Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 171 172 Laatste
Acties:
  • 971.151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• rainvs
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-03 21:01
Omni schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:21:
[...]

Door je laatste posts krijg ik de indruk dat je bij Toyota werkt. Klopt dat en zo ja, wat is jouw functie?
@Omni
Goed gegokt. Qua functie laat ik alleen los dat een monteur me te eerlijk vond voor autoverkoop ;)

• rainvs
c-nan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:47:
[...]

Je komt altijd in aanmerking voor de 10 jaar garantie volgens mij? Als je 1 (of meerdere) onderhoudsbeurt(en) hebt gemist heb je er nog steeds recht op zodra je voor een beurt gaat bij de officiele Toyota dealer. Als straf gaat de garantie echter 1 maand na de beurt in. Of klopt deze informatie niet?

Ik heb toen de vraagprijs geboden, met als eis dat kosteloos het naar rechts trekken wordt opgelost. Daar wilden ze niet aan. Vooral dat kosteloze gedeelte gingen ze niet akkoord mee.
@c-nan
Klopt bijna. Als voorgaande onderhoudsbeurten bij een universeel zijn gedaan volgens fabrieksschema & -opgave, dan zit je goed. Schriftelijk bewijs is hierbij belangrijk. Echt meerdere beurten missen is een probleem.

Als ik je laatste alinea negeer, dan zit je wel goed met de RAV4 L-796-GR; NL's en elk jaar bij de dealer geweest. Onderhoudsboekje aanwezig met alleen dealer stempels erin? Dan liever geen Vaartland stempel erbij O-) Ik zou zelf onderhoud bij een dealer plannen, meteen 1 jaar garantie op de hybride accu. P.S. Hopelijk adviseert de dealer dan de bougies te vernieuwen :X Wordt het te prijzig, dan kan je naar budget onderhoud vragen.

Heb je ook al eens een Toyota Corolla Cross overwogen? De RAV4 met kenteken L796GR is een 2WD. Dit betekent max. 750 kg geremd aanhangergewicht. Als 750 kg genoeg is en je zo goed als nooit lange personen achterin heb zitten, dan zou ik zelf voor een Corolla Cross gaan.

[ Voor 82% gewijzigd door rainvs op 11-02-2026 09:07 ]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:34
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:45:
[...]

Ik heb op 1 na al mijn Toyota's/Lexussen bij een niet-merk-eigen-dealer gekocht, want als het 3-5k scheelt in aanschaf dan zie ik geen reden waarom ik bij de dealer moet zijn voor aanschaf. Als voorbeeld mijn oude Lexus IS 300h, gekocht bij destijds Athlon Occasion centre (bestaat nu niet meer) als ex-lease van 4 jaar oud, alle beurten bij Lexus Amsterdam gehad, enige waar ik aan merkte dat ik niet bij een Lexus dealer aan het shoppen was, was het feit dat de auto in het voorjaar nog op winterbanden stond die dusdanig versleten waren dat je alleen nog nipt door de apk zou komen. Uiteindelijk 4 nieuwe Michelin zomerbanden bedongen waarvan zij 2+arbeid betaalden en ik alleen 2 banden. Voor het zetten van mijn handtekening met Lexus Amsterdam gebeld, een aankoopkeuring zou het beste zijn, maar dat hoefde niet vóór de koop en dan zouden ze bij de dealer alles registreren op mijn naam en zou ik verder kunnen rijden met de resterende garantie onder die 10 jaar totaal.

Heb uiteindelijk de aankoopkeuring gecombineerd met een hybrid health check, iets van €120 toen (is al jaren geleden dus prijzen zullen veranderd zijn) en icm de 2 banden voor zo'n €300 was ik dus €420 extra kwijt, maar wel onder de streep €4000 goedkoper dan een vrijwel gelijke IS 300h bij welke Lexus dealer dan ook.

Je moet het pragmatisch zien: Toyota kan niet alle occasions zelf verkopen, maar veel wordt wel gewoon bij de dealer onderhouden. En als een Toyota rijder de keuze maakt om bij zeg Volkswagen wat in de ruilen, dan heb je kans dat die Toyota niet door de VW dealer zelf verkocht wordt maar de handel in gaat. Ik zou dus gewoon checken of desnoods van tevoren even bellen of boekjes erbij zitten, of hij dealer onderhouden is, etc. Veelal is dat het geval, zeker bij de iets jongere (tot 5-6 jaar oud) occasions, want mensen zijn er toch zuinig op. En als dat niet het geval is is de kans groot dat een eerstvolgende occasion wel dealeronderhouden is, tenzij we het over de Highlander of GR86 hebben zijn er van elke Toyota gelukkig zoveel te vinden dat je niet lang hoeft te zoeken.

Ik heb ook nog weleens geprobeerd om terug te gaan met mijn offerte naar een dealer, maar als het verschil 4-5k is kunnen (willen?) ze dat niet overbruggen. Ik heb me laten vertellen dat het deels te maken heeft met de extra inruil op een nieuwe auto waardoor ze de ingeruilde auto wel iets steviger neer moeten zetten, maar omdat ze een dealer zijn kunnen ze dat. Uiteindelijk koopt iemand die wel, puur omdat het een dealer is. Maar inderdaad: voor garantie hoeft dat zeker niet.
Koop de mijne in Duitsland de derde alweer die gaan gewoon in de garantie hier geen probleem
Ook gunstig voor je knip

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:01
rainvs schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:39:
[...]

@c-nan
Klopt bijna. Als voorgaande onderhoudsbeurten bij een universeel zijn gedaan volgens fabrieksschema & -opgave, dan zit je goed. Schriftelijk bewijs is hierbij belangrijk. Echt meerdere beurten missen is een probleem.

Als ik je laatste alinea negeer, dan zit je wel goed met de RAV4 L-796-GR; NL's en elk jaar bij de dealer geweest. Onderhoudsboekje aanwezig met alleen dealer stempels erin? Dan liever geen Vaartland stempel erbij O-) Ik zou zelf onderhoud bij een dealer plannen, meteen 1 jaar garantie op de hybride accu. P.S. Hopelijk adviseert de dealer dan de bougies te vernieuwen :X Wordt het te prijzig, dan kan je naar budget onderhoud vragen.

Heb je ook al eens een Toyota Corolla Cross overwogen? De RAV4 met kenteken L796GR is een 2WD. Dit betekent max. 750 kg geremd aanhangergewicht. Als 750 kg genoeg is en je zo goed als nooit lange personen achterin heb zitten, dan zou ik zelf voor een Corolla Cross gaan.
Dank voor je reactie. Historie van de auto is inderdaad in orde.
Ik heb al geinformeerd bij de dealer waar de auto altijd in onderhoud is geweest, ze geven aan dat bij de volgende onderhoudsbeurt de bougies aan de beurt zijn, dus wat je zegt klopt helemaal:
De auto heeft afgelopen augustus onderhoud gehad, de 75.000km (kleine) beurt bij een kilometerstand van 100111. De auto zou bij de eerstvolgende beurt dus toe zijn aan zijn (grote) 90.000km beurt i.v.m. de bougies. Deze zou €829,- kosten, en hierbij zou dan ook de Hybride Zekerheid Controle worden uitgevoerd.
Zijn de bougies van goud? :D

Ze hebben steeds jaarlijks onderhoud gedaan, maar doordat er meer dan 15dkm per jaar wordt gereden wel steeds te laat.

De Toyota Corolla Cross wel overwogen, maar volgens mij is dat een kleiner exemplaar en met 2 groeiende kinderen willen we een ruime auto.

[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 11-02-2026 15:53 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• Jeroen19709
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-03 11:45
Hoi allemaal, sinds kort heb ik mijn Corolla hatchback 1.8 ingeruild voor de facelift Corolla TS voor de ruimte en trekhaak. Ik moet zeggen de facelift rijdt weer een stuk soepeler dan mijn vorige wat vooral te danken is aan de sterkere accu waarschijnlijk. Ook is hij hierdoor weer wat stiller.

Dit is wel de eerste keer dat ik een auto inruil met minder kmters dan de nieuwe, kwam op mn pad helemaal naar wens met 160000 op de teller in ruim 2 jaar tijd voor een hele mooie prijs dankzij de kmstand. Hij was van een vertegenwoordiger geweest die hem bij de dealer heeft aangeschaft waar ik hem ook gekocht heb. Auto ziet er als nieuw uit interieur ook geen krasje dus helemaal top. Bij Toyota durf ik dit wel aan ik zie Corollas met meer dan 5 ton gelopen te koop staan. En ik denk maar zo beter jong en gebruikt dan andersom met veel koude starts waar de motor in principe harder van slijt.

Op de foto mn oude en nieuwe Corolla :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leoQu4HSWaoADr5Q1GfvgwiqVZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEVZr1tElhQb7XX4jnbPwOp9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcZ4gJMDPaJW5ij5khA1vBXecmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZMYShU5xOhhuGzRBqsDYQ1C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen19709 op 11-02-2026 20:50 ]

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-03 11:19
Heeft er toevallig iemand al enige nieuws of besteld of rijdt hem al? De nieuwe modellen van Toyota Aygo X model (2026) Hybriden uitvoering gecombineerd met benzine met 116 PK! In de toekomst zou ik dit willen overwegen als opvolger op mijn huidige Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY 72-PK Bouwjaar juni 2020 met Cruise Control.

Is de nieuwe modellen met Hybriden nog zuiniger opgeworden?

[ Voor 43% gewijzigd door Van der Berg op 11-02-2026 21:42 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:21
Jeroen19709 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:44:
Hoi allemaal, sinds kort heb ik mijn Corolla hatchback 1.8 ingeruild voor de facelift Corolla TS voor de ruimte en trekhaak. Ik moet zeggen de facelift rijdt weer een stuk soepeler dan mijn vorige wat vooral te danken is aan de sterkere accu waarschijnlijk. Ook is hij hierdoor weer wat stiller.

Dit is wel de eerste keer dat ik een auto inruil met minder kmters dan de nieuwe, kwam op mn pad helemaal naar wens met 160000 op de teller in ruim 2 jaar tijd, was van een vertegenwoordiger geweest die hem bij de dealer heeft aangeschaft waar ik hem ook gekocht heb. Auto ziet er als nieuw uit interieur ook geen krasje dus helemaal top. Bij Toyota durf ik dit wel aan ik zie Corollas met meer dan 5 ton gelopen te koop staan. En ik denk maar zo beter jong en gebruikt dan andersom met veel koude starts waar de motor in principe harder van slijt.

Op de foto mn oude en nieuwe Corolla :) [Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig ook nog eens dezelfde kleur?

• Jeroen19709
vinpower schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:15:
[...]

Grappig ook nog eens dezelfde kleur?
Klopt ja ik vind het een erg mooie kleur zeker in de zon!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:37
Ik kom er maar niet wijs uit welke lamptypes de Yaris hybrid active MK4(pre-facelift) heeft.
Wil graag een reserve setje in de auto hebben voor lange ritten.

De koplampen zijn HIR2 55W.
Stadslicht zit op een stokje, is dat W5W?
Interieur, kentekenplaat ook W5W?

Is daar ergens een overzicht van? Ik kom van alles tegen behalve duidelijkheid. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• c-nan
LED-Maniak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:37:
Ik kom er maar niet wijs uit welke lamptypes de Yaris hybrid active MK4(pre-facelift) heeft.
Wil graag een reserve setje in de auto hebben voor lange ritten.

De koplampen zijn HIR2 55W.
Stadslicht zit op een stokje, is dat W5W?
Interieur, kentekenplaat ook W5W?

Is daar ergens een overzicht van? Ik kom van alles tegen behalve duidelijkheid. :)
Hier al gekeken? https://www.osram.de/apps/gvlrg/en_com

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:37
Ik had die van Philips geprobeerd, maar die liep steeds vast. Thanks :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• rainvs
Van der Berg schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:49:
Heeft er toevallig iemand al enige nieuws of besteld of rijdt hem al? De nieuwe modellen van Toyota Aygo X model (2026) Hybriden uitvoering gecombineerd met benzine met 116 PK! In de toekomst zou ik dit willen overwegen als opvolger op mijn huidige Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY 72-PK Bouwjaar juni 2020 met Cruise Control.

Is de nieuwe modellen met Hybriden nog zuiniger opgeworden?
@Van der Berg
De nieuwe generatie Aygo X is dankzij het hybride systeem een stuk zuiniger geworden, echter heeft ook meer pit gekregen. Tevens standaard automaat nu. Qua lengte iets gegroeid, met kleine verbeteringen in ‘t interieur, luxer uit te rusten, toch nog lekker compact in zijn geheel. Wel jammer dat de verbeteringen gepaard gaan met een hoger gewicht en prijs ;)

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Dit is wel de eerste keer dat ik een auto inruil met minder kmters dan de nieuwe, kwam op mn pad helemaal naar wens met 160000 op de teller in ruim 2 jaar tijd voor een hele mooie prijs dankzij de kmstand. Hij was van een vertegenwoordiger geweest die hem bij de dealer heeft aangeschaft waar ik hem ook gekocht heb. Auto ziet er als nieuw uit interieur ook geen krasje dus helemaal top. Bij Toyota durf ik dit wel aan ik zie Corollas met meer dan 5 ton gelopen te koop staan. En ik denk maar zo beter jong en gebruikt dan andersom met veel koude starts waar de motor in principe harder van slijt.

[Afbeelding]
Mooie upgrade, gefeliciteerd met je nieuwe kar!

Altijd raar inderdaad met die kilometerstand. Hadden wij ook toen we onze Corolla TS voor een RAV4 inruilden. Die had 57.000km meer op de klok. Geen moment spijt van verder!

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Jeroen19709
Omni schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:33:
[...]

Mooie upgrade, gefeliciteerd met je nieuwe kar!

Altijd raar inderdaad met die kilometerstand. Hadden wij ook toen we onze Corolla TS voor een RAV4 inruilden. Die had 57.000km meer op de klok. Geen moment spijt van verder!
Thanks! Dat is goed om te horen, scheelt ook dat het qua onderhoud niet heel veel spannender wordt met meer kilometers op de teller. Zitten ook weinig onderdelen in die periodiek vervangen moeten worden tegen hogere kosten zoals riem/ketting/koppeling/startmotor etc.

• c-nan
rainvs schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:39:
[...]

@c-nan

Vandaag voor de tweede proefrit geweest, ze zouden de auto deze week namelijk uitlijnen en daarmee zou het naar rechts trekken opgelost moeten zijn. Nou, de auto trekt nog steeds evenveel naar rechts, geen verschil tov de eerste proefrit. Helaas.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online

[Afbeelding]
Knap karretje! Had je hatchback toevallig 131.000 km? Dan staat ie nu online.

• Omni
  • Niet online

Omni

c-nan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:24:
[...]

Vandaag voor de tweede proefrit geweest, ze zouden de auto deze week namelijk uitlijnen en daarmee zou het naar rechts trekken opgelost moeten zijn. Nou, de auto trekt nog steeds evenveel naar rechts, geen verschil tov de eerste proefrit. Helaas.
De auto trekt naar rechts, dus laat deze garage links liggen :+

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• rainvs
c-nan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:24:
[...]

@c-nan
Vervelend.

Als je verder gaat kijken, kan ik wellicht meezoeken. Heb ik wel zoekcriteria en budget nodig.

• Jeroen19709
cordonbleu schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Knap karretje! Had je hatchback toevallig 131.000 km? Dan staat ie nu online.
Klopt ja hij staat op de website van de dealer :)

• c-nan
Omni schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:22:
[...]

De auto trekt naar rechts, dus laat deze garage links liggen :+
Maandag gaan de monteurs er opnieuw naar kijken :) als dat dan ook niks wordt dan inderdaad links laten liggen.

• c-nan
rainvs schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:45:
[...]

@c-nan
Vervelend.

Als je verder gaat kijken, kan ik wellicht meezoeken. Heb ik wel zoekcriteria en budget nodig.
Vanaf 2019, hybride, bitone wit, 30.000 met 5-10% marge. Nice to have is 360 camera.

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:19
X2X2X schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:07:
Ik ben sinds vandaag eigenaar van een mooie Corolla TS 1.8 Hybrid Executive uit 2020.
Het standaard audio systeem klinkt compleet bagger en de speakers in de deuren + dashboard wil ik daarom gaan upgraden samen met het aanbrengen van geluidsdemping. Ik ben op zoek naar iets wat zoveel mogelijk plug and play is en heb voor nu geen behoefte aan extra versterking of een sub.
Zijn er mede tweakers die dit ook gedaan hebben en welke luidsprekers hebben jullie hiervoor gebruikt? Ik kom tot zover 2 opties tegen:
https://www.focal.com/products/is-toy-165

En

https://www.ars24.com/en/...stem-plug-amp-play-option
Dit weekend de Focal IS TOY 165 composet geïnstalleerd en geluidsdemping in de voordeuren aangebracht. Was een eenvoudige klus welke ongeveer 2 uur per deur in beslag nam. Tweeters vervangen was 10 minuten werk incl. het passende maken van de de bedrading voor de nieuwe tweeter voor de rechterkant waar oom de SOS speaker zit.

Eerste indruk is dat het geluid een stuk beter klinkt. De nieuwe speakers in de deuren wegen ongeveer een kilo per stuk terwijl de originele van Toyota rond de 100 gram zitten.

Wel zijn de beperkingen van de Toyota headunit duidelijk hoorbaar. Er zit een vreemde frequentiecurve in die met in de ingebouwde EQ lastig goed is te krijgen.
Ik ga de komende dagen de EQ verder finetunen en dan beslis ik of het voor mij goed genoeg is.

Zo niet, dan is de vervolgstap om een ESX QS Two mini versterker ( https://www.amazon.nl/ESX...&psc=1&smid=AFP137YZSQIDA) te installeren.

Binnenkort ga ik beginnen met aanbrengen van geluidsdemping in de kofferbak.

• rainvs
c-nan schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:13:
[...]
Vanaf 2019, hybride, bitone wit, 30.000 met 5-10% marge. Nice to have is 360 camera.
@c-nan
Ik heb een voorkeur voor Toyota dealers, dus ik zoek eerst op occasions.toyota.nl . Met jouw zoekcriteria kom ik een aantal tegen. Hierbij ga ik ervan uit dat je import accepteer en een maximale tellerstand heb, ik gok 140.000 km. Verder heb ik oppervlakkig gekeken; genoteerd wat me opviel en/of er werkplaatshistorie is bij NL'se dealers. Niet naar buitenlandse historie, etc. gezocht.

https://occasions.toyota....7B%22to%22%3A140000%7D%7D

Dan sorteren op ''Prijs (laag - hoog)''

[1] €30.549 --- 101.181 km --- 2019 --- Dirksland --- 2wd --- stuurwielverwarming --- P-401-JN
[2] €30.900 --- 136.469 km --- 2020 --- Arnhem --- 4wd --- camera in binnenspiegel --- 90.000 km aan NL'se dealer werkplaatshistorie --- N-524-NB
[3] €30.900 --- 122.385 km --- 2020 --- Zevenaar --- 2wd --- staat al lang te koop --- S-822-PK
[4] €30.950 --- 100.915 km --- 2019 --- Oss --- 2wd --- stuurwielverwarming --- K-919-XF
[5] €32.400 --- 098.707 km --- 2021 --- Emmen --- 2wd --- 360 graden camera --- JKD-09-J
[6] Utrecht {Kooijman} sla ik voor een reden over
[7] €32.489 --- 093.637 km --- 2019 --- Zutphen --- 4wd --- stuurwielverwarming --- 85.000 km aan NL'se dealer werkplaatshistorie --- J-395-FB

• Omni
  • Niet online

Omni

rainvs schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:23:
[...]

@c-nan
Ik heb een voorkeur voor Toyota dealers, dus ik zoek eerst op occasions.toyota.nl . Met jouw zoekcriteria kom ik een aantal tegen. Hierbij ga ik ervan uit dat je import accepteer en een maximale tellerstand heb, ik gok 140.000 km. Verder heb ik oppervlakkig gekeken; genoteerd wat me opviel en/of er werkplaatshistorie is bij NL'se dealers. Niet naar buitenlandse historie, etc. gezocht.

[1] €30.549 --- 101.181 km --- 2019 --- Dirksland --- 2wd --- stuurwielverwarming --- P-401-JN
[2] €30.900 --- 136.469 km --- 2020 --- Arnhem --- 4wd --- camera in binnenspiegel --- 90.000 km aan NL'se dealer werkplaatshistorie --- N-524-NB
[3] €30.900 --- 122.385 km --- 2020 --- Zevenaar --- 2wd --- staat al lang te koop --- S-822-PK
[4] €30.950 --- 100.915 km --- 2019 --- Oss --- 2wd --- stuurwielverwarming --- K-919-XF
[5] €32.400 --- 098.707 km --- 2021 --- Emmen --- 2wd --- 360 graden camera --- JKD-09-J
[6] Utrecht {Kooiman} sla ik voor een reden over
[7] €32.489 --- 093.637 km --- 2019 --- Zutphen --- 4wd --- stuurwielverwarming --- 85.000 km aan NL'se dealer werkplaatshistorie --- J-395-FB
Die in Dirksland (mijn dealer, op kruipafstand) is al verkocht. Mooie stormtrooper wel en verbaast me niets. Die heeft er niet lang gestaan op hun terrein waar ik dagelijks langs rijd.

• c-nan
rainvs schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:23:
[...]

@c-nan

[6] Utrecht {Kooijman} sla ik voor een reden over
Handige filter, thanks! Nummer 5 maakt wel kans, maar wat ik dan niet begrijp, geïmporteerd oktober 2025, tenaamstelling februari 2026. En nu te koop. Importeert de Toyota dealer zelf ook auto's om te verkopen?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
c-nan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:31:
[...]

Handige filter, thanks! Nummer 5 maakt wel kans, maar wat ik dan niet begrijp, geïmporteerd oktober 2025, tenaamstelling februari 2026. En nu te koop. Importeert de Toyota dealer zelf ook auto's om te verkopen?
Zeker. Een Toyota dealer heeft mij ooit verteld dat ze een deal hadden met iets als een shortlease/verhuurbedrijf in Polen. Als de auto's daar dan een x-aantal kms hadden gehad werden ze naar NL geimporteerd en door deze dealer verkocht. Dat is/kennelijk lucratief.

• rainvs
c-nan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:31:
[...]

@c-nan
Occasions wel ja, echter de mate waarin verschilt per Toyota dealer.

• rainvs
SH007 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:37:
[...]

Zeker. Een Toyota dealer heeft mij ooit verteld dat ze een deal hadden met iets als een shortlease/verhuurbedrijf in Polen. Als de auto's daar dan een x-aantal kms hadden gehad werden ze naar NL geimporteerd en door deze dealer verkocht. Dat is/kennelijk lucratief.
Huurauto's uit het buitenland... :|

[ Voor 7% gewijzigd door rainvs op 15-02-2026 13:35 ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:20
Alles is relatief. Wij hebben een puike ex-huur auto van AVIS uit Denemarken, met volwaardig reperatielogboek en beurten. Gekocht met 95k op de teller.

• rainvs
Als je een importauto overweegt, bekijk de auto van top tot teen, vraag zoveel mogelijk informatie op in NL, doe een aankoopkeuring, liefst nog twee. Zit het originele onderhoudsboekje er niet bij en/of niet gestempeld? Meteen doorlopen. Buitenlandse stempels in het onderhoudsboekje? mail/bel naar het buitenlandse bedrijf om het te checken. Steek je tijd erin, het kan je zoveel ellende besparen.

[ Voor 66% gewijzigd door rainvs op 16-02-2026 11:08 ]

• rainvs
Laatst een nieuwe klant die een import Toyota had gekocht bij een VETOS autobedrijf in de buurt. Voor de klant recall uitgevoerd. Vervolgens kon ik de recall niet claimen omdat er eerder een hogere tellerstand genoteerd is in het buitenland voor een terugroepactie...

[ Voor 11% gewijzigd door rainvs op 15-02-2026 16:05 ]

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-02 19:49

Dazzler2120

FP ProMod
rainvs schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:53:
Laatst een nieuwe klant die een import Toyota had gekocht bij een VETOS autobedrijf in de buurt. Voor de klant recall uitgevoerd. Vervolgens kon ik de recall niet claimen omdat er eerder een hogere tellerstand genoteerd is in het buitenland voor een terugroepactie...
Wij hebben momenteel een Corolla TS Team Deutschland editie op het oog uit 2021 met ca. 42k km op de teller, volgens het boekje is het onderhoud logisch en de garage waar de auto staat in Nederland heeft ook geverifieerd met de onderhouds garage - is dit iets wat ik zelf kan controleren nog hoeveel km de auto in dit soort systemen genoteerd zijn?
Of is het echt een kwestie van zelf naar de originele onderhouds garage bellen en kijken welke info ze vrij willen geven als koper?

PS4 PSN: Dazzler2120

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dazzler2120 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:05:
[...]

Wij hebben momenteel een Corolla TS Team Deutschland editie op het oog uit 2021 met ca. 42k km op de teller, volgens het boekje is het onderhoud logisch en de garage waar de auto staat in Nederland heeft ook geverifieerd met de onderhouds garage - is dit iets wat ik zelf kan controleren nog hoeveel km de auto in dit soort systemen genoteerd zijn?
Of is het echt een kwestie van zelf naar de originele onderhouds garage bellen en kijken welke info ze vrij willen geven als koper?
Dit is vrij standaard lijkt mij:
  • wat is de verdeling kilometers in Nederland en de aangenomen kilometers in het originele land?
  • is de verdeling redelijk over de gereden duur in beiden?
  • is het onderhoud redelijk qua interval en kilometerstand?
  • is de import met een redelijk BPM en niet onevenredig laag (in dat geval kans op schade auto)?
  • is de slijtage aan het interieur evenredig met de kilometerstand (dit is met 42k weinig maar als je echt plekken ziet moet je eerder denken aan 150-200k gereden kilometers, maar dat lijkt mij hier wat onwaarschijnlijk)?
Wat je sowieso kunt doen is vragen of de verkopende dealer de onderhoud wil opvragen en met jouw wil delen. Of ter inzage beschikbaar wilt stellen. Een dealer heeft er ook niets aan om prut te verkopen waar je later mee terugkomt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
True schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Dit is vrij standaard lijkt mij:
  • wat is de verdeling kilometers in Nederland en de aangenomen kilometers in het originele land?
  • is de verdeling redelijk over de gereden duur in beiden?
  • is het onderhoud redelijk qua interval en kilometerstand?
  • is de import met een redelijk BPM en niet onevenredig laag (in dat geval kans op schade auto)?
  • is de slijtage aan het interieur evenredig met de kilometerstand (dit is met 42k weinig maar als je echt plekken ziet moet je eerder denken aan 150-200k gereden kilometers, maar dat lijkt mij hier wat onwaarschijnlijk)?
Wat je sowieso kunt doen is vragen of de verkopende dealer de onderhoud wil opvragen en met jouw wil delen. Of ter inzage beschikbaar wilt stellen. Een dealer heeft er ook niets aan om prut te verkopen waar je later mee terugkomt.
Nee precies, die dingen heb ik inderdaad grotendeels gecheckt. De 42k km zijn in dld gereden en het verloop is ook logisch in het onderhoudsboekje.
Hoe check je de import BPM? Hij staat namelijk al op Nederlands kenteken. (Door garage al op kenteken gezet)
Garage lijkt verder ook goed 'vertrouwd' te zijn met veel positieve reviews en veel nette auto's in het wagenpark, wat dat betreft weinig twijfels ook. Daarnaast geven ze een volledige onderhoudsbeurt + 12 maanden garantie nog op de volledige auto.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dazzler2120 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:27:
[...]

Nee precies, die dingen heb ik inderdaad grotendeels gecheckt. De 42k km zijn in dld gereden en het verloop is ook logisch in het onderhoudsboekje.
Hoe check je de import BPM? Hij staat namelijk al op Nederlands kenteken. (Door garage al op kenteken gezet)
Garage lijkt verder ook goed 'vertrouwd' te zijn met veel positieve reviews en veel nette auto's in het wagenpark, wat dat betreft weinig twijfels ook. Daarnaast geven ze een volledige onderhoudsbeurt + 12 maanden garantie nog op de volledige auto.
Ah hij is net geïmporteerd en wordt nu verkocht?
Dan vind ik persoonlijk dat de onderhoudshistorie piekfijn in orde moet zijn én het moet een aantrekkelijk aanbod zijn met een prijs onder origineel Nederlandse auto's. Als je zo'n wagen als eerste NL-berijder binnen 2-3 jaar weer van de hand wilt doen schrijft die wegens import dan nog net wat meer af.
Maar het dit m.i. niets meer met Toyota te maken :P

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
True schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:44:
[...]

Ah hij is net geïmporteerd en wordt nu verkocht?
Dan vind ik persoonlijk dat de onderhoudshistorie piekfijn in orde moet zijn én het moet een aantrekkelijk aanbod zijn met een prijs onder origineel Nederlandse auto's. Als je zo'n wagen als eerste NL-berijder binnen 2-3 jaar weer van de hand wilt doen schrijft die wegens import dan nog net wat meer af.
Maar het dit m.i. niets meer met Toyota te maken :P
Helder, dan moet het goed komen.
We gaan hem sws halen voor op de langere termijn te blijven rijden, denk dus dat we er niet 'fout' mee kunnen gaan tenzij we echt gekke dingen over het hoofd zien. Top, hopelijk post ik binnekort even een foto van de nieuwe bolide :)

• rainvs
Dazzler2120 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:05:
[...]

Wij hebben momenteel een Corolla TS Team Deutschland editie op het oog uit 2021 met ca. 42k km op de teller, volgens het boekje is het onderhoud logisch en de garage waar de auto staat in Nederland heeft ook geverifieerd met de onderhouds garage - [1] is dit iets wat ik zelf kan controleren nog hoeveel km de auto in dit soort systemen genoteerd zijn?
[2] Of is het echt een kwestie van zelf naar de originele onderhouds garage bellen en kijken welke info ze vrij willen geven als koper?
[1] Ik kan met het kenteken 1 en ander voor je checken {eventueel via DM}.
[2] Beste is de buitenlandse garage te mailen en/of bellen om de historie op te vragen.

• c-nan
Klopt het dat Carplay op een RAV4 (2019-2022) enkel bedraad werkt?

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

c-nan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:40:
Yup, helaas wel. Leverde begin november een nieuwe RAV uit en verbaasde me dat ik CarPlay alleen bedraad aan de praat kon krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Huigie op 20-02-2026 20:14 ]

Specs

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
c-nan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:40:
Dat klopt. Maar voor een paar tientjes koop je een dongel waarmee je ‘m alsnog draadloos maakt. Heb ik nu al een paar jaar veel plezier van in de Corolla :)

Join het GoT Pulse-Team!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Denman schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:01:
[...]

Dat klopt. Maar voor een paar tientjes koop je een dongel waarmee je ‘m alsnog draadloos maakt. Heb ik nu al een paar jaar veel plezier van in de Corolla :)
Precies, dit is écht een eenvoudig oplosbaar probleem. Voor ik de headunit in de RAV4 verving gebruikte ik zo’n zelfde dongeltje :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• Millgate
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hoi allemaal, wij overwegen een nieuwe Yaris Cross aan te schaffen in de Active uitvoering. Hiermee willen we 10+ jaar mee gaan rijden.

De argumenten om voor deze eenvoudigste uitvoering te gaan zijn:

- 16"lichtmetaal, dus wat meer band. Beter voor het rijcomfort en minder gevoelig voor velgschade door stoepranden e.d.
- Geen Smart Entry en Start systeem startknop. Minder diefstalgevoelig i.v.m. "normaal stuurslot" en minder sluipverbuik van de 12V accu?
- Halogeen koplampen. Minder mooi natuurlijk, maar te verwaarlozen kosten bij een defect t.o.v. LED.

Betreffende het thema diefstalgevoeigheid nog de overweging om de "Beveiligingssysteem klasse 1 (2e startonderbreker)" of de "Versnellingsbakslot CVT" optie aan te vinken. Er is zelfs een optie "Hybride accu slotbouten". Wat is jullie ervaring hiermee / mening over?

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. tot het rijden in de bergen, met name het afdalen? Eerder gereden met een Renault hybride, maar die stopt, wanneer de HV-battterij vol is, met regenereren, en laat de auto compleet "los" en ben je volledig op de schijremmen aangewezen (geen fijne ervaring). Bij de Toyota helpt de motor i.i.g. ook nog mee in de B-stand.

Op de shortlist staat ook nog de Kia Niro HEV, maar die vertoont (voor zover ik weet) hetzelfde afdaalgedrag als de Renault hybride.

[ Voor 5% gewijzigd door Millgate op 21-02-2026 09:05 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:55
@Millgate je keuze over 16" begrijp ik helemaal, die van Smart Entry etc ook, maar die van de koplampen niet. Je halogeenkoplampen zijn weliswaar veel goedkoper, maar hebben ook veel minder lichtopbrengst. Bovendien vallen ze, zolang je het onderhoud maar bij Toyota laat uitvoeren, toch onder de 10 jaar garantie? Ik zou dus altijd voor het betere zicht kiezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@Andrehj Nope, kijk maar naar de Toyota website:
Wat valt er onder andere niet onder de garantie:
  • Slijtage, zoals banden, remschijven en ruitenwissers
  • Onderdelen die periodiek vervangen moeten worden, zoals 12v accu’s en filters
  • Verlichting, lampen, gloeilampen
  • Interieur van (stoel)bekleding en stuurwiel
  • Schade, zoals krassen en deuken

• MooDyBLueS
  • Niet online
Millgate schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:49:
Hoi allemaal, wij overwegen een nieuwe Yaris Cross aan te schaffen in de Active uitvoering. Hiermee willen we 10+ jaar mee gaan rijden.

De argumenten om voor deze eenvoudigste uitvoering te gaan zijn:

- 16"lichtmetaal, dus wat meer band. Beter voor het rijcomfort en minder gevoelig voor velgschade door stoepranden e.d.
- Geen Smart Entry en Start systeem startknop. Minder diefstalgevoelig i.v.m. "normaal stuurslot" en minder sluipverbuik van de 12V accu?
- Halogeen koplampen. Minder mooi natuurlijk, maar te verwaarlozen kosten bij een defect t.o.v. LED.

Betreffende het thema diefstalgevoeigheid nog de overweging om de "Beveiligingssysteem klasse 1 (2e startonderbreker)" of de "Versnellingsbakslot CVT" optie aan te vinken. Er is zelfs een optie "Hybride accu slotbouten". Wat is jullie ervaring hiermee / mening over?

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. tot het rijden in de bergen, met name het afdalen? Eerder gereden met een Renault hybride, maar die stopt, wanneer de HV-battterij vol is, met regenereren, en laat de auto compleet "los" en ben je volledig op de schijremmen aangewezen (geen fijne ervaring). Bij de Toyota helpt de motor i.i.g. ook nog mee in de B-stand.

Op de shortlist staat ook nog de Kia Niro HEV, maar die vertoont (voor zover ik weet) hetzelfde afdaalgedrag als de Renault hybride.
Ik snap je overweging. Voor wat betreft de velgen/banden is het nog goed om te weten dat ik ooit eens een Lexus CT200h die op veel te grote velgen stond heb om laten wisselen voor de standaardvelgen. Het was niet eens bij de dealer, maar bij een ex-lease occasion center van Leaseplan (die in Breukelen, bestaat nu niet meer) en ik zei: ik weet dat veel mensen wél grote velgen willen, ik niet, dus kan ik de 19" die onder deze Pearl white zitten omwisselen met de 17" die onder de zwarte zitten? Dan wordt deze zwarte "dikker" met 19" eronder en kan ik comfortabeler rijden. Dat moest even overlegd worden maar uiteindelijk gingen ze akkoord onder voorwaarde dat het zou passen, omdat soms de remschijven door de fabrikant ook groter uitgevoerd worden bij grotere velgen, maar dat was hier niet het geval, alleen bij de allerkleinste 16" variant waren de remschijven juist een stapje kleiner uitgevoerd.

Ik weet dus niet hoe dat bij een Yaris Cross zit, maar mocht je dus een luxere uitvoering zien, kan je altijd navraag doen hierover.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-03 16:01

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Andrehj schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:00:
Bovendien vallen ze, zolang je het onderhoud maar bij Toyota laat uitvoeren, toch onder de 10 jaar garantie?
Lampen en verlichting vallen niet onder de 10 jaar garante.

https://www.toyota.nl/toy...0onder%20de%20garantie%3A

Maar ik zou persoonlijk ook voor LED gaan. Die gaan gewoon langer mee en het zicht is veel beter.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• vangoghnl
  • Laatst online: 22:54
Aangelengd op de led verlichting. Ik begrijp dat als deze stuk is je de hele unit moet vervangen voor veel geld. Maar wat is eigenlijk de verwachte levensduur van zo'n lamp? En zijn deze ook aftermarket te krijgen?

• Thasaidon

Thasaidon

Normaal gesproken zouden die LED lampen tussen de 25.000 en 50.000 branduren hebben.
Het ligt er dus aan hoe veel je er gebruik van maakt, maar dat zou een gemiddelde levensduur van 10 tot 15 jaar zijn.

Of ze ook aftermarket te krijgen zijn weet ik niet. Maar ik zie vaak https://www.onderdelenlijn.nl/ voorbij komen.
Op deze site kun je zoeken naar originele gebruikte onderdelen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@rainvs heb jij nog contacten die wat kunnen zeggen over de aankomende C-HR+ laadsnelheid bij 1-fase?
Mijn schoonouders krijgen er binnenkort één: True in "Het grote Toyota-topic" maar Toyota gaf aan nog niet te kunnen zeggen wat de laadsnelheid is voor 1-fase laden. In de brochure op pag. 37 staat nog steeds 'n.n.b.' via: https://datablob.toyota.nl/data/brochures/C-HR+brochure.pdf

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:08

JME

zeg maar Jamie

Heeft iemand wel eens geprobeerd om zelf de optionele usb poorten voor de achterbank van de Corolla TS te installeren? Deze uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZnm7aPywBS8mr5xdnrLXDOpEJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v10B6FvFeJsKYEBZHyYkH4Ua.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik het paneel achter de middenconsole los trek, dan ligt daar al een loze kabel onderin. Ik neem aan dat dit de voorbereiding voor deze poorten is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcp2B6hZZDGcZyDGqzJil7pnOpU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mL01HPaFwm58sw17T53IDlsG.jpg?f=user_large
Zou ik die gewoon plug & play in zo’n module kunnen jassen? En zo ja, weet iemand het onderdeelnummer van deze module?
Of als alternatief: zou een onderdeel uit een Corolla RAV4 zoals deze ook moeten werken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4oY8RBwMcs4c6k05VnCbg9b2Hc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qSApZYTbdurilDQ0NC6LVW9p.jpg?f=user_large
Edit: die laatste zojuist besteld bij een sloop. Op het oog heeft de stekker dezelfde vreemde vorm, dus ik waag de gok dat het gaat passen. Het frame zit er niet bij, dus hij zal niet zo mooi naar binnen vallen als op het plaatje uit de handleiding. De gebruikers moeten dan wat voorzichtiger zijn met hun stekkertjes. So be it.

[ Voor 11% gewijzigd door JME op 23-02-2026 21:14 ]

• vangoghnl
Donderdag onze Corolla ophalen. Nu heb ik de auris bij de anwb verzekerd en wilde dit ook weer doen met de Corolla. Maar tot mijn grote verbazing ben ik bij de anwb verplicht een gecertificeerde gps met 24/7 opvolging te laten installeren bij een all risk verzekering. Anders ben ik niet gedekt tegen diefstal. Nu maar bij Unive afgesloten daar is deze verplichting niet. Word de Corolla ts zovaak gestolen? Ik dacht dat het vooral de rav 4 is.

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:00

superwashandje

grofheid alom

JME schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:57:
Heeft iemand wel eens geprobeerd om zelf de optionele usb poorten voor de achterbank van de Corolla TS te installeren? Deze uit de handleiding:

Edit: die laatste zojuist besteld bij een sloop. Op het oog heeft de stekker dezelfde vreemde vorm, dus ik waag de gok dat het gaat passen. Het frame zit er niet bij, dus hij zal niet zo mooi naar binnen vallen als op het plaatje uit de handleiding. De gebruikers moeten dan wat voorzichtiger zijn met hun stekkertjes. So be it.
interessant, ben wel benieuwd of het werkt :) misschien ook proberen dan

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-03 18:50
Welke wireless dongle voor Apple CarPlay moet ik hebben voor de Toyota Corolla uit 2020? Heb de auto nu een aantal maanden maar zou fijn zijn als ik mn telefoon niet steeds hoef in te pluggen. Heb er een van Ali expres maar die werkt met veel vertraging.

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:19
Ik heb een Carlinkit 5.0 Mini Ultra van Aliexpress. Deze werkt in mijn Corolla uit 2020 perfect zonder vertraging.

https://nl.aliexpress.com...JGgw&gatewayAdapt=glo2nld

• MooDyBLueS
  • Niet online
True schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:50:
@rainvs heb jij nog contacten die wat kunnen zeggen over de aankomende C-HR+ laadsnelheid bij 1-fase?
Mijn schoonouders krijgen er binnenkort één: True in "Het grote Toyota-topic" maar Toyota gaf aan nog niet te kunnen zeggen wat de laadsnelheid is voor 1-fase laden. In de brochure op pag. 37 staat nog steeds 'n.n.b.' via: https://datablob.toyota.nl/data/brochures/C-HR+brochure.pdf
Niet de persoon waar je het aan vraagt, maar omdat ik wel de nodige (niet Toyota) EV ervaring heb: elke EV die ik ken kan van zichzelf op 1-fase op 7,4 kW max laden (1x32A), dat geldt ook voor de bZ4X in zowel vorig als huidig model. Dat staat los van of de auto op 3-fase met 11 of 22 kW kan laden. Tenzij er specifieke modellen zijn die ik nog niet eerder heb gezien, komt niet op 7,4 kW kunnen laden volgens mij niet voor.

Het ligt echter wel aan de laadpaal. Veel publieke laadpalen zijn 11 kW (3x16A) of 22 kW (3x32A) en soms met load-balancing dus bij 1 auto 22 kW, bij 2 auto's 11 kW. Als je dan een 1-fase auto zou hebben laad je daar met 1x16A = 3,7 kW of 1x32A = 7,4 kW.

Thuis dito, wij hebben een Zappi V2 laadpaal afgekeerd op 3x25A (17 kW max) en onze EV6 (3-fase 11 kW max) laadt ook op 11 kW. Als ik de laadpaal zet op 1-fase laden, dan is het 1x25A = 5,8 kW. Onze 1-fase EV die tot 7,4 kW max kan laadt ook op 5,8 kW. De laadpaal zou tot 22 kW 3x25A kunnen maar dat is een groothuishoudelijke aansluiting en gaat in ieder geval in onze regio het vastrecht gigantisch van omhoog wat het dus niet waard is.

Kortom: Praktisch gezien mag je uitgaan van 7,4 kW wat de auto aankan en vaak bij een 3-fase 3x25A huisaansluiting tot 5,8 kW blijft steken. Als je een 1x40A huisaansluiting hebt, wat voorheen de standaard was, dan kan je dus prima je laadpaal (ook als deze 3-fase geschikt is) af laten zekeren op 3x32A en daarmee 7,4 kW halen.

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-02-2026 22:42 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:41:
[...]

Niet de persoon waar je het aan vraagt, maar omdat ik wel de nodige (niet Toyota) EV ervaring heb: elke EV die ik ken kan van zichzelf op 1-fase op 7,4 kW max laden (1x32A), dat geldt ook voor de bZ4X in zowel vorig als huidig model. Dat staat los van of de auto op 3-fase met 11 of 22 kW kan laden. Tenzij er specifieke modellen zijn die ik nog niet eerder heb gezien, komt niet op 7,4 kW kunnen laden volgens mij niet voor.

Het ligt echter wel aan de laadpaal. Veel publieke laadpalen zijn 11 kW (3x16A) of 22 kW (3x32A) en soms met load-balancing dus bij 1 auto 22 kW, bij 2 auto's 11 kW. Als je dan een 1-fase auto zou hebben laad je daar met 1x16A = 3,7 kW of 1x32A = 7,4 kW.

Thuis dito, wij hebben een Zappi V2 laadpaal afgekeerd op 3x25A (17 kW max) en onze EV6 (3-fase 11 kW max) laadt ook op 11 kW. Als ik de laadpaal zet op 1-fase laden, dan is het 1x25A = 5,8 kW. Onze 1-fase EV die tot 7,4 kW max kan laadt ook op 5,8 kW. De laadpaal zou tot 22 kW 3x25A kunnen maar dat is een groothuishoudelijke aansluiting en gaat in ieder geval in onze regio het vastrecht gigantisch van omhoog wat het dus niet waard is.

Kortom: Praktisch gezien mag je uitgaan van 7,4 kW wat de auto aankan en vaak bij een 3-fase 3x25A huisaansluiting tot 5,8 kW blijft steken. Als je een 1x40A huisaansluiting hebt, wat voorheen de standaard was, dan kan je dus prima je laadpaal (ook als deze 3-fase geschikt is) af laten zekeren op 3x32A en daarmee 7,4 kW halen.
Ik snap de principes tussen 1-fase en 3-fase laden i.c.m. met een geschikte of ongeschikte boordlader voor 1x 16A of 1x 32A, dat is voor mij geen probleem. :)

Het gaat mij puur om wat die nieuwe EV van Toyota als 1-fase gaat doen. Dat is namelijk wel belangrijk om te weten omdat daaruit de afweging voortkomt om de woning op 1-fase te laten of naar 3-fasen uit te bereiden. 3,7 kW is wellicht wat karig, maar 7,4 kW t.o.v. 11 kW is eigenlijk prima te doen.

PS. ik kan je uit mijn hoofd al vijf EVs opnoemen die 1-fase maar 3,7 kW doen :P

• MooDyBLueS
  • Niet online
@True Noem die 5 eens op dan, ik ben heel erg benieuwd namelijk. Tenzij ik wat gemist heb, gaat dit alleen om de allereerste EV's zoals de allereerste Leaf's enzo. Al vrij snel werd 7,4 kW (ok, soms 6,6 kW) gemeengoed en altijd haalbaar vanuit het perspectief van de auto gezien.

Ik denk met alle respect dat er toch echt ergens een denkfout in zit. ;)

Kijkend naar je woning heb je namelijk in NL in 90% van de gevallen of 3x25A of 1x35A. De omreken tabel is dan:
huisaansluiting 1x35A = 3-fase laden niet mogelijk = 1-fase op 7,4 kW
huisaansluiting 3x25A = 3-fase laden mogelijk tot 17 kW = 1-fase op 5,8 kW

Anders gezegd:
16A = 1-fase 3,7 kW / 3-fase 11 kW
25A = 1-fase 5,8 kW / 3-fase 17 kW
32A = 1-fase 7,4 kW / 3-fase 22 kW
35A = 1-fase 7,4 kW / 3-fase 22 kW
40A = 1-fase 7,4 kW / 3-fase 22 kW

Als je woning nu 1-fase is, dat is de kans groot dat dit 1x35A is en je dus prima op 7,4 kW kan laden met praktisch elke EV. Zou je deze naar 3-fase ombouwen, dan krijg je binnen hetzelfde vastrecht 3x25A en kan je dus 11 kW 3-fase laden. Alleen als een EV beperkt zou zijn tot 1-fase zoals de vroegste bZ4X modellen, dan wordt je geknepen.
Uiteraard ga ik er hier vanuit dat je laadpaal matchend is met wat je wilt bereiken, maar ook daar geldt dat een laadpaal die niet 7,4 kW op 1-fase en/of 11 kW op 3-fase aankan niet meer van deze tijd is.

[ Voor 130% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-02-2026 23:53 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:37:
@True Noem die 5 eens op dan, ik ben heel erg benieuwd namelijk. Tenzij ik wat gemist heb, gaat dit alleen om de allereerste EV's zoals de allereerste Leaf's enzo. Al vrij snel werd 7,4 kW (ok, soms 6,6 kW) gemeengoed en altijd haalbaar vanuit het perspectief van de auto gezien.

Ik denk met alle respect dat er toch echt ergens een denkfout in zit. ;)

Kijkend naar je woning heb je namelijk in NL in 90% van de gevallen of 3x25A of 1x35A. De omreken tabel is dan:
huisaansluiting 1x35A = 3-fase laden niet mogelijk = 1-fase op 7,4 kW
huisaansluiting 3x25A = 3-fase laden mogelijk tot 17 kW = 1-fase op 5,8 kW

Anders gezegd:
16A = 1-fase 3,7 kW / 3-fase 11 kW
25A = 1-fase 5,8 kW / 3-fase 17 kW
32A = 1-fase 7,4 kW / 3-fase 22 kW
35A = 1-fase 7,4 kW / 3-fase 22 kW
40A = 1-fase 7,4 kW / 3-fase 22 kW

Als je woning nu 1-fase is, dat is de kans groot dat dit 1x35A is en je dus prima op 7,4 kW kan laden met praktisch elke EV. Zou je deze naar 3-fase ombouwen, dan krijg je binnen hetzelfde vastrecht 3x25A en kan je dus 11 kW 3-fase laden. Alleen als een EV beperkt zou zijn tot 1-fase zoals de vroegste bZ4X modellen, dan wordt je geknepen.
Uiteraard ga ik er hier vanuit dat je laadpaal matchend is met wat je wilt bereiken, maar ook daar geldt dat een laadpaal die niet 7,4 kW op 1-fase en/of 11 kW op 3-fase aankan niet meer van deze tijd is.
offtopic:
Ik ga in het Toyota topic niet mee met je relaas (maar kijk gerust eens naar de MG4, MX-30 en e-208).
Terugkomend op mijn eerder bericht (ik probeer het ontopic te houden), waar ik ook verwees naar een ander bericht, mijn schoonouders krijgen een C-HR+ het is op dit moment niet met 100% zekerheid te zeggen of die ook 1-fase 32A / 7,4 kW kan laden. Zelfs Toyota NL durfde dat een paar weken geleden nog niet te zeggen .. Ik ga niet gebaseerd op de markt of jouw gevoel van wat het gaat worden nu voor mijn schoonouders een paal uitkiezen die geschikt is voor beide scenario's.

Het punt blijft ze zitten nu op 1-fase, als Toyota de C-HR+ op 1-fase maar tot 3,7 kW laat laden, wat echt niet ondenkbaar is voor de basis uitvoering. Moet er voor een redelijke laadsnelheid toch echt geüpgraded worden naar 3-fasen in de woning. Als 7,4 kW mogelijk is dan is dat prima te doen met 1-fasen (en loadbalancing), maar de EVSEs die zowel 32A over 1-fase kunnen als ook nog 3x16A kunnen zijn wellicht wel hedendaags te noemen, maar zijn nog geen gemeengoed. En waarom die dure investering doen (een EVSE die alles kan) als ze (mijn schoonouders) ook afkunnen met een EVSE die al snel €500 goedkoper is óf zelfs kiezen voor een tweedehands EVSE die ook prima met 1-fase tot 32A kan laden én ook loadbalancing aan kan.

Maar kijk gerust, een EVSE die online staat als '11 kW' zal vrijwel nooit ook 1-fase 7,4 kW kunnen en dat zijn er op dit moment nog heel erg veel.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@True Grappig, ik heb de MX-30 gehad een vriend de e-208 en die kunnen gegarandeerd 7,4 kW halen.

Even als enige disclaimer: als ik zeg 7,4 kW dan zijn er her en der auto's die 6,6 kW als max hebben, maar dat is een erg klein verschil, dus lees dit als 6,6 kW minimaal.

Het is echt niet zo dat EV's van de afgelopen 5+ jaar niet 1-fase op 7,4 kW kunnen laden. Als dat niet gebeurt in de praktijk, heeft dat met andere oorzaken te maken dan de auto. Zelfs de Dacia Spring in meest basic variant van eerste modeljaar kan 6,6 kW.
Maar kijk gerust, een EVSE die online staat als '11 kW' zal vrijwel nooit ook 1-fase 7,4 kW kunnen en dat zijn er op dit moment nog heel erg veel.
Het spijt me toch echt, maar dit is dus totale onzin. En ja, ik zeg dit bewust zo stevig want dit is gewoon desinformatie. Je argument over "dure investering" is ook krom, want 3-fase is de duurdere investering, goedkoop houden betekent 1-fase aanhouden.

Sterker nog: mijn EV6 die 3-fase 11 kW kan laat ik in de zomer vanwege de PV opbrengst via de Zappi geforceerd op 1-fase laden, want dan kan hij vanaf 1,4 kW (het minimum om te kunnen laden) traploos schalen tot aan 7,4 kW. En omdat ik op piekmomenten zo tegen de 7 kW kan leveren aan PV opbrengst maar bij schaduw/wolken het al heel snel inkakt naar 1-3 kW zou 3-fase PV surplus laden beteken dat je altijd minstens 3x1,4=4,2 kW moet opbrengen anders laadt hij totaal niet. En dit principe heb ik ook toegepast met mijn MX-30, Tesla Model 3 en in zo heb ik ook vrienden en familie laten laden met o.a. een e-208, Kona en BMW i4.

Zie hier als voorbeeld ook even de door jou genoemde e-208, vanuit de vroegste modeljaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sqOrjqm2-OrwZv9t8OkTXOhuFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jM6Mkwha9Z1LcRjlGwM8ZlCh.png?f=fotoalbum_large

Meer ga ik er ook niet over zeggen, maar als iemand desinformatie verspreid dan vind ik daar wel wat van, dan kan je het een relaas noemen, ik noem het gewoon een discussie. Maar als jij van mening bent dat ik het fout heb, zie ik graag dat je aantoont waar dan uit zou moeten blijken dat dit niet zo is. En dan bedoel ik niet 1 forumpost van 1 gebruiker maar echt concrete feiten.

TL;DR: Je maakt je onnodig zorgen over de Toyota modellen.

Verder ben ik het zeker met je eens dat je niet iets op beloftes, mijn bericht of ontbrekende informatie moet kopen. Daarentegen zou ik wel zeggen: als het niet teveel scheelt in kosten, is het misschien wel verstandig om een 22 kW laadpaal aan te schaffen. Die kan je op meerdere manieren afzekeren en ben je toekomstbestendig zonder dat je nu voor 1-fase 7,4 kW laadpaal kiest en bij een volgende EV weer een andere laadpaal moet aanschaffen omdat er dan de wens is om 3-fase te laden.

[ Voor 9% gewijzigd door MooDyBLueS op 25-02-2026 10:14 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:09:
@True Grappig, ik heb de MX-30 gehad een vriend de e-208 en die kunnen gegarandeerd 7,4 kW halen.

Even als enige disclaimer: als ik zeg 7,4 kW dan zijn er her en der auto's die 6,6 kW als max hebben, maar dat is een erg klein verschil, dus lees dit als 6,6 kW minimaal.

Het is echt niet zo dat EV's van de afgelopen 5+ jaar niet 1-fase op 7,4 kW kunnen laden. Als dat niet gebeurt in de praktijk, heeft dat met andere oorzaken te maken dan de auto. Zelfs de Dacia Spring in meest basic variant van eerste modeljaar kan 6,6 kW.
offtopic:
De voorbeelden die ik geef kunnen niet standaard -zonder een upgrade in pakket, uitvoering of in boordlader- zowel 1-fase 7,4 kW als 3-fase 11kW laden en gezien bij de C-HR+ enkel de 3-fase 11 kW op dit moment gegarandeerd is staat die 1-fase 7,4 kW ter discussie. Je onderschrijft dit in het e-208 voorbeeld. En in mijn andere voorbeelden vind je bij ev-database net zo gemakkelijk terug dat die ooit (maar zeker niet heel lang geleden zoals de Leafs en de IONIQs) niet standaard zowel 11kW 3-fase als 7,4kW 1-fase doen. En hier is niets desinformatie aan.
[...]

Het spijt me toch echt, maar dit is dus totale onzin. En ja, ik zeg dit bewust zo stevig want dit is gewoon desinformatie. Je argument over "dure investering" is ook krom, want 3-fase is de duurdere investering, goedkoop houden betekent 1-fase aanhouden.
Ter verduidelijking ik stelde: "Maar kijk gerust, een EVSE die online staat als '11 kW' zal vrijwel nooit ook 1-fase 7,4 kW kunnen en dat zijn er op dit moment nog heel erg veel."
Een EVSE = een electric vehicle supply equipment in de volksmond een laadpaal.
Voor het gemak pak ik even deze website: https://www.wallboxdiscounter.com/nl/laadpaal/laadpaal-thuis als ik dan filter op: '7,4 kW - 32 A' én op 3-fasen komen er alleen EVSEs terug van 22 kW alle 23 resultaten zijn 22 kW palen die zowel 1-fase 7,4 kW als 3-fase 11 kW doen (en evt. 3-fase 22 kW). Prima dat je het zo stevig zegt, maar je hebt hierin geen gelijk.
Sterker nog: mijn EV6 die 3-fase 11 kW kan laat ik in de zomer vanwege de PV opbrengst via de Zappi geforceerd op 1-fase laden, want dan kan hij vanaf 1,4 kW (het minimum om te kunnen laden) traploos schalen tot aan 7,4 kW. En omdat ik op piekmomenten zo tegen de 7 kW kan leveren aan PV opbrengst maar bij schaduw/wolken het al heel snel inkakt naar 1-3 kW zou 3-fase PV surplus laden beteken dat je altijd minstens 3x1,4=4,2 kW moet opbrengen anders laadt hij totaal niet. En dit principe heb ik ook toegepast met mijn MX-30, Tesla Model 3 en in zo heb ik ook vrienden en familie laten laden met o.a. een e-208, Kona en BMW i4.

Zie hier als voorbeeld ook even de door jou genoemde e-208, vanuit de vroegste modeljaren:
[Afbeelding]

Meer ga ik er ook niet over zeggen, maar als iemand desinformatie verspreid dan vind ik daar wel wat van, dan kan je het een relaas noemen, ik noem het gewoon een discussie. Maar als jij van mening bent dat ik het fout heb, zie ik graag dat je aantoont waar dan uit zou moeten blijken dat dit niet zo is. En dan bedoel ik niet 1 forumpost van 1 gebruiker maar echt concrete feiten.

TL;DR: Je maakt je onnodig zorgen over de Toyota modellen.

Verder ben ik het zeker met je eens dat je niet iets op beloftes, mijn bericht of ontbrekende informatie moet kopen. Daarentegen zou ik wel zeggen: als het niet teveel scheelt in kosten, is het misschien wel verstandig om een 22 kW laadpaal aan te schaffen. Die kan je op meerdere manieren afzekeren en ben je toekomstbestendig zonder dat je nu voor 1-fase 7,4 kW laadpaal kiest en bij een volgende EV weer een andere laadpaal moet aanschaffen omdat er dan de wens is om 3-fase te laden.
offtopic:
PV wordt helemaal OT in het Toyota topic.
e-208 heb ik hierboven al genoemd.
En ik volg je niet dat ik desinformatie verspreid. Toyota NL heeft niet scherp met welk vermogen de C-HR+ op 1-fase kan laden zowel in de brochure als bij navraag. En dat terwijl die auto over 6 (!) weken op de oprit staat. Het lijkt mij volstrekt terecht dat ik hier vragen over stel en de investering voor een laadpaal niet baseer op aannames want laten we heel eerlijk wezen, Toyota is een uitstekend automerk, maar op BEV gebied loopt het dramatisch achter. De bZ4X had in de eerste modellen geen 7,4 kW 1-fase en in de latere modellen wél maar is dan ook een duidelijk duurdere auto dan de C-HR+.

Het is tenenkrommend dat Toyota NL niet weet of die auto nu 1-fase 7,4 kW gaat laden of niet, maar op dezelfde brochure pagina wel met droge ogen een oplaadtijd geeft voor 1-fase 6,6 kW/28A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpTMVerxu1rGkEfeRaT-kj9-uyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAPfga2iNObPS7rAZkcbqxaV.png?f=fotoalbum_large

• MooDyBLueS
  • Niet online
True schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:10:
[...]
offtopic:
De voorbeelden die ik geef kunnen niet standaard -zonder een upgrade in pakket, uitvoering of in boordlader- zowel 1-fase 7,4 kW als 3-fase 11kW laden en gezien bij de C-HR+ enkel de 3-fase 11 kW op dit moment gegarandeerd is staat die 1-fase 7,4 kW ter discussie. Je onderschrijft dit in het e-208 voorbeeld. En in mijn andere voorbeelden vind je bij ev-database net zo gemakkelijk terug dat die ooit (maar zeker niet heel lang geleden zoals de Leafs en de IONIQs) niet standaard zowel 11kW 3-fase als 7,4kW 1-fase doen. En hier is niets desinformatie aan.
Dit klopt dus niet, de e-208 heeft standaard een 7,4 kW boordlader en kan dus ook 7,4 kW laden. De 11 kW 3-fase boordlader die optioneel is kan ook prima op 7,4 kW 1-fase laden. Dus wat jij zegt is wel desinformatie, je leest de tabel gewoon verkeerd.

En je baseert je laadpaal verhaal op een filter van een website, niet op de werkelijkheid. Tuurlijk, als jij de combinatie pakt 7,4 kW én 3-fasen, dan heb je inderdaad te maken met een laadpaal die op 32A is afgezekerd, want dat is immers nodig voor 7,4 kW, en dan dus op 3 fasen omdat je die keuze aanvinkt, dan krijg je inderdaad automatisch 32A laadpalen. 3x32A = 22 kW, dat klopt! Want dat is wat ik al eerder zei: 3-fase is de meerprijs/het duurdere, niet 32A op 1-fase.

Laadpalen zijn er in 95% van de gevallen in 3 smaken:
- 1-fase 7,4 kW (1x32A) -> kan alléén op 1-fase 7,4 kW laden, niet 3-fase
- 3-fase 11 kW (3x16A) -> kan op 3-fase 11 kW laden óf op 1-fase 3,7 kW
- 3-fase 22 kW (3x32A) -> kan op 3-fase 22 kW laden óf op 3-fase 11 kW óf op 1-fase 7,4 kW óf op 1-fase 3,7 kW

En inderdaad kijkend naar de C-HR+ zal die op 1-fase gewoon 7,4 kW laden (ietwat beperkt tot 6,6 kW, dat zei ik al dat dat weleens voorkomt). Maar dan moet je wel een laadpaal uit regel 1 of 3 hierboven kopen, niet regel 2. Want dan ben je beperkt tot 3,7 kW op 1-fase als je huisaansluiting 1-fase blijft, pas als je je huisaansluiting 3-fase maakt kan je wel prima op 11 kW laden.

En je noemt heel vaak het woord off-topic, maar in mijn ogen is iemand die een C-HR+ overweegt of krijgt (zoals je schoonouders) ook erbij gebaat het volledige plaatje te snappen. En daarom benoem ik ook PV, want stel je kiest voor je voor de 3-fase 11 kW lader, dan ben je omdat die op 3,7 kW is afgezekerd wel ervan afhankelijk dat als je PV opbrengst wilt gebruiken, deze 3x het minimum van de laadstandaard (1,4 kW, dus 4,2 kW) moet opbrengen op 3-fase OF je bent beperkt tot maximaal 3,7 kW op 1 fase. Als dat je totaal niet uitmaakt, prima, maar indien wel is het eigenlijk in alle gevallen het beste om te investeren in een 22 kW laadpaal. Zo heel veel duurder zijn die tegenwoordig ook weer niet, tenzij je natuurlijk gewoon voor het goedkoopste van het goedkoopste wilt gaan, wat ook prima is maar dan is het wel handig als je de verschillen en beperkingen snapt.

Kortom: ik blijf erbij: op misschien echt letterlijk een paar zeer specifieke uitzonderingen na: elke enigszins moderne EV kan 6,6/7,4 kW laden zonder problemen. Maar het blijft gaan om de drieluik EV-laadpaal-huisaansluiting. Als 1 van die 3 dus beperkt is tot minder dan 32A dan zal je ook geen 7,4 kW kunnen halen op 1-fase, maar 5,8 of 3,4 kW. Dat zal echter zelden de EV zelf zijn.

En ook met de bZ4X zit je fout: die werd in het begin met een 1-fase boordlader geleverd, dus 7,4 kW (of 6,6 kW wellicht), zie hier een voorbeeld van een occasion met 1-fase boordlader. De 3-fase (11 kW) boordladers kwamen pas een paar maanden nadat de eerste exemplaren geleverd werden. Ik blijf erbij: je hebt echt een denkfout ergens zitten en je houdt daar erg hardnekkig aan vast. En daar ga ik het nu ook bij laten.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Dit klopt dus niet, de e-208 heeft standaard een 7,4 kW boordlader en kan dus ook 7,4 kW laden. De 11 kW 3-fase boordlader die optioneel is kan ook prima op 7,4 kW 1-fase laden. Dus wat jij zegt is wel desinformatie, je leest de tabel gewoon verkeerd.

En je baseert je laadpaal verhaal op een filter van een website, niet op de werkelijkheid. Tuurlijk, als jij de combinatie pakt 7,4 kW én 3-fasen, dan heb je inderdaad te maken met een laadpaal die op 32A is afgezekerd, want dat is immers nodig voor 7,4 kW, en dan dus op 3 fasen omdat je die keuze aanvinkt, dan krijg je inderdaad automatisch 32A laadpalen. 3x32A = 22 kW, dat klopt! Want dat is wat ik al eerder zei: 3-fase is de meerprijs/het duurdere, niet 32A op 1-fase.

Laadpalen zijn er in 95% van de gevallen in 3 smaken:
- 1-fase 7,4 kW (1x32A) -> kan alléén op 1-fase 7,4 kW laden, niet 3-fase
- 3-fase 11 kW (3x16A) -> kan op 3-fase 11 kW laden óf op 1-fase 3,7 kW
- 3-fase 22 kW (3x32A) -> kan op 3-fase 22 kW laden óf op 3-fase 11 kW óf op 1-fase 7,4 kW óf op 1-fase 3,7 kW

En inderdaad kijkend naar de C-HR+ zal die op 1-fase gewoon 7,4 kW laden (ietwat beperkt tot 6,6 kW, dat zei ik al dat dat weleens voorkomt). Maar dan moet je wel een laadpaal uit regel 1 of 3 hierboven kopen, niet regel 2. Want dan ben je beperkt tot 3,7 kW op 1-fase als je huisaansluiting 1-fase blijft, pas als je je huisaansluiting 3-fase maakt kan je wel prima op 11 kW laden.

En je noemt heel vaak het woord off-topic, maar in mijn ogen is iemand die een C-HR+ overweegt of krijgt (zoals je schoonouders) ook erbij gebaat het volledige plaatje te snappen. En daarom benoem ik ook PV, want stel je kiest voor je voor de 3-fase 11 kW lader, dan ben je omdat die op 3,7 kW is afgezekerd wel ervan afhankelijk dat als je PV opbrengst wilt gebruiken, deze 3x het minimum van de laadstandaard (1,4 kW, dus 4,2 kW) moet opbrengen op 3-fase OF je bent beperkt tot maximaal 3,7 kW op 1 fase. Als dat je totaal niet uitmaakt, prima, maar indien wel is het eigenlijk in alle gevallen het beste om te investeren in een 22 kW laadpaal. Zo heel veel duurder zijn die tegenwoordig ook weer niet, tenzij je natuurlijk gewoon voor het goedkoopste van het goedkoopste wilt gaan, wat ook prima is maar dan is het wel handig als je de verschillen en beperkingen snapt.

Kortom: ik blijf erbij: op misschien echt letterlijk een paar zeer specifieke uitzonderingen na: elke enigszins moderne EV kan 6,6/7,4 kW laden zonder problemen. Maar het blijft gaan om de drieluik EV-laadpaal-huisaansluiting. Als 1 van die 3 dus beperkt is tot minder dan 32A dan zal je ook geen 7,4 kW kunnen halen op 1-fase, maar 5,8 of 3,4 kW. Dat zal echter zelden de EV zelf zijn.

En ook met de bZ4X zit je fout: die werd in het begin met een 1-fase boordlader geleverd, dus 7,4 kW (of 6,6 kW wellicht), zie hier een voorbeeld van een occasion met 1-fase boordlader. De 3-fase (11 kW) boordladers kwamen pas een paar maanden nadat de eerste exemplaren geleverd werden. Ik blijf erbij: je hebt echt een denkfout ergens zitten en je houdt daar erg hardnekkig aan vast. En daar ga ik het nu ook bij laten.
Je reageert enkel op een deel van mijn post en quote bewust maar een deel en stelt dan zelf:
"En inderdaad kijkend naar de C-HR+ zal die op 1-fase gewoon 7,4 kW laden (ietwat beperkt tot 6,6 kW, dat zei ik al dat dat weleens voorkomt)." over desinformatie gesproken. Er is geen bron; zelfs Toyota Nederland weet niet of de C-HR+ straks wél 1-fase 7,4 kW kan laden. En jij stelt het hier gewoon als feit - of hallucineert je AI nu?

Ronduit onzin, ik ga niet verder hierover met jou in discussie, zinloos. En respectloos dat je mijn posts hier afdoet als desinformatie terwijl je zelf duidelijk onwaarheden post die je uit mijn bronnen met twee klikken naar voren kan krijgen (de officiële brochure van de C-HR+) 8)7

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als we dan toch zo lekker over elektriciteit aan de klets zijn.. O-)
JME schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:57:
[Afbeelding]
Als ik het paneel achter de middenconsole los trek, dan ligt daar al een loze kabel onderin. Ik neem aan dat dit de voorbereiding voor deze poorten is:
[Afbeelding]
Zou ik die gewoon plug & play in zo’n module kunnen jassen? En zo ja, weet iemand het onderdeelnummer van deze module?
Of als alternatief: zou een onderdeel uit een Corolla RAV4 zoals deze ook moeten werken?
[Afbeelding]
..ik heb die dubbele usb-c stekker van een RAV4 van de sloop gehaald. De kabel onderin de console van mijn Corolla TS past inderdaad precies in dat onderdeel! Met een usb tester zie ik dat er geschakelde stroom/spanning/whatever op staat, dus dat is ook mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vx6uKAio2IlR0srY3sJi9ZmvGvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkuGmXmzlqOsGBnZ0Zx5U4jv.jpg?f=fotoalbum_large
Ik meet op de usb poorten zelf dan 5,19V en 5,20V. Dat voelt wat aan de hoge kant, maar is nog wel binnen de specs van usb. De usb-c op het dashboard meet 5,07V en die binnenin de middenconsole zit op 5,16V. Zou ik die 5,2 aandurven met de dure apparatuur die de jeugd van tegenwoordig op de achterbank gebruikt? En is dat voltage een eigenschap van de lader en daarmee constant, of kan die variëren met bijvoorbeeld de accuspanning? Just to be sure..
En dan morgen maar eens de dremel erbij pakken!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

JME schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:41:
Als we dan toch zo lekker over elektriciteit aan de klets zijn.. O-)

[...]

..ik heb die dubbele usb-c stekker van een RAV4 van de sloop gehaald. De kabel onderin de console van mijn Corolla TS past inderdaad precies in dat onderdeel! Met een usb tester zie ik dat er geschakelde stroom/spanning/whatever op staat, dus dat is ook mooi.
[Afbeelding]
Ik meet op de usb poorten zelf dan 5,19V en 5,20V. Dat voelt wat aan de hoge kant, maar is nog wel binnen de specs van usb. De usb-c op het dashboard meet 5,07V en die binnenin de middenconsole zit op 5,16V. Zou ik die 5,2 aandurven met de dure apparatuur die de jeugd van tegenwoordig op de achterbank gebruikt? En is dat voltage een eigenschap van de lader en daarmee constant, of kan die variëren met bijvoorbeeld de accuspanning? Just to be sure..
En dan morgen maar eens de dremel erbij pakken!
Die dure apparatuur laadt vaak tot wel 20V op over de USB lijntjes. Of met de nieuwste standaarden zelfs tot 48V. Zou me er dus geen zorgen over maken :Y

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:10
noes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Die dure apparatuur laadt vaak tot wel 20V op over de USB lijntjes. Of met de nieuwste standaarden zelfs tot 48V. Zou me er dus geen zorgen over maken :Y
Pas op met dit soort aannames, dit werkt niet zo. Er wordt voordat er gestart wordt met laden onderhandeld met de lader over de aan te bieden spanning. Als deze aangeeft 5v aan te bieden dan moet dan ook binnen de USB specs van 5v zijn, anders gaat de apparatuur toch echt stuk. In dit geval verwacht ik geen problemen, 5.2v is minder dan de max van 5.25v die mag.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Knielen schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:06:
[...]

Pas op met dit soort aannames, dit werkt niet zo. Er wordt voordat er gestart wordt met laden onderhandeld met de lader over de aan te bieden spanning. Als deze aangeeft 5v aan te bieden dan moet dan ook binnen de USB specs van 5v zijn, anders gaat de apparatuur toch echt stuk. In dit geval verwacht ik geen problemen, 5.2v is minder dan de max van 5.25v die mag.
Check. Het zit er alleen wel dicht tegenaan, vandaar mijn vraag of dit voltage constant is. Als er kleine variaties tijdens gebruik mogelijk zijn, dan zit ik zo boven de 5,25V.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JME schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:21:
[...]

Check. Het zit er alleen wel dicht tegenaan, vandaar mijn vraag of dit voltage constant is. Als er kleine variaties tijdens gebruik mogelijk zijn, dan zit ik zo boven de 5,25V.
Denk eerder aan de hoge kant, maar sluit je tester eens aan tijdens een hele rit op een andere USB-aansluiting, ik verwacht dat je daar tussen de 5V en de 5,25V wel gaat zien en dat die ook niet constant is. Mogelijk zakt het voltage ook nog iets als je iets aansluit op de USB-aansluiting zelf.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:36
JME schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:21:
[...]

Denk dat de spanning een beetje daalt als er stroom gaat lopen.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Het is ervoor gemaakt zal ik maar denken. Als ik niet toevallig een tester had gehad dan had ik het niet eens geweten. De andere usb outlets in de auto gebruikte ik tot vandaag ook zonder test.
Morgen zagen!!

Edit, morgen is vandaag. En onder het motto “pics or it didn’t happen”..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p69seoaHsb7YkkaDtdUXiftgSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUEiNHj98YC2jbDThKgAZxqy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0r0kaTbFdDQ5w396SfAnwMxn5w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6fOT5P7wl9gcA8lX0w32iLo.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 68% gewijzigd door JME op 27-02-2026 12:24 ]

• vangoghnl
Vraagje. Afgelopen donderdag onze Corolla opgehaald. Een grote update vergeleken met de Auris. Echter kom ik ergens niet helemaal uit. Ik gebruik android auto en dat werkt prima. Maar zie foto in de instellingen kan ik verbinden met wifi. Dit lukt echter op geen enkele manier. Ik kan alleen de wifi aan of uitzetten. Nergens iets selecteren of Wta dan ook. Ik neem aan dat hij wifi gebruikt om het systeem te updaten? Huidge staat op 1189.
Mijn Corolla heeft overigens geen ingebouwde navigatie. Heeft dit er iets mee te maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyRLGQEu1ifDBbjJlYm5_RIFHRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7htKXeI3roc90iixmI7827h.jpg?f=fotoalbum_large

• Thasaidon

Thasaidon

@vangoghnl
Met de Wifi zou je de auto kunnen koppelen aan bv je wifi thuis, of de wifi hotspot van je telefoon.
Zodra je hem aan zet, zou je de optie moeten hebben om netwerken in de buurt te kunnen zien.

Kijk even in de handleiding van het mediasysteem
Hoofdstuk 2.2 Connectiviteitsinstellingen - Weergeven van het Wi-Fi®-instellingsscherm (bij mij was dat pag 45)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VDv-iErvTfPl74q7-tw3yYtAgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56kN4mO2YjtXcsNeAm7gZHxm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of wel of geen navigatie van invloed is op de wifi.

[ Voor 63% gewijzigd door Thasaidon op 01-03-2026 10:38 ]

• vangoghnl
Thasaidon schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:08:
@vangoghnl
Met de Wifi zou je de auto kunnen koppelen aan bv je wifi thuis, of de wifi hotspot van je telefoon.
Zodra je hem aan zet, zou je de optie moeten hebben om netwerken in de buurt te kunnen zien.

Kijk even in de handleiding van het mediasysteem
Hoofdstuk 2.2 Connectiviteitsinstellingen - Weergeven van het Wi-Fi®-instellingsscherm (bij mij was dat pag 45)

[Afbeelding]

Ik weet niet of wel of geen navigatie van invloed is op de wifi.
Ik zag dit inderdaad in de handleiding. Maar behalve de wifi aan en uit kunnen zetten staan er geen opties. Ik kan dus nergens een wifi netwerk selecteren. Nog maar eens aan de dealer vragen. Aan de andere kant is me niet helemaal duidelijk wat ik met de wifi kan. Alleen updaten? In de handleiding zie ik allemaal functies voor de navigatie maat die zit er dus niet op.

Ik heb de auto wel gekoppeld aan de mijn toyota app. En die heeft hem gepakt op vin nummer. Maar maakt op een of andere manier wel contact met de auto. Ik zie hoeveel benzine ik nog heb ik de app. Maar ook hoeveel km ik nog kan rijden en hybride training op basis van mijn laatste ritten. Maar hier moest ik bij instellen een paar keer de auto aan en uit zetten, en de km stand invoeren ter controle.

• rainvs
True schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:50:
@True
Ik ga ervanuit uit dat je wilt weten of de C-HR+ die je schoonouders besteld hebben, met 1 fase, een laadpaal en alles afgezekerd op 32 Ampère, de theoretische 7,4 kW kan laden. Het antwoord lijkt te staan op pagina 32 van de brochure. Daar staat ''Laadvermogen batterij, 11 kW (AC) en 150 kW (DC)'', wat geldt voor de ''Dynamic Limited Edition'' en ''First Edition'' uitvoering. Bij ''Laadvermogen batterij, 22 kW (AC) en 150 kW (DC)'' staat de ''Executive'' uitvoering. 22 kW is het theoretische maximum bij 3-fase en een laadpaal, waarbij alles is afgezekerd op 32 Ampère. Dus de Executive kan met 32 Ampère overweg, indien alles daarop afgezekerd is.

[ Voor 13% gewijzigd door rainvs op 01-03-2026 21:02 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

rainvs schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:53:
[...]

@True
Ik ga ervanuit uit dat je wilt weten of de C-HR+ die je schoonouders besteld hebben, met 1 fase, een laadpaal en alles afgezekerd op 32 Ampère, de theoretische 7,6 kW kan laden. Het antwoord lijkt te staan op pagina 32 van de brochure. Daar staat ''Laadvermogen batterij, 11 kW (AC) en 150 kW (DC)'', wat geldt voor de ''Dynamic Limited Edition'' en ''First Edition'' uitvoering. Bij ''Laadvermogen batterij, 22 kW (AC) en 150 kW (DC)'' staat de ''Executive'' uitvoering. 22 kW is het theoretische maximum bij 3-fase en een laadpaal, waarbij alles is afgezekerd op 32 Ampère. Dus de Executive kan met 32 Ampère overweg, indien alles daarop afgezekerd is.
Wat je vaak ziet is dat een auto 3 fasen 11kW kan, maar op 1 fase wel 7,4kW dat is niet duidelijk te krijgen of 1 fase laden wel 7,4kW kan voor (in dit geval) het instap model.

• rainvs
True schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Wat je vaak ziet is dat een auto 3 fasen 11kW kan, maar op 1 fase wel 7,4kW dat is niet duidelijk te krijgen of 1 fase laden wel 7,4kW kan voor (in dit geval) het instap model.
@True
Ik weet niet wanneer je schoonouders hun C-HR+ mogen verwachten. Echter in het weekend van 21 maart heb ik al de demo C-HR+ staan. Hopelijk ook jouw Toyota dealer of die van jouw schoonouders. Als de uitvoering hetzelfde is, dan kan je het met een proefrit testen, tenminste als je een laadpaal beschikbaar hebt op 1 fase en alles afgezekerd op 32 Ampère...

• Thasaidon

Thasaidon

@vangoghnl
De app staat helemaal los van de wifi.
De app communiceert met servers bij Toyota en deze communiceren met de auto via de DCM (Data Communicatie Modulle). Dit is een eigen "internet" verbinding van de auto.

Echter heeft de app zelf op jouw model niet heel veel meerwaarde, want als ik het me goed herinner werken zaken als voorverwarmen etc niet.

Het enige wat je met de wifi kunt is idd de auto koppelen aan een andere wifi in de buurt.
Voor updates zou dat handig kunnen zijn, maar als ik die zelf zou uitvoeren zou ik toch eerder voor de USB stick methode gaan. Of gewoon de auto laten updaten bij de dealer.

Wellicht dat de dealer meer kan vertellen, waarom je verder niets ziet bij de wifi.

[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 02-03-2026 16:01 ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:20
Bij normaal gebruik van onze Corolla TS stapelen wij bagage op tot een hoogte waar de bagageafdekking nog naar ons toe getrokken kan worden en er goed zicht is via de achteruitkijkspiegel.

Maar, er bestaat zoiets als een bagagenet.
Afbeeldingslocatie: https://tineye.com/api/v1/query/dc4f300f92c8ed4230323ba70600ea9c0d02101b?size=160.
Daarvan dacht ik, hé dat is makkelijk voor tijdens een vakantie, want dan past de hele achterbak vol tot het plafond.

Hierover zegt de handleiding het volgende:
Voorzorgsmaatregelen bij het vervoer van goederen
Het scheidingsnet is niet ontworpen om de passagiers en de bestuurder te beschermen tegen goederen die in de bagageruimte worden vervoerd en kunnen losraken. Goederen moeten altijd goed worden vastgemaakt, zelfs wanneer het scheidingsnet wordt gebruikt.
Waarvoor dient dat net dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Tomino op 02-03-2026 16:52 ]

• JME

JME

zeg maar Jamie

Losse lichte spullen bovenop kwakken zonder bang te hoeven zijn dat die bij de bankzitters in de nek vallen. Je moet gewoon geen bakstenen opstapelen en met deze tekst dekt Toyota zich tegen dergelijke acties in. Vermoed ik dan.

• c-nan
Op mijn Parelmoer wit RAV4 2021 zie ik allemaal kleine roeststippeltjes. Is dit iets bekend? Geen idee waar het vandaan komt.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

c-nan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:04:
Op mijn Parelmoer wit RAV4 2021 zie ik allemaal kleine roeststippeltjes. Is dit iets bekend? Geen idee waar het vandaan komt.
Wellicht van remmende autos voor je. Als het er niet af komt met wassen zijn er speciale middeltjes voor.

Random google result.
Wij reden vorige week mee in een rally door Noorwegen met onze RAV4. Hele toffe ervaring!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-eQfNfVfs2zj7I6XYPXAn_ua2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LP84A4KwBespwpLrNXCh3xx6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMrUe--ZPSxWdSVsawZ7YN374Yg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymXaIhjZxbJ8GjSExiwoeG0X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lj_BV4irhMlwBN9D5Hs-uULR1zs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdG3m3903fAwkl4iYBsijR1v.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-03-2026 19:54 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• c-nan
NiGeLaToR schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Wellicht van remmende autos voor je. Als het er niet af komt met wassen zijn er speciale middeltjes voor.

Random google result.
Wij reden vorige week mee in een rally door Noorwegen met onze RAV4. Hele toffe ervaring!

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn lak hoort toch niet te roesten vanwege remmende auto’s? Het zit er niet op, maar het kan zelf lijkt te roesten?

• MooDyBLueS
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Random google result.

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Gaaf! Hoe raak je bij zoiets betrokken vraag ik me dan af? En is het verder net zoals de klassieke rallies die ik vanuit het VK en ook ons eigen land in mindere mate ken? Dus proeven van controlepunt naar controlepunt vooral bedoeld om heerlijk te genieten van de omgeving en gezellig te kletsen met je bijrijder?

• MooDyBLueS
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Mijn lak hoort toch niet te roesten vanwege remmende auto’s? Het zit er niet op, maar het kan zelf lijkt te roesten?
Ik denk eerder dat het steenslag is waarna het is gaan roeten. Als de laklaag beschadigd raakt, is roest iets wat vanzelf gebeurt.

Met mijn Prius II jaren geleden nog eens meegemaakt en ik ging er zelf vanuit dat het gewoon steenslag was en dat ik er maar mee moest leren leven, tot bij een beurt de dealer tegen me zei: zullen we onder garantie eens wat aan die roestplekken op de motorkap doen? Toen bleek dat dus een garantiegeval omdat volgens hen dit niet hoorde te roesten. En het was note bene een unilak zwarte, dus nog kwetsbaarder dan metallic lakken.

Kan natuurlijk zijn dat garantievoorwaarden veranderd zijn, dat weet ik op dit punt niet, we praten inmiddels over zeker 10 jaar geleden namelijk.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:58

vhal

ಠ_ಠ

Woon je bij het spoor of in de nabijheid van industrie? Zo zomaar spoorslag/vliegroest kunnen zijn, dit is wel te verwijderen met het middel wat hierboven staat (of een ander merk)

Strava

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

c-nan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Ok, ik ging blijkbaar ten onrechte uit van roest op de lak en niet erin.
Dan zou ik de dealer laten kijken. Weet niet waar het is en of het te herleiden is tot steenslag oid?
MooDyBLueS schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Gaaf! Hoe raak je bij zoiets betrokken vraag ik me dan af? En is het verder net zoals de klassieke rallies die ik vanuit het VK en ook ons eigen land in mindere mate ken? Dus proeven van controlepunt naar controlepunt vooral bedoeld om heerlijk te genieten van de omgeving en gezellig te kletsen met je bijrijder?
Ik ken in dit geval de organisatrice goed, maar er blijken meer van dit soort trips te zijn. Van garbage runs tot scandic rally, er is van alles. Ik reed met Fox Rally.

Wij reden met het hele gezin en waren fanatiek met de puzzels en opdrachten en hebben dat deel gewonnen :+ Er waren er genoeg die gewoon gezellig mee reden in hun tempo, er waren ook wat garbage runners met ervaring die dan rustig met 80-90 over het sneeuw wegdek racen (ben dag meegereden, insane). Die zijn dan ook wel 's van de weg geraakt, maar dat boeide niet - en er lag overal zoveel sneeuw dat de auto's nauwelijks schade reden en ze rijden niet voor niets in oude Subaru's en Volvo's met meer dan 400.000km op de teller en volledig gemod :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLJLy9OBp5SQgD2FVeqz83cal1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnW2RzB6D3BNIlQf4meLRZVA.jpg?f=fotoalbum_large

Onze FWD hybride viel dus wat uit de toon, al was ik best tevreden met het resultaat. Er reed overigens ook gewoon een Passat GTE mee en die haalde de eindstroom ook prima. Je rijdt op de openbare weg en dient je gewoon aan de regels te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-03-2026 07:30 ]

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Tomino schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:51:
Bij normaal gebruik van onze Corolla TS stapelen wij bagage op tot een hoogte waar de bagageafdekking nog naar ons toe getrokken kan worden en er goed zicht is via de achteruitkijkspiegel.

Maar, er bestaat zoiets als een bagagenet.
[Afbeelding].
Daarvan dacht ik, hé dat is makkelijk voor tijdens een vakantie, want dan past de hele achterbak vol tot het plafond.

Hierover zegt de handleiding het volgende:

[...]

Waarvoor dient dat net dan?
In het boekje van de Auris staat die ook, heb hem alleen nooit gekocht.

Ik span tijdens de vakantie een net van mijn vorige auto (Ford Focus wagon) aan de haken in de vloer, aan de zijkanten en aan het plafond. Is een eenvoudig en (ik vermoed) goedkoop net, maar ik denk dat die de lichte losse spullen (zoals een kussen), samen met de hoofdsteunen, voldoende tegen kan houden in het geval van een noodstop.

Werkt het in de praktijk??? Gelukkig geen idee, maar het zal er in elk geval niet slechter op worden.

Uiteraard goed opletten hoe je inpakt, zware en grote spullen als eerste onderop en tegen de rugleuning aan en het lichte bovenop. Ik zorg altijd wel dat ik door de binnenspiegel naar achteren kan kijken.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JME schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:56:
Losse lichte spullen bovenop kwakken zonder bang te hoeven zijn dat die bij de bankzitters in de nek vallen. Je moet gewoon geen bakstenen opstapelen en met deze tekst dekt Toyota zich tegen dergelijke acties in. Vermoed ik dan.
Ook losse lichte spullen worden projectielen als je een frontale aanrijding hebt. Kans is klein maar het hoeft niet je eigen schuld te zijn.
En een net verhindert dat niet. Dat is de reden dat het er staat.

Signatures zijn voor boomers.

• c-nan
NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 07:16:
[...]

Ok, ik ging blijkbaar ten onrechte uit van roest op de lak en niet erin.
Dan zou ik de dealer laten kijken. Weet niet waar het is en of het te herleiden is tot steenslag oid?
I stand corrected. Je hebt gelijk. Als ik met mijn nagel het probeer weg te krijgen, krijg ik het (na veel krabben) weg. Het zit overal, niet alleen op de motorkap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rt93JrAyRPDm-ir0RfK7FOcKIp8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6GJwy1LwTtyrQYCxwZBnDffO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfXyvqN9QOND6gHzo56CU-r-b88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LH5Qxw8tOd7p3QH3XkMQwIuW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Os--EnmWuOj8N_U6s5hFjFXYdcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/87F7ej8gaSHpiq0eCw6s3hwi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgQPciruFNPyg5QCKFlnDmY5XFY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YgHwaXW0eZo2RRhswi6V7WYS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UedoYqvNNzncPvv8pj66piuN0wY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gx1in0B7r8PQme126TXbtTCR.png?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

c-nan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:27:
[...]

I stand corrected. Je hebt gelijk. Als ik met mijn nagel het probeer weg te krijgen, krijg ik het (na veel krabben) weg. Het zit overal, niet alleen op de motorkap.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja waardeloos - ik zou zo'n anti roest middel bestellen en behandelen en dan goed wassen.
Er is een auto-detailing topic, je kunt wellicht daar het beste advies vragen over welke middelen je het beste kunt gebruiken en in welke volgorde je moet wassen. Tis zeker weer goed te krijgen.

Ik coat mijn auto overigens elke paar maanden en dan houdt vuil zoals dit veel minder grip op de auto. Aanbrengen is makkelijk, tis alleen echt chemische troep.

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:02
Iemand met een slijptol aan de gang geweest voor je auto? Het is maar een gedachte.

• c-nan
Roger1964 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:50:
[...]

Iemand met een slijptol aan de gang geweest voor je auto? Het is maar een gedachte.
Wij wonen in een nieuwbouwwijk, er wordt nog volop gebouwd.
Voor ons is er een groot leeg veld, met direct daarachter loopt het spoor.

Inmiddels heb ik iron remover besteld, ik ben benieuwd.

Pagina: 1 ... 171 172 Laatste