Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 160 ... 164 Laatste
Acties:
  • 892.513 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:47
ThinkPad schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:48:
Verwarming kost ook extra brandstof. Zet met nog koude motor bij het stoplicht de climate control maar eens uit/helemaal omlaag qua temperatuur, geheid dat hij gelijk naar EV springt omdat er geen warmtevraag meer is ;)
Hier de laatste dagen gestart met 'volle' accu en toch is 't orgel niet op 'EV' te krijgen of alleen op de accu met 45km/h op de CC. (met kachel UIT).
En na ~2,5 km BiBeKo zit ik al op de A7, dus EV werkt daar gegarandeerd niet meer en dan kan de kachel weer aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Ter info en vermaak:

Als ik de verbruikscijfers uit mijn excel trek in een grafiekje, dan zie je duidelijk het verschil in verbruik tussen zomer en winter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INvDm9tOsNHgHpeBr_K0Loo7qyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RTZfK2nAFLknNra6804mSylE.png?f=fotoalbum_large
Bereik grafiek: 22-07-2017 - 16-02-2025 Y-as: 1 op y-waarde
De laatste keer tanken was duur. Maar daar zaten veel '130' ritjes bij.

[ Voor 3% gewijzigd door LooneyTunes op 19-02-2025 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
LooneyTunes schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:45:
[...]

Hier de laatste dagen gestart met 'volle' accu en toch is 't orgel niet op 'EV' te krijgen of alleen op de accu met 45km/h op de CC. (met kachel UIT).
En na ~2,5 km BiBeKo zit ik al op de A7, dus EV werkt daar gegarandeerd niet meer en dan kan de kachel weer aan ;)
Klopt, dat heeft met de motortemperatuur te maken. De motor zit dan nog in de 'S1-stage' vermoed ik.
You cannot enter EV mode while in Stage 1.
Zie ook de 5 verschillende modi hier: https://www.john2211.nl/Hybride_modi.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 21:37

Wvr

Klein vraagje

ik ga binnen kort ergens anders werken als waar ik nu werk, ik ga nu ook regelmatig op de fiet naar me werk (10km) dit wordt minimaal 15km ik moet/kan dan ook op plekken 50km uur rijden.

is het dan verstandig als ik hybride ga rijden als mijn bestaande auto vervangen moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
LooneyTunes schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Daar zou ik niet te veel van voorstellen:
Het rapport is heel 'zuinig' met gegevens.
[Afbeelding]
Dat klopt, maar... onderliggend zit er echt wel meer aan vast dan alleen maar een OK/Not OK. Dit is een versimpelde versie die aan de consument overhandigt wordt. Meer hoef je ook niet te weten en wil je dat wel? Vraag gewoon even of de monteur erbij kan komen en wat meer inzicht kan verschaffen.

Vergeet niet: de gemiddelde consument kan geen kaas maken van de daadwerkelijke gegevens die er opgehaald worden: voltages, amperages, temperaturen, weerstanden, welke cellen, etc. En uiteindelijk wil je gewoon weten: valt de HV accu nog binnen de door Toyota gestelde marges of niet?

Daarnaast kan het afhankelijk van leeftijd en km-stand ook een verlenging van garantie betekenen.

Of je het waard vindt moet ieder voor zich bepalen natuurlijk, het is zeker niet de heilige graal, maar als je al loopt de twijfelen over of je hybridesysteem wel goed werkt (wat hier de discussie was), dan kan dit voor een niet al te hoog bedrag voor sommige mensen een geruststelling betekenen.

Ik bedoel: laat je banden eens uitlijnen en balanceren nadat je een trilling voelt, ben je ook zo €80-100 kwijt. Dit zit zoals gezegd bij een beurt op €70 en los misschien €90-100? Het is niet niks, maar ook zeker niet zo duur als een gemiddelde grote beurt die tegenwoordig al snel rond de €400-500 schommelt. Of welke reparatie dan ook.

Mijn insteek is: normaliter niet nodig, zeker als je gewoon netjes elke 15k km al langs de dealer gaat voor onderhoud, maar bij twijfel of (mogelijke) problemen lijkt mij die €70-100 een prima bedrag om geruststelling dan wel uitsluitsel te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:02

breinonline

Are you afraid to be known?

Wvr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:09:
Klein vraagje

ik ga binnen kort ergens anders werken als waar ik nu werk, ik ga nu ook regelmatig op de fiet naar me werk (10km) dit wordt minimaal 15km ik moet/kan dan ook op plekken 50km uur rijden.

is het dan verstandig als ik hybride ga rijden als mijn bestaande auto vervangen moet worden?
Voor zulke korte stukken kan je misschien beter elektrisch nemen. Maar hybride zal het ook goed doen hoor. Alleen het verbruik zal nog relatief hoog zijn omdat dat aan het begin van een rit hoger is en pas begint te dalen als jij er al bijna bent.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-06 10:02

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@Wvr
De keuze voor hybride ligt aan diverse zaken.

Wat rij je nu? En wat kost die auto je nu? (wegenbelasting, brandstof, verzekering, etc...)
Wat wil je gaan rijden? En wat zijn daarbij de kosten?

Wellicht dat in jou geval een plugin hybride een optie is? Dan zou je volledig elektrisch op en neer kunnen naar je werk.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Klein vraagje

Dit is het Toyota topic natuurlijk, maar ik heb voor mijn situatie vorig jaar eens de Toyota Yaris 2024 tegenover een Tesla Model 3 2024 gezet want qua aanschaf ontlopen die elkaar bizar weinig als je een luxe (Executive/Launch Ed.) Yaris neemt.

En voor mij was de Tesla Model 3 met 15-20k km per jaar goedkoper, zelfs gerekend met volle MRB die volgens mij 2027 ingaat. De 'catch' is wel dat ik thuis kan laden en dat is zelfs met mijn 35ct/kWh contract nog altijd veel goedkoper dan benzine tanken.

Ter vergelijke:
Yaris rijdt 1 op 22 en met 15.000 km per jaar en € 1,90 benzine is dat €108/mnd
Mdeol 3 rijdt 16 kWh/100 km en met 15.000 km per jaar en €0,35/kWh is dat €70/mnd

Dan reken ik de Yaris vrij zuinig, ik weet dat er ook mensen zijn die niet verder dan 1:20 komen en benzine is soms duurder dan dit. Maar tegelijkertijd: ik reken ook geen voordeel van de zonnepanelen mee bij het elektrisch laden.

Maar zoals hierboven ook gezegd: het ligt compleet aan alle factoren.

Denk wel dat als je een auto puur voor kleine afstanden pakt, zeker de 10 km waar jij het volgens mij over hebt, dan is een kleine EV eigenlijk het beste wat je kan nemen. Ik zou dan naar een Hyundai Kona, Ioniq, Kia e-Niro of e-Soul kijken als occasion. Allemaal voor grofweg 14-18k te krijgen. En afhankelijk van je budget kan je altijd jonger/lagere km-stand/etc gaan zitten. De Hyundai/Kia groep is bewezen op EV gebied, staat as we speak een e-Soul bij AutoWeek op het YouTube kanaal (exact zoals wij hem hebben) met 140.000 km en 97% State of Health van de accu.

Als je EV niet ziet zitten is hybride wel de beste optie daarnaast, maar wederom geldt: ligt aan de klasse. Zeg een Corolla/C-HR is toch wel wat zwaarder dan een Mazda 3/CX-30 benzine en voor echt hele kleine stukken, als het dus echt bij 10 km blijft en alleen sporadisch wat verder, maakt het niet veel uit want de auto wordt toch nooit warm. Desondanks is juist een Yaris, zeker de 2020 modellen die nu steeds aantrekkelijker te koop staan, gewoon een zeer betaalbare en volwassen auto en los van de 12V accuproblemen waar elke Toyota last van kan hebben, hyperbetrouwbaar. Enige 2 punten die ik kan bedenken wanneer een Yaris niet voldoet is: geluidsisolatie en ruimte. Het is geen hele stille auto en qua ruimte laat het zich raden dat je niet met 4 man van 200cm op pad kan.

Het klinkt gek, maar wij hebben destijds 2 opties overwogen naast onze e-Soul:
1. Yaris 2024 ernaast, waarmee ik dan de 1-2x per week naar werk (120 km voor mij) kan en in het weekend de e-Soul met het gezin.
2. EV zoals Model 3 ernaast, waarmee ik eveneens naar werk zou gaan, maar tevens in het weekend de gezinsauto wordt en de e-Soul dus puur als 2e auto.

Uiteindelijk hebben wij voor optie 2 gekozen, maar het scheelde oprecht niet veel. Voor mij deed alleen de geluidsisolatie het, omdat ik lange afstanden moet overbruggen, maar dan weer niet vaak, ging bij een lange proefrit mij het geluid op de snelweg wel een klein beetje tegenstaan. Maar heel simpel: als ik niet de paar duizend meer had gehad en/of had willen uitgeven aan een EV, had ik ongetwijfeld met veel plezier nu in een Yaris rondgereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

MooDyBLueS schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Ter vergelijke:
Yaris rijdt 1 op 22 en met 15.000 km per jaar en € 1,90 benzine is dat €108/mnd
Mdeol 3 rijdt 16 kWh/100 km en met 15.000 km per jaar en €0,35/kWh is dat €70/mnd
[..]
Voor ieder die de twee verschillende rekenmethodes ook verwarrend vind, even zo neergezet:
Yaris: 22km/l a €1.90/l, €0.086/km.
Model3: 6.25km/kwh a €0.35/kwh, €0.056/km.

Ja, zo is elektrisch wel stuk voordeliger rijden. Maar als je niet thuis kan laden, moet je wel rekening houden met veel hogere tarieven. Snelladen is €0.65+/kwh, en dat verdubbelt de kosten van elektrisch rijden bijna.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Laatst online: 21:37
Klein vraagje

Als je van 10 naar 15km gaat, en je nu meestal fietst, zou ik eerder een elektrische fiets nemen dan een nieuwe auto :P

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
noes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:22:
[...]

Voor ieder die de twee verschillende rekenmethodes ook verwarrend vind, even zo neergezet:
Yaris: 22km/l a €1.90/l, €0.086/km.
Model3: 6.25km/kwh a €0.35/kwh, €0.056/km.

Ja, zo is elektrisch wel stuk voordeliger rijden. Maar als je niet thuis kan laden, moet je wel rekening houden met veel hogere tarieven. Snelladen is €0.65+/kwh, en dat verdubbelt de kosten van elektrisch rijden bijna.
Thanks voor de toevoeging.

Wat ik zelf als vuistregels hanteer is:
- thuisladen is altijd goedkoper dan welke hybride dan ook
- publiek laden is vaak ook goedkoper, zeker met een abonnement ergens, maar kan soms weinig uitmaken
- snelladen is praktisch even duur en soms zelfs duurder dan benzine voor een vergelijkbare auto

Vergeet niet dat het vergelijk met de Yaris deels natuurlijk heel scheef gaat qua klasse auto, een Model 3 moet je minstens met een Corolla vergelijken eigenlijk, en dan wordt het verschil ineens groter.

Overigens kan je met een Tesla, maar ook een niet-Tesla tegenwoordig, bij Tesla Superchargers vaak voor tarieven laden die zelfs onder mijn thuislaadtarief liggen. Ik heb laatst nog 2x voor respectievelijk 29 en 30ct/kWh geladen. Als niet-Tesla zit daar wel een opslag op, maar als ik nu kijk bij een aantal locaties dan zitten de prijzen vandaag op het drukste moment zo rond de 40ct/kWh.

Fastned, Shell Recharge en Ionity zijn echter wel de 65+ct/kWh die jij benoemt ja. Als je er echter steevast van afhankelijk zou zijn kan je een €10-12/mnd kostend abonnement voor nemen en dan laad je tegen een veel lager tarief. Sommige partijen bieden daarbij zelfs voordelen voor zowel publiek laden als snelladen.

Kortom: ja elektrisch is zeker niet altijd lucratief, maar voornamelijk heel erg afhankelijk van je situatie, km's (want met heel weinig km's loont geen enkel abo sowieso), formaat auto wat je zoekt, etc.

Een Yaris/Corolla/etc is dan vele malen voorspelbaarder qua kosten.

Dan hebben we het alleen nog niet over onderhoudskosten gehad, want dat is ook een heel groot verschil tussen benzine/hybride en elektrisch. Laat ik het zo zeggen: onze 4,5 jaar oude e-Soul die inmiddels 4 beurten heeft gehad heeft nu met die 4 jaarlijkse beurten bij elkaar minder gekost dan 1 grote beurt van een Yaris hybrid. En daar krijg je tegenwoordig ook 10 jaar garantie en gratis wegenwacht voor. En inmiddels stappen steeds meer fabrikanten over op 2-jaarlijkse beurten voor EVs (dus eens per 2 jaar of 30.000 km), die dan wel uitgebreider en duurder zijn, maar €180 per 2 jaar voor een Kia EV6 of Hyundai Ioniq 5 is simpelweg lachwekkend als je dan ziet wat voor auto je rijdt.

En begrijp me niet verkeerd: ik zit hier niet Toyota te bashen nu hoor, ik geef alleen even mijn eigen ervaringen en waar je evt. rekening mee moet houden. Zo vroeg mijn zwager mij laatst nog om advies waarbij hij wel zei: één ding, ik wil geen elektrische auto. Prima, dus bij Toyota uitgekomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 21:37

Wvr

MisterMailman schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Als je van 10 naar 15km gaat, en je nu meestal fietst, zou ik eerder een elektrische fiets nemen dan een nieuwe auto :P
das makkelijker gezegt dan gedaan, moet ik om 06.10 uiterlijk op de fiets zitten. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-03 12:38
Iemand ervaring met het achteraf zelf inbouwen van car playboy Toyota auris 2008?
Heb ooit een los kastje ingebouwd voor Bluetooth muziek af te spelen. Maar wil eigenlijk ook wel met navigatie e.d.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:30
Ik ben het wel met @MooDyBLueS eens.
Het is helemaal wat je wilt en hoe je er naar kijkt.
Kun je thuis laden is een EV helemaal geen rare keus en er zijn inderdaad al prima 2e hands EV's te koop.

Ik heb zelf mijn RAV4 (Plug-In) ingeruild voor een Kia EV3.
Dit omdat ik de laadpaal toch al heb staan (Die had ik dus al voor de RAV4, maar we hebben inmiddels ook een Peugeot E-2008) en de MRB voor een RAV4 toch wel flink wordt. (En omdat ik denk ik een hele goede deal heb kunnen maken met de inruil.)

Maar ook onderhoud is inderdaad goedkoper. Soms is ook overigens de verzekering voor een EV goedkoper maar dat is zeker niet overal het geval.

Dus zo lang je niet overgeleverd bent aan publiek laden zou het best interresant kunnen zijn om naar een EV te kijken.

Gewoon spullen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:05
MooDyBLueS schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:26:
Dit is het Toyota topic natuurlijk, maar ik heb voor mijn situatie vorig jaar eens de Toyota Yaris 2024 tegenover een Tesla Model 3 2024 gezet want qua aanschaf ontlopen die elkaar bizar weinig als je een luxe (Executive/Launch Ed.) Yaris neemt.
Waarbij de Tesla dan wel een paar ontzettende nadelen heeft:
  1. Elke mm die je rijdt, en elke handeling die je in die auto doet, belandt ergens bij Elon op een server.
  2. Je steunt met die Tesla een complete gek met veel te veel macht. En dat is een erg gevaarlijke combi.
Voor ons is Tesla daardoor van de lijst geschrapt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Andrehj Psst... niet doorvertellen hoor, maar mede daarom is onze 6 maanden oude Tesla Model 3 morgen ook niet meer de onze. ;) Een Kia EV6 is ervoor in de plaats gekomen. Uiteindelijk 3k bijbetaald en dan is de EV6 wel 1 jaartje ouder, maar dus ook een goede deal gewoon qua inruil. En als ik 6 maanden normale afschrijving reken zit je ook op denk ik minstens op 6*400=2400. Dus mijn verlies is 'maar' €600.

Het was dat of een sticker kopen met "I bought this Tesla before Elon went crazy". :P

Het was puur even ter voorbeeld, maar inderdaad: vul waar ik Model 3 zei elke andere EV in die goed te boek staat en hetzelfde geldt min of meer.

Nu maar hopen dat Kim Jong-Un niet morgen Zuid-Korea binnenvalt en eigenaarschap claimt over Kia, kan ik weer van voor af aan beginnen met inruilaanbiedingen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:18
MooDyBLueS schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:05:
@Andrehj Psst... niet doorvertellen hoor, maar mede daarom is onze 6 maanden oude Tesla Model 3 morgen ook niet meer de onze. ;) Een Kia EV6 is ervoor in de plaats gekomen. Uiteindelijk 3k bijbetaald en dan is de EV6 wel 1 jaartje ouder, maar dus ook een goede deal gewoon qua inruil. En als ik 6 maanden normale afschrijving reken zit je ook op denk ik minstens op 6*400=2400. Dus mijn verlies is 'maar' €600.

Het was dat of een sticker kopen met "I bought this Tesla before Elon went crazy". :P

Het was puur even ter voorbeeld, maar inderdaad: vul waar ik Model 3 zei elke andere EV in die goed te boek staat en hetzelfde geldt min of meer.

Nu maar hopen dat Kim Jong-Un niet morgen Zuid-Korea binnenvalt en eigenaarschap claimt over Kia, kan ik weer van voor af aan beginnen met inruilaanbiedingen. :P
Respect voor je dat je daadwerkelijk je Tesla de deur uit hebt gegaan _/-\o_

Ik ben om dezelfde reden blij dat wij geen Tesla hebben en de komende (minimaal) 4 jaar weiger ik naar dat land te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:30
MooDyBLueS schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:05:

Neeeeeee. Dan moet ik mijn bestelling voor de EV3 ook cancellen..... [/offtopic]

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
St00mwals schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:05:
[...]

Respect voor je dat je daadwerkelijk je Tesla de deur uit hebt gegaan _/-\o_

Ik ben om dezelfde reden blij dat wij geen Tesla hebben en de komende (minimaal) 4 jaar weiger ik naar dat land te gaan
In alle eerlijkheid: het was niet de hoofdreden, maar zeker wel iets wat meetelde. Voor ons was met name de (naar onze mening) waardeloze Autopilot en het welbekende phantom braking wat 80% van het besluit vormde.

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 19:25

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ik heb nu sinds 3 jaar een C-HR, naar volle tevredenheid. Het “oude” model zie je veel….
Maar het nieuwe model amper! Heel toevallig heeft een collega er eentje, is ook de enige die ik tot nu toe in regio Drechtsteden gezien heb (m.u.v. bij de dealer natuurlijk).

Lijkt dat maar of is dat ook jullie ervaring? Zou het een misser van Toyota zijn?

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:43
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2025/januari/ en voorgaande versies.
De Yaris en den Cross'en zijn populairder, die hebben de CHR een beetje verdrongen vermoed ik.

Het is niet zo gek dat je een model wat langer op de markt is en er dus meer van zijn vaker ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[if you're gonna build a time machine into a car, why not do it with some style!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9geWoJq0DBzDN6hkATapXM3vL2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRsVmnO2BYtPG0v3AKnjWPwg.jpg?f=fotoalbum_large

Een Delorean is misschien toch wel cooler.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vassago schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:14:
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2025/januari/ en voorgaande versies.
De Yaris en den Cross'en zijn populairder, die hebben de CHR een beetje verdrongen vermoed ik.

Het is niet zo gek dat je een model wat langer op de markt is en er dus meer van zijn vaker ziet.
Er ligt sowieso wel meer aan ten grondslag wat enigszins logisch te verklaren is:
  • In 2016 toen de C-HR geïntroduceerd werd was het overduidelijk de lekkerst rijdende en gaafste Toyota die deels een heel nieuw publiek aanboorde.
  • Prijzen waren destijds gewoon middenklasse, dus prima betaalbaar en niet veel duurder dan de Auris die destijds nog nieuw in de showroom te verkrijgen was, kan je je dat nu nog voorstellen? :P
  • De nieuwe C-HR is nog minder praktisch en nog meer op design / anders zijn dan anderen gericht, vrij extreem zelfs, dus waar de voorgaande voor velen een gave nieuwe look had, hoor ik bij de nieuwe veel om me heen dat Toyota is doorgeslagen
  • De nieuwe C-HR is behoorlijk duur, een Dynamic HEV begint bij € 39.295 en dan heb je zo'n beetje de middelste uitvoering, een volgeladen Premiere Edition gaat over de 50k heen met € 50.795. En een Executive bijna exact ertussen. Een Corolla is én praktischer én goedkoper. Dus je moet wel heel graag een C-HR willen rijden om dat goed te praten. Sterker nog: zelfs een Corolla Cross Executive (wat een volgeladen versie is) is 48k en daarmee gewoon goedkoper en gigantisch veel praktischer. En dan heb je ook de High Power hybrid te pakken. Voor de eerder genoemde C-HR prijzen heb je alleen bij de Premiere Edition die High Power hybrid.
Voor dergelijke prijzen krijg je bij veel andere merken ook een mooie EV, wat bij leaserijders ook steeds meer afgedwongen wordt en nog altijd een klein beetje voordeel kent. En particulieren zie ik behalve pensionados niet snel 40-50k voor een nieuwe Toyota neerleggen en die groep zie ik voornamelijk in Yaris Cross rondrijden. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MooDyBLueS op 20-02-2025 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
MooDyBLueS schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:03:
Dat klopt, maar... onderliggend zit er echt wel meer aan vast dan alleen maar een OK/Not OK.
Daar ga ik wel vanuit. Er zal meer gebeuren dan 'ff' een multimeter op de HV batterij zetten ;).
Ik laat het ook steeds doen bij de jaarlijkse beurt.
Maar het blijft heel summier voor een techneut die alles wil weten ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

LooneyTunes schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:53:
Maar het blijft heel summier voor een techneut die alles wil weten ;)
Ben ik helemaal met je eens, maar voor de gemiddelde klant boeit zo'n rapport verder niet.
Die wil alleen weten of het allemaal goed is, of niet.

.
Wvr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:44:
das makkelijker gezegt dan gedaan, moet ik om 06.10 uiterlijk op de fiets zitten. :O
Dat is een kwestie van wennen ;)
Ik neem rond die tijd al jaren de trein naar m'n werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thasaidon schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Ben ik helemaal met je eens, maar voor de gemiddelde klant boeit zo'n rapport verder niet.
Die wil alleen weten of het allemaal goed is, of niet.
Sterker nog: dat is ook het enige waar het om draait. Simpel gezegd is het gewoon iets wat veel waardes uitleest en de computer maakt daar een rapport van. Als iets buiten de grenswaardes valt, zal dat tot een Not OK leiden en wordt je als klant vertelt wat je het beste kan laten doen.

Het is vervolgens aan de monteurs om daar met hun kennis de juiste reparatie aan te koppelen.

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-02-2025 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:43
MooDyBLueS schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:43:
[...]

In alle eerlijkheid: het was niet de hoofdreden, maar zeker wel iets wat meetelde. Voor ons was met name de (naar onze mening) waardeloze Autopilot en het welbekende phantom braking wat 80% van het besluit vormde.
Wat heb ik daar veel commentaar op gehad - diezelfde conclusie. We zijn de EU meerdere keren met het ding doorgeweest en het was een prima EV, alleen die autopilot.. damn kon het er niet mee worden. Dus ook blij dat ie weg is - ik rijd zelf een RAV4 nu en ben daar superhappy mee (ook al is dat veel meer gereedschap dan statussymbool of gadget) en m'n vrouw heeft een Smart #3 gekozen. Dat is een veel luxere en fijnere auto dan de model 3, alleen is de software niet fantastisch. Moet Mercedes echt nog zien te fixen.

Ze kon verder wel een Toyota EV leasen, maar die vond ze lelijk, onpraktisch en te duur. Denk dat Toyota daar nu veel lease rijders misloopt, al is het er nog altijd druk in de showroom (met toch wel een wat ouder publiek gemiddeld genomen). Denk dat ze met de (corolla) cross modellen goede zaken doen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Anakha schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:59:
@breinonline: Dank je, heel interessant! Het vervangen van het entertainmentsysteem ziet er inderdaad niet al te ingewikkeld uit. Die 360-camera lijkt me ook prachtig maar de installatie daarvan gaat mijn beperkte kwaliteiten zo te zien ver te boven. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen bij het inbouwen van beide systemen.

In principe heb je nog 4 jaar garantie op je Corolla uit 2019 - in hoeverre vervalt die door dit soort aanpassingen?
Even hierop terugkomend: ik heb lang moeten wachten op support van Ainavi in verband met Chinees nieuwjaar, schijnbaar duurt dat twee weken. Het bleek dat ik een stekkertje vergeten was (waar op de 1 A4 grootte handleiding staat dat je die niet moet aansluiten). Daarna deed CARbus het en dus ook de schermen met energie-informatie en TPMS. Maar, ik wil vooral Carplay draaien en dat werkte niet zoals ik verwacht had. Op zich werkte het draadloos en soepel maar de extra resolutie wordt niet benut. Dat is blijkbaar een Zlink dingetje wat ook niet op te lossen is. Vergelijk het origineel met de Ainavi met 10" scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qaU_21SmI9Bw5Oyu6nI-vCL3wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwkk6fcRYJGyLOEHF7j0qDh2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHqj8xnpvd9HsUr3DWSTrq5WwdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9390PPVVBfMvc3YpMG8YeJ8E.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteindelijk niet echt ingebouwd dus en nu verzocht om hem terug te mogen sturen. Eens kijken of ik ergens anders een Andriod unit ga vinden die dit wel biedt, maar anders moet ik het maar hiermee doen.

Ook nog een afdekking gemaakt voor het reservewiel (zomer of winterband afhankelijk welke set er onder de auto zit):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDhF-VBUsrmwWIVP60beu_5feRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2s5qkpNV5Ih1BkQ6nbHGEsc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRu6gdPVEPFIkGWDLIH0fnl7isI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyUOg8ggldqDMUuWVTOKHbIS.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels wel zwart geverfd overigens.

En foodwell verlichting ingebouwd. Dat ging vrij makkelijk en ziet er leuk uit. Kleur is precies matchend met de interieurverlichting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/At6jfblTfwS4lJ5I_xb5cENXpV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDGvLEnvg1YFBsxnZovYsgcq.jpg?f=fotoalbum_large

Verder bevalt de auto me beter dan ik van te voren had verwacht.

[ Voor 7% gewijzigd door breinonline op 21-02-2025 17:18 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Wat heb ik daar veel commentaar op gehad - diezelfde conclusie. We zijn de EU meerdere keren met het ding doorgeweest en het was een prima EV, alleen die autopilot.. damn kon het er niet mee worden.
Och ja, breek me de bek niet open. Het is 40% fanboys die hun commentaar leveren, 40% die nooit een Tesla heeft gereden maar toch er iets over willen roepen en dat het "wel mee zal vallen" en 20% is het ermee eens.

Ook nu met onze EV6 mis ik echt wel dingen aan de Tesla hoor, maar het totaalpakket en dan dus zeker de autopilot, wat dus een alles of niets dingetje is, dat ging hem inderdaad niet worden.
Dus ook blij dat ie weg is - ik rijd zelf een RAV4 nu en ben daar superhappy mee (ook al is dat veel meer gereedschap dan statussymbool of gadget) en m'n vrouw heeft een Smart #3 gekozen. Dat is een veel luxere en fijnere auto dan de model 3, alleen is de software niet fantastisch. Moet Mercedes echt nog zien te fixen.
Ook in onze zoektocht waarbij we een half jaar geleden bij de Model 3 zijn uitgekomen ben ik over het hele spectrum gaan kijken: bZ4X, Lexus RZ, VW ID3/ID4, Ford Mustang Maggie, Polestar 2, BYD Seal, noem ze maar op. En met de laatste zoektocht zat eea nog vers in het geheugen natuurlijk, dus daarbij onze beste keuze selectie weer opnieuw gaan bekijken.

Uiteindelijk heeft elke auto wel wat. De Kia EV6 is een stuk zwaarder dan de Model 3, een stuk minder zuinig. Komt met z'n 77 kWh accu even ver als de vernieuwde Model 3 met netto 57,5 kWh. En hij heeft (geloof het of niet) iets meer kraakjes en piepjes als je over slecht wegdek rijdt dan de Model 3 had, al zal dat deels met leeftijd te maken hebben.

Wat voor ons uiteindelijk het zwaarst woog waren 3 dingen:
1. De rijhulpsystemen, ik ben er in de algemene zin fan van en mijn vrouw ook. Dus die moeten goed op orde zijn.
2. Goede garantie, dus dan kom je al snel bij Toyota, Lexus of Kia uit als top 3.
3. Een fijne reisauto die stil en comfortabel is en genoeg ruimte achterin biedt voor de kinderen.

De bZ4X heb ik meerdere malen overwogen, maar die combineert de wat mindere zuinigheid van de EV6 met de kleinere accu van de Model 3 soort van. Snelladen is prima, maar voor ons ging die 64 kWh het gewoon niet worden, wisten we ook van de e-Soul met eveneens 64 kWh accu. Want elke lange rit snelladen is geen optie vinden wij. Maar ook viel het interieurgeluid mij best wel tegen. Ik snap dat Toyota daarvoor Lexus heeft en daarom de RZ bekeken, los van dezelfde tekortkomingen op gebied van bereik is dat een weergaloze auto, maar ook veel te duur voor ons.
Ze kon verder wel een Toyota EV leasen, maar die vond ze lelijk, onpraktisch en te duur. Denk dat Toyota daar nu veel lease rijders misloopt, al is het er nog altijd druk in de showroom (met toch wel een wat ouder publiek gemiddeld genomen). Denk dat ze met de (corolla) cross modellen goede zaken doen.
Corolla Cross hebben we inderdaad ook naar gekeken en vonden we een hele fijne auto, maar onder de streep kijkend naar TCO was die flink duurder dan een EV6 voor ons met eigen laadpaal, zonnepanelen en dergelijke.

Uiteindelijk zijn het ook luxeproblemen en zoals ik eerder al zei: zet me in een Yaris en ik kan daar ook erg happy mee zijn, maar de wetenschap en de luxe dat je beter kan kopen maakt het ook juist moeilijker door de vele keuzes. :P

We hebben uiteindelijk een aantal lange proefritten gemaakt met oa een BYD Seal, Kia EV6, Toyota Corolla Cross, Toyota bZ4X en Ford Mustang en wat daarbij naar boven kwam was dat 2 concerns hun rijhulpsystemen echt heel erg goed op orde hebben: Toyota/Lexus en Kia/Hyundai. Het is echt indrukwekkend hoe goed die systemen in elkaar zitten. Bij die auto's werkte alles precies zoals ik het zou verwachten, intuïtief en zonder grote fouten. Los van de piepjes vanaf ik geloof 2023, maar dat is een EU verplichting. De BYD had met name een eigenaardigheden waardoor die af viel: vervelend soort 'hikken' in de aandrijflijn als je over wat grovere oneffenheden rijdt op de cruise control. Dan lijkt ie eerst in te houden en daarna gas bij te geven maar daarbij te overcompenseren, lichtjes, maar vervelend. En de Ford had over het geheel gewoon meer foutjes, verkeersborden die niet kloppen en een minder verfijnd ACC systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-02-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasps
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 22:01
Vraagje omtrent autobanden/velgen.

Ik heb een tweedehand set winterbanden gekocht voor mijn onlangs aangekochte Rav4 2020. Deze hebben ook op een rav4 gezeten maar dan uit 2022: oftewel hetzelfde model (gen5)
Nu blijkt dat de ET waarde 45 is en velgmaat 8.0Jx18Eh2
In de handleiding bij de auto staat alleen een velgmaat: 18x7J
Online vind ik bij steekmaat.nl dat voor rav4 2019+ (gen5 dus) de ET waarde 35 is.
Op wheel-size.com staat bij 225R17 en 18, 7J en 35 ET en bij 235R19 7.5J ET40.
Op de huidige toyota velgen met zomerbanden (225/55R19 99V) staat 19x7.5J met daarboven 40. Ik zie verder geen ET in de velgstaan. Dus ik neem aan dat die 40 de ET waarde is (?).

Veel snap ik er niet van, wat is nu de juiste ET waarde? En waarom zijn er afhankelijk van de oorspronkelijk gekozen velgen verschillende ET waarde? Hoe speelt de breedte van de velg hierin mee?
Is de aangekochte set nu wel of niet geschikt om zonder spacer te gebruiken? Ik lees dat 5mm afwijking prima is maar beter geen afwijking toepassen. Maar dan moet ik weten wat het zou moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Jasps schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:52:
Vraagje omtrent autobanden/velgen.

Ik heb een tweedehand set winterbanden gekocht voor mijn onlangs aangekochte Rav4 2020. Deze hebben ook op een rav4 gezeten maar dan uit 2022: oftewel hetzelfde model (gen5)
Nu blijkt dat de ET waarde 45 is en velgmaat 8.0Jx18Eh2
In de handleiding bij de auto staat alleen een velgmaat: 18x7J
Online vind ik bij steekmaat.nl dat voor rav4 2019+ (gen5 dus) de ET waarde 35 is.
Op wheel-size.com staat bij 225R17 en 18, 7J en 35 ET en bij 235R19 7.5J ET40.
Op de huidige toyota velgen met zomerbanden (225/55R19 99V) staat 19x7.5J met daarboven 40. Ik zie verder geen ET in de velgstaan. Dus ik neem aan dat die 40 de ET waarde is (?).

Veel snap ik er niet van, wat is nu de juiste ET waarde? En waarom zijn er afhankelijk van de oorspronkelijk gekozen velgen verschillende ET waarde? Hoe speelt de breedte van de velg hierin mee?
Is de aangekochte set nu wel of niet geschikt om zonder spacer te gebruiken? Ik lees dat 5mm afwijking prima is maar beter geen afwijking toepassen. Maar dan moet ik weten wat het zou moeten zijn..
ET is Einpress Tiefe in mm, oftewel hoe diep t wiel is tov de hub. Dus als je een afwijking van 10 hebt, steekt je wiel 1cm verder uit, of dieper in de kast.

Er zijn wiel calculators online, dan kan je precies zien wat de afwijking gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasps
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 22:01
Bedankt voor de tip! Als ik het goed begrijp steekt hij 146.6-135.3 = 11.3 mm verder naar binnen en 1.3mm verder naar buiten? Is het dan nodig een 10mm spacer toe te passen zodat binnenkant gelijk ligt of juist een 5mm spacer zodat midden van de band gelijk ligt?
En dan ga ik maar ervanuit dat de huidige velg/band, die origineel zijn, de juiste locatie hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqXNmAEmAUik_E-KxHBW7fSUydg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0Thgz9Cpox2t3nFXKekQt3J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Jasps op 21-02-2025 22:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:31

RoyK

Hobby tekenaar

Na 11 jaar Prius gereden te hebben heb ik vandaag de verkoper een hand gegeven op een prachtige C-HR uit 2018, in Bio-tone zwart / parelmoer wit. Pas 58.000 kilometertjes op de teller en ziet hij eruit als nieuw. Ik heb nog niet echt boven water gekregen welk model het nu is. Er zit een JBL-systeem in, dode hoek detectie en stoelverwarming. Ik vermoed dat het dan een Dynamic zal zijn. Het is een flinke stap vooruit in kwaliteit en luxe!

Het enige wat wel jammer is, is dat er geen Android auto inzit. Misschien met de tijd een kit voor aanschaffen en die laten installeren.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Jasps schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:31:
Bedankt voor de tip! Als ik het goed begrijp steekt hij 146.6-135.3 = 11.3 mm verder naar binnen en 1.3mm verder naar buiten? Is het dan nodig een 10mm spacer toe te passen zodat binnenkant gelijk ligt of juist een 5mm spacer zodat midden van de band gelijk ligt?
En dan ga ik maar ervanuit dat de huidige velg/band, die origineel zijn, de juiste locatie hebben.

[Afbeelding]
Nodig? Nee, denk het niet, het verschil is klein -- maar ik weet niet hoeveel marge je hebt. Een spacer kan je altijd nog toevoegen, dus zou nu gewoon monteren en rijden. Als je merkt dat hij aanloopt aan de binnenzijde kan je spacer monteren. Of naaf (centrum vh wiel) af laten draaien als hij aanloopt aan de buitenzijde. Als je voor een spacer gaat, zou ik voor 10mm gaan - dan komen je wielen verder naar buiten en dat staat meestal mooier.

Ik vind zelf dit altijd een fijne site: https://www.wheel-size.com/calc/ (sorry zat eerder op mobiel, toen geen tijd om hem op te zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Het infotainment systeem is in de 2018 modellen wel een dingetje. Traag en mist natuurlijk wel de gemakken van vandaag zoals Android auto.

Ik ga straks een rondje rijden in de auto voordat we de koop definitief maken. Dan kan ik ook even zelf spelen met de computer zonder de verkoper erbij.

Het lijkt erop dat er geen software updates zijn voor dit model. En misschien is er in de loop der jaren wel wat gedaan aan de traagheid en via updates verholpen?

Hoe hebben anderen hier dit aangepakt? Het hele systeem vervangen door een andere? Verlies je dan wel Toyota informatie op het scherm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:43
Geen idee van de 2018, maar bij mijn 2015 Auris zit er een kastje tussen en ik kan gewoon 'terug' naar de standaard UI door het indrukken van knoppen en v.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:27
Ik ben op zoek naar een leuke gezinsauto vanwege aankomende gezinsuitbreiding en mijn oog is gevallen op de Corolla TS hybride. Budget ligt op max 25k. Persoonlijk vind ik "looks" niet zo belangrijk bij een auto, hij moet vooral functioneel zijn en me zo kostenvriendelijk mogelijk van a naar b brengen. Wat zijn zaken waar ik absoluut op moet letten voordat ik op occasion jacht ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Janpietertje89 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:18:
Ik ben op zoek naar een leuke gezinsauto vanwege aankomende gezinsuitbreiding en mijn oog is gevallen op de Corolla TS hybride. Budget ligt op max 25k. Persoonlijk vind ik "looks" niet zo belangrijk bij een auto, hij moet vooral functioneel zijn en me zo kostenvriendelijk mogelijk van a naar b brengen. Wat zijn zaken waar ik absoluut op moet letten voordat ik op occasion jacht ga?
Voor alles met een dure accu geldt: Wat is de staat van de accu?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Vooral kijken dat de onderhoudsgeschiedenis bekend is, nabellen bij de garage/dealer die het onderhoud deed of er bijzonderheden zijn. En liefst dus een Toyota dealer onderhouden auto kopen want dan kan je tot 10 jaar garantie claimen (mits je zelf ook bij de dealer gaat laten onderhouden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:59

Shrien

frequent snoozer

• Lees je even in op de 1.8 of 2.0 versie van de motor. Misschien beiden even proefrijden waar mogelijk.
  • Check even of alle geadverteerde extra's op de auto zitten. Mochten er geen geblindeerde ramen achter op zitten, probeer deze er dan even bij te onderhandelen. Handig met klein grut achterin.
  • Als je één van de eerste uitgaven op het oog hebt, vraag dan even na of deze ook de Carplay update gehad heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:47
breinonline schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:25:
Vooral kijken dat de onderhoudsgeschiedenis bekend is, nabellen bij de garage/dealer die het onderhoud deed of er bijzonderheden zijn. En liefst dus een Toyota dealer onderhouden auto kopen want dan kan je tot 10 jaar garantie claimen (mits je zelf ook bij de dealer gaat laten onderhouden).
Als je bij een Toyota dealer koopt lijkt mij de onderhoudsgeschiedenis niet echt heel erg van belang aangezien je dan toch al garantie hebt.

Om voor die 10 jaar garantie (tot 200.000 km) in aanmerking te komen hoeft een Toyota niet bij een dealer onderhouden te zijn geweest. Het enige is dat, nadat je de auto in onderhoud laat nemen, je dan een maand wachttijd hebt. (Dat geldt overigens ook als er tussen twee onderhoudsbeurten bij een Toyota dealer meer dan een jaar zit.)

https://datablob.toyota.n...-programma-01-04-2022.pdf
Bent u nog geen vaste klant voor onderhoud bij een officiele Toyota dealer of erkend reparateur in
Nederland en heeft u geen recht meer op de reguliere garantie van 3 of 5 jaar?
Dan geldt dat na het uitvoeren van de eerste keer onderhoud bij een officiele Toyota dealer of erkend
reparateur in Nederland, er in de eerste maand na het uitvoeren van het onderhoud geen recht bestaat op herstel vanuit het Toyota 10 jaar garantieprogramma. In die eerste maand kan er geen garantiereparatie geclaimd worden.

Let op: als er geen aansluitende, bestaande garantiedekking is op het moment van onderhoud, geldt er een niet-claimen periode van 1 maand. Dit geldt ook voor Toyota’s die al in onderhoud zijn via de officiële
Toyota dealer of erkend reparateur in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:33
Test de werking van de airco even goed. Koelt hij goed en zijn er geen nare geurtjes.
Qua opties vind ik de HUD erg prettig. Zit op de 'intro' modellen uit 2019/2020.

Je kan ook nog kijken naar de Suzuki Swace. Corolla TS met een ander logo. Opties zijn wel best verschillend. Let op dat je dan in ieder geval een auto met Android Auto of Apple Carplay neemt, omdat er geen eigen navigatie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 17:03

dbzfan

Nee.

Vandaag te horen gekregen bij de apk dat de banden voor versleten zijn en achter gecupt. Tevens remschijven achter bijna versleten. Gelukkig geen apk afkeur. Iemand tips voor goede niet te dure zomerbanden? En welke maat? Comfrt/stilte heeft de voorkeur.
Het gaat om een Auris TS ..

[ Voor 8% gewijzigd door dbzfan op 26-02-2025 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:19
dbzfan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:02:
Vandaag te horen gekregen bij de apk dat de banden voor versleten zijn en achter gecupt. Tevens remschijven achter bijna versleten. Gelukkig geen apk afkeur. Iemand tips voor goede niet te dure zomerbanden? En welke maat? Comfrt/stilte heeft de voorkeur.
Ik lees graag ook mee, omdat ik binnenkort ook nieuwe banden moet gaan zoeken. Moet je ook nieuwe TPMS sensoren of laat je die overzetten (of heeft je auto geen)?

Onze Yaris is van 2015 en de batterijen van de TPMS-sensoren gaan ongeveer 10 jaar mee, daarom is het misschien handig om gelijk nieuwe TPMS-sensoren te laten monteren. Maar ja, door wie? De dealer rekent natuurlijk de hoofdprijs, en ik vraag me af of aftermarket sensoren betrouwbaar zijn en goed worden geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

mkmi schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:33:
[...]

Ik lees graag ook mee, omdat ik binnenkort ook nieuwe banden moet gaan zoeken. Moet je ook nieuwe TPMS sensoren of laat je die overzetten (of heeft je auto geen)?

Onze Yaris is van 2015 en de batterijen van de TPMS-sensoren gaan ongeveer 10 jaar mee, daarom is het misschien handig om gelijk nieuwe TPMS-sensoren te laten monteren. Maar ja, door wie? De dealer rekent natuurlijk de hoofdprijs, en ik vraag me af of aftermarket sensoren betrouwbaar zijn en goed worden geprogrammeerd.
Niet over tpms nagedacht.. lijkt me dat die overgezet worden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Waar zitten de TPMS sensoren eigenlijk? Ik wil nieuwe velgen en zomerbanden onder de Corolla. Hoe gaat het dan met de sensoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkmi
Ik ben geen expert maar wat ik begreep is dat de TPMS sensoren in de velgen zitten, direct aan het ventiel van elke band bevestigd. Wanneer je nieuwe velgen en banden koopt, kun je de oude sensoren overzetten naar de nieuwe velgen/banden, of je kunt nieuwe sensoren laten monteren. Maar nieuwe sensoren moeten geprogrammeerd worden zodat ze door jouw auto worden herkend en het TPMS waarschuwingslampje niet aangaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
vinpower schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:39:
Waar zitten de TPMS sensoren eigenlijk? Ik wil nieuwe velgen en zomerbanden onder de Corolla. Hoe gaat het dan met de sensoren?
Die zitten onderaan je ventiel.
Je kunt ze naar de nieuwe velgen meenemen, maar de batterijen gaan maar zo'n 7 jaar mee (en schijnen niet vervangbaar te zijn). In de praktijk van jan-doorsnee gaan ze dus ongeveer net zo lang als een setje banden mee en moet je ze dus samen met de banden vervangen.
Het oude systeem van TPMS via de ABS-sensoren was echt zo gek nog niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Ik ben op dit moment naar de Corolla TS (2019-2023 model) aan het kijken, als ik op autoweek carbase de verschillende uitvoeringen vergelijk zie ik dat alle uitvoeringen "lane assist" hebben, echter heeft de bijvoorbeeld de executive uitvoering ook "stuurassistent". In de brochure van Toyota zelf uit die tijd zie ik echter dat alle modellen voorzien zijn van "lane trace assist" waarbij een kleine stuurcorrectie wordt gegeven en kan ik de "stuurassistent" functie nergens terugvinden bij de extra's van de executive of andere uitvoeringen. Iemand die een idee heeft wat met deze functie bedoeld wordt? Of is dit gewoon een bug in carbase?

Verder is me niet helemaal duidelijk of de goedkoopste comfort uitvoering nu wel of geen parkeersensoren achter heeft. Zie dat sensoren voor in ieder geval enkel bij de duurste uitvoeringen beschikbaar is en dat de active een achtercamera heeft. Maar met enkel sensoren achter zou ik al voldoende hebben denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Janpietertje89 op 01-03-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
https://www.anwb.nl/auto/...ndentests/zomerbandentest

En dan via internet een voordelige webshop zoeken (ik kocht mijn allseasons bij Autodoc), thuis laten leveren en bij een lokaal bandenzaakje om je velgen laten zetten. Stukken goedkoper dan banden door je garage laten vervangen.

Dat cuppen is wel een dingetje, loop ik bij de Auris TS ook tegenaan met de CrossClimates (v1). Maar die liggen er ook al weer 53k km onder. En dat ondanks een keer of 3-4 wisselen tussen voor/achter zoals aangeraden in de Toyota handleiding.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 01-03-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Janpietertje89 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:12: Iemand die een idee heeft wat met deze functie bedoeld wordt? Of is dit gewoon een bug in carbase?
Hier: https://www.toyota.nl/contact/archief-prijslijsten kun je de oude prijslijsten bekijken en zien welk model welke opties heeft.

Voor wat betreft de "Lane Departure Alert (LDA) en Lane Trace Assist (LTA)" systemen (weet even niet meer hoe dit bij de Corolla TS heet)...
Onze Corolla TS Executive (2019) had 2 verschillende systemen.
Het ene systeem (LDA) waarschuwde als je over de lijn van de rijbaan dreigde te gaan en stuurde je terug de rijbaan op als je over de lijn ging.
Dit systeem stond standaard aan als je de auto startte,

Het andere systeem (LTA) hield de auto continue in het midden van de rijbaan dmv kleine stuurcorrecties.
Dit systeem moest je echter zelf aan zetten en werkt alleen als ook de (adaptive) Cruisecontrol aan staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Thasaidon op 01-03-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Thasaidon schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Hier: https://www.toyota.nl/contact/archief-prijslijsten kun je de oude prijslijsten bekijken en zien welk model welke opties heeft.

Voor wat betreft de "lane centering of lane depatrure" systemen (weet even niet meer hoe dit bij de Corolla TS heet)...
Onze Corolla TS Executive (2019) had 2 verschillende systemen.
Het ene systeem waarschuwde als je over de lijn van de rijbaan dreigde te gaan en stuurde je terug de rijbaan op als je over de lijn ging.
Dit systeem stond standaard aan als je de auto startte,

Het andere systeem hield de auto continue in het midden van de rijbaan dmv kleine stuurcorrecties.
Dit systeem moest je echter zelf aan zetten en werkt alleen als ook de (adaptive) Cruisecontrol aan staat.
Ah helemaal duidelijk! Gebruikte je dat 2e systeem vaak als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Janpietertje89
Ik gebruikte het LTA systeem heel soms als ik op de snelweg 's avonds op weg was naar huis. Meer meestal gewoon niet.
Ik vond het systeem te "onrustig" omdat het continue aan het corrigeren was om recht tussen de lijnen te blijven. En je moet het stuur vast blijven houden, anders stopt het systeem.
Op onze huidige Corolla Cross is dit enorm verbeterd en minder onrustig, maar ik gebruik het alsnog bijna nooit.

Het andere systeem (LDA), wat dus altijd aan staat en actief word boven de 50Km/h, zette ik altijd uit als ik wist dat ik veel over binnenwegen (60Km/h) moest waarbij er fietsstroken aanwezig waren op de rijbaan. Als je op die wegen moet uitwijken voor een tegenligger en dus over de lijn moest, probeerde de auto je dus weer terug naar het midden van de weg te sturen.
Héél irritant.

Afbeeldingslocatie: https://toyotahybrideforum.nl/download/file.php?id=13215

[ Voor 11% gewijzigd door Thasaidon op 01-03-2025 11:39 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Vandaag de twee usb laadpunten achter in de Corolla TS gemaakt. Als eerste uit China een PD lader met 2x usb-c en 1x usb-a besteld. Daarna 5-aderig USB connectors en contra-connectors. Die aan elkaar gesoldeerd met 30cm draad ertussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7GYIspGcrSjewwCHnCJSKSCKoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3DaQkaxp0vGiCvoBMqfrowj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x4ErybUR-JfNKJDcAc8Y7sjYFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJgMKBj3oTXHYSoRJmuh5yyK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7dny4UNxUsmRC6r7pabBtjdeJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enF73qZE2GdZ7BzAlSrXtC15.jpg?f=fotoalbum_large

Gezocht naar waar ik het geheel van stroom kon voorzien. In de middelconsole zit een usb en sigarettenstekker punt. Die kan je makkelijk losmaken maar de draden zijn dusdanig kort dat aftappen onmogelijk bleek. Daarna de hele middelconsole geopend (volgens de stappen van dit filmpje). Niet heel moeilijk, alles is klikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvRhTOKS2ltpObZ8TpzvPambkSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haXttDhfyRKWTsKX2m5TLfhG.jpg?f=fotoalbum_large
Daarna met een speciale T-adapter (ook uit China) de stroom naar achteren geleid (foto vergeten te maken). Daar de lader opgehangen met tie-wraps in foam en tot slot het achterstuk van de console verwijderd, gaten geboord en de draden aangesloten. Daarna de usb connectoren doorverbonden en het geheel teruggeplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiH3fGaOqRTMaBRA_WJSPRXk44E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSpJ6Zjq1ov9x1YT58hky94c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMbhLNiV0zyzl-9B1wIVjSMK17I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaWiIwOg0axdrW9vSHY6EC3R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTqlpayZCBTMyGRn3spo_A4f0so=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyPb3qyVL9HKkbaqk9JptZ7B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ODWKnSboXNiAzQn_xMve_bMJec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rqLA22OIvBTG0iUwW6sek26.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKVdley5boAREj688nYLUbY6JvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mW95ynyJhTaaIvtMiR4TbLj6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFD2aHqMq_Wv4Lef_maySai1EsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F00JMPFe99NL9vOUGalPepWe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0F_dOJ9OEQZMtK6hjtvwjHFV6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KqnzSfKrgx8q7EFdfxw5VJ7.jpg?f=fotoalbum_large
Getest en ik heb nu twee usb-c aansluitingen voor de achterbank 8) . Enige is dat de armsteun niet volledig terug kan als er stekkers in zitten, daarom nog een klein houten blokje onder de steun gemaakt waardoor deze 2 cm eerder stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@breinonline
Ziet er goed uit, netjes gedaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

ThinkPad schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:17:
[...]

https://www.anwb.nl/auto/...ndentests/zomerbandentest

En dan via internet een voordelige webshop zoeken (ik kocht mijn allseasons bij Autodoc), thuis laten leveren en bij een lokaal bandenzaakje om je velgen laten zetten. Stukken goedkoper dan banden door je garage laten vervangen.

Dat cuppen is wel een dingetje, loop ik bij de Auris TS ook tegenaan met de CrossClimates (v1). Maar die liggen er ook al weer 53k km onder. En dat ondanks een keer of 3-4 wisselen tussen voor/achter zoals aangeraden in de Toyota handleiding.
Welke maat en merk heb jij gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Mooi opgelost @breinonline. Wellicht kan je haakse USB stekkers gebruiken om probleem met armsteun te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Nee, dat blokje hout werkt prima hoor. Heb er alleen lang over gedaan hoe ik dat probleem nou het moest oplossen. Het is maar 2 cm die je minder kan schuiven zodat je nog prima bij de ontgrendeling kan. Houtje is dus simpel maar effectief. En zwartgeverfd valt het niet eens op als de steun open staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECDuPZ_buDVKyz1rCEMRVFQuP_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZnVnJXOG6qtkzpFVT0ruX5W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door breinonline op 02-03-2025 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
dbzfan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:15:
[...]

Welke maat en merk heb jij gekozen?
Michelin CrossClimate+ (all-season, 205/55 R16 91H). Dat is de eerste versie van de CrossClimate, tegenwoordig heb je de v2.

Na bijna 4j en 53k kilometer verder hebben ze nog aardig wat profiel (5,5mm, nieuw 7mm) maar zijn ze behoorlijk gecupt waardoor ze veel lawaai maken (trillen/brommen). Ik heb twee stuks z.g.a.n. v2 van een collega liggen die ik er binnenkort even onder laat zetten. Vind het zonde om ze alle 4 te moeten vervangen als er nog zoveel profiel op zit.

Voor die paar dagen winters weer in NL zou ik ze niet aanschaffen en liever op zomerbanden rijden (stiller/comfortabeler), maar we gaan elk jaar wel naar Duitsland in de winterperiode en dan is het wel zo fijn om geen wielenwissel te hoeven doen. En ik heb geen zin/plek om een set wielen in de schuur te hebben liggen.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 02-03-2025 07:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:32

Videopac

Rommelt wat aan.

Geen idee wat het (nu) kost maar ik heb 2 jaar geleden Goodyear Vector 4 Seasons Gen3 XL op mijn Auris hatchback 2013 laten leggen en die bevallen erg goed, stille banden. Gekocht bij PneusOnline en af laten leveren bij een bedrijf in de buurt die ze op de velgen gezet heeft.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:21

MJV

Ik heb op mijn Auris TS Premium Contact 6 liggen. Waren via online winkel op Flight Forum Eindhoven toen 67 euro per stuk, en vervolgens ook laten monteren door lokale bandenboer. Bandenonline.nl.

Koop gewoon goede banden, uiteindelijk is het 4x een stukje van een paar vierkante centimeters die ervoor zorgt dat je auto het contact met de weg houdt, dan is kwaliteit wel fijn :).

Maat even op je huidige banden kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 02-03-2025 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik bekijk ook altijd even de testresultaten bij https://www.adac.de/rund-...behoer/reifen/reifentest/ en vergelijk nog wat reviews van klanten alvorens een band te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:01

Mfpower

In dubio

Dag allemaal, ik sta op het punt om mijn eerste Toyota te gaan kopen. Na 15 jaar Peugeot heb ik me met de Purepech motor wel zo bedonderd gevoeld dat ik geen Europese auto meer wil. Ik heb wel wat eisen moeten laten vallen zoals een hoog trekvermogen omdat ik een RAV4 te duur vind (zowel in aanschaf als vaste kosten). Mijn oog is gevallen op een Toyota Corolla TS 2.0 Executive (uit 2020) met minder dan 100K km op de teller.. Deze kan onze vouwwagen van max 750kg geremd in elk geval trekken.

Ik heb niets vreemds gemerkt bij de proefrit.. leuke / sportieve auto, erg fijn rijgedrag ook in de bochten. Iets kleiner achterin dan we gewend zijn (we hebben 3 kids) en niet de ruimste station maar we redden het ermee. Auto's met 3 volledige zitplaatsen achterin zijn helaas heel zeldzaam geworden (of ik moet weer een Peugeot kopen, nee dank je).

Het is mijn eerste hybride auto en ik merk dat ik het nogal spannend vind. Hoewel het nooit erger kan zijn dan de Puretech motor :) Ik ga kopen bij een dealer met nog 5 jaar garantie en pechhulp. Ik ga de onderhoudshistorie nog navragen (dat was ik bij de proefrit nog vergeten), maar moet ik nog iets anders weten? Kan ik gewoon op de garantie vertrouwen als er iets mis is?

Edit: ik had bij de proefrit wel last van een trilling in de auto, dacht misschien dat er een band niet 100% was, maar nu ik dit lees (https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=12124) begin ik toch wat twijfels te krijgen... ik had het overigens al bij lagere snelheden bij het wegrijden (dus dacht aan een band)

[ Voor 12% gewijzigd door Mfpower op 02-03-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:03

superwashandje

grofheid alom

Janpietertje89 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:12:
Ik ben op dit moment naar de Corolla TS (2019-2023 model) aan het kijken, als ik op autoweek carbase de verschillende uitvoeringen vergelijk zie ik dat alle uitvoeringen "lane assist" hebben, echter heeft de bijvoorbeeld de executive uitvoering ook "stuurassistent". In de brochure van Toyota zelf uit die tijd zie ik echter dat alle modellen voorzien zijn van "lane trace assist" waarbij een kleine stuurcorrectie wordt gegeven en kan ik de "stuurassistent" functie nergens terugvinden bij de extra's van de executive of andere uitvoeringen. Iemand die een idee heeft wat met deze functie bedoeld wordt? Of is dit gewoon een bug in carbase?

Verder is me niet helemaal duidelijk of de goedkoopste comfort uitvoering nu wel of geen parkeersensoren achter heeft. Zie dat sensoren voor in ieder geval enkel bij de duurste uitvoeringen beschikbaar is en dat de active een achtercamera heeft. Maar met enkel sensoren achter zou ik al voldoende hebben denk ik.
heb sinds 31 december ook een TS uit 2020. de executive. Deze heeft sensoren. de goedkopere uitvoeringen hebben alleen een camera. de hogere uitvoeringen ook sensorenn :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulMauge
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-03 09:02
Vanwege gezinsuitbreiding willen we een stationwagen aanschaffen. We zitten te twijfelen tussen een kleinere Skoda Fabia, of een grotere Auris/Corolla. We vinden het lastig, want Toyota lijkt ons betrouwbaarder, en zuiniger. Maar wat is jullie ervaring met:
  • Parkeren in binnensteden: We zijn bang dat het met de grotere Auris/Corolla moeilijker plek vinden is. Een aantal van onze vrienden wonen in oude arbeiderswijken waar de vakken niet zo lang en breed zijn. De Fabia zouden we dan sneller kwijt kunnen.
  • Ruimte op de achterbank: We lezen dat de ruime kofferbak ten koste gaat van beenruimte op de achterbank. Daarentegen lees ik ook weer dat de Fabia weinig ruimte heeft als je een Maxi Cosi neerzet. Is dat bij een Auris/Corolla ook zo? Ook heeft de Fabia een hoog dak, waardoor je volwassenen comfortabeler kunnen zitten. Toegegeven, dat laatste zal incidenteel zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door PaulMauge op 02-03-2025 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:51
@Mfpower wij rijden zelf een 1.8 met een vouwwagen. Ik weet niet of je veel bergen gaat rijden, maar hou dan wel rekening met de CVT bak. Deze gaat veel toeren maken in de bergen, zowel omhoog als omlaag. Is wel zoals het bedacht en bedoeld is, maar je moet er wel tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:01

Mfpower

In dubio

Knielen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:06:
@Mfpower wij rijden zelf een 1.8 met een vouwwagen. Ik weet niet of je veel bergen gaat rijden, maar hou dan wel rekening met de CVT bak. Deze gaat veel toeren maken in de bergen, zowel omhoog als omlaag. Is wel zoals het bedacht en bedoeld is, maar je moet er wel tegen kunnen.
Thanks voor de info.... ja ik weet hoe het werkt. Hopelijk maakt de 2.0 iets minder geluid. En voor die ene keer per jaar dan moet dat maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkmi
PaulMauge schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:18:
Vanwege gezinsuitbreiding willen we een stationwagen aanschaffen. We zitten te twijfelen tussen een kleinere Skoda Fabia, of een grotere Auris/Corolla. We vinden het lastig, want Toyota lijkt ons betrouwbaarder, en zuiniger. Maar wat is jullie ervaring met:
  • Parkeren in binnensteden: We zijn bang dat het met de grotere Auris/Corolla moeilijker plek vinden is. Een aantal van onze vrienden wonen in oude arbeiderswijken waar de vakken niet zo lang en breed zijn. De Fabia zouden we dan sneller kwijt kunnen.
  • Ruimte op de achterbank: We lezen dat de ruime kofferbak ten koste gaat van beenruimte op de achterbank. Daarentegen lees ik ook weer dat de Fabia weinig ruimte heeft als je een Maxi Cosi neerzet. Is dat bij een Auris/Corolla ook zo? Ook heeft de Fabia een hoog dak, waardoor je volwassenen comfortabeler kunnen zitten. Toegegeven, dat laatste zal incidenteel zijn.
Misschien kun je een uitgebreide proefrit maken in beide auto's en proberen te parkeren in kleinere parkeervakken en tevens gelijk de kofferbakruimte beoordelen. Het gemak van parkeren is ook afhankelijk van de opties die op de auto zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Laatst online: 21:37
mkmi schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:09:
[...]

Misschien kun je een uitgebreide proefrit maken in beide auto's en proberen te parkeren in kleinere parkeervakken en tevens gelijk de kofferbakruimte beoordelen.
Dat, en neem je Maxi-Cosi mee :)
Het gemak van parkeren is ook afhankelijk van de opties die op de auto zitten.
Ook dat. Sinds de overstap van Astra hatchback naar Auris TS (station), parkeer ik een stuk makkelijker (vanwege de camera achter).

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 20:37

AMDFreak

Intel is zo..

Vermoedelijk is dit jullie eerste "gezinsauto?"
Wij kwamen van een Peugeot 206, toen kwam er een kind en hebben wij een Auris TS uit 2013 gekocht. Heerlijk om een grote achterbak te hebben, kinderwagen erin, boodschappen zonder te hoeven proppen.
Ja, in het begin dacht ik ook, dat gaat mij nooit lukken, om zo'n bakbeest ff achteruit in te parkeren.. nu 7 jaar later, doe ik het lachend. En die camera achterop, ik kan niet meer zonder.

Maxicosi is idd een dingetje, zeker icm zo'n platform, dan zit de bijrijder wel een stukje naar voren. Maargoed, dat is ook maar tijdelijk, want na +/- 1 jaar, kan je het al in een kinderstoel plaatsen.

Een Fabia is echt een stuk kleiner dan een Auris TS en wellicht is er nog gezinsuitbreiding in de toekomst, dan is zo'n grote auto gewoon fijn.

Binnenkort wordt de Auris (welke een verbruik van 1 op 20 haalt zonder heel gek te doen), ingeruild voor het nieuwste model Corolla.. de techniek schijnt hierin nog wat beter op elkaar af te stemmen e.d.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Auris/Corolla is niet zo gigantisch dat parkeren snel een issue vormt. Als je sensoren hebt (of camera) word je er snel genoeg handig in, en krijg je hem in kleinere vakjes dan je denkt. In het ergste geval moet je wat vaker steken.

Ik zit vooral in dit topic voor info over de Prius van mn vriendin, zelf rijd ik een 5 serie touring (station). Haar Prius heeft geen sensoren, mijn BMW wel (voor+achter). Die krijg ik dus in kleinere vakjes dan ik aandurf met de Prius :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Mfpower
Ik heb zelf een Corolla TS 1.8 Executive gehad uit 2019, maar heb nooit trillingen ervaren.
Ook anderen met wel een 2.0 op dat forum geven aan geen problemen te ervaren.
Je zou dus even kunnen kijken of je met een andere 2.0 kunt proefrijden om te zien of deze het ook heeft of niet.

Onze 1.8 was ook sterk genoeg in de bergen in zuid Frankrijk, maar maakt dan idd wel wat lawaai, omdat hij meer toeren moet maken. Maar ik heb dat zelf nooit hinderlijk gevonden.
De auto ging gewoon met 130 op de cruisecontrol berg op. :)
Met trekken van een vouwwagen heb ik geen ervaring, maar wellicht dat een 2.0 daar toch meer pit voor heeft. Al geeft @Knielen aan dat de 1.8 ook prima rijdt.

@PaulMauge
Ik zou me over het parkeren geen zorgen maken. Ja de Auris en Corolla TS zijn wat langer, maar ik heb met beide nog nooit gehad dat ik niet kon parkeren omdat de plek te klein was.

Met een maxi-cosi achterin heb ik geen ervaring, maar mijn bijna 2m lange zoon kon prima achter mij (ook bijna 2 meter) zitten als de stoel in mijn positie stond in de Corolla TS. De Auris TS had wat minder beenruimte achterin, maar scheelt niet heel veel.

Net als anderen hier is ook mijn advies om een uitgebreide proefrit te maken met de beoogde auto's om gewoon eens te kijken hoe het allemaal voelt en bevalt (of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Thasaidon schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:28:
Het andere systeem (LDA), wat dus altijd aan staat en actief word boven de 50Km/h, zette ik altijd uit als ik wist dat ik veel over binnenwegen (60Km/h) moest waarbij er fietsstroken aanwezig waren op de rijbaan. Als je op die wegen moet uitwijken voor een tegenligger en dus over de lijn moest, probeerde de auto je dus weer terug naar het midden van de weg te sturen.
Héél irritant.

[Afbeelding]
Ik heb altijd begrepen dat dit systeem uitschakelt als je de richtingaanwijzer aanzet. Weet je of dit bij jouw Toyota ook zo is, en zou het je frustratie/ gevaarlijke situaties kunnen oplossen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@KabouterSuper
Klopt, het systeem stuurt niet tegen als je eerst de richtingaanwijzer gebruikt in de richting waar je daarna op stuurt.
Maar dat is niet iets wat je van nature doet op zo'n binnenweg (ik iig niet ;) ), plus dat de tegenligger en achterop komend verkeer ook geen richtingaanwijzer verwachten op een rechte weg zonder afslagen.

Daarnaast is het ook geen grote irritatie, want als je het stuur goed vast houd druk je er doorheen.
Het is alleen iedere keer weer even "schrikken" van "Oh ja... hij stuurt weer tegen".

Het systeem is gewoon niet ontworpen voor onze NL binnenwegen met dit soort weg indeling.
Simpele oplossing zou zijn het systeem pas actief te maken boven de 60Km/h, maar ja... dat zou te makkelijk zijn. :D

[ Voor 18% gewijzigd door Thasaidon op 03-03-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Bij mijn Lexus UX zit een knopje op het stuur waarmee je de LTA uitschakelt. Dat doe ik inderdaad op die 60 km binnenwegen zodra ik hem voel tegensturen. En na die wegen meteen weer aan want dan mis ik hem.

Dat tegensturen is overigens zo zacht dat het geen gevaarlijke situaties oplevert, hij gaat uiteindelijk gewoon daarheen waar ik hem heen stuur. Het is alleen vermoeiend als ik hem aan laat staan.

Ik denk dat de nieuwere Toyota's dit ook hebben aangezien veel van de techniek overeenkomt?

Mijn Auris kon ik prima inparkeren, nooit problemen gehad. Ook op de smalle plekjes op mijn werk draaide ik hem er zo in. Hij stak wel uit qua lengte. De kortere maar bredere UX vind ik nu na een half jaar nog steeds lastiger inparkeren, ondanks camera. Ik heb nu ook sensoren, niet mijn ding, ik word er vooral geïrriteerd van.

Qua betrouwbaarheid: mijn Auris was heel betrouwbaar, alleen problemen gehad met snel gecupte banden, wat ik hier vaker lees. Hij is weggegaan omdat ik een wat hogere zit wilde en adaptive cruise control. Plus geen kinderwagen meer en dergelijke.

De Skoda Fabia van mijn vriend is de meest betrouwbare auto die we ooit gehad hebben. Gaat al 23 jaar mee zonder grote problemen, alleen 1x een gebroken motorsteun. Ik moet wel zeggen dat hoewel het een oude auto is hij qua kilometerstand nog ingereden moet worden. Het verbruik is wel een stuk hoger maar voor de grote afstanden nemen we de UX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

W13k3 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:33:
Bij mijn Lexus UX zit een knopje op het stuur waarmee je de LTA uitschakelt.
Haal aub LTA en LDA niet door elkaar.

LDA is het systeem wat de auto terug stuurt de rijbaan op als je over de lijn heen gaat.
Dit systeem staat altijd aan en wordt automatisch aktief boven de 50Km/h
Dit kun je alleen tijdelijk uit zetten in het settings menu op het dashboard, maar staat bij opnieuw starten van de auto standaard weer aan.

LTA is het systeem wat de auto recht tussen de lijnen probeert te houden door continue te sturen.
Dit systeem kun je idd zelf aan/uit zetten met de knop op het stuur, maar werkt alleen als ook (adaptive-)cruisecontrol aan gezet is door de bestuurder.

Tenminste, zo werkt(e) het op onze Corolla TS en onze huidige Corolla Cross.
Op eerdere/andere modellen kan het weer anders heten, want Toyota heeft er nog wel eens een handje van om de systemen wat aan te passen en ze dan ineens anders te noemen :)
Zo werd "Lane Tracing Assist" ook wel "Lane Centering" genoemd.

[ Voor 32% gewijzigd door Thasaidon op 03-03-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:35

vhal

ಠ_ಠ

Knielen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:06:
In hoeverre is dit echt hinderlijke herrie? We rijden nu een Honda Civic Tourer met een 1.8 atmosferische motor maar die moet ik in combinatie met de vouwwagen ook wel redelijk in de toeren jagen om de berg op te komen.

Ik vind het maar beetje lastig, we kijken naar een RAV4 van de laatste generatie maar ik wil er wel een beetje op vooruit qua motorprestaties en comfort gezien de Civic wel goed hoorbaar is. Lees dat een CVT een andere manier van rijden is maar ik krijg zonder meer gedoe van de mederijders als het ding continue in de toeren raakt bij de eerste de beste heuvel/berg :P

[ Voor 12% gewijzigd door vhal op 03-03-2025 15:55 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik mag sinds afgelopen vrijdag rondrijden in mijn prachtige CHR uit 2018. Wat een gigantische stap van mijn Prius 3 naar deze bolide. Ondanks dat van alles hetzelfde is (qua CVT en manier van rijden) is het toch hele andere koek. Ik voel me als een koning.

Deze ochtend was alles natuurlijk bevroren toen ik naar mijn werk reed en gaf een sensor de melding dat 1 van mijn banden zachter was. Zo een geel tekentje in mijn scherm. Toen ik zojuist naar huis reed was het icoontje er niet. Is dit iets wat kan gebeuren met koud weer? Of gaat zo een sensor soms gewoon af wat 10 minuten later weg kan zijn? Of toch maar even langs de dealer rijden?

Helaas ligt er in mijn dashbordkastje geen boekje over de auto zelf. Ik had daar graag in nerd-style in willen neuzen. Gelukkig wel van alles te vinden op het internet, maar toch zit ik soms met wat vragen. Ik denk dat ik hier de komende periode wat vragen zal dumpen als ik er niet uitkom haha

[ Voor 18% gewijzigd door RoyK op 03-03-2025 16:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

RoyK, het klopt dat de luchtsamenstelling in een band anders is. Kan verder geen kwaad..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:54
RoyK schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:35:
Ik mag sinds afgelopen vrijdag rondrijden in mijn prachtige CHR uit 2018. Wat een gigantische stap van mijn Prius 3 naar deze bolide. Ondanks dat van alles hetzelfde is (qua CVT en manier van rijden) is het toch hele andere koek. Ik voel me als een koning.

Deze ochtend was alles natuurlijk bevroren toen ik naar mijn werk reed en gaf een sensor de melding dat 1 van mijn banden zachter was. Zo een geel tekentje in mijn scherm. Toen ik zojuist naar huis reed was het icoontje er niet. Is dit iets wat kan gebeuren met koud weer? Of gaat zo een sensor soms gewoon af wat 10 minuten later weg kan zijn? Of toch maar even langs de dealer rijden?

Helaas ligt er in mijn dashbordkastje geen boekje over de auto zelf. Ik had daar graag in nerd-style in willen neuzen. Gelukkig wel van alles te vinden op het internet, maar toch zit ik soms met wat vragen. Ik denk dat ik hier de komende periode wat vragen zal dumpen als ik er niet uitkom haha
Pro-tip: Als je echt keihard wilt nerden, zijn via bepaalde kanalen op het internet O-) niet alleen de owners manual, maar ook de documentatie voor monteurs vrij makkelijk te vinden. Heb ik voor mijn auto ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Thasaidon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:54:
[...]

Haal aub LTA en LDA niet door elkaar.
Tja ik bedoelde LTA maar het is inderdaad verwarrend. Ik heb heel wat mailwisseling met Lexus gehad omdat de LTA op deze auto inactief was en de dealer ten onrechte beweerde dat het er niet op zat.

Ik was me niet bewust dat LDA bij Toyota anders is. Mijn auto probeert naar het midden van de baan te sturen. Als ik het niet uit zet dus ook op een 60 km landweg.
Als ik over de lijn ga gaat het stuur trillen maar er is geen aparte bijstuuractie anders dan de voorgaande poging om te centreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:51
vhal schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:51:
[...]

In hoeverre is dit echt hinderlijke herrie? We rijden nu een Honda Civic Tourer met een 1.8 atmosferische motor maar die moet ik in combinatie met de vouwwagen ook wel redelijk in de toeren jagen om de berg op te komen.

Ik vind het maar beetje lastig, we kijken naar een RAV4 van de laatste generatie maar ik wil er wel een beetje op vooruit qua motorprestaties en comfort gezien de Civic wel goed hoorbaar is. Lees dat een CVT een andere manier van rijden is maar ik krijg zonder meer gedoe van de mederijders als het ding continue in de toeren raakt bij de eerste de beste heuvel/berg :P
Tja, zolang de elektomotor nog kan ondersteunen gaat het wel, maar dat is snel klaar heuveltje op. Daarna is 4000 toeren wel het minimum en gaat de snelheid er wel uit omdat meer toeren toch best heftig aanvoelt. De motor moet het aankunnen, maar het voelt niet prettig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bossinkje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:25
Hier sinds anderhalf week de eigenaar van een Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Intro uit 2019. De laatste acht jaar alleen maar diesel gereden, maar bij recente problemen aan mijn 308 BlueHDI (roetfilterissues) besloten om weer eens te rekenen. Conclusie, diesel is niet meer interessant (ondanks de 30K per jaar).

Uiteindelijk uit financieel oogpunt gekozen voor een hybride en qua betrouwbaarheid gekozen voor een Toyota. Bij de eerste proefrit al direct verkocht - heerlijke wagen, hybride-systeem werkt perfect en heerlijke luxe. :*)

Eerste 1000 kilometer inmiddels achter de rug en kan niks anders dan positief zijn. Dit kon wel eens de eerste van vele (Toyota's) zijn. De tweede auto voor de deur is nog een Fransoos.. Maar grote kans dat deze op korte termijn ook de deur uit gaat voor een Toyota (of iets anders betrouwbaars).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

vhal schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:51:
[...]
In hoeverre is dit echt hinderlijke herrie?
Ik heb me er nooit aan gestoord, want het hoort nou eenmaal bij de auto en het is alleen als je echt vermogen van de motor vraagt.
Maar het is heel persoonlijk wat iemand wel of niet acceptabel vind.

.
RoyK schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:35:
Deze ochtend was alles natuurlijk bevroren toen ik naar mijn werk reed en gaf een sensor de melding dat 1 van mijn banden zachter was. Zo een geel tekentje in mijn scherm. Toen ik zojuist naar huis reed was het icoontje er niet. Is dit iets wat kan gebeuren met koud weer?
Met koud weer is de lucht in de banden ook koud en daardoor kan het zijn dat je qua druk net op het randje zit en de sensor denkt dat de spanning te laag is. Kan geen kwaad.
Pas als het lampje blijft branden zou ik de spanning even controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

In het begin is het wel even wennen qua herrie van een CVT maar na een week merk je het niet meer, maar als hij eenmaal op die snelheid zit, hoor je hem niet meer..
Eigenlijk alleen bij het invoegen op een snelweg, dan ga je ff trappen, dan hoor je hem loeien, maar op de nieuwere modellen is het geluidsniveau te verwaarlozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:01

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Toyota Supra is uitverkocht :o

Eind 2024 heeft Toyota al laten doorschemeren dat 2025 het laatste productiejaar zal zijn voor de Supra, er zou nog een Final Edition uitkomen, maar van wat ik heb begrepen komt dit model enkel uit in Japan. Een week of twee geleden was het nog mogelijk een Supra samen te stellen via de website van Toyota, maar zie vandaag dat het model uit de configurator is verwijderd, ook is op de landingspagina van de Supra een melding gemaakt dat het model is uitverkocht.

Als bezitter van een Supra ben ik wel nieuwsgierig of dit iets met de waarde doet. Ik verwacht geen bijzonderheden, maar een nieuwe V6 Supra zal voorlopdig niet op de markt worden gebracht. Daarnaast is het voor de prijs een zeer interessante auto, als je iets vergelijkbaars zoekt dan zit je al snel in een andere prijscategorie (volgens mij).

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

AMDFreak schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:50:
In het begin is het wel even wennen qua herrie van een CVT maar na een week merk je het niet meer, maar als hij eenmaal op die snelheid zit, hoor je hem niet meer..
Eigenlijk alleen bij het invoegen op een snelweg, dan ga je ff trappen, dan hoor je hem loeien, maar op de nieuwere modellen is het geluidsniveau te verwaarlozen.
Ik heb middels 11 jaar Prius rijden achter de rug en nu over op een C-HR. Dat optrekken op de autosnelweg is best te doseren. Je hoeft echt niet als een opa op te trekken maar als je hem echt naar beneden trap ja dan gaat hij loeien. Dat is een beetje het CVT verhaal helaas. Reviewers gaan daar altijd over mekkeren, maar dat is echt werkelijk maar 5 seconden en daarna zakken de toeren in.

Ik zag wat verderop terug in dit topic iemand over lampjes die uit de spiegel naar beneden schijnen en daar een CHR logo hoort te staan. Ik heb daar een soort van blob aan licht wat er een beetje gek uitziet op de grond. Ik heb begrepen dat dit onder garantie gefixed kan worden door Toyota?

En is het nou de bedoeling dat RCTA zichtbaar in het groen aan staat de cockpit / meter? Het is zo zinloos als je dat aanzet het de hele tijd ook als melding zichtbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RoyK schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:17:
[...]

Ik heb middels 11 jaar Prius rijden achter de rug en nu over op een C-HR. Dat optrekken op de autosnelweg is best te doseren. Je hoeft echt niet als een opa op te trekken maar als je hem echt naar beneden trap ja dan gaat hij loeien. Dat is een beetje het CVT verhaal helaas. Reviewers gaan daar altijd over mekkeren, maar dat is echt werkelijk maar 5 seconden en daarna zakken de toeren in.
Ik heb dat zeuren over de toeren ook nooit gesnapt. Als je in een gewone auto snel wil optrekken moet je ook toeren draaien en dan is het opeens "sportief".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Maasluip
Ik denk dat dat komt omdat de CVT vrijwel gelijk hoog in zijn toeren zit en (even) blijft.
Bij een "reguliere bak" gaat het geluid geleidelijker naar "brul niveau" en moet je nog zelf schakelen ook nog ;)

@RoyK
Het is mij nooit opgevallen dat het RCTA lampje permanent groen brand.
Maar over het algemeen kijk ik ook niet naar groene lampjes ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Als ik in de bergen zou wonen zou ik geen Toyota hybride willen. In de vakanties in AT/CZ/FR vond ik het qua geluid onprettig rijden om een berg op te rijden met continu 4-5k toeren tot je boven bent (Auris TS 2015).

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2025 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Dat is wel waar de 2.0 motor beter uit de verf zou moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:23

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

ThinkPad schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:00:
Als ik in de bergen zou wonen zou ik geen Toyota hybride willen. In de vakanties in AT/CZ/FR vond ik het qua geluid onprettig rijden om een berg op te rijden met continu 4-5k toeren tot je boven bent (Auris TS 2015).
Dat heb ik ook gemerkt, het waren niet eens echt bergen in Saarburg afgelopen vakantie.

Wat ik ook een nadeel vind is het verbruik op de snelweg bij 130km/u, laatst 's nachts van Amsterdam terug naar huis (Gieten) verbruik: +/- 7.1L/100km. Dan is de relatief kleine tank snel leeg. (Corolla TS 1.8 2022)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
ThinkPad schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:00:
In de vakanties in AT/CZ/FR vond ik het qua geluid onprettig rijden om een berg op te rijden met continu 4-5k toeren tot je boven bent (Auris TS 2015).
Met de Xantia was het ook veel 'berg-op-in-z'n-3' met de aanhanger er achter om 'm in z'n max-koppel toerengebied te houden. En dan maakt het motortje ook flink wat toeren. (~5500 rpm)
Ik denk dat dat vanzelf wel went als je jaren in zo'n omgeving woont.
Niet te vergelijken met een 'biljardlaken' als Nederland ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Laatst online: 15:23
LooneyTunes schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:52:
[...]

Met de Xantia was het ook veel 'berg-op-in-z'n-3' met de aanhanger er achter om 'm in z'n max-koppel toerengebied te houden. En dan maakt het motortje ook flink wat toeren. (~5500 rpm)
Ik denk dat dat vanzelf wel went als je jaren in zo'n omgeving woont.
Niet te vergelijken met een 'biljardlaken' als Nederland ;)
Dat is een kostbaar laken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
breinonline schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:15:
Dat is wel waar de 2.0 motor beter uit de verf zou moeten komen.
En die E-cvt is ook wat beter gecontroleerd. Ik vindt de CVT heerlijk rijden maar verkies in de bergen toch een normale bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

Harmen schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Dat heb ik ook gemerkt, het waren niet eens echt bergen in Saarburg afgelopen vakantie.

Wat ik ook een nadeel vind is het verbruik op de snelweg bij 130km/u, laatst 's nachts van Amsterdam terug naar huis (Gieten) verbruik: +/- 7.1L/100km. Dan is de relatief kleine tank snel leeg. (Corolla TS 1.8 2022)
Dat is wel flink ja, hoe krijg je dat voor elkaar? Ik rijd met onze 2.0 zelden 130+, maar ik ben - ook met Duitse snelweg km's - nooit echt boven de 6L/100km gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossinkje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:25
Harmen schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Dat is inderdaad vrij hoog. Mijn laatste rit met veel 130 km/u kwam het verbruik niet echt boven de 5.5L/100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:23

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Shrien schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Dat is wel flink ja, hoe krijg je dat voor elkaar? Ik rijd met onze 2.0 zelden 130+, maar ik ben - ook met Duitse snelweg km's - nooit echt boven de 6L/100km gekomen.
Zie in de app van Toyota een gemiddelde snelheid van 104 km/u. Denk dat het dan tussen de 130 en 140 is geweest. :+ Heenreis (190km) was zuiniger, 86 km/u gemiddeld met een verbruik van 5.3L/100km.

Gelukkig werk in nu relatief dichtbij en hoef ik niet zo vaak te tanken. :+ (Gieten-Groningen)

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:38
Iemand hier met een RAV4 model vanaf 2019? Wat is het verbruik ongeveer als je hier mee heen en weer naar de wintersport in Oostenrijk gaat?🙂

Ben ook benieuwd of er verschil is tussen de ‘gewone’ 4x4 hybride en de PHEV.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

hk12nl schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:33:
Iemand hier met een RAV4 model vanaf 2019? Wat is het verbruik ongeveer als je hier mee heen en weer naar de wintersport in Oostenrijk gaat?🙂

Ben ook benieuwd of er verschil is tussen de ‘gewone’ 4x4 hybride en de PHEV.
Check de verbruiksmonitor van Autoweek ;)
Pagina: 1 ... 160 ... 164 Laatste