Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 164 ... 166 Laatste
Acties:
  • 916.043 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:55
Denman schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:01:
[...]

De titel van het filmpje is "weg met het bejaardenimago?" en hoewel ik de nieuwe RAV4 zeker geen bejaarden uiterlijk vind hebben, vind ik ‘m toch minder stoer ogen dan het huidige model.
Ik ben 42 en snap echt niet waarom de RAV4 het stempel bejaardenimago heeft. Zeker in een bitone plus uitvoering met mooie velgen vind ik het echt een heel stoer ogende auto die je naar mening mening prima naast een duitse SUV patserbak kan zetten.
Daarbij moet ik wel aangeven dat ik vaak meer op japans design val, dus misschien zit daar mijn afwijking. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 16:00

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@Denman @ZeromaNoiS
Helemaal met jullie eens.

Maar wellicht hebben ze in het artikel de nieuwe RAV4 en de vernieuwde Corolla Cross door elkaar gehaald?
De Corolla Cross had namelijk wel de titel "degelijke, maar saaie auto". De RAV4 zeker niet.
Maar ik denk bij bejaarden auto toch eerder aan de oudere Yaris modellen (no offence ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 02-06-2025 11:27 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

De Yaris Cross is erg populair bij oudere mensen, de RAV4 vinden ze vaak te groot.

[ Voor 25% gewijzigd door Videopac op 02-06-2025 19:35 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 05-07 19:48
Sinds een maandje heb ik nu de Corolla Cross hybride. Auto van het werk dus ik kon niet kiezen. Ik moet dagelijks 150 km doen en die heeft maar een tank van 30l :/ en ik zit nu met een gemiddeld verbruik van 6.1l.

Wat ik echter opmerk is dat de verhouding van aangeduide snelheid met werkelijke snelheid (Waze) niet constant is en dat ie soms zelf trager (!) aangeeft dan werkelijk. Zijn er hier nog met gelijkaardige observaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:50:
Sinds een maandje heb ik nu de Corolla Cross hybride. Auto van het werk dus ik kon niet kiezen. Ik moet dagelijks 150 km doen en die heeft maar een tank van 30l :/ en ik zit nu met een gemiddeld verbruik van 6.1l.

Wat ik echter opmerk is dat de verhouding van aangeduide snelheid met werkelijke snelheid (Waze) niet constant is en dat ie soms zelf trager (!) aangeeft dan werkelijk. Zijn er hier nog met gelijkaardige observaties?
Is het een 2 liter? rij je in Eco of normaal? 6.1 is dus 1 op 16.3 vind dat wel erg weinig... Ik heb geen ervaringen zelf met de Corolla Cross. Maar mijn zakelijke Yaris Cross die doet 1 op 20.. en mijn Rav4 (AWD op terreinbanden xD) doet 1 op 15.. Hybrides hebben altijd een kleinere tank, is voor mij persoonlijk nooit een issue geweest.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
TgR_KILLER schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Is het een 2 liter? rij je in Eco of normaal? 6.1 is dus 1 op 16.3 vind dat wel erg weinig... Ik heb geen ervaringen zelf met de Corolla Cross. Maar mijn zakelijke Yaris Cross die doet 1 op 20.. en mijn Rav4 (AWD op terreinbanden xD) doet 1 op 15.. Hybrides hebben altijd een kleinere tank, is voor mij persoonlijk nooit een issue geweest.
Ik zal vanavond eens in het boekje kijken, het is de 90pk variant geloof ik. Ik rij op normaal en doe vooral snelwegkilometers. De 6.1l is op 4k km, misschien dat dit nog wat de lucht in zal gaan.

Die kleinere tank is voor mij wel een probleem met dat ik nu om de 2-3 dagen moet tanken. Op het werk zeiden ze, moh dat is toch ruim voldoende, het is een zeer zuinige wagen met iets van 3l per 100km :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Ik zal vanavond eens in het boekje kijken, het is de 90pk variant geloof ik. Ik rij op normaal en doe vooral snelwegkilometers. De 6.1l is op 4k km, misschien dat dit nog wat de lucht in zal gaan.

Die kleinere tank is voor mij wel een probleem met dat ik nu om de 2-3 dagen moet tanken. Op het werk zeiden ze, moh dat is toch ruim voldoende, het is een zeer zuinige wagen met iets van 3l per 100km :+
Net even bij een collega nagevraagd en die doet 1 op 20 met de zijne..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
TgR_KILLER schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Net even bij een collega nagevraagd en die doet 1 op 20 met de zijne..
In België kunnen we rapper rijden, wss dat dit er ook toe doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[..]
Je bedoelt dat de auto een lagere snelheid aangeeft dan dat je rijdt? Dat mag niet voorkomen. Als de omtrek van je banden gelijk zijn aan de fabrieksspecificaties (neem ik aan van wel, bij auto van de zaak), moet er iets defect zijn.

Of dat Waze juist een lagere snelheid aangeeft? Dat is normaal. Er zit altijd* een marge in de snelheidsmeter van de auto, hoeveel dat is, is per merk, model en band afhankelijk. Voor ik weet is het bij Toyota over het algemeen wel een vrij ruime marge.

*: het is uit te coderen bij sommige voertuigen, zoals bij mn BMW. Politie voertuigen (iig de BMW R1200RT-P motoren) rijden vaak met een zeer accurate snelheidsmeter zodat ze makkelijker boetes kunnen schrijven.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:41:
[...]

120/130 vs 100 is echt een wereld van verschil qua verbruik. Naar mijn ervaring (Auris en Corolla TS) neemt het verbruik boven de 100 km/u echt rap toe. De corolla cross zal nog meer luchtweerstand hebben, dus 6.1l/100km verbaast me niet als er relatief veel snelweg kilometers met hoge snelheid worden gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
noes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Je bedoelt dat de auto een lagere snelheid aangeeft dan dat je rijdt? Dat mag niet voorkomen. Als de omtrek van je banden gelijk zijn aan de fabrieksspecificaties (neem ik aan van wel, bij auto van de zaak), moet er iets defect zijn.

Of dat Waze juist een lagere snelheid aangeeft? Dat is normaal. Er zit altijd* een marge in de snelheidsmeter van de auto, hoeveel dat is, is per merk, model en band afhankelijk. Voor ik weet is het bij Toyota over het algemeen wel een vrij ruime marge.

*: het is uit te coderen bij sommige voertuigen, zoals bij mn BMW. Politie voertuigen (iig de BMW R1200RT-P motoren) rijden vaak met een zeer accurate snelheidsmeter zodat ze makkelijker boetes kunnen schrijven.
Ja, hij geeft lager aan dan werkelijk (Waze). Ik ben er vrij zeker van dan Waze de correcte snelheid weergeeft met dat ik voorbij flitspalen tegen de limiet rij en nog geen boete ontvangen heb.

Dus bv,
soms zie ik dat de wagen 125 aangeeft en dan op Waze zie ik 128-130. Dat verschil is ook niet constant en komt dan terug 'normaal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Ja, hij geeft lager aan dan werkelijk (Waze). Ik ben er vrij zeker van dan Waze de correcte snelheid weergeeft met dat ik voorbij flitspalen tegen de limiet rij en nog geen boete ontvangen heb.

Dus bv,
soms zie ik dat de wagen 125 aangeeft en dan op Waze zie ik 128-130. Dat verschil is ook niet constant en komt dan terug 'normaal'.
Weet je zeker dat waze niet een beetje vertraging heeft?
Is het ook als je constante snelheid op crusecontrol rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
SH007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Weet je zeker dat waze niet een beetje vertraging heeft?
Is het ook als je constante snelheid op crusecontrol rijdt?
Ik rij al jaren met Waze, dit is de eerste keer dat ik dit zie.

Als ik zie dat de wagen te rap rij, zet ik de cruise control lager en dan na een aantal km kan ik de cruise control weer verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:35
SH007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:00:
120/130 vs 100 is echt een wereld van verschil qua verbruik.
Als ik op de A7 (Hoorn-Purmerend, cc aan) rijd overdag, haal ik ~ 1 op 15/16 met 100 (op de GPS) met de Auris.
In de avond met 130 terug, mag ik blij zijn als ik onder de 1 op 11 blijf (af en toe 1 op 9 op het dashbord).

Dan doet die (26 jaar oude) Citroën het niet eens zo slecht met bijna 1 op 13. (op basis van de laatste keer tanken in Duitsland ~750km met 58 liter ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:04

Shrien

frequent snoozer

LooneyTunes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:23:
[...]

Als ik op de A7 (Hoorn-Purmerend, cc aan) rijd overdag, haal ik ~ 1 op 15/16 met 100 (op de GPS) met de Auris.
In de avond met 130 terug, mag ik blij zijn als ik onder de 1 op 11 blijf (af en toe 1 op 9 op het dashbord).
Bizarre getallen man, ik tik met mijn Corolla TS 2.0 (2019) altijd wel rond de 1:19 1:20 aan, zeker met goed weer. Bij 130 km/u neem het gebruik iets toe tussen de 1:17 en 1:18. Binnen de bebouwde haal ik gemiddeld tussen de 1:20 en 1:24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 09:29
ZeromaNoiS schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:12:
[...]

Ik ben 42 en snap echt niet waarom de RAV4 het stempel bejaardenimago heeft. Zeker in een bitone plus uitvoering met mooie velgen vind ik het echt een heel stoer ogende auto die je naar mening mening prima naast een duitse SUV patserbak kan zetten.
Daarbij moet ik wel aangeven dat ik vaak meer op japans design val, dus misschien zit daar mijn afwijking. >:)
39 hier en ik ben het met je eens. Ik wil wel toevoegen dat het echt heel erg aan de uitvoering ligt.

Een wat goedkopere trim in rood met een standaard voorkant op 17 inch is echt wel een beetje een bejaarden look. Een bitone (zwart of wit dak) in een kek kleurtje met 19+ inch eronder is zowat een andere auto.

Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een RAV4 in de meer standaard trims, maar wat ik nu rij vind ik toch wel echt een stoere bak.

6.1 is wel stevig voor die auto. Ik doe het beter met de 2.5L AWD. (tussen de 5.6 en 6).
Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:20:

Pas maar op dat je geen overijverige wagenpark beheerder hebt, dat grapje heb ik ook wel eens gehad, ik reed veel te onzuinig want ik tankte te veel en het kwam niet overeen met het promotiemateriaal geclaimde verbruik. (inclusief het verwijt dat ik de tankpas ook prive gebruikte...).

Meneer de wagenpark beheerder had niet eens een rijbewijs en kwam op de fiets :P

[ Voor 43% gewijzigd door Hemingr op 03-06-2025 13:43 ]

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Shrien schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:33:
Bizarre getallen man, ik tik met mijn Corolla TS 2.0 (2019) altijd wel rond de 1:19 1:20 aan, zeker met goed weer.
Die getallen haal ik bij de 80 (GPS) (90 op de teller) met goed weer. :S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Pc87wdhC3VcURSohjyN9CY8LTg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P2LGAVwHXqgxBqIGrh3EcrX1.jpg?f=user_large.
(dit was in november '24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

LooneyTunes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding].
Ik rijd dan ook wel als een typische RAV4 rijder :7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 09:29
Shrien schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Binair gaspedaal en elke 50K nieuwe remmen :7. Tenminste zo rijd mijn vrouw in de Rav.

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Shrien schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:52:
Nou ken ik weinig RAV rijders, dus dat zegt me weinig ;)
Maar ik doe wel m'n best zuinig te rijden (langzaam optrekken, zoveel mogelijk remmen op de electromotor, zoveel mogelijk de cc aan, etc zolang het verkeer dat toelaat)
De oprit A7 is uiteraard gewoon planken.
't Orgel nodigt niet echt uit voor 'sportief rijden' (anders dan de veel grotere Citroën waar ik regelmatig 1-2-5 schakel ;)). (die doet 100 in z'n 2)

edit:
Om een indicatie te geven: afgelopen weekeinde de (fabrieks?) remblokken achter vervangen (met iets van 116K op de teller, auto gekocht met ~52K op de klok in 2017) waar op 3 van de 4 nog een millimeter of 5 frictiemateriaal op zat, er was er één scheef gemonteerd* waardoor die bijna op het staal zat)
*) raar voor een door de dealer onderhouden auto.

edit II:
Zo scheef dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbhqO5ngZ9oNVT0PzICyPOZM1Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGhQ2tow6Oe0sysCNfy1ozcp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door LooneyTunes op 03-06-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Dus bv,
Dat moet een defect zijn. Of aan je telefoon, of aan je auto ;)

Probeer eens een tweede telefoon/tablet/gps met een andere navigatie app ernaast, dan kan je het eea uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

LooneyTunes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:06:
[...]

Nou ken ik weinig RAV rijders, dus dat zegt me weinig ;)
Ik doelde op de vorige discussie hier, dat schijnbaar veel oudjes in RAVjes rijden. ;)

Ik doe ook wel rustig aan met het gaspedaal, veel op tijd gas loslaten en rustig uit laten rijden ipv hard op de rem trappen. Maar ik kan ook wel lekker doortrappen op bepaalde wegen, dus extreem zuinig rijd ik ook niet per se. Gek dat het elkaar zo ontloopt. Er zit natuurlijk wel een paar jaar tussen beide modellen...

We zitten alweer ruim op de 110k, dus ga dit weekend weer langs de (eenmans)garage voor onderhoud. Misschien binnenkort maar eens proefrijden in een (PHEV) RAV4. Corolla TS bevalt nog steeds goed, maar een beetje meer bewegingsruimte met 2 jonge kids is ook wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:17
Onze Corolla ts 1.8 zijn gemiddeld verbruik zit rond de 4,3Ltr/100km
Meestal door mijn vrouw gereden (50/50 gewone weg/autoweg in vertraagde spits)
Wat in Nederlandse normen ergens iets boven de 1 op 20 zit als ik het goed begrijp 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Shrien schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:11:
Ik doelde op de vorige discussie hier, dat schijnbaar veel oudjes in RAVjes rijden. ;)
Ach, in de Auris gedraag ik me ook aardig als lid van "de grijze plaag" :).
(en dan toch stilletjes "Je MaG HiEr TaChTiG - l*L/TuT" schreeuwt naar trage voorgangers ;))
In de Citroën (en op de motor) duikt die verborgen 'puber' van 30 jaar geleden af en toe nog wel eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:57
C-HR (2liter, 2024) 1 op 22.7, of 4.4l/100km zo je wil. Prima verbruik, zeker omdat ik lang niet altijd in eco stand rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Ja zal wel iets helpen, maar dat moet niet zo'n groot verschil zijn ;). Hier mogen we in de avond ook 130..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hier doe ik in de zomer gemiddeld 5.8l/100km met een Corolla TS 2.0 gr-sport. Dit is wel 90% snelweg (doorgaans rond mijn tijdstip filevrij) met ~115km/u.

[ Voor 14% gewijzigd door BastiaanN op 03-06-2025 20:11 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Ik heb een vraagje voor iemand die een vergelijkbare auto heeft. Wij hebben een Corolla TS 2.0 uit 2020 met trekhaak. Vandaag heb ik met de vouwwagen gereden en ook voor het eerst achteruit met een aanhanger. Wat me opviel is dat de rear view camera aan bleef staan, en ook de parkeersensoren. Tot op het punt dat de auto wilde stoppen (REMMEN op het display). Mijn vorige auto detecteerde dat er een aanhanger op zat, en zette dan al die snufjes uit. Geen idee of dat bij Toyota ook het geval is, of dat dit juist normaal gedrag is. Anders ga ik nog langs de dealer want dan heeft bij het monteren van de trekhaak de computer geen update gehad vermoedelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
LooneyTunes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding].
Die foto zou ik zeker ook gemaakt hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
Mfpower schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:10:
Ik heb een vraagje voor iemand die een vergelijkbare auto heeft. Wij hebben een Corolla TS 2.0 uit 2020 met trekhaak. Vandaag heb ik met de vouwwagen gereden en ook voor het eerst achteruit met een aanhanger. Wat me opviel is dat de rear view camera aan bleef staan, en ook de parkeersensoren. Tot op het punt dat de auto wilde stoppen (REMMEN op het display). Mijn vorige auto detecteerde dat er een aanhanger op zat, en zette dan al die snufjes uit. Geen idee of dat bij Toyota ook het geval is, of dat dit juist normaal gedrag is. Anders ga ik nog langs de dealer want dan heeft bij het monteren van de trekhaak de computer geen update gehad vermoedelijk.
Ik moet het ook handmatig uitschakelen als ik een aanhanger aankoppel en camera blijft gewoon werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
W13k3 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:36:
Die foto zou ik zeker ook gemaakt hebben!
Nou, nog ééntje dan ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nny-OwC1Zszdm_XPi9QYwX-SDTQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JV37u5G9PJIsCgMKo2nVIwAb.png?f=user_large
(ring A10 Noord)

Edit:
En nog een uit een ver verleden (~2001, in 2006 gesloopt (rot in de A-stijl) met ~380K op de teller)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXhHAlUU9RKZ7mrPMZYBr9RIic0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U8m5z2w9FiHpIwQBp86UeBUU.png?f=user_large
(Citroën BX)

[ Voor 28% gewijzigd door LooneyTunes op 04-06-2025 02:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
111111 vind ik toch leuker!

Mijn mooiste was de 299.999 waar mijn Prius 2 voor altijd op bleef staan.
Hij heeft uiteindelijk ca. 340.000 gereden voor ik hem inruilde. Bijgehouden met de dagteller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruitenwisser
@TgR_KILLER Het is een 1.8l.

Gisteren en vandaag eens wat geëxperimenteerd.

GSM in het vakje gelegd onder het dashboard en cruise control op 128 gezet. Waze gaf in het begin 127-128 aan en dit ging dan na 15km ofzo naar 121.
GSM op het dashboard gelegd (om multipath signalen te beperken) en cruise control op 128 gezet. Waze gaf in het begin 124 aan en dit ging dan uiteindelijk ook terug naar 121.

Tussen beide testen is de auto afgezet geweest want ik merk niet dat als ie eenmaal de 'goede' snelheid aangeeft het stabiel blijft maar daar moet ik wat meer op letten om zeker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

MooDyBLueS schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:32:
@Videopac Klopt, de 12V accu haalde hij ook totaal niet aan in de video. Dat is op zich wel jammer.

Bedoel je de multimedia dan ook met de laatste generatie zoals deze o.a. in de facelift Yaris en Corolla zit? Ik heb meerdere keren gereden met de Yaris 2024 en ik vind dat persoonlijk juist wel een prettig systeem én heeft ook Apple CarPlay en Android Auto (ook draadloos) voor als je het ingebouwde toch niet fijn vindt. Ze hebben in mijn ogen wel erg grote stappen gemaakt.
Late reactie, maar eens: de nieuwe modellen zijn echt wel modern en prettig. En geen Google, dat is ook een pre.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 09:15
Zelf in China een Android radio laten ontwikkelen voor de CHR 2016-2019.

moet zeggen dat het aardig gelukt is.

ook heb ik bij mijne de binnenkant van de dak antenne volledig vervangen met een antenen met DAB+ en FM
ook i.c.m originele frame

ook fysieke knoppen zijn erg fijn en ook werkt de JBL versterker goed met deze unit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7doULHBZTof5IvWfzP7IzxikxTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plFmrJpn30Bk1uKx5BFY3mxu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
Brentjuh2000 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:53:
Zelf in China een Android radio laten ontwikkelen voor de CHR 2016-2019.

moet zeggen dat het aardig gelukt is.

ook heb ik bij mijne de binnenkant van de dak antenne volledig vervangen met een antenen met DAB+ en FM
ook i.c.m originele frame

ook fysieke knoppen zijn erg fijn en ook werkt de JBL versterker goed met deze unit

let niet op de vlekken (iets met vette vingers :) )

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

Brentjuh2000 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:53:
Zelf in China een Android radio laten ontwikkelen voor de CHR 2016-2019.[/url]
Hoe moet ik dit precies voor me zien? Je neemt contact op met een verkoper op AE en die maakt iets customs voor je?

Fijn dat het allemaal goed werkt, zal een verademing zijn in de cockpit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
Shrien schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:17:
[...]

Hoe moet ik dit precies voor me zien? Je neemt contact op met een verkoper op AE en die maakt iets customs voor je?

Fijn dat het allemaal goed werkt, zal een verademing zijn in de cockpit.
ik heb het geluk dat ik een aantal contacten heb in China wat betreft fabrieken ect.

ik was al jaren niet tevreden met het Touch 2 Go systeem en ook de carplay/android module vond ik het net niet. daarna een kant en klare unit met android geprobeerd maar het frame daarvan is niet echt mooi + de radio is niet vierkant zoals de oude. toen heb ik een aantal tekeningen gestuurd en hebben ze daarmee een mooie unit kunnen maken. betreft de nieuwe 7870 CPU met 6 GB RAM. daarna ook de DAB antenne gemaakt in de dak vin (geeft zeker 80% meer bereik) zelfs de Hybrid monitor en JBL speakers werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Shrien schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:11:
[...]
Noem je mij nu OUD? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50
foutje

[ Voor 95% gewijzigd door GoEV6 op 05-06-2025 15:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 10:33
DaVaMa schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:41:
Ik hoop dat ik hier het goeie topic voor heb.

Ik heb een Toyota Aygo uit 2008 en wil de radio ondertussen een keer vervangen. Als het goed is moet elke DIN-1 afmeting radio passen, echter heb ik dan volgens mij nog zoiets nodig als hier om het mooi aan te sluiten verder. Ik ben alleen een klein beetje verdwaald over wat ik verder nog nodig heb. Ik zat te kijken naar deze. Leek me een prima, niet al te dure radio inclusief telefoonhoudertje die ik toch nog nodig had.
Heb ik dan nog adaptertjes nodig om hem aan te sluiten? Ik kwam bij een youtube filmpje over het vervangen van precies de radio in mijn Aygo tegen dat hij zoiets nodig had, maar dat verschilt vast weer per radio die je erin zet.

Coolblue geeft aan dat er een antenne bij de radio wordt meegeleverd, ik had al enigszins begrepen dat je een andere antenne nodig hebt voor dab+ tov ouderwets FM, maar ik snap nog niet helemaal hoe dat dan gaat met inbouwen/aansluiten. Is hier toevallig iemand die daar wat meer van weet?
Uiteindelijk voor een simpele Panasonic radio gegaan, zonder toeters en bellen. Ik had inderdaad nog een covertje nodig, die gewoon in de winkel besteld, al komt die later. Radio inbouwen was vrij simpel, youtube filmpje gevolgd voor het demonteren, kwam allemaal makkelijk los. De DAB+ antenne op de voorruit geplakt en de trim van de auto was makkelijk los te krijgen om de kabel achter te geleiden. Door het dashboard heen was ff emmeren maar mijn aygo heeft een soort toegangsflapje zitten waardoor ik overal net wat vingers bij kreeg.
Het enige wat ik miste was een verloop voor de oude antenne, ik zit nu met 2 dezelfde uiteinden, passen niet op elkaar. Moet hem nog volledig instellen maar het signaal is al een stuk helderder en ik kan gewoon spotify afspelen vua de bluetooth.
De duurdere radio die ik eerder overwoog had een appje nodig voor volledige functionaliteit, daar had ik geen zin in, dus die viel meteen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Dit weekend met een andere gsm getest en ik blijf hetzelfde opmerken. In het begin is de snelheid weergegeven op het dashboard even veel of groter als met Waze en na een tiental kilometer wordt dit kleiner tot het uiteindelijk stabiel blijft, lager dan werkelijk zoals het hoort. Het is precies alsof de banden moeten opwarmen ofzo haha. Ik heb besloten om me er nu bij neer te leggen en bij de eerst volgende keer dat ik op onderhoud moet bij mijn werkgever dit aan te kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 01:22
Nou, ik heb het kastje van Motrade t.b.v. Carplay / Android Auto inmiddels ingebouwd in de C-HR van m’n ouders.
Ging inderdaad vrij makkelijk, maar sommige panelen kwamen niet zo makkelijk los als in het filmpje te zien was. Al denk ik ook wel dat ik soms te voorzichtig was om enige kracht te zetten terwijl dat achteraf makkelijk mogelijk was.

Het systeem an sich werkt prima. Enige wat me wel opvalt is dat de resolutie toch enigszins laag is. Vergeleken met mijn Corolla TS uit 2019 is het toch een stukje minder. Er is echt prima mee te werken hoor, en na een kwartier was ik er al aan gewend. Maar toen ik weer terug in mijn Corolla stapte was dat gewoon erg scherp vergeleken met de C-HR.

Verder helemaal niet erg, ik denk dat dat mijn ouders sowieso wat minder uit maakt, al helemaal omdat de functionaliteit en navigatie vele malen beter is dan dat van Toyota zelf. Maar als ik ergens wat kan instellen / aanpassen dan hoor ik het graag (al hoop ik het stiekem niet omdat de boel dan mogelijk weer los moet halen :+)

Hoe zijn jullie ervaringen @Tarax @hk12nl ?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:55
Denman schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:11:
Nou, ik heb het kastje van Motrade t.b.v. Carplay / Android Auto inmiddels ingebouwd in de C-HR van m’n ouders.
Ging inderdaad vrij makkelijk, maar sommige panelen kwamen niet zo makkelijk los als in het filmpje te zien was. Al denk ik ook wel dat ik soms te voorzichtig was om enige kracht te zetten terwijl dat achteraf makkelijk mogelijk was.

Het systeem an sich werkt prima. Enige wat me wel opvalt is dat de resolutie toch enigszins laag is. Vergeleken met mijn Corolla TS uit 2019 is het toch een stukje minder. Er is echt prima mee te werken hoor, en na een kwartier was ik er al aan gewend. Maar toen ik weer terug in mijn Corolla stapte was dat gewoon erg scherp vergeleken met de C-HR.

Verder helemaal niet erg, ik denk dat dat mijn ouders sowieso wat minder uit maakt, al helemaal omdat de functionaliteit en navigatie vele malen beter is dan dat van Toyota zelf. Maar als ik ergens wat kan instellen / aanpassen dan hoor ik het graag (al hoop ik het stiekem niet omdat de boel dan mogelijk weer los moet halen :+)

Dat van de resolutie klopt wel inderdaad maar dat vergeet je snel gezien de functionaliteit die je er bij krijgt is mijn mening. Volgens mij kan het scherm zelf ook niet meer aan.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:01
Denman schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:11:

Ik gebruik het naar volle tevredenheid. Het display is gewoon wat het is en daar is niets aan te doen (behalve vervangen?). Het heeft nu eenmaal een lage resolutie. Daarnaast is mijn touch-display niet helemaal goed waardoor je aan de bovenkant van het scherm lager moet "klikken" dan waar je eigenlijk op zou moeten klikken. Ik kan er mee leven.

Maar het kastje zelf werkt prima, verder. Navigatie up-to-date, muziek via je favoriete muziekdienst, heerlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
Tarax schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:29:
[...]

Ik gebruik het naar volle tevredenheid. Het display is gewoon wat het is en daar is niets aan te doen (behalve vervangen?). Het heeft nu eenmaal een lage resolutie. Daarnaast is mijn touch-display niet helemaal goed waardoor je aan de bovenkant van het scherm lager moet "klikken" dan waar je eigenlijk op zou moeten klikken. Ik kan er mee leven.

Maar het kastje zelf werkt prima, verder. Navigatie up-to-date, muziek via je favoriete muziekdienst, heerlijk.
de Lage resolutie is te danken aan de Composite verbinding die het kastje gebruikt. deze tapt namelijk in de RCA aansluiting van Camera 2 (front) die niet beschikbaar was op het moment dat de auto gemaakt werdt.

de maximale resolutie is 640x480i terwijl het scherm 800x600 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Waarom blijft mijn wagen vragen of ik nood heb aan het pauze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
Ruitenwisser schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:04:
Daar hebben de zoekmachines een mooi antwoord op, ik heb het even voor je opgezocht:

- je toont tekenen van vermoeidheid, slingeren/positie op de weg
- je rijdt meer dan 2 uur onafgebroken door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Ruitenwisser schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:04:
Wat @Knielen al zegt...
Maar dit kun je in het menu zelf uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Brentjuh2000 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:37:
[...]

ik heb het geluk dat ik een aantal contacten heb in China wat betreft fabrieken ect.

ik was al jaren niet tevreden met het Touch 2 Go systeem en ook de carplay/android module vond ik het net niet. daarna een kant en klare unit met android geprobeerd maar het frame daarvan is niet echt mooi + de radio is niet vierkant zoals de oude. toen heb ik een aantal tekeningen gestuurd en hebben ze daarmee een mooie unit kunnen maken. betreft de nieuwe 7870 CPU met 6 GB RAM. daarna ook de DAB antenne gemaakt in de dak vin (geeft zeker 80% meer bereik) zelfs de Hybrid monitor en JBL speakers werken
Ik heb geen DAB+ in mijn China AInavi, is dat alleen een kwestie van antenne wissel.. want ik heb uberhaupt geen DAB+ optie in de radio.

Cool project, kunnen ze wellicht meer mensen blij mee maken!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
NiGeLaToR schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:01:
[...]

Ik heb geen DAB+ in mijn China AInavi, is dat alleen een kwestie van antenne wissel.. want ik heb uberhaupt geen DAB+ optie in de radio.

Cool project, kunnen ze wellicht meer mensen blij mee maken!
als er meerdere interesse hebben hoor ik het graag, dan laat ik er een aantal bij maken

keuze uit 8581 7862 en 7862

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Brentjuh2000 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:27:
[...]

als er meerdere interesse hebben hoor ik het graag, dan laat ik er een aantal bij maken

Heb zelf een RAV4 2019 en al zo'n AInavi ding, maar was meer in generieke zin bedoeld.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Knielen schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Daar hebben de zoekmachines een mooi antwoord op, ik heb het even voor je opgezocht:

- je toont tekenen van vermoeidheid, slingeren/positie op de weg
- je rijdt meer dan 2 uur onafgebroken door
Dit komt er al op na 20min ofzo en het is nu ook niet dat ik aan het slingeren ben op de weg. Ik weet ook wel dat je dit kan opzoeken maar was eerder aan het klagen met al die nieuwe 'veiligheids'functies. Al die alarmbellen is voor niets nodig. Ik zet nu al direct standaard die verkeersbordherkenning af die maar half werkt, zal deze er dan maar ook bij doen. Ik mis de domme wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:32

superwashandje

grofheid alom

Brentjuh2000 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Ook een gaaf idee. Helaas een Corolla en geen chr hier :p anders zou ik ook wel interesse hebben :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
superwashandje schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:00:
[...]

Ook een gaaf idee. Helaas een Corolla en geen chr hier :p anders zou ik ook wel interesse hebben :)
kan m ook laten maken voor de corolla eventueel. vanaf 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 01:22
hk12nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:31:
[...]

Dat van de resolutie klopt wel inderdaad maar dat vergeet je snel gezien de functionaliteit die je er bij krijgt is mijn mening. Volgens mij kan het scherm zelf ook niet meer aan.
Dit is denk ik de essentie van het verhaal. Ik merkte de resolutie wel op gezien mijn Corolla, maar na een kwartier viel het eigenlijk niet meer op. En bovendien, wat je al zegt: de functionaliteit is er gewoon en dat is waar het om gaat. Het navigeren gaat ondanks de mindere resolutie net zo goed als bij mijn Corolla 2019, en vele male beter dan via het Toyota systeem. Het was dus de keuze tussen een navi update van 2 jaar oud voor het (zeker tot dan toe) inferieure Toyota infotainment systeem, of een Android Auto/Apple Carplay upgrade voor een tientje meer en altijd up-to-date kaarten via Google Maps. Die keuze was heel snel gemaakt :)

Navigeren gaat meteen al een stuk makkelijker en de aanvullende functionaliteit is een plus. Ook al zullen mijn ouders waarschijnlijk 80% daarvan niet gaan gebruiken.

De optie van @Brentjuh2000 zal ongetwijfeld mooier zijn. Maar ik ken mijn pa ook een beetje; die wil de auto uiterlijk zo origineel mogelijk houden. Dat houdt dus ook in het originele display, ondanks de concessies die daar bij komen kijken. Dat is een compromis die we graag willen maken :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
Denman schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 00:51:
[...]

Dit is denk ik de essentie van het verhaal. Ik merkte de resolutie wel op gezien mijn Corolla, maar na een kwartier viel het eigenlijk niet meer op. En bovendien, wat je al zegt: de functionaliteit is er gewoon en dat is waar het om gaat. Het navigeren gaat ondanks de mindere resolutie net zo goed als bij mijn Corolla 2019, en vele male beter dan via het Toyota systeem. Het was dus de keuze tussen een navi update van 2 jaar oud voor het (zeker tot dan toe) inferieure Toyota infotainment systeem, of een Android Auto/Apple Carplay upgrade voor een tientje meer en altijd up-to-date kaarten via Google Maps. Die keuze was heel snel gemaakt :)

Navigeren gaat meteen al een stuk makkelijker en de aanvullende functionaliteit is een plus. Ook al zullen mijn ouders waarschijnlijk 80% daarvan niet gaan gebruiken.

De optie van @Brentjuh2000 zal ongetwijfeld mooier zijn. Maar ik ken mijn pa ook een beetje; die wil de auto uiterlijk zo origineel mogelijk houden. Dat houdt dus ook in het originele display, ondanks de concessies die daar bij komen kijken. Dat is een compromis die we graag willen maken :)
wellicht dat ik ook een demo kan maken die meer op de orginele radio van de 2018 CHR lijkt.

de huidge is meer gebaseerd op de 2021 versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Binnenkort krijgen wij als tweede auto een Aygo uit 2014 (wel een AB40 uit november). Drie punten die eigenlijk niet goed meer zijn; koppeling (staat ook als adviespunt in laatste werkbon), banden (ook adviespunt in laatste werkbon) en dat de auto naar rechts trekt bij flink remmen. De koppeling heb ik er uitonderhandeld en wordt vervangen voor aflevering. Het wegtrekken met remmen wordt opgelost voor aflevering en de banden zijn Nexen's met droogtescheurtjes en hoewel ze 4 jaar oud zijn laat ik die na levering bij een bandenboer vervangen voor all season banden.

Ik meen dat er standaard 165/60 op 15" ligt op de Aygo iemand toevallig nog advies voor een andere bandenmaat die vergelijkbaar is en courant is qua prijs? Ik zie zo snel: https://www.oponeo.nl/tools/bandencalculator/165-60-r15 maar niet alles zal met 15" ook netjes op de velg én in de wielkast passen, wellicht iemand die met vergelijkbare redenatie een andere breedte en wanghoogte op de velg heeft laten leggen?

Zijn er qua onderhoud nog specifieke zaken waar ik op moet gaan letten? Ik vind er online echt heel erg weinig over - mede de reden dat we voor een Toyota en voor een Aygo gegaan zijn natuurlijk. Koppeling is eigenlijk de grootste zorg als ik dit zo lees: https://www.autoblog.nl/n...ion-aankoopadvies-3536010

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romac
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-08 17:26
Jammer , het Toyota hybride forum is helaas opgeheven want ik had het volgende willen vragen. Ik rij een Prius 5 van 2024 en wordt zeer geïrriteerd omdat ik de piepjes van het RSA systeem niet definitief de nek kan omdraaien. Elke keer als ik wil weg rijden moet ik in het menu duiken en via de cursor 2 keer omhoog, 4 keer naar links , op enter drukken en dan weer terug via 2 keer omlaag. Gek word ik ervan vooral ook omdat als mijn mede passagiers nog aan het instappen zijn ik ook niet in het menu kan komen. Ik wil gewoon instappen , gordel aan en gelijk weg rijden. Maar er gloort hoop aan de horizon , laat nou een slimme Pool een apparaatje gemaakt hebben wat simpel te installeren is en o.a. RSA definitief uitschakelt. Dit kleine wonder heet ZENBOX PRO en is te vinden op https://zen-box.pro/nl/blog/3/ . Het is best duur maar ik heb het er voor over , scheelt me veel frustraties. Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Geen ervaring ermee maar als het werkt is het een mooie oplossing. Op het Toyota hybride forum wordt er veel over geklaagd, overigens is dat gewoon nog te bereiken: https://www.toyotahybrideforum.nl/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Romac schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:26:
Jammer , het Toyota hybride forum is helaas opgeheven want ik had het volgende willen vragen. Ik rij een Prius 5 van 2024 en wordt zeer geïrriteerd omdat ik de piepjes van het RSA systeem niet definitief de nek kan omdraaien. Elke keer als ik wil weg rijden moet ik in het menu duiken en via de cursor 2 keer omhoog, 4 keer naar links , op enter drukken en dan weer terug via 2 keer omlaag. Gek word ik ervan vooral ook omdat als mijn mede passagiers nog aan het instappen zijn ik ook niet in het menu kan komen. Ik wil gewoon instappen , gordel aan en gelijk weg rijden. Maar er gloort hoop aan de horizon , laat nou een slimme Pool een apparaatje gemaakt hebben wat simpel te installeren is en o.a. RSA definitief uitschakelt. Dit kleine wonder heet ZENBOX PRO en is te vinden op https://zen-box.pro/nl/blog/3/ . Het is best duur maar ik heb het er voor over , scheelt me veel frustraties. Wat vinden jullie hiervan?
Ik ken die box verder niet, maar soms zijn dergelijke systemen via de OBD-poort ook te deactiveren/programmeren. Het is alleen iets wat dusdanig geprogrammeerd moet zijn in de EU dat het bij elke auto start (zoals je aangeeft) zichzelf weer activeert.

In mijn tijd met een Tesla Model 3 Highland had ik een apparaatje wat de S3XY knob genoemd wordt en die deed eenzelfde iets: iedere start zette dat apparaatje automatisch de piepjes voor de snelheid uit. Maar koppel je hem los, dan is het weer feest met de piepjes.

Je zal dus inderdaad sowieso een dergelijks kastje moeten gebruiken, wat of via de OBD-poort of via een service-interface zal moeten gebeuren.

Los daarvan: wij zijn destijds ook bij Toyota wezen kijken en proefrijden en hoewel de manier om de piepjes uit te zetten inderdaad bespottelijk ver verstopt zit, vind ik Toyota het meest vriendelijk van allemaal. Moet je eens een Tesla of Kia meenemen, dan durf ik te wedden dat je Prius piepjes als een oase van rust aan zullen voelen zodra je daar weer in terugstapt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
Ik las vanmiddag een artikel op nu.nl en werd er weer aan herinnerd hoe makkelijk mijn RAV4 gestolen kan worden. Mijn verzekering dekt eventuele diefstal, maar het blijft natuurlijk een hoop gezeik. Ik overweeg nu om de startonderbreker te laten installeren die Toyota zelf aanbiedt:
https://www.toyota.nl/ont...en-met-startonderbreker#/

Iemand hier toevallig ervaring mee?
Kan ik gewoon mijn keyless entry blijven gebruiken, of moet ik in de auto ook nog iets doen met die startonderbreker?
En is het echt een effectief middel tegen diefstal van de RAV4, of nemen ze 'm alsnog mee, maar dan iets lastiger? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ZeromaNoiS schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:27:
Ik las vanmiddag een artikel op nu.nl en werd er weer aan herinnerd hoe makkelijk mijn RAV4 gestolen kan worden. Mijn verzekering dekt eventuele diefstal, maar het blijft natuurlijk een hoop gezeik. Ik overweeg nu om de startonderbreker te laten installeren die Toyota zelf aanbiedt:
https://www.toyota.nl/ont...en-met-startonderbreker#/

Iemand hier toevallig ervaring mee?
Kan ik gewoon mijn keyless entry blijven gebruiken, of moet ik in de auto ook nog iets doen met die startonderbreker?
En is het echt een effectief middel tegen diefstal van de RAV4, of nemen ze 'm alsnog mee, maar dan iets lastiger? :)
Ze hebben het over een tag.
Vanuit een security perspectief denk ik dat het een RFID (in de vorm van NFC) is zodat die niet vatbaar is voor aanvallen op afstand (zoals oudere generaties keyless entry sleutels waren).
Zie het als een contactloos betalen met je bankpas. Een tag aan je sleutelhanger die je langs een kastje moet houden die waarschijnlijk onder je stuur zit.

Maar ik zou vooral eens contact opnemen met je dealer. Qua prijs niet heel verkeerd én de dealer zal je vast kunnen vertellen (nadat zij navraag doen) hoe de implementatie is en welke functionaliteit je hiervoor gaat krijgen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 12:02
Beste Tweakers,

Carplay werkt probleemloos in mijn Toyota corolla hybrid uit 2019, ik gebruik het voor Waze/Tomtom en Spotify/YouTube. Dit werkt goed en verbindt altijd.

Tot dat ik ga bellen, dit kan de standaard telefoon app zijn, FaceTime audio, Zoom audio en/of Whatsapp audio. zodra dit gebeurd vertraagd het systeem zich tot een stroperige bende en loopt het vaak helemaal vast (visueel). De audio blijft goed doorlopen op de carkit maar het hele multimedia scherm van de auto bevriest. De iPhone zelf (13 pro max iOS 18.5) werkt zonder issues.

Ik heb meerdere telefoons (iPhone 12 mini, 13 pro, 10), kabels (allemaal officieel apple kabels) en iOS versies geprobeerd en het probleem blijft 9/10 pogingen terugkomen.

Zodra ik mijn AirPods verbind met mijn telefoon en de audio van mijn telefoongesprek doorsluis werkt alles weer soepel.

Maar de combinatie bellen en CarPlay tegelijk op het multi media scherm van mijn auto weergeven lukt gewoon niet. Heel soms gaat het probleemloos, dit komt wellicht 1 keer voor per 10-20 pogingen. Er is geen pijl op te trekken. Overigens loopt het hele multi media systeem vast, dus ook al ga ik naar het hoofdmenu, de vertraging en/of bevriezing van het systeem blijft aanwezig.

Onlangs heb ik ook op advies van een tweaker geprobeerd om alleen te bellen, zonder andere apps aan te hebben. Dat werkte een keer goed, de tweede keer liep het systeem helemaal vast.

De unit in de auto is de 17TDT1EU-DA31 (software versie 1023), de dealer helpt niet mee. Die rekenen €100 diagnose kosten om met het advies te komen dat ik een data kabel nodig heb. Ik heb een data kabel. Maar volgens hen moet deze €80 kosten en ze kunnen me niet vertellen welke dat dan is. De simpele uitleg dat ik een officiële apple kabel heb die beide stroom als data toelaat brengt ze niet tot een andere conclusie.

Ik ben een beetje ten einde raad en hoop dat iemand wellicht een antwoord of troubleshoot heeft waar ik nog niet aan heb gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Romac schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:26:
Jammer , het Toyota hybride forum is helaas opgeheven
Welk forum? https://www.toyotahybrideforum.nl/ of https://priuschat.com/forum/ ?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Freakos schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:15:
Ik ben een beetje ten einde raad en hoop dat iemand wellicht een antwoord of troubleshoot heeft waar ik nog niet aan heb gedacht.
Weet je zeker dat je de laatste firmware draait het infotainmentsysteem?
Sommige systemen moet je via USB updaten en v.z.i.w. kun je dat altijd zelf.
Voor de Amerikanen kun je dat via deze link doen: https://www.toyota.com/firmware-updates , maar ik weet niet zeker of deze link ook werkt in Europa.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romac
Dank voor je reactie. Jouw URL voor toyotahybrideforum werkt nu prima , snap niet waarom ik er gisteren niet in kon komen en AI wist te vertellen dat het opgeheven was..Die andere priuschat kende ik niet maar heel fijn dat ik die nu ook weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AI: if website == offline, print "website is opgeheven".

Dat kan ik ook programmeren :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 12:02
@DaWaN Dank voor je suggestie! Ik was al even aan het rondkijken op die website, alleen hetzelfde modelnummer is daar niet beschikbaar. Ook niet een EU vs NA versie, ik denk dat ze andere units gebruiken in Noord-Amerika VS EU wat niet heel gek zou zijn. Ik kan geen EU versie van deze website vinden ook.

Ik weet dat mijn multi media unit pas later CarPlay ondersteuning heeft gekregen en wellicht niet optimaal hiervoor gemaakt is. Wat erg vervelend is gezien het gewoon niet werkt waarvoor t bedoelt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romac
breinonline schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:32:
Geen ervaring ermee maar als het werkt is het een mooie oplossing. Op het Toyota hybride forum wordt er veel over geklaagd, overigens is dat gewoon nog te bereiken: https://www.toyotahybrideforum.nl/
Ben ik inmiddels ook achter , weet niet wat ik gisteren fout deed. Heb inmiddels dezelfde vraag ook op dit forum gesteld. https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=18707

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Freakos schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:48:
@DaWaN Dank voor je suggestie! Ik was al even aan het rondkijken op die website, alleen hetzelfde modelnummer is daar niet beschikbaar. Ook niet een EU vs NA versie, ik denk dat ze andere units gebruiken in Noord-Amerika VS EU wat niet heel gek zou zijn. Ik kan geen EU versie van deze website vinden ook.

Ik weet dat mijn multi media unit pas later CarPlay ondersteuning heeft gekregen en wellicht niet optimaal hiervoor gemaakt is. Wat erg vervelend is gezien het gewoon niet werkt waarvoor t bedoelt is.
Je bent zo te zien niet de enige .
Ik denk overigens dat voor Europese modellen de updates via de Nederlandse Toyota eStore gaan.
Voor een Touch 2 & Go uit 2018 heb ik pas een keer een update gedaan, dan moet je jouw VIN invoeren en dan kun je (gratis) een softwareupdate kopen en via USB stick uitvoeren.

Misschien kun je dat voor jouw RAV4 ook proberen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 01:12
@freakos wij hebben geen Toyota, maar een Nissan Qashqai, en daar ontstond er ook "ineens" een probleem met bellen via Carplay. Dat ging voorheen altijd goed, maar ineens allemaal gekraak en dropouts. Of dat nou door een nieuwere iPhone, of een iOS update kwam, geen idee, maar het was niet te verhelpen met andere kabeltjes of updates.

Wat ons uiteindelijk heeft geholpen is een draadloze carplay dongle (van CarLinkit) die ik voor 15 euro bij Ali heb gekocht (de Carlinkit mini SE 5). Daarmee werkt ineens carplay weer als een zonnetje, schijnbaar omdat deze via een draadloze wifi hotspot een heleboel van de compute zelf icm de iPhone oplost, en de ingebouwde infotainment system/hardware bypassed.

Dat zou ik zeker dus ff proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
True schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Maar ik zou vooral eens contact opnemen met je dealer. Qua prijs niet heel verkeerd én de dealer zal je vast kunnen vertellen (nadat zij navraag doen) hoe de implementatie is en welke functionaliteit je hiervoor gaat krijgen.
Ik had uiteraard al wel contact opgenomen, maar ze konden het me niet precies vertellen, ze bellen me als het goed is nog terug. Ik dacht hier wellicht sneller antwoord te krijgen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:57

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

ZeromaNoiS schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:27:
Ik las vanmiddag een artikel op nu.nl en werd er weer aan herinnerd hoe makkelijk mijn RAV4 gestolen kan worden.
Mijn advies, laat een BearLock installeren. Dan komt die auto niet van z'n plek.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
Huigie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:48:
[...]

Mijn advies, laat een BearLock installeren. Dan komt die auto niet van z'n plek.
Ik ken he systeem, en het is zeker effectief, maar ik vind het zelf geen fijn systeem.

Ik wil het liefst het volledige keyless entry gemak behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:37
Sinds de regenbuien van afgelopen dagen, lijkt (een van) de parkeersensor(en) voor van onze Prius uit 2007 defect te zijn of in ieder geval storing te geven. Regelmatig gaat die piepen in verschillende ritmes. Soms lijkt het ook weer even goed te gaan en blijft hij stil. Simpel schoonmaken heeft helaas niet geholpen, misschien zou ik een föhn nog kunnen proberen of er overtollig vocht in zit.

Op zich zou ik er geen probleem mee hebben als ze uitgeschakeld zijn, achter werkt nog wel goed en die gebruik ik voornamelijk. Er zit een knopje (kwam ik na het optreden van deze storing pas achter) om ze uit te schakelen, alleen geldt dat slechts per rit.

Ik dacht eventueel de zekering er misschien uit te halen, maar het lijkt geen fabrieksoptie dus in het boekje staat niet beschreven welke zekering het is. Iemand die eventueel weet of dit een aparte zekering is?

Daarnaast dacht ik er nog aan om een of meerdere sensoren fysiek af te koppelen, alleen zo makkelijk lijk je er niet bij te komen. Weet iemand of het überhaupt een optie is, om bijvoorbeeld 1 exemplaar af te koppelen en dat er nog 3 overblijven die het wel doen? Of functioneert het systeem alleen met 4 sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

Brentjuh2000 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:49:
[...]

kan m ook laten maken voor de corolla eventueel. vanaf 2019
oh interessant! sorry zit niet zo vaak meer op het forum om te reageren maar als je aanbod nog staat...:)

over de cruise control discussie van een tijdje geleden: ik merk dat mijn corolla ook bijna altijd 1 km/h onder de ingestelde snelheid aangeeft. maar bij 106 km/h ingesteld geeft hij ook vaak 106 km/h aan qua snelheid. ik kan dus niet echt 105 rijden op de cc :P

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:37
Komt dat niet doordat die technisch gezien rekent in miles? In mijn Prius is dit ook lastig. Je kan 1x op de + en de - drukken en dan verspringt die 1 of 2 km. Het boekje er eens bijgepakt en daar staat dat die dan 1,6 km/u omhoog of omlaag gaat. Laat 1 mile nou toevallig ongeveer 1,6 km zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

Ja zou kunnen inderdaad geen idee. Ik heb er verder ook geen probleem mee maar het viel me op na de discussie hier laatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Laatst online: 21:31
Vorig jaar heb ik een Toyota Corolla Hybrid TS 1.8 uit 2019 gekocht. In Nederland bevalt de auto prima, ook op de heuvels in Zuid-Limburg.

Na de aanschaf zijn we die zomer naar Oostenrijk gegaan. Toen merkte ik dat de auto bij hellingen van meer dan 10% behoorlijk tegenviel:

- Maximaal zo’n 50 km/u
- Heel hoge toeren
- Veel lawaai van CVT
- Maar vooral: een sterke stank in de auto

De geur doet het meest denken aan nieuw asfalt of een soort verbrande lucht.
Na die vakantie ben ik naar de dealer gegaan. Zij vonden het ook vreemd, maar konden niets bijzonders vinden. Alles leek in orde.

We zijn nu een jaar verder, weer op zomervakantie in Oostenrijk en het probleem is precies hetzelfde.
Zelfs bij een korte klim met maximaal 3500 toeren en een nog halfvolle accu kwam de stank opnieuw door de ventilatie naar binnen.

Mijn vragen:

- Wat zou dit kunnen zijn?
- Zijn er anderen met vergelijkbare ervaringen?
- Welke stappen zou jij zetten richting de dealer/importeur?

Ik heb nog 6 jaar garantie, wat een beetje rust geeft, maar ik wil natuurlijk geen risico lopen op motorschade of brandgevaar.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mercarra schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:55:
Na de aanschaf zijn we die zomer naar Oostenrijk gegaan. Toen merkte ik dat de auto bij hellingen van meer dan 10% behoorlijk tegenviel:
Ik ken de klachten niet, de keren dat ik met een Toyota Hybrid naar Duitsland/Belgie ben geweest met een of meer flinke hellingen was de auto beide keren niet tot nauwelijks beladen. In die situaties kwam de auto meer dan prima de berg op. Was wel beide keren met een Auris uit 2011. De loeiende CVT hoort wel een beetje bij de aandrijflijn in bergachtig gebied.

Wellicht is de auto te zwaar beladen? De 1.8 heeft een laadvermogen van rond de 560kg dacht ik, en dat is inclusief passagiers.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Vorig jaar heb ik een Toyota Corolla Hybrid TS 1.8 uit 2019 gekocht. In Nederland bevalt de auto prima, ook op de heuvels in Zuid-Limburg.

- Maximaal zo’n 50 km/u
- Heel hoge toeren
- Veel lawaai van CVT

Na die vakantie ben ik naar de dealer gegaan. Zij vonden het ook vreemd, maar konden niets bijzonders vinden. Alles leek in orde.

We zijn nu een jaar verder, weer op zomervakantie in Oostenrijk en het probleem is precies hetzelfde.
Zelfs bij een korte klim met maximaal 3500 toeren en een nog halfvolle accu kwam de stank opnieuw door de ventilatie naar binnen.

Mijn vragen:

Ik heb nog 6 jaar garantie, wat een beetje rust geeft, maar ik wil natuurlijk geen risico lopen op motorschade of brandgevaar.

De hybrids hebben ook een koppeling tussen motor en CVT. Die koppeling zou best eens niet goed afgesteld kunnen staan (of defect zijn) en slippen. Oververhit frictiemateriaal stinkt zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
noes schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:22:
[...]

De hybrids hebben ook een koppeling tussen motor en CVT. Die koppeling zou best eens niet goed afgesteld kunnen staan (of defect zijn) en slippen. Oververhit frictiemateriaal stinkt zeker.
Ja dit lijkt mij aannemelijk. Het is sowieso niet normaal dat je een helling van 10% met maar 50 km/u kan nemen. Daar kan je prima met 120 tegenop blazen, als je maar gas geeft. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwiebus
  • Nu online
[...]

Mij is altijd wijs gemaakt dat een Toyota e-cvt geen koppeling heeft. :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

[...]

Onzin. Er is geen koppeling. De overbrenging gaat allemaal via een planeetwielstelsel. In ieder geval horen hogere toeren en meer lawaai er wel bij in de bergen maar een schroeilucht niet. En inderdaad moet je prima met een behoorlijke snelheid nog omhoog kunnen komen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 05:28

RayNbow

Kirika <3

Er is een soort van koppelingsplaat (zie bijv. 5:55 in deze video), maar het is geen koppeling zoals in een schakelbak.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:51

- Maximaal zo’n 50 km/u
- Heel hoge toeren
- Veel lawaai van CVT

Mijn vragen:

Wij gaan met de Auris ts 1.8 (facelift) ook regelmatig naar Oostenrijk. Als we moker vol zitten met kampeerspullen. Gaat het ook niet echt snel omhoog. Plankgas gaan we dan met moeite naar de 80km/h.
Ook dan ruikt het wat verband.

Op dit moment zijn we in Noorwegen, en vandaag de trollstigen gereden. Hier beetje hetzelfde verhaal op erg steile hellingen. En ook wel een soort brandlucht. Maar eerlijk dit ruik ik bij veel auto's als ze stil staan op de parkeerplaats na de klim.

Vroeger altijd met een Yamaha FJR de bergen beklommen. Dat ging natuurlijk veel makkelijker. Maar ook dit kon flink stinken. Ik heb me hier toen lang druk om gemaakt. En veel bij garages enzo geweest. Nooit echt een duidelijk antwoord gekregen. Overigens is er nooit een druppel olie verbrand. Tegenwoordig heb ik me er maar bij neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

MJV

Hier met mijn Auris TS 1.8 uit 2014 nooit problemen gehad in Oostenrijk. Hij moet wel hard werken, maar komt voor mijn gevoel echt nog prima boven, met normale snelheden dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

breinonline schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:15:
[...]

Onzin. Er is geen koppeling. De overbrenging gaat allemaal via een planeetwielstelsel. In ieder geval horen hogere toeren en meer lawaai er wel bij in de bergen maar een schroeilucht niet. En inderdaad moet je prima met een behoorlijke snelheid nog omhoog kunnen komen.
Niet in de klassieke zin van een koppeling, maar er zit echt een koppelingsplaat in. Ik vermoed dat daar dus iets mis mee is: niet volledig aangrijpen kan, vervuild, beschadigd, verkeerd afgesteld of te weinig druk om de platen op elkaar te houden.

Zie het filmpje hieronder.
RayNbow schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:43:
Er is een soort van koppelingsplaat (zie bijv. 5:55 in deze video), maar het is geen koppeling zoals in een schakelbak.
Thanks, die bedoelde ik idd.
kwiebus schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:40:
[...]

Mij is altijd wijs gemaakt dat een Toyota e-cvt geen koppeling heeft. :?
Geen koppeling die je zelf kan bedienen nee. Maar feitelijk wel een koppelingsplaat.

[ Voor 12% gewijzigd door noes op 28-07-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RAV4 hybrid in Noorwegen met regelmatig meer dan 10% naar boven alsof het niets was en omlaag beetje puzzelen met de ‘bergmodus’ of juist remmen op de CC (meer regeneratie).

Zeker omdat je zegt dat je accu nog niet eens leeg is zou dit geen probleem mogen zijn. Maar denk dat je het vooral moet (laten) filmen on de dealer te laten zien dat er iets niet helemaal ok is. Althans, volgens mij is dit niet de hybrid berg ervaring die de rest hier heeft.

Ps; aanlopende rem kan ook stinken, alleen niet alleen bergop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Wellicht komt de stank van uitlaatspruitstuk/katalysator die flink heet worden. Als ik zie (OBD-plug) dat op de snelweg in NL de motor maar 1800 toeren ofzo maakt en jij het over 3500 hebt… Zal flink meer warmte genereren.

Verder herken ik (Auris TS) het wel qua comfort, ik vind het met een hybride bergop ook niet fijn rijden vanwege dat geloei. Bergaf is dan wel weer prettig, als je de CC erop hebt staan dan drukt hij de accu mooi vol (alle balkjes vol, lukt je in NL ook niet) en hoef je nauwelijks te remmen.

Gisteren overigens de Auris TS naar 220k gereden. Geen centje pijn en nog steeds erg zuinig (vorige week nog getankt en 1:20 gezien in Spritmonitor, altijd 95 E10).

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2025 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Overigens meer mensen met soortgelijke ervaringen te vinden:

https://www.toyotaownersc...86172-help-burning-smell/

@ThinkPad kan in de richting zitten: rijkere verbranding, hetere cat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:05:
Overigens meer mensen met soortgelijke ervaringen te vinden:

https://www.toyotaownersc...86172-help-burning-smell/

@ThinkPad kan in de richting zitten: rijkere verbranding, hetere cat.
Maar die bestuurder meldt geen vermogensverlies

Een katalysator wordt sowieso loeiheet en al het vuil (of olie) wat daarop zit wordt verschroeid. Ik rijd ook veel motor en die stinken altijd wat in de regen door al het opgespatte straatvuil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
superwashandje schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:41:
[...]

oh interessant! sorry zit niet zo vaak meer op het forum om te reageren maar als je aanbod nog staat...:)

over de cruise control discussie van een tijdje geleden: ik merk dat mijn corolla ook bijna altijd 1 km/h onder de ingestelde snelheid aangeeft. maar bij 106 km/h ingesteld geeft hij ook vaak 106 km/h aan qua snelheid. ik kan dus niet echt 105 rijden op de cc :P
ze zijn er nog. straks ook nog met de mooie DUDU7 modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
noes schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:08:
[...]

Maar die bestuurder meldt geen vermogensverlies

Een katalysator wordt sowieso loeiheet en al het vuil (of olie) wat daarop zit wordt verschroeid. Ik rijd ook veel motor en die stinken altijd wat in de regen door al het opgespatte straatvuil.
Ik weet ook niet wat je van een Auris 1.8 hybrid mag verwachten afgeladen met mensen en bagage de berg op. 136 pk en met wat mensen & bagage lees ik dat je 50-80km/u kunt halen met 10% helling. Vraag is dus of er vermogensverlies is of dat er gewoon niet meer vermogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Mijn vragen:

Och in de bergen moet de motor en de remmen eindelijk een keer aan het werk.
Dan is het normaal dat de auto wat meer gaat stinken aangezien de uitlaat en remmen flink heet worden.
Als het de remmen zijn, kun je ook proberen op de stukken naar beneden de auto in de B stand te zetten, dat helpt wat temperatuur uit de remmen te houden. Ook kan het helpen wat hogere snelheid aan te houden naar beneden toe, dan hoef je minder te remmen en krijgen de remmen ook meer koeling.

Je zou eens moeten ruiken hoe mijn MR-2 ruikt als ik het circuit afkom :D

De Toyota hybrides hebben helemaal geen koppeling trouwens, de motor zit direct aan het planetaire stelsel, de twee electromotoren bepalen de snelheid van de verbrandingsmotor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:42:
[...]

Ik weet ook niet wat je van een Auris 1.8 hybrid mag verwachten afgeladen met mensen en bagage de berg op. 136 pk en met wat mensen & bagage lees ik dat je 50-80km/u kunt halen met 10% helling. Vraag is dus of er vermogensverlies is of dat er gewoon niet meer vermogen is.
DaWaN schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:14:
[...]

Och in de bergen moet de motor en de remmen eindelijk een keer aan het werk.
Dan is het normaal dat de auto wat meer gaat stinken aangezien de uitlaat en remmen flink heet worden.
Als het de remmen zijn, kun je ook proberen op de stukken naar beneden de auto in de B stand te zetten, dat helpt wat temperatuur uit de remmen te houden. Ook kan het helpen wat hogere snelheid aan te houden naar beneden toe, dan hoef je minder te remmen en krijgen de remmen ook meer koeling.

Je zou eens moeten ruiken hoe mijn MR-2 ruikt als ik het circuit afkom :D
Ja, maar meer dan 50km/u moet echt wel te doen zijn met die auto 8)7

10% helling is niet niks, maar 136pk aan t werk zetten is wel voldoende. Op vakantie ook wel eens een Skoda met ongeblazen 1.2l motortje mee gehad, ja, die kwam niet boven de 60 uit op een lange steile snelweg in zuid Spanje. Maar die had misschien net de helft van het vermogen van een 1.8 hybrid.
De Toyota hybrides hebben helemaal geen koppeling trouwens, de motor zit direct aan het planetaire stelsel, de twee electromotoren bepalen de snelheid van de verbrandingsmotor.
Direct op t planetaire stelsel met een koppelingsplaat als demper ertussen :Y

[ Voor 25% gewijzigd door noes op 29-07-2025 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
noes schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:16:
[...]

[...]

Ja, maar meer dan 50km/u moet echt wel te doen zijn met die auto 8)7

10% helling is niet niks, maar 136pk aan t werk zetten is wel voldoende. Op vakantie ook wel eens een Skoda met ongeblazen 1.2l motortje mee gehad, ja, die kwam niet boven de 60 uit op een lange steile snelweg in zuid Spanje. Maar die had misschien net de helft van het vermogen van een 1.8 hybrid.

[...]

Direct op t planetaire stelsel met een koppelingsplaat als demper ertussen :Y
Ik snap de discussie eigenlijk niet. Een 10% helling met max 50 km/u, en een brandlucht, dat is gewoon niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 13:27
Mij valt de terugtrekkende beweging van de dealer op, die zegt niet te weten wat er aan de hand kan zijn. Die moet vermoedens hebben maar spreekt zich niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ZeromaNoiS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:48:
[...]

Ik snap de discussie eigenlijk niet. Een 10% helling met max 50 km/u, en een brandlucht, dat is gewoon niet normaal.
Dat bedoelde ik dus ook.

Pagina: 1 ... 164 ... 166 Laatste