🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Eerder de drukgroep, maar dat is dezelfde reparatie (namelijk koppelingset vervangen)datadevil schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:49:
Moeilijk terugschakelen, is dat een koppelingsplaat of kan het ook wat anders zijn?
Maar het kan ook versleten synchromesh ringen zijn. Wat voor auto is het, hoe oud en hoeveel kilometer gelopen.
Heb je het bij veel versnellingen, of alleen z'n 2 bijvoorbeeld?
[ Voor 7% gewijzigd door !null op 08-01-2016 11:52 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Corolla Verso 2003, ongeveer 108k gelopen.!null schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:52:
[...]
Eerder de drukgroep, maar dat is dezelfde reparatie (namelijk koppelingset vervangen)
Maar het kan ook versleten synchromesh ringen zijn. Wat voor auto is het, hoe oud en hoeveel kilometer gelopen.
Heb je het bij veel versnellingen, of alleen z'n 2 bijvoorbeeld?
Het is een beetje wisselend, vooral de 1 is moeizaam, maar andere ook wel volgens mij. Als ik snel schakel (nog wat toeren heb) en niet pas bv. na een bocht dan gaat het minder moeilijk, zegt misschien ook nog wat.
Vooral als de auto nog rolt (kom aanrijden bij een rood stoplicht), maar dat lijkt mij synchromesh beveiliging. Bij het wegrijden uit een parkeervak wil hij soms echter ook lastig in de eerste versnelling. Tikje gas geven (zodat het blok wat kantelt?) en dan gaat het vaak al beter.
Zou dus best een kwaaltje van de bak kunnen zijn (wellicht hebben we een soortgelijke bak, Yaris is uit 2001). Zo heb ik ook eens in een Peugeot 206 gereden waarbij je hem soms amper in de achteruit kreeg, ook daar was een tikje gas geven vaak de oplossing.
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2016 12:00 ]
Ja, zou ook kunnen, vandaar mijn vraag voordat ik hem bij een dealer laat behandelen. Ford bakken hebben het vaak met hun achteruit ook inderdaad.ThinkPadd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:58:
De 1 gaat bij mijn Yaris ook moeilijk.
Vooral als de auto nog rolt (kom aanrijden bij een rood stoplicht), maar dat lijkt mij synchromesh beveiliging. Bij het wegrijden uit een parkeervak wil hij soms echter ook lastig in de eerste versnelling. Tikje gas geven (zodat het blok wat kantelt?) en dan gaat het vaak al beter.
Zou dus best een kwaaltje van de bak kunnen zijn (wellicht hebben we een soortgelijke bak, Yaris is uit 2001).
[ Voor 4% gewijzigd door datadevil op 08-01-2016 12:00 ]
Bij mijn Yaris gaat hij meestal wel aardig in z'n 1, niet altijd supersoepel, maar wel altijd zonder tandenknarsen. Hebben jullie er ook geluid bij?
(mijn Yaris heeft iets van 215.000 gelopen)
De tandjes poetsen is mij nog niet gebeurd.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2016 12:21 ]
Verwijderd
Boekje geeft aan dat 0W-20 het best is maar dat er tijdelijk ook 5W-20, 5W-30, 10W-30, 15W-40 en 20W-50 in mag. Ik vind dit nogal een ruime range.
In Nederland zie ik de originele 0W-20 olie van Toyota niet. Meestal koop ik mijn olie in Duitsland maar daar zijn weer andere types te koop. Op forums lees ik dat ze ook wel Mobile 1 0W-30 gebruiken omdat deze erg dun is.
0W-20 maar dan half synthetisch terwijl het eigenlijk volledig moet zijn.
0W-30 volledig synthetisch maar wel 0W-30.
Ik rij veel korte stukken maar hij gaat ook mee naar zuid Frankrijk waar hij de bergen gaat zien met volle bepakking. De 0W-30 lijkt mij dan de beste keuze. De 0 toch voor de korte stukjes en koude starts en de 30 toch voor de kracht en hogere temperaturen in het buitenland.
Hebben jullie andere ideeën?
Misschien is dit ook meer iets voor Het 'kleine' Motorolie topic. Maar misschien hebben andere hybride rijders dit ook op moeten zoeken.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
5W30, volledig synthetisch moet volgens mijn meer dan goed genoeg zijn.Headshot_NL schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 18:41:
Weet iemand trouwens welke olie het meest geschikt is voor de Yaris Hybrid?
Boekje geeft aan dat 0W-20 het best is maar dat er tijdelijk ook 5W-20, 5W-30, 10W-30, 15W-40 en 20W-50 in mag. Ik vind dit nogal een ruime range.
In Nederland zie ik de originele 0W-20 olie van Toyota niet. Meestal koop ik mijn olie in Duitsland maar daar zijn weer andere types te koop. Op forums lees ik dat ze ook wel Mobile 1 0W-30 gebruiken omdat deze erg dun is.
0W-20 maar dan half synthetisch terwijl het eigenlijk volledig moet zijn.
0W-30 volledig synthetisch maar wel 0W-30.
Ik rij veel korte stukken maar hij gaat ook mee naar zuid Frankrijk waar hij de bergen gaat zien met volle bepakking. De 0W-30 lijkt mij dan de beste keuze. De 0 toch voor de korte stukjes en koude starts en de 30 toch voor de kracht en hogere temperaturen in het buitenland.
Hebben jullie andere ideeën?
Misschien is dit ook meer iets voor Het 'kleine' Motorolie topic. Maar misschien hebben andere hybride rijders dit ook op moeten zoeken.
Ik gooi dat ook in mijn 2.0 VTTI, draait hij prima op
Cogitationis poenam nemo patitur
En ik heb nog een restje van die 0W-30 over.
Zolang ze maar volledig synthetisch zijn. Vol Synt. Olie-en blijven namelijk langer (onder de verschillende omstandigheden) aan hun specificaties voldoen. Het is overigens niet zo dat een keertje de minerale variant zorgt voor motor problemen. Gewoon netjes het oliefilter vervangen indien dat aan wordt gegeven.
Dat is ongeveer hetzelfde bij alle auto's.Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2016 @ 09:44:
Hoe lang gaat een accu normaliter mee bij Toyota?
Tussen de 3 en 5 jaar.Maar hij kan eerder stuk gaan als je de auto lang niet gebruikt.
Al rijden de meeste mensen gewoon door tot hij een keer niet meer start.
Meestal merk je het dat de accu heel versleten is als hij niet meer start... (stuk is relatief, het kan zijn dat hij met warmer weer nog wel start, maar met kouder weer niet...)RocketKoen schreef op zondag 10 januari 2016 @ 09:52:
[...]
Dat is ongeveer hetzelfde bij alle auto's.
Tussen de 3 en 5 jaar.Maar hij kan eerder stuk gaan als je de auto lang niet gebruikt.
Al rijden de meeste mensen gewoon door tot hij een keer niet meer start.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Ik kan natuurlijk hier en daar een schroevendraaier tussen duwen maar het kan vast netter.
Tips zijn van harte welkom.
Ja, dat deed ik ook. En ook geen lid van de wegenwacht.OgWok schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:45:
Wil je op veilig spelen, dan kan je 5 jaar aanhouden. Ken genoeg gevallen waar 8 en 10 jaar wordt gehaald.
Dat heeft me 2 jaar geleden een accu van 380 euro gekost
Je kunt ook een slechte accu hebben. Komt voor. Er zat een nieuwe accu in onze Yaris, komen ze het jaar daarop (bij de beurt): de accu is slecht, kunnen we die vervangen? Toen heb ik wel maar even aangegeven dat dat niet mogelijk was omdat hij nog maar net een jaar oud was. Dus toen hebben ze hem vervangen onder garantie.RocketKoen schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:09:
[...]
Ja, dat deed ik ook. En ook geen lid van de wegenwacht.
Dat heeft me 2 jaar geleden een accu van 380 euro gekost(wegenwacht is duur als je geen lid bent...)
Ik zou eens moeten kijken hoe oud de accu van onze Auris is... Hij startte nog wel zonder problemen vorige week, na meer dan een week stil staan en met vorst. Dus slecht is hij in ieder geval nog niet
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ook dat zegt helemaal niks, het is zo onvoorspelbaar.Wailing_Banshee schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:29:
Ik zou eens moeten kijken hoe oud de accu van onze Auris is... Hij startte nog wel zonder problemen vorige week, na meer dan een week stil staan en met vorst. Dus slecht is hij in ieder geval nog niet
Ik dacht ook dat de accu's nog wel goed waren, gezien ze m'n Landcruiser starten die 3 weken stil stond. In de kou, onder een laag sneeuw. Ik moest water langs de deuren laten lopen om ze open te krijgen (vast gevroren). En gewoon starten.
Een week later stond ik met dooie accu's
Ik heb een toyata prius III van meer dan 6 jaar oud en een Aygo van 5,5 jaar oud en beiden hebben nog de orginele accuVerwijderd schreef op zondag 10 januari 2016 @ 09:44:
De Prius heeft 120000 km gelopen de Aygo 36000 km
We hadden wel een probleem gehad als hij niet had gestart op woensdag, want ik betwijfel of ik de motorkap open had gekregen!null schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:11:
[...]
Ook dat zegt helemaal niks, het is zo onvoorspelbaar.
Ik dacht ook dat de accu's nog wel goed waren, gezien ze m'n Landcruiser starten die 3 weken stil stond. In de kou, onder een laag sneeuw. Ik moest water langs de deuren laten lopen om ze open te krijgen (vast gevroren). En gewoon starten.
Een week later stond ik met dooie accu's
Net zo lang als je olie: eeuwig.Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2016 @ 09:44:
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Wat een gaaf ding, gaat zo in productie.... Dus geen concept model....
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
De (lood-)accu in de Prius heeft natuurlijk ook precies niets te lijden: Die hoeft geen motor te starten.hardtarget schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:13:
[...]
Ik heb een toyata prius III van meer dan 6 jaar oud en een Aygo van 5,5 jaar oud en beiden hebben nog de orginele accu
De Prius heeft 120000 km gelopen de Aygo 36000 km
Die Lexus is fantastisch! En met een 5 liter v8 van 477pk!

* Wailing_Banshee hides
Die S800 vind ik nou wel weer leuk, hoewel ik de koplampen zelf iets minder rond had gemaakt.

Hij doet dit automatisch wanneer het buiten donkerder wordt. Soms raakt ie wel eens in de war en dan zit je met je bakkes vol in het licht van de tellers. Meenstal schakelt hij bij mij naar 2 seconden weer goed terug. Dit kun je volgens mij niet aanpassen.RocketKoen schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 23:16:
[...]
hier dimt het automatisch zodra je de koplampen inschakelt. Maar ik weet niet of dat bij de nieuwe modellen nog steeds is.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Op zich een geinig ding, ik vind alleen de neus iets te hoog eindigen (waardoor hij die "bakkes" krijgt).!null schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 08:23:
De S800 komt eigenlijk wel een beetje terug in de concept car van laatste tijd. Sportwagentje met een 1.5 of 1.2 turbo. Heel klein coupe-tje.
[afbeelding]
zitten 2 accu's inBacchus schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:48:
[...]
De (lood-)accu in de Prius heeft natuurlijk ook precies niets te lijden: Die hoeft geen motor te starten.
Die laatste gaat zeker niet in 6 jaar stuk.
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb de lampen altijd in de auto stand staan, dus ze gaan automagisch uit en en aan. Wanneer ik dan de motor af zet gaat de lampen ook uit. Niks follow me home. Ik kan het in de handleiding ook niet terug vinden.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik heb gewoon handmatig bediende lampen.. Ik heb het in ieder geval zeker niet
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Lichten op auto laten staan als je dan de motor afzet moet je de verlichting hendel naar je toehalen. Dit geeft 30 seconden licht.
Dit kan je een paar x doen tot 2 minuten ofzo.
Dus 4x naar je toe halen.
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Eens kijken of het ook op die gekke manier werkt bij de Auris.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Yup, na uitzetten auto is het een keer een "groot licht knipper" geven (op mijn 2012 Hybrid Dynamic). Gebruik het nooit, want de auto staat aan de straat en niet op een oprit. Dus de voordeur verlichten lukt toch niet. In het portiek hangt een lamp die dat veel beter kan.chucky666 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:00:
Als je google gebruikt dan zou het zo moeten werken :
Lichten op auto laten staan als je dan de motor afzet moet je de verlichting hendel naar je toehalen. Dit geeft 30 seconden licht.
This footer is intentionally left blank
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Parkeer je langs de straat, dan heb je er geen hol aan.
Het is wel vrij makkelijk zelf te knutselen, in ieder geval op een oudere auto.
Maar dat het standaard is zou ik wel irritant vinden, dan zou je het toch wel uit moeten kunnen zetten via het menu?
[ Voor 30% gewijzigd door !null op 21-01-2016 21:32 ]
Ik heb een huis met een oprit. En ik zou er ook niets aan hebben. Staat hij mooi de garage deur te verlichten. De achterdeur zit aan de lange kant van de opritPaT schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:18:
Totdat je een huis met oprit of eigen parkeerplaats heb. In mijn geval straalden de koplampen mooi even de tuin en achterdeur aan zodat tuinverlichting eigenlijk overbodig was. Erg handig!
Ik vind die functie dat de interieur lampen even blijven branden (totdat ik hem op slot doe) wel heel handig.
Of dat de verlichting al aan gaat zodra je hem van het slot doet, zeker in het donker hoef je dan niet te gaan pielen in het donkerWailing_Banshee schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 08:22:
[...]
Ik vind die functie dat de interieur lampen even blijven branden (totdat ik hem op slot doe) wel heel handig.
Ik zou sowieso alsnog een lampje met bewegingsmelder kopen, heeft meer nut imhoPaT schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:18:
Totdat je een huis met oprit of eigen parkeerplaats heb. In mijn geval straalden de koplampen mooi even de tuin en achterdeur aan zodat tuinverlichting eigenlijk overbodig was. Erg handig!
Indeed it works!chucky666 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:00:
Als je google gebruikt dan zou het zo moeten werken :
Leuk hoor, maar wel erg omslachtig te bedienen.
De achterlichten gaan niet mee aan, alleen de dimlichten.
Oh, voor de duidelijkheid, er hangen 2 lampen in de tuin met bewegingsmeldersTgR_KILLER schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:03:
[...]
Ik zou sowieso alsnog een lampje met bewegingsmelder kopen, heeft meer nut imhoWil graag ook zien wie voor de deur staat... of inbrekers weren.. Elke keer de auto verlichting aanzetten is weinig optie dan haha.
Ja dan welPaT schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:50:
[...]
Oh, voor de duidelijkheid, er hangen 2 lampen in de tuin met bewegingsmeldersMaar toen ik er net woonde nog niet en toen was het dus wel handig, dat coming home gebeuren.
Kort gezegd: is het verstandig om deze grote beurt bij een universele garage te laten doen? Komt er iets speciaals bij kijken met het vervangen van de bougies bijvoorbeeld?
Bougies vervangen kun je zelf met een beetje simpel gereedschap.mister_S schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 22:51:
Mijn Prius uit 2010 is over een paar duizend KM (2-3 maanden waarschijnlijk) toe aan de 90dKM beurt. De duurste dus waarbij de bougies worden vervangen. De auto had net een beurt gehad toen ik het kocht, dus dit is de eerste keer voor mij. Gezien het een hybride is (maakt dat uit met onderhoudsbeurten?) en gezien dit mijn eerste high-end (of hoe je het wilt noemen) auto is, vraag ik me af of een universele garage verstandig is. Bij Van Dorst bijvoorbeeld komt het uit op 478 euro, best prijzig. Als ik hier 100-150 op kan besparen bij een andere garage, is dat mooi meegenomen natuurlijk.
Kort gezegd: is het verstandig om deze grote beurt bij een universele garage te laten doen? Komt er iets speciaals bij kijken met het vervangen van de bougies bijvoorbeeld?
Maar 300-500 euro is een normale pricerange voor een grote beurt.
Bij de Euromaster zou het je bijvoorbeeld €325 kosten. Om maar even een landelijke keten te noemen.
Bedankt voor de price range in ieder geval.
edit: ik zie dat euromaster inderdaad een standaard pakket voor auto's vanaf 2004 heeft, waarbij ook de bougies worden vervangen, Dat is interessant.
[ Voor 25% gewijzigd door mister_S op 22-01-2016 23:33 ]
Tsja, dan is de merkdealer misschien toch ook voor honderd euro meer een goede keuze. Officiëler dan dat krijg je het niet. Zeker in het geval van een Prius kan ik me ook nog voorstellen dat een particuliere koper daar uiteindelijk ook iets meer voor over heeft als je hem zelf verkoopt.mister_S schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:26:
Ik kan waarschijnlijk het meeste zelf wel doen, maar ik ben van plan om voor het eerst in mijn leven een auto "officieel" te laten onderhouden.
Ik weet ook niet of elke universele garage begint aan een prius - uiteindelijk is die aandrijving toch wat minder "gewoon".
Gezien de hoeveelheid hybride auto's op de weg lijkt het me sterk dat een algemene garage daar in 2016 nog niet mee overweg kan.manzonderdas schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:42:
Hoe oud is je prius? Want als je het niet bij de dealer laat doen vervalt je (extra) garantie op je batterijpakket volgens mij. Of dat een meerwaarde is voor jou is twijfelachtig (risico vs meerkost dealer), maar als je je wagen wil verkopen denk ik dat het wel een mogelijke meerwaarde is als je kan zeggen dat er op de batterijen nog x jaar garantie zit.
Ik weet ook niet of elke universele garage begint aan een prius - uiteindelijk is die aandrijving toch wat minder "gewoon".
Daarnaast verandert het niets aan de grote beurt. De elektrische aandrijving is onderhoudsvrij.
Wat die extra garantie betreft heb je wel een punt. Die vervalt als je je onderhoud niet hebt laten doen bij een officiële dealer.
Wordt er helemaal niets gedaan aan de aandrijving en de e-CVT tijdens de grote beurt? Het probleem is dat ik hiervoor minimale ervaring heb met onderhoudsbeurten. Hiervoor had ik altijd relatief oudere auto's waaraan ikzelf met mijn vader sleutelde. Ik weet eigenlijk niet hoe gestandardiseerd deze beurten zijn. Zal een Euromaster bijvoorbeeld een checklist doorgaan die ze krijgen van Toyota? Of hebben ze een eigen checklist? Als ze een standaard checklist van Toyota krijgen, blijft de vraag hoe er 150 euro verschil in prijs kan zijn tussen een van Dorst en een Euromaster. Ik begrijp dat de dealer iets meer zal vragen (betere service?), maar is dat 50% extra waard? Moeilijk.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Een flinke nuance hoor, imitatie onderdelen......mister_S schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 18:50:
Kijk nu is het duidelijk, ik had niet verwacht dat er imitatie onderdelen gebruikt werden.
Je hebt bij Toyota bijvoorbeeld remblokken van Toyota en Denso
Komende uit dezelfde fabriek, de eerste zijn alleen via de Toyota importeur te krijgen, de tweede via de "distributie handel" zelfde kwaliteit, behoorlijk prijsverschil.
En dan bij je ze bijvoorbeeld ook nog van A-merk onderdelen fabrikanten, zoals Bosch, die wederom niet minder qua kwaliteit zijn als de gene waar het Toyota stempel op staat.
Imitatie is in de autohandel dus niet altijd imitatie, overigens... er zijn onderdelen waar het wel bij uit maakt.... Bijvoorbeeld een uitlaat... Een originele uitlaat van Toyota kan wel 15 jaar (of langer) mee gaan. Het soort staal wat ze hier voor gebruiken is ontzettend sterk. Ga je naar een uitlatenboer, dan koop je voor de helft minder een uitlaat die ook daadwerkelijk maar de helft minder lang mee gaat.
Overigens, leuk weetje qua Denso.... Wikipedia: Denso Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waar de QR-Code weg komt? Wikipedia: QR-code
[ Voor 5% gewijzigd door Bullet NL op 23-01-2016 19:39 ]
Als je vroeger met je vader sleutelde, dan is het je misschien opgevallen dat als je remblokken bij Brezan haalt, die goedkoper zijn dan originele remblokken bij de dealer. Nu gaat dat nog verder als je ze bij Onderdelen24 besteld. Komt wel uit Berlijn, dus duurt ook een dag of 2 langer.mister_S schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 18:31:
Het is een Prius uit 2010, dus de garantie op de accu is vervallen. Als het goed is moet dat vijf jaar zijn.
Wordt er helemaal niets gedaan aan de aandrijving en de e-CVT tijdens de grote beurt? Het probleem is dat ik hiervoor minimale ervaring heb met onderhoudsbeurten. Hiervoor had ik altijd relatief oudere auto's waaraan ikzelf met mijn vader sleutelde. Ik weet eigenlijk niet hoe gestandardiseerd deze beurten zijn. Zal een Euromaster bijvoorbeeld een checklist doorgaan die ze krijgen van Toyota? Of hebben ze een eigen checklist? Als ze een standaard checklist van Toyota krijgen, blijft de vraag hoe er 150 euro verschil in prijs kan zijn tussen een van Dorst en een Euromaster. Ik begrijp dat de dealer iets meer zal vragen (betere service?), maar is dat 50% extra waard? Moeilijk.
Voorbeeld: Gates distributieset voor een Volvo V70, kost in Berlijn rond de € 86,-- incl. waterpomp, spanner, geleiderol en riem. Daar kan je hem hier nergens voor krijgen.
Zoals ik ook al zei, kans dat je garantie nodig hebt, is minimaal. Alleen is het een goed verkoopsargument ("batterij is nog voor x jaar gedekt door Toyota garantie) als je hem wil doorverkopen, en dat kan ook de vooroordelen over hybride batterijen de kop indrukken.
OEM vs niet oem discussie wou ik niet naar boven halen. Soms kan zelfs niet OEM een langere levensduur hebben (RVS uitlaat bv). Verder kan een dealer soms gedetailleerdere foutmeldingen krijgen - maar daartegenover staat dat het een prius is, dus wat gaat daar aan stuk?
Als het correct uitgevoerd wordt, zou de onderhoudshandleiding gevolgd moeten worden maar in het wereldje van mannen in de techniek zitten er nu eenmaal cowboys die het motto "ik ben te goed voor een handleiding" voeren.
Nu weer een 'nieuwe' liefde

Maar je kunt niet alles hebben

[ Voor 13% gewijzigd door EWK op 24-01-2016 15:47 ]
Hoi!
De oudedatadevil schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:31:
is de km stand van je oude of je nieuwe?
Hoi!
Daar heeft ie ingestaan, een tonnetje terug.rimave schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:50:
Oeh, die had naar klokje rond gemoeten bij autoweek.
EWK in "Het grote Toyota-topic"
[ Voor 27% gewijzigd door EWK op 24-01-2016 19:09 ]
Hoi!
Hoi!
Al een beste KM stand om een auto over te nemenEWK schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:06:
Ik heb de laatste twee ton erop gezet. Bij 480.xxx heb ik hem overgenomen.
Ik heb er bijna 1500 km op de Yaris nu...
Deze heeft er nu 260k op staan. Na de bijna 7 ton met de vorige, durfde ik dit wel weer aanTgR_KILLER schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:43:
[...]
Al een beste KM stand om een auto over te nemenhoeveel heeft de nieuwe Corolla erop staan?
Hoi!
Ik had 250K kilometer op mijn Yaris toen ik hem verkocht (11 jaar oud) Heb hem gekocht als 3-jarige met 32K kilometer op de teller. Het is dat we een iets grotere auto wilde, anders was er nog wel wat meer bij gekomenTgR_KILLER schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:43:
[...]
Al een beste KM stand om een auto over te nemenhoeveel heeft de nieuwe Corolla erop staan?
Euh je bent nu 14Wailing_Banshee schreef op maandag 25 januari 2016 @ 07:49:
[...]
Ik had 250K kilometer op mijn Yaris toen ik hem verkocht (11 jaar oud) Heb hem gekocht als 3-jarige met 32K kilometer op de teller. Het is dat we een iets grotere auto wilde, anders was er nog wel wat meer bij gekomen
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Ik heb echter een probleempje met de centrale deurvergrendeling. De bestuurders zijde gaat soms pas open na 2 of 3 keer klikken met de sleutel.
Je ziet dan wel het schuifje steeds een stukje verder omhoog gaan. Op slot gaat meestal wel goed. En met de sleutel in de deur werkt het sowieso.
Heeft iemand misschien een idee of ik dit zelf op kan lossen of toch even langs de garage?
Het zou kunnen dat het mechanisme gesmeerd moet worden of dat er een stangetje niet recht meer is.Ruben1075 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:13:
Goedenavond. Ik heb sinds kort een Toyota Yaris uit 2004. Nog een prachtig ding en rijdt geweldig.
Ik heb echter een probleempje met de centrale deurvergrendeling. De bestuurders zijde gaat soms pas open na 2 of 3 keer klikken met de sleutel.
Je ziet dan wel het schuifje steeds een stukje verder omhoog gaan. Op slot gaat meestal wel goed. En met de sleutel in de deur werkt het sowieso.
Heeft iemand misschien een idee of ik dit zelf op kan lossen of toch even langs de garage?
Maar het is waarschijnlijker dat het motortje niet heel goed meer is. Dit motortje zou je kunnen vervangen door eentje van de sloop (of van ebay).
Het is wel zelf te doen, maar kan nog wel eens gepriegel zijn.
Hier zie je iemand die z'n motortje gewoon heeft schoongemaakt:
http://www.yarisworld.com/forums/showthread.php?t=44694
Als je op engelse termen zoekt zoals "toyota yaris change door lock motor" dan zie je ook youtube filmpjes.
Het valt mij vanaf het begin op dat er een stuk minder licht van de auto af komt dan mijn vorige 3 serie. Ik had in de 3 serie een setje Philips extreme vision en daar was ik wel tevreden over. Ik heb dan ook braaf aan de hand van de philips site een setje H4 lampjes gekocht. Echter zijn dat de verkeerde
Er zitten HIR2 9012 lampen in, net als in onze IQ die ook slecht licht geeft. Deze zijn duurder en lastiger te krijgen.
Zijn er opties met meer licht? eventueel een xenon kit (plug and play) omdat er een volledige reflector in zit.
-Edit-
Heb een setje gekocht. 40 watt per lampje met een Cree XHP50 led. Duurt vast even voordat het binnenkomt.
Heeft 55 euro gekost, daarvoor heb je geen xenon setje.

[ Voor 48% gewijzigd door Headshot_NL op 30-01-2016 21:03 ]
Nu hebben we heel af en toe wel de navigatie nodig in die auto dus daar gebruiken we dan een iPhone voor, het probleem is echter dat als je de telefoon via USB in de auto plugt moet je het systeem op "media" zetten om het geluid van de telefoon via de speakers te horen. Daardoor kan je dus geen radio meer luisteren, stel je zet het systeem op "radio" kan je niks meer uit de telefoon horen.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Mijn enige idee was om de iPhone via het aansteker gat op te laden en het geluid via de gewone iPhone speakers te laten afspelen. Waardoor je dus wel Radio kan luisteren.
Ik hoor graag van jullie!
Hoi!
Dat is lekker voor je data verbruikEWK schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:50:
Radio streamen vanaf je telefoon, dan gaat gewoon al het geluid via je speakers van je auto.
Overigens heb ik hetzelfde probleem met mijn Yaris (2015) Ik heb dan Android, Maar laatst google maps gebruikt als navi, werkte gewoon goed. Toen bedacht ik mij dat ik een telefoontje verwacht dus had bluetooth aangezet zodat ik kon bellen als het moest (radio van de auto stond gewoon aan).. Toen hield de aardige google mevrouw gewoon op met praten
Pas toen ik de bluetooth verbinding weer verbrak begon ze weer... beetje erg omslachtig.
Ongeveer 50MB per uur. Ik zit twee uur per dag in de auto waar slecht fm-bereik is. Als een maand 22 werkdagen heeft gemiddeld, dan is dat 2,2GB. Daar kan ik wel mee leven
Heeft een iPhone trouwens fm-transmitter? Anders kun je die misschien gebruiken.
Hoi!
HERE Drive, werkt perfect. Heb eerst Google Maps gebruikt maar die is niet altijd even betrouwbaar en doet soms rare dingen.vinom schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:01:
Welke navigatie gebruik je op je iPhone?
Stem en interface van HERE is ook zeer fijn
iPhone heeft geen FM antenne, en anders wordt het een dure grap met streamen.EWK schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:50:
Radio streamen vanaf je telefoon, dan gaat gewoon al het geluid via je speakers van je auto.
[ Voor 7% gewijzigd door TweakTweet op 02-02-2016 21:39 ]
Ik heb een Aygo.
Maar ik druk dus de schakelaar (die onder mijn ruitenwisser zit) in en zie op mijn dashboard dat lampje brandt. Ik rij 100km/u. Maar als ik dan gas los laat is de cruise control niet actief en rem ik gewoon langzaam af.
Wat doe ik verkeerd?
In die van mij, uit december 2014, zit geen cruisecontrol maar een snelheidsbegrenzer....
Naar mijn weten is cruisecontrol ook niet leverbaar op de nieuwe modellen.
Was ook lichtelijk teleurgesteld toen ik daar achter kwam
[ Voor 21% gewijzigd door Dissidend op 03-02-2016 09:45 ]
De druk op de knop is alleen voorbereiding. Daarna moet je het pookje omhoog drukken om je snelheid vast te zetten.Joostje123 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 09:12:
Ik ben nog een redelijk "rookie" qua autorijden. Maar heb een autotje van mijn werk, maar ik snap cruise control niet. Op de stukken dat ik nu rijd probeer ik het soms zeker op de a2 tussen Utrecht en Amsterdam zal ik cruise control fijn vinden.
Ik heb een Aygo.
Maar ik druk dus de schakelaar (die onder mijn ruitenwisser zit) in en zie op mijn dashboard dat lampje brandt. Ik rij 100km/u. Maar als ik dan gas los laat is de cruise control niet actief en rem ik gewoon langzaam af.
Wat doe ik verkeerd?
Je moet eerst de cruisecontrol optie inschakelen (dat doe jij nu waarschijnlijk), dat die ik met een tik tegen tegen het einde van cc-handel (ik heb een Yaris). Dit moet elke keer na uit/aanzetten van de auto. Indicator in tellerblok licht na inschakelen op.Joostje123 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 09:12:
Ik ben nog een redelijk "rookie" qua autorijden. Maar heb een autotje van mijn werk, maar ik snap cruise control niet. Op de stukken dat ik nu rijd probeer ik het soms zeker op de a2 tussen Utrecht en Amsterdam zal ik cruise control fijn vinden.
Ik heb een Aygo.
Wat doe ik verkeerd?
Bij de gewenste snelheid druk je vervolgens een handel omhoog (de SET-richting). Bij bv remmen schakelt de cruise control weer uit. Door handel omlaag te drukken, gebruik je de RESume optie. Dan gaat hij weer terug naar de vorige snelheidsinstelling. Door de handel naar je toe te trekken kun je ook de cc uitschakelen, ipv remmen.
Ik doe dit uit mijn hoofd, dus hopelijk heb ik alle handelbewegingen goed beschreven. Het gaat zo automatisch dat je er weinig bij nadenken hoeft. Het Toyota systeem werkt veel beter dan de VW optie in de Golf Plus van mijn ouders.
This footer is intentionally left blank
Je hebt het goed beschreven. Hij drukt nu enkel op de ON/OFF knop waarmee de CC functionaliteit wordt ingeschakeld. Als de CC aan staat zie je inderdaad een mooi rond icoontje op het dashboard. Wanneer de CC aan staat kan je het actief maken en dan wordt er een tweede icoontje (SET) actief.ajhaverkamp schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 09:33:
[...]
Je moet eerst de cruisecontrol optie inschakelen (dat doe jij nu waarschijnlijk), dat die ik met een tik tegen tegen het einde van cc-handel (ik heb een Yaris). Dit moet elke keer na uit/aanzetten van de auto. Indicator in tellerblok licht na inschakelen op.
Bij de gewenste snelheid druk je vervolgens een handel omhoog (de SET-richting). Bij bv remmen schakelt de cruise control weer uit. Door handel omlaag te drukken, gebruik je de RESume optie. Dan gaat hij weer terug naar de vorige snelheidsinstelling. Door de handel naar je toe te trekken kun je ook de cc uitschakelen, ipv remmen.
Ik doe dit uit mijn hoofd, dus hopelijk heb ik alle handelbewegingen goed beschreven. Het gaat zo automatisch dat je er weinig bij nadenken hoeft. Het Toyota systeem werkt veel beter dan de VW optie in de Golf Plus van mijn ouders.
En er is een reden waarom Toyota al sinds mensenheugenis in elk model Toyota/Lexus exact hetzelfde CC systeem inbouwt: het werkt gewoon goed.