Is er misschien een Tweaker met input hierop?Hazewindhond009 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:53:
Hallo, vraagje van een kennis met een Auris (2015) met afneembare trekhaak, vorig jaar aangeschaft bij de Toyota dealer met afleverbeurt a 600 euro: ben je bij Toyota qua onderhoud echt gebonden aan de onderhoudspakketten budget/standaard/compleet, waarbij standaard (nodig als je pechhulp wil behouden van Toyota) al 290 euro kost, zonder dat er iets is vervangen? Dus eigenlijk een omgekeerde situatie van het laten doen van een beurt bij een garage en dan hoor je wel wat er vervangen moet worden en wat het kost, nog los van de vrij hoge prijs van 290 euro?
Hij kijkt in eerste instantie naar onderhoud bij de Toyota-dealer i.v.m. behoud garantie.
Deze vraag is eigenlijk minder suggestief bedoeld dan hij wellicht kan overkomen, mijn kennis is juist op zoek naar duiding van de situatie om deze beter te begrijpen.
En daarnaast zijn eventuele tips voor hem natuurlijk zeer welkom!
Ligt eraan wat je belangrijk vindt en wat het kost denk ik.
Zo lang je die garantie behoudt heb je bijvoorbeeld ook pechhulp in de EU inbegrepen. Die moet je anders los aanschaffen. En bij een garantieclaim kan het flink schelen.
Een niet-dealer is wel goedkoper maar de verschillen zijn naar mijn indruk wel kleiner geworden.
Ik ben aan het kijken naar zo'n Toyota approved occasion en ben er ook nog niet uit waar ik dan het onderhoud laat doen. Mijn eigen garage is erg fijn, maar dat garantie/pechhulp pakket maakt het een lastige afweging. Ook wel flauw van Toyota dat ze de HV-garantie koppelen aan onderhoud bij hun. De wijze van onderhoud heeft geen invloed op de levensduur van die accu.
Zo lang je die garantie behoudt heb je bijvoorbeeld ook pechhulp in de EU inbegrepen. Die moet je anders los aanschaffen. En bij een garantieclaim kan het flink schelen.
Een niet-dealer is wel goedkoper maar de verschillen zijn naar mijn indruk wel kleiner geworden.
Ik ben aan het kijken naar zo'n Toyota approved occasion en ben er ook nog niet uit waar ik dan het onderhoud laat doen. Mijn eigen garage is erg fijn, maar dat garantie/pechhulp pakket maakt het een lastige afweging. Ook wel flauw van Toyota dat ze de HV-garantie koppelen aan onderhoud bij hun. De wijze van onderhoud heeft geen invloed op de levensduur van die accu.
Je kan ook voor de budget beurt en dan kan je zelf kiezen of je pechhulp, hybride check etc toevoegt. Sowieso scheelt het dan, omdat er een paar basic checks (die toch vaak al bij de APK check zitten) niet worden uitgevoerd. Denk aan gordel check, bandenspanning.Hazewindhond009 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:12:
[...]
Is er misschien een Tweaker met input hierop?
In feite koop je dan pechhulp los, en dan kan je kiezen of je dat bij hen of de ANWB doet bijvoorbeeld.
De garantie is overigens tot de auto 10 jaar oud is, of 200k heeft gereden. Met een auto uit 2015 komt de 10 jaar al bijna in zicht en 200k mogelijk ook al (ik heb vorige week mijn Auris TS uit 2015 naar de 200k gereden).
https://www.toyota.nl/toyota-rijders/garantie/10jaargarantie
https://www.toyota.nl/toyota-rijders/garantie/10jaargarantie
De 200k is nog niet in zicht begreep ik. 10 jaar is de auto dus nog niet. Hoe laten jullie dat wegen; het element 9 jaar oud/beurten zo blijven doen totdat je daadwerkelijk maximaal 10 jaar de garantie hebt?
Beste tweakers.
Ik zoek voor een gezins een zuinige auto met veel ruimte ook voor achterin.
Maar ons budget is niet veel.
Max 5.000 euro.
Dus ik zat rond te kijken en kwam op de toyota prius uit van rond bouwjaar 2006.
Maar mijn vraag is zijn dit nog autos die je prima kan kopen?
Ik zoek voor een gezins een zuinige auto met veel ruimte ook voor achterin.
Maar ons budget is niet veel.
Max 5.000 euro.
Dus ik zat rond te kijken en kwam op de toyota prius uit van rond bouwjaar 2006.
Maar mijn vraag is zijn dit nog autos die je prima kan kopen?
Technisch gezien kunnen de meeste daarvan nog prima mee.
Een nadeel van die generatie Prius is de kans op katalysatordiefstal. Dat geintje kost zo 1000-2000 euro, en eenmaal gestolen dan komen ze ook nog wel terug voor je nieuwe katalysator.
Dat is waarom ik kort na de diefstal van mijn katalysator toch maar mijn Prius heb ingeruild. Ik sliep niet meer rustig.
De mijne is met 340.000 km en 16 jaar voor de export gegaan. Met een nieuwe katalysator en een gereviseerd accupakket. Mogelijk moet dat accupakket nog eens geruild worden maar verder kon die auto nog jaren mee.
Een nadeel van die generatie Prius is de kans op katalysatordiefstal. Dat geintje kost zo 1000-2000 euro, en eenmaal gestolen dan komen ze ook nog wel terug voor je nieuwe katalysator.
Dat is waarom ik kort na de diefstal van mijn katalysator toch maar mijn Prius heb ingeruild. Ik sliep niet meer rustig.
De mijne is met 340.000 km en 16 jaar voor de export gegaan. Met een nieuwe katalysator en een gereviseerd accupakket. Mogelijk moet dat accupakket nog eens geruild worden maar verder kon die auto nog jaren mee.
Vorige week op vakantie naar Frankrijk. Auto vol geladen met vrouw, kinderen en koffers.Josk79 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:43:
[...]
Mijn Auris (facelift) uit 2013 heeft ook de originele accu nog. Ik ben in coronatijd 2x met een lege accu komen te staan en pechhulp heeft me toen weer aan de praat gekregen.
Na de 2e keer heb ik actie ondernomen. Ze hebben de accu doorgemeten en die zou nog goed zijn. Er was vermoedelijk sluipverbruik (ik verdenk mijn Ali Express Android Radio).
Ik heb uit voorzorg een lichte draadloze VERTREX VT-23 jumpstarter gekocht. Sindsdien heeft die mij in ruim een jaar tijd 3x uit de brand geholpen waarvan één keer op Schiphol P3. Dit zonder dat deze tussendoor nog eens opgeladen hoefde te worden, top ding! Ligt altijd in mijn auto.
Ik heb laatst na een Google actie de standby stand van mijn autoradio uitgeschakeld, ik hoop dat de issues nu over zijn…
Ik heb nog nooit een melding op het dashboard gehad dat de accu slecht is. Op de headunit/radio ook niet, maar die is dus niet origineel. Auto had altijd wel 2 a 3 weken stilgestaan bij een lege accu.
En ja hoor. De auto start niet meer. 12 volt accu leeg. Alles en iedereen weer uitgeladen. Koffers via de achterdeur er uit omdat de achterklep niet meer open ging (elektronisch).
Rondje bellen naar de plaatselijke autodealers. Ze raden allemaal een "standaard" 12 volt accu aan. Die werkt niet op mijn Auris hybride. Uiteindelijk maar langs de Toyota dealer gegaan met de auto van m'n vader. Daar een nieuwe accu a 230 euro gehaald en in de kofferbak er in gezet. Bleek wel een plas water onder de accu te liggen. Er lekt vocht door de achterlicht units. Dit is volgens mij niet door oorzaak van de kapotte accu geweest. Na 8 jaar zijn 12 volt accu's doorgaans op.
Ik heb een paar maanden het plan gehad om de accu preventief te vervangen, maar toch beslist om het niet te doen.
Uiteindelijk voor gestraft. Daarom hierbij het advies: ik raad iedereen aan om na 8 jaar preventief de accu te vervangen om extra kosten te voorkomen.
@Chris499
Jammer van zo'n start van je vakantie.
De gemiddelde levensduur van een 12v accu is zo'n 5 a 6 jaar.
Dus je zou vanaf 6 jaar de accu (bv door de dealer) kunnen laten doormeten.
Dan kun je adhv de meting bepalen of je een nieuwe nodig hebt of niet, of aan een nieuwe moet gaan denken.
Dan kun je adhv de meting bepalen of je een nieuwe nodig hebt of niet, of aan een nieuwe moet gaan denken.
[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 07-05-2024 18:06 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Je kan pech of mazzel hebben. Vooral bij motoren krijgen de accus vaak op hun falie, maar in mijn vorige motor ging die pas na 10 jaar stuk. Maar na 3 jaar kan ook, heb ik bij een andere motor gemerkt.Thasaidon schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:05:
@Chris499
Doormeten is niet zo'n accurate indicator helaas, is natuurlijk maar een momentopname. Soms heb je mazzel dat het geleidelijk gaat, auto/motor start wat moeilijker enz. Soms is ie ineens stuk.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Waarom kan een gewone accu niet? In mijn dealer gekochte auris zit ook een standaard accu, die ook word aangeraden door alle online accu zaken. Hier lees ik ook weleens mensen die een normale accu er in hebben zitten, maar ook mensen die een anders soort accu er in doen.Chris499 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:25:
[...]
Vorige week op vakantie naar Frankrijk. Auto vol geladen met vrouw, kinderen en koffers.
En ja hoor. De auto start niet meer. 12 volt accu leeg. Alles en iedereen weer uitgeladen. Koffers via de achterdeur er uit omdat de achterklep niet meer open ging (elektronisch).
Rondje bellen naar de plaatselijke autodealers. Ze raden allemaal een "standaard" 12 volt accu aan. Die werkt niet op mijn Auris hybride. Uiteindelijk maar langs de Toyota dealer gegaan met de auto van m'n vader. Daar een nieuwe accu a 230 euro gehaald en in de kofferbak er in gezet. Bleek wel een plas water onder de accu te liggen. Er lekt vocht door de achterlicht units. Dit is volgens mij niet door oorzaak van de kapotte accu geweest. Na 8 jaar zijn 12 volt accu's doorgaans op.
Ik heb een paar maanden het plan gehad om de accu preventief te vervangen, maar toch beslist om het niet te doen.
Uiteindelijk voor gestraft. Daarom hierbij het advies: ik raad iedereen aan om na 8 jaar preventief de accu te vervangen om extra kosten te voorkomen.
Iedere (goede) AGM accu die start/stop aankan zal prima werken.reiniero schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:37:
[...]
Waarom kan een gewone accu niet? In mijn dealer gekochte auris zit ook een standaard accu, die ook word aangeraden door alle online accu zaken. Hier lees ik ook weleens mensen die een normale accu er in hebben zitten, maar ook mensen die een anders soort accu er in doen.
Let wel op de accupolen, die zijn een stuk dunner dan bij een normale startaccu. En plus- & minpool zitten andersom.
Bij mijn Auris TS 2015 (met volgens mij ook nog de originele accu) ligt er een S34B20R in.
Bij mijn Auris TS 2015 (met volgens mij ook nog de originele accu) ligt er een S34B20R in.
Dat is natuurlijk het beste ja, maar toch worden er normale accu's gebruikt. En waarom een start stop accu? Het starten van de moter doet de hybride accu dus heeft de 12v accu weinig mee te maken.noes schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:19:
[...]
Iedere (goede) AGM accu die start/stop aankan zal prima werken.
Hmm dat wist ik eigenlijk niet. Ik ging er vanuit dat dit ook door de 12v accu gedaan werd. Zodoende dus ook een start/stop agm accu in de Prius (2010) van gezet (huismerk van Accudeal) en die doet het een paar jaar later nog prima.reiniero schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:29:
[...]
Dat is natuurlijk het beste ja, maar toch worden er normale accu's gebruikt. En waarom een start stop accu? Het starten van de moter doet de hybride accu dus heeft de 12v accu weinig mee te maken.
Kosten: 65 euro (uit mn hoofd) en een klein uurtje bezig (accu zit op onhandige plek in de kofferbak) vs 280 euro (oid, weet niet meer uit mn hoofd) bij de dealer. Nog ietsje hoger CCA en Ah ook, maar in hoeverre dat een optimistischer vs realistischer meting is weet ik niet.
Dat is gewoon afhankelijk van het type accu behuizing. Zijn verschillende standaarden over pool grootte, positie en bevestigingsmanier van de accu zelf.ThinkPad schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:25:
Let wel op de accupolen, die zijn een stuk dunner dan bij een normale startaccu. En plus- & minpool zitten andersom.
Ik heb er onlangs zelf een nieuwe AGM ingezet, wel onderzocht of een goedkopere loodaccu zou kunnen, maar daar niet voor gegaan.
Hopelijk gaat deze weer een jaar of 9 mee.
Oud-Zutphenees hier.vangoghnl schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:07:
[...]
Haha dat is wel toevallig. Wel goede ervaringen met steverink? Wat banden betreft dan.
Zal volgende keer ook eens bij houtwal informeren. Net kleine beurt gehad rond de €380 vond ik redelijk aan de prijs.
Kwam jarenlang regelmatig (en nu nog steeds incidenteel) bij Steven Nijenhuis op de Mars. Kan hem warm aanbevelen. Realistische prijzen en je hebt het idee dat je auto ook echt in goede handen is.
Wagenmaker in Zutphen is OK, die in Deventer kom ik niet meer nadat mijn huidige auto extreem slordig is afgeleverd en afspraken keer op keer niet nagekomen werden.
Heb je geen lokale automaterialenzaak? Dat gaat altijd op kenteken "hier heeft u uw accu".Chris499 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:25:
[...]
Rondje bellen naar de plaatselijke autodealers. Ze raden allemaal een "standaard" 12 volt accu aan.
Signatures zijn voor boomers.
Ik ben onlangs juist voor een normale loodaccu gegaan (Yaris) omdat ik geen doorslaggevende argumenten voor een AGM kon vinden/bedenken. De oude was ook zo'n 9 a 10 jaar meegegaan.RudolfR schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 06:54:
Ik heb er onlangs zelf een nieuwe AGM ingezet, wel onderzocht of een goedkopere loodaccu zou kunnen, maar daar niet voor gegaan.
Wel een keer ergens gelezen dat ze onder de motorkap meestal gewone loodaccu plaatsen en onder de achterbank of in de kofferbak een AGM. Minder kans op lekkages van accuzuur in de auto in geval van een aanrijding.
Heb je een typenummer van de accu die je erin hebt gezet?RudolfR schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 06:54:
Die kenteken-gerelateerde databases zijn ook niet zaligmakend, wil nog wel eens foute informatie in zitten en omdat er van bijv. de Auris een hybride en niet-hybride (dungezaaid) versie is klopt die info bijv. ook niet altijd.Maasluip schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:40:
[...]
Heb je geen lokale automaterialenzaak? Dat gaat altijd op kenteken "hier heeft u uw accu".
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 08-05-2024 09:36 ]
Daar zou ik inderdaad ook altijd een beetje mee oppassen en extra controleren...ThinkPad schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:36:
[...]
Die kenteken-gerelateerde databases zijn ook niet zaligmakend, wil nog wel eens foute informatie in zitten en omdat er van bijv. de Auris een hybride en niet-hybride (dungezaaid) versie is klopt die info bijv. ook niet altijd.
Met mijn Peugeot 208 heb ik ook altijd een soortgelijk probleem als hierboven beschreven.
Het is een GTI maar een 'By Peugeot Sport' versie. 9 van de 10 systemen geven dan aan een gewone GTI. Zelfs bij de dealer zelf gaat het nog wel eens fout.
Krijg je verkeerde draagarmen, blokken voor 1 pods remmen ipv 4 pods Brembo of kleinere schijven om maar wat te noemen

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Dit is inderdaad de reden.jj85 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:27:
[...]
Wel een keer ergens gelezen dat ze onder de motorkap meestal gewone loodaccu plaatsen en onder de achterbank of in de kofferbak een AGM. Minder kans op lekkages van accuzuur in de auto in geval van een aanrijding.
Met de accu achterin wil je natuurlijk niet dat er accuzuur door de auto geslingerd wordt in het geval van een aanrijding van achter. Zeker niet met kleine kinderen op de achterbank.
Bij de KIA Niro kun je in geval van problemen met de 12V accu die opladen vanuit de hybride-accu. Jammer dat Toyota dat niet heeft.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Dat is zelfs de enige manier hoe het werkt bij de Toyota hybrides. Zodra de auto in ready staat word de 12v accu opgeladen.Videopac schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:57:
Bij de KIA Niro kun je in geval van problemen met de 12V accu die opladen vanuit de hybride-accu. Jammer dat Toyota dat niet heeft.
@W13k3
Vandaag bij steverink geweest.
Hij begon al te huilen toen hij naar de banden keek. Vredestein quatrec 4s de hell op aarde. Hij had erg vaak gezeur met deze banden. Alle 4 niet meer rond waardoor trillingen. Advies om nooit meer vredestein te kopen. Nu ben ik al hiervoor bij een andere zaak geweest en die had ze opnieuw gebalanceerd omdat dit niet goed gedaan was. Waarschijnlijk in die tijd dus niet goed gesleten. Iets waar vredestein extreem gevoelig voor zou zijn.
Advies zomerbanden. Maar dit vind ik niets ik rijdt te vaak nog weleens in Duitsland en haat wisselen van winter en zomerbanden.
Nu een offerte 4 banden
michelin crossclimate 2 inclusief monteren en balanceren €574
Goedkoper alternatief
Hankook kinergy 4s 2 €469
Voor dit geringe prijsverschil denk ik toch aan michelin, iemand ervaringen?
Hij begon al te huilen toen hij naar de banden keek. Vredestein quatrec 4s de hell op aarde. Hij had erg vaak gezeur met deze banden. Alle 4 niet meer rond waardoor trillingen. Advies om nooit meer vredestein te kopen. Nu ben ik al hiervoor bij een andere zaak geweest en die had ze opnieuw gebalanceerd omdat dit niet goed gedaan was. Waarschijnlijk in die tijd dus niet goed gesleten. Iets waar vredestein extreem gevoelig voor zou zijn.
Advies zomerbanden. Maar dit vind ik niets ik rijdt te vaak nog weleens in Duitsland en haat wisselen van winter en zomerbanden.
Nu een offerte 4 banden
Goedkoper alternatief
Toen ik m'n auris kocht eind vorig jaar zaten er michelin crossclimate 2 banden onder. Met zo'n 5-6mm profiel zouden ze nog redelijk moeten zijn. Maar wat een vreselijke banden waren dat. Echt 0 grip en de auto gleed vaak weg, gewoon gevaarlijk. Nu zitten er Goodyear Vector g3 banden onder wat een enorme verbetering is. Hier ben ik wel tevreden over. Al rijden nieuwe banden sowieso anders dan oudere natuurlijk.vangoghnl schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:55:
@W13k3
Nu een offerte 4 banden
Goedkoper alternatief
Ik heb sinds november 2022 ook Goodyear Vector 4 Season gen 3 onder mijn Auris 2013 en dat bevalt uitstekend: stil, rijdt goed en prima grip. Ik heb ze besteld via Pneus online en bij een bandenboer af laten leveren die ze vervolgens gemonteerd heeft.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Goede ervaring met nieuwe Michelin Cross (gen2) climate, duidelijk stiller dan de oude originele Yokohama banden die er op zaten. (Auris TS). Nooit problemen met grip gehad.
Ik heb de CrossClimate v1 onder de Auris TS. Ik ben er matig enthousiast over.
Grip is prima, maar wel meer rijgeluid dan zomerbanden en auto trekt ook naar rechts. Auto is al opnieuw uitgelijnd, maar heeft het niet helemaal opgelost. Uitlijner zegt dat het mogelijk door V-profiel van de banden komt dat hij wat meer naar rechts trekt.
Nu heeft mijn Auris TS er sinds kort 200k op staan, dus wellicht dat het ook slijtage in de ophanging is wat het naar rechts trekken veroorzaakt.
Vriend van mij met ook een Auris TS heeft de CrossClimate v2 en die is er tevreden over.
Banden zoek ik online bij goedkoopste webshop en laat ik bij een lokale bandenzaak monteren.
Grip is prima, maar wel meer rijgeluid dan zomerbanden en auto trekt ook naar rechts. Auto is al opnieuw uitgelijnd, maar heeft het niet helemaal opgelost. Uitlijner zegt dat het mogelijk door V-profiel van de banden komt dat hij wat meer naar rechts trekt.
Nu heeft mijn Auris TS er sinds kort 200k op staan, dus wellicht dat het ook slijtage in de ophanging is wat het naar rechts trekken veroorzaakt.
Vriend van mij met ook een Auris TS heeft de CrossClimate v2 en die is er tevreden over.
Banden zoek ik online bij goedkoopste webshop en laat ik bij een lokale bandenzaak monteren.
[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 09-05-2024 08:44 ]
Toevallig hadden de crossclimates bij mij dat ook. De auto trok sterk naar rechts. Ik heb de banden en velgen (zaten lelijke velgen onder) vervangen en sindsdien rijd hij merkbaar beter en trekt hij niet meer naar rechts. Van ons heeft overigens ook iets meer dan 200k op de teller.ThinkPad schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:42:
Ik heb de CrossClimate v1 onder de Auris TS. Ik ben er matig enthousiast over.
Goed om te horen dat dat het probleem verhelpt! Helaas zit er nog aardig wat profiel op dus ik moet er nog wel even mee door. Wat voor banden heb je er nu onder zitten?
Goodyear Vector 4seasons gen 3. Wereld van verschilThinkPad schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:01:
Goed om te horen dat dat het probleem verhelpt! Helaas zit er nog aardig wat profiel op dus ik moet er nog wel even mee door. Wat voor banden heb je er nu onder zitten?
Hmm nog wat om over na te denken.
Ik lees over de goodyear bij veel mensen dat ze erg veel herrie maken.
@reiniero waren dat gen 1 of gen 2 van crossclimate.
Ik heb er Nokian allweather banden op zitten. Rij ook vaak in Duitsland en te vaak in het voorseizoen dat ik rond het vriespunt naar mijn werk rij en met een heerlijk temperatuurtje weer naar huis.
Prima wegligging, geluid en verbruik. Maar nu dus wel trillen bij 40 km/h, wat mogelijk de banden zijn. Die er dus al wel 3 jaar lang op zitten en ca. 50.000 km, wel voor-achter gewisseld. Zodra ik weet of het de banden zijn of iets anders zal ik het laten weten.
Prima wegligging, geluid en verbruik. Maar nu dus wel trillen bij 40 km/h, wat mogelijk de banden zijn. Die er dus al wel 3 jaar lang op zitten en ca. 50.000 km, wel voor-achter gewisseld. Zodra ik weet of het de banden zijn of iets anders zal ik het laten weten.
Gen 2. Hier op tweakers lees ik er veel positieve verhalen over dus was blij dat ze al onder de auto zaten toen. Maar wat viel dat tegen zeg.vangoghnl schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:12:
Hmm nog wat om over na te denken.
De goodyear's maken niet meer herrie dan de crossclimate 2 in mijn beleving, maar dat is lastig vergelijken. Voor mijn gevoel maken ze juist minder lawaai maar dat kan ook gewenning zijn.
Een accu is dan ook niet onderhevig aan binaire degradatie - daarom zie je ze vaak juist in de winter falen, omdat ze dan weer minder presteren dan in de zomer en het op een gegeven moment op raakt. De enige manier waarop ik ze kapot kreeg was kortsluiting of volledig leeg laten lopen.kieskes schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:13:
Joh, mijn 12v accu in m'n auris is vorige week pas vervangen, zat de eerste nog in uit 2011
Wellicht dat de reis een spontane grotere belasting op de accu gaf en tot die tijd prima ging en in ene niet meer. Ben het dus wel eens met het advies elke 5-6 jaar te checken. Overigens rijd ik soms een tijdje niet en dan laad ik 'm gewoon op de oprit zelf op, zodat de accu goed blijft. De accu's die je gebruikt om te starten e.d. kunnen niet goed tegen leeg lopen. Altijd afgevraagd waarom er niet gebruikt wordt gemaakt van tractie accu's, maar het antwoord is vast voor de hand liggend.
Hmm, die crossclimate 2 SUV scoren in tests enorm goed, dus overweeg die ook te nemen, maar dat naar rechts trekken is wel vreemd. Nu heb ik een andere auto en stuk minder km's, maar ga er nog 's naar kijken.reiniero schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:09:
[...]
Gen 2. Hier op tweakers lees ik er veel positieve verhalen over dus was blij dat ze al onder de auto zaten toen. Maar wat viel dat tegen zeg.
De goodyear's maken niet meer herrie dan de crossclimate 2 in mijn beleving, maar dat is lastig vergelijken. Voor mijn gevoel maken ze juist minder lawaai maar dat kan ook gewenning zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-05-2024 21:33 ]
AGM noemen ze ook wel semi-tractie accu. Kan veel beter tegen diepontlading. Ook heb je een hoge start capaciteit (CCA) nodig en dat is wat tractie accus niet leveren kunnen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:30:
[...]
Een accu is dan ook niet onderhevig aan binaire degradatie - daarom zie je ze vaak juist in de winter falen, omdat ze dan weer minder presteren dan in de zomer en het op een gegeven moment op raakt. De enige manier waarop ik ze kapot kreeg was kortsluiting of volledig leeg laten lopen.
Wellicht dat de reis een spontane grotere belasting op de accu gaf en tot die tijd prima ging en in ene niet meer. Ben het dus wel eens met het advies elke 5-6 jaar te checken. Overigens rijd ik soms een tijdje niet en dan laad ik 'm gewoon op de oprit zelf op, zodat de accu goed blijft. De accu's die je gebruikt om te starten e.d. kunnen niet goed tegen leeg lopen. Altijd afgevraagd waarom er niet gebruikt wordt gemaakt van tractie accu's, maar het antwoord is vast voor de hand liggend.
[...]
Verder heb je helemaal gelijk

Hier nog eens langsgeweest bij de bandenman. Hij kon ook de goodyear leveren, maar was ook geen fan omdat ze gevoelig zijn net als vredestein voor cuppen. Toch maar de michelin besteld. Voor de zekerheid gaat hij de auto ook gelijk uitlijnen. We gaan het zien.
Welke Goodyear heb je het over? Ik was erg tevreden over mn Goodyear Eagle F1, onder BMW 550i. Geen cupping of gedoe. Helaas 2 banden in één keer lek gereden, stond een klein richeltje langs de weg die ik even gemist had... 2x wang schade. Maar daar kan de band natuurlijk niks aan doen. Nu heb ik onder de BMW 3 verschillende banden, maar de Eagle F1 reden toch echt het beste (ook beter dan wat ik ervoor had, maar geen idee meer welke dat waren).vangoghnl schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:12:
Hier nog eens langsgeweest bij de bandenman. Hij kon ook de goodyear leveren, maar was ook geen fan omdat ze gevoelig zijn net als vredestein voor cuppen. Toch maar de michelin besteld. Voor de zekerheid gaat hij de auto ook gelijk uitlijnen. We gaan het zien.
[ Voor 5% gewijzigd door noes op 10-05-2024 23:23 ]
Goodyear vector 4s gen 3. Volgens banden man zijn alle 4 s banden gevoeliger voor cuppen dan zomerbanden. Maar vredestein en Goodyear zouden er gevoeliger voor zijn, bij de 4 season banden dan. Vredestein quatrec kan ik dus bevestigen.noes schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:23:
[...]
Welke Goodyear heb je het over? Ik was erg tevreden over mn Goodyear Eagle F1, onder BMW 550i. Geen cupping of gedoe. Helaas 2 banden in één keer lek gereden, stond een klein richeltje langs de weg die ik even gemist had... 2x wang schade. Maar daar kan de band natuurlijk niks aan doen. Nu heb ik onder de BMW 3 verschillende banden, maar de Eagle F1 reden toch echt het beste (ook beter dan wat ik ervoor had, maar geen idee meer welke dat waren).
Jawel. Rond gebeld, maar die hadden niet de juiste.Maasluip schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:40:
[...]
Heb je geen lokale automaterialenzaak? Dat gaat altijd op kenteken "hier heeft u uw accu".
Ik had eerder op dit forum navraag gedaan over de accu. Toen zei iedereen dat alleen die (dure) speciale accu er in kon.
Ik wilde het preventief vervangen. Maar op aanraden toch de beslissing genomen niet te doen. Toen we vorige week op vakantie naar Frankeijk vertrokken moest ik dus snel handelen en uiteindelijk bij de Toyota dealer dan maar de orriginele gekocht voor 240 euro.
Ik had de dag voor vertrek de banden opgepompt via de 12V stekker. Toen heb ik hem ongetwijfeld leeg getrokken. Zoals je al zegt kunnen ze daar slecht tegen. Op dat moment dacht ik nog: zal ik een stukje rijden om de accu bij te laden?Maar ik had het besluit genomen het niet te doen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:30:
[...]
Een accu is dan ook niet onderhevig aan binaire degradatie - daarom zie je ze vaak juist in de winter falen, omdat ze dan weer minder presteren dan in de zomer en het op een gegeven moment op raakt. De enige manier waarop ik ze kapot kreeg was kortsluiting of volledig leeg laten lopen.
[...]
Liever dat die stuk is thuis dan op vakantie. Dus ik ben blij dat er een nieuwe in zit.
[ Voor 3% gewijzigd door Chris499 op 11-05-2024 11:48 ]
Ah, de 4 seizoenen banden. Zou die zelf niet gebruiken trouwens, behalve in de winter. Banden wisselen is onhandig, maar wielen wisselen is vlot gedaan. Een extra setje (stalen evt) velgen kost niet gek veel. Verder is de investering eventjes hoger, maar je banden doen het ook langer (in tijd, want een deel van de km maak je op de andere set).vangoghnl schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:20:
[...]
Goodyear vector 4s gen 3. Volgens banden man zijn alle 4 s banden gevoeliger voor cuppen dan zomerbanden. Maar vredestein en Goodyear zouden er gevoeliger voor zijn, bij de 4 season banden dan. Vredestein quatrec kan ik dus bevestigen.
Tenzij je erg weinig km maakt, dan ligt veroudering weer op de loer.
Probleem is dat de gemiddelde Nederlander slechts 10 a 15.000 km per jaar rijdt, en als je dan een beetje rustig rijdt, kun je gemakkelijk 7 jaar met een setje banden doen. Dan moeten ze vanwege de leeftijd echt vervangen worden.noes schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:58:
Ah, de 4 seizoenen banden. Zou die zelf niet gebruiken trouwens, behalve in de winter. Banden wisselen is onhandig, maar wielen wisselen is vlot gedaan. Een extra setje (stalen evt) velgen kost niet gek veel. Verder is de investering eventjes hoger, maar je banden doen het ook langer (in tijd, want een deel van de km maak je op de andere set).
Als je dan ook nog twee setjes hebt, moet je dus elke 7 jaar twee setjes vervangen.
Voor mij is dat zo'n beetje de belangrijkste reden om op all-seasons te rijden. Het scheelt veel werk, en je rijdt gemiddeld op veel jongere banden, waardoor je uiteindelijk ook meer grip hebt. (Vergelijk maar eens een 8 jaar oude zomerband met een 4 jaar oude all-seasons).,
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat zou kunnen inderdaad. Maar daar heb ik echt geen zin in, allemaal extra gedoe 🫠 Gemmiddeld 30k per jaar waarvan 15 k vakanties zijn ook waar weleens sneeuw ligt.noes schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:58:
[...]
Ah, de 4 seizoenen banden. Zou die zelf niet gebruiken trouwens, behalve in de winter. Banden wisselen is onhandig, maar wielen wisselen is vlot gedaan. Een extra setje (stalen evt) velgen kost niet gek veel. Verder is de investering eventjes hoger, maar je banden doen het ook langer (in tijd, want een deel van de km maak je op de andere set).
Dat klinkt als ruim voldoende kilometers om veroudering voor te zijnvangoghnl schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:15:
[...]
Dat zou kunnen inderdaad. Maar daar heb ik echt geen zin in, allemaal extra gedoe 🫠 Gemmiddeld 30k per jaar waarvan 15 k vakanties zijn ook waar weleens sneeuw ligt.

Dat is precies wat ik bedoelde met: dan ligt veroudering op de loer.Andrehj schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:47:
[...]
Probleem is dat de gemiddelde Nederlander slechts 10 a 15.000 km per jaar rijdt, en als je dan een beetje rustig rijdt, kun je gemakkelijk 7 jaar met een setje banden doen. Dan moeten ze vanwege de leeftijd echt vervangen worden.
Als je dan ook nog twee setjes hebt, moet je dus elke 7 jaar twee setjes vervangen.
Voor mij is dat zo'n beetje de belangrijkste reden om op all-seasons te rijden. Het scheelt veel werk, en je rijdt gemiddeld op veel jongere banden, waardoor je uiteindelijk ook meer grip hebt. (Vergelijk maar eens een 8 jaar oude zomerband met een 4 jaar oude all-seasons).,
Maar voor normale straatbanden die (tijdens ongebruik) goed opgeslagen liggen kan je m.i. wel 10j aanhouden. Is ook een kwestie van in de gaten houden (droogtescheurtjes bijv).
Ik rijd met mijn auto (BMW 550i, achterwielaandrijving) ook niet voldoende, maar heb er een winterset bij gehad toen ik m kocht. Dus die wissel ik... soms
En sowieso blijven wij in de winters meestal wel in Nederland, die paar weken per jaar dat de weg wat meer onbegaanbaar lijkt laten we de auto's en motoren wel staan. Dat is m.i. wel de beste manier, maar natuurlijk ook een luxe (wij hebben geen kinderen die ergens heen moeten en werken veel thuis).
Begreep dat die Michelin’s qua handling zowel zomer- als winterbanden evenaren voor tenminste goed resultaat, dus dan zou de evolutie van banden wellicht een punt gaan bereiken dat de noodzaak voor verschillende banden winter/zomer voorbij begint te gaan.
De hele winterbanden kwestie in een land als Nederland is een beetje dubieus. Afgelopen winters weinig nut gehad omdat het té vaak boven de 8’c is geweest gedurende de drie wintermaanden. Dan is een band die het ook goed doet > 8’c of bijv beter doet met regen nuttiger dan een band die perfect rijdt in sneeuw maar slechter bij > 8’c.
Maargoed, tis een persoonlijk iets. Ik heb alleen op zomerbanden gereden, behalve met lease. Dan rijd ik dus niet met sneeuw. Overweeg nu die climate gevallen van Michelin om dat die met sneeuw mogen en in regen excelleren en in de zomer goed voldoen - aldus de tests die ik las.
De hele winterbanden kwestie in een land als Nederland is een beetje dubieus. Afgelopen winters weinig nut gehad omdat het té vaak boven de 8’c is geweest gedurende de drie wintermaanden. Dan is een band die het ook goed doet > 8’c of bijv beter doet met regen nuttiger dan een band die perfect rijdt in sneeuw maar slechter bij > 8’c.
Maargoed, tis een persoonlijk iets. Ik heb alleen op zomerbanden gereden, behalve met lease. Dan rijd ik dus niet met sneeuw. Overweeg nu die climate gevallen van Michelin om dat die met sneeuw mogen en in regen excelleren en in de zomer goed voldoen - aldus de tests die ik las.
De 12V accu was na 4 jaar al stuk. De originele van Toyota gaan niet lang mee. Op advies een Optima Yellow erin gezet en die zit er inmiddels 10 jaar in.
bijv. https://www.accudienst.nl...PWTGg4oQuPoRoCEJ0QAvD_BwE
bijv. https://www.accudienst.nl...PWTGg4oQuPoRoCEJ0QAvD_BwE
@Willempie27
Ik heb echt nog nooit accu problemen gehad.
Zelfs toen onze Corolla TS tijdens Corona weken achter elkaar stil stond was het daarna gewoon starten en gaan.
Zelfs toen onze Corolla TS tijdens Corona weken achter elkaar stil stond was het daarna gewoon starten en gaan.
Vergeten te melden, het gaat bij mij om de prius met hybride motor. Het probleem daarvan is dat de accu een lage capaciteit heeft en als je even de radio aan laat staan dit niet zo best is voor de accu. De accu die ik voorstelde is een (semi)tractie accu die er wat meer geschikt voor is. Daarom is het ook beter om de motor daadwerkelijk te starten als je langere tijd stil staat zodat de kleine accu wordt opgeladen.Thasaidon schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:53:
@Willempie27
Helaas is het zoals altijd zo dat een n=1 ervaring weinig zegt, maar uiteindelijk geldt dat voor ons allemaal hier in het topic.Thasaidon schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:53:
@Willempie27
Zo heb ik met een Prius II uit 2006 ook nooit écht problemen gehad. Behalve toen hij een maand stilstond omdat ik een lease-auto kreeg en mijn maand proeftijd wou afwachten. Toen wou hij niet meer starten en was hij ook niet meer levend te krijgen, maar tegen die tijd was hij ook 10 jaar oud exact en naar mijn weten nooit vervangen.
Verder een CT 200h, IS 300h, Aygo (geen hybride natuurlijk) en UX 250h gehad, allemaal zonder 12V problemen. Maar ook dat is ondanks de verschillende auto's puur mijn anekdotische ervaring ook.
De Corolla staat er ook wel om bekend dat die van alle Toyota hybrides wel zo'n beetje de minste problemen vertoont. Neemt niet weg dat ook daar een keer iets mis kan gaan natuurlijk zoals hierboven aangegeven wordt.
Kleine opmerking ter aanvulling: naar mijn weten hebben alle Toyota hybrides een lage capaciteit accu, juist omdat ze hybride zijn en zodra de auto gestart is niet of nauwelijks meer de 12V accu gebruiken. Vandaar ook de naam startaccu.Willempie27 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:24:
[...]
Vergeten te melden, het gaat bij mij om de prius met hybride motor. Het probleem daarvan is dat de accu een lage capaciteit heeft en als je even de radio aan laat staan dit niet zo best is voor de accu. De accu die ik voorstelde is een (semi)tractie accu die er wat meer geschikt voor is. Daarom is het ook beter om de motor daadwerkelijk te starten als je langere tijd stil staat zodat de kleine accu wordt opgeladen.
Ik heb een Prius Wagon en wil daar (evt zelf) een trekhaak (voor fietsendrager) onder zetten. Helaas kan ik nergens op internet vinden welke trekhaak ik daar precies voor nodig heb. Iemand hier die dit weet of al eens gedaan heeft?
Dat klopt, maar ik reageerde op de post, omdat er gesuggereerd werd dat alle Toyota accu's niet lang mee zouden gaan.MooDyBLueS schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:29:
[...]
Helaas is het zoals altijd zo dat een n=1 ervaring weinig zegt, maar uiteindelijk geldt dat voor ons allemaal hier in het topic.
In mijn huidige Corolla Cross uit 2022 zit de "GS YUASA 345LN1-MF 45Ah CCA285A".
(Welke volgens mij ook in de RAV4 zit)
En ook daar heb ik nog geen problemen met gehad, terwijl ook deze nog wel eens een dikke week stil staat.
(toch weer die Corolla
Dat idee had ik al, want bij de niet hybride Toyota's lijken accu problemen nauwelijks voor te komen.Willempie27 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:24:
[...]
Vergeten te melden, het gaat bij mij om de prius met hybride motor. Het probleem daarvan is dat de accu een lage capaciteit heeft en als je even de radio aan laat staan dit niet zo best is voor de accu.
Enige tip die ik kan geven is ervoor te zorgen dat de auto altijd in "ready" modus als je zaken zoals bv de radio aan wil hebben.
In deze stand word namelijk de 12v accu automatisch geladen vanuit de HV accu.
En de HV accu weer via de ICE, indien nodig.
For what it's worth
[ Voor 36% gewijzigd door Thasaidon op 13-05-2024 10:31 ]
Geen Toyota dealer in de buurt, om te vragen?KappuhH schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:50:
Ik heb een Prius Wagon en wil daar (evt zelf) een trekhaak (voor fietsendrager) onder zetten. Helaas kan ik nergens op internet vinden welke trekhaak ik daar precies voor nodig heb. Iemand hier die dit weet of al eens gedaan heeft?
Ik heb wat aparts zeg met mijn Mirai (2nd gen)
Ik krijg de achterklep niet meer open.
- Niet met de knop op de sleutel
- Niet met de knop op het dashboard
- Niet met de knop op de achterklep zelf
- Ik kan de auto gewoon van het slot halen en op slot doen met de sleutel. Dat werkt goed.
- Het is alsof de achterklep permanent op slot zit, terwijl de deuren niet op slot zitten.
Het geheel werkt elektrisch.
Zojuist, tijdens het schrijven van dit bericht, ontdek ik dit: Er is een mechanische manier om hem open te krijgen met de fysieke nood sleutel die in mijn sleutel zit. De dealer repte hier vanmiddag met geen woord over toen ik hierover belde, helaas. De dealer vertelde wel dat dit geen bekend probleem is.
De auto geeft geen storingsmelding. Vrijdag werkte dit nog prima. Zondag niet meer. Compleet dood, zeg maar. Ik hoor geen enkel teken van leven in/bij de achterklep van de servo/motor die ik normaal wel hoor bij het opendoen ervan. Hij gedraagt zich identiek aan alsof hij op slot zit.
De dealer zegt pas over 2 weken tijd te hebben. Op zich kan ik daar mee leven, maar wellicht heeft iemand hier een suggestie.
Ik vermoed zelf dat het een elektrische storing/zekering is, maar dan had ik verwacht dat er wel een melding van zou verschijnen op het dashboard.
Een ander vermoeden wat ik heb is gewoon een glitch in de software van de Mirai. Dat hij sinds zondag denkt of vindt dat de achterklep op slot zit en dat de knoppen voor de achterklep (dashboard, achterklep, sleutel) om die reden niet reageren.
Aangezien het aantal Mirai's op de weg en in dit topic vrijwel nihil is verwacht ik geen stormloop, maar aangezien Toyota kampioen is in een ontwerp of onderdeel hergebruiken in tal van verschillende modellen, is dit misschien toch wel bij iemand een bekend klinkend probleem.
- Niet met de knop op de sleutel
- Niet met de knop op het dashboard
- Niet met de knop op de achterklep zelf
- Ik kan de auto gewoon van het slot halen en op slot doen met de sleutel. Dat werkt goed.
- Het is alsof de achterklep permanent op slot zit, terwijl de deuren niet op slot zitten.
Het geheel werkt elektrisch.
Zojuist, tijdens het schrijven van dit bericht, ontdek ik dit: Er is een mechanische manier om hem open te krijgen met de fysieke nood sleutel die in mijn sleutel zit. De dealer repte hier vanmiddag met geen woord over toen ik hierover belde, helaas. De dealer vertelde wel dat dit geen bekend probleem is.
De auto geeft geen storingsmelding. Vrijdag werkte dit nog prima. Zondag niet meer. Compleet dood, zeg maar. Ik hoor geen enkel teken van leven in/bij de achterklep van de servo/motor die ik normaal wel hoor bij het opendoen ervan. Hij gedraagt zich identiek aan alsof hij op slot zit.
De dealer zegt pas over 2 weken tijd te hebben. Op zich kan ik daar mee leven, maar wellicht heeft iemand hier een suggestie.
Ik vermoed zelf dat het een elektrische storing/zekering is, maar dan had ik verwacht dat er wel een melding van zou verschijnen op het dashboard.
Een ander vermoeden wat ik heb is gewoon een glitch in de software van de Mirai. Dat hij sinds zondag denkt of vindt dat de achterklep op slot zit en dat de knoppen voor de achterklep (dashboard, achterklep, sleutel) om die reden niet reageren.
Aangezien het aantal Mirai's op de weg en in dit topic vrijwel nihil is verwacht ik geen stormloop, maar aangezien Toyota kampioen is in een ontwerp of onderdeel hergebruiken in tal van verschillende modellen, is dit misschien toch wel bij iemand een bekend klinkend probleem.
Alles kan stuk.
Ik weet hier verder niets vanaf en heb geen Mirai maar was even aan het googlen omdat ik benieuwd was. Dit is dus een "shot in the dark".remco_k schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:57:
Ik heb wat aparts zeg met mijn Mirai (2nd gen)
Misschien is het iets als dit?:
https://www.toyotanation.com/posts/14895802/
@remco_k
Als het een zekering zou zijn kun je dat natuurlijk zelf checken.
Volgens mij zitten die links onder het dashboard aan de bestuurderskant.
Maar het zou ook zomaar de motor zelf kunnen zijn.
Ik heb op een ander fora eens gelezen dat een achterklep ook niet open/dicht wilde. Echter maakte daar de motor nog wel geluid, maar bleek toch defect te zijn. Motor werd vervangen en het probleem was opgelost.
Maar als het geen zekering is zou ik gewoon de dealer even afwachten.
Maar het zou ook zomaar de motor zelf kunnen zijn.
Ik heb op een ander fora eens gelezen dat een achterklep ook niet open/dicht wilde. Echter maakte daar de motor nog wel geluid, maar bleek toch defect te zijn. Motor werd vervangen en het probleem was opgelost.
Maar als het geen zekering is zou ik gewoon de dealer even afwachten.
Vandaag de Carista obd II adapter binnen gekregen, vooral om het openen van de ramen met de afstandbediening te activeren. Werkt prima! Mocht iemand in de regio Hoeksche Waard ook nog wat willen aanpassen is deze maand je kans.
@Knielen
Waar ik wel benieuwd naar ben is of je bv één van de door de EU "verplichte" systemen zoals bv LDA (Lane Departure Alert) permanent uit kan zetten. Als jij dat systeem op de auto hebt...
Waar ik wel benieuwd naar ben is of je bv één van de door de EU "verplichte" systemen zoals bv LDA (Lane Departure Alert) permanent uit kan zetten. Als jij dat systeem op de auto hebt...
Is er ergens een overzicht van te configureren dingen via ODB II @Knielen? Zal per auto/model anders zijn, maar vind wel interessant. AB-ramen openen is sowieso leuk. Hoeksche waard tikkeltje ver weg voor mij
@NiGeLaToR Hier voor een C-HR even als voorbeeld: https://carista.com/en/supported-cars/toyota/c-hr/1st-gen
Gewoon linksboven op Supported Cars klikken, dan je model aanvinken en je ziet wat er mogelijk is.
Carista zelf heeft overigens een abonnementsvorm, maar er zijn legio andere apps die het linksom of rechtsom mogelijk maken. De dongle van Carista (heb hem zelf ook) is gewoon een van de standaard OBD II dongles (ben even de naam kwijt) die met een open standaard werkt dus zolang je een van die type dongles hebt kan je daarnaast je app keuze maken en zit je goed.
Gewoon linksboven op Supported Cars klikken, dan je model aanvinken en je ziet wat er mogelijk is.
Carista zelf heeft overigens een abonnementsvorm, maar er zijn legio andere apps die het linksom of rechtsom mogelijk maken. De dongle van Carista (heb hem zelf ook) is gewoon een van de standaard OBD II dongles (ben even de naam kwijt) die met een open standaard werkt dus zolang je een van die type dongles hebt kan je daarnaast je app keuze maken en zit je goed.
Het kan idd ook prima met een andere (goede!) OBD-adapter. Ik heb een 'Viecar': ThinkPad in "Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic" en gebruik deze met Car Scanner (en ik meen ooit eens een in-app aankoop gedaan om hem reclamevrij te maken). Deze dongle werkt ook prima met de Carista app 
Maar een Vgate dongle zou nog iets beter zijn: ThinkPad in "Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic"
De mogelijkheden tot customizen via OBD vallen tegen trouwens bij Toyota, het is helaas niet zoals bij VW waar je de wereld aan dingen kan aanpassen/unlocken. Veel meer dan wat piepjes (achteruitrijden/gordel) en aantal keer knipperen van richtingaanwijzers aanpassen zit er niet in. De optie "Open windows via long-press on remote" staat er net als bij de C-HR pagina van Carista bij mij ook tussen meen ik, maar heb ik nooit werkend gekregen.
Ik heb naast het uitschakelen van de achteruitrijpiep, nog uitgezet dat in eco-mode hij de aircocompressor niet afknijpt qua vermogen (vind gasresponse in eco fijner, maar wil wel het volledige koelvermogen hebben). Ook kun je héél veel uitlezen, ook van het hybride deel van de auto. En ik kan bij mijn Auris TS de bandendruk (in bar) van elke band zien. De auto laat alleen een lampje branden als er een band zacht is.
Maar een Vgate dongle zou nog iets beter zijn: ThinkPad in "Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic"
De mogelijkheden tot customizen via OBD vallen tegen trouwens bij Toyota, het is helaas niet zoals bij VW waar je de wereld aan dingen kan aanpassen/unlocken. Veel meer dan wat piepjes (achteruitrijden/gordel) en aantal keer knipperen van richtingaanwijzers aanpassen zit er niet in. De optie "Open windows via long-press on remote" staat er net als bij de C-HR pagina van Carista bij mij ook tussen meen ik, maar heb ik nooit werkend gekregen.
Ik heb naast het uitschakelen van de achteruitrijpiep, nog uitgezet dat in eco-mode hij de aircocompressor niet afknijpt qua vermogen (vind gasresponse in eco fijner, maar wil wel het volledige koelvermogen hebben). Ook kun je héél veel uitlezen, ook van het hybride deel van de auto. En ik kan bij mijn Auris TS de bandendruk (in bar) van elke band zien. De auto laat alleen een lampje branden als er een band zacht is.
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2024 16:05 ]
Ik had dat nog niet gedaan omdat ik dat in de eerste instantie maar ff aan de dealer wilde overlaten. Ook omdat een zekering doorgaans niet voor niets stukgaat.Thasaidon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:54:
@remco_k
Toch gechecked net, deze auto heeft 4 plekken voor zekeringen, de laatste die ik checkte (uiteraard
1x raden waar deze kofferbak zekering zich bevond. Heel ironisch: in de kofferbak waar je niet meer bijkomt als ie stuk is. Maar wel als je aan de noodsleutel denkt, uiteraard. Maar wat je dan echt niet moet doen is de sleutel in die kofferbak laten liggen en hem dan dichtgooien. Dan ben je pas echt fucked.
Ik had de dealer nog ff aan de lijn vanmiddag, kan over een week of 2 terecht. Hij wist overigens niet dat je de kofferbak ook met de noodsleutel open kon maken. Dus hij heeft ook wat geleerd.
Alles kan stuk.
Je ondertitel is ook ietwat ironisch
Alles kan stuk.
Alles kan stuk.
Het geluid (en inmiddels trilling) in mijn auto kwam toch van de gecupte banden. Het profiel was nog goed. Nu 2 nieuwe banden, waarmee het zo goed als weg is. De andere twee mogen nog even mee.W13k3 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:42:
Ja die heb ik gelezen. Ik verwacht dat er bij mij toch iets mechanisch is. Dacht meer aan een wiellager maar dat is het niet. De verschillen met dat topic zijn (gelukkig) groot. Zo is het bij mij op een veel lagere snelheid en heb ik er al 180.000 probleemloze kilometers op zitten.
Maar dank voor de tip. Blijft bizar dat dit voorkomt bij dit type auto's, niet wat je van Toyota verwacht.
Kijk goed nieuws. Was het voor of achter?W13k3 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:56:
[...]
Het geluid (en inmiddels trilling) in mijn auto kwam toch van de gecupte banden. Het profiel was nog goed. Nu 2 nieuwe banden, waarmee het zo goed als weg is. De andere twee mogen nog even mee.
Ik was gisteren bij steverink voor uitlijnen en de 4 nieuwe banden.
Uitlijnen gedaan en toen wilde ze de banden erop zetten. Bleken ze niet geleverd te zijn. Dus voor niets naar Apeldoorn gereden. Beetje amateuristisch vind ik het wel. Maar nu volgende week dus alsnog.
Het was voor én achter, maar alleen voor is vervangen. De banden hebben nog prima profiel. Je hoort het nog heel licht van achter, maar het luide geluid en de trilling kwamen kennelijk van de voorbanden. Ik ga het zo eerst eens proberen en als ik me er aan stoor dan kan ik alsnog achter laten vervangen. Als ik de auto dan nog heb, want ik heb een Corolla op het oog.
Ze hebben eerst nog voor en achter wisselen geprobeerd maar dat leverde niets op.
Balen van die niet geleverde banden. Hopelijk bevallen ze straks wel goed.
Ze hebben eerst nog voor en achter wisselen geprobeerd maar dat leverde niets op.
Balen van die niet geleverde banden. Hopelijk bevallen ze straks wel goed.
[ Voor 7% gewijzigd door W13k3 op 18-05-2024 21:00 ]
@ThinkPad ik heb die banden spanning overigens in m’n dashboard toegevoegd door zo’n kastje aan te sluiten in de kabelboom van de auto in de achterbak. Vond ik ook een gemis.
Thanks voor de uitgebreide post, ga er naar kijken en bedenken of ik daar wat mee wil.
Thanks voor de uitgebreide post, ga er naar kijken en bedenken of ik daar wat mee wil.
Dat kan bij meerdere toyota's en lexussen.remco_k schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:04:
[...]
Ik had de dealer nog ff aan de lijn vanmiddag, kan over een week of 2 terecht. Hij wist overigens niet dat je de kofferbak ook met de noodsleutel open kon maken. Dus hij heeft ook wat geleerd.
Waarschijnlijk niet want volgens de regelgeving moeten dat soort systemen verplicht bij iedere start ingeschakeld worden.Thasaidon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:58:
@Knielen
Hi allen!
Ik dacht laat ik mijn ervaring eens hier delen. Binnenkort ontvang ik mijn eerste Toyota, heb deze zelfstandig in Duitsland gekocht en ga deze aankomende vrijdag ophalen in Duitsland. De BPM-aangifte, transport (grijsgebied) en de keuring bij de RWD regel ik zelf (28 mei aanstaande).
Het betreft een Toyota Supra GR 3.0 Premium Legend Black (automaat) - 01/2022 - 14.000km - originele nieuwstaat. Via een BMW dealer, van de eerste eigenaar met 1 jaar garantie een volle tank en nieuwe TUV (keuring) - korting was niet bespreekbaar. Voor BPM heb ik €55.500,00 moeten neergeleggen voor de auto daarnaast komt er nog €8400.- BPM bij
. Ik heb €1000.- moeten aanbetalen bij de dealer.
Dit is de eerste auto die ik ooit heb gekocht en ga er alleen in de avonden en weekenden mee de weg op, gelukkig heb ik nog een leuke Peugeot 308 2022 die ik zakelijk blijf rijden voor woon/werk verkeer.
:strip_exif()/f/image/6jWswXjw7WtZm869o5fB7e27.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht laat ik mijn ervaring eens hier delen. Binnenkort ontvang ik mijn eerste Toyota, heb deze zelfstandig in Duitsland gekocht en ga deze aankomende vrijdag ophalen in Duitsland. De BPM-aangifte, transport (grijsgebied) en de keuring bij de RWD regel ik zelf (28 mei aanstaande).
- Das Import maakt een BPM-calculatie/voorbeeld €60.-
- Das Import geeft mij tijdelijke kentekenplaten waar ik in Duitsland mee mag rijden €350.-
- Op de dag van keuring heb ik een één daags kenteken via de RDW (keuring + kenteken +/- €180)
- Ik vraag de BPM-vrijstelling aan voor de eerste 15 dagen dat de auto in Nederland staat.
- Via het VIN-nummer regel ik een tijdelijke verzekering zolang er nog geen NL-kenteken is.
- Ik bouw een klasse 5 alarm in +/- €1500.-
- All-risk verzekering is +/- €130.- per maand (0 schade vrije jaren, leeftijd 39)
- Wegenbelasting is +/- €85.- per maand.
- Auto staat op privé terrein zolang er nog geen NL-kenteken is.
Het betreft een Toyota Supra GR 3.0 Premium Legend Black (automaat) - 01/2022 - 14.000km - originele nieuwstaat. Via een BMW dealer, van de eerste eigenaar met 1 jaar garantie een volle tank en nieuwe TUV (keuring) - korting was niet bespreekbaar. Voor BPM heb ik €55.500,00 moeten neergeleggen voor de auto daarnaast komt er nog €8400.- BPM bij

Dit is de eerste auto die ik ooit heb gekocht en ga er alleen in de avonden en weekenden mee de weg op, gelukkig heb ik nog een leuke Peugeot 308 2022 die ik zakelijk blijf rijden voor woon/werk verkeer.
:strip_exif()/f/image/6jWswXjw7WtZm869o5fB7e27.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m7CVqYsuVltXwVKXHwG9IY4O.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Marchel op 20-05-2024 15:09 ]
Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing
Heel gaaf @Marchel
wat een machine!
Qua import: als je de Duitse dealer kentekenplaten voor export kunt laten regelen op jouw naam, die zijn 14 dagen geldig en hebben de mogelijkheid tot europese verzekering dan kun je er in principe die twee weken mee rondrijden in Europa. Die export platen met gele rand zijn niet geldig in NL omdat ze niet op naam staan en niet verzekerd kunnen worden in de EU. Heb mijn auto ooit ook zo geimporteerd via DAS en met die platen ben ik naar NL gekomen, incl groene kaart, export bewijs, tenaamstellingsbewijs. Kreeg zelfs boete op naam achteraf, onterecht, maar toch
Anyway, als je dit zo geregeld hebt en het werkt zo, ook prima, maar vond het wel fijn gewoon met de platen rond te kunnen rijden en te weten dat ik netjes verzekerd ben. Heb er overigens niet meer in gereden tot ie typegoedkeuring kreeg e.d., dat duurde wat langer omdat er nog geen van mijn auto geregistreerd was in NL (was geen Toyo).
En kijk natuurlijk uit naar de updates & ervaringen in dit topic
Heel veel plezier alvast!
Qua import: als je de Duitse dealer kentekenplaten voor export kunt laten regelen op jouw naam, die zijn 14 dagen geldig en hebben de mogelijkheid tot europese verzekering dan kun je er in principe die twee weken mee rondrijden in Europa. Die export platen met gele rand zijn niet geldig in NL omdat ze niet op naam staan en niet verzekerd kunnen worden in de EU. Heb mijn auto ooit ook zo geimporteerd via DAS en met die platen ben ik naar NL gekomen, incl groene kaart, export bewijs, tenaamstellingsbewijs. Kreeg zelfs boete op naam achteraf, onterecht, maar toch
Anyway, als je dit zo geregeld hebt en het werkt zo, ook prima, maar vond het wel fijn gewoon met de platen rond te kunnen rijden en te weten dat ik netjes verzekerd ben. Heb er overigens niet meer in gereden tot ie typegoedkeuring kreeg e.d., dat duurde wat langer omdat er nog geen van mijn auto geregistreerd was in NL (was geen Toyo).
En kijk natuurlijk uit naar de updates & ervaringen in dit topic
In eerste instantie wilde ik ook die 14-dagen kentekenplaten aanschaffen, maar deze worden dus niet meer verkocht. Volgens mij omdat regels zijn aangescherpt, daarnaast willen ze in DE de auto zien voordat ze deze platen uitgeven volgens mij.NiGeLaToR schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:00:
Heel gaaf @Marchelwat een machine!
Qua import: als je de Duitse dealer kentekenplaten voor export kunt laten regelen op jouw naam, die zijn 14 dagen geldig en hebben de mogelijkheid tot europese verzekering dan kun je er in principe die twee weken mee rondrijden in Europa. Die export platen met gele rand zijn niet geldig in NL omdat ze niet op naam staan en niet verzekerd kunnen worden in de EU. Heb mijn auto ooit ook zo geimporteerd via DAS en met die platen ben ik naar NL gekomen, incl groene kaart, export bewijs, tenaamstellingsbewijs. Kreeg zelfs boete op naam achteraf, onterecht, maar toch![]()
En kijk natuurlijk uit naar de updates & ervaringen in dit topicHeel veel plezier alvast!
De enige optie die ik had op kort termijn is de 5 daagse plaat (Zoll) met verzekering op naam. Hoe hoog was de boete die je hebt gekregen? Ik ben mij bewust dat ik mogelijk niet volledig voldoe aan de eisen, maar dat is dan maar zo. Zodra ik aankom op bestemming wacht ik netjes tot de dag van de keuring en ontvangst van de juiste kentekenplaten voordat ik weer de weg op ga.
Ik ga jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen met deze auto
Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing
@Marchel ik zie nog geregeld auto's in NL rijden met die platen met rode rand. De boete was 6 x de milieuzone in een Italiaanse stad inrijden, waarvan 4 x niet op een datum dat de auto uberhaupt in mijn bezit was. Ik heb bezwaar aangetekend en nooit meer wat gehoord, maar de behulpzame Italiaan in de e-mail bevestigde al dat de auto op de foto een andere auto met ander kenteken was. 6 x iets van 80,- geloof ik, weet dat niet meer precies. Ze wisten mij, via Duitsland, prima te vinden in ieder geval.
Klinkt als een uitgedacht plan zo, dus mooi opgelost. Alvast enorm veel plezier met de auto halen. Ik moest uit Dresden terugrijden en dat is een ervaring die ik nooit meer ga vergeten.
Klinkt als een uitgedacht plan zo, dus mooi opgelost. Alvast enorm veel plezier met de auto halen. Ik moest uit Dresden terugrijden en dat is een ervaring die ik nooit meer ga vergeten.
Ik heb zojuist de kentekenplaten binnengekregen, met geel vlakje. De hele reis vanuit Duitsland naar bestemming is gelukkig maar 2-uur, waarvan ongeveer een uur in Nederland. Met een beetje geluk blijf ik onopgemerktNiGeLaToR schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:47:
@Marchel ik zie nog geregeld auto's in NL rijden met die platen met rode rand. De boete was 6 x de milieuzone in een Italiaanse stad inrijden, waarvan 4 x niet op een datum dat de auto uberhaupt in mijn bezit was. Ik heb bezwaar aangetekend en nooit meer wat gehoord, maar de behulpzame Italiaan in de e-mail bevestigde al dat de auto op de foto een andere auto met ander kenteken was. 6 x iets van 80,- geloof ik, weet dat niet meer precies. Ze wisten mij, via Duitsland, prima te vinden in ieder geval.
Ik heb een vraagje over mijn toyota auris hybrid sports tourer van 2014.
In mijn voorgaande autos ging de deur automatisch op slot als je +- 30km/h ging rijden. Anti hijack functie ofzo.
Ik kan nergens vinden hoe dat aan moet op mijn auto. Heeft hij deze functie niet ?
In mijn voorgaande autos ging de deur automatisch op slot als je +- 30km/h ging rijden. Anti hijack functie ofzo.
Ik kan nergens vinden hoe dat aan moet op mijn auto. Heeft hij deze functie niet ?
@kaasaanfiets
Op deze site:
https://www.toyota.nl/contact/archief-prijslijsten
kun je oude prijslijsten vinden.
Hier kun je het model kiezen, daarna modeljaar en dan een aantal maanden. Hierin vind je de toen geldende prijslijst met de opties die per uitvoering werden gemonteerd.
Misschien staat daar in of de optie er bij jou op zit of niet.
Op deze site:
Hier kun je het model kiezen, daarna modeljaar en dan een aantal maanden. Hierin vind je de toen geldende prijslijst met de opties die per uitvoering werden gemonteerd.
Vraagje over Auris E18. (2de model)
Weet iemand of je de bovenste vloerplaat bagageruimte op de onderste vloeplaat kan leggen?
Weet iemand of je de bovenste vloerplaat bagageruimte op de onderste vloeplaat kan leggen?
[ Voor 4% gewijzigd door Lennie schild op 23-05-2024 14:52 ]
@Lennie schild
Ik weet even niet of de E18 het 1e of 2e model is. Maar onze Auris TS uit 2015 had een vloerplaat welke je op twee hoogtes in de kofferbak kon leggen. Dus volgens mij kan dat wel.
Ik weet even niet of de E18 het 1e of 2e model is. Maar onze Auris TS uit 2015 had een vloerplaat welke je op twee hoogtes in de kofferbak kon leggen. Dus volgens mij kan dat wel.
Ik heb sinds één jaar een Toyota Auris Executive uit eind 2013. Ik ben eigenlijk wel benieuwd met welke opties deze wagen geleverd is, is dat na te gaan of op te vragen?
Ik heb het gevoel dat met name de boardcomputer mij meer informatie kan geven dan dat ik kan vinden.
Ik heb het gevoel dat met name de boardcomputer mij meer informatie kan geven dan dat ik kan vinden.
@Roger1964 Mogelijk kun je hier vinden wat je zoekt: https://www.toyota.nl/contact/archief-prijslijsten
Tenzij het een import auto is, want de buitenlandse uitvoeringen zijn over het algemeen van andere opties voorzien dan een van origine Nederlandse auto.
Tenzij het een import auto is, want de buitenlandse uitvoeringen zijn over het algemeen van andere opties voorzien dan een van origine Nederlandse auto.
Soms is het afhankelijk van uitvoering. Dus pas ermee op @Lennie schild dat je niet blind nu een Auris uit 2015 gaat kopen als 1 iemand zegt dat die het heeft.Thasaidon schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:37:
@Lennie schild
Niks ten nadele van Thasaidon's bericht natuurlijk, maar ik heb dat weleens meegemaakt, ik weet niet meer uit mijn hoofd welke Toyota dat was, maar dan ging het erom dat alles vanaf de Dynamic wel een dubbele laadvloer had, maar de Comfort en andere karige uitvoeringen niet.
Wat dat betreft komt het bericht hierboven wel van pas: check even in de prijslijsten tijdens je zoektocht. Maar bovenal: check ook de auto die je wilt gaan kopen uiteindelijk.
Eens. Mijn ervaring kan ik daar aan toe voegen: Mijn Auris staat bij Toyota geregistreerd als een Lease Pro maar het is een Lease.
Daar kwam ik pas achter toen het inruilaanbod verlaagd werd omdat de verkoper stoelverwarming en nog een optie verwacht had en dat zat er niet in. Toch staat hij bij de dealer in het Toyota systeem als Lease Pro. Het is geen import.
Ik heb het zelf nooit gemist, de opties die ik wilde zaten er op plus als extra een panoramadak tot groot geluk van mijn kinderen.
Daar kwam ik pas achter toen het inruilaanbod verlaagd werd omdat de verkoper stoelverwarming en nog een optie verwacht had en dat zat er niet in. Toch staat hij bij de dealer in het Toyota systeem als Lease Pro. Het is geen import.
Ik heb het zelf nooit gemist, de opties die ik wilde zaten er op plus als extra een panoramadak tot groot geluk van mijn kinderen.
Het verbaasde mij ook dat dat er niet op zit... Als ik de ownersclub mag geloven zit die functie niet op de Auris: https://www.toyotaownersc...ic/162461-auto-door-lock/kaasaanfiets schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:22:
Dat klopt, op het koopcontract van mijn Franse import Corolla staat deze als Toyota Corolla 2.0 Hybrid Executive, maar op de op de factuur van de onderhoudsbeurt die ik vorige week heb laten uitvoeren staat deze als Toyota Corolla Hybrid GR-Sport Plus.ThinkPad schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:05:
@Roger1964 Mogelijk kun je hier vinden wat je zoekt: https://www.toyota.nl/contact/archief-prijslijsten
Tenzij het een import auto is, want de buitenlandse uitvoeringen zijn over het algemeen van andere opties voorzien dan een van originele Nederlandse auto.
@Lennie schild
Idd wat @MooDyBLueS aangeeft... het kan per uitvoering verschillen.
Daar had ik even niet bij stil gestaan.
Dus ter verduidelijking... wij hadden een 2015 Auris TS Executive (2e gen. of facelift dus).
@kaasaanfiets & @pi!
Voor de 2014 modellen durf ik het niet te zeggen, maar in de handleiding van de 2015 Executive (die ik nog digitaal heb) kan ik niets vinden over het automatisch vergrendelen van de deuren bij een bepaalde snelheid of bij het schakelen van P naar D.
En als er één uitvoering zou zijn waarbij ik het zou verwachten, dan is het de Executive wel.
Dus ik ga er even van uit dat deze functie niet op de Auris (Gen2) aanwezig is.
Idd wat @MooDyBLueS aangeeft... het kan per uitvoering verschillen.
Daar had ik even niet bij stil gestaan.
Dus ter verduidelijking... wij hadden een 2015 Auris TS Executive (2e gen. of facelift dus).
@kaasaanfiets & @pi!
Voor de 2014 modellen durf ik het niet te zeggen, maar in de handleiding van de 2015 Executive (die ik nog digitaal heb) kan ik niets vinden over het automatisch vergrendelen van de deuren bij een bepaalde snelheid of bij het schakelen van P naar D.
En als er één uitvoering zou zijn waarbij ik het zou verwachten, dan is het de Executive wel.
Dus ik ga er even van uit dat deze functie niet op de Auris (Gen2) aanwezig is.
[ Voor 57% gewijzigd door Thasaidon op 24-05-2024 09:53 ]
Vind zoiets echt gaaf dat ze dat online houden. Stukje historie.Thasaidon schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:34:
@kaasaanfiets
Op deze site:
Bedankt voor deze link, wat in die lijsten staat komt wel overeen met de opties die mijn auto heeft.ThinkPad schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:05:
Tenzij het een import auto is, want de buitenlandse uitvoeringen zijn over het algemeen van andere opties voorzien dan een van originele Nederlandse auto.
Ik miste alleen de reden waarom bij de Executive uitvoering de spraakbediening via het stuur het niet doet en de bandenspanningscontrole ontbreekt.
Mijn Executive hatchback heeft een enkele laadvloer. Volgens mij heeft dat te maken met de subwoofer van het jbl audio systeem.
En de deuren gaan niet automatisch op slot als je gaat rijden, kan wel handmatig. Wel gaan ze automatisch op slot als je na het parkeren van de auto vergeet af te sluiten.
Dank voor de informatie.
Zijn hier leden die een dashcam hebben?
Als ik naar de voorruit van de Auris kijk, waar is de beste plek om te plaatsen?
Als ik naar de voorruit van de Auris kijk, waar is de beste plek om te plaatsen?
Ja, maar niet in een Auris.Lennie schild schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:06:
Dank voor de informatie.
Ik heb ‘m naast de binnenspiegel aan de rechterkant.
Ja en dan net onder het zwarte deel natuurlijk want dat plakt beter. Is bijna in het midden en geeft goed beeldEddye schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:03:
[...]
Ja, maar niet in een Auris.
Ik heb ‘m naast de binnenspiegel aan de rechterkant.
Het is gelukt bestemming te bereiken zonder boete of wat dan ook. Het was een bijzondere ervaring, de trip! De snelste auto die ik op regelmatige basis heb gereden heeft 130 pk. Twee jaar geleden 2 laps met een Ferrari gereden op een circuit met een coureur, en jaren terug een paar ritjes met een Z4 6 cilinder. Ik ben een automaat ook niet gewend, het was dus wel even "aanpassen". De spanning giert door je lichaam de eerste 10 kilometer, maar al snel was een al hapiness op mijn gezicht af te lezen. Fantastisch!NiGeLaToR schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:47:
De auto kreeg nog een mooie polijst beurt, maar door het slechte weer is daar nu niet veel van te zien. Ik had overigens een kenteken met een rood vlakje moeten hebben, mochten andere zich dit afvragen. i.c.m. bpm-vrijstelling heb je vaak geen gezeur.
:strip_exif()/f/image/3hsR1XpRvGkxFIJw2WF9S9cP.jpg?f=fotoalbum_large)
Gefeliciteerd @Marchel
Wat een prachtige machine!
En tof om te lezen dat je zo te zien ook een herinnering voor het leven hebt gemaakt!
Wat een prachtige machine!
En tof om te lezen dat je zo te zien ook een herinnering voor het leven hebt gemaakt!
Naar aanleiding van berichten hier mbt de accu heb ik toch maar een optima Yellowtop 2.7j besteld. Toen ik hem er in wilde zetten bleek deze niet te passen in onze auris 2013 . Ik wist dat deze iets langer was maar wist ook dat deze veel gebruikt word bij de Toyota auris, dat staat er zelfs bij. De beugel waar hij in moet komen is kleiner dan de accu. Zijn er meerdere versies van accubakken/beugels voor de auris?
:strip_exif()/f/image/NteisxUTYxRiakpaP7Os40FB.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige accu, Bosch s4 019
:strip_exif()/f/image/cVDIEt5uPu9G20yvTe9xfAOE.jpg?f=fotoalbum_large)
Accu die niet past. Qua ruimte moet het kunnen alleen de beugels waar hij in klemt zijn veel te klein.
:strip_exif()/f/image/NteisxUTYxRiakpaP7Os40FB.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige accu, Bosch s4 019
:strip_exif()/f/image/cVDIEt5uPu9G20yvTe9xfAOE.jpg?f=fotoalbum_large)
Accu die niet past. Qua ruimte moet het kunnen alleen de beugels waar hij in klemt zijn veel te klein.
Zoiets kan je makkelijk oplossen met een spanband en geschikte D-ringen: