Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
Het gaat om een generator die waterstofmoleculen scheidt om zo elektriciteit op te wekken.
Hebben ze slim gezien hoor,
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 18:35 ]
Ja, een brandstofcel. Ik vind het niet zo slim gezien hoor:Verwijderd schreef op maandag 24 november 2014 @ 18:17:
Hola, hij gebruikt de waterstof niet om te op rijden hé, deze propere energie dient om stroom op te wekken voor de electrische aandrijving/batterijen.
Het gaat om een generator die waterstofmoleculen scheidt om zo elektriciteit op te wekken.
Hebben ze slim gezien hoor,

-edit-
En vergeet niet dat er aan de efficiëntie van de H2-cyclus niet zoveel te doen is. Ja, mogelijk is een gedeelte van de restwarmte van de elektrolyse/compressie ergens voor te gebruiken, maar in de auto ben je dus 60% van de energie als warmte aan het dumpen. Dat beetje wat voor cabineverwarming gebruikt kan worden gaat geen grote deuk maken in de totaalscore.
Maar goed, we wonen in Nederland waar het woord duurzaamheid niet ontzettend veel waarde meer heeft, dus het zal wel weer de hemel in gesubsidieerd worden...

[ Voor 33% gewijzigd door JeroenH op 24-11-2014 19:05 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Stel je maakt waterstof m.b.v. gas, als je dan de CO2 per kilometer uit gaat rekenen zal het nog slechter zijn dan een benzine auto.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
(Dat de e-auto maar enkele van de vele onduurzaamheden van de fossiele auto oplost is dan wel weer een ander verhaal...)
- de meeste mensen hebben schrik van de sterk verminderde actieradius, ongeacht of dit binnen dagelijks gebruik valt
- veel mensen willen hun vrijheid en flexibiliteit niet opgeven om afhankelijk te zijn van laadpunten
- veel onzekerheid over de correcte actieradius en de laadtijd, afhankelijk van de temperaturen en belasting
- onzekerheid over houdbaarheid en afname efficientie van de batterijen
- grote afstanden zijn of meerdere, lange ritten kunnen enkel gedaan worden als er zorgvuldig gepland wordt
- kleine kans op "vandalisme" door mensen die de laadkabel uittrekken of een onzichtbaar defect met de lader
- 150km radius is leuk, maar heen/terug betekent 75km afstand als je niet naar een stadscentrum gaat (vrienden/familiebezoek, concert/party, landelijk, etc.)
Het is voor veel mensen teveel vraagtekens en beperking om zomaar om te gaan. En deze problemen heeft een waterstofcel-wagen dus niet of in véél minder intense mate. Het is dan een electrische auto met het bereik van een brandstofwagen. Dat het nu nog niet "schoon" of efficient voorzien kan worden is natuurlijk meh maar het is niet alsof onze wagens zo milieuvriendelijk geproduceerd worden.
[ Voor 14% gewijzigd door Phuncz op 24-11-2014 21:21 ]
Vooral dat laatste punt is toch een groot nadeel van een electrische auto. Ik zou er genoeg aan hebben voor woon/werk verkeer (zeg maar tussen de 60 en 65 km/dag, heen en terug), ik heb ook een eigen oprit, dus opladen thuis zou geen probleem mogen zijn, maar mijn familie woont tussen de 300 tot 1500km bij mij vandaan. En dat is natuurlijk wel een probleem voor electrische auto's (zonder extra generator).Phuncz schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:19:
Volledig electrisch is leuk maar er zijn een paar problemen mee:
- de meeste mensen hebben schrik van de sterk verminderde actieradius, ongeacht of dit binnen dagelijks gebruik valt
- veel mensen willen hun vrijheid en flexibiliteit niet opgeven om afhankelijk te zijn van laadpunten
- veel onzekerheid over de correcte actieradius en de laadtijd, afhankelijk van de temperaturen en belasting
- onzekerheid over houdbaarheid en afname efficientie van de batterijen
- grote afstanden zijn of meerdere, lange ritten kunnen enkel gedaan worden als er zorgvuldig gepland wordt
- kleine kans op "vandalisme" door mensen die de laadkabel uittrekken of een onzichtbaar defect met de lader
- 150km radius is leuk, maar heen/terug betekent 75km afstand als je niet naar een stadscentrum gaat (vrienden/familiebezoek, concert/party, landelijk, etc.)
En voor een tweede auto (de Auris voor alle lange afstanden, de electrische voor woon/werk) is het toch echt een paar euro's te duur....
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Zie een Tesla Model S, ja die is te duur voor de gewone man, maar verder neemt hij alle vooroordelen weg. Middels het supercharger netwerk kun je in 1 dag naar de zuidkust van Frankrijk, met een paar pauzes (die je toch al ging nemen op zo'n 1400km rijden). Er gaat binnenkort een tweaker een roadtrip doen met zijn Model S, naar de noordkaap, 6500km gratis langs de superchargers
Accutechniek dient alleen verbetert te worden om de prijs naar beneden te halen, en sneller te kunnen laden. Hogere energiedichtheid zou leuk zijn, maar is geen prio. Het is belangrijker dat een auto met een rijbereik van 200km (praktijkwaarde) voor een laag bedrag komt, en dan snelladen.
@Wailling_Banshee, het is nu heel zinnig om een elektrische auto te kopen als tweede auto. Het is dat ik net geld aan m'n nieuwe woning heb uitgegeven, maar anders kocht ik een Mitsubishi I-Miev voor ommenabij de 10K (ja dan is hij wel 3 jaar oud), maar:
- geen wegenbelasting
- 100Wh/km ===> €2,50 per 100km, hilarisch laag
- rijdt beter dan vergelijkbare brandstof auto
Maandelijkse besparing is behoorlijk. Ook met een Leaf. Gewoon 90 tot 95% van je ritjes met de EV doen.
De zuinige diesel is helemaal niet beter. De brandstofcel heeft een rendement van 40%. Dat is volgens mij toch echt hoger dan bij een dieselmotor. En hoe zit het met het aanmaken van de brandstof? Het rendement van de waterstofproductie is volgens mij toch een stuk hoger dan het produceren van diesel uit ruwe olie.!null schreef op maandag 24 november 2014 @ 19:46:
Precies dat plaatje spreekt boekdelen, waarom we het niet moeten doen. Meer dan een verdrievoudiging van energie behoefte, die ervoor zorgt dat (puur energetisch gezien, dus niet luchtkwaliteit) een zuinige diesel al een stuk beter is. En als heel of half Nederland op een waterstof auto rijdt, dan is dat dramatisch. En ook erg moeilijk om nog groen op te wekken, waar dat bij een elektrische auto dus 3 keer zo makkelijk is.
Stel je maakt waterstof m.b.v. gas, als je dan de CO2 per kilometer uit gaat rekenen zal het nog slechter zijn dan een benzine auto.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
[ Voor 6% gewijzigd door Phuncz op 25-11-2014 09:51 ]
Als je nu een Model S hebt, is er werkelijk geen probleem meer om je te verplaatsen binnen West-Europa. Supercharger netwerk wordt uitgebreid, enige wat rest is het psychologische probleem van mensen.
Tja die ene vakantie naar Bulgarije of Griekenland met de auto wordt wat lastig / wat meer plannen. Maar als je het daar over hebt (ik ben niet vies van een goeie roadtrip) dan verklaren mensen je toch al voor gek en vragen waarom je niet gewoon vliegt. Hetzelfde is al met naar Nice of Monaco rijden in 1 dag, vinden mensen tegenwoordig al teveel gedoe. En een Model S kan dat al. Die kan al meer dan de meeste mensen nodig hebben of uberhaupt willen. Alleen realiseren ze zich dat niet.
Ik zie ook liever geen diesel, maar heb je dat plaatje gezien? Er blijft maar 25% over van wat de gascentrale aan elektriciteit genereert, en dan is enig verlies of slechter rendement van de gascentrale niet eens meegenomen!EXX schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 09:36:
[...]
De zuinige diesel is helemaal niet beter. De brandstofcel heeft een rendement van 40%. Dat is volgens mij toch echt hoger dan bij een dieselmotor. En hoe zit het met het aanmaken van de brandstof? Het rendement van de waterstofproductie is volgens mij toch een stuk hoger dan het produceren van diesel uit ruwe olie.
Beter laat je de auto direct op gas draaien. De koppeling naar duurzaam opwekken maakt het helemaal veel te duur en ingewikkeld (helaas).
Nogmaals, een waterstof tankstation kost 2 miljoen euro, en kan dan 50 auto's bedienen

En dan hebben we het nog niet eens over de vrachtwagens of andere vormen van bevoorraading. (liefst maken ze het ter plekke met PV op het dak, ware het niet dat het tankstation dan een heeeeeeeeeeel groot dak moet hebben om meer dan een paar auto's te kunnen bedienen.
Volkswagen doet het ook al met hun zuinige 1 op 100 wagentje. Al ziet dat er nog beter uit dan die Mirai
Hoewel de efficiëntie dan wel niet top mag zijn, ik vind het toch ook niet wat dat ik een auto weet ik hoe lang aan t stopcontact moet hebben wil ik kunnen rijden. Een Waterstofauto kan je geloof ik in een paar minuten voltanken... mits je eerst een tankpunt hebt gevonden dan...
[ Voor 34% gewijzigd door Momentumlol op 25-11-2014 10:54 ]
Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --
Ik vind het zo wazig: als je de autoreclames mag geloven is de ene auto nog unieker dan de andere. Klopt geen donder van natuurlijk, gewoon allemaal metalen doosjes op wielen. Want o wee als het er een beetje anders uitziet dan de eenheidsworst, dan zijn de rapen gaar.
Maar goed, het uiterlijk is marketing van Toyota natuurlijk, plus dat men in Japan een wat andere smaak heeft dan in Europa.
Wat ben je dan nog kwijt voor de stroomvoorziening? (dus niet het laden zelf, maar zodat je kunt laden). Want als hij rond de 10K 2e hands is, zou het nog een leuke vervanging zijn voor de Starlet...!null schreef op maandag 24 november 2014 @ 22:12:
@Wailling_Banshee, het is nu heel zinnig om een elektrische auto te kopen als tweede auto. Het is dat ik net geld aan m'n nieuwe woning heb uitgegeven, maar anders kocht ik een Mitsubishi I-Miev voor ommenabij de 10K (ja dan is hij wel 3 jaar oud), maar:
- geen wegenbelasting
- 100Wh/km ===> €2,50 per 100km, hilarisch laag
- rijdt beter dan vergelijkbare brandstof auto
Maandelijkse besparing is behoorlijk. Ook met een Leaf. Gewoon 90 tot 95% van je ritjes met de EV doen.
(oh, en de goedkoopste die ik zo snel kan vinden is rond de 13.000 euro)
[ Voor 4% gewijzigd door Wailing_Banshee op 25-11-2014 13:11 ]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
En inderdaad beginnen bv. gebruikte Leafs met niet gek veel kilometers langzaam binnen het bereik van de gewone man te komen. Wie weet als volgende auto, als we dan nog een auto nodig denken te hebben... ik zou met een Leaf prima uitkomen. Als ik verder weg wil neem ik de trein wel - en snelladen wordt ook steeds beter.
Alleen de kostenstructuur van de e-auto vind ik zo vervelend. De variabele kosten (brandstof en - hopelijk - onderhoud) zijn laag, maar de vaste kosten (voornamelijk afschrijving) zijn zo hoog. Daardoor wordt zo'n ding voor een consument financieel pas interessant boven een flink aantal jaarkilometers. En nu weet ik wel, duurzaam enz., maar toch, ik kijk toch heel kritisch naar de totale prijs per km. Die zal voor mijn Prius ergens tussen de 30-35ct per km uitkomen, en dat vind ik prijzig zat. Bij relatief weinig km zit een e-auto daar gegarandeerd overheen, alleen al door de afschrijving.
En hoewel ik er zelf niet zo bang voor ben ben je (financieel) wel flink de sjaak als er toch iets met de accu is. Cellen vervangen is volgens mij nogal bewerkelijk en dus duur.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 25-11-2014 13:29 ]
Voor het 20A laden zou je wellicht een aanpassing moeten doen, afhankelijk van je huidige stand van je groepenkast.
Met CHAdeMo kun je naar 80% laden in 20 minuten, maar dat krijg je niet voor elkaar voor je thuis aansluiting
@JeroenH, de prijzen (en dus afschrijving) zijn zo gek nog niet eens. Als je de Mitsubishi I-Miev vergelijkt met een Yaris uit hetzelfde jaar, dan kun je wel voor veel goedkoper een Yaris kopen. Maar: Zoek een Yaris die airco heeft (gelijkwaardige uitrusting) en minstens een 1.3 (gelijkwaardig vermogen (gevoelsmatig dan he), en ook nog eens met lage kilometerstand (want dat hebben de meeste EV occasions) dan zitten de prijzen er nog aardig dichtbij.
De Leaf zou vergeleken moeten worden met een Corolla of Golf, met vergelijkbare status.
Momenteel zou ik niet boven de 10K voor een I-Miev doen. Ik zie er nu 1 voor 11K in duitsland, en 12K in NL, lage kilometerstanden. Voor 2000 euro meer komen de Leafs ook al in het zicht, maar wel met flinke kilometerstanden. Leafs met lage kilometerstanden, moet je toch denken aan 17K. Is ook wel een stuk meer auto. Maar ze zijn wel aan het zakken, en komen daarbij in de buurt van gewone auto's.
Qua grootte klopt die I-Miev wel (hoewel ik een 5-deurs bij zo'n maat auto vreselijk vind...) Het is alleen zo'n investering die je moet doen. En de vraag is dan: hoe snel verdien je het terug?
Verzekering zal hoger zijn dan de Starlet (is nu de goedkoopste qua kilometers en alleen WA), wegenbelasting lager, (maar we betalen nu rond de 20 euro per maand), de Auris zal minder kilometers rijden (want dat wordt dan de vakantie auto i.p.v. de woon/werk verkeer auto), mogelijk kan daardoor de verzekering iets naar beneden (minder kilometers). Minder kwijt aan benzine per week (1x per week gaan we apart, 4x per week rijden we samen), maar de stroomrekening gaat omhoog.
Oftewel, een behoorlijke rekensom om te kijken hoeveel je bespaart...
Mijn schoonvader heeft een nieuwe Auris via zijn werk. Vorig weekend heb ik er een stukje in gereden. Dat ding heeft een automatisch inparkeersysteem. Absurd natuurlijk, maar ik had nog nooit zoiets in het echt gezien. Natuurlijk even getest en het werkt briljant! Echt heel wazig om het stuur uit zichzelf rondjes te zien draaien. Ik wil het ding nog wel eens aan de tand voelen met net te kleine gaatjes etc. natuurlijk
Ik zie het zo, een wat duurdere EV voor de dagelijkse ritjes en een goedkopere grotere auto ernaast voor de langere ritten. Tenminste, als je toch al twee auto's zou hebben.
Je zou het ook anders kunnen bekijken, ruil je Auris in op een Leaf of I-Miev, en ruil de starlet in op een grotere ruimere auto met trekhaak van max 2000 euro (een wat oudere Avensis/Corolla of zelfs Celica). Dan ben je niet zoveel aan aanschaf kwijt, en rij je toch veel goedkoper per maand.
Ik wil later eigenlijk het liefst een leuke Toyota 4Runner importeren, een lomp onzuinig bakbeest. Om vervolgens 95% van de ritjes met een kleine EV te doen.
[ Voor 10% gewijzigd door !null op 25-11-2014 14:19 ]
Dat is natuurlijk wel een mening die extreem de andere richting op gaat. Zelf ben ik niet van mening dat een wagen lelijk of puur functioneel moet zijn, eentje die er leuk uitziet vind ik wel leuk. Als je het inderdaad als een metalen doos ziet die je van plaats A naar B brengt, dan maakt het je allemaal misschien weinig uit. Maar ik vind het toch wel leuk om met een MR2 te rijden. De 3rde generatie is niet de mooiste wagen, alhoewel ik de 2de generatie zeer mooi vind, maar het rijdt wel zeer goed als je om zo'n dingen geeft.JeroenH schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 11:03:
Pfff wat een gemekker over uiterlijk. Het is een auto, mensen, geen van Gogh. Persoonlijk is dat het laatste wat me kan boeien aan een auto.
...gewoon allemaal metalen doosjes op wielen.
De Auris is meer dan groot genoeg voor ons tweeën (en ja, we hebben twee auto's nodig) dus die Auris blijft. Hij rijdt comfortabel (zeker als we op vakantie gaan, waar we meestal de grote wegen vermijden), geen tot weinig mankementen (de reden dat we onze Yaris weg gedaan hebben, onderhoud werd te duur, vergeleken met de waarde van de auto) en hij is compleet (en dat voor nog geen 10K!) Plus, ik heb de Auris vanaf het moment dat ik hem voor het eerst zag (ergens in 2006, dus nog voordat hij echt uit was...) mooi gevonden!null schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 14:17:
Mja, een Auris rijdt dan al 1 op 20 met lage mrb, dus is de besparing alweer minder. Maar de "brandstofkosten" van een I-Miev per kilometer zijn sowieso de laagste. Het is alleen de afschrijving en initiele aanschaf.
Ik zie het zo, een wat duurdere EV voor de dagelijkse ritjes en een goedkopere grotere auto ernaast voor de langere ritten. Tenminste, als je toch al twee auto's zou hebben.
Je zou het ook anders kunnen bekijken, ruil je Auris in op een Leaf of I-Miev, en ruil de starlet in op een grotere ruimere auto met trekhaak van max 2000 euro (een wat oudere Avensis/Corolla of zelfs Celica). Dan ben je niet zoveel aan aanschaf kwijt, en rij je toch veel goedkoper per maand.
Ik wil later eigenlijk het liefst een leuke Toyota 4Runner importeren, een lomp onzuinig bakbeest. Om vervolgens 95% van de ritjes met een kleine EV te doen.
Als er een auto vervangen gaat worden, is het de Starlet. Die is van '91 en begint zo ongeveer weg te roesten (helaas, want motorisch is hij nog perfect).
Mijn droom? Een Hilux! Voor de vakanties
Eigenlijk bevestig je alleen maar dat je met hetzelfde af kunt of zelfs wil als ik, en jij hoeft er nog nauwelijks geld voor bij te leggen. De Auris is meer dan groot genoeg zeg je. Dan een I-Miev waarschijnlijk ook wel, en dan hoef je nauwelijks bij te leggen. Meteen zakken je maandelijkse lasten behoorlijk.
Vervolgens verkoop je de Starlet, en leg je bij om een Hilux/4Runner te kopen voor 3K o.i.d. Droom bereikt, en dat de Hilux een onzuinige bak is geeft niet, want 90% van je ritten doe je elektrisch voor afgerond 3 euro / 100km. Zo, moeilijk is het allemaal niet
(ga dan wel voor een 4x4 op benzine, want anders is het natuurlijk onzinnig met de hoge mrb)
3 ct per km? Daar rijd ik mijn fiets nog niet voor!null schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 14:41:
doe je elektrisch voor afgerond 3 euro / 100km.
Wie gaat er ook kijken?
Buitenkant is niet belangrijk, zit toch altijd IN mijn wagen, eerder dan erbuiten. Gaat over 15-25k km/jaar. Lexus is300 is ook een optie, maar die kost me dan wel 50-75 euro per maand eigen bijdrage.
Vraag is wat jullie zouden doen:
de prius heeft meer beenruimte
de prius heeft meer gadgets (heads up display, adaptive cruise control)
de auris heeft dubbele airco en onafhankelijke ophanging achteraan (dus beter in de bochten)
de auris is geen monovolume
de auris verbruikt meer (maar relatiefgezien irrelevant wegens tankkaart)
[ Voor 14% gewijzigd door manzonderdas op 05-12-2014 09:30 ]
Signatures zijn voor boomers.
De Prius wordt in 2015 opgevolgd en je merkt dat hij al 5 jaar oud is, waar de Auris een design van 2012 is. De Auris zit veel korter bij de Duitse degelijkheid en rijeigenschappen aan dan zijn oudere broers.
Over een hybride verzekering/garantie voor je accu, kost normaal 39,95 en dan wordt alles van je accu gecontroleerd.
Gaat je accu kapot dan wordt ie ook kosteloos vervangen.
Maar dat is alleen voor auto's tot 10 jaar, maar volgens mij had je al 12 jaar garantie op die accu toch ?
Ik zou het wel doen als me auto ouder was maar dat kan dan niet ?
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Dat nadeel heeft de Auris TS ook. Die is achterin niet heel erg ruim. Ik rij hem zelf en vind het een prima bakkie. De CVT zorgt voor relaxed rijden en het naar rood omslaande powermetertje laat je weer net wat zuiniger rijden.EXX schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:13:
Pruis is ook geen monovolume maar een liftback. Nadeel: lange passagiers zitten achterin met hun hoofd tegen het dak.
De kofferbak is heerlijk ruim en bijzonder praktisch.
Het dashboard vind ik wel erg recht. In de vorige Auris helde het dashboard veel meer achterover, wat een ruimtelijk effect geeft. Het huidige dashboard geeft toch een beetje het gevoel dat ze eigenlijk niet helemaal uit kwamen met de beschikbare ruimte.
Pluspunt van het Auris dashboard is dat er een normaal instrumentarium in zit en niet zo'n battlestar Galactica geval als in de Prius. Daar zou ik gillend gek van worden, mede door de centrale plaatsing.
Die IS300 lijkt mij ook een mooie bak, maar ken ik verder niet.
[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 05-12-2014 11:39 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Accu heeft een garantie van 10 jaar, onbeperkt aantal km's...Er zijn al Toyota Hybrides met een KM stand tegen de 4 ton zonder een accu te vervangen.EXX schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 11:29:
Volgens mij is de garantie op alle hybride onderdelen (inclusief accu) 7 jaar / 160.000 km.
Geloof me, de accu is het probleem niet
Bij een gemiddelde diesel heb je al veel meer kosten gehad, denk aan distibutieriemen/kettingen en/of turbo's. De Hybride techniek van Toyota is ook tot hogere KM standen zeer betrouwbaar.
Het vervangen van een accu, indien dit in een sporadisch geval toch zou moeten is ongeveer 1600 a 1800 euro. Veel al valt dit binnen de garantie.
Cogitationis poenam nemo patitur

Bij het tanken ging er 43,4L in, dus in theorie had het gekund, maar ik vond het te krap. Als ik rijd is het meestal met onze 7mnd oude tweeling achterin, en ik wil echt niet het risico nemen stil komen te staan.
Wie weet bij de volgende tank. We blijven het proberen.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Wie weet bij een volgende tank, als ik wat minder korte/koude ritten heb moeten maken.
Ik probeer het liever te bereiken door aan de verbruikskant te werken. Dat vind ik een mooiere sport.
Ik weet er alles van: mijn collega hier op kantoor kocht in 2004 een Prius II: 10 jaar en bijna 500.000 km later loopt het ding nog steeds als een tierelier.Bullet NL schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 12:05:
[...]
Accu heeft een garantie van 10 jaar, onbeperkt aantal km's...Er zijn al Toyota Hybrides met een KM stand tegen de 4 ton zonder een accu te vervangen.
Geloof me, de accu is het probleem niet
4.5 op 100, dus 1 op 22.2JeroenH schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 19:36:
Ik wil nog eens 1000 km op een tank rijden (2006 Prius, 45L tank), maar I chickened out.
[afbeelding]
Bij het tanken ging er 43,4L in, dus in theorie had het gekund, maar ik vond het te krap. Als ik rijd is het meestal met onze 7mnd oude tweeling achterin, en ik wil echt niet het risico nemen stil komen te staan.
Wie weet bij de volgende tank. We blijven het proberen.
Als je dat in de afgelopen koude periode hebt gedaan ben je echt goed bezig.
Met mijn Auris Hybride uit 2010 heb ik afgelopen tijd net de 1 op 20 gehaald (1 op 21 op het display).
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Ik bedoel dat je met het reservetankje experimenteel op zoek kan naar "1.000 km op een tank", zonder dat het je uren tijd (plus schaamroodJeroenH schreef op zondag 07 december 2014 @ 13:24:
Jawel, jawel, natuurlijk kan dat, maar dat is natuurlijk valsspelenDan kan ik net zo goed een keer tussendoor tanken en dat niet opschrijven.
Ik probeer het liever te bereiken door aan de verbruikskant te werken. Dat vind ik een mooiere sport.
Thanks! Ja, is in de afgelopen maand - het komt zo uit dat ik redelijk precies één keer per maand tankTripl3 D schreef op maandag 08 december 2014 @ 08:27:
4.5 op 100, dus 1 op 22.2
Als je dat in de afgelopen koude periode hebt gedaan ben je echt goed bezig.
Sinds ik hem heb rijd ik overall wel iets minder zuinig hoor, maar de trend gaat nog altijd de goede kant op: http://www.spritmonitor.de/en/detail/630076.html
Noodgedwongen rijd ik echter wel meer korte, koude ritjes dan me lief is, en dat drukt het verbruik natuurlijk wel. Ik hoop dat dat over een tijdje niet meer zo is, dan zal de auto voornamelijk voor langere stukken gebruikt gaan worden. Hopelijk kan ik dan nog mooiere cijfers laten zien
Is ook niet gek, denk ik zo. Zelfde aandrijflijn als een Prius 3, verpakt in een iets minder aerodynamisch gevormde auto, toch?Met mijn Auris Hybride uit 2010 heb ik afgelopen tijd net de 1 op 20 gehaald (1 op 21 op het display).
Verwijderd
Heeft onlangs zijn grote beurt gehad alle filters zijn vervangen.
Zuiniger kan ik niet niet rijden, zal wel niets aan te doen zijn, km stand 62000 .
Maar dan toert hij overigens prima.... Overigens het beste wat je met Benzine kan doen is het zo snel mogelijk verbranden..... Kan er niet echt mee zitten, aangezien ik altijd auto's koop waar de kop net vanaf is (3 jaar oud max) loop ik nu tegen het probleem aan dat heel veel auto's zijn voorzien van zo'n besparende minimotor met turbo...
Ik wil het liefst minimaal een 2 liter, flink veel pk's en een automaat
Kan dus weer een 2 liter Avensis worden, maar iets anders als een V70, A6 of Passat lijkt me ook wel leuk....
Louter en alleen privé.
This footer is intentionally left blank
Maar hoe snel of hoeveel pk heeft zo'n Avensis nou echt? Hij zal niet langzaam zijn met z'n 2.0, vergelijkbaar met een Passat of bijvoorbeeld een V70 met 2.5. Maar echt snel is het niet.Bullet NL schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:27:
Ikke? zo'n 14 a 15 duizend
Louter en alleen privé.
Ik denk dat een Prius niet veel langzamer is, en die heeft maar de helft van de brandstof nodig
Toen we in 2012 onze Auris kochten, zochten we ook naar 3-jarigen. Konden we bijna niet vinden, wel 4-jarigen. De eerste APK is pas met 4 jaar tegenwoordig (benzine auto) dus mensen blijven er een jaar langer in doorrijden, volgens mij...Bullet NL schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:21:
Ik haal met mijn Avensis 2.0 Benzine zo'n 1 op 12, das dan met niet zo heel veel snelweg kilometers, ga ik de snelweg op, dan stijgt de snelheid, met name de stukken in Duitsland, waardoor het verbruik richting de 1 op 8 gaat...
Maar dan toert hij overigens prima.... Overigens het beste wat je met Benzine kan doen is het zo snel mogelijk verbranden..... Kan er niet echt mee zitten, aangezien ik altijd auto's koop waar de kop net vanaf is (3 jaar oud max) loop ik nu tegen het probleem aan dat heel veel auto's zijn voorzien van zo'n besparende minimotor met turbo...
Ik wil het liefst minimaal een 2 liter, flink veel pk's en een automaat
Kan dus weer een 2 liter Avensis worden, maar iets anders als een V70, A6 of Passat lijkt me ook wel leuk....
Maar 1:12 tot 1:8 zou ik erg zonde vinden... Ik vind de 1:12 tot 1:16 van onze auris al zonde...
Voordeel van een Avensis is dat je er een redelijke aanhanger of caravan aan mag hangen....!null schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:34:
[...]
Maar hoe snel of hoeveel pk heeft zo'n Avensis nou echt? Hij zal niet langzaam zijn met z'n 2.0, vergelijkbaar met een Passat of bijvoorbeeld een V70 met 2.5. Maar echt snel is het niet.
Ik denk dat een Prius niet veel langzamer is, en die heeft maar de helft van de brandstof nodig
Daarbij hebben de auto's die in net opnoem ook een redelijke kofferbak, ik wil namelijk een doos ten grote van een wasmachine (in zijn verpakkingsmateriaal) kunnen vervoeren. Dan kan zonder probleem met een Avensis....
Een auto kan mij niet groot genoeg zijn
Joh, brandstofverbruik maakt mij niets uit..... Dat is wel het allerlaatste waar ik op let wanneer ik een andere auto koop. Heb dus liever meer pk's en nm's dan een zuinigere auto.Wailing_Banshee schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:39:
[...]
Toen we in 2012 onze Auris kochten, zochten we ook naar 3-jarigen. Konden we bijna niet vinden, wel 4-jarigen. De eerste APK is pas met 4 jaar tegenwoordig (benzine auto) dus mensen blijven er een jaar langer in doorrijden, volgens mij...
Maar 1:12 tot 1:8 zou ik erg zonde vinden... Ik vind de 1:12 tot 1:16 van onze auris al zonde...
Dat gespaar op auto kosten kan me gestolen worden, ik rij naar de pomp op moment dat het lampje van de benzine meter gaat branden, dan heb ik nog zo'n 50 km voor dat ik moet gaan duwen....
Dat beetje extra benzine wat ik dan verbruik t.o.v. een ander.... Boeit me niet, daar merkt niemand toch wat van, bovendien is de olie waar zijn dat mooie vonkjeswater van maken toch al uit de grond....
[ Voor 40% gewijzigd door Bullet NL op 08-12-2014 11:46 ]
LPG? Op gas moet je koken! Niet op rijden....!null schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:46:
Haha die wasmachine krijg ik ook wel in een Yaris, en ik heb al eens een koelkast van dezelfde grootte vervoerd in een Celica. Ik snap wel dat het handig is, dat is het ook, maar die auto's zijn zo ontzettend onzuinig dat ik zelf wel naar iets zuinigers kijk. LPG zou voor jou nog wel uitkunnen denk ik.
Jij krijgt in een Yaris (zonder de achterbank recht op te laten staan) geen koelkast of wasmachine... Dat lukt mij in een Avensis wel, Ik ga niet steeds de kinderstoeltjes er uitslopen om vervolgens de bank plat te gooien om wat mee te kunnen nemen.
Ruimte, kracht, sterk, snel, moet ook nog een beetje lijken... Owjah... Betrouwbaar.... Dus geen Franse of Italiaanse zooi.
Eigenlijk bevalt de Avensis dan ook prima, maar ik zit niet aan Toyota vast, nadeel is bijvoorbeeld dat ik automaat wil gaan rijden, maar de Avensis heeft alleen een CVT....
Met een beetje een sportive rijstijl, en ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat ik dat heb, zit je steeds met een joelende motor.
Euh, wanneer ik op de configurator op Toyota.nl of een website als Autoweek kijk dan is de 2 liter nog gewoon leverbaar. Liefst zou ik zien dat Toyota een model boven de Avensis uitbracht, als stationcar, met een 6-cilinder motor.Maasluip schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:51:
En de nieuwste avensis heeft ook geen 2 liter motor meer. Maar de 1.8 is krachtiger dan de oude 2.0. Dan zou ik gewoon voor een Honda gaan. Die heeft wel nog een 2.4 liter in de Accord liggen.
Maar goed, als jij maandelijks je geld het raam uit wil gooien voor die ene keer dat je die wasmachine vervoert, om vervolgens de rest van de maand in een auto rond te rijden die groter is dan nodig, maar nog steeds niet echt snel is, be my guest. Ook de alternatieven zijn niet echt snel met dergelijke motorisering (2 a 2,5 liter), totdat je eens een Volvo T5 haalt ofzo.
Overigens maakt Toyota nog steeds de Camry met leuke v6, of dikke hybride. Alleen wordt die niet echt meer als station gemaakt geloof ik
Wat wel een leuke auto is, is de inmiddels verouderde Lexus IS300 sportcross. Dan heb je weer die 6 cilinder in leuke verpakking met automaat.
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 08-12-2014 12:00 ]
Oh ja ik zie het, alleen voor de stationwagen.Bullet NL schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:54:
[...]
Euh, wanneer ik op de configurator op Toyota.nl of een website als Autoweek kijk dan is de 2 liter nog gewoon leverbaar. Liefst zou ik zien dat Toyota een model boven de Avensis uitbracht, als stationcar, met een 6-cilinder motor.
Duh.... Technisch dan maar, de kleppendeksel van moderne Toyota motoren zijn feitelijk van een te zacht materiaal gemaakt waardoor niet wordt aanbevolen om gas als brandstof te gebruiken. Daarbij zijn er bij mijn weten niet eens gasinbouwers die "sets" leveren voor Toyota.!null schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:59:
Ja en met een beetje sportieve rijstijl wil je gewoon een handgeschakelde bak natuurlijk. Jemig jouw post zit echt vol met vooroordelen. Op gas moet je koken is zo'n domme uitspraak. Guess what, op benzine kun je ook kokenzelfs op diesel.
ik rijd niet maandelijks met een wasmachine, het gebeurd bijna wekelijks, daarbij ben ik zelf niet de kleinste, moet lekker kunnen zitten. stoel staat in de achterste stand, waarbij ook nog eens ruimte voor mijn kinderen (op de achterbank) moet blijven.Maar goed, als jij maandelijks je geld het raam uit wil gooien voor die ene keer dat je die wasmachine vervoert, om vervolgens de rest van de maand in een auto rond te rijden die groter is dan nodig, maar nog steeds niet echt snel is, be my guest. Ook de alternatieven zijn niet echt snel met dergelijke motorisering (2 a 2,5 liter), totdat je eens een Volvo T5 haalt ofzo.
Dat de Camry niet meer in Nederland geleverd wordt is jammer, liefst had ik hem idd in station variant gezien. IS300 Sportcross is te klein, heb ik al eens na gekeken, de Avensis is veeeeeel groter.Overigens maakt Toyota nog steeds de Camry met leuke v6, of dikke hybride. Alleen wordt die niet echt meer als station gemaakt geloof ik
Wat wel een leuke auto is, is de inmiddels verouderde Lexus IS300 sportcross. Dan heb je weer die 6 cilinder in leuke verpakking met automaat.
Overigens, je zit dat VW, Fort, Volvo en Audi en Opel wel grotere (of 2 liter turbo) motoren aanbieden
Passat Variant 2.0 Tubro, zo'n 200pk
Ford Mondeo 2.0 Turbo, zo'n 203pk
Vovol V70 2.0 Turbo ook zo'n 200pk
Zelf Opel doet een 2.0 Turbo in een Insignia
Punt is, ondanks dat Toyota een fijn merk is, zijn ze toch een beetje vreemd op de Nederlandse markt.
Waarom niet gewoon ballen tonen en met een echt topmodel komen die groot, ruim en luxe is, welke ook nog eens een flinke motor heeft.
Met de LandCruiser laten ze zien dan ze prima V8-en kunnen bouwen
Het is aan alles duidelijk dat Toyota maar een bijrol wil spelen op de Europese automarkt, waarbij Nederland al helemaal niet belangrijk is.
Turbo benzine is leuk voor het vermogen maar voor de betrouwbaarheid een pak minder, zeker als efficientie een belangrijke factor is zoals in Europa.
[ Voor 28% gewijzigd door Phuncz op 08-12-2014 12:52 ]
Apart hoe stabiel jouw verbruik is. In de zomer haalde ik makkelijk 1 op 22-23, maar nu met veel pijn en moeite 1 op 20. Gemiddelde sinds februari (aanschafmaand) is nu geloof ik rond de 1 op 21.8, maar die zal tot aan februari vast nog wel verder dalen.JeroenH schreef op maandag 08 december 2014 @ 10:27:
[...]
Thanks! Ja, is in de afgelopen maand - het komt zo uit dat ik redelijk precies één keer per maand tank
Sinds ik hem heb rijd ik overall wel iets minder zuinig hoor, maar de trend gaat nog altijd de goede kant op: http://www.spritmonitor.de/en/detail/630076.html
Noodgedwongen rijd ik echter wel meer korte, koude ritjes dan me lief is, en dat drukt het verbruik natuurlijk wel. Ik hoop dat dat over een tijdje niet meer zo is, dan zal de auto voornamelijk voor langere stukken gebruikt gaan worden. Hopelijk kan ik dan nog mooiere cijfers laten zien
[...]
Is ook niet gek, denk ik zo. Zelfde aandrijflijn als een Prius 3, verpakt in een iets minder aerodynamisch gevormde auto, toch?
Ik reed in de zomer vaak gedeeltelijk binnendoor van mijn werk naar huis, omdat je dan meer elektrisch kan rijden, maar met de kou merk ik dat de motor daardoor te veel afkoelt, waardoor je verbruik juist weer omhoog gaat. Best vervelend die kou!

It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Maar goed, probleem is ook dat wij Nederlanders zo van stationwagens houden, maar daarmee wel redelijk uniek zijn. De luxere sedans worden niet eens meer als station gebouwd (wat ze vroeger wel deden met de Camry) omdat er toch weinig vraag naar is, wereldwijd gezien.
Maar ik begrijp nog steeds niet dat je wekelijks met een wasmachine rond rijdt
Wij hebben de maxi-cosi achterin en krijg ook de hele kinderwagen in de Yaris gevouwen zonder moeite. Voor die paar keer dat ik groter nodig heb leen ik een stationwagen of busje.
Toyota heeft overigens krachtige benzine motoren zat, en 200pk uit een 2 liter turbo is natuurlijk niks bijzonders en hadden ze al 25 jaar geleden. Alleen bouwen ze toch meestal motoren zonder turbo, uit betrouwbaarheid oogpunt, en van wat gangbaar is (buiten Europa zien ze toch liever een V6 dan een 2.0 turbo). Daarnaast hebben ze altijd nog wel leuke opties, zoals een supercharger of tubro voor je V6 of zelfs V8. Je kunt zelfs een Tundra krijgen met 500pk.
Alleen bijna niks in een station.
[ Voor 23% gewijzigd door !null op 08-12-2014 13:07 ]
Buurland België is anders ook heel erg stationwagen-minded, zo uniek is dat niet!null schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:05:
Maar goed, probleem is ook dat wij Nederlanders zo van stationwagens houden, maar daarmee wel redelijk uniek zijn.
Ik persoonlijk kies ervoor om gewoon een bestelbusje te huren op de dagen dat ik veel te vervoeren heb maar, toegegeven, dat is ook veel minder vaak dan jij: Onder streep is dat voor mij zowel voordeliger als praktischer.
[ Voor 37% gewijzigd door Bacchus op 08-12-2014 13:20 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Hier ben ik het toch niet mee eens, kijk maar eens hoeveel Variant, Touring, Avant en Break modellen er zijn vanuit Duitsland. Als dat enkel was voor onze twee landjes... Maar het klopt wel dat in de Benelux men niet snapt waarom men een sedan zou moeten kopen, het is hier voornamelijk hatchback, stationwagen en monovolume.!null schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:13:
Ja maar daar kunnen ze geen auto voor gaan ontwerpen. Tuurlijk, er worden ook buiten Belgie en Nederland stations verkocht, maar wij zijn een van de weinige die gemiddeld gezien een station prefereren boven een sedan.
Subaru heeft wel de Legacy en Outback, beide AWD en stationwagen. Ook de Duitsers kunnen je daarmee helpen. Maar de Japanners veel minder en de Amerikanen nog minder.Natuurlijk zijn er stations zoals de Auris en Avensis. Maar een luxe wagen, liefst met rwd of 4x4 voor beter rijgedrag, daar hoort toch de sedan vorm bij, volgens de wereld. En daarom wordt er weinig voor ontworpen door merken buiten Europa.
Maar dit zijn Europese merken die in eerste instantie voor de Europese markt ontwerpen, en sluiten daarom ook beter aan. Echter is de Europese automarkt wel beperkt, en je ziet dat Toyota zijn auto's wereldwijd inzet. Die Yaris of die Auris, die rijden in heel erg veel landen rond. Ze zijn er dan ook niet zo happig op om auto's voor zo'n kleine markt te ontwikkelen.Phuncz schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:42:
[...]
Hier ben ik het toch niet mee eens, kijk maar eens hoeveel Variant, Touring, Avant en Break modellen er zijn vanuit Duitsland. Als dat enkel was voor onze twee landjes... Maar het klopt wel dat in de Benelux men niet snapt waarom men een sedan zou moeten kopen, het is hier voornamelijk hatchback, stationwagen en monovolume.
En ja, een station kunnen ze wel in meer markten kwijt. Maar een luxe station is wel erg specifiek voor Europa. Buiten Europa zijn de luxere auto's allemaal een sedan, eigenlijk buiten de Benelux zie je al veel meer sedans.
Normaal gaat er ook zo'n groen lampje branden toch? Ik zag wel een blauwe toen ik groot licht activeerde.
Ik vraag mij nu af of het lampje in het dashboard kapot is, of dat mijn auto zoiets niet heeft
Overigens is dat wel bij meerdere 'oudere' Toyota's het geval, mijn Corolla heeft er ook geen en daarvoor mijn beide Starlet's ook niet.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
We hebben al twee auto's.... Mijn vrouw heeft haar eigen ToyotaBacchus schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:18:
@BulletNL: Is een tweetal wagens niets voor je? Een luxe en vlotte Lexus GS450h voor als je geen wasmachines verhuist en een willekeurig bestelwagentje voor de dagen dat je dat wel doet?
Ik persoonlijk kies ervoor om gewoon een bestelbusje te huren op de dagen dat ik veel te vervoeren heb maar, toegegeven, dat is ook veel minder vaak dan jij: Onder streep is dat voor mij zowel voordeliger als praktischer.
Busje is geen optie, ik wil zelf gewoon een grote station met een flinke motor.
Nogmaals, zou graag bij Toyota blijven, maar ben bang dat het een ander merk gaat worden.
Zeer waarschijnlijk een VW Passat Variant Highline DSG uit 2012 met een 2.0T 203Pk motor en 69k km op de klok.
Ik kan me niet herinneren dat mijn Yaris een lampje had... De verlichting in het dashboard ging wel uit als ik het dimlicht aan zette (en moest ik dan dus handmatig weer op vol zetten als ik overdag reed). Wel voor grootlicht en mistlicht. (Yaris Luna uit 2001)AtleX schreef op maandag 15 december 2014 @ 15:34:
In elke Yaris die ik tot nu toe gereden heb, stuk of 40 verschillende met bouwjaren tussen '99 en 2014, hebben allemaal een indicatielampje voor de verlichting in het dashboard.
Zal ook leuk rijden, maar hou je wel even een paar duizend eu achter de voor noodgevallen?Bullet NL schreef op maandag 15 december 2014 @ 16:09:
[...]
Zeer waarschijnlijk een VW Passat Variant Highline DSG uit 2012 met een 2.0T 203Pk motor en 69k km op de klok.
Grootlicht heeft wel een (blauw) lampje.
Er zitten wel subtiele verschillen tussen de versie die in Japan is gebouwd of die uit Frankrijk.
[ Voor 26% gewijzigd door RocketKoen op 15-12-2014 20:44 ]
Dit wordt al een even groot mysterie als de kant waar de tankdop staat
[ Voor 59% gewijzigd door Phuncz op 15-12-2014 20:54 ]
De tankdop zat links! (net als in de Auris en de Starlet)Phuncz schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:53:
Mijn ZZW30 is Made in Japan, als Europese auto ingeschreven en geen lichtje.
Dit wordt al een even groot mysterie als de kant waar de tankdop staat

Ik moet alleen nog even terug om een wielremcylindertje achter te laten vervangen, verder geen opmerkingen behalve dat ze nog wel een tijdje mee kan
Toch weer een bewijsje van de kwaliteit van Toyota.
Is dit een algemeen geintje van de Toyota dealer, of toevallig deze (die nog een aantal merken voert). Iemand hier ervaring mee?
Bij toyota weer ik het niet maar bij me vorige (chevrolette,vw) dus wel.
Tja ze moeten toch het geld eruit halen denk ik.
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Ik kan altijd nog een keuring na afkeur/reparatie bij de dealer laten doen. Dan zouden ze als het goed is bijna niets moeten vinden.
Ik kom tegenwoordig niet meer bij de dealer, maar een paar jaar geleden had de Toyota dealer hier dezelfde actie met een gratis APK. Ik heb er toen gebruik van gemaakt, en gratis bleef ook gratis.BlueMotion schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 19:34:
Is dit een algemeen geintje van de Toyota dealer, of toevallig deze (die nog een aantal merken voert). Iemand hier ervaring mee?
Met dit soort acties hangt ook een beetje van de garage af, de een zal je wellicht proberen een poot uit te draaien en de andere niet.
Maakt toch niets uit als ze de auto 'afkeuren'.BlueMotion schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:18:
Zou kunnen, maar als ze m dan afkeuren zit je een poos zonder auto. En ik was eigenlijk van plan m voor de kerst nog door de keuring te slepen. Daarom had ik voor donderdag ook al een afspraak staan bij een andere garage.
Ik kan altijd nog een keuring na afkeur/reparatie bij de dealer laten doen. Dan zouden ze als het goed is bijna niets moeten vinden.
Je krijgt op dat moment alleen geen nieuwe APK, maar kunt wel gewoon doorrijden totdat je APK verlopen is.
Is dan dus wel handig als je niet op de allerlaatste dag laat keuren.
Wat wel eens gebeurt is dat de auto pas aangemeld bij de RDW na de eigenlijke keuring. Bij 'afkeur' kan de garage dan besluiten de auto niet aan te melden en dan kan je idd nog op je 'oude' keuringsbewijs rijden.
Mijn apk verloopt eind januari, dus dan heb ik nog wel even, maar met kerst en oud/nieuw ertussen is dat zo om.
In mijn ervaring, bij al mijn auto's en bijbehorende APK's, kon ik gewoon laten checken/keuren en kreeg ik een lijst mee met punten die gemaakt moesten worden (indien afkeur).
Kon daarna gewoon nog ermee rijden.
Kan een normale garage eigenlijk echt afkeuren? Of kan alleen het RDW dat?
Als een normale garage dat ook kan (heb het nooit meegemaakt/gehoord) dan toch pas echt bij zeer ernstige zaken zoals bv een doorgeroest chassis of kapotte remleiding oid?
Die eigenaar en monteurs zijn allemaal echte vakmensen en zullen je echt niks aansmeren en alleen dingen vervangen als het noodzakelijk is. Je zou als je tijd hebt gewoon met een bakje koffie bij de monteur kunnen staan terwijl de auto op de brug staat, er zijn zat garages waarbij dat zeker niet kan.
Teller staat nu op 194K en hij is 15 jaar oud. Buiten een paar kraakjes en piepjes is die auto en al betrouwbaarheid

ThinkPadd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 23:43:
Vanmiddag de koplampen van m'n Toyota Yaris uit 2001 even snel een beetje gepolijst. Had al langer plannen om ze te polijsten, en was van plan om ze volgend jaar (voorjaar/zomer) echt goed aan te pakken (wetsanden korrel 1000 t/m 3000 en daarna nog polijsten).
Vanmiddag bij het wassen begon het echter te kriebelen, dus toen maar ff de excenter eroverheen gehaald
Zijn twee verschillende koplampen, maar beiden zagen er zo verweerd uit
Dit was met een oranje pad en SSR 3 > 2 > 1
Ben niet ontevreden, ben er misschien 45 min. mee bezig geweest (voor beide koplampen samen). Als je echt goed ermee bezig gaat is nog wel beter resultaat te verkrijgen: Forum Carclean.nl: [Koplampen] Toyota Yaris '99
Moet zeggen dat zoiets voor het algehele uiterlijk een groot verschil maakt, auto lijkt een stuk jonger erdoor.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2014 23:47 ]
Je hebt twee maanden voor het verloop van je huidige APK om hem opnieuw te laten keuren. Dit is natuurlijk zodat je nog verder kan op je huidige APK terwijl je wacht op de afspraak om de auto weer APK-waardig te laten maken. Want volgens mij mag je niet eens van en naar een apk keuringsstation als je auto geen geldige APK heeft (en zul je een auto ambulance moeten regelen).BlueMotion schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:18:
Zou kunnen, maar als ze m dan afkeuren zit je een poos zonder auto. En ik was eigenlijk van plan m voor de kerst nog door de keuring te slepen. Daarom had ik voor donderdag ook al een afspraak staan bij een andere garage.
(de vraag is natuurlijk altijd: in hoeverre zou hij niet door de APK komen en wil je daar dan nog mee de weg op
Verwijderd
Het dof worden gaat nu alleen maar sneller gebeuren. Er zat een coating op de lampen die voorkomt dat de lampen mettertijd dof worden. Nu gebeurt dat op een gegeven moment toch wel want ->oud Nu is die coating alleen helemaal weg en worden ze alleen maar nog sneller dof.ThinkPadd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 23:45:
Crosspost uit Het grote auto detailing topic:
[...]
Ik zet de auto van vriendin te koop op internet, blijkbaar stond mijn gsm nummer in mijn profiel.
Binnen de minuut 20 bellers, asap telefoonnummer verwijderd en de eerste beller laten komen.
Vraagprijs -100€ en verkocht.
De starlet heeft maar 1minuut op internet gestaan

De Nederbelg !
Dit doe ik ook elk jaar met de koplampen op mijn wagen, nieuwe lenzen kosten nogal behoorlijk veel en de excentrische tool ligt hier toch al. Maar een UV sealant lijkt wel een oplossing om dit niet jaarlijks te hoeven te doen, heb je hier al iets over opgezocht wat zou werken en of het effect heeft ?ThinkPadd schreef op zondag 21 december 2014 @ 10:59:
Dat weet ik, vandaar dat ik ook nog een UV-sealant weer wil aanbrengen. Maar die coating was sowieso al niet veel soeps meer. Qua lichtopbrengst is het volgens mij ook een stuk beter geworden nu.
Ik heb liever dat ik het spul een keer supergoed polijst, dat ze er als nieuw uit zien, en dan een blanke lak ofzo erop (ze hebben het op het forum ook over 2K lak, maar ik weet niet of dat UV ook tegenhoud).