StarC schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:54:
De tweedehandsmarkt voor de Bz4X is aardig in beweging. Daarbij valt op dat de prijzen soms (nog) ver uit elkaar liggen voor ogenschijnlijk identieke uitvoeringen. Nu is een belangrijk verschil tussen sommige vroege (Launch) modellen en latere modellen de 1 resp. 3-fase AC laadmogelijkheid. Bij serieuze interesse kan ik het natuurlijk navragen, maar zo ver ben ik nog niet. Ik wil wel de komende periode de ontwikkelingen goed in de gaten houden.
Ik heb gezocht naar een onderscheidende feature die wel op de 3-fase, maar niet op de 1-fase modellen aanwezig is en ben, op basis van de historische brochures, tot de conclusie gekomen dat het JBL-geluidssysteem niet is geleverd op de modellen met een 1-fase lader. Zie ik iets over het hoofd?
Er zijn naar mijn weten bij de bZ4X geen wezenlijke verschillen, maar pak vooral de folder en de uitvoeringen erbij. En vergeet niet dat er ook regelmatig imports te koop worden aangeboden die dan een Nederlands naampje meekrijgen maar toch anders kunnen zijn.
Wat ik wel weet is dat er met ingang van dit jaar een modeljaar update is geweest waarmee ook de hardware is aangepakt en daar zitten o.a. zaken bij als een efficiëntere warmtepomp en elektromotor, maar ook dieper onderhouds in de elektronica zijn er wat aanpassingen gedaan. Subtiel, maar allemaal bij elkaar genoeg om de bZ4X als geheel wat efficiënter te maken.
Ik zie ook heel veel van met name Van Leussen in Zwolle die echt ontzettend aan het stunten zijn met Launch Editions voor €33k. Met name dus opletten op de 1-fase lader.
Aan de andere kant: hoe erg is 1-fase voor jou? Ben je afhankelijk van publiek laden of op je werk? Zo ja, dan zou ik zeker voor 3-fase gaan. Maar kan je altijd thuisladen op een eigen laadpaal? Who cares.
Wij hebben een 3-fase IONIQ 6 met 77 kWh (gekocht toen een jonge bZ4X ook nog €45k kostte, nu was ik zeker voor de bZ4X gegaan!) en een 1-fase e-Soul met 64 kWh. Mijn ervaring met eigen laadpaal is bij de e-Soul: oh ik heb een notification op mijn telefoon van 5:33 uur dat de auto vol is. En met de IONIQ 6: oh ik heb een notification op mijn telefoon van 0:45 dat de auto vol is. Dit is met het feit dat we meestal zodra we thuiskomen ergens rond 17:30/18:00 doordeweeks de auto gelijk inpluggen en gaan met die banaan.
Heel eerlijk: het is dat de IONIQ 6 3-fase is, maar ik merk er dus eigenlijk geen zak van. Ja hij is eerder klaar, maar heb ik er ook iets aan? Helemaal niks. Ja, tijdens vakanties kán het handig zijn, maar als je daar zeg 3k meer voor moet neerleggen, is dat het dan echt waard? Als je dus een eigen laadpaal hebt bedoel ik nogmaals, want ben je afhankelijk van publiek laden: vooral 3-fase nemen. Juist omdat je dan soms elke gelegenheid moet nemen.
1-fase heeft ook voordelen bij publiek laden overigens: met de KIA weet ik dat als die bijna leeg is, dat er wel 55-60 kWh netto in gaat. Met 6-7 kW op 1 fase is dat dus zeker 9-10 uur. Dan heb je dus niet snel dat je je auto weg moet halen als hij vol is.

Het zijn natuurlijk first world problems, maar ik heb eens iets gelezen van iemand met een Renault Zoe die 22 kW kan laden en die had ook een 22 kWh paal gevonden, maar na ±3 uur kon ie hem alweer weghalen, want accu vol. Sommige gemeentes hebben een systeem met 'boete' voor laadblokkeren, maar vaak is dat ook gecombineerd met dat het 's nachts niet geldt, vaak van middernacht tot 6/7u ofzo. Als jij je 22 kW auto inplugt en hij is om 23u al klaar, ja dan 'moet' je dus naar buiten of de boete betalen die zoveel cent per minuut is. Daar heb je met een 1-fase niet snel last van.
[
Voor 12% gewijzigd door
MooDyBLueS op 25-06-2024 15:13
]