Thx. Had ik al gekeken maar ik was ook wat opzoek naar persoonlijke ervaringen
©2004
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Wat enorm vreemd om zoveel moeite te doen zo'n laag mogelijk verbruik te trekken uit een hybride en dan vervolgens doodleuk 10% in te leveren voor "looks". Ik had voor mezelf besloten dat de sweetspot qua opties in mijn zoektocht naar een leuke Corolla occasion op de dynamic uitvoering lag maar die gaat lekker terug naar active/business.breinonline schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:28:
Ja, looks en meer niet. En niet alleen het verbruik scheelt, de dunnere band levert ook minder comfort.
[ Voor 9% gewijzigd door Janpietertje89 op 05-03-2025 21:46 ]
Ik heb een executive. Maar in plaats van de 17” heb ik bij de onderhandelingen gratis omruil naar 16” active velgen bedongen. Zonder moeite eigenlijk want die schroeven ze onder een andere auto en raken ze echt wel kwijt.Janpietertje89 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:40:
[...]
Wat enorm vreemd om zoveel moeite te doen zo'n laag mogelijk verbruik te trekken uit een hybride en dan vervolgens doodleuk 10% in te leveren voor "looks". Ik had voor mezelf besloten dat de sweetspot qua opties in mijn zoektocht naar een leuke Corolla occasion op de dynamic uitvoering lag maar die gaat lekker terug naar active/business.
[ Voor 15% gewijzigd door breinonline op 06-03-2025 05:46 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Het zullen niet alleen de banden zijn, maar ook het verschil tussen de 1.8 of 2.0 motor.Janpietertje89 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:22:
Klopt het dat er bij de Corolla best een significant verschil in verbruik zit tussen de 16" en 17" wielen? Scheelt zo ongeveer ~10%? Vond het al zo raar dat de duurdere uitvoeringen van de Corolla meer verbruikte, maar dat moeten dus de wielen zijn?
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Ik heb zelf een 2.0 TS Premium met 18” velgen. Ik ben echt geen autoliefhebber pur sang (meer), maar voor mij geldt nog wel: het oog wil ook wat. En ondanks dat ie inmiddels 6 jaar oud is denk ik elke keer als ik er heen loop: hier staat toch wel een mooie auto. Persoonlijk vind ik de 16” velgen wat ielig staan in de grote, uitgeklopte wielkasten. Maar als dat je niet uit maakt dan is een Active / Business uitvoering zeker een prima keuze. Hou er wel rekening mee dat een volle uitvoering ook aantrekkelijker is op de occasionmarkt en dus “minder hard” af schrijft. En dus enigszins compenseert voor het "10%" hogere verbruik.Janpietertje89 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:40:
[...]
Wat enorm vreemd om zoveel moeite te doen zo'n laag mogelijk verbruik te trekken uit een hybride en dan vervolgens doodleuk 10% in te leveren voor "looks". Ik had voor mezelf besloten dat de sweetspot qua opties in mijn zoektocht naar een leuke Corolla occasion op de dynamic uitvoering lag maar die gaat lekker terug naar active/business.
[ Voor 3% gewijzigd door SkyStreaker op 07-03-2025 18:08 ]
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Van de meeste automotive connectoren kun je met een speciaal tooltje de pennen uitdrukken. Dan heb je dus niet een nieuwe connector nodig, maar enkel een nieuw stukje draad en een pennetje (en iemand met de juiste tools en handigheid).Pindakaas schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:11:
Iemand enig idee wat voor soort connector dit is en waar ik die kan kopen?
Komt van een 'seat position sensor' onder de stoel van een corolla verso uit 2005. Het draad is helaas afgebroken aan deze connector.
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 08-03-2025 06:49 ]
Vooropgesteld: ik ben zelfs fan van de CVT, met name vanwege het heerlijk comfortabel op koppel kunnen rijden (in ieder geval bij Toyota hybrides). Maar het geluid is toch echt wel wezenlijk anders.Maasluip schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:40:
[...]
Ik heb dat zeuren over de toeren ook nooit gesnapt. Als je in een gewone auto snel wil optrekken moet je ook toeren draaien en dan is het opeens "sportief".
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Mooie auto! Veel veilige kilometers gewenst.AMDFreak schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:28:
Iemand de de gouden tip om AA draadloos aan de praat te krijgen?
Dat zal voor iedereen persoonlijk zijn denk ik. Wellicht kun je bij een dealer eens kijken naar de verschillen en dan zelf bepalen wat je prettig vindt?Janpietertje89 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:38:
Wat dat betreft een vraag aan jullie, heeft het 7" digitale instrumentenpaneel wat jullie betreft een grote meerwaarde boven het analoge instrumentenpaneel met klein 4.3" schermpje aan de rechterkant uit de goedkopere uitvoeringen van deze reeks?
[ Voor 31% gewijzigd door Thasaidon op 16-03-2025 18:14 ]
Blijf het altijd bijzonder vinden dat wij Tweakers, soms meer weten dan een autoverkoper.Thasaidon schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:59:
[...]
Mooie auto! Veel veilige kilometers gewenst.
Vwbt draadloze Android Auto, dat is vooralsnog alleen beschikbaar op de Yaris (4) en Yaris Cross.
Deze hebben een ander type Smart Connect systeem, waar wél draadloze AA op zit.
Alle overige modellen hebben een ander Smart Connect media systeem waarop draadloze AA (nog) niet beschikbaar is,
Tenminste, voor zover ik weet.
De geruchten waren dat Toyota vorig jaar zomer met een update hiervoor zou komen, maar dat is vooralsnog dus niet gebeurd. Verder zegt Toyota NL hier ook niets over.
[ Voor 44% gewijzigd door Phuncz op 17-03-2025 17:31 ]
Dat is helaas overal hetzelfde. Ik ben vorig jaar eens wezen kijken naar een nieuwe Rav4 PHEV, en moest toen de verkoper uitleggen dat deze echt een roetfilter had....Dunnevandale schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:41:
Toen ik oktober vorig jaar mijn Avensis uit 2017 ging kopen bij een officiële Toyotadealer gaf ik bij de verkoper aan dat deze modellen een distrubitieketting hebben, waarop de verkoper naar de multiriem wees en zei dat deze modellen een distributieriem hebben....verder een heel fijne auto trouwens maar dat is een ander verhaal.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is niet de ervaring die ik heb met onze dealer.Phuncz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:22:
De meeste autoverkopers worden ook niet getoetst op hun technische kennis of diepgaande interesse in de producten, maar hoe snel ze zoveel mogelijk kunnen verkopen. Dat is toch mijn ervaring.
[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 19-03-2025 09:55 ]
Toen ik bij de dealer met technische vragen kwam werd het hoofd werkplaats er bij gehaald. Dat was wél verhelderend.Dunnevandale schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:41:
Toen ik oktober vorig jaar mijn Avensis uit 2017 ging kopen bij een officiële Toyotadealer gaf ik bij de verkoper aan dat deze modellen een distrubitieketting hebben, waarop de verkoper naar de multiriem wees en zei dat deze modellen een distributieriem hebben....verder een heel fijne auto trouwens maar dat is een ander verhaal.
Hoi,RoyK schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:59:
Nu ik een week of 3 met de CHR rij is het in 1 woord..... fantastisch! Ik zag enkel dat de kunststof bar aan de onderkant (of hoe dat ook heet) op de achter passagiersdeur een beetje naar voren staat. Het lijkt dat ik hem er zo in kan klikken, maar dat lukt niet.
Wat wel jammer is, is dat hij DAB radio constant verliest en op FM overgaat, en dan weer terug. Dit kan soms een paar keer in een liedje gebeuren. Het verschil in kwaliteit is behoorlijk en je merkt het echt. Is daar door mij iets voor te doen? Of heeft dit ook met het media infotainment te maken? Deze zou ik in de toekomst toch wel willen vervangen.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
"What do you get if you multiply six by nine..."
[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-03-2025 17:52 ]
Ik heb zo een rubberen mat voor mijn Auris. Gewoon off-brand, werkt prima en past perfect.diedbase schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:00:
Sinds een paar maanden in het bezit van een Toyota Corolla TS. Na de eerste vakantie kom ik er achter dat het toch wel fijn zou zijn om een rubberen kofferbakmat achterin te leggen. Bij Toyota kost deze 110E wat ik best aan de prijs vind. Nou zie ook off-brand alternatieven al vanaf 40-50 euro oa bij de ANWB. Hebben mensen ervaring met deze matten of een aanrader? Bvd
Voor onze auris kocht ik m hier. Prima mat en goed waterdicht natuurlijk en vrij dik/stevig. Je kan zelfs onze hond op de foto ziendiedbase schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:00:
Sinds een paar maanden in het bezit van een Toyota Corolla TS. Na de eerste vakantie kom ik er achter dat het toch wel fijn zou zijn om een rubberen kofferbakmat achterin te leggen. Bij Toyota kost deze 110E wat ik best aan de prijs vind. Nou zie ook off-brand alternatieven al vanaf 40-50 euro oa bij de ANWB. Hebben mensen ervaring met deze matten of een aanrader? Bvd
Meer dan de helft van de prijs is volgens mij BPM. En terecht, zou ik zeggen. 10L/100km, oof.NiGeLaToR schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:13:
Ik moet wat bekennen.
Ik vind de nieuwe landcruiser mooi. Alleen snap ik niet zo goed waarom ik ~ 200k€ uit zou geven voor een forse 4x4.
Ja tis alles behalve efficient in dat opzicht.malmostoso schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:35:
[...]
Meer dan de helft van de prijs is volgens mij BPM. En terecht, zou ik zeggen. 10L/100km, oof.
Kan zeker nut hebben: opbergruimte! Kijk naar de F150 Lightning, die heeft een enorme bak ruimte "under the hood". Combinatie van klassiek auto design met een moderne aandrijflijn én praktisch nut.NiGeLaToR schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:39:
[...]
Ja tis alles behalve efficient in dat opzicht.
Als ze nu de RAV4 dezelfde design elementen geven. En een nóg betere (plugin) hybrid of.. EV.
Probleem is dat EV en motorkap/neus geen nut heeft en ik dat nu precies wel mooi vind.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
[ Voor 5% gewijzigd door Sir_Bongiovi op 23-03-2025 23:06 ]
Wat is het verschil dan? De neus lijkt een stuk langer? Dat is echt een stuk minder mooi bij de nieuwe generatie CHR dat de neus zoveel korter is geworden.Sir_Bongiovi schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:04:
Ondertussen een goeie +5000KM. op de teller. Al begint het wel te kribbelen als ik de nieuwe CHR+ zie...te vroeg gekocht?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zag er gisteren eentje rijden, mooie bak.NiGeLaToR schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:13:
Ik moet wat bekennen.
Ik vind de nieuwe landcruiser mooi. Alleen snap ik niet zo goed waarom ik ~ 200k€ uit zou geven voor een forse 4x4.
Meer liefhebbers?
De C-HR+ heeft behalve de naam weinig te maken met de gewone C-HR. Het is een van de nieuwe EV's die Toyota eigenlijk bZ3C wou noemen, maar enerzijds gelukkig heeft ingezien dat die namen echt belachelijk slecht zijn (ook bZ4X). Daarom zijn de andere 2 EV's Urban Cruiser en C-HR+ gaan heten. Ja, ook niet bepaald een schoonheidsprijs, maar er zitten wel wat overeenkomsten in qua designtaal en beide zijn niet al te praktische "Coupé High Rider" (crossover) modellen. De + is echter een flinke slag groter en daarmee stiekem toch wel praktischer, al zie je vaak bij dit soort modellen dat zaken als de aflopende daklijn achterin al snel problematisch worden voor lange Nederlanders.Drials schreef op maandag 24 maart 2025 @ 04:40:
[...]
Wat is het verschil dan? De neus lijkt een stuk langer? Dat is echt een stuk minder mooi bij de nieuwe generatie CHR dat de neus zoveel korter is geworden.
C-HR+ BEV | C-HR (P)HEV |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
bagage 416 ltr | 310 ltr |
lengte 452 cm | 436 cm |
trekgewicht 1500 kg | 750 kg |
Ik zag deze eigenlijk niet aankomen, mooie auto wel!MooDyBLueS schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:27:
[...]
De C-HR+ heeft behalve de naam weinig te maken met de gewone C-HR. Het is een van de nieuwe EV's die Toyota eigenlijk bZ3C wou noemen, maar enerzijds gelukkig heeft ingezien dat die namen echt belachelijk slecht zijn (ook bZ4X). Daarom zijn de andere 2 EV's Urban Cruiser en C-HR+ gaan heten. Ja, ook niet bepaald een schoonheidsprijs, maar er zitten wel wat overeenkomsten in qua designtaal en beide zijn niet al te praktische "Coupé High Rider" (crossover) modellen. De + is echter een flinke slag groter en daarmee stiekem toch wel praktischer, al zie je vaak bij dit soort modellen dat zaken als de aflopende daklijn achterin al snel problematisch worden voor lange Nederlanders.
Een korte vergelijking:
C-HR+ BEV C-HR (P)HEV[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] bagage 416 ltr 310 ltr lengte 452 cm 436 cm trekgewicht 1500 kg 750 kg
[ Voor 15% gewijzigd door Thasaidon op 25-03-2025 12:36 ]
Is dit een Toyota of een Chinees met Toyota-plakkers?MooDyBLueS schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:27:
[...]
De C-HR+ heeft behalve de naam weinig te maken met de gewone C-HR. Het is een van de nieuwe EV's die Toyota eigenlijk bZ3C wou noemen, maar enerzijds gelukkig heeft ingezien dat die namen echt belachelijk slecht zijn (ook bZ4X). Daarom zijn de andere 2 EV's Urban Cruiser en C-HR+ gaan heten. Ja, ook niet bepaald een schoonheidsprijs, maar er zitten wel wat overeenkomsten in qua designtaal en beide zijn niet al te praktische "Coupé High Rider" (crossover) modellen. De + is echter een flinke slag groter en daarmee stiekem toch wel praktischer, al zie je vaak bij dit soort modellen dat zaken als de aflopende daklijn achterin al snel problematisch worden voor lange Nederlanders.
Een korte vergelijking:
C-HR+ BEV C-HR (P)HEV[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] bagage 416 ltr 310 ltr lengte 452 cm 436 cm trekgewicht 1500 kg 750 kg
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
[ Voor 37% gewijzigd door Hemingr op 25-03-2025 13:21 ]
Wij zitten ook aan deze overstap te denken. Mooi om te lezen dat het je bevalt. Veel rijplezierHemingr schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:19:
Van Toyota naar Toyota.
Vrouwlief wilde een maatje groter ivm auto vakantie en 1 (aankomend 2) kinderen achterin. De CHR werd toch wel wat klein.
Dus van een 2016 CHR First Edition (150K KM) naar een laat 2022 RAV4 2.5 AWD Hybrid Adventure (10K KM).
We vonden de prijs wel stevig, maar goede inruil maakte het mogelijk.
Wat een verademing qua ruimte. We zaten ook te denken aan een Kodiaq, maar de 10 jaar garantie is toch altijd wel een lekker gevoel. En echt een heerlijke auto voor lange afstanden, veel vermogen, dus lekker soepel, verbruik is ook aardig. 5.2/100 lukt eigenlijk meestal wel.[Afbeelding]
©2004
De kleur (en het andere neusje) was voor ons de doorslaggevende factor.hk12nl schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:20:
[...]
Wij zitten ook aan deze overstap te denken. Mooi om te lezen dat het je bevalt. Veel rijplezier
Mooie kleur ook!
[ Voor 39% gewijzigd door Thasaidon op 25-03-2025 15:17 ]
Waarom dan geen Highlander?Hemingr schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:24:
De kleur (en het andere neusje) was voor ons de doorslaggevende factor.
Ik kan de RAV4 alleen maar aanraden, je rijd als een koning. We zouden stiekem wel nog een maatje groter willen (Land Cruiser) maar dat is onbetaalbaar in Nederland (100K BPMlol).
MooiHemingr schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:19:
Van Toyota naar Toyota.
Vrouwlief wilde een maatje groter ivm auto vakantie en 1 (aankomend 2) kinderen achterin. De CHR werd toch wel wat klein.
Dus van een 2016 CHR First Edition (150K KM) naar een laat 2022 RAV4 2.5 AWD Hybrid Adventure (10K KM).
Wat een verademing qua ruimte. We zaten ook te denken aan een Kodiaq, maar de 10 jaar garantie is toch altijd wel een lekker gevoel. En echt een heerlijke auto voor lange afstanden, veel vermogen, dus lekker soepel, verbruik is ook aardig. 5.2/100 lukt eigenlijk meestal wel.
Zakelijk rij ik een Corolla SW Hybrid, en dat is dan toch wel een beetje een afknapper in vergelijking.
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 25-03-2025 18:36 ]
Kwa rijcomfort is er een wereld van verschil, in het voordeel van de RAV4.vhal schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:33:
[...]
Mooi
Zelf ben ik nog in twijfel tussen een Corolla Cross (2.0 hybrid) of een RAV4 (hybrid, 2WD of AWD).
Beide hebben voor- en nadelen wat de keuze redelijk lastig maakt. Momenteel rijden we een Honda Civic Tourer wat een wonder is qua laadruimte hetgeen fijn is voor de kampeervakantie met de vouwwagen. De Corolla Cross is dan een flinke achteruitgang wat dat betreft....
De huidige generatie vind ik echt een halfzachte Subaru. Ben voor de RAV4 gevallen vanwege de hoeken en bi-tone; de Highlander vind ik persoonlijk dus niet mooi.
Wel over nagedacht, maar we vinden dat een lelijke auto. Voelt alsof ze een paar keer een facelift zijn vergeten.
Grappig, wij gaan voor vrijdag een proefrit plannen voor, zo op het zicht, hetzelfde type en kleurstelling.Hemingr schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:19:
Van Toyota naar Toyota.
Wat een verademing qua ruimte. We zaten ook te denken aan een Kodiaq, maar de 10 jaar garantie is toch altijd wel een lekker gevoel. En echt een heerlijke auto voor lange afstanden, veel vermogen, dus lekker soepel, verbruik is ook aardig. 5.2/100 lukt eigenlijk meestal wel.
Zakelijk rij ik een Corolla SW Hybrid, en dat is dan toch wel een beetje een afknapper in vergelijking.
[Afbeelding]
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Volgens mij geef je zelf al antwoord op je twijfelsvhal schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:33:
[...]
Zelf ben ik nog in twijfel tussen een Corolla Cross (2.0 hybrid) of een RAV4 (hybrid, 2WD of AWD).
Corolla Cross is dan een flinke achteruitgang wat dat betreft....
[ Voor 23% gewijzigd door Thasaidon op 26-03-2025 08:01 ]
Als het een nieuwe auto is, lekker rijden. Als het een occasion import is, check goed of alle vermelde opties aanwezig zijn. Optie pakketten zijn niet altijd hetzelfde in alle landen.Memphisto schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:39:
[...]
Grappig, wij gaan voor vrijdag een proefrit plannen voor, zo op het zicht, hetzelfde type en kleurstelling.
Nog tips over waar op te letten?
Wij komen van een Ford Focus station, dus vwb rijbeleving en ruimte zullen we al snel in de 7de hemel zitten
Wij betalen in provincie Utrecht 92 euro per maand wegenbelasting voor onze mild hybrid. All risk verzekering voor ons is 93 euro bij SNS (Nationale Nederlanden). Max no-claim.Thasaidon schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:44:
[...]
Volgens mij geef je zelf al antwoord op je twijfels
Maar idd ze hebben allebei hun voor en nadelen.
Nadeel bij de RAV4 is dat deze (PHEV) veel meer in de wegenbelasting doet en ook qua verzekering is deze serieus duurder.
Wel iets om rekening mee te houden.
[ Voor 45% gewijzigd door Hemingr op 26-03-2025 08:19 ]
[ Voor 25% gewijzigd door Thasaidon op 26-03-2025 08:29 ]
Het ding is voornamelijk dat je juist extra zooi meeneemt als je de ruimte hebt. De Corolla Cross is op zich een prima optie maar heel warm word ik er niet van qua looks. De RAV4 hybride is qua vaste lasten wel wat duurder en veel verzekeraars hebben toch aanvullende voorwaarden voor diefstal. Zag ergens een potentiële RAV4 met trekhaak maar dan lees je weer dat de door Toyota gemonteerde trekhaken eigenlijk te hoog staan (zo'n 50cm) waardoor de vouwwagen niet helemaal recht achter de auto komt te staan.Maar goed, dat is ook wel op te lossen door achteraf een verticale afneembare trekhaak te laten plaatsen.Thasaidon schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:44:
[...]
Volgens mij geef je zelf al antwoord op je twijfels
Maar idd ze hebben allebei hun voor en nadelen.
Nadeel bij de RAV4 is dat deze (PHEV) veel meer in de wegenbelasting doet en ook qua verzekering is deze serieus duurder.
Wel iets om rekening mee te houden.
[ Voor 13% gewijzigd door Thasaidon op 26-03-2025 14:15 ]
Ik kan niet helemaal herleiden waar dit 'neusje' vandaan komt. Is het een facelift model of gewoon een andere gril? Wel heel tofHemingr schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:24:
[...]
De kleur (en het andere neusje) was voor ons de doorslaggevende factor.
Ik kan de RAV4 alleen maar aanraden, je rijd als een koning. We zouden stiekem wel nog een maatje groter willen (Land Cruiser) maar dat is onbetaalbaar in Nederland (100K BPMlol).
©2004
Het is een andere gril op de adventure editie. Beetje de 4Runner look). We vonden de “standaard” RAV4 neus niet mooi, maar deze wel, een beetje een stoerdere look icm de mat zwarte 19” velgen.hk12nl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:22:
[...]
Ik kan niet helemaal herleiden waar dit 'neusje' vandaan komt. Is het een facelift model of gewoon een andere gril? Wel heel tof![]()
[ Voor 15% gewijzigd door Hemingr op 26-03-2025 14:54 ]
Gewoon een volwaardige Toyota, i.t.t. de Mazda 6e bijvoorbeeld.Videopac schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:14:
[...]
Is dit een Toyota of een Chinees met Toyota-plakkers?
Die claxon snap ik wel. Ik kan maar weinig nadelen noemen bij de huidige modellen van Toyota, maar de claxon is er wel eentje van. Wat een zielig ding om te horenHemingr schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:34:
[...]
Het is een andere gril op de adventure editie. Beetje de 4Runner look). We vonden de “standaard” RAV4 neus niet mooi, maar deze wel, een beetje een stoerdere look icm de mat zwarte 19” velgen.
Om het feestje compleet te maken hebben er er ook een zwaardere (maar wel binnen de legale grenzen) claxxon in gehangen, want de originele miepmiep is onhoorbaar.
[ Voor 33% gewijzigd door Hemingr op 27-03-2025 15:53 ]
Top, thx. Goede tip.Hemingr schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:25:
Voor de liefhebbers, dit is een 1 op 1 swap voor claxon in de RAV4: https://www.amazon.de/-/en/dp/B01EG18SFM
(ja ik weet dat dit technisch boven de legale max is, maar in de praktijk is het een stuk minder).
©2004
Ik heb nog even de regulatie erop nagelezen (p37). 118db zoals vermeld in deze is volgens de regulatie goed, dus geen worries.
Mijn ouders hebben een Corolla E21 en die zijn ook geïnteresseerd in een luidere claxon. De originele klinkt een beetje zielig. Nou had ik deze gevonden, maar ik kom er niet zo goed uit wat het verschil tussen beiden is behalve 110 en 118 dB. Als die van jou ook op de Corolla zou passen zou dat fantastisch zijn.Hemingr schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:25:
Voor de liefhebbers, dit is een 1 op 1 swap voor claxon in de RAV4: https://www.amazon.de/-/en/dp/B01EG18SFM
(ja ik weet dat dit technisch boven de legale max is, maar in de praktijk is het een stuk minder).
Hoi,DaffyDuck43 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:31:
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €29,49 | Android Auto Draadloze Adapter Nieuwste Mini Body Smart AI Box Auto OEM Bedraad Android Auto Naar Draadloze USB Dongle voor Toyota Volvo
https://a.aliexpress.com/_EvT9Yi0
Heb deze in mijn Corolla cross sinds augustus draaien, werkt perfect met mijn Motorola G54
Inmiddels hebben we een vijf jaar oude corolla 2.0 TS executive gekocht met 80K op de teller. Veel geld maar ik ben onwijs tevreden. De vouwwagen hebben we er nog niet achter gehangen. Qua trilling zijn we met de dealer overeengekomen dat ze nieuwe banden eronder zouden zetten en de trilling is nu helemaal weg. Ik ben serieus blij dat we van de purepech af zijnThasaidon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:06:
@Mfpower
Ik heb zelf een Corolla TS 1.8 Executive gehad uit 2019, maar heb nooit trillingen ervaren.
Ook anderen met wel een 2.0 op dat forum geven aan geen problemen te ervaren.
Je zou dus even kunnen kijken of je met een andere 2.0 kunt proefrijden om te zien of deze het ook heeft of niet.
Onze 1.8 was ook sterk genoeg in de bergen in zuid Frankrijk, maar maakt dan idd wel wat lawaai, omdat hij meer toeren moet maken. Maar ik heb dat zelf nooit hinderlijk gevonden.
De auto ging gewoon met 130 op de cruisecontrol berg op.![]()
Met trekken van een vouwwagen heb ik geen ervaring, maar wellicht dat een 2.0 daar toch meer pit voor heeft. Al geeft @Knielen aan dat de 1.8 ook prima rijdt.
Als elke fabrikant 15k of 1 jaar zou aanhouden zou dat een stuk schelen in onnodige interne slijtage en reparatie kosten op lange termijn.Mfpower schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:44:
[...]
Inmiddels hebben we een vijf jaar oude corolla 2.0 TS executive gekocht met 80K op de teller. Veel geld maar ik ben onwijs tevreden. De vouwwagen hebben we er nog niet achter gehangen. Qua trilling zijn we met de dealer overeengekomen dat ze nieuwe banden eronder zouden zetten en de trilling is nu helemaal weg. Ik ben serieus blij dat we van de purepech af zijn
We hadden ook een rav4 overwogen (wegens het trekvermogen) maar kostentechnisch is de Corolla de betere keuze (ooit wel eens gezien wat een setje banden voor een rav4 kost?). Nu al 1500km gereden en gemiddeld 5.2l/100 wat toch best aardig is (boordcomputer). Ik merk dat ik ook weer met plezier rijd en de 2.0 heeft altijd wat over als het moet. Mis alleen het panoramadak maar voor vergelijkbare versies met trekhaak zouden we zo 3-5k meer kwijt zijn. Ik blijf verbaasd hoe soepel dat hybride systeem van Toyota werkt, en ik vind het best meevallen hoeveel geluid de CVT maakt bij optrekken.
Ik denk het enige minpuntje is het onderhoudsinterval van 15000km, zeker omdat wij makkelijk 20-25000 per jaar rijden. Om de garantie te behouden moet je dat dus ook doen maar een stemmetje in me vraagt zich af of dat ook niet bewust een beetje laag is ingezet. Maar goed, we wisten dit en bewust voor gekozen.
Grappig. Een panoramadak is de enige optie die een auto zowel lichter als zwaarder maakt.vhal schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:52:
Overigens is het wel fijn dat de auto zo'n panoramadak heeft, dit maakt de auto zoveel lichter en optisch ruimer.
Mee eens. Toyota heeft niet per se een magische formule waardoor ze samen met zustermerk Lexus steevast in de top 5 van meest betrouwbare merken staan. Tuurlijk gebruiken ze weliswaar solide techniek en is de keuze van 20+ jaar geleden om vol op hybride in te zetten en niet downsizing zoals Ford/VW/etc een keuze die Toyota op gebied van betrouwbaarheid ook geen windeieren heeft gelegd.Kadett schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:55:
[...]
Als elke fabrikant 15k of 1 jaar zou aanhouden zou dat een stuk schelen in onnodige interne slijtage en reparatie kosten op lange termijn.
Maar voor de marketing en lease maatschappijen klinkt die 30k/2 jaar een stuk beter.
[ Voor 22% gewijzigd door MooDyBLueS op 29-03-2025 17:48 ]
Zou eigenlijk niet weten hoe hoog mijn trekhaak is. Maar de caravan lag prima achter de Rav4 met afneembare trekhaak..vhal schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:39:
[...]
Zag ergens een potentiële RAV4 met trekhaak maar dan lees je weer dat de door Toyota gemonteerde trekhaken eigenlijk te hoog staan (zo'n 50cm) waardoor de vouwwagen niet helemaal recht achter de auto komt te staan.Maar goed, dat is ook wel op te lossen door achteraf een verticale afneembare trekhaak te laten plaatsen.
[ Voor 8% gewijzigd door TgR_KILLER op 29-03-2025 23:34 ]
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
E1000 bij de kwikfit.Mfpower schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:44:
[...]
(ooit wel eens gezien wat een setje banden voor een rav4 kost?)
Dank je wel voor de moeite, moet dus lukkenThasaidon schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:46:
@vhal
Ik heb even gemeten voor je.
A=780 mm bij mijn Corolla Cross.
En zo is het. Veel motoren gaan olie verbruiken door de olieschraapveren die dicht gaan zitten door verglaasde olieresten. Bij lange onderhoudsintervallen is de kans alleen maar groter dat die daar komen te zitten. Daarom bij het rijden van korte stukjes het liefst nog een stuk minder dan zelfs die 15.000 kilometer.MooDyBLueS schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:45:
[...]
Mee eens. Toyota heeft niet per se een magische formule waardoor ze samen met zustermerk Lexus steevast in de top 5 van meest betrouwbare merken staan. Tuurlijk gebruiken ze weliswaar solide techniek en is de keuze van 20+ jaar geleden om vol op hybride in te zetten en niet downsizing zoals Ford/VW/etc een keuze die Toyota op gebied van betrouwbaarheid ook geen windeieren heeft gelegd.
De kortere onderhoudsintervallen zijn los daarvan juist de reden van de uitmuntende betrouwbaarheid van Toyota's. Dit wordt ook beaamt door onafhankelijke partijen, zo heb ik het bij een ANWB video weleens voorbij horen komen en ook de voor velen welbekende Joep van Carrec die vaak met Autoweek Klokje Rond videos maakt, die heeft zich nooit op Toyota/Lexus gefocust, eerder VAG en tegenwoordig met name BMW's en Audi's volgens mij, maar zelfs hij zegt het dus dat ook die merken er goed aan zouden doen om de onderhoudsintervallen korter te houden.
Zie het als zelf elk half jaar bij de tandarts langsgaan, de een zegt: onnodig want ik heb zelden problemen met mijn gebit, maar ondertussen door regelmatig langs te gaan kan de tandarts je op tijd naar een mondhygiënist sturen om erger te voorkomen of een gaatje als beginnend al de kiem in te smoren. Nog een half jaar wachten hoeft zeker niet per se desastreus te zijn, maar kan er wel voor zorgen dat je vaker net te laat bent. En zo werkt het ook met de 15.000 km / 1 jaar interval: het is vaker dan gemiddeld in autoland, maar ik heb dan ook met onze 3 Toyota's en 4 Lexussen nog nooit grote kosten hoeven maken en slechts één keer preventief iets vervangen wat niet onder normaal onderhoud valt (een zwetende waterpomp).
Hebben we het dan over olie vervangen, of ook ander onderhoud dat in kortere intervallen gedaan kan worden?daanb14 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:45:
[...]
En zo is het. Veel motoren gaan olie verbruiken door de olieschraapveren die dicht gaan zitten door verglaasde olieresten. Bij lange onderhoudsintervallen is de kans alleen maar groter dat die daar komen te zitten. Daarom bij het rijden van korte stukjes het liefst nog een stuk minder dan zelfs die 15.000 kilometer.
Allebei, lijkt me.Mr_Tomatohead schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:50:
[...]
Hebben we het dan over olie vervangen, of ook ander onderhoud dat in kortere intervallen gedaan kan worden?
Ja alleen ziet praktisch niemand erop te wachten om elke 7500 km bij de dealer/garage te staan. Als je 20-30k km per jaar rijdt is dat 3-4x per jaar. En ja, je kan het zelf, maar ook daar zit 90% van de autorijders niet op te wachten. De meesten willen het liefst zo min mogelijk.vassago schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:02:
Als je wel eens filmpjes kijkt van motoren waar het kleppendeksel vanaf gaat kan je direct zien hoe vaak de olie is ververst.
Ik zou eerder elke 7500KM de olie verversen met een goedkopere dan elke 15K met dure olie.
[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-04-2025 12:12 ]
Ziet er cool uit. Vanwaar de wissel? Waar stoorde je je aan bij de orginele carplay/unit?NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:07:
[Afbeelding]
De RAV4 heeft een nieuwe upgrade ontvangen - ik heb het aangedurfd de AINavi 12,3" headunit erin te lepelen.
Tot nu toe alle dingetjes die ik tegenkwam opgelost met behulp van support, dus tis een blijvertje. Ik overweeg er nog een simkaart in te steken voor data - dan kun je ook zonder telefoon muziek streamen, google maps gebruiken en ik hoop er een GPS tracker van te kunnen maken
NB: geluid van de carkit is nog niet ideaal, er is een externe mic onderweg. Hopen dat dit beter werkt. Tis nu bruikbaar, maar met achtergrond geluiden. Externe mic helpt hopelijk.
©2004
Denk dat de grootste factor ‘omdat het kan’ is. Mooier scherm, nieuwe mogelijkheden met canbus, fijne(re) apple carplay, betere geluidskwaliteit, online ingebouwde features.hk12nl schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:08:
[...]
Ziet er cool uit. Vanwaar de wissel? Waar stoorde je je aan bij de orginele carplay/unit?
gaaf! ik heb sinds januari ook een corolla TS met het JBL sound system en ik kon nergens duidelijk vinden of die ainavi kit ook daarmee werkt. zo te zien dus wel? alle stuurknoppen en dergelijke werken ook goed?NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:07:
[Afbeelding]
De RAV4 heeft een nieuwe upgrade ontvangen - ik heb het aangedurfd de AINavi 12,3" headunit erin te lepelen.
Tot nu toe alle dingetjes die ik tegenkwam opgelost met behulp van support, dus tis een blijvertje. Ik overweeg er nog een simkaart in te steken voor data - dan kun je ook zonder telefoon muziek streamen, google maps gebruiken en ik hoop er een GPS tracker van te kunnen maken
NB: geluid van de carkit is nog niet ideaal, er is een externe mic onderweg. Hopen dat dit beter werkt. Tis nu bruikbaar, maar met achtergrond geluiden. Externe mic helpt hopelijk.
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
nice!NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:19:
[...]
Denk dat de grootste factor ‘omdat het kan’ is. Mooier scherm, nieuwe mogelijkheden met canbus, fijne(re) apple carplay, betere geluidskwaliteit, online ingebouwde features.
Stoorde mij bij de oude unit vooral aan dat het een klein ouderwets dingetje is, maar functioneel voldeed het wel.
[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-04-2025 17:38 ]
[ Voor 32% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-04-2025 15:45 ]
Zal wel loslopen. Telefoons draaien wel een paar dagen standby (scherm uit) op een 5Ah/5v accu, dus 25watt-uur. De accu uit je auto is heel wat groter, zal zo rond de 50Ah/12v liggen, dus 600watt-uur, 24x zo groot.NiGeLaToR schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:59:
[..]
Ben alleen bezorgd over accu gebruik: al is dat volgens AInavi geen issue. De headunit blijft als een telefoon zonder display aan. Je kunt wel instellen dat hij helemaal uit gaat, maar als dat niet nodig is.. maar even aankijken/bedenken.
[..]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq