ZeromaNoiS schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:13:
[...]
Met die 30% korting die er de komende jaren waarschijnlijk alsnog inzit vind ik het geen dingetje meer.
Ik had gerekend op per 2026 de volle mep, maar als de korting dan zelfs met 5% omhoog gaat dan ben ik echt zeer blij dat ik toch voor de phev ben gegaan, ondanks de hogere aanschaf.
Vergeet ook niet dat als je net als @
Thasaidon veel ritjes echt elektrisch doet, dat je de ICE en bijbehorende onderdelen ook flink spaart. Daarnaast kunnen PHEVs nog meer regenereren, op de elektromotor afremmen en dus nog meer de remmen sparen o.a.
De onderhoudsbeurten zullen er als zodanig niet goedkoper mee worden, dat is en blijft gewoon wat Toyota rekent en er zit nog altijd een brandstofmotor in. Daarvoor zou je toch naar BEV moeten gaan, maar veel andere aspecten bespaar je wel flink op. En zeker als je thuis kan laden, is het zelfs zonder zonnepanelen vaak goedkoper dan benzine.
Even een snelle rekensom: de meeste PHEV/BEV modellen zitten ergens tussen de 15 en 20 kWh/100 km verbruik. Zelfs met een energiecontract van €0,35/kWh kom je per 100 km dan uit op €5,25 tot €7,00.
Pak een HEV die ergens tussen de 1 op 17-20 rijdt en met de €1,85 die de E10 hier nu kost zit je per 100 km op €9,25 tot €10,88. Ergens tussen de 50% en 100% duurder dus. En dan reken ik met een vrij duur energiecontract, geen dynamische prijzen waar je nog extra voordeel uit kan halen en ook geen zonnepanelen die al dan niet via salderen of direct gebruik (voorjaar tot najaar) het laden helemaal gratis maken (los van je investering, maar die heb je vaak toch al gedaan, PHEV/BEV of niet).
Dus ja, een PHEV is gewoon een hele verstandige keuze als je 70-80% van de tijd binnen het elektrische bereik kan blijven voor je dagelijkse ritten en voor de overige ritten heb je de ICE als 'range-extender'.
Potentieel het grootste nadeel bij PHEVs is dat je veel extra gewicht meezeult vanwege het extra grote accupakket tov een HEV en dat je in EV mode puur de elektromotor gebruikt om op te trekken en de auto potentieel een stuk trager wordt. Dat laatste verschilt per merk, maar Toyota lost dat goed op, sowieso zijn ook bij de HEVs de laatste tijd de elektromotoren vaker sterker dan de ICE, zo ook in de RAV4 PHEV: 136 kW (185 pk) ICE en 174 kW elektromotor, gecombineerd 225 kW. Maar 174 kW is geen kattepis om 1885kg schoon aan de haak mee voort te slepen. Pak een populaire EV6 RWD 77 kWh, die weegt exact evenveel en heeft 168 kW vermogen. Pak echter een BMW X3 xDrive 30e en die weegt 1965kg en de elektromotor? 80 kW! Oftewel slechts 107 pk. Ik ken namelijk iemand die die BMW heeft, maar die heeft spijt als haren op z'n hoofd dat hij niet gewoon de ICE versie of de iX3 gekocht heeft, want met zo'n slechte implementatie heb je er precies niks aan, ja het is iets zuiniger overall, maar echt in EV stand rijden is er daar niet bij. Gelukkig doet Toyota dat wel goed.
[
Voor 23% gewijzigd door
MooDyBLueS op 25-04-2025 09:57
]