heb! Ga ermee prutsen als ik Ubuntu live-cd heb gedownload. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik wil deze keer Linux ipv op een test-bak op m'n main-pc installeren, maar vraag me nu af of er veel verschil zit tussen debian met gdm+gnome en ubuntu. Heeft ubuntu nog extra dingen die ik anders niet heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Ik denk dat je het beter andersom kan zien; Ubuntu heeft dingen juist express niet omdat het meer op de desktop is gericht en Debian meer op servers (desktop gaat ook prima) dus lijkt het mij dat er een paar server specifieke tools eruit zijn gestript?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 21:16
Ubuntu heeft gewoon een serverversie die die qua features volgens mij niet onder doet voor Debian hoor. In de standaard desktopinstallatatie zal er wel wat software niet zitten, maar dat kan je zo toevoegen.

Ik denk dat het grootste verschil tussen Debian en Ubuntu voor je desktop is dat Ubuntu standaard wat meer af is en wat nieuwere software beschikbaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb net gisteren redhat fedora core 4 geinstalleerd na een weekje met knoppix gekloot te hebben, ik snap linux ondertussen wel een beetje maar ik vind het echt naar dat ik niet via redhat op me windows partitie kan kijken waar al m'n persoonlijke bestanden staan, is hier iets voor of zal ik het maar op usb stick moeten zetten? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Je zal denk ik een kernel moeten bakken met NTFS support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 13:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik draai nu ubuntu op een oude bak maar dat werkt echt prima beter dan ik had verwacht. Er zit standaard alles in voor de gewone gebruiker, openoffice, the gimp fotobewerking, gaim, bittorent en er zit standaard ook een heleboel programma's bij die je later kan installeren.

Alleen wat wel knap irrant was dat ik standaard te weinig rechten had, dan moet je ff klooien maar verder hoef je er niet bijzonder handig in te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

webfreakz.nl schreef op zondag 19 februari 2006 @ 22:33:
Je zal denk ik een kernel moeten bakken met NTFS support?
thanks voor reply, maar ik ben nog zo'n linux naab dat ik nog niet met die commands enzo kan werken :P , ik heb wel iets handigs gevonden - http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm - wat win32 explorer is voor ext2/ext3 partities maar als ik het goed begrijp werkt dat alleen om bestanden die op je linux partitie staan te zien, is er ook zo'n progje die precies het tegenovergestelde kan? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 23:02:
[...]

thanks voor reply, maar ik ben nog zo'n linux naab dat ik nog niet met die commands enzo kan werken :P , ik heb wel iets handigs gevonden - http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm - wat win32 explorer is voor ext2/ext3 partities maar als ik het goed begrijp werkt dat alleen om bestanden die op je linux partitie staan te zien, is er ook zo'n progje die precies het tegenovergestelde kan? :D
Over het mounten van windows-filesystems is genoeg te vinden voor elke distributie, en het staat zelfs in de FAQ van dit subforum als ik me niet vergis. Echter, dit heeft helemaal niets met dit topic te maken, ik wil dan ook verzoeken niet verder offtopic te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb Ubuntu live cd geprobeert, maar deze liep al direct vast op het bootscherm met "press enter to boot". Weet niet waar het door komt, of mijn toetsenbord niet werkt, of dat mijn computer gewoon helemaal hangt.. Ik ga er morgen nog wel even naar kijken maar ik heb niet echt behoefte er veel tijd aan te besteden, ik verwacht van een besturingssysteem niet dat het direct in de eerste paar seconde al vastloopt, eigenlijk is dat voor mij wel een eis; het geeft me het gevoel dat Linux nog niet volwassen genoeg is om aan mijn eisen (cd erin, installeren, gaan met die banaan) te voldoen. A la de windows manier dus :) Het kan best zijn dat een combinatie van mijn hardware hiervoor zorgt (en dat windows fouten negeert waarop linux crashed), maar feit blijft dat windows wel draait (1x in de maand een vastloper hooguit) en linux niet... en daar gaat het me eigenlijk om.

Is dit gewoon dikke pech, of zie je dit toch vaker bij Linux? Moet ik nog even doorzetten? Een directe vastloper op het eerste scherm wat door linux wordt uigepoept is voor mij in elk geval wel heel erg demotiverend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 01:04:
Heb Ubuntu live cd geprobeert, maar deze liep al direct vast op het bootscherm met "press enter to boot". Weet niet waar het door komt, of mijn toetsenbord niet werkt, of dat mijn computer gewoon helemaal hangt.. Ik ga er morgen nog wel even naar kijken maar ik heb niet echt behoefte er veel tijd aan te besteden, ik verwacht van een besturingssysteem niet dat het direct in de eerste paar seconde al vastloopt, eigenlijk is dat voor mij wel een eis; het geeft me het gevoel dat Linux nog niet volwassen genoeg is om aan mijn eisen (cd erin, installeren, gaan met die banaan) te voldoen. A la de windows manier dus :) Het kan best zijn dat een combinatie van mijn hardware hiervoor zorgt (en dat windows fouten negeert waarop linux crashed), maar feit blijft dat windows wel draait (1x in de maand een vastloper hooguit) en linux niet... en daar gaat het me eigenlijk om.

Is dit gewoon dikke pech, of zie je dit toch vaker bij Linux? Moet ik nog even doorzetten? Een directe vastloper op het eerste scherm wat door linux wordt uigepoept is voor mij in elk geval wel heel erg demotiverend. :)
Zo te horen heb je nog helemaal niets met linux te maken gehad, en loopt ie al vast bij de bootloader, isolinux dus denk ik. Dat ligt niet aan kapotte hardware, maar waar het wel aan ligt kan ik zo niet zeggen. Uitzoeken of je toetsenbord werkt is vrij makkelijk: als de numlock key iets doet werkt ie. Heb je misschien een USB toetsenbord?

CDs booten nu eenmaal soms niet, is weinig reden om het hele OS onvolwassen te noemen imho. Ik heb ook wel eens een weigerende windows CD gehad.

Je hebt toch niet de CD van de verkeerde architectuur gedownload he?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr_gadget schreef op zondag 19 februari 2006 @ 22:40:
Alleen wat wel knap irrant was dat ik standaard te weinig rechten had, dan moet je ff klooien maar verder hoef je er niet bijzonder handig in te zijn.
# sudo su root
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
ik ben op zoek naar een distro voor een tablet. Het is een stylistic 3400 400mhz, 192mb 6gig hdd. van fujitsu.

Fpit drivers: http://www.linuxslate.org/software.html zijn nodig voor de touchscreen functionaliteit.

Ik heb geen cdrom of floppy erbij dus zal het op een andere pc moeten installeren door de hdd eruit te schroeven en in de andere pc te hangen met een ide-adapter.

Wat is nou een geschikte distro voor een redelijk oud systeem wat snel moet opstarten en afsluiten? En als ik het installeer op andere pc kan ik dat dan beter met een soortgelijk ( MHZ'en) systeem doen of mag het gewoon mijn snelle pc zijn?

Afbeeldingslocatie: http://www.fujitsupc.com/images/pentablets/3400_SHOT.jpg

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smokalot schreef op maandag 20 februari 2006 @ 02:39:
[...]

Zo te horen heb je nog helemaal niets met linux te maken gehad, en loopt ie al vast bij de bootloader, isolinux dus denk ik. Dat ligt niet aan kapotte hardware, maar waar het wel aan ligt kan ik zo niet zeggen. Uitzoeken of je toetsenbord werkt is vrij makkelijk: als de numlock key iets doet werkt ie. Heb je misschien een USB toetsenbord?

CDs booten nu eenmaal soms niet, is weinig reden om het hele OS onvolwassen te noemen imho. Ik heb ook wel eens een weigerende windows CD gehad.

Je hebt toch niet de CD van de verkeerde architectuur gedownload he?
Heb de 64 bit versie gedownloads (heb een amd 64), versie 5.10 Heb een USB toetsenbord ja, maar die zou gewoon moeten werken verder lijkt me (in de bios werkt het ook bijv.).

Ik kan wel ubuntu gewoon proberen te installeren anders :) Misschien moet ik even doorbijten...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:06:
[...]

Heb de 64 bit versie gedownloads (heb een amd 64), versie 5.10 Heb een USB toetsenbord ja, maar die zou gewoon moeten werken verder lijkt me (in de bios werkt het ook bijv.).

Ik kan wel ubuntu gewoon proberen te installeren anders :) Misschien moet ik even doorbijten...
aangezien linux nog niet geladen is, heeft de bootloader niet de kans USB-drivers te laden voor je usb-toetsenbord. Dat het in het bios werkt zegt niet zoveel, het bios bepaalt namelijk of het daarna nog werkt of niet, zoek even naar een optie "USB keyboard support for DOS" oid, dat is niets anders dan PS/2 emulatie voor USB toetsenborden namelijk.

Je kunt natuurlijk ook even een PS/2 tobo aansluiten, als dat toetsenbord niet reageert weet je zeker dat de bootloader gecrashed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smokalot schreef op maandag 20 februari 2006 @ 13:21:
[...]

aangezien linux nog niet geladen is, heeft de bootloader niet de kans USB-drivers te laden voor je usb-toetsenbord. Dat het in het bios werkt zegt niet zoveel, het bios bepaalt namelijk of het daarna nog werkt of niet, zoek even naar een optie "USB keyboard support for DOS" oid, dat is niets anders dan PS/2 emulatie voor USB toetsenborden namelijk.

Je kunt natuurlijk ook even een PS/2 tobo aansluiten, als dat toetsenbord niet reageert weet je zeker dat de bootloader gecrashed is.
Ok, ik kijk even. Overigens stopt de cursus volledig met knipperen dus ik denk dat het een volledige vastloper is, helaas... Op mijn laptop werkt het wel (alleen is dat 32 bit dus ik download een andere distro op t moment) :)

Ja, en installeren is bij nader inzien niet écht een optie... Teveel risico (geen partities beschikbaar), en ik zou graag toch eerst een beetje willen spelen voordat ik daadwerkelijk partities ga herdelen en backups ga draaien van 150 gig data (belangrijkste staat wel op backups, maar niet alles).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 13:52:
[...]

Ok, ik kijk even. Overigens stopt de cursus volledig met knipperen dus ik denk dat het een volledige vastloper is, helaas... Op mijn laptop werkt het wel :)

Ja, en installeren is bij nader inzien niet écht een optie... Teveel risico (geen partities beschikbaar), en ik zou graag toch eerst een beetje willen spelen voordat ik daadwerkelijk partities ga herdelen en backups ga draaien van 150 gig data (belangrijkste staat wel op backups, maar niet alles).
Start even een nieuw topic, er is vast wel uit te komen (je kunt ook nog parameters passen naar de bootloader, ergens loopt ie op vast en dat is meestal wel te omzeilen), dit schiet het doel van dit topic een beetje voorbij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyphax schreef op maandag 20 februari 2006 @ 13:54:
[...]

Start even een nieuw topic, er is vast wel uit te komen (je kunt ook nog parameters passen naar de bootloader, ergens loopt ie op vast en dat is meestal wel te omzeilen), dit schiet het doel van dit topic een beetje voorbij. :)
Heb je helemaal gelijk in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Ik heb toch voor ubuntu gekozen, maar heb nu 2 problemen die hier eigenlijk niet huishoren, maar waarschijnlijk te simpel zijn voor een nieuw topic.
1. Als ik op internet wil moet ik eerst bij system >> administration >> networking, de ethernet kaart deactiveren en dan weer activeren. De volgende keer dat ik dan de computer opstart moet ik dat weer doen, anders doet het internet het niet :?

2. Een nog simpelere vraag, hoe kan ik X afsluiten zodat ik eventjes wat kan doen in cli?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
1: kijk even voor je 'm deactiveert en opnieuw activeert met `ifconfig` of ie wel up is als je boot.
2: afhankelijk van je runlevel kun je X het makkelijkst killen met ctrl-alt-backspace, als je in runlevel 4 of 5 draait (iig die automatisch gdm start) is het iets lastiger, je kunt in een terminal `init 3` proberen. Maar ik weet niet of die runlevels dezelfde nummers helemaal aanhouden als onder Slackware eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
(Denk dat hij met Ctrl-Alt-F5 ook wel tevreden is en weer terug kan met Ctrl-Alt-F7. En je kunt natuurlijk altijd een terminal window openen vanuit het Applications menu, snap niet zo goed waarom je X per se zou willen afluiten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
tomato schreef op maandag 20 februari 2006 @ 15:31:
(Denk dat hij met Ctrl-Alt-F5 ook wel tevreden is en weer terug kan met Ctrl-Alt-F7. En je kunt natuurlijk altijd een terminal window openen vanuit het Applications menu, snap niet zo goed waarom je X per se zou willen afluiten...)
Bijvoorbeeld om drivers van je videokaart te installeren. Anders is het uiteraard veel makkelijker om een terminal te openen even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 20 februari 2006 @ 14:45:
1: kijk even voor je 'm deactiveert en opnieuw activeert met `ifconfig` of ie wel up is als je boot.
Dit staat er na het opstarten (als het internet niet werkt):
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:0B:6A:64:2E:05
inet6 addr: fe80::20b:6aff:fe64:2e05/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:2 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:6 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:650 (650.0 b) TX bytes:740 (740.0 b)
Interrupt:193 Base address:0xd400
2: afhankelijk van je runlevel kun je X het makkelijkst killen met ctrl-alt-backspace, als je in runlevel 4 of 5 draait (iig die automatisch gdm start) is het iets lastiger, je kunt in een terminal `init 3` proberen. Maar ik weet niet of die runlevels dezelfde nummers helemaal aanhouden als onder Slackware eerlijk gezegd.
ctrl-alt-backspace werkt goed :)
Cyphax schreef op maandag 20 februari 2006 @ 15:58:
[...]
Bijvoorbeeld om drivers van je videokaart te installeren. Anders is het uiteraard veel makkelijker om een terminal te openen even.
Ben idd Nvidia drivers aan het installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Nah laten we wederom niet teveel off-topic gaan, daar is dit toch niet het juiste topic voor.
Je krijgt geen ip, blijkbaar wel als je 'm met dat Gnome-geval een keer reset. Kijk even na waar (scriptje ergens in /etc/rc.nogwat) dat zo'n beetje geregeld wordt. Als je er niet uit komt, kun je het beste even een topic openen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 20:01

Hmail

Doet ook maar wat.

Nadat ik een redelijke tijd ervaring heb met diverse Linux distributies, ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij Mandriva. Een perfecte distro, werkt geweldig, alleen loop ik tegen een paar toch wel irritante details aan die niet opgelost kunnen worden. Dit is zo'n voorbeeldje, knap irritant. :/
Dus ik zoek eigenlijk een distro die wel wat weg heeft van Mandriva.
Fedora ken ik ook aardig, alleen geeft me dat een beetje een n00bgevoel, terwijl ik mezelf toch al onder de iets minder erge n00bs mag scharen :+
Ubuntu heb ik ook ervaring mee, maar dat geeft me juist weer het gevoel dat het nog niet helemaal af is... alsof er nog iets mist.. Geen idee wat dat precies is, maar misschien dat mensen zich daarin herkennen :?
Debian heb ik in totaal 10 minuten ervaring mee, het zag er heel erg ingewikkeld uit, maar heb geen tijd gehad om me daarin te verdiepen. :'(
Kent iemand een distro die een beetje bij me past?

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Debian toch maar proberen? Of als je meer wilt klooien Gentoo/Slackware? Ik weet verder niet wat je systeemspecs zijn maar uit je verhaal blijkt niet dat je zwakke hardware hebt dus lijkt me dat bovenstaande prima kan draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou dan Slackware eens proberen. Gentoo is ook een leuke inderdaad maar ik hoef niet zo nodig alles helemaal zelf te compilen, dat duurt me te lang. Dan zet ik zelf wel een keer LFS op ofzo. Slackware dus. :P
(problemen zoals in dat topic heb ik er nog nooit mee gehad overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 20:01

Hmail

Doet ook maar wat.

Gentoo heb ik helemaal geen ervaring mee, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik het prettig vind om alles met de hand te compileren. Ook Slackware ken ik niet, maar dat wil ik wel eens uitproberen.
Is het mogelijk Slackware via ftp te installeren? Ik heb niet zo heel veel zin om te gaan lopen prutsen met die cd's ;)

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Chip! schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 08:56:
Gentoo heb ik helemaal geen ervaring mee, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik het prettig vind om alles met de hand te compileren. Ook Slackware ken ik niet, maar dat wil ik wel eens uitproberen.
Is het mogelijk Slackware via ftp te installeren? Ik heb niet zo heel veel zin om te gaan lopen prutsen met die cd's ;)
Ja maar dat zou ik niet doen. Het is maar 1 installatie CD die je nodig hebt, zo'n punt is dat toch niet?
Alle packages staan op de CD in /slackware/ en de installatie loopt eigenlijk gewoon daar doorheen, het is erg simpel. Je kunt ook een deel van die packages los downloaden en ergens op je schijf parkeren en dan tegen de installatie zeggen waar ie ze vandaan moet halen maar nogmaals: het is veel makkelijker even dat CD'tje te pakken en te draaien. Die is ook gewoon bootable enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Na een 5 jaar met mandrake (mandriva) gewerkt te hebben, ben ik toe aan een ander systeem.

Wat mij bijvoorbeeld irriteert is het feit dat bij rpm's soms allerlei bestanden niet zijn te vinden, er problemen zijn met de afhankelijkheden, je niet kan kiezen waar alles staat. Overigens heb ik steeds het gevoel dat mijn computer rapper zou kunnen draaien. Eveneens is het vaak lastig om heel recente software te draaien.

Nu, wat ik graag zou willen is een systeem waar ik alles bepaal, waar ik min of meer kan kiezen waar alles staat, wat geoptimaliseerd is voor mijn systeem e.d. Maar ik wil ook dat er een community is waar ik hulp kan vragen als ik klem zit, zonder dat ik bang moet zijn dat ik tig gebruikers irriteer met voor hen noobie vragen.

Ik ben in staat om software te installeren vanuit de broncode, ik kan een kernel compileren, maar ik heb het soms wat lastiger met uitvissen hoe sommige software werkt (vooral de basic software). Vandaar dat ik een goede community wil, en goede documentatie :).

Mijn keuze was tot nu toe gevallen op gentoo of archlinux.
- Beiden zijn source-minded
- Ze hebben beiden een soort packet manager voor binaries
- Ze hebben beiden een goede community
Echter, archlinux schijnt beter te zijn voor moderne computer doordat het allemaal i686+ is gebaseerd.

De vragen/twijfels die ik nog heb:
- Hoe zit het met updaten? Dat ik source moet compilen is geen probleem, maar het lijkt me lastig om te weten welk pakket verouderd is enzo. Het zou dus handig zijn dat ik te weten kan komen welke pakketten ondertussen vernieuwd zouden moeten worden.
- Ik heb een laptop (Centrino 1,4 GHz; ipw2100 draadloos internet), zijn deze distro's daar wat voor geschikt? Ik denk daarbij aan cpufreqd, WPA, ...
- Hoe zijn ze op vlak van gebruiksgemak? Ik kan dus wel wat van linux, maar ik heb geen zin om eerst 10 uur in een textconsole te moeten werken eer ik eindelijk eens grafisch kan werken.
- Hoe zit het met drivers? Kunnen gentoo en archlinux direct na de installatie een basis aan hardware ondersteunen zodat ik ten minste mijn computer kan gerbuiken (Ik heb een laptop).

Mensen die eventueel wat advies of ervaringen kunnen posten?

[ Voor 5% gewijzigd door Ibex op 21-02-2006 13:00 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 10:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chip! schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 08:56:
Gentoo heb ik helemaal geen ervaring mee, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik het prettig vind om alles met de hand te compileren.
Grap is dat je het helemaal niet "met de hand" moet doen - emerge, de package management tool voor portage werkt vrijwel exact zoals apt-get van Debian. Enig verschil wat je merkt is dat er een vertraging is voor compilatie na downloaden. Het komt zeer zelden voor dat je nog iets met de hand moet doen, bovendien zijn daar ook tooltjes voor. Met een grafische portage tool is Gentoo niet 'moeilijker' dan Ubuntu. Je verliest alleen bij installatie van packages veel tijd aan compilatie, maar die win je weer terug in optimalisatie van de packages (voorbeeld: mplayer CPU usage op een Athlon XP halveert zowat als je naast MMX (wat in bijna alle builds aan staat) ook mmx2, 3dnow en SSE aanzet)
Ook Slackware ken ik niet, maar dat wil ik wel eens uitproberen.
Uiteraard :z

Maar ik heb zelf ook een vraagje - ik draai zelf naar volle tevredenheid Gentoo (Athlon XP desktop en Pentium MMX laptopje), Solaris 10 (Sun Ultra 10) en NetBSD (Alpha EV4). Normaal zou ik voor een redelijke x86 bak Gentoo kiezen (alleen een masochist zou het trouwens op een Pentium MMX met 64MB RAM zetten zonder crosscompilen, duurde een week :+ ), maar ik heb momenteel een situatie waar dat niet zo handig is:

Vriend van me, totale digibeet die nauwelijks met Windows overweg kan, woont in huis met andere digibeten waar op de LAN constant wormen, virussen en bestanden met spyware rondwaaien. Hij is al meerdere malen voor studie relevante data kwijtgeraakt daaraan en wil dat voorkomen. Hij maakt alleen gebruik van webbrowser, textverwerker en media speler. Zijn insteek is dat hij net zo goed digibeet kan zijn met Linux bak als met Windows bak, wat mij ook zo lijkt. Hij wil nadrukkelijk niet zelf programma's kunnen installeren. PC is een P3, verdere specs onbekend, maar waarschijnlijk 128MB RAM. Bleeding edge software of hardwaresupport is dan ook niet nodig. Principiele issues (RMS :z ) spelen niet of nauwelijks een rol.

Ik zou denken aan een systeem met xfce-4, firefox, openoffice en xine als basis. Bovenstaande is natuurlijk met zowat iedere distro te realiseren, ook met Gentoo. Toch wil ik Gentoo niet gebruiken omdat op een P3 de installatie makkelijk 24u kan duren en ik de tijd daar niet voor heb. Wat ik wel wil is een goede package management (portage, deb, ports) voor als er toch iets veranderd moet worden - beheer op afstand via SSH.

Ik kom dan uit op Debian-testing, Ubuntu-stable of Free/NetBSD.
• Debian is 'ouderwets', maar wel makkelijk (voor mij) en heeft geen onnodige troep
• Ubuntu heeft de naam een ideale desktopdistro te zijn, maar ik vind het een beetje bloated voor een P3
• FreeBSD lijkt me prima compromis tussen moderne sw en toch geen bloat, maar ik heb er zelf nog niet mee gewerkt (niet een enorm probleem overigens)
• NetBSD is tenslotte wat minder gangbaar dan de andere opties hier. Ik heb er geen problemen mee, maar als deze jongen ooit hulp van anderen nodig heeft kan dat lastiger zijn.

Iemand zinnige toevoegingen die relevant zijn voor deze keuze?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ubuntu is op 128MB RAM een beetje aan de trage kant omdat Gnome best groot is. XUbuntu (server install van Ubuntu) is wat dat betreft al een stuk handiger.
Een andere leuke is Zenwalk dan, Slackware-based en voor Slackware zijn apt-get-achtige alternatieven beschikbaar (swaret, slapt-get) die nogal goed werken verder, kan ook de moeite weleens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 12:12:

Ik zou denken aan een systeem met xfce-4, firefox, openoffice en xine als basis. Bovenstaande is natuurlijk met zowat iedere distro te realiseren, ook met Gentoo. Toch wil ik Gentoo niet gebruiken omdat op een P3 de installatie makkelijk 24u kan duren en ik de tijd daar niet voor heb. Wat ik wel wil is een goede package management (portage, deb, ports) voor als er toch iets veranderd moet worden - beheer op afstand via SSH.

Ik kom dan uit op Debian-testing, Ubuntu-stable of Free/NetBSD.
• Debian is 'ouderwets', maar wel makkelijk (voor mij) en heeft geen onnodige troep
• Ubuntu heeft de naam een ideale desktopdistro te zijn, maar ik vind het een beetje bloated voor een P3
• FreeBSD lijkt me prima compromis tussen moderne sw en toch geen bloat, maar ik heb er zelf nog niet mee gewerkt (niet een enorm probleem overigens)
• NetBSD is tenslotte wat minder gangbaar dan de andere opties hier. Ik heb er geen problemen mee, maar als deze jongen ooit hulp van anderen nodig heeft kan dat lastiger zijn.

Iemand zinnige toevoegingen die relevant zijn voor deze keuze?
Ik zou ook damn small linux overwegen, ik had onlangs nogal ruzie met ubuntu op een wat tragerelaptop, maar damn small linux werkte meteen. Het is een live-cd, maar met een eenvoudige installatie-keuze naar harde schijf, redelijk zuinig qua geheugengebruik ook met fluxbox als voorgeconfigureerde default. Is op knoppix gebaseerd, wat weer op debian is gebaseerd, en is als het goed is met 3 klikjes uit te rusten met een werkende dpkg/apt-get.
Als DSL niks was geworden was m'n volgende poging NetBSD geweest, maar ik wou eerst met een live-cd-basis iets proberen omdat ik zo snel mogelijk iets werkends wou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

blaataaps schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 12:29:
[...]

Als DSL niks was geworden was m'n volgende poging NetBSD geweest, maar ik wou eerst met een live-cd-basis iets proberen omdat ik zo snel mogelijk iets werkends wou :)
NetBSD is iig doodsimpel - zelfs op mijn trage Alpha (de traagste 21066, 166MHz) stond ik versteld van de installatie. Binnen een halfuurtje (incl handmatige acties als partitioneren) zat ik naar een root-prompt te kijken en me af te vragen of dat alles was :z
Kanttekening: dat was na ongeveer 96 uur prutsen met Gentoo erop toen bleek dat de net gecompileerde 2.6 kernel geen support had voor de PCI bridge van de 'noname' board met als gevolg geen devices :X - daarna lijkt *alles* snel :P

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 21-02-2006 13:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
NetBSD installeren was idd vast wel snel gelukt, de netbsd installatie-procedure is inderdaad wel mooi, het ging mij vooral om een draaiende X zodat ik kon remote X'en en terminallen :) En X configureren voor semi-onbekende laptopkaarten is niet mijn hobby :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:23
Hoi,

Ik doe een beetje systeembeheertaken bij een bedrijfje.
Heb nu de internetzaken geregeld via een Windhoos bakkie.
Op deze bak draait een proxy server / mail server (smtp/pop)

Ik wil eigenlijk de mail functionaliteit uitbreiden met Webmail/Imap functionaliteit onder Windhoos kom je dan al gauw op een commercieel pakket uit.

Ook wil ik de internet (lees proxy) toegang beter regelen, dmv rechten... (squid/squidguard ?)

Dus kom ik uit op Linux.....
Het gebakje waar alles op komt te draaien is een P4 met genoeg geheugen dus kan wel wat hebben.
Aangezien ik uit de Windhoos hoek kom is een Text-Only Linux denk ik niet de oplossing voor mij (kan later altijd nog).
Dus mijn vraag, welke distro met evt welke packages kan ik het beste hiervoor gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Debian stable of Slackware. Of Ubuntu server maar da's ook Debian. Die installeert wel weer standaard X met Xfce4 geloof ik. Maarja dat is met Slackware en Debian ook geen punt verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 22-02-2006 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

the_nowhereman schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 09:57:
Aangezien ik uit de Windhoos hoek kom is een Text-Only Linux denk ik niet de oplossing voor mij (kan later altijd nog).
Dus mijn vraag, welke distro met evt welke packages kan ik het beste hiervoor gaan gebruiken.
heel verstandig om over te stappen naar linux voor dit soort dingen, dit is standaard spul, dus relatief makkelijk te installeren, en heel veel documentatie beschikbaar. Onder een voorwaarde: je zult je toch echt in moeten lezen in linux. Het is heel onverstandig om zomaar even een pakketje op te zetten zonder te snappen wat je doet. Kunnen securityfouten uitkomen, maar het is vooral belangrijk als er iets mis gaat. Je wilt op dat moment gewoon een goed overzicht hebben waar je de fout kunt zoeken.

Je moet het systeem dus kennen, of je dan een GUI of CLI interface gebruikt maakt niet zoveel uit. Je hoeft gelukkig ook niet te kiezen, er is wat mij betreft niets mis met een simpele GUI op een server, die paar MB geheugen kost toch niks.

Slackware is misschien niet zo verstandig, je moet alles met de hand doen, en het packagesysteem is niet zo geavanceerd.

Debian is denk ik een goede optie, of ubuntu (neem dan niet de desktopvariant). Ook kun je CentOS (vrije versie van Red Hat Enterprise Linux) of SuSE Enterprise linux nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:23
smokalot schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 12:46:
[...]

Debian is denk ik een goede optie, of ubuntu (neem dan niet de desktopvariant). Ook kun je CentOS (vrije versie van Red Hat Enterprise Linux) of SuSE Enterprise linux nemen.
Ok, dan ga ik maar eens me proberen te verdiepen in Debian. En dan zien we wel waar het schip gaat stranden. Hebben jullie nog wel een idee (beetje off-topic) welke mailserver imap/webmail e.d. kan bieden die goed te beheren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
smokalot schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 12:46:

Slackware is misschien niet zo verstandig, je moet alles met de hand doen, en het packagesysteem is niet zo geavanceerd.

Debian is denk ik een goede optie
Eerst zeggen dat je het niet verstandig vindt omdat je bij Slackware alles zelf moet doen (?) en dan vervolgens Debian suggereren... ooookee...
Overigens heb je voor Slackware ook apt-get-achtige uitbreidingen voor pkg, en je loopt echt niet snel tegen problemen aan met dependencies voor een server ofzo (sterker nog: op mijn werkstationnetje thuis hou ik het bij pkginstall, voldoet in 99% van de gevallen).
En "je moet alles met de hand doen" is deels wel het geval maar bij weinig distro's is het zo makkelijk als bij Slackware.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 22-02-2006 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illuzionz
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-06 17:43
Ik ben op zoek naar een goede distro voor mijn oude laptop die mijn zusje wil gaan gebruiken voor msn, internet en evt. muziek luisteren
specs;
200 MHZ processor.
32 MB Ram
ik dacht 3/4 GB harde schijf, maar dat weet ik niet zeker.
de rest doet er niet toe denk ik, alleen dat er een PCI Internet kaartje inzit, maaar dat lijkt me wel handig als je internet op wilt

het moet een klik klaar systeem worden, en makkelijk te snappen, want mijn zusje moet het ook snappen.
het liefst een grafische interface als het kan.

zelf heb ik al geprobeert om DSL erop te krijgen, maar die pakt die op 1 of andere manier niet, en Ubuntu loopt vast na de install, en de live cd ook nadat alles geladen is

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Ik wou gaan zeggen XUbuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op 32MB RAM :?

xfce-4 is veel lichter dan Gnome of KDE, maar als je GTK draait ben je erg snel door die paar MB RAM heen :o

Op een bak als dit zou ik Debian nemen, Windowmaker erop zetten (als je ueberhaupt X wilt) en zorgen dat je alleen apps die met Motif werken pakt. Dan nog gaat het niet ruim zijn, maar zal het wel enigszins draaien.

* dion_b heeft op een P266MMX laptop met 64MB Gentoo draaien met Windowmaker - het werkt, maar een browser als Firefox trekt de boel al bijna plat door geswap...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 16:09

Sosabowski

nerd

Cyphax schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 12:19:
Ubuntu is op 128MB RAM een beetje aan de trage kant omdat Gnome best groot is. XUbuntu (server install van Ubuntu) is wat dat betreft al een stuk handiger.
Ubuntu = linux + gnome
Kubuntu = linux + kde
Xubuntu = linux + Xfce4
Ubuntu server = ubuntu zonder X en zonder gnome.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
IorGie schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 22:17:
[...]

Ubuntu = linux + gnome
Kubuntu = linux + kde
Xubuntu = linux + Xfce4
Ubuntu server = ubuntu zonder X en zonder gnome.
XUbuntu is echter nog niet beschikbaar. Workaround: Ubuntu server installeren en dan het xubuntu package installeren.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Illuzionz schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:35:
Ik ben op zoek naar een goede distro voor mijn oude laptop die mijn zusje wil gaan gebruiken voor msn, internet en evt. muziek luisteren
specs;
200 MHZ processor.
32 MB Ram
ik dacht 3/4 GB harde schijf, maar dat weet ik niet zeker.
de rest doet er niet toe denk ik, alleen dat er een PCI Internet kaartje inzit, maaar dat lijkt me wel handig als je internet op wilt

het moet een klik klaar systeem worden, en makkelijk te snappen, want mijn zusje moet het ook snappen.
het liefst een grafische interface als het kan.

zelf heb ik al geprobeert om DSL erop te krijgen, maar die pakt die op 1 of andere manier niet, en Ubuntu loopt vast na de install, en de live cd ook nadat alles geladen is

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen :)
kun je echt niet wat betere hardware regelen? Ik doe tegenwoordig alles minder dan pentium 2 weg, en zorg dat er in al mijn machines meer dan 128MB RAM zit.

Vooral dat geheugen is een groot probleem, met 32MB kun je gewoon geen lekker desktop systeempje maken.

Ik ga volgende week verhuizen, en heb hardware met dubbele specs die ik wegdoe, als je in de buurt van Zeist woont kun je t zo op komen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illuzionz
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-06 17:43
smokalot schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 23:21:
[...]

kun je echt niet wat betere hardware regelen? Ik doe tegenwoordig alles minder dan pentium 2 weg, en zorg dat er in al mijn machines meer dan 128MB RAM zit.

Vooral dat geheugen is een groot probleem, met 32MB kun je gewoon geen lekker desktop systeempje maken.

Ik ga volgende week verhuizen, en heb hardware met dubbele specs die ik wegdoe, als je in de buurt van Zeist woont kun je t zo op komen halen.
Tof aanbod, alleen ik woon in rotterdam :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een poosje terug hier al gepost met de vraag welke distro het beste was, en kwam al snel uit op ubuntu. Eerst lukte het me niet te installeren, maar na het aansluiten van een ander toetsenbord kwam ik wel een stukje verder.

Het probleem is nu echter dat ubuntu mijn sata2 controller (asrock 939 dual sata2 moederbord) niet ondersteund. Heb wel hier en daar gezocht, maar het is me allemaal te moeilijk en te onduidelijk of dat op te lossen is.

Mijn vraag is dus eigenlijk, zijn er voor leken als ik nog andere goede linux distros die dit moederbord wel ondersteunen (dus betere hardwareondersteuning, want ubuntu valt zwaar tegen)? Of ben ik gewoon de lul en is ubuntu het enige wat aan mijn linux newbieniveau kan voldoen?

Edit, toevoeging: Ik heb de live cd geprobeerd en het lijkt erop dat ook mijn usb adapter niet wordt herkend... Het is een speedtouch 121g wireless usb, en ik zie daar nergens de drivers van.

Ik denk dat het toch windows xp sp2 weer wordt ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:37
Cyphax schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 22:21:
[...]

XUbuntu is echter nog niet beschikbaar. Workaround: Ubuntu server installeren en dan het xubuntu package installeren.
bron
Wat ik me afvraag is of XFCE nog steeds rapper zal zij op een oud bakkie dan Gnome als straks 2.14 uitkomt. Op oa het forum van Ubuntu roept iedereen dat 2.14 echt een dikke verbetering is in resource-management. Ik heb een oude Celeron met 160MB geheugen dus als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen....

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
@matjong,

Je moet eens een beta versie van ubuntu dapper proberen, als die het niet ondersteund ondersteunen anderen het ook niet....

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
Breepee schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:52:
[...]

Wat ik me afvraag is of XFCE nog steeds rapper zal zij op een oud bakkie dan Gnome als straks 2.14 uitkomt. Op oa het forum van Ubuntu roept iedereen dat 2.14 echt een dikke verbetering is in resource-management. Ik heb een oude Celeron met 160MB geheugen dus als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen....
Ik weet wel dat het verschil nu zo groot is dat Gnome dit niet makkelijk inhaalt... Verder kan Gnome wel leuke optimalisaties hebben maar vaak word het dan alleen sneller op recente hardware.

Ik zit op 1 computer noodgedwongen met 256 mb en in ubuntu zit ie constand te swappen en als ik xfce opstart ipv gnome dan werkt alles een stuk soepeler omdat xfce echt heel weinig resource vreet.

Verder is Enlightenment 17 echt cool op oude pc's, ik heb een passief gekoelde P2 400mhz met 512 intern en een voodoo3 daar heb ik archlinux met enlightenment 17 op draaien en dit draait super met een accelerated desktop en echt super effecten die mooier zijn als de gemiddelde KDE van 300mb!

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
Wel een interessant stukje om te lezen --> Linux distros for older hardware.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Emielio schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:58:
@matjong,

Je moet eens een beta versie van ubuntu dapper proberen, als die het niet ondersteund ondersteunen anderen het ook niet....
Das deze?

https://wiki.ubuntu.com/DapperFlight4\

Oftewel: Ubuntu 6.04 (Dapper Drake) Flight CD 4

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Distro voor een licht pc'tje als zijnde;
Pentium III class processor
128 Mb RAM
2Gb HDD
is Zenwalk
Afbeeldingslocatie: http://www.zenwalk.org/images/articles/20060216221124161_1.jpg
http://www.zenwalk.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Laatst online: 23:03

BHQ

Ik heb een Celly 366 notebook met 160 MB ram en een 6 gig hdd'tje. Verder een kutvideokaart die via nomtrr werkt. Het gaat om en Asus L7300 + een Prism 11mbit wlan kaartje.

Dit werkt opzich prima in Ubuntu met XFCE, maar ik vind het toch iets te traag werken. Wat ik wel erg fijn hierbij vond dat als ik m'n scherm dichtklapte, dat het backlight ook -echt- uitging. Dit is onder Windows XP / 2000 niet het geval en in Windows 98 gebeurt dit wel maar dan werkt de powerbutton weer niet. In Ubuntu werken beide.

Oftewel: De APM laptop support van Ubuntu vond ik perfect maar ik zoek een wat snellere distro, is bijv. Zenwalk aan te raden of zal dat toch traag werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Laatst online: 31-07 12:36

Aapzak

Your genuine OS hopper

Yapser schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:30:
Ik heb een Celly 366 notebook met 160 MB ram en een 6 gig hdd'tje. Verder een kutvideokaart die via nomtrr werkt. Het gaat om en Asus L7300 + een Prism 11mbit wlan kaartje.

....
Mijn ervaring is dat Gentoo enorm veel prestatieverbetering oplevert op oude systemen, vooral als je goed definieerd wat je wilt gebruiken. Door goede use flags te gebruiken worden je apps en de benodigde libraries veel kleiner waardoor het allemaal lekkerder loopt.
Op een PIII-766 merk ik enorm veel performance verschil tussen Debian en Gentoo.

Verder is XFCE redelijk licht (maar toch meer dan 50MB memload), de *boxen zijn nog veel lichter, openbox is bijv. erg licht en snel. Jouw snelheidsprobleem zit toch vooral in memory tekort vrees ik. Firefox en Gaim zijn bijv. geheugen vreters, als je die draait zal de performance wel enorm dalen.

Gentoo compilen op die machine is natuurlijk wel een ramp, kan je wel een week voor uittrekken als je X en en Firefox gaat compilen.

PSN ID: Aapzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Gentoo compilen zal idd. een ramp zijn en ik heb al tevergeefse pogingen gedaan om het te installeren, ik ben er gewoon nog niet klaar voor :)

Ik draai XFCE4 + Gaim + 2 FF vensters met GoT open en dan duurt switchen tussen windows wel een redelijke tijd, maar een halve minuut of langer hoef ik nooit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:13:
[...]

Das deze?

https://wiki.ubuntu.com/DapperFlight4\

Oftewel: Ubuntu 6.04 (Dapper Drake) Flight CD 4
Ik heb deze versie geinstalleerd en het werkt helaas allemaal niet...

- Draadloze adapter wordt niet gevonden
- SATA2 wordt niet gevonden, mijn harddisk dus...
- Resolutie van mijn scherm is niet beschikbaar

Allemaal dingen die in windows gewoon goed gaan... Dus blijf voorlopig nog maar bij windows, na de zoveelste mislukte linux poging, maar linux is voor mijn leken niveau opnieuw niet volwassen genoeg gebleken. Misschien over een paar jaar wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Matjong
Je weet dat je nu een alpha versie aan het bekijken bent?

edit:
Oh dat wordt juist aangeraden door anderen. Nee dat zou ik iig nooit aanraken want dapper drake gaat nog geregeld op zijn bek. Ik draai het nu ook en dat is inderdaad verre van stabiel te noemen.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2006 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 17:16:
[...]

Ik heb deze versie geinstalleerd en het werkt helaas allemaal niet...

- Draadloze adapter wordt niet gevonden
Dat is nogal afhankelijk van je adapter, ik neem aan dat je ndiswrapper al geprobeerd hebt.
- SATA2 wordt niet gevonden, mijn harddisk dus...
Zou als het goed is op te lossen moeten zijn door wat configfiletjes, maar niet zeker van
- Resolutie van mijn scherm is niet beschikbaar
Dat heb je volledig zelf in de hand met je drivers + xorg.conf file.
Allemaal dingen die in windows gewoon goed gaan... Dus blijf voorlopig nog maar bij windows, na de zoveelste mislukte linux poging, maar linux is voor mijn leken niveau opnieuw niet volwassen genoeg gebleken. Misschien over een paar jaar wel. :)
Het gaat niet goed in windows (of nou ja wel), maar in Linux gewoon -anders-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Yapser schreef op maandag 27 februari 2006 @ 17:18:

Dat is nogal afhankelijk van je adapter, ik neem aan dat je ndiswrapper al geprobeerd hebt.

Zou als het goed is op te lossen moeten zijn door wat configfiletjes, maar niet zeker van

Toch wringt 'm daar de schoen. Als er geen vastberadenheid is om het werkend te krijgen en er tijd in te steken, dan is Linux gewoon nog geen goede keuze voor Matjong in dit geval. Als het wat meer meegezeten had zou het in 1 keer allemaal wel gewerkt hebben in dit geval maar wellicht later iets anders weer niet en dat werkt niet goed. Ik heb het gevoel dat Linux voor mensen als matjong het gewoon net niet is. De ultieme leek zal er geen problemen mee hebben, evenals zij die er meer tijd in kunnen (of willen) steken om het werkend te krijgen, maar net die groep daar tussenin... maargoed. Genoeg off-topic. Matjong, als je opnieuw een poging wil wagen (je kunt vantevoren redelijk beredeneren of het gaat werken door te zoeken naar de status van hardwareondersteuning van jouw spul) weet je ons te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 17:18:
@Matjong
Je weet dat je nu een alpha versie aan het bekijken bent?

edit:
Oh dat wordt juist aangeraden door anderen. Nee dat zou ik iig nooit aanraken want dapper drake gaat nog geregeld op zijn bek. Ik draai het nu ook en dat is inderdaad verre van stabiel te noemen.
Nouja, het werd aangeraden vanwege de driver support...
Yapser schreef op maandag 27 februari 2006 @ 17:18:
[...]

Nee, zegt me niks? Wat is dat?
[...]

Ik heb diverse fora afgezocht en nergens een oplossing gevonden... Behalve dan het afraden om dit moederbord te kopen. :P
[...]

Ok... Maar ik verwacht misschien teveel gebruikersgemak. Windows kouwt dat soort dingetjes lekker voor, bij linux moet je dat alles nog instellen. Heel veel van dat soort dingetjes demotiveerd zo ontzettend...
[...]

Ja... En misschien ben ik nog niet het type persoon dat geschikt is voor Linux. Cyphax geeft dat ook al aan en misschien dat hij wel gelijk heeft. Bij linux kost het vanaf het begin al tijd om uberhaubt de basis geconfigureerd te krijgen, bij windows werkt alles direct (ik heb nog nooit problemen gehad bij wat voor computer configuratie dan ook). Ik denk dat ik daarin niet alleen sta, maar dat dat het algemene probleem is waarom Linux op dit moment voor de gemiddelde thuisgebruiker / leek nog niet interessant is als vervanging van windows. De leek wil namelijk dat het gewoon -werkt- out of the box met een cd'tje hier en daar van de fabrikant van bepaalde hardware. Dat toetsenborden gevonden worden vanaf de installatie (dat werkte niet bij mij, moest ander toetsenbord inprikken), dat beeldschermresoluties niet in config filetjes aangepast moeten worden, dat hun netwerk het niet doet en dat, bovenal, het besturingssysteem geinstalleerd kan worden op een schijf die gevonden wordt. ;)

Nu begrijp ik wel dat linux een prachtige wereld moet zijn voor heel veel mensen, daar wil ik niks aan afdoen hoor, sommige dingen lijken mij ook prachtig... En ik denk dat er ook wel een aardige toekomst heeft, maar de uitspraken van linux gebruikers als "windows zuigt, windows is kut, linux evenaart windows op alle vlakken en is in vele opzichten beter" vind ik gewoon nog niet helemaal waar...

Maar goed, ik ga hier aardig off-topic, dus ik zal stoppen. :P

Bedankt voor alle adviezen in elk geval verder, en wellicht probeer ik het later nog eens (want ik zie toch ook heel veel dingen die me wel prachtig lijken, en ik baal er ook wel van dat het me niet gelukt is)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 18:06:
[...]

Nee, zegt me niks? Wat is dat?
met ndiswrapper kun je de windows driver van netwerkkaarten ook in linux gebruiken. Veel draadloze kaartjes worden al met een vrije, native driver ondersteund, maar als dat niet werkt heb je dus een hiermee een hele goede kans. Installeren is een kwestie van 5 minuten, als je zoekt op de ubuntu wiki heb je de juiste pagina ook zo gevonden.
[...]

Ik heb diverse fora afgezocht en nergens een oplossing gevonden... Behalve dan het afraden om dit moederbord te kopen. :P
De meeste SATA adapters werken out-of-the-box, maar een klein aantal inderdaad niet. Zo te zien heb je pech idd. Is overigens niet specifiek voor linux, een vriend van mij kon tot een paar weken geleden geen XP64 draaien omdat er geen 64-bit drivers voor zn SATA kaart waren.
[...]

Ok... Maar ik verwacht misschien teveel gebruikersgemak. Windows kouwt dat soort dingetjes lekker voor, bij linux moet je dat alles nog instellen. Heel veel van dat soort dingetjes demotiveerd zo ontzettend...
[...]
[...]

Ja... En misschien ben ik nog niet het type persoon dat geschikt is voor Linux. Cyphax geeft dat ook al aan en misschien dat hij wel gelijk heeft. Bij linux kost het vanaf het begin al tijd om uberhaubt de basis geconfigureerd te krijgen, bij windows werkt alles direct (ik heb nog nooit problemen gehad bij wat voor computer configuratie dan ook).
Ik denk dat linux soms wat meer moeite heeft met de hardware kant dan windows (ook wel eens andersom trouwens), maar dat de software kant echt wel een stuk makkelijker is dan bij windows. Je bent gewoon klaar als je ubuntu geinstalleerd hebt, bij windows moet je nog een officepakket, PDF reader, pdf writer, tekenprogramma, fatsoenlijke IM client, brandprogramma, enz. installeren.
Ik denk dat ik daarin niet alleen sta, maar dat dat het algemene probleem is waarom Linux op dit moment voor de gemiddelde thuisgebruiker / leek nog niet interessant is als vervanging van windows. De leek wil namelijk dat het gewoon -werkt- out of the box met een cd'tje hier en daar van de fabrikant van bepaalde hardware.
Als mensen dat zouden willen zouden ze wel een mac kopen ;)
Dat toetsenborden gevonden worden vanaf de installatie (dat werkte niet bij mij, moest ander toetsenbord inprikken), dat beeldschermresoluties niet in config filetjes aangepast moeten worden, dat hun netwerk het niet doet en dat, bovenal, het besturingssysteem geinstalleerd kan worden op een schijf die gevonden wordt. ;)

Nu begrijp ik wel dat linux een prachtige wereld moet zijn voor heel veel mensen, daar wil ik niks aan afdoen hoor, sommige dingen lijken mij ook prachtig... En ik denk dat er ook wel een aardige toekomst heeft, maar de uitspraken van linux gebruikers als "windows zuigt, windows is kut, linux evenaart windows op alle vlakken en is in vele opzichten beter" vind ik gewoon nog niet helemaal waar...

Maar goed, ik ga hier aardig off-topic, dus ik zal stoppen. :P

Bedankt voor alle adviezen in elk geval verder, en wellicht probeer ik het later nog eens (want ik zie toch ook heel veel dingen die me wel prachtig lijken, en ik baal er ook wel van dat het me niet gelukt is)!
Linux is anders, en in heel veel opzichten veel beter dan windows. Linux heeft sowieso een betere prijs/kwaliteitverhouding, en je hoeft je vrijheid niet op te geven. Maar je hebt gelijk dat sommige mensen dingen makkelijker in windows gedaan krijgen dan in linux, en daar wordt gelukkig hard aan gewerkt. Bedenk wel dat het niet helemaal eerlijk is dat hardwarefabrikanten wel drivers schrijven voor het ene OS, en niet voor het andere. Er is maar 1 manier om dat te laten veranderen, en dat is door er als consument op te staan dat de producent jouw vrijheid respecteert. En een manier om dat te doen is door linux te gebruiken.

Maar goed, ik zal ook maar stoppen, ik wens je veel succes bij toekomstige linux-pogingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

smokalot schreef op maandag 27 februari 2006 @ 18:42:
[...]

met ndiswrapper kun je de windows driver van netwerkkaarten ook in linux gebruiken. Veel draadloze kaartjes worden al met een vrije, native driver ondersteund, maar als dat niet werkt heb je dus een hiermee een hele goede kans. Installeren is een kwestie van 5 minuten, als je zoekt op de ubuntu wiki heb je de juiste pagina ook zo gevonden.
Klopt het ook dat de install hetzlede programma is. Ik wil namelijk mijn speedtouch usb wifi dongel driver direct gebruiken. Al alternatieven geprobeert. Het enige probleem is dat als ik dan op het internet wil moet"hacken"in mijn eigen netwerk. Dit komt door de beveiliging in de wifi modem in de stoppenkast. Als me dit lukt kan ik gaan beginnnen aan mijn linux avontuur

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smokalot schreef op maandag 27 februari 2006 @ 18:42:
[...]

Dat zou dan inderdaad een optie zijn... Ik heb wel windows drivers van het zooitje (uiteraard), dus...
[...]

De meeste SATA adapters werken out-of-the-box, maar een klein aantal inderdaad niet. Zo te zien heb je pech idd. Is overigens niet specifiek voor linux, een vriend van mij kon tot een paar weken geleden geen XP64 draaien omdat er geen 64-bit drivers voor zn SATA kaart waren.
Ik heb twee mogelijkheden.

1 - kijken of mijn sata controller het wel doet en mijn sata2 hdd op mijn sata controller aansluiten in plaats van sata2 controller
2 - windows plus alle toebehoren (kreun) opnieuw installeren op mijn sata harde schijf om zo mijn ide schijf vrij te maken voor linux (dit wordt wel gevonden tijdens de installatie).
Maar goed, ik zal ook maar stoppen, ik wens je veel succes bij toekomstige linux-pogingen!
Dank :) Wellicht dat ik het binnenkort nog een keer probeer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Goeiemiddag :)

Ik ben een ontzettende prutser als linux gebruiker maar de afgelopen tijd ben ik wat meer met linux bezig geweest. Vooral Debian icm de 2.4 en 2.6 kernels.

Nu wil ik graag linux als enige OS op mijn laptop hebben, en eventueel ook als secondary desktop OS op mijn workstation.

Laptop eigenschappen:
Toshiba Sattelite A20-S103
  • P4 Northwood (SSE2) 2.8Ghz 533Mhz Bus
  • 256MB Intern geheugen
  • 40GB Harddrive
  • Trident Cyber palladin videochip, met 32MB shared memory
Workstation Eigenschappen:
  • Asus P4P800 SE moederbord (Intel 865PE chipset)
  • P4 Prescott 2.8Ghz 800Mhz FSB (SSE3)
  • 2x 512MB Intern (Dual-Channel)
  • 80GB harddrive (kan volledig voor linux gebruikt worden
  • ATi Radeon 9800 XT
  • Creative Audigy 2
  • Marvell LAN chip
Het liefste zou ik op beide systemen dezelfde distro willen. En op mijn desktop iig dual monitor support. Ik heb dus een beetje ervaring met Debian. Maar ik ben zelf momenteel erg geintresseerd om Gentoo te gaan gebruiken. Verder vind ik als DE Enlightenment R17 erg mooi, maar ik vrees dat deze niet standaard meegeleverd wordt.
Daarnaast wil ik ook graag zelf gaan spelen met Graphics tijdens het starten van het systeem. :P

Heeft iemand nog adviezen voor mij hierin? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 19:12:
Ik heb twee mogelijkheden.

1 - kijken of mijn sata controller het wel doet en mijn sata2 hdd op mijn sata controller aansluiten in plaats van sata2 controller
hoeveel sata controllers heb jij wel niet op je moederbord zitten??
2 - windows plus alle toebehoren (kreun) opnieuw installeren op mijn sata harde schijf om zo mijn ide schijf vrij te maken voor linux (dit wordt wel gevonden tijdens de installatie).
Je kunt natuurlijk ook proberen om je installatie gewoon te kopieren. Normaal zou dat ook gewoon met linux kunnen, maarja, dan moet je dus wel naar die sata schijf kunnen schrijven, en dat kon nu juist niet. Maar misschien dat iets als partition magic ofzo het wel kan? Geen ervaring mee, al mijn controllers doen het wel gewoon in linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

touchdomex schreef op maandag 27 februari 2006 @ 18:47:
[...]

Klopt het ook dat de install hetzlede programma is. Ik wil namelijk mijn speedtouch usb wifi dongel driver direct gebruiken. Al alternatieven geprobeert. Het enige probleem is dat als ik dan op het internet wil moet"hacken"in mijn eigen netwerk. Dit komt door de beveiliging in de wifi modem in de stoppenkast. Als me dit lukt kan ik gaan beginnnen aan mijn linux avontuur
sorry, ik snap niet helemaal waar je het over hebt? ndiswrapper kan niets met installers, je moet gewoon de .inf hebben. En ik neem aan dat je zelf gekozen hebt voor een bepaald type beveiliging? wat voor beveiliging heb je het eigenlijk over, en wat gaat er niet goed met linux dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

smokalot schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 17:33:
[...]

sorry, ik snap niet helemaal waar je het over hebt? ndiswrapper kan niets met installers, je moet gewoon de .inf hebben. En ik neem aan dat je zelf gekozen hebt voor een bepaald type beveiliging? wat voor beveiliging heb je het eigenlijk over, en wat gaat er niet goed met linux dan?
Ik ga hier denk een topic over openen. Maar ik ga eerst nog eventjes zelf zitten te vroeten met het instellen van het netwerk. Dat is mijn probleem. Er zit een vage beveiliging op. Die moet ik dus gaan omzeilen

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ThunderNet schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 15:48:
[...]
Nu wil ik graag linux als enige OS op mijn laptop hebben, en eventueel ook als secondary desktop OS op mijn workstation.

Laptop eigenschappen:
Toshiba Sattelite A20-S103
  • P4 Northwood (SSE2) 2.8Ghz 533Mhz Bus
  • 256MB Intern geheugen
  • 40GB Harddrive
  • Trident Cyber palladin videochip, met 32MB shared memory
[...]

Heeft iemand nog adviezen voor mij hierin? :)
Ja, begin met betere specs van je laptop op te zoeken. Als je een kernel gaat bakken (moet per definitie bij Gentoo, bij andere distros is het goed mogelijk dat het ook nodig is) zul je de juiste kernel drivers of modules moeten hebben. Met name de IDE controller is daarbij vrij relevant (anders gaat je bak niet booten), daarvoor moet je dus je chipset (southbridge) weten. Ethernet chip identificeren is ook wel zo handig :z

Verder ben ik een grote Gentoo-fan, met name omdat door alles zelf te bakken het ondersteunen van relatief nieuwe of ongebruikelijke laptophardware makkelijker is. Ik ben zelf ook Gentoo gaan gebruiken na het niet aan de praat krijgen van een RT2500-based WNIC onder mijn tot dan toe favoriete Debian.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

dion_b schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 18:13:
[...]

Ja, begin met betere specs van je laptop op te zoeken. Als je een kernel gaat bakken (moet per definitie bij Gentoo, bij andere distros is het goed mogelijk dat het ook nodig is) zul je de juiste kernel drivers of modules moeten hebben. Met name de IDE controller is daarbij vrij relevant (anders gaat je bak niet booten), daarvoor moet je dus je chipset (southbridge) weten. Ethernet chip identificeren is ook wel zo handig :z

Verder ben ik een grote Gentoo-fan, met name omdat door alles zelf te bakken het ondersteunen van relatief nieuwe of ongebruikelijke laptophardware makkelijker is. Ik ben zelf ook Gentoo gaan gebruiken na het niet aan de praat krijgen van een RT2500-based WNIC onder mijn tot dan toe favoriete Debian.
Chipset : Intel 852GM
Harddisk interface: Enhanced IDE (ATA-5)
CD-RW/DVD-ROM drive interface : EIDE (ATA-2)

Soundchip: Analog Devices AD1981B
netwerk: Realtek RTL8139DL

De preciese southbridge chip kan ik helaas niet vinden op internet.

Ik heb inmiddels de Gentoo Linux Installation LiveCD gedownload. En deze start goed op :)
Ik ben nu op gentoo.org aan het lezen, hoe ik de daadwerkelijke installatie start.

edit:
lspci geeft de volgende data:

Host bridge: ALi M1672 Northbridge
IDE interface: ALi M5229 (rev c4)
Audiocontroller: ALi M5451 PCI AC-link Controller Audio Device (rev 02)
Ethernet: Realtek RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
USB controller: NEC USB (rev 43)
Cardbus: Toshiba toPIC100 PCI to Cardbus bridge (rev 33)
VGA: Trident CyberBlade XPAi1 (rev 82)

[ Voor 13% gewijzigd door ThunderNet op 28-02-2006 19:23 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Hoi

Ik heb hier een bakje staan;

Namelijk een Dual P3 750 MHz met 1 GB aan RAM van Dell. Ik merk echter dat de Windows XP die hier op draait deze configuratie niet totaal benut. Met name het netwerk gedeelte. (Hoge CPU load waarvan ik nu zeker weet dat het aan de combinatie hardware + Windows ligt.)

Ik draai op deze bak een webserver (Apache etc) met Serv-U en UTorrent. Daarlangs hangt er een USB printer aan. Gezien ik 0,0 ervaring heb op Linux gebied en hier veel goede verhalen over hoor ben ik toch wel benieuwd of ik beter zou kunnen overstappen en zoja naar welke?

B.v.d :)

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 28-02-2006 22:04 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

TommyGun schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 22:03:
Hoi

Ik heb hier een bakje staan;

Namelijk een Dual P3 750 MHz met 1 GB aan RAM van Dell. Ik merk echter dat de Windows XP die hier op draait deze configuratie niet totaal benut. Met name het netwerk gedeelte. (Hoge CPU load waarvan ik nu zeker weet dat het aan de combinatie hardware + Windows ligt.)

Ik draai op deze bak een webserver (Apache etc) met Serv-U en UTorrent. Daarlangs hangt er een USB printer aan. Gezien ik 0,0 ervaring heb op Linux gebied en hier veel goede verhalen over hoor ben ik toch wel benieuwd of ik beter zou kunnen overstappen en zoja naar welke?

B.v.d :)
je wordt iig niet beperkt in je keuze door de hardware, hier draait alles op. Als serverdistributie vind ik debian wel geschikt. Is ook voor een leek allemaal wel te doen denk ik. Zelf zou ik gentoo kiezen in dit geval, maar dat is wel heel iets anders dan debian, moet je willen.

Of je kiest natuurlijk voor een wat commercielere distro, Novell/SuSE, Redhat/Fedora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raad debian af. Als je 0,0 ervaring met linux heb kun je beter beginnen met een desktop versie. Dus bijvooorbeeld Ubuntu installeren als server. In debian moet je nog teveel met de console werken. Wel is het een goede leer voor je maar het is mischien wat te hoog gegrepen..

Gentoo raad ik helemaal af. Gentoo is voor de die hard linux mannen. In Gentoo moet je er niet van staan te kijken als je " even" wat moet compilen. Gentoo heeft wel als voordeel dat het optimaal op jou systeem draait. Het compilen duurd even, dagen, weken mischien maar dan heb je ook echt wat. Dit raad ik je echt af als je 0,0 kennis hebt met linux.

Wat je eens kan proberen is ClarkConnect. Deze is helemaal in een webinterface. Hij heeft ook een ftp client aanboord en een webserver met standaard mysql en php. (ook gewoon apache.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 02:00:
Ik raad debian f. Als je 0,0 ervaring met linux heb kun je beter beginnen met een desktop versie. Dus bijvooorbeeld Ubuntu installeren als server. In debian moet je nog teveel met de console werken. Wel is het een goede leer voor je maar het is mischien wat te hoog gegrepen..

Gentoo raad ik helemaal af. Gentoo is voor de die hard linux mannen. In Gentoo moet je er niet van staan te kijken als je " even" wat moet compilen. Gentoo heeft wel als voordeel dat het optimaal op jou systeem draait. Het compilen duurd even, dagen, weken mischien maar dan heb je ook echt wat. Dit raad ik je echt af als je 0,0 kennis hebt met linux.

Wat je een kans proberen is ClarkConnect. Deze is helemaal in een webinterface. Hij heeft ook een ftp client aanboord en een webserver met standaard mysql en php. (ook gewoon apache.)
Ja ik had al gelezen dat je met Debian veel console werk krijgt en dat lijkt me idd niet slim als n00b :P. ClarkConnect had je al eens aanbevolen en dat ziet er goed uit ja. Ik denk dat ik die eens ga testen op m'n vorige bakkie. Bedankt voor de tip! (Ook @ smokalot)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil naast mijn xp install ook een linux distro.. voor de fun en ervaring op doen :)

Ik heb een:
amd xp 2500+
1gb
sata schijf

welke raden jullie mij aan?

ik wil voornamelijk:

-internetten (firefox)
-typ werk enz (openoffice)
-msnen(?)
-dvd/cd branden (waarmee?)
-ftp server draaien(waarmee?)
-mp3's en filmpjes afspelen(goede mp3 speler?)

ik heb wel eens mandrakeen fedore geporbeert maar na een tijdje eraf gegooit omdat ik met die drivers er niet meer uit kwam en die hardware support blabla.. ;) maar welke raden jullie mij aan voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Gewoon Ubuntu pakken met XMMS. Tegen welke driverproblemen stuitte je aan?

-edit- msn: gaim
burnen: k3b is wel mooi
filmpjes: VLC
ftp: prodftpd ofzo

[ Voor 37% gewijzigd door BHQ op 01-03-2006 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan me herrineren van brakke sata onboard ethernet (nvidia) support bij mandrake maar dat was bij fedora opgelost.

en bij fedora lukte het installeen van dat xmms prog niet.. :( ;)

en is er ook iets om een ftp client te draaien? :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2006 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:00

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik krijg het gevoel dat je server bedoelt maar client zegt :P

Als client gebruik ik hier gFTP en als server zou je kunnen kijken naar iets als proftpd.
Ga een beetje op zoek met Google "linux ftp client" of op het forum van je distro, dan kom je vast wel interessante kandidaten tegen.

[ Voor 50% gewijzigd door Ultraman op 01-03-2006 16:56 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een Celeron 700 PC met 320 MB RAM en een 20 GB HD staan. Het is de bedoeling dat hier Linux op komt te draaien met een GUI voor wat simpel werk (msn, internet, e-mail, tekstverwerken). Ik heb Ubuntu 5.10 geprobeerd, maar vind persoonlijk dat het erg traag werkt (ik heb al verschillende dingen gedaan om het sneller te krijgen, o.a. services uitschakelen e.d., maar dat hielp niet echt). Als ik OpenOffice opstart (ok, ik weet dat dat niet het snelste pakket is, maar toch) dan duurt het wel 40 seconden voordat het is opgestart. Dus ben ik op zoek naar iets lichters.

Ik zat met het idee te stoeien om er gewoon Gentoo op te installeren. Zal dit echt veel snelheidswinst opleveren? Het duurt namelijk ff voordat het geïnstalleerd is, dus dan wil ik dat ook vantevoren weten :)

Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

OpenOffice booten duurt meestal ook redelijk lang hier; daar doe je weinig aan. Hoe lang deed je bijv. over booten tot je loginscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Mwah. Als je doorzettingsvermogen hebt is Debian geen probleem voor een Linux-newbie.
Ongeveer 5 jaar geleden, toen ik nog Windows-expert en MS fanboy was, en 0,0 verstand had van Linux ben ik ook als noob zijnde gewoon met Debian begonnen. Ik draai tot op de dag van vandaag Debian (op server en desktop).

No Problemo. Mits je dus doorzettingsvermogen hebt. Maar dan gaat er ook een wereld voor je open ;-)
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op dat dit niet het korte-vraagjes-topic is :)