Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 129 ... 166 Laatste
Acties:
  • 914.652 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:53
TgR_KILLER schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:50:
[...]

Maar Trollstigen is niet zo spannend toch? Ben toch benieuwd wat er wel mis is als het de olie dus niet is.. Wij hebben in Noorwegen wel steilere weggetjes gehad dan Trollstigen.. Rook je het de hele tijd ? Of rook je de auto voor je misschien? :+
Nee valt wel mee idd 10% dacht ik.

Was wel echt onze auto maar misschien gewoon de geur van de motor die warmer is dan normaal in Nederland. Toen ik nog mijn vakanties op de motor deed precies dezelfde geur. En daar was het ook nooit de olie. En zover ik weet ook niet wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Is het mogelijk om realtime regeneratie niveau bij remmen uit te lezen met een Auris E18 hybride? Ik bedoel de hoeveelheid mAh of Watts die aan de batterij worden toegevoegd.

Ik zou graag willen weten welk niveau van remmen het meest oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:16
mrmrmr schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 23:57:
Is het mogelijk om realtime regeneratie niveau bij remmen uit te lezen met een Auris E18 hybride? Ik bedoel de hoeveelheid mAh of Watts die aan de batterij worden toegevoegd.

Ik denk dat dit wel kan met de app Hybrid Assistent i.c.m. een ODBII dongle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:04
mrmrmr schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 23:57:

Jazeker, met zoals hieroven genoemdn Hybrid Assistant, of Torque. Bij die laatste het juiste PID bestand erbij googlen en je kunt echt heel veel uitlezen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

WCA schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Even door de dealer laten updaten fixt de meeste problemen met de iPhone in mijn ervaring. Laatst bij mijn moeder's Aygo laten doen, en die zegt dat het nu vrijwel altijd probleemloos werkt. Voorheen had ze regelmatig dat de telefoon de auto enkel als carkit zag en niet als multimedia. Nu werkt het wel fatsoenlijk
Bij mij kan de iphone vaak helemaal geen verbinding krijgen. Maar nadat ik deze vraag had gepost heb ik beide telefoons opnieuw gekoppeld, en dat lijkt het probleem nu weer (tijdelijk?) opgelost te hebben. De software update ga ik wel even bewaren voor de eerste beurt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
JeroenH schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:05:
[...]

Jazeker, met zoals hieroven genoemdn Hybrid Assistant, of Torque. Bij die laatste het juiste PID bestand erbij googlen en je kunt echt heel veel uitlezen.
Ik gebruikte vroeger ook Torque, maar 'Car Scanner ELM OBD2' werkt veel fijner vind ik. De PID-registers die je noemt heeft hij voor veel auto's al geïntegreerd zitten :)

@mrmrmr Wel zorgen dat je een goede OBDII dongle hebt. Zo'n goedkoop blauw AliExpress blokje van $3 wil het niet mee. Ik heb een 'Viecar' van $18 en die kan alle hybride onderdelen uitlezen bij mijn Auris TS 2015. Je kunt er ook de achteruitrijpiep mee uitschakelen e.d. De 'Vgate' zou nog meer registers moeten kunnen uitlezen, al mis ik nu ook niks. Zie ThinkPad in "Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic" en wat posts daarna.

Oja en nog een leuke toevoeging: je kunt ook de bandenspanningsensoren (TPMS) uitlezen. Ik heb in de app een dashboardje gemaakt waar ik van elk wiel het aantal bar kan zien :*) Was alleen even puzzelen welke sensor in welk wiel zat. Ik heb band stuk voor stuk wat leeg laten lopen en weer opgepompt om het te kunnen achterhalen :+

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 28-07-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:37
Ik rij een Toyota auris hybrid lease plus uit December 2014.
Volgens de specificaties zit hier een 45l tank in. Ik krijg er echter nooit meer dan net geen 40l in. Vandaag zou ik volgens de boordcomputer nog 13km over hebben maar toch ging er slechts 39.45 liter in.

Dat zou betekenen dat ik nog 5l over hebben en nog een kleine 100km kan rijden.

Is de boordcomputer zo veilig afgesteld of zit er ergens een addertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 13:09

WCA

Robbie T schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:26:
Volgens de specificaties zit hier een 45l tank in. Ik krijg er echter nooit meer dan net geen 40l in. Vandaag zou ik volgens de boordcomputer nog 13km over hebben maar toch ging er slechts 39.45 liter in.

Dit is bij alle toyota's die ik ooit gereden heb ook zo. Ik denk dat er wel een flinke marge in zit. Itt de volkswagen die ik gehad heb, die was bij 0km range ook echt op. M'n corolla heb ik een keer 30km voorbij de 'refuel' melding en 'range: 0km' melding gereden, dat was wel zweten.

[ Voor 7% gewijzigd door WCA op 28-07-2022 23:30 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
WCA schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:30:
[...]

Dit is bij alle toyota's die ik ooit gereden heb ook zo. Ik denk dat er wel een flinke marge in zit. Itt de volkswagen die ik gehad heb, die was bij 0km range ook echt op. M'n corolla heb ik een keer 30km voorbij de 'refuel' melding en 'range: 0km' melding gereden, dat was wel zweten.
Na het is dat ik geen jerrycan heb maar anders had ik de gok wel eens gewaagd om stug door te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Robbie T schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:26:

Omdat je hybride systeem niet werkt met minder dan X-liter (ik dacht dat het 6,3 was voor mijn Yaris destijds) heeft Toyota de meter maar bijgesteld dat je altijd nog zuinig kunt rijden met je hybride systeem. Je instructieboekje heeft er ook een kleine alinea over.

[ Voor 0% gewijzigd door True op 29-07-2022 09:37 . Reden: 6,3 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

True schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:52:
[...]

Omdat je hybride systeem niet werkt met minder dan X-liter (ik dacht dat het 3,4 was voor mijn Yaris destijds) heeft Toyota de meter maar bijgesteld dat je altijd nog zuinig kunt rijden met je hybride systeem. Je instructieboekje heeft er ook een kleine alinea over.
Dat gebeurt trouwens zelfs bij de meeste auto's tegenwoordig, zelfs zonder hybride systeem. Onze fiesta heeft een tank van 40. Op 38 liter tanken geeft hij altijd '0km bereik' aan. Gewoon ingebouwde veiligheid tegen mensen die hun route of zichzelf overschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:43
Joindry schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:05:
[...]
Dat gebeurt trouwens zelfs bij de meeste auto's tegenwoordig, zelfs zonder hybride systeem. Onze fiesta heeft een tank van 40. Op 38 liter tanken geeft hij altijd '0km bereik' aan.
Dat is wat anders dan bij Toyota, mijn Auris uit '14 had nog 10 liter als hij begon te miepen dat je moest tanken.
Maar goed, dat is vaker terug gekomen in dit topic.
Ik geloof er zelf weinig van dat hij zoveel reserve nodig heeft voor het hybride systeem, hij kan benzine aanzuigen of niet. En als het echt zo was was het simpel op te vangen met een iets andere vorm van de tank b.v.
Buiten dat rijdt hij exact hetzelfde met een volle tank of een vrijwel lege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 12:36
[...]
Omdat je hybride systeem niet werkt met minder dan X-liter (ik dacht dat het 3,4 was voor mijn Yaris destijds) heeft Toyota de meter maar bijgesteld dat je altijd nog zuinig kunt rijden met je hybride systeem. Je instructieboekje heeft er ook een kleine alinea over.
Volgens mij zat het subtiel anders. De auto (Yaris 1.5 Hybrid en CT200h ervaring) start en rijdt namelijk gewoon met "weinig" brandstof in de tank. Ik dacht dat het was dat de brandstofmeter niet reset als je tot minder dan die hoeveelheid tankt.
Maar de tankinhoud volgens specificatie klopt. Met een goed onderhouden auto, een beheerste rechtervoet en gunstige weers-/verkeers-situatie, kun je dus meer dan 1.000 km op een tank rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bacchus schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:34:
[...]

Volgens mij zat het subtiel anders. De auto (Yaris 1.5 Hybrid en CT200h ervaring) start en rijdt namelijk gewoon met "weinig" brandstof in de tank. Ik dacht dat het was dat de brandstofmeter niet reset als je tot minder dan die hoeveelheid tankt.
Maar de tankinhoud volgens specificatie klopt. Met een goed onderhouden auto, een beheerste rechtervoet en gunstige weers-/verkeers-situatie, kun je dus meer dan 1.000 km op een tank rijden.
Ik zeg ook nergens dat die dan niet start of rijdt ..
Om mijzelf te quoten:
True schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:26:
[..]
  • de brandstofmeter heeft een interval van 26 liter tussen R en 1 |:( wanneer de wijzer de R aantikt kan ik welgeteld 26 liter tanken (boordcomputer gaf een actieradius aan van 68 km) (1x het tankpistool af laten slaan en niet voorzichtig nog verder tanken), het onderhoudsboekje geeft aan dat er een brandstoftank in zit van 36 liter. Hoewel dit niet bijster groot is zou dit eigenlijk best redelijk moeten zijn met de zuinige motor en het hybride systeem, helaas wordt dit teniet gedaan door de compleet ridicuul afgestelde brandstofmeter. In het onderhoudsboekje kom ik op pag. 80 (linkje) tegen dat er minimaal 6,3 liter in de tank moet zitten om het hybride systeem te laten werken. Mogelijk is dit vanuit de fabriek daarom zo 'zuinig' afgesteld. (Ik heb dit online ook bij iemand anders teruggevonden: linkje.)
[..]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
True schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:36:
[...]

Ik zeg ook nergens dat die dan niet start of rijdt ..
Om mijzelf te quoten:

[...]
Ik vind het niet heel duidelijk opgeschreven in de handleiding. Er wordt wel gesproken over "standaardhoeveelheid", maar zoals ik het lees kan dat net zo goed slaan op de hoeveelheid die nodig is om het lampje uit te laten gaan. Ergens anders staat dat dit namelijk 5,0 of 5,4 liter is (p.379). Dus als ik jouw logica goed begrijp zou het brandstoflampje nooit aan moeten gaan, omdat het hybridesysteem überhaupt niet zou moeten werken vóórdat het lampje aan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Omdat je hybride systeem niet werkt met minder dan X-liter (ik dacht dat het 6,3 was voor mijn Yaris destijds) heeft Toyota de meter maar bijgesteld dat je altijd nog zuinig kunt rijden met je hybride systeem. Je instructieboekje heeft er ook een kleine alinea over.
Oh? Het aantal keren dat ik minder dan 40 liter heb getankt in mijn 45 liter Prius is op één hand te tellen. De helft van mijn tankbeurten waren meer dan 43 liter.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TMDC schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Ik vind het niet heel duidelijk opgeschreven in de handleiding. Er wordt wel gesproken over "standaardhoeveelheid", maar zoals ik het lees kan dat net zo goed slaan op de hoeveelheid die nodig is om het lampje uit te laten gaan. Ergens anders staat dat dit namelijk 5,0 of 5,4 liter is (p.379). Dus als ik jouw logica goed begrijp zou het brandstoflampje nooit aan moeten gaan, omdat het hybridesysteem überhaupt niet zou moeten werken vóórdat het lampje aan is?
Ik ben het met je eens dat het niet duidelijk omschreven is. Op die p379 was ik destijds nooit uitgekomen. Maar deze zin volg ik niet helemaal:
TMDC schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:51:
Dus als ik jouw logica goed begrijp zou het brandstoflampje nooit aan moeten gaan, omdat het hybridesysteem überhaupt niet zou moeten werken vóórdat het lampje aan is?
Mijn ervaring met de Yaris 2021 was: brandstofmeter (niet boordcomputer) staat op R bij 10 liter of minder brandstof over. Het oranje brandstoflampje gaat dan ook aan. Doordat ik dan consistent maar 26 liter kon tanken zou er dus nog 10 liter in moeten zitten als we de specificaties zouden moeten geloven. Wat ik online las én wat mijn eigen interpretatie was, gebaseerd op p80 van het boekje. Is dat Toyota bewust de afstelling van de brandstofmeter zeer conservatief afstelt zodat de berijder zich genoodzaakt voelt te gaan tanken wanneer er nog ruim voldoende brandstof is om het hybride systeem goed te laten werken.

In die strekking @Maasluip dit alles is gebaseerd op mijn ervaring met de Yaris Hybrid 1.5 uit 2021, het instructieboekje en wat ik er online over kon vinden. Ik heb geen idee in hoeverre dit ook geldt voor andere hybride Toyota modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

True schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:13:
[...]

In die strekking @Maasluip dit alles is gebaseerd op mijn ervaring met de Yaris Hybrid 1.5 uit 2021, het instructieboekje en wat ik er online over kon vinden. Ik heb geen idee in hoeverre dit ook geldt voor andere hybride Toyota modellen.
Het lijkt mij niet dat het hybridesysteem in de Yaris anders werkt dan in de Prius. Het is in de basis hetzelfde systeem. Goed, misschien had mijn Prius eigenlijk wel een 51 liter tank (zo ver heb ik hem nooit leeg gereden >:) ), maar ik denk toch eerder dat het de standaard extreme voorzichtigheid van Toyota is. Zolang er benzine naar de auto gaat, gaat de auto aan, zo simpel is het. Alleen zal Toyota vinden dat het risico dat er geen benzine komt groter is naarmate de tank leger is, misschien ook afhankelijk van hoe de tank eruit ziet.

Alle youtube filmpjes van Toyota hybrides laten zien dat je gewoon kunt doorrijden tot er geen brandstof meer in de tank zit*), dan kunt tanken en weer verder kunt rijden.

*)In ieder geval totdat de motor geen brandstof meer krijgt. Of er dan daadwerkelijk geen brandstof meer in zit wordt nooit gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
True schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:13:
[...]
Maar deze zin volg ik niet helemaal:
[...]
36L over - tank vol
6,3L over - hybridesysteem werkt niet meer (volgens jouw interpretatie van het boekje)
5,5L over - reservelampje aan (volgens boekje)
??L over - auto start niet meer(?)
0L - je had eerder moeten tanken

Is de chronologie zoals ik 'm dan begrijp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:26:
[...]
standaard extreme voorzichtigheid van Toyota is.
Als mensen de tank helemaal leeg rijden en vervolgens de hybride accu ook helemaal leegrijden dan hebben ze echt een groot probleem. Niet in alle landen hebben ze om de 15km een tankstation :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TMDC schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:27:
[...]

36L over - tank vol
6,3L over - hybridesysteem werkt niet meer (volgens jouw interpretatie van het boekje)
??L over - auto start niet meer(?)

Is de chronologie zoals ik 'm dan begrijp :)
Volgens mij wordt het dan zo:

36L over - tank vol
10L over - brandstofmeter staat op R (laagste) en oranje brandstoflampje gaat aan
6,3L over - hybridesysteem werkt niet meer, of niet goed meer volgens het boekje
??L over - auto start niet meer(?) >> dit is ook gewoon 0L denk ik, mogelijk dat die nog wel start als je nog 12V hebt en hybridebatterij, wellicht kun je zelfs nog wel op je hybridesysteem enkel km's rijden, nooit geprobeerd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
True schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Volgens mij wordt het dan zo:

10L over - brandstofmeter staat op R (laagste) en oranje brandstoflampje gaat aan
Die 10L is volgens het boekje wat je linkte toch een stuk minder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0QirlxFneB2wkbdJq9Dlk1g8N8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uTByU6RZEZE4C9JCtesuOuHt.png?f=user_large

Met een 36-liter tank zou ik het ook zelfs voor Toyota al wel voorzichtig vinden als ze op ~25% van de tankinhoud al op "reserve" rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TMDC schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Die 10L is volgens het boekje wat je linkte toch een stuk minder:

[Afbeelding]

Met een 36-liter tank zou ik het ook zelfs voor Toyota al wel voorzichtig vinden als ze op ~25% van de tankinhoud al op "reserve" rijden...
Ik weet 100% zeker dat wanneer de brandstof meter R aangaf ik maar 26 liter kon tanken. Ik weet nu enkel niet 100% zeker meer dat het waarschuwingsbrandstoflampje aan ging.
Ik denk het overigens wel, mijn vriendin vond het altijd super vervelend om te rijden in de auto als het lampje brandde, dus ik moest altijd gaan tanken als er <10 L inzat ...

Maar ja, vandaar ook mijn verbazing destijds, waarom is 1 tot R maar 26 liter als er een 36 liter tank in zou moeten zitten. Je hebt echt niets meer aan je brandstofmeter dat ding is het handigst als je minder dan 10 liter er in hebt zitten. Onterechte verkeerde zuinigheid zou ik maar zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 00:44
True schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:57:
[...]

Ik weet 100% zeker dat wanneer de brandstof meter R aangaf ik maar 26 liter kon tanken. Ik weet nu enkel niet 100% zeker meer dat het waarschuwingsbrandstoflampje aan ging.
Ik denk het overigens wel, mijn vriendin vond het altijd super vervelend om te rijden in de auto als het lampje brandde, dus ik moest altijd gaan tanken als er <10 L inzat ...

Maar ja, vandaar ook mijn verbazing destijds, waarom is 1 tot R maar 26 liter als er een 36 liter tank in zou moeten zitten. Je hebt echt niets meer aan je brandstofmeter dat ding is het handigst als je minder dan 10 liter er in hebt zitten. Onterechte verkeerde zuinigheid zou ik maar zeggen.
Ik rijd nu een Yaris Hybrid en kan met zekerheid zeggen dat het brandstoflampje aan gaat terwijl er nog 10 liter in zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TMDC schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:33:
[...]

Als mensen de tank helemaal leeg rijden en vervolgens de hybride accu ook helemaal leegrijden dan hebben ze echt een groot probleem. Niet in alle landen hebben ze om de 15km een tankstation :P
Dan doe je meer met een accurate tankindicatie dan met wat ze nu doen. Bij de Prius: 10 blokjes voor 900-1000 km, elke 85 km gaat er één blokje af en het laatste blokje knippert als er nog 200 km bereik is.
Dus 200 km lang weet ik niet precies hoeveel brandstof er in de tank zit. Ik moet maar gokken.
Dan kun je net zo goed bij een halve tank zeggen "hey, je tank is bijna leeg, ga nu tanken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Dus als ik het allemaal goed begrijp kan ik er rustig vanuit gaan dat er nog een litertje of 6 in de tank zit bij het branden van het lampje en ik nog 100km kan rijden. Ik hoef niet bang te zijn dat ik mijn hybride systeem naar zijn grootje help want dat lost zich allemaal weer op bij een volle tank :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Er gaat ruim 46L in de tank van een '14 Auris, de rest kan je zelf uitrekenen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 10-09 22:38
Ik heb verschillende Toyota's (gerust een stuk of 5/6) vaak genoeg gereden tot het lampje aan ging. En had altijd tussen de 5 en 10 liter 'over'. Toyota is vrij 'zuinig' met hoe snel het lampje aan gaat (is bij andere merken wel anders..) Als je met een Toyota met een echt lege tank komt te staan heb je het ook wel echt aan jezelf te danken :p.

Maar ik rij hem zelden zo ver leeg, meestal alleen als ik weet dat er b.v. een actie aan komt (zoals een race zondag bij de Tinq) en we het dan timen met tanken. Of als we eens naar de stad gaan en we bij de Makro kunnen tanken.

Vandaag nog een leuk fototje van de Rav4 gemaakt. Tot nu echt geen spijt gehad, de Land Cruiser reed echt heerlijk maar dit is toch zoveel meer auto qua comfort etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdBFRXPykxh8tuI311tsCj9WNPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwqprVLaV1S2aqXeFk8HEQYL.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:33

MJV

Toevallig deze discussie over brandstof. Met mijn Auris '14 hier in de bergen (Oostenrijk) toch weer even bijzondere momenten. Het brandstoflampje gaat AFAIK niet aan bij een aantal liters, maar bij 40KM actieradius. Die actieradius wordt iedere 5 (?) minuten bepaald, maar is dus afhankelijk van het verbruik van de afgelopen 5 minuten. Zo kan het dus voorkomen dat je vanuit een afdaling gaat klimmen met nog zeg 22km bereik, maar dat dat na even klimmen ineens terugspringt naar 0km. Al eens eerder gehad, maar helemaal geruststellend is het toch niet.

Mogelijk wordt de actieradius (en dus lampje) dus bepaald zonder de 5L 'reservetank'.

Uiteindelijk maar z.s.m. gaan tanken en kon er 40,9L in. Maar met de informatie van @vassago had ik dus nog best even door kunnen rijden ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 12:29

aapelite

Do the kirby!

Bommes schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:28:
Zijn hier mensen met ervaringen met de RAV4 hybride AWD, model 2016-2018 (vorige middel dus eigenlijk).
We hebben deze toegevoegd op onze shortlist als eventueel aan te schaffen auto.
De "meer" ruimte is ons erg welkom, zoveel misschien niet maar wat extra mag wat extra kosten.
De hybride techniek vind ik wel tof, rijd zakelijk al 3 jaar in een Yaris hybride.
Het is een van de weinige hybrides die fatsoenlijk een caravan kan en mag trekken.
We overwegen er eentje zelf uit DE te importeren, dat scheelt een paar duizend in de aanschaf en ze zijn daar ook wat makkelijker te vinden met minder kilometers.

Nadeel vind ik wel het erg ouderwetse multimedia/navigatie systeem bij de Toyota's.
In mijn Yaris zit ook zo een gedrocht van een ding.
Is daar misschien met een omweg Android auto of Apple carplay op te krijgen?

Evengoed: bijzonderheden, aandachtspunten?
Ik rij er eentje uit 2016, gekocht in 2018. Eigenlijk geen bijzonderheden. Trekt met gemak onze paardentrailer. Achtervering vinden sommige mensen wel wat slap, zeker met caravans. Dus er worden nog weleens hulpveren aangeraden. Qua onderhoud nooit bijzonderheden, maar was met mijn hybride auris hiervoor ook niet. Verbruik wel een stukje hoger natuurlijk.

Verder is hij wat spartaans in vergelijking met de nieuwe generatie RAV4. Ik vind het een comfortabele rit, maar de nieuwe generatie maken ze een hele andere keuze van beleving. De radio zou je kunnen vervangen voor allerlei alternatieven, dat heb ik niet gedaan. Ik heb met een magnetische houder mijn telefoon.

Ik zou er wel eentje uitzoeken waar de 360 camera op zit. Dat wel fijn als je groter gaat rijden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Laatst online: 10-09 21:53

Bommes

Capo del formaggio

@aapelite we hebben na flink wat auto's bekijken de knoop door gehakt en een BMW 218 Gran tourer gekocht. 12 augustus kunnen we de auto ophalen.
Vloeken in dit topic I know .. :D :+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vroem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-09 15:55
MJV schreef op zondag 31 juli 2022 @ 06:37:
Uiteindelijk maar z.s.m. gaan tanken en kon er 40,9L in. Maar met de informatie van @vassago had ik dus nog best even door kunnen rijden ;).
Dat risico zou ik niet nemen, leegrijden is niet aan te raden en ik meen op het hybride forum iets gelezen te hebben dat er minimaal 5 L in moet zitten bij het starten (als ik het goed heb) maar ik snap wat je bedoelt te zeggen ...living on the edge natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Toen ik voor het eerst in mn CHR reed was ik best teleurgesteld over het verbruik en tankinhoud. Ik had 650km op de dagteller en bij de resterende kilometers had ik geen bereik meer en er ging met het tanken maar 32 liter in.
Nu heb ik de CHR alweer 3 jaar en ik heb er nog nooit meer dan 35/36 liter in gekregen en dan ben ik langer door gereden. Ik had graag gezien dat de CHR een 50 liter of grotere tank had ipv 43. Ik tank nu elke twee weken, ik had dat graag naar 3 weken willen hebben.

Mijn MR2 heeft een 48 liter tank en als het lampje brand dan gaat er altijd wel 42 liter in.
Ik heb ooit een MGF gehad en die heb ik heel vaak leeg gereden met als gevolg mn brandstofpomp kapot. Als daar het lampje ging branden had ik echt bijna geen reserve.
Buiten dat lucht aanzuigen slecht is voor de brandstofpomp, kan je in de loop van de jaren ook vervuiling in de tank verzamelen en als je je tank echt helemaal leeg rijdt, dan is de kans aanwezig dat je die slurrie ook opzuigt en dan kunnen je injectoren makkelijk dicht lippen. Het is ook helemaal niet slecht om eens een cleaner bij je brandstof te doen.

Misschien kan je de vlotter opnieuw kalibreren zodat deze anders afgesteld staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Is er nog een sneltoetscombinatie om het display van de Toyota touch 2 snel uit te zetten? Ik doe het nu via de instellingen maar wellicht kan het nog sneller :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-09 12:01
Bommes schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:38:
@aapelite we hebben na flink wat auto's bekijken de knoop door gehakt en een BMW 218 Gran tourer gekocht. 12 augustus kunnen we de auto ophalen.
Vloeken in dit topic I know .. :D :+
Voor het camper gebeuren ben ik ook overgestapt van Toyota naar Duits en het is meteen huilen geblazen met garage rekeningen :+
Hopelijk valt dat voor jou mee.
Overigens is onze elektrische auto ook niet Japans en dat gaat eigenlijk prima.

Veel plezier ermee!

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
DBC87 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:09:
Toen ik voor het eerst in mn CHR reed was ik best teleurgesteld over het verbruik en tankinhoud. Ik had 650km op de dagteller en bij de resterende kilometers had ik geen bereik meer en er ging met het tanken maar 32 liter in.
Je bent de eerste die klaagt dat hij het brandstofverbruik van de homologatie (4,9 l/100km) haalt. En dat is toch echt behoorlijk indrukwekkend voor een wagen die op een haar na anderhalve ton weegt.
Nu heb ik de CHR alweer 3 jaar en ik heb er nog nooit meer dan 35/36 liter in gekregen en dan ben ik langer door gereden. Ik had graag gezien dat de CHR een 50 liter of grotere tank had ipv 43. Ik tank nu elke twee weken, ik had dat graag naar 3 weken willen hebben.
Met zo een bescheiden verbruik moet je serieus langer doorrijden om een paar liter extra te kunnen tanken, zeker nog 100 km meer. Als je drie weken met een tank wil doen, kun je zo uitrekenen hoeveel je per dag mag rijden. (40 km gemiddeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:16
DBC87 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:09:

Mijn MR2 heeft een 48 liter tank en als het lampje brand dan gaat er altijd wel 42 liter in.
Ik heb ooit een MGF gehad en die heb ik heel vaak leeg gereden met als gevolg mn brandstofpomp kapot. Als daar het lampje ging branden had ik echt bijna geen reserve.
Buiten dat lucht aanzuigen slecht is voor de brandstofpomp, kan je in de loop van de jaren ook vervuiling in de tank verzamelen en als je je tank echt helemaal leeg rijdt, dan is de kans aanwezig dat je die slurrie ook opzuigt en dan kunnen je injectoren makkelijk dicht lippen. Het is ook helemaal niet slecht om eens een cleaner bij je brandstof te doen.

Misschien kan je de vlotter opnieuw kalibreren zodat deze anders afgesteld staat?
Ik had van de week 820 km op de teller en kon toen 34 liter tanken. Moet wel zeggen dat ik express economisch ging rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik had vandaag even verkeerd gerekend qua afstanden.. Toen ik uiteindelijk bij een tankstation stond had ik 0 km bereik volgens de boordcomputer :o

Was wel even zweten, toen het op 3 km stond moest ik nog 2,2 km rijden voor een tankstation. En alsnog kon ik er maar 31 liter in gooien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

_Eend_ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:28:
Ik had vandaag even verkeerd gerekend qua afstanden.. Toen ik uiteindelijk bij een tankstation stond had ik 0 km bereik volgens de boordcomputer :o

Was wel even zweten, toen het op 3 km stond moest ik nog 2,2 km rijden voor een tankstation. En alsnog kon ik er maar 31 liter in gooien..
En wat voor model en jaar auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

True schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:29:
[...]

En wat voor model en jaar auto?
2016 Aygo. Het tankje is 'maar' 35 liter volgens de fabriek

[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 01-08-2022 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
hk12nl schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:10:
Is er nog een sneltoetscombinatie om het display van de Toyota touch 2 snel uit te zetten? Ik doe het nu via de instellingen maar wellicht kan het nog sneller :)
Afgelopen weekend zat ik achter het stuur toevallig over hetzelfde na te denken.

Ik kan er op Google het volgende over vinden:

To do this, from the main menu, simply go to “Settings” then “System”. And in this screen you will have an icon that looks like a moon to signify night mode. You will need to click on it in order to switch to standby mode.

Otherwise there is also quick access. In fact, at the top right you will find the setting icon which is always available and gives you the opportunity to access standby mode more quickly.

https://asacannes.com/en/...screen-on-toyota-auris-2/

Mogelijk de setting knop lang ingedrukt houden? Ik moet het zelf ook nog uitproberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 01-08-2022 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Bacchus schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

Je bent de eerste die klaagt dat hij het brandstofverbruik van de homologatie (4,9 l/100km) haalt. En dat is toch echt behoorlijk indrukwekkend voor een wagen die op een haar na anderhalve ton weegt.

[...]

Met zo een bescheiden verbruik moet je serieus langer doorrijden om een paar liter extra te kunnen tanken, zeker nog 100 km meer. Als je drie weken met een tank wil doen, kun je zo uitrekenen hoeveel je per dag mag rijden. (40 km gemiddeld)
Ik klaag niet over het verbruik, maar over de actieradius met betrekking tot de kleine tank inhoud. In een auto van dat kaliber verwacht je op zn minst een 50L+ tank. In vergelijking met mijn kleine MR2 die een grotere tank heeft, staat dat niet in verhouding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
_Eend_ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:28:

Wat hierboven al vaak word gezegd heeft Toyota altijd ruim marge. Ik ben eens vanaf de moerdijkbrug nog 35 km gereden naar de pomp in de buurt van het werk terwijl hij 0 km range aan gaf (had toen enkel een tankpasje van dat specifieke pompstation). Je hebt echt zat marge ;).

Wat ook al gezegd is, het is vooral voor het buitenland. In Noorwegen en Zweden duurt het soms wel wat langer tot de volgende pomp dan hier in NL waar elk dorp 3 pompstations heeft :p

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

TgR_KILLER schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Wat hierboven al vaak word gezegd heeft Toyota altijd ruim marge. Ik ben eens vanaf de moerdijkbrug nog 35 km gereden naar de pomp in de buurt van het werk terwijl hij 0 km range aan gaf (had toen enkel een tankpasje van dat specifieke pompstation). Je hebt echt zat marge ;).

Wat ook al gezegd is, het is vooral voor het buitenland. In Noorwegen en Zweden duurt het soms wel wat langer tot de volgende pomp dan hier in NL waar elk dorp 3 pompstations heeft :p
Ik heb die reacties ook gelezen, maar om het zelf een keer mee te maken maakte het wel even spannend. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:15

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Rij sinds een week weer een Corolla, een hybride. (van 2021, zakelijk)
Rijd echt prima, automaat is ideaal voor langere afstanden. :7 Moet nog ontdekken wat de beste manier van rijden is.
Helaas geen parkeersensoren, enkel een camera achter. Is dit achteraf nog aan te zetten of heb je daar echter een bumper met zichtbare sensoren voor nodig?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:01
Harmen schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:27:
Rijd echt prima, automaat is ideaal voor langere afstanden. :7 Moet nog ontdekken wat de beste manier van rijden is.
Helaas geen parkeersensoren, enkel een camera achter. Is dit achteraf nog aan te zetten of heb je daar echter een bumper met zichtbare sensoren voor nodig?
Ik vond van sensoren -> camera en geen sensoren eigenlijk wel lekker rustig. Kun je tot op 5cm afstand gaan zonder die piep in je oren :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Gewoon aan wennen inderdaad, sensoren achter vind ik overbodig als je al een camera hebt.

Ik wilde zeggen dat de Coralla ruim voor de 5CM al zelf op de rem trapt, maar dat werkt alleen met sensoren natuurlijk :+
Nog een voordeel dus, zonder sensoren kan je hem krapper parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Laatst online: 09:16
Ik heb ook alleen een camera en mis de sensoren totaal niet. Vind dat je meer dan voldoende zicht hebt, op 1 punt na... Heb in 3 jaar nu 2 keer een afgezaagde boomstronk geraakt die net voorbij het parkeervak zat met de voorkant. De bumper is toch wel laag. Hier zouden sensoren ook weer niet iets hebben uitgemaakt, beter altijd achteruit inparkeren dus :+ M'n Corolla TS gaat bijna het laatste jaar in, wel erg tevreden over geweest. Nog maar eens kijken wat er nu weer is uit te zoeken met de verhoogde prijzen. Zou voor de afwisseling wel wat anders willen, maar ben nu zo gewend aan de automaat dat ik desnoods nog wel een periode bij Toyota blijf als het elders krap blijkt te worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Southern Sun op 03-08-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Als je geen sensoren hebt dan is er niks aan te zetten ;). Sensoren zijn altijd zichtbaar.
Je kan wel achteraf parkeer sensoren inbouwen natuurlijk. Maar aangezien je zakelijk rijd neem ik aan dat het lease is, en dan ga je er niet aan schroeven lijkt mij.

Ik heb op zowel de Corolla en Rav4 voor en achter sensoren, maar gebruik ze, helemaal achter. nooit. Camera geeft meer dan voldoende beeld. En hiervoor hadden we een Land Cruiser zonder sensoren of camera.. dus zonder kan ook best toch? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:15

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Thanks, vond in het menu van de auto een parkeerhulp optie, echter vraagt die om een code. Rijd toch meer op het platteland als in de stad, vaak fileparkeren is gelukkig niet nodig.

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 10:19
Harmen schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:23:
Thanks, vond in het menu van de auto een parkeerhulp optie, echter vraagt die om een code. Rijd toch meer op het platteland als in de stad, vaak fileparkeren is gelukkig niet nodig.
Grappig bij ons in de Corolla TS ook zo'n knopje met een code.
Ik vraag me dan af wat je tegen een rij examinator zegt op het moment dat hij je vraagt de auto te file parkeren. 'Sorry meneer/mevrouw, maar ik weet de pincode van het fileparkeren niet...'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
DBC87 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:29:
[...]

Ik klaag niet over het verbruik, maar over de actieradius met betrekking tot de kleine tank inhoud. In een auto van dat kaliber verwacht je op zn minst een 50L+ tank. In vergelijking met mijn kleine MR2 die een grotere tank heeft, staat dat niet in verhouding.
Toen ik net de Auris TS had dacht ik hetzelfde: stationwagen, dus zal wel een 50L+ tank ofzo in zitten. Maar een tankbeurt is bij mij meestal ook maar 35-38L ofzo.

Opzich is het ook wel logisch vanuit het oogpunt van zuinig rijden, met een grotere tank is het toch weer een 20kg ofzo aan extra gewicht wat de auto moet meezeulen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Mijn telefoon (iPhone 12) verbind automatisch met bluetooth en het Toyota Touch & go en Touch & go 2 systeem in onze Yaris en CHR. Dit geldt voor het telefonie gedeelte. Het muziekgedeelte moet ik vaak handmatig koppelen. Is dit een instelling in het systeem of mijn telefoon? Bij mijn vrouw doet hij het wel met beide gelijk. Ik heb tot op heden de oplossing hiervoor nog niet gevonden...

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Vandaag kleine beurt gehad voor mijn 3 jaar oude Corolla TS.
Paar zaken die me opvielen toen ik vragen stelde bij de dealer en waar ik twijfels over heb;

- ik gaf aan in juni de kaarten van NL/FR/SP te hebben geupdate en vroeg of ze konden zien of mijn Touch2 de laatste firmware had. volgens de medewerker wordt bij het updaten van de kaart, ook meteen de firmware van de Touch2 geupdate (het duurde wel heel lang en ik moest de auto opnieuw opstarten, dus zou kunnen). Iemand hier ervaring mee?

- ik vroeg of de bandenspanning op maximaal kon worden gezet i.v.m. de aanstaande vakantie, kreeg terug dat ze dit al standaard deden omdat dit beter is voor het verbruik.. had dit nog niet eerder gehoord van de dealer, vaak zetten ze hem in het verleden nl. op de lagere bandenspanning, vraag me af of dit een nieuw ding is, beleid, of gewoon een onzin verhaal? Ga wel ff zelf de spanning checken nog want ik ben dus wel benieuwd wat de spanning is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

Toen ik net de Auris TS had dacht ik hetzelfde: stationwagen, dus zal wel een 50L+ tank ofzo in zitten. Maar een tankbeurt is bij mij meestal ook maar 35-38L ofzo.

Opzich is het ook wel logisch vanuit het oogpunt van zuinig rijden, met een grotere tank is het toch weer een 20kg ofzo aan extra gewicht wat de auto moet meezeulen :)
Daar moet ik je toch even ietwat corrigeren, want de tank is weliswaar geen 50L+ maar wel nog steeds 45L.

De reden dat je er 'maar' 35-38L in kan gooien heeft te maken met iets wat Toyota (en Lexus) al heel lang doet omwille van het complete hybride systeem. Een te lege tank is namelijk slecht voor hoe Toyota hun hybride systemen heeft gebouwd, natuurlijk niks met de accu ofzo te maken, maar wel de brandstofmotor en alles wat daar direct mee te maken heeft. Daarom geeft de auto al vrij vlot 50 km bereik over aan en bij 0 km zit er dus nog gegarandeerd een aantal liter benzine in, hoeveel verschilt een beetje per model, ik begreep (maar kan dit niet verifiëren) dat de 2.0 hybrid bijv. weer net iets meer marge nodig heeft dan de 1.8 hybrid.

Gevolg is dat je met 0 km op de brandstofmeter nog prima door kan rijden voor een aantal km. Ik heb dat ook een aantal keer gedaan. Je zal er gezien Toyota's uitleg geen gewoonte van moeten maken lijkt mij, maar dit wetende reed ik altijd lekker door tot ±0-20 km over ipv bij 50 km (en de eerste waarschuwing) al gelijk weer te tanken. Scheelt toch weer een paar keer per jaar minder tanken. :P

Als laatste: die 20 kg extra gewicht, dat is dus echt niet de reden. Het verschil daartussen is echt verwaarloosbaar op het totaalgewicht van een Auris TS. Het is heel simpel: er wordt gewoon gekeken naar het type auto en hoe ver deze volgens de meetmethodes kan komen op een volle tank en dat moet een getal opleveren wat Toyota verwacht voor dat model en natuurlijk ook een beetje marktconform zijn. Met een gemiddeld verbruik van ruim 1:18 volgens Spritmonitor kan je met 35-38L dus 630-684 km ver komen. Heel normaal cijfer, pak je een Golf Variant uit dezelfde periode, heeft die wel een 50L tank, maar komt die met een verbruik van 1:13 en zeg 45L getankt te hebben tot 585 km per volle tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Hercul3s schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Ik vond van sensoren -> camera en geen sensoren eigenlijk wel lekker rustig. Kun je tot op 5cm afstand gaan zonder die piep in je oren :D.
De parkeersensoren kun je indien gewenst ook uitschakelen. Dat kan ook bij het geluid dat er wordt afgespeeld wanneer je de auto in zijn achteruit zet. Idem voor het geluid bij het niet dragen van de gordel(s).

De laatst 2 genoemde zijn door mij uitgeschakeld. Bevalt prima :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 05-08-2022 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
MooDyBLueS schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:34:
De reden dat je er 'maar' 35-38L in kan gooien heeft te maken met iets wat Toyota (en Lexus) al heel lang doet omwille van het complete hybride systeem.
Het heeft weinig met hybride te maken, ondanks wat de handleiding schrijft. Hybride doet het alleen meer opvallen. Ook mijn Corolla E10 en E14 tankten hooguit 40/45 liter als het lampje aanging, dat is ook tien liter reserve. Toyota is gewoon extreem conservatief, zoals je hieronder ook illustreert:
Met een gemiddeld verbruik van ruim 1:18 volgens Spritmonitor kan je met 35-38L dus 630-684 km ver komen. Heel normaal cijfer, pak je een Golf Variant uit dezelfde periode, heeft die wel een 50L tank, maar komt die met een verbruik van 1:13 en zeg 45L getankt te hebben tot 585 km per volle tank.
Precies dit: Toyota berekent de tank aan iets van 600 km bereik + 10 liter reserve waar andere fabrikanten eerder rond de 5 liter reserve aanhouden. Hoe lager je verbruik, hoe meer je kan met die reserve en hoe groter dat die relatief wordt. Toyota zou een auto die 2l/100km rijdt dus een tank van (2*6)+10 = 22 liter geven, de helft reserve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bacchus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:00:
[...]

Het heeft weinig met hybride te maken, ondanks wat de handleiding schrijft. Hybride doet het alleen meer opvallen. Ook mijn Corolla E10 en E14 tankten hooguit 40/45 liter als het lampje aanging, dat is ook tien liter reserve. Toyota is gewoon extreem conservatief, zoals je hieronder ook illustreert:
Ah, ik wist zelf niet dat het ook bij de niet-hybrides zich ongeveer gelijkwaardig voordeed. Verder gaf ik al aan dat het niets met de accu en dergelijke te maken heeft natuurlijk, puur de brandstofmotor.

Wellicht dat het iets met de Atkinson cycle te maken heeft in dat geval of dat Toyota dit puur doet om de betrouwbaarheid hoog te houden, want of dit nu een bijdragende reden is of niet, het is een feit dat Toyota motoren (hybride en niet-hybride) zich onder de meest betrouwbare ter wereld mogen scharen.

Om er iets technischer op in te gaan: het heeft te maken met de bezinking van de brandstof wat naar de bodem zakt omdat daar deeltjes in zitten die potentieel slecht zijn voor de motor, zo kunnen er minuscule metaaldeeltjes na verloop van tijd in ontstaan. Als je de tank te leeg rijdt, worden op het laatst relatief veel van die slechte deeltjes meegenomen door de brandstofpomp wat op z'n beurt weer slecht kan zijn voor de levensduur van de motor. Door een grote(re) reserve te houden en daar telkens verse benzine aan toe te voegen, meng je het steeds weer door en zullen kleine hoeveelheden wel hun weg naar buiten vinden, maar het dus veel geleidelijker gaan dan wanneer je continu op de laatste paar liters teert, die een stuk vervuilder is dan de rest, de naam zegt het immers al: bezinking.

Ook heeft de vorming van luchtbubbels in de brandstof een negatief effect op de verbranding en daarmee efficiëntie, maar kan teveel lucht (die deels ontstaat door het schudden van de brandstof in de tank tijdens het rijden en hoe leger de tank hoe meer luchtbubbels er kunnen ontstaan) condensatie opleveren, wat écht funest kan zijn.

Dit is ook gelijk waarom brandstoffen als Shell V-Power en equivalenten bestaan. De brandstof is 98% hetzelfde, maar de laatste 1-2% zijn additieven die beweren dergelijke bezinking makkelijker te kunnen afvoeren of überhaupt minder snel te laten ontstaan en daarmee dus zorgen voor behoud van je motor. Maar goed, wat ik er van weet is dat het weliswaar deels waar is, maar zeker geen magie is en het dus maar heel beperkt helpt. Ook zou je het autoleven lang een dergelijke premium brandstof moeten tanken om er écht profijt van te hebben, niet eens per kwartaal ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:31
Onderweg naar de camping in Italië kreeg ik de melding: onderhoud bij de dealer vereist voor onderdelen koeling hybride batterijen. Ik rijd een Auris uit 2016. Gestopt en gebeld met mijn Toyota dealer. Het was een zaterdag en er was dus geen monteur aanwezig. Ik werd dus ook doorverwezen naar het noodnummer. Daar kreeg ik iemand aan de lijn die ook niet wist of ik hier mee door kon rijden. Ondertussen stonden mijn zoontje en vriendin weg te bakken in de zon (36 graden) Ik wilde zo snel mogelijk naar ons adres maar dat was nog 2 uur rijden. Mijn vader rijdt ook Toyota en had zijn dealer ook gebeld en die zeiden dat onder de bank van de passagiers stoel (linksachter) een filter zit voor de batterijkoeling. Dit had ik ondertussen ook zelf gegoogeld dus de bank er af gehaald en wat plastic verwijderd en daar zat idd een filter. Deze er uit getrokken. Zat helemaal vol met pluizen en stof. Dus daar komt idd maar weinig koeling doorheen. De auto is altijd bij de dealer onderhouden en ik vind het wel vreemd dat hier nooit naar is gekeken tijdens onderhoudsbeurten. Dit was duidelijk een ophoping van stof van meerdere jaren. Gelukkig geen gebruik hoeven maken van de Toyota pechhulpdienst want dan hadden we nog dik twee uur langs een Italiaanse snelweg moeten wachten.

Nadat ik het filter had schoongemaakt en mij was verzekerd dat ik weer veilig kon verder rijden door de garage van mijn vader zijn wij weer gaan rijden. En na ongeveer 30min verdween ook de melding van het Dashboard!

Wat ik wel bijzonder vond aan dit gedoe:
Mijn eigen dealer kon mij niet echt helpen. Ik wilde weten of ik door kon rijden. Maar dat wisten zij niet. Toyota assistance wist het ook niet. Er moest maar een monteur langs komen. Het zou fijn als er een monteur als achterwacht paraat zou zijn om dit soort vragen te kunnen beantwoorden (in het weekend) gelukkig kon de andere Toyota garage mij wel helpen / samen met wat Google werk.
En wat ik vreemd/slecht vind dat dit filter nooit is schoongemaakt tijdens een kleine of grote beurt.

Andere deze melding ook wel eens gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXJY49u0BnwhDitoZZJ3VeIzkZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYbyrxvchPNHHmYSVk0pBs8W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
DVL14 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:07:
Onderweg naar de camping in Italië kreeg ik de melding: onderhoud bij de dealer vereist voor onderdelen koeling hybride batterijen. Ik rijd een Auris uit 2016. Gestopt en gebeld met mijn Toyota dealer. Het was een zaterdag en er was dus geen monteur aanwezig. Ik werd dus ook doorverwezen naar het noodnummer. Daar kreeg ik iemand aan de lijn die ook niet wist of ik hier mee door kon rijden. Ondertussen stonden mijn zoontje en vriendin weg te bakken in de zon (36 graden) Ik wilde zo snel mogelijk naar ons adres maar dat was nog 2 uur rijden. Mijn vader rijdt ook Toyota en had zijn dealer ook gebeld en die zeiden dat onder de bank van de passagiers stoel (linksachter) een filter zit voor de batterijkoeling. Dit had ik ondertussen ook zelf gegoogeld dus de bank er af gehaald en wat plastic verwijderd en daar zat idd een filter. Deze er uit getrokken. Zat helemaal vol met pluizen en stof. Dus daar komt idd maar weinig koeling doorheen. De auto is altijd bij de dealer onderhouden en ik vind het wel vreemd dat hier nooit naar is gekeken tijdens onderhoudsbeurten. Dit was duidelijk een ophoping van stof van meerdere jaren. Gelukkig geen gebruik hoeven maken van de Toyota pechhulpdienst want dan hadden we nog dik twee uur langs een Italiaanse snelweg moeten wachten.

Nadat ik het filter had schoongemaakt en mij was verzekerd dat ik weer veilig kon verder rijden door de garage van mijn vader zijn wij weer gaan rijden. En na ongeveer 30min verdween ook de melding van het Dashboard!

Mijn eigen dealer kon mij niet echt helpen. Ik wilde weten of ik door kon rijden. Maar dat wisten zij niet. Toyota assistance wist het ook niet. Er moest maar een monteur langs komen. Het zou fijn als er een monteur als achterwacht paraat zou zijn om dit soort vragen te kunnen beantwoorden (in het weekend) gelukkig kon de andere Toyota garage mij wel helpen / samen met wat Google werk.
En wat ik vreemd/slecht vind dat dit filter nooit is schoongemaakt tijdens een kleine of grote beurt.

[Afbeelding]
Het forum staat er vol mee. Zoek even op filter en je zult concluderen dat je niet de eerste en niet de laatste zult zijn :-).

Wordt in het onderhoud bij Toyota dealer niet meegenomen in de budget onderhoudsbeurt. Zal mijn mening niet nogmaals geven, deze staat al in eerdere post :-).

[ Voor 3% gewijzigd door Chris499 op 07-08-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVL14
Chris499 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Het forum staat er vol mee. Zoek even op filter en je zult concluderen dat je niet de eerste en niet de laatste zult zijn :-).

Wordt in het onderhoud bij Toyota dealer niet meegenomen in de budget onderhoudsbeurt. Zal mijn mening niet nogmaals geven, deze staat al in eerdere post :-).
Dank voor je reactie. Ik ga mijn garage hier wel op aanspreken. En mocht ik geen bevredigend antwoord krijgen spreek ik de importeur hierop aan. Zowel grote als kleine onderhoudsbeurt door hun laten uitvoeren en nooit de budget optie zodat ik de ‘gratis’ Toyota pas behoud. Ik vind dit voor een gerenommeerde merkdealer niet heel chique.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

@DVL14 Dit probleem is, zoals @Chris499 ook al aangeeft al eerder voorbijgekomen. Als je het zelf wil doen: agravain in "Het grote Toyota-topic"

In die reactie staat een link naar een filmpje waarin iemand laat zien hoe je die storing verhelpt. Het filmpje duurt 3,5 minuut, inclusief korte uitleg en die man die het uitlegt doet het met een hand.. Dit is typisch zo'n ding waarvoor je geen raketchirurg hoef te zijn, je moet alleen weten waar dat malle ding zich bevindt.

Aan de andere kant, als je de duurdere onderhoudsbeurt neemt zou je wel verwachten dat de dealer dit voor je doet. Het is een klusje van een minuut..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Wil nog even toevoegen dat het voor de Corolla 2019+ modellen wel een stuk makkelijker is geregeld.
1 schroefje losdraaien, paneel verwijderen en je kan het filter schoonmaken.
YouTube: How to replace Hybrid Battery Fan Filter : 2020+ Toyota Corolla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl

[Afbeelding]
Paar weken geleden. Exact hetzelfde gehad in Noorwegen. Staat ook hier op het forum. Ook dealer onderhouden het schoonmaken stond zelfs bij mij op de rekening omdat ik erom gevraagd had. 1x raden nooit gebeurd. Ik heb hier mijn geld voor teruggekregen bij de dealer.
Volgende onderhoudsbeurt gaat hij niet meer naar de dealer. Ga niet meer geld betalen voor zogenaamde expertise terwijl ze geen reet uitvoeren.

Ook hier uiteindelijk zelf gedaan en probleem is de hele vakantie niet meer terug gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Laatst online: 10:29

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Hercul3s schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Die piep is heel makkelijk uit te zetten door 1x op de OK knop op je stuur te drukken. Daarmee mute je de piep tijdelijk.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Dit heb ik ook gehad in zuid Frankrijk. Dealer gebeld en deze vroeg of ik veel met ramen open had gereden en of het stoffig was.
Toen ik ja zei kreeg ik gelijk het advies het filter te controleren en werd telefonisch uitgelegd hoe ik dat moest doen.

Dit had ik voor vertrek ook al zelf gedaan.
Maar mijn dealer wist dus wat ik bedoelde en bood gelijk een oplossing.

Als tip kreeg ik dat als de melding na het schoonmaken weer terug zou komen, ik de ramen dicht moest doen en de airco aan moest zetten tijdens het rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door Thasaidon op 07-08-2022 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 19:54
@_Eend_: Jij hebt een goed geheugen zeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Ik heb Toyota Nederland een bericht gedaan over het koel probleem van de batterij die op kan treden door een verstopt filter. Zoals ik zelf en meerdere hebben gehad. Antwoord vind ik enigszins bizar voor Toyota. Dit soort onderhoud verwacht ik van een dealer waarom zou ik anders meer betalen?

"Hallo ...., bedankt voor je snelle reactie! Ik heb het even nagevraagd bij mijn collega's en de handleiding bekeken. De filter die jij laat zien hoeft in principe zelden schoongemaakt te worden. Toyota is dan ook van mening dat periodiek onderhoud voor dit onderdeel niet nodig is, enkel bij de melding die jij laatst kreeg. Groetjes ....."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris499
vangoghnl schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:45:
Ik heb Toyota Nederland een bericht gedaan over het koel probleem van de batterij die op kan treden door een verstopt filter. Zoals ik zelf en meerdere hebben gehad. Antwoord vind ik enigszins bizar voor Toyota. Dit soort onderhoud verwacht ik van een dealer waarom zou ik anders meer betalen?

"Hallo ...., bedankt voor je snelle reactie! Ik heb het even nagevraagd bij mijn collega's en de handleiding bekeken. De filter die jij laat zien hoeft in principe zelden schoongemaakt te worden. Toyota is dan ook van mening dat periodiek onderhoud voor dit onderdeel niet nodig is, enkel bij de melding die jij laatst kreeg. Groetjes ....."
The car care nut (onze bekende YouTube Toyota vriend) heeft er heel veel verschillende video's van verschillende Toyota's over gemaakt.

Hij noemt het zelfs 'The most important maintenance on your Toyota'. Ik ben dan ook benieuwd wat jouw dealer zou zeggen als ze alle YouTube filmpjes er over zouden zien.

YouTube: This is the most important maintenance on your Toyota Sienna Hybrid!

YouTube: How To replace Hybrid Battery Fan Filter : 2019+ RAV4 hybrid, 2021+ ...

YouTube: Newer car DIY inspection Camry Avalon HV fan filter and Dealership m...

YouTube: How To replace Hybrid Battery Fan Filter : 2016-2018 RAV4 Hybrid

YouTube: How To replace Hybrid Battery Fan Filter : 2010-2015 Prius

En er zijn er nog meer te vinden. Deze beste man benadrukt heel vaak dat het zo belangrijk is het filter schoon te houden!

[ Voor 25% gewijzigd door Chris499 op 08-08-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:56

Videopac

Rommelt wat aan.

vangoghnl schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:45:

“de filter” :F

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:10

KRAI.7

Bwoah...

KRAI.7 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:07:
Omdat ik laatst een contract voor onbepaalde tijd + promotie naar Junior heb gemaakt mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken voor mijn werk. :)

Overigens heb ik niet veel referentiemateriaal tot zover (Chevrolet Matiz van m'n vriendin en nu een soort voorloopauto: Hyundai i10).

Ik heb eigenlijk sinds de Yaris het huidige design heeft interesse in die auto, dus heb ik vandaag een proefrit gemaakt en heb het idee dat ik gelijk goed zat. Direct vertrouwen in de auto, goede wegligging en zoals ik al aangaf: ik vind het echt een prachtig design.

Een aantal negatieve dingen die ik op internet las/zag waren de 'beperkte kofferruimte'. Die vind ik zelf prima. Daarnaast lees/hoor je soms klachten over windgeruis. Ik ben twee keer de snelweg op geweest en ook buiten de bebouwde kom gereden maar vond het zelf niet storend of zo, sterker nog, ik vond hem best stil.

Offerte aan laten maken voor de Yaris Executive in Coral Red (two tone kleur met zwart dak) met het GR Yaris Premium pakket erop (panoramadak, HUD, JBL speakers en stuurwielverwarming) en deze past prima binnen het budget. :)

Gevraagd wat de levertijd is als ik hem zou bestellen en die staat nu op 13 januari. Ten opzichte van wat ik soms om me heen hoor (10+ maanden of zelfs 1+ jaar) vind ik dat nog meevallen.

Hopelijk snel een akkoord van m'n werkgever zodat ik hem kan bestellen en hopelijk kan ik er ook snel in rijden!

[Afbeelding]
Auto is akkoord bevonden door m'n werkgever en besteld, precies met alle gewenste opties en de gewenste uitvoering! Wel nog winterbanden erbij gekozen als optie, zat te twijfelen omdat het optioneel was, maar in dit geval dacht ik 'bij twijfel niet wel doen'. Kan nooit kwaad denk ik.

De levertijd is... niet heel leuk. Bij de dealer waar ik de offerte had laten maken was de geschatte leverdatum 13 januari 2023. Echter bij de dealer waar de leasemaatschappij is aangesloten en hem dus heeft besteld is de levertijd 12 maanden. :'( Ik dacht om eerlijk te zijn dat de levertijden bij Toyota wel redelijk waren, maar blijkbaar niet dus(?).

Naja, geen ramp of zo, zoals gezegd rij ik al in een voorloopauto dus ik kan gewoon gaan en staan waar ik wil. Maar als je eenmaal een nieuwe auto hebt besteld wil je hem natuurlijk ook zo snel mogelijk. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@KRAI.7

Een maand of 5 levertijd is redelijk normaal hoor.
Wij hebben onze Corolla Cross eind juni in de pre-order besteld (onder voorbehoud proefrit etc...). En deze word vermoedelijk in oktober geleverd. 4 maanden dus.

Waarom de levertijd van jou leaseauto dan 12 maanden moet zijn snap ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Thasaidon schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:18:
@KRAI.7

Een maand of 5 levertijd is redelijk normaal hoor.
Wij hebben onze Corolla Cross eind juni in de pre-order besteld (onder voorbehoud proefrit etc...). En deze word vermoedelijk in oktober geleverd. 4 maanden dus.

Waarom de levertijd van jou leaseauto dan 12 maanden moet zijn snap ik ook niet.
Niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk :p. Een auto die al een tijdje mee gaat heeft een dikke levertijd nu. Een 'pre-order' van een auto die nog helemaal niet op de markt is.. dan is 4 maanden sowieso standaard, in welke tijd je ook zou bestellen. Ik heb ook 2x een nieuw model in de pre-order gekocht (2010 en 2012) en dan zit je ook zo op 4-5 maanden, dan opent de pre-order namelijk :p.

Wij zaten te twijfelen aan een occasion Rav4 of een nieuwe Rav4 adventure. Maar als we in juni zouden bestellen zou de adventure pas in december worden geleverd. Dus zijn we maar voor een occasion gegaan, die rijden we iets sneller.. Er zijn domweg geen onderdelen etc. zijn 100 redenen voor maar punt is dat nieuwe auto's gewoon heel langzaam beschikbaar komen atm. Dat is de reden dat de occasion prijzen door het dak gaan. Mensen willen toch een andere auto (of moeten) en dan is occasion zo'n beetje de enige keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door TgR_KILLER op 09-08-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@TgR_KILLER
Ik ben het met je eens, maar wat ik bedoelde was dat bij de dealer waar hij de offerte opgevraagd had, de levertijd ongeveer 6 maanden zou zijn, terwijl dat bij de dealer waar de leasemaatschappij zaken mee doet, dit ineens 12 maanden zou zijn.

Ja, 6 maanden is ook lang, maar 12?

[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 10-08-2022 13:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Thasaidon schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:08:
@TgR_KILLER
Ik ben het met je eens, maar wat ik bedoelde was dat bij de dealer waar hij de offerte opgevraagd had, de levertijd ongeveer 6 maanden zou zijn, terwijl dat bij de dealer waar de leasemaatschappij zaken mee doet, dit ineens 12 maanden zou zijn.

Ja, 6 maanden is ook lang, maar 12?
Zou kunnen hoor, ligt er maar net weer aan hoe / wie / wat / waar de auto's heeft. Toyota koopt vooraf auto's in bij de fabrikant. Die komen dus gewoon ook al zijn ze niet verkocht. Die hebben ze in specifieke uitvoeringen en kunnen worden aangepast door de dealer met opties.

Als je bijvoorbeeld een auto wil waarvan de dealer al weet dat hij hem binnen krijgt, of met een dealer optie kan aanpassen zodat ie exact jou auto is, dan kost dat misschien 6 maanden.

Als een leasemaatschappij hem 'nieuw' besteld via een ander kanaal met af fabriek de opties duurt het misschien 12 maanden.

Er speelt op de achtergrond wel meer dan de gemiddelde consument ziet ;). Ik hoor van verschillende kanten dat sommige auto's dikke levertijden hebben. Even heel wat anders, maar hoorde laatst dat op sommige campers al 2 jaar levertijd zit nu.. En waar tot voor kort heel veel campers op bijvoorbeeld een Citroën onderstel stonden staan er nu ineens heel veel op Ford. Enkel omdat de 1e wel nog enigszins te leveren is en andere niet.

En dat alles heeft, wat ik een beetje mee kreeg, weer te maken met schaarste in grondstoffen. En auto's zijn 'oud' en gebruiken geen nieuwe technologieën. Als een chip fabrikant dan moet kiezen met de schare grondstoffen een berg nieuwe chips kan maken (voor b.v. telefoons / videokaarten etc.) volgens nieuwe processen die veel efficiënter, sneller en goedkoper zijn of een hoop 'oude' chips volgens verouderde en dure processen. Dan krijg je dus een chiptekort.. Dat is wat ik in ieder geval laatst had gehoord in zon tech programma. :+
En er was ook nog iets met kabelbomen die te kort waren volgens mij..... we hebben alles te kort haha.

[ Voor 31% gewijzigd door TgR_KILLER op 10-08-2022 13:46 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

5/6 maanden levertijd vind ik ook vrij normaal (voor een volgens mij niet per sé gangbaar model). Maar 12 maanden.. Maar goed, het was te verwachten met de huidige (chip)tekorten. Had het nog eens nagevraagd bij de leasemaatschappij en de medewerker gaf aan dat dat is wat Toyota opgeeft en wat dus geen harde datum is. Het kan altijd nog slinken met een beetje geluk. :)

Maar goed, ik hoop nergens op, ik ga maar gewoon uit van 12 maanden. Kan het altijd nog meevallen.

@TgR_KILLER Interessant over die prioritering! Wel logisch inderdaad. En ik ben blij dat ik geen camper heb besteld als ik het zo lees :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
KRAI.7 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:30:
5/6 maanden levertijd vind ik ook vrij normaal (voor een volgens mij niet per sé gangbaar model). Maar 12 maanden.. Maar goed, het was te verwachten met de huidige (chip)tekorten. Had het nog eens nagevraagd bij de leasemaatschappij en de medewerker gaf aan dat dat is wat Toyota opgeeft en wat dus geen harde datum is. Het kan altijd nog slinken met een beetje geluk. :)

Maar goed, ik hoop nergens op, ik ga maar gewoon uit van 12 maanden. Kan het altijd nog meevallen.

@TgR_KILLER Interessant over die prioritering! Wel logisch inderdaad. En ik ben blij dat ik geen camper heb besteld als ik het zo lees :+
Je begrijpt dat als het geen harde datum is het ook nog kan tegenvallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

@groggy Zeker! Het staat misschien niet zo geschreven maar dat had ik idd al bedacht. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
groggy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:44:
[...]
Je begrijpt dat als het geen harde datum is het ook nog kan tegenvallen?
Zonder je volledig te willen tegenspreken: Mijn beperkte ervaring (twee nieuwe Toyota's) is dat Toyota ook hierin vrij conservatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Is het niet zo dat, zoals bij veel merken, auto's in batches verstuurd worden. Dus pas er genoeg auto's besteld zijn dat ze dan opgestuurd worden. Dus als zo'n batch op eens snel gevuld is dat de leverdatum eerder is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Stonehawk schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:03:
Is het niet zo dat, zoals bij veel merken, auto's in batches verstuurd worden. Dus pas er genoeg auto's besteld zijn dat ze dan opgestuurd worden. Dus als zo'n batch op eens snel gevuld is dat de leverdatum eerder is?
Nou, ik weet niet hoe andere merken het doen. Maar tenzij er wat veranderd is, wat ik hierboven al zei. Worden auto's al maanden van te voren afgeroepen bij de fabriek. o.a. op basis van inschattingen worden types en kleuren besteld. En natuurlijk worden dan specifieke uitvoeringen meegenomen. Maar ze wachten echt niet met batches ofzo, ik zou niet weten welk merk dat wel zou doen... productie loopt gewoon 24/7, en daar zit vanzelf ook de auto's bij die jij besteld hebt.
Sowieso worden de meeste gewoon in Europa gemaakt en meer auto's dan een X aantal kunnen toch niet op 1 vrachtauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:38

Shrien

frequent snoozer

Wat mij onlangs opviel op het digitale instrumentarium van mijn 2019 Corolla TS, is dat er bij de eco-score geen blauw lijntje te zien is als de cruise-control aanstaat. Bij handmatig rijden zie je daar de mate van kracht van de elektromotor. Mist dit ook bij andere Corolla rijders?

Ook lijkt het erop dat de Corolla minder zuinig rijdt met ACC op de snelweg. Kan dit kloppen? Ik tikte gemiddeld 1:18,5 aan met een tour door Duitsland met de 2.0 TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterhav
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:41
Ik ben sinds kort ook een gelukkige eigenaar van een Toyota Corolla TS (bouwjaar 2020).
Ik vraag me af of er iemand hier op het forum ervaring heeft met dit mogelijke probleem: https://youtu.be/f06p3n8pNTA?t=1074

Deze video laat iemand zien die het probleem ook echt heeft ondervonden...: https://www.youtube.com/watch?v=FrYtArDd6W8
Ik ben benieuwd of iemand ander deze pluggen uit voorzorg al heeft losgehaald of dat van plan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Laatst online: 09:16
Shrien schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:37:
Wat mij onlangs opviel op het digitale instrumentarium van mijn 2019 Corolla TS, is dat er bij de eco-score geen blauw lijntje te zien is als de cruise-control aanstaat. Bij handmatig rijden zie je daar de mate van kracht van de elektromotor. Mist dit ook bij andere Corolla rijders?

Ook lijkt het erop dat de Corolla minder zuinig rijdt met ACC op de snelweg. Kan dit kloppen? Ik tikte gemiddeld 1:18,5 aan met een tour door Duitsland met de 2.0 TS.
Klopt, dat balkje is niet actief bij CC. Ik moet zeggen dat ik ACC nooit meer gebruik op de snelweg, maar had in het begin ook het idee dat het minder zuinig reed. Ik vermoed omdat het systeeem erg vroeg begint met afremmen en je dus meer moet optrekken. Rij nu altijd met de normale CC, vind ik fijner anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Pinjo
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:08
Southern Sun schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Klopt, dat balkje is niet actief bij CC. Ik moet zeggen dat ik ACC nooit meer gebruik op de snelweg, maar had in het begin ook het idee dat het minder zuinig reed. Ik vermoed omdat het systeeem erg vroeg begint met afremmen en je dus meer moet optrekken. Rij nu altijd met de normale CC, vind ik fijner anticiperen.
Wait wut? Je kan dus met normale CC rijden? Hoe dan? Ik had het al opgezocht in het boekje, maar kan het niet vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lord_Dain
El-Pinjo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:41:
[...]

Wait wut? Je kan dus met normale CC rijden? Hoe dan? Ik had het al opgezocht in het boekje, maar kan het niet vinden.
ACC knopje 2-3 seconden ingedrukt houden en dan krijg je de 'normale' cc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 06:18

dbzfan

Nee.

Even m'n Auris voor een zomercheck naar Louwman gebracht. Alles in orde.. wel jammer dat je hem zo terugkrijgt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RDBafso5GOzujtHzLpJ4LCbztI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ij48qeE9OOY79e2OBFJXlBTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig met textiel reiniger goed schoon gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 13:09

WCA

dbzfan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:54:
Even m'n Auris voor een zomercheck naar Louwman gebracht. Alles in orde.. wel jammer dat je hem zo terugkrijgt..

[Afbeelding]

Gelukkig met textiel reiniger goed schoon gekregen.
Dat mag je best bij ze melden hoor. Grote kans dat ze het netjes voor je opgelost hadden, nu weten ze van niks.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
What he said.

Dat zie je toch zodra je instapt en dan loop je terug naar dealer?
Ik loop ook liever niet zelf het risico dat ik het erger maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
vassago schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:12:
What he said.

Dat zie je toch zodra je instapt en dan loop je terug naar dealer?
Ik loop ook liever niet zelf het risico dat ik het erger maak.
Eens, ik ben dan ook zo iemand die het uitsmeert en dan vervolgens een grijze stijl heeft..
Maar wel slordig hoor, je wil juist met vertrouwen terugkomen van een beurt aan je Toyota.

Bij mij had de dealer bv. alle bandenspanning onder de Corolla TS op 2,5 rondom gezet. Terwijl in het boekje én in de deurstijl staat 2,6 voor, 2,4 achter (bij hoge belasting/hogere snelheid).. dus dat heb ik zelf maar even goed gezet, heb geen zin in een dansende achterkant met volle belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Lord_Dain schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:59:
Bij mij had de dealer bv. alle bandenspanning onder de Corolla TS op 2,5 rondom gezet. Terwijl in het boekje én in de deurstijl staat 2,6 voor, 2,4 achter (bij hoge belasting/hogere snelheid).. dus dat heb ik zelf maar even goed gezet, heb geen zin in een dansende achterkant met volle belasting.
Je krijgt echt geen dansende achterkant als die 0,1 bar hoger is hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
True schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Je krijgt echt geen dansende achterkant als die 0,1 bar hoger is hoor :+
Haha, ik rij voor het eerst met trekhaak+fietsendrager, dus wilde geen enkel risico nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 06:18

dbzfan

Nee.

WCA schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:57:
[...]

Dat mag je best bij ze melden hoor. Grote kans dat ze het netjes voor je opgelost hadden, nu weten ze van niks.
Stom als het klinkt zag ik het pas na een kilometer of 2.. anders had ik het natuurlijk gelijk aangegeven bij Louwman. Het ging er dus best makkelijk af, mocht ik een vlek houden dan was ik ook wel teruggegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

peterhav schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:04:
Ik ben sinds kort ook een gelukkige eigenaar van een Toyota Corolla TS (bouwjaar 2020).
Ik vraag me af of er iemand hier op het forum ervaring heeft met dit mogelijke probleem: https://youtu.be/f06p3n8pNTA?t=1074

Deze video laat iemand zien die het probleem ook echt heeft ondervonden...: https://www.youtube.com/watch?v=FrYtArDd6W8
Ik ben benieuwd of iemand ander deze pluggen uit voorzorg al heeft losgehaald of dat van plan is?
Ik heb hier met mijn Corolla TS (2019) geen last van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:35
Mocht iemand zich afvragen of het stuur van een Auris (E15) in een Yaris (P9) past:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K73H8pha9i0OoTH0J9LlY9JSP-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsyN4A7YGt20OdXnD9lCzvcS.jpg?f=fotoalbum_large

Dat past prima. Stuurwielbediening werkt in combinatie met mijn aftermarket Sony-radio ook bijna perfect. De DISP-knop blijkt op een ander draadje te werken dan de drie draadjes die je aan de Sony-unit moet doorlussen. Die doet het dus (nog) niet. Misschien dat ik daar nog een keer naar kijk, en het aanpas.

Airbag gaat goed, claxon ook.

Er zijn wel meer dingetjes nét niet origineel meer aan mijn Yaris. De pookknop komt uit een Avensis, de velgen zijn van een Corolla, en de ruitenwisserstengel komt uit een Prius 2 (i.v.m. instelbaar interval :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Carpento schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:39:
Mocht iemand zich afvragen of het stuur van een Auris (E15) in een Yaris (P9) past:

[Afbeelding]

Dat past prima. Stuurwielbediening werkt in combinatie met mijn aftermarket Sony-radio ook bijna perfect. De DISP-knop blijkt op een ander draadje te werken dan de drie draadjes die je aan de Sony-unit moet doorlussen. Die doet het dus (nog) niet. Misschien dat ik daar nog een keer naar kijk, en het aanpas.

Airbag gaat goed, claxon ook.

Er zijn wel meer dingetjes nét niet origineel meer aan mijn Yaris. De pookknop komt uit een Avensis, de velgen zijn van een Corolla, en de ruitenwisserstengel komt uit een Prius 2 (i.v.m. instelbaar interval :P )
Is zo'n Auris stuur niet een maatje groter dan een Yaris stuur? Of komt dat door de fot dat ie er zo groot uit ziet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carpento
TgR_KILLER schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:04:
[...]

Is zo'n Auris stuur niet een maatje groter dan een Yaris stuur? Of komt dat door de fot dat ie er zo groot uit ziet?
Dat scheelt volgens mij helemaal niks :)

[Edit]

Nope, precies hetzelfde. Alleen die van de Auris heeft een plat onderkantje waardoor die strikt gezien iets kleiner is :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlqGJj4y90WpzlILtVYEbWv4IEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPWlKsxy2ZN9BjpNbLXDDWh3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Carpento op 16-08-2022 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Carpento schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Dat scheelt volgens mij helemaal niks :)

[Edit]

Nope, precies hetzelfde. Alleen die van de Auris heeft een plat onderkantje waardoor die strikt gezien iets kleiner is :P

[Afbeelding]
Ziet er ook uit als een fijner stuurtje zo :) Maar het is wel een Franken-Auris zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
_Eend_ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

Ziet er ook uit als een fijner stuurtje zo :) Maar het is wel een Franken-Auris zo :P
Klopt, vind ik ergens ook wel leuk. Maar het moet wel een beetje aannemelijk blijven. Dat lukt nog aardig, geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14

[Afbeelding]
Melding kwam vandaag weert terug! :( Dealer in NL gebeld en ook pechhulp van Toyota. Ik moet nu naar een dealer in Italië. Nu zijn er veel dealers hier in de buurt (toscane) maar veel zijn er een aantal dagen dicht vanwege een nationale feestdag. Nu kan ik morgenochtend naar een dealer in Perugia (125km verder!) Uiteraard weer het filter eruit gehaald en gecontroleerd. Maar die was natuurlijk nog helemaal schoon. In eerste instantie twijfelde mijn dealer of ik hiermee door kon rijden, en gaven mij het advies de pechhulp te bellen. Die zeiden dat ik wel naar een dealer kon rijden (oranje lampje en niet rood) Toen ik vroeg of ze dit per mail wilden bevestigen kreeg ik nee. Dat doen wij niet. Toch maar weer mijn dealer gebeld en nu gaven zij ook aan dat ik naar een dealer in Italië moest rijden. Ik wil alleen niet mijn hybride systeem slopen. Hopelijk hoeft allen het systeem te worden ge-reset. Maar geen zin om de auto/batterij te slopen. Maar weer vind ik het verbazingwekkend dat mijn dealer niet een duidelijk antwoord had ook mijn hulpvraag. Kan ik 1,5 uur hiermee doorrijden naar een garage? En de pechhulp wil mijn auto niet afslepen naar de dealer zolang die nog rijdt.

Wordt vervolgd.....
Pagina: 1 ... 129 ... 166 Laatste