Jasps schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:55:
Bedankt voor de input!
Ik ben er erachter gekomen dat er al een klasse 2 alarm systeem op zit waarin een startonderbreker verwerkt is. De dealer geeft wel aan dat deze wel te omzeilen is via de canbus methode of key cloning.
Dan blijft de bearlock over. Afspraak voor inbouw staat voor vrijdag incl SCM Certificaat en keuring op het klasse 2 systeem incl. Certificaat
Nu nog de verzekering kiezen voor vrijdag.
Unive was ik van plan, maar deze is 10euro pm duurder dan een paar weken geleden toen ik erna keek.. Ze hadden wel als voorwaarde voor het eendagskenteken dat ik de autoverzekering bij ze afsluit. Jammer voor ze dan maar...
Anwb is, nu ik weet dat de auto een klasse 2 alarm systeem heeft, ook weer een optie. Ze hebben ook een verzekering met "veilig rijden", iemand daar ervaring mee?
Veel andere verzekeringen vallen af ivm geen aanschafwaarde regeling bij import en/of andere alarm klasses vereisten (of geen bearlock accepteren)
Mijn vrouw en ik hebben met 2 auto's de ANWB Veilig Rijden autoverzekering ruim een jaar gehad. Conclusie: niet doen.
Het idee is leuk en waardeer ik ook enorm, maar als je een keer uit moet wijken of echt hard moet remmen ben je al je voordeel kwijt. Het werkt zo dat je elke 10 dagen een nieuwe score krijgt en om écht voordeel te halen tov een normale verzekering moet je wel 90+ scoren (op de 100). Maar de periode loopt een kwartaal en als je in 1x 10 dagen een slechte score haalt, vergeet dan maar dat je nog korting kan krijgen. Zelfs bij 90 scores in die 10 dagen periodes kruip je dan bij een 60-70 score met 1 of 2 omhoog.
Hiermee rijd je echt niet relaxt, trek je op als een oma, mag je bochten alleen nemen alsof je emmers water tot de rand gevuld in je auto hebt en dus nooit enige fout erin maken. Ja, er is wel een klein beetje marge, maar dan haal je niet de 90+ scores, wij haalden vaak rond de 80-85 met echt erop letten en dat leverde maar een paar schamele euro's per maand per auto op.
En als je een keer hard hebt moeten remmen en/of uit hebt moeten wijken, dan denkt de app dus dat je niet anticipeert en is dat gelijk veel minpunten. Ik meen dat je bij 70 op €0 korting uitkomt en daaronder moet je zelfs terugbetalen.
Wij zijn gestopt omdat ik binnen een kort tijdsbestek van pakweg een maand 2x hard heb moeten remmen vanwege iemand die mij voorlangs kruiste op de snelweg en precies op dat moment iedereen ervoor moest remmen en een andere keer omdat een fietser door rood reed en vlak voor mij opdook. Met de ANWB gebeld en ze konden er niks aan doen, waarop ik zei: ok zet dan maar om in de normale verzekering. Dat mag elke dag net als opzeggen. En vervolgens ben ik verder gaan kijken en bleek ik bij Univé goedkoper uit te zijn dan bij ANWB Veilig Rijden met maximale korting (die je nooit haalt).
Wat ik overigens ook merkte en ik gevaarlijk vond toen ik mezelf erop betrapte is doordat continu die verzekering in mijn hoofd zat, ik ook bij situaties onbewust minder hard ging remmen waardoor het soms krapper werd dan de bedoeling was, wat natuurlijk nooit de bedoeling is.
Het gebrek aan enige context en het hard afstraffen bij geen eigen fouten is wat mij heeft doen stoppen met deze vorm van verzekering.