Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 169 170 Laatste
Acties:
  • 949.368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:30
Ik heb eind december een Toyota Yaris 2024 Hybrid 130 Executive bij de lokale merkdealer gekocht. Rijd nu een Suzuki Swift 2018 mild-hybrid die in de afgelopen 4 jaar echt probleemloos is geweest en ook nog eens heel vriendelijk voor de portemonnee.

Nu dus op een Toyota Yaris uitgekomen omdat ik:
- Vergelijkbare betrouwbaarheid, zuinigheid en waardevastheid wil als Suzuki.
- Maar wel meer vermogen/koppel, meer comfort/luxe. Denk aan automaat, full hybrid, betere isolatie en weggedrag, mooier scherm, extra opties, etc.
- Daar graag wat extra geld voor over heb.

Dus na een proefrit een een goede inruilprijs voor de Swift de deal gesloten. Krijg de auto volgende week geleverd. Moet eerlijk zeggen dat ik hem wel een beetje knijp als in nu lees over de problemen met de 12V accu. :X Hopelijk valt het mee.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32
@AreVeeDee congrats!!

En ja dat komt goed en anders heb je er alvast garantie bij gok ik :)

Toffe kleur ook!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
AreVeeDee schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:14:
Ik heb eind december een Toyota Yaris 2024 Hybrid 130 Executive bij de lokale merkdealer gekocht. Rijd nu een Suzuki Swift 2018 mild-hybrid die in de afgelopen 4 jaar echt probleemloos is geweest en ook nog eens heel vriendelijk voor de portemonnee.

- Maar wel meer vermogen/koppel, meer comfort/luxe. Denk aan automaat, full hybrid, betere isolatie en weggedrag, mooier scherm, extra opties, etc.

Dus na een proefrit een een goede inruilprijs voor de Swift de deal gesloten. Krijg de auto volgende week geleverd. Moet eerlijk zeggen dat ik hem wel een beetje knijp als in nu lees over de problemen met de 12V accu. :X Hopelijk valt het mee.

***members only***
Mooie auto, mooie kleurstelling! En ik zou me niet teveel zorgen maken over die 12V accu, je moet je ook realiseren dat mensen die wat te klagen hebben zich veel sneller melden dan wanneer alles pais en vree is. Het is echt niet zo dat elke 2e Yaris op de weg hier wekelijks mee te kampen heeft, alleen relatief gezien is dit wel een van de zwakkere punten van Toyota.

Komt vast goed met je Yaris. Eerst maar eens genieten van die onwijs leuke nieuwe auto, nietwaar? ;)

• AreVeeDee
NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:20:
@AreVeeDee congrats!!

En ja dat komt goed en anders heb je er alvast garantie bij gok ik :)

Toffe kleur ook!
Jup. Gekocht bij Toyota dealer, dus sowieso garantie. Kleur is Juniper Blue en vind deze goed passen bij de Yaris.

• AreVeeDee
MooDyBLueS schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:47:
[...]

Mooie auto, mooie kleurstelling! En ik zou me niet teveel zorgen maken over die 12V accu, je moet je ook realiseren dat mensen die wat te klagen hebben zich veel sneller melden dan wanneer alles pais en vree is. Het is echt niet zo dat elke 2e Yaris op de weg hier wekelijks mee te kampen heeft, alleen relatief gezien is dit wel een van de zwakkere punten van Toyota.

Komt vast goed met je Yaris. Eerst maar eens genieten van die onwijs leuke nieuwe auto, nietwaar? ;)
Ja is ook zo. Ga het zelf ervaren. Komt vast goed. En ga er zeker van genieten, proefrit beviel goed. Ene dag na ophalen gelijk een flinke rit gepland, stiekem best zin in. :P

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:17
AreVeeDee schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:14:

***members only***
Leuk hoor en die accu komt vast wel goed en anders gewoon een druppellader kopen. Wij hebben thuis 4 auto’s staan, dus wellicht gebruiken we hem gewoon te weinig.

Wel erg lange levertijd? Ik ben gewoon naar binnen gelopen op een donderdag en zaterdag meegenomen. Op kenteken zetten en door? Jij hebt meer dan een jaar gewacht op de levering? Respect voor je geduld haha!

Veel plezier mee

• rekeewt
Maasluip schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Is wel een bekende kwaal, maar moet niet voorkomen. Heb je keyless entry en ligt de sleutel misschien erg dichtbij?
Iets trekt stroom wat niet zou moeten.

Mijn Prius had ook een kleine accu en die had na een maand stilstaan nog geen probleem.
Wel keyless entry ja, sleutel ligt op dezelfde plek als die van de andere auto’s dit is hemelsbreed zo’n 15 meter bij de garage vandaan. Alles wat stroom trekt zit via de sigarettenaansluiting gekoppeld, slaat pas aan als je de auto start.

• AreVeeDee
rekeewt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:03:
[...]

Leuk hoor en die accu komt vast wel goed en anders gewoon een druppellader kopen. Wij hebben thuis 4 auto’s staan, dus wellicht gebruiken we hem gewoon te weinig.

Wel erg lange levertijd? Ik ben gewoon naar binnen gelopen op een donderdag en zaterdag meegenomen. Op kenteken zetten en door? Jij hebt meer dan een jaar gewacht op de levering? Respect voor je geduld haha!

Veel plezier mee
Haha, nee. Geen jaar gewacht. Eind december 2025 deze Yaris bouwjaar november 2024 gekocht. Dus een occasion van 1 jaar oud. Levering volgende week, dus dat valt dan wel mee toch? ;)

• rekeewt
AreVeeDee schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Haha, nee. Geen jaar gewacht. Eind december 2025 deze Yaris bouwjaar november 2024 gekocht. Dus een occasion van 1 jaar oud. Levering volgende week, dus dat valt dan wel mee toch? ;)
Ah dan is het goed te doen idd! Mag ik vragen wat je kwijt was? Desnoods via PB. Wel benieuwd wat ze tweedehands doen nu +-

• AreVeeDee
rekeewt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Ah dan is het goed te doen idd! Mag ik vragen wat je kwijt was? Desnoods via PB. Wel benieuwd wat ze tweedehands doen nu +-
Oh dat is niet zo spannend. Voor de Executive (eind 2024/begin 2025) zit je bij de Toyota dealer ergens tussen de 29k-31k. Beetje afhankelijk van de km stand.
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door AreVeeDee op 09-01-2026 19:58 ]

• rekeewt
AreVeeDee schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Oh dat is niet zo spannend. Voor de Executive (eind 2024/begin 2025) zit je bij de Toyota dealer ergens tussen de 29k-31k. Beetje afhankelijk van de km stand.

***members only***
Members only:
Weet niet precies welke versie, hij had 3 nieuwe staan dus heb gewoon de meest complete uitgekozen.
Alles is zwart, ook logo's etc, geen hybrid dingetjes er op, lederen bekleding/ stuur/ stoelverwarming, geen HUD, dat zit denk ik wel standaard op de executive versie. Stond 7 km op.

Bij m'n laatste onderhoudsbeurt zag ik dezelfde auto's voor 31-32 duizend staan, bizar, maar die hebben wel 15 pk meer. Zal de moeite zijn :+

• AreVeeDee
rekeewt schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:44:
[...]

***members only***

Weet niet precies welke versie, hij had 3 nieuwe staan dus heb gewoon de meest complete uitgekozen.
Alles is zwart, ook logo's etc, geen hybrid dingetjes er op, lederen bekleding/ stuur/ stoelverwarming, geen HUD, dat zit denk ik wel standaard op de executive versie. Stond 7 km op.

Bij m'n laatste onderhoudsbeurt zag ik dezelfde auto's voor 31-32 duizend staan, bizar, maar die hebben wel 15 pk meer. Zal de moeite zijn :+
Het scheelt qua prijs nogal of je de versie van voor of na de facelift hebt.

• rekeewt
AreVeeDee schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:55:
[...]

Het scheelt qua prijs nogal of je de versie van voor of na de facelift hebt.
Members only:
Ik vind het vrij veel, enige verschil is het scherm en een andere indeling van de cockpit voor je zo te zien, rest is hetzelfde. Zie trouwens wel dat er inmiddels parkeersensoren voor en achter op zitten, maar of iemand die nodig heeft in zo'n bakkie :+

[ Voor 12% gewijzigd door rekeewt op 10-01-2026 11:09 ]

• AreVeeDee
rekeewt schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:08:
[...]

***members only***

Ik vind het vrij veel, enige verschil is het scherm en een andere indeling van de cockpit voor je zo te zien, rest is hetzelfde. Zie trouwens wel dat er inmiddels parkeersensoren voor en achter op zitten, maar of iemand die nodig heeft in zo'n bakkie :+
Als je een Yaris van de voor de facelift hebt dan is deze sowieso al wat ouder natuurlijk. Ik meen dat de Yaris facelift in maart 2024 is geïntroduceerd. Verder zijn de specifieke uitvoering, opties en kilometerstand relevant. En de Yaris facelift heeft wel iets meer dan jij schetst. Denk ook bijv. digitaal instrumentarium, groter multimediascherm en draadloze Apple Carplay/Android auto. De extra koppel is ook fijn. Ik kan mij voorstellen als je puur value for money kijkt dan kan je leuk besparen door een Yaris van voor de facelift te kopen. Dat kan zomaar 5-6k schelen. Maar zoals ik mijn eerdere post al aangaf heb ik bewust gekozen voor wat extra verwennerij en daar graag wat geld voor over. Als het puur een geldkwestie zou zijn dan zou ik beter mijn Swift kunnen houden of met de trein gaan. :P

• rekeewt
AreVeeDee schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Als je een Yaris van de voor de facelift hebt dan is deze sowieso al wat ouder natuurlijk. Ik meen dat de Yaris facelift in maart 2024 is geïntroduceerd. Verder zijn de specifieke uitvoering, opties en kilometerstand relevant. En de Yaris facelift heeft wel iets meer dan jij schetst. Denk ook bijv. digitaal instrumentarium, groter multimediascherm en draadloze Apple Carplay/Android auto. De extra koppel is ook fijn. Ik kan mij voorstellen als je puur value for money kijkt dan kan je leuk besparen door een Yaris van voor de facelift te kopen. Dat kan zomaar 5-6k schelen. Maar zoals ik mijn eerdere post al aangaf heb ik bewust gekozen voor wat extra verwennerij en daar graag wat geld voor over. Als het puur een geldkwestie zou zijn dan zou ik beter mijn Swift kunnen houden of met de trein gaan. :P
Volgens mij is die facelift pas in feb 2025 gekomen, ik heb er een uit augustus 2024. Doel jij op de versie waar de achterlichten met een sticker in het midden doorlopen? Die is al veel ouder, ik heb het model met links en rechts een rond klokje (alles is digitaal) en in het midden je infotainment.

[ Voor 4% gewijzigd door rekeewt op 10-01-2026 15:30 ]

• AreVeeDee
rekeewt schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Volgens mij is die facelift pas in feb 2025 gekomen, ik heb er een uit augustus 2024. Doel jij op de versie waar de achterlichten met een sticker in het midden doorlopen? Die is al veel ouder, ik heb het model met links en rechts een rond klokje (alles is digitaal) en in het midden je infotainment.
Nee is voorjaar 2024.https://www.autozine.nl/t...verbetert-yaris-voor-2024 Met de twee rondje klokjes is pre-facelift.

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-01 21:59
rekeewt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:13:
Hmm, onze Yaris Hybrid lijkt een probleem auto :+
Eind augustus 2024 nieuw gekocht, precies een jaar later eerste beurt (+- 12dkm) - 12v accu onder garantie vervangen, omdat hij 2 keer leeg was (1x 6 weken vakantie, 1x 8 weken vakantie).
Inmiddels januari 2026: nieuwe accu zit er zowaar 4 maanden in en geeft weer de melding dat 'ie leeg is.
We rijden er zeker niet veel mee, maar 1000 km per maand zou toch zat moeten zijn?

Is dit een bekende Toyota kwaal? Ik heb maar een druppellader besteld...
Precies dit, het is iedere keer weer spannend of mijn Auris na 3 weken wil starten op de parking van een vliegveld.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
Roger1964 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:57:
Precies dit, het is iedere keer weer spannend of mijn Auris na 3 weken wil starten op de parking van een vliegveld.
Daar helpt een druppellader niet tegen, want bij de meeste parkeerplaatsen op Schiphol heb je geen 230V stopcontact.
Voor lang parkeren kun je beter zorgen dat er een (geladen) powerbank in je auto ligt én weten hoe je je auto zonder werkende batterij open krijgt (tip: oefen dat thuis eens, dan scheelt als je ooit eens in de regen in het donker op een verlaten parkeerplaats naast je dode auto staat ;) )

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:02

ajhaverkamp

gewoon Arjan

rekeewt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:13:
Hmm, onze Yaris Hybrid lijkt een probleem auto :+

Is dit een bekende Toyota kwaal? Ik heb maar een druppellader besteld...
Ik heb mijn hybride Yaris in 2012 nieuw gekocht (Dynamic uitvoering met glazen dak en navigatie). Bij mij ging de 12 Volt accu na dik 10 jaar en 131K km stuk. De eerste jaren reed ik veel, maar door gezondheidsproblemen haal ik de laatste jaren maar zo'n 6000 km per jaar. Lijkt dus vooral pech. Er zit nu een "Accu 12v 35ah/340a hybrid" accu in, volgens de factuur.

This footer is intentionally left blank

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:16:
[...]

Daar helpt een druppellader niet tegen, want bij de meeste parkeerplaatsen op Schiphol heb je geen 230V stopcontact.
Voor lang parkeren kun je beter zorgen dat er een (geladen) powerbank in je auto ligt én weten hoe je je auto zonder werkende batterij open krijgt (tip: oefen dat thuis eens, dan scheelt als je ooit eens in de regen in het donker op een verlaten parkeerplaats naast je dode auto staat ;) )
Of misschien nog beter: iets doen om de accu te ontkoppelen. Heb je ook geen alarm als er ingebroken wordt, maar wat heb je daar nu aan als je met het vliegtuig weg bent.

En uitzoeken wat er zoveel stroom trekt. Trek er eens een paar zekeringen uit.

Signatures zijn voor boomers.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:16:
[...]

De auto openen kan gewoon met de fysieke sleutel. En daarna kun je gewoon de motorkap openen om bij de aansluitpunten te komen. (je hoeft niet persé op de accu zelf aan te sluiten).
Zorg er alleen wel voor dat de powerbank dan bv onder de bestuurdersstoel ligt en niet in je kofferbak :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 12-01-2026 09:16 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• rekeewt
ajhaverkamp schreef op maandag 12 januari 2026 @ 01:02:
[...]

Ik heb mijn hybride Yaris in 2012 nieuw gekocht (Dynamic uitvoering met glazen dak en navigatie). Bij mij ging de 12 Volt accu na dik 10 jaar en 131K km stuk. De eerste jaren reed ik veel, maar door gezondheidsproblemen haal ik de laatste jaren maar zo'n 6000 km per jaar. Lijkt dus vooral pech. Er zit nu een "Accu 12v 35ah/340a hybrid" accu in, volgens de factuur.
Wij hebben ook meerdere yarissen gehad, nooit problemen gehad. De 2021 en later versie blijkt gewoon ruk te zijn. Eerder al een uit 2013 en 2018 gehad (beiden nieuw gekocht).

• MooDyBLueS
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op maandag 12 januari 2026 @ 01:02:
[...]

Zoals hierboven ook gezegd wordt: jij hebt er nog een uit de periode dat ze deze problemen niet kenden. Het is vooral met de hybrides (niet alleen Yaris) vanaf pakweg 2020 dat deze accuproblemen ineens de kop op zijn gaan steken.

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Meer auto's gestolen in 2025, Toyota RAV4 populairst bij dieven.

Nog meer mensen hebben voorkeur voor Toyota...

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thasaidon schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:15:
[...]

De auto openen kan gewoon met de fysieke sleutel. En daarna kun je gewoon de motorkap openen om bij de aansluitpunten te komen. (je hoeft niet persé op de accu zelf aan te sluiten).
Zorg er alleen wel voor dat de powerbank dan bv onder de bestuurdersstoel ligt en niet in je kofferbak :)
Als je een hatchback, station of SUV hebt, is het meestal geen probleem om in de kofferbak te komen, alleen iets meer moeite: deuren van het slot met fysieke sleutel, achterdeur openen, achterbank plat gooien en je kan bij de inhoud van de kofferbak. ;)

Maar inderdaad: meestal is er wel ruimte onder een van de voorstoelen, waar je hem al rijdend natuurlijk niet moet hebben liggen, maar juist als je voor 3 weken op Schiphol parkeert het een perfecte plek is.

En wat hierboven gezegd wordt over even thuis oefenen is zeker geen overbodige luxe. Wij stonden vorig jaar in november op P3 in dat hoge gebouw geparkeerd, prima verbinding met de shuttle bus naar Schiphol, maar bij terugkomst bleken we op een ijzige hoek te staan en hingen de ijspegels aan de spiegels o.a. en als je dan net van 30C terugkomt is het echt niet te doen zo koud met de volle wind op je bakkes. Gelukkig hoefden wij alleen de koffers in te laden en konden we zonder problemen op huis aan, maar als we ergens problemen mee zouden hebben gehad was het echt een rotplek om pech te hebben kan ik je vertellen. Dan wil je inderdaad alles uit je hoofd weten én paraat hebben liggen.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:43

AMDFreak

Intel is zo..

Gisterenavond laat (23:30uur) kreeg ik een push bericht van mijn Toyota dat de laadcapaciteit van de startaccu laag is. Advies is om er een half uur mee te rijden.
Afgelopen dagen is er niet meegereden ivm de sneeuw e.d. van het weekend is hij weer gaan rijden, met hier en daar kleine stukjes (1 tot 2 km) en op het einde wel een langere rit van 20km.

Het betreft een Corolla TS uit 2024 (facelift).
Hoop dat het gewoon komt door het "extreem" koude weer :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:29
mkmi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:30:

Zo'n dief wil natuurlijk ook betrouwbaar en zonder extra onkosten in Bulgarije aankomen.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

mkmi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:30:
Mooie auto's, hier staat er ook 1 in de wijk. Standaard voorzien van een oldschool geel stuurslot. :+

Whatever.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32
Mijn ouders hebben een Corolla Cross (2024) en die moesten voor de tweede keer de hulpdienst laten komen voor een lege accu. Nu was die 200km over de beurt-km-stand en zegt Toyota doodleuk: dat mag je zelf betalen. Ze hebben er vd week nog een lange rit mee gedaan.

Heb geadviseerd niet te betalen en de dealer te laten weten dat een 2 jaar oude auto gewoon gebruikt moet kunnen worden en niet bij elke temperatuurswissel behoort te stoppen met werken. En dat van die 200km over de garantie dingest, mij werd verzekerd dat ze er niet zo precies op zitten en zeker als je een afspraak hebt staan maar simpelweg nog niet terecht kon (zoals in hun geval) dit geen probleem is voor de pechhulp.

Toyota laat hier toch wel wat steekjes vallen - dit topic begint een beetje een te-kleine-accu-gate te worden.

Vwbt diefstal van RAV4's is er dus niet veel veranderd, goed nieuws voor de restwaarde, als je je auto nog hebt tegen de tijd dat je hem wilt verkopen :+
Zal nog 's nadenken over een alarm. Bearlock vind ik een erg lelijke oplossing dus die komt er niet in en m'n aankoopbedrag dekking is net verlopen, maar wil de auto nog wel tijdje houden. Dagwaarde is beetje triest vergeleken met de huidige prijs.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:31
Roger1964 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Nou onze Auris komt uit 2018 en ik denk dat de originele accu er nog in zit.
Al een aantal keer stil gestaan dat ik hem 's ochtends niet meer aan of in ready kreeg.
Toen met een 12V /20A voeding hem weer aangekregen, met kerstboom verlichting >:)
Viofo Dashcam zit er ook op aangesloten dus deze nu maar hoger in spanning gezet (de hoogste mogelijkheid dus parking recording werkt haast niet meer)

Vanochtend ook weer de melding secundaire 12v accu laag.
Vorig jaar de accu nog getest en volgens zo'n tester was hij nog goed.
Hoelang gaan deze AGM accu's meestal mee, het helpt niet mee dat mijn vrouw vaak kleine stukken door de week rijd maar in het weekend wordt hij wel vaak gebruikt.
Het zou fijn zijn geweest dat de accu gewisseld kan worden door een grotere accu.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

NiGeLaToR schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:49:
[..]Vwbt diefstal van RAV4's is er dus niet veel veranderd, goed nieuws voor de restwaarde, als je je auto nog hebt tegen de tijd dat je hem wilt verkopen :+
Zal nog 's nadenken over een alarm. Bearlock vind ik een erg lelijke oplossing dus die komt er niet in en m'n aankoopbedrag dekking is net verlopen, maar wil de auto nog wel tijdje houden. Dagwaarde is beetje triest vergeleken met de huidige prijs.
Je kan ook nadenken over een GPS tracker. Houdt de dief niet tegen, maar de kans dat de auto wordt teruggevonden wordt wel véél groter.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

thespeed schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:20:
[...]

Nou onze Auris komt uit 2018 en ik denk dat de originele accu er nog in zit.
[..]
Hoelang gaan deze AGM accu's meestal mee,
[..]
8 jaar is netjes voor een accu. Soms heb je mazzel en houden ze het 15+ jaar uit, soms heb je pech en moet je m na 4 jaar wisselen. Maar dat ie al een keer leeg heeft gestaan is een slecht teken. Anders eens helemaal volladen (liefst warm) en dan eens kijken hoe lang hij nog wil.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:41:
[...]

Ik vond van wel, mijn vorige auto had Bose noise cancellation en een EV en vond vooral rijgeluiden en voorbij komend verkeer luid. En toen ontdekte ik dat er geen isolatie of demping in de deuren zit anders dan je deurpaneel en het geheel als lego demontabel is heb ik er een zomers middagje aan besteed. Ging van Apple watch db-meting 73db @ 100km/u naar zo’n 61db @100km/u, zelfde tracee wind mee / wind tegen. Heb nu Falken Wildpeak AT M+S banden en zit weer op 63db dus ben heel blij. Heb de baggage ruimte en nog wat ‘naakte’ panelen ook voorzien van een plakje, net als de achterklep.

Het is niet ‘erg’ en vrouwlief vond het onzin, maar komende van een stillere auto en toch tijd omhanden voor knutselprojectjes was dit er eentje die ik het meer dan waard vond. De talloze guides en filmpjes hierover maken het én makkelijker en duidelijk dat er wat te winnen valt. Motorgeluid vind ik overigens prima dus heb de motor ruimte niet gedaan, alleen deuren, wat bodem achter en achterklep. 4 uurtjes en pakweg 60€ demping.

Maargoed, heb ook interieur verlichting vervangen door led, radio vervangen door 12” aftermarket, diverse kleine upgrades, bull bar er op, led grootlicht op bull bar, roof rack, andere banden dus.. doen er wat leuke tripjes mee af en toe dus dan is het ook beetje knutsel auto.

En een Lexus, tjah, smaak is een ding - ik vind de RAV4 2019 gewoon erg tof en daarom gekocht.
Inmiddels een proefrit met de RAV4 (2021) gemaakt, en ja, van achteren komt er best wat geluid. Ons huidige BMW is heel wat stiller wat dat betreft.

We hebben een bod neergelegd. Ik verwacht er vandaag of morgen iets over te horen. Daarna kan ik ook aan de knutsel met isolatie :)

EU DNS: 86.54.11.100

Pagina: 1 ... 169 170 Laatste