Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 154 ... 166 Laatste
Acties:
  • 916.108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:58
Ik ben op zoek naar een ECU update voor onze Verso-S.
Nou weet ik wel dat die bij https://www.techdoc-toyota.com/ staan
Maar hoe komen we daar nu zelf aan?

Ik heb de techstream software en de juiste VCI kabel. Dat werkt allemaal prima.
Ik weet dat er een ECU update is en volgens de toyota website rij ik nog met de originele standaard setup (no updates installed on this vehicle)

Hebben mensen ervaringen hiermee?
En kunnen ze mij op weghelpen.

En "naar de dealer gaan" is niet echt meer een optie voor z'on oude auto.
Zelf doen is veel leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Misschien weet @DaWaN daar iets van, die heeft ook wel wat Techstream ervaring geloof ik.

Maar eerste vraag die bij mij opkomt: wat wil je precies bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

De ECU generaties van na ~2008 kun je inderdaad flashen, maar is er een specifieke reden waarom dit nodig is?

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik ken wel mensen die ECUs kunnen flashen en de definitie bestanden hebben. Mocht je die nodig hebben, stuur dan even een DM.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:35
Is er een (eenvoudige?) manier om te testen hoe goed een hybride accu is?
Ik heb het vermoeden dat de capaciteit aardig is afgenomen t.o.v. van een paar jaar geleden.
Reed je 'vroeger' nog keurig 50 op de accu voor een paar kilometer, nu begint de motor een stuk eerder bij te springen. (subjectieve waarneming!)

Het betreft een Auris Hybrid uit 2012 met nog 'garantie' (= jaarlijks onderhoud bij de dealer) op de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:52

MJV

LooneyTunes schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 02:09:
Ik heb het vermoeden dat de capaciteit aardig is afgenomen t.o.v. van een paar jaar geleden.
Reed je 'vroeger' nog keurig 50 op de accu voor een paar kilometer, nu begint de motor een stuk eerder bij te springen. (subjectieve waarneming!)

Het betreft een Auris Hybrid uit 2012 met nog 'garantie' (= jaarlijks onderhoud bij de dealer) op de accu.
Er is een app waarmee je icm een bluetooth ODB reader je dit zelf kunt testen. Is denk ik ook in dit topic aan bod gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33

Ik heb een Prius uit 2009 met 175K op de teller. De accu gemeten met de Dr.Pruis app. Percentage was dacht ik 69% (40% is defect). Nu heb een dezelfde Prius gekocht uit 2011 maar met 280K op de teller. Gek genoeg is de motor minder krachtig maar rijd beduidend zuiniger. Opvallend is ook dat ik veel verder op de accu kan rijden. Ik heb hem nog niet getest maar je zou denken bij meer gebruik is er meer slijtage. Dus ik twijfel ook of die app echt een goede indicatie is. Voor mijn gevoel is een hoger verbruik een slechtere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat bij accu's zwaar meetelt in hun slijtage is het aantal laadcyclussen tot 100% (of zeg alles boven de 90% ofzo).
Nou ken ik die Prius niet, dus kans dat ik hier onzin verkondig is aanwezig, maar als die van een gebruiker komt die hem zo veel mogelijk niet tot 100% heeft geladen, dan kan ik me voorstellen dat die een betere huidige staat heeft als een jongere accu welke elke keer tot 100% wordt geladen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Prius laadt zichzelf, dit zijn geen stekkerauto's. Het laadmanagement zorgt ervoor dat de accu nooit naar 100% gaat. Daar kan de gebruiker niets fout in doen. Enige wat je hier zelf verkeerd kunt doen is te ver ontladen door te ver door te rijden als de ICE is afgeslagen door een lege benzinetank. Sowieso geen aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
remco_k schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:10:
Wat bij accu's zwaar meetelt in hun slijtage is het aantal laadcyclussen tot 100% (of zeg alles boven de 90% ofzo).
Nou ken ik die Prius niet, dus kans dat ik hier onzin verkondig is aanwezig, maar als die van een gebruiker komt die hem zo veel mogelijk niet tot 100% heeft geladen, dan kan ik me voorstellen dat die een betere huidige staat heeft als een jongere accu welke elke keer tot 100% wordt geladen.
De prius is een hybride en laad zichzelf zoals hierboven staat. De accu wordt is nog een NiMH en wordt minimaal op 40% ontladen en max 80% geladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

W13k3 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:52:
Prius laadt zichzelf, dit zijn geen stekkerauto's. Het laadmanagement zorgt ervoor dat de accu nooit naar 100% gaat. Daar kan de gebruiker niets fout in doen. Enige wat je hier zelf verkeerd kunt doen is te ver ontladen door te ver door te rijden als de ICE is afgeslagen door een lege benzinetank. Sowieso geen aanrader.
Dat is zeker geen aanrader, als je de accu dan leegrijdt heb je risico dat de wagen niet meer aan wil. Afslepen naar de dealer is dan de oplossing, een situatie die je dus graag voorkomen wil :)

Maar denk dat de gebruiker wel wat invloed heeft op accu gebruik, iemand die veel in de stad rijdt zal de accu vaker ontladen dan iemand die primair snelwegen rijdt. Welk scenario beter is voor de accu weet ik dan weer niet ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 16:00

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Prius laadt zichzelf, dit zijn geen stekkerauto's.
Dat is niet helemaal correct.
De Prius 5 is voor alsnog alleen leverbaar als PHEV (dus stekker).
Volgens mij kun je bij de dealer ook een Hybride check laten doen.
Dan word het systeem gecontroleerd en krijg je een volledig rapport van de status van het systeem en dus de HV accu.

[ Voor 51% gewijzigd door Thasaidon op 08-09-2024 16:50 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Willempie had het over Prius uit 2009 en 2011. Uiteraard kwamen daarna de PHEV modellen. Daar heb ik verder geen ervaring mee, al neem ik aan dat ook die beschermd zijn tegen te ver laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@W13k3
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je de Prius in het algemeen bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Nee dat bedoelde ik zeker niet, maar ik had duidelijker kunnen zijn.
Ik blijf het wel wennen vinden, een plugin Prius. Voor mij was het echt Prius wat stond voor het full-hybride concept. Maar na de Prius 1 en 2 ben ik via de Auris naar het zustermerk verdwenen... Nog wel steeds hybride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

W13k3 schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:35:
Nee dat bedoelde ik zeker niet, maar ik had duidelijker kunnen zijn.
Ik blijf het wel wennen vinden, een plugin Prius. Voor mij was het echt Prius wat stond voor het full-hybride concept. Maar na de Prius 1 en 2 ben ik via de Auris naar het zustermerk verdwenen... Nog wel steeds hybride.
Al de Prius 3 was er als plugin te krijgen (vanaf 2011 zeg gok ik uit mn hoofd), dus daar heb je al wel even aan kunnen wennen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Is ook zo, ik dacht vanaf de 4 maar je hebt gelijk, vanaf de 3. Misschien verkeerd onthouden omdat mijn schoonvader een niet-plugin versie van de 3e generatie had.

En ja, >10 jaar wennen, dat zegt dan meer over mij 🤣🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 13:27
Volgens mij kun je bij de dealer ook een Hybride check laten doen.
Dan word het systeem gecontroleerd en krijg je een volledig rapport van de status van het systeem en dus de HV accu.
[/quote]

Aan dat accu systeemcheck moet je geen enkele waarde hechten. Iedere euro die je daar aan uitgeeft kan je beter in je tank gooien.
Ik had mijn prius 1 een grote onderhoudsbeurt laten geven incl. een accu check met rapport bla bla. Letterlijk één dag later begeeft het accupakket het. Ik met dat rapport terug naar de Toyotadealer, gisteren doorgemeten en vandaag kapot. Ja meneer, het accupakket check is een momentopname, een minuut later kan hij al kapot zijn....
Kortom, een check + rapportage zegt niets over de betrouwbaarheid van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Die HV check zie ik meer als een soort verzekering voor auto's waar de HV garantie nog loopt zo lang je de jaarlijkse check doet.

Dit is dan de premie die je betaalt om bij einde levensduur HV-accu op kosten van Toyota een nieuwe te krijgen.

Zelf heb ik ervaring met kapotte HV accu's bij zowel de P1 als de P2. Bij de P1 is 3x een losse cel vervangen. Bij de Prius 2 heb ik voor omruil door een refurbished accu gekozen, ook gezien de leeftijd en de hoge km stand van die auto. Daar heb ik vervolgens probleemloos mee gereden tot de auto anderhalf jaar later is ingeruild voor export.

Het lijkt me je eigen afweging of het het waard is, en of je een eventuele nieuwe HV accu zelf kunt betalen.
Bij een oudere Prius buiten de garantie zou ik het geld inderdaad in mijn zak houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:10
Onze RAV4 is op vakantie berg-af met regelmaat op de laad-indicatie vol geweest. Leeg nog nooit inderdaad, maar of 'alle balkjes vol' 80% ofzo betekent weet ik natuurlijk niet.

Ging overigens erg snel, meestal al ver voor einde afdaling vol en dan op de motor remmen, wat ook prima gaat met de flippers.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@NiGeLaToR
Als de indicator alle blokjes vol aan geeft, is je accu 100%

Normaliter komt het nauwelijks voor dat alle blokjes vol tonen, behalve dus bij afdalingen ;)
En als je dan ook nog de B(erg af) stand gebruikt, zit de batterij helemaal snel vol, maar dat komt omdat in de B stand alles naar maximale regeneratie gaat en de ICE gaat draaien voor tegendruk om af te remmen op de "motor" en je remmen te sparen.

[ Voor 22% gewijzigd door Thasaidon op 09-09-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Doet een RAV4 dan wat anders dan alle andere Toyota hybrides? Normaal is de range van niet-plugins 40%-80%. Als je bij 80% aankomt dan stopt het laden, als je bij 40% komt kan het nog wel eens voorkomen dat er niet geladen wordt (heeft met de status van het opwarmen te maken), maar je moet dan echt je best doen om nog onder de 35% te komen.

Dat de hybride accu naar 100% gaat geloof ik niet zo. Maar ik ken dan vooral de Prius, niet de RAV4.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb het met de Auris TS 2015 ook gehad, alleen in de bergen lukt het je idd om in het accu-symbooltje alle balkjes vol te krijgen als je bergaf gaat en remt.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@ThinkPad @Maasluip
Idem hier, met onze Auris TS (2015), Corolla TS (2019) en nu Corolla Cross 2.0
De laadindicator komt nooit onder de 3 blauwe blokjes en meestal de laatste 2 blokjes "leeg".
Alleen bij het afdalen in de bergen, of bij het gebruik van de B modus, worden alle blokjes blauw.

Of dit dan ook écht 100% vol is weet ik niet. Het zou me niets verbazen als het dan alsnog maar 95% zou zijn of zo. Toyota houd van veilige marges ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger1964
W13k3 schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:48:
Die HV check zie ik meer als een soort verzekering voor auto's waar de HV garantie nog loopt zo lang je de jaarlijkse check doet.

Dit is dan de premie die je betaalt om bij einde levensduur HV-accu op kosten van Toyota een nieuwe te krijgen.

Zelf heb ik ervaring met kapotte HV accu's bij zowel de P1 als de P2. Bij de P1 is 3x een losse cel vervangen. Bij de Prius 2 heb ik voor omruil door een refurbished accu gekozen, ook gezien de leeftijd en de hoge km stand van die auto. Daar heb ik vervolgens probleemloos mee gereden tot de auto anderhalf jaar later is ingeruild voor export.

Het lijkt me je eigen afweging of het het waard is, en of je een eventuele nieuwe HV accu zelf kunt betalen.
Bij een oudere Prius buiten de garantie zou ik het geld inderdaad in mijn zak houden.
Klopt helemaal wat je zegt, die van mij viel toen net 4 maanden buiten de garantie jammer genoeg. Rond de € 700,- betaald voor onderhoud e.d. en een dag later Total loss.
Ben nog de discussie aangegaan met Toyota Nederland over hun slogan " Het accupakket gaat een autoleven lang mee". Dus hoelang is een autoleven, mijn mening wat langer dan de garantieperiode maar daar gingen ze niet in mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Thasaidon schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:56:

Of dit dan ook écht 100% vol is weet ik niet. Het zou me niets verbazen als het dan alsnog maar 95% zou zijn of zo. Toyota houd van veilige marges ;)
Bij de Prius (en die generatie 1.8 HSD systemen) was alle balkjes vol = 80%. Ik neem aan dat dat bij de RAV4 ook zo is.

Bij de Plugin kan het anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Roger1964 schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:31:
Kortom, een check + rapportage zegt niets over de betrouwbaarheid van het systeem.
Gezien de informatie die je krijgt kan ik dit alleen maar beamen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwjJyhyzACEfSJm-NalP3-_cTQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bndw0hoaisGFdlyLZcLfN8T.jpg?f=fotoalbum_large

Maar hoe het er met de cellen individueel is (en wat Toyota's 'grenswaarden zijn voor niet-OK) zijn nergens terug te zien.
Ik zie het inderdaad eerder als garantie met een paar tientjes premie. Het onderhoud is toch al uitbesteed. (in tegenstelling tot mijn Citroën ;)

Nu alleen nog op jacht naar de juiste ODB-II dongel. Want ook daar is de ene ELM327 de andere niet.

[ Voor 4% gewijzigd door LooneyTunes op 09-09-2024 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@LooneyTunes Zoals eerder door anderen ook al gezegd: die hybride check is:
1. een momentopname
2. puur een soort verzekering gedurende de eerste 10 jaar van de fabrieksgarantie, dan eist Toyota dan na de eerste 5 jaar dat je jaarlijks met je onderhoud zo'n hybride check laat uitvoeren om de totaal 10 jaar garantie op het accupakket te behouden
Valt de hybride batterij ook onder de 10 jaar garantie?
Nee, de hybride batterij heeft een fabrieksgarantie van 5 jaar en/of 100.000 km. Hierna kun je nog 10 jaar garantie krijgen indien je bij het onderhoud kiest voor een Standaard of Compleet onderhoudsbeurt. Hierbij voeren we een Hybride Zekerheid Controle uit, waarmee je steeds voor een jaar dekking ontvangt op de hybride batterij. Bij een Budget onderhoudsbeurt is de hybride batterij niet standaard afgedekt. Indien je dat wel wenst kun je voor € 59,95 een Hybride Zekerheid Controle uit laten voeren, waarna je een jaar dekking ontvangt.
Bron (zie de FAQ).

Edit: los hiervan begrijp ik nog steeds niet dat er zoveel mensen, ook in dit topic, zijn die niet snappen dat dingen soms nu eenmaal stuk gaan. Soms voel/hoor/zie je het aankomen, soms is het van het een op het andere moment zo. Ik heb ooit als bijbaantje in een computerwinkel gewerkt en de hoeveelheid mensen die binnenkomen met een defecte pc/laptop/printer/muis en dan zeggen "ik snap het niet, gisteren deed ie het nog" is echt bizar. Wat verwacht je dan? Dat je een aangetekende aankondiging krijgt wanneer je hybride accu het gaat begeven zodat je alvsat een afspraak bij je dealer kan maken voor een nieuwe? 8)7

En ja, als je de ene dag een goede hybride check hebt en de andere dag gaat ie stuk, dan is dat zuur. Maar met een hybride check heb je tenminste (tot 10 jaar) garantie en wordt ie gewoon vervangen. Het is zoals anderen al zeiden gewoon een kleine extra verzekering erbij. En voor de kosten die je meer betaalt voor een van de onderhoudsbeurten waar het bij in zit, vind ik het persoonlijk meevallen.

Zelf uitlezen valt ook onder die noemer, alleen heb je dan geen garantie. Of je nu professionele apparatuur te pakken krijgt die je kan lenen of zelf via OBD wat uitleest, feit is en blijft dat ook dat momentopnames zijn. En niet elk defect kondigt zich aan.

[ Voor 38% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-09-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
LooneyTunes schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:01:
[...]
Nu alleen nog op jacht naar de juiste ODB-II dongel. Want ook daar is de ene ELM327 de andere niet.
Ik zou een Vgate halen: ThinkPad in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic" en dan de app 'Car Scanner ELM327 OBD' gebruiken. Daar kan ik de spanning van de accucellen ook mee uitlezen, net als in de 'Dr. Prius' app. En nog wat leuke dingetjes zoals bandenspanning.

Weerstand van het accupakket kan dan weer niet, ik vermoed dat dat een parameter is die alleen met de Techstream dealersoftware is uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
ThinkPad schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:51:
Ik heb het met de Auris TS 2015 ook gehad, alleen in de bergen lukt het je idd om in het accu-symbooltje alle balkjes vol te krijgen als je bergaf gaat en remt.
En als die dan vol is gaan die automatisch in de B-stand dus afremmen op de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
MooDyBLueS schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:32:
quote Toyota:
Hierna kun je nog 10 jaar garantie krijgen indien je bij het onderhoud kiest voor een Standaard of Compleet onderhoudsbeurt. Hierbij voeren we een Hybride Zekerheid Controle uit, waarmee je steeds voor een jaar dekking ontvangt op de hybride batterij
Ik lees hier dus dat NA de standaard 5 jaar garantie je nog 10 jaar kan 'bijtekenen' op je HV accu mits je de jaarlijkse beurten bij de dealer laat doen. (totaal dus 15 jaar)
Dus in mijn geval tot 2026/27. Daarna is het inderdaad over en uit wat accu-garanties van Toyota betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door LooneyTunes op 09-09-2024 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
MooDyBLueS schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:32:
@LooneyTunes Zoals eerder door anderen ook al gezegd: die hybride check is:
1. een momentopname
2. puur een soort verzekering gedurende de eerste 10 jaar van de fabrieksgarantie, dan eist Toyota dan na de eerste 5 jaar dat je jaarlijks met je onderhoud zo'n hybride check laat uitvoeren om de totaal 10 jaar garantie op het accupakket te behouden

[...]

Bron (zie de FAQ).

Edit: los hiervan begrijp ik nog steeds niet dat er zoveel mensen, ook in dit topic, zijn die niet snappen dat dingen soms nu eenmaal stuk gaan. Soms voel/hoor/zie je het aankomen, soms is het van het een op het andere moment zo. Ik heb ooit als bijbaantje in een computerwinkel gewerkt en de hoeveelheid mensen die binnenkomen met een defecte pc/laptop/printer/muis en dan zeggen "ik snap het niet, gisteren deed ie het nog" is echt bizar.
Ik heb een tijd op een helpdesk gewerkt en hoorde exact hetzelfde. Mijn standaard antwoord was altijd “dé eigenschap van iets wat stuk is, is dat het vlak daarvoor nog werkte” :)

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
LooneyTunes schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:15:
[...]

Ik lees hier dus dat NA de standaard 5 jaar garantie je nog 10 jaar kan 'bijtekenen' op je HV accu mits je de jaarlijkse beurten bij de dealer laat doen. (totaal dus 15 jaar)
Dus in mijn geval tot 2026/27. Daarna is het inderdaad over en uit wat accu-garanties van Toyota betreft.
Tenzij het zeer recentelijk veranderd is, gaat het om totaal 10 jaar, in alle gevallen. Dus 5 jaar extra bovenop de 5 jaar vanuit de fabrieksgarantie. Het staat er wel wat onduidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-09-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
MooDyBLueS schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:56:
[...]

Tenzij het zeer recentelijk veranderd is, gaat het om totaal 10 jaar, in alle gevallen. Dus 5 jaar extra bovenop de 5 jaar vanuit de fabrieksgarantie. Het staat er wel wat onduidelijk.
Mijn prius 1 uit 2007 had 15 jaar garantie op het hybridepakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Mijn Prius 1 had ik geïmporteerd dus geen garantie. Volgens mij is het in de loop van de jaren nogal eens gewijzigd. Ik meen ooit 12 jaar gehad te hebben. Weet niet of dat de Prius 2 of de Auris was. De Prius 2 was 14 jaar en 299999+ km toen de HV accu de geest gaf.

Ik heb nu een 4 jaar oude Lexus en op het assistance pasje staat gek genoeg de HV garantie niet aangevinkt. Terwijl dat tot 5 jaar toch wel zou moeten. Ga ik wel eens navragen bij het 1e onderhoud (heb 'm net).

[ Voor 13% gewijzigd door W13k3 op 09-09-2024 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 23:51
Garantie hybride pakket is te verlengen (steeds bijkopen) tot 15 jaar. Mijns Auris komt uit 2015 maar heeft meer dan 200.000km gelopen inmiddels. Ik koop nog wel steeds het hybride zekerheid pakket erbij. Dit kan dus tot 15 jaar zonder km beperking vertelde de dealer mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UK2VQuqs1HQdfGKKlKcngxhoyeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pL4UHQN5IeziUshApr0Srx4t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
vangoghnl schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:21:
Garantie hybride pakket is te verlengen (steeds bijkopen) tot 15 jaar. Mijns Auris komt uit 2015 maar heeft meer dan 200.000km gelopen inmiddels. Ik koop nog wel steeds het hybride zekerheid pakket erbij. Dit kan dus tot 15 jaar zonder km beperking vertelde de dealer mij.

[Afbeelding]
Ja, mijn Prius 3 uit 2011 heeft 300k gelopen en daar kan ik het hybride pakket ook nog steeds kiezen bij een beurt.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Thasaidon schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:26:
@NiGeLaToR
Als de indicator alle blokjes vol aan geeft, is je accu 100%

Normaliter komt het nauwelijks voor dat alle blokjes vol tonen, behalve dus bij afdalingen ;)
En als je dan ook nog de B(erg af) stand gebruikt, zit de batterij helemaal snel vol, maar dat komt omdat in de B stand alles naar maximale regeneratie gaat en de ICE gaat draaien voor tegendruk om af te remmen op de "motor" en je remmen te sparen.
Dit klopt niet met mijn ervaring (2019 model): in de B-stand stopt de regeneratie en rem je vrijwel alleen op de motor. Als je wilt regeneren moet je de rem of de cruisecontrol gebruiken.

Sterker nog: cruise is de enige manier waarop de auto zelf regeneratief, remmen en motor combineert om snelheid te behouden. Ik heb dit tientallen keren uitvoerig kunnen experimenteren met 2,5 week berg op berg af. Als de accu vol zit hoor je de motor op toeren komen en evt de remmen bijremmen. Je ziet de laadindicatie in het dashboard dan ook stoppen met regeneratie.

De B-flippers zijn dus ideaal en de 2,5l motor heeft voldoende compressie om de auto fors te remmen, incl bagage en inwoners. Al met al is de RAV4 echt een ideale reis-, berg-, en offroad auto gebleken - alleen als je al een EV gewend bent had het regeneratief rijden wel iets minder onlogisch mogen werken van mij. De cruisecontrol gebruiken om de berg af te rijden voelt vreemd, omdat je al remt en dan je rem los moet laten om je cruise in te schakelen :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:17:
[...]

Dit klopt niet met mijn ervaring (2019 model): in de B-stand stopt de regeneratie en rem je vrijwel alleen op de motor. Als je wilt regeneren moet je de rem of de cruisecontrol gebruiken.

Sterker nog: cruise is de enige manier waarop de auto zelf regeneratief, remmen en motor combineert om snelheid te behouden. Ik heb dit tientallen keren uitvoerig kunnen experimenteren met 2,5 week berg op berg af. Als de accu vol zit hoor je de motor op toeren komen en evt de remmen bijremmen. Je ziet de laadindicatie in het dashboard dan ook stoppen met regeneratie.

De B-flippers zijn dus ideaal en de 2,5l motor heeft voldoende compressie om de auto fors te remmen, incl bagage en inwoners. Al met al is de RAV4 echt een ideale reis-, berg-, en offroad auto gebleken - alleen als je al een EV gewend bent had het regeneratief rijden wel iets minder onlogisch mogen werken van mij. De cruisecontrol gebruiken om de berg af te rijden voelt vreemd, omdat je al remt en dan je rem los moet laten om je cruise in te schakelen :+
En zo is het ook. Bij een volle accu gaat die een soort van automatisch in de B-stand. Jammer dat er geen knop op zit om gewoon maximaal regeneratief te remmen als je ziet dat het stoplicht bijv op rood staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@NiGeLaToR @Willempie27
Ik weet niet welke Toyota Julie hebben, maar zodra je de Toyota hybride in B modus zet, gaat alle regeneratie naar maximal, omdat MG2 gebruikt word om af te remmen, al Dan niet met hulp van de ICE/MG1.

Zie dit filmpje met uitleg hierover (vanaf 4:22)
YouTube: How Toyota Hybrid System Work Part 6 B Mode and Hybrid AWD

En zoals het hier uitgelegd word, werkte het ook in onze Auris TS (2015) Corolla TS (2019) en nu Corolla Cross (2022).
Of dit ook zo werkt in de PHEV modellen weet ik niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Thasaidon op 10-09-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Thasaidon schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:57:
@NiGeLaToR @Willempie27
Ik weet niet welke Toyota Julie hebben, maar zodra je de Toyota hybride in B modus zet, gaat alle regenetatie naar maximal.

Zie dit filmpje met uitleg hierover.
Rav4 2019. Ik heb ook geen ‘B-mode’ maar flippers waarmee ik door een aantal standen kan gaan aangegegeven met B en een getal. Hij regenereert dan wel wat maar de energie opwek meter doet dan net zoveel als uit laten rollen alleen dan met een motor op toeren. Met de CC kan ik berg af met max regeneratie + motor op toeren. Heb ook die S op de pook nog, zou ‘s moeten kijken wat ik daarmee kan.

Kritiek is toch ook juist dat je bij Toyota niet zonder de rem te gebruiken niet max kan regenereren? Behalve dus in de CC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 15-09 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:08:
[...]
Kritiek is toch ook juist dat je bij Toyota niet zonder de rem te gebruiken niet max kan regenereren? Behalve dus in de CC.
Bij mij gaat dat wel. Althans, volgens het display.
Ik rijd een Mirai 2e gen, ik weet het, hele andere auto. Als ik hem in de Br stand zet en gas loslaat, zeg boven de ~70km/h zie ik het regeneratie display maximaal uitslaan, de remlichten gaan branden en het voelt alsof ik op de rem trap, maar dat niet daadwerkelijk doe. Onder een bepaalde snelheid zwakt dat regeneratief remmen wat af, gekoppeld aan de snelheid.
Dan moet ik wel met het rempedaal "bijsturen" als ik maximale regeneratie zou willen blijven hebben.

Het is bij mij dus gekoppeld aan de snelheid hoeveel % hij regeneratief remt. Misschien heeft dat een eenvoudige technische reden, of Toyota heeft hier om comfort redenen bewust voor gekozen zodat de B stand niet bij elke snelheid 100% regeneratie doet.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@NiGeLaToR @Willempie27
Ik weet niet welke Toyota Julie hebben, maar zodra je de Toyota hybride in B modus zet, gaat alle regeneratie naar maximal, omdat MG2 gebruikt word om af te remmen, al Dan niet met hulp van de ICE/MG1.

Zie dit filmpje met uitleg hierover (vanaf 4:22)

En zoals het hier uitgelegd word, werkte het ook in onze Auris TS (2015) Corolla TS (2019) en nu Corolla Cross (2022).
Of dit ook zo werkt in de PHEV modellen weet ik niet.
Prius 3 geen PHEV. De Auris 2015 is dezelfde motor. Maar zoals andere zeggen gaat die niet 100% regenereren. Denk ongeveer 50% bij berg af. Eigenlijk gebruik ik ook in de bergen die hele B stand niet.

• NiGeLaToR
Willempie27 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:02:
[...]

Prius 3 geen PHEV. De Auris 2015 is dezelfde motor. Maar zoals andere zeggen gaat die niet 100% regenereren. Denk ongeveer 50% bij berg af. Eigenlijk gebruik ik ook in de bergen die hele B stand niet.
Ik dus wel, anders moet ik de hele weg de rem ingetrapt houden - of wisselde het dus af met de CC. Hoe doe jij dat dan, rem intrappen of ook CC gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
NiGeLaToR schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:24:
[...]

Ik dus wel, anders moet ik de hele weg de rem ingetrapt houden - of wisselde het dus af met de CC. Hoe doe jij dat dan, rem intrappen of ook CC gebruiken?
Op de snelweg CC en op smalle binnendoor wegen de rem intrappen tot max regenereren. Heb wel voor de zekerheid even aan de velgen gevoeld of ze niet erg heet werden maar dat was geen probleem. Alleen bij een lange afdaling raakt de accu vol en gaat die alsnog op de motor afremmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@NiGeLaToR @Willempie27
Hm. Mijn kennis is van de periode Prius 3 en dat is niet hoe B mode daar werkt.

In B mode wordt de MG1 gebruikt om de ICE te laten draaien. Dat kost stroom en het draaien van de ICE kost kracht. Met dat laatste wordt de auto afgeremd, met dat eerste wordt stroom verbruikt.
Als je B mode aan zet op het moment dat je het gas los hebt, dan vermindert de elektrische regeneratie van MG2! Ja, echt. Je remt wat meer vanwege het principe, maar er wordt minder geregenereerd. Daarom ook nooit gebruiken voor normaal afremmen.
B-mode is echt voor in de bergen om er voor te zorgen dat de accu minder snel vol raakt. Want met een volle accu wordt er ook 0 elektrisch geremd. En als je eerst vol elektrisch gaat remmen in de afdaling en dan probeert met B-mode te remmen zal de auto sneller de mechanische remmen moeten gaan gebruiken die dus sneller opwarmen.

Dus in de bergen moet je een beetje vooruitkijken: als je denkt dat je het dal niet haalt voordat de accu vol zit: direkt B-mode gebruiken.
Ook: als je het niet doet kom je met een ICE die 4500 rpm draait aan. Dat klinkt lekker racey hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
Iemand ervaring met het volgende?

Wij reden in onze Prius 4 (2018) afgelopen zaterdag een rit van 30 km naar huis. Op de snelweg begon het lampje van oververhitte motor af en toe te knipperen, en heel kort continue te branden. Als ik dan dan mijn gas weer los liet en even puur elektrisch reed ging dit meteen weer weg. We zijn zo een aantal kilometer verder gereden en bij de eerste afslag (tankstation) gestopt. Hier gekeken. Koelvloeistof bleek bijna leeg. Verder niks te zien of te ruiken. Ik heb de auto af laten koelen en koelvloeistof bijgevuld en zonder problemen de laatste paar kilometer naar huis gereden.

De auto is maandag naar de garage gesleept. Daar bleek onder andere koppakking gesmolten / beschadigd en koelvloeistof te zijn weggelekt en vermengt met olie in motor. Ze zeggen dat ik te lang heb doorgereden en dit moet 7000 tot 8000 euro kosten voor het vervangen van motor door een ander tweedehands model.

Is dat realistisch en zou dit onder de 10jaar garantie van Toyota moeten vallen? De auto is altijd in onderhoud geweest bij de dealer.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CBlokkertje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 22:23
TimDJ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:50:

Wij reden in onze Prius 4 (2018) afgelopen zaterdag een rit van 30 km naar huis. Op de snelweg begon het lampje van oververhitte motor af en toe te knipperen, en heel kort continue te branden. Als ik dan dan mijn gas weer los liet en even puur elektrisch reed ging dit meteen weer weg. We zijn zo een aantal kilometer verder gereden en bij de eerste afslag (tankstation gestopt). Hier gekeken. Koelvloeistof bleek bijna leeg. Verder niks te zien of te ruiken. Ik heb de auto af laten koelen en koelvloeistof bijgevuld en zonder problemen de laatste paar kilometer naar huis gereden.

De auto is maandag naar de garage gesleept. Daar bleek onder andere koppakking gesmolten / beschadigd en koelvloeistof te zijn weggelekt en vermengt met olie in motor. Ze zeggen dat ik te lang heb doorgereden en dit moet 7000 tot 8000 euro kosten voor het vervangen van motor door een ander tweedehands model.

Is dat realistisch en zou dit onder de 10jaar garantie van Toyota moeten vallen? De auto is altijd in onderhoud geweest bij de dealer.
Allereerst wat enorm klote voor jullie. De 3e en blijkbaar ook 4e generatie Prius ( Auris hybrid trouwens ook) hebben problemen met hun koppakking. Verzuurde koelvloeistof vreet deze weg waarna er koelvloeistof weglekt in de cilinder(s). Ik heb zelf een Auris E18 hybride uit 2013 en laat de koelvloeistof daarom regelmatig vervangen. De dealer zal dit uit eigen beweging niet snel doen. Ze reinigen niet eens het filter voor de hybride accu dus verwacht niet teveel van dealer onderhouden.

Bij een klein lekje merk je dat wellicht niet zo erg. Witte rook bij starten is meestal het signaal en dat het niveau van de koelvloeistof afneemt. Bij een acuut groot lek zal je een enorme witte rookwolk achter je hebben. Dat moet je wel merken.

Afhankelijk van het aantal km`s en dealer onderhouden zou ik aansturen op coulance. Als de dealer er niet in meegaat kan je ook vragen of ze het doorzetten naar Toyota Nederland. Wellicht dat die meer meewerken. Zo was mijn Toyota dealer niet bekent met de uitgebreide garantie op mijn kapotte Inverter (a €2500). Deze is na 10 jaar nog kostenloos vervangen terwijl ik mijn auto niet bij de dealer laat servicen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
CBlokkertje schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:10:
[...]
Afhankelijk van het aantal km`s en dealer onderhouden zou ik aansturen op coulance. Als de dealer er niet in meegaat kan je ook vragen of ze het doorzetten naar Toyota Nederland. Wellicht dat die meer meewerken. Zo was mijn Toyota dealer niet bekent met de uitgebreide garantie op mijn kapotte Inverter (a €2500). Deze is na 10 jaar nog kostenloos vervangen terwijl ik mijn auto niet bij de dealer laat servicen.
Thnx. Het is inderdaad enorm balen. Ik zal vanmiddag eerst maar eens het gesprek aangaan bij dealer inderdaad. We hebben net over de 100K op teller staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
@TimDJ
Is het vlakken van de kop niet voldoende?
Dat is een stuk voordeliger dan een nieuwe (tweedehands) motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
LooneyTunes schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:36:
@TimDJ
Is het vlakken van de kop niet voldoende?
Dat is een stuk voordeliger dan een nieuwe (tweedehands) motor.
Ik ga vragen wat ze kunnen doen. Ze zeggen dat er nu van alles in de motor is gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Videopac

Rommelt wat aan.

Wij reden in onze Prius 4 (2018) afgelopen zaterdag een rit van 30 km naar huis. Op de snelweg begon het lampje van oververhitte motor af en toe te knipperen, en heel kort continue te branden. Als ik dan dan mijn gas weer los liet en even puur elektrisch reed ging dit meteen weer weg. We zijn zo een aantal kilometer verder gereden en bij de eerste afslag (tankstation) gestopt. Hier gekeken. Koelvloeistof bleek bijna leeg. Verder niks te zien of te ruiken. Ik heb de auto af laten koelen en koelvloeistof bijgevuld en zonder problemen de laatste paar kilometer naar huis gereden.

Allereerst: zeer vervelend, sterkte.
Maar: te lang mee doorgereden is natuurlijk onzin: je bent op de eerste plek gestopt waar je veilig kon stoppen en nadat je de koelvloeistof had bijgevuld kreeg je geen foutmeldingen meer (toch?). Je hebt ter goede trouw gehandeld: wat had je dan moeten doen en hoe had je moeten weten dat je het anders had moeten doen?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Videopac schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:52:
[...]

Maar: te lang mee doorgereden is natuurlijk onzin: je bent op de eerste plek gestopt waar je veilig kon stoppen en nadat je de koelvloeistof had bijgevuld kreeg je geen foutmeldingen meer (toch?). Je hebt ter goede trouw gehandeld: wat had je dan moeten doen en hoe had je moeten weten dat je het anders had moeten doen?
De bewijslast is niet per definitie omgekeerd, al is het nu wel typisch dat je binnen de 10 jaar een kapotte motor hebt en ze zelf menen dat je 'te lang bent doorgereden'. In dat geval zou je je verhaal kunnen beperken tot 'ik ben gestopt zodra het kon' en verder geen details meer geven. Laat ze zelf maar bewijzen dat je 'te lang' bent doorgereden, wat dat ook mag betekenen.

Enorm vervelend dat die verantwoordingsvraag zo vaak direct wordt omgezet in 'eigen schuld'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:17:
[...]

De bewijslast is niet per definitie omgekeerd, al is het nu wel typisch dat je binnen de 10 jaar een kapotte motor hebt en ze zelf menen dat je 'te lang bent doorgereden'. In dat geval zou je je verhaal kunnen beperken tot 'ik ben gestopt zodra het kon' en verder geen details meer geven. Laat ze zelf maar bewijzen dat je 'te lang' bent doorgereden, wat dat ook mag betekenen.

Enorm vervelend dat die verantwoordingsvraag zo vaak direct wordt omgezet in 'eigen schuld'.
Ik ben net langs de dealer geweest en het wordt opgestuurd ter beoordeling van Toyota Nederland. Ze klonken vandaag redelijk positief daarover dus ik ga er vanuit dat het goed gaat komen.
Videopac schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat het goed gaat komen qua garantie nu maar wat de dealer zegt is rood lampje gelijk stoppen langs de snelweg

[ Voor 27% gewijzigd door TimDJ op 17-09-2024 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:43
Balen zeg, maar zoals eerder aangegeven hadden deze motortjes wel vaker last van de koppakking. Dat is verholpen door de samenstelling van het materiaal aan te passen.

Jij bent gewoon gestopt zodra het kon, het is ook niet zo dat je die laatste paar km als een gek rond hebt gereden dus jouw treft geen blaam lijkt me. (Tenzij je misschien al eerdere signalen had dat je eigenlijk niet meer had moeten rijden?)

Nog even aanhakend over de eerdere discussie m.b.t. regenereren.
Er is natuurlijk een verschil tussen op maximaal vermogen regenereren, maximale regeneratie en energie besparen.
Regenereren gebeurt natuurlijk zodra je het gas los laat en eventueel iets bijremt. Maximale regeneratie en energiebesparing krijg je dan ook door ruim van tevoren gas los te laten en ruimschoots binnen het regeneratie gebied te blijven om te voorkomen dat de schijfremmen achter bijgeschakeld worden. Ik twijfel nog een beetje of je de auto niet juist het beste de gehele weg uit kan laten rollen, maar dit is toch niet echt haalbaar.

Ik heb het idee dat met 100% regeneratie, regenereren op vol vermogen wordt bedoelt. Dit kan heel goed met de B-stand, maar omdat MG1 actief de ICE mee zal laten draaien, zul je er netto niet veel mee terugwinnen. Bovendien verkort je de remweg waardoor je langer gas moet blijven geven en je dus juist meer zult verbruiken. B stand is echt voor lange afdalingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lothlórien schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:00:

Ik twijfel nog een beetje of je de auto niet juist het beste de gehele weg uit kan laten rollen, maar dit is toch niet echt haalbaar.
Uiteraard is dat zuiniger, maar vooral omdat je gewoon minder brandstof verstookt. Eerder stoppen met gasgeven is minder verbruik, maar langzamer remmen geeft ook een lagere gemiddelde snelheid (nu is dat meestal niet zo van belang).
Maar inderdaad is het meestal wat vervelend als je mensen achter je hebt zitten.

Het zuinigste rijden is "Pulse and Glide". Even flink accelereren (de motor is het zuinigste rond 2500 rpm) en dan met de motor uit en zo min mogelijk powerflow en de motor uit langzaam afremmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:04

Natuurlijk zou dit onder de garantie moeten vallen. Maar wat ik nog veel belangrijker vind: Zit er bij een Prius geen niveausensor in het expansievat? Daarmee voorkom je namelijk oververhitting, doordat er ruim bijtijds een lampje op je dashboard gaat branden wat je waarschuwt voor een te laag koelvloeistofniveau.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• LooneyTunes
Andrehj schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:44:
Zit er bij een Prius geen niveausensor in het expansievat? Daarmee voorkom je namelijk oververhitting, doordat er ruim bijtijds een lampje op je dashboard gaat branden wat je waarschuwt voor een te laag koelvloeistofniveau.
Bij mijn 2 huidige auto's (Auris en Xantia) zitten er geen vlotters in het expansievat.
Ze komen niet verder dan een koelvloeistoftemperatuursensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Andrehj schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:44:
[...]

Natuurlijk zou dit onder de garantie moeten vallen. Maar wat ik nog veel belangrijker vind: Zit er bij een Prius geen niveausensor in het expansievat? Daarmee voorkom je namelijk oververhitting, doordat er ruim bijtijds een lampje op je dashboard gaat branden wat je waarschuwt voor een te laag koelvloeistofniveau.
Heeft een Prius überhaupt een expansievat? Veel Japanse auto's hebben een overloopvaatje met een klep in de radiateurdop. Hoeveel koelvloeistof er in dat vaatje zit wil dan niet altijd correleren met de hoeveelheid KVS in het koelsysteem. Sowieso moet je bij dat soort systemen beginnen met bijvullen van de radiateur, dat overloopvaatje is 2e prioriteit bij het bijvullen.

Overigens gok ik dat in het geval van TimDJ er mogelijk meer aan de hand is. Ten eerste zul je moeten weten wat de oorzaak van het oververhitten is. Geen idee bij welke temperatuur het lampje aangaat, maar dan is het al flink foute boel. Zelf zou ik dan meteen op de vluchtstrook stoppen, maar de kans is dat de schade al is ontstaan voordat het lampje aanging.

Met de relatief lage kilometerstand gok ik een lekke slang of defecte elektrische waterpomp oid. Een vervuilde EGR koeler lijkt mij onwaarschijnlijk? Maar dat is iets voor de dealer om uit te zoeken, speculeren heeft weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:56
Heeft iemand tips om op basis van bouwjaar beter te kunnen bepalen van welke generatie een auto is? Bijv. Als een Toyota Corolla hybride uit bouwjaar 2023 is, dan wil ik graag weten of het de 2023-refresh betreft. Of kan dat alleen op kenteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Bij de Corolla specifiek ligt de knip op januari 2023. Dus alle 2023 modellen zijn in principe de facelift. Je kan het ook aan de koplampen en licht gewijzigde grill zien.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
breinonline schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:32:
Bij de Corolla specifiek ligt de knip op januari 2023. Dus alle 2023 modellen zijn in principe de facelift. Je kan het ook aan de koplampen en licht gewijzigde grill zien.
Ik zou me niet blind staren op bouwjaar. Soms worden er nog oude modellen op kenteken gezet nadat de facelift er al is, die worden natuurlijk met dikke kortingen verkocht, maar bij de C-HR facelift heb ik dat meegemaakt in mijn zoektocht. Denk je een leuke Executive te kunnen scoren, is het de oude pre-facelift. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Videopac

Rommelt wat aan.

banaliteit schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:26:
Heeft iemand tips om op basis van bouwjaar beter te kunnen bepalen van welke generatie een auto is? Bijv. Als een Toyota Corolla hybride uit bouwjaar 2023 is, dan wil ik graag weten of het de 2023-refresh betreft. Of kan dat alleen op kenteken
Kun je onder andere zien aan de multimedia/navigatie. Pre-facelift is een vrij klein schermpje met nog knoppen links en rechts ervan. Het schijnt vrij goed te werken, maar het zag er bij introductie al gedateerd uit, vind ik.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:25

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Ik heb vorige week de achterbanden van mijn auto laten vervangen. 2 Maal een all-season Vredestein band (Quatrac Pro+) omdat de voorbanden nog meer dan voldoende profiel heeft besloot ik deze niet te vervangen.

Afgelopen weekend de eerste rit gemaakt en nu merk ik dat wanneer ik wat heftiger van baan verwissel, dat de auto een beetje na zwalkt, ik bedoel hiermee dat het lijkt dat de auto later reageert wanneer ik stuur. Kan dit te maken hebben met de verschillende type banden die op de auto liggen of moet ik terug naar de bandenwisselboer?

275/35/19 All-season achter - Vredestein Quatrac Pro+
255/35/19 Zomer voor - Michelin Pro Sport+

Het gaat om een Supra 2022.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:46

RayNbow

Kirika <3

Videopac schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:21:
[...]

Kun je onder andere zien aan de multimedia/navigatie. Pre-facelift is een vrij klein schermpje met nog knoppen links en rechts ervan. Het schijnt vrij goed te werken, maar het zag er bij introductie al gedateerd uit.
Het scherm in de pre-facelift modellen kan dan weliswaar kleiner zijn dan in de huidige modellen, maar ik zou het niet klein noemen. Het voldoet prima en alle elementen zijn prima aan te raken.

(Daarnaast, fysieke knoppen naast het scherm is altijd een pluspunt in mijn ogen.)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Marchel bandenspanning in orde?

In theorie zou nazwalken met die banden maat vreemd zijn - anders zou je immers al lekker in de slip raken. Bovendien heb je voor nog je zomerbanden. Beetje aparte constatering, dus zou niet 1-2-3 zeggen het komt door de verschillende banden maar ook niet.. van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

NiGeLaToR schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:14:
@Marchel bandenspanning in orde?

In theorie zou nazwalken met die banden maat vreemd zijn - anders zou je immers al lekker in de slip raken. Bovendien heb je voor nog je zomerbanden. Beetje aparte constatering, dus zou niet 1-2-3 zeggen het komt door de verschillende banden maar ook niet.. van niet.
Ja ik snap het niet. Wegligging was eerst fantastisch, ik had wel rekening gehouden dat het met all-season slechter zou worden, maar het verschil is echt huge. Overweeg nu om ook de voorbanden te vervangen met all-season en deze weer te verwisselen met de zomer banden als het weer dit weer toe laat.

Ik ga toch m'n banden mannetje nog eens bellen. Kalibreren van de banden via de boardcomputer lukt ook niet :?

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Marchel schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:41:
Ik heb vorige week de achterbanden van mijn auto laten vervangen. 2 Maal een all-season Vredestein band (Quatrac Pro+) omdat de voorbanden nog meer dan voldoende profiel heeft besloot ik deze niet te vervangen.

Afgelopen weekend de eerste rit gemaakt en nu merk ik dat wanneer ik wat heftiger van baan verwissel, dat de auto een beetje na zwalkt, ik bedoel hiermee dat het lijkt dat de auto later reageert wanneer ik stuur. Kan dit te maken hebben met de verschillende type banden die op de auto liggen of moet ik terug naar de bandenwisselboer?

Heb je laten balanceren en uitlijnen?

Sowieso wordt verschillende seizoenen banden op de verschillende assen afgerade.

Wat ik verder lees is dat je het stuurgedrag veranderd vindt. Aangezien de voorbanden niet veranderd zijn, maar je achter wel nieuwe banden hebt, kan het zijn dat de extra grip die je daarmee hebt gekregen nu ineens dit effect heeft. Nieuwe banden hebben de meeste grip en zeker met koele, vochtige/natte omstandigheden zoals de afgelopen week voelen all-seasons zich op hun best. Zomerbanden daarentegen wat minder. Dus het kan zeker daar mee te maken hebben.

Dat gezegd hebbende: ook als je er achter andere zomerbanden onder had gegooid (geen Michelin Pro Sport+) dan had je ook al ander weggedrag kunnen merken. Juist auto's van het kaliber Supra sturen erg scherp en zijn zeer communicatief, dus daar voel je veel sneller verschillen tussen banden.

Maar... ik ben geen bandenspecialist, dus dubbelcheck het vooral bij iemand die wel specialist is. Heb zelf wel gemerkt dat zelfs van Michelin Primacy naar Michelin Pilot Sport een significant verschil kan maken in weggedrag, ik had dat destijds op mijn Lexus IS 300h, kreeg de auto Primacy's, maar vond de auto een klein beetje wazig dus de dealer zei; waarom probeer je niet een keer Pilot Sports? Zijn iets minder slijtvast, maar juist wat communicatiever. En dat voelde ik gelijk, al ging het daar wel gelijk om alle 4 de banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Marchel schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:19:
[...]

Ja ik snap het niet. Wegligging was eerst fantastisch, ik had wel rekening gehouden dat het met all-season slechter zou worden, maar het verschil is echt huge. Overweeg nu om ook de voorbanden te vervangen met all-season en deze weer te verwisselen met de zomer banden als het weer dit weer toe laat.

Ik ga toch m'n banden mannetje nog eens bellen. Kalibreren van de banden via de boardcomputer lukt ook niet :?
Vergeet niet dat all-seasons eigenlijk worst of both worlds is. Het zijn nét geen winterbanden, bij echte sneeuw of ijsel heb je er net zo weinig aan als zomerbanden. En in de zomer zijn ze te zompig om je die echte grip en het gevoel te geven.

Het is een klein beetje zout in de wonde wellicht, maar ik vraag me ook wel een beetje af waarom je all-seasons onder een Supra zou gooien. Als je al banden wisselt, zou ik de all-seasons gewoon als het kan inleveren bij je bandenboer of anders op Markplaats verkopen en er gewoon weer Michelin Pilot Sport onder gooien.

Zolang je niet met echte sneeuw en ijsel te maken krijgt zijn met moderne snufjes als ESP en traction control en anticiperend rijgedrag zomerbanden in Nederland voor 95% van het jaar goed te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Marchel denk dat @MooDyBLueS een punt kan hebben. Anderzijds: ik had op m'n vorige auto, een coupe met 4wd en een boel pk's runflat all weathers bij aflevering en die waren kneiterhard (letterlijk) en hadden een goede weglegging. Ik heb de velgen + banden vervangen en ook pilot sport + gaan rijden en de wegligging was beter maar het comfort ook.

Die Vredesteins, zijn die wel ok in all weather? Kreeg wel de indruk dat de wegligging niet fantastisch is, aldus de ADAC. Dus ms is de wegligging gewoon echt bagger :(

Edit: @MooDyBLueS ik begrijp van diezelfde ADAC dat de Michelin crossclimate 2 bijv wel acceptabel rijdt in zomer en winter en goed in de regen. Dat is iets waar je in NL nog wel wat mee kunt, afhankelijk van je auto.

Voor het idee dan ook meteen de michelin pilot sport 4 score.

[ Voor 30% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-09-2024 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

NiGeLaToR schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:45:
@Marchel denk dat @MooDyBLueS een punt kan hebben. Anderzijds: ik had op m'n vorige auto, een coupe met 4wd en een boel pk's runflat all weathers bij aflevering en die waren kneiterhard (letterlijk) en hadden een goede weglegging. Ik heb de velgen + banden vervangen en ook pilot sport + gaan rijden en de wegligging was beter maar het comfort ook.

Die Vredesteins, zijn die wel ok in all weather? Kreeg wel de indruk dat de wegligging niet fantastisch is, aldus de ADAC. Dus ms is de wegligging gewoon echt bagger :(

Edit: @MooDyBLueS ik begrijp van diezelfde ADAC dat de Michelin crossclimate 2 bijv wel acceptabel rijdt in zomer en winter en goed in de regen. Dat is iets waar je in NL nog wel wat mee kunt, afhankelijk van je auto.

Dank voor jullie antwoorden. Overigens is die review van ADAC niet van de "Plus" variant van de band, die hebben ze (nog) niet getest lijkt. Ik ga eerst de voorbanden vervangen, daarna zie ik wel verder. Duidelijk is in ieder geval de wegligging tot dusver. Bij het opleggen van de banden zijn alle nodige randtaken die komen kijken bij het vervangen uitgevoerd, maar ik ga dit toch nog voor de zekergheid navragen.

@NiGeLaToR Volgens mij had ik dit hier nog niet gezegd, nadat ik de Supra op kenteken heb gezet zat er na 2 dagen al iemand achterop. Gelukkig reden we stapvoets, bestuurder zat op zijn telefoon tijdens een file. Er zit inmiddels een nieuwe achterbumper op 8)7

Ik denk de eerste kerel die niet onder de indruk is van een Supra :9 Ben al meerdere malen gefilmd, gefotografeerd, tientallen praatjes of mensen die je voorrang geven terwijl je dat niet hebt (best irritant) een voordeel is wel dat je meer ruimte krijgt zonder dit te hoeven vragen, op de linkerrijbaan :9

[ Voor 15% gewijzigd door Marchel op 30-09-2024 21:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Marchel schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:41:

Dat is 100% zeker de banden.
Geen idee wat jouw originele banden waren, Pro Sport+ bestaat niet. Je hebt waarschijnlijk Pilot Sport 4, Pilot Sport 4S of Pilot Super Sport gehad. Originele banden zijn de Pilot Super Sport en dat zijn zeer sportieve / directe banden. Praktisch elke andere band zal de auto minder direct laten aanvoelen. Helemaal een comfortabele All-season zoals die Vredestein omdat die veel beweging hebben in het profiel om ze te laten werken in de winter.

Als je wilt weten hoe ver de autofabrikanten gaan in het testen van banden, is dit wel een leuk
filmpje.

Overigens zou ik zoals de andere(n) al zeggen nooit 2 verschillende seizoenen banden op de vooras/achteras leggen. Dat maakt de auto vrij gevaarlijk in bijvoorbeeld de winter.
Ook gaat de directe wegligging behoorlijk achteruit met vier seizoenen banden en helaas hebben wij in Europa weinig keus uit sportieve vier seizoenen banden.
Persoonlijk zou ik daarom voor de herfst / winter een extra set wielen aanschaffen voor zoiets als een Supra. Vervolgens de originele wielen met goede zomerbanden uitrusten voor maximaal rijplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

DaWaN schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Dat is 100% zeker de banden.
Geen idee wat jouw originele banden waren, Pro Sport+ bestaat niet. Je hebt waarschijnlijk Pilot Sport 4, Pilot Sport 4S of Pilot Super Sport gehad. Originele banden zijn de Pilot Super Sport en dat zijn zeer sportieve / directe banden. Praktisch elke andere band zal de auto minder direct laten aanvoelen. Helemaal een comfortabele All-season zoals die Vredestein omdat die veel beweging hebben in het profiel om ze te laten werken in de winter.

Als je wilt weten hoe ver de autofabrikanten gaan in het testen van banden, is dit wel een leuk
filmpje.

Overigens zou ik zoals de andere(n) al zeggen nooit 2 verschillende seizoenen banden op de vooras/achteras leggen. Dat maakt de auto vrij gevaarlijk in bijvoorbeeld de winter.
Ook gaat de directe wegligging behoorlijk achteruit met vier seizoenen banden en helaas hebben wij in Europa weinig keus uit sportieve vier seizoenen banden.
Persoonlijk zou ik daarom voor de herfst / winter een extra set wielen aanschaffen voor zoiets als een Supra. Vervolgens de originele wielen met goede zomerbanden uitrusten voor maximaal rijplezier.
Ja dankje, het zal waarschijnlijk een combinatie zijn van verschillende type banden en banden die sowieso qua wegligging inleveren op wat er standaard op ligt. Je hebt gelijk, het waren geen Pro Sport+ maar Pilot Sport+ als ik mij niet vergis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Marchel schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

Ja dankje, het zal waarschijnlijk een combinatie zijn van verschillende type banden en banden die sowieso qua wegligging inleveren op wat er standaard op ligt. Je hebt gelijk, het waren geen Pro Sport+ maar Pilot Sport+ als ik mij niet vergis :)
All seasons en zeker een b-merk hebben zwakkere wangen idd. Zou volgende keer een beter merk kiezen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@banaliteit
Ik weet niet waarom je dit precies vraagt. Zoveel verschil zit er volgens mij niet in.
Behalve het media scherm idd.

@RayNbow @Videopac
In de 2019-2023 modellen zit nog het "oude" Touch2&Go mediasysteem.

https://toyotahybrideforu...ile.php?id=7901&mode=view

In de facelift modellen zit het nieuwe Smart Connect Mediasysteem.

https://toyotahybrideforu...le.php?id=11375&mode=view

Persoonlijk vind ik het nieuwe systeem (in onze Corolla Cross) veel better, maar er zitten zeker nog kinderziektes in.
Maar als je Android Auto of Apple Carplay wil gaan gebruiken, kan dat gewoon op beide systemen.
Op de Touch2&go moet dan wel de zgn Retrofit update uitgevoerd worden.

Ik zou dus niet alleen vanwege het media systeem voor het facelift model gaan :)

[ Voor 18% gewijzigd door Thasaidon op 01-10-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

EWK schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:35:
[...]

All seasons en zeker een b-merk hebben zwakkere wangen idd. Zou volgende keer een beter merk kiezen.
Ik dacht met Vredestein een A-merk te kopen, omdat het bij vele webshops het als premium merk is weergeven, maar dat blijkt dus toch anders :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:07
Marchel schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

Ik dacht met Vredestein een A-merk te kopen, omdat het bij vele webshops het als premium merk is weergeven, maar dat blijkt dus toch anders :|
Vredestijn is niet the bottom of the barrel, maar het is zeker geen A+/premium kwaliteit.
Ik dacht dat dat toch wel algemeen bekend was inmiddels.

Dat Vredestijn bepaalde garageketens sponsort en het daardoor lijkt alsof het premium is, is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

KnoxNL schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:38:
[...]

Vredestijn is niet the bottom of the barrel, maar het is zeker geen A+/premium kwaliteit.
Ik dacht dat dat toch wel algemeen bekend was inmiddels.

Dat Vredestijn bepaalde garageketens sponsort en het daardoor lijkt alsof het premium is, is een ander verhaal.
Ik ben in ieder geval weer wat wijzer geworden: eerst hier even vragen wat jullie ervaringen zijn :) -> ik heb nog nooit eerder banden hoeven kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Thasaidon schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:21:
@banaliteit
Ik weet niet waarom je dit precies vraagt. Zoveel verschil zit er volgens mij niet in.
Behalve het media scherm idd.

@RayNbow @Videopac

Persoonlijk vind ik het nieuwe systeem (in onze Corolla Cross) veel better, maar er zitten zeker nog kinderziektes in.
Maar als je Android Auto of Apple Carplay wil gaan gebruiken, kan dat gewoon op beide systemen.

Ik zou dus niet alleen vanwege het media systeem voor het facelift model gaan :)
Ik wil graag het facelift (2024) model vanwege de verbeterde zelfrijdende lane support. Ik had begreoen dat de nieuwe modellen met safety assist 3.0 zijn uirgerust.

Je hoeft op snelweg dan als goed is alleen hand aan stuur te houden. Afstand houden, bijsturen en snelheid regelen doet de auto zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:51
banaliteit schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:24:
[...]

Ik wil graag het facelift (2024) model vanwege de verbeterde zelfrijdende lane support. Ik had begreoen dat de nieuwe modellen met safety assist 3.0 zijn uirgerust.

Je hoeft op snelweg dan als goed is alleen hand aan stuur te houden. Afstand houden, bijsturen en snelheid regelen doet de auto zelf.
Mja, mijn ervaring is dat je niet blind moet gaan op die systemen. Vanmorgen in de regen ‘zag’ de ACC de donkere auto voor mij niet en remde dus ook niet toen het moest (2024 C-HR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
@banaliteit
@RayNbow @Videopac

Het Smart Connect Systeem is vanaf 2022 geleverd en kan dus ook in pre-facelift modellen zitten. Het gaat dan om een scherm met een enkele knop linksonder.
[...]

Het systeem zal bij de facelift zeker verbeterd zijn maar bovenstaande geldt ook voor het pre-facelift model en werkt wat mij betreft afdoende.

Op snelheid werkt het bijsturen niet feilloos wanneer er een flinke bocht in de weg zit of strepen iets minder goed zichtbaar zijn, maar in de file kan ik zonder mijn handen te gebruiken met het verkeer mee. Ik hoef dan enkel als het systeem aangeeft dat het stuur vast gehouden dient te worden even met mijn knie het stuur aan te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
@banaliteit
Niet per definitie, mijn oktober 2020 Corolla had fabriek af Andorid Auto/Carplay, het model ervoor heeft wel de upgrade nodig.

De Corolla is inmiddels opgehaald en ik mis hem wel een beetje, voornamelijk omdat ik nu in een Dactia Jogger rijd. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

vassago schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:11:
[...]
Niet per definitie, mijn oktober 2020 Corolla had fabriek af Andorid Auto/Carplay, het model ervoor heeft wel de upgrade nodig.
Klopt, want na 2019 is die upgrade er in de fabriek al opgezet. :)
Bij onze 2019 moest de dealer dat nog doen.
[...]

Helder, maar ook op de pre-facelift modellen zitten deze systemen ook en werkte voor mij iig prima op onze Corolla TS 2019.
En wat @kwiebus ook al aangaf, bij een (flinke) bocht moet je toch echt zelf sturen, ook bij het nieuwe systeem.

Daarnaast blijven het hulpsystemen die zeker niet 100% goed werken. Daar heeft niet alleen @Eddye ervaring mee ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

NiGeLaToR schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:45:

@NiGeLaToR @MooDyBLueS

Voor jullie informatie, aankomende vrijdag gaat er een Pilot Sport 5 set op. De Vredestein band (all-season) die ik voor mijn achterbanden heb gekocht, is niet meer te bestellen in de maat die ik voor nodig heb. Uit productie genomen. Vanmorgen met Vredestein gebeld, medewerker zei letterlijk dat ik peg had en zij geen verantwoordelijkheid nemen over het feit dat ze mij niet kunnen helpen met geschikte banden.

Ik zit nu dus met een set achterbanden waarvan de maten die ik voor mijn banden voor nodig heb niet meer te krijgen zijn, daarbij hebben ze ook geen alternatieve all-season banden. Daarom maar besloten ze te vervangen, verkoop ze wel weer via Marktplaats o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:05
Thasaidon schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

Klopt, want na 2019 is die upgrade er in de fabriek al opgezet. :)
Bij onze 2019 moest de dealer dat nog doen.

[...]

Helder, maar ook op de pre-facelift modellen zitten deze systemen ook en werkte voor mij iig prima op onze Corolla TS 2019.
En wat @kwiebus ook al aangaf, bij een (flinke) bocht moet je toch echt zelf sturen, ook bij het nieuwe systeem.

Daarnaast blijven het hulpsystemen die zeker niet 100% goed werken. Daar heeft niet alleen @Eddye ervaring mee ;)
De systemen zijn prima, maar niet feilloos nee. Ik heb geen ervaring met het 3.0 systeem, maar onze 2019 Corolla gaat daar af en toe nog wel de boot mee in. Niet vaak, maar genoeg om er niet blindelings op te vertrouwen. De 3.0 zal naar verwachting iets beter zijn, maar wereldschokkende verbeteringen verwacht ik niet en daar zou ik dus ook niet blindelings op vertrouwen.

Overigens hier al eerder genoemd, maar het feit dat het multimediascherm in de 2019 voorzien is van fysieke knoppen vind ik een groot voordeel. Die gebruik ik ongemerkt veel vaker dan je zou denken.

En ik vind de LED dagrijverlichting van de Pre-facelift mooier (en stoerder) dan de facelift, maar dat is ook subjectief :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Denman schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

De systemen zijn prima, maar niet feilloos nee. Ik heb geen ervaring met het 3.0 systeem, maar onze 2019 Corolla gaat daar af en toe nog wel de boot mee in.

En ik vind de LED dagrijverlichting van de Pre-facelift mooier (en stoerder) dan de facelift, maar dat is ook subjectief :P
Die led dagverlichting ben ik het helemaal met je eens.Onze executive uitvoering had deze ook.

@banaliteit
Voor wbt de verbetering in de nieuwe Safety Sence systemen.
Wat ik begreep is dat de nieuwe versie een betere camera heeft gekregen met een grotere kijkhoek.
Ook de radar is vernieuwd en heeft nu een verder en breder bereik.

En dan zijn er de software matige verbeteringen...
je kunt de DRCC (Dynamic Radar Cruise Control) afstand nu instellen op meerdere afstanden.
De oude had 4 standen geloof ik, de nieuwe heeft er 5 (even uit mijn hoofd).
Hierdoor reageert het systeem wat minder fel op het ineens "in beeld" krijgen van een voorganger.

Ook het LTA (Lane Trace Assist) systeem wat (als DRCC ingeschakeld is) de auto recht binnen de lijntjes houd is nu wat minder schokkerig en houd de auto wat beter tussen de lijnen.

Al met al dus wat kleinere verbeteringen, waardoor het wat soepeler aan voelt.
Maar zoals ik al zei, niks mis met deze systemen in de pre-facelift modellen.

Het enige waar je nog rekening mee moet houden met nieuwere auto's zijn de systemen welke vanuit de EU verplicht zijn.

Zo staat op mijn 2022 Corolla Cross nu LDA (Lane Departure Alert) standaard aan.
Dit systeem word actief boven de 50km/h en waarschuwt als je over de lijn van de rijbaan dreigt te gaan, maar grijpt ook in door tegen te sturen als je daadwerkelijk over de lijn gaat.
Op de snelweg niet erg, maar op onze NL binnenwegen met fietsstroken is dit heel irritant als je over de lijn moet voor een tegenligger. De auto stuurt je in eerste instantie namelijk terug naar het midden van de rijbaan.
Ook bij meerdere lijnen op de weg bij bv wegwerkzaamheden of spitsstroken wil het nog wel eens niet goed gaan.
Ik kan dit wel uit zetten, maar iedere keer als je de auto start, staat het weer aan.

Dat geldt ook voor bv het RSA (RoadSign Assist) systeem wat verkeersborden leest.
In onze 2019 Corolla TS herkende deze bv snelheidsborden en liet de geldende snelheid op het dashboard zien, maar meer niet.
Op onze 2022 Corolla Cross leest de auto niet alleen de snelheidsborden, maar begint ook irritant te piepen als je harder rijd dan de aangegeven snelheid. Maar gelukkig kan ik dit waarschuwen permanent uitschakelen.
Echter hoorde ik van anderen dat dit (permanent) uitschakelen op de 2024 modellen van de Corolla Cross dus al niet meer kan.
Als de auto dus een verkeerd bord leest (bv zo'n leuke snelheidssticker met 80 achter op een vrachtwagen), begint je auto dus te piepen dat je te hard rijdt, terwijl je je gewoon aan de max 100 houdt op de snelweg.

https://www.bnnvara.nl/ka...ept-als-jij-te-hard-rijdt

Kortom, nieuwer is zeker niet altijd beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 02-10-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Thasaidon schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Die led dagverlichting ben ik het helemaal met je eens.Onze executive uitvoering had deze ook.

@banaliteit
...
Echter hoorde ik van anderen dat dit (permanent) uitschakelen op de 2024 modellen van de Corolla Cross dus al niet meer kan.
Als de auto dus een verkeerd bord leest (bv zo'n leuke snelheidssticker met 80 achter op een vrachtwagen), begint je auto dus te piepen dat je te hard rijdt, terwijl je je gewoon aan de max 100 houdt op de snelweg.

https://www.bnnvara.nl/ka...ept-als-jij-te-hard-rijdt

Kortom, nieuwer is zeker niet altijd beter.
Dit lijkt me wel een heel vervelend probleem. Vooral als het systeem niet feilloos werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Laatst online: 13:53
Hé, een Toyota-topic. Wat handig :)
Ik heb zelf een Auris Touring Sports Hybrid, waarmee ik nog wel eens lange lading vervoer: met de kofferbak open dus. Maar dat betekent dus de hele weg met een alarmpiep rijden (dat de kofferbak open is...). Is daar nou geen knop of optie voor om dat uit te zetten?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@MisterMailman
Ik heb daar op de Auris nooit een knopje voor kunnen vinden. Daarom heb ik toen een speciale spanband gekocht welke je in het slot van de klep duwt. Het slot gaat dan dicht en de auto denkt dat de klep vergrendeld is.

Dat was een spanband zoals deze:
https://www.bol.com/nl/nl...terklep/9200000048967254/

Dit werkte echter niet meer bij onze Corolla met elektrische achterklep, omdat je bij het aantrekken van de spanband de klep handmatig naar beneden trekt en de motor dat niet leuk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddye
Die auto van mij piept overal om. Als je (volgens de auto) te hard rijdt, als je niet recht voor je uit kijkt, als niet binnen de lijntjes rijdt, als je staat te wachten bij het stoplicht om af te slaan op een weg met meerdere rijstroken en er staat een auto naast je,
In plaats van dat het veiligheid oplevert, levert het alleen irritatie en afleiding op. Zeker op plaatsen waar je niet bekend bent.
Het haalt iig bij mij veel rijplezier weg.
Het is overigens geen rant op Toyota, alle nieuwe auto hebben die systemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Eddye schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:49:
Die auto van mij piept overal om. Als je (volgens de auto) te hard rijdt, als je niet recht voor je uit kijkt, als niet binnen de lijntjes rijdt, als je staat te wachten bij het stoplicht om af te slaan op een weg met meerdere rijstroken en er staat een auto naast je,
In plaats van dat het veiligheid oplevert, levert het alleen irritatie en afleiding op. Zeker op plaatsen waar je niet bekend bent.
Ik begrijp wat je bedoelt. Mijn Toyota heeft dit ook, net als mijn andere auto's (volgens mij wettelijk verplicht bij nieuwe auto's). Persoonlijk ben ik er echter erg blij mee. Ik zit veel op de weg en kan het waarderen dat, wanneer ik niet scherp ben, mijn auto me hierop attendeert. Het zegt misschien ook iets over de manier waarop je de weg gebruikt als je veel piepjes ervaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Eddye schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:49:
Of als de hond op de achterbank zit (vast aan zn tuigje), piepen dat ie geen gordel om heeft (Prius 3). Ja.. dat weten we. En de hond ook piepen, want hij vindt autorijden helemaal niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
noes schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:29:
[...]

Of als de hond op de achterbank zit (vast aan zn tuigje), piepen dat ie geen gordel om heeft (Prius 3). Ja.. dat weten we. En de hond ook piepen, want hij vindt autorijden helemaal niet leuk.
Lijkt mijn hond wel.... :)
Marchel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:54:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt. Mijn Toyota heeft dit ook, net als mijn andere auto's (volgens mij wettelijk verplicht bij nieuwe auto's). Persoonlijk ben ik er echter erg blij mee. Ik zit veel op de weg en kan het waarderen dat, wanneer ik niet scherp ben, mijn auto me hierop attendeert. Het zegt misschien ook iets over de manier waarop je de weg gebruikt als je veel piepjes ervaart ;)
Ik zeg niet dat het nutteloos is, alleen irritant en vaak onnodig. Ik vind mezelf nou niet echt bijzonder, en toch is het me gelukt om decenia in meerdere landen veilig te rijden zonder deze maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
noes schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:29:
[...]

Wat is dan de oplossing in dit scenario? Anders blijf de auto maar door piepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
banaliteit schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

De gordel eerst vastdoen, dan de hond op de bank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Laatst online: 13:53
[...]

De gordel er in klikken? Gewoon strak over de rugleuning.
Thasaidon schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:48:
@MisterMailman
Ik heb daar op de Auris nooit een knopje voor kunnen vinden. Daarom heb ik toen een speciale spanband gekocht welke je in het slot van de klep duwt. Het slot gaat dan dicht en de auto denkt dat de klep vergrendeld is.
Jammer, maar ik vermoedde het al. Toch maar eens op zoek naar zo'n ding dan...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
[...]

Ik heb de autogordels achter vast, maar die komen wel eens los doordat de hond erop staat. Stoppen en opnieuw vastmaken. Volgens kan je ook dat niet uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

MisterMailman schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

De gordel er in klikken? Gewoon strak over de rugleuning.

[...]
Dat ja. En daarna pas de hoes over de achterbank. Maar de gespen van de gordel prikken wel omhoog. We hebben een grote hond die, als hij eenmaal gaat liggen, daar dus bovenop ligt.

Overigens hebben we gemerkt dat het piepen na een korte tijd intensiveert en na 5 minuten ofzo stopt. Het display in dash gaf nog altijd aan dat er iemand zat zonder gordel.

We hebben ook eens een kast vervoert in deze auto, de staanders waren dusdanig lang dat ze een klein beetje tegen de kofferklep aandrukten van binnen. De klep zat goed dicht en ging niet zomaar open, maar de Prius was wel de hele reis (half uur) aan het piepen. En niet te cancellen inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
Het piepje van het niet omhebben van de gordel achterin kan je uitzetten met een ODBC2 dongel, lampje blijft dan wel branden op het dashboard.
Dat was ook zo'n beetje het enige nuttige wat Carista aan kon passen op mijn Crolla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Marchel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:54:
[...]
Het zegt misschien ook iets over de manier waarop je de weg gebruikt als je veel piepjes ervaart ;)
Ik ben het met je eens dat hulpsystemen goed zijn. Maar dan moeten ze wel goed werken en dat is helaas niet altijd het geval.

Zoals ik al aan gaf, ziet het RSA systeem soms ook de 80 (of) andere stickers op vrachtwagens/bussen als verkeersbord.
Dat geld ook voor de borden (70 en 50) bij bv een afrit naast de snelweg terwijl je zelf gewoon op de snelweg rijdt.
En zolang het systeem geen nieuw bord ziet, vind de auto dat dit dus de geldende snelheid is en zal blijven waarschuwen.
Hier in het dorp heeft de gemeente bv een verkeersbord verkeerd geplaatst (links van de weg ipv rechts), waardoor onze auto daar altijd de verkeerde max snelheid aan geeft (30 ipv 50).

Afbeeldingslocatie: https://toyotahybrideforum.nl/download/file.php?id=11252

De 30 geldt dus voor de ventweg, terwijl de weg aan de linker kant gewoon 50 is.

Ik kan me dus heel goed voorstellen dat mensen dat irritant vinden, want dat vond ik in het begin ook.
Gelukkig kan ik dus nog wel het geluid uit zetten bij dit systeem, maar in de modellen vanaf 2024 kan dit dus niet meer.
En nee, ik ben niet iemand die standaard te hard rijd. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 02-10-2024 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Thasaidon schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:41:
[...]

Ik ben het met je eens dat hulpsystemen goed zijn. Maar dan moeten ze wel goed werken en dat is helaas niet altijd het geval.

Zoals ik al aan gaf, ziet het RSA systeem soms ook de 80 (of) andere stickers op vrachtwagens/bussen als verkeersbord.
Dat geld ook voor de borden (70 en 50) bij bv een afrit.
En zolang het systeem geen nieuw bord ziet, vind de auto dat dit dus de geldende snelheid is en zal blijven waarschuwen.
Hier in het dorp heeft de gemeente bv een verkeersbord verkeerd geplaatst waardoor onze auto daar altijd de verkeerde max snelheid aan geeft (30 ipv 50).

[Afbeelding]

De 30 geldt dus voor de ventweg, terwijl de weg aan de linker kant gewoon 50 is.

Ik kan me dus heel goed voorstellen dat mensen dat irritant vinden, want dat vond ik in het begin ook.
Gelukkig kan ik dus nog het geluid uit zetten.
En nee, ik ben niet iemand die standaard te hard rijd.
Ik begrijp je punt. Ik heb een vergelijkbare ervaring nog niet gehad, maar dat kan ook aan mij liggen ;-)

Pagina: 1 ... 154 ... 166 Laatste