Zou me er niet teveel zorgen over maken. Zoals @Thasaidon al zegt kan je altijd gebruik maken van Android Auto / Apple Carplay. En eerlijk gezegd vind ik dat superieur t.o.v. het Toyota systeem. Ze hebben in de loop der jaren best e.e.a. verbeterd maar sinds er Apple Carplay in m'n Corolla TS zit heb ik nooit meer terug gekeken naar het Toyota systeem.TeunVR schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:12:
Klopt het dat Smart Connect de eerste 4 jaar inclusief is?
Weet iemand al wat daarna de kosten gaan zijn?
Vind t eigenlijk wel bijzonder dat bij een dure auto zoals een Corolla TS navigatie na 4 jaar stopt met werken als je geen abbo neemt.
Wat valt er dan nog meer weg eigenlijk?
@Denman
Ik neem aan dat jij dan wel het Smart Connect Meidasysteem in je TS hebt?
Ik had namelijk nog het oude Touch2&Go systeem (Corolla TS 2019) en ja, dan is AA of ACP zeker superieur.
Persoonlijk vind ik het nieuwe SCM systeem zeker een verbetering, en binnen NL werkt de navigatie ook prima.
Vooral "kruispunt begeleiding" (of hoe het ook heet) vind ik erg prettig in het Toyota systeem.
AA gebruik ik voornamelijk tijdens vakanties in het binnenland van bv Frankrijk, want daar laat de Toyota navigatie nog wel eens steken vallen.
Ik neem aan dat jij dan wel het Smart Connect Meidasysteem in je TS hebt?
Ik had namelijk nog het oude Touch2&Go systeem (Corolla TS 2019) en ja, dan is AA of ACP zeker superieur.
Persoonlijk vind ik het nieuwe SCM systeem zeker een verbetering, en binnen NL werkt de navigatie ook prima.
Vooral "kruispunt begeleiding" (of hoe het ook heet) vind ik erg prettig in het Toyota systeem.
AA gebruik ik voornamelijk tijdens vakanties in het binnenland van bv Frankrijk, want daar laat de Toyota navigatie nog wel eens steken vallen.
[ Voor 12% gewijzigd door Thasaidon op 23-12-2024 10:57 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Nee heb nog het Touch2&Go systeem, helaas. Ik zie ook zeker de verbeteringen wel die met Smart Connect doorgevoerd zijn. Maar met Apple Carplay heb ik gewoon alles wat ik nodig heb: altijd up to date kaarten met Google Maps, Spotify, Whatsapp, etc.
Ik heb eerlijk gezegd nog geen ervaring met (lange tijd) navigeren met SMC, maar zo te horen zit dat wel goed
Ik heb eerlijk gezegd nog geen ervaring met (lange tijd) navigeren met SMC, maar zo te horen zit dat wel goed
Niet helemaal, want Connected Services is bijvoorbeeld ook het via de app kunnen voorverwarmen van je auto. Voor mij is dat anno 2024 een must-have sinds ik daaraan gewend ben geraakt.Denman schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:48:
[...]
Zou me er niet teveel zorgen over maken. Zoals @Thasaidon al zegt kan je altijd gebruik maken van Android Auto / Apple Carplay. En eerlijk gezegd vind ik dat superieur t.o.v. het Toyota systeem. Ze hebben in de loop der jaren best e.e.a. verbeterd maar sinds er Apple Carplay in m'n Corolla TS zit heb ik nooit meer terug gekeken naar het Toyota systeem.
Nu weet ik niet hoe het bij de Toyota's van nu zit, maar fabrikanten hebben hier verschillende kijk op. Onze Kia bijv. heeft 7 jaar gratis connected services (icm 7 jaar garantie valt dat samen) en daarna moet je betalen, wat het gaat kosten is nog niet bekend omdat de auto uit 2020 is en dat het jaar is dat ze ermee begonnen zijn, maar de dealer gaf wel aan dat in de VS daar wel al betaalde abo's voor zijn gekomen en dat voorverwarmen juist een van de opties is die betaald wordt.
Verder ben ik het wel met je eens, ware het niet dat je natuurlijk altijd de keuze kan maken dat wanneer je het Toyota systeem erg fijn vindt en je daar opties in gebruikt die met connected services te maken hebben, dat je dan alsnog tzt het abo kan afsluiten. Maar wil je niet voor een abo betalen, dan lijkt het mij absoluut geen ramp om Apple CarPlay of Android Auto te gebruiken, heb je ook de keuze tussen de vele navigatie opties: Apple Maps, Google Maps, Waze, Here Maps, etc. Zelf ben ik zelfs voorstander van CarPlay icm muziek, de beste uitvinding voor auto's sinds het wiel. Ok, lichtelijk overdreven wellicht.
Als je het niet meer zou hebben, is dat natuurlijk gewoon een kwestie van ontwennenMooDyBLueS schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:12:
[...]
Niet helemaal, want Connected Services is bijvoorbeeld ook het via de app kunnen voorverwarmen van je auto. Voor mij is dat anno 2024 een must-have sinds ik daaraan gewend ben geraakt.
2 jaar geleden had ik al deze opties helemaal niet, dus ik zou ook zonder kunnen.
Maar dat is dus persoonlijk.
Haha ja tuurlijk, als het echt moet...Thasaidon schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:54:
[...]
Als je het niet meer zou hebben, is dat natuurlijk gewoon een kwestie van ontwennen![]()
2 jaar geleden had ik al deze opties helemaal niet, dus ik zou ook zonder kunnen.
Maar dat is dus persoonlijk.
Maar laat ik hem voor de gein iets verder trekken dan 2 jaar geleden.
Zou jij nog kunnen leven met een auto zonder automaat, zonder cruise control, zonder airco/climate control, zonder navi in welke vorm dan ook, zonder BT/USB, zonder zoiets als lane departure assist?
Rij ik regelmatig in, 5-bak, handmatig en geen van al die luxe fratsen die stuk kunnen gaanMooDyBLueS schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:54:
Zou jij nog kunnen leven met een auto zonder automaat, zonder cruise control, zonder airco/climate control, zonder navi in welke vorm dan ook, zonder BT/USB, zonder zoiets als lane departure assist?
Gewoon om het 'echte autorijden' niet te vergeten
De Toyota?
Geen USB, geen BT (wel om te bellen/carkit), geen lane departure en geen ....
En de navi van Toyota (op DVD's uit 2016) loopt ook al 9 jaar achter
Kan dus prima
Nou, de navigatie van mijn Toyota loopt minimaal vier jaar achter (volgens mij laatste update uit 2019/2020?) en dat werd zo'n probleem dat ik er een Android Auto-kastje ingebouwd heb. Ik werd vaak verkeerd gestuurd omdat veel nieuwe/veranderde (snel)wegen niet bekend zijn in dat verouderde systeem.LooneyTunes schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:54:
[...]
Rij ik regelmatig in, 5-bak, handmatig en geen van al die luxe fratsen die stuk kunnen gaan
Gewoon om het 'echte autorijden' niet te vergeten. Maar dan wel luchtgeveerd met bollen natuurlijk. (en een trekhaak!)
De Toyota?
Kan dus prima
Zou ik zonder kunnen? Waarschijnlijk wel. Maar het is wel handig.
Verder ook eens, hoor: de meeste automatische/"luxe" zaken kunnen mij gestolen worden, behalve de airco, automaat en cruise control.
Daar heb je wel een punt hoor, als je zoiets als een mooie FJ40 hebt of mijn persoonlijke favoriet onder de Toyota/Lexus klassiekers de LS400, dan snap ik heel goed dat je daar bewust voor kiest, al is die LS400 stiekem ook al best luxe voor z'n tijd.LooneyTunes schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:54:
[...]
Rij ik regelmatig in, 5-bak, handmatig en geen van al die luxe fratsen die stuk kunnen gaan
Gewoon om het 'echte autorijden' niet te vergeten. Maar dan wel luchtgeveerd met bollen natuurlijk. (en een trekhaak!)
De Toyota?
Kan dus prima
Anders gezegd: bij een klassieker/hobby-auto/liefhebbersauto gaat het puur om de auto zelf natuurlijk, dat ben ik met je eens. Maar bij de gemiddelde moderne Toyota (of het nu een 2014 of 2024 model is) willen de meeste mensen toch wel iets van dergelijke opties. En als je nu zeg een nieuwe Corolla uitzoekt, denk ik dat weinig mensen zullen zeggen: die wil ik zonder CC, A/C, BT, etc.
Ik snap je punt hoor en tuurlijk... als we eenmaal aan dingen gewend zijn willen we die ook graag houden.MooDyBLueS schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:54:
[...]
Dart heb ik ook. Vooral met het al jaren thuiswerken vanwege Corona.
Maar niet alles is voor mij een must.
Als de vrouw de auto nodig heeft, pak ze onze Corolla Cross, want die vind ze veel fijner.
Ik uiteraard ook (op een aantal systemen na), maar ik stap net zo goed in onze "spartaanse" Aygo, wat een handbak is en veel van die luxe systemen niet in zit.
Geen navigatie, geen AA/ACP, geen usb, geen cruise control. etc...
En dat rijd voor mij ook gewoon prima (muv de lage instap/zit).
Telefoon in de houder, via BT de muziek aan (dat dan weer wel
Net als "vroegàh".
Daar heb gewoon een losse Tomtom voor. (als het nodig is) En die sleep ik ook mee naar de Citroën.Tarax schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:30:
Nou, de navigatie van mijn Toyota loopt minimaal vier jaar achter (volgens mij laatste update uit 2019/2020?) en dat werd zo'n probleem dat ik er een Android Auto-kastje ingebouwd heb.
Maar een android kastje staat bij mij ook op de planning. Het touchscreen begint kuren te vertonen (blind-spots) en de volumeknop weet af en toe niet of-ie linksom of rechtsom gedraaid wordt.
De automaat (zeker de CVT) is ideaal met de CC. Het enige wat ik mis zijn bepaalde geheugen settings voor de CC. (Waar zijn de knopjes met 50-80-100-custom).Verder ook eens, hoor: de meeste automatische/"luxe" zaken kunnen mij gestolen worden, behalve de airco, automaat en cruise control.
Afgelopen jaar een dagje in een Yaris gereden, met alle toeters en bellen, die probeerde mij van de dijk te rijden door de rare belijning op de weg (bij tegenliggers heb je regelmatig 2 banden in de berm).
Neuh... Dan maar niet
Mijn androidkastje gebruikt gewoon het al bestaande scherm, dus problemen met het touchscreen (heb ik ook een beetje) lost dit ding niet op.LooneyTunes schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:08:
[...]
Daar heb gewoon een losse Tomtom voor. (als het nodig is) En die sleep ik ook mee naar de Citroën.
Maar een android kastje staat bij mij ook op de planning. Het touchscreen begint kuren te vertonen (blind-spots) en de volumeknop weet af en toe niet of-ie linksom of rechtsom gedraaid wordt.
ik denk eerder aan het compleet vervangen van de radio.Tarax schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:48:
Mijn androidkastje gebruikt gewoon het al bestaande scherm, dus problemen met het touchscreen (heb ik ook een beetje) lost dit ding niet op.
Zoiets als dit bij BOL. (even een random radio voor de auris)
:strip_exif()/f/image/gXYcn2kAVzqG3VoN6GJtriiI.png?f=user_large)
Maar daar ga ik in de lente, als het mooi weer is, mij nog eens op storten.
@Tarax heb jij zo'n kastje zelf ingebouwd? Ik heb er hier nog 1 liggen (van Ali) die ik nog moet inbouwen, maar ik blijf het uitstellen. Is het beetje te doen?
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
In mn Prius 3 heb ik zoiets ingebouwd. Het werkt prima. Ik heb nog een Prius 3 waar Parking Assist op zit en die heeft daarvoor wel de radio nodig. Dus bij vervangen werkt dat niet meer. Ook is de achteruitrijcamera een ander voltage dacht ik. Dus daarvoor is dan een converter nodig.LooneyTunes schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:14:
[...]
ik denk eerder aan het compleet vervangen van de radio.
Zoiets als dit bij BOL. (even een random radio voor de auris)
[Afbeelding]
Maar daar ga ik in de lente, als het mooi weer is, mij nog eens op storten.
Heeft die Touch 2 bijv verbruik aflezen en andere instellingen op de radio zitten? Dan vraag ik me af hoe dat weergegeven wordt al hebben sommige wel een optie om de canbus uit te lezen.
Ja, zelf gedaan (niet van Ali maar motrade).MisterMailman schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:04:
@Tarax heb jij zo'n kastje zelf ingebouwd? Ik heb er hier nog 1 liggen (van Ali) die ik nog moet inbouwen, maar ik blijf het uitstellen. Is het beetje te doen?
Ik heb op YT even gekeken hoe ik m'n dashboard open moet maken (kan bij mij gewoon met de blote handen, RAV4 2019) en hoe alles los/eruit moet om overal bij te komen.
Ik ben helemaal niet zo technisch, maar het was vrij eenvoudig en eigenlijk zo gedaan.
Ik ben momenteel op zoek naar een tweedehands auto tussen een Toyota en KIA (binnen 25k-30k euro), ik zag dat Toyota 10 jaar garantie biedt naast de 3-5 jaar fabrieksgarantie, wat mooi is, maar ik ben niet zeker over de KIA. Zijn de Corolla TS-modellen (2022/2023-2024) betrouwbaar en veilig voor langdurig gebruik? En als er iets kapot gaat, hoe zijn de servicekosten, zijn ze te duur? Ik rij ongeveer 13.000-15.000 km/j, dus ik vraag me af of dit een goede keuze is, of dat een KIA een betere optie is voor functies in vergelijking met prijsverhouding en betrouwbaarheid. Graag wat inzicht
[ Voor 14% gewijzigd door zeren op 30-12-2024 02:53 ]
Inmiddels antwoord van Louwman 🤪TeunVR schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:12:
Weet iemand al wat daarna de kosten gaan zijn?
Tijdens de eerste 4 jaar kun je genieten van de navigatieservice. Tegen het einde van die periode is het een betaalproduct en zal vanuit Toyota Nederland duidelijk worden wat de prijs bedraagt.
Ik heb er inmiddels ook 2 ingebouwd (CHr en Rav4). Was echt binnen een half uur te doen. Even op YouTube kijken hoe je het Dashboard los kan klikken en dan is het zo gedaan.MisterMailman schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:04:
Ik heb ooit wel eens de tip gelezen om panelen los te halen als het buiten iets warmer is ivm vergroten van het afbreken van plastic klipjes & kou. Maar voor het dashboard vond ik het wel meevallen qua slapte van de klipjes.
©2004
TeunVR schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:05:
Tijdens de eerste 4 jaar kun je genieten van de navigatieservice. Tegen het einde van die periode is het een betaalproduct en zal vanuit Toyota Nederland duidelijk worden wat de prijs bedraagt.
Wat een debiele regeling. Dus je koopt een auto met daarin een product wat je maar 4 jaar mag gebruiken (terwijl een auto ca 20 jaar mee kan), zonder dat je weet wat dat product na die 4 jaar gaat kosten?

Ik zou de verkoper vriendelijk bedanken en vragen mij te bellen wanneer ie wél weet wat het de komende 20 jaar gaat kosten.
Het wordt tijd dat de consumenten aan de fabrikanten laten weten dat ze op niet gesteld zijn op dergelijke fratsen.
Overigens gaat dit ook op andere gebieden (en merken) hartstikke fout: Fabrikanten zijn wettelijk verplicht minimaal 10 jaar reservedelen te kunnen leveren (zie https://www.europe-consom...re-parts-and-repairs.html), maar slapende ambtenaren hebben verzuimd de navigatiekaarten daar onder te laten vallen.
Met als gevolg dat een auto als je mazzel hebt tijdens de eerste vier jaar updates krijgt, en volgende eigenaren met een verouderd systeem mogen werken.
Technisch is er immers geen enkele belemmering om ook updates voor de oude systemen uit te brengen.
[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 31-12-2024 10:02 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een typisch Louwman antwoord, waar je dus niets mee kan.TeunVR schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:05:
[...]
Inmiddels antwoord van Louwman 🤪
Die 10 jaar garantie geldt alleen als de Toyota dealer-onderhouden is en al zijn beurten heeft gekregen.zeren schreef op maandag 30 december 2024 @ 02:36:
Ik ben momenteel op zoek naar een tweedehands auto tussen een Toyota en KIA (binnen 25k-30k euro), ik zag dat Toyota 10 jaar garantie biedt naast de 3-5 jaar fabrieksgarantie, wat mooi is, maar ik ben niet zeker over de KIA. Zijn de Corolla TS-modellen (2022/2023-2024) betrouwbaar en veilig voor langdurig gebruik? En als er iets kapot gaat, hoe zijn de servicekosten, zijn ze te duur? Ik rij ongeveer 13.000-15.000 km/j, dus ik vraag me af of dit een goede keuze is, of dat een KIA een betere optie is voor functies in vergelijking met prijsverhouding en betrouwbaarheid. Graag wat inzicht
Toyota is een zeer betrouwbaar merk, geldt voor alle modellen. En op hybride gebied staat Toyota nog altijd op eenzame hoogte.... KIA is zeker ook niet verkeerd maar toch niet mijn ding.
Ik heb diverse Toyota's (van Starlet/Corolla (diverse modellen)/Yaris en nu C-HR) gehad, nooit buitensporige reparaties o.i.d. gehad, gewoon betaalbare beurten en altijd goede service bij de diverse dealers. Daarom kan ik je zeker de Toyota Corolla aanraden (ga eens proefrijden, je bent verkocht).
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Knip
[ Voor 98% gewijzigd door Tijmen op 31-12-2024 16:29 . Reden: Quote vergeten ]
Klopt niet helemaal. Wanneer de fabrieksgarantie is verlopen kan je de garantie elk jaar verlengen tot een maximum van 10 jaar. Bijvoorbeeld 5 jaar fabriek + 5 extra. De enigste voorwaarden die Toyota stelt is dat de beurt door een erkende garage wordt uitgevoerd. Rij je vervolgens 1 maand probleemloos rond dan gaat je extra garantie in. Die kan je dan weer elk jaar verlengen door een beurt.PeepPeepPeep schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:48:
[...]
Die 10 jaar garantie geldt alleen als de Toyota dealer-onderhouden is en al zijn beurten heeft gekregen.
Het maakt dus niet uit hoe de auto in het verleden is onderhouden. Zo lang hij maar in Europa op de markt is gebracht en geen import uit bijvoorbeeld de VS is.
Kleine, maar significante, correctie: het hoeft niet bij een Toyota dealer onderhouden te zijn. Het moet bij een dealer of garage onderhouden zijn "volgens de Toyota standaarden".PeepPeepPeep schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:48:
[...]
Die 10 jaar garantie geldt alleen als de Toyota dealer-onderhouden is en al zijn beurten heeft gekregen.
Toyota is een zeer betrouwbaar merk, geldt voor alle modellen. En op hybride gebied staat Toyota nog altijd op eenzame hoogte.... KIA is zeker ook niet verkeerd maar toch niet mijn ding.
Ik heb diverse Toyota's (van Starlet/Corolla (diverse modellen)/Yaris en nu C-HR) gehad, nooit buitensporige reparaties o.i.d. gehad, gewoon betaalbare beurten en altijd goede service bij de diverse dealers. Daarom kan ik je zeker de Toyota Corolla aanraden (ga eens proefrijden, je bent verkocht).
Als we de tekst uit de huidige voorwaarden (pdf) erbij pakken, dan staat er letterlijk het volgende:
Welke partijen dan gelden als erkend dealer weet ik echter niet, misschien zoiets als Bosch Car Service? Er moet vast ergens zwart op wit staan wat Toyota ziet als erkend reparateur namelijk, dat kan ik echter zo niet vinden. Een snelle zoekactie levert me wel bijv. het volgende willekeurige resultaat op die claimt erkend reparateur te zijn:De garantie binnen het Toyota 10 jaar garantieprogamma wordt automatisch verstrekt na het uitvoeren van het onderhoud volgens fabrieksvoorschriften bij een officiele Toyota dealer of erkend reparateur in Nederland.
https://www.versteegbuurman.com/onderhoud-en-reparatie/
Toyota heeft naast de officiele dealers nog een service netwerk, welke geen officiele dealerschap mag voeren. Dit zijn Toyota erkende officiele service dealers, welke bedoeld zijn voor het onderhouds, mits je de 10 jaar garantie wilt blijven kunnen behouden.
Ook wel logisch want een niet erkende dealer, c.q. reparateur zal niet aan alle specifieke Toyota vereiste voorwaarden voldoen.
Een recente dealer welke helaas niet meer de officiele dealerschap mag voeren is de hierboven al enige malen benoemde Peterman uit Enschede/Oldenzaal. Zij zijn per omgaande een erkende officiele service dealer geworden binnen de Toyota NL.
Ook wel logisch want een niet erkende dealer, c.q. reparateur zal niet aan alle specifieke Toyota vereiste voorwaarden voldoen.
Een recente dealer welke helaas niet meer de officiele dealerschap mag voeren is de hierboven al enige malen benoemde Peterman uit Enschede/Oldenzaal. Zij zijn per omgaande een erkende officiele service dealer geworden binnen de Toyota NL.
Afgelopen donderdag en vrijdag druk bezig geweest om de auto in te pakken voor vakantie. Daarbij vaak (10x+) de elektrische kofferbak van de Corolla open en dicht gedaan. Toen het tijd was om te vertrekken probeerde de auto nog remdruk op te bouwen maar na een trilling in het rempedaal verschenen er allemaal foutmeldingen op het display o.a. over het niet beschikbaar zijn van de parkeerrem. Helaas, accu leeg...
Toen ik de acculader wilde aansluiten kwamen we nog een "kadootje" tegen: Het bleek dat een steenmarter dankbaar gebruik heeft gemaakt van de aanwezige isolatie in de motorkap van de rolla. Gelukkig verder geen slangetjes aangevreten, maar wel 1/3e van de isolatie. Gelukkig konden we er wel mee op vakantie nadat we de losse delen van de isolatie hadden verwijderd. Wel een duur matje, 385 euro excl. montage
Binnenkort wordt de mat vervangen, daarna hopen dat dat beest weg blijft... Ik denk nog na over een marterverjager maar vraag me af of het echt veel effect gaat hebben.
Toen ik de acculader wilde aansluiten kwamen we nog een "kadootje" tegen: Het bleek dat een steenmarter dankbaar gebruik heeft gemaakt van de aanwezige isolatie in de motorkap van de rolla. Gelukkig verder geen slangetjes aangevreten, maar wel 1/3e van de isolatie. Gelukkig konden we er wel mee op vakantie nadat we de losse delen van de isolatie hadden verwijderd. Wel een duur matje, 385 euro excl. montage
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Dat is wel erg zuur! Echt klote beesten zijn dat. Hier zie ik ook nog weleens mensen gaas onder de auto leggen als ze geparkeerd hebben. Geen idee of dat werkt.BastiaanN schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:20:
Afgelopen donderdag en vrijdag druk bezig geweest om de auto in te pakken voor vakantie. Daarbij vaak (10x+) de elektrische kofferbak van de Corolla open en dicht gedaan. Toen het tijd was om te vertrekken probeerde de auto nog remdruk op te bouwen maar na een trilling in het rempedaal verschenen er allemaal foutmeldingen op het display o.a. over het niet beschikbaar zijn van de parkeerrem. Helaas, accu leeg...![]()
Toen ik de acculader wilde aansluiten kwamen we nog een "kadootje" tegen: Het bleek dat een steenmarter dankbaar gebruik heeft gemaakt van de aanwezige isolatie in de motorkap van de rolla. Gelukkig verder geen slangetjes aangevreten, maar wel 1/3e van de isolatie. Gelukkig konden we er wel mee op vakantie nadat we de losse delen van de isolatie hadden verwijderd. Wel een duur matje, 385 euro excl. montageBinnenkort wordt de mat vervangen, daarna hopen dat dat beest weg blijft... Ik denk nog na over een marterverjager maar vraag me af of het echt veel effect gaat hebben.
Ik zal aanstaande zaterdag een proefrit maken met de Touring Sport om te zien hoe hij aanvoelt, maar ik ben ook aan het twijfelen om misschien een VW Passat (benzine) te nemen, omdat ik momenteel in een oudere Passat Diesel rijd en het comfort in het interieur veel soepeler aanvoelt, maar ik zal kijken wat ik van de Touring Sport Toyota vind en misschien helpt me dat om een keuze te maken. Natuurlijk wint de Toyota het op het gebied van betrouwbaarheid/garantie denk ik, aangezien de VW slechts 1 jaar garantie biedt.PeepPeepPeep schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:48:
[...]
Ik heb het +/- anderhalf jaar geleden al wel eens gemeld in dit topic: Ik een Corolla TS 2.0 van eind 2021 en ik heb last van trillingen in de auto tussen de 100-140km/u.
Zowel met zomer- als met winterbanden. Meermaals opnieuw gebalanceerd, nieuwe voorbanden gekregen en uiteindelijk dynamisch belast laten balanceren. Met de zomerbanden had dat tot gevolg dat de trilling wat is "verschoven" naar een snelheid waarbij ik er minder last van heb, maar met m'n winterbanden is hij weer net zo hard terug. Ik had het inmiddels al een beetje geaccepteerd (ook omdat ik er met de zomerbanden nu minder hinder van heb) maar vind het nu met de winterbanden toch weer behoorlijk irritant.
Ik heb tijdens onderhoud (en tijdens een schadeherstel) een aantal verschillende Corolla TS'en mee gehad. 1.8 en 2.0 van het oude modeljaar, en 1.8 van het nieuwe modeljaar. Met 16", 17" en 18" velgen. Ik had eigenlijk het gevoel dat geen van deze auto's trillingsvrij is. En dan vergelijk ik het met ervaringen uit vorige auto's (Ford Focus, Volvo V40). Daarin heb ik het nooit zo ervaren.
Deelt iemand mijn ervaringen over trillingen in de auto?
Ik heb overigens heel sterk het idee dat het bij mij niet uit banden/velgen komt maar eerder uit de aandrijflijn of door resonanties in de hele koets.
Zowel met zomer- als met winterbanden. Meermaals opnieuw gebalanceerd, nieuwe voorbanden gekregen en uiteindelijk dynamisch belast laten balanceren. Met de zomerbanden had dat tot gevolg dat de trilling wat is "verschoven" naar een snelheid waarbij ik er minder last van heb, maar met m'n winterbanden is hij weer net zo hard terug. Ik had het inmiddels al een beetje geaccepteerd (ook omdat ik er met de zomerbanden nu minder hinder van heb) maar vind het nu met de winterbanden toch weer behoorlijk irritant.
Ik heb tijdens onderhoud (en tijdens een schadeherstel) een aantal verschillende Corolla TS'en mee gehad. 1.8 en 2.0 van het oude modeljaar, en 1.8 van het nieuwe modeljaar. Met 16", 17" en 18" velgen. Ik had eigenlijk het gevoel dat geen van deze auto's trillingsvrij is. En dan vergelijk ik het met ervaringen uit vorige auto's (Ford Focus, Volvo V40). Daarin heb ik het nooit zo ervaren.
Ik heb overigens heel sterk het idee dat het bij mij niet uit banden/velgen komt maar eerder uit de aandrijflijn of door resonanties in de hele koets.
En nog even iets heel anders:
Ik heb een hele tijd geleden eens gelezen dat mijn plaatselijke Toyota-dealer (Peterman, Enschede) zijn dealerschap zou gaan verliezen.
https://www.tubantia.nl/h...ur-over-hengelo~ac2e729d/
Daar heb ik verder helemaal geen communicatie over ontvangen, maar de dealer stuurt mij de laatste tijd twee keer een 'vage' brief en nog een keer een 'vaag' e-mailtje met deze tekst:
"Zoals je wellicht weet, is Toyota in Twente in ontwikkeling. Maar geen zorgen! We laten je weten dat Peterman jouw vertrouwde, officiële Toyota-service dealer is én blijft. Met meer dan 40 jaar ervaring en kennis van Toyota staan wij voor je klaar met alle diensten die je van ons gewend bent, zoals advies voor verkoop nieuw en gebruikte Toyota’s en onderhoud, reparatie en APK. Met altijd de belofte: tot 10 jaar garantie."
De brieven hadden ongeveer dezelfde strekking.
Omdat ik het nieuws ooit eens had gelezen, las ik deze wat mij betreft "vage" berichtgeving vanuit Peterman met wat extra belangstelling. De brieven komen zomaar uit de lucht vallen en roepen vraagtekens op. Waarom sturen ze dit rond? Ik meen nu ook ineens in de formuleringen op te merken dat er "Toyota-service dealer" staat, en niet meer gewoon "dealer".
Ook zie ik nu op de Toyota-website in de dealer locator dat Peterman nu alleen nog "Toyota erkend reparateur" is en geen "Toyota dealer" meer. Blijkbaar is Bennie Wilmink nu ineens de Toyota-dealer in Enschede?
Ik verbaas me een beetje over de communicatie van zowel Toyota (het gebrek aan communicatie) als Peterman (de vage bewoordingen en geen woord over het verliezen van het dealerschap).
Ik heb een hele tijd geleden eens gelezen dat mijn plaatselijke Toyota-dealer (Peterman, Enschede) zijn dealerschap zou gaan verliezen.
Daar heb ik verder helemaal geen communicatie over ontvangen, maar de dealer stuurt mij de laatste tijd twee keer een 'vage' brief en nog een keer een 'vaag' e-mailtje met deze tekst:
"Zoals je wellicht weet, is Toyota in Twente in ontwikkeling. Maar geen zorgen! We laten je weten dat Peterman jouw vertrouwde, officiële Toyota-service dealer is én blijft. Met meer dan 40 jaar ervaring en kennis van Toyota staan wij voor je klaar met alle diensten die je van ons gewend bent, zoals advies voor verkoop nieuw en gebruikte Toyota’s en onderhoud, reparatie en APK. Met altijd de belofte: tot 10 jaar garantie."
Omdat ik het nieuws ooit eens had gelezen, las ik deze wat mij betreft "vage" berichtgeving vanuit Peterman met wat extra belangstelling. De brieven komen zomaar uit de lucht vallen en roepen vraagtekens op. Waarom sturen ze dit rond? Ik meen nu ook ineens in de formuleringen op te merken dat er "Toyota-service dealer" staat, en niet meer gewoon "dealer".
Ook zie ik nu op de Toyota-website in de dealer locator dat Peterman nu alleen nog "Toyota erkend reparateur" is en geen "Toyota dealer" meer. Blijkbaar is Bennie Wilmink nu ineens de Toyota-dealer in Enschede?
Ik verbaas me een beetje over de communicatie van zowel Toyota (het gebrek aan communicatie) als Peterman (de vage bewoordingen en geen woord over het verliezen van het dealerschap).
Peterman is alle dealerschappen kwijt als het goed is ja. En dat zullen ze waarschijnlijk expres niet duidelijk communiceren want dan jagen ze hun eigen klandizie weg.Wouter! schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:30:
Hier met de Peugeot dealer (Broekhuis) ook gehad. Bleek ineens Hyundai geworden te zijn en de Citroën vestiging van Jansen & Van Kauwen om de hoek die heel PSA was gaan doen.
Nooit geen communicatie over geweest. Kwam er pas achter toen ik het telefoonnummer voor 'Peugeot Almere' googelde.
[ Voor 3% gewijzigd door Csotranme op 02-01-2025 14:57 ]
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Nee, wij hebben met onze Corolla TS 1.8 Executive uit 2019 nooit last gehad van trillingen. Niet met de 17" zomerbanden (originele Falcon(?) banden) dan wel de 16" winterbanden (Michelin).Wouter! schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:20:
Wij hebben bijna 4 jaar met veel plezier in de auto gereden zonder enig probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 02-01-2025 16:46 ]
Ik heb hierover wel een brief ontvangen van de importeur. Hierin stond inderdaad dat Peterman per 1-2025 geen Toyota dealer meer is. Bennie Wilmink zit in Hengelo (tegenover Van Mossel)Wouter! schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:30:
:strip_exif()/f/image/i1pF1jZbaCLDwDzVYDGdPXcD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door BastiaanN op 02-01-2025 18:19 ]
@Wouter! Ik zie dat er al gereageerd is door @BastiaanN , ikzelf heb precies ook een vergelijkende brief van de importeur van Toyota (Louwman & Parqui B.V.) ontvangen.
Met echter alleen info inzake Peterman, daar ik daar als vaste klant al een eeuwigheid kom. Peterman Enschedeis dan een Erkend Toyota Service Dealer geworden.
Rijd inmiddels in mijn 14e Toyota.
En in de brief wordt ik doorverwezen naar Drenth Almelo voor een nieuwe dan wel een Toyota Approved Occaision. Mooie omschrijving trouwens " Approved".
Ik neem aan dat mijn jaarlijkse onderhoudsbeurt bij Peterman dan gewoon voor de 10 jaar garantie kan blijven?
Trouwens daar mijn Y Cross van eind 2021 is, ben ik wel beniewd naar de naar 4 jaar aflopende inclusief zijnde servicediensten. Zonder Navi zou ik kunnen, zijn voldoende alternatiefen voor, echter ik hoop dat de verdere aanvullende diensten ook beschikbaar blijven, eventueel naar abo vorm. Gaat mij o.a. om de auto met de app te kunnen verwarmen, dat wil ik toch echt niet gaan missen.
Met echter alleen info inzake Peterman, daar ik daar als vaste klant al een eeuwigheid kom. Peterman Enschedeis dan een Erkend Toyota Service Dealer geworden.
Rijd inmiddels in mijn 14e Toyota.
En in de brief wordt ik doorverwezen naar Drenth Almelo voor een nieuwe dan wel een Toyota Approved Occaision. Mooie omschrijving trouwens " Approved".
Ik neem aan dat mijn jaarlijkse onderhoudsbeurt bij Peterman dan gewoon voor de 10 jaar garantie kan blijven?
Trouwens daar mijn Y Cross van eind 2021 is, ben ik wel beniewd naar de naar 4 jaar aflopende inclusief zijnde servicediensten. Zonder Navi zou ik kunnen, zijn voldoende alternatiefen voor, echter ik hoop dat de verdere aanvullende diensten ook beschikbaar blijven, eventueel naar abo vorm. Gaat mij o.a. om de auto met de app te kunnen verwarmen, dat wil ik toch echt niet gaan missen.
@dinandus Ja over dat erkende service dealer en 10 jaar garantie hebben we het onlangs nog in dit topic gehad. Het hoeft inderdaad geen Toyota dealer te zijn, een erkend servicepartner is goed genoeg. Maar check het vooral even bij Peterman en evt. Toyota Nederland indien je echt heel zeker van je zaak wilt zijn (wat mij geen slecht idee lijkt met zoiets als garantie).
Over de connectiviteit: als ik wat ik ervan weet en om me heen zie gebeuren bij ook andere merken en in andere landen waar ze een stuk minder coulant zijn dan 4 jaar 'gratis' connected services, dan kan je verwachten dat zoiets als voorverwarmen toch echt betaald gaat worden.
De gratis variant is meestal beperkt tot dingen als zien waar je auto staat, een adres naar de navi sturen, indien PHEV of BEV kijken wat de acculading is, dat soort dingen.
Maar dit is met de dikke disclaimer dat Toyota nog geen enkele auto heeft met dergelijke connectiviteit waarvoor we in NL inmiddels moeten betalen, dus de communicatie vanuit Toyota blijft tot die tijd dat ze het tzt zullen communiceren.
Persoonlijk snap ik het best als je er iets voor moet betalen, de auto heeft immers een 4G/5G simkaartje erin zitten en voor niks gaat de zon op. Zo ook alle servers die ervoor moeten draaien om zo'n app werkbaar te maken. Alleen al een sim-only kaartje bij een budgetprovider met zeer beperkte data kost je zomaar €5/mnd op z'n minst als het niet meer is. Dus een abonnementsprijs in die richting zou ik schappelijk vinden. Persoonlijk vind ik het tot €10/mnd nog te overwegen, al ligt het aan je auto in hoeverre het dat waard is, daarboven is het het sowieso niet waard.
Daarentegen: bij bijv. Tesla kan je maandelijks stopzetten en weer voor €9,99/mnd afsluiten voor de 'premium connectiviteit'. Stel je Yaris Cross (denk ik dat je bedoelt) heeft straks een abo nodig, als het je puur om voorverwarmen gaat kan je ook alleen zeg dec-feb het abonnementje afnemen. Zelfs bij €10/mnd kost het je dan maar €30 om de hele periode wanneer het nodig is hiervan gebruik te maken.
Maar nogmaals: het is en blijft nog even koffiedik kijken wat Toyota precies gaat doen.
Over de connectiviteit: als ik wat ik ervan weet en om me heen zie gebeuren bij ook andere merken en in andere landen waar ze een stuk minder coulant zijn dan 4 jaar 'gratis' connected services, dan kan je verwachten dat zoiets als voorverwarmen toch echt betaald gaat worden.
De gratis variant is meestal beperkt tot dingen als zien waar je auto staat, een adres naar de navi sturen, indien PHEV of BEV kijken wat de acculading is, dat soort dingen.
Maar dit is met de dikke disclaimer dat Toyota nog geen enkele auto heeft met dergelijke connectiviteit waarvoor we in NL inmiddels moeten betalen, dus de communicatie vanuit Toyota blijft tot die tijd dat ze het tzt zullen communiceren.
Persoonlijk snap ik het best als je er iets voor moet betalen, de auto heeft immers een 4G/5G simkaartje erin zitten en voor niks gaat de zon op. Zo ook alle servers die ervoor moeten draaien om zo'n app werkbaar te maken. Alleen al een sim-only kaartje bij een budgetprovider met zeer beperkte data kost je zomaar €5/mnd op z'n minst als het niet meer is. Dus een abonnementsprijs in die richting zou ik schappelijk vinden. Persoonlijk vind ik het tot €10/mnd nog te overwegen, al ligt het aan je auto in hoeverre het dat waard is, daarboven is het het sowieso niet waard.
Daarentegen: bij bijv. Tesla kan je maandelijks stopzetten en weer voor €9,99/mnd afsluiten voor de 'premium connectiviteit'. Stel je Yaris Cross (denk ik dat je bedoelt) heeft straks een abo nodig, als het je puur om voorverwarmen gaat kan je ook alleen zeg dec-feb het abonnementje afnemen. Zelfs bij €10/mnd kost het je dan maar €30 om de hele periode wanneer het nodig is hiervan gebruik te maken.
Maar nogmaals: het is en blijft nog even koffiedik kijken wat Toyota precies gaat doen.
Vanochtend op vakantie toch weer startproblemen. De auto heeft praktisch de hele week stilgestaan op een kort ritje naar de supermarkt (2x15min) na. Dit keer maar braaf 1x de kofferbak open gedaan en daarna weer dicht. Dat ging prima. Maar weer bij het vacuümeren hoorde ik de pomp steeds langzamer gaan en vervolgens kwamen alle foutmeldingen weer in het display. Gelukkig wel zo slim geweest om de acculader mee te nemen en na 15 minuten laden met ongeveer 8A kon ik gelukkig starten.
De rit naar vakantie was ruim een uur rijden. Ik heb op diverse plekken gelezen dat dit genoeg zou zijn om een accu volledig op te laden, maar dit blijkt niet het geval te zijn voor een Toyota Hybride omdat deze maar met 5A laden?? Dat zou betekenen dat er na een uur rijden maar ca. 11% van de accu wordt bijgeladen en dat je dus 9 uur zou moeten rijden om een volledig lege accu weer vol te krijgen. Nu weet ik dat je normaal vrijwel nooit met een helemaal lege accu rijdt, maar toch... :-) Je moet dan wel regelmatig rijden om het sluipverbruik van de auto te compenseren.
Aangezien ik 2 keer een lege accu heb gehad, heb ik vanmiddag de accu laten doormeten bij een accuzaak. Daar werd aangegeven dat de accu nog een SOH had van rond de 30% en heb ik deze (Varta 345 LN1-MF 45AH 286A) vervangen door een Varta C22.
Ik heb tijdens het vervangen nog het sluipverbruik gemeten met kofferbak open, maar slot "dicht" (waardoor de auto denkt dat de kofferbak dicht zit) en de sleutel buiten bereik van de auto:
- 1.135A gedurende ongeveer een minuut
- Daarna langzaam gezakt naar ongeveer 0.073A
Wat ik van de Toyota fora begrijp is dat ik wellicht wat langer had moeten meten omdat het verbruik na ca. een uur nog verder zou moeten dalen. Ik ben wel benieuwd of iemand hier wel eens het sluipverbruik van de corolla heeft gemeten? Ik zou wel eens willen weten hoeveel/hoe vaak ik zou moeten rijden om de accu op peil te houden. Bij het sluipverbruik van hierboven zou je ongeveer elke 3 dagen een uur moeten rijden, dat lijkt mij wat veel...
Edit: Het gaat om een Corolla Touring Sports 2.0 GR-Sport Business uit 2020
De rit naar vakantie was ruim een uur rijden. Ik heb op diverse plekken gelezen dat dit genoeg zou zijn om een accu volledig op te laden, maar dit blijkt niet het geval te zijn voor een Toyota Hybride omdat deze maar met 5A laden?? Dat zou betekenen dat er na een uur rijden maar ca. 11% van de accu wordt bijgeladen en dat je dus 9 uur zou moeten rijden om een volledig lege accu weer vol te krijgen. Nu weet ik dat je normaal vrijwel nooit met een helemaal lege accu rijdt, maar toch... :-) Je moet dan wel regelmatig rijden om het sluipverbruik van de auto te compenseren.
Aangezien ik 2 keer een lege accu heb gehad, heb ik vanmiddag de accu laten doormeten bij een accuzaak. Daar werd aangegeven dat de accu nog een SOH had van rond de 30% en heb ik deze (Varta 345 LN1-MF 45AH 286A) vervangen door een Varta C22.
Ik heb tijdens het vervangen nog het sluipverbruik gemeten met kofferbak open, maar slot "dicht" (waardoor de auto denkt dat de kofferbak dicht zit) en de sleutel buiten bereik van de auto:
- 1.135A gedurende ongeveer een minuut
- Daarna langzaam gezakt naar ongeveer 0.073A
Wat ik van de Toyota fora begrijp is dat ik wellicht wat langer had moeten meten omdat het verbruik na ca. een uur nog verder zou moeten dalen. Ik ben wel benieuwd of iemand hier wel eens het sluipverbruik van de corolla heeft gemeten? Ik zou wel eens willen weten hoeveel/hoe vaak ik zou moeten rijden om de accu op peil te houden. Bij het sluipverbruik van hierboven zou je ongeveer elke 3 dagen een uur moeten rijden, dat lijkt mij wat veel...
Edit: Het gaat om een Corolla Touring Sports 2.0 GR-Sport Business uit 2020
@BastiaanN Welke auto rijd je ook alweer? Mis ik helaas in je verhaal.
Excuus, bericht aangepastMooDyBLueS schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:27:
@BastiaanN Welke auto rijd je ook alweer? Mis ik helaas in je verhaal.
Zijn hier toevallig medetweakers met een Yaris Cross first edition, die hier een comfort pack bij hebben genomen? Die van mij is deze week geleverd, maar hier vallen een aantal zaken op. Er zit geen Lane Change Assist op en hier valt ook niets over terug te vinden in de manual. Instructie op YT gevonden, maar dit werkt niet.
Daarnaast is de voorruitverwarming slechts ter hoogte van de ruitenwissers. Dit terwijl het plaatje bij de omschrijving laat zien dat de hele ruit wordt verwarmd. https://www.toyota.nl/mod...2215b7d74#carconfig-packs
Uiteraard ook voorgelegd aan de dealer, maar hun eerste reactie was nog niet duidelijk. Zij zullen het ws ook nog bij de importeur neerleggen.
Verder zeer tevreden met de auto hoor. Hij rijdt echt fantastisch!
Daarnaast is de voorruitverwarming slechts ter hoogte van de ruitenwissers. Dit terwijl het plaatje bij de omschrijving laat zien dat de hele ruit wordt verwarmd. https://www.toyota.nl/mod...2215b7d74#carconfig-packs
Uiteraard ook voorgelegd aan de dealer, maar hun eerste reactie was nog niet duidelijk. Zij zullen het ws ook nog bij de importeur neerleggen.
Verder zeer tevreden met de auto hoor. Hij rijdt echt fantastisch!
@ElGrandoNeuso Gaat het om een hagelnieuwe of occasion? En indien het laatste: welk bouwjaar? Is het een import of origineel NL geleverde?
Korte versie: als het om nieuw gaat en de prijslijst geeft aan dat hij bepaalde opties moet hebben, dan is dat zeker iets om mee terug te gaan. De voorruitverwarming geef je ik echter weinig kans mee, plaatjes dienen meestal alleen ter illustratie.
Korte versie: als het om nieuw gaat en de prijslijst geeft aan dat hij bepaalde opties moet hebben, dan is dat zeker iets om mee terug te gaan. De voorruitverwarming geef je ik echter weinig kans mee, plaatjes dienen meestal alleen ter illustratie.
Het is een nieuwe NL YC, geleverd door een Toyota dealer. Ik had het ook al bij hun uitgezet, ben benieuwd naar de reactie.MooDyBLueS schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:56:
@ElGrandoNeuso Gaat het om een hagelnieuwe of occasion? En indien het laatste: welk bouwjaar? Is het een import of origineel NL geleverde?
2013- 1.8 Hybrid Executive | Hybride
Sinds vanmorgen een dimlicht kapot.
Ik denk "da hek zo gemaakt, ik heb nog wat H4 en H7 liggen van vorige waggels".
Omdat ik moest werken wilde ik dat morgen gaan doen en kon ik mij even verdiepen welke van de 2 ik moet hebben en of dat zelf te doen is aangezien je bij sommige modellen/merken soms 3/4 van de wagen bijna compleet moet demonteren.
Dat schijnt dus best mee te vallen maar wat voor lamp moet er nu in?
Ik kreeg door H16 maar volgens de handleiding is dat voor de mistlampen.
Sinds vanmorgen een dimlicht kapot.
Ik denk "da hek zo gemaakt, ik heb nog wat H4 en H7 liggen van vorige waggels".
Omdat ik moest werken wilde ik dat morgen gaan doen en kon ik mij even verdiepen welke van de 2 ik moet hebben en of dat zelf te doen is aangezien je bij sommige modellen/merken soms 3/4 van de wagen bijna compleet moet demonteren.
Bij mijn Auris zit er H11 in voor het dimlicht. (BOL)Ad de Jong schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:12:
Vervangen is appeltje-eitje.
:strip_exif()/f/image/sFvUJ9iOPeV3NUjH7d8KKhls.png?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door LooneyTunes op 04-01-2025 20:03 ]
Hier ook last van trillingen bij circa 1300 rpm. Toyota Corolla TS 1.8 uit 2021. Onze Ford Focus die we hiervoor hadden uit 2012 was duidelijk rustiger. Sowieso stoor ik me vaak aan de benzinemotor: veel lawaai, wat trillingen en erg weinig vermogen.Wouter! schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:20:
Ik heb het +/- anderhalf jaar geleden al wel eens gemeld in dit topic: Ik een Corolla TS 2.0 van eind 2021 en ik heb last van trillingen in de auto tussen de 100-140km/u.
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
@Ad de Jong de Philips HIR2 9012LLC1 heb ik er een paar maanden geleden ingezet.
Dat is een longlife lamp.
Gekocht bij een autospeciaalzaak voor €46,- , ben ik die prijs thuis gaan checken op internet, kosten ze bij de webwinkels vanaf de €22,-. Een leer momentje.
Gekocht bij een autospeciaalzaak voor €46,- , ben ik die prijs thuis gaan checken op internet, kosten ze bij de webwinkels vanaf de €22,-. Een leer momentje.
Moet ik eerst wel de zekerheid hebben dat deze erin zit en geen van de andere types die ik voorbij zie komen.Roger1964 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:37:
@Ad de Jong de Philips HIR2 9012LLC1 heb ik er een paar maanden geleden ingezet.
Maar in ieder geval bedankt voor de tip.
Je kan toch gewoon kijken op t lampje? Trek hem eruit en het staat er wel op, of maak een foto en post die hier.Ad de Jong schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:00:
[...]
Moet ik eerst wel de zekerheid hebben dat deze erin zit en geen van de andere types die ik voorbij zie komen.
Maar in ieder geval bedankt voor de tip.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Dat zeker ware het niet dat ik door spanningen (ander verhaal, los van dit) mijn nek en schouder vast heb zitten en dat nu even niet gemakkelijk gaat.noes schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:14:
[...]
Je kan toch gewoon kijken op t lampje? Trek hem eruit en het staat er wel op, of maak een foto en post die hier.
Ik ga dadelijk zeker even een poging wagen en zie wel of het lukt en anders morgenvroeg maar even naar de garage in de buurt.
Ik had eerder moeten kijken maar ging er vanuit dat het gewoon H4 of H7 zou zijn en die heb ik van vorige auto's gewoon liggen (dashboardkastje).
Edit: poging geslaagd.
Dit is echt zeer eenvoudig tegenover de Focus die ik hier voor had.
Daar had ik op dit moment nog geen lamp kunnen vervangen.
En inderdaad het is een HIR2 en nog een Philips ook nog. Blijft toch het merk waar ik voor ga wat autolampen betreft.
:strip_exif()/f/image/Z5bmuXuRyvLJ2m01nm4QpD7U.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit 2:
Bij Winparts zijn ze zover ik nu snel even kan zien het goedkoopst (ook wat verzenden betreft het betrouwbaarst)
Edit 3:
Bestelling bij Winparts gedaan.
Incl. verzenden 1 van de goedkoopste/betrouwbaarst wat mij betreft.
Ik kwam de lamp ook ergens tegen voor nog geen 20 Euro maar is zo'n verschil dat vertrouw ik niet.
[ Voor 46% gewijzigd door Ad de Jong op 05-01-2025 13:25 ]
in theorie zou 2x 15 min voldoende moeten zijn om de accu weer bij te laden.BastiaanN schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:13:
Vanochtend op vakantie toch weer startproblemen. De auto heeft praktisch de hele week stilgestaan op een kort ritje naar de supermarkt (2x15min) na.
Het advies van Toyota is immers om minimaal 1x per week 20 min met de auto te rijden, of deze in "ready" (in P) te zetten en 20 min aan te laten staan.
Het is dan wel zaak om stroomverbruikers als airco/verwarming etc uit te laten.
20 min rijden met airco op standje kernsplitsing, stoelverwarming aan, etc... is niet voldoende.
Maar de accu problemen lijken echt willekeurig te zijn.
Wij hebben in 4 jaar tijd me onze Corolla TS 1.8 Executive nooit accu problemen gehad.
Ook niet toen deze tijdens Corona soms wel 2 weken stil gestaan had.
Ook onze Corolla Cross heeft van de week nog zo goed als de hele week stil gestaan en startte gister zonder een centje pijn.
Wellicht dat het verschil ook in de gebruikte accu zit. Zowel onze TS als onze huidige Cross had/heeft een YUASA accu. In onze Corolla Cross zit de "GS YUASA 345LN1-MF 45Ah CCA285A".
Ik denk ook dat het de accu is geweest. Ik rijdt al sinds 2011 met Toyota Hybrides, dit is onze 3e. Nog nooit startproblemen gehad. Zelf de accu vervangen, stukje gereden om alle systemen weer te resetten en vervolgens na een uurtje de accuspanning gemeten: 12.68v. Dag later weer gemeten en toen was de waarde 12.66v. Een spanningsval van 0.02v lijkt vrij normaal te zijn voor deze auto. Gisteren tijdens een rit nog even tijdelijk een ODB2 adapter ingeplugd en daarmee gezien dat de auto zegt de accu met 12,5A te laden. De 5A die vermeld wordt op het toyota hybride forum lijkt dus niet te kloppen.Thasaidon schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:05:
[...]
in theorie zou 2x 15 min voldoende moeten zijn om de accu weer bij te laden.
Het advies van Toyota is immers om minimaal 1x per week 20 min met de auto te rijden, of deze in "ready" (in P) te zetten en 20 min aan te laten staan.
Het is dan wel zaak om stroomverbruikers als airco/verwarming etc uit te laten.
20 min rijden met airco op standje kernsplitsing, stoelverwarming aan, etc... is niet voldoende.
Maar de accu problemen lijken echt willekeurig te zijn.
Wij hebben in 4 jaar tijd me onze Corolla TS 1.8 Executive nooit accu problemen gehad.
Ook niet toen deze tijdens Corona soms wel 2 weken stil gestaan had.
Ook onze Corolla Cross heeft van de week zo goed als de hele week stil gestaan en startte gister zonder een centje pijn.
Wellicht dat het verschil ook in de gebruikte accu zit. Zowel onze TS als onze huidige Cross had/heeft een YUASA accu. In onze Corolla Cross zit de "GS YUASA 345LN1-MF 45Ah CCA285A".
Volgens de dealer had mijn auto officieel ook met een Yuasa uitgeleverd moeten worden maar is dat ten tijde van de coronapandemie door tekorten een Varta met een Toyota sticker geworden...
[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 05-01-2025 13:15 ]
De benzinemotor wordt dan ook gestart door de HV-motor via de HV-accu.BastiaanN schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:13:
Ik denk ook dat het de accu is geweest. Ik rijdt al sinds 2011 met Toyota Hybrides, dit is onze 3e. Nog nooit startproblemen gehad.
De 12 volt accu is er (tijdens het aanzetten) alleen voor om alle relais aan te trekken voor het HV-pakket,
Als één van die relais niet aangetrokken wordt door te lage spanning, heb je een (zeer zware) presse-papier.
Vorige winter één keer gehad dat de 12 volt accu leeg was, en uiteindelijk onder de motorkap de 12-volt aansluiting gevonden en met een 10Ah motor-accu de ICE gestart. (lees: alle relais bekrachtigd en de motor op de HV-electromotor gestart). Die accu zit er nog steeds in. (de toen lege accu, niet de motor accu
Ik vind het dan ook raar dat er een start-accu in de kofferbak zit en geen deep-cycle accu (zoals in een UPS).
Het zwaarst dat-ie belast wordt is als je alle verlichting en achterruitverwarming aanzet zonder 'ready' op het dashboard. (en de radio op standje burenruzie).
Meer stroom zal er nooit gaan lopen vanuit de accu*. De inverter onder motorkap vangt dat op vanaf de HV-accu. (je hebt dus niets aan het startvermogen (CCA, koude-start Ampères) van zo'n accu)
Als deze accu de pijp uit gaat, ga ik er 2 UPS-accu's inzetten.
* edit: Uiteraard als je iemand moet helpen met een ICE bij het starten van de andere auto m.b.v. startkabels loopt er meer stroom.
[ Voor 5% gewijzigd door LooneyTunes op 06-01-2025 09:38 ]
Bij mijn Auris TS 2015 zit er een S34B20R in de kofferbak, dat is toch echt een AGM accu zoals vergelijkbaar met in een UPS
Mijn motor heeft ook een AGM accu.ThinkPad schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:28:
Bij mijn Auris TS 2015 zit er een S34B20R in de kofferbak, dat is toch echt een AGM accu zoals vergelijkbaar met in een UPS
Maar dat heeft meer te maken met het feit dat-ie niet recht staat in het frame. (zodat het zuur er niet uit loopt)
Niet perse met of het wel of geen startaccu is.
AGM staat voor Absorbed Glass Mat. Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden en mede daardoor minder water verliezen.
In mijn Citroën ('99) zit ook een glasmat-accu en die start gewoon met een startmotor.
Het heeft met het formaat en afstand van de loodplaten te maken of een accu wel of niet diep ontladen kan worden.
Na 11 dagen stil staan vandaag geprobeerd de C-HR te starten. Geen resultaat. Alle toeters en bellen gaan netjes branden, maar niet genoeg spanning om de motor te starten. Voor deze auto dit al eerder bij de dealer gemeld, met de vorige (corolla) precies hetzelfde gehad en ook meerdere keren gemeld. Ik vind het erg triest.
Verder geen klachten over de auto (of de dealer). Ik kan alleen maar zeggen, koop ook een starthulp als je een hybride Toyota rijdt.
Verder geen klachten over de auto (of de dealer). Ik kan alleen maar zeggen, koop ook een starthulp als je een hybride Toyota rijdt.
In ruim 10 jaar met de P3 nooit een probleem mee ervaren. Ja, toen de accu te oud werd. Maar verder niet. Is dat dan een nieuwer model kwaaltje?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
@breinonline Lijkt er wel op, vanaf ca. de 2020 generatie heb ik het ook elders (lees: andere fora) voorbij zien komen. Ook de Yaris en Corolla hebben er last van. Kleine 12V accu icm kou en niet bijna-dagelijks rijden zorgt hier helaas al snel voor.
Misschien denk ik te simpel, maar als ik zie dat alle lichten (binnen en buiten) gaan branden, het instrumenten display aangaat, de infotainment aangaat, de stoel weer vanzelf in de voorgeprogrammeerde stand komt te staan voordat de verbrandingsmotor wordt gestart dan lijkt mij het eenvoudigste om dat allemaal om te draaien. Eerst de verbrandingsmotor starten, als die gestart is, dan pas de rest.
@Eddye
De brandstofmotor word gestart door de MG1 (als een soort startmotor) en deze wordt gevoed door de HV accu. Maar dit kan dus pas als het hybridesysteem volledig gestart is. En met een te zwakke 12v accu gebeurd dit dus niet.
Wel frappant dat alle andere zaken zoals je stoel wel gewoon in de juiste positie gebracht wordt en je media scherm gewoon aan gaat.
Dan zou ik bijna vermoeden dat er bij jou wat anders aan de hand is, want bij de meeste mensen met accu problemen doet de auto of helemaal niets meer, of gaan alleen alle lampjes knipperen op het dashboard.
De brandstofmotor word gestart door de MG1 (als een soort startmotor) en deze wordt gevoed door de HV accu. Maar dit kan dus pas als het hybridesysteem volledig gestart is. En met een te zwakke 12v accu gebeurd dit dus niet.
Wel frappant dat alle andere zaken zoals je stoel wel gewoon in de juiste positie gebracht wordt en je media scherm gewoon aan gaat.
Dan zou ik bijna vermoeden dat er bij jou wat anders aan de hand is, want bij de meeste mensen met accu problemen doet de auto of helemaal niets meer, of gaan alleen alle lampjes knipperen op het dashboard.
Mijn Dealer vertelde dat de Corolla bij het intrappen van de rem eerst het e.e.a. op druk gaat brengen met een vacuumpomp. Dat hoor je bij mijn Corolla ook. Pas als dat is gelukt gaat het systeem op Ready. Laat die pomp kortstondig 30A nodig hebben. Ik kan mij niet herinneren dat mijn andere Toyota Hybrides dit ook deden. Daar had ik wel het "pompgeluidje" bij het openen van de deur, maar dat heeft mijn Rolla ook...breinonline schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:45:
In ruim 10 jaar met de P3 nooit een probleem mee ervaren. Ja, toen de accu te oud werd. Maar verder niet. Is dat dan een nieuwer model kwaaltje?
Daarnaast is het "standby-verbruik" van de nieuwere auto's ook wat hoger. Die van mij staat ook constant in verbinding met Toyota via het internet.
[ Voor 9% gewijzigd door BastiaanN op 07-01-2025 17:50 ]
Dit. Daarom scoort Toyota ook matig in de laatste TüV lijsten en is de dealerorganisatie druk met het tijdig vervangen van accu's.MooDyBLueS schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:31:
@breinonline Lijkt er wel op, vanaf ca. de 2020 generatie heb ik het ook elders (lees: andere fora) voorbij zien komen. Ook de Yaris en Corolla hebben er last van. Kleine 12V accu icm kou en niet bijna-dagelijks rijden zorgt hier helaas al snel voor.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Nee, met de starthulp start de motor gewoon. Bij de Corolla precies hetzelfde.Thasaidon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:07:
@Eddye
En kan er dan nog een met grotere capaciteit geplaatst worden, of is daar geen ruimte voor?Videopac schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:12:
[...]
Dit. Daarom scoort Toyota ook matig in de laatste TüV lijsten en is de dealerorganisatie druk met het tijdig vervangen van accu's.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Geen idee, bij onderhoud wordt nogal op vervanging aangedrongen. Het moest trouwens de ADAC Pannenstatistik zijn.breinonline schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 05:31:
[...]
En kan er dan nog een met grotere capaciteit geplaatst worden, of is daar geen ruimte voor?
Zie ook mijn eerdere post over dealergedrag.
[ Voor 19% gewijzigd door Videopac op 08-01-2025 08:22 ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Normaalgesproken start al de elektronica tegelijkertijd op. Je stapt in, drukt op de rem, drukt op de startknop en de auto is READY, de omvormer verzorgt de 12V en dus ook alle 12V verbruikers kunnen hun ding doen zonder risico op een dode 12V accu..Thasaidon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:07:
@Eddye
Het is vervelender als de auto niet in READY komt, ik weet van mijn Prius dat de radio/navigatie aan gaat als je niet op de rem drukt maar wel op de startknop, ik weet niet of een automatische stoelverstelling dan ook al begint (want die had ik niet). Dat zou inderdaad niet zo handig zijn.
Maar goed, een elektrische achterklep op een 45Ah 12V accu is dat ook niet.
Signatures zijn voor boomers.
De stoel verstelt zich als je de gordel vast doet, of als je de rem en startknop indrukt. De gordel omdoen is bij mij automatisme, ook al rij ik 1 meter.Maasluip schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:10:
[...]
Normaalgesproken start al de elektronica tegelijkertijd op. Je stapt in, drukt op de rem, drukt op de startknop en de auto is READY, de omvormer verzorgt de 12V en dus ook alle 12V verbruikers kunnen hun ding doen zonder risico op een dode 12V accu..
Het is vervelender als de auto niet in READY komt, ik weet van mijn Prius dat de radio/navigatie aan gaat als je niet op de rem drukt maar wel op de startknop, ik weet niet of een automatische stoelverstelling dan ook al begint (want die had ik niet). Dat zou inderdaad niet zo handig zijn.
Maar goed, een elektrische achterklep op een 45Ah 12V accu is dat ook niet.
Het is bij mij sowieso niet de motor in een bepaald toerenbereik, want het is snelheidsafhankelijk en de motor draait òf niet, òf bij continu wisselende toeren.Mercarra schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:24:
[...]
Hier ook last van trillingen bij circa 1300 rpm. Toyota Corolla TS 1.8 uit 2021. Onze Ford Focus die we hiervoor hadden uit 2012 was duidelijk rustiger. Sowieso stoor ik me vaak aan de benzinemotor: veel lawaai, wat trillingen en erg weinig vermogen.
Een zwaardere accu zo kunnen, maar deze vergt ook weer meer vermogen om volledig opgeladen te worden.breinonline schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 05:31:
[...]
En kan er dan nog een met grotere capaciteit geplaatst worden, of is daar geen ruimte voor?
Het vullen van een 2L fles met water duurt langer dan dat van een 1L fles, omdat het vermogen van de kraan ook niet meer word bij een 2L fles.
Juist daarom vind ik het vreemd dat alles wel zou opstarten bij @Eddye, inclusief dus media systeem etc, maar dan de motor niet zou starten.Maasluip schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:10:
[...]
Normaalgesproken start al de elektronica tegelijkertijd op. Je stapt in, drukt op de rem, drukt op de startknop en de auto is READY, de omvormer verzorgt de 12V en dus ook alle 12V verbruikers kunnen hun ding doen zonder risico op een dode 12V accu..
Alles gaat aan als je dus de rem intrapt en de startknop indrukt, dus het hybridesysteem start.
Tenzij ik het verhaal verkeer begrijp.
Dit was bij mij van de week ook zo. Radio en navigatie ging gewoon aan, led verlichting en de binnenverlichting ook .Maar starten lukte niet met de fouten over het niet beschikbaar zijn van de rem.Thasaidon schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:26:
[...]
Juist daarom vind ik het vreemd dat alles wel zou opstarten bij @Eddye, inclusief dus media systeem etc, maar dan de motor niet zou starten.
Alles gaat aan als je dus de rem intrapt en de startknop indrukt, dus het hybridesysteem start.
Tenzij ik het verhaal verkeer begrijp.
@BastiaanN
Ok, dat had ik dus nog niet eerder gehoord.
Maar ik heb zelf dus in al die jaren hybride rijden ook nog nooit accu problemen gehad.
Ok, dat had ik dus nog niet eerder gehoord.
Maar ik heb zelf dus in al die jaren hybride rijden ook nog nooit accu problemen gehad.
Maar... Als je een 1 liter fles leegdrinkt, is ie leeg. Als je 1 liter uit een 2 liter fles drinkt, heb je nog een litertje over. In beide gevallen moet je 1 liter bijvullen.Thasaidon schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:26:
[...]
Een zwaardere accu zo kunnen, maar deze vergt ook weer meer vermogen om volledig opgeladen te worden.
Het vullen van een 2L fles met water duurt langer dan dat van een 1L fles, omdat het vermogen van de kraan ook niet meer word bij een 2L fles.
[...]
Grappig die vergelijking tussen flessen en accu's, alleen die vergelijking is in elke vorm niks meer dan dronken kroegpraat, sorry kan er niks anders van maken. 
Accu's werken met spanning die verschilt afhankelijk van hoe volgeladen de accu is, hoe gezond de accu is en invloeden van buitenaf zoals kou. Een 1L fles verandert niet qua inhoud of samenstelling, 1L blijft 1L tenzij er iets gebeurt zoals fase verandering, ook wel bevriezen of verdampen genoemd in de volksmond.
Een accu verliest echter lading door natuurlijke ontlading, dat is gewoon een eigenschap van elke accu, daarnaast zorgt kou ervoor dat een accu sneller ontlaadt. Ook is het zo dat een 12V AGM accu zoals Toyota die veelvuldig gebruikt bij 100% lading 12.8V of zelfs iets meer afgeeft en bij 10% lading nog 11.5V, maar daaronder ineens hard inkakt richting de 10V.
De hele simpele versie is dat bij hybride Toyota's de 12V accu NIET gebruikt wordt om de auto te starten, maar om alle elektronische delen te starten die vervolgens oa de HV accu starten die weer de MG1 start waarmee de auto 'aan' gaat. Daarvoor is minstens 11.5V nodig om het geheel te kunnen starten, een accu die niet helemaal top meer is i.c.m. nadelige externe factoren zoals de huidige kou doen problemen sneller laten optreden. Betekent ook niet altijd dat de accu gelijk kapot is, maar in de juiste (lees: voor jou als bestuurder verkeerde) combinatie van omstandigheden er wel voor zorgt dat de auto in het geheel niet meer start.
Erg vervelend en ze zijn en blijven gevoelig, dat is helaas niet anders. Ook geen Toyota kwaal enkel, veel EV's met kleine 12V accu's hebben vergelijkbare euvels.
Voor wie echt het fijne wil weten van de 12V accu in Toyota hybrides is dit een mooi startpunt:
https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=12380
Accu's werken met spanning die verschilt afhankelijk van hoe volgeladen de accu is, hoe gezond de accu is en invloeden van buitenaf zoals kou. Een 1L fles verandert niet qua inhoud of samenstelling, 1L blijft 1L tenzij er iets gebeurt zoals fase verandering, ook wel bevriezen of verdampen genoemd in de volksmond.
Een accu verliest echter lading door natuurlijke ontlading, dat is gewoon een eigenschap van elke accu, daarnaast zorgt kou ervoor dat een accu sneller ontlaadt. Ook is het zo dat een 12V AGM accu zoals Toyota die veelvuldig gebruikt bij 100% lading 12.8V of zelfs iets meer afgeeft en bij 10% lading nog 11.5V, maar daaronder ineens hard inkakt richting de 10V.
De hele simpele versie is dat bij hybride Toyota's de 12V accu NIET gebruikt wordt om de auto te starten, maar om alle elektronische delen te starten die vervolgens oa de HV accu starten die weer de MG1 start waarmee de auto 'aan' gaat. Daarvoor is minstens 11.5V nodig om het geheel te kunnen starten, een accu die niet helemaal top meer is i.c.m. nadelige externe factoren zoals de huidige kou doen problemen sneller laten optreden. Betekent ook niet altijd dat de accu gelijk kapot is, maar in de juiste (lees: voor jou als bestuurder verkeerde) combinatie van omstandigheden er wel voor zorgt dat de auto in het geheel niet meer start.
Erg vervelend en ze zijn en blijven gevoelig, dat is helaas niet anders. Ook geen Toyota kwaal enkel, veel EV's met kleine 12V accu's hebben vergelijkbare euvels.
Voor wie echt het fijne wil weten van de 12V accu in Toyota hybrides is dit een mooi startpunt:
https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=12380
@MooDyBLueS
Het is ook geen goede vergelijking, maar het ging om de beeldvorming.
Ik hoor wel vaker mensen roepen roepen dat ze er dan maar een zwaardere accu in gooien om van het probleem af te zijn. Maar je lost het probleem er niet mee op.
Een zwaardere accu duurt idd langer voordat deze te leeg is, maar ook als je met een zwaardere accu veel korte ritten maakt, zal ook deze op een punt komen dat hij niet voldoende geladen is.
Ik hoor wel vaker mensen roepen roepen dat ze er dan maar een zwaardere accu in gooien om van het probleem af te zijn. Maar je lost het probleem er niet mee op.
Een zwaardere accu duurt idd langer voordat deze te leeg is, maar ook als je met een zwaardere accu veel korte ritten maakt, zal ook deze op een punt komen dat hij niet voldoende geladen is.
Als je alleen maar korte ritjes maakt krijgt je accu het gewoon zwaar te verduren, dat is altijd al zo geweest.Thasaidon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:26:
@MooDyBLueS
Maar bij frequent korte ritjes en af en toe een lange rit is een zwaardere accu wel degelijk een werkende oplossing: de accu komt niet leeg te staan (daar gaan ze het snelst van stuk, leeg staan in de kou) en je rijdt m met de lange rit weer vol.
@noes Wat je zegt klopt deels, maar met frequent korte ritjes ga je een zwaardere accu ook in een kleiner bereik laten werken wat z'n eigen problemen oplevert. Daarnaast heeft Toyota het in theorie opgelost door geen dynamo te gebruiken maar de 12V accu direct vanuit de HV accu op te laden, dat gaat sneller (want ook stilstaand bij het stoplicht) en zou behalve bij extreem korte ritjes (5-10 min) dit ervoor moeten zorgen dat zelfs bij kortere ritjes de 12V accu weer genoeg opgeladen wordt. Althans... dat is de theorie, we zien allemaal dat de praktijk weerbarstiger is helaas. Ik durf echter wel te stellen dat met dynamo het nog erger zou zijn.
Daarnaast zijn er ook legio dingen die via het 12V systeem gevoed worden, zoals het remote connect systeem voor de app, de sensoren voor het detecteren van de sleutel en dingen zoals de audio en ruitenwissers. Dit komt omdat om de HV accu te gebruiken, het gehele hybridesysteem gestart moet worden, inclusief de ICE (op z'n minst in standby, niet per se draaiende) en dat wordt door de auto als Ready aangegeven. Ook schijnt het zo te zijn dat om onnodig continu volladen van de 12V accu te voorkomen er naar het voltage gekeken wordt en er bij bijv. 80-90% gekozen wordt om de accu niet op te laden. Het is namelijk heel slecht voor accu's om continu in een 80-100% (als voorbeeld) werkbereik te blijven, daarom laadt de auto de 12V accu ook regelmatig op een lagere SoC staan en kan dat niet in stilstand bijgeladen worden als het om wat voor reden dan ook alsnog ineens onder de 30/40/50% zakt, zelfs niet bij de PHEVs van Toyota. Het is in ieder geval niet ondenkbaar of zelfs raar dat wanneer je vandaag je auto parkeert de SoC van de 12V accu op 70-80% zit en de combinatie van kou, verbruik van eerder genoemde systemen en evt. nog een wat mindere SoH ervoor zorgt dat je accu binnen een kleine week alsnog leeg is en je auto niet wil starten.
TL;DR: accu's zijn complex, er zit veel slimmigheid in, maar ook veel beperkingen. Ieders ervaring is anders, tijdens deze koude periode sneuvelen er nu eenmaal accu's of gedragen ze zich soms niet naar behoren en kan een jumpstarter uitkomst bieden.
Daarnaast zijn er ook legio dingen die via het 12V systeem gevoed worden, zoals het remote connect systeem voor de app, de sensoren voor het detecteren van de sleutel en dingen zoals de audio en ruitenwissers. Dit komt omdat om de HV accu te gebruiken, het gehele hybridesysteem gestart moet worden, inclusief de ICE (op z'n minst in standby, niet per se draaiende) en dat wordt door de auto als Ready aangegeven. Ook schijnt het zo te zijn dat om onnodig continu volladen van de 12V accu te voorkomen er naar het voltage gekeken wordt en er bij bijv. 80-90% gekozen wordt om de accu niet op te laden. Het is namelijk heel slecht voor accu's om continu in een 80-100% (als voorbeeld) werkbereik te blijven, daarom laadt de auto de 12V accu ook regelmatig op een lagere SoC staan en kan dat niet in stilstand bijgeladen worden als het om wat voor reden dan ook alsnog ineens onder de 30/40/50% zakt, zelfs niet bij de PHEVs van Toyota. Het is in ieder geval niet ondenkbaar of zelfs raar dat wanneer je vandaag je auto parkeert de SoC van de 12V accu op 70-80% zit en de combinatie van kou, verbruik van eerder genoemde systemen en evt. nog een wat mindere SoH ervoor zorgt dat je accu binnen een kleine week alsnog leeg is en je auto niet wil starten.
TL;DR: accu's zijn complex, er zit veel slimmigheid in, maar ook veel beperkingen. Ieders ervaring is anders, tijdens deze koude periode sneuvelen er nu eenmaal accu's of gedragen ze zich soms niet naar behoren en kan een jumpstarter uitkomst bieden.
[ Voor 12% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-01-2025 12:21 ]
Volgens mij is het voor een loodaccu juist beter om die altijd zo vol mogelijk te houden. Uiteraard moet je stoppen met laden als ie echt vol is, maar verder liever altijd naar 100% laden.MooDyBLueS schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:14:
Ook schijnt het zo te zijn dat om onnodig continu volladen van de 12V accu te voorkomen er naar het voltage gekeken wordt en er bij bijv. 80-90% gekozen wordt om de accu niet op te laden. Het is namelijk heel slecht voor accu's om continu in een 80-100% (als voorbeeld) werkbereik te blijven, daarom laadt de auto de 12V accu ook regelmatig op een lagere SoC staan en kan dat niet in stilstand bijgeladen worden als het om wat voor reden dan ook alsnog ineens onder de 30/40/50% zakt, zelfs niet bij de PHEVs van Toyota.
To keep lead acid in good condition, apply a fully saturated charge lasting 14 to 16 hours. If the charge cycle does not allow this, give the battery a fully saturated charge once every few weeks. If at all possible, operate at moderate temperature and avoid deep discharges; charge as often as you can.
[ Voor 19% gewijzigd door BastiaanN op 09-01-2025 14:56 ]
Daarom nog altijd af en toe een lange rit nodig.MooDyBLueS schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:14:
@noes Wat je zegt klopt deels, maar met frequent korte ritjes ga je een zwaardere accu ook in een kleiner bereik laten werken wat z'n eigen problemen oplevert.
[..]
Ik dacht ook altijd zo vol mogelijk. Geldt dit ook voor AGM en Gel?BastiaanN schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:53:
[...]
Volgens mij is het voor een loodaccu juist beter om die altijd zo vol mogelijk te houden. Uiteraard moet je stoppen met laden als ie echt vol is, maar verder liever altijd naar 100% laden.
[...]
Bij AGM geldt dit juist niet, vandaar de 'slimmigheid' die Toyota erin heeft gebakken en er bij zeg 80% niet altijd bijgeladen wordt.
De Avensis staat bij de garage, na een defecte dynamo komt hij niet door de APK omdat het knipperlicht in de rechter spiegel het soms niet doet. Dat is LED en dat vervang je niet zomaar even zoals vroeger door een lampje bij de benzinepomp te kopen en erin te prikken. Hele spiegel vervangen dus en dat kost aardig wat centjes. Fijn al die moderne meuk...
Verder nog steeds tevreden over de Avensis, beestje is ook alweer 18 jaar oud. Alleen de dakhemel begint los te laten en te zakken. Iemand nog tips hoe je dat een beetje kunt liften zonder botox?
Verder nog steeds tevreden over de Avensis, beestje is ook alweer 18 jaar oud. Alleen de dakhemel begint los te laten en te zakken. Iemand nog tips hoe je dat een beetje kunt liften zonder botox?
[ Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 10-01-2025 09:32 ]
@Vlassie1980 bij onze 2019 RAV4 heb ik de spiegel knipperlichten zelf vervangen voor mooiere loopled's uit China. Dat was echt een klusje van 10min en de vervangende lampunits waren ongeveer 18USD per stuk. Weet je zeker dat dit zo ingewikkeld en duur moet zijn voor jouw auto? Plus: als het soms niet werkt volstaat een pufje WD40 in de stekker soms al, als het gewoon een slecht contactje is.
Dakhemel is doorgaans eruit halen, helemaal losmaken, opnieuw lijmen en weer aanbrengen. Ik zie diverse guides online, alleen of dat is wat je zoekt weet ik niet. Als het een leeftijdseuvel voor al deze modellen is heeft vervangen met een 2ehands dakliner weinig zin.
Dakhemel is doorgaans eruit halen, helemaal losmaken, opnieuw lijmen en weer aanbrengen. Ik zie diverse guides online, alleen of dat is wat je zoekt weet ik niet. Als het een leeftijdseuvel voor al deze modellen is heeft vervangen met een 2ehands dakliner weinig zin.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Sommige zaken wil men niet los vervangen en schrijft Toyota voor om de gehele unit, waar het defect in zit, te vervangen.NiGeLaToR schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 06:09:
Weet je zeker dat dit zo ingewikkeld en duur moet zijn voor jouw auto?
Ik had dit met het knopje van de handmatige deurvergrendeling op onze Verso. Volgens Toyota moest de gehele bedienunit in de bestuurdersdeur (waar je dus ook de ramen en spiegels mee bedient) vervangen worden, want enkel het knopje zelf (met mechanisme eronder) was niet los te vervangen.
En ja, dan word het ineens een heel duur onderdeel.
@Thasaidon dat snap ik, alleen knipperlicht vervangen in je spiegek is 10 min werk en 18usd aan onderdelen. Dus tuurlijk mag je Toyo de hele spiegel laten vervangen op een auto uit 2008 maar als dit zo kan waarom niet.
Knopje snap ik wel: heb die ook vervangen voor model mét verlichting en dat is 1 gesloten unit. Spiegel lampje zit gewoon met 1 schroefje en wat klikjes vast (bij de rav4).
Knopje snap ik wel: heb die ook vervangen voor model mét verlichting en dat is 1 gesloten unit. Spiegel lampje zit gewoon met 1 schroefje en wat klikjes vast (bij de rav4).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Heb er zelf een gele optima tractie accu inzitten en dat is gewoon de beste oplossing. Geen last meer gehad en is gemaakt voor een egale belasting. Ook heb je dat slangetje niet meer nodig om (Gassen?) af te voeren omdat deze gesloten is. De accu van de dealer gaat niet al te lang mee.
Even voor de Toyota bZ4X, Corolla Cross en Lexus NX rijders hier...
Er is een terugroepactie voor problemen met het camera geheugen.
:strip_exif()/f/image/PzTH9VmZnZL58XR6MpsN12G2.jpg?f=fotoalbum_large)
Of die ook voor jou auto geldt kun je op de site van de RDW controleren.
Er is een terugroepactie voor problemen met het camera geheugen.
:strip_exif()/f/image/PzTH9VmZnZL58XR6MpsN12G2.jpg?f=fotoalbum_large)
Of die ook voor jou auto geldt kun je op de site van de RDW controleren.
[ Voor 11% gewijzigd door Thasaidon op 15-01-2025 15:29 ]
"Average" brandstof verbruik in het display.
bijvoorbeeld: 1:25,3
Welk gemiddelde is dit ?
Dealers geven al 10 jaar gekke antwoorden.
"Moving Average" ? (voortschrijdend gemiddelde ? ).
Hoe zit dit precies ?
Toyota Auris TS 2015 (260.000 km)
Welk gemiddelde is dit ?
Hoe zit dit precies ?
Geen idee hoe dat bij nieuwere Aurissen zit, maar bij mijn '12 Auris (hybride) is het 't gemiddelde sinds de reset van die teller.Peter Triac schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:24:
Welk gemiddelde is dit ?
Het is niet iets dat de boordcomputer(s) (ECU etc.) bijhoudt (zoals het totaal aantal kilometers).
Het klokkenspel er uit halen zorgt bijvoorbeeld ook voor een reset
Jouw Auris heeft start/stop toch? Dus gemiddelde tijdens beweging en 'normaal' gemiddelde zullen dan hetzelfde zijn, gezien je auto niks zal verbruiken tijdens stilstaan.Peter Triac schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:24:
Welk gemiddelde is dit ?
Hoe zit dit precies ?
Als je auto ouder is dan 2010, dan is de rechterspiegel niet verplicht dacht ik . Is het een optie om je rechterspiegel tijdelijk te demonteren?Vlassie1980 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:32:
De Avensis staat bij de garage, na een defecte dynamo komt hij niet door de APK omdat het knipperlicht in de rechter spiegel het soms niet doet. Dat is LED en dat vervang je niet zomaar even zoals vroeger door een lampje bij de benzinepomp te kopen en erin te prikken. Hele spiegel vervangen dus en dat kost aardig wat centjes. Fijn al die moderne meuk...
Wat betreft de dakhemel, daar heb ik ook last van. Mij werd aangeraden om (koelkast)magneetjes uit te proberen. Ik heb nog geen tijd gehad om die tip uit te proberen, dus ik ben benieuwd of het werkt.
When life gives you lemons, start a battery factory
bijvoorbeeld: 1:25,3 (of 3,95)
Welk gemiddelde is dit ?
Ik denk zelf dat (zoals het bij mij en de meeste mensen staat ingesteld)
het een voortschrijdend gemiddelde over de laatste 1000 km is.
Om een heel mooi getal te krijgen moet je dus 1000 km lang je best doen...
Het zou ook over de laatste tankbeurt kunnen zijn.
Maar als je bv telkens 10 liter tankt dan zou het getalletje meer fluctueren
dan als je telkens 40 liter tankt en dat is niet het geval.
(Ik tank wel 's langdurig uit Belgische jerrycans..)
Als het het gemiddelde is sinds de geboorte van de auto dan zou het betekenen dat het getalletje na enkele jaren niet meer fluctueert ook als je een keer met 200 kmh naar Groningen raced..
(ps, Het gaat hierbij niet over startstop/elektriciteit).
bijvoorbeeld: 1:25,3 (of 3,95)
Welk gemiddelde is dit ?
Ik denk zelf dat (zoals het bij mij en de meeste mensen staat ingesteld)
het een voortschrijdend gemiddelde over de laatste 1000 km is.
Om een heel mooi getal te krijgen moet je dus 1000 km lang je best doen...
Het zou ook over de laatste tankbeurt kunnen zijn.
Maar als je bv telkens 10 liter tankt dan zou het getalletje meer fluctueren
dan als je telkens 40 liter tankt en dat is niet het geval.
(Ik tank wel 's langdurig uit Belgische jerrycans..)
Als het het gemiddelde is sinds de geboorte van de auto dan zou het betekenen dat het getalletje na enkele jaren niet meer fluctueert ook als je een keer met 200 kmh naar Groningen raced..
(ps, Het gaat hierbij niet over startstop/elektriciteit).
Is het niet een interval die je zelf kan resetten? Gebruikelijk om na je tankbeurt te doen. Althans zo was het met elke auto waar ik in reed en nu ook in de Corolla.
Ik reset nooit wat (behalve "dagteller" A of B )
en het gemiddelde verbruik is altijd ongeveer dat van de laatste 1000km :-)
(Maar nooit ergens zwart op wit of mondeling bevestigd...)
[ Voor 33% gewijzigd door Peter Triac op 19-01-2025 19:45 ]
Na de tankbeurt reset hij zichzefl en leert van je rijstijl. Het max bereik wordt ook daarop aangepast (niet dat ik dat haal maar toch).Peter Triac schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:55:
Ik reset nooit wat (behalve "dagteller" A of B )
Het gemiddelde verbruik is in twee te verdelen, er is er 1 die je verbruik van de rit laat zien, als hij koud is zal die op 1:6 (wisselend natuurlijk) staan en dan omhoog gaan naar 1:22 gedurende de rit.
De andere is het gemiddelde verbruik sinds de laatste tankbeurt.
Het gele tank lampje gaat aan ergens tussen de 60-80 km geloof ik (bij mij dan) en als de computer zegt --- kan ik er 36 liter in krijgen, kan dus nog wel iets verder komen maar neem geen risico en ga niet verder dan 50 km (ik reken wel met een verbruik van 1:20)
Heeft iemand een idee voor het volgende?
Heb een Toyota Auris station wagon (NIET hybride) uit 2015.
Ik merkte al enkele dagen dat de afstandsbediening steeds slechter reageerde.
Vanochtend reageerde deze helemaal niet meer. Batterij vervangen, maar werkt nog steeds niet.
Hierna een nieuwe Duracell CR2016 geplaatst. Maar hij werkt nog steeds niet.
Ik dacht, ik neem de reservesleutel, daar heb ik recent ook een nieuwe batterij in gedaan en die werkte altijd prima. Maar ook die werkt niet meer!
Dus, geen centrale vergrendeling meer op afstand.
Ik kan de deur wel openen met de sleutel en dan gaan ook netjes alle deuren van het slot en op het slot.
Ook het knopje aan de binnenkant werkt prima en doet alle deuren op slot of van het slot af.
Iemand een ideetje? Ik weet niet of er een aparte zekering is voor de bediening middels de afstandsbediening? Ik kan deze niet vinden, maar misschien kijk ik eroverheen?
Heb een Toyota Auris station wagon (NIET hybride) uit 2015.
Ik merkte al enkele dagen dat de afstandsbediening steeds slechter reageerde.
Vanochtend reageerde deze helemaal niet meer. Batterij vervangen, maar werkt nog steeds niet.
Hierna een nieuwe Duracell CR2016 geplaatst. Maar hij werkt nog steeds niet.
Ik dacht, ik neem de reservesleutel, daar heb ik recent ook een nieuwe batterij in gedaan en die werkte altijd prima. Maar ook die werkt niet meer!
Dus, geen centrale vergrendeling meer op afstand.
Ik kan de deur wel openen met de sleutel en dan gaan ook netjes alle deuren van het slot en op het slot.
Ook het knopje aan de binnenkant werkt prima en doet alle deuren op slot of van het slot af.
Iemand een ideetje? Ik weet niet of er een aparte zekering is voor de bediening middels de afstandsbediening? Ik kan deze niet vinden, maar misschien kijk ik eroverheen?
Ik kan dit ook beamen, schoonouders zijn op vakantie en mijn vrouw gebruikt hun Yaris Cross. Recent nog best wat flinke ritten gemaakt. Daarna in twee weken wat kortere ritten. Drie dagen stil onder de carport gestaan en kon niet starten. Startbooster bij de dealer opgehaald op vrijdag om 17.15 en om 17.50 weer teruggebracht. 20 minuten gereden in stadsverkeer en de auto weer neergezet. Vandaag, twee dagen later even de multimeter gepakt 8,71 volt .. en inderdaad wederom niet starten. Pechhulp gebeld die 'm met een startbooster gewoon aan de praat kreeg, voor het starten gaf de starthulp aan dat er zelfs maar 6 volt in de accu zat met enkel één keer starten dus* toen de motor weer liep ging het voltage richting de 14 volt. Dit keer 30 minuten op de snelweg gereden met 100km/u en bij terugkomst gaf de multimeter 12,23 v aan en drie uur later nog 12,16 v. Op een 12 volt accu houden dat soort spanningen ook niet over na 30 minuten op de snelweg zou ik zelf wel een iets hogere spanning verwachten.Eddye schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:22:
Na 11 dagen stil staan vandaag geprobeerd de C-HR te starten. Geen resultaat. Alle toeters en bellen gaan netjes branden, maar niet genoeg spanning om de motor te starten. Voor deze auto dit al eerder bij de dealer gemeld, met de vorige (corolla) precies hetzelfde gehad en ook meerdere keren gemeld. Ik vind het erg triest.
Morgen maar eens kijken wat de spanning is en bij de dealer gaan klagen, want bij een auto van 1,5 jaar oud met ditto accu kun je kregen zoals 'gemaakt voor de stad' natuurlijk niet verkopen als je juist bij stadsritten met koud weer ineens stil komt te staan.
:strip_exif()/f/image/mXwQMsiEi6uO3eSO6LXwfJ1A.png?f=user_large)
*wat ik overigens merkte met de keren dat ik wilde starten met een te lage spanning dat de rem een zeer eigenaardige feedback gaf. Ook toen ik weer naast de auto stond hoorde ik die nog constant pompen. Wellicht dat dit verklaard waarom de spanning van 8,71 verder daalde naar 6 volt.
Al met al is het in ieder geval geen porem voor Toyota, dat moge duidelijk zijn.
Edit:
Ja dit zal exact datgene zijn wat ik dan hoor/merk.BastiaanN schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:15:
[...]
Mijn Dealer vertelde dat de Corolla bij het intrappen van de rem eerst het e.e.a. op druk gaat brengen met een vacuumpomp. Dat hoor je bij mijn Corolla ook. Pas als dat is gelukt gaat het systeem op Ready. Laat die pomp kortstondig 30A nodig hebben. Ik kan mij niet herinneren dat mijn andere Toyota Hybrides dit ook deden. Daar had ik wel het "pompgeluidje" bij het openen van de deur, maar dat heeft mijn Rolla ook...
Daarnaast is het "standby-verbruik" van de nieuwere auto's ook wat hoger. Die van mij staat ook constant in verbinding met Toyota via het internet.
Edit2:
Nog even wat verder gelezen, maar het is wel erg jammer dat ik zo veel vergelijkbare ervaringen in dit topic lees, wel prettig om te weten in welke hoek dit zit / vandaan komt, maar fijn is het niet.
[ Voor 18% gewijzigd door True op 20-01-2025 00:00 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Waar en hoe snel je rijdt maakt met een Toyota Hybride niet zoveel uit omdat de 12v-accu niet wordt bijgeladen met een traditionele dynamo, maar in plaats daarvan via de hoogspanningsaccu. De 12v-accu wordt zelfs bijgeladen wanneer de auto stil staat met het hybride systeem gestart.True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:47:
[...]
Ik kan dit ook beamen, schoonouders zijn op vakantie en mijn vrouw gebruikt hun Yaris Cross. Recent nog best wat flinke ritten gemaakt. Daarna in twee weken wat kortere ritten. Drie dagen stil onder de carport gestaan en kon niet starten. Startbooster bij de dealer opgehaald op vrijdag om 17.15 en om 17.50 weer teruggebracht. 20 minuten gereden in stadsverkeer en de auto weer neergezet. Vandaag, twee dagen later even de multimeter gepakt 8,71 volt .. en inderdaad wederom niet starten. Pechhulp gebeld die 'm met een startbooster gewoon aan de praat kreeg, voor het starten gaf de starthulp aan dat er zelfs maar 6 volt in de accu zat met enkel één keer starten dus* toen de motor weer liep ging het voltage richting de 14 volt. Dit keer 30 minuten op de snelweg gereden met 100km/u en bij terugkomst gaf de multimeter 12,23 v aan en drie uur later nog 12,16 v. Op een 12 volt accu houden dat soort spanningen ook niet over na 30 minuten op de snelweg zou ik zelf wel een iets hogere spanning verwachten.
Morgen maar eens kijken wat de spanning is en bij de dealer gaan klagen, want bij een auto van 1,5 jaar oud met ditto accu kun je kregen zoals 'gemaakt voor de stad' natuurlijk niet verkopen als je juist bij stadsritten met koud weer ineens stil komt te staan.
[Afbeelding]
*wat ik overigens merkte met de keren dat ik wilde starten met een te lage spanning dat de rem een zeer eigenaardige feedback gaf. Ook toen ik weer naast de auto stond hoorde ik die nog constant pompen. Wellicht dat dit verklaard waarom de spanning van 8,71 verder daalde naar 6 volt.
Al met al is het in ieder geval geen porem voor Toyota, dat moge duidelijk zijn.
Edit:
[...]
Ja dit zal exact datgene zijn wat ik dan hoor/merk.
Edit2:
Nog even wat verder gelezen, maar het is wel erg jammer dat ik zo veel vergelijkbare ervaringen in dit topic lees, wel prettig om te weten in welke hoek dit zit / vandaan komt, maar fijn is het niet.
Een spanningsdip van 12,23v naar 12,16v in krap 3 uur tijd is wel fors te noemen (ga ik er wel vanuit dat je beide keren in "rust" hebt gemeten. Dus deuren ontgrendelen, motorkap open, deuren vergrendelen, sleutel buiten bereik van de auto en dan na ongeveer 5 minuten meten), reële kans dat de accu ook al niet goed is. Wellicht is deze al vaker ontladen geweest? Bij mijn Corolla heb ik recentelijk de accu vervangen en die heeft nu "maar" een spanningsval van c.a. 0,01~0,02v per dag en meestal meet ik na een rit van een half uur weer rond de 12,70 volt."
Vandaag komt mijn BLE accumonitor binnen. Dan heb ik wat meer data
Vanochtend 11,46 volt sinds gisteravond 19.15. Gisteren overigens de auto op slot gedaan en de motorkap tussen de metingen niet meer gesloten.BastiaanN schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:25:
[...]
Waar en hoe snel je rijdt maakt met een Toyota Hybride niet zoveel uit omdat de 12v-accu niet wordt bijgeladen met een traditionele dynamo, maar in plaats daarvan via de hoogspanningsaccu. De 12v-accu wordt zelfs bijgeladen wanneer de auto stil staat met het hybride systeem gestart.
Een spanningsdip van 12,23v naar 12,16v in krap 3 uur tijd is wel fors te noemen (ga ik er wel vanuit dat je beide keren in "rust" hebt gemeten. Dus deuren ontgrendelen, motorkap open, deuren vergrendelen, sleutel buiten bereik van de auto en dan na ongeveer 5 minuten meten), reële kans dat de accu ook al niet goed is. Wellicht is deze al vaker ontladen geweest? Bij mijn Corolla heb ik recentelijk de accu vervangen en die heeft nu "maar" een spanningsval van c.a. 0,01~0,02v per dag en meestal meet ik na een rit van een half uur weer rond de 12,70 volt."
Vandaag komt mijn BLE accumonitor binnen. Dan heb ik wat meer data
Ik heb 'm bij de dealer geparkeerd, ik hoor het wel.
Om 08:45 bij de dealer geparkeerd en het probleem beschreven. Om 11:00 een belletje dat ik de auto weer kan ophalen dat de accu is vervangen onder garantie.True schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:44:
[...]
Vanochtend 11,46 volt sinds gisteravond 19.15. Gisteren overigens de auto op slot gedaan en de motorkap tussen de metingen niet meer gesloten.
Ik heb 'm bij de dealer geparkeerd, ik hoor het wel.
Als er nu een goede accu in zit en het probleem zich niet meer voordoet is dat mooi. Iemand anders zijn vergelijkbare problemen als sneeuw voor de zon verdwenen met een nieuwe accu?
Ik had met mijn Toyota C-HR Hybrid dezelfde problemen. Ik rij weinig, de auto stond rustig 2 weken stil.True schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:28:
[...]
Om 08:45 bij de dealer geparkeerd en het probleem beschreven. Om 11:00 een belletje dat ik de auto weer kan ophalen dat de accu is vervangen onder garantie.
Als er nu een goede accu in zit en het probleem zich niet meer voordoet is dat mooi. Iemand anders zijn vergelijkbare problemen als sneeuw voor de zon verdwenen met een nieuwe accu?
Dan een paar korte ritten. Misschien eens per maand een langere rit. De accu is een paar keer onder garantie vervangen. Uiteindelijk een druppel lader aangeschaft en een magneet plug in de wielkast gezet. Dan kon ik hem thuis aan de druppellader hangen. Dan bleef hij het gewoon doen.
Ondertussen overgestapt naar een Tesla Model 3, die hangt altijd aan de stroom