Ik heb nu al tot drie keer toe, vanaf 15:30 al maar toen moest ik om 16:00 weg, een mooie post geschreven maar telkens klik ik hem per ongeluk weg als ik wat aan het opzoeken ben. Ik word gek van mezelf. Dus nu maar ff in een apart window
Goed... take4...
Je Celeron 700 ondersteunt kwa extra's MMX en SSE. Hier wil je dan ook waarschijnlijk support voor inbakken in apps. Vandaar dat je uiteraard aan je USE flags "mmx sse" wilt toevoegen om ondersteuning mee te bakken. Verder is je CFLAGS in /etc/make.conf belangrijk zoals dion_b ook al aangeeft. Om echt alles er uit te halen kun je denken aan: (het beste wat ik nu zo kan bedenken)
CFLAGS="-O3 -march=pentium3 -mmmx -msse -mfpmath=sse,387 -pipe -fomit-frame-pointer"
Door die mfpmath variabel worden zowel SSE als i387 berekening gebruikt. Dit is voor je performence doorgaans het snelst. Wat wel erg belangrijk is is dat deze optie eigenlijk nog experimental is, ook gebruikt deze optie volgens mij 2x zoveel registers van je CPU en de x86 is niet enorm rijk aan registers, misschien dat je daar, zeker met de Celly, voor uit moet kijken. Dus je kunt het proberen maar ik kan je de stabiliteit niet garanderen. Als het werkt is dat natuurlijk wel mooi. Verder voor de zekerheid even de -mmmx en -msse switches toegevoegd omdat dat ze toch nog even inschakeld als ze dat al niet worden gedaan door de -march=<cpu> switch. Verder staat die op P3 omdat je Celeron gewoon een P3 Coppermine is met minder cache

Je kunt deze --ietwat extreme-- cflags denk ik het beste proberen op losse pakketen in plaats van je make.conf zodat je niet system-wide onstabiliteit aan gaat tasten. Mocht je gezeik krijgen dan zou je eerst nog terug kunnen stappen naar -mfpmath=sse, wat niet beide opties combineerd en je dus wat spaarzamer en veiliger is. Enkel apps die 80-bit variabele verwachten kunnen dan breken, maar mijn ervaring is dat de optie sse wel veilig is.
Ook is er nog zoiets als de -funroll-loops switch wat ook nog toe te passen is. Meeste programma's halen er marginale winst mee, maar je hebt er dus ook die juist iets langzamer zullen gaan. Ook vergroot deze switch de code iets.
Wat je het beste in je make.conf kutn plaatsen is denk ik dat wat dion_b ook al aangeeft:
CFLAGS="-O2 -march=pentium3 -mmmx -msse -pipe -fomit-frame-pointer"
-O2 of -O3, zoals dion_b ook al aangeeft, is een vraag die velen zich ook afvragen. Aangezien je 320MB RAM hebt is het niet speciaal nodig om -Os te gebruiken, daar trek je het wel mee. Je kunt er wel mee experimenteren natuurlijk, misschien krijg je wel snellere laadtijden aangezien de bus van je Celly, 66MHz FSB, niet erg breed is en het systeem er dan misschien iets minder door hoeft te pompen. Je zou de -Os flag bijvoorbeeld toe kunnen passen op apps die je vaak opent en sluit, voor je progsels die altijd draaien zou ik -O2 of -O3 gebruiken, die laden 1x en dan zijn ze klaar kun je net zo goed voor top speed gaan denk je niet? Met jou systeem zou ik -O2 aanraden voor je CFLAGS.

Wat je nog aan deze veiligere CFLAGS toe zou kunnen voegen is de -mfpmath=sse switch. Of zelfs sse,387 als je dat wilt proberen. SSE instructies zullen over het algemeen sneller zijn i387, wel is het zo dat SSE niet alle berekeningen aankan en daar zal de compiler dan ook terug vallen op i387, maar daar hoef je je dus niet druk over te maken want dat doet hij zelf. Mocht je ooit compileer fouten krijgen of apps die om een dergelijke reden crashen, lijkt me niet met deze rustigere flags maar alles kan, dan moet je ze gewoon iets minder aggresief maken. Door bijvoorbeeld -fpmath switch niet toe te passen en mocht het dan nog niet lukken kun je een lager optimalisatie level gebruiken.
Om even te concluderen zou ik dus de onderste, veiligere CFLAGS met eventueel de -mfpmath=<setting> switch in je make.conf doen. En de extremere aan je wensen aanpassen, zoals -O2 / -O3 etc.
Wil je der meer van weten dan is het aan te raden de manual pages van GCC te bekijken.
GCC-3.4.4 Manual Index
En dan met name deze 2:
•
Optimize Options
•
i386 and x86-64 Options
Daar vind je de meest gangbare switches terug

Gentoo schotelt je op dit moment geloof ik GCC-3.4.5 voor als stable, teminste dat heb ik hier.
* Ultraman hoopt dat het zo klein beetje duidelijker is 
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.