Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 157 ... 166 Laatste
Acties:
  • 916.206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:58
RoyK schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:04:
Beste Toyota Tweakers :D

Ik zit met een dilemma en ik hoop wat inzichten te krijgen via jullie. Dus deel gerust je mening. Ik ben geen grote autokenner maar ik doe mijn best zo goed mogelijk te verdiepen in de stof wat belangrijk is.

Op het moment rij ik een Prius business model uit 2011. Ik bezit de auto ongeveer 8 jaar en staat er ongeveer 167.000km op de teller. De keuze destijds voor de Prius was de betrouwbaarheid, ruimte, automaat, zuinig en veilig. We zijn een gezin van 5 personen en zijn mijn oudste twee (16 & 14 jaar) steeds vaker niet mee op pad. Er is ook geen kinderwagen meer en ligt er eigenlijk niet veel spannends in de kofferbak.

Ik vind de aandrijflijn heel fijn rijden en bevalt het zuinige mij prima. Daar maak ik dan ook vaak een sport van. De herrie tijdens het op optrekken op de snelweg (naar de 100+ toe) neem ik voor lief.

De auto begint wat ouder te worden en dat merk ik in de lak zoals vele krassen en vlekken, koplampen die steeds weer mistig worden, overal kraakjes en de bekleding slijt. En eerlijk is eerlijk, als ik naar mijn auto loop is het niet de meest sexy wagen op de parkeerplaats haha.

Ik ben al een poosje verliefd op de C-HR modellen. Wat ik aantrekkelijk vind naast het uiterlijk is de iets hogere instap en positie op de weg. Verder is natuurlijk de aandrijflijn hetzelfde als de Prius en uiteraard weer verbeterd. De cockpit is mooi en zijn de ruit details een gave toevoeging. Minpun is natuurlijk de achterbank, maar ik ga nog zelden op pad met het hele gezin. En als het dan wel zo is, moeten ze het er maar even mee doen. De binnenzijde is ook donker wat wel iets heeft qua knusheid. En tegelijk kan dat ook een minpunt zijn.

Ik heb in de gaten dat de 2020 modellen flinke updates hebben ontvangen. De aandrijflijn is weer verbeterd, snelheid van de computer is aangepakt, de veiligheids systemen nog beter geworden en moderne wensen zoals Apple Carplay / Android auto zijn aanwezig.

Het komt er mijn inziens op neer dat een auto voor 2020 een minder interessante keuze is geworden. En zelfs als ik voor een 2019 model zo gaan, moet ik nog steeds een stevige 12k bijlappen. Dan moet ik voor lief nemen dat de computer traag reageert (veel klachten over te vinden) en het digitale connectie mist in het hier en nu. Dan zit ik weer met een telefoon op het voorraam voor de dagelijkse navigatie.

Wat me opvalt dat dit Toyota breed lijkt te zijn en het vanaf 2020 modellen ze een inhaalslag hebben gemaakt. Hierdoor begin ik te twijfelen wat ik nu moet gaan doen. De volgende auto moet immers weer een jaar of 5 bij ons gaan blijven en wil ik uiteraard een goede auto aanschaffen die aansluit bij hier en nu. Als je dan 12 tot 14k bij gaat leggen bij het inleveren van de Prius, mag je ook wel een paar moderne verwachtingen bij hebben, toch?

Is dit een dingetje bij Toyota? Of ben ik aan het overdrijven en moet ik dit voor lief nemen als ik graag bij de betrouwbare aandrijflijn van Toyota wil blijven? Of zijn er middels ook andere merken die soort gelijke auto's aanbieden waar ik zeker volgens jou eens naar zou moeten kijken?

Uiteraard verdiep ik mij ook, maar ben wel nieuwsgierig naar jullie reacties.
Ik snap je vraag niet zo goed? Je kan toch een CH-R van na 2020 kopen? Als die van 2019 niet heeft wat je wilt hebben dan moet je die niet nemen. En dat hebben alle fabrikanten natuurlijk, iets dat op een auto zit, zat er daarvoor niet op, er is altijd voor elke technologie een demarcatiepunt.
Dus wat is nu concreet je vraag?

[ Voor 3% gewijzigd door Kassad op 16-11-2024 11:17 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 16:00

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@RoyK
Ik heb geen ervaring met de C-HR, dus daar kan ik niet over oordelen.

Wel weet ik dat in onze Corolla TS uit 2019 nog het oudere Touch2&Go media systeem zat.
Het systeem was iid aan de trage kant, en de Toyota navigatie wilde je nog wel eens een rare route laten nemen, maar verder werkte het prima in mijn beleving.
Daarnaast kon dit systeem gewoon Android Auto/Apple Carply aan. Alleen moest je de telefoons voor beide wel via USB aansluiten aan het systeem.

Het nieuwe Smart Connect media systeem, wat op nieuwere modellen zit, is idd veel vlotter en ook de navigatie is sterk verbeterd. Ook deze hebben de mogelijkheid voor Android Auto/Apple Carplay.
Waarbij ACP draadloos kan. AA kan vooralsnog alleen draadloos op de aller nieuwste (2024) modellen voor zover ik begreep.
Dit systeem is helaas niet echt vrij van bugs, waar ik met het vorige systeem geen last van had.

Kortom, als het om AA/ACP en het media systeem gaat, zul je voor jezelf moeten bepalen wat je tov je Prius al een verbetering vindt. En ga gewoon eens kijken bij een dealer/verkoper wat jou het meest aan spreekt.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:25
@RoyK Je was in juni toch ook al aan het kijken (incl. proefrit) voor een C-HR :?
RoyK in "Het grote Toyota-topic"

Wat is daar dan uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 13:52

RoyK

Hobby tekenaar

Dank voor de snelle reacties! wow!

@Thasaidon ik heb een paar proefritjes gemaakt met de C-HR 2.0 2020 model. Dat is echt een mega stap vergeleken met mijn 2011 Prius. En tegelijk is alles zo herkenbaar.

@Kassad Waar ik mee in mijn maag zit is dat ik voor een 2020 C-HR nog zeker 16.000 euro minmaal moet bijleggen met een inruil. En dan begint het pas helaas. Je begint echt pas te praten bij 25.000 euro.

Dat is een boel geld. Als ik naar een 2019 model gaat zoeken, mis je de upgrades, maar betaal je ook nog steeds een flinke smak en zit ik zeer waarschijnlijk ook weer met een telefoon op het raam geplakt om te navigeren en is de computer traag (zoals bekend).

En daar is dan mijn twijfel ontstaan. Ik wil graag bij Toyota blijven maar moet ik diep in de portemonnee stappen voor de moderne updates. Terwijl dit in verschillende andere merken al vele jaren standaard is. Uiteraard is wel of geen Android Auto niet de beslissende factor. Maar het ettert wel aan mijn twijfelgedrag.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ThinkPad schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:23:
@RoyK Je was in juni toch ook al aan het kijken (incl. proefrit) voor een C-HR :?
RoyK in "Het grote Toyota-topic"

Wat is daar dan uitgekomen?
Klopt. Niet veel later na dat bericht brak ik mijn knie |:( . Ik ben pas sinds een paar weken weer een soort van mobiel en flink aan het revalideren :)

De proefrit was prima. Maar de wagen waar ik een rondje mee heb gereden was hem toch uiteindelijk niet. Ook pas nog even gekeken bij Toyota in Rotterdam, waar ik specifiek een kandidaat zag. Toen ik instapte stapte ik meteen weer uit. Compleet verrookt. Dat mogen ze er best wel bij zetten want dat had me een ritje gescheeld.

Als alternatief kom ik overigens op de KIA Nero uit.

[ Voor 29% gewijzigd door RoyK op 16-11-2024 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Ik heb de overstap gemaakt naar een Lexus UX 250h, ik heb een 2020 model, met safety+ system.

De UX-en hebben allemaal (af fabriek of retrofit afhankelijk van de maand) Android auto / Apple carplay.
Hij rijdt volgens mij op hetzelfde platform als de CHr, heeft ook een krappe achterbank maar iets meer hoofdruimte. Mijn (smalle niet bijzonder lange) tieners zitten er goed genoeg. De kofferbak is klein. Hij rijdt heerlijk, grote stukken elektrisch.
Met je kapotte knie zou de hogere instap en de adaptive cruise control heel fijn kunnen zijn.

Voorin zit je heerlijk ruim, door het bolle ontwerp van de deuren. Ik heb er een met grijs interieur, die is niet te donker.
Vanaf die 25k kan je zeker een 2020 model vinden met een niet al te hoge km stand.

[ Voor 16% gewijzigd door W13k3 op 16-11-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertjebon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09 20:40
Goedendag,

Heb een toyota rav4 hybrid, motor hikt af en toe, nauwelijks merkbaar, maar het is er.

Heb via OBD e.e.a uitgelezen, en zie bij korte brandstof trim elke keer een dip.
Bij die dip voel ik ook een merkbaar hikje van de motor. Gebeurd ook bij een constante snelheid op cruisecontrol.

Iemand een idee waardoor dit veroorzaakt kan worden?
Bijgevoegd foto van OBD

Inlaat en EGR traject zijn gereinigd bij garage.
Iridium bougies vervangen.
LMM gecontroleerd/gecalibreerd.
Bobines omgewisseld.
Additief bij tanken toegevoegd.
Tank altijd 98.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2Est77bFvc4hd8XxcBhmDt_73I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99W97rwIRauQSUWfsQDQ4T8M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door bertjebon op 16-11-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:53
bertjebon schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:07:
Heb een toyota rav4 hybrid, motor hikt af en toe, nauwelijks merkbaar, maar het is er.
Inlaat en EGR traject zijn gereinigd bij garage.
Hmm, die heeft toch gecombineerde directe en indirecte inspuiting? Dan zou deze motor toch geen problemen moeten hebben met vervuilende inlaattrajecten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

W13k3 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:52:
Ik heb de overstap gemaakt naar een Lexus UX 250h, ik heb een 2020 model, met safety+ system.

De UX-en hebben allemaal (af fabriek of retrofit afhankelijk van de maand) Android auto / Apple carplay.
Hij rijdt volgens mij op hetzelfde platform als de CHr, heeft ook een krappe achterbank maar iets meer hoofdruimte. Mijn (smalle niet bijzonder lange) tieners zitten er goed genoeg. De kofferbak is klein. Hij rijdt heerlijk, grote stukken elektrisch.
Met je kapotte knie zou de hogere instap en de adaptive cruise control heel fijn kunnen zijn.

Voorin zit je heerlijk ruim, door het bolle ontwerp van de deuren. Ik heb er een met grijs interieur, die is niet te donker.
Vanaf die 25k kan je zeker een 2020 model vinden met een niet al te hoge km stand.
Dank voor je reactie en inzicht @W13k3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Mocht je meer willen weten dan mag een DM altijd. Anders zitten we toch in het verkeerde topic. Al blijf ik heel veel herkennen van mijn eerdere Toyota's.

Wel een tip: als je een trekhaak wilt (handig met die kleine kofferbak, voor een bagagewagentje of voor fietsen), koop er dan direct een met trekhaak.
Achteraf een trekhaak regelen is voor deze auto bizar duur en kan lang niet overal. Ik ben blij dat ik stug doorgezocht heb tot ik er een had die aan al mijn wensen inclusief trekhaak voldeed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
RoyK schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:32:
[...]

Dank voor je reactie en inzicht @W13k3
Ik heb een tijd geleden ook voor de keuze gestaan: Toyota C-HR 2.0 facelift model (dus ±2020) of Lexus UX 250h van 2019/2020. Voor mij werd het ook die laatste want het scheelde destijds 'maar' zo'n 4k, 30k voor de C-HR en 34k voor de UX, beide in ruime uitrusting, de UX was een Luxury Line Plus, bijna full options.

Wat de UX in mijn ogen als voordelen heeft (want aandrijving is hetzelfde):
- veel stiller aan boord
- interieur gigantisch veel hoger niveau (zeker de pre-2024 C-HR is van binnen best wel plastic fantastic en vond ik een van de slechtste Toyota's op dit gebied toenmalig, duidelijk slechter dan de Corolla en zelfs Yaris vanaf 2020)
- echt een cockpit gevoel, alles zit om je heen als bestuurder
- onderstel is zeer fijn, voor een crossover rijdt het bijna als een strak sturende hatchback
- rijkere uitrusting i.c.m. elektrisch verstelbare stoelen, Mark Levinson audio in mijn geval en nog wat dingetjes die je op een Toyota of niet snel vindt of alleen op de topuitrustingen die dan (bijna) in het UX vaarwater zitten
- niet iedereen rijdt erin

Wel ook wat nadeeltjes voor de UX tov de C-HR:
- achterbank is duidelijk wat krapper qua beenruimte
- kofferbak is wat krapper
- de kofferbak afdekhoes (ipv hoedenplank) kan echt niet in het segment, dat is een krakkemikkig doekje gespannen in een draadwerk
- Lexus dealers zijn verder weg en red carpet treatment geldt alleen voor grote beurten, dus de 15/45/75/etc beurten zal je toch zelf op pad moeten of het maar een Toyota dealer moeten toevertrouwen, wat technisch gezien gewoon kan en mag ook voor garantiebehoud, maar toch een tikkeltje jammer als je Lexus rijdt, alsof je met je Audi bij een VW dealer langs moet... oh wacht... :o

Maar maak vooral zelf de afweging en keuze, dit zijn slechts mijn 2 centjes. Wij hebben hem uiteindelijk vanwege praktisch gemak toch weggedaan, hoe fijn de auto ook was. Daar heb echt nog weleens spijt van, want dan moet ik mezelf echt vertellen dat ik het vanwege het praktisch gemak deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Bedankt voor je reactie @MooDyBLueS stof om over na te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:53
Vanmiddag mijn Auris ts weggebracht voor zijn 240.000 km beurt naar de dealer. Nu vertelde de bandenboer een paar maanden geleden, dat het slim is om de banden van voor naar achter te leggen en van achter naar voren.

Dit gevraagd maar dit raden ze ten sterkste af. Vooral omdat ze de ervaring hebben dat mensen terug komen met hobbel klachten hierna. De achterbanden zouden al een eigen slijtage patroon hebben en hierdoor kon je ze beter laten liggen en voor gewoon eerder vervangen. Dit staat haaks op wat de bandenboer vertelde. Iemand ervaringen hiermee?

Weggebracht met sneeuw hier op de weg dus mooi de Michelin cross climate 2 kunnen testen. Ze hebben wel echt grip, weet ik dat ook weer haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 23:58
Ik vind zelf het omdraaien maar niets, tenzij de beste banden naar achteren gaan. Maar liever gewoon ieder eigen slijtage patroon.

Iets anders:
Ik heb een Yaris van 2019. Nu is de voor wisser niet de beste meer, maar wat kan er het beste op? Nu zit er een ‘standaard’ model op. Wat zijn de ervaringen met Aerotwins? Ik heb daar eigenlijk op elke auto heel goede ervaringen mee.

Bosch verkoopt ook een standaard model, net als andere merken als Valeo..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Het zou kunnen verklaren waarom mijn Auris banden al heel snel vanwege hobbelen er weer af moesten. Prima profiel nog maar cupping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

vangoghnl schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:04:
Vooral omdat ze de ervaring hebben dat mensen terug komen met hobbel klachten hierna. De achterbanden zouden al een eigen slijtage patroon hebben...
Precies dat was ook mijn ervaring. Sindsdien laat ik gewoon de banden vervangen als ze er aan toe zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Het staat wel in de handleiding van de Auris:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2Dj1KyZiaIwUEHv9YTe2FAdu7I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wZInMVGQINffnUGfgszX4tur.jpg?f=user_large
Kruislings is in mijn geval niet mogelijk omdat de banden een aangegeven draairichting hebben.

Heb het omwisselen wel eens gedaan, maar je merkt idd dat de banden (Michelin CrossClimate V1 in mijn geval) dan al gecupt zijn (bandenboer vertelde dat je het kan voelen door met je hand over het profiel te gaan, je voelt dan een soort 'zaagtand' patroon) en je meer bandengeluid hebt.

Respect voor de 240k trouwens _/-\o_ Ik zit op 208k en vind dat al vrij behoorlijk haha. Ga je hem oprijden?

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2024 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ThinkPad schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:09:
[..]

Respect voor de 240k trouwens _/-\o_ Ik zit op 208k en vind dat al vrij behoorlijk haha. Ga je hem oprijden?
Dan heeft ie nog wel 4 ton te gaan ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
ThinkPad schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:09:
Het staat wel in de handleiding van de Auris:
[Afbeelding]
Kruislings is in mijn geval niet mogelijk omdat de banden een aangegeven draairichting hebben.

Heb het omwisselen wel eens gedaan, maar je merkt idd dat de banden (Michelin CrossClimate V1 in mijn geval) dan al gecupt zijn (bandenboer vertelde dat je het kan voelen door met je hand over het profiel te gaan, je voelt dan een soort 'zaagtand' patroon) en je meer bandengeluid hebt.

Toevallig gisteren met mijn vrouw over gehad haha. Hij gaat er voor de apk keuring van april 2026 uit. Dan gok ik dat die net onder de 3 ton staat. We twijfelen erg wat we dan willen. Mogelijk een Toyota Corolla ts van na 2023. Of toch een Toyota BZ4X. Kan ik mooi de overproductie van de zonnepanelen kwijt. Maar weet nog niet of ik wel volledig elektrisch wil rijden. Zou toch laadstress hebben denk ik haha.

Maar volgens de dealer moeten ze zonder grote problemen wel 4 ton halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@vangoghnl
Een Corolla TS of een bZ4X is toch wel een heel verschil hoor. En dan bedoel ik niet enkel HEV vs EV.

De Corolla TS is een hele fijne auto met veel ruimte. Maar met een hele lage instap.
De 1.8 had in mijn beleving genoeg power, maar maakt meer "lawaai" als je het gaspedaal echt intrapt.
Iets waar ik me overigens nooit aan gestoord heb.
De 2.0 heeft meer vermogen en zou iets stiller zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Deze auto rijd fantastisch en hebben wij met veel plezier in gereden, tot ik rugproblemen kreeg.
Dan merk je dat de instap wel erg laag is.

De bZ4X heb ik, anders dan een proefrit, geen ervaring mee.
Ook dit rijd fantastisch.
Maar tijdens de proefrit was al snel duidelijk dat ik, met mijn bijna 2 meter, geen fijne zit had.
Het stuur moest in de hoogste stand, anders zat ik met mijn knieën klem bij het in en uitstappen.
Maar als het stuur in de hoogste stand stond en de stoel zoals ik hem wilde, zag ik het dashboard niet helemaal en moest eigenlijk het stuur tijdens het rijden dus weer omlaag.
Dit komt voornamelijk omdat de batterij dus in de vloer zit, waardoor deze relatief hoog ligt in de auto en je dus minder beenhoogte hebt.

Ook hadden de eerste modellen van de bZ4X een "1 fase aansluiting", waardoor je laadvermogen dus beperkt is.

Voor woon- werkverkeer is een EV natuurlijk prima, maar als je wat meer kilometers maakt tijdens bv de vakantie sta je toch vaker aan de laadpaal.
Op weg naar zuid Frankrijk met 4 personen, inclusief bagage, 130 op de snelweg en airco aan, ga je echt de opgegeven actieradius niet halen.

Voor mij was dat de reden om het bij een HEV te houden en uiteindelijk hebben wij gekozen voor de Corolla Cross 2.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
Thasaidon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:38:
@vangoghnl
Een Corolla TS of een bZ4X is toch wel een heel verschil hoor. En dan bedoel ik niet enkel HEV vs EV.

De Corolla TS is een hele fijne auto met veel ruimte. Maar met een hele lage instap.
De 1.8 had in mijn beleving genoeg power, maar maakt meer "lawaai" als je het gaspedaal echt intrapt.
Iets waar ik me overigens nooit aan gestoord heb.
De 2.0 heeft meer vermogen en zou iets stiller zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Deze auto rijd fantastisch en hebben wij met veel plezier in gereden, tot ik rugproblemen kreeg.
Dan merk je dat de instap wel erg laag is.

De bZ4X heb ik, anders dan een proefrit, geen ervaring mee.
Ook dit rijd fantastisch.
Maar tijdens de proefrit was al snel duidelijk dat ik, met mijn bijna 2 meter, geen fijne zit had.
Het stuur moest in de hoogste stand, anders zat ik met mijn knieën klem bij het in en uitstappen.
Maar als het stuur in de hoogste stand stond en de stoel zoals ik hem wilde, zag ik het dashboard niet helemaal en moest eigenlijk het stuur tijdens het rijden dus weer omlaag.
Dit komt voornamelijk omdat de batterij dus in de vloer zit, waardoor deze relatief hoog ligt in de auto en je dus minder beenhoogte hebt.

Ook hadden de eerste modellen van de bZ4X een "1 fase aansluiting", waardoor je laadvermogen dus beperkt is.

Voor woon- werkverkeer is een EV natuurlijk prima, maar als je wat meer kilometers maakt tijdens bv de vakantie sta je toch vaker aan de laadpaal.
Op weg naar zuid Frankrijk met 4 personen, inclusief bagage, 130 op de snelweg en airco aan, ga je echt de opgegeven actieradius niet halen.

Voor mij was dat de reden om het bij een HEV te houden en uiteindelijk hebben wij gekozen voor de Corolla Cross 2.0
Ja we zijn over ev niet zeker. We vinden het heerlijk om te roadtrippen door noord Noorwegen elke zomer. Maar zitten dan al snel aan de 10.000 km vakantie trip. Elke keer gezeik met laden niet zoveel zin in. Wel genoeg laders in Noorwegen dat is het probleem overigens niet.

Corolla cross kijken we ook naar. Dan maar een dakkoffer erop voor meenemen van de tent. De kinderen moet ook nog mee namelijk haha. Lastig lastig. Maar tegen die tijd maar proefrijden. Ander merk kan natuurlijk ook maar blijf eigenlijk liever bij Toyota. Lekker betrouwbaar vind ik fantastisch. Ja of een Chinese EV. Maar ik support liever ome Winnie niet😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik sluit me aan bij wat @Thasaidon zegt over de bZ4X en Corolla: bZ4X zit heel erg hoog, een echte SUV. Ik heb veel proefritten gemaakt en er zijn maar weinig auto's die zo hoog zitten. Veel zijn toch meer van het crossover gehalte. Daarnaast vond ik de bZ4X erg luidruchtig qua wind- en bandengeluid.

De Corolla 2.0 is niet zozeer stiller qua isolatie of wind- of bandengeluid natuurlijk, maar wel wat gezegd wordt doordat hij meer op de trekkracht van de krachtigere elektromotor werkt. Dus overall is het een fijnere beleving. Qua verbruik is die motor wel veel meer afhankelijk hoe je hem berijdt. De 1.8 kan je bij wijze van aftrappen en je haalt altijd nog wel minstens 1:17 ongeveer, maar de 2.0 kan je als je echt een rouwdouwer bent zomaar 1:12-14 worden. Als je echter het Toyota hybride rijden ook maar een beetje kent (en dat ken jij zo te lezen wel meer dan een beetje) en je daar ook prima mee kan leven, dan hoef hij niet onzuiniger te zijn dan de 1.8, sterker nog: als je er echt mee gaat anticiperen zonder gelijk te hypermilen, kan het zelfs zuiniger uitpakken. Kort door de bocht kan je zeggen tikkeltje minder zuinig dan een 1.8.

Maar nu je toch over HEV en EV hebt: waarom niet tzt kijken of een C-HR PHEV dan wellicht iets voor je is? Even los van het feit of deze praktisch genoeg is, kan het voor sommige mensen wel de ideale brug tussen HEV en EV zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@vangoghnl
Vwbt de Corolla Cross, minder mooi dan de Corolla TS ;), maar ook een heerlijke auto, waar wij al weer 2 jaar met veel plezier in rijden.

Tov van onze TS uit 2019, heeft onze 2.0 First Edition Cross een verbeterd hybride systeem.
Verbeterde veiligheidssystemen en ook het Smart Connect media systeem
Verder is het gewoon de TS, maar dan als "SUV" ;).

@MooDyBLueS
Ik weet niet of de C-HR iet is voor @vangoghnl, aangezien deze serieus kleiner is dan de Corolla TS en kleiner dan de Corolla Cross.
Er moeten tijdens de vakantie ook nog kinderen achterin ;)
En als die net zo lang zijn als die van mij, dan passen die niet lekker achterin de C-HR.

[ Voor 29% gewijzigd door Thasaidon op 21-11-2024 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Thasaidon Nee precies, vandaar ook dat ik zei "even los van het feit of deze praktisch genoeg is". ;) Had zelf niet zoveel detail meegekregen omtrent de wensen, zodoende, maar dan zou ik hem inderdaad ook niet overwegen. Helaas heeft Toyota dan onder de moderne modellen weinig anders te bieden als PHEV, alleen de Prius die nog krapper is en de RAV4 die weer gelijk erg groot en dus ook duur is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 21:49
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:32:
@Thasaidon Nee precies, vandaar ook dat ik zei "even los van het feit of deze praktisch genoeg is". ;) Had zelf niet zoveel detail meegekregen omtrent de wensen, zodoende, maar dan zou ik hem inderdaad ook niet overwegen. Helaas heeft Toyota dan onder de moderne modellen weinig anders te bieden als PHEV, alleen de Prius die nog krapper is en de RAV4 die weer gelijk erg groot en dus ook duur is.
Misschien vloeken in de kerk op dit forum, maar waarom dan blijven bij Toyota?
Een Toyota hybride motor is niet zoveel zuiniger meer dan een moderne BMW benzine motor.
Wat ik wil aangeven is andere topmerken met mooie modellen een flinke inhaalslag hebben op de Toyota hybride.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Roger1964 Omdat we in het Toyota topic zitten? :+

Zonder gekheid: wat mij betreft moet je altijd je ogen open houden en ik rijd op dit moment ook geen Toyota meer omdat we volledig elektrisch zijn gaan rijden en de bZ4X niet aan onze wensen voldeed.

Als 2e auto nog een Yaris hybrid overwogen, maar die kon niet op tegen een gebruikte Kia EV die ook lange garantie bieden (7 jaar tov 10, dat wel), maar voor ons was het met eigen laadpaal, heel veel zonnepanelen, de afgelopen tijd geen MRB én de kosten voor onderhoudsbeurten die minder dan de helft kosten van een kleine beurt voor de Yaris bij de Toyota dealer eigenlijk een no-brainer. En dan rijd je als 2e auto een flink luxere auto ook nog.

Maar... met komend jaar kwarttarief MRB, daarop driekwarttarief en het waarschijnlijke afschaffen van salderen én terugleververgoedingen die gevraagd worden waar we nu vanwege ons contract nog niet mee te maken hebben, kan het over 2-3 jaar zomaar zo zijn dat elektrisch rijden (in ieder geval voor de 2e auto) dusdanig onaantrekkelijk is gemaakt dat we een 2024 Yaris Launch Edition in 2026/2027 aanschaffen.

Overigens hebben wij ook een 330e overwogen, maar als ik TCO ging vergelijken met een EV, dan kon ik dat rationeel absoluut niet goedpraten. Heel groot gat, al realiseer ik me dat wij wel in de meest ideale situatie zitten voor een privé EV.

Puur benzine zou ik persoonlijk niet meer willen. Ik vind het heerlijk van een hybride dat juist op lage snelheden er zoveel rust in zit, zelfs bij een Yaris. Een benzine BMW, Mazda of wat dan ook vind ik dan ook achterhaald aanvoelen, los van de rest van de auto hoor, maar het voelt niet modern en een (flinke) stap terug. Maar ieder z'n ding natuurlijk. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vangoghnl
Roger1964 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:42:
[...]

Misschien vloeken in de kerk op dit forum, maar waarom dan blijven bij Toyota?
Een Toyota hybride motor is niet zoveel zuiniger meer dan een moderne BMW benzine motor.
Wat ik wil aangeven is andere topmerken met mooie modellen een flinke inhaalslag hebben op de Toyota hybride.
Duits en betrouwbaarheid bestaat alleen in sprookjes toch 🤪

Volgens mij is Toyota in betrouwbaarheid nog niet verslagen. Zodra dat zo is zit ik bij het nieuwe betrouwbaarste merk.
Ik ben dan ook niet echt een auto liefhebber. Ik zie zo'n kreng als onnodig kostende geld dingen. Die absoluut noodzakelijk zijn om leuke dingen te gaan doen en me te verplaatsen. Elke reparatie naast normaal onderhoud vind ik de hel op aarde. Ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die dingen van de VAG kopen. Mijn vader heeft tot zijn pensionering bij PON gewerkt dus ik ken de discussies.

Het ov vind ik werkelijk nog verschrikkelijker. Dus toch maar een auto.

Daarnaast, maar dit is niet wetenschappelijk onderbouwd. Ben ik bang dat zo'n ev met een kleine botsing gelijk een vlammenzee is. Voor mijn gevoel wacht ik daarom liever op solid state accu's. Maar waarschijnlijk is dit dikke onzin van mijn kant.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:20
GAIAjohan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:09:
Iets anders:
Ik heb een Yaris van 2019. Nu is de voor wisser niet de beste meer, maar wat kan er het beste op? Nu zit er een ‘standaard’ model op. Wat zijn de ervaringen met Aerotwins? Ik heb daar eigenlijk op elke auto heel goede ervaringen mee.

Bosch verkoopt ook een standaard model, net als andere merken als Valeo..
Het lijkt mij dat Aerotwins op een Yaris net zo goed zullen functioneren als op ieder ander model. Ik heb afgelopen weekend Aerotwins op mijn Corolla E21 gezet en die werken perfect.

• GAIAjohan
kwiebus schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:12:
[...]

Het lijkt mij dat Aerotwins op een Yaris net zo goed zullen functioneren als op ieder ander model. Ik heb afgelopen weekend Aerotwins op mijn Corolla E21 gezet en die werken perfect.
Punt is vooral dat de wisser op een Yaris P130 nogal gigantisch is. Ik dacht, misschien dat een Aerotwin dan niet meer goed aandrukt ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vangoghnl schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:31:
[...]

Duits en betrouwbaarheid bestaat alleen in sprookjes toch 🤪

Volgens mij is Toyota in betrouwbaarheid nog niet verslagen. Zodra dat zo is zit ik bij het nieuwe betrouwbaarste merk.
Ik ben dan ook niet echt een auto liefhebber. Ik zie zo'n kreng als onnodig kostende geld dingen. Die absoluut noodzakelijk zijn om leuke dingen te gaan doen en me te verplaatsen. Elke reparatie naast normaal onderhoud vind ik de hel op aarde. Ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die dingen van de VAG kopen. Mijn vader heeft tot zijn pensionering bij PON gewerkt dus ik ken de discussies.

Het ov vind ik werkelijk nog verschrikkelijker. Dus toch maar een auto.

Daarnaast, maar dit is niet wetenschappelijk onderbouwd. Ben ik bang dat zo'n ev met een kleine botsing gelijk een vlammenzee is. Voor mijn gevoel wacht ik daarom liever op solid state accu's. Maar waarschijnlijk is dit dikke onzin van mijn kant.
Ik wil niet teveel off-topic gaan, maar zoek eens op de BYD Blade batteries. Die ook in o.a. in mijn Tesla Model 3 ligt. Dat zijn extreem veilige batterijen ook gebleken uit de vele tests die ze ermee gedaan hebben: van torderen van het hele accupakket tot verhitten en met dikke lange nagels compleet doorboren honderden keren!

En qua onderhoud en de kosten die eraan verbonden zitten zal je met een EV (als het tenminste geen Toyota of Lexus is) ook heel blij ervan worden. Ter beeldvorming: wij ruilden onze Lexus in op een Kia e-Soul in 2021 en de beurten die net als bij Toyota/Lexus elke 15.000 km moeten zijn steeds 80-160-80-160 etc geweest. Enkele keer kwam er wel iets bij zoals remvloeistof verversen, dat was dan 60 extra ofzo. En ja, daar zit dan de verlengde garantie bij, de pecchulp én de service card van de dealer. Enige wat 3 tientjes extra kost is de internationale wegenwacht in Europa + woonplaats, doe je dat niet heb je alleen NL zonder woonplaats, en dat hoeft maar eens per jaar, niet elke beurt. Kortom: €270 per jaar (eigenlijk nog iets minder, we rijden er 25.000 km mee, dit is obv 30.000km/jr). Als ik een kleine beurt voor een Yaris hybrid compleet pak zit je al over de €300. :P Niet dat Toyota duur is, maar het is complexer dan een EV.

Daarom wel jammer dat Toyota met de bZ4X wel vrij duur is gebleven, totale onzin. Sterker nog: Kia/Hyundai hebben met ingang van de EV6 en Ioniq 5/6 de onderhoudsinterval aangepast van 15.000 km of 1 jaar naar 60.000 km of 2 jaar.

En heel eerlijk: als Toyota met de bZ3X of welke er straks ook komt een wat meer sedan of crossover achtige EV weet neer te zetten én meegaat met de EV eigenschappen qua onderhoudsintervallen en kosten, dan ben ik zo weer terug op het oude nest. Maar ze slaan nu wel een klein beetje de plank mis, ondanks dat de bZ4X als EV echt wel een meer dan prima auto is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vangoghnl
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:39:
[...]

Ik wil niet teveel off-topic gaan, maar zoek eens op de BYD Blade batteries. Die ook in o.a. in mijn Tesla Model 3 ligt. Dat zijn extreem veilige batterijen ook gebleken uit de vele tests die ze ermee gedaan hebben: van torderen van het hele accupakket tot verhitten en met dikke lange nagels compleet doorboren honderden keren!

En qua onderhoud en de kosten die eraan verbonden zitten zal je met een EV (als het tenminste geen Toyota of Lexus is) ook heel blij ervan worden. Ter beeldvorming: wij ruilden onze Lexus in op een Kia e-Soul in 2021 en de beurten die net als bij Toyota/Lexus elke 15.000 km moeten zijn steeds 80-160-80-160 etc geweest. Enkele keer kwam er wel iets bij zoals remvloeistof verversen, dat was dan 60 extra ofzo. En ja, daar zit dan de verlengde garantie bij, de pecchulp én de service card van de dealer. Enige wat 3 tientjes extra kost is de internationale wegenwacht in Europa + woonplaats, doe je dat niet heb je alleen NL zonder woonplaats, en dat hoeft maar eens per jaar, niet elke beurt. Kortom: €270 per jaar (eigenlijk nog iets minder, we rijden er 25.000 km mee, dit is obv 30.000km/jr). Als ik een kleine beurt voor een Yaris hybrid compleet pak zit je al over de €300. :P Niet dat Toyota duur is, maar het is complexer dan een EV.

Daarom wel jammer dat Toyota met de bZ4X wel vrij duur is gebleven, totale onzin. Sterker nog: Kia/Hyundai hebben met ingang van de EV6 en Ioniq 5/6 de onderhoudsinterval aangepast van 15.000 km of 1 jaar naar 60.000 km of 2 jaar.

En heel eerlijk: als Toyota met de bZ3X of welke er straks ook komt een wat meer sedan of crossover achtige EV weet neer te zetten én meegaat met de EV eigenschappen qua onderhoudsintervallen en kosten, dan ben ik zo weer terug op het oude nest. Maar ze slaan nu wel een klein beetje de plank mis, ondanks dat de bZ4X als EV echt wel een meer dan prima auto is.
Ja EVs hebben zeker voordelen. Vanmiddag de Auris ts weer opgehaald. €701 voor de grote 240.000 km beurt.

Ik snap ook niet zo goed dat Toyota zo achterblijft. Ik zat net een filmpje te kijken van de Xiaomi su7. Eerlijk Toyota zit nog in het stenen tijdperk. Als de Chinezen dit kunnen. Waarom kan Toyota niet wat meer moderners op de markt zetten. Ik ben een beetje bang dat ze de boot heel erg gaan missen bij Toyota op ev gebied. Aan de andere kant als ze echt willen zullen ze vast wel met wat kunnen komen.

Wat betreft blade batterijen ga ik me eens verdiepen.
Ik las toevallig vandaag dat Honda zijn solid state fabriek klaar heeft. Misschien dat er dan toch wat staat te gebeuren in Japan. Maar goed april 2026 als we wat anders willen is nog even weg.

https://www.autoweek.nl/a...ie-van-solid-state-accus/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger1964
  • Laatst online: 16-09 21:49
@MooDyBLueS ik kan niet zeggen dat jullie er niet over hebben nagedacht en afgewogen.
Je hebt gekeken voor een BMW 330E, mijn zoon heeft een 330i gekocht. Een prachtige auto die zuiniger is dan mij Auris. In de eco stand en hetzelfde rijgedrag.

Dat heeft mij wel aan het denken gezet, ga ik bij de volgende auto weer voor een hybride of voor een "stoere" bak. Na een Prius en een Auris wil je ook wel eens wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 22:31
Onze Verso uit 2011 gebruikt iets te veel H11 halogeen lampjes naar mijn zin. Nu bijna 5 jaar / 100k in bezit en ik heb beide kanten al 2x moeten vervangen. Met eerdere auto's had ik dat veel minder.

Nu zie ik dat er ook led H11 te krijgen is. Lijkt me een mooie oplossing. Is er iemand die ervaring heeft met het vervangen van halogeen door led? Het is een degelijke familiebak dus ik zit niet te wachten op van dat ijswitte licht wat je op menig verlaagd golfje 4/5 ziet.

Heeft de Verso een canbus? Ik lees dat dat andere eisen stelt aan de lampen omdat vanwege het lagere wattage anders het tot storingsmeldingen kan leiden.

EDIT: laat maar, ik zie dat geen van de verkochte systemen de juiste E-keur (R37) heeft. Ik blijf dan maar bij halogeen.

[ Voor 8% gewijzigd door MalleEppie71 op 24-11-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:56

lord_fh

PS5

ik heb een vraag ;

Ik rijdt momenteel tijdelijk in een nieuwe Corolla Cross (voorloop auto) , echter als ik android auto aan heb , dan weet ik niet hoe ik weer terug kan naar het standaard hoofdmenu op het scherm, ik kom dus niet meer UIT android auto ? zie ik iets over het hoofd (auto is gloednieuw, dus laatste model)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
lord_fh schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:02:
ik heb een vraag ;

Ik rijdt momenteel tijdelijk in een nieuwe Corolla Cross (voorloop auto) , echter als ik android auto aan heb , dan weet ik niet hoe ik weer terug kan naar het standaard hoofdmenu op het scherm, ik kom dus niet meer UIT android auto ? zie ik iets over het hoofd (auto is gloednieuw, dus laatste model)
Als het goed is staat er ergens tussen je apps op het scherm een Toyota logo. Als je die gebruikt zou ie terug moeten gaan naar het Toyota systeem.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Denman schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:10:
[...]

Als het goed is staat er ergens tussen je apps op het scherm een Toyota logo. Als je die gebruikt zou ie terug moeten gaan naar het Toyota systeem.
Ah top straks eens even proberen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@lord_fh Het Toyota logo waar Denman op doelt is dus eigenlijk vermomd als een app. Zo ziet dat er dan uit:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.evanshalshaw.com%2F-%2Fmedia%2Fevanshalshaw%2Fblog%2Fwhat-is-android-auto%2Ftoyota-display-screen-1920x774px.ashx&f=1&nofb=1&ipt=f9e6b77254d7c7459f17ec0a7d0a2374027e7e898c8b30da06425774fcc96ec5&ipo=images

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:34:
@lord_fh Het Toyota logo waar Denman op doelt is dus eigenlijk vermomd als een app. Zo ziet dat er dan uit:
[Afbeelding]
Bedankt! als je het weet dan denk je inderdaad, DOH logisch haha ! super ! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
lord_fh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:44:
[...]

Bedankt! als je het weet dan denk je inderdaad, DOH logisch haha ! super ! :D
Haha ja he? Heb hetzelfde gehad hoor, wat dan ook niet helpt is dat de 'app' vaak wel een beetje verstopt zit waardoor je moet scrollen om hem te zien te krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:01
Ik heb een 2013 Auris 1.8 Hybrid Executive.
Nu heb ik afgelopen week bij de eerste vorst het automatisch inklappen van de spiegels uitgezet via de methode: een paar seconden pijltje naar boven samen met de knop voor het inklappen.
Dit werkt dus meteen goed, alleen je zou met dezelfde manier ook die weer moeten kunnen actieveren alleen dat werkt dus niet.

Iemand suggesties?

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:19
Ad de Jong schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:50:
Nu heb ik afgelopen week bij de eerste vorst het automatisch inklappen van de spiegels uitgezet via de methode: een paar seconden pijltje naar boven samen met de knop voor het inklappen.
Dit werkt dus meteen goed, alleen je zou met dezelfde manier ook die weer moeten kunnen actieveren alleen dat werkt dus niet.

Iemand suggesties?
Geprobeerd met de spiegels uitgeklapt en ook een keer met de spiegels ingeklapt?

Ik heb dit eerder tijdens strenge vorst ook wel eens gedaan en nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ad de Jong schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:50:

Iemand suggesties?
De handleiding zegt dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG2vmEjVWfWzB3YNwlbE27vLOiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KUynrD3eQYuF0DpexVLTDBQC.png?f=fotoalbum_large

Kortom: volgens mij omschrijf jij precies wat hier staat en zou het dus moeten werken om hem zo weer in te schakelen. Mocht dat niet werken, paar suggesties:
- dealer even bellen, soms hebben ze een trucje voor dit soort dingen
- OBD2 adapter met app om het op die manier in te schakelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:20:
[...]

De handleiding zegt dit:
[Afbeelding]

Kortom: volgens mij omschrijf jij precies wat hier staat en zou het dus moeten werken om hem zo weer in te schakelen. Mocht dat niet werken, paar suggesties:
- dealer even bellen, soms hebben ze een trucje voor dit soort dingen
- OBD2 adapter met app om het op die manier in te schakelen
Inderdaad precies zoals ik het geprobeerd heb.
St00mwals schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:02:
[...]

Geprobeerd met de spiegels uitgeklapt en ook een keer met de spiegels ingeklapt?

Ik heb dit eerder tijdens strenge vorst ook wel eens gedaan en nooit problemen mee gehad.
Gisteren beide opties nog geprobeerd zonder resultaat.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:52:
Haha ja he? Heb hetzelfde gehad hoor, wat dan ook niet helpt is dat de 'app' vaak wel een beetje verstopt zit waardoor je moet scrollen om hem te zien te krijgen. ;)
Je kunt binnen de AA app op je telefoon de volgorde van apps aanpassen en ook kiezen welke apps je wel of niet wil hebben binnen AA.
Dit kan onder "Launcher aanpassen", binnen de AA instellingen op je telefoon.

Bij mij staat het Toyota logo overigens altijd links bovenaan als eerste "app". (Corolla Cross)

[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 27-11-2024 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thasaidon schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:45:
[...]

Je kunt binnen de AA app op je telefoon de volgorde van apps aanpassen en ook kiezen welke apps je wel of niet wil hebben binnen AA.
Dit kan onder "Launcher aanpassen", binnen de AA instellingen op je telefoon.

Bij mij staat het Toyota logo overigens altijd links bovenaan als eerste "app". (Corolla Cross)
Yup, dit heb ik sindsdien ook gedaan. Maar als je dus net een auto hebt met AA/AC, dan is het even zoeken. Bij onze 2e auto met die functionaliteit wist ik het dan ook gelijk goed te zetten. :)

Verder sowieso een goede tip inderdaad om Toyota op het eerste scherm te zetten. Je hebt het misschien niet vaak nodig, maar hoeveel apps heb je überhaupt nodig? In mijn geval ging het eigenlijk alleen om Maps, Messages, Phone en welke muziekstreamingdienst je ook hebt, 4 stuks dus maar. Volgens mij geven zelfs de krapste schermen 8 apps weer, dus Toyota valt daar vast tussen te krijgen voor de meesten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

MooDyBLueS schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:40:
[...]
maar hoeveel apps heb je überhaupt nodig? In mijn geval ging het eigenlijk alleen om Maps, Messages, Phone en welke muziekstreamingdienst je ook hebt, 4 stuks dus maar.
Ik heb er iets meer :)
Uiteraard de Telefoon, maar als ik "Hey Google bel..." roep, werkt dat ook al

Voor navigatie heb ik zowel Google Maps als Waze voor online navigatie, waarbij mijn voorkeur naar Waze uit gaat.
Maar ik heb ook HERE WeGo met lokaal opgeslagen kaarten voor offline navigatie.
Deze heb ik regelmatig in Tsjechië moeten gebruiken bij gebrek aan goede (data) ontvangst.

Voor muziek gebruik ik Spotify (zowel online als offline), maar bv ook AIMP voor lokaal op mijn telefoon opgeslagen muziek.
En ook Radio.net, voor online streaming van allerlei radiozenders, die niet in de ether zitten.

En tenslotte nog WhatsApp en Telegram, maar dat is meer om te zien wat er naar mij gestuurd word en of ik daar evt wel of niet op moet (laten) reageren. Binnenkomenden berichten worden namelijk mooi door Google voorgelezen en kan ik evt ook met spraak op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewindhond009
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 20:55
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Hazewindhond009 schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:47:
Goedemorgen,

Een kennis van mij heeft een Auris uit 2015. Gisteren heeft hij de motorkap geopend. Toen zag hij dat een rode vloeistof onder low zit. Zie foto’s. Hij vraagt zich af wat dit is en of hij dit zelf kan bijvullen. Edit: er branden geen waarschuwingslampjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dit kan je zelf bijvullen. Wel even kijken welke erin gaat. Dit staat in het boekje. Het moet wel dezelfde kleur zijn. Blijkbaar is het normaal hem heel af en toe. 1 x per 3 jaar ofzo iets bij te vullen. Als die snel weer leeg is dan is er een lek. Dit kan de koppakking zijn ( 1600 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Laatst online: 12:23
@Hazewindhond009 het is de koelvloeistof ;)
In principe een gesloten systeem, dus als je kennis vaker moet bijvullen is er een lek. Even in de gaten houden.
Overigens zal het peil veranderen als de motor (en dus de vloeistof) warm is.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewindhond009
Members only:

[ Voor 24% gewijzigd door Hazewindhond009 op 01-12-2024 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Ad de Jong schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:53:
[...]

Inderdaad precies zoals ik het geprobeerd heb.

[...]

Gisteren beide opties nog geprobeerd zonder resultaat.
Afgelopen week nogmaals hetzelfde gedaan en nu werkt het weer 8)7 :?

Het enige verschil met de andere methodes is dat ik de verlichting aan heb laten staan omdat ik anders de knopjes niet kon zien in het donker.
En ook dat had ik voorheen ook al eens geprobeerd zonder resultaat.
Misschien stond de maan net op het goede punt wie zal het zeggen... :+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Hazewindhond009
Ik weet niet of jij onderhoud doet bij de merkdealer (Toyota).
Ik krijg na iedere (jaarlijkse of 15K) beurt een servicepas van de dealer.
Daarmee kan ik gratis vloeistoffen laten bijvullen, waaronder dus ook koelvloeistof.

Als jij dit ook hebt, zou ik gewoon even langs de dealer rijden. Kunnen ze gelijke je overige vloeistoffen (bv ruitensproeier) ook bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewindhond009
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Hazewindhond009 op 01-12-2024 16:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:23
De Toyota/Louwman groep service blijf ik als positief ervaren :)

Stond van de week ineens met een lege batterij van de sleutel op het werk. Keyless entry/start. Er zijn wel workarounds maar ontzettend lastig/onhandig.

Ik heb dan wel een oudere Lexus maar toch maar even naar de lokale Toyota garage gereden of ze mijn batterijtje konden vervangen. Meteen gedaan, ze hebben mijn naam/kenteken niet eens gevraagd, ben niet eens klant bij die garage, en het mooiste: Ik mocht er onder geen beding voor betalen.

Het is misschien maar een klein dingetje, maar ik werd er wel weer vrolijk van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Hazewindhond009
Geen idee of het op het pasje staat en of alle dealers eraan mee doen.
Bij mijn dealer staat het op de website:

https://www.vangent.nl/toyota-onderhoud/voordeelpas

Vooral in de winterperiode maken wij er vaak gebruik van om de ruitensproeier vloeistof bij te laten vullen in onze Toyota's.

[ Voor 24% gewijzigd door Thasaidon op 01-12-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewindhond009
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Hazewindhond009 op 01-12-2024 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Ik zou gewoon longlife halen. Als de prijs niet uitmaakt gewoon bij het tankstation een liter fles/ zak halen. Zal ergens rond de 10 euro zijn. Als je kan wachten online bestellen en anders langs een automaterialen zaak. Dat genuine geloof ik allemaal wel. Tuurlijk willen ze hun eigen merk verkopen. Maar bijvoobeeld een lambosonde kost genuine Toyota 340 euro maar die wordt gemaakt door Denso die hem voor 130 aanbied in een Denso doosje. Dezelfde sensor ander doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewindhond009
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:47
Volgens mij mist er essentiële info in je vraag ;)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ten eerste: waarom members only tags om algemene vragen over een auto?

Maar een lek hoeft niet te betekenen dat ie ook lekt in rust. Tijdens rijden gaat de temperatuur gaat omhoog en komt er druk op het systeem. Een klein gaatje wat in koude toestand af en toe een druppeltje doorlaat kan dan ineens een sproeier worden.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 07:03
In afwachting van de levering van onze Kuga, hadden we voor een aantal maanden een shortlease auto nodig.
Via via in contact gekomen met Kinto, de mobility tak van Toyota.

Nu voor minimaal 3 maanden een Yaris geleased. Tussen aanvraag, goedkeuring en levering zat 3 weken.
Vrijdag wordt de auto geleverd. Krijg een gloednieuwe zwarte Yaris, afgelopen vrijdag op kenteken gezet.
Een prima oplossing in afwachting an de Kuga.

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Als een pimple gepopt is, loopt hij soms leeg ja. Dan maakt het niet uit of je rijdt of stilstaat :?
noes schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:52:
[...]

Ten eerste: waarom members only tags om algemene vragen over een auto?
offtopic:
Ik denk dat dit een omweg is om te zorgen dat zaken niet in Google search terechtkomen. Voorheen kon je je eigen berichten tenminste nog verwijderen..

Maar zijn er hier echt geen andere ervaringen met ruitenwisser op de Yaris P130? Dit ivm die enkele grote wisser, waarvan ik echt niet weet hoe een Aerotwin daar zou werken

[ Voor 52% gewijzigd door GAIAjohan op 02-12-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

GAIAjohan schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:43:
[...]

Maar zijn er hier echt geen andere ervaringen met ruitenwisser op de Yaris P130? Dit ivm die enkele grote wisser, waarvan ik echt niet weet hoe een Aerotwin daar zou werken
Op onze Yaris 2007 non hybrid zit ook één wisser. Ik zweer bij Denso hybrid wissers. Drukken beter tegen het raam dan de aerotwins. Overigens ook de de P3 werken ze gewoon beter.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 07:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4-qqViylbIpk0yIwS4F9Oidd1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3J6tdnvPVaST9aI328Uk85Ix.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uH8FyAy2TVKXw_07ZxCqOTCI1ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqmC24GVPYbuZUceeEgv3Af6.jpg?f=fotoalbum_large

Yaris shortlease via Kinto. En dan een full option geleverd krijgen. Dat was nog eens een leuke verrassing.

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
KabouterSuper schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:42:
Een unicum: een Toyota langs de kant van de weg. Toen ik zei dat ik een toyota heb, wist de anwb al dat het niets anders kon zijn dan de dynamo. [Afbeelding]
Afgelopen weekend mocht de mijne ook mee 😒
En inderdaad: de dynamo was stuk, het bekende rode accu lampje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rjkp7_OZgTruBpCV7l5IFpDoZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zW51ajwkkUoHHXmPmact5cz0.jpg?f=fotoalbum_large
Ach ja, een slijtage onderdeel dat af en toe een keer aan vervanging toe is. Ik vergeef het hem, 235K op de teller en lekker doorrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:20
In februari 2025 heb ik mijn onderhoud gepland :) Mijn eerste onderhoud bij de officiële Toyota dealer. Eerste keer voor mijn nieuwe auto. Ik heb hem sinds 30 mei 2024. Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY Bouwjaar 26 juni 2020 en had maar 11.971 KM op zijn teller. Momenteel rijd ik al 21.179 KM.

Ik ben zeer tevreden met de auto. Waarom bij de Toyota dealer onderhoud ik? Ik krijg tot 10 jaar garantie op mijn Aygo, als ik de onderhoud bij de Toyota laat onderhouden. Daarnaast is mijn auto is in goede handen en krijg ik Toyota Service pas en Toyota Wegenwacht Woonplaats, NL en EU. Uiteraard onderhoudsboekje wordt netjes afgestempeld. Met nieuwe olie en filter

Dit is wat ik heb gekozen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JMCCHRI5ML8skU24S1H49PDtSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdMAJDBl6WVlrVLfmoG4WZrN.jpg?f=fotoalbum_large

+ €34 brandstofreiniging

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 10-12-2024 22:53 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Van der Berg schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:53:
In februari 2025 heb ik mijn onderhoud gepland :) Mijn eerste onderhoud bij de officiële Toyota dealer. Eerste keer voor mijn nieuwe auto. Ik heb hem sinds 30 mei 2024. Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY Bouwjaar 26 juni 2020 en had maar 11.971 KM op zijn teller. Momenteel rijd ik al 21.179 KM.

Ik ben zeer tevreden met de auto. Waarom bij de Toyota dealer onderhoud ik? Ik krijg tot 10 jaar garantie op mijn Aygo, als ik de onderhoud bij de Toyota laat onderhouden. Daarnaast is mijn auto is in goede handen en krijg ik Toyota Service pas en Toyota Wegenwacht Woonplaats, NL en EU. Uiteraard onderhoudsboekje wordt netjes afgestempeld. Met nieuwe olie en filter

Dit is wat ik heb gekozen:
[Afbeelding]

+ €34 brandstofreiniging
Bedenk wel dat je voor 40 euro aan materiaal (premium olie + filter) dit ook zelf kunt. Je betaalt dus 334 euro per onderhoudsbeurt voor extra garantie, pechhulp en een stempel in je onderhoudsboekje.
De kans dat je met een Aigo (in goed onderhouden staat zo'n beetje de betrouwbaarste auto die je kunt kopen) langs de weg stil komt te staan is nagenoeg nihil, misschien 1x in de 20 jaar (bij 15.000 km en dus 1 onderhoudsbeurt per jaar). Tegen die tijd heb je € 6680 aan kosten bij de dealer bespaard. Daar kun je erg makkelijk de kosten van het ter plekke af te sluiten wegenwachtlidmaatschap van betalen...
Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk voor zichzelf beslissen of ie al dat geld aan de dealer wil spenderen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Andrehj Hoewel je geen ongelijk hebt, val ik ook in de categorie van "lekker uitbesteden aan de dealer als one-stop-shop en verder nergens omkijken naar hebben". En ja, ik weet dat ik "de hoofdprijs" betaal.

Maar wist je ook dat onderhoud essentieel is voor dealers om überhaupt te kunnen blijven bestaan? Met verkoop van auto's alleen redden ze het financieel niet. En uiteindelijk gaat alleen de zon voor niks op.

Als iedereen jouw manier erop na zou houden, zouden dealers ofwel ophouden te bestaan of auto's zouden veel duurder worden om te compenseren voor het gebrek aan inkomsten via onderhoud.

Begrijp me niet verkeerd: het is natuurlijk hartstikke goed dat er twee type mensen zijn: de handige harry's zoals jij die het graag zelf doen, maar er zijn genoeg mensen die gewoon ontzorgd willen worden. Dat is niet het goedkoopste, dat klopt, maar heeft wel zo z'n toegevoegde waarde.

Want los van klein onderhoud wat door veel mensen (al dan niet met een eerste keer meekijken met iemand) wel te doen is, zijn er ook genoeg dingen die voor 80-90% van de autobezitters niet te controleren/uit te voeren zijn, oa:
- foutmeldingen uitlezen en ze begrijpen
- zaken als remblokken en -schijven controleren of vervangen
- remvloeistof eens in de zoveel tijd verversen
- draagarmrubbers beoordelen
- en nog veel meer

Eigenlijk kan je dit vergelijken met op vakantie gaan: de een kiest voor een 5 sterren hotel met taxi-service vanaf het vliegveld, de ander gaat met de tent op de rug in de wildernis kamperen. Beide zijn goed, maar zijn gewoon keuzes.

Bovenal denk ik dat iedereen voor zichzelf moet inschatten of je het onderhoud en controle van de staat van de onderdelen wel of niet zelf kan (of wil) doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:20:
@Andrehj Hoewel je geen ongelijk hebt, val ik ook in de categorie van "lekker uitbesteden aan de dealer als one-stop-shop en verder nergens omkijken naar hebben". En ja, ik weet dat ik "de hoofdprijs" betaal.

Maar wist je ook dat onderhoud essentieel is voor dealers om überhaupt te kunnen blijven bestaan? Met verkoop van auto's alleen redden ze het financieel niet. En uiteindelijk gaat alleen de zon voor niks op.

Als iedereen jouw manier erop na zou houden, zouden dealers ofwel ophouden te bestaan of auto's zouden veel duurder worden om te compenseren voor het gebrek aan inkomsten via onderhoud.

Begrijp me niet verkeerd: het is natuurlijk hartstikke goed dat er twee type mensen zijn: de handige harry's zoals jij die het graag zelf doen, maar er zijn genoeg mensen die gewoon ontzorgd willen worden. Dat is niet het goedkoopste, dat klopt, maar heeft wel zo z'n toegevoegde waarde.

Want los van klein onderhoud wat door veel mensen (al dan niet met een eerste keer meekijken met iemand) wel te doen is, zijn er ook genoeg dingen die voor 80-90% van de autobezitters niet te controleren/uit te voeren zijn, oa:
- foutmeldingen uitlezen en ze begrijpen
- zaken als remblokken en -schijven controleren of vervangen
- remvloeistof eens in de zoveel tijd verversen
- draagarmrubbers beoordelen
- en nog veel meer

Eigenlijk kan je dit vergelijken met op vakantie gaan: de een kiest voor een 5 sterren hotel met taxi-service vanaf het vliegveld, de ander gaat met de tent op de rug in de wildernis kamperen. Beide zijn goed, maar zijn gewoon keuzes.

Bovenal denk ik dat iedereen voor zichzelf moet inschatten of je het onderhoud en controle van de staat van de onderdelen wel of niet zelf kan (of wil) doen.
Hier sluit ik me bij aan. De kleine beurtjes zijn best zelf te doen, maar bij de grotere beurten komt er toch meer kennis en tijd(!) bij kijken. En ik ben druk genoeg om dat lekker uit te besteden bij de dealer. Die tijd besteed ik liever aan werk, gezin en hobby’s.

Bovendien vervoer ik mijn gezin regelmatig in deze auto. Geeft toch een fijner gevoel als het onderhoud hiervan door een professional is uitgevoerd. En wat @MooDyBLueS al zegt ben ik ook van het type: lekker makkelijk alles in 1 toko onderbrengen in het kader van ontzorgen. Dat ik daar wat meer voor betaal neem ik voor lief.

Overigens @Van der Berg zou ik die 34 Euro brandstofreiniging lekker laten zitten en in je zak steken. Grote onzin en zeker voor een auto met 20.000km op de teller. Ik ben nog geen enkele Toyota tegengekomen die zonder deze toevoeging problemen heeft gekregen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Denman Precies, het element van tijd had ik nog niet eens bij stilgestaan, maar dat is inderdaad ook een belangrijke.

Verder sluit ik me bij je aan wat de brandstofreiniging betreft, dat is niet nodig. Toyota motoren zijn juist motoren die goed overweg kunnen met diverse variabelen en ook E10 vormt geen enkel probleem.

Alleen als je een auto hebt die echt heel weinig km's maakt (minder dan 5000km per jaar), zelden tot nooit op de snelweg komt en dus alleen korte stadsritjes maakt of zoiets als een hobby-auto of klassieker in de garage hebt staan dan kan je beter een premium brandstof gebruiken ipv E10. E10 kan relatief gezien minder goed tegen lang stilstaan en het is daarom essentieel om (volgens de meeste bronnen) minstens 1x per maand een goede lange rit te maken waarbij de motor goed op temperatuur komt en een tijdje blijft om zo het gehele systeem even goed te laten werken en eventuele aanslag of neerslag grotendeels weg te kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:13
Denman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:51:
[...]
Bovendien vervoer ik mijn gezin regelmatig in deze auto. Geeft toch een fijner gevoel als het onderhoud hiervan door een professional is uitgevoerd.
De engie keer dat mijn Corolla afgesleept moest worden werd veroorzaakt door het onderhoud van een professional.
Voor de simpele dingen zou ik er meer vertrouwen in hebben als ik het zelf doe dan een garage. Juist omdat het voor mij geen routine is en daarom zorgvuldig gebeurd.

En dat was niet de enige of eerste keer dat een dealer/merkgarage een foutje maakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Denman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:51:
Overigens @Van der Berg zou ik die 34 Euro brandstofreiniging lekker laten zitten en in je zak steken. Grote onzin en zeker voor een auto met 20.000km op de teller. Ik ben nog geen enkele Toyota tegengekomen die zonder deze toevoeging problemen heeft gekregen.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Als het écht nodig zou zijn, zou het bij de beurt/onderhoud inbegrepen zijn.
Ik heb dit nog nooit laten doen en heb in de bijna 20 jaar dat in nu Toyota rij, nog nooit problemen gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Thasaidon schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:59:
Dat ben ik helemaal met je eens.
Als het écht nodig zou zijn, zou het bij de beurt/onderhoud inbegrepen zijn.
Ik heb dit nog nooit laten doen en heb in de bijna 20 jaar dat in nu Toyota rij, nog nooit problemen gehad.
Bovendien bestaat die brandstofreiniging waarschijnlijk enkel uit een flesje brandstofreiniger die ze in je tank kiepen. Zal wel zoiets zijn: https://www.amazon.nl/LIQ...odigdheden/dp/B001CZKC3M/
Daar is de besparing van het zelf doen nog veel gemakkelijker dan bij het wisselen van de olie en filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Laatst online: 11-09 10:39
Om in te haken op 'de dealer weet het allemaal': ook daar kun je pech mee hebben.

Nu 2 jaar geleden is bij mijn Auris 2013 bij de jaarlijkse beurt vastgesteld dat de condensor van de airco lek is, er zaten sporen van een lekkage op. Deze moest vervangen worden.

Daar moest ik nog over nadenken, dus met een prima functionerende airco 2 jaar doorgereden.

Afgelopen zomer stopte de airco er plotseling mee: warme lucht aan 1 kant en later geheel warme lucht.
Ik naar de dealer met de vraag of ze hem wilden checken en bijvullen: een telefoontje dat dit dus niet kon wat de condensor is lek, dat konden ze zien.

Nu, 3 maanden later naar 'mijn' eigen garage gegaan waar ik voorheen altijd heen ging met enkel de opdracht: de condensor moet vervangen worden want de airco doet het niet.

Grappig: de condensor is helemaal niet lek, is nooit lek geweest en er zit zelfs nog 4bar druk in het systeem. Wel is er een vetvlek op de condensor te zien..
Minder grappig: ik laat mij vertellen dat de aircopomp defect is. Dit is een pomp die op hoogspanning werkt ipv 12v en het prijskaartje gaat naar €2000 voor een nieuwe exclusief montage à €800 (8uren). Of €400-€500 voor een tweedehands exclusief montage.

En dat na jaren trouw onderhoud en altijd V-power tanken is dat toch eerlijk gezegd wel een drup aan de neus: de auto gaat waarschijnlijk de deur uit en is met een defecte airco toch minder waard dan ik hoopte met alle stempeltjes..

[ Voor 4% gewijzigd door Chewmonkey op 11-12-2024 15:45 ]

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je de airco ooit bij een universele garage laten bijvullen? Er moet een speciaal soort (niet-geleidende) compressorolie in. De meeste garages hebben dit waarschijnlijk niet in hun apparaat zitten. Gebruik van verkeerde olie kan tot hoogspannings 'lekkage' in de compressor leiden, wat storingen in het hybride systeem kan veroorzaken.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Chewmonkey schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:42:
Om in te haken op 'de dealer weet het allemaal': ook daar kun je pech mee hebben.

Nu 2 jaar geleden is bij mijn Auris 2013 bij de jaarlijkse beurt vastgesteld dat de condensor van de airco lek is, er zaten sporen van een lekkage op. Deze moest vervangen worden.

Daar moest ik nog over nadenken, dus met een prima functionerende airco 2 jaar doorgereden.

Afgelopen zomer stopte de airco er plotseling mee: warme lucht aan 1 kant en later geheel warme lucht.
Ik naar de dealer met de vraag of ze hem wilden checken en bijvullen: een telefoontje dat dit dus niet kon wat de condensor is lek, dat konden ze zien.

Nu, 3 maanden later naar 'mijn' eigen garage gegaan waar ik voorheen altijd heen ging met enkel de opdracht: de condensor moet vervangen worden want de airco doet het niet.

Grappig: de condensor is helemaal niet lek, is nooit lek geweest en er zit zelfs nog 4bar druk in het systeem. Wel is er een vetvlek op de condensor te zien..
Minder grappig: ik laat mij vertellen dat de aircopomp defect is. Dit is een pomp die op hoogspanning werkt ipv 12v en het prijskaartje gaat naar €2000 voor een nieuwe exclusief montage à €800 (8uren). Of €400-€500 voor een tweedehands exclusief montage.

En dat na jaren trouw onderhoud en altijd V-power tanken is dat toch eerlijk gezegd wel een drup aan de neus: de auto gaat waarschijnlijk de deur uit en is met een defecte airco toch minder waard dan ik hoopte met alle stempeltjes..
De stempeltjes zijn zeker nog waardevol bij doorverkoop, maar uiteraard heeft een defecte airco wel invloed op de prijs.

Een misvatting is wel dat de dealer tijdens onderhoud het volledige aircosysteem controleert. Het is een gesloten systeem waar je niet “in” kan kijken, en het blijft dus (hooguit) bij een visuele inspectie op leidingen en condensor. Eventueel gecombineerd met een temperatuurmeting. Ik snap daarom die opmerking van een lekke condensor wel als daar een vette vlek te zien was. Dat duidt normaal gesproken op een (beginnende) lekkage. Daar ligt qua advies wel een taak voor de dealer, want hoewel het natuurlijk niet goed is kan je er nog prima even mee rond rijden, zoals jij ondervonden hebt. Dus melden; zeker. Maar daarbij ook (het ontbreken van) de urgentie meegeven.

Een defecte aircopomp is niet te voorspellen want je kan er niet in kijken en ook niet uitlezen. En het tanken van V-power voorkomt het ook niet :+

Ik vind 8 uur en 2000 Euro wel stevig. Ik dacht dat het iets van 3-4 uur werk was en tezamen met een originele pomp inclusief magneetkoppeling moet dat voor rond de 1800 Euro wel te realiseren zijn. Wat nog steeds een smak geld is natuurlijk…

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
Dank voor deze aanvulling! Het zijn ook maximale bedragen hoor. Mij is letterlijk gezegd: "Niet langer dan een dag en dan zou je voor het monteren ongeveer €800 kwijt zijn."

Maar de monteur bewoog eerder naar een advies om er geen geld in te steken dan het wel te doen.
Al kan de auto er prima mee rijden, was ik sowieso wat uitgekeken op deze auto.

Sja, moet je er dan nog €1500 tot €3000 in gaan steken..

In de ideale wereld had ik hem 3 maanden geleden verkocht met alle stempeltjes, een goed verhaal over een motorblok die goede zorg heeft gehad en een nog werkende airco.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zie op onderdelenlijn.nl aircopompen voor mijn Auris TS 2015 (mogelijk moet jij dus iets ander type pomp hebben) voor €200 staan. Een universele garage kan dit prima monteren (wel eerst even netjes het systeem leeg halen, je gaf aan dat er nog wel enige druk (=koudemiddel aanwezig) op stond namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Chewmonkey schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:29:
Dank voor deze aanvulling! Het zijn ook maximale bedragen hoor. Mij is letterlijk gezegd: "Niet langer dan een dag en dan zou je voor het monteren ongeveer €800 kwijt zijn."

Maar de monteur bewoog eerder naar een advies om er geen geld in te steken dan het wel te doen.
Al kan de auto er prima mee rijden, was ik sowieso wat uitgekeken op deze auto.

Sja, moet je er dan nog €1500 tot €3000 in gaan steken..

In de ideale wereld had ik hem 3 maanden geleden verkocht met alle stempeltjes, een goed verhaal over een motorblok die goede zorg heeft gehad en een nog werkende airco.
Ja mee eens hoor, het is wel zuur dat het nu zo loopt.

Als je er toch al over dacht om in te ruilen kan je nog terug naar de dealer met de “verkeerde” diagnose om te kijken of je zo nog een goede deal kan maken voor een andere "om het vertrouwen terug te winnen”. Al wordt het lastiger omdat het je nog geen geld heeft gekost.

En mocht je toch willen repareren en in het midden van het land wonen dan weet ik nog wel een goede en niet al te dure aircoboer. Dan kan je altijd een DM sturen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Vervangen voor relatief lage kosten was inderdaad de optie die mijn monteur ook noemde.
Een refurbished (tweedehands) inkopen en die laten monteren.
In mijn geval zou het, in deze situatie waar ik al oriëntered was naar een andere auto, een quick fix zijn om een hogere verkoopprijs te kunnen afdwingen voor de Auris..

Ik denk dat de toekomstige koper dit risico maar moet nemen, waar ik uiteraard niet mag verzuimen om te melden dat de airco niet werkt (volgens mij is dat zelfs een misdrijf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:20
Denman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:19:

Ik vind 8 uur en 2000 Euro wel stevig. Ik dacht dat het iets van 3-4 uur werk was en tezamen met een originele pomp inclusief magneetkoppeling moet dat voor rond de 1800 Euro wel te realiseren zijn.
Een HV-aircopomp draait zelfstandig. (daar is die 'HV' voor) Daar is dus geen magneetkoppeling voor nodig.
Nieuwe losse pomp bij Winparts: ~1300,-
Gereviseerde pomp: ~770.-

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Chewmonkey schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:42:

Ik heb helaas niet altijd positieve ervaringen bij onze dealer. Toen het nog een familiebedrijf was, was de service altijd goed. Een paar jaar geleden werd het overgenomen door Louwman, en sindsdien zijn veel medewerkers veranderd. De kwaliteit van de servicebeurten is sindsdien sterk achteruitgegaan.

Vorig jaar had mijn Toyota een grote beurt bij 150.000 km. Daarbij moesten onder andere de bougies en een paar filters vervangen worden. Deze onderdelen waren niet gevinkt en stonden echter niet op de factuur, ondanks dat ze wel vervangen hadden moeten worden. Interieurfilter en oliefilter waren wel vervangen en stonden wel op de factuur. Uiteraard heb ik wel de volledige prijs betaald.

Ik heb via e-mail navraag gedaan, maar daar kreeg ik geen reactie op. Ook aan de balie kreeg ik onjuiste informatie bij een andere vraag, waardoor ik weinig vertrouwen heb in de klantenservice.

Ik ga liever bij ook bij de dealer, maar ze moeten wel goede service leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@mkmi
Ik snap wat je bedoeld en helaas zijn idd niet alle dealers even goed.
Wij zijn heel erg tevreden met onze dealer, terwijl een vriend van ons in Almere juist hele slechte ervaringen heeft met de dealer daar.
Uiteindelijk is hij ook naar onze dealer gegaan en koppelt daar meestal gelijk een bezoek aan ons aan vast ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 10:49
Thasaidon schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:22:
@mkmi
Ik snap wat je bedoeld en helaas zijn idd niet alle dealers even goed.
Wij zijn heel erg tevreden met onze dealer, terwijl een vriend van ons in Almere juist hele slechte ervaringen heeft met de dealer daar.
Uiteindelijk is hij ook naar onze dealer gegaan en koppelt daar meestal gelijk een bezoek aan ons aan vast ;)
En zo is het weer n=1 want ik heb juist tot nu toe wel goede ervaringen met de dealer in Almere :+

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Je hebt gelijk, ieder van ons is een aparte casus en ik verwacht dat een echt slechte dealer door Toyota Nederland aangesproken zou worden. Bij onze dealer zie ik echter ook in de Google Maps reviews dat de werkplaats en reparatiewerkzaamheden negatief beoordeeld worden, terwijl de sales juist wel positief wordt gewaardeerd. Persoonlijk krijg ik regelmatig berichten van de salesafdeling om mijn auto in te ruilen. Mijn ervaring komt dus overeen met de reviews op Maps, wat me terughoudend maakt om mijn auto opnieuw daar voor onderhoud te brengen. Gelukkig kunnen Toyota’s wel tegen een beetje minder onderhoud, maar ik zal niet teruggaan naar onze dealer tenzij ze reageren op mijn berichten of er meer positieve werkplaats reviews verschijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@mkmi
Ik zou de meeste reviews op Google (of waar dan ook) met een korrel zout nemen.
De meeste reviews worden immers gedaan door mensen met een negatieve ervaring, omdat ze nu eenmaal hun frustratie willen uiten.
Mensen met een positieve ervaring zullen dit niet zo snel posten, omdat dit als normaal ervaren wordt.

Als de meeste (of alle) reviews slecht zijn, dan zal dat zeker een reden hebben.
Maar zoals @Csotranme en jij zelf al aan geven, heeft iedereen vaak andere ervaringen.

Kortom, zoek een dealer/garage waarbij je je prettig voelt.

De enige dealer waarbij ik vanaf het begin al niet het gevoel had dat ze me een poot probeerde uit te draaien zodra ik over de drempel was, was en is nog steeds bij mijn huidige dealer.
De vriendelijkheid en servers van deze dealer is uiteindelijk ook de reden waarom ik Toyota ben gaan rijden.
Als ze bv Hyundai of Mazda dealer waren, had ik nu in een van die merken gereden.

[ Voor 25% gewijzigd door Thasaidon op 13-12-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 10:49
Moet wel als note geven dat mijn Toyota operational lease is dus heb lagere verwachtingen dan ik met m'n privé auto(s) heb.

Als er wat mis gaat is het een probleem voor mijn werkgever en niet die van mij.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Krijg net een brief van Louwman. Dat alle vestigingen van Toyota wagenmaker worden overgenomen door van Leussen. Iemand ervaringen met deze partij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Alleen met de sales afdeling en die was heel correct.
Wat gaat er veel samen. Wagenmakers heeft eerder Morrenhof en Nijendijk al overgenomen en nu dus dit.

Verder in het oosten verliest Peterman het dealerschap met ingang van het nieuwe jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@W13k3 Ah dat is mogelijk waarom Peterman met zogenaamde eindejaarsdeals te koop staat met Toyota's. Enig idee waarom ze het dealerschap verliezen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:07:
@W13k3 Ah dat is mogelijk waarom Peterman met zogenaamde eindejaarsdeals te koop staat met Toyota's. Enig idee waarom ze het dealerschap verliezen eigenlijk?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En of dat ook geldt voor de vestiging Enschede.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Het is eenzijdig opgezegd door Louwman & Parqui. Dit speelt al meer dan een jaar en Peterman heeft het niet terug kunnen draaien.

Zie ook deze oude artikelen:
https://www.tubantia.nl/h...ur-over-hengelo~ac2e729d/

https://www.automotive-on...itse-dealercontracten-op/

Hoe het voor Toyota nu precies is geworden weet ik niet.
Ik heb zelf geen Toyota meer. Van Lexus kreeg ik een brief dat het dealerschap stopt en ik voortaan naar van Leussen Zwolle of naar Louwman Arnhem kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:14
Peterman Enschede, denk ook voor Peterman Oldenzaal, stopt noodgedwongen met het erkende Toyota dealerschap, ze zijn vanaf 1 januari 2025 dan een erkend Toyota Service Dealer.
Van de week net via een brief vanuit de importeur over bericht ontvangen.

Jammer, rijdt een via DE geimporteerde Y Cross, welke meer specicaties kent dan uberhaupt op een Nederlands model dan verkrijgbaar was. Voorheen een eveneens via DE CHR, altijd dik tevreden met hun service. Daar voor een Yaris Glamour Edition gereden, was van oorsprong Italiaans, slechts 3 met die kleur uitvoering binnen ons land. Eens kijken of de andere regio dealers ook zulke mooie verschillende uitvoeringen kunnen bieden?

[ Voor 18% gewijzigd door dinandus op 20-12-2024 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:34
vangoghnl schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:47:
Krijg net een brief van Louwman. Dat alle vestigingen van Toyota wagenmaker worden overgenomen door van Leussen. Iemand ervaringen met deze partij?
Ik heb daar ooit een occasion gekocht en dat was helemaal prima.
Toen vooral ook een goede inruilwaarde voor mijn oude auto gekregen (best wel wat hoger dan hier in de Randstad ;-) )

En off-topic: met Louwman heb ik persoonlijk alleen maar slechte ervaringen maar dat zal verschillen per vestiging. Ik kom er in ieder geval niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Tarax In mijn ogen niet bepaald off-topic om hier ervaringen met de Toyota dealer te delen hoor. ;)

Overigens heb ik jarenlang mijn onderhoud voor Toyota en Lexus bij Louwman Amsterdam laten doen en erg tevreden geweest. Alleen de laatste keer voor inruil kreeg ik een werkelijk belachelijk bedrag te horen, zo laag dat je je niet serieus genomen voelt. Weet de exacte bedragen niet meer, maar het was zoiets van 8k voor een auto die voor minstens 22k te koop stond overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
En over Peterman gesproken: het is zo te lezen erg zuur voor die dealer, maar aan de auto's zal het niet liggen, dus nu toeslaan op een die scherp te koop staat als je toch al op zoek was kan natuurlijk nooit kwaad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Wat wel opvalt is dat ze duidelijk geen Lexus occasions meer inkopen, nog maar 1 op de site.

Lijkt er dus op omdat ze wel Toyota service dealer blijven dat ze ook de occasions blijven doen. Ik vraag me af of ze ook nog nieuwe uit de buitenlandse handel blijven verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 19:05
Klopt het dat Smart Connect de eerste 4 jaar inclusief is?
Weet iemand al wat daarna de kosten gaan zijn?
Vind t eigenlijk wel bijzonder dat bij een dure auto zoals een Corolla TS navigatie na 4 jaar stopt met werken als je geen abbo neemt.
Wat valt er dan nog meer weg eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

TeunVR schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:12:
Klopt het dat Smart Connect de eerste 4 jaar inclusief is?
Weet iemand al wat daarna de kosten gaan zijn?
Wat valt er dan nog meer weg eigenlijk?
Connected Services zijn alleen de 1e 4 jaar gratis bij nieuwe auto's. (Dus niet bij gebruikte auto's).

Wat het na die 4 jaar gaat kosten, kan zowel de dealer als Toyota NL nog steeds niet aangeven.
Dit heb ik meermaals bij Toyota NL gevraagd, maar nog steeds geen antwoord op gehad.

Wat er weg valt zijn alle remote te bedienen en te bekijken zaken.
BV remote Remote Lock / Unlock, Remote Climate Control, etc....

Of de Navigatie er ook echt mee stopt is mij nog steeds niet duidelijk.
Ook daar heeft Toyota NL nog steeds geen definitief antwoord op gegeven.

Daarnaast zijn er ook 2 verschillende systemen.
De gewone, met alle data uit de cloud. en het Smart Connect + (plus) systeem, waarbij de kaarten lokaal op het systeem staan.

Maar als navigatie niet meer zou werken, kun je gewoon verder gaan navigatie in Android Auto of Apple Carplay. Sommigen vinden dat zelfs beter dan de navigatie van Toyota zelf.
In mijn geval zou het er aan liggen welke functies ik niet meer zou hebben en wat het zou gaan kosten.
Want om heel eerlijk te zijn kan ik ook zonder al die extra poespas leven. ;)

Maar Toyota is niet het enige merk wat is begonnen met abonnementen op bepaalde zaken.
Mercedes en BMW doen dit bv al veel langer.
Dat is gewoon het nieuwe verdien model.

[ Voor 14% gewijzigd door Thasaidon op 23-12-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Weet iemand wat de kosten zijn van de Smart Digital Key bij de nieuwe Yaris?

Zie namelijk in de prijslijst van januari 2024 waarin o.a. de Launch Edition staat dat er 1 jaar inbegrepen is, maar kan nergens vinden wat het daarna kost. En er staan nu legio Launch Editions te koop maar ook Executives die ik qua velgen mooier vind. Smart Digital Key vind ik echter wel leuk om te hebben, maar niet als het me €5-10/mnd gaat kosten. :P
Pagina: 1 ... 157 ... 166 Laatste