Beste Linux Moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 1.100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Beekman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 20:27

Dennis Beekman

Dennis Beekman

Topicstarter
ik heb nu een MSI 875P Neo-FISR PCB 2.0 en wil naar linux overstappen (suse 10.1), maar dit moederbord geeft me veel problemen.

- frontpanel audio werkt niet
- drivers zijn moeilijk te vinden
- mijn bak valt constant uit.

dit zal wel niet allemaal met linux te maken hebben, maar aangezien ik toch een nieuwe nodig bent is mijn vraag simpel.

welk moederbord (P4) werkt volgens jullie het best met linux en is er het beste compatible mee als je het over drivers en performance hebt ?

Mijn Machine Nu !

alvast bedankt

Microsoft Surface Laptop 7 13" | Qualcomm Snapdragon X Elite 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een mooie tyan of supermicro? :+
wat mag het kosten?

anders is een GB wel prima vaak.
wat heb je zelf al gedaan en welke eisen heb je?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Moederborden zijn over het algemeen niet de moeilijkste onderdelen wat Linux betreft. Als je wegblijft bij extreme modellen met extra raid-controllers en zo, dan zal het allemaal wel makkelijk werken. En ook als er wel een raid-controller op zou zitten is dat nog geen probleem, alleen kost het iets meer tijd.
Maak eerst eens een lijstje met borden die in aanmerking zouden komen, want P4 is wel heel erg ruim...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Kijk anders eens naar Intel bordjes als je niet wilt overclocken etc. Deze borden hebben over het algemeen goede support voor linux.

http://Compusmurf.xs4all.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

deepbass909 schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 11:15:
Moederborden zijn over het algemeen niet de moeilijkste onderdelen wat Linux betreft. Als je wegblijft bij extreme modellen met extra raid-controllers en zo, dan zal het allemaal wel makkelijk werken. En ook als er wel een raid-controller op zou zitten is dat nog geen probleem, alleen kost het iets meer tijd.
Maak eerst eens een lijstje met borden die in aanmerking zouden komen, want P4 is wel heel erg ruim...
Dit is echt de grootste waanzin.

Eigenlijk werkt ieder moederbord wel, maar je kunt beter een corporate merk nemen zoals SuperMicro, Intel....

Asus is allemaal leuk, mooie features, maar ik blijf er even van weg, hoewel een P5B het wel prima zal moeten doen.

Gisteren nog een BIOS-update gedaan op mijn Intel Mobo... was gewoon een Linux-BootCD die alles zelf deed :D

Neem geen MSI, ASUS (de bling series voor gamers), Chaintec, ASrock wanneer je geen gezeur wil hebben met ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 21:42

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

dbeekman schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 09:32:
[..]- frontpanel audio werkt niet
- drivers zijn moeilijk te vinden
- mijn bak valt constant uit.
[..]
En deed hij het wel via de externe aansluitingen, of heb je dat niet getest? Want meestal start linux op met audio-volume op 0, en dat zegt dan dus weinig over het wel of niet werken van je aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kippenijzer schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 11:24:
[...]

En deed hij het wel via de externe aansluitingen, of heb je dat niet getest? Want meestal start linux op met audio-volume op 0, en dat zegt dan dus weinig over het wel of niet werken van je aansluitingen.
Klopt, hoewel KDE hier zijn instellingen nu wel onthoudt dacht ik.

Maar, je moet even met je Channels op het 3e tabblad testen. Mijn Intel HDA kon zo ook 6-kanaals doen, en ik er een Live 5.1 die ik nog had liggen in gezet omdat ik daar meer profijt van dacht te hebben.

No-way dus !!! Lekker simpel houden heb je meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:14
Ik gebruik ook Linux op diverse PCs met diverse mobo's. Ik kijk niet echt naar het merk, maar eerder naar de gebruikte chips en chipsets.
Mijn MSI mobo heeft 2 Gbit LAN's erop zitten. Een Realtek chip (goed ondersteunt, maar wel relatief hoge CPU-load bij grote belasting) en 1 Marvell, waarvoor ik geen driver heb.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185039

Hier draait Linux nu op een Asus bordje (A8V Deluxe) en heeft goeie ondersteuning voor alles

Alles werkt tenminste gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

GarBaGe schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 11:30:
Ik gebruik ook Linux op diverse PCs met diverse mobo's. Ik kijk niet echt naar het merk, maar eerder naar de gebruikte chips en chipsets.
Belangrijk argument want ik heb de vorige keer niet goed opgelet een een moederbord met JMicron IDE controller gekocht. Gelukkig zit die ondersteuning tegenwoordig wel in de 2.6.18 kernel. :P
Mijn MSI mobo heeft 2 Gbit LAN's erop zitten. Een Realtek chip (goed ondersteunt, maar wel relatief hoge CPU-load bij grote belasting) en 1 Marvell, waarvoor ik geen driver heb.
Marvell zit tegenwoordig in de kernel. Bak de skye2 driver als module (dit is belangrijk) en je Marvell moet het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05 09:40
Zelf heb ik een mooie Tyan Thunder K8W en onder linux heb ik alles werkende:
  • SATA-controller
  • IEEE1394 Poorten
  • USB Poorten
  • et cetera

My weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turiya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:19
Neem geen MSI, ASUS (de bling series voor gamers), Chaintec, ASrock wanneer je geen gezeur wil hebben met ondersteuning.
Asus heb ik nooit problemen mee gehad onder linux, Asrock wel; netwerkchip R8111B wordt door SuSE 10.0 niet herkend. Kan je fijn als linux beginneling uitzoeken hoe je daar een kernel module voor compileert en installeert zonder dat je internet het doet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

De vuistregel is toch wel: "niet te nieuw".

Ik heb nu een P5B deluxe. Het draait als een zonnetje, maar omdat het nieuw is zijn er nog wat kleine probleempjes:
* De kanalen van de geluidskaart werken niet normaal (verkeerde namen bij de in- en output kanalen)
* De IDE controller wordt pas goed ondersteunt vanaf kernel 2.6.19 (die is nog niet eens uit, laat staan dat standaard distro's werken)
* De NIC's zijn een Marvell Yukon 1 en een 2. Er is genoeg te vinden over hoe goed deze werken in Linux. Ik kan daar aan toevoegen dat Marvell Yukon met de SKGE driver prima werkt op 100Mbit.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 31-03 17:54

smokalot

titel onder

alles is wel op de een of andere manier supported, de vraag is alleen wat je belangrijk vindt. Als jij goede gigabit ethernet belangrijk vindt zou ik niet voor een nvidia chipset gaan, maar eerder voor een intel. als jij juist performance van harde schijven belangrijk vindt moet je misschien wel iets anders nemen, en als je de onboard geluidskaart wilt gebruiken kan daar ook heel wat verschil kwa gebruiksgemak vinden.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
ik heb hier verscheidene bakken draaien op asus en asrock, nooit problemen mee gehad.

maar zoals gezegd, die mobo's zelf hebben er niks mee te maken. eerder je chipsets. nForce heb ik zonder problemen aan de gang gekregen, intel i810 is ook no problemen. gewoon de lijst van linux compatible dingen tegen je nieuwe mobo's houden.

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Anoniem: 149075 schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 11:19:
[...]

Eigenlijk werkt ieder moederbord wel, maar je kunt beter een corporate merk nemen zoals SuperMicro, Intel....

Asus is allemaal leuk, mooie features, maar ik blijf er even van weg, hoewel een P5B het wel prima zal moeten doen.

Gisteren nog een BIOS-update gedaan op mijn Intel Mobo... was gewoon een Linux-BootCD die alles zelf deed :D

Je zegt hier precies wat ik bedoel. Ik pakte de raid-controllers alleen omdat ik weet dat daar altijd veel problemen mee zijn (geweest).
Maar wil je zekerheid, dan geldt simpelweg hoe kaler het bord is, hoe veiliger je zit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:03:
[...]

Je zegt hier precies wat ik bedoel. Ik pakte de raid-controllers alleen omdat ik weet dat daar altijd veel problemen mee zijn (geweest).
Maar wil je zekerheid, dan geldt simpelweg hoe kaler het bord is, hoe veiliger je zit.
Jij snapt het :)

En als je simpel en goed raid wil draai je gewoon SoftwareRaid.

Wil je ook goed maar met een device dat de zaken voor je oplost die je eigenlijk niet snapt of wil snappen.... koop een Areca :) (3ware support zuigt een beetje bij een crash)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Beekman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 20:27

Dennis Beekman

Dennis Beekman

Topicstarter
het moet een socket 478 moederbord zijn met agp....en jah het geluid deed het wel via de achterzijde van moederbord, en mijn microfoon deed op bijde niets anders dan (pieeeeeip) heel erg luid.

verder viel de machine iedere keer uit en moesten de schijven herbouwt worden door linux tijdesn de boot.

|:( ik ben er echt helemaal ziek van !

ik heb een asus moederbord in de planning type : P4S-800D-X

hier zit een sis chipset in, gaat deze werken met fedora of suse ?

[ Voor 16% gewijzigd door Dennis Beekman op 05-10-2006 15:08 ]

Microsoft Surface Laptop 7 13" | Qualcomm Snapdragon X Elite 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-02 14:44
Als je microfoon aan het piepen was had je dan niet gewoon last van "feedback", dan moet je het opname-niveau van de microfoon wat lager zetten (of de output over de speakers killen).

Verder moet ik zeggen dat ik tot nu toe ook nooit echt last heb gehad met linux, maar ik heb eigenlijk ook nooit gloednieuwe moederborden in handen gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 17:47

Colan

sucks @ solderen

ik heb oook op meerde pc's verschillende Linux getest, en de enige waarop het bijv. niet werkte was mijn eigen pc, dit omdat deze nieuwe en exotische hardware had, en twee weken later werkte de hele boel...in principe zal elke vakergebruikte chipzet inmiddels wel ondersteunt zijn :)

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 149075 schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 11:19:
[...]

[...]

Euhm, als we het over "waanzin" gaan hebben. Oordeel als het om driverondersteuning gaat *NOOIT* op basis van iets loos als merk van het moederbord.

Kijk gewoon naar de chips op een bord en kijk of die ondersteund zijn. Als alle functionaliteit die je wilt gebruiken ondersteund is, dan is een bord OK. Als ondersteuning van relevante zaken ontbreekt, dan is een bord niet OK. Zo simpel is het, of het nu gaat om Asus, Asrock, Intel, MSI, Tyan of wat dan ook :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 15:03:
[...]

Euhm, als we het over "waanzin" gaan hebben. Oordeel als het om driverondersteuning gaat *NOOIT* op basis van iets loos als merk van het moederbord.

Kijk gewoon naar de chips op een bord en kijk of die ondersteund zijn. Als alle functionaliteit die je wilt gebruiken ondersteund is, dan is een bord OK. Als ondersteuning van relevante zaken ontbreekt, dan is een bord niet OK. Zo simpel is het, of het nu gaat om Asus, Asrock, Intel, MSI, Tyan of wat dan ook :o
Ik weet heel zeker dat je hier pas achter komt als er iets niet werkt en je Google gaat gebruiken om problemen op te lossen.

Chipsets is een punt waar je zeker op moet letten, maar dan nog wil het niet zeggen dat het goed werkt aangezien er onder windows soms wel eens wat hardware anders gebruikt wordt dan het werkelijk is.... ala RaidControllers enzo.

Ik had hier een D915PGN wat geen nieuw bord is en ik kon alleen van CentOS en Debian Debian Etch goed installeren. Sarge crashte tijdens de begin van de installatie, 2.4/2.6 kernel maakte niet uit. Dit was hetzelfde voor CentOS... zelfs de ServerCD deed lastig.

Etch met een 2.6 installeerde out of the box. Was dudielijk een probleem met de SATA-controller die ik NIET als raidcontroller gebruik. (en volgens mij nog wel wat meer)

Maar over het algemeen werken alle borden wel, het moeyt ook stabiel zijn en dat is naar mijn mening met de meer "Consumerborden" toch wat minder.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 07-10-2006 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 149075 schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 15:19:
[...]

Ik weet heel zeker dat je hier pas achter komt als er iets niet werkt en je Google gaat gebruiken om problemen op te lossen.
Mwoeah, ik heb de laatste maanden twee moederbordern gekocht en in beide gevallen heb ik toch echt van tevoren gekeken hoe het met support zit - en beide werken prima (Asrock 939SLI-eSATA2 en MSI K8NGM2-FIR).
Chipsets is een punt waar je zeker op moet letten, maar dan nog wil het niet zeggen dat het goed werkt aangezien er onder windows soms wel eens wat hardware anders gebruikt wordt dan het werkelijk is.... ala RaidControllers enzo.
Die "RAID controllers" op moederborden zijn gewoon IDE/SATA controllers met software-RAID op BIOS-niveau. Sowieso ranzige hacks IMHO...

Maar los daarvan, juist dit soort dingen kun je heel goed van tevoren opzoeken. En dan niet op de site van de fabrikant maar in gedegen reviews en topics in fora. Zo is er op de Anandtech forum een enorm topic over de MSI K8NGM2-FIR, met links naar een even uitgebreide topic op nVnews over Linux en de nVidia 6150/430 chipset. Moraal was dat support aanvankelijk minimaal of beta was, maar na verloop van tijd alles stabiel en functioneel was. En dat is natuurlijk wat je wilt horen :)
Ik had hier een D915PGN wat geen nieuw bord is en ik kon alleen van CentOS en Debian Debian Etch goed installeren. Sarge crashte tijdens de begin van de installatie, 2.4/2.6 kernel maakte niet uit. Dit was hetzelfde voor CentOS... zelfs de ServerCD deed lastig.

Etch met een 2.6 installeerde out of the box. Was dudielijk een probleem met de SATA-controller die ik NIET als raidcontroller gebruik. (en volgens mij nog wel wat meer)
Hohoho...

Hier heb je het over iets anders, namelijk distro-specifieke support. Als het op de kernel aankomt is Linux gewoon Linux. Er is support of niet. Maarja, veel distro's laten je niet standaard zelf een kernel bakken. Dat is leuk en makkelijk, maar dan kun je dingen als dit verwachten als je distros met oudere kernels (Debian Stable bij uitstek, mogelijk CentOS ook ((nog) geen eigen ervaring mee opgedaan)) gaat gebruiken. Oplossing is eigenlijk simpel - zorg ervoor dat je wel zelf je kernel bakt, of dat je nagaat of de support voor de hardware die je overweegt aanwezig is in de kernel die standaard met je distro meegeleverd is *en* dat het ook standaard ingecompileerd zit en/of beschikbaar is als module op de installer van de distro. Dit heeft dus weinig met de hardware en veel meer met de software (distro!) te maken.
Maar over het algemeen werken alle borden wel, het moeyt ook stabiel zijn en dat is naar mijn mening met de meer "Consumerborden" toch wat minder.
Bah, vooroordelen. Ook hier moet je niet naar merk kijken. Ik kan zo brakke Intel en Tyan bordtypes noemen, net zo goed als dat ik rock-solid PC Chips en Asrock borden ken. Het is wel zo dat een random Intel bord meer kans heeft stabiel te zijn dan een random PC Chips bord, maar persoonlijk zijn "random" en "kans" twee woorden die ik niet graag hoor icm stabiliteit. En als je met random kans geen genoegen neemt zit er niets anders op dan om uitgebreid onderzoek te doen naar reviews en ervaringen met exact de borden (liefst zelfde revisie) die je overweegt. Mogelijk komt daar zo'n mooie Intel uitrollen, mogelijk ook iets totaal anders ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

merk maakt niet uit voor wat voor chips erop zitten natuurlijk, maar het maakt wel uit bij het BIOS. Het BIOS van mijn Asus A8N-VM CSM was de eerste maanden dat ik m had gewoon kapot, waardoor het instabiel was (als ik niet bepaalde kernel params meegaf), moeizame cpufreq support, geen ACPI, enz.

Windows doet dingen met BIOS anders (niet beter/slechter ofzo, anders), waardoor die "toevallig" geen last had van problemen. het duurde een paar maanden voor het BIOS ook gewoon goed werkte met linux/*BSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 09:05

|sWORDs|

vSphere/ESXi

dion_b schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 16:14:
[...]
Die "RAID controllers" op moederborden zijn gewoon IDE/SATA controllers met software-RAID op BIOS-niveau. Sowieso ranzige hacks IMHO...
[...]
Natuurlijk is een Intel IOP342 iets anders dan een Silicon Image 3114, maar zijn de raidcontrollers in de chipset (Nvidia, Intel) niet beter dan software raid?

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

sWORDs schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 16:28:
[...]

Natuurlijk is een Intel IOP342 iets anders dan een Silicon Image 3114, maar zijn de raidcontrollers in de chipset (Nvidia, Intel) niet beter dan software raid?
nee, er zitten helemaal geen raidcontrollers in de chipset, die zitten in het BIOS en in de drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

smokalot schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 16:32:
[...]

nee, er zitten helemaal geen raidcontrollers in de chipset, die zitten in het BIOS en in de drivers.
Dat kan toch niet er zit dan toch wel degelijk verschil in de SATA Controller Registers, een Silicon Image raid controller bestaat toch ook uit een chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
irondog schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 11:49:

Ik heb nu een P5B deluxe. Het draait als een zonnetje, maar omdat het nieuw is zijn er nog wat kleine probleempjes:
* De kanalen van de geluidskaart werken niet normaal (verkeerde namen bij de in- en output kanalen)
* De IDE controller wordt pas goed ondersteunt vanaf kernel 2.6.19 (die is nog niet eens uit, laat staan dat standaard distro's werken)
* De NIC's zijn een Marvell Yukon 1 en een 2. Er is genoeg te vinden over hoe goed deze werken in Linux. Ik kan daar aan toevoegen dat Marvell Yukon met de SKGE driver prima werkt op 100Mbit.
He, dat mobo heb ik ook in mijn linux server zitten samen met een E6400. De IDE controller werkt inderdaad niet, maar ik heb toch alleen maar SATA schijven binnenkort dus dat is niet interessant. Wat geluid betreft; ik ben geen problemen tegengekomen. Ik heb er alleen een 2.0 speakersetje aan hangen voor de standaard bliepjes enzo. Qua netwerk, de bovenste Marvell doet het niet onder linux, de onderste wel, op 1 gbit.

Voor de rest is het een ideaal mobo voor linux.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik heb hier een pc staan met een Asus P4P800SE staan en die werkt perfect onder linux (gentoo). De Yukon ethernet-chip die Asus erop heeft gezet doet zijn werk prima. IDE en s-ata werken ook allebei perfect. On-boardgeluid doet het ook prima (ook front-panel usb en geluid doen het prima). Een echte aanrader dus :D

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

smokalot schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 16:19:
merk maakt niet uit voor wat voor chips erop zitten natuurlijk, maar het maakt wel uit bij het BIOS. Het BIOS van mijn Asus A8N-VM CSM was de eerste maanden dat ik m had gewoon kapot, waardoor het instabiel was (als ik niet bepaalde kernel params meegaf), moeizame cpufreq support, geen ACPI, enz.
Dat is bijvoorbeeld een van de borden die ik overwoog toen ik mijn MSI K8NGM2-FIR koos. Identieke features, nagenoeg identieke chips, maar verschil als dag en nacht mbt BIOS (niet alleen Linux support trouwens, die A8N-VN CSM had ook onder Windows de nodige ranzigheid, maar Windows vergeeft meer ACPI gerommel). Ondertussen is dat bijgetrokken (zodanig dat ik z'n opvolger de M2NPV-VM besteld heb aangezien die 6150 chipset bevalt, maar ik met Pacifica wil spelen, wat AM2 socket vereist), maar het zijn typisch de dingen waar je idd op moet letten :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Een moederbord met zo min mogelijk onboard features en zo veel mogelijk pci e/x sloten ;)

Uiteraard als je een server wilt. Over het algemeen zijn onboard features nutteloos of snoepen ze van de CPU (Uiteraard niet meer als je naar moederborden kijkt van 400+ euro). Maar laat het moederbord doen waar het goed in is, en neem raidkaarten voor raid enz enz enz

Overigens heb ik geen slechte ervaringen met Asus, maar wel met Silicon meuk. Zie sig voor mijn specificatie ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

sWORDs schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 16:40:
[...]

Dat kan toch niet er zit dan toch wel degelijk verschil in de SATA Controller Registers, een Silicon Image raid controller bestaat toch ook uit een chip?
een chip is niet meteen een raid controller! de chips waar we het hier over hebben doen simpelweg de raid logica niet zelf, de driver laat dat door de CPU doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een reactie op Dion over de raidcontrollers.

Het probleem is juist dat deze softwarematig zijn soms. Als je de Softwareversie van de raid uitschakeld op het bord wil dat niet zeggen dat die controller wel goed ondersteund wordt... die wordt namelijk nog steeds gebruikt !

Dat bedoelde ik dus... was maar een voorbeeld, maar zo kan het ook zijn met O/B sound... VGA...... ga maar door.

Je kent het verhaal van die SWmodems toch wel onder Windows ? Waren gewoon allemaal dezefde chips maar werkten soms ook niet met driver/MB/OS combinatie... 98/ME/NT/2000/XP... en zo verder.

SWmodems werken trouwens sowiezo bagger onder Linux ;)

Dion ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel en hoe ik er naar kijk.... niets is gewoon zeker, wordt wel beter. Borden zijn ontworpen goed met Windows te werken, betekend niet dat de ondersteuning in Linux zo lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 149075 schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 19:34:
Even een reactie op Dion over de raidcontrollers.

Het probleem is juist dat deze softwarematig zijn soms. Als je de Softwareversie van de raid uitschakeld op het bord wil dat niet zeggen dat die controller wel goed ondersteund wordt... die wordt namelijk nog steeds gebruikt !
Euh, dus?

Als je de RAID-functie in BIOS uitschakelt blijft er gewoon een IDE controller over. Die IDE controller is 99 van de 100 keer prima ondersteund als je een up-to-date kernel gebruikt. Dat zou ook nooit voor installatie OS problemen mogen geven, aangezien ieder weldenkend mens z'n OS op de native IDE controller van het bord installeert in zo'n geval. Dan kun je na installatie een nieuwe kernel bakken met de support die je nodig hebt. Kijk eens in de kernel config, er is nogal wat gesupport op gebied van IDE controllers :z
En voor de duidelijkheid: ik gebruik hier IDE als overkoepelende term voor PATA en SATA
Dat bedoelde ik dus... was maar een voorbeeld, maar zo kan het ook zijn met O/B sound... VGA...... ga maar door.
Dit volg ik even niet.
Je kent het verhaal van die SWmodems toch wel onder Windows ? Waren gewoon allemaal dezefde chips maar werkten soms ook niet met driver/MB/OS combinatie... 98/ME/NT/2000/XP... en zo verder.
Totaal ander verhaal. De IDE controllers zijn wel volwaardige IDE controllers, het is alleen de RAIDfunctie die ze in software doen. Die Winmodems zijn (ze bestaan nog steeds...) niets anders dan A/D interfaces waar de driver dan wijs uit moest worden.
SWmodems werken trouwens sowiezo bagger onder Linux ;)
http://linmodems.org/

Id Software's John Carmack has posited that a linmodem may be able to have lower latency than a controller-ful modem. This is an issue of great importance to real-time gamers, as the slightest decrease in latency translates into a higher score.

Russ Nelson writes: A lot of people claim that a Winmodem has no place in a Linux box. I disagree. There are many applications for a Winmodem if you stop thinking of it as a modem, and start thinking of it as a telephone interface:

* Think telephone emulation (put the audio card into full duplex, and talk to the linmodem with it).
* Think telephone with a backspace key (use the linmodem to dial for you).
* Think smart telephone: "That line is busy. Do you want me to retry in five minutes?"
* Think "voice dialling".
* Think "soft pbx". Equip enough machines in an office for all the outside lines. Then do IP telephone inter-office, and go to a linmodem when you need an outside line.
* Think answering machine.
* Think pager interface. (Your answering machine takes the call, phones your pager company and pages you).
* Think "contact database with integral dialler, and answering machine recognition".
* Think "call recording with no off-hook click".
* Think message detail recorder (basically a record of all time spent on the phone. Great for billing).

Valt dus heel erg mee :o
Dion ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel en hoe ik er naar kijk.... niets is gewoon zeker, wordt wel beter. Borden zijn ontworpen goed met Windows te werken, betekend niet dat de ondersteuning in Linux zo lekker is.
Een bord bestaat voor het OS niet. Een bord is niets anders dan een verzameling chips die op deze of gene manier aan elkaar hangt en hier en daar met BIOS aan elkaar gelapt wordt. En bord wordt dan ook niet voor een bepaalde OS ontworpen denk aan de >64MB OS/2 optie die nog steeds in vrijwel ieder BIOS zit ondanks dat dat sinds OS/2 Warp anno 1994 niet meer nodig is voor OS/2, laat staan elk ander OS op aarde 8)7 .

Waar veel mensen de mist in gaan is juist om chips <> borden en OS <> distro niet duidelijk uit elkaar te houden. Het feit dat de actuele Linux kernel een chip ondersteunt wil niet zeggen dat een willekeurige (al dan niet recente) distro het out-of-the-box gaat doen. Dit is niet bepaald iets unieks aan Linux (denk aan gebrek aan SATA-support in Windows XP tot kort). Maar 9 van de 10 keer is het gewoon werkend te krijgen met een eigen kernel. Bij nieuwere hardware ontkom je daar niet aan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

smokalot schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 18:45:
[...]

een chip is niet meteen een raid controller! de chips waar we het hier over hebben doen simpelweg de raid logica niet zelf, de driver laat dat door de CPU doen.
Duh. De vraag is of het beter is dan dan linux/windows software raid. Ik zeg alleen dat ik denk dat na de echte raid controllers de chipset/bios implementatie beter is dan echte software raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
sWORDs schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 23:10:
[...]

Duh. De vraag is of het beter is dan dan linux/windows software raid. Ik zeg alleen dat ik denk dat na de echte raid controllers de chipset/bios implementatie beter is dan echte software raid.
Hangt echt compleet van je softraid controler af en hoe deze met falende hardware overweg gaat. Intel heeft op dit moment de beste software RAID en is opt dit moment het meest flexibel met de matrix RAID die ze bieden: software RAID zoals je dat van een goed OS ook zou verwachten.
Op linux is controller-softRAID geimplementeerd via het devicemapper systeem, wat wil zeggen dat de RAID-controler gewoon aangestuurd wordt als een IDE-controler, de diskmappings uitgelezen worden en vervolgens met de devicemapper interface de disks aanelkaar gezet worden tot een RAID array.
Dit framework is ook wat je gebruikt als je met LVM aan de slag gaat, waarbij LVM IMHO een stukje flexibeler is. Het enige wat je met dmraid wint tov LVM of software RAID is dat ook windows overweg kan met je RAID setup. Qua kwaliteit zal het niet superveel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

jealma schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 16:45:
He, dat mobo heb ik ook in mijn linux server zitten samen met een E6400. De IDE controller werkt inderdaad niet, maar ik heb toch alleen maar SATA schijven binnenkort dus dat is niet interessant. Wat geluid betreft; ik ben geen problemen tegengekomen. Ik heb er alleen een 2.0 speakersetje aan hangen voor de standaard bliepjes enzo
De output is ook prima. Skypen werkt eigenlijk alleen door wat te prutsen met de geluidsinstellingen. De kanalen zijn verkeerd genaamd en ik moet "toggelen" met instellingen na elke reboot om Skype aan de praat te krijgen.
. Qua netwerk, de bovenste Marvell doet het niet onder linux, de onderste wel, op 1 gbit.
Ik heb geen kwaliteitstest gedaan, maar ze doen het allebei. Die bovenste gebruikt de SKY2 driver bij mij. Die driver is gewoon nog niet zo goed (zo heb ik gelezen) en daarom gebruik ik hem ook gewoon niet.
Voor de rest is het een ideaal mobo voor linux.
Ideaal, nou, over pakweg een jaar zeker. Nu nog niet voor iedereen. Hij klokt wel gigantisch over indien je geheugen het toelaat. :) Een 100% overclock blijkt totáál geen uitzondering, maar daar zijn anderen meer in thuis dan ik.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die IDE controler van die asus borden is ook wel overheen te komen: archlinux heeft de JMicron driver al in de standaardkernel zitten, ik neem aan dat archlinux niet de enige is die die patch even simpel gebackport heeft uit de 2.6.19 branch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Die backport heb ik zelf gedaan, maar dan uit de MM banch i.p.v. 2.6.19:
http://tienstra4.flatnet....te/2.6.18-gentoo-pata.txt

Die libata IDE drivers uit MM werken het beste voor de JMicron IDE controller. Ik heb daarom dit libata framework uit MM gepeuterd en in 2.6.18-gentoo gezet.

Bij 2.6.19 is dit nieuwe libata IDE framework opgenomen. Tis duidelijk dat je zonder C / Kernel kennis gewoon even moet wachten voordat deze driver in de standaard distro's te gebruiken is.

[ Voor 4% gewijzigd door irondog op 10-10-2006 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:14
Persoonlijk vind ik een RAID controller pas een RAID controller als dat ding meer bevat als alleen maar aansluitingen voor disks.
Dus een I/O chip voor XOR calculaties en/of geheugen voor buffering en/of battery backup. (3ware / Areca etc)
Het enige voordeel van een BIOS software RAID setup is als je inderdaad een RAID wil definieren en deze multiplatform wilt gebruiken. Alleen de gedachte al dat zo'n setup betrouwbaar zou moeten werken.... *brrrrr* :)
Dus voor mij een non-RAID FAT32 partitie voor het delen van data tussen Windows en Linux in een multiboot environment. Voor de rest kunnen beide OSen hun eigen (soft) RAID setups hebben met hun eigen disks en/of partities. Ben je gelijk af van je BIOS software RAID setup in multiplatform omgevingen en heb je dus ook geen expliciete software RAID support nodig in Linux voor je specifieke chip, omdat je gewoon Linux' algemene software RAID kan gebruiken op basis van een kale PATA / SATA chip.

Btw, laatst een Debian servertje opnieuw ingericht. Gelijk rootfs op LVM op software RAID definieren in de setup menu's van Debian. Echt helemaal geweldig. En werken: in 1 keer (ik installeer Debian niet zo vaak, dus dan zie je gelijke grote verschillen in de installer in de loop van de jaren :) )

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
GarBaGe schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:51:
Btw, laatst een Debian servertje opnieuw ingericht. Gelijk rootfs op LVM op software RAID definieren in de setup menu's van Debian. Echt helemaal geweldig. En werken: in 1 keer (ik installeer Debian niet zo vaak, dus dan zie je gelijke grote verschillen in de installer in de loop van de jaren :) )
Hmmja, en dan moet je booten van een single lvm volume. Dat is niet grappig. Ik hou mijn root, usr en var expres is ene simpele md-mirror. Dan kan je altijd nog vrij eenvoudig van een single disk booten..

Voor datavolumes gebruik ik wel veel vaker lvm

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2288

Als ik het goed begrijp is er geen intel matrix raid support voor linux.

Even resumerend;

- er is linux ondersteuning als single controller
- geen soft-raid matrix support; dus geen raid 6
- je kan beter linux soft-raid gebruiken of een areca (hardware controller)

Het scheelt nogal in de aanschaf tussen een bord zonder en een bord met raid tegenwoordig.
Dan is het wel prettig dat je goed informatie hebt.

Vraagje, geldt dit hele verhaal ook voor nVidia of ATi/AMD chipsets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:33
irondog schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 11:49:

Ik heb zelf ook een P5B deluxe en als je de IDE/SATA controller van de chipset op AHCI zet dan werkt het perfect! De JMicron controller (met IDE poort) op IDE modus en dan werkt die ook goed.

https://github.com/atoomnetmarc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dat verhaal geldt ook voor ati en nvidia.
hardware raid met die chipjes gaat eigenlijk nooit goed met Linux (vaak doet btw nog steeds een windows driver het werk.... ).

Als je dat echt wil moet je gewoon een losse raidkaart nemen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een update met mijn moederbordellende hierboven (Asus M2NPV-VM) - na lang kloten en aanmodderen heb ik het maar opgegeven en heb ik een SBLive erin gevrot. Dat werkt prima, dus het lag wel degelijk aan het moederbord. Het is me nog steeds enigszins een raadsel waarom een MSI K8NGM2-FID met exact zelfde chipset (en dus intel-hda driver) wel probleemloos werkte, maar in ieder geval kan ik iedereen die iets met sound wil doen onder Linux aanraden in een ruime boog om de M2NPV-VM heen te gaan...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ook typisch dat de MSI K9NGM2 wel goed met die chip overweg kan... Die borden zijn bijna gelijk qua hardware...
Heb er Gentoo op draaien met een 2.6.18 kernel en de alsa drivers vanuit de kernel. Dit werkt super met de MSI, zelfs het aan en uitzetten van de frontpanel audio werkt vanuit de mixer.
Alleen wil het bord niet hot rebooten als ik de nvidia video driver pak, maar wel als ik de nv driver gebruik... Beetje vaag en heeft waarschijnlijk met het vrijgeven van het geheugen te maken... (of een voeding die net te licht is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199704

Ik heb Suse 10.1 draaien op een MSI K9NGM bord met voorlopig alleen de op het bord
aanwezige geluids en video chips.
Dit bord heeft de NVidia Geforce 6100. Ik heb de NVidia driver in gebruik en dat gaat prima.
De Audio met Alsa doet het ook, behalve de Front Mic ingang.
Wat wel uit moet staan in het bios is ACPI, want dat gaat fout zodra de X-server start.
Zonder ACPI draait het prima alleen moet ik de PC met de aan/uit knop uitschakelen
als ik afsluit. rebooten gaat wel.

Installeren met ACPI enabled in bios ging al fout, dus geinstalleerd ACPI disabled.
Naderhand inschakelen gaat fout zodra de Xserver start. Het systeem schakelt
dan plots af na 3 piepjes
Enige soortgelijke ervaringenmet identieke mobo's??

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 199704 op 06-12-2006 01:45 . Reden: 't Was gisteravond al laat ]

Pagina: 1