Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 165 166 Laatste
Acties:
  • 916.075 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

noes schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:16:
Ja, maar meer dan 50km/u moet echt wel te doen zijn met die auto 8)7
Je weet de exacte helling en het gewicht niet.
Je hebt 136pk systeemvermogen, maar op lage snelheid ben je eigenlijk volledig afhankelijk van MG2 en de batterij. Als je dus op een hele steile helling zwaar bepakt met bijna lege accu stil gaat staan kan het best zo zijn dat 50 km/u de maximaal haalbare snelheid is.
Hier kun je een goede uitleg vinden .

Edit: Ik zie ook dat de MG2 van de Corolla en 4e generatie Prius ook weer ietsje zwakker is dan de oude Prius/Auris. Waarschijnlijk met opzet om markt te maken voor de 2.0L variant met grotere MG2 :)

Uiteindelijk kun je niet om de natuurwetten heen. Berg op gewoon de gang erin houden en gewoon volgas rijden. Dat het ding gaat loeien hoort er nu eenmaal bij. Naar beneden de "B" stand gebruiken en zo min mogelijk slepend remmen. Het feit dat de garage niets kan vinden doet mij ook vermoeden dat het waarschijnlijk gewoon de remmen zijn geweest die stonken.
Direct op t planetaire stelsel met een koppelingsplaat als demper ertussen :Y
Er zit helemaal geen koppelingsplaat in. De demper (Toyota OEM nr 3127047070) is niets meer dan 2 stalen platen met veren ertussen. Er zit helemaal geen frictiemateriaal in en veren kunnen ook helemaal geen vermogen dissiperen.

[ Voor 7% gewijzigd door DaWaN op 29-07-2025 17:14 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:08
ZeromaNoiS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:48:
[...]

Ik snap de discussie eigenlijk niet. Een 10% helling met max 50 km/u, en een brandlucht, dat is gewoon niet normaal.
Ik lees diverse topics op de VS gebruikersfora waar precies dit probleem met precies deze geur besproken wordt en het enige wat ik doe is dat als optie brengen.

Nogmaals ik heb de RAV4 met iets van 220pk systeem vermogen en die kon harder dan ik wilde de berg op in Noorwegen en nu ook weer Italie. Dus persoonlijk kan ik mij er niets bij voor stellen. Ik reed ooit een 1.3L cvt in de Honda Civic Hybrid en die ging in Luxemburg al niet harder dan 70 de snelweg een heuvel op. Lekker, tussen de vrachtwagens klimmen. Was niet echt een auto geschikt voor iets anders dan plat. Had toch ook > 100pk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:54
NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:56:
[...]

Ik lees diverse topics op de VS gebruikersfora waar precies dit probleem met precies deze geur besproken wordt en het enige wat ik doe is dat als optie brengen.

Nogmaals ik heb de RAV4 met iets van 220pk systeem vermogen en die kon harder dan ik wilde de berg op in Noorwegen en nu ook weer Italie. Dus persoonlijk kan ik mij er niets bij voor stellen. Ik reed ooit een 1.3L cvt in de Honda Civic Hybrid en die ging in Luxemburg al niet harder dan 70 de snelweg een heuvel op. Lekker, tussen de vrachtwagens klimmen. Was niet echt een auto geschikt voor iets anders dan plat. Had toch ook > 100pk.
Ik heb nu een rav4 plugin, en die wil wel de berg op. En m’n Celica T sport had er vroegah ook geen problemen mee. :P

Maar ben een aantal keer met een vriend met een auris hybrid op pad geweest, naar de GP van Oostenrijk, ook met volle bepakking, en er was nooit iets opvallends tijdens die ritten. Dat ding had vermogen genoeg. Ging gewoon met 120 km/u alle bergen op.

Ik blijf erbij, 50 km/u en een brandlucht klopt niet, zo is die auto niet gemaakt. Bij 15% en hoger kan ik me voorstellen dat het zwaarder wordt, maar een brandlucht blijf ik dan alsnog apart vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door ZeromaNoiS op 29-07-2025 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:41

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Met het bakkie naar Oostenrijk geweest, moest flink trappen om omhoog te komen. Ook flink wat steile bospaadjes genomen, ok niet plankgas maar heb niks geroken. Gekke bakkie ging nog best hard op de snelweg. Man man man wat maakt dat ding een toeren... 🤪Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNYcUiTk1jMBFIoFLIn6CIixjrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KB6pXwWk37287rpOdPoIs9D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zIkn8SMnwJnGrG1aufuzZoTvgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdqbou9xRkldRkk1sJW103Ep.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
@Mercarra wellicht om wat zorgen weg te nemen: herkenbaar als voormalig Auris TS 1.8 hybrid eigenaar.

Bijvoorbeeld de E25 als je net Luik uit rijdt gaat het redelijk steil omhoog. Dacht de eerste keer dat de zuigers door de motorkap naar buiten zouden vliegen. Veel harder dan 80 wilde de auto idd niet vol beladen met dakkoffer. Ook flink stinken wat je zou kunnen omschrijven als brandlucht.
Meeste tijd reed het ding 100 op de cc, garagist zij dat het waarschijnlijk komt doordat het blok en uitlaat zeldn flink heet wordt.

In de 5/6 jaar dat ik 'm had heeft ie nooit een slag verkeerd gedaan. Voor je eigen gemoedsrust idd even bij de garage langs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
Huigie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:22:
Met het bakkie naar Oostenrijk geweest, moest flink trappen om omhoog te komen. Ook flink wat steile bospaadjes genomen, ok niet plankgas maar heb niks geroken. Gekke bakkie ging nog best hard op de snelweg. Man man man wat maakt dat ding een toeren... 🤪[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het grappige is dat hij eigenlijk niet eens zoveel toeren maakt. Volgens mij lag de max op 6500 tpm. Voor een Japanner is dat eigenlijk vrij bescheiden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ZeromaNoiS schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:13:
[...]

Het grappige is dat hij eigenlijk niet eens zoveel toeren maakt. Volgens mij lag de max op 6500 tpm. Voor een Japanner is dat eigenlijk vrij bescheiden. :P
Ik vermoed dat @Huigie bedoelt dat hij met 192 km/u op de (ik vermoed Duitse) snelweg wel flink toeren maakt. En daar is ook niks aan gelogen. Zeker in vergelijk tot het normale eCVT gedrag waarbij je bij 80/100/120 km/u cruisend lekker laag in de toeren gegooid wordt. Rustig aan boord én zuinig.

Maar inderdaad: zeker als je bij de buren Honda of Mazda gaat kijken hebben die een geschiedenis met 8000+ tpm motoren. Ook daar zie je dat (behalve sportwagens) echter vandaag de dag niet meer terug, niet in een Civic, niet in een CX-5. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Met het bakkie naar Oostenrijk geweest, moest flink trappen om omhoog te komen. Ook flink wat steile bospaadjes genomen, ok niet plankgas maar heb niks geroken. Gekke bakkie ging nog best hard op de snelweg. Man man man wat maakt dat ding een toeren... 🤪[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook mooi: 192 km/u cruisend op de adaptieve cruise control en een gemiddeld verbruik van 5,1 L zien staan. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

MooDyBLueS schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:03:

Ik vermoed dat @Huigie bedoelt dat hij met 192 km/u op de (ik vermoed Duitse) snelweg wel flink toeren maakt.
Ook maar ook, zie 1e foto, het hoogste punt van Großglockner Hochalpenstraße bereiken. Daar vliegen de Porsches je om de oren terwijl ik probeer om met redelijk tempo en dus met gierend atkinson motortje hoger te komen. ;) Maar, m'n berggeitje deed het voor de rest prima!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

ZeromaNoiS schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:13:
[...]

Precies, die mensen hebben vast vroeger geen Honda met VTEC motor gereden :P

Met de 3,5 liter in m'n Lexus kon ik in Oostenrijk een flink doortrappende Porsche 911 G prima bijhouden bergop op de bergweggetjes _/-\o_ (alleen haal ik dan die 5,1l/100km bij lange na niet)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Metalfreak Die 5,1l/100km heb je nooit gehaald met die Lexus. :P Mijn IS300h haalde 1 op 17, als alles meezat 1 op 18. Prima waardes voor een 223pk sterke 2.5L hybride, daar niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

MooDyBLueS schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:49:
@Metalfreak Die 5,1l/100km heb je nooit gehaald met die Lexus. :P Mijn IS300h haalde 1 op 17, als alles meezat 1 op 18. Prima waardes voor een 223pk sterke 2.5L hybride, daar niet van.
Ik vond 8,5l/100km al indrukwekkend op de (snel)weg er naartoe... Maar normaal zit ik wel eens op de 12 a 13l/100km :X

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 18:09

vhal

ಠ_ಠ

Huigie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:13:
[...]

Ook maar ook, zie 1e foto, het hoogste punt van Großglockner Hochalpenstraße bereiken. Daar vliegen de Porsches je om de oren terwijl ik probeer om met redelijk tempo en dus met gierend atkinson motortje hoger te komen. ;) Maar, m'n berggeitje deed het voor de rest prima!
Alleen het weggetje naar boven is een dingetje :+ Althans, als dit het bekende punt is waar iedereen heen gaat en wil :P

Ergens deze week maar een kijkje nemen met de Corolla Cross (als het weer mee zit).

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 31-07-2025 16:19 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Pinjo
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:00

[Afbeelding]
Ook begrenst op 180?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-08 08:47
Hallo, ik val even midden in een andere discussie, maar ik hoop dat er bij iemand hier een belletje gaat rinkelen als ik over het probleem van mijn Toyota auris uit 2015 vertel. Sinds een tijdje gaat de piep van de parkeersensor te pas en te onpas af, als ik bijna of helemaal stil sta. Geen object in de buurt te bekennen en hij gaat piepen. Kan het uit zetten door op de sensor knop te duwen, maar ik ben het een beetje zat. Het gebeurt ook niet elke rit. Zeer onvoorspelbaar dus. Garage stelt voor door te lichten, maar dat gaat flink in de duiten lopen. Iemand een idee voor een DIY fix of troubleshooting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Geen idee of ze begrensd zijn. Heb even 194 zien staan maar die had m'n vrouw niet op de foto.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29

breinonline

Are you afraid to be known?

RWVV schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:57:
Hallo, ik val even midden in een andere discussie, maar ik hoop dat er bij iemand hier een belletje gaat rinkelen als ik over het probleem van mijn Toyota auris uit 2015 vertel. Sinds een tijdje gaat de piep van de parkeersensor te pas en te onpas af, als ik bijna of helemaal stil sta. Geen object in de buurt te bekennen en hij gaat piepen. Kan het uit zetten door op de sensor knop te duwen, maar ik ben het een beetje zat. Het gebeurt ook niet elke rit. Zeer onvoorspelbaar dus. Garage stelt voor door te lichten, maar dat gaat flink in de duiten lopen. Iemand een idee voor een DIY fix of troubleshooting?
Zijn ze wel goed schoon?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
Vocht? Misschien de fohn er even opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Pinjo
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:00
Huigie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Geen idee of ze begrensd zijn. Heb even 194 zien staan maar die had m'n vrouw niet op de foto.
Ik heb begrepen dat alle Toyota Hybrides zijn begrenst op 180 (op GPS). Merk het vooral bij onze Corolla Cross (2.0 Launch Edition). Die knalt naar de 190 op de teller en dan hoor je de toeren terug lopen en gaat hij niet harder. Mijn Yaris heeft hetzelfde.

Nog meer mensen met deze ervaring? (En kan die begrenzer eraf? >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:27

dbzfan

Nee.

Ik heb dit ook een keer gehad bij 1 van de sensoren na een ritje door de wasstraat. Bij mij gebeurde het alleen bij warm weer. Heeft een hele zomer geduurd. Jaar erop is het niet meer teruggekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

El-Pinjo schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:24:
[...]

Ik heb begrepen dat alle Toyota Hybrides zijn begrenst op 180 (op GPS). Merk het vooral bij onze Corolla Cross (2.0 Launch Edition). Die knalt naar de 190 op de teller en dan hoor je de toeren terug lopen en gaat hij niet harder. Mijn Yaris heeft hetzelfde.

Ja, klopt, en nee, kan er niet af. Dat is een harde limiet van MG2 (die proportioneel met de snelheid draait).
In sommige Lexii is het anders, daar staan twee HSD's in serie.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:57
Het is hierboven al genoemd, maar vocht of vuil kan een oorzaak zijn van willekeurig piepende sensoren. Check ook even of ze wel helemaal juist in de bumper zitten. Heb ook wel eens meegemaakt dat ze iets scheef zaten en zelfs een klein stukje van de kentekenplaat mee pakten. Dan willen ze wel eens af gaan :P

Hier net terug van de camping. Korte rit, 150km enkele reis. Met een (klein) aanhangertje erachter en een volle kofferbak + 3 personen toch de 1 op 19 aangetikt met de Corolla TS 2.0.

Ik vind het netjes :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

[...]

Herkenbaar, maar dan bij 250 km per uur. Je kan dit volgens mij verwijderen met een OBD-reader of een chiptuner, die kan het sowieso verwijderen.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:37
Ik heb hetzelfde sinds een week of 2. Soms lijkt het ineens weer over en daarna begint het weer. Structureel uitzetten zou prima zijn, maar helaas nog niet gevonden of dat kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Hugo__Boss op 02-08-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:27

dbzfan

Nee.

Hugo__Boss schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Ik heb hetzelfde sinds een week of 2. Soms lijkt het ineens weer over en daarna begint het weer. Structureel uitzetten zou prima zijn, maar helaas nog niet gevonden of dat kan.
Bij de Auris kan dat in het menu tussen de snelheidsmeter/toerenteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
5500km retourtje zuid Italie zit erop!

1:17,2 gemiddeld met de RAV4. 1:20 lukt alleen als we < 100 blijven, maar heb in Italie e.d. 120-130 gereden. De 2.5L blijft een fijne motor, genoeg kracht, geen poespas en een grom als het moet.

Ben wel blij met de geluidsdemping & vele andere mods. De navi was ook te gek, helaas wilde de datasim die ik erin heb niet roamen in het buitenland.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Afgelopen vakantie door heuvelachtig gebied getourd met de plugin-Prius, en ik ben dan wel iemand die wil "spelen" met het kleine batterijtje. Met de volgende strategie gereden: Heuvel op in HV, tenzij de actieradius boven de 20 km komt, dan in EV tot de actieradius onder de 10 km komt. Heuvel af in EV.

Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sxyANRRlpb821C8_FGI2VFvduI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6XEXdRrJIq3R0EY9EAgYjqPU.jpg?f=user_large

Ook grappig is dat na het opladen de actieradius-indicatie op 27 km stond, ik snap hoe hij daarbij komt maar het slaat nergens op :)

Hoe dan ook is de 2013 plugin Prius geen ideale heuvel/berg-auto. Bij klimmen gaat de motor flink in de toeren het klinkt allemaal alsof het 1,8 litertje het allemaal met grote tegenzin doet. Begrijp me niet verkeerd, je komt omhoog, je komt gewoon mee met het verkeer, maar het gaat de motor gewoon niet makkelijk af en dat maakt hij je luidkeels duidelijk.

Voor het eerst sinds ik hem heb overigs de B-versnelling gebruikt en dat werkt wel goed. Alleen ook wel weer lawaaiig, maar dat is het in een normale auto ook als je in zijn twee een flinke heuvel afdaalt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:43:

1:17,2 gemiddeld met de RAV4. 1:20 lukt alleen als we < 100 blijven, maar heb in Italie e.d. 120-130 gereden. De 2.5L blijft een fijne motor, genoeg kracht, geen poespas en een grom als het moet.

Ben wel blij met de geluidsdemping & vele andere mods. De navi was ook te gek, helaas wilde de datasim die ik erin heb niet roamen in het buitenland.
Datasim? Waarom zou in die in mn Rav4 willen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ZeromaNoiS schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:39:
[...]

Datasim? Waarom zou in die in mn Rav4 willen? :)
Gimmick, m’n aftermarket scherm is Android en draait gewoon zelf apps als Waze, Google maps en spotify, of kan fungeren als hotspot voor de kinderen.

Niets wat je met een telefoon niet ook kan, want dat is het in feite. Kan de auto er dus ook mee traceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 16:00

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@Marchel @El-Pinjo
Er zijn meerdere redenen waarom die begrenzer erop zit.

De belangrijkste is dat je de MG2 (elektromotor die de aandrijving van de wielen verzorgt) niet overbelast raakt en je de auto naar de schroothoop kunt brengen.

Hoe zwaarder je zaken belast, hoe harder de levensduur achteruit gaat.

Het hele hybride systeem is niet gemaakt voor hoge snelheden.
Wil je dat wel, dan moet je geen hybride kopen.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenH
[...]

Ik heb met onze plugin Prius nog nooit harder dan 130 gereden, en rijd eigenlijk zelden harder dan 100. Ik zou echt niet weten hoe hard hij kan.

Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar waarom zou ik harder rijden? Ik betaal mijn eigen onderhoud, brandstof en boetes, en al die kosten wil ik minimaliseren - en zoals bekend is de uiteindelijke tijdwinst minimaal.

#teamcruisecontrol

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hugo__Boss
dbzfan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:34:
[...]

Bij de Auris kan dat in het menu tussen de snelheidsmeter/toerenteller.
Ik heb een Prius 2, dus niet dezelfde auto, maar alleen hetzelfde probleem. Daar zijn helaas geen opties om ze uit te zetten, ik denk ook omdat het geen standaard fabrieksoptie is, parkeersensoren voor. Maar helemaal zeker weet ik dat niet.

Misschien dat het met de Techstream software zou kunnen?
JeroenH schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:26:
[...]

Ik heb met onze plugin Prius nog nooit harder dan 130 gereden, en rijd eigenlijk zelden harder dan 100. Ik zou echt niet weten hoe hard hij kan.

Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar waarom zou ik harder rijden? Ik betaal mijn eigen onderhoud, brandstof en boetes, en al die kosten wil ik minimaliseren - en zoals bekend is de uiteindelijke tijdwinst minimaal.

#teamcruisecontrol
Groot gelijk, zelf ook nooit getest. 100 rijdt het lekkerste (heb dan wel een 1.5) en is in Nederland in de randstad prima. M'n record zit op 1 op 25,5 en dat in een auto van bijna 18 jaar oud.

[ Voor 41% gewijzigd door Hugo__Boss op 03-08-2025 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Hugo__Boss schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:29:
Groot gelijk, zelf ook nooit getest. 100 rijdt het lekkerste (heb dan wel een 1.5) en is in Nederland in de randstad prima. M'n record zit op 1 op 25,5 en dat in een auto van bijna 18 jaar oud.
Precies dat.

Ik heb 10+ jaar een gen 2 gehad, dat was de beste auto die ik tot nu toe heb gehad. Ooit een keer 1100 km op een tank gereden. Toen 46,3 liter getankt. De tank is 45 liter nominaal. :X Dat heb ik daarna niet nog een keer gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Wel mooi, zo'n hybride in de bergen :) De Corolla Cross is wat dat betreft wel een zuinig ding hier ondanks z'n relatief grotere formaat. Het enige is dat die batterij binnen no time vol is na een afdaling :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA4HMbZ3PuC4JUU6RS1t0vHYAKk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JOeFO7w51BgdssqHYSH0FZOk.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 04-08-2025 10:10 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb een deuk in de achterbumper van mijn 2013 plugin Prius gereden. Stom stom stom. Gelukkig geen schade aan het andere voertuig, niemand gewond, alleen die deuk in mijn ego is nog een beetje pijnlijk :$

Als je je bij onderstaande foto afvraagt, hoe krijgt hij dat voor elkaar terwijl hij parkeersensoren heeft.... dat vraag ik me ook af. Maar goed, het is gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzreTrhDNi20uWQSDFEGY9eYdKI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYXFq8uhOnnEjTgSRZMONek4.jpg?f=fotoalbum_medium

Na het kijken van een paar YT-filmpjes lijkt het er op dat het verwijderen en terugplaatsen van een bumper erg makkelijk is, dat durf ik wel aan. Ik zal hem er eerst eens afhalen en kijken of ik die hoek terug naar buiten kan "ploppen" en hoe het er dan uit ziet.

Maar als ik hem zou willen vervangen, heeft iemand tips waar ik dit onderdeel zou kunnen bestellen?

Ik weet het modelnr van mijn auto, ik weet de kleur (gelukkig de meest gangbare, lees saaie ;) ) en hij moet wel die gaten hebben voor de parkeersensoren. Gebruikt is geen probleem, de auto zelf is ook niet nieuw. Ik zit in het Gooi.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JeroenH
JeroenH schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:56:
Ik zal hem er eerst eens afhalen en kijken of ik die hoek terug naar buiten kan "ploppen" en hoe het er dan uit ziet.
Fraai is het niet, maar het is op zich gelukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBXwYpnkEyQlBg0dfx9M72eGNnA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxsWe2Hw1UdYxECgEc1yhaxf.jpg?f=fotoalbum_medium

En natuurlijk drie van die !@#$%^&* plastic clipjes gebroken, die Toyota graag aan me verkoopt voor dik drie euro per stuk :/ Oh well. Er waren er ook nog twee weg (aan de andere kant van de deuk, dus ik denk dat het al zo was...) dus de bumper zit nu nog beter vast dan eerst ook.

Ik kijk het een tijdje aan en besluit dan wel of ik op zoek ga naar een nieuwe bumper. Misschien vind ik het wel goed zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@JeroenH je kunt altijd de 'onderdelenlijn' proberen, dan krijg je van sloperijen enzo aanbod.

Overspuiten zal zo te zien ook nog wel kunnen, of is dat een barst in het kunststof en niet alleen de verf?

Qua ego... shit man, maar tis gebeurd. Onderdeel van mens-zijn.
vhal schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:10:
Wel mooi, zo'n hybride in de bergen :) De Corolla Cross is wat dat betreft wel een zuinig ding hier ondanks z'n relatief grotere formaat. Het enige is dat die batterij binnen no time vol is na een afdaling :P

[Afbeelding]
Ja vroeg mij dat al eens af, als je een accu met grotere capaciteit zou installeren, zou het hybridedeel dan nog beter kunnen werken? Hij is in de bergen inderdaad zo vol.. en leeg.

[ Voor 48% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-08-2025 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:26
Iemand hier enig idee hoe de TPMS bij een Yaris uit 2019 werkt? Die van ons is in het weekend gaan knipperen, en het lijkt op de storingsmode.
Hij knippert 1 minuut en dan continu. Het indrukken van het knopje doet niks qua resetten oid.

Maar heeft de Yaris nu per band een sensor of werkt het op de ABS sensoren?

Dus moeten we een ventiel vervangen of wordt het een ander grapje. We kunnen de spanning per band niet zien, dus daarom dacht ik dat hij de ‘goedkope’ meting had middels de ABS.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@GAIAjohan
Als het goed is zijn het sensoren in het ventiel van je banden.
Welke het probleem geeft zou je kunnen uitlezen met een ODB(2) apparaat, of even langs de dealer gaan. Die moet dat ook kunnen zien.

Ligt het niet aan de sensoren in je banden, dan zou de dealer ook uit moeten kunnen lezen waar de storing dan wel zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Volgens mij kun je het aan het ventiel wel zien, als de 'stam' van het ventiel van metaal (RVS?) is dan is dat volgens mij een TPMS-sensor. Bij een normaal ventiel is het gewoon een rubberen stam. Ik verwacht zelfde als bij mijn Auris TS uit 2015: een TPMS-sensor in het wiel. Batterij van de sensor kan mogelijk ook leeg zijn.

Zou idd even een OBD-dongle (ik heb een 'Viecar' van $12 waarmee ik ook prima de hybride accu van mijn Auris TS mee kan monitoren) kopen. Dan kun je ook het aantal bar van elke sensor zien en dus spotten welke er verkeerd is. Lastige is alleen dat je niet weet welke ID bij welk wiel hoort :+ Ik heb dat maar proefondervindelijk uitgezocht door band wat leeg te laten lopen en weer op te pompen en dan te kijken naar de waardes op m'n telefoon :P

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

JeroenH schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

[Afbeelding]

En natuurlijk drie van die !@#$%^&* plastic clipjes gebroken, die Toyota graag aan me verkoopt voor dik drie euro per stuk :/ Oh well. Er waren er ook nog twee weg (aan de andere kant van de deuk, dus ik denk dat het al zo was...) dus de bumper zit nu nog beter vast dan eerst ook.

Ik kijk het een tijdje aan en besluit dan wel of ik op zoek ga naar een nieuwe bumper. Misschien vind ik het wel goed zo.
Die clipjes kan je ook op Ailexpres vinden. Dan heb je er zeker tien voor drie euro.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
breinonline schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:10:
[...]

Die clipjes kan je ook op Ailexpres vinden. Dan heb je er zeker tien voor drie euro.
Dat geloof ik, maar dan is het er over twee tot vier weken, en niet vandaag als ik de bumper al van de auto af heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
JeroenH schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

[Afbeelding]

Prima toch, lekker zo laten. Sensor doet het nog wel nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
ThinkPad schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:28:
Volgens mij kun je het aan het ventiel wel zien, als de 'stam' van het ventiel van metaal (RVS?) is dan is dat volgens mij een TPMS-sensor. Bij een normaal ventiel is het gewoon een rubberen stam. Ik verwacht zelfde als bij mijn Auris TS uit 2015: een TPMS-sensor in het wiel. Batterij van de sensor kan mogelijk ook leeg zijn.

Zou idd even een OBD-dongle (ik heb een 'Viecar' van $12 waarmee ik ook prima de hybride accu van mijn Auris TS mee kan monitoren) kopen. Dan kun je ook het aantal bar van elke sensor zien en dus spotten welke er verkeerd is. Lastige is alleen dat je niet weet welke ID bij welk wiel hoort :+ Ik heb dat maar proefondervindelijk uitgezocht door band wat leeg te laten lopen en weer op te pompen en dan te kijken naar de waardes op m'n telefoon :P
De ventielen zijn idd van metaal, dus dan lijkt daar inderdaad het probleem te zitten. Moet nog eens een nieuwe OBD scanner halen, want mijn huidige is niet compatibel met Apple. maar zal binnenkort nog eens zien. Tis niet of die TPMS melding nou zo heel boeiend is, en de APK is nog ver weg.

Misschien ook meteen de koplampen verwisselen naar LED, alleen wel jammer dat voor HIR2 er niks street legal bestaat.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 05-08-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Videopac

Rommelt wat aan.

NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:43:

Mooi!
Welke modificaties heb je allemaal aangebracht?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

GAIAjohan schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:05:
[...]
Misschien ook meteen de koplampen verwisselen naar LED, alleen wel jammer dat voor HIR2 er niks street legal bestaat.
Met deze ben ik in België door de keuring geraakt zonder enige opmerking:
https://www.philips.be/c-...ccess-car-headlights-bulb

Enkel de lampjes vervangen, ik heb een Auris model 2013 met een halve bol lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

GAIAjohan schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:05:
[...]
Weet niet of jij een Yaris Mk4 of Mk3 facelift hebt?

Mijn broertje heeft een Yaris GRMN (Mk3 facelift) en daar heeft hij Philips Ultinon Pro9100 HIR2 lampen ingedaan. Die koplampen zijn projectoren (geen reflectoren zoals eerdere Yaris).
Lichtbeeld hebben we op een grote witte plaat en een koplampafsteller gecontroleerd en was prima.

Lichtopbrengst is echt een stuk beter, dus als je er over twijfelt zou ik het zeker doen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
DaWaN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Weet niet of jij een Yaris Mk4 of Mk3 facelift hebt?

Mijn broertje heeft een Yaris GRMN (Mk3 facelift) en daar heeft hij Philips Ultinon Pro9100 HIR2 lampen ingedaan. Die koplampen zijn projectoren (geen reflectoren zoals eerdere Yaris).
Lichtbeeld hebben we op een grote witte plaat en een koplampafsteller gecontroleerd en was prima.

Lichtopbrengst is echt een stuk beter, dus als je er over twijfelt zou ik het zeker doen :)
Wij hebben een 2019 mk3 1.5 non-hybrid. Inderdaad met projectors.
Vind ook altijd die halogeen lampjes een beetje jammer naast de Y-shape DRL.
Ik rij zelf al jaren met led in de ‘eerste auto’s’, en het verschil is echt enorm.

Ga gewoon eerst even die Ultinon Access proberen, ik verwacht daar al een heel groot verschil.

Het enige wat nog jammer is, is dat de radio geen DAB heeft, maar dat was een opoffering als je CarPlay wilde.

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 06-08-2025 11:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Videopac schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:20:
[...]

Mooi!
Welke modificaties heb je allemaal aangebracht?
- spiegelknipperlicht vervangen door zwart loopled
- interieurverlichting vervangen door (dimbaar) led
- deuren, achterklep, delen van kofferbak voorzien van 'sound deadening'
- 12,3" AInavi navigatiesysteem ingebouwd
- bullbar gemonteerd
- bandenspanning sensor ingebouwd (nu in dash spanning per band)
Edit:
- raambedieningsknopjes vervangen voor versie met verlichting in elke toets

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-08-2025 12:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Even een terugkoppeling van onze vakantie met een Corolla TS 2.0 uit 2020. Wij hebben een geremde vouwwagen van 750kg en ondanks het feit dat de auto het mág trekken ging ik toch niet helemaal gerust weg. We zijn door en over de alpen gereden en later door de Toscaanse heuvels. Conclusie: geen enkel probleem.

Bij hele steile hellingen maakte de motor flink wat toeren, maar het gevoel van rijden bleef bijna hetzelfde. Moeiteloos met bepakking én 3 kinderen in totaal zo'n 3000km gereden. Achteruitrijden blijft een beetje een ding maar het heeft ook te maken dat de vouwwagen nogal snel in de oplooprem loopt en de toyota daar een beetje heftig op reageert (REMMEN) staat er dan in het display, zelfs met parkeersensoren uit. Over dat laatste: jammer dat het blijkbaar niet zo is dat de auto zelf een aanhanger detecteert.

Onze vorige auto was een Peugeot 308SW puretech (slechtste koop ooit) en moest meerdere malen olie bijvullen, zeker met een aanhanger. De Corolla verbruikt NIETS. Dat is vast normaal, maar voor mij was dat een grote schok haha. Ik ben er erg blij mee.

Bonus: zonder aanhanger blijkt de auto ook echt heel fijn te reden in bergachtig gebied. Zeker met de cruisecontrol aan maakt hij zelf toeren om te remmen op de motor om zo de snelheid constant te houden bergaf. Ik heb eerder alleen met brakke automaten gereden of handmatig maar dit was echt super prettig. Het enige wat ik graag anders zou zien aan de auto nu ik 'm een half jaar heb is de automatische achterklep. Met een gezin moet ik 'm zo vaak op en dicht doen dat ik liever een ouderwetse handmatige heb. Verder denk ik dat het een van de fijnste auto's is die ik heb gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Sluit mij wel aan bij bovenstaand verhaal van @Mfpower al is mijn ervaring met de Corolla Cross 2.0
Het ding met de remmen melding is volgens mij uit te zetten door de sensoren uit te zetten en de rear collision detectie (ben even de naam kwijt).

Verder ben ik er ook wel achter gekomen dat die lane departure systeem vrij irritant is in bergwegen waar ook fietsers de berg op klimmen. Bij het rijden van de Großglockner Hockalpenstrasse heb ik het LDA systeem maar even uitgezet (en PDA eigenlijk ook).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rayz
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 14:28

rayz

Freakos schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:15:
Beste Tweakers,

Carplay werkt probleemloos in mijn Toyota corolla hybrid uit 2019, ik gebruik het voor Waze/Tomtom en Spotify/YouTube. Dit werkt goed en verbindt altijd.

Tot dat ik ga bellen, dit kan de standaard telefoon app zijn, FaceTime audio, Zoom audio en/of Whatsapp audio. zodra dit gebeurd vertraagd het systeem zich tot een stroperige bende en loopt het vaak helemaal vast (visueel). De audio blijft goed doorlopen op de carkit maar het hele multimedia scherm van de auto bevriest. De iPhone zelf (13 pro max iOS 18.5) werkt zonder issues..
……
Ik ben een beetje ten einde raad en hoop dat iemand wellicht een antwoord of troubleshoot heeft waar ik nog niet aan heb gedacht.
Ik had hetzelfde probleem, verschillende kabels etc. Tot ik een kastje ertussen heb gezet voor draadloos CarPlay. Sindsdien werkt het perfect. Moet je alleen werelds opladen of via een andere kabel opladen.

The Surf's Up... let's Ride...................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 15-09 16:19
Ik zit eraan te denken om mijn Avensis station automaat uit 2006 in te ruilen. Hij staat er nog redelijk bij maar heeft op korte termijn aandacht nodig.

- Remschijven trillen
- Vering achter is matig
- Dak hemel komt naar beneden

Er staat inmiddels 2,5 ton op. Verder mag ik alleen E5 tanken en geen E10.

Voornaamste kandidaat is een Auris Hybrid station. Zeker vanwege het verbruik en de betrouwbare techniek.

Nog een aantal vragen:
- Is het te doen qua ruimte als je 3 kinderen hebt? De oudste gaat amper nog mee. Dus ik denk dat het wel ok is.
- Hoe risicovol is een Auris met 2 tot 2,5 ton op de teller? We kochten de huidige Avensis ook met 2 ton en hij was van de eerste eigenaar.
- Verbruik rond de 1:18 realistisch?
- Nog andere punten om op te letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
Zie antwoorden in dikgedrukt :)
Vlassie1980 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:40:
Ik zit eraan te denken om mijn Avensis station automaat uit 2006 in te ruilen. Hij staat er nog redelijk bij maar heeft op korte termijn aandacht nodig.

- Remschijven trillen
- Vering achter is matig
- Dak hemel komt naar beneden

Er staat inmiddels 2,5 ton op. Verder mag ik alleen E5 tanken en geen E10.

Voornaamste kandidaat is een Auris Hybrid station. Zeker vanwege het verbruik en de betrouwbare techniek.

Nog een aantal vragen:
- Is het te doen qua ruimte als je 3 kinderen hebt? De oudste gaat amper nog mee. Dus ik denk dat het wel ok is.

Het is te doen. Wij hebben zelf ook een tijdje met een Auris TS hybride gedaan met 3 kinderen en dat ging op zich prima. Onze kinderen waren toen wel iets jonger (1, 3 en 5). De beenruimte houdt niet over, zeker niet als degenen voorin wat langer zijn. De opvolger (Corolla TS) heeft een langere wielbasis en daarmee 10cm meer beenruimte, wat goed te merken is. In de breedte vond ik de Auris prima. Met 3 grotere kinderen of volwassenen geen ervaring :P

- Hoe risicovol is een Auris met 2 tot 2,5 ton op de teller? We kochten de huidige Avensis ook met 2 ton en hij was van de eerste eigenaar.

Op zich kan er niet veel kapot aan een Auris hybride. Zijn uiterst betrouwbare auto's en onderhoud is goedkoper dan bij je Avensis. Ik heb eens een Auris hybride gezien met 240.000km met de originele remblokken achter :X Verder ook geen distributieriem en/of multiriemen.
Deze motoren hebben echter wel 1 achilleshiel; rond de 250.000km gaat de koppakking er soms uit. Dat is zeker niet bij elke motor, maar het komt wel vaker voor dan bij andere motoren van Toyota. Maar goed, om het in perspectief te plaatsen; die staan natuurlijk bekend als uiterst betrouwbaar.

- Verbruik rond de 1:18 realistisch?

Yep :)
Ik reed er zelf gemiddeld 1 op 19 / 1 op 20 mee. Alles afhankelijk van de rechtervoet natuurlijk. Boven de 120km/uur gaat ie wel aanmerkelijk meer verbruiken en op reis naar Frankrijk en 150/uur wordt het eerder 1 op 14 / 15 :P

- Nog andere punten om op te letten?

Niet echt, misschien een klein dingetje:
Ik kreeg op een gegeven moment vocht in 1 van de achterlichtunits, dit heb ik later bij enkele andere Auris TS'en gezien dus mogelijk dat dit vaker voor komt.

Oh, en hou er rekening mee dat je weinig tot niks mag trekken met de Auris hybride. Ik meen 350kg
.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
345 kg met de Auris Touring Sport, 2e versie, dus per kenteken even het trekgewicht checken, ik geloof dat ergens halverwege 2015 die overgang lag. De mijne van december 2015 mocht trekken.

Ik had hem met twee tieners. Beide niet enorm lang, ging prima met de beenruimte en de TS heeft voldoende bagageruimte.

Dat verbruik is zeker realistisch en afhankelijk van je rijstijl kan het in de zomer zelfs wel beter. In de winter stijgt het verbruik.

Hoe ze met 250.000 km zijn weet ik niet. Ik heb hem met bijna 190.000 km ingeruild, zonder noemenswaardige problemen gehad te hebben.
Ik heb een Prius tot 340000 km gereden. Ik zou het met een Toyota wel aandurven, maar wel rekening houden dat je wat extra kosten kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dank voor de reacties. Qua ruimte is het wel zo dat ik bijna 2 meter ben. Ik zit nooit helemaal op de achterste stand qua bestuurdersstoel dus het zal wel meevallen.

Een verbruik van 1:18 ten opzichte van 1:10 scheelt al enorm, zeker omdat ik dan weer E10 erin mag gooien.
Alternatief is een Prius Wagon, die is wel wat ruimer maar als ik ze al binnen mijn budget zie is de kilometerstand astronomisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Voor iemand van 2 meter zou ik toch echt iets anders dan een Auris aanraden. Valt de Corolla niet binnen het budget?
in ieder geval lekker proefrijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Laatst online: 07:07
Vlassie1980 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:58:
Dank voor de reacties. Qua ruimte is het wel zo dat ik bijna 2 meter ben. Ik zit nooit helemaal op de achterste stand qua bestuurdersstoel dus het zal wel meevallen.
Ik ben zelf 1.90, en vriendin van 1.60 kan nét normaal achter mij zitten. Ik zou dus zeker een keer goed proefzitten.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe oud/groot zijn de kinderen? Hier een Auris TS uit 2015 (facelift model dus) en dat is met de jongste (<1 jr.) die nog in zo'n grote (draaibare) autostoel zit echt wel krap voor de bijrijder (passagiersstoel moet stuk naar voren). De oudste (bijna 4) zit in zo'n vaste stoel (meer idee zitverhoger) en dat is prima. Ruime kofferbak is wel weer erg fijn bij een gezinsauto.

Heb er 220k op staan. 1,5j geleden wel het EGR gebeuren gedemonteerd en schoongemaakt, vervuilen daarvan is een beetje een kwaaltje van deze motor (zit in Prius 3 en Auris). Ik kreeg een ratel/klapperend geluid in de motor, na schoonmaken EGR was dat weg. Helaas wel een flinke klus, maar ik heb twee rechterhanden gelukkig.
@Denman het EGR gebeuren was bij de Prius 3 notoir voor laten klappen van de koppakking. Is in latere jaren (ik meen >2013 ofzo?) herzien waardoor dit volgens mij niet zo vaak meer voorkomt. Onderstel is met 220k wel wat vermoeid aan het raken heb ik het idee. Schokdempers nog prima volgens de garage, maar ik heb wat gekraak/geknars als ik drempels over ga of bij optrekken bij het stoplicht.

Trekgewicht van maar 345kg is jammer, maar wat de trekhaak (indien aanwezig) nog wat verder onbruikbaar maakt is de max. kogeldruk van 55kg. Daar ga je met 2 e-bikes (met accu er al uit!) op een fietsendrager al overheen.

Elke tankbeurt houd ik bij in Spritmonitor, ik zit gemeten over 60k km op 1:18 gemiddeld. In de winter 1 op 16-17 en in de zomer 1 op 19-20. Rustige rijder.

Je ziet de Auris TS in grote steden (Amsterdam/Rotterdam) ook nog wel regelmatig rijden als taxi, terwijl het toch al een auto van minstens 10j oud is inmiddels. Belangrijkste is dat je jaarlijks/elke 15k olie laat wisselen, die verkleurt best wel snel merk ik (door het vele starten-stoppen van de hybride motor denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Mfpower @vhal
Als je achteruit wil rijden met een aanhanger/caravan of bv fietsendrager, kun je het beste even de PKSB (ParKing Support Brake) uit zetten in het menu achter je stuur. Dan zal de auto ook niet meer zelf remmen.

@vinpower
De Auris is een prima auto hoor, ook voor lange mensen.
In onze 2015 (facelift) Auris TS executive, zat ik prima met mijn 1,98.
Mijn zoon die toen bijna net zo lang was zat ook achterin nog prima.

De Corolla TS is niet zo heel veel groter.
Maar qua motor en techniek/veiligheid wel weer verbeterd.

[ Voor 10% gewijzigd door Thasaidon op 11-08-2025 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
@ThinkPad ja, je hebt gelijk idd: het kwam eigenlijk alleen voor bij de Prius 3, Prius Wagon en CT200h dacht ik? Dan zal er bij de (facelift) Auris wellicht een verbetering doorgevoerd zijn.
Thasaidon schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:53:

@vinpower
De Auris is een prima auto hoor, ook voor lange mensen.
In onze 2015 (facelift) Auris TS executive, zat ik prima met mijn 1,98.
Mijn zoon die toen bijna net zo lang was zat ook achterin nog prima.

De Corolla TS is niet zo heel veel groter.
Maar qua motor en techniek/veiligheid wel weer verbeterd.
Mwah, voorin merk ik inderdaad geen verschil. Maar achterin vind ik het verschil in beenruimte toch wel aanzienlijk hoor. Voor kinderen maakt het niet zoveel uit, maar als volwassene zit ik daardoor achterin comfortabeler dan in de Auris.

Voordeel van de Auris tov de Corolla vond ik wel dat de leuning van de achterbank heel vlak was waardoor autostoeltjes makkelijker naast elkaar konden. Bij de Corolla komen de uiteindes van de achterbank iets meer naar voren waardoor dit lastiger is. Nu de kinderen wat ouder zijn en we afscheid hebben genomen van enkele stoeltjes levert dit overigens geen issues meer op.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 09:15
ik zou zeker de facelift 2016 nemen.

de CVT van dat model is een stuk sterker waardoor hij ook meer gewicht mee kan nemen.
zeker als je wellicht de bergen in gaat is dit erg prettig. voordeel is dan vaak ook dat er safety sense op zit. met alle extra hulp systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dank voor de reacties. Onze kinderen zijn 16, 11 en 8.
Het komt buiten de vakantie zelden voor dat we met z'n allen in de auto zitten.

2016 model is qua budget lastig denk ik. Ik doe niet aan leningen en koop de auto vanuit mijn eigen portemonnee. Meestal doen we ongeveer 4 jaar met een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Videopac

Rommelt wat aan.

Vlassie1980 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:48:
Dank voor de reacties. Onze kinderen zijn 16, 11 en 8.
Het komt buiten de vakantie zelden voor dat we met z'n allen in de auto zitten.

2016 model is qua budget lastig denk ik. Ik doe niet aan leningen en koop de auto vanuit mijn eigen portemonnee. Meestal doen we ongeveer 4 jaar met een auto.
Wat is je budget?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat is wel aan de lage kant om een nette Auris TS te vinden vrees ik.

Ik ging net voor de aardigheid even op Gaspedaal.nl kijken, gesorteerd op laagste prijs. De goedkoopste begint bij 5K en dan heb je een uitgewoonde taxi met rondom schade en 400-500k op de teller :+

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2025 16:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:38
Dat is het dilemma voor mij ook een beetje, een mooie Auris is relatief duur. Onze Prius uit 2007 met 265k op de teller doet het nog prima. We hebben net de vakantie naar Zuid-Frankrijk erop zitten, 2500+ km inclusief regelmatig steile hellingen bij temperaturen van 35+ - geen centje pijn. Qua bagage krijgen we alles van ons gezin van vier zonder dakkoffer nog makkelijk mee (wel een accommodatie op locatie). De laatste 300 km op de terugweg was het verbruik mede dankzij langzaam rijden rond Antwerpen volgens de boordcomputer zelfs 4.3 op 100. Blijf me verbazen over die efficiënte techniek en hoe goed die wagen motorisch/mechanisch blijft. Hij krijgt wel netjes iedere 15.000 km zijn beurt bij de dealer maar ook nog nooit gekke dingen met die wagen meegemaakt. In het interieur/materiaalgebruik beginnen we de leeftijd nu echter wel te merken: de bekleding van de middenconsole is helemaal weggesleten, afgetrapte matten, stoelen hebben de beste tijd gehad en een paar maanden terug trok ik het plastic paneel van de achterklep eraf (nieuw paneeltje kost een paar tientjes en zet je er makkelijk zelf weer op, maar toch). Maar als ik ga kijken voor een Auris dan gaat het al snel richting de 15k voor een nette. En dan zie ik dat je voor 20k ook een Corolla TS kan krijgen van 4 - 5 jaar jonger. En dat vind ik dan eigenlijk weer wat boven budget. Conclusie is voorlopig dat we de Prius nog maar even verder afrijden. Het voelt ook zonde om zo'n goed functionerende auto weg te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Jean-Bob schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:29:
Dat is het dilemma voor mij ook een beetje, een mooie Auris is relatief duur. Onze Prius uit 2007 met 265k op de teller doet het nog prima. We hebben net de vakantie naar Zuid-Frankrijk erop zitten, 2500+ km inclusief regelmatig steile hellingen bij temperaturen van 35+ - geen centje pijn. Qua bagage krijgen we alles van ons gezin van vier zonder dakkoffer nog makkelijk mee (wel een accommodatie op locatie). De laatste 300 km op de terugweg was het verbruik mede dankzij langzaam rijden rond Antwerpen volgens de boordcomputer zelfs 4.3 op 100. Blijf me verbazen over die efficiënte techniek en hoe goed die wagen motorisch/mechanisch blijft. Hij krijgt wel netjes iedere 15.000 km zijn beurt bij de dealer maar ook nog nooit gekke dingen met die wagen meegemaakt. In het interieur/materiaalgebruik beginnen we de leeftijd nu echter wel te merken: de bekleding van de middenconsole is helemaal weggesleten, afgetrapte matten, stoelen hebben de beste tijd gehad en een paar maanden terug trok ik het plastic paneel van de achterklep eraf (nieuw paneeltje kost een paar tientjes en zet je er makkelijk zelf weer op, maar toch). Maar als ik ga kijken voor een Auris dan gaat het al snel richting de 15k voor een nette. En dan zie ik dat je voor 20k ook een Corolla TS kan krijgen van 4 - 5 jaar jonger. En dat vind ik dan eigenlijk weer wat boven budget. Conclusie is voorlopig dat we de Prius nog maar even verder afrijden. Het voelt ook zonde om zo'n goed functionerende auto weg te doen...
Mijn aanname is wel dat je over een paar jaar dezelfde euro's mag neerleggen voor die auto's terwijl die inmiddels een paar jaar ouder zijn óf zelfs nog meer i.v.m. inflatie. Ik verwacht dat auto's duurder worden (ook de occasions) de komende jaren zoals we dat al zien sinds '19.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:38
True schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:48:
[...]

Mijn aanname is wel dat je over een paar jaar dezelfde euro's mag neerleggen voor die auto's terwijl die inmiddels een paar jaar ouder zijn óf zelfs nog meer i.v.m. inflatie. Ik verwacht dat auto's duurder worden (ook de occasions) de komende jaren zoals we dat al zien sinds '19.
Ik denk dat je gelijk hebt, zeker voor de Corolla, de Auris voelt op 1 of andere manier te duur voor wat je ervoor krijgt. Corolla zou ook een betere optie zijn met mijn lengte van 1.95. Maar goed, in een Prius overleef ook de hele dag achter het (lage) stuur. Wat ook meespeelt is dat de Prius echt een gebruiksvoorwerp is in ons huishouden. Mijn wederhelft heeft er al heel wat butsen in gereden, de kinderen spelen er graag in.. Dat kan me allemaal weinig schelen maar als we serieus geld gaan neerleggen zou ik daar wat minder blij van worden. Aan de andere kant heb je in een nieuwer model parkeersensoren en de kinderen worden ook ouder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
*knip* V&A

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 12-08-2025 22:51 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Wie herkent dit geluid (Corolla Cross)? Dit is niet mijn filmpje maar wel een soortgelijke klacht en in mindere mate aanwezig op oneffen wegen bij het insturen op lage snelheid (maar soms ook niet).

Kan het zijn dat de remmen vervuild zijn of moet ik toch denken aan lagers of de stuurbekrachtiging? We zitten momenteel in Oostenrijk waar het best wel warm is met 30 graden Celsius, de eerste 2 weken heb ik het eigenlijk niet gehoord en of opgemerkt.

https://www.reddit.com/r/MechanicAdvice/s/nSdhtL3EZq

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

vhal schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 06:47:
Wie herkent dit geluid (Corolla Cross)? Dit is niet mijn filmpje maar wel een soortgelijke klacht en in mindere mate aanwezig op oneffen wegen bij het insturen op lage snelheid (maar soms ook niet).

Kan het zijn dat de remmen vervuild zijn of moet ik toch denken aan lagers of de stuurbekrachtiging? We zitten momenteel in Oostenrijk waar het best wel warm is met 30 graden Celsius, de eerste 2 weken heb ik het eigenlijk niet gehoord en of opgemerkt.

Mijn idee is een wiellager of een stuurkogel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 14:39
Mfpower schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:11:
Even een terugkoppeling van onze vakantie met een Corolla TS 2.0 uit 2020. Wij hebben een geremde vouwwagen van 750kg en ondanks het feit dat de auto het mág trekken ging ik toch niet helemaal gerust weg. We zijn door en over de alpen gereden en later door de Toscaanse heuvels. Conclusie: geen enkel probleem.

Bij hele steile hellingen maakte de motor flink wat toeren, maar het gevoel van rijden bleef bijna hetzelfde. Moeiteloos met bepakking én 3 kinderen in totaal zo'n 3000km gereden. Achteruitrijden blijft een beetje een ding maar het heeft ook te maken dat de vouwwagen nogal snel in de oplooprem loopt en de toyota daar een beetje heftig op reageert (REMMEN) staat er dan in het display, zelfs met parkeersensoren uit. Over dat laatste: jammer dat het blijkbaar niet zo is dat de auto zelf een aanhanger detecteert.

Onze vorige auto was een Peugeot 308SW puretech (slechtste koop ooit) en moest meerdere malen olie bijvullen, zeker met een aanhanger. De Corolla verbruikt NIETS. Dat is vast normaal, maar voor mij was dat een grote schok haha. Ik ben er erg blij mee.

Bonus: zonder aanhanger blijkt de auto ook echt heel fijn te reden in bergachtig gebied. Zeker met de cruisecontrol aan maakt hij zelf toeren om te remmen op de motor om zo de snelheid constant te houden bergaf. Ik heb eerder alleen met brakke automaten gereden of handmatig maar dit was echt super prettig. Het enige wat ik graag anders zou zien aan de auto nu ik 'm een half jaar heb is de automatische achterklep. Met een gezin moet ik 'm zo vaak op en dicht doen dat ik liever een ouderwetse handmatige heb. Verder denk ik dat het een van de fijnste auto's is die ik heb gereden.
Hier zelfde ervaring met een 750kg geremde vouwwagen. Rij er al jaren in de Corolla TS 2.0 Europa mee door zonder een centje pijn. Wat je noemt over die melding remmen, dan moet je even de melding van het autootje met pilon en ster erachter uitzetten. Is in het menu van de meldingen de 2e bladzijde bovenaan. Geldt ook als je een fietsendrager achterop hebt. Super irritant om dat telekens handmatig aan en uit te moeten zetten.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:45
Wordt het erger als je sneller rijdt?
Wellicht een klein steentje tussen remschijf en de keienvanger?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Even een vraag. Ik heb gisteren de accu van m'n Corolla TS 2.0 vervangen, maar nu heb ik twee meldingen die ik niet gereset krijg. Melding 1 is de parkeersensoren en melding 2 is de sensor van het autootje met pilon en ster erachter. Ik krijg ze in het menu niet aan of uit. Denk dat ik even langs de garage moet, maar als iemand dit toevallig eerder heeft gehad, hoor ik het graag.

Handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Balboa schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:00:
Even een vraag. Ik heb gisteren de accu van m'n Corolla TS 2.0 vervangen, maar nu heb ik twee meldingen die ik niet gereset krijg. Melding 1 is de parkeersensoren en melding 2 is de sensor van het autootje met pilon en ster erachter. Ik krijg ze in het menu niet aan of uit. Denk dat ik even langs de garage moet, maar als iemand dit toevallig eerder heeft gehad, hoor ik het graag.
Ik heb begin dit jaar zelf de accu vervangen. Daarna ook twee meldingen, maar weet niet meer exact welke... volgens mij waren ze allebei van Toyota Safety Sense. Klein stukje rijden op een rechte weg, dan zouden ze vanzelf weg moeten gaan. :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:15
Zo’n start-stop accu moet toch ook ingeleerd worden of doen jullie dat ook zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Toyota hybrides hebben geen start/stop accu’s. Alleen een kleine startaccu, direct na de start neemt het hybridesysteem het over met de grote accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 21:35
Vlassie1980 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:58:

Een verbruik van 1:18 ten opzichte van 1:10 scheelt al enorm, zeker omdat ik dan weer E10 erin mag gooien.
Alternatief is een Prius Wagon, die is wel wat ruimer maar als ik ze al binnen mijn budget zie is de kilometerstand astronomisch.
Ik heb zelf ook een Avensis station 2006 met 397k op de teller, maar dat je alleen E5 zou mogen tanken is voor mij nieuw. Hij doet het immers al 19 jaar prima op E10. Heb je hier meer info over?

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:13
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:44:
[...]

Hij doet het immers al 19 jaar prima op E10.
19 jaar geleden heette het nog Euro 95, en zat er minder ethanol door gemengd.

Van e10check.nl:
Niet geschikt voor E10
Avensis 2.0 liter met het type motor 1AZ - FSE gemaakt tussen juli 2000 en oktober 2008

Avensis 2.4 liter motor met het type 2AZ - FSE gemaakt tussen juni 2003 en oktober 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:44:
[...]

Ik heb zelf ook een Avensis station 2006 met 397k op de teller, maar dat je alleen E5 zou mogen tanken is voor mij nieuw. Hij doet het immers al 19 jaar prima op E10. Heb je hier meer info over?
Tenzij je in het buitenland woont lijkt het me sterk dat je al 19 jaar E10 tankt. Het is pas sinds 2019 in NL de standaard benzine namelijk.

Ik zelf tank die rommel trouwens niet. Mijn Honda Accord liep er echt een heel stuk minder op. En Zelfs bij m’n RAV4 merk ik verschil ten opzichte van Euro 98.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16
breinonline schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:16:
Toyota hybrides hebben geen start/stop accu’s. Alleen een kleine startaccu, direct na de start neemt het hybridesysteem het over met de grote accu.
Die "startaccu" is bij Toyota (en veel andere hybrides) bovendien helemaal geen startaccu, maar meer een soort standby-accu. Er zit immers geen startmotor op aangesloten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
ZeromaNoiS schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:52:
[...]

Tenzij je in het buitenland woont lijkt het me sterk dat je al 19 jaar E10 tankt. Het is pas sinds 2019 in NL de standaard benzine namelijk.

Ik zelf tank die rommel trouwens niet. Mijn Honda Accord liep er echt een heel stuk minder op. En Zelfs bij m’n RAV4 merk ik verschil ten opzichte van Euro 98.
Nee, je hebt gelijk. 6 jaar dus. Hmm zou daarom dat motorlampje al 2 jaar oranje oplichten?
En dat busje additieven die je ieder jaar voor 2 tientjes door je benzine gooit compenseert de negatieve eigenschappen van Euro95 onvoldoende begrijp ik.
Raar dat de Toyota dealer mij hier nooit op geattendeerd heeft dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Nee, je hebt gelijk. 6 jaar dus. Hmm zou daarom dat motorlampje al 2 jaar oranje oplichten?
En dat busje additieven die je ieder jaar voor 2 tientjes door je benzine gooit compenseert de negatieve eigenschappen van Euro95 onvoldoende begrijp ik.
Raar dat de Toyota dealer mij hier nooit op geattendeerd heeft dan.
Check even welke motor type je hebt. Je hebt de D4 motor en de VVT-i.motor. Alleen de direct ingespoten D4 mag het niet.

Oranje motorstoring is waarschijnlijk de lambdasonde. Die gaat bij mij 2 keer per jaar een keertje aan en na 1 of 2 dagen vanzelf weer uit.
Komt bij jouw Avensis de dakbedekking ook al naar beneden? 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:18:
Jij rijdt al 2 jaar met een motorstoring rond? :? Waarom doe je daar niet wat aan? Desnoods even uitlezen via OBD, dan weet je in ieder geval in welke richting de fout zit. Dat kun je met een goedkope adapter eventueel eenvoudig zelf.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
Andrehj schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Jij rijdt al 2 jaar met een motorstoring rond? :? Waarom doe je daar niet wat aan? Desnoods even uitlezen via OBD, dan weet je in ieder geval in welke richting de fout zit. Dat kun je met een goedkope adapter eventueel eenvoudig zelf.
De dealer heeft al eens gekeken, maar kon niet zeggen wat er aan de hand was. Na reset gaat hij na een tijdje vanzelf weer aan om na een tijdje weer voor enkele dagen uit te zijn. Zolang het geen rood lampje is vind ik het wel gezegend :)

@Vlassie1980 op de motor staat D4 vvti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:22:
De dealer heeft al eens gekeken, maar kon niet zeggen wat er aan de hand was. Na reset gaat hij na een tijdje vanzelf weer aan om na een tijdje weer voor enkele dagen uit te zijn. Zolang het geen rood lampje is vind ik het wel gezegend :)
Er zal toch wel een foutcode opgeslagen zijn? Als een dealer zo'n probleem niet op kan lossen moet je denk ik op zoek naar een betere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

@Vlassie1980 op de motor staat D4 vvti?
Dat is dan denk ik inderdaad dezelfde 1AZ-FSE als ik erin heb liggen en die mag volgens e10check geen E10 maar als ik jouw verhaal zo lees doet hij het er prima op.

Je merkt verder ook niks aan de motor of tijdens het rijden dat hij schokt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
Vlassie1980 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:25:
[...]

Dat is dan denk ik inderdaad dezelfde 1AZ-FSE als ik erin heb liggen en die mag volgens e10check geen E10 maar als ik jouw verhaal zo lees doet hij het er prima op.

Je merkt verder ook niks aan de motor of tijdens het rijden dat hij schokt ofzo?
Nee gaat prima. Net weer terug van Spanje en 4k zonder problemen erbij gereden.
Ik geloof direct dat E5 beter is, maar als E10 niet zou kunnen, dan zou de Toyota dealer er toch allang wat van gezegd hebben en niet ieder jaar het flesje additieven aanbieden om de negatieve effecten van E10 te compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:44:
[...]

Nee gaat prima. Net weer terug van Spanje en 4k zonder problemen erbij gereden.
Ik geloof direct dat E5 beter is, maar als E10 niet zou kunnen, dan zou de Toyota dealer er toch allang wat van gezegd hebben en niet ieder jaar het flesje additieven aanbieden om de negatieve effecten van E10 te compenseren?
Apart dat de dealer dat niet weet. Is het een originele Toyota dealer? Ik zou ook zeggen dat ze de oorzaak van die storing zo moeten kunnen uitlezen.

Hoeveel km heb je die auto al gereden en hoeveel met E10 erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
Vlassie1980 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Apart dat de dealer dat niet weet. Is het een originele Toyota dealer? Ik zou ook zeggen dat ze de oorzaak van die storing zo moeten kunnen uitlezen.

Hoeveel km heb je die auto al gereden en hoeveel met E10 erin?
Hij staat inmiddels op 397k en heb nooit anders getankt. En ja, altijd bij originele Toyota dealer onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:50
Ik zit een beetje te twijfelen of ik onze Auris uit 2016 zal inruilen. Eigenlijk wil ik wel graag een Corolla. Volgens de koerslijst is de Auris nog zo’n 10k waard, hij heeft nu 140.000 km gelopen. Ik kijk naar een Corolla First Edition met maximaal 80.000 km op de teller, maar ik wil er niet meer dan 15k bijleggen. Twijfel is eigenlijk ook zonde van het geld, misschien gewoon de Auris oprijden… maar aan de andere kant is een nieuwer model ook wel weer fijn, dan kan ik weer een paar jaar vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
DVL14 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:15:
Ik zit een beetje te twijfelen of ik onze Auris uit 2016 zal inruilen. Eigenlijk wil ik wel graag een Corolla. Volgens de koerslijst is de Auris nog zo’n 10k waard, hij heeft nu 140.000 km gelopen. Ik kijk naar een Corolla First Edition met maximaal 80.000 km op de teller, maar ik wil er niet meer dan 15k bijleggen. Twijfel is eigenlijk ook zonde van het geld, misschien gewoon de Auris oprijden… maar aan de andere kant is een nieuwer model ook wel weer fijn, dan kan ik weer een paar jaar vooruit.
Waarom zou je het niet doen? Als je de Auris op rijdt moet je uiteindelijk ook weer meer bijbetalen. En als je het kan missen, dan kan je het toch doen? Als je er blij van wordt zou ik het lekker doen!

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 10:25

AMDFreak

Intel is zo..

vhal schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 06:47:

Herkenbaar, ik rijd een Corolla TS bj 2024, tijdens mijn vakantie door Italië hoorde ik ook dat geluid. Eerst dacht ik dat het van andere auto naast mij vandaan kwam, onder het motto: Ik rijd een nieuwe bak, kan haast niet.. Op sommige ritten hoorde ik niets.

Ben er verder nog niet mee naar de dealer geweest, omdat het geluid niet constant is.. En de ritten dit ik tot nu toe heb gereden in NL, heb ik het niet meer gehoord.. Mijn vrouw rijd voornamelijk in de auto,

[ Voor 10% gewijzigd door AMDFreak op 18-08-2025 09:23 ]

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
hk12nl schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:37:
[...]

Waarom zou je het niet doen? Als je de Auris op rijdt moet je uiteindelijk ook weer meer bijbetalen. En als je het kan missen, dan kan je het toch doen? Als je er blij van wordt zou ik het lekker doen!
Qua dagwaarde zal het niet zoveel schelen om er nog een stuk mee door te rijden. Heb net op https://www.dagwaarde.nl/ gekeken voor mijn Auris '15 met 220k en daar is dagwaarde net geen 10k en inruilwaarde net geen 9k.
Ik heb wel een Lease Pro uitvoering met bijna alle opties (cataloguswaarde volgens RDW €31k), dat maakt mogelijk nog wel verschil t.o.v. een basis uitgevoerde Auris.

Ik blijf er nog lekker mee doorrijden, occasions zijn veel te duur.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 18-08-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
AMDFreak schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Herkenbaar, ik rijd een Corolla TS bj 2024, tijdens mijn vakantie door Italië hoorde ik ook dat geluid. Eerst dacht ik dat het van andere auto naast mij vandaan kwam, onder het motto: Ik rijd een nieuwe bak, kan haast niet.. Op sommige ritten hoorde ik niets.

Ben er verder nog niet mee naar de dealer geweest, omdat het geluid niet constant is.. En de ritten dit ik tot nu toe heb gereden in NL, heb ik het niet meer gehoord.. Mijn vrouw rijd voornamelijk in de auto,
@vhal zie wel een patroon: warmte?

Zonder te weten wat het veroorzaakt lastig te gokken, maar als ik moest gokken zijn er niet enorm veel dingen die contact maken dus het is een kwestie van deductie wellicht:
- lager
- remmen
- assen/geleiders

Remblok wat blijft plakken of in contact komt met remschijf met warmte zou ik logischer vinden als je net een afdaling met je voet op de rem hebt gehad, maar toch. Denk dat het interessant voor de dealer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
BastiaanN schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Ik heb begin dit jaar zelf de accu vervangen. Daarna ook twee meldingen, maar weet niet meer exact welke... volgens mij waren ze allebei van Toyota Safety Sense. Klein stukje rijden op een rechte weg, dan zouden ze vanzelf weg moeten gaan. :)
Ik ga het eens proberen. Heb nu de meldingen uitgezet, maar dan blijven de lampjes continu branden. En anders ff langs de dealer om het uit te laten lezen en resetten.

Aanvulling: zojuist wat langer gereden èn nu geven ze geen foutmelding meer. Bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door Balboa op 18-08-2025 15:08 ]

Handtekening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 10:25

AMDFreak

Intel is zo..

ThinkPad schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Qua dagwaarde zal het niet zoveel schelen om er nog een stuk mee door te rijden. Heb net op https://www.dagwaarde.nl/ gekeken voor mijn Auris '15 met 220k en daar is dagwaarde net geen 10k en inruilwaarde net geen 9k.
Ik heb wel een Lease Pro uitvoering met bijna alle opties (cataloguswaarde volgens RDW €31k), dat maakt mogelijk nog wel verschil t.o.v. een basis uitgevoerde Auris.

Ik blijf er nog lekker mee doorrijden, occasions zijn veel te duur.
Toevallig heb ik in maart 2025 mijn Auris uit 2013 Lease Pro met 145k op de teller ingeruild voor 11k..
Maar ik kreeg diverse inruilprijzen.. zeg tussen de 9 en de 11k..
Sites als ik wil van mijn auto af, kwamen onder die 9k uit.. Wellicht had ik op marktplaats wel meer dan 11k kunnen krijgen, maar ik kies dan toch voor gemak.. ;)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
AMDFreak schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Toevallig heb ik in maart 2025 mijn Auris uit 2013 Lease Pro met 145k op de teller ingeruild voor 11k..
Maar ik kreeg diverse inruilprijzen.. zeg tussen de 9 en de 11k..
Sites als ik wil van mijn auto af, kwamen onder die 9k uit.. Wellicht had ik op marktplaats wel meer dan 11k kunnen krijgen, maar ik kies dan toch voor gemak.. ;)
Groot gelijk :)

Bij sites als ikwilvanmijnautoaf heb je ook nog wel kans dat het bedrag uiteindelijk nog lager uit valt als ze de auto eenmaal fysiek kunnen zien omdat ze dan ineens van alles vinden wat waarde verminderend is. Althans, die verhalen heb ik om me heen nog wel eens gehoord. Ik ben er dus niet aan begonnen.

Ik heb m'n Auris TS 5 jaar geleden ook geprobeerd te verkopen via Marktplaats, ook met het idee er meer voor te kunnen krijgen, maar wat een ellende was dat. Het zal ongetwijfeld werken voor sommige mensen maar aan mij is het niet besteed. En dan is dit denk ik ook nog een type auto waar geen verkeerde types of af komen, om het zo maar te zeggen.

Desondanks ook hier weer veel tijd kwijt geweest aan het beantwoorden van vragen, extra foto’s, wachten op antwoord. Zelfs nog een keer door een universeel dealer gebeld die interesse had om in te kopen maar uiteindelijk de keutel toch in trok. Uiteindelijk toch gewoon via de officieel dealer ingeruild. Dan maar wat minder terug, maar in ieder geval geen gezeur. Ook niet achteraf. En dat was me meer waard dan die extra centen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Andrehj schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Die "startaccu" is bij Toyota (en veel andere hybrides) bovendien helemaal geen startaccu, maar meer een soort standby-accu. Er zit immers geen startmotor op aangesloten.
Eh, zonder de 12v accu krijg je 'm niet gestart 8)

Handtekening

Pagina: 1 ... 165 166 Laatste