El-Pinjo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:23:
Durf te vragen......zijn er hier mensen met ervaringen met Hankook banden? Het zou gaan om een Yaris uit 2021 en een Corolla Cross uit 2022.
Tips en suggesties zijn welkom. De dealer heeft alleen Yokohama in zijn aanbod en die zijn ruim 850 voor de Corolla Cross (per set, inclusief alles) en 810 voor de Yaris (!)
De Hankooks zijn ongeveer 500 per set. Enorm verschil dus, maar hoe zit het met de kwaliteit?
Rij met beide autos ongeveer 70k per jaar (beide autos samen)
Ja, ervaring met Hankook alleen niet onder een Toyota maar onder een Kia en een Hyundai. De Kia is onze huidige auto, de Hyundai is net de deur uit. Mijn mening: ik geef nog liever €500 aan een zwerver dan aan Hankook banden. Ze komen vaak redelijk tot goed uit tests, maar ik begrijp dat niet. Vaag stuurgevoel, trillingsgevoelig, ze slijten alsof je er jonge kaas onder hebt liggen, etc.
Onder onze Kia zaten ze ook, sinds we daar Michelin Primacy 4 onder hebben laten leggen rijdt de auto zoveel stabieler rechtuit, minder bandengeluid, strakker met insturen én lijkt hij ook ietwat zuiniger.
Ja, prijzen zijn niet mals van merken als Michelin, Pirelli, Bridgestone en blijkbaar ook Yokohama (geen ervaring mee helaas), maar goede banden zijn zo belangrijk. Is het niet voor het rijgedrag dan wel voor de veiligheid.
En eerlijk is eerlijk: ik zweer al sinds onze Prius II bij Michelins, meestal Primacy maar onder onze Lexus kon het qua maat toen alleen Pilot Sport worden, ook heel goed. Voor je beeldvorming: onze Kia e-Soul van dik 1700kg (EV) werd op Hankooks geleverd en die waren na 28.000 km voor volledig versleten, achter volgde bij 36.000 km. Inmiddels zit er sinds die km-standen dus Michelin Primacy 4 onder en staat de teller nu 76.445 km. Voor gaan ze dus al ruim 48.000 km mee, achter iets minder lang. Voor zitten ze op ±3,5mm, achter op±4,5mm, toevallig 2 weken terug nog even opgemeten. Die kunnen dus nog wel even mee.
En ja, deze waren alles bij elkaar ook iets over de €850 voor 4 (in 2 delen gekocht dus), incl. uitlijnen en balanceren, maar de meerprijs heeft zich nu al bewezen zelfs als je puur naar slijtage kijkt en hoe lang ze dus meegaan tov de Hankooks die Kia af-fabriek leverde. Onze Prius II heeft 90.000 km op Michelin Primacy's gedaan, maar daar reed ik ook wel lekker rustig mee en zeer veel snelweg km's, dat helpt ook.
Nu ga ik niet zeggen dat Michelin de enige goede is, ik heb ook met 2 auto's goede ervaringen met de Bridgestone Potenza's waar ze op stonden, sleten wel ietsjes harder maar alsnog goede banden. Maar ook onze Hyundai met Hankooks was niet trilvrij te krijgen, drama dingen zijn dat.
Natuurlijk n=1 hierin, dus staar je ook niet blind op puur mijn ervaring, maar toch. Mijn persoonlijke top 3 is: Michelin, Bridgestone, Pirelli en ik zie ook geen reden om voor iets anders te kiezen zolang deze merken mij bevallen, ook al is Pirelli alweer lang geleden.
[
Voor 6% gewijzigd door
MooDyBLueS op 18-10-2024 22:17
]