"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Straks kan ik weer 15.000 KM
Volgende maand: Airco reiniging met een nieuwe interieurfilter klaar voor de zomermaanden
[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 30-04-2025 11:30 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Prima gedaan ja. Met het onderhoud bij de officiële dealer is je garantie ook weer met een jaar verlengd (er vanuit gaande dat je niet ineens meer dan 15.000km per jaar gaat rijden). Dan is het prijsverschil al helemaal te verwaarlozen.Van der Berg schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:46:
Ik ben nu bij Toyota voor een onderhoudsbeurt bij de officiële Toyota dealer. Ik heb zoals eerder hier mij is geadviseerd brandstofreiniging laten vervallen voor €35. Mijn Aygo heeft zijn eerste onderhoudsbeurt na aankoop auto 30 mei 2024 met 15.041 KM nu mee gereden. Kleine beurt €165. Ik wilde het in de eerste instantie bij andere garage laten doen, maar koste mij om de nabije de €130 alleen voor olie en filter. Bij Toyota €165 Kleine beurt met nieuwe motorolie en filter. Voordat de auto aan mij geleverd werd, is door Toyota een grote beurt (Compleet) uitgevoerd mei 2024 auto gekocht met 11.971 KM bouwjaar Juni 2020 bij de officiële Toyota dealer.
Straks kan ik weer 15.000 KM
Volgende maand: Airco reiniging met een nieuwe interieurfilter klaar voor de zomermaanden
Doe je aircoreiniging en interieurfilter i.v.m. klachten? Ik zou het zelf niet preventief doen. Als de airco begint te ruiken zijn beide normaal gesproken prima op korte termijn en tussendoor uit te voeren door de dealer. Interval voor interieurfilter is normaal gesproken 2 jaar / 30.000km.
Ja ze kwamen ermee dat het vervangen moest worden, de interieurfilter was enorm vies zeiden ze. Daarvoor heb ik aparte afspraak gemaakt.Denman schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:57:
[...]
Prima gedaan ja. Met het onderhoud bij de officiële dealer is je garantie ook weer met een jaar verlengd (er vanuit gaande dat je niet ineens meer dan 15.000km per jaar gaat rijden). Dan is het prijsverschil al helemaal te verwaarlozen.
Doe je aircoreiniging en interieurfilter i.v.m. klachten? Ik zou het zelf niet preventief doen. Als de airco begint te ruiken zijn beide normaal gesproken prima op korte termijn en tussendoor uit te voeren door de dealer. Interval voor interieurfilter is normaal gesproken 2 jaar / 30.000km.
Verder hebben ze 0W20 AFE motorolie gebruikt 2.80L inhoud. Ik heb nog nooit gehoord van 0W20 AFE?
Verder hebben ze mijn auto gratis kosteloos gewassen en van binnenin stofzuigen en dashboard ziet er weer schoon en stofvrij uit, dit was niet inbegrepen in het pakket, maar is kosteloos gedaan omdat ik lang moest wachten, als een extra service.
Ze hebben 250ml vloeistof bij gevuld voor de ruitenwissers. De bandenspanning alle 4 banden op 2.5 gezet.
Het lampje van de bandenspanning dat steeds bleef branden in mijn dashboard is gerest.
Ruitenwisser voorkant is geadviseerd om te vervangen omdat deze strepen vertoont en ga ik volgende maand waarschijnlijk doen.
Inderdaad mijn garantie is weer met 1 jaar verlengd. Mijn APK is in juni 2026. Er werd nieuwe APK gedaan bij het leveren 2 jaar.
Ik rij bijna overal met Cruise Control, en probeer daarmee mijn snelheid aan te passen. Ik denk dat hierdoor ook mijn remblokken en schijven minder snel op gaat.
[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 30-04-2025 14:27 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Reiniger kun je nog over discussieren maar filters zijn zo dirt-cheap dat ik dat gewoon lekker laat doen en altijd lekker fris is
Ik heb sinds kort weer een Toyota, daarvoor een Honda Accord Tourer, top auto, ding heeft geen krimp gegeven in de 10 jaar dat ik hem had. Ik heb een grotere zwak voor Honda dan Toyota. (Honda heeft helaas net niet de modellen op dit moment)
Maar Lexus heeft ook echt prachtauto’s! Vind het altijd leuk als mensen een Lexus rijden ipv een standaard BMW of een Audi! Lekker eigenwijs!
Thx!ZeromaNoiS schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:56:
[...]
gave bak man!
Ik heb sinds kort weer een Toyota, daarvoor een Honda Accord Tourer, top auto, ding heeft geen krimp gegeven in de 10 jaar dat ik hem had. Ik heb een grotere zwak voor Honda dan Toyota. (Honda heeft helaas net niet de modellen op dit moment)
Maar Lexus heeft ook echt prachtauto’s! Vind het altijd leuk als mensen een Lexus rijden ipv een standaard BMW of een Audi! Lekker eigenwijs!
Ik ben er idd heel blij mee en houd hem ontzettend goed bij, maar stiekum is het gewoon een alweer bijna 20 jaar oude auto. Alleen het leuke aan Lexus is: Aan het uiterlijk en de rijervaring kun je dat gewoon niet echt afzien. Ze lagen op die gebieden zo ver voor toen.
Pas als mensen bij mij ingestapt zijn en zien dat ik geen schermpjes en Carplay heb komen de vragen
Maar ik reed hiervoor Toyota dus ik blijf dit topic met veel plezier volgen en laten we eerlijk zijn, veel Lexussen zijn ook gewoon een halve Toyota. Ik ben wel heel merktrouw.
Echter heeft Lexus een beetje hetzelfde probleem als wat jij met Honda hebt: De (in ieder geval in NL uitgebrachte) modellen spreken me niet aan. In andere landen komen wel toffe modellen en uitvoeringen uit maar wij krijgen die niet. Hetzelfde geldt voor Toyota: Ik ben destijds bij Lexus uitgekomen omdat ik bij Toyota niet vond wat ik zocht.
In algemene zin vind ik auto's niet mooier/leuker en zeker niet unieker worden tegenwoordig. Zoveel platformen worden gedeeld. Wat het hierna moet worden weet ik dus niet. Waarschijnlijk nog een laatste keer een gebruikte V6/V8 en dan zal ik onderhand echt wel naar elektrisch moeten. Maar goed ik wil eigenlijk nog 5+ jaar vooruit met deze en er is geen reden waarom dat niet kan
Lache, vind het echt leuk als mensen een goede auto mooi proberen te houden.KnoxNL schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:11:
[...]
Thx!
Ik ben er idd heel blij mee en houd hem ontzettend goed bij, maar stiekum is het gewoon een alweer bijna 20 jaar oude auto. Alleen het leuke aan Lexus is: Aan het uiterlijk en de rijervaring kun je dat gewoon niet echt afzien. Ze lagen op die gebieden zo ver voor toen.
Pas als mensen bij mij ingestapt zijn en zien dat ik geen schermpjes en Carplay heb komen de vragen![]()
Maar ik reed hiervoor Toyota dus ik blijf dit topic met veel plezier volgen en laten we eerlijk zijn, veel Lexussen zijn ook gewoon een halve Toyota. Ik ben wel heel merktrouw.
Echter heeft Lexus een beetje hetzelfde probleem als wat jij met Honda hebt: De (in ieder geval in NL uitgebrachte) modellen spreken me niet aan. In andere landen komen wel toffe modellen en uitvoeringen uit maar wij krijgen die niet. Hetzelfde geldt voor Toyota: Ik ben destijds bij Lexus uitgekomen omdat ik bij Toyota niet vond wat ik zocht.
In algemene zin vind ik auto's niet mooier/leuker en zeker niet unieker worden tegenwoordig. Zoveel platformen worden gedeeld. Wat het hierna moet worden weet ik dus niet. Waarschijnlijk nog een laatste keer een gebruikte V6/V8 en dan zal ik onderhand echt wel naar elektrisch moeten. Maar goed ik wil eigenlijk nog 5+ jaar vooruit met deze en er is geen reden waarom dat niet kan
En herkenbaar, als mensen in m’n Accord zaten, of er in reden, konden ze niet geloven dat het een 15 jaar oude auto was. Wat dat betreft doen die Japanners echt wel iets goed.
Maar de 2.4 liter van de Accord werd me het laatste jaar met veel stadsritjes toch wel te gortig, dus nu toch maar een plugin hybride. En dat valt me niet tegen tot nu toe. Hoewel ik de wegligging en het sturen van m’n Honda wel mis eerlijk gezegd. (En het unieke, soms rij je met 4 andere RAV4’s in een soort konvooi)
Voor mijn Aygo:
:strip_exif()/f/image/45wLF6jBA1PI9h23VD5Cwa3m.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 30-04-2025 20:55 ]
Wat is je vraag precies?Van der Berg schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:44:
Ik vind het vreemd motorolie 2.80L gevuld maar het klopt volgens mij heb online gekeken: Ik had meer dan 3L verwacht![]()
Voor mijn Aygo:
[Afbeelding]
Ze hebben je motorolie vervangen: schroeven de bodemplaat onder je motor eraf, draaien de moer uit je carterpan los, laten de olie er uit lopen, en vullen hem vervolgens als alles er uit is met fabrieks-specificatie olie. Ze meten niet de exacte hoeveelheid, maar vinken op de bon aan: olie vervangen.
Edit: je hebt je post aangepast, maar ik zou me nooit blindstaren op de hoeveelheid. Er zit sowieso bij de meeste motoren een hele liter marge. En ze meten bij een merkdealer echt niet wat ze er in gieten, gewoon standaard hoeveelheid Aygo, en door.
[ Voor 13% gewijzigd door ZeromaNoiS op 30-04-2025 21:04 ]
Voor zover ik weet werken de meeste, zo niet alle, Toyota dealers met analoge of digitale vulpistolen waar wel degelijk tot op een tiende wordt gemeten hoeveel olie er in gaat.ZeromaNoiS schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:01:
[...]
Wat is je vraag precies?![]()
Ze hebben je motorolie vervangen: schroeven de bodemplaat onder je motor eraf, draaien de moer uit je carterpan los, laten de olie er uit lopen, en vullen hem vervolgens als alles er uit is met fabrieks-specificatie olie. Ze meten niet de exacte hoeveelheid, maar vinken op de bon aan: olie vervangen.
Edit: je hebt je post aangepast, maar ik zou me nooit blindstaren op de hoeveelheid. Er zit sowieso bij de meeste motoren een hele liter marge. En ze meten bij een merkdealer echt niet wat ze er in gieten, gewoon standaard hoeveelheid Aygo, en door.
Interessante info, dit wist ik niet. Maar alsnog, voeren ze het aantal cc’s olie in wat ze erin kwakken, of tikken ze aan “oliebeurt aygo”? Ik denk zelf het tweede.Denman schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:15:
[...]
Voor zover ik weet werken de meeste, zo niet alle, Toyota dealers met analoge of digitale vulpistolen waar wel degelijk tot op een tiende wordt gemeten hoeveel olie er in gaat.
De monteur kijkt inderdaad wel naar het aantal liters wat er in gaat maar voert dit verder nergens in, behalve "olie gevuld" op de (digitale) werkorder. Je wil niet te veel of te weinig olie in het blok. Bovendien is het belangrijk dat het enigszins klopt met de uiteindelijke factuur omdat je als dealer tijdig weer een nieuwe bulkvoorraad olie binnen wil krijgenZeromaNoiS schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:36:
[...]
Interessante info, dit wist ik niet. Maar alsnog, voeren ze het aantal cc’s olie in wat ze erin kwakken, of tikken ze aan “oliebeurt aygo”? Ik denk zelf het tweede.
Officiële dealers hanteren pakketprijzen die ingeladen worden via de importeur. Daarop staat per model het exacte aantal liters olie in het beurtpakket, en dit komt uiteindelijk ook tot op de tiende liter op de factuur te staan.
Ik herken dit vanuit verschillende Toyota's. Consistent 1KM lager dan ingesteld.tikkietrugjaap schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:45:
Zijn er mensen die het volgende gedrag herkennen in hun Toyota?
Als wij de ACC op bijvoorbeeld 100 instellen rijdt onze auto (Corolla Touring Sport 2020) consequent 99. Het komt bij hogere snelheden vaker voor dan bij lagere maar onze auto rijdt dus vaak 1 km/h lager dan de ingestelde ACC-snelheid. Aangegeven bij de garage en daar kwam men natuurlijk eerst met antwoorden als "Je rijdt op de ACC, dan remt de auto af als er iemand voor je rijdt"....zucht. Uiteindelijk was hun conclusie dat ze er niets aan konden veranderen.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Het multimedia systeem is een nieuwe versie ten opzichte van de 2020 Corolla TS die ik eerder heb gehad. Die kon je volgens mij enkel met een USB stick updaten. Ik had bovendien de versie die niet met navigatie was uitgerust.
Ik had eigenlijk wel verwacht dat er een update beschikbaar zou zijn voor de 2022 Corolla. Iemand bekend met de actuele versienummers? Ik heb de auto zelfs met wifi verbonden, maar hij geeft aan dat er geen update is. Deze versie zit er nu in:
:strip_exif()/f/image/FRVy0fzYOae1b7t06URRSPMe.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast heeft deze versie wel navigatie, maar een kaartupdate daarvan moet wel via de dealer zo lijkt het. Hij geeft in ieder geval een foutmelding dat er contact opgenomen moet worden met de dealer als een update gestart wordt.
Het ligt er helemaal aan welk systeem het hier betreft.
Als dit het reguliere Smart Connect Mediasysteem is, dan zijn er geen kaartupdates.
De kaarten en data voor navigatie worden vanuit de Cloud geladen.
Geen 4G bereik betekend geen navigatie. (weet ik uit ervaring met vakantie in Tsjechie).
Heb je nu het Smart Connect PLUS mediasysteem. Dan heeft het systeem wél lokaal kaartmateriaal.
Dit kan zowel "over the air" als via USB ge-update worden.
Tenzij je dit door de dealer wil laten doen, maar deze doen dit ook via USB.
Overige (systeem) updates worden "Over the air" gedaan vanuit Toyota. Tenzij deze als "speciaal" gezien worden, dan update de dealer de software op het systeem (meestal tijdens een beurt).
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Zoals altijd vrij Amerikaanse insteek van de video, zo heeft hij het o.a. ook over trucks (pick-up trucks hier genoemd), desalniettemin geeft het een aantel interessante inzichten.
Speerpunten uit de video:
- Hybrides zijn zeer betrouwbaar, veel betrouwbaarder dan auto's met turbo's erop (zoals de Ford EcoBoost).
- Accu's hoef je je geen zorgen over te maken. Als het al voorkomt dat een accu vervangen moet worden is het bij de 2e generatie en soms 3e generatie en niet vanwege leeftijd maar vanwege hoe goed ze al waren en steeds meer verbeterd zijn. 4e of 5e generatie zijn rock solid.
- Onderhoud levert enerzijds iets meer onderhoud op maar bespaart elders weer en is rechttoe rechtaan.
- Toyota zit nu op z'n toppunt wat hem betreft met de 5e generatie hybrides.
- eCVT is volgens hem verreweg de meest betrouwbare transmissie, zelfs betrouwbaarder dan handgeschakeld.
- Hybrides zijn ondanks de typegoedkeuring minder geschikt voor vaak iets trekken.
- Voornaamste waar mensen op af zullen haken is het dreunerige geluid wat er nog altijd iets in zit maar in de 4e en 5e generatie veel beter is geworden.
Je zou in de oude prijslijsten kunnen zoeken welke opties er op die auto zouden zitten.
https://www.toyota.nl/contact/archief-prijslijsten
Maar je kunt het volgens mij ook in de instellingen van de navigatie zelf zien.
Als je daarin een optie hebt voor "kaartupdates" of "kaartgegevens" heb je waarschijnlijk het PLUS model.
Ben bang dat je hier niet je hand voor in het vuur kan gaan steken, zie de opmerking waar @Hugo__Boss mee begon:Thasaidon schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:53:
@Hugo__Boss
Je zou in de oude prijslijsten kunnen zoeken welke opties er op die auto zouden zitten.
Imports wisselen nogal eens met Nederlandse uitvoeringen. Juist op gebieden van navigatie en wel/geen stuurverwarming of dergelijke opties kan het zomaar verschillen.Enkele weken terug heeft een familielid een Corolla HB aangeschaft uit eind 2022, geïmporteerd uit het buitenland.
@Hugo__Boss Ik zou hiermee beginnen en anders gewoon even contact opnemen met de dichtstbijzijnde dealer of een keertje langsgaan zodat zij je kunnen vertellen wat de mogelijkheden precies zijn met deze navigatie.Maar je kunt het volgens mij ook in de instellingen van de navigatie zelf zien.
Als je daarin een optie hebt voor "kaartupdates" of "kaartgegevens" heb je waarschijnlijk het PLUS model.
Eens, met uitzondering van de 12V accu: die zijn de afgelopen tijd slecht geweest en hebben eigenlijk sowieso te weinig capaciteit (zoals iemand anders (kon niet vinden wie) al schreef.MooDyBLueS schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 01:11:
[YouTube: Should You Buy a Toyota Hybrid in 2025? Are They Still Reliable?]
Zoals altijd vrij Amerikaanse insteek van de video, zo heeft hij het o.a. ook over trucks (pick-up trucks hier genoemd), desalniettemin geeft het een aantel interessante inzichten.
- Hybrides zijn zeer betrouwbaar, veel betrouwbaarder dan auto's met turbo's erop (zoals de Ford EcoBoost).
- Accu's hoef je je geen zorgen over te maken. Als het al voorkomt dat een accu vervangen moet worden is het bij de 2e generatie en soms 3e generatie en niet vanwege leeftijd maar vanwege hoe goed ze al waren en steeds meer verbeterd zijn. 4e of 5e generatie zijn rock solid.
- Onderhoud levert enerzijds iets meer onderhoud op maar bespaart elders weer en is rechttoe rechtaan.
- eCVT is volgens hem verreweg de meest betrouwbare transmissie, zelfs betrouwbaarder dan handgeschakeld.
- Hybrides zijn ondanks de typegoedkeuring minder geschikt voor vaak iets trekken.
- Voornaamste waar mensen op af zullen haken is het dreunerige geluid wat er nog altijd iets in zit maar in de 4e en 5e generatie veel beter is geworden.
Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de hybride-aandrijflijn van Toyota, minder van hun multimedia en geluidsisolatie.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Bedoel je de multimedia dan ook met de laatste generatie zoals deze o.a. in de facelift Yaris en Corolla zit? Ik heb meerdere keren gereden met de Yaris 2024 en ik vind dat persoonlijk juist wel een prettig systeem én heeft ook Apple CarPlay en Android Auto (ook draadloos) voor als je het ingebouwde toch niet fijn vindt. Ze hebben in mijn ogen wel erg grote stappen gemaakt.
Geluidsisolatie ben ik met je eens. Ik ben door de combinatie van elektrisch willen rijden en dat ze ook qua geluidsisolatie stiller zijn naar Kia overgestapt, maar heb daar toch wel heel veel kwaaltjes met de EV6. Even kort opgesomd: banden trillen snel, geven bij 80-120 km/u een brommend/dreunend geluid via de wielkasten door, zelfs na bandenwissel en uitlijning en alles, infotainment start baggertraag op soms 1-2 min wachten voordat je op "bevestigen kan klikken", veel bijgeluiden, gordels achter rammelen tegen hard plastic aan als er niemand zit en moet je tussen de achterbank en zijkant vastproppen om daar vanaf te zijn, dakraam geeft veel bijgeluiden op alles behalve strak wegdek, voorstoel heeft speling die je merkt bij stevig optrekken, dan verschuift hij net een paar mm naar achteren en bij loslaten of remmen weer naar voren. En zo kan ik nog wel doorgaan.
Ik merk daardoor dat ondanks dat ik EV rijden wel prettig vind, ik toch meer waarde hecht aan een auto die het gewoon doet zonder problemen en zonder al die kleine vervelende punten, veelal bekende problemen ook. Hoewel ik de auto pas een paar maanden heb ben ik toch al aan het voorsorteren om ergens eind dit jaar of begin volgend jaar toch weer wat anders ervoor te kopen. En dan is de twijfel inderdaad Toyota of Lexus.
De auto heeft zo te zien Cloud Navigatie welke werken via een abonnement, wellicht kan je dit via de MyToyota uitlezen?
Whatever.
Ook ik ben en blijf fan van de hybride aandrijflijn van Toyota (6 jaar in een Prius gereden). Afgelopen 2 en halve jaar in een MB C350E gereden (plug-in hybrid) en die vond ik toch stukje minder fijn op hybride techniek dan de Toyota (minder soepel, shockerig overgang, niet adaptief genoeg op rijstijl).MooDyBLueS schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 01:11:
[YouTube: Should You Buy a Toyota Hybrid in 2025? Are They Still Reliable?]
Daarintegen was de MB op Sport+ stand toch een kanon op wielen (286 pk). En kwa geluidsisolatie en wegligging was de MB een klasse apart.
Dat brengt mij beetje in dilemma voor volgende auto. Ik kan niet meer terug naar een auto met een vermogen van een Prius. Dus heb al gekeken naar de Toyota’s met meer vermogen (aka Lexus). Alleen maakt Lexus geen praktische auto’s (lees station). Ik heb geen behoefte aan een SUV en auto moet echt praktisch zijn (gezin van 4).
Dus ben bang dat m’n volgende auto geen Toyota wordt (of Lexus) maar een volledige benzine station van BMW/Mercedes omdat ik echt wel waarde hecht aan rolgeluid, comfort op lange afstanden en vermogen. Dan kan een hybride techniek toch zo fijn zijn, kan het mij helaas niet over t streep halen.
Dat gezegd te hebben, zal het voor 95% van de bevolking de ideale auto zijn. M’n vrouw kwam dus laatst mee dat haar auto (Prius uit 2010) begon te trillen. Bleek dat er bijna geen olie meer inzat. Snel ff anderhalve liter erbij gegooid en hij rijdt al weer 6 mnd zonder problemen. Hoe onderhoudsarm en degelijk die dingen zijn, blijft mij continue verbazen. Al meer dan 6 jaar.
Komt juist een deel van dat vermogen niet van de hybride aandrijflijn aka elektromotoren?FireBladeX schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:23:
[...]
Ook ik ben en blijf fan van de hybride aandrijflijn van Toyota (6 jaar in een Prius gereden). Afgelopen 2 en halve jaar in een MB C350E gereden (plug-in hybrid) en die vond ik toch stukje minder fijn op hybride techniek dan de Toyota (minder soepel, shockerig overgang, niet adaptief genoeg op rijstijl).
Daarintegen was de MB op Sport+ stand toch een kanon op wielen (286 pk). En kwa geluidsisolatie en wegligging was de MB een klasse apart.
Dat brengt mij beetje in dilemma voor volgende auto. Ik kan niet meer terug naar een auto met een vermogen van een Prius. Dus heb al gekeken naar de Toyota’s met meer vermogen (aka Lexus). Alleen maakt Lexus geen praktische auto’s (lees station). Ik heb geen behoefte aan een SUV en auto moet echt praktisch zijn (gezin van 4).
Dus ben bang dat m’n volgende auto geen Toyota wordt (of Lexus) maar een volledige benzine station van BMW/Mercedes omdat ik echt wel waarde hecht aan rolgeluid, comfort op lange afstanden en vermogen. Dan kan een hybride techniek toch zo fijn zijn, kan het mij helaas niet over t streep halen.
Maar ja als je geen SUV wil dan wordt je keuze redelijk beperkt.. Als het even kan ga ik niet meer laag zitten xD Hoger zitten geeft je zoveel meer overzicht over de weg. Maar een MB is ook niet echt te vergelijken met een Toyota nee. Moet je volgens mij wel snel zijn wil je een volledig benzine auto (of een oude auto nemen?). Dacht namelijk dat die Duitsers gestopt waren met nieuwe benzine auto's? Alles is hybride dan wel volledig elektrisch straks toch?
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Als je een plug-in hybride station zoekt met veel ruimte, comfort en value-for-money, dan zou ik de nieuwe Skoda Superb PHEV eens gaan proefrijden. Alternatief is zijn iets duurdere broertje, de VW Passat, die er ook in 277 pk uitvoering is. Beide zijn ruimer én voordeliger dan BMW, Mercedes of Audi.FireBladeX schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:23:
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 08-05-2025 09:14 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Corolla Touring met 2 liter motor niet vlot genoeg?FireBladeX schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:23:
[...]
Ook ik ben en blijf fan van de hybride aandrijflijn van Toyota (6 jaar in een Prius gereden). Afgelopen 2 en halve jaar in een MB C350E gereden (plug-in hybrid) en die vond ik toch stukje minder fijn op hybride techniek dan de Toyota (minder soepel, shockerig overgang, niet adaptief genoeg op rijstijl).
Wat is er mis met een SUV? Dat is juist praktisch. Niet hoeven bukken bij kids of hun zooi inladen etc...FireBladeX schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:23:
[...]
Ik heb geen behoefte aan een SUV en auto moet echt praktisch zijn (gezin van 4).
En als je dan toch veel geld voor een MB wil uitgeven, kun je ook de RAV4 kopen.
Die is niet alleen heel ruim, maar heeft ook power zat.
Zelfs mijn 2000 kilo wegende phev gaat van 0 naar 100 in 6 sec.
Maar ieder zijn ding.
Ik heb sinds kort een RAV4 phev, en heb daar bewust voor gekozen als ruime gezinsauto.Thasaidon schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:06:
[...]
Wat is er mis met een SUV? Dat is juist praktisch. Niet hoeven bukken bij kids of hun zooi inladen etc...
En als je dan toch veel geld voor een MB wil uitgeven, kun je ook de RAV4 kopen.
Die is niet alleen heel ruim, maar heeft ook power zat.
Zelfs mijn 2000 kilo wegende phev gaat van 0 naar 100 in 6 sec.
Maar ieder zijn ding.
Ik moet alleen wel zeggen dat ik het een log ding vind in de bochten (logisch) en mijn vorige auto, een sportieve station, op dat vlak dus wel mis.
Ik kan me dus voorstellen dat niet iedereen zich aangetrokken voelt tot zo’n log bakbeest.
Heb de normale hybrid en die is toch zo'n 350kg lichter dan de phev, een van de redenen (ivm weinig km's en wegenbelasting) dat ik de phev heb laten staan. Vind zelf de Rav4 beter dan verwacht door de bochten gaan en heb nog eens gewone 18" velgen ook.
@FireBladeX eigenlijk sluit je door je wensen/eisen eea prima uit. Enige optie is dan een PHEV (of EV
) en daarvan zijn er bij Toyo niet zoveel. Qua geluidsisolatie moet je naar Lexus, of zelf aan de slag (zoals ik heb gedaan).
@Videopac eens - beide zijn dan ook prima aan te pakken als je wilt. Doe je ms niet bij lease of nieuwe auto, maar heb onze Rav4 redelijk onder handen genomen op geluid en 'n nieuw multimediascherm. Maargoed, vooral met dat scherm is de vraag hoe lang die mee gaat, dat wel.
[ Voor 43% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-05-2025 16:50 ]
Een vriend van me heeft de gewone rav4 hybrid, je merkt dat hij lichter is in bochten, maar het verschil is zeker niet werelds. Daarnaast moet ik zeggen dat mijn auto echt super slechte cheap ass all season banden heeft. Ik ben benieuwd hoe hij voelt met wat beter rubber. (Maar eerst de oude nog even opgummenNiGeLaToR schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:45:
@ZeromaNoiS ben wel benieuwd wat het verschil is tussen een phev versie en de normale hybrid.
Heb de normale hybrid en die is toch zo'n 350kg lichter dan de phev, een van de redenen (ivm weinig km's en wegenbelasting) dat ik de phev heb laten staan. Vind zelf de Rav4 beter dan verwacht door de bochten gaan en heb nog eens gewone 18" velgen ook.
Maar goed, het blijft een hok. Wel een zeer fijn sturend hok, maar….. hij komt bijvoorbeeld ook niet door de elandtest heen. (Zoals zoveel moderne SUV’s, hij stuitert alle kanten op)
https://youtu.be/VtQ24W_lamY?si=m7PxMh5Fho2y4brG
[ Voor 3% gewijzigd door ZeromaNoiS op 08-05-2025 18:00 ]
ZeromaNoiS schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:00:
[...]
Een vriend van me heeft de gewone rav4 hybrid, je merkt dat hij lichter is in bochten, maar het verschil is zeker niet werelds. Daarnaast moet ik zeggen dat mijn auto echt super slechte cheap ass all season banden heeft. Ik ben benieuwd hoe hij voelt met wat beter rubber. (Maar eerst de oude nog even opgummen)
Maar goed, het blijft een hok. Wel een zeer fijn sturend hok, maar….. hij komt bijvoorbeeld ook niet door de elandtest heen. (Zoals zoveel moderne SUV’s, hij stuitert alle kanten op)
https://youtu.be/VtQ24W_lamY?si=m7PxMh5Fho2y4brG
Deze - plugin - doet het anders prima
Denk dat banden veel uitmaakt, ik zie het met mijn auto en huidige banden ook goed aflopen. Wil wel andere offroad & diepe sneeuw banden dus weet niet of het dan nog zo lekker gaat. Maargoed, zomer ms maar weer zomerbanden erop dan.
Overigens de hybrid ook - blijkbaar na een update:
Hoe dan ook, het valt mij erg me. Heb hiervoor een 4Wd tesla gereden, een 4WD Cadillac ATS, maar bijv ook een Outlander PHEV. En dan is de Cadillac onverslaanbaar strak, de Tesla tamelijk onverwacht bagger, de Outlander altijd het slechtst en de Toyota voor zo'n hok in mijn beleving heel neutraal en goed te controleren. Ook met nat wegdek, scherpe bochten, lange bochten, ik rijd auto's best wel 's op de limiet en das echt een makkie. Ook al is het geen circuitauto
Ik heb al een toekomstige auto op t vizier. Ik heb hele specifieke eisen zoals:
- Geen SUV (meer verbruik, meer gewicht, stuurt slechter, minder comfort en kan zo nog doorgaan). Prima als ik later 55+ ben.
- Geen Franse auto
- Geen VAG auto
- Minimaal 6 cilinder (8 ook leuk). Ik blijf opgeblazen kleine turbo motoren niets vinden.
Qua kilometers rijd ik echt 0 en is puur als hobby/vakantie auto en in de winter zal het sporadisch worden gebruikt ivm kinderen ophalen. Voor de rest heb ik de benenwagen (= fiets). Dus dan mag er echt iets sportiefs en leuks voor in de plaats komen.
Lexus was een contender maar zoals ik al eerder had aangegeven, zijn het helaas geen praktische auto. De GS 450h was een mooie totdat ik achterkwam dat de achterbank niet plat kan. Totaal onhandig dus.
Met de C350E geleerd dat ik dus nooit meer een plug-in hybrid ga kopen. Ik kan niet thuis laden en dan moet je blij zijn dat je 10km elektrisch kan rijden in de winter. Nee, echt nooit meer. De allernieuwste plug-in hybrids hebben een bereik van 80-120 km en dat is wel enigzins oke. Maar de prijzen zijn mij nog veel te hoog en daar kan ik dus wel een leuke tweedehands duitse station kopen. Een ander nadeel is dat bij plug-in, echt beruikbare kofferbak ruimte inneemt (wat mij ook echt tegen begon te staat bij de C350e).
Gek, ik zag laatst nog een filmpje van een rav4 plugin die de test nog harder faalde dan de hybrid. Ze zeggen dat Toyota zaken heeft aangepast, alleen niet echt duidelijk bij welke modellen/modeljaar.NiGeLaToR schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:44:
[...]
[Embed: Moose test of the week: Toyota RAV4 Plug-In Hybrid]
Deze - plugin - doet het anders prima![]()
Denk dat banden veel uitmaakt, ik zie het met mijn auto en huidige banden ook goed aflopen. Wil wel andere offroad & diepe sneeuw banden dus weet niet of het dan nog zo lekker gaat. Maargoed, zomer ms maar weer zomerbanden erop dan.
Overigens de hybrid ook - blijkbaar na een update:
[Embed: Toyota RAV4 handles the moose test after an update]
Hoe dan ook, het valt mij erg me. Heb hiervoor een 4Wd tesla gereden, een 4WD Cadillac ATS, maar bijv ook een Outlander PHEV. En dan is de Cadillac onverslaanbaar strak, de Tesla tamelijk onverwacht bagger, de Outlander altijd het slechtst en de Toyota voor zo'n hok in mijn beleving heel neutraal en goed te controleren. Ook met nat wegdek, scherpe bochten, lange bochten, ik rijd auto's best wel 's op de limiet en das echt een makkie. Ook al is het geen circuitauto
Overigens, lekker belangrijk ook. Ik vind het een hok, maar zeker een erg lekker sturend hok; echt een fijne wagen om te rijden. En ik rij ook auto’s wel eens op hun limiet, en inderdaad als je hem flink pushed wordt hij niet “eng” en doet hij wat je verwacht.
Maar mijn hele punt was, als je iets “sportiefs” wil, dan kan je deze naar mijn mening beter overslaan. Kijk dan liever naar een BMW station of zoiets.
Zat nog te denken: ik rijd wel met banden op 2.5-2.7 bar. Je zou verwachten dat dit niet helpt met de wegligging maar dat lijkt wel te helpen tegen rollen en glijden. Beetje bedoeld voor efficiëntie, maar toch.
M’n vrouw haar auto rijdt nog op winterbanden. Das bij > 20’c overigens ook een aparte beleving
Wij hebben de RAV4 phev vandaag precies 2 weken.ZeromaNoiS schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:40:
[...]
Ik heb sinds kort een RAV4 phev, en heb daar bewust voor gekozen als ruime gezinsauto.
Ik moet alleen wel zeggen dat ik het een log ding vind in de bochten (logisch) en mijn vorige auto, een sportieve station, op dat vlak dus wel mis.
Ik kan me dus voorstellen dat niet iedereen zich aangetrokken voelt tot zo’n log bakbeest.
Ja hij ziet er "log" uit, maar ik vind hem, ondanks zijn gewicht, heerlijk rijden.
Juist het gedrag van "een tank op de weg" vind ik erg prettig.
Hij stuurt idd ietsjes zwaarder dan onze Corolla Cross, maar dat vind ik niet hinderlijk, want de auto voelt daardoor wel rustiger.
En wat hier ook al aangegeven is, is dat banden en bandenspanning ook effect hebben op rijgedrag. Wij hebben er bij aflevering Vredestein Quatrac Pro all-seasons onder later leggen en deze op 2,5 bar gezet. (Word rond 2,7 tijdens rijden). Net wat harder waardoor hij iets soepeler aan voelt.
Ook voor ons een prima gezinsauto met veel ruimte. Maar vooral lekker EV rijden en middels de zonnepanelen opladen.
Maar zoals je zegt... Ieder zijn voorkeur
Ik heb ‘m een weekje langer dan jij en ben het helemaal met je eens wat betreft de rijeigenschappen. Ik vind het ook echt heerlijk om in een "tank" te rijden, en hij stuurt inderdaad superlekker. Het is echt een fijne gezinsauto en vooral mijn kinderen zijn superblij met de ruimte op de achterbank.Thasaidon schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:54:
[...]
Wij hebben de RAV4 phev vandaag precies 2 weken.
Ja hij ziet er "log" uit, maar ik vind hem, ondanks zijn gewicht, heerlijk rijden.
Juist het gedrag van "een tank op de weg" vind ik erg prettig.
Hij stuurt idd ietsjes zwaarder dan onze Corolla Cross, maar dat vind ik niet hinderlijk, want de auto voelt daardoor wel rustiger.
En wat hier ook al aangegeven is, is dat banden en bandenspanning ook effect hebben op rijgedrag. Wij hebben er bij aflevering Vredestein Quatrac Pro all-seasons onder later leggen en deze op 2,5 bar gezet. (Word rond 2,7 tijdens rijden). Net wat harder waardoor hij iets soepeler aan voelt.
Ook voor ons een prima gezinsauto met veel ruimte. Maar vooral lekker EV rijden en middels de zonnepanelen opladen.
Maar zoals je zegt... Ieder zijn voorkeur
Het is mijn eerste plug-in, dus ik geniet er ook echt van dat zodra het zonnetje schijnt ik die stroom de auto in zie gaan in plaats van terug het net op.
Het probleem met de (wireless) Apple Carplay en de onnauwkeurige navigatie is opgelost door middel van een iOS update. Ander puntje is het ontbreken van een geheugenstand voor de elektrische stoelverstelling. Daarnaast is de zitting vrij kort en snap ik niet zo goed waarom de stoel van de passagier niet in hoogte in te stellen is. De bagageruimte achterin is redelijk beperkt maar dit is eigenlijk alleen aan de orde tijdens de vakanties als je net even wat meer bagage mee moet nemen.
Ik zag overigens dat de facelift ook bekend is gemaakt waarbij voornamelijk interieur- en exterieurzaken zijn aangepast. De meningen die ik her en der lees zijn uiteenlopend. Wel goed dat ze de geluidsisolatie aanpakken want dit kon m.i. wel verbeterd worden, misschien is dit nog wel iets wat ik aftermarket aan ga pakken.
Je bedoeld deze?vhal schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:05:
Ik zag overigens dat de facelift ook bekend is gemaakt waarbij voornamelijk interieur- en exterieurzaken zijn aangepast. De meningen die ik her en der lees zijn uiteenlopend. Wel goed dat ze de geluidsisolatie aanpakken want dit kon m.i. wel verbeterd worden, misschien is dit nog wel iets wat ik aftermarket aan ga pakken.
https://www.autoweek.nl/a...d-vanbuiten-en-vanbinnen/
Ik vind hem er wel mooi uit zien, maar meer dan vernieuwde looks is het volgens mij idd niet.
Ook wij vonden de Corolla Cross heerlijk rijden (ook 2.0), maar idd het voor ons (te) korte zitvlak, waar ik bij lange ritten toch last van kreeg, was één van de redenen om nu naar de RAV4 te gaan.
Overigens is de RAV4 veel stiller, dus dat is ook wel prettig.
Ja, deze inderdaad. Eigenlijk een facelift van het bestaande model. Wel een betere variant dan de versies die je in andere landen ziet rijden met de andere voorkant/grille.Thasaidon schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:17:
[...]
Je bedoeld deze?
https://www.autoweek.nl/a...d-vanbuiten-en-vanbinnen/
Ik vind hem er wel mooi uit zien, maar meer dan vernieuwde looks is het volgens mij idd niet.
Ook wij vonden de Corolla Cross heerlijk rijden (ook 2.0), maar idd het voor ons (te) korte zitvlak was één van de redenen om nu naar de RAV4 te gaan.
Overigens is de RAV4 veel stiller, dus dat is ook wel prettig.
De RAV4 is wel een klasse hoger geplaatst maar dat merkte ik vervolgens ook aan de vaste lasten qua MRB en verzekering. De MRB viel op zich wel mee als je de AWD niet neemt maar verzekering is wel een ding met de aanvullende voorwaarden zoals diefstalpreventie etc of was de AWD-versie überhaupt niet te verzekeren bij de ‘budgetverzekeringknallers’ zoals een Inshared etc. Momenteel zitten wij bij Centraal Beheer maar het verschil tussen de Corolla Cross en RAV4 was zowaar 60 a 70 euro per maand duurder

Aan de andere kant moet ik misschien niet zo zeuren, de Civic Tourer maakte nog meer herrie
Welke stoelen had je overigens in de Corolla Cross? Ik heb de executive stoelen die weliswaar relatief kort zijn maar wel goed instelbaar zijn qua kanteling etc.
[ Voor 23% gewijzigd door vhal op 09-05-2025 11:35 ]
Klopt, maar je bent wel duur bij Centraal beheer.vhal schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:26:
[...]
De RAV4 is wel een klasse hoger geplaatst maar dat merkte ik vervolgens ook aan de vaste lasten qua MRB en verzekering. De MRB viel op zich wel mee als je de AWD niet neemt maar verzekering is wel een ding met de aanvullende voorwaarden zoals diefstalpreventie etc of was de AWD-versie überhaupt niet te verzekeren bij de ‘budgetverzekeringknallers’ zoals een Inshared etc. Momenteel zitten wij bij Centraal Beheer maar het verschil tussen de Corolla Cross en RAV4 was zowaar 60 a 70 euro per maand duurder
Wij zijn van 50,- voor de Corolla Cross naar 80,- voor de RAV4 gegaan bij Promovendum.
De auto is dan wel geleverd met een klasse3 alarm (en certificaat) en wij hebben meer verzekeringen lopen bij Promovendum. Maar ook zonder meerdere verzekeringen (dus korting) zou het verschil niet meer zijn dan ongeveer 30,-
Wij hadden de First Edition. En daar zaten gewone (niet elektrische) stoelen in waarbij de voorkant van het zit deel ook niet verstelbaar was. Toen we de auto kochten was dat ook geen optie.Welke stoelen had je overigens in de Corolla Cross? Ik heb de executive stoelen die weliswaar relatief kort zijn maar wel goed instelbaar zijn qua kanteling etc.
Je maakt mij zenuwachtig met je post. Ik heb mijn RAV plugin (2021 model) verzekerd bij ASR, en betaal 65 euro per maand all risk. Ik heb de polisvoorwaarden van voren naar achteren en weer terug gelezen, en als er aanvullende zaken zouden zijn dan zou dit op mijn polisblad staan, maar dat staat er niet.vhal schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:26:
[...]
Ja, deze inderdaad. Eigenlijk een facelift van het bestaande model. Wel een betere variant dan de versies die je in andere landen ziet rijden met de andere voorkant/grille.
Aan de andere kant moet ik misschien niet zo zeuren, de Civic Tourer maakte nog meer herrie
Welke stoelen had je overigens in de Corolla Cross? Ik heb de executive stoelen die weliswaar relatief kort zijn maar wel goed instelbaar zijn qua kanteling etc.
Dan zal het goed zitten denk ik toch?
Maargoed, tis wat het is. Blijft jammer dat er geen effectieve en niet destructieve manier van verbeteren van de beveiliging is. Echt, zo'n bearlock is het mij niet waard.
Ik merkte wel een verschil of je de mobiele site gebruikte of de reguliere website via een pc/laptop. Het leek ook beetje afhankelijk van de cataloguswaarde. Bij Inshared kreeg ik bij nagenoeg iedere AWD de melding dat deze niet te verzekeren is via hen, de 2WD was dan geen probleem en waren extra beveiligingssystemen ook niet noodzakelijk. Op de mobiele site van Centraal Beheer zag ik geen opmerkingen staan na het invoeren van een AWD RAV4 kenteken maar voer ik dezelfde gegevens in op de reguliere site, dan verscheen er opeens een extra melding dat extra beveiligingssystemen nodig waren. Op de infosheet van de Centraal Beheer autoverzekering stonden de RAV4 en de CH-R ook expliciet benoemd.ZeromaNoiS schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:51:
[...]
Je maakt mij zenuwachtig met je post. Ik heb mijn RAV plugin (2021 model) verzekerd bij ASR, en betaal 65 euro per maand all risk. Ik heb de polisvoorwaarden van voren naar achteren en weer terug gelezen, en als er aanvullende zaken zouden zijn dan zou dit op mijn polisblad staan, maar dat staat er niet.
Dan zal het goed zitten denk ik toch?Misschien moet ik ze toch maar eens bellen en dubbelchecken.
Na enige tijd zoeken onderstaande kunnen vinden in de app, dus het lijkt inderdaad de niet plus versie te zijn dan.Harmen schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:20:
@Hugo__Boss Ik rijd zakelijk een Corolla TS van dec 2022. Heb hetzelfde infotainment systeem. Heb destijds maar 1 of 2 updates gehad. Sindsdien nooit meer.
De auto heeft zo te zien Cloud Navigatie welke werken via een abonnement, wellicht kan je dit via de MyToyota uitlezen?
:strip_exif()/f/image/XBuQ7VMiDwrHpHnWxMBpRDta.jpg?f=fotoalbum_large)
Het betreft overigens een auto die in Luxemburg voor het eerst op kenteken is gezet. Volgens mij lift Toyota daar mee op België en is er geen eigen importeur in Luxemburg. Zal toch de Luxemburgse Toyota website nog eens afstruinen of die ook archief prijslijsten hebben met uitrustingen.
Die "Smart Services" benoemd wel cloud-based, maar die optie heb ik ook in de app voor mijn RAV4.
Terwijl ik dus wel het plus systeem met lokale kaarten heb.
Dit komt omdat ook de plus variant bv verkeersinfo etc uit de cloud haalt.
De app is wat dat betreft generiek voor alle gebruikers.
Ik heb een nieuwe baan waar geen lease meer bij zit dus lever de Toyota eind van de maand in.
Hij gaat de veiling op dus ergens half juni zal hij ergens te koop staan.
R-172-XX. Executive met Premium pack dus JBL audio, HUD, stuurwiel verwarming, glazen dak als extra.
Dec '22 geleverd. 65k gelopen ongeveer.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Gefeliciteerd! Maar deze auto spotten gaat wel een uitdaging worden ;-)Csotranme schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:42:
Mocht iemand nog een goeie 2022/23 Yaris Executive Premium zoeken, dan zou ik vanaf volgende maand alle websites even in de gaten houden.
Ik heb een nieuwe baan waar geen lease meer bij zit dus lever de Toyota eind van de maand in.
R-172-XX. Executive met Premium pack dus JBL audio, HUD, stuurwiel verwarming, glazen dak als extra.
Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing
Als je zoekt op het kenteken dan vind je meestal wel de advertentie van de desbetreffende auto.Marchel schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:22:
[...]
Gefeliciteerd! Maar deze auto spotten gaat wel een uitdaging worden ;-)
Klopt, via Autoweek werkt dat sowieso.ZeromaNoiS schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:24:
[...]
Als je zoekt op het kenteken dan vind je meestal wel de advertentie van de desbetreffende auto.
Niet dat je het voor mij hoeft te doen, maar meestal heeft de leasemaatschappij ook een overname bod, dat kan soms iets of zelfs flink onder de occasionprijzen liggen.Csotranme schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:42:
Mocht iemand nog een goeie 2022/23 Yaris Executive Premium zoeken, dan zou ik vanaf volgende maand alle websites even in de gaten houden.
Dus mocht je van iemand horen dat ze interesse hebben, is dat misschien een optie en wellicht zelf dan €500 voor de moeite er bovenop gooien.
Zo heeft een collega van mij een tijd terug zijn lease-auto voor een familielid goedkoop kunnen overnemen en is zelf weer in een nieuwe leasebak gestapt. En je weet de geschiedenis, maar dat ligt er maar net aan wie hem overkoopt natuurlijk.
Die vlieger gaat helaas niet op. Auto is eigendom van de werkgever en zit dus geen LM tussen.MooDyBLueS schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:36:
[...]
Niet dat je het voor mij hoeft te doen, maar meestal heeft de leasemaatschappij ook een overname bod, dat kan soms iets of zelfs flink onder de occasionprijzen liggen.
Dus mocht je van iemand horen dat ze interesse hebben, is dat misschien een optie en wellicht zelf dan €500 voor de moeite er bovenop gooien.
Zo heeft een collega van mij een tijd terug zijn lease-auto voor een familielid goedkoop kunnen overnemen en is zelf weer in een nieuwe leasebak gestapt. En je weet de geschiedenis, maar dat ligt er maar net aan wie hem overkoopt natuurlijk.
Kon hem wel overkopen maar dan moesten ze er 25k voor hebben... niet heel erg gunstig.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Zijn er werkgevers die een “lease auto” aanschaffen voor hun personeel? Ik dacht echt dat dit altijd via een lease-maatschappij ging.Csotranme schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:35:
[...]
Die vlieger gaat helaas niet op. Auto is eigendom van de werkgever en zit dus geen LM tussen.
Kon hem wel overkopen maar dan moesten ze er 25k voor hebben... niet heel erg gunstig.
Overigens, als je als bedrijf het geld hebt liggen wellicht wel voordeliger waarschijnlijk. Maar ik wist niet dat dit een ding was.
Ik heb een aantal jaar geleden nog gesolliciteerd bij een klein bedrijfje van ca. 15 man, allemaal medewerkers die naar klanten gaan en de eigenaar zei heel simpel: ik werk niet met lease-auto's of met autobudgetten. "Als je mij kan overtuigen waarom je een bepaalde auto nodig hebt, dan zal ik die overweging maken en de berekening wat er voor jou op ingehouden zal worden op je salaris." Oftewel: ook als je junior bent maar wel een gezin mocht je 'gewoon' een Corolla TS kiezen, waar je elders gewoon in een Fiesta of nog erger werd gezet. De enige regel was dat er geen premiummerken mochten en hij een voorkeur voor Toyota had, anders gezegd: die kon hij scherper aanbieden dankzij zijn zakelijke connectie met de dealer.ZeromaNoiS schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:50:
[...]
Zijn er werkgevers die een “lease auto” aanschaffen voor hun personeel? Ik dacht echt dat dit altijd via een lease-maatschappij ging.
Overigens, als je als bedrijf het geld hebt liggen wellicht wel voordeliger waarschijnlijk. Maar ik wist niet dat dit een ding was.
Hij kocht de auto en zei dus ook: als je er langer dan 4/5 jaar mee wil doen, dan kan dat ook tegen gereduceerd tarief. Ben je na 2 of 3 jaar de auto écht zat dan valt er ook te bespreken waarom en wat je dan in de plaats wilt, een jonge occasion zou dan ook kunnen.
Uiteraard alles binnen het redelijke en uiteindelijk kreeg je zelf wel een maandelijkse inhouding dus zelfs als je het zo wist te praten dat je een RAV4 moet hebben, dan betaalde je daar uiteindelijk zelf ook gewoon voor.
Ik was daar erg van gecharmeerd. Maar ja, als je een grote werkgever bent, dan is een LM of "mobility partner" gewoon erg gemakkelijk en administratief vriendelijk.
Ze werken hier wel met lease budgetten etc maar vrijwel het gehele wagenpark van rond de 400 auto's zijn in eigendom. Alleen de Tesla’s dacht ik niet.ZeromaNoiS schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:50:
[...]
Zijn er werkgevers die een “lease auto” aanschaffen voor hun personeel? Ik dacht echt dat dit altijd via een lease-maatschappij ging.
Het is ook gewoon een deel bedrijfsvermogen he en 400 lease contracten via een LM is een aardige 'schuld' die je uit hebt staan anders.
Grappig dat dit zo kan. Ik werk bij een IT bedrijf van een soortgelijke grootte. Maar wij zijn een aantal jaar geleden bewust gestopt met persoonlijke lease-auto’s. Eén omdat het steeds gezeik was bij personeelsverloop. Maar het was ook altijd een ding onder personeel. Iedereen keek steeds naar elkaars auto. (IT-ers zijn sowieso diva’s)MooDyBLueS schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:59:
[...]
Ik heb een aantal jaar geleden nog gesolliciteerd bij een klein bedrijfje van ca. 15 man, allemaal medewerkers die naar klanten gaan en de eigenaar zei heel simpel: ik werk niet met lease-auto's of met autobudgetten. "Als je mij kan overtuigen waarom je een bepaalde auto nodig hebt, dan zal ik die overweging maken en de berekening wat er voor jou op ingehouden zal worden op je salaris." Oftewel: ook als je junior bent maar wel een gezin mocht je 'gewoon' een Corolla TS kiezen, waar je elders gewoon in een Fiesta of nog erger werd gezet. De enige regel was dat er geen premiummerken mochten en hij een voorkeur voor Toyota had, anders gezegd: die kon hij scherper aanbieden dankzij zijn zakelijke connectie met de dealer.
Hij kocht de auto en zei dus ook: als je er langer dan 4/5 jaar mee wil doen, dan kan dat ook tegen gereduceerd tarief. Ben je na 2 of 3 jaar de auto écht zat dan valt er ook te bespreken waarom en wat je dan in de plaats wilt, een jonge occasion zou dan ook kunnen.
Uiteraard alles binnen het redelijke en uiteindelijk kreeg je zelf wel een maandelijkse inhouding dus zelfs als je het zo wist te praten dat je een RAV4 moet hebben, dan betaalde je daar uiteindelijk zelf ook gewoon voor.
Ik was daar erg van gecharmeerd. Maar ja, als je een grote werkgever bent, dan is een LM of "mobility partner" gewoon erg gemakkelijk en administratief vriendelijk.
Sinds we hebben besloten on een aantal pool auto’s neer te zetten die ieder mag pakken, is het op dat vlak een stuk rustiger.
Enige nadeel is dat je als werkgever voor sommige mensen iets minder aantrekkelijk bent.
We overwegen het inmiddels dus wel weer.
Ja, huur is duur! Dus als je het hebt liggen.Csotranme schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:09:
[...]
Ze werken hier wel met lease budgetten etc maar vrijwel het gehele wagenpark van rond de 400 auto's zijn in eigendom. Alleen de Tesla’s dacht ik niet.
Het is ook gewoon een deel bedrijfsvermogen he en 400 lease contracten via een LM is een aardige 'schuld' die je uit hebt staan anders.
Wat ik me wel afvraag, wat doe je met een auto als iemand ergens anders gaat werken?
Of gaat het om werkbussen enzo?
Ik denk dat de insteek voornamelijk is zoals ik er zelf ook inzit: zoveel mogelijk binnen eigen beheer houden, financieel gezien dan.ZeromaNoiS schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:40:
[...]
Grappig dat dit zo kan. Ik werk bij een IT bedrijf van een soortgelijke grootte. Maar wij zijn een aantal jaar geleden bewust gestopt met persoonlijke lease-auto’s. Eén omdat het steeds gezeik was bij personeelsverloop. Maar het was ook altijd een ding onder personeel. Iedereen keek steeds naar elkaars auto. (IT-ers zijn sowieso diva’s)
Sinds we hebben besloten on een aantal pool auto’s neer te zetten die ieder mag pakken, is het op dat vlak een stuk rustiger.
Enige nadeel is dat je als werkgever voor sommige mensen iets minder aantrekkelijk bent.
Nu zal zakelijk eea anders liggen, maar ik weiger pertinent een lease-auto te nemen, ik koop mijn eigen auto's met spaargeld en dus ook geen leningen (zelfs niet 0%) of PL constructies. Tuurlijk, mocht ik ooit in de situatie terechtkomen dat ik een bepaalde baan moet accepteren en de keuze is: of een baan met lease-auto of geen baan, dan zul je snappen dat ik wel overstag zal gaan.
Bij mijn huidige werkgever werken ze met mobiliteitsbudgetten, kort gezegd: wat je ermee doet moet je zelf weten. Kan zakelijke lease zijn, private lease, of zelf iets kopen/financieren en afhankelijk van je keuze krijg je dan het (resterende) budget uitgekeerd.
De werkgever waar ik destijds solliciteerde was geen fan van leasecontracten en gaf aan dat je dan ook als werkgever gewoon aan een contract gehouden wordt. Dat hebben wij nu ook, ik zit namelijk in de werkgroep voor mobiliteit, als iemand weggaat en het leasecontract is nog niet voorbij dan zit er niks anders op dan afkopen of meenemen, en steeds vaker merken we tegenwoordig dat werkgevers juist niet meer over willen nemen. Afhankelijk van de medewerker wordt daar nog weleens van gezegd: vooruit we zetten die in de pool, dan wordt ie met korting aangeboden of een nieuwe medewerker kan die gelijk rijden na proeftijd tot ie zelf wat gekozen heeft en afgeleverd is, dat is goedkoper dan de shortlease die er anders ingezet wordt.
Als je als werkgever zelf de auto's koopt kan je dus met elke auto bepalen: laat je de werknemer deze overnemen (kan altijd nog in een leaseconstructie gezet worden want het is een zakelijke auto nog steeds), verkoop je hem terug aan de dealer, laat je hem rijden als poolauto, laat je hem rijden als voorloopauto, etc. Je bent dus wel flexibeler dan met een leasecontract waar ook werkgevers gewoon mee te maken hebben. Voornaamste nadelen zijn dat je actief vermogen erin moet stoppen voor aanschaf, je zelf opdraait voor de afschrijving (vandaar ook wederom de voorkeur voor Toyota, die schrijven heel betrouwbaar af) en dat je er ongetwijfeld meer administratie aan overhoudt.
Voordeel van zelf je wagenpark hebben is meer flexibiliteit.ZeromaNoiS schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:40:
[...]
Grappig dat dit zo kan. Ik werk bij een IT bedrijf van een soortgelijke grootte. Maar wij zijn een aantal jaar geleden bewust gestopt met persoonlijke lease-auto’s. Eén omdat het steeds gezeik was bij personeelsverloop. Maar het was ook altijd een ding onder personeel. Iedereen keek steeds naar elkaars auto. (IT-ers zijn sowieso diva’s)
[...]
Ja, huur is duur! Dus als je het hebt liggen.
Wat ik me wel afvraag, wat doe je met een auto als iemand ergens anders gaat werken?
Of gaat het om werkbussen enzo?
Een LM gaat je vaak dik afknijpen als je van een lease contract af wil.
Als de auto in eigendom is heb je veel meer mogelijkheden. Daarom gooit mijn huidige werkgever mijn Toyota ook gewoon op de veiling.
Je zit niet met afkoop van lease contract bijvoorbeeld.
In mijn geval kan ik hem dus overkopen. Ik heb er geen nut voor want heb een privé auto (de 208), nieuwe werkgever kan hem overnemen (nieuwe functie heeft geen lease en heb ik ook niet nodig. 10min van huis)
Wagenpark bij huidige werkgever is 10% werkbussen gok ik. De rest allemaal van 50-60k cataloguswaarde de stuk dus serieus geld ja.
Ikzelf zie juist om me heen dat lease meer een blok aan het been is ivm de bijtelling in NL.
Zelf heb ik vanwege de bijtelling ervoor gekozen destijds om alleen zakelijk te rijden en geen bijtelling.
Was voor mij goedkoper om de 208 te blijven rijden prive dan om die eruit te doen en bijtelling te betalen op de Yaris.
Ergens ben ik juist blij nu zonder lease. Mn bruto salaris gaat daardoor echt met stappen omhoog waar ik prima een auto prive van kan rijden. Zo erg zelfs dat ik overweeg de 208 te houden en er een 308 GTI of i30n Fastback bij te kopen.
Lease klinkt altijd allemaal leuk. 'Auto die de baas betaald' wat veel mensen alleen vergeten is de, in mijn ogen, veel te hoge bijtelling in NL en die auto moet ergens van betaald worden dus je bruto salaris is lager.
Huidige werkgever biedt trouwens wel een contant optie.
Dan keren ze het hele lease budget bruto uit elke maand.
Alle kilometers die je voor werk declareert gaan er vanaf a 0,23 want die zijn belastingvrij.
Er zit dus een omslagpunt wanneer die contant optie niet meer lucratief is.
[ Voor 14% gewijzigd door Csotranme op 14-05-2025 01:00 ]
Ik snap je keuze helemaal en ga niet tegen jou in, maar eigenlijk is het toch van de zotten dat dit soort situaties überhaupt kunnen bestaan? Iemand 2 auto's laten rijden en voor de deur laten staan omdat dat nu eenmaal financieel goedkoper is. Geeft wel aan hoe krom de Nederlandse leaseregels zijn.Csotranme schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 00:56:
@ZeromaNoiS wel apart trouwens dat er zoveel waarde aan wordt gehecht qua lease.
Ikzelf zie juist om me heen dat lease meer een blok aan het been is ivm de bijtelling in NL.
Zelf heb ik vanwege de bijtelling ervoor gekozen destijds om alleen zakelijk te rijden en geen bijtelling.
Was voor mij goedkoper om de 208 te blijven rijden prive dan om die eruit te doen en bijtelling te betalen op de Yaris.
Wij hebben weleens meegemaakt dat een collega besloot alleen zakelijk te rijden en dus geen bijtelling te hoeven betalen, net als jij dus. Hij dacht alleen dat de kleine ritjes van 's ochtends kids naar school brengen en 's avonds soms even via de supermarkt naar huis wel binnen de 500 km vrijstelling zou blijven, maar dat bleek niet het geval. Bij een steekproef bleek het om bijna 2000 km te gaan en dus mocht hij nog even van het voorgaande jaar 12 maanden bijtelling gaan aftikken. Let wel: dit had dus niks met ons als werkgever te maken, het is de Belastingdienst die dit bepaalt en af en toe bewijzen opvraagt. Ze hadden in het gezin wel een 2e auto die ze voor alle andere ritjes gebruikten, maar zo zie je hoe hard het gaat.
Ook ik heb voor mijzelf weleens de berekening gemaakt omdat zonder bijtelling rijden best aantrekkelijk klinkt. Maar dan kom je erachter dan 500 km vrij per jaar betekent dat je elke week maximaal 10 km extra mag rijden en dat lijkt veel, maar als je 2-3x per week "eventjes" hier langs en daar langs rijdt, langs opa en oma, langs de supermarkt, langs sport, langs school/opvang, dan zit je er zo overheen.
Geen Yaris GR? 40k als occasion.Ergens ben ik juist blij nu zonder lease. Mn bruto salaris gaat daardoor echt met stappen omhoog waar ik prima een auto prive van kan rijden. Zo erg zelfs dat ik overweeg de 208 te houden en er een 308 GTI of i30n Fastback bij te kopen.
Klopt helemaal. Wat mensen ook vergeten is dat bijtelling een bruto salaris "ophoging" is voor de belastingdienst (terwijl je er inderdaad zelf een lager salaris aan overhoudt) en werkt door op heel veel vlakken, ook bijvoorbeeld toeslagen, omdat je salaris met een bruto post wordt opgehoogd waar je belasting over betaalt. Zo kan zoiets als kinderopvangtoeslag, wat praktisch elk gezin in meer of mindere mate krijgt, zomaar €50-300 per maand netto schelen afhankelijk van je autokeuze, salarisschaal en hoeveel opvang je afneemt. Want de korting op je opvang is procentueel dus als je om wat voor reden dan ook je kind 5 dagen per week naar de opvang moet sturen, dan kost je dat meer geld dan wanneer je slechts 1 dag dat hoeft te doen.Lease klinkt altijd allemaal leuk. 'Auto die de baas betaald' wat veel mensen alleen vergeten is de, in mijn ogen, veel te hoge bijtelling in NL en die auto moet ergens van betaald worden dus je bruto salaris is lager.
Dat is dus min of meer wat wij ook hebben. Het kan per auto verschillen wat voordeliger is en ligt er bij ons ook aan in welke schaal je valt en dus welk budget je krijgt. Kort gezegd: als je in de laagste schalen valt en je zou een Yaris lease vergelijken met zelf iets redelijk nieuws rijden, dan is het minder interessant dan wanneer je zeg medior/senior bent. En als je ook nog eens niet nieuw hoeft te rijden maar zoals de meesten die deze optie kiezen ook doen een 3-4 jaar oude occasion kopen, dan ben je zeker spekkoper.Huidige werkgever biedt trouwens wel een contant optie.
Dan keren ze het hele lease budget bruto uit elke maand.
Alle kilometers die je voor werk declareert gaan er vanaf a 0,23 want die zijn belastingvrij.
Er zit dus een omslagpunt wanneer die contant optie niet meer lucratief is.
Simpel voorbeeld: er is een collega die een occasion Kia e-Niro heeft gekocht voor zo'n 17k, onderhoud is erg laag/goedkoop, kan thuis deels gratis laden met eigen zonnepanelen, mrb is nu nog bijna niks en volgend jaar vergelijkbaar met een hybride in dezelfde klasse. Netto om de auto voor de deur te houden nog geen €150 per maand en dus deels gratis, deels tegen thuistarief laden. En dan je hele leasebudget bruto uitgekeerd krijgen elke maand én je km's a 23ct/km nog declareren. Dit is een situatie waarop je echt heel erg dik verdient. Maar goed, kies je voor een dikke BMW X5 dan valt het kwartje al heel snel de andere kant op, maar hey... je hebt zelf de keuze.
Volgens een mail van de fabrikant is deze accu volledig opgeladen bij een rustspanning van 12.8+ volt, dus het is ook niet dat hij vol zit.
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Heeft dat niet te maken met alle 12 volt verbruikers in de wintermaanden?BastiaanN schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:28:
Ik dacht eerst dat het wellicht met de temperatuur te maken heeft, maar ook bij mijn ritjes vroeg in de ochtend stopt hij met laden van de accu na ongeveer 15 minuten. Pas zodra ik de auto in de parkeerstand zet begint hij weer te laden
Denk aan de blower die hard draait, verlichting, achterruitverwarming etc.
Bij een "analoge dynamo" is het de spanningsregelaar op/in de dynamo die feitelijk de boordspanning bepaalt en het laden van de accu is dan gewoon een 'verbruiker' voor het systeem. Als de accu 'vol' zit loopt er geen stroom meer in zonder dat de spanning nog hoger wordt. (tenzij je alle toeters en bellen aanzet waarbij de accu extra vermogen levert aan het 12 volt boordnet als de dynamo het niet trekt)
Bij een hybride systeem is het de boordcomputer die de 12 volt op peil houdt. (en die doet dat waarschijnlijk 'mooier' dan een analoge dynamo)
Deze al voorbij gekomen.
Wij zitten zonder gekheid naar een bz4x te kijken als opvolger van de Auris TS. Deze zou wel erg interessant kunnen zijn vanwege meer ruimte tov de normale bz4x. Helaas nog geen prijs bekend.
Wij hebben toen naar de 1e gen bZ4x gekeken. Maar die zat niet goed voor mij.
Ik heb toen in de showroom de stoel in de voor mij ideale positie gezet.
Maar als ik dan fatsoenlijk in en uit wilde stappen, moest het stuur in de hoogste stand, anders kwam ik er met mijn benen niet onderdoor.
Alleen zag ik door die hoge stand van het stuur het dashboard niet volledig, waardoor ik voordat ik zou gaan rijden het stuur weer omlaag zou moeten doen, of mijn stoel zou moeten aanpassen, wat weer niet lekker zat.
Niet praktisch dus voor lange mensen (bijna 2m met lange benen).
Ik weet niet of dat in deze Touring variant ook van toepassing is, maar wellicht iets om op te letten mocht je hem gaan proberen.
[ Voor 9% gewijzigd door Thasaidon op 16-05-2025 11:04 ]
Even gekeken in het systeem, en er is inderdaad een functie kaartupdates verstopt. Als je klikt op Update, dan komt er een foutmelding en dan staat er neem contact op met de dealer. Je kan ook het huidige versienummer zien en dat lijkt jaartal 2022 te bevatten en ook wat releasenotes in het Frans. Wellicht bij aflevering van de auto in 2022 in Luxemburg de laatste kaart erin gezet en daarna nooit meer bijgewerkt. Dan zal het toch de Plus versie zijn.Thasaidon schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:53:
@Hugo__Boss
Maar je kunt het volgens mij ook in de instellingen van de navigatie zelf zien.
Nu vind ik de bZ4X geen lelijke auto, maar zoals hier in de Touring variant vind ik het niet bepaald een geslaagd design. Ik snap de keuze wel en zou ook graag een elektrische station zien bij Toyota (denk dat hier ook een goede markt voor is), maar proportioneel klopt het voor m'n gevoel niet helemaal. Misschien komt het wel een beetje omdat ik 'm ergens wel een beetje op de V70 Cross Country vind lijken, en dat vond ik ook geen mooie auto. Het is wel goed om te zien dat Toyota het modellengamma lekker aan het wijzigen / uitbreiden is. En als deze een kofferbak krijgt van 500 - 600 liter dan wordt het zeker een interessante auto voor veel mensen.vangoghnl schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:17:
https://www.autoweek.nl/a...imer-en-sterker-dan-bx4x/
Deze al voorbij gekomen.
Wij zitten zonder gekheid naar een bz4x te kijken als opvolger van de Auris TS. Deze zou wel erg interessant kunnen zijn vanwege meer ruimte tov de normale bz4x. Helaas nog geen prijs bekend.
Ander vraagje: mijn ouders hebben een C-HR (2017) en willen de navigatie voor de eerste keer updaten i.v.m. een reis naar Frankrijk. Nu is het uiteraard mogelijk om dit via Toyota te doen, maar dit kost 180 - 190 Euro. Als ik online een beetje kijk kan je voor ongeveer dit bedrag ook modules aanschaffen voor Android Auto / Apple Carplay. Hebben ze voortaan altijd up-to-date kaarten en nog wat extra functionaliteit
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met dit soort modules? En hoe verhoudt de snelheid van het systeem zich met (bijvoorbeeld) de retrofit update van Toyota zelf die is toegepast op de Corolla en RAV4?
De Retrofit update kan pas op het CY17/MM19 (Touch&go2) systeem vanaf 2019.Denman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:44:
[...]
En hoe verhoudt de snelheid van het systeem zich met (bijvoorbeeld) de retrofit update van Toyota zelf die is toegepast op de Corolla en RAV4?
Volgens mij heeft de 2017 C-HR hier nog de voorloper van (CY16).
Daarnaast begreep ik dat er voor het CY16 systeem geen kaartupdates meer uit komen.
Of oudere kaarten nog wel te updaten zijn naar meer recente durf ik niet te zeggen.
Maar de standaard Toyota kaarten lopen sowieso een jaar achter op de werkelijkheid.
Met aftermarket kastjes en inbouw modules heb ik geen ervaring.
Maar op het toyotahybrideforum is hier al veel over geschreven:
https://toyotahybrideforu...=0&ch=300&t=0&submit=Zoek
[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 19-05-2025 10:01 ]
Ik heb voor onze RAV4 (2016) een kastje gekocht bij motrade. Vrij eenvoudig in te bouwen (ik ben niet zo heel technisch) en werkt prima met Android en iPhone.Denman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:44:
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met dit soort modules? En hoe verhoudt de snelheid van het systeem zich met (bijvoorbeeld) de retrofit update van Toyota zelf die is toegepast op de Corolla en RAV4?
Ik denk dat je deze moet hebben, maar check het zelf even goed voordat je overgaat tot aankoop: https://motrade.nl/nl/car...2016-2019/a-2495-20000286
Thanks. Ik weet inderdaad dat retrofit updates op dit type niet mogelijk zijn, vandaar de uitwijk naar een alternatief systeemThasaidon schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:54:
[...]
De Retrofit update kan pas op het CY17/MM19 (Touch&go2) systeem vanaf 2019.
Volgens mij heeft de 2017 C-HR hier nog de voorloper van (CY16).
Daarnaast begreep ik dat er voor het CY16 systeem geen kaartupdates meer uit komen.
Of oudere kaarten nog wel te updaten zijn naar meer recente durf ik niet te zeggen.
Maar de standaard Toyota kaarten lopen sowieso een jaar achter op de werkelijkheid.
Met aftermarket kastjes en inbouw modules heb ik geen ervaring.
Maar op het toyotahybrideforum is hier al veel over geschreven:
https://toyotahybrideforu...=0&ch=300&t=0&submit=Zoek
Als er ook geen nieuwe updates meer uitkomen voor het huidige systeem wordt die keuze wellicht nog interessanter.
Ik ga eens op het Toyota forum neuzen
Het kastje van het bericht boven jou bericht heb ik ook ingebouwd. Je kan mijn ervaringen hiervan terug lezen in dit topic. Nog steeds een tevreden gebruiker hiervanDenman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:39:
[...]
Thanks. Ik weet inderdaad dat retrofit updates op dit type niet mogelijk zijn, vandaar de uitwijk naar een alternatief systeem
Als er ook geen nieuwe updates meer uitkomen voor het huidige systeem wordt die keuze wellicht nog interessanter.
Ik ga eens op het Toyota forum neuzen
©2004
Tarax schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:38:
[...]
Ik heb voor onze RAV4 (2016) een kastje gekocht bij motrade. Vrij eenvoudig in te bouwen (ik ben niet zo heel technisch) en werkt prima met Android en iPhone.
Ik denk dat je deze moet hebben, maar check het zelf even goed voordat je overgaat tot aankoop: https://motrade.nl/nl/car...2016-2019/a-2495-20000286
Top, goed om positieve gebruikerservaringen te horen. Ik ga deze optie voorleggen bij m'n ouders.hk12nl schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:50:
[...]
Het kastje van het bericht boven jou bericht heb ik ook ingebouwd. Je kan mijn ervaringen hiervan terug lezen in dit topic. Nog steeds een tevreden gebruiker hiervan
Ook goed om te lezen dat installatie mee lijkt te vallen. Dan durf ik het bij een auto van een ander wellicht zelf ook nog wel aan
Ik heb een YT-filmpje gekeken over hoe bij mijn auto het dashboard open moet en hoe het entertainmentsysteem eruit moet e.d. en dat was vrij simpel. Gewoon met beleid.Denman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:58:
[...]
[...]
Ook goed om te lezen dat installatie mee lijkt te vallen. Dan durf ik het bij een auto van een ander wellicht zelf ook nog wel aan
Verder lees in het topic op het Toyota hybride forum de ervaringen zou ik zeggen
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Daarmee vind ik hem een heel "generiek" uiterlijk hebben. Zo'n 12 in een dozijn SUV.
Ik vind idd de gen5 die ik nu heb mooier.
Eindelijk heeft deze een fatsoenlijke kogeldruk (100 kg) en trekgewicht (2000 kg). Beide in lijn met de Duitse concurrentie. Positief dus.
Maar de grote vraag is (bij mij dan), of de elektrische en softwarematige ondersteuning van de 13-polige Jaeger stekker nu ook eindelijk op orde is?
Bij de Duitse concurrenten is het al meer dan 20 jaar normaal dat bij het aankoppelen van een aanhanger automatisch:
- de trailer stability assist wordt ingeschakeld
- het mistachterlicht van de auto wordt uitgeschakeld
- de achteruitrijsensoren worden uitgeschakeld
- het automatisch achteruit inparkeren wordt uitgeschakeld
- het motormanagement rekening houdt met de aanwezigheid van de aanhanger (bij niet-phev modellen wordt dan bijvoorbeeld start-stop uitgeschakeld)
- de werking van de verlichting van de aanhanger wordt bewaakt
- de aanhanger tegen diefstal wordt beveiligd (bij afkoppelen met de auto op slot gaat het auto-alarm af)
- etc
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 24-05-2025 10:26 ]
:strip_exif()/f/image/tyVv8ri42DAlPPwu5TkOWg0t.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn Yaris uit 2012 toonde verschijnselen van een lege accu. Dus met startkabels de auto weer aangezwengeld. Nu blijven echter deze lampjes op het dashboard branden en functioneert de auto verder normaal.
Ik ga sowieso naar de dealer van de week om de accu door te laten en meten (en te vervangen) maar kan het kwaad om hiermee zo’n 100 kilometer door te rijden ik heb woensdag pas tijd om naar de dealer te gaan)?
©2004
Ja kan met deze lampjes prima 100 kilometer rijden, er van uitgaande dat hij wel gewoon netjes loopt.hk12nl schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:39:
[Afbeelding]
Mijn Yaris uit 2012 toonde verschijnselen van een lege accu. Dus met startkabels de auto weer aangezwengeld. Nu blijven echter deze lampjes op het dashboard branden en functioneert de auto verder normaal.
Ik ga sowieso naar de dealer van de week om de accu door te laten en meten (en te vervangen) maar kan het kwaad om hiermee zo’n 100 kilometer door te rijden ik heb woensdag pas tijd om naar de dealer te gaan)?
Olie-druk en temperatuur lampjes betekent wel direct stoppen.
Tijdens het rijden foto's maken kan dan weer wel kwaad...hk12nl schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:39:
[Afbeelding]
https://amzn.eu/d/aO6FzXC - Denso DU-070L
En
https://amzn.eu/d/hE8rXbR - Denso DRB-030
Amazon zegt in beide gevallen dat het niet past, maar de Denso website raadt dit juist aan.
Ik zou gewoonlijk naar Bosch Aerotwin stappen maar las eerder in dit topic dat Denso Hybrids beter zouden zijn.
De Bosch Aerotwin AR707U staat wel gewoon netjes dat ie past.
//edit
Het lijkt erop dat Amazon niet helemaal klopt. Als ik de 1.5 hybride ipv gewone 1.5 selecteer past het spontaan wel.. en het lijkt me niet dat er verschil zit tussen de ruitenwisser bevestiging
[ Voor 42% gewijzigd door GAIAjohan op 24-05-2025 23:13 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Met gele lampjes kun je (voorlopig) doorrijden, maar moet je wel mee naar de dealer.hk12nl schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:39:
maar kan het kwaad om hiermee zo’n 100 kilometer door te rijden ik heb woensdag pas tijd om naar de dealer te gaan)?
Maar bij rode lampjes moet je gelijk stoppen.