True schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:10:
[...]
offtopic:
De voorbeelden die ik geef kunnen niet standaard -zonder een upgrade in pakket, uitvoering of in boordlader- zowel 1-fase 7,4 kW als 3-fase 11kW laden en gezien bij de C-HR+ enkel de 3-fase 11 kW op dit moment gegarandeerd is staat die 1-fase 7,4 kW ter discussie. Je onderschrijft dit in het e-208 voorbeeld. En in mijn andere voorbeelden vind je bij ev-database net zo gemakkelijk terug dat die ooit (maar zeker niet heel lang geleden zoals de Leafs en de IONIQs) niet standaard zowel 11kW 3-fase als 7,4kW 1-fase doen. En hier is niets desinformatie aan.
Dit klopt dus niet, de e-208 heeft standaard een 7,4 kW boordlader en kan dus ook 7,4 kW laden. De 11 kW 3-fase boordlader die optioneel is kan ook prima op 7,4 kW 1-fase laden. Dus wat jij zegt is wel desinformatie, je leest de tabel gewoon verkeerd.
En je baseert je laadpaal verhaal op een filter van een website, niet op de werkelijkheid. Tuurlijk, als jij de combinatie pakt 7,4 kW én 3-fasen, dan heb je inderdaad te maken met een laadpaal die op 32A is afgezekerd, want dat is immers nodig voor 7,4 kW, en dan dus op 3 fasen omdat je die keuze aanvinkt, dan krijg je inderdaad automatisch 32A laadpalen. 3x32A = 22 kW, dat klopt! Want dat is wat ik al eerder zei: 3-fase is de meerprijs/het duurdere, niet 32A op 1-fase.
Laadpalen zijn er in 95% van de gevallen in 3 smaken:
- 1-fase 7,4 kW (1x32A) -> kan alléén op 1-fase 7,4 kW laden, niet 3-fase
- 3-fase 11 kW (3x16A) -> kan op 3-fase 11 kW laden óf op 1-fase 3,7 kW
- 3-fase 22 kW (3x32A) -> kan op 3-fase 22 kW laden óf op 3-fase 11 kW óf op 1-fase 7,4 kW óf op 1-fase 3,7 kW
En inderdaad kijkend naar de C-HR+ zal die op 1-fase gewoon 7,4 kW laden (ietwat beperkt tot 6,6 kW, dat zei ik al dat dat weleens voorkomt). Maar dan moet je wel een laadpaal uit regel 1 of 3 hierboven kopen, niet regel 2. Want dan ben je beperkt tot 3,7 kW op 1-fase als je huisaansluiting 1-fase blijft, pas als je je huisaansluiting 3-fase maakt kan je wel prima op 11 kW laden.
En je noemt heel vaak het woord off-topic, maar in mijn ogen is iemand die een C-HR+ overweegt of krijgt (zoals je schoonouders) ook erbij gebaat het volledige plaatje te snappen. En daarom benoem ik ook PV, want stel je kiest voor je voor de 3-fase 11 kW lader, dan ben je omdat die op 3,7 kW is afgezekerd wel ervan afhankelijk dat als je PV opbrengst wilt gebruiken, deze 3x het minimum van de laadstandaard (1,4 kW, dus 4,2 kW) moet opbrengen op 3-fase OF je bent beperkt tot maximaal 3,7 kW op 1 fase. Als dat je totaal niet uitmaakt, prima, maar indien wel is het eigenlijk in alle gevallen het beste om te investeren in een 22 kW laadpaal. Zo heel veel duurder zijn die tegenwoordig ook weer niet, tenzij je natuurlijk gewoon voor het goedkoopste van het goedkoopste wilt gaan, wat ook prima is maar dan is het wel handig als je de verschillen en beperkingen snapt.
Kortom: ik blijf erbij: op misschien echt letterlijk een paar zeer specifieke uitzonderingen na: elke enigszins moderne EV kan 6,6/7,4 kW laden zonder problemen. Maar het blijft gaan om de drieluik EV-laadpaal-huisaansluiting. Als 1 van die 3 dus beperkt is tot minder dan 32A dan zal je ook geen 7,4 kW kunnen halen op 1-fase, maar 5,8 of 3,4 kW. Dat zal echter zelden de EV zelf zijn.
En ook met de bZ4X zit je fout: die werd in het begin met een 1-fase boordlader geleverd, dus 7,4 kW (of 6,6 kW wellicht), zie hier een
voorbeeld van een occasion met 1-fase boordlader. De 3-fase (11 kW) boordladers kwamen pas een paar maanden nadat de eerste exemplaren geleverd werden. Ik blijf erbij: je hebt echt een denkfout ergens zitten en je houdt daar erg hardnekkig aan vast. En daar ga ik het nu ook bij laten.