Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 153 ... 164 Laatste
Acties:
  • 895.050 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:52
St00mwals schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Ik verbaas mij over de verbruikscijfers. Nu rij ik met mijn Auris TS Hybrid uit 2016 in de praktijk ongeveer 1:20 over het hele jaar heen.

Wat doet een Corolla TS in de praktijk ongeveer?
Ik rij zelf een Corolla TS 2.0. In de praktijk zit ik op zo’n 1 op 19, met voornamelijk bebouwde kom / 80 wegen en een niet zo behoudende rijstijl :+

In het voorbeeld wat ik boven noem rij ik dus 105km/uur op de snelweg (wat ik stiekem heel relaxt rijden vind :o ) en haal ik 1 op 24. Gecombineerd en/of harder dan 105 is dat denk ik nauwelijks haalbaar. Ik denk dat je met de 1.8 goed 1 op 22 gecombineerd kan halen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@St00mwals Iets zuiniger in de praktijk, de 2.0 is ongeveer gelijk aan de 1.8 in de Auris. Die 3,6 l/100km is geen WLTP, dat is namelijk pas ingegaan toen de Corolla al aanstonds was dus de Auris is daar nooit voor gehomologeerd. Die 3,6 l/100km is NEDC, een nóg veel minder nauwkeurigere methode.

Vanuit Spritmonitor.de een werkelijk praktijkverbruik vergelijk:

Autis TSCorolla TS 1.8Corolla TS 2.0
Verbruik theorie3,6 l/100 km (1 op 27,8)4,9 l/100 km (1 op 20,4)5,1 l/100 km (1 op 19,6)
Verbruik Spritmonitor.de5,51 l/100 km (1 op 18,1)5,01 l/100 km (1 op 20,0)5,47 l/100 km (1 op 18,3)

Edit: let wel: ik haal zelf tov de gemiddelde waarde in Spritmonitor altijd 10-20% beter. Heeft er ongetwijfeld deels mee te maken dat onze snelwegen bijna waterpas liggen tov grote delen van Duitsland.

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-06-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15
https://www.autoweek.nl/v...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F
https://www.spritmonitor.de/en/

Verbruik in de praktijk is niets zinnigs over te zeggen, zeker met een hybride hangt het veel af van de rijstijl en het weer.
Ik kom met een 19 Corolla 2.0 niet boven de 1:17 b.v. terwijl anderen met gemak 1:25 doen.
(over 100K kms die er nu op staan, niet de laatste tank)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:52
MooDyBLueS schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:53:
@St00mwals Iets zuiniger in de praktijk, de 2.0 is ongeveer gelijk aan de 1.8 in de Auris. Die 3,6 l/100km is geen WLTP, dat is namelijk pas ingegaan toen de Corolla al aanstonds was dus de Auris is daar nooit voor gehomologeerd. Die 3,6 l/100km is NEDC, een nóg veel minder nauwkeurigere methode.

[…]
Dat zat ik mij later ook te bedenken; WLTP is nieuwer en veel nauwkeuriger/realistischer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:07
St00mwals schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Ik verbaas mij over de verbruikscijfers. Nu rij ik met mijn Auris TS Hybrid uit 2016 in de praktijk ongeveer 1:20 over het hele jaar heen.

Wat doet een Corolla TS in de praktijk ongeveer?
4,3 Ltr/100km in gewone cijfers.😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:23

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@MooDyBLueS
Dat ligt eraan... Als de ICE stationair mee draait terwijl je rijdt, dan klopt het.
;)

Maar ik heb geen idee waar het RDW zijn waarden vandaan haalt. I ga er ook even van uit dat die vanuit Toyota komen. Ik neem aan dat het RDW deze niet zelf bepaald.

@St00mwals
Onze Corolla TS 1.8 was het eerste jaar wat minder zuinig, maar dat zal met inrijden/inleren te makken hebben.
Uiteindelijk zaten wij gemiddeld over het jaar op 1:22 a 1:23 dus rond de 4.5 a 4.3 l/100km

Met onze Corolla Cross 2.0 zitten we nu gemiddeld op 1:20 a 1:21 dus 5.0 a 4,7 l/100km

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thasaidon schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:25:
@MooDyBLueS
Dat ligt eraan... Als de ICE stationair mee draait terwijl je rijdt, dan klopt het.
;)

Maar ik heb geen idee waar het RDW zijn waarden vandaan haalt. I ga er ook even van uit dat die vanuit Toyota komen. Ik neem aan dat het RDW deze niet zelf bepaald.
Inderdaad, zelf bepalen zou alleen mogelijk dmv testen en dat doen ze niet.

Overigens zie ik als ik mijn vorige Lexus UX 250h (met dezelfde 2.0 als in de C-HR/Corolla) erbij pak dat geluid stationair 69 dB is en rijdend 67 dB. Maar als je de uitleg leest:
Het geluidsniveau van een stilstaand voertuig met draaiende motor in dB(A), gemeten bij het bijbehorende toerental zoals voorgeschreven in de regelgeving.
En daaronder staat dat het toerental 2500 rpm is. Met als uitleg:
Het aantal omwentelingen per minuut van de motor bij de meting van het geluidsniveau van een stilstaand voertuig.
Dat verklaart waarom de Lexus 'stationair' zo luidruchtig is en jouw Toyota geen verschil toont: die hybride motoren zijn helemaal niet gemaakt om vaak 2500 rpm te draaien. Niet dat ze daarop stuk gaan, zo bedoel ik het niet, maar dat ze juist zo veel mogelijk daaronder zullen zakken.

Stationair draaien de meeste auto's ±1000 rpm. 2500 rpm voor een hybride Toyota/Lexus is vrij veel en een waarde die je normaal alleen met optrekken zal halen (en nog meer), ik weet nog dat mijn UX zelfs met 120 km/u maar iets boven de 2000 rpm zat.

Anders gezegd: deze waardes zijn zeker stationair totaal niet relevant en elke Toyota/Lexus hybride zal dus altijd (veel) stiller zijn dan hier staat. Overigens mis ik ook waar dit is gemeten: in de auto of erbuiten, maakt ook nogal een verschil. :P

Maar ach, uiteindelijk is geluid een perceptie. Je hebt allerlei waardes die te meten zijn, maar als jij een prettig geluid met 70 dB hoort dan kan dat vele malen aangenamer zijn dan een vervelend geluid bij 60 dB. Beeld je maar eens in dat je continu een piepje of kraakje hoort, hoe zacht dat ook is, als je dat hoort stoort dat verschrikkelijk. Terwijl een jankende Ferrari V12 of diep brommende Mercedes V8 voor veel mensen als muziek in de oren klinkt ondanks dat het zomaar qua geluidsniveau ver erboven zit. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door MooDyBLueS op 25-06-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:29
De tweedehandsmarkt voor de Bz4X is aardig in beweging. Daarbij valt op dat de prijzen soms (nog) ver uit elkaar liggen voor ogenschijnlijk identieke uitvoeringen. Nu is een belangrijk verschil tussen sommige vroege (Launch) modellen en latere modellen de 1 resp. 3-fase AC laadmogelijkheid. Bij serieuze interesse kan ik het natuurlijk navragen, maar zo ver ben ik nog niet. Ik wil wel de komende periode de ontwikkelingen goed in de gaten houden.

Ik heb gezocht naar een onderscheidende feature die wel op de 3-fase, maar niet op de 1-fase modellen aanwezig is en ben, op basis van de historische brochures, tot de conclusie gekomen dat het JBL-geluidssysteem niet is geleverd op de modellen met een 1-fase lader. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@StarC
Wij hebben in 2022 ook gekeken naar de Bz4X toen deze alleen nog in de folder bestond.
Daarbij werd idd aangegeven dat de eerste serie enkel 1 fase zou zijn en het was toen nog onbekend of en zo ja wanneer er een 3fase zou komen.

Dat was één van de redenen waarom we toen niet voor de Bz4X gekozen hebben, maar voor de Corolla Cross die toen ook nog enkel als folder beschikbaar was. ;)

Uiteindelijk hebben we wel met beide proef gereden, waarbij ook weer bleek dat de Corolla Cross de betere keuze was voor ons.

Bij de Bz4X zat bijvoorbeeld het stuur in de weg voor het dashboard als ik alles zo ingesteld had dat ik goed zat. Ik kon dan wel het stuur weer omlaag doen, maar dan zaten mijn benen weer knel bij het in en uitstappen en moest het stuur weer omhoog.
Overall was de volledige "zit" van de Cross voor mij (2m) beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 25-06-2024 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
StarC schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:54:
De tweedehandsmarkt voor de Bz4X is aardig in beweging. Daarbij valt op dat de prijzen soms (nog) ver uit elkaar liggen voor ogenschijnlijk identieke uitvoeringen. Nu is een belangrijk verschil tussen sommige vroege (Launch) modellen en latere modellen de 1 resp. 3-fase AC laadmogelijkheid. Bij serieuze interesse kan ik het natuurlijk navragen, maar zo ver ben ik nog niet. Ik wil wel de komende periode de ontwikkelingen goed in de gaten houden.

Ik heb gezocht naar een onderscheidende feature die wel op de 3-fase, maar niet op de 1-fase modellen aanwezig is en ben, op basis van de historische brochures, tot de conclusie gekomen dat het JBL-geluidssysteem niet is geleverd op de modellen met een 1-fase lader. Zie ik iets over het hoofd?
Er zijn naar mijn weten bij de bZ4X geen wezenlijke verschillen, maar pak vooral de folder en de uitvoeringen erbij. En vergeet niet dat er ook regelmatig imports te koop worden aangeboden die dan een Nederlands naampje meekrijgen maar toch anders kunnen zijn.

Wat ik wel weet is dat er met ingang van dit jaar een modeljaar update is geweest waarmee ook de hardware is aangepakt en daar zitten o.a. zaken bij als een efficiëntere warmtepomp en elektromotor, maar ook dieper onderhouds in de elektronica zijn er wat aanpassingen gedaan. Subtiel, maar allemaal bij elkaar genoeg om de bZ4X als geheel wat efficiënter te maken.

Ik zie ook heel veel van met name Van Leussen in Zwolle die echt ontzettend aan het stunten zijn met Launch Editions voor €33k. Met name dus opletten op de 1-fase lader.

Aan de andere kant: hoe erg is 1-fase voor jou? Ben je afhankelijk van publiek laden of op je werk? Zo ja, dan zou ik zeker voor 3-fase gaan. Maar kan je altijd thuisladen op een eigen laadpaal? Who cares.

Wij hebben een 3-fase IONIQ 6 met 77 kWh (gekocht toen een jonge bZ4X ook nog €45k kostte, nu was ik zeker voor de bZ4X gegaan!) en een 1-fase e-Soul met 64 kWh. Mijn ervaring met eigen laadpaal is bij de e-Soul: oh ik heb een notification op mijn telefoon van 5:33 uur dat de auto vol is. En met de IONIQ 6: oh ik heb een notification op mijn telefoon van 0:45 dat de auto vol is. Dit is met het feit dat we meestal zodra we thuiskomen ergens rond 17:30/18:00 doordeweeks de auto gelijk inpluggen en gaan met die banaan.

Heel eerlijk: het is dat de IONIQ 6 3-fase is, maar ik merk er dus eigenlijk geen zak van. Ja hij is eerder klaar, maar heb ik er ook iets aan? Helemaal niks. Ja, tijdens vakanties kán het handig zijn, maar als je daar zeg 3k meer voor moet neerleggen, is dat het dan echt waard? Als je dus een eigen laadpaal hebt bedoel ik nogmaals, want ben je afhankelijk van publiek laden: vooral 3-fase nemen. Juist omdat je dan soms elke gelegenheid moet nemen.

1-fase heeft ook voordelen bij publiek laden overigens: met de KIA weet ik dat als die bijna leeg is, dat er wel 55-60 kWh netto in gaat. Met 6-7 kW op 1 fase is dat dus zeker 9-10 uur. Dan heb je dus niet snel dat je je auto weg moet halen als hij vol is. :P Het zijn natuurlijk first world problems, maar ik heb eens iets gelezen van iemand met een Renault Zoe die 22 kW kan laden en die had ook een 22 kWh paal gevonden, maar na ±3 uur kon ie hem alweer weghalen, want accu vol. Sommige gemeentes hebben een systeem met 'boete' voor laadblokkeren, maar vaak is dat ook gecombineerd met dat het 's nachts niet geldt, vaak van middernacht tot 6/7u ofzo. Als jij je 22 kW auto inplugt en hij is om 23u al klaar, ja dan 'moet' je dus naar buiten of de boete betalen die zoveel cent per minuut is. Daar heb je met een 1-fase niet snel last van. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MooDyBLueS op 25-06-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:39

RoyK

Hobby tekenaar

Deze ochtend een proefrit gemaakt met een 2020 (januari) C-HR 2.0 bi-tone limited. Het betrof een wit model (parelmoer) en komt origineel uit Italië.

Wat een verschil met mijn Prius uit 2010. En natuurlijk ook de power onder je voet, dat was wel even wennen. Het stuurwerk is als een veertje. Eenmaal even op een parkeerplaats viel mij wat op wat ik niet snap.

In de vele video reviews die ik heb gezien veranderd het daglicht in 1 lange oranje knipperlicht. En aan de achterzijde zouden ze moeten bewegen richting de buitenzijdes. Bij dit model waren het gewone kleine (saaie) knipperlichten. In de spiegels zag ik geen dode hoek lampjes om te waarschuwen.

Ook de stoelen zijn in alle reviews elektrisch te bedienen. Niet in deze auto. navigatie was ook niet aanwezig. Geen must want dat ga ik toch met google maps doen, maar toch. De standaard audio was ook niet zo best haha.

Is de Limited dan gewoon wat ‘kariger’ variant? Komt het misschien omdat ze in Italië net weer een beetje anders zijn?

Ik ga nog even verder kijken in ieder geval.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:47

Steeffoon

Smartphone-nerd

RoyK schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:08:
Deze ochtend een proefrit gemaakt met een 2020 (januari) C-HR 2.0 bi-tone limited. Het betrof een wit model (parelmoer) en komt origineel uit Italië.

Wat een verschil met mijn Prius uit 2010. En natuurlijk ook de power onder je voet, dat was wel even wennen. Het stuurwerk is als een veertje. Eenmaal even op een parkeerplaats viel mij wat op wat ik niet snap.

In de vele video reviews die ik heb gezien veranderd het daglicht in 1 lange oranje knipperlicht. En aan de achterzijde zouden ze moeten bewegen richting de buitenzijdes. Bij dit model waren het gewone kleine (saaie) knipperlichten. In de spiegels zag ik geen dode hoek lampjes om te waarschuwen.

Ook de stoelen zijn in alle reviews elektrisch te bedienen. Niet in deze auto. navigatie was ook niet aanwezig. Geen must want dat ga ik toch met google maps doen, maar toch. De standaard audio was ook niet zo best haha.

Is de Limited dan gewoon wat ‘kariger’ variant? Komt het misschien omdat ze in Italië net weer een beetje anders zijn?

Ik ga nog even verder kijken in ieder geval.
\Het kan goed zijn dat in het buitenland andere modelvarianten uitgebracht worden dan bij ons in Nederland. Ook per land kan hetzelfde uitrustingsniveau nog verschillen met dat van in Nederland.

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Dahlhaus
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-06 19:53
Hallo. Onlangs heb ik een jonge (2023) Corolla Touring Sports gekocht. Erg blij mee tot nu toe! Nu wil ik hem een keer door de wassstraat halen, maar ben een beetje huiverig voor alle rijhulpsystemen. Ik kan in het boekje geen 'wasstraatmodus' vinden of een duidelijke lijst met wat ik allemaal uit zou moeten zetten. Hebben jullie tips hoe ik zonder brokken door een wasstraat kom?

Martino

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:00

charrel

Cortisol4life..

Zat een trilling in oude Avensis t25 uit 2005 bij het remmen/ rem losser laten. Nieuw setje Brembo schijven erop gezet. Kunnen we in ieder geval voorlopig weer even remmen :) Het oude gebakje heeft recent ook 2 nieuwe lambdasonde's gekregen en rechts een nieuw wiellager. T25 wordt oud :+ De laatste van de 4 lambda's ook maar vast op voorraad. Deze andere 2 gingen nu binnen 5000km beide stuk..... De derde gaf 20.000km.geleden de geest. Nou ja, voorlopig kunnen we er weer even tegen aan!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv_d5xTrDUamD8umlbJFNBzTXQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGreX9hzRnMismfoOiLoErNP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amAhfpi5VPWGTKw81L3VyHjY08U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3plkyb12WgbOUcvQ6wi6KJ1T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Over de wasstraat:

Mag ik hier linken naar een ander forum?
Op het Toyota hybride forum is hier een draadje over voor de Corolla.

Zelf ga ik oversteken naar het Lexustopic. Nog een ruime week ongeduldig afwachten en dan ruil ik mijn Auris TS uit 2015 in voor een Lexus UX 250h uit 2020.

[ Voor 3% gewijzigd door W13k3 op 03-07-2024 20:50 . Reden: aangepast ivm tussenliggende post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Dahlhaus
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-06 19:53
W13k3 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:49:
Over de wasstraat:

Mag ik hier linken naar een ander forum?
Op het Toyota hybride forum is hier een draadje over voor de Corolla.

Zelf ga ik oversteken naar het Lexustopic. Nog een ruime week ongeduldig afwachten en dan ruil ik mijn Auris TS uit 2015 in voor een Lexus UX 250h uit 2020.
Top Dankjewel! Die kende ik niet :)

Martino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@M. Dahlhaus
Ik zette in onze Corolla TS altijd het "Pre collision brake system" (PCS) uit als ik een wasstraat in reed.
Of dit ook echt moest weet ik niet, maar dat wilde ik niet uittesten ;)
Het piepen van de parkeersensoren aan de voorkant (voor zover je die hebt) kun je tijdelijk uit zetten door op de "return" of "ok" knop op je stuur te drukken als deze piepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Na 5 jaar met heel veel plezier gereden te hebben in mijn Toyota Yaris Hybrid uit 2017 was het vandaag zover. Na wat kleine flirts met andere merken, heb ik vandaag getekend voor een fonkelnieuwe Toyota Yaris Hybrid First Edition.

Tijdens de proefrit merkte ik al dat de nieuwe Yaris nog prettiger rijdt dan mijn huidige auto. De nieuwe is vooral een stukje stiller en nog weer completer uitgevoerd.

Nu hopen dat ‘ie een beetje vlot geleverd kan gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:43
wolly_a schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:53:
Na 5 jaar met heel veel plezier gereden te hebben in mijn Toyota Yaris Hybrid uit 2017 was het vandaag zover. Na wat kleine flirts met andere merken, heb ik vandaag getekend voor een fonkelnieuwe Toyota Yaris Hybrid First Edition.

Tijdens de proefrit merkte ik al dat de nieuwe Yaris nog prettiger rijdt dan mijn huidige auto. De nieuwe is vooral een stukje stiller en nog weer completer uitgevoerd.

Nu hopen dat ‘ie een beetje vlot geleverd kan gaan worden.
En dat op je verjaardag, van harte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Knielen schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:57:
[...]

En dat op je verjaardag, van harte!
Thnx! Ja, je verjaardag is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen en de cadeautjes uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:22
Iemand in mijn wijk rijdt in een wel heel luide Starlet. Wie vertelt mij of dit de standaard configuratie is? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVThcjAymfCVbFmzyRJJVrDW9j8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybNkLNAUjoAYsvvrSn5zxBWq.jpg?f=fotoalbum_large

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Gezien de uitsparing lijkt daar de einddemper te ontbreken. Mogelijk dat er nog een middendemper aanwezig is, maar anders is het een rechte pijp vanaf het motorblok en dat zal idd behoorlijk wat kabaal geven.

Je kan het kenteken eens invoeren op winparts.nl o.i.d. en dan kijken bij de uitlaat-onderdelen hoe dat eruit hoort te zien.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2024 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Gluten Parody
Lijkt me gewoon een zelf gefabriceerde sportuitlaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:22
Zou je met zulks door de APK komen? Of schroeft meneer dan even de originele uitlaat eronder }:O

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-06 14:11
Gluten Parody schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:36:
Zou je met zulks door de APK komen? Of schroeft meneer dan even de originele uitlaat eronder }:O
Voor de APK moet hij van voor tot achter luchtdicht zijn. Of er een bak kabaal uit komt maakt voor de APK niks uit.

Wat de politie er van vindt is een ander verhaal.
Een veel gedachte aanname is dat een geldige APK ook gelijk legaal is. Dat is niet hetzelfde.
Een APK keuring checkt alleen of het voertuig technisch in goede staat is. Niet of hij volledig legaal is volgens de wet.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Csotranme schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:40:
[...]

Voor de APK moet hij van voor tot achter luchtdicht zijn. Of er een bak kabaal uit komt maakt voor de APK niks uit.

Wat de politie er van vindt is een ander verhaal.
Een veel gedachte aanname is dat een geldige APK ook gelijk legaal is. Dat is niet hetzelfde.
Een APK keuring checkt alleen of het voertuig technisch in goede staat is. Niet of hij volledig legaal is volgens de wet.
Nou, ook dit is maar écht het absolute minimum. Dus "goede staat" zou ik het bij lange na niet noemen.

Betere verwoording zou dan ook zijn: "Een APK keuring checkt alleen of het voertuig technisch aan de minimale vereisten voldoet."

Anders gezegd: als je niet door de APK komt op een technisch gebrek anders dan zoiets al te weinig profiel op je banden, dan is je auto er echt behoorlijk slecht aan toe hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:22
Wij hebben een nieuwe Corolla cross. Nu had ik van de week voor het eerst een fietsendrager op de trekhaak. De auto wilde daarna niet meer achteruit ivm botswaarschuwing.
Ik had ergens wel de hoop/wens dat de auto zou snappen dat de sensoren, na de stekker geplaatst te hebben, uit zouden gaan. Nu moet ik in het menu allemaal systemen uitzetten.
Is dit correct of zijn ze vergeten om de stekker in te leren o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:40
ducolwd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:52:
Wij hebben een nieuwe Corolla cross. Nu had ik van de week voor het eerst een fietsendrager op de trekhaak. De auto wilde daarna niet meer achteruit ivm botswaarschuwing.
Ik had ergens wel de hoop/wens dat de auto zou snappen dat de sensoren, na de stekker geplaatst te hebben, uit zouden gaan. Nu moet ik in het menu allemaal systemen uitzetten.
Is dit correct of zijn ze vergeten om de stekker in te leren o.i.d
Ik zou dit aan de dealer vragen, maar toen ik mij eens verdiepte in de systemen van een RAV4, kwam ik er achter dat dit daar anno 2024 inderdaad niet automatisch gaat, terwijl dit bij Skoda, VW etc al decennia lang automatisch gaat (in ieder geval sinds 2008).
Je zou van een wereldspeler als Toyota echt beter verwachten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:43
@ducolwd ook hier bij een Corolla TS een handmatige actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@ducolwd
Toyota heeft idd niet de optie dat de parkeersensoren automatisch uitgeschakeld worden als er iets gekoppeld is aan je stekker.
Maar in het menu op je dashboard (achter je stuur) kun je vrij simpel het PKSB (Parking Support Brake) systeem uitschakelen.
Dan kun je gewoon achteruit rijden zonder dat de auto zelf ingrijpt (remt) of de boel piept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55
Thasaidon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:40:
@ducolwd
Toyota heeft idd niet de optie dat de parkeersensoren automatisch uitgeschakeld worden als er iets gekoppeld is aan je stekker.
Maar in het menu op je dashboard (achter je stuur) kun je vrij simpel het PKSB (Parking Support Brake) systeem uitschakelen.
Dan kun je gewoon achteruit rijden zonder dat de auto zelf ingrijpt (remt) of de boel piept.
Mijn RAV4 heeft niet die 'brake' functie blijkbaar, maar dat piepje tijdens inparkeren is best wel luid. Goed om te weten hoe dat uit kan - die functies zitten wel vrij makkelijk bereikbaar via je stuur in het menu van je tellers zeg maar.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:34
Vandaag een lange proefrit gemaakt in een Toyota Corolla Tourer 1.8 hybrid uit 2019/2020 (eerste registratie 2 januari 2020). Na veel gelezen te hebben over matige comfort en ruimte viel het mij reuze mee. Ook het loeien viel mij reuze mee.
Lekker zuinig mee kunnen rijden, en het moet een zeer betrouwbare auto zijn als ik alle reviews (Autoweek) en auto tests lees van menig Duitse autotijdschriften.
Rij en wind geluiden vielen iets wat tegen in vergelijking met mijn huidige Peugeot 508 maar zeker niet storend.

Wat wel echt tegen viel was het infotainment systeem, en helaas geen Android Auto erop.
Meermaals zijn hier ook linkjes gedropt over zelf upgraden van het systeem maar helaas lees ik weinig over die het daadwerkelijk hebben gedaan.
Er is ook de aanbieder Navicenter incl montage. Maar die verdubbeld ruim de prijs van de Ali expres schermen. Menig filmpje lijkt het klusje een te zijn en waarna alles werkt. Zijn er in dit topic ervaringsdeskundige met het upgraden van het systeem?

De uitvoering van de auto sprak ons aan, mooie rode kleur met trekhaak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:50

RayNbow

Kirika <3

vinpower schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:35:
Wat wel echt tegen viel was het infotainment systeem, en helaas geen Android Auto erop.
Meermaals zijn hier ook linkjes gedropt over zelf upgraden van het systeem maar helaas lees ik weinig over die het daadwerkelijk hebben gedaan.
Naast het zelf upgraden ook eens geinformeerd hoeveel het zou kosten als je de dealer het systeem laat bijwerken? In 2021 bood de dealer mij een upgrade aan voor 95 euro.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
RayNbow schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

Naast het zelf upgraden ook eens geinformeerd hoeveel het zou kosten als je de dealer het systeem laat bijwerken? In 2021 bood de dealer mij een upgrade aan voor 95 euro.
Dat werd niet geopperd toen we het bespraken over ontbreken van Android auto. Ik zal morgen direct eens informeren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44
@vinpower Hier een topic vol met ervaringen.
Heb het zelf ook in onze Auris en Yaris. Niet 100% perfect, maar bevalt mij verder erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11
Ik heb enkele weken een Toyota Corolla TS 1.8 gekocht. Bouwjaar 2021. Bevalt prima: erg zuinig. Op vakantie naar Oostenrijk gemiddeld 4.3l/100km.

Maar tijdens de vakantie liepen we tegen een probleem aan. Bij het rijden op 100 km/u weg van 3 km lang, 15% omhoog, viel de snelheid terug naar 55 km/u. De ICE draait dan 4500 toeren, wat een pokkeherrie maakt (al was ik hiermee wel bekend). Ergste nog: eenmaal aangekomen, stinkt het in de auto naar nieuw asfalt/ een verbrande lucht.

Wat kan het zijn? De dealer gaat de auto binnenkort nalopen.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:59
@Mercarra Dat klink niet goed. Ik rij zelf in een Prius 3 en die heeft lichtere elektromotoren en weegt zwaarder en gaat altijd plankgas naar boven. Op de snelweg al helemaal. Lijkt wel of die in een noodloop gaat. Ik neem aan dat je zonder vouwwagen/aanhangwagen/caravan rijd?

Is je koelwater wel goed op niveau? Wordt de motor te warm? Een uitlaat kan stinken als die een keer goed heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:19
Helaas heeft mijn Yaris Cross me gisteren laten staan. Reden: 3 weken stilstaan ivm vakantie, dus de 12V accu leeg... Toyota Service heeft het overigens keurig geregeld, bij de dealer kon ik een leenauto meenemen en hebben ze de accu vervangen.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:29
Mercarra schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:16:
Ik heb enkele weken een Toyota Corolla TS 1.8 gekocht. Bouwjaar 2021. Bevalt prima: erg zuinig. Op vakantie naar Oostenrijk gemiddeld 4.3l/100km.

Maar tijdens de vakantie liepen we tegen een probleem aan. Bij het rijden op 100 km/u weg van 3 km lang, 15% omhoog, viel de snelheid terug naar 55 km/u. De ICE draait dan 4500 toeren, wat een pokkeherrie maakt (al was ik hiermee wel bekend). Ergste nog: eenmaal aangekomen, stinkt het in de auto naar nieuw asfalt/ een verbrande lucht.

Klinkt als een versleten koppeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
wappiewappie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Klinkt als een versleten koppeling.
Hij heeft het over een gierende motor. Ik neem aan dat het een hybride is en die heeft geen koppeling.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:40
Mercarra schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:16:

3 km lang een helling van 15% in een 100 km/h weg? Dat is waanzinnig steil. Zo'n helling ben ik nog nooit tegengekomen. Waar was dat?

Maar even rekenen:

Bij 100 km/h stijg je dan met 15 km/h, oftewel met 4 m/s.
Per seconde moet je dan een hoeveelheid potentiële energie van E=m.g.h = 2000*10*4 = 80.000 J toevoeren. Dat is dus 80 kJ/s = 80 kW = ~106 pk.

Met een rendement van de aandrijflijn van 90% (optimistisch), heb je alleen hiervoor al een motorvermogen van 118 pk nodig

Daarbij komt nog het vermogen nodig om de lucht- en rolweerstand te overwinnen. Dat zal bij 100 km/h zo'n 25 pk zijn. Heeft die auto überhaupt wel de 145 pk die nodig zijn om die helling met 100 km/h te bedwingen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 21:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De 1.8 hybride heeft 99 pk die uit de motor zelf komt. Op zo'n helling rij je de accu wel leeg dus dat is het vermogen waar je uiteindelijk mee de berg op gaat. En dan is het wel logisch dat de snelheid terugvalt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:29
Willempie27 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:02:
[...]

Hij heeft het over een gierende motor. Ik neem aan dat het een hybride is en die heeft geen koppeling.
Er zit wel degelijk een platenkoppeling tussen de motor en de cvt. Bedoelt om de cvt te beschermen. Deze kun je niet ontkoppelen, zoals bij een handgeschakelde auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinpower
RayNbow schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

De knoop is door. Binnekort rij ik een Corolla. Update was inderdaad mogelijk. Hopelijk werkt het een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@vinpower
Uit ervaring kan ik je vertellen dat Android Auto (na de Retrofit update) op de Corolla TS prima werkt.
Telefoon aansluiten via een (goede) usb-data kabel en gaan.
Ook wij hadden een 1.8 (Executive) en hebben daar echt van genoten.

@Mercarra
Ik zou even kijken of je naar een Toyota dealer in de buurt kunt gaan, misschien dat zij wat kunnen vinden.
Dat de auto dit doet is niet normaal.

Wij gingen met onze 1.8 gewoon op de cruidecontrol met 130 berg op en berg af zonder een centje pijn.
Ja, idd... berg af, dan gaat de ICE loeien, maar dat is de "motorrem" functie en moet de auto gewoon tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
wappiewappie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Er zit wel degelijk een platenkoppeling tussen de motor en de cvt. Bedoelt om de cvt te beschermen. Deze kun je niet ontkoppelen, zoals bij een handgeschakelde auto.
Ja de torque demper. Net een foto opgezocht maar lijkt inderdaad wat weg te hebben van een koppeling. Denk dat die alleen slipt bij extreem optrekken want ik heb een Prius met 175K en 290K op de tellen en bij beide niet vervangen. Als dit elke keer zou slippen waren ze al versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthoney Anches
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-04 05:58
Hey allemaal, Ik ben op zoek naar een tweedehands Toyota Proace bestelwagen, middelgroot. Heeft iemand ervaring met dit model? Ik overweeg ook de Ford Transit, maar ik maak me een beetje zorgen over het brandstofverbruik van de Transit. Daarom geef ik de voorkeur aan de Proace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobe1966
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:42

tobe1966

Xperia X10 mini

Anthoney Anches schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:35:
Hey allemaal, Ik ben op zoek naar een tweedehands Toyota Proace bestelwagen, middelgroot. Heeft iemand ervaring met dit model? Ik overweeg ook de Ford Transit, maar ik maak me een beetje zorgen over het brandstofverbruik van de Transit. Daarom geef ik de voorkeur aan de Proace.
Altijd voor de Toyota gaan, beste auto en minste problemen.

Toon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

tobe1966 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:54:
[...]

Altijd voor de Toyota gaan, beste auto en minste problemen.
De Proace is een wagen van de Stelantis groep: Wikipedia: Citroën Jumpy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobe1966
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:42

tobe1966

Xperia X10 mini

Phuncz schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:03:
[...]

Dat wist ik niet en dat verandert de zaak, verder geen mening over deze auto, ik ben niet ermee bekend.

Toon.

• Anthoney Anches
Phuncz schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:03:
[...]

Interessant om te weten, maar hoe vergelijkbaar zijn ze eigenlijk? Gebruiken ze hetzelfde platform of is alles hetzelfde, zoals dat de Proace uit een citroën-fabriek komt? Ik heb namelijk niet zo’n goede indruk van Franse auto’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:01
Anthoney Anches schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:03:
[...]

Interessant om te weten, maar hoe vergelijkbaar zijn ze eigenlijk? Gebruiken ze hetzelfde platform of is alles hetzelfde, zoals dat de Proace uit een citroën-fabriek komt? Ik heb namelijk niet zo’n goede indruk van Franse auto’s.
Tja vooroordelen :P maar goed voor 2015 plakte Toyota gewoon hun eigen logo erop daarna hebben gezamenlijk gewerkt aan de opvolger waar ook Fiat en Opel bij betrokken was btw

De inbreng van de Fransen was meer het interieur en infotainment en dan houd het op.De Proace is in mijn ogen gewoon een betrouwbare Toyota luxe en een sterke dieselmotor je heb ze tegenwoordig ook elektrisch dacht ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Na wat licht opzoekwerk heeft de Proace een 1.5 diesel, met "Toyota" code 5WZ-HV, die ook bekend staat als DV5RUC. En dan vind je dit: https://www.onderdelenlij...e/dv5ruc/onderdeel/motor/

De 2.0 diesel heeft de code 4WZ-FTV, die ook bekend staat als DW10FD: Wikipedia: PSA EW/DW engine

Ja het is volledig Stelantis/Ford.
bie100 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:41:
[...]

Tja vooroordelen :P maar goed voor 2015 plakte Toyota gewoon hun eigen logo erop daarna hebben gezamenlijk gewerkt aan de opvolger waar ook Fiat en Opel bij betrokken was btw

De inbreng van de Fransen was meer het interieur en infotainment en dan houd het op.De Proace is in mijn ogen gewoon een betrouwbare Toyota luxe en een sterke dieselmotor je heb ze tegenwoordig ook elektrisch dacht ik
Dat zegt de dealer je waarschijnlijk, ze worden gewoon gebouwd in een Stelantis fabriek met Stelantis motor en Stelantis onderdelen. Wil je een Toyota bestelwagen, zul je ze moeten importeren want ik betwijfel dat er door Japanners in Europa vans gebouwd worden.

[ Voor 48% gewijzigd door Phuncz op 15-08-2024 07:48 ]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:01
Phuncz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:44:
Na wat licht opzoekwerk heeft de Proace een 1.5 diesel, met "Toyota" code 5WZ-HV, die ook bekend staat als DV5RUC. En dan vind je dit: https://www.onderdelenlij...e/dv5ruc/onderdeel/motor/

De 2.0 diesel heeft de code 4WZ-FTV, die ook bekend staat als DW10FD: Wikipedia: PSA EW/DW engine

[...]

Dat zegt de dealer je waarschijnlijk, ze worden gewoon gebouwd in een Stelantis fabriek met Stelantis motor en Stelantis onderdelen.
Dan nog de kwaliteitscontrole doet Toyota dat vind ik wel betrouwbaar

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 17:05

DaWaN

'r you wicked ??

Dat zegt de dealer je waarschijnlijk, ze worden gewoon gebouwd in een Stelantis fabriek met Stelantis motor en Stelantis onderdelen. Wil je een Toyota bestelwagen, zul je ze moeten importeren want ik betwijfel dat er door Japanners in Europa vans gebouwd worden.
Het is zelfs zo erg dat de Toyota dealer de PSA/Stellantis software (Diagbox) gebruikt voor diagnose _O-

Zolang ze in de fabrieksgarantie zitten zou het wel goed gaan, maar als je zo'n bus tot de draad wilt oprijden zou ik er niet te veel van verwachten. Aan de andere kant: die ouderwetse HiAce bussen willen nog wel eens flink roesten, dat zullen die PSA hokken wat minder doen denk ik :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17

Videopac

Rommelt wat aan.

Niet-Toyota betekent niet automatisch onbetrouwbaar. Ook in Frankrijk, Duitsland en Italië zijn erg betrouwbare auto’s gemaakt. Een 406 2.0 90pk HDi, bijvoorbeeld, is niet dood te knuppelen. En roesten doen ze allang niet meer. Ik weet niet hoe dit bij busjes is, maar ook daar zal wel wat betrouwbaars tussen zitten.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• vinpower
De Corolla vandaag kunnen ophalen! 8) Smoelt toch anders dan de Yaris uit 2004 die we ook hebben als tweede auto.

Android auto werkt ook na de update bij de dealer, top tip hier op Tweakers!. En ja, deur vergeten dicht te doen voor de foto O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNYmBYKcA4yLBFuESXnsqAI901Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4MBMbPYKV0dgxWZdz9FJcDr.jpg?f=fotoalbum_large

• ThinkPad
Over dat Stellantis verhaal, wisten jullie dat het ook andersom wel eens gebeurd? Zo zag ik laatst een Suzuki Swace, gooi die maar eens in Google Images ;) Idem voor de 'Suzuki Across'.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2024 14:59 ]

• Anthoney Anches
bie100 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:41:
[...]

oh, dus het lijkt een populair en volwassen platform te zijn, maar met Toyota’s eigen kwaliteit en productie. Dat overtuigt me wel. Zoals ik al zei, vertrouw ik op de kwaliteit van Toyota. :*)

Wat ik zoek is een 3-5 jaar oude tweedehands auto, dus een dieselversie is mijn doel.

• Anthoney Anches

[...]

Klopt, en zoals ik heb opgezocht, is er een joint venture fabriek in Frankrijk tussen Toyota en stellantis. De proace wordt daar geproduceerd. Ze gebruiken zeker veel gemeenschappelijke onderdelen met Citroën, maar ik weet niet zeker of alles hetzelfde is behalve het logo. Hopelijk niet…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:52
vinpower schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:23:
De Corolla vandaag kunnen ophalen! 8) Smoelt toch anders dan de Yaris uit 2004 die we ook hebben als tweede auto.

Android auto werkt ook na de update bij de dealer, top tip hier op Tweakers!. En ja, deur vergeten dicht te doen voor de foto O-)

[Afbeelding]
Knappe kar! Deze kleur staat 'm altijd heel goed vind ik. Net zoals mijn zilveren / grijze, maar dat is toch eigenlijk wat saaier :P
ThinkPad schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:58:
Over dat Stellantis verhaal, wisten jullie dat het ook andersom wel eens gebeurd? Zo zag ik laatst een Suzuki Swace, gooi die maar eens in Google Images ;) Idem voor de 'Suzuki Across'.
Yep. En de Mazda 2 Hybrid valt daar ook onder ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

ThinkPad schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:58:
Klopt, Suzuki had zelf geen hybride modellen en heeft deze "gekocht" bij Toyota.

Ik vind dat heel jammer, want het enige wat anders is aan bv de Swaze tov de Corolla zijn de merk logo's.
En dat terwijl de Corolla voor Toyota altijd een uniek model is geweest, met een grote club fans.
Nu dus niet meer...

@vinpower
Mooie auto! Daar ga je vast veel mooie kilometers mee maken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 15-08-2024 21:15 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:45

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Thasaidon schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:13:
[...]

Klopt, Suzuki had zelf geen hybride modellen en heeft deze "gekocht" bij Toyota.

Ik vind dat heel jammer, want het enige wat anders is aan bv de Swaze tov de Corolla zijn de merk logo's.
En dat terwijl de Corolla voor Toyota altijd een uniek model is geweest, met een grote club fans.
Nu dus niet meer...

@vinpower
Mooie auto! Daar ga je vast veel mooie kilometers mee maken :)
Er zijn wel verschillen toch (hoewel erg beperkt) zoals een minder motor aanbod, kleinere entertainment display (dacht ik?) en opties die bij Susuki niet verkrijgbaar zijn maar bij Toyota wel? Het blijft een rare keuze overigens en imho zonde.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• W13k3
  • Niet online
Klopt, ik was op zoek naar een Corolla en heb ze toen uitgebreid vergeleken. Ik kwam er al snel achter dat qua opties de Swace minder in het pakket heeft. Zo is hij niet leverbaar met een head up display. Ook vaste navigatie kan niet, wat je niet hoeft te missen want Apple carplay/android auto kan wel. En ik meen dat de Toyota betere geluidsisolatie heeft. De Swace was volgens overzichtsartikelen in de lager uitgevoerde modellen dan wel weer de voordeligere keuze.

Omdat ik graag een HUD wilde en een laag geluidsniveau keek ik toch naar de Corolla. Ook viel me op dat tweedehands de Swace niet echt voordeliger was, en ik verwacht toch dat de Toyota zijn restwaarde beter behoudt.

Alleen na 2 proefritten in een Corolla verlegde ik mijn zoektocht. Het werd uiteindelijk een Lexus UX 250h... totaal andere auto dus, maar wel weer hybride en stil!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Bor @W13k3
Ik heb zelf een Corolla TS 1.8 Executive (2019) gehad, dus iid met HUD, sportstoelen en nog meer luxe...

De Swaze heb ik enkel bekeken toen ik hem voor het eerst op een parkeerplaats zag staan en ook even naar binnen geloerd, maar ik zag zo op het eerste oog totaal geen verschil met een "gewone" Corolla TS.

Of ze ook verschillen in motor uitvoeringen of andere opties weet ik zo niet, dat kon ik van buiten niet zien.
Maar er zitten idd verschillen in.

https://www.autovisie.nl/...a-corolla-touring-sports/

Maar ik blijf het jammer vinden.
Ik vind de 12e gen Corolla (TS) nog steeds de mooiste Toyota welke wij gehad hebben.
Mooier dan onze huidige Corolla Cross.

Het verschil tussen de Across en Rav4 is gelukkig wel wat duidelijker... De Across heeft een iets andere voorkant met grotere grille en andere koplampen.

[ Voor 21% gewijzigd door Thasaidon op 16-08-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
In mijn zoektocht kwam ik af en toe een Swace tegen die dan bijvoorbeeld op Marktplaats onder Toyota werd gezet. Nogal irritant.

Ik begreep van een Toyota dealer ook dat zij zich flink ergeren. Soms is de Suzuki eerder in de markt gezet en hebben zij moeite de verkoopdoelen van de Toyota tegenhanger te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:45

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

W13k3 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:52:
In mijn zoektocht kwam ik af en toe een Swace tegen die dan bijvoorbeeld op Marktplaats onder Toyota werd gezet. Nogal irritant.
Dat komt inderdaad voor en is wat mij betreft gewoon misleiding. De Swace is geen Toyota maar wordt echt door Suzuki geleverd. Je bent voor bv garantie etc ook aan Suzuki gebonden.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kars
Leentjebuur spelen is van alle tijden. Het is voor Suzuki als 'kleine' autofabrikant gewoon onmogelijk om een nieuw platform te ontwikkelen wat ook voldoet aan de strenge emissie-eisen.
Resultaat:
- Suzuki Swace = Toyota Corolla TS
- Suzuki Across = Toyota RAV4
- Suzuki S-Cross = Toyota Corolla Cross

Maar zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden van andere merken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Kars schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:11:
Leentjebuur spelen is van alle tijden. Het is voor Suzuki als 'kleine' autofabrikant gewoon onmogelijk om een nieuw platform te ontwikkelen wat ook voldoet aan de strenge emissie-eisen.
Resultaat:

Ik vind dit allemaal wel meevallen inderdaad. En als dit een klein charmant (=subjectief) merk als Suzuki in leven kan houden en daarnaast hun eigen auto's kan blijven voeren, zeg ik: vooral blijven doen!

Wat ik pas walgelijk vindt (en dat is geen overdreven term naar mijn mening) is de 10-20 auto's in allemaal exact dezelfde technische hoedanigheid die Stellantis er allemaal uit perst. Zeker met het elektrische platform: de Opel Corsa, Mokka, Astra zijn al 3 voorbeelden van exact hetzelfde platform en exact dezelfde motoren en accu's die overal in gestopt worden. Laat staan de vele andere merken met stuk voor stuk allemaal deze ook nog eens vrij matige techniek erin. Dan ontwikkel je iets wat tientallen keren gebruikt wordt en kom je alsnog met een matig product wat nergens in uitblinkt en niet eens mee kan komen met het MEB platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
MooDyBLueS schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Ik vind dit allemaal wel meevallen inderdaad. En als dit een klein charmant (=subjectief) merk als Suzuki in leven kan houden en daarnaast hun eigen auto's kan blijven voeren, zeg ik: vooral blijven doen!

Wat ik pas walgelijk vindt (en dat is geen overdreven term naar mijn mening) is de 10-20 auto's in allemaal exact dezelfde technische hoedanigheid die Stellantis er allemaal uit perst. Zeker met het elektrische platform: de Opel Corsa, Mokka, Astra zijn al 3 voorbeelden van exact hetzelfde platform en exact dezelfde motoren en accu's die overal in gestopt worden. Laat staan de vele andere merken met stuk voor stuk allemaal deze ook nog eens vrij matige techniek erin. Dan ontwikkel je iets wat tientallen keren gebruikt wordt en kom je alsnog met een matig product wat nergens in uitblinkt en niet eens mee kan komen met het MEB platform.
Volledig mee eens.
Eerder was het meer samenwerking (voorbeeld en recenter voorbeeld), uiteraard met het doel om kosten te drukken. Nu is het gewoon opslokken van merken en de markt overspoelen met modellen die in de basis hetzelfde zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Kars schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:11:
Resultaat:

En andersom: De nieuwste Toyota Supra is grotendeels BMW Z4 (motor, aandrijflijn etc). En dat is helemaal niet erg, daardoor kan zo'n niche model tóch op de markt worden gebracht (in twee toch net andere hoedanigheden, dus meer keuze ook voor de consument) omdat de ontwikkelkosten grotendeels gedeeld worden.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21
Denman schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Knappe kar! Deze kleur staat 'm altijd heel goed vind ik. Net zoals mijn zilveren / grijze, maar dat is toch eigenlijk wat saaier :P
Wat mij betreft is 2SZ de mooiste kleur voor een Corolla, zeker voor de hatchback,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthoney Anches
noes schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:51:
[...]

En andersom: De nieuwste Toyota Supra is grotendeels BMW Z4 (motor, aandrijflijn etc). En dat is helemaal niet erg, daardoor kan zo'n niche model tóch op de markt worden gebracht (in twee toch net andere hoedanigheden, dus meer keuze ook voor de consument) omdat de ontwikkelkosten grotendeels gedeeld worden.
Het zou beter zijn als aftermarket onderdelen universeel zou zijn. Zo kun je, zelfs als een model niet meer gemaakt wordt, onderdelen van andere modellen op hetzelfde platform gebruiken. Veel auto’s kunnen tien jaar of langer meegaan, Maar sommige modellen worden stopgezet. Ik hoorde dat de Z4 is stopgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Anthoney Anches schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:25:
[...]

Het zou beter zijn als aftermarket onderdelen universeel zou zijn. Zo kun je, zelfs als een model niet meer gemaakt wordt, onderdelen van andere modellen op hetzelfde platform gebruiken. Veel auto’s kunnen tien jaar of langer meegaan, Maar sommige modellen worden stopgezet. Ik hoorde dat de Z4 is stopgezet.
Ik begrijp je niet helemaal?

Onderdelen voorziening is bij zowel BMW als Toyota goed geregeld, ook voor oudere modellen. Als ik nu een onderdeel nodig heb voor mijn E61 550i (2007) of voor onze Prius 3 (2010) hoef ik alleen de BMW of Toyota dealer te bellen en het ligt binnen een paar dagen klaar.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@noes Precies en wat @Anthoney Anches lijkt te suggereren is 100% universele onderdelen, maar hoe ga je in vredesnaam een Toyota Aygo en een BMW Z4 of Mercedes S-klasse universeel maken? 3 totaal verschillende auto's dus dat wordt letterlijk onmogelijk. Daarom hebben we platformen zoals het TNGA-platform waar wel degelijk veel gedeeld wordt.

Daarnaast laat (inhakend op de Z4/Supra voorbeelden) juist de liefhebbersmarkt zien dat vandaag de dag voor auto's als een Toyota MR2, Mazda MX-5 en BMW Z4 genoeg te vinden is en blijft. En als je het over (even oneerbiedig gezegd) eenheidsworsten hebt als een Aygo/Yaris/Auris/Corolla, dan blijft daar door de enorme verkoopaantallen de komende 10-20 jaar ook genoeg voor te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:45
Videopac schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:44:
Niet-Toyota betekent niet automatisch onbetrouwbaar. Ook in Frankrijk, Duitsland en Italië zijn erg betrouwbare auto’s gemaakt. Een 406 2.0 90pk HDi, bijvoorbeeld, is niet dood te knuppelen. En roesten doen ze allang niet meer. Ik weet niet hoe dit bij busjes is, maar ook daar zal wel wat betrouwbaars tussen zitten.
De DW10 zou ik zo’n beetje de beste diesel voor lichte en middenklasse durven noemen van de laatste 20 jaar. Alleen jammer dat qua betrouwbaarheid vooral adblue roet in het eten gooit, maar dat is bij andere merken net zo goed.

Iets waar ik bij onze yaris vandaag niet zo van onder de indruk was, was de locatie van de tpms reset. Wíe bedenkt dat?!

[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 20-08-2024 21:35 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@GAIAjohan Want, voor de niet-Yaris rijders onder ons, waar zit die dan? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:45
MooDyBLueS schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:38:
@GAIAjohan Want, voor de niet-Yaris rijders onder ons, waar zit die dan? :P
Onder de stuurkolom, heel ver naar achteren
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wtyREl5l.jpeg

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@GAIAjohan Jemig... dat is inderdaad een rotplek zeg, nooit geweten dat ze die daar hebben verstopt. Om jou te quoten: "wie bedenkt dat?!" ;)

Ik snap wel dat het niet een knop is die je dagelijks/wekelijks in moet drukken, maar een iets vriendelijkere plek mag toch wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Vreemde plek idd, bij mijn Auris TS zit hij in het handschoenenvak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:20
De bestuurdersstoel in mijn corolla verso zit niet echt fijn. Slappe wang en zit ook al door. Als ik op onderdelenlijn een goeie probeer te zoeken is het aanbod ontzettend schaars, veel hebben ook al slappe wang e.d.

Heeft er iemand ervaring met een andere stoel monteren in een oude toyota? Waar moet ik rekening mee houden?

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Pindakaas schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:07:
De bestuurdersstoel in mijn corolla verso zit niet echt fijn. Slappe wang en zit ook al door. Als ik op onderdelenlijn een goeie probeer te zoeken is het aanbod ontzettend schaars, veel hebben ook al slappe wang e.d.

Heeft er iemand ervaring met een andere stoel monteren in een oude toyota? Waar moet ik rekening mee houden?
Ik zou hem opnieuw laten vullen bij een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-06 13:05
Staat een Toyota Yaris Hybrid 1.5 (link: https://www.autoscout24.n...51-478e-b808-79296f87833b) te koop voor €8.000

Rcent nieuwe apk en vorige jaar nieuwe 4 seizon banden, panorama dak. Wel met wat aardig gebruikerssporen, krassen in lak en kleine deukjes/putjes.

Ik ruil zelf geen auto in, is het misschien verstandiger om bij een dealer te kopen om zo eventuele korting en garantie te krijgen ? Daarnaast twijfel ik tussen de yaris en Lexcus CT200 (zelfde systeem) maar nog niet getest.

Wat zeggen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Mijn Auris is toe aan een nieuw setje (vooral de bestuurder) matten.
Hebben jullie ervaring met niet origineel Toyota matten, of is het advies om gewoon een origineel setje bij de dealer te halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

St00mwals schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:46:
Hebben jullie ervaring met niet origineel Toyota matten, of is het advies om gewoon een origineel setje bij de dealer te halen?
Mijn ervaring is dat de originele wel echt het langste meegaan.

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:01
EWK schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:29:
[...]

Mijn ervaring is dat de originele wel echt het langste meegaan.
Dit. Die van mijn Lexus zijn ook onverwoestbaar.

Maar mijn vorige auto was een Toyota, ook ooit bij de dealer nieuwe gehaald. Wat ik me daarvan herinner was nog dat ik verbaasd was hoe goedkoop ze waren. Aftermarket heeft hier echt geen nut naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Gewoon een proefrit mee gaan maken en kijken of hij bevalt.
Daarna even in het onderhoudsboekje kijken of je de onderhoudsgeschiedenis kunt achterhalen.

Verder kunnen wij er weinig over zeggen vanaf een webpagina denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-06 16:53
Hier pas mijn matten vervangen van de Auris. Heb ze bij de dealer gehaald. Ze hebben alleen een iets andere variant, met andere kleur. Uiteindelijk de rest dus ook maar vervangen. Ze zijn bij de dealer echt amper duurder dan aftermarket. Ik zou ze lekker origineel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 15-06 11:10

_Eend_

🌻🇺🇦

vangoghnl schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:13:
Hier pas mijn matten vervangen van de Auris. Heb ze bij de dealer gehaald. Ze hebben alleen een iets andere variant, met andere kleur. Uiteindelijk de rest dus ook maar vervangen. Ze zijn bij de dealer echt amper duurder dan aftermarket. Ik zou ze lekker origineel kopen.
Wat was je kwijt, als ik vragen mag?

Ik heb wel eens gekeken voor mijn oude Opeltje, maar die prijzen waren niet echt grappig dus ik was er min of meer van uit gegaan dat die matten bij Toyota ook wel schreeuwend duur zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-06 16:53
_Eend_ schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:25:
[...]

Wat was je kwijt, als ik vragen mag?

Ik heb wel eens gekeken voor mijn oude Opeltje, maar die prijzen waren niet echt grappig dus ik was er min of meer van uit gegaan dat die matten bij Toyota ook wel schreeuwend duur zouden zijn.
Ik dacht het hele set rond de €80.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vangoghnl schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:52:
[...]

Ik dacht het hele set rond de €80.
Klopt. €89 om precies te zijn: ;)
https://www.toyo-shop.nl/...is-hatchback~yr_2015-2019

Overigens is deze webshop niet door Toyota zelf, maar een Toyota dealer in Dronrijp opgezet en dus onofficieel denk ik, maar wel originele onderdelen/accessoires. Het zal vast onder het gedoogbeleid van Toyota Nederland vallen of zelfs gewoon goedkeuring hebben, want ze gebruiken zelfs de layout, lettertype en dergelijke van de Toyota website zelf.

[ Voor 36% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-09-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
MooDyBLueS schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:57:
[...]

Klopt. €89 om precies te zijn: ;)
https://www.toyo-shop.nl/...is-hatchback~yr_2015-2019

Overigens is deze webshop niet door Toyota zelf, maar een Toyota dealer in Dronrijp opgezet en dus onofficieel denk ik, maar wel originele onderdelen/accessoires. Het zal vast onder het gedoogbeleid van Toyota Nederland vallen of zelfs gewoon goedkeuring hebben, want ze gebruiken zelfs de layout, lettertype en dergelijke van de Toyota website zelf.
Pfff, das toch meer dan ik had gedacht/gehoopt voor een beetje stof.
Maar goed, een goed in de bovenste laag van de bestuurdersmat maakt het ook niet veel veiliger....
En st00mwals gaat geen geld besparen door alleen de bestuurdersmat te gaan doen, wat dat verschil ziet er natuurlijk niet uit en trekt mijn autistische ik niet 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:09
St00mwals schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:02:
[...]

Pfff, das toch meer dan ik had gedacht/gehoopt voor een beetje stof.
Maar goed, een goed in de bovenste laag van de bestuurdersmat maakt het ook niet veel veiliger....
En st00mwals gaat geen geld besparen door alleen de bestuurdersmat te gaan doen, wat dat verschil ziet er natuurlijk niet uit en trekt mijn autistischeOCD ik niet 8)7
ftfy

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:47
Geen Toyota, maar Lexus (rx-300, dus 3.0L v6).

Vanochtend is hier anwb geweest. Auto startte niet, accu slecht. Eerder (3,5 week terug) is de anwb ook geweest omdat het alarm continu afging. Daarop de hoorn stekker eruit gehaald. Nu was de accu leeg, maar starte niet. Ik heb voordat de monteur aan de slag ging uitgelegd dat deze stekker eruit is gehaald door de andere anwb monteur.

Nu hebben ze eerst flink lopen slaan op de startmotor omdat na bijladen van de accu er niets gebeurde. Ik gaf aan dat het mogelijk met de losse kabel van het alarm te maken had en ja hoor starte meteen.

Kan het kwaad om een paar keer flnk te tikken op de startmotor?

Moet ik dit melden bij de anwb ivm vervolgschade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
St00mwals schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:02:
[...]

Is dat dat rechthoekje van zachter materiaal dat over de stugge mat zit?
Bij mij was het doorgesleten. Ik heb dat hele zachte stuk eraf getrokken en hield een prima mat met alleen de omtrek van dat vierkant over. Zag er netjes uit en is volgens mij niet minder veilig. Volgens mij kan je zo langer met je mat doen. Ik vond het zonde om vanwege dat ene laagje alle vier de matten te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:53:

Vanochtend is hier anwb geweest. Auto startte niet, accu slecht.
[..]

Nu hebben ze eerst flink lopen slaan op de startmotor omdat na bijladen van de accu er niets gebeurde. Ik gaf aan dat het mogelijk met de losse kabel van het alarm te maken had en ja hoor starte meteen.
Geen idee over het tikken maar ga je wel een nieuwe accu laten plaatsen?
Zwakke accu's, ook als ze nog wel hun werk doen, kunnen de gekste storingen geven. Ook storingen die er niks mee te maken lijken te hebben. Zoals misschien wel het probleem met je alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:47
Auto staat atm bij de garage, dus komt meteen een nieuwe accu in. Die heeft dat triggeren van het alarm natuurlijk ook veroozaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:01
STIMPPYYY schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:53:

Vanochtend is hier anwb geweest. Auto startte niet, accu slecht. Eerder (3,5 week terug) is de anwb ook geweest omdat het alarm continu afging. Daarop de hoorn stekker eruit gehaald. Nu was de accu leeg, maar starte niet. Ik heb voordat de monteur aan de slag ging uitgelegd dat deze stekker eruit is gehaald door de andere anwb monteur.

Kan het kwaad om een paar keer flnk te tikken op de startmotor?

Moet ik dit melden bij de anwb ivm vervolgschade?
Tja als je lomp genoeg bent gaat alles kapot natuurlijk :P

Maar in mijn ervaring is een startmotor een ontzettend degelijk geheel en kan het wel wat hebben. Het moet ook wel gezien de taak die het heeft in het voertuig.

Heeeeeel vroeger had een vriend zelfs een Opel Kadet met een slechte startmotor. Die startte dan af en toe niet. Oplossing was juist er een paar flinke tikken op geven :P

Maar goed geen garantie dus, maar ik zou me niet teveel zorgen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:25
St00mwals schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:46:
Toevallig vorige week een nieuwe mat gehaald bij de dealer. Alleen de bestuurder mat was 34,13 euro voor een Auris hybride.
Online kon ik niet wat goedkoper vinden en deze is ook nog hetzelfde als de oude.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:10
@KnoxNL @STIMPPYYY het tikken op een startmotor met de kop of steel van een hamer werd vroeger vaker gedaan.
De reden is dat er een relais op of inzit waar de contacten wel eens aan elkaar bleven plakken met als,gevolg start problemen door een weigerende startmotor
Pagina: 1 ... 153 ... 164 Laatste