Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 130 ... 168 Laatste
Acties:
  • 927.212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:33

SkyStreaker

Move on up!

Heb jij met je dealercheck ook de papieren meegekregen dat je batterij in orde is? Loop die eens even na, die heb ik namelijk ook gekregen na de grote beurt een paar weken terug. Dat papier is v.z.i.w. onderdeel van je garantie.
Bedenk ook dat Toyota overal "Toyota" is, dus je kan ook eventuele andere dealers in NL bellen. Ik heb die van mij uit Hilversum, maar ga toch echt lokaal naar Ramaker in Hattem. Probeer eens een ander "kanaal" en zie wat deze mensen zeggen?

[ Voor 6% gewijzigd door SkyStreaker op 16-08-2022 20:32 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-10 16:54
SkyStreaker schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:31:
Heb jij met je dealercheck ook de papieren meegekregen dat je batterij in orde is? Loop die eens even na, die heb ik namelijk ook gekregen na de grote beurt een paar weken terug. Dat papier is v.z.i.w. onderdeel van je garantie.
Bedenk ook dat Toyota overal "Toyota" is, dus je kan ook eventuele andere dealers in NL bellen. Ik heb die van mij uit Hilversum, maar ga toch echt lokaal naar Ramaker in Hattem. Probeer eens een ander "kanaal" en zie wat deze mensen zeggen?
Geen idee eigenlijk maar denk van wel. Heb daar ook 7 jaar garantie op gekregen (batterijen) zolang ik bij hun het onderhoud laat doen. Heb die papieren in Nederland liggen. Maar ik ben wel klaar bij deze dealer. Heb al een andere dealer gesproken en die nemen mij graag over. Had ze ook al een mail gestuurd over het eerste voorval. 4 dagen geen reactie. Dus maar gebeld. De receptioniste: ja ik heb je mail gezien maar de manager is met vakantie. Ik: maar dan kan je toch reageren/mailen en zeggen dat hij met vakantie is en dat jullie er op terug komen Zij: hij is 20 augustus weer terug van vakantie……

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-11 19:14
Als je geen fijn gevoel bij je dealer hebt zou ik ook zeker wisselen.. heb ik ook al meerdere keren gedaan. Sowieso al 3x een auto aan andere kant van NL gekocht (waarvan 2x gewoon bij een merk dealer). Maar daar ben ik nooit meer geweest na de aanschaf. Onderhoud eerst bij een dealer in de buurt maar die ging dicht. Daarna bij 1 die bij mijn vriendin haar werk om de hoek zat (zij rijd hem dagelijks). Maar toen mijn remmen voor allebei vast zaten vorig jaar een maand na de beurt.. (en nog wel meer gebeurd rond die beurt). Was ik het vertrouwen kwijt.. Dus nu weer een andere dealer voor het onderhoud momenteel.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Gisteren met de schrik vrijgekomen. Ik ben op dit moment met mijn Auris Hybrid Touring Sports (2013) op vakantie in Italië. Eergisteren wilde de auto ineens niet van zijn plaats komen: "Check Hybrid System". Wat ik ook deed en hoe vaak ik het ook probeerde, de auto wilde niet in de "D" stand. Zelf uiteraard een aantal extra dingen geprobeerd, zoals zekeringen checken, 12V accu even loskoppelen. De Nederlandstalige handleiding heeft een paragraaf "Noodstartfunctie" maar deze kreeg ik niet geactiveerd. Een dag later heeft een lokale monteur ter plekke de auto geprobeerd te starten, maar kwam tot de conclusie dat alleen een Toyota expert het probleem zou kunnen oplossen.

Na een hoop gebel en gedoe (taalbarrières en überhaupt onbekend met procedures bij panne) kwam er een sleepdienst monteur van een dorp verderop. Hij stapte in de auto, probeerde een aantal dingen en warempel kreeg de auto van zijn plaats.

Slepen was dus niet nodig. Met handen en voeten nodigde hij me uit hem te volgen naar de garage. Daar hebben ze de foutcode uitgelezen en de fout gerest.

U029A Persa comunicazione con module sensore pacco batterie ibrido. Presente.
U029A Persa comunicazione con module sensore pacco batterie ibrido. Memorizzato.

Ze hebben me iets verteld over de mogelijkheid dat de hitte een rol heeft gespeeld. De auto stond elke dag een groot aantal uren in de blakende zon. Dus ik heb gezegd dat ik het begreep. Terug op de camping heb ik nu een invalide parkeerplaats in de schaduw gekregen (zeer behulpzaam van de receptie).

Ik kan nu dus weer rijden, maar ben niet helemaal gerust natuurlijk. De auto kan er dus zomaar mee ophouden en ik weet mijn god niet hoe ik dat ding kan starten (e.v.t. via speciale procedure). Het knaagt ook aan mij dat die monteur zonder gereedschap dat ding binnen een minuut kon starten.

Voor zover ik gelezen heb in de handleiding is dit de procedure:
1) Activeer de parkeerrem
2) Zet het contact in stand ACC
3) Houd de startknop gedurende 15 seconden ingedrukt terwijl het rempedaal stevig wordt ingetrapt.

Wat weet die monteur wat ik niet weet?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• TgR_KILLER
Wat de monteur weet wat jij niet weet, dat weet ik ook niet. Dat weet alleen de monteur vrees ik.

Maar wat ik uit je verhaal niet kan halen zijn 2 dingen.

1. Heb je Toyota (euro) care gebeld? Die regelen normaal wel een sleepdienst / monteur oid.
2. Heb je sowieso met je eigen (Toyota?) garage gebeld?

Dat zou ik beide namelijk eerst doen, helemaal in het buitenland. Dan heb je hoop minder met een taalbarrière te maken en die kunnen je misschien wel op weg helpen.. Ook die procedure zou ik gewoon even dubbelchecken bij je dealer..

Maar ja, hitte kan zeker een issue zijn. Net als een benzine motor die te warm kan lopen kan een accu ook te warm zijn. Zie een hoop voorgaande posts over de verstopte hybride accu koel filters die verstopt zijn.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@irondog

Dit zo lezende (zonder ervaring met de auto, wel met computers) denk ik dat de monteur de ECU of de batterijsensor opnieuw heeft gestart.

U029A lost communication with hybrid battery pack sensor module
Misschien een probleem met de aansluiting of een defecte module?

Mogelijkheden:
• zekering loshalen (en starten)
• accu min pool loskoppelen
• harde herstart met startknop, zoals je beschrijft

Zitten de zekeringen bij de bestuurdersstoel?

Dit soort handelingen kan er theoretisch voor zorgen dat de ECU de foutmelding vergeet en starten niet langer verhinderd. Het lost natuurlijk niet de oorzaak op. Er moet alsnog een monteur bij aan te pas komen en doorrijden na een reset kan schade veroorzaken.

• irondog
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

TgR_KILLER schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:01:
Wat de monteur weet wat jij niet weet, dat weet ik ook niet. Dat weet alleen de monteur vrees ik.
:)
Maar wat ik uit je verhaal niet kan halen zijn 2 dingen.

1. Heb je Toyota (euro) care gebeld? Die regelen normaal wel een sleepdienst / monteur oid.
2. Heb je sowieso met je eigen (Toyota?) garage gebeld?
[..]
Ik heb op een gegeven moment de eigen garage (Oostendorp Eindhoven) gebeld maar zij wilden niet echt helpen omdat mijn vorige beurt "Budget" was; dat is dus zonder pechhulp dekking. Dit vind ik overigens wel begrijpelijk: ik ben vaak matig verzekerd omdat ik meestal wel wat spaargeld heb voor problemen en schade. Na deze wat stressvolle situatie denk ik daar een beetje anders over, maar goed.

De bal ging goed rollen na het inschakelen van Euro Cross. Zij spreken de talen en hebben de sleepdienst ingeschakeld.
mrmrmr schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:45:
@irondog
[...]
Zitten de zekeringen bij de bestuurdersstoel?
De zekeringen zijn niet bij de bestuurdersstoel, alle zekeringen zitten onder de motorkap. De monteurs hebben de motorkap nooit opengemaakt :)

Ik heb vandaag trouwens een 120KM trip gemaakt zonder echte bijzonderheden. Terug bij de auto, werd ik eraan herinnerd dat ik een ander terugkerend issue heb: het portier .. Ik heb nu een soort van hypothese, die ik uiteraard niet echt kan testen. Maar goed, hier komt ie ..

Onlangs is er ingebroken (katalysator eraf, auto teruggevonden met braakschade aan portier/rubber). Na de reparatie lijkt mijn deur af en toe niet geheel te sluiten waardoor de computer onterecht aangeeft dat het portier open is. Met het portier open kun je normaal gesproken wegrijden onder een hoop gepiep. Wellicht is in de "Check Hybrid System" conditie het portier sluiten verplicht om hem in "D" te kunnen zetten. De monteur heeft het portier goed stevig dichtgeslagen. Ik daarentegen, in al mijn talloze pogingen misschien niet. Het is maar een (zwakke) hypothese, maar ik geloof wel dat er wat opgestapelde issues zijn.

Ik denk dat ik het even laat rusten. Over een paar dagen ben ik hopelijk weer thuis. :)F Als ik meer leer dan laat ik het zeker nog wel weten.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• TgR_KILLER
irondog schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:23:
[...]

Ik heb op een gegeven moment de eigen garage (Oostendorp Eindhoven) gebeld maar zij wilden niet echt helpen omdat mijn vorige beurt "Budget" was; dat is dus zonder pechhulp dekking. Dit vind ik overigens wel begrijpelijk: ik ben vaak matig verzekerd omdat ik meestal wel wat spaargeld heb voor problemen en schade. Na deze wat stressvolle situatie denk ik daar een beetje anders over, maar goed.

De bal ging goed rollen na het inschakelen van Euro Cross. Zij spreken de talen en hebben de sleepdienst ingeschakeld.
[...]
Met een budget beurt krijg je misschien geen Toyota pechhulp pasje.. maar ze kunnen je dan toch allicht proberen te voorzien van hulp al is het maar telefonisch om te kijken of ze je verder kunnen helpen? Het blijft je dealer waar je auto in onderhoud is...

Overigens is dit wel de reden dat ik wel een normale beurt doe.. en verder gewoon goed verzekerd ben (Auto All risk, caravan all risk.. doorlopende reisverzekering..) Je zal het maar nodig hebben..

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:59

dbzfan

Nee.

Weet iemand hoe je het piepje van de flitscamera's kunt uitzetten in de Auris? Kan het nergens vinden in het menu...

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
dbzfan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:47:
Weet iemand hoe je het piepje van de flitscamera's kunt uitzetten in de Auris? Kan het nergens vinden in het menu...
Daar moet je toch wat duidelijker in zijn, standaard heeft geen enkele Toyota piepjes voor flitscamera's.
Ik gok dat het om navigatie gaat maar mijn kristallen bol wacht nog steeds op verzending.

En als je iets anders bedoelt dan heb ik geen flauw idee wat. :+

• dbzfan

dbzfan

Nee.

vassago schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:48:
[...]

Daar moet je toch wat duidelijker in zijn, standaard heeft geen enkele Toyota piepjes voor flitscamera's.
Ik gok dat het om navigatie gaat maar mijn kristallen bol wacht nog steeds op verzending.

Ja de piepjes van de navigatie, maar de navigatie staat uit en alsnog hoor ik piepjes bij elke flitspaal die ik nader.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:13

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

Volgens mij heb ik wel zoiets in mijn Auris uit 2013. Weet uit mijn hoofd niet of en waar dat in het menu zit. Het gaat dan om vaste flitspalen die als POI's in het systeem zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Videopac op 19-08-2022 09:21 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• vassago
Is het dan niet iets simpels als het POI uitzetten?
Dus niet naar een notificatie zoeken maar het POI type uitzetten en/of de weergave ervan.

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

[...]

Jawel, mijn Yaris 2017 heeft dat ook. Ik heb dat uit kunnen zetten. Zit wel in de navigatie instellingen.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:19
dbzfan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Ja de piepjes van de navigatie, maar de navigatie staat uit en alsnog hoor ik piepjes bij elke flitspaal die ik nader.
Die optie zit ergens ver weggestopt in de instellingen van je navigatie/map. Iets met waarschuwingen ofzo, weet het niet precies meer.

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Bij mij (Yaris 2017)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N_cqexR_ViiLyCdqaMq_rwZwQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwVJsJq1NiFmMcxJEqUFxgh8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMw0W1SyuDRGPq02EtiFwqIw0-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpc3J6lxdQs6vgQFMxW39f3L.jpg?f=fotoalbum_large

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:27
Thx. Gelijk ook uitgezet. Maakt soms onnodig veel herrie. 😄

©2004

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:54

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand een idee of je relatief goedkoop Android Auto via wifi aan de gang kan krijgen? Rijd een Corolla Hybrid van Nov 2021. Model 2022 heeft standaard wifi aan boord, die kan het wel. :/

Whatever.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Harmen schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:23:
Iemand een idee of je relatief goedkoop Android Auto via wifi aan de gang kan krijgen? Rijd een Corolla Hybrid van Nov 2021. Model 2022 heeft standaard wifi aan boord, die kan het wel. :/
[Android Auto Wireless] Ervaringen & Discussie

Let op, beta. Maar proberen is nog altijd veel goedkoper dan bij de dealer laten oplossen verwacht ik.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• dbzfan

dbzfan

Nee.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:54

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@True Die opties ken ik, mij iets te gek. Heb een voorloop auto, verwacht deze niet al te lang te gebruiken. :)

In het menu van de auto kom je een wifi optie tegen, maar helaas kan je hier geen verbinding mee maken?!

[ Voor 32% gewijzigd door Harmen op 20-08-2022 16:47 ]

Whatever.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Harmen schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:46:
@True Die opties ken ik, mij iets te gek. Heb een voorloop auto, verwacht deze niet al te lang te gebruiken. :)

In het menu van de auto kom je een wifi optie tegen, maar helaas kan je hier geen verbinding mee maken?!
Volgens mij is dat een verkapte OTA optie.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 01:13:
Wat is het reële verbruik als een Auris E18 (1.8 benzine hybride hatchback) op de computer 3,7* aangeeft?

De fabrieksopgave van het verbruik is 3,6, waarvan dikwijls wordt aangenomen dat het niet haalbaar is. De laagste die ik terugvond op autoweek.nl was 4,0. Maar de meeste liggen flink hoger.

Klopt het echt dat stadsrijden zuiniger is dan autoweg/snelweg met deze auto zoals een verkoper mij vertelde?

(* B stand gebruiken om te remmen, geleidelijk optrekken, cruise control, < 110km/u)
Ik heb toch het idee dat de auto het verbruik bij remmen met het rempedaal te rooskleurig voorstelt. Verbruik volgens de computer 3,6l = 1:27,8. Verbruik aan de pomp 4,2l = 1:23,6. Dat is niet zoals verwacht. Het kan ook aan de pomp liggen.

Daarvoor met B remmen (op de motor remmen) was er nauwelijks verschil tussen 3,7l = 1:27 en het verbruik aan de pomp van ca. 1:26.

• Seamonstah
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:29
Marve79 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:43:
Na maanden wikken en wegen EV of PHEV is de kogel door de kerk en heb ik de nieuwe RAV4 PHEV besteld.

Best of both worlds imho, meeste ritten die ik doe zijn onder de 50 km en de elektrische range is nog aardig hoog. Mocht ik dan toch een keer verder rijden heb ik geen laadstress en kan het ook gewoon op benzine.

CO2 uitstoot is ook zeer laag dus belastingtechnisch ook interessant (Belgie). Niet zo interessant als een EV maar ik voel me nog niet zeker genoeg om een EV te kopen, ik hoor en lees nog altijd teveel gezeik. Wellicht na deze auto wie weet.

Verder heeft de 10 jaar garantie me ook wel deels overgehaald om voor Toyota te kiezen.

Iemand al ervaring met deze auto?
Wij hebben sinds januari een Rav4 PHEV, geen moment spijt van gehad. We rijden zo'n 90% elektrisch, 75 kilometer elektrisch bereik met een volle accu is goed mogelijk. De laadruimte is gigantisch en het is een erg comfortabele auto. Af en toe een Golf GTI of een BMW eruit trekken is ook erg geinig ;)

• vassago
Seamonstah schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:59:
Af en toe een Golf GTI of een BMW eruit trekken is ook erg geinig ;)
Dan laten ze je winnen uit medelijden zeker? :+

• TgR_KILLER
vassago schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:55:
[...]

Dan laten ze je winnen uit medelijden zeker? :+
Je weet dat een Golf GTI niks sneller is he? :p een Rav PHEV zit in 6.2 seconden op de 100.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:50

MLLL

Palm Treo 650

TgR_KILLER schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Je weet dat een Golf GTI niks sneller is he? :p een Rav PHEV zit in 6.2 seconden op de 100.
En dat zonder petje :)

• vassago
TgR_KILLER schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:04:
[...]
Ik zie het, had bij de hybride gekeken. }:O

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:15
Maar dan wel met hoge hoed op

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• TgR_KILLER
vassago schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Ik zie het, had bij de hybride gekeken. }:O
Mijn hybride AWD doet er ook maar 8.1 sec over. Ook leuk voor het stoplicht hoor haha.

• Bacchus
  • Laatst online: 05-11 10:38
Wel dobbelsteeentjes?

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:07

_Eend_

🌻🇺🇦

En TOYOTA of RAV4 sticker op de voorruit.

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-11 20:06
Seamonstah schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:59:
[...]

Wij hebben sinds januari een Rav4 PHEV, geen moment spijt van gehad. We rijden zo'n 90% elektrisch, 75 kilometer elektrisch bereik met een volle accu is goed mogelijk. De laadruimte is gigantisch en het is een erg comfortabele auto. Af en toe een Golf GTI of een BMW eruit trekken is ook erg geinig ;)
Naja ik kom van een Q7, daar ging de Duitse Herder achterin en dan kon er nog een koffer bij ;) Maar hij is zeker wel groter dan normaal idd. Q7 was eigenlijk te groot en lastig te manouvreren in de stad of parkeergarages. En inderdaad de snelheid viel me ook al op, lijkt meer of je in een Supra zit dan een RAV4 :)

Enige waar ik me een beetje zorgen over maak is het snelweggeluid. Hij is niet de stilste heb ik vernomen klopt dat? Nu weet ik niet of ik weer een nieuwere versie krijg waar dat wellicht weer is verholpen. Naja ik rij nu tijdelijk in een Corolla TS en die maakt echt veel herrie bij 120-130 dus veel slechter zal het allicht niet worden.

Wel jammer dat ik nog zolang moet wachten :(

• TgR_KILLER
Ik kan weinig zeggen over het snelweg geluid van een Rav4.. ik heb terrein banden onder de mijne liggen :+ :X

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:18

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Marve79 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:34:
[...]
Naja ik rij nu tijdelijk in een Corolla TS en die maakt echt veel herrie bij 120-130 dus veel slechter zal het allicht niet worden.
Ik weet niet wat je bedoeld met veel herrie? Motor geluid? Banden geluid? Suizen?

Wat ik wel weet is dat het voor banden geluid nogal wat verschil kan maken met het merk en/of type banden welke de auto heeft.

Mocht het motor geluid zijn, trek dan op naar net iets boven de snelheid die je wil en laat heel even je gas los.
Bij het optrekken gaat de motor idd snel hoog in zijn toeren zitten. Door heel even het gas los te laten zal dit weer afzwakken.

[ Voor 21% gewijzigd door Thasaidon op 22-08-2022 13:13 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-11 20:06
Thasaidon schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Ik weet niet wat je bedoeld met veel herrie? Motor geluid? Banden geluid? Suizen?

Wat ik wel weet is dat het voor banden geluid nogal wat verschil kan maken met het merk en/of type banden welke de auto heeft.

Mocht het motor geluid zijn, trek dan op naar net iets boven de snelheid die je wil en laat heel even je gas los.
Bij het optrekken gaat de motor idd snel hoog in zijn toeren zitten. Door heel even het gas los te laten zal dit weer afzwakken.
Windgeruis bedoel ik.

• Thasaidon

Thasaidon

Ik moet zeggen dat ik dan met onze Corolla TS heel erg vind meevallen.
Onze vorige Auris TS had daar meer last van.

• MacArnold
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:31
De keuze voor banden maakt ook veel uit. Onder mijn Corolla TS lagen tot voor kort Falken banden, maar sinds ik ze rondom vervangen heb door Michelin Crossclimates, is het een verademing.

• Seamonstah
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:29
[...]

Enige waar ik me een beetje zorgen over maak is het snelweggeluid. Hij is niet de stilste heb ik vernomen klopt dat? Nu weet ik niet of ik weer een nieuwere versie krijg waar dat wellicht weer is verholpen. Naja ik rij nu tijdelijk in een Corolla TS en die maakt echt veel herrie bij 120-130 dus veel slechter zal het allicht niet worden.

Wel jammer dat ik nog zolang moet wachten :(
Wachten is altijd k*t maar wat mij betreft het wachten meer dan waard. Snelweggeluid of windgeluid is mij niet in negatieve zin opgevallen. Heb een tijdje in een 535D gereden en die maakte meer lawaai met 130km/u dan de RAV4. Ik heb 19 inch Vredenestein all season banden eronder zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Seamonstah op 22-08-2022 17:20 ]

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02

WCA

Ik heb ook de Corolla TS, het geluidsniveau is mij juist in positieve zin opgevallen tov veel concurrenten eigenlijk.

Share and Enjoy!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:04

Shrien

frequent snoozer

WCA schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:17:
Ik heb ook de Corolla TS, het geluidsniveau is mij juist in positieve zin opgevallen tov veel concurrenten eigenlijk.
Bij onze TS met Falken banden hebben we veel bandengeluid tussen de 25-35km/u. Voor de de rest vind ik het ook reuze meevallen.

Hebben meer Corolla rijders dit opgemerkt? Kan dit misschien ook iets te maken hebben met een onjuiste bandenspanning?

Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik er een ander setje (winter)banden onder kan zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Shrien op 22-08-2022 20:00 ]

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:16
Ik heb de overgang van Falken naar Michelin (e) Primacy als onprettig ervaren op onze TS. Geen idee waarom, vond de Falken gewoon fijner qua geluid en gedrag.

• TgR_KILLER
Banden is sowieso altijd een ding. Ik kreeg de Rav4 op Bridgestones (vraag mij zo even niet welk type, ik had er nog nooit van gehoord..). Ik heb er nu BFGoodrich KO2 onder liggen. Geluid is natuurlijk niet te vergelijken haha, maar het weggedrag en hobbels etc. vind ik zoveel fijner met de BFG.

• Thasaidon

Thasaidon

Shrien schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:59:
[...]

Bij onze TS met Falken banden hebben we veel bandengeluid tussen de 25-35km/u. Voor de de rest vind ik het ook reuze meevallen.

Hebben meer Corolla rijders dit opgemerkt? Kan dit misschien ook iets te maken hebben met een onjuiste bandenspanning?

Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik er een ander setje (winter)banden onder kan zetten.
Dit kan zeker met bandenspanning te maken hebben.
Te lage spanning is meer bandoppervlakte op het wegdek, is meer contactoppervlak, dus meer geluid.
Te hoge spanning zou dan minden geluid geven, maar dan slijten de banden op een andere (ook verkeerde) manier.
Maar ook het beladen gewicht van de auto kan uitmaken.
In je eentje in de auto naar je werk, of met 4 man en de kofferbak vol met bagage op vakantie maakt ook verschil.

Wij hebben nog steeds de Falkon banden eronder zitten waarmee de auto in 2019 geleverd is.
En zoals ik al zei... ik vind het geluidsniveau meevallen. Onze Auris TS (met Michelin banden) maakte meer herrie.

[ Voor 8% gewijzigd door Thasaidon op 24-08-2022 11:33 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34

Oekol

waka waka hey hey

Als ik het goed heb zit er een verschil tussen eco normaal en sport (vooral bij die laatste twee) met de stuurrespons. Vandaag een bergpas opgereden en dan was normaal lekker, licht sturen. Naar beneden met wat meer snelheid wat het zwaardere sturen van sport lekkerder. Echter de gasrespons hoeft van mij niet aangepast te worden. Kan je dit apart regelen in een Toyota corolla?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17:59
Volgens mij niet. Ik vind de gasrespons bij sport niet prettig, te zenuwachtig.
Overigens: persoonlijk geen fan van Falken banden. De eerste paar duizend kilometer gaat het nog wel maar daarna rijden ze minder prettig bij nat weer, maken meer lawaai etc.

• TgR_KILLER
Same, ik rij al jaren en jaren hybride, maar eigenlijk altijd in Eco xD soms normaal, maart Sport nooit.. vind dat zo zenuwachtig rijden..

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:13

Videopac

Rommelt wat aan.

Die sport-stand zit er alleen op om in de showroom / tijdens de proefrit mensen te overtuigen om de auto te kopen. Hetzelfde geldt voor het handmatige kunnen schakelen bij automatische transmissies (al dan niet met schakelflippers achter het stuur) van andere merken.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• TgR_KILLER
Videopac schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:35:
Die sport-stand zit er alleen op om in de showroom / tijdens de proefrit mensen te overtuigen om de auto te kopen.
Vind dat toch beetje rare redenatie. Ik heb Privé 3 hybrides gereden en zakelijk denk ik al wel 10, maar nog nooit de sportstand fijn gevonden, dus ook niet tijdens de proefrit..

Een collega van mij reed ALTIJD in de sport stand, die vond dat heerlijk.

Dus daarom dat nou de overtuigende factor zou moeten zijn voor een proefrit / in de showroom? beats me :+

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:19
TgR_KILLER schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:01:
Same, ik rij al jaren en jaren hybride, maar eigenlijk altijd in Eco xD soms normaal, maart Sport nooit.. vind dat zo zenuwachtig rijden..
Hier ook zo, verschrikkelijk die gasresponse in de sport.
Alleen afgelopen voorjaar één keer de sport gebruikt om te kijken hoe hard mijn Auris ST kon: 183KM/h op de GPS 8)

Afgelopen zomer wel eens de 'Normale' stand gebruikt ivm de warmte en de kracht van de aircopomp. Had het idee dat met een vol geladen auto incl 4 personen in volle bak zon op de snelweg de airco het niet echt meer trok.

• TgR_KILLER
St00mwals schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Hier ook zo, verschrikkelijk die gasresponse in de sport.
Alleen afgelopen voorjaar één keer de sport gebruikt om te kijken hoe hard mijn Auris ST kon: 183KM/h op de GPS 8)

Afgelopen zomer wel eens de 'Normale' stand gebruikt ivm de warmte en de kracht van de aircopomp. Had het idee dat met een vol geladen auto incl 4 personen in volle bak zon op de snelweg de airco het niet echt meer trok.
Jah Airco werkt beter op normal dan op Eco heb ik begrepen, wist dat nooit haha ik ben de 'eco airco' gewend..

En voor de topsnelheid maakt het als het goed is geen zier uit of je eco of sport rijd ;) sport is enkel trottle response. Dus gaspedaal reageert directer, maar uiteindelijk is plakgas in elke stand gewoon plankgas.

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Airco koelt goed in ECO stand hier.. merk niet echt verschil met de normale stand.

Momenteel bij het Gardameer. Heerlijk de CVT op de stijle dorpsstraatjes. Je kunt het gas heel precies doseren terwijl je andere autos te veel gas hoort geven en koppelingen hoort slippen. Tilburg -Gardameer gemiddeld 1 op 19.5 gereden. Vmax wat op de teller 110-135 was :)

[ Voor 62% gewijzigd door dbzfan op 26-08-2022 13:22 ]

• Vroem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:28
[...]

Dat is toevallig.... die van mij ook (TS 2016)..

• Southern Sun
  • Laatst online: 05-11 08:51
Heb de airco altijd op normale stand, altijd het idee gehad dat prettiger te vinden dan Eco. De sport-stand gebruik ik hier alleen als ik even voor wil piepelen bij het stoplicht als ik denk kans te maken :+ Behalve de gasrespons heb ik ook het idee dat het in het stuur voelbaar is, en soms lijkt hij wel meer af te remmen op de motor ofzo. Nog niet helemaal kunnen doorgronden wat dat precies is.

Onlangs ook nog eens brandstofverbruik aan de pomp berekend en die lijkt toch niet veel te verschillen van de boordcomputer (1.8 versie). De laatste tijd zitten mijn meeste ritten rond de de 4.7 a 4.8/100 en aan de pomp kwam ik ook op zoiets uit. Valt me toch niet tegen aangezien ik er weinig moeite voor hoef te doen (rij voornamelijk snelweg tussen de 110-120km/h).

[ Voor 4% gewijzigd door Southern Sun op 26-08-2022 15:00 ]

• The Wizard
  • Laatst online: 03-11 12:58

The Wizard

Moderator Mobile
Southern Sun schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:59:
Heb de airco altijd op normale stand, altijd het idee gehad dat prettiger te vinden dan Eco. De sport-stand gebruik ik hier alleen als ik even voor wil piepelen bij het stoplicht als ik denk kans te maken :+ Behalve de gasrespons heb ik ook het idee dat het in het stuur voelbaar is, en soms lijkt hij wel meer af te remmen op de motor ofzo. Nog niet helemaal kunnen doorgronden wat dat precies is.

Onlangs ook nog eens brandstofverbruik aan de pomp berekend en die lijkt toch niet veel te verschillen van de boordcomputer (1.8 versie). De laatste tijd zitten mijn meeste ritten rond de de 4.7 a 4.8/100 en aan de pomp kwam ik ook op zoiets uit. Valt me toch niet tegen aangezien ik er weinig moeite voor hoef te doen (rij voornamelijk snelweg tussen de 110-120km/h).
Klopt, sturen gaat zwaarder naast het panische gaspedaal :P. Hij remt idd harder af op motor, alleen vanaf bepaalde snelheden (tussen de 60 en 80 dacht ik, als ik het mij goed herinner). Dat is ook zichtbaar in de hybrid assistant heb, meer recuperatie dan in de normal/eco mode.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]
Volgens een familie lid dat bij toyota gewerkt heeft, is het bandengeluid van de RAV4 inderdaad een bekend probleem. Geen idee of de nieuwe versies hier minder last van hebben.

When life gives you lemons, start a battery factory

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09
TgR_KILLER schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:51:
Ik kan weinig zeggen over het snelweg geluid van een Rav4.. ik heb terrein banden onder de mijne liggen :+ :X
Volgens de monteur die de APK deed maken de offroad banden van mijn rav4 "klote herrie" aldus het aflever rapport. O-)

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:07

_Eend_

🌻🇺🇦

3dmazter schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:33:
[...]

Volgens de monteur die de APK deed maken de offroad banden van mijn rav4 "klote herrie" aldus het aflever rapport. O-)
Een kennis van mij had ooit een Vitara met terreinbanden. Wat een takkeherrie :X

4x4 aandrijving was wel leuk trouwens :P

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

[...]

Heerlijk die Nederlandse oprechtheid :D :P

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-11 07:47
Dat herken ik. Ik rijd nu 18 maanden in een Rav4 uit 2019 en vind het een heerlijke kar. Een van de tegenvallers is het geluid van de rij wind zeker op hogere snelheden. Niet passend bij een auto van bijna 50K. Daar verwacht je gewoon een betere isolatie.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-11 10:27
Ik heb vandaag de koplampen van mijn 10 jaar oude Yaris Hybride met zo'n polijst setje bewerkt, het doffe plastic is weer mooi helder geworden. Ik heb wel op mijn portieren in de lak ook doffe plekken (Eigenlijk waar je de deur vastpakt als je hem sluit). Weet niet of ik daar ook nog iets aan wil doen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Patox schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:40:
Ik heb vandaag de koplampen van mijn 10 jaar oude Yaris Hybride met zo'n polijst setje bewerkt, het doffe plastic is weer mooi helder geworden. Ik heb wel op mijn portieren in de lak ook doffe plekken (Eigenlijk waar je de deur vastpakt als je hem sluit). Weet niet of ik daar ook nog iets aan wil doen.
Het polijsten v.d. koplampen heeft een functie, nl. beter lichtbeeld. Het polijsten v.d. lak heeft dat niet enkel esthetisch, ik zou het persoonlijk niet doen voor een auto van 10jr oud.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-11 10:27
True schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:22:
[...]

Het polijsten v.d. koplampen heeft een functie, nl. beter lichtbeeld. Het polijsten v.d. lak heeft dat niet enkel esthetisch, ik zou het persoonlijk niet doen voor een auto van 10jr oud.
Ik blijf er inderdaad maar af, zou misschien ook wel meer kwaad dan goed doen. In de koplampen zelf (binnenkant) lijken wel nog iets van condens sporen te zitten, zou dat nog makkelijk te verhelpen zijn? Fototje bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAhBjI9FHH50hZmE5eiWuifTPyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLAISbUukH2Q4t8sjDuGu67h.jpg?f=fotoalbum_large

• Thasaidon

Thasaidon

Iemand hier toevallig nog naar de Corolla Cross "onthulling" geweest (of gaat dit weekeinde nog?) in het Louman museum?
Ik heb daar helaas geen tijd voor maar ben wel benieuwd naar de eerste reacties.

[ Voor 11% gewijzigd door Thasaidon op 27-08-2022 18:42 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27
[...]
TgR_KILLER schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:58:
[...]
Jah Airco werkt beter op normal dan op Eco heb ik begrepen, wist dat nooit haha ik ben de 'eco airco' gewend..
dbzfan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:19:
Airco koelt goed in ECO stand hier.. merk niet echt verschil met de normale stand.
[...]
Southern Sun schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:59:
Heb de airco altijd op normale stand, altijd het idee gehad dat prettiger te vinden dan Eco.
[...]
In eco mode wordt de aircocompressor afgeknepen qua toerental (en dus vermogen) zag ik met OBD-dongle en draait ook de kachelventilator minder hard heb ik het idee. Daarnaast gaat hij in eco-mode automatisch op recirculatie, vind ik zelf persoonlijk wat minder fijn omdat er geen verse lucht in de auto komt (en je dus duf wordt bij langere ritten). Maar het is dan wel sneller koel en hij gaat er volgens mij na verloop van tijd wel weer van af, dus zo'n ramp is het ook niet.

Ik heb een zwarte Auris TS dus als het echt warm is (30°C+) en flink zonnig zet ik de eco mode uit zodat de airco meer vermogen heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2022 19:34 ]

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

ThinkPad schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

[...]

[...]

[...]

In eco mode wordt de aircocompressor afgeknepen qua toerental (en dus vermogen) zag ik met OBD-dongle en draait ook de kachelventilator minder hard heb ik het idee. Daarnaast gaat hij in eco-mode automatisch op recirculatie, vind ik zelf persoonlijk wat minder fijn omdat er geen verse lucht in de auto komt (en je dus duf wordt bij langere ritten). Maar het is dan wel sneller koel en hij gaat er volgens mij na verloop van tijd wel weer van af, dus zo'n ramp is het ook niet.

Ik heb een zwarte Auris TS dus als het echt warm is (30°C+) zet ik de eco mode uit zodat de airco meer vermogen heeft.
Hmm, bijna precies zou bij mijn Yaris, al weet ik niet of hij in eco recirculeert. Onzeker, ik denk het niet want als ik langs vers bemest boerenland rijdt :P Je snapt mij.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:34
Thasaidon schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:40:
Iemand hier toevallig nog naar de Corolla Cross "onthulling" geweest (of gaat dit weekeinde nog?) in het Louman museum?
Ik heb daar helaas geen tijd voor maar ben wel benieuwd naar de eerste reacties.
Je zou kunnen kijken op het Toyota Hybride platform
https://www.toyotahybride...d0a79c51fa1a5ed0bffff5aa8

De eerste indrukken zijn er variërend van veel plastic, tot nieuw beter navigatie set UP.

Ikzelf wacht wel tot de CCros bij de dealer staat, ben zelf meer benieuwd naar de prestaties van de nieuwe verbeterde hybride techniek, deze wordt in dit model voor eerst geïntroduceerd.

• TgR_KILLER
ThinkPad schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:23:

In eco mode in recirculatie? Dat heb ik toch echt alleen als ik hem alleen op de voorruit zet (met die speciale knop). Ik rij altijd in Eco mode.. maar tenzij ik op de recirculatie knop druk krijg ik toch gewoon lucht van buiten hoor.. Ik heb dat echt met geen 1 hybride gezien die ik heb gereden..
[...]
Haha, mijne hoeft voorlopig nog geen APK, maar ik kreeg die opmerking al toen ik ze had laten monteren :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpY0e94T9ulJKU2DDlET9CNgMv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84iV5j7lDngo6LwiuwcPrXoG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door TgR_KILLER op 28-08-2022 19:01 ]

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 18:28
TgR_KILLER schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:59:
[...]

In eco mode in recirculatie? Dat heb ik toch echt alleen als ik hem alleen op de voorruit zet (met die speciale knop). Ik rij altijd in Eco mode.. maar tenzij ik op de recirculatie knop druk krijg ik toch gewoon lucht van buiten hoor.. Ik heb dat echt met geen 1 hybride gezien die ik heb gereden..

[...]

Haha, mijne hoeft voorlopig nog geen APK, maar ik kreeg die opmerking al toen ik ze had laten monteren :p

[Afbeelding]
Is het niet zo dat als het warm is hij eerst op recirculatie gaat tot hij ‘in de buurt is’ van de temp en dan op normaal.

Ik merkte op mijn Prius 3 dat hij minder hard ging blazen in eco, dus zeg Max 60 a 70%. Eco uit en hij ging naar 100%. Over het algemeen niet storend tot je een wat minder lange rit in de hitte hebt, dan krijgt hij het niet koud tot je er bijna bent.

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:52
Hercul3s schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:08:
[...]

Is het niet zo dat als het warm is hij eerst op recirculatie gaat tot hij ‘in de buurt is’ van de temp en dan op normaal.

Ik merkte op mijn Prius 3 dat hij minder hard ging blazen in eco, dus zeg Max 60 a 70%. Eco uit en hij ging naar 100%. Over het algemeen niet storend tot je een wat minder lange rit in de hitte hebt, dan krijgt hij het niet koud tot je er bijna bent.
In mijn RAV4 Hybrid (2016) is het in Eco-stand echt zo ijskoud (als ik dat wil). Hij gaat niet op recirculatie in de Eco-stand bij mij, ook niet bij heel warm weer. Misschien verschilt het per model?

• TgR_KILLER
[...]

Jij gebruikt hem op de automatische stand denk ik? Ik gebruik hem NOOIT in de automatische stand.. dat zal het misschien zijn..

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:52
TgR_KILLER schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:16:
[...]

Jij gebruikt hem op de automatische stand denk ik? Ik gebruik hem NOOIT in de automatische stand.. dat zal het misschien zijn..
Niet degene waar je op reageert maar bij mij staat de boel bijna altijd op "Auto" en dan wordt er bij mij ook geen recirculatie gebruikt, hoor.

• TgR_KILLER
Tarax schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:19:
[...]

Niet degene waar je op reageert maar bij mij staat de boel bijna altijd op "Auto" en dan wordt er bij mij ook geen recirculatie gebruikt, hoor.
Dan heb ik ook geen idee xD, recirculatie gaat bij mij alleen aan als ik de voorruit knop gebruik.. Verder nooit. Niet bij de Auris, Corolla, Prius, Rav4, Yaris hybrides die ik heb gereden haha.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:30
Prius 3 hier en als hij op Auto staat gaat hij automatisch op recirculatie als het echt warm is. Naar verloop van tijd haalt ie dan ook automatisch weer lucht van buiten. Maar ik had dan weer het idee dat dat niet alleen in ECO was :)

Sportstand (Power in de Prius) heb ik afgelopen vakantie in de bergen wel gebruikt. Bij het oprijden van een pas oprijden met haarspelden vond ik het wel prettig dat je direct power hebt als je uit de bocht weer wilt accelereren. In NL gebruik ik alleen maar de ECO stand.

[ Voor 7% gewijzigd door klaaas op 28-08-2022 21:45 ]

Hij wil.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27
[...]
[...]
Ja volgens mij is het zoiets, dat hij het doet als het temperatuurverschil wat hij moet overbruggen (nog) groot is. De airco staat hier altijd op automatisch inderdaad.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07

Yucon

*broem*

Ik mis m'n Auris. :/

Een paar maanden geleden heb ik hem verkocht omdat ik op langere stukken last van m'n rug kreeg. Dat hoor je vaker.. de stoelkwaliteit is niet echt slecht maar ook niet geweldig, en m'n rug is er blijkbaar niet compatible mee. Daarom heb ik hem ingeruild op een V40 T4. Heerlijke stoelen en met 190pk echt een beest.

Maar het voelt ouderwets met z'n traditionele versnellingsbak en primitieve start/stop systeem. Binnenkort ga ik eens voor een Corolla kijken. Wie weet is dit in dit opzicht beter.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:46
dan zou ik in ieder geval kijken naar een versie met een lendesteun.

over de airco: Altijd in combinatie met climatecontrol (auto). Dan beschikt het systeem nog over data van de sensors (vochtigheidsgraad, zoninstraling, airflow) waardoor de airco veel efficiënter ingezet wordt.

• Thasaidon

Thasaidon

dinandus schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Je zou kunnen kijken op het Toyota Hybride platform
https://www.toyotahybride...d0a79c51fa1a5ed0bffff5aa8

De eerste indrukken zijn er variërend van veel plastic, tot nieuw beter navigatie set UP.

Ikzelf wacht wel tot de CCros bij de dealer staat, ben zelf meer benieuwd naar de prestaties van de nieuwe verbeterde hybride techniek, deze wordt in dit model voor eerst geïntroduceerd.
Dat forum zit ik ook op, en ook daar had ik de reacties al gezien.
Maar was even benieuwd wat hier op Tweakers de reacties zijn.

Over het algemeen is het publiek hier iets anders (meer technisch) dan op dat forum en dus geeft dat een ander beeld of word er vanuit een ander oogpunt gekeken en een mening gegeven.

Maar ik krijg de indruk dat er maar weinig Tweakers zijn geweest, tenzij ze vandaag nog gaan ;)

Zelf ben ik ook erg benieuwd naar de nieuwe generatie hybride motor en de prestaties.
En ook de het nieuwe media systeem met navigatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 29-08-2022 11:46 ]

• TgR_KILLER
Lothlórien schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:37:

over de airco: Altijd in combinatie met climatecontrol (auto). Dan beschikt het systeem nog over data van de sensors (vochtigheidsgraad, zoninstraling, airflow) waardoor de airco veel efficiënter ingezet wordt.
Zal best dat ie efficiënter is in auto, toch gebruik ik het nooit. Ik wil bepalen uit welke openingen de koude lucht komt en hoe snel.

• Lothlórien
door rekening te houden houden met o.a de zoninstraling en de luchtvochtigheid blijft het in de auto aangenamer. Het is natuurlijk wel N=1, maar wij hebben wel het idee dat de baby achterin betere ventilatie heeft met een ingeschakeld climatecontrol systeem (ze transpireert minder).
vooral de feedback m.b.t. de vochtigheidsgraad lijkt me belangrijk: de airco zal ook ontvochtigen en op deze manier kan worden voorkomen dat de lucht te droog wordt. Zonder deze feedback zal de airco mogelijk constant maximaal werken. Maar ik las hierboven dat je dat met een OBDII dongle kunt controleren?

Opvallende conclusie die de ANWB na een onderzoekje trok was dat een handmatige airco in een auto met climatecontrol systeem vaak onzuiniger is dan een handmatig bediende airco in een auto zonder climatecontrol. Ik weet alleen niet of dat ook voor de elektrische aircocompressor van Toyota opgaat.

Aanjagersnelheid kun je beïnvloeden door de temperatuur omlaag te draaien of met de eco/fast knop van het systeem. Ook heeft de rijmodus invloed, dus je kunt deze maximaal laten werken in sportmodus met climatecontrol op fast.
Bepalen welke uitstroomopening er wordt gebruikt weet ik zo even niet of dat kan zonder het systeem uit te schakelen.
Waarom zou je dat eigenlijk willen? Om de gekoelde lucht zoveel mogelijk op de bestuurder te richten ofzo?

Weet iemand trouwens of er geregeld wordt op absolute temperatuur? of op gevoelstemperatuur?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07

Yucon

*broem*

Lothlórien schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:37:
Ga ik zeker doen! Dank voor de tip, om de een of andere reden was ik ervan overtuigd dat er iig in een Auris maar 1 type stoel bestond. Ik had dan ook al zitten zoeken naar ombouw naar bijvoorbeeld een Volvo of Lexus stoel maar het bleef steeds maar een gedoe op de airbag en daar was het op afgeketst.

Overigens voor de Auris rijders hier; omdat de achterkant flink doorhing bij belading en daarnaast sowieso nogal zwabberig aanvoelde had ik er betere schokbrekers en hulpveren onder laten zetten. Dat kostte ca 500 euro en maakte echt een wereld van verschil wat betreft rijgedrag. Absolute aanrader.

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Nu vraag ik mij af hoe jullie de afstelling (of het algoritme ?) ervaren van het automatische grootlicht. Hij is enorm traag, of beter gezegd laat met aan- en/of uitschakelen. Helemaal leuk als je over een wat heuvelachtige weg rijdt (looking at you, Veluwe!) en is het gewoon welhaast een stroboscoop :)

Ik, gebruik het niet meer.

• TgR_KILLER
SkyStreaker schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:08:
Nu vraag ik mij af hoe jullie de afstelling (of het algoritme ?) ervaren van het automatische grootlicht. Hij is enorm traag, of beter gezegd laat met aan- en/of uitschakelen. Helemaal leuk als je over een wat heuvelachtige weg rijdt (looking at you, Veluwe!) en is het gewoon welhaast een stroboscoop :)

Ik, gebruik het niet meer.
Nooit gebruikt, dus geen idee... keren dat ik groot licht echt 'nodig' heb gehad in de laatste jaren kan ik op 1 hand tellen..

• vassago
TgR_KILLER schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:54:
[...]
Nooit gebruikt, dus geen idee... keren dat ik groot licht echt 'nodig' heb gehad in de laatste jaren kan ik op 1 hand tellen..
Dit.

Ik gebruik groot licht vrijwel alleen om al die mafklappers die enkel met DRL aan rijden te waarschuwen |:(
(Niet dat het helpt, dat volk weet in de regel niet wat zich verder dan 2 meter voor hun auto afspeelt)

• Lothlórien
Automatic High Beam gebruik ik ook nooit, in de regel ook niet echt nodig in Nederland. Veluwe heb je veel meer aan mistlampen.

Ik hoor ook vaak dat deze te traag reageert, maar vaak gaat ie bij mij niet eens aan. Dat is maar goed ook: want fietsers reageert ie bijvoorbeeld niet op, ik ben ooit tegemoet gereden door een auto die het niet nodig vond zijn lichten te dimmen voor mij als fietser, dat is geen pretje kan ik zeggen.

Mijn schoonvader was ook altjid aan het mopperen op grootlicht: als beroepsschipper heb je alles donker zodat je naar buiten kan kijken: ben je net aan de duisternis gewend komt er een grootlicht de hoek om zetten dat wederom niet altijd uitgeschakeld wordt.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-11 11:19
Hier terug van vakantie met de Corolla TS 2019.

Helaas lijkt de auto een cm. of 3-4 door te hangen aan de achterkant met een fietsendrager en volle belading (denk aan tassen met kleding, coolbox, 2 volwassen, 2 kleine kids, circa 70kg op de trekhaak). Dit merkten we direct 1 minuut onderweg naar onze vak. bestemming al bij het uitrijden van onze straat, om de hoek zit een stuk weg met 5 echt hele nare hoge en steile drempels. Bij het over de eerste drempel rijden met een snelheid van circa 10km al meteen een 'TUNNKK!' en bij nadere inspectie is de trekhaak over de drempel geschaafd en licht beschadigd..

Verdere vakantie uitermate langzaam en schuin over alles wat op een drempel lijkt heengereden en dan is het net te doen, maar dit rijdt niet relaxed.

Voor de vakantie nog nagevraagd bij Louwman Waalwijk maar daar kreeg ik als reactie 'huhhh nog nooit van gehoord' en daar kreeg ik ook al een lauwe reactie op een vraag over de bandenspanning dus vertrouwen in die dealer is nu naar nulpunt. Advies opgevraagd bij trekhaakcentrum dealer in de buurt en die geven idd aan dat bij een aantal auto's de achterkant heel laag komt (niet alleen bij Toyota TS, maar ook bij andere merken + modellen) en er worden dan hulpveren aangeraden, alleen kan dit als 'lelijk' ervaren worden als je auto niet zwaar beladen is, omdat de kont dan wat omhoog komt...

Ook boet de 1.8 hybride motor toch wel behoorlijk in met volle belading op het gebied van wegligging en rijcomfort, het was iig stukken minder prettig dan met de Prius waar ik een jaar of 10 in heb gereden en nooit iets mee heb voorgehad onder volle belading.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Lord_Dain schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:09:

Helaas lijkt de auto een cm. of 3-4 door te hangen aan de achterkant met een fietsendrager en volle belading (denk aan tassen met kleding, coolbox, 2 volwassen, 2 kleine kids, circa 70kg op de trekhaak). Dit merkten we direct 1 minuut onderweg naar onze vak. bestemming al bij het uitrijden van onze straat, om de hoek zit een stuk weg met 5 echt hele nare hoge en steile drempels. Bij het over de eerste drempel rijden met een snelheid van circa 10km al meteen een 'TUNNKK!' en bij nadere inspectie is de trekhaak over de drempel geschaafd en licht beschadigd..

Verdere vakantie uitermate langzaam en schuin over alles wat op een drempel lijkt heengereden en dan is het net te doen, maar dit rijdt niet relaxed.

Voor de vakantie nog nagevraagd bij Louwman Waalwijk maar daar kreeg ik als reactie 'huhhh nog nooit van gehoord' en daar kreeg ik ook al een lauwe reactie op een vraag over de bandenspanning dus vertrouwen in die dealer is nu naar nulpunt. Advies opgevraagd bij trekhaakcentrum dealer in de buurt en die geven idd aan dat bij een aantal auto's de achterkant heel laag komt (niet alleen bij Toyota TS, maar ook bij andere merken + modellen) en er worden dan hulpveren aangeraden, alleen kan dit als 'lelijk' ervaren worden als je auto niet zwaar beladen is, omdat de kont dan wat omhoog komt...

Ook boet de 1.8 hybride motor toch wel behoorlijk in met volle belading op het gebied van wegligging en rijcomfort, het was iig stukken minder prettig dan met de Prius waar ik een jaar of 10 in heb gereden en nooit iets mee heb voorgehad onder volle belading.
Ik heb een avensis station van 2002 die met zomerbanden nog wel eens een drempel raakt met de trekhaak. Bij mij is het een combi van platte banden en een laag gemonteerde trekhaak. Truc is om drempels niet recht te nemen maar een beetje diagonaal (band voor band de drempel af).

When life gives you lemons, start a battery factory

• StarC
Laatst onze corolla TS veel te zwaar beladen (paar honderd kilo stenen). Geen trekhaak, maar was met rustig rijden geen probleem. Ik merkte wel dat de GPS helemaal van de leg was...

• Lord_Dain
StarC schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:30:
Laatst onze corolla TS veel te zwaar beladen (paar honderd kilo stenen). Geen trekhaak, maar was met rustig rijden geen probleem. Ik merkte wel dat de GPS helemaal van de leg was...
GPS gebruikte ik niet, want Android Auto/Waze.. wat me wel opviel is dat de hoek waarin je achterliggers via de binnenspiegel ziet, ook verandert.. omdat dee auto lager hangt achter, kijk je eerder naar 'beneden' en zie je de achterliggers later in beeld... dacht eerst dat het aan mij lag.. of aan de spiegel, maar het was niet 1-2-3 op te lossen, ik kon niet door het dak heen kijken ... :D

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:41
Ik deed er altijd als eerste stuggere achter vering op.
Elke Toyota die ik heb gehad had last van doorhangen met mijn vouwwagen.
Nu een suv heerlijk nergens meer aan denken en geen trekhaak over de vluchtheuvels

• StarC
Dat van die binnenspiegel herken ik ook. Het was voor mij maar 1 rit, maar een hele vakantie zou ik niet blij van worden. De oplossing met de stuggere klinkt rigoreus (lees: duur).

• TgR_KILLER

Ik heb gelukkig niet zoveel ervaring met het doorhangen van Toyota's.. mijn oude Corolla E10 kon een volle aanhanger erachter rustig hebben.

En zowel de Land Cruiser (doh) als de Rav4 nu hebben echt 0 doorhanging.. Was er met de Rav4 wel een klein beetje bang voor, die kan ook niet bijna 600 kilo extra laden wat de Land Cruiser kon. Maar Auto vol geladen met kampeer spullen en de caravan aan de haak en niks aan het handje :D.

Ben wel heel benieuwd hoeveel hij door hangt zonder de fietsen achterop.. Want 70 kilo kogeldruk van een caravan (dan zit er ergens nog een wiel achter..) of 70 kilo van fietsen is misschien nog wel een verschil.. Die fietsen zweven echt op t achterste punt.. dat is voor de algehele verdeling niet al te best vrees ik. Helemaal omdat je zegt dat het kleine kinderen zijn, dus klinkt alsof je weinig gewicht in het midden tussen de wielen hebt en veel gewicht achterop.. dat is niet echt een ideale verdeling. Zou je beter de fietsen op het dak kunnen gooien denk ik?

Hulpveren zijn zo tussen de 150/200 euro volgens mij, op t caravan forum zweren ze er bij zoveel auto merken bij om die te nemen. Maar als je doorgaans helemaal geen gewicht mee hebt dan staat je auto juist overdreven voorover en heb je weer lucht in je achteruitkijkspiegel :p

[ Voor 7% gewijzigd door TgR_KILLER op 05-09-2022 22:47 ]

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-11 01:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Beetje een een tweezijdig verhaal, ja auto's kunnen wat in de kont gaan hangen, maar vaak heeft dit ook met belading te maken.... Je geeft wel aan wat je ongeveer mee had, maar niet in kilo's

Als voorbeeld, een Corola TS 1.8 Dynamic uit 2019 heeft een maximale kogeldruk van 75kg, daarnaast heeft hij een maximaal laadvermogen van 590Kg...

70KG op de trekhaak kan inderdaad behoorlijk door drukken op de achterwiel ophanging, daarnaast die 590kg laad vermogen is incl personen en bagage, maar denk ook aan maxicosie's tablets voor de kinderen en powerbanks... :+

Het kan dus maar zo zijn dat je de maximale gewichten van je auto aan het opzoeken bent geweest. Vergeet niet dat een goede belading enorm belangrijk is... Soms kan je beter wat gewicht in bijvoorbeeld flessen met drinken bij bijrijder (dicht op de vooras leggen) dan achter in de kofferbak.

Cogitationis poenam nemo patitur

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ik zal maar niet vertellen dat ik mijn achterbak vol had met zo'n 250 kilo aan laminaat en dat dat nog best goed ging tot mijn verbazing?

• Lord_Dain
Bullet NL schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:49:
[...]

Beetje een een tweezijdig verhaal, ja auto's kunnen wat in de kont gaan hangen, maar vaak heeft dit ook met belading te maken.... Je geeft wel aan wat je ongeveer mee had, maar niet in kilo's

Als voorbeeld, een Corola TS 1.8 Dynamic uit 2019 heeft een maximale kogeldruk van 75kg, daarnaast heeft hij een maximaal laadvermogen van 590Kg...

70KG op de trekhaak kan inderdaad behoorlijk door drukken op de achterwiel ophanging, daarnaast die 590kg laad vermogen is incl personen en bagage, maar denk ook aan maxicosie's tablets voor de kinderen en powerbanks... :+

Het kan dus maar zo zijn dat je de maximale gewichten van je auto aan het opzoeken bent geweest. Vergeet niet dat een goede belading enorm belangrijk is... Soms kan je beter wat gewicht in bijvoorbeeld flessen met drinken bij bijrijder (dicht op de vooras leggen) dan achter in de kofferbak.
Ja natuurlijk ben ik niet over 1 nacht glad ijs gegaan in de keuze van belading en wat wel/niet mee kon. Ik heb van te voren de maximale belading opgezocht, inclusief die van de 4 zomerbanden.. en ik zat voor wat ik kon berekenen ruim binnen de limieten.

Ik heb tijdens het inladen voor de terugweg de afstand van de kogel naar de grond gemeten op meerdere momenten en ik kan wel concluderen dat de grootste delta optreedt op het moment dat de fietsen op de fietsendrager komen te hangen. Dan gaat de auto aan de achterkant echt bijna 2 cm verder omlaag.

Op de terugweg hebben we ook bewust wat zware zaken (boeken, badhanddoeken) vanuit de reserve wiel ruimte naar voren gelegd bij de passagiersstoel.. helaas is onze jongste wat rijziek en zit mijn vriendin daarom rechtsachter, wat ook niet ideaal is voor de verdeling (Gelukkig had ze voor de vakantie flink hard aan de lijn gewerkt dus dat scheelde dan weer.. 8) ).

Denk dat het dan toch hulpveren gaan worden achter, we hebben een forse investering gedaan in de afneembare trekhaak en een dure Thule fietsendrager, zou zonder zijn om nu weer te switchen naar fietsen op het dak. Wat natuurlijk wel een optie is, is dakdragers en wat lading naar het dak toe in een dakkoffer.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Ik heb een afneembare trekhaak inclusief inklapbare stekkerdoos op een Corolla TS. Deze stekkerdoos heb ik al eens krom gereden op een nare uitrit. Ik kan me van andere auto's (oa diverse Audi's) niet anders herinneren dan dat ze bij flinke belading met de trekhaak de grond raken bij onhandig vormgegeven uitritten. Het is een combinatie van vering, overhang achter de achterwielen, belading en onhandig vormgegeven uitritten, welke als het ware in een dal liggen.

Ik denk dat de vering altijd een compromis is tussen comfort met 1-2 volwassenen en lege kofferbak (verreweg de meeste kilometers van een auto) en volle vakantiebelading.

• Bacchus
  • Laatst online: 05-11 10:38
Een moderne (dus laag-bij-de-grond, want aerodynamisch voordelig) vakantie-volgeladen stationwagon met zijn lange overhang, met een met (elektrische?) fietsen volgeladen laag gemonteerde (want afneembare?) trekhaak over modern-Hollandse steile verkeersdrempels is ook wel het meest ongunstige scenario dat je qua bodemvrijheid kan vinden.

Of.. naja.. onder enigszins betaalbare auto's dan, er is vast een GT van een half miljoen die met enkel een 45 kg bestuurder en een bijna lege tank nog erger is.

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-11 18:20

Canon23

>>MY<< world

Zelfde probleem met belading en remheuvels met de auris ts 2015. Maar soms ook als we met 3man in de auto zitten en een nare rembult tegenkomen. Al vaker met 4km per uur een hard *tunk* gehoord. Heb dat bij mn vorige beurt bij louwman gemeld, maar meer dan " oh nee niet vaker gehoord" kwamen ze niet.
Volgend jaar ga ik of hulpveren laten plaatsen of stuggere gewone veren.

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

• Lord_Dain
Vandaag bij de vakgarage geweest. Opties zijn of een hulpveer installeren (die komt dan bij/om de huidige veren) of vervangen door andere (progressieve) veren.. gezien ik voorlopig de auto niet ga beladen even rustig over nadenken tot het weer voorjaar is en dan maar kijken wat te doen.

• TgR_KILLER
Lord_Dain schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:09:
[...]

Op de terugweg hebben we ook bewust wat zware zaken (boeken, badhanddoeken) vanuit de reserve wiel ruimte naar voren gelegd bij de passagiersstoel.. helaas is onze jongste wat rijziek en zit mijn vriendin daarom rechtsachter, wat ook niet ideaal is voor de verdeling (Gelukkig had ze voor de vakantie flink hard aan de lijn gewerkt dus dat scheelde dan weer.. 8) ).

Denk dat het dan toch hulpveren gaan worden achter, we hebben een forse investering gedaan in de afneembare trekhaak en een dure Thule fietsendrager, zou zonder zijn om nu weer te switchen naar fietsen op het dak. Wat natuurlijk wel een optie is, is dakdragers en wat lading naar het dak toe in een dakkoffer.
Misschien dan de fietsen achterop houden en een dakkoffer voor erbij zodat je daar een hoop (zwaar) spul in kan gooien? Dan ligt het meer in het midden van de auto i.p.v. allemaal achterin. Je wil ook niet al te zwaar spul bovenop hebben vanwege zwaartepunt maar dat maakt op een TS nou niet echt een wereld van een verschil lijkt mij... Bij een SUV / Terreinwagen die hoog op zijn poten staat heb je eerder last dat ie wat gaat hellen dan bij een TS.

Als je zelfs de reservewielkast ruimte al vol had liggen.. en dan fietsen achterop.. Tja.. dan had je genoeg gewicht bij ook xD. Auto's kunnen lastig voor alle situaties goed geveerd zijn, tenzij je luchtvering hebt met balgen die je af kan stellen. En aangezien 95% van de tijd ze niet volgeladen met fietsen erop worden gebruikt zijn auto's afgeveerd voor normale situaties, het blijft een comppromie

Drempels in NL zijn ook gewoon hell op aarde voor auto's haha. Je moet eens bij een gemiddelde drempel kijken hoe erg die 'afgesleten' zijn door auto's die de grond raken.

De enige drempel die het neuswiel van de caravan soms raakt is vlakbij de stalling, verder heeeelemaal nergens. Maar die drempel moet ik altijd schuin nemen en enorm traag, anders raak ik hem, met welke combinatie dan ook. Ligt echt aan de verschrikkelijke drempel, niet aan de auto / combi.

Pagina: 1 ... 130 ... 168 Laatste