Och ja, breek me de bek niet open. Het is 40% fanboys die hun commentaar leveren, 40% die nooit een Tesla heeft gereden maar toch er iets over willen roepen en dat het "wel mee zal vallen" en 20% is het ermee eens.
Ook nu met onze EV6 mis ik echt wel dingen aan de Tesla hoor, maar het totaalpakket en dan dus zeker de autopilot, wat dus een alles of niets dingetje is, dat ging hem inderdaad niet worden.
Dus ook blij dat ie weg is - ik rijd zelf een RAV4 nu en ben daar superhappy mee (ook al is dat veel meer gereedschap dan statussymbool of gadget) en m'n vrouw heeft een Smart #3 gekozen. Dat is een veel luxere en fijnere auto dan de model 3, alleen is de software niet fantastisch. Moet Mercedes echt nog zien te fixen.
Ook in onze zoektocht waarbij we een half jaar geleden bij de Model 3 zijn uitgekomen ben ik over het hele spectrum gaan kijken: bZ4X, Lexus RZ, VW ID3/ID4, Ford Mustang Maggie, Polestar 2, BYD Seal, noem ze maar op. En met de laatste zoektocht zat eea nog vers in het geheugen natuurlijk, dus daarbij onze beste keuze selectie weer opnieuw gaan bekijken.
Uiteindelijk heeft elke auto wel wat. De Kia EV6 is een stuk zwaarder dan de Model 3, een stuk minder zuinig. Komt met z'n 77 kWh accu even ver als de vernieuwde Model 3 met netto 57,5 kWh. En hij heeft (geloof het of niet) iets meer kraakjes en piepjes als je over slecht wegdek rijdt dan de Model 3 had, al zal dat deels met leeftijd te maken hebben.
Wat voor ons uiteindelijk het zwaarst woog waren 3 dingen:
1. De rijhulpsystemen, ik ben er in de algemene zin fan van en mijn vrouw ook. Dus die moeten goed op orde zijn.
2. Goede garantie, dus dan kom je al snel bij Toyota, Lexus of Kia uit als top 3.
3. Een fijne reisauto die stil en comfortabel is en genoeg ruimte achterin biedt voor de kinderen.
De bZ4X heb ik meerdere malen overwogen, maar die combineert de wat mindere zuinigheid van de EV6 met de kleinere accu van de Model 3 soort van. Snelladen is prima, maar voor ons ging die 64 kWh het gewoon niet worden, wisten we ook van de e-Soul met eveneens 64 kWh accu. Want elke lange rit snelladen is geen optie vinden wij. Maar ook viel het interieurgeluid mij best wel tegen. Ik snap dat Toyota daarvoor Lexus heeft en daarom de RZ bekeken, los van dezelfde tekortkomingen op gebied van bereik is dat een weergaloze auto, maar ook veel te duur voor ons.
Ze kon verder wel een Toyota EV leasen, maar die vond ze lelijk, onpraktisch en te duur. Denk dat Toyota daar nu veel lease rijders misloopt, al is het er nog altijd druk in de showroom (met toch wel een wat ouder publiek gemiddeld genomen). Denk dat ze met de (corolla) cross modellen goede zaken doen.
Corolla Cross hebben we inderdaad ook naar gekeken en vonden we een hele fijne auto, maar onder de streep kijkend naar TCO was die flink duurder dan een EV6 voor ons met eigen laadpaal, zonnepanelen en dergelijke.
Uiteindelijk zijn het ook luxeproblemen en zoals ik eerder al zei: zet me in een Yaris en ik kan daar ook erg happy mee zijn, maar de wetenschap en de luxe dat je beter kan kopen maakt het ook juist moeilijker door de vele keuzes.
We hebben uiteindelijk een aantal lange proefritten gemaakt met oa een BYD Seal, Kia EV6, Toyota Corolla Cross, Toyota bZ4X en Ford Mustang en wat daarbij naar boven kwam was dat 2 concerns hun rijhulpsystemen echt heel erg goed op orde hebben: Toyota/Lexus en Kia/Hyundai. Het is echt indrukwekkend hoe goed die systemen in elkaar zitten. Bij die auto's werkte alles precies zoals ik het zou verwachten, intuïtief en zonder grote fouten. Los van de piepjes vanaf ik geloof 2023, maar dat is een EU verplichting. De BYD had met name een eigenaardigheden waardoor die af viel: vervelend soort 'hikken' in de aandrijflijn als je over wat grovere oneffenheden rijdt op de cruise control. Dan lijkt ie eerst in te houden en daarna gas bij te geven maar daarbij te overcompenseren, lichtjes, maar vervelend. En de Ford had over het geheel gewoon meer foutjes, verkeersborden die niet kloppen en een minder verfijnd ACC systeem.
[
Voor 11% gewijzigd door
MooDyBLueS op 21-02-2025 17:24
]