9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Zelf ook een TS 1.8 en 2.0 gereden. Veel korte ritjes. Nooit meegemaakt in 50.000 kilometers. Voor mij en misschien andere lezers ook te weten, welk bouwjaar is de jouwe?JME schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:52:
Dank voor het meedenken allemaal. Stelt enigszins gerust, maar ik blijf het vaag vinden. Betreft overigens een Corolla TS, dus HEV (zonder P). Weet niet of dat nog iets uitmaakt. Ik zal het eens noemen als ie binnenkort op mag voor de display terugroep.
[ Voor 5% gewijzigd door Omni op 01-02-2026 14:05 ]
Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.
Yaris doet dat ook. Ik was al bang dat het aan mijn dashcam lag..JME schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:52:
Dank voor het meedenken allemaal. Stelt enigszins gerust, maar ik blijf het vaag vinden. Betreft overigens een Corolla TS, dus HEV (zonder P). Weet niet of dat nog iets uitmaakt. Ik zal het eens noemen als ie binnenkort op mag voor de display terugroep.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
1.8 van maart ‘24.Omni schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:05:
[...]
Zelf ook een TS 1.8 en 2.0 gereden. Veel korte ritjes. Nooit meegemaakt in 50.000 kilometers. Voor mij en misschien andere lezers ook te weten, welk bouwjaar is de jouwe?
Hoe is jouw ervaring met het verschil tussen de Corolla 1.8 en 2.0? Is de 2.0 de meerprijs waard? Buiten dat deze motor meer vermogen biedt, is hij wellicht ook stiller omdat hij minder hard hoeft te werken voor hetzelfde vermogen tov de 1.8? De nieuwe 1.8 is er nu in 140 variant zag ik. Deze komt dan wellicht ook weer dichter in de buurt van de 2.0.Omni schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:05:
[...]
Zelf ook een TS 1.8 en 2.0 gereden. Veel korte ritjes. Nooit meegemaakt in 50.000 kilometers. Voor mij en misschien andere lezers ook te weten, welk bouwjaar is de jouwe?
Ik heb de oude 1.8 gereden (bj 2022) met de 122pk motorisering en daarna overgestapt op de 184pk 2.0 liter (bj 2023).cordonbleu schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:08:
[...]
Hoe is jouw ervaring met het verschil tussen de Corolla 1.8 en 2.0? Is de 2.0 de meerprijs waard? Buiten dat deze motor meer vermogen biedt, is hij wellicht ook stiller omdat hij minder hard hoeft te werken voor hetzelfde vermogen tov de 1.8? De nieuwe 1.8 is er nu in 140 variant zag ik. Deze komt dan wellicht ook weer dichter in de buurt van de 2.0.
Ik heb niet gereden met de nieuwe 1.8 140pk die een sterkere elektromotor heeft.
Ieder van de auto's zijn in stadsverkeer (snelheden tot 50km/u zeg maar) keurig vlot, maar zodra je de 50 voorbij komt leun je niet meer zo op de elektromotor en ga je met name bij de (oude) 1.8 merken dat hij best bescheiden is in vermogen. Heb 20.000km gereden in de 1.8 122pk en daarmee een gemiddelde van 1:19 gehaald in al die kilometers. Met de 2.0 184pk heb ik 30.000 gereden met een gemiddelde van 1:17. De reden voor mijn overstap naar de 2.0 was in ieder geval onder andere dat ik veel meer rijplezier had met de 2.0. Uiteindelijk die geruild voor een RAV4 PHEV. Het enige wat ik nog wel eens mis aan de 2.0 TS is het betere bochtenwerk. Op elk ander vlak is de RAV4 (voor ons!) beter.
Gekeken naar de prijzen van occasions vind ik de nieuwe 1.8 met 140pk te duur t.o.v. de (oudere) 2.0 liter. Ga echter vooral zelf proefrijden. Het is ook maar wat je belangrijk vindt, verbruik t.o.v. prijs, garantie etcetera.
Oh en, geen van deze auto's is objectief stil als je het gaspedaal intrapt. Heb zelf de CVT geluiden nooit vervelend gevonden, vind het wel wat hebben juist. Het klopt in mijn beleving zeker dat je met de 2.0 het pedaal minder hard in hoeft te trappen dan de 1.8 om even ver vooruit te komen.
[ Voor 8% gewijzigd door Omni op 01-02-2026 15:42 ]
Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.
Ik neem aan dat je bijladen vanuit de HV accu bedoeld als de auto uit staat?Andrehj schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:41:
@JME Het komt ook omdat Toyota er bij haar hybrides er om ombegrijpelijke redenenen niet voor kiest om de 12V accu tussendoor automatisch bij te laden (met stroom uit de HV-accu) als deze te leeg dreigt te raken. EV's doen dat tegenwoordig (nagenoeg) allemaal wel, en ook bij een PHEV zou dat makkelijk moeten kunnen.
De reden waarom dat niet gedaan wordt is om te voorkomen dat de HV accu te ver ontladen raakt.
Als de auto word uit gezet met bv een bijna lege HV accu, zou deze, bij langere stilstand en continue de 12v laden ook te ver ontladen kunnen raken.
Als dat gebeurd heb je namelijk echt een probleem.
Bij de PHEV wordt de 12v accu wel geladen vanuit de HV accu, zolang deze "aan de stekker hangt".
[ Voor 31% gewijzigd door Thasaidon op 01-02-2026 18:26 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Ja.Thasaidon schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:23:
Ik neem aan dat je bijladen vanuit de HV accu bedoeld als de auto uit staat?
Uiteraard, maar zolang die boven bijvoorbeeld 20% is, zou dat toch geen enkel probleem moeten zijn? Dat kun je eenvoudig programmeren lijkt me.De reden waarom dat niet gedaan wordt is om te voorkomen dat de HV accu te ver ontladen raakt.
Als de auto word uit gezet met bv een bijna lege HV accu, zou deze, bij langere stilstand en continue de 12v laden ook te ver ontladen kunnen raken.
Als dat gebeurd heb je namelijk echt een probleem.
Dat zou dus ook prima kunnen als ie niet aan de stekker hangt, zolang de HV accu niet te leeg is.Bij de PHEV wordt de 12v accu wel geladen vanuit de HV accu, zolang deze "aan de stekker hangt".
Een 12V accu is maar zo'n 12V*50Ah= 0.6 kWh. Die kun je uit de HV accu heel vaak opladen.
Met het huidige systeem laat Toyota haar klanten gewoon totaal onnodig met een lege 12V accu stranden.
Ik vind dat bijzondere klantonvriendelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 01-02-2026 20:41 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
:strip_exif()/f/image/HY2NPXzvfRMPyUvHa6icHk6c.jpg?f=fotoalbum_large)