Bacchus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:00:
[...]
Het heeft weinig met hybride te maken, ondanks wat de handleiding schrijft. Hybride doet het alleen meer opvallen. Ook mijn Corolla E10 en E14 tankten hooguit 40/45 liter als het lampje aanging, dat is ook tien liter reserve. Toyota is gewoon extreem conservatief, zoals je hieronder ook illustreert:
Ah, ik wist zelf niet dat het ook bij de niet-hybrides zich ongeveer gelijkwaardig voordeed. Verder gaf ik al aan dat het niets met de accu en dergelijke te maken heeft natuurlijk, puur de brandstofmotor.
Wellicht dat het iets met de Atkinson cycle te maken heeft in dat geval of dat Toyota dit puur doet om de betrouwbaarheid hoog te houden, want of dit nu een bijdragende reden is of niet, het is een feit dat Toyota motoren (hybride en niet-hybride) zich onder de meest betrouwbare ter wereld mogen scharen.
Om er iets technischer op in te gaan: het heeft te maken met de bezinking van de brandstof wat naar de bodem zakt omdat daar deeltjes in zitten die potentieel slecht zijn voor de motor, zo kunnen er minuscule metaaldeeltjes na verloop van tijd in ontstaan. Als je de tank te leeg rijdt, worden op het laatst relatief veel van die slechte deeltjes meegenomen door de brandstofpomp wat op z'n beurt weer slecht kan zijn voor de levensduur van de motor. Door een grote(re) reserve te houden en daar telkens verse benzine aan toe te voegen, meng je het steeds weer door en zullen kleine hoeveelheden wel hun weg naar buiten vinden, maar het dus veel geleidelijker gaan dan wanneer je continu op de laatste paar liters teert, die een stuk vervuilder is dan de rest, de naam zegt het immers al: bezinking.
Ook heeft de vorming van luchtbubbels in de brandstof een negatief effect op de verbranding en daarmee efficiëntie, maar kan teveel lucht (die deels ontstaat door het schudden van de brandstof in de tank tijdens het rijden en hoe leger de tank hoe meer luchtbubbels er kunnen ontstaan) condensatie opleveren, wat écht funest kan zijn.
Dit is ook gelijk waarom brandstoffen als Shell V-Power en equivalenten bestaan. De brandstof is 98% hetzelfde, maar de laatste 1-2% zijn additieven die beweren dergelijke bezinking makkelijker te kunnen afvoeren of überhaupt minder snel te laten ontstaan en daarmee dus zorgen voor behoud van je motor. Maar goed, wat ik er van weet is dat het weliswaar deels waar is, maar zeker geen magie is en het dus maar heel beperkt helpt. Ook zou je het autoleven lang een dergelijke premium brandstof moeten tanken om er écht profijt van te hebben, niet eens per kwartaal ofzo.