Denman schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:10:
[...]
De systemen zijn prima, maar niet feilloos nee. Ik heb geen ervaring met het 3.0 systeem, maar onze 2019 Corolla gaat daar af en toe nog wel de boot mee in.
En ik vind de LED dagrijverlichting van de Pre-facelift mooier (en stoerder) dan de facelift, maar dat is ook subjectief

Die led dagverlichting ben ik het helemaal met je eens.Onze executive uitvoering had deze ook.
@
banaliteit
Voor wbt de verbetering in de nieuwe Safety Sence systemen.
Wat ik begreep is dat de nieuwe versie een betere camera heeft gekregen met een grotere kijkhoek.
Ook de radar is vernieuwd en heeft nu een verder en breder bereik.
En dan zijn er de software matige verbeteringen...
je kunt de DRCC (Dynamic Radar Cruise Control) afstand nu instellen op meerdere afstanden.
De oude had 4 standen geloof ik, de nieuwe heeft er 5 (even uit mijn hoofd).
Hierdoor reageert het systeem wat minder fel op het ineens "in beeld" krijgen van een voorganger.
Ook het LTA (Lane Trace Assist) systeem wat (als DRCC ingeschakeld is) de auto recht binnen de lijntjes houd is nu wat minder schokkerig en houd de auto wat beter tussen de lijnen.
Al met al dus wat kleinere verbeteringen, waardoor het wat soepeler aan voelt.
Maar zoals ik al zei, niks mis met deze systemen in de pre-facelift modellen.
Het enige waar je nog rekening mee moet houden met nieuwere auto's zijn de systemen welke vanuit de EU verplicht zijn.
Zo staat op mijn 2022 Corolla Cross nu LDA (Lane Departure Alert) standaard aan.
Dit systeem word actief boven de 50km/h en waarschuwt als je over de lijn van de rijbaan dreigt te gaan, maar grijpt ook in door tegen te sturen als je daadwerkelijk over de lijn gaat.
Op de snelweg niet erg, maar op onze NL binnenwegen met fietsstroken is dit heel irritant als je over de lijn moet voor een tegenligger. De auto stuurt je in eerste instantie namelijk terug naar het midden van de rijbaan.
Ook bij meerdere lijnen op de weg bij bv wegwerkzaamheden of spitsstroken wil het nog wel eens niet goed gaan.
Ik kan dit wel uit zetten, maar iedere keer als je de auto start, staat het weer aan.
Dat geldt ook voor bv het RSA (RoadSign Assist) systeem wat verkeersborden leest.
In onze 2019 Corolla TS herkende deze bv snelheidsborden en liet de geldende snelheid op het dashboard zien, maar meer niet.
Op onze 2022 Corolla Cross leest de auto niet alleen de snelheidsborden, maar begint ook irritant te piepen als je harder rijd dan de aangegeven snelheid. Maar gelukkig kan ik dit waarschuwen permanent uitschakelen.
Echter hoorde ik van anderen dat dit (permanent) uitschakelen op de 2024 modellen van de Corolla Cross dus al niet meer kan.
Als de auto dus een verkeerd bord leest (bv zo'n leuke snelheidssticker met 80 achter op een vrachtwagen), begint je auto dus te piepen dat je te hard rijdt, terwijl je je gewoon aan de max 100 houdt op de snelweg.
https://www.bnnvara.nl/ka...ept-als-jij-te-hard-rijdt
Kortom, nieuwer is zeker niet altijd beter.
[
Voor 4% gewijzigd door
Thasaidon op 02-10-2024 14:19
]