Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 159 ... 166 Laatste
Acties:
  • 914.652 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

mjvdzwet schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Ondertussen overgestapt naar een Tesla Model 3, die hangt altijd aan de stroom 8)7
Leuk detail dat die ook een 12v accu hebben en die alleen opladen als je rijdt, niet als ie aan de lader staat. Dus de 12v accu kan nog altijd plat gaan en je zo buitensluiten. Of in ieder geval, dat was zo met de Model S.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
noes schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:58:
[...]

Leuk detail dat die ook een 12v accu hebben en die alleen opladen als je rijdt, niet als ie aan de lader staat. Dus de 12v accu kan nog altijd plat gaan en je zo buitensluiten. Of in ieder geval, dat was zo met de Model S.
Off-topic: Als het goed is dat met de Tesla modellen met een lithium (15V) batterij niet meer zo. Die wordt gemonitored en bijgeladen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Vanochtend 11,46 volt sinds gisteravond 19.15. Gisteren overigens de auto op slot gedaan en de motorkap tussen de metingen niet meer gesloten.

Ik heb 'm bij de dealer geparkeerd, ik hoor het wel.
Nog een laatste self-quote.
Auto weer opgehaald, op de meetbon van de dealer stond nog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnj_Auy-7iivKTcKnCWPg6RrjmU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Q1lSemR9ESfZXQgHAKAsrOV.png?f=fotoalbum_large

Nu weet ik niet wat zij er nog mee gedaan hebben, maar 10,18 volt terwijl ik 11,46 gemeten heb is ook niet al te best. Op de bon staat nog: 28800F3020 dit lijkt een accu te zijn, nu lijkt het mij dat dit de nieuwe is en niet het oude type, maar daar ben ik niet zeker van.

De werkplaatsorderverwerker gaf aan dat ze er zo'n 6 per week vervingen totdat ze een ander type accu gingen gebruiken. We hopen dan maar dat deze het langer uit zal moeten gaan zingen.

Prima service voor een probleem wat ik normaliter niet bij Toyota zal verwachten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:13
Dag mede-tweakers,

Al zoekende naar een upgrade/vervanging voor mijn huidige Toyota Auris Hybrid Executive (2014), ben ik wezen proefrijden in een Corolla Touring Sports First Edition (04-2024, in een blits rood kleurtje, haha). Dat beviel wel. Auto voelde meteen vertrouwd, en reed prima. (Voorzover te beoordelen tijdens de testrit).
Ben ook wel geneigd dit weekend de aanschaf door te zetten..

Helaas heb ik zaken als Android auto (..een luxe die ik nu niet heb ;-) ) niet kunnen testen.

Ik vroeg me af, zijn er bepaalde zaken/aandachtspunten waar ik bij dit type automodel rekening mee moet houden? (Uiteraard heb ik zelf al Google en YouTube geraadpleegd, maar op Tweakers geeft het vast ook zeker nuttige tips)

Verneem het graag :-) bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:43
True schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:16:
[...]
Nu weet ik niet wat zij er nog mee gedaan hebben, maar 10,18 volt terwijl ik 11,46 gemeten heb is ook niet al te best.
[...]
Getest onder belasting met een accutester. Die tester genereert een bepaalde belasting (tientallen amperes meestal), dat zijn de 'CCA' (cold-cranking amps) op het bonnetje. Bij een hybride niet perse een nuttige test, want de accu wordt daar helemaal niet gebruikt om de motor te starten. Maar het geeft wel een (snelle) indicatie van de conditie van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik rij momenteel een RAV4 uit 2015(2.0 automaat) en zit te kijken naar vervanging. Inmiddels met het gezin is het flink proppen in de kofferbak als we op vakantie gaan. Zeker met wintersport is het passen en meten, zelfs met dakkoffer.

Een nieuwere RAV4 is meteen een hybrid en aangezien we een caravan hebben, moet ik dan de AWD nemen ivm het toegestane trekgewicht.

Dus viel mijn ook op de Highlander, alleen die wordt zeer weinig aangeboden (is waarschijnlijk weinig verkocht). Die is en een stuk groter dan de RAV4, kan meer trekken en maar een klein stukje duurder.

Iemand ervaring met de Highlander?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
fender89 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:05:
Dag mede-tweakers,

Al zoekende naar een upgrade/vervanging voor mijn huidige Toyota Auris Hybrid Executive (2014), ben ik wezen proefrijden in een Corolla Touring Sports First Edition (04-2024, in een blits rood kleurtje, haha). Dat beviel wel. Auto voelde meteen vertrouwd, en reed prima. (Voorzover te beoordelen tijdens de testrit).

Helaas heb ik zaken als Android auto (..een luxe die ik nu niet heb ;-) ) niet kunnen testen.

Ik vroeg me af, zijn er bepaalde zaken/aandachtspunten waar ik bij dit type automodel rekening mee moet houden? (Uiteraard heb ik zelf al Google en YouTube geraadpleegd, maar op Tweakers geeft het vast ook zeker nuttige tips)

Ik rij nu 4 jaar in een Corolla TS 2.0 Premium (ook komende van een Auris TS) en vind het nog altijd een zeer fijne auto. Afgaande op mijn huidige ervaringen is ie ook net zo betrouwbaar, maar goed, het model is wel wat nieuwer natuurlijk dus op de langere termijn geen idee.

Ik gebruik zelf Apple Carplay en dat werkt prima, al zal het scherm in mijn pre-facelift kleiner zijn. Aandachtspuntje vond ik zelf de "wangen" aan de zijkant van de achterbank waar de achterbank van de Auris TS platter was en kinderstoeltjes daardoor net wat makkelijker pasten. Aangezien ik daar nu zo goed als vanaf ben maakt dat niet meer uit. De extra beenruimte tov de Auris is dan wel weer heel fijn :)

Het enige nadeel wat ik zelf echt kan noemen treedt alleen op bij koud weer; als ik dan wat meer vermogen vraag (lees: plankgas of iets daaronder :P) dan komt er een enorme dot rook uit de uitlaat. Lijkt soms alsof de koppakking eruit ligt zo erg is het. Dit is voor zover ik weet alleen bij de 2.0 en ik weet niet of dat bij de facelift met de "nieuwe" motoren is aangepakt. Het kan verder geen kwaad maar ziet er bij een "groene" hybride wat gek uit ;)
Kurios schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:22:
Ik rij momenteel een RAV4 uit 2015(2.0 automaat) en zit te kijken naar vervanging. Inmiddels met het gezin is het flink proppen in de kofferbak als we op vakantie gaan. Zeker met wintersport is het passen en meten, zelfs met dakkoffer.

Een nieuwere RAV4 is meteen een hybrid en aangezien we een caravan hebben, moet ik dan de duurste nemen ivm het toegestane trekgewicht.

Dus viel mijn ook op de Highlander, alleen die wordt zeer weinig aangeboden (is waarschijnlijk weinig verkocht). Die is en een stuk groter dan de RAV4, kan meer trekken en maar een klein stukje duurder.

Ben er nooit eigenaar van geweest maar wel een aantal keer in gereden. Het is echt een kolos van een auto en je trekt ook best bekijks op de weg, best leuk :)
Rijdt verder wel comfortabel en fijn, maar is wel duidelijk gericht op de Amerikaanse markt. Hij is slap geveerd en dat voel je tijdens het rijden. Deint enorm bij bochten / drempels etc.
Wat dat betreft in ieder geval een stuk minder dynamisch dan de RAV4.

[ Voor 22% gewijzigd door Denman op 23-01-2025 09:32 ]

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dag mede-tweakers,

Net zoals @Denman heb ik ook het pre-facelift model met de 2.0 motor en heb ik daarvoor ook een Auris Touring Sports gereden. Auto bevalt super, maar ik herken ook de enorme rookpluim uit de uitlaat wanneer je wat extra gas geeft terwijl de auto echt wel goed warm gereden is. Dit is waterdamp dat ergens in de uitlaat blijft zitten. De uitlaat ziet er bij de 2.0 iets anders uit dan bij de 1.8 dus volgens mij ook alleen een 2.0 kwaaltje. (Je kunt de 2.0 herkennen aan de dubbele uitlaat achter).

Ook is de 12v accu wat meer een dingetje bij de nieuwere modellen aangezien die in "standby" wat meer stroom verbruiken, je hebt dus iets meer kans op een lege accu dan bij de nieuwere modellen. Als je de auto regelmatig gebruikt dan verwacht ik dat je hier niet zoveel last van zult hebben.

Verder heb ik op dit moment wat vage issues met de achterklep die moeilijk open en dicht gaat, soms stopt hij halverwege bij het openen en moet ik nog een keer op het knopje drukken om hem alsnog dicht te krijgen. Daarmee moet ik nog langs de dealer, maar verder is de auto (op een kapotte 12v accu) de afgelopen 4 jaar probleemloos.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
Bedankt voor jullie reactie, @BastiaanN en @Denman . De versie die ik op het oog heb is de 1.8. maar goed om te vernemen dat jullie overall positief zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:08

Herman

FP ProMod
Enige tijd geleden hebben we na (ongeveer) vier en een half jaar trouwe dienst onze Urban Cruiser (uit 2009) ingeruild. De auto was nog prima, maar met 3 kids werd ie iets te klein voor ons. Nu zit ik uit nieuwsgierigheid wat te rommelen met cijfers om te kijken wat de Urban Cruiser ons gekost heeft. We hebben in deze +- 4 en 1/2 jaar iets meer dan 80.000 km in gereden, ofwel bijna 18.000 km / jaar.

Door vervolgens alle kosten van deze periode bij elkaar op te tellen, kom ik op het volgende:

Totaal € € per km € per maand € per jaar
Afschrijvingskosten 4.049,00 0,0505 76,40 916,75
Brandstof 8.249,54 0,1030 155,65 1.867,82
MRB 2.283,00 0,0285 43,08 516,91
Onderhoud*1) 3.387,84 0,0423 63,92 767,06
Assurantie (WA+)*2) 1.085,47 0,0135 20,48 245,77
Totaal 19.054,85 0,2378 359,53 4.314,31

*1) Jaarlijks onderhoud bij een Toyota-dealer. Afgezien van een defecte drukgroep waarbij uit voorzorg de hele koppelingsset is vervangen, hebben we geen bijzonderheden met de auto gehad. Onder onderhoudskosten zitten ook wat kosten voor het af en toe wassen in een wasbox.

*2) Maximale korting i.v.m. schadevrije jaren

Allereerst valt 24 ct/km aan totale werkelijke kosten me echt wel mee. Ik denk niet dat we ooit nog zo voordelig uit zullen komen :P Het is nog altijd wel meer dan dat we aan kilometervergoeding hebben gekregen voor het woon-werk verkeer van m'n vrouw. Daar schiet je dan toch iets bij in, maar dat is een vast gegeven.
Uiteindelijk moet je ook geluk hebben, en afgezien van een puntje hebben we qua onderhoud geen gekkigheid gehad. Hopelijk dat we met onze huidige auto net zo veel geluk hebben :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 09:58

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Herman schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:44:
Enige tijd geleden hebben we na (ongeveer) vier en een half jaar trouwe dienst onze Urban Cruiser (uit 2009) ingeruild. De auto was nog prima, maar met 3 kids werd ie iets te klein voor ons. Nu zit ik uit nieuwsgierigheid wat te rommelen met cijfers om te kijken wat de Urban Cruiser ons gekost heeft. We hebben in deze +- 4 en 1/2 jaar iets meer dan 80.000 km in gereden, ofwel bijna 18.000 km / jaar.

Door vervolgens alle kosten van deze periode bij elkaar op te tellen, kom ik op het volgende:

Totaal € € per km € per maand € per jaar
Afschrijvingskosten 4.049,00 0,0505 76,40 916,75
Brandstof 8.249,54 0,1030 155,65 1.867,82
MRB 2.283,00 0,0285 43,08 516,91
Onderhoud*1) 3.387,84 0,0423 63,92 767,06
Assurantie (WA+)*2) 1.085,47 0,0135 20,48 245,77
Totaal 19.054,85 0,2378 359,53 4.314,31

*1) Jaarlijks onderhoud bij een Toyota-dealer. Afgezien van een defecte drukgroep waarbij uit voorzorg de hele koppelingsset is vervangen, hebben we geen bijzonderheden met de auto gehad. Onder onderhoudskosten zitten ook wat kosten voor het af en toe wassen in een wasbox.

*2) Maximale korting i.v.m. schadevrije jaren

Allereerst valt 24 ct/km aan totale werkelijke kosten me echt wel mee. Ik denk niet dat we ooit nog zo voordelig uit zullen komen :P Het is nog altijd wel meer dan dat we aan kilometervergoeding hebben gekregen voor het woon-werk verkeer van m'n vrouw. Daar schiet je dan toch iets bij in, maar dat is een vast gegeven.
Uiteindelijk moet je ook geluk hebben, en afgezien van een puntje hebben we qua onderhoud geen gekkigheid gehad. Hopelijk dat we met onze huidige auto net zo veel geluk hebben :)
Ik vind 18000 km per jaar niet echt gemiddeld hoor! Als ik van de helft uit (wat mijn inziens normaler is) ga kom je tegen de 50 Eurocent per kilometer uit, toch een iets ander gevoel geeft dat…..

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:08

Herman

FP ProMod
@PeepPeepPeep Over de afgelopen vier en een half jaar hebben wij gemiddeld 18.000 kilometer per jaar gereden. Dat is voor ons gemiddeld. Ik zeg nergens dat dit een 'landelijk' gemiddelde is o.i.d.
Je kunt de kosten overigens niet 'zomaar' delen door een ander aantal kilometers want diverse kosten nemen toe naar mate je meer kilometers maakt. Brandstof is een duidelijk voorbeeld, maar ook afschrijving en onderhoudskosten nemen (normaal gesproken) naar rato van gebruik toe :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 09:58

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Herman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:56:
@PeepPeepPeep Over de afgelopen vier en een half jaar hebben wij gemiddeld 18.000 kilometer per jaar gereden. Dat is voor ons gemiddeld. Ik zeg nergens dat dit een 'landelijk' gemiddelde is o.i.d.
Je kunt de kosten overigens niet 'zomaar' delen door een ander aantal kilometers want diverse kosten nemen toe naar mate je meer kilometers maakt. Brandstof is een duidelijk voorbeeld, maar ook afschrijving en onderhoudskosten nemen (normaal gesproken) naar rato van gebruik toe :)
Ehhhh… mwahhhh ik geloof dat je gelijk hebt…. :o :X

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13

breinonline

Are you afraid to be known?

breinonline schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 06:04:
Gisteren een proefrit gemaakt in een rode Corolla TS uit 2021 oorspronkelijk uit Denemarken dus met stuurverwarming en voorruitverwarming. De auto reed prima, bediening en opties zijn prima in orde. Went heel snel, dat heeft Toyota echt goed voor elkaar. Maar ten opzichte van de P3 vielen een aantal dingen op:
  • De bagageruimte van de TS zou op papier groter moeten zijn dan de P3 maar ik zie dat niet helemaal terug doordat deze wel iets langer is maar minder breed. De bagageruimte in de P3 loopt naar boven bovendien breed uit, waardoor je meer ruimte kan benutten.
  • Hoewel de interieurmaten elkaar niet veel ontlopen, voelt de Corolla TS veel kleiner. Qua ruimte achter is het goed vergelijkbaar. Voor is de breedte iets minder maar vooral optisch wordt het smal en donker doordat Toyota voor een donkere hemel en stijlbekleding gekozen heeft.
  • De resolutie van het infotainment scherm is absurt laag. De details op carplay en de grootte van de knoppen en balken zijn fors. Ik heb al jaren een Android headunit in de P3 zitten en dat is toch een stuk beter. Ik begreep van de verkoper dat pas het 2024 scherm (zonder knoppen) dit oplost (het scherm met 1 knop heeft dezelfde resolutie als het scherm met knoppen).
  • HUD is mooi ten opzichte van de P3. Maar de informatie is beperkt. Deze auto had geen navigatie en naast de HSD indicator en de snelheid (wat de P3 ook toont) is alleen de verkeersbordenherkenning een (soms) nuttige toevoeging. De linkerkant van het veld blijft leeg omdat er geen navigatie op zit. Of toont dat je met adaptive cruisecontrol rijdt en de systemen om binnen de lijntjes te blijven. Maar dat hoef ik niet continu te zien.
Dus dat ik in de files terug naar huis reed besloten om voorlopig maar met de P3 door te rijden en te bedenken wat dan. Misschien dat de Corolla Cross wat is, maar die is tweedehands voorlopig veel te duur. En qua verbruik ga ik er dan zeker weten op achteruit. :/
Even op mijn eigen uitspraken terugkomen :o

Vandaag de P3 ingeruild voor een Corolla TS executive 2019 met slechts 50000km. De P3 ingeruild met 307040km op de klok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DINTYvKVfMHr2IqWTU6GKFD9PEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JeBmaX3gHXqEEM1WL2zUmT4.jpg?f=fotoalbum_large Blijft een fijne auto maar na bijna 12 jaar was ik toch ook wel toe aan iets anders.

Dit was de vierde TS die ik proef reed (dynamic, Deense active, excecutive met meer op de klok) en blijkbaar went het donkere en de mindere ruimte wel. De stoel maakt trouwens wel veel goed ook. Ik heb wel een android gebaseerd entertainmentsysteem besteld in China om in te bouwen en ben van plan daar een 360º camera aan toe te voegen. Tevens bij ome Ali meteen twee leds voor foodwell verlichting mee besteld. Het opbergvakje direct achter de achterbank vind ik trouwens erg klein, iets anders dan een paar oranje hesjes passen er in feite niet in. Verder tot nu toe erg tevreden. Ik heb overigens wel de 17" wielen ingeruild voor 16", ik had uit de eerdere proefritten wel door dat dat veel lekkerder (en zuiniger) rijdt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:26
breinonline schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:34:
[...]

Ik heb wel een android gebaseerd entertainmentsysteem besteld in China om in te bouwen en ben van plan daar een 360º camera aan toe te voegen. Tevens bij ome Ali meteen twee leds voor foodwell verlichting mee besteld.
Gefeliciteerd met de nieuwe auto! Heb je linkjes naar wat je besteld hebt (en eventueel toelichting bij de keuze)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:45
Ik kreeg in dit topic de tip om je Infotainment systeem te updaten voor androidauto/Apple carplay. Bij modellen van 2019 kan dat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

vinpower schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:54:
Ik kreeg in dit topic de tip om je Infotainment systeem te updaten voor androidauto/Apple carplay. Bij modellen van 2019 kan dat.
Ja, dat heb ik laten doen. Maar het blijft een prehistorische resolutie.
Anakha schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Gefeliciteerd met de nieuwe auto! Heb je linkjes naar wat je besteld hebt (en eventueel toelichting bij de keuze)?
Ik ben voor Ainavi H6 gegaan, 10,1" naar aanleiding van deze filmpjes leek me dat een betrouwbare keus:
YouTube: AINAVI H6 🤖 The BEST Android Head Unit for your car! Toyota Corolla ...
YouTube: 360 View 3D Camera 2020 Toyota Corolla Android Install - Bird's-Eye ...
YouTube: 360 Camera DIY Installation Guide Part 2 - Mirrors 2020 Toyota Corol...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
@breinonline: Dank je, heel interessant! Het vervangen van het entertainmentsysteem ziet er inderdaad niet al te ingewikkeld uit. Die 360-camera lijkt me ook prachtig maar de installatie daarvan gaat mijn beperkte kwaliteiten zo te zien ver te boven. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen bij het inbouwen van beide systemen.

In principe heb je nog 4 jaar garantie op je Corolla uit 2019 - in hoeverre vervalt die door dit soort aanpassingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Geen idee. Aan het motorisch gedeelte of in feite het elektrische kom je eigenlijk niet. Ik heb met mijn inbouw in de P3 (inmiddels een jaar of 9 geleden denk ik) nooit een probleem of vraag gehad van de dealer. De unit vervangen verwacht ik zeker geen probleem van, bovendien zal ik de originele voorlopig bewaren. De camera's zijn verder toevoegingen waarbij je de originele kabelboom niet aan hoeft te tasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47
breinonline schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:34:
[...]

Even op mijn eigen uitspraken terugkomen :o

Vandaag de P3 ingeruild voor een Corolla TS executive 2019 met slechts 50000km. De P3 ingeruild met 307040km op de klok:
[Afbeelding] Blijft een fijne auto maar na bijna 12 jaar was ik toch ook wel toe aan iets anders.

Dit was de vierde TS die ik proef reed (dynamic, Deense active, excecutive met meer op de klok) en blijkbaar went het donkere en de mindere ruimte wel. De stoel maakt trouwens wel veel goed ook. Ik heb wel een android gebaseerd entertainmentsysteem besteld in China om in te bouwen en ben van plan daar een 360º camera aan toe te voegen. Tevens bij ome Ali meteen twee leds voor foodwell verlichting mee besteld. Het opbergvakje direct achter de achterbank vind ik trouwens erg klein, iets anders dan een paar oranje hesjes passen er in feite niet in. Verder tot nu toe erg tevreden. Ik heb overigens wel de 17" wielen ingeruild voor 16", ik had uit de eerdere proefritten wel door dat dat veel lekkerder (en zuiniger) rijdt.
Ik heb ook p3 met soortgelijke km stand, mag ik vragen wat je er voor hebt gekregen bij de inruil?

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:39
Kurios schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:22:

Een nieuwere RAV4 is meteen een hybrid en aangezien we een caravan hebben, moet ik dan de AWD nemen ivm het toegestane trekgewicht.

Zeker, hier hebben we in de VS mee gereden. Joekel van een auto een flinke slag groter dan de Rav4 (2019) die ik zelf hier rijd. Echt wel weer een stuk meer auto voor je geld vwb ruimte en comfort. Wel passen en meten in sommige parkeergarages hierzo vermoed ik. Mocht je een Highlander overwegen dan is importeren uit Duitsland aan te bevelen. Meer keuze, meer opties en minder geld. Indertijd ook gedaan met mijn Rav4 en dat heeft me zo’n 25% bespaard t.o.v. prijzen hier. Heerlijke reisauto zo’n Highlander.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Kassad schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Ik heb ook p3 met soortgelijke km stand, mag ik vragen wat je er voor hebt gekregen bij de inruil?
Viel tegen, vooral door de deukjes op 2 plaatsen. 2800. Zonder deuken kan je tot 3500 nog wel krijgen schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47
breinonline schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Viel tegen, vooral door de deukjes op 2 plaatsen. 2800. Zonder deuken kan je tot 3500 nog wel krijgen schat ik in.
Dank, dat valt inderdaad wat tegen.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:32
Ik heb sinds deze week een airbag lampje branden op mijn Corolla Verso uit 2005. Uitlezen met een goedkope elm327 OBD lezer levert geen foutcodes op.

Is er specifieke software voor toyota die ik kan gebruiken om dit uit te lezen? Of is dit een gevalletje even langs de garage/dealer?

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Pindakaas schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:11:
Ik heb sinds deze week een airbag lampje branden op mijn Corolla Verso uit 2005. Uitlezen met een goedkope elm327 OBD lezer levert geen foutcodes op.

Is er specifieke software voor toyota die ik kan gebruiken om dit uit te lezen? Of is dit een gevalletje even langs de garage/dealer?
Langs de garage kan altijd, daar kunnen ze soms zien op welke specifieke plek er bijvoorbeeld een open circuit is.

Maar even in de zin van “laaghangend fruit”: heb je wel eens iets onder de voorstoelen liggen oid? De connectoren daaronder willen nog wel eens los raken en dan gaat dat lampje uiteraard ook branden :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
peacelord schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:48:
[...]

Zeker, hier hebben we in de VS mee gereden. Joekel van een auto een flinke slag groter dan de Rav4 (2019) die ik zelf hier rijd. Echt wel weer een stuk meer auto voor je geld vwb ruimte en comfort. Wel passen en meten in sommige parkeergarages hierzo vermoed ik. Mocht je een Highlander overwegen dan is importeren uit Duitsland aan te bevelen. Meer keuze, meer opties en minder geld. Indertijd ook gedaan met mijn Rav4 en dat heeft me zo’n 25% bespaard t.o.v. prijzen hier. Heerlijke reisauto zo’n Highlander.
Mag ik vragen hoe je dat hebt aangepakt met je RAV4 uit Duitsland? Ik ben namelijk ook aan het kijken voor een RAV4 en zoek er met name 1 die alle opties heeft. Die lijken in NL nogal schaars :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Pindakaas schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:11:

De garage gebruikt Techstream. Maar dat is niet legaal voor een consument verkrijgbaar. Je hebt ook een USB-uitleeskabel er voor nodig (het is een Windows applicatie).

Je zou de app Car Scanner ELM OBD2 kunnen proberen, daar kan ik bij mijn Auris heel veel mee uitlezen. Maar als het echt een ultra cheape dongle is dan gaat het alsnog niet werken.

Als je de foutmelding kwijt wil is het wellicht genoeg om een accupool even een poosje af te koppelen?

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hoe zit het met de instellingen die je nu via het entertainmentsysteem doet? ( lichtsensor, smart entry, automatische climaatbeheersing ) ik verwacht dat je die via de aftermarket unit niet meer in kan stellen? Je kan veel instellen via het schermpje achter het stuur, maar niet alle instellingen zitten daar dus :P

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:32
ThinkPad schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:11:
Als je de foutmelding kwijt wil is het wellicht genoeg om een accupool even een poosje af te koppelen?
Misschien gekke gedachte van mij hoor, maar waarom zou je de foutmelding van een veiligheidssysteem kwijt willen via een workaround? Ik zou 'm liever oplossen door de oorzaak weg te nemen / op te lossen.
Best vervelend als je een boom kopt en je airbag doet het niet.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
MisterMailman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:20:
[...]

Misschien gekke gedachte van mij hoor, maar waarom zou je de foutmelding van een veiligheidssysteem kwijt willen via een workaround? Ik zou 'm liever oplossen door de oorzaak weg te nemen / op te lossen.
Best vervelend als je een boom kopt en je airbag doet het niet.
Helemaal mee eens, zeker bij een airbagstoring idd. (y)

Maar computers willen nog wel eens gekke dingen doen en vaak genoeg komt een fout ook niet weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
hk12nl schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:46:
[...]

Mag ik vragen hoe je dat hebt aangepakt met je RAV4 uit Duitsland? Ik ben namelijk ook aan het kijken voor een RAV4 en zoek er met name 1 die alle opties heeft. Die lijken in NL nogal schaars :)
Via mobile.de heb ik mijn auto uitgezocht. Ik zocht een demo met +6K KM en alle opties. Je kan online van die pakketjes kopen tijdelijk kenteken e.d. Auto verzekert natuurlijk en hem naar de rdw gereden. Stelt allemaal niet zoveel voor. Het scheelt nu iets minder, Merkel had indertijd de BTW verlaagt naar 15%, dus dat was een extraatje. Je kan ook volledige servicepakketten kopen zodat je helemaal 'ontzorgd' wordt. Dan heb je er zelf geen werk aan maar is je netto voordeel natuurlijk kleiner. Als je specifieke vragen hebt stuur dan een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

BastiaanN schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:15:
[...]

Hoe zit het met de instellingen die je nu via het entertainmentsysteem doet? ( lichtsensor, smart entry, automatische climaatbeheersing ) ik verwacht dat je die via de aftermarket unit niet meer in kan stellen? Je kan veel instellen via het schermpje achter het stuur, maar niet alle instellingen zitten daar dus :P
Als het goed is werkt dat gewoon nog want via Canbus. Maar dat laatste heb ik dus nog niet werkend :X Ben aan het chatten met de support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
peacelord schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:48:
[...]

Ik vraag me wel af of de VS versie wel dezelfde is die hier rondrijdt. Ik meen dat er namelijk ook een Grand Highlander rondrijdt in de VS die nog een stuk groter schijnt te zijn :)

Importeer je dan zelf of via een broker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
https://www.autoweek.nl/a...2F%2Fgemini.google.com%2F

Je hebt gelijk, dat wist ik niet. Ik heb een pakket afgenomen van de tijdelijke kentekenplaten en ben de auto zelf gaan halen. Was wel in COVID tijd, overal weinig te doen. En voor alle duidelijkheid; bij die ene keer is het vooralsnog gebleven. Als het aan mij ligt rijdt ik deze auto op. Wel zo voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
Sinds vorige week merkte ik een kleine hoeveelheid water in de achterbak van onze Yaris 2015. Een paar druppels kwamen vanuit het binnenklepje van het linker achterstoplicht naar de bodem, en uiteindelijk verzamelde zich een klein beetje water helemaal onderin, op de plek van het reservewiel. Gelukkig is het (nog) geen grote hoeveelheid die de hele bodem bedekt. Ik kan het met een doekje van 15 cm x 15 cm droogvegen.

Ik ben uiteraard gaan zoeken naar de oorzaak van het lek en heb aan het volgende gedacht:
  1. Linker achterstoplicht
    Het klepje, dat kan worden uitgehaald om de lampjes te vervangen, is nat. Het licht zelf is echter droog, dus waarschijnlijk komt het water niet via het achterlicht naar binnen. Ik heb met de hand gevoeld boven het klepje, waar schuim/isolatie aanwezig is, en dat is wel nat.
  2. Derde remlicht
    Ik heb vorig jaar zelf het derde remlicht vervangen omdat twee van de vijf ledjes het niet deden. Ik kon geen originele vinden, maar wel een passende. Wat me opviel, was dat bij de originele een rubberen afdichting zat om te voorkomen dat er water naar binnen lekt. Bij de vervangende was er alleen een rond foam. Ik had deze gebruikt https://www.winparts.nl/v...de-remlicht/p1607148.html
  3. Condens
    Ik heb twee Pingi 350g waterontvochtigers geplaatst in de achterbak: eentje in de achterbak en de tweede bij de achterruit.
  4. Achterbakrubbers
    Ik heb de rubbers van de achterklep ingevet met een rubberstick.
  5. Antenne of dakrails
    Deze lijken goed bevestigd te zijn.
Ik overweeg de foam van het derde remlicht te vervangen door kit, zoals deze: https://www.bol.com/nl/nl...r-35125/9200000093734938/. Ik heb de oude remlicht ook nog liggen, dus ik kan deze eventueel tijdelijk erop zetten om te kijken of de lekkage stopt.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of tips over wat ik het beste kan doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
mkmi schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:03:
Sinds vorige week merkte ik een kleine hoeveelheid water in de achterbak van onze Yaris 2015. Een paar druppels kwamen vanuit het binnenklepje van het linker achterstoplicht naar de bodem, en uiteindelijk verzamelde zich een klein beetje water helemaal onderin, op de plek van het reservewiel. Gelukkig is het (nog) geen grote hoeveelheid die de hele bodem bedekt. Ik kan het met een doekje van 15 cm x 15 cm droogvegen.

Ik ben uiteraard gaan zoeken naar de oorzaak van het lek en heb aan het volgende gedacht:
  1. Linker achterstoplicht
    Het klepje, dat kan worden uitgehaald om de lampjes te vervangen, is nat. Het licht zelf is echter droog, dus waarschijnlijk komt het water niet via het achterlicht naar binnen. Ik heb met de hand gevoeld boven het klepje, waar schuim/isolatie aanwezig is, en dat is wel nat.
  2. Derde remlicht
    Ik heb vorig jaar zelf het derde remlicht vervangen omdat twee van de vijf ledjes het niet deden. Ik kon geen originele vinden, maar wel een passende. Wat me opviel, was dat bij de originele een rubberen afdichting zat om te voorkomen dat er water naar binnen lekt. Bij de vervangende was er alleen een rond foam. Ik had deze gebruikt https://www.winparts.nl/v...de-remlicht/p1607148.html
  3. Condens
    Ik heb twee Pingi 350g waterontvochtigers geplaatst in de achterbak: eentje in de achterbak en de tweede bij de achterruit.
  4. Achterbakrubbers
    Ik heb de rubbers van de achterklep ingevet met een rubberstick.
  5. Antenne of dakrails
    Deze lijken goed bevestigd te zijn.
Ik overweeg de foam van het derde remlicht te vervangen door kit, zoals deze: https://www.bol.com/nl/nl...r-35125/9200000093734938/. Ik heb de oude remlicht ook nog liggen, dus ik kan deze eventueel tijdelijk erop zetten om te kijken of de lekkage stopt.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of tips over wat ik het beste kan doen?
Check ook even de doorvoertule van de sproeier / verwarming. Deze willen bij dit model ook nog wel eens gaan lekken en dan sijpelt het ook je kofferbak in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOCWHIfxvQEauOHv6Ct3hcFil-s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8wg1574fJ7RMuwVKq7Y45fnW.jpg?f=user_large

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Kan iemand mij vertellen of elke tweedehands Toyota krikset geschikt is om een Corolla TS 2019 op te krikken? Als ik zoek dan staat er nu geen tweedehands krikset origineel te koop maar kan ik bijvoorbeeld wel een Avensis krik kopen. Past dat gewoon? De koppen zien er net anders uit maar het lijkt er ook op dat Toyota de koppen in de loop der jaren gewijzigd heeft dus dat het niet aan het model ligt maar aan het bouwjaar van de krik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:12
breinonline schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:54:
Kan iemand mij vertellen of elke tweedehands Toyota krikset geschikt is om een Corolla TS 2019 op te krikken?
Geen idee, maar waarom niet gewoon een 2 ton potkrikje in de achterbak gooien? 2 tientjes bij BOL. (geen aandelen ;) )
Hier heb ik een 5 ton potkrik in de achterbak liggen. (gelukkig nog nooit nodig gehad bij de Toyota)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• fender89
Dag mede-tweakers,

Wilde nog even laten weten dat ik de aankoop inderdaad heb doorgezet. De auris hybride heb ik overigens ook aangehouden. Die mag door naar vrouwlief en haar Aygo hebben we ingeruild. (met 2 jonge kids echt niet praktisch meer).
Gisteren de auto in ontvangst mogen nemen. Nu 'wennen' aan de extra opties die ik eerder niet had (climate control via de Toyota App bijvoorbeeld, android auto ., allerlei veiligheidsmaatregelen etc.)

Wat ik nog even moet ontdekken is, hoe de kick-sensor precies werkt om de achterklep te openen. De verkoper gaf aan: deze optie zit er niet op, maar volgens het modelboekje wel.
Ik heb thuis getest, en warempel is het 2 keer gelukt de achterklep te openen met m.n. voet. Alleen, ik kan het niet consistent reproduceren. Wat is hier precies de truc/handigheid om dit toe te passen? Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAzohbUKfxopX62eOHxikJuBTJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NMZRIiJLslqW4PwXl8sV1kg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/835RDgKQ4ZUYOmUmADS57QyEcPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8oTeZ5jM3yn79v3lUgurYGv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2L9x65HUx50u6Ill0blFyqtSZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e85ET33dKGJMdKVZETpRN4VZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:44

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

hk12nl schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:46:
[...]

Ik heb nog niet lang geleden een Supra MK5 uit Duitsland geïmporteerd, op de belastingaangifte na heb ik alles zelf gedaan, inclusief RDW-keuring was ik +/- €600.- kwijt. Er zijn nog wel wat risico's verbonden aan het zelf willen regelen, daar moet je jezelf wel goed bij voelen.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Vanmorgen was het weer zover.
Twee keer het voorruit moeten krabben: Eén keer aan de buitenkant en één keer aan de binnenkant.
Ergo: ik heb nog al veel last van condensvorming in de Auris.
Zijn dit bekende problemen bij dit model (en e.v.t. oplossingen)?
Ik kan zo 1 2 3 niets vinden waar er water binnen kan dringen en zo op het oog is het ook nergens nat.
Alle rubbers zien er ook goed uit (en ingesmeerd met vaseline) en lekken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 20:48
LooneyTunes schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:17:
Twee keer het voorruit moeten krabben: Eén keer aan de buitenkant en één keer aan de binnenkant.
Ik kan zo 1 2 3 niets vinden waar er water binnen kan dringen en zo op het oog is het ook nergens nat.
Ik had het ook een beetje in mijn Corolla. De enige tip die ik heb is een of twee oude sokken vol met kattengrit in de auto leggen. Bij mij hielp het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

En de voorruit aan de binnenkant goed schoonhouden (lees: regelmatig goed schoonmaken) helpt om de condens minder te laten vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:03
Sinds oktober 2024 heb ik een Avensis uit 2017 met 96.000 km op de teller, echt een fantastische auto maar sinds kort bemerk ik een dood/zwaar punt in de besturing.
Dit doet zich voornamelijk voor in flauwe bochten, met een zijstraat inrijden of vergelijkbare scherpe bocht doet zich dit niet voor.
Naar mijn idee is het erger met koud weer, heb met de bandenspanning nagekeken maar dit maakt geen verschil. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Probleem met het stuurhuis?
Mijn Prius had dat. Die reageerde daardoor vertraagd op het insturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:03
W13k3 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:16:
Probleem met het stuurhuis?
Mijn Prius had dat. Die reageerde daardoor vertraagd op het insturen.
Daar denk ik ook een beetje aan...hij zit nog ruim in de garantie dus moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:20
Zijn er hier lange mensen (ben zelf 1.93m) met een Corolla station die ervaring hebben met een diep/lang kinderzitje (zo één voor een peuter) die achter de bestuurdersstoel zit?

Is dat te doen?

Dit is volgens mij de periode met de langste kinderzitjes. Vanaf 3-4 jaar schijnt het allemaal wat compacter te kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 02-02-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Laatst online: 08:45
Ik ben zelf 1,75 en mijn dochter van twee blijft porren met haar schoenen in de stoel... Dat was ik niet gewend komende van een Peugeot 508 :P
Maar wat is te doen. Sowieso met 1, 93 zou ik een groter maatje auto kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 11:19
Atomius schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:29:
Zijn er hier lange mensen (ben zelf 1.93m) met een Corolla station die ervaring hebben met een diep/lang kinderzitje (zo één voor een peuter) die achter de bestuurdersstoel zit?

Is dat te doen?

Dit is volgens mij de periode met de langste kinderzitjes. Vanaf 3-4 jaar schijnt het allemaal wat compacter te kunnen.
Hier ervaring, ben ongeveer even lang maar naar mijn mening zat ik net iets te ver naar voren. In onze Prius uit 2007 is veel meer ruimte en was dit probleem nog niet.

Vanaf een jaar of 4 kun je naar een normale verhoger en is het probleem opgelost. Dus als je niet wekelijks enorm lange ritten maakt is het denk ik best te doen voor 1 of 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:32
Denman schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Langs de garage kan altijd, daar kunnen ze soms zien op welke specifieke plek er bijvoorbeeld een open circuit is.

Maar even in de zin van “laaghangend fruit”: heb je wel eens iets onder de voorstoelen liggen oid? De connectoren daaronder willen nog wel eens los raken en dan gaat dat lampje uiteraard ook branden :)
Ik heb de kabeltjes gechecked, maar geen losse connectie gevonden.

Het is me uiteindelijk gelukt om uit te lezen en die geeft aan 2x B1153 (Seat position sensor). Dus toch maar eens beter naar de stoelen kijken. Wel gek dat hij 2 foutcodes geeft, is wel erg toevallig. Thanks iig!

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
Hoeveel rij je? In de Rav4 hebben we er 0 last van want vrouwlief rijd elke dag 35/45 minuten, dan trekt de airco hem droog genoeg van binnen.

De Yaris cross rijd heel wat minder aangezien ik veel dichterbij werk. Die heeft ook steeds een natte voorruit. Al hoef ik gelukkig niet te krabben xD lang leven de Toyota app om alvast de airco te starten.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
TgR_KILLER schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:16:
Hoeveel rij je? In de Rav4 hebben we er 0 last van want vrouwlief rijd elke dag 35/45 minuten, dan trekt de airco hem droog genoeg van binnen.
Niet veel de laatste tijd.
(te)Veel korte ritjes. Airco aan en recirculatie aan de éérste paar km.
Maar het gebeurt ook als het niet vriest. Dan hangen er druppels aan de binnenkant van het raam.
De Yaris cross rijd heel wat minder aangezien ik veel dichterbij werk. Die heeft ook steeds een natte voorruit. Al hoef ik gelukkig niet te krabben xD lang leven de Toyota app om alvast de airco te starten.
Deze Auris is daar te oud voor (2012).
Het rare is dat de Citroën, die er naast staat en heel veel minder rijdt, er geen last van heeft. Die staat af en toe rustig een maand stil.
Afgelopen week weer eens dik 400 km gereden (boodschappen gedaan in .DE) en dat was het éérste ritje van de Grande Dame dit jaar.

Zo dus, met de neuzen naar het noorden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIrYsEbKA1M-h9ov0jfdfsBMIEU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mx3iEZvTjzAgGqBS7IHgYMA9.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door LooneyTunes op 03-02-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

LooneyTunes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:29:
[...]

Niet veel de laatste tijd.
(te)Veel korte ritjes. Airco aan en recirculatie aan de éérste paar km.
Maar het gebeurt ook als het niet vriest. Dan hangen er druppels aan de binnenkant van het raam.

[...]

Deze Auris is daar te oud voor (2012).
Het rare is dat de Citroën, die er naast staat en heel veel minder rijdt, er geen last van heeft. Die staat af en toe rustig een maand stil.
Afgelopen week weer eens dik 400 km gereden (boodschappen gedaan in .DE) en dat was het éérste ritje van de Grande Dame dit jaar.
De hoek van de voorruit heeft ook veel te maken met de hoeveelheid condens die kan ontstaan. En Toyota's zijn daar wat gevoelig voor. In de P3 deed ik trouwens direct nadat de auto in ready kan de ventilatie op off en de binnencirculatie aan. En dan na een paar kilometer, als de motor warm was de boel weer op auto. Anders dan trok het systeem automatisch een hoop vochtige lucht naar binnen en was het meteen prijs. Misschien dat je zoiets nog kan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
fender89 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Wilde nog even laten weten dat ik de aankoop inderdaad heb doorgezet. De auris hybride heb ik overigens ook aangehouden. Die mag door naar vrouwlief en haar Aygo hebben we ingeruild. (met 2 jonge kids echt niet praktisch meer).
Gisteren de auto in ontvangst mogen nemen. Nu 'wennen' aan de extra opties die ik eerder niet had (climate control via de Toyota App bijvoorbeeld, android auto ., allerlei veiligheidsmaatregelen etc.)

Wat ik nog even moet ontdekken is, hoe de kick-sensor precies werkt om de achterklep te openen. De verkoper gaf aan: deze optie zit er niet op, maar volgens het modelboekje wel.
Ik heb thuis getest, en warempel is het 2 keer gelukt de achterklep te openen met m.n. voet. Alleen, ik kan het niet consistent reproduceren. Wat is hier precies de truc/handigheid om dit toe te passen? Iemand tips?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een mooie uitvoering zeg! Je ziet deze rode kleur niet vaak, maar hij staat hem goed, zeker i.c.m. deze velgen.

Ook leuk om te lezen dat wij niet de enigen zijn die er feitelijk 2 gezinsauto's op nahouden. Soms twijfel ik weleens of we niet te decadent aan het doen zijn als ik legio buren zie die een gezinsauto + Aygo/C1/Up of Polo/Yaris maximaal hebben, maar mijn vrouw zegt ook: ik moet 4 dagen per week naar werk met de auto, regelmatig met de kinderen naar sport en ook weleens een langere rit maken, dan wil ik dat ook wel comfortabel kunnen doen. ;) Toch zie je het niet heel veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
MooDyBLueS schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Wat een mooie uitvoering zeg! Je ziet deze rode kleur niet vaak, maar hij staat hem goed, zeker i.c.m. deze velgen.

Ook leuk om te lezen dat wij niet de enigen zijn die er feitelijk 2 gezinsauto's op nahouden. Soms twijfel ik weleens of we niet te decadent aan het doen zijn als ik legio buren zie die een gezinsauto + Aygo/C1/Up of Polo/Yaris maximaal hebben, maar mijn vrouw zegt ook: ik moet 4 dagen per week naar werk met de auto, regelmatig met de kinderen naar sport en ook weleens een langere rit maken, dan wil ik dat ook wel comfortabel kunnen doen. ;) Toch zie je het niet heel veel.
Wij hebben helemaal geen gezin, maar wel een Rav4 :+ Hiervoor een Land Cruiser, soms moet je ook gewoon rijden wat je leuk vind/ lekker vind rijden haha. Zeker als je naar je werk etc. wat KM moet maken is een Aygo toch minder leuk om mee te rijden, en als je t kan betalen, why not.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@TgR_KILLER Ja tuurlijk, je hoeft inderdaad ook geen gezin te hebben om een 'gezinsauto' te mogen/willen/moeten rijden. Je hebt helemaal gelijk. In ons geval is de 1e auto ook de 2e auto geworden, dat is financieel aantrekkelijker dan inruilen waar je altijd weer een paar duizend verlies op draait. Hoewel ik het niet exact heb uitgerekend, weet ik zeker dat dat jaren dekt van het verschil tov zeg een Aygo. Zolang je het niet heel erg bont maakt is het over het algemeen tientjeswerk op gebied van verzekering, mrb en het hogere verbruik als je de auto toch al hebt. Dus inderdaad: why not.

Overigens hebben wij 6 jaar lang een Aygo 2014 (destijds het nieuwe model) als 2e auto gereden en naar volle tevredenheid, maar als je eenmaal meer zoiets als een C-HR/Corolla gewend bent raak je ook verwend. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Laatst online: 10:29

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Is dat te doen?

Ik heb geen ervaring met kinderzitjes in de Corolla TS.
Maar ik ben zelf 1,98 en als ik de stoel zo zette dat ik goed zat, paste mijn zoon (1,92) er prima achter.
Dus ik vermoed dat een kinderzitje ook wel zal passen.

Maar je kunt natuurlijk ook het kinderzitje achter de bijrijdersstoel zetten. Dan kun je ook makkelijker een oogje in het zeil houden vanaf de bestuurdersstoel.
Dat is iig mijn ervaring als ik alleen met een van de kleine weg was.

[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 03-02-2025 13:35 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:03
[...]
Prima te doen. Af en toe voel je wat, zie het als een knuffel of een liefdevolle massage :)

Het zitgedeelte van onze autostoelen van Cybex is ook in de diepte te verstellen. Door de zitting naar voren te schuiven kunnen de knieën van de kinderen eerder de knik naar beneden maken waardoor je wat verder naar achter kan met je stoel.

Ik merk om mij heen dat ouders relatief snel overstappen op stoelverhogers zonder rugleuning. Dat is vanuit het oogpunt van veiligheid niet persé het beste idee... (zie hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:46
Ik heb een auris 2013 met 183k op de teller, sinds vandaag heb ik koelvloeistof gaan ruiken als de kachel aan staat.
Mijn eerste gedachte is een lekke koppakking wat de 1.8 hybride om bekend staat.
Ik heb gebeld met de Toyotadealer en die zeggen dat het ook kan liggen aan de kachel zelf of een gescheurde slang. Morgen wil ik pechhulp van Toyota bij mij op locatie laten komen voor een eerste controle, omdat er nu zo weinig mogelijk mee wil rijden.

Iemand ervaring met dit probleem?
Want hoop niet dat het de koppakking is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Lekke kachelradiator? Is je autobekleding ook nat? Bij mij lekte het op de vloer voor de passagiersplek. Dat was in de Starlet, weet niet waar het bij de Auris zou moeten zijn.
Niet mee rijden inderdaad. Bij mij kwam er een wolk rook de auto in van achter de voorruit.
Met een ruilonderdeel was het toen nog vrij betaalbaar opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Zie je aan de binnenkant van de olievuldop ook mayonaise? Al hoeft koelvloeistof niet perse naar de oliekanalen te lekken, het kan ook in de cilinder terecht komen en dan idd als witte rook via de uitlaat verdwijnen.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2025 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:43
fender89 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:12:
Ik weet niet of je hier al het antwoord op had gevonden, maar ik heb in het begin ook lopen vlooien met hoe die sensor werkt. In eerste instantie dacht ik namelijk dat je, zoals bij veel andere merken, met je voet onder de bumper moet vegen (swipen zeg maar). Dit werkte dus niet (maar ook echt helemaal niet).

Ik weet niet hoe of waardoor, maar ineens had ik een ingeving omdat het ergens een kicksensor werd genoemd. Toen heb ik letterlijk geprobeerd de bumper te schoppen, en warempel de achterklep ging open. Bij mij werkt het consequent door in het midden van de achterbumper met je voet onder de bumper te bewegen, als een schopbeweging (naar voren dus). Het systeem heeft wel een fractie nodig om de voet te detecteren en de klep in beweging te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:06
Had ik ook last van. SInds dat ik een ontvochtiger heb in de auto (Auris 2015) geplaatst, merk ik dat er veel minder condens is.
Ik heb zelf die van Bison:
https://www.bison.net/nl-...htvreterr-auto-300-g-nlfr

Ook eventueel bij de ANWB.
https://www.anwb.nl/webwinkel/p/99221/ontvochtiger-auto-anwb

Oorzaak heb ik niet kunnen achterhalen. Waarschijnlijk bij overgang van warm naar koud, dat er veel condens blijft hangen in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:46
W13k3 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:08:
Lekke kachelradiator? Is je autobekleding ook nat? Bij mij lekte het op de vloer voor de passagiersplek. Dat was in de Starlet, weet niet waar het bij de Auris zou moeten zijn.
Niet mee rijden inderdaad. Bij mij kwam er een wolk rook de auto in van achter de voorruit.
Met een ruilonderdeel was het toen nog vrij betaalbaar opgelost.
De autobekleding is droog maar de Toyota Service is langs geweest, die heeft niets kunnen ruiken in interieur omdat de motor/kachel nog koud waren. Motorruimte geïnspecteerd, blok kurkdroog,
koelvloeistof op peil en schoon, geen mayonaise onder de oliedop en olie helder. De chauffeur gaf wel eerlijk aan dat hij niet een monteur is maar meer een berger.
Het kwam mij nu niet uit de auto te laten afslepen, dus afgesproken dat ikzelf ga zorgen dat hij bij de garage komt.

Toen de monteur weg was bedacht ik me wel dat ik sinds 2 dagen met de airco aan rijdt, dat kan ook een reden zijn dat door de airco een zwaar irriterende lucht voor neus en ogen binnen wordt geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
PatrickPR schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Ik weet niet of je hier al het antwoord op had gevonden, maar ik heb in het begin ook lopen vlooien met hoe die sensor werkt. In eerste instantie dacht ik namelijk dat je, zoals bij veel andere merken, met je voet onder de bumper moet vegen (swipen zeg maar). Dit werkte dus niet (maar ook echt helemaal niet).

Ik weet niet hoe of waardoor, maar ineens had ik een ingeving omdat het ergens een kicksensor werd genoemd. Toen heb ik letterlijk geprobeerd de bumper te schoppen, en warempel de achterklep ging open. Bij mij werkt het consequent door in het midden van de achterbumper met je voet onder de bumper te bewegen, als een schopbeweging (naar voren dus). Het systeem heeft wel een fractie nodig om de voet te detecteren en de klep in beweging te zetten.
@PatrickPR Bedankt voor je reactie.
Inmiddels heb ik er meer handigheid in. Het viel me later op, dat in de bumper een 'vierkantje' zit. (zie foto).
Dit is de plek waar ik de kick-sensor kan activeren. Dit is niet exact in het midden van de bumper.
Voor mijn gevoel maakt het weinig uit of ik 'schop' of 'swipe'. Zolang ik in het gebied van het vierkantje zit, gaat het vaak goed,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzVWEU3i0nMQWPY4iBvnTKJDhnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JeboWhgMxtcfEqAVId0tMReP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

TekkenLord schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Had ik ook last van. SInds dat ik een ontvochtiger heb in de auto (Auris 2015) geplaatst, merk ik dat er veel minder condens is.
Ik heb zelf die van Bison:
https://www.bison.net/nl-...htvreterr-auto-300-g-nlfr

Ook eventueel bij de ANWB.
https://www.anwb.nl/webwinkel/p/99221/ontvochtiger-auto-anwb

Oorzaak heb ik niet kunnen achterhalen. Waarschijnlijk bij overgang van warm naar koud, dat er veel condens blijft hangen in de auto.
Of bij de Action: https://www.action.com/nl...limpro-auto-ontvochtiger/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

fender89 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:50:
[...]

@PatrickPR Bedankt voor je reactie.
Inmiddels heb ik er meer handigheid in. Het viel me later op, dat in de bumper een 'vierkantje' zit. (zie foto).
Dit is de plek waar ik de kick-sensor kan activeren. Dit is niet exact in het midden van de bumper.
Voor mijn gevoel maakt het weinig uit of ik 'schop' of 'swipe'. Zolang ik in het gebied van het vierkantje zit, gaat het vaak goed,

[Afbeelding]
Is dat niet het kapje voor het sleepoog? Die zit meestal ook achter zo'n kapje namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
_Eend_ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:52:
[...]

Is dat niet het kapje voor het sleepoog? Die zit meestal ook achter zo'n kapje namelijk
Daar dacht ik ook eerst aan ja. :) (Zal misschien ook wel, geen idee eigenlijk.)
Maar mijn ervaring is dat ik op deze plek óók de meeste succesrate heb met het openen van de klep via kick-sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@_Eend_ @fender89
Achter dat klepje zit de bevestiging voor het sleepoog idd. Die zit ook aan de voorkant van de auto.
De kicksensor zit aan de onderkant van de bumper en is niet zo te zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Thasaidon op 04-02-2025 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Thasaidon als toevoeging, dit is uit de Corolla TS handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/cd-content.cd-1.prod.tweddle.com/f2c66172-9542-47e1-83f6-72e6a24958f2/img/nl_nl/GUID_ZZCV03AI127A_low.png
A. Sensoren regeling voetbediening
B. Detectiegebied voor werking handsfree elektrisch bedienbare achterklep
Kick-sensoren zitten dus onderin het onderste deel van de bumper en niet achterop het gespoten deel van de bumper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@MooDyBLueS
En hier een video van de "sensor" onder een Amerikaanse RAV4.
Het is niet een sensor zoals bv het kleine rondje van de parkeersensoren... het is een draadsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasps
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 18:15
Ik heb onlangs een 2020 Rav4 aangeschaft. Wat is nu een geschikte manier om deze te beveiligen tegen de canbus hack (bij linker koplamp) en keyless entry hack (kopiëren sleutel door signaal op te vangen)?
De all-risk verzekering dekt het allemaal wel, maar ik voorkom liever dat hij gestolen wordt ipv het gezeik achteraf.

Ik zat zelf te denken aan een bearlock systeem, maar zie op tegen de extra sleutel.
Voorkomt een extra start onderbreker (via toyota of de Mi Block) diefstal of is dat ook eenvoudig te kraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:05
Jasps schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:37:
Ik heb onlangs een 2020 Rav4 aangeschaft. Wat is nu een geschikte om deze te beveiligen tegen de canbus hack (bij linker koplamp) en keyless entry hack (kopiëren sleutel door signaal op te vangen)?
De all-risk verzekering dekt het allemaal wel, maar ik voorkom liever dat hij gestolen wordt ipv het gezeik achteraf.

Ik zat zelf te denken aan een bearlock systeem, maar zie op tegen de extra sleutel.
Voorkomt een extra start onderbreker (via toyota of de Mi Block) diefstal of is dat ook eenvoudig te kraken?
Een mooie auto! Van harte gefeliciteerd en veel rijplezier. Ik raad je ergens in de auto te verstoppen een Samsung SmartTag 2. Ik heb in mijn Toyota Aygo dat ik vorige jaar in gebruik nam ergens een Samsung SmartTag 2 verstopt. Zo kan ik altijd volgen en als er onverhoopt iets gebeurt komen ze niet ver :)

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 22:06
Van der Berg schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:42:
[...]

Een mooie auto! Van harte gefeliciteerd en veel rijplezier. Ik raad je ergens in de auto te verstoppen een Samsung SmartTag 2. Ik heb in mijn Toyota Aygo dat ik vorige jaar in gebruik nam ergens een Samsung SmartTag 2 verstopt. Zo kan ik altijd volgen en als er onverhoopt iets gebeurt komen ze niet ver :)
Dat helpt natuurlijk niet bij het voorkomen van diefstal. Volgens mij ging de vraag daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:09

DaWaN

'r you wicked ??

Zo'n extra startonderbreker heeft ook altijd zijn eigen vorm van authenticatie nodig. Meestal moet je dan een extra sleutel/tag meenemen of iedere keer handmatig met een app de auto ontgrendelen. In die zin is het niet heel veel gebruiksvriendelijker dan een bearlock. Plus dat je ook aanschafkosten, inbouwkosten en abonnementskosten moet betalen.
De startonderbreker uitbouwen kost vooral wat tijd voor de dief, dat win je er mee. Plus dat de kans op terugvinden groter is met een volgsysteem.
Als het voordeel voor je verzekeringspremie hoger is dan de kosten, dan is het mogelijk de moeite waard. Anders zou ik zoiets niet inbouwen en rekening houden met de verhoogde kans op diefstal.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:44

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

DaWaN schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:47:
[...]

Zo'n extra startonderbreker heeft ook altijd zijn eigen vorm van authenticatie nodig. Meestal moet je dan een extra sleutel/tag meenemen of iedere keer handmatig met een app de auto ontgrendelen. In die zin is het niet heel veel gebruiksvriendelijker dan een bearlock. Plus dat je ook aanschafkosten, inbouwkosten en abonnementskosten moet betalen.
De startonderbreker uitbouwen kost vooral wat tijd voor de dief, dat win je er mee. Plus dat de kans op terugvinden groter is met een volgsysteem.
Als het voordeel voor je verzekeringspremie hoger is dan de kosten, dan is het mogelijk de moeite waard. Anders zou ik zoiets niet inbouwen en rekening houden met de verhoogde kans op diefstal.
Ik heb recent een klasse 5 systeem in mijn auto laten inbouwen. Ik heb ook een startonderbreker, maar hoef de auto niet steeds te ontgrendelen. Dat moet wel als het alarm afgaat, wat met een sleutel of de app kan. Abonnement met proactief volgsysteem is wel prijzig €330.- per jaar via Moving Intelligence. Het klasse 5 systeem inc. inbouwen was volgens mij €800.-

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:09

DaWaN

'r you wicked ??

Marchel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:54:
[...]
Dat moet wel als het alarm afgaat, wat met een sleutel of de app kan.
Ja dat het systeem zo werkt is een eis van het Kiwa SCM, maar het punt is een beetje dat een goede dief zo'n RAV4 kan stelen zonder dat het alarm afgaat. M.a.w. in die standaard configuratie voorkomt het geen diefstal tenzij je die extra authenticatie aanzet.

Na diefstal kun je de startonderbreker activeren. Echter is de kans groot dat de dief het systeem dan al uitgebouwd/gedeactiveerd heeft. Vaak worden de auto's ook binnen 24 uur op transport gezet, wat het terughalen niet makkelijker maakt.

De systemen werken wel goed tegen de gelegenheidsdief, maar het dievengilde dat een RAV4 steelt is meestal van professionelere aard. Daarom zou ik niet zo'n snel zo'n systeem inbouwen tenzij het zichzelf terugverdient door lagere verzekeringspremie.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
Ik heb veeele jaren geleden in mijn Citroën BX een "handmatige" startonderbreker gemaakt. (die had geen start onderbreker af-fabriek)
De massa van de ontstekingsspoelen liep via een relais-systeem dat bekrachtigd werd door een (verborgen) schakelaar.
Dus instappen en de sleutel omdraaien = niet starten.
Instappen, drukknopje indrukken (zat in het muntenbakje) en starten maar.
Het systeem werd actief bij het draaien van de sleutel in de 'ACC'-stand.

Is zoiets ook niet te doen met bijvoorbeeld de startknop? (geen idee hoe dat in de RAV4 gaat)

Al zou ik, als ik dat bij m'n Auris zou willen doen, iets met een BT-tag of NFC tag en een arduino doen. (Dat hadden we nog niet, eind jaren 90 ;) )

Voor mijn motor heb ik jaren geleden ook zoiets gekocht. Als de tag > 10 meter van de motor is verwijdert, onderbreekt de ontsteking. (kitje van AliE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Van der Berg schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:42:
[...]

offtopic:
Als dat net zoals met Apple AirTags werkt dan krijgt de dief al vrij vlot een melding op zijn/haar smartphone: "er reist een tag met je mee". Die functionaliteit is door fabrikanten ingebouwd om stalken te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

ThinkPad schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:09:
[...]

offtopic:
Als dat net zoals met Apple AirTags werkt dan krijgt de dief al vrij vlot een melding op zijn/haar smartphone: "er reist een tag met je mee". Die functionaliteit is door fabrikanten ingebouwd om stalken te voorkomen.
Ik heb ook een action airtag in de auto verstopt. Die kan makkelijk open dus de luidspreker eraf geknipt. De melding komt dan misschien wel maar de dief moet hem wel nog vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Ik zou gewoon voor de Bearlock gaan.
Dit is een fysiek systeem en dus niet digitaal te "hacken".
Daarnaast is het systeem zichtbaar en zal daarmee ook een afschrikkende werking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:05
De SmartTag 2 geeft geen meldingen, althans ik hoor niks in mijn auto qua meldingen. Apple kan natuurlijk ook gebruiken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 10-02-2025 12:02 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Van der Berg
Volgens de reviews zou de ST2 in "power saving mode" idd geen geluid etc geven.
Power saving mode word daarom ook aangeraden als je de tag idd voor de auto wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasps
Bedankt voor de input!

Ik ben er erachter gekomen dat er al een klasse 2 alarm systeem op zit waarin een startonderbreker verwerkt is. De dealer geeft wel aan dat deze wel te omzeilen is via de canbus methode of key cloning.
Dan blijft de bearlock over. Afspraak voor inbouw staat voor vrijdag incl SCM Certificaat en keuring op het klasse 2 systeem incl. Certificaat

Nu nog de verzekering kiezen voor vrijdag.
Unive was ik van plan, maar deze is 10euro pm duurder dan een paar weken geleden toen ik erna keek.. Ze hadden wel als voorwaarde voor het eendagskenteken dat ik de autoverzekering bij ze afsluit. Jammer voor ze dan maar...
Anwb is, nu ik weet dat de auto een klasse 2 alarm systeem heeft, ook weer een optie. Ze hebben ook een verzekering met "veilig rijden", iemand daar ervaring mee?
Veel andere verzekeringen vallen af ivm geen aanschafwaarde regeling bij import en/of andere alarm klasses vereisten (of geen bearlock accepteren)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Jasps schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:55:
[..]
Anwb is, nu ik weet dat de auto een klasse 2 alarm systeem heeft, ook weer een optie. Ze hebben ook een verzekering met "veilig rijden", iemand daar ervaring mee?
Dat is toch met zo'n kastje in de auto? Je privacy verkopen, en het levert niet eens zoveel op. Ben zelf tegen deze vormen van korting - een stevige remactie kost je 'punten', maar dat is toch nog altijd beter dan een ander raken? Hard optrekken is ook 'onveilig' (waarom eigenlijk?), maar de halve rit op je telefoon staren heeft het kastje niet door. Ik zou het nooit willen dus.
Veel andere verzekeringen vallen af ivm geen aanschafwaarde regeling bij import en/of andere alarm klasses vereisten (of geen bearlock accepteren)
Independer of tussenpartijen al benaderd? Ook kan je wellicht via de dealer verzekeren?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anakha
Het gaat om correlatie. Dat hoeft niet op jou individueel van toepassing te zijn, maar uitgesmeerd over een bevolking is het logisch. Wie vaak stevig moet remmen, anticipeert blijkbaar niet zo goed op wat anderen gaan doen, of komt vaak op locaties met veel idioten of een belabberde weginrichting. Voor de verzekeringsmaatschappij maakt het niet uit of het dan aan jou ligt of aan de rest, feit is dat hun risico toeneemt en de premie dus omhoog moet.

Wie hard optrekt maakt het zichzelf en anderen ook weer moeilijker om goed te anticiperen. Als je jezelf vrij wilt pleiten kun je daar dus ook stellen dat jouw premie dan verdorie omhoog gaat omdat anderen niet goed kunnen omgaan met jouw rijstijl. Voelt misschien niet eerlijk, maar is vanuit de verzekeringsmaatschappij heel logisch. En als je het combineert met het feit dat vrijwel iedereen de eigen rijvaardigheid overschat, is het ook logisch dat ze niet afgaan op jouw eigen inschatting van hoe veilig het is wat je doet, maar puur kijken naar de statistische samenhang van bepaald rijgedrag met schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasps
Anwb past inderdaad een kastje toe. Ik heb uiteindelijk toch bij unive de verzekering afgesloten, incl pakket korting en nog 5% extra korting na aanmelden bij Fc twente nieuwsbrief voor collectiviteitskorting (hier kwam Unive zelf mee), is de premie lager dan de "normale anwb" verzekering.
Daar komt nog bij dat 10% extra "veilig rijden" korting mogelijk is met de unive app, waarbij de medewerkster aangaf dat je elke rit met slechte score gewoon kan en moet verwijderen :-)
Unive heeft ook geen kastje zoals Anwb wel vereist.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Jasps schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:55:
Bedankt voor de input!

Ik ben er erachter gekomen dat er al een klasse 2 alarm systeem op zit waarin een startonderbreker verwerkt is. De dealer geeft wel aan dat deze wel te omzeilen is via de canbus methode of key cloning.
Dan blijft de bearlock over. Afspraak voor inbouw staat voor vrijdag incl SCM Certificaat en keuring op het klasse 2 systeem incl. Certificaat

Nu nog de verzekering kiezen voor vrijdag.
Unive was ik van plan, maar deze is 10euro pm duurder dan een paar weken geleden toen ik erna keek.. Ze hadden wel als voorwaarde voor het eendagskenteken dat ik de autoverzekering bij ze afsluit. Jammer voor ze dan maar...
Mijn vrouw en ik hebben met 2 auto's de ANWB Veilig Rijden autoverzekering ruim een jaar gehad. Conclusie: niet doen.

Het idee is leuk en waardeer ik ook enorm, maar als je een keer uit moet wijken of echt hard moet remmen ben je al je voordeel kwijt. Het werkt zo dat je elke 10 dagen een nieuwe score krijgt en om écht voordeel te halen tov een normale verzekering moet je wel 90+ scoren (op de 100). Maar de periode loopt een kwartaal en als je in 1x 10 dagen een slechte score haalt, vergeet dan maar dat je nog korting kan krijgen. Zelfs bij 90 scores in die 10 dagen periodes kruip je dan bij een 60-70 score met 1 of 2 omhoog.

Hiermee rijd je echt niet relaxt, trek je op als een oma, mag je bochten alleen nemen alsof je emmers water tot de rand gevuld in je auto hebt en dus nooit enige fout erin maken. Ja, er is wel een klein beetje marge, maar dan haal je niet de 90+ scores, wij haalden vaak rond de 80-85 met echt erop letten en dat leverde maar een paar schamele euro's per maand per auto op.

En als je een keer hard hebt moeten remmen en/of uit hebt moeten wijken, dan denkt de app dus dat je niet anticipeert en is dat gelijk veel minpunten. Ik meen dat je bij 70 op €0 korting uitkomt en daaronder moet je zelfs terugbetalen.

Wij zijn gestopt omdat ik binnen een kort tijdsbestek van pakweg een maand 2x hard heb moeten remmen vanwege iemand die mij voorlangs kruiste op de snelweg en precies op dat moment iedereen ervoor moest remmen en een andere keer omdat een fietser door rood reed en vlak voor mij opdook. Met de ANWB gebeld en ze konden er niks aan doen, waarop ik zei: ok zet dan maar om in de normale verzekering. Dat mag elke dag net als opzeggen. En vervolgens ben ik verder gaan kijken en bleek ik bij Univé goedkoper uit te zijn dan bij ANWB Veilig Rijden met maximale korting (die je nooit haalt).

Wat ik overigens ook merkte en ik gevaarlijk vond toen ik mezelf erop betrapte is doordat continu die verzekering in mijn hoofd zat, ik ook bij situaties onbewust minder hard ging remmen waardoor het soms krapper werd dan de bedoeling was, wat natuurlijk nooit de bedoeling is.

Het gebrek aan enige context en het hard afstraffen bij geen eigen fouten is wat mij heeft doen stoppen met deze vorm van verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Jasps schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:06:
Anwb past inderdaad een kastje toe. Ik heb uiteindelijk toch bij unive de verzekering afgesloten, incl pakket korting en nog 5% extra korting na aanmelden bij Fc twente nieuwsbrief voor collectiviteitskorting (hier kwam Unive zelf mee), is de premie lager dan de "normale anwb" verzekering.
Daar komt nog bij dat 10% extra "veilig rijden" korting mogelijk is met de unive app, waarbij de medewerkster aangaf dat je elke rit met slechte score gewoon kan en moet verwijderen :-)
Unive heeft ook geen kastje zoals Anwb wel vereist.
Dan gebruikt Univé je telefoon en daar moet je mee oppassen, want ANWB gebruikt bij de 1e verzekering een kastje in de OBD-poort, maar bij een 2e verzekering (bij 2 auto's zoals bij ons) een BT dongle die puur als identificatie geldt.

Maar mijn vrouw hield haar telefoon in haar damestas die op de grond stond. En de eerste maanden echt waardeloze scores én zelfs terug moeten betalen. Na bellen met ANWB erachter gekomen dat je dus je telefoon moet fixeren, ook niet losjes in een bekerhouder, maar echt in een houder anders naai je jezelf door het bewegen/schudden van je telefoon wat met de gyroscoop opgenomen wordt en als slecht rijgedrag geregistreerd wordt.

Ok, bij Univé kan je blijkbaar je slechte ritten verwijderen, maar dan nog: als de registratie al niet goed is doordat je telefoon blijkbaar de registrerende gyroscoop is, dan krijg je nooit een goede score natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:56

Videopac

Rommelt wat aan.

MooDyBLueS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:38:
[...]

Dan gebruikt Univé je telefoon en daar moet je mee oppassen, want ANWB gebruikt bij de 1e verzekering een kastje in de OBD-poort, maar bij een 2e verzekering (bij 2 auto's zoals bij ons) een BT dongle die puur als identificatie geldt.

Maar mijn vrouw hield haar telefoon in haar damestas die op de grond stond. En de eerste maanden echt waardeloze scores én zelfs terug moeten betalen. Na bellen met ANWB erachter gekomen dat je dus je telefoon moet fixeren, ook niet losjes in een bekerhouder, maar echt in een houder anders naai je jezelf door het bewegen/schudden van je telefoon wat met de gyroscoop opgenomen wordt en als slecht rijgedrag geregistreerd wordt.

Ok, bij Univé kan je blijkbaar je slechte ritten verwijderen, maar dan nog: als de registratie al niet goed is doordat je telefoon blijkbaar de registrerende gyroscoop is, dan krijg je nooit een goede score natuurlijk.
Wat een slecht systeem.
Het wachten is alleen nog op de ontdekking dat alle (persoonlijke) data onversleuteld op een server in China opgeslagen wordt.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Videopac Eerste zin volledig mee eens, maar die persoonlijke data valt wel mee. Ik heb me erin verdiept en behoudens die 10-daagse cyclus waarin het aan jouw kenteken/polis gekoppeld wordt, zijn het voor de rest geanonimiseerde gegevens en zo worden ze erna ook op de grote hoop gegooid, zonder persoonlijke gegevens. Vervolgens zijn de datapunten dus nog in te zien maar niet meer te herleiden naar een persoon, auto of kenteken. Meer dat je het datapunt ziet: hier reed iemand van 7:10u tot 7:40u van Utrecht naar Amsterdam en heeft om 7:35u hard geremd. En ze geven aan Nederlandse servers hiervoor te gebruiken voor de data-opslag, iets wat ook een vereiste is vanuit de AVG bij dergelijke verwerking van gegevens (althans, EU, niet per se NL).

En tuurlijk snap ik de angst of terughoudendheid en het risico van datalekken, dat kan altijd, maar dat kan ook met de data die je Toyota al van je verzamelt als je een beetje recente Toyota rijdt met app-bediening. Daar zit geen verschil in. Dus vanuit dat oogpunt is het ook een beetje hypocriet om zo'n verzekeraar er hard op af te rekenen maar je eigen automerk er niet eens in te benoemen, nietwaar?

Want ik heb een Lexus UX 250h gehad, uit 2019, met app-bediening ook zodat ik kon zien waar de auto stond en een rit naar de ingebouwde navigatie sturen enzo. Na een tijdje heb ik alle data opgevraagd en dat was flink meer dan de verzekeraar opslaat. En ik heb toen (paar jaar geleden) niks kunnen vinden over waar Lexus/Toyota die data precies opslaat en een paar mailtjes gaf geen duidelijk antwoord, laat staan een verwijzing naar een privacy- en databeleid. Kan zijn dat het inmiddels verbeterd is, maar dan weet je dus hierbij dat het pakweg 3 jaar geleden nog niet bepaald goed geregeld was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 20:51
Wellicht dat de kenners mij verder kunnen helpen.
Corrola 1.8hybrid, verbruik is sinds een maand of twee gezakt naar volgens de boordcomputer 1:17,8, mijn eigen berekening bij de pomp laat 1:17 zien (maar je weet nooit exact wanneer het pistool afslaat natuurlijk).
Ik dacht eerst dat het misschien aan het dagelijks gebruik van de auto lag, maar nu over langere periode blijft het hierop hangen.

Voorheen reed ik zonder problemen tussen de 1:21 en 1:24 afhankelijk van het aantal snelweg kilometers vs bebouwde kom. Ik heb wel de indruk dat de auto bijna permanent de motor laat draaien en volgens de grafsiche weergave op de accu als op de wielen. Herinner met uit het verleden dat zelfs op de snelweg bij een kleine helling ofzo ik elektrisch zag bij springen, kom nu niet meer voor. Blijven natuurlijk grafische plaatjes maar ik kan met niet aan deze indruk onttrekken.

Zijn er zaken die ik zelf kan checken? Vind er op het grote internet niet heel veel over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Geen foutcodes?
Kan de auto nog wel volledig elektrisch rijden?

En, misschien te voor de hand liggend: heb je al eerder een winter het verbruik gevolgd van deze auto? Als het koud is verbruikt hij duidelijk meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

thefox154 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:06:
Wellicht dat de kenners mij verder kunnen helpen.
Corrola 1.8hybrid, verbruik is sinds een maand of twee gezakt naar volgens de boordcomputer 1:17,8, mijn eigen berekening bij de pomp laat 1:17 zien (maar je weet nooit exact wanneer het pistool afslaat natuurlijk).
Ik dacht eerst dat het misschien aan het dagelijks gebruik van de auto lag, maar nu over langere periode blijft het hierop hangen.

Voorheen reed ik zonder problemen tussen de 1:21 en 1:24 afhankelijk van het aantal snelweg kilometers vs bebouwde kom. Ik heb wel de indruk dat de auto bijna permanent de motor laat draaien en volgens de grafsiche weergave op de accu als op de wielen. Herinner met uit het verleden dat zelfs op de snelweg bij een kleine helling ofzo ik elektrisch zag bij springen, kom nu niet meer voor. Blijven natuurlijk grafische plaatjes maar ik kan met niet aan deze indruk onttrekken.

Zijn er zaken die ik zelf kan checken? Vind er op het grote internet niet heel veel over.
Accu netjes laten checken (https://data.toyota.nl/ho...de-zekerheid-controle.pdf)?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 20:51
W13k3 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:28:
Geen foutcodes?
Kan de auto nog wel volledig elektrisch rijden?

En, misschien te voor de hand liggend: heb je al eerder een winter het verbruik gevolgd van deze auto? Als het koud is verbruikt hij duidelijk meer
Vorig jaar winter niets bijzonders gemerkt, nu viel het gewoon op omdat het gemiddelde heel hard oploopt waar dat vorig jaar stabiel bleef. Auto wordt 4 dit jaar, heb hem nu in mei twee jaar. Dan is hij ook aan de beurt voor zijn onderhoud. Misschien dan maar even wat eerder inplannen.

Rijdt nog wel volledig elektrisch als ik het 'forceer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Als hij nog volledig elektrisch kan rijden en je geen foutcodes hebt is de HV accu in principe goed.

Bandenspanning gecontroleerd? Geen vastzittende remklauw of iets anders wat het verbruik ongemerkt doet oplopen?

We hebben wel redelijk koude dagen gehad, misschien dat het gewoon meer opvalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 06:18

dbzfan

Nee.

In de winter rijd ik ook 1 op 17 met mijn Auris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Winter 1 op 17/17 en zomer 1 op 21 is geen gek verschil hoor. Maar @thefox154 als je het zeker wilt weten, bespreek het dan met je dealer en laat desnoods de hybride zekerheidscheck uitvoeren. €69,95 bij een onderhoudsbeurt staat er, wat suggereert dat het los meer kost.

En even verder denkend: laat je in de afgelopen periode de auto warm draaien tijdens het krabben? Heb je een uitvoering waarbij je de auto van afstand kan voorverwarmen en gebruik je die? Dit zijn namelijk twee enorme verbruikers.

Zelfs zonder dat is het zo dat de hybride accu in de winter significant minder optimaal werkt waardoor je bijv. in de winter merkt dat je vrijwel nooit met een koude start elektrisch weg kan rijden, de ICE slaat er praktisch altijd bij aan. Deels omdat het hele hybridesysteem moet opwarmen, deels omdat dat nodig is om de gevraagde warmte in het interieur te krijgen en ook zaken als stoel- en stuurverwarming moeten qua energie natuurlijk ergens vandaan komen. Volgens mij is het bij de nieuwere hybridegeneraties wel zo dat die primair uit de HV accu komen, maar die raakt ook een keer leeg en in de winter nog sneller dan in de zomer.

Als ik kijk naar mijn laatste hybride auto, de Lexus UX 250h, dan haalde ik in de winter 1 op 15-16 en in de zomer 1 op 18-19. Vergelijkbaar verschil met jouw Corolla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand al wat over de remmen gezegd ;)

De remschijven/remblokken worden bij een hybride maar weinig gebruikt, kunnen ook gaan aanlopen. Af en toe op een afrit even naar N schakelen (zodat hij niet afremt op de accu) en flink op de rem is een goede preventieve actie.

Verwarming kost ook extra brandstof. Zet met nog koude motor bij het stoplicht de climate control maar eens uit/helemaal omlaag qua temperatuur, geheid dat hij gelijk naar EV springt omdat er geen warmtevraag meer is ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2025 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
MooDyBLueS schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:31:
laat desnoods de hybride zekerheidscheck uitvoeren.
Daar zou ik niet te veel van voorstellen:
Het rapport is heel 'zuinig' met gegevens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwjJyhyzACEfSJm-NalP3-_cTQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bndw0hoaisGFdlyLZcLfN8T.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 159 ... 166 Laatste