Soms is het ook gewoon een verkapt excuus om wat anders te kunnen uitkiezen en dat daarmee voor jezelf goed te praten.WCA schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:28:
[...]
Mijn pa deed zijn auris uit 2014 met 2 ton erop weg omdat ie gezeur verwachtte.
Hij heeft zn hele leven alleen maar leaseauto's van de zaak gehad tot ie de auris kreeg, en mijn ma heeft alleen maar franse hokken gehad die rond die leeftijd allemaal wel begonnen te verslijten.
Ik denk dat ie nog een behoorlijke tijd had kunnen doorrijden. Hij heeft nu een e-Niro geprivate-leased, denk dat het veel interessanter was geweest om de auris nog te blijven rijden,
Dat heb ik m ook gezegd, maar hij was echt overtuigd van zijn gelijkMooDyBLueS schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:38:
[...]
Soms is het ook gewoon een verkapt excuus om wat anders te kunnen uitkiezen en dat daarmee voor jezelf goed te praten.
Share and Enjoy!
Dat is natuurlijk geen vergelijk, laptops/telefoons hebben LiPO accu die volledig worden gebruikt (helemaal vol tot helemaal leeg) terwijl de (oudere) hybrides NiMH accu's hebben die maar beperkt gebruikt worden.MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:37:
[...]
Wetende dat de meeste accu's, ook in telefoons of laptops, in hun eerste jaar meestal al 5-10% verliezen en daarna heel erg beperkt blijft, is het dus zeer indrukwekkend te noemen wat Toyota weet te garanderen.
Tussen de 20 en 80% dacht ik give or take.
Daarnaast zegt het uitlezen van een NiMH accu ook niet bijster veel zeker niet als je alleen naar het voltage kijkt.
That said, voor een hybride is de accu capaciteit ook niet heel spannend. Hij hoeft alleen maar (af)rem energie op te slaan en te gebruiken.
Het is niet dat je opeens minder ver komt of hij veel onzuiniger wordt.
Je gaat op twee punten de mist in met het interpreteren van mijn opmerking. Ik maak niet alleen de vergelijking met telefoons/laptops, maar ook met EV's. En niet elke laptop/telefoon heeft een LiPo accu, net zoals zelfs niet elke Toyota een NiMh accu heeft. Zo hebben sowieso de 2.0 Corolla's een Li-Ion accu, net als de plug-in hybrid Prius III en IV.vassago schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:09:
[...]
Dat is natuurlijk geen vergelijk, laptops/telefoons hebben LiPO accu die volledig worden gebruikt (helemaal vol tot helemaal leeg) terwijl de (oudere) hybrides NiMH accu's hebben die maar beperkt gebruikt worden.
Tussen de 20 en 80% dacht ik give or take.
Daarnaast zegt het uitlezen van een NiMH accu ook niet bijster veel zeker niet als je alleen naar het voltage kijkt.
That said, voor een hybride is de accu capaciteit ook niet heel spannend. Hij hoeft alleen maar (af)rem energie op te slaan en te gebruiken.
Het is niet dat je opeens minder ver komt of hij veel onzuiniger wordt.
Daarnaast vergeet je voor het gemak mijn opmerking te quoten (of überhaupt te lezen?) waarbij ik ook benoem dat de voltages ook goed waren. Na 10 jaar en 310.000 km dus.
En tuurlijk, er zit zeker een verschil in hoe ze gebruikt worden, maar dat de hybride accu's van Toyota in dit voorbeeld tussen de 20 en 80% gehouden worden voor een groot deel van de tijd, komt precies door wat ik zeg: battery management. Want je kan in theorie prima de hybride accu leegrijden hoor, maar tenzij je in EV mode zit, zal het BMS juist de benzinemotor inschakelen om de accu weer op te laden. Maar ook op een telefoon is 100% niet direct 100%, als je gaat meten en naar de voltages kijkt, zie je dat er nog doorgeladen wordt zodra hij voor het eerst 100% aangeeft. Maar los van dit alles, is mijn vergelijking met laptops/telefoons met name omdat alle accu's op het begin van hun levensduur even relatief veel verlies te verduren krijgen, waarna het zich allemaal settled en degradatie een stuk trager gaat. Vandaar dat een EV van 6 maanden oud eigenlijk altijd al ±5% verloren heeft, maar een van 6 jaar bij normaal gebruik nog 85-90% kan hebben.
Alle huidige Corolla's incl de 1.8 versie heeft lithium:)MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:12:
[...]
Je gaat op twee punten de mist in met het interpreteren van mijn opmerking. Ik maak niet alleen de vergelijking met telefoons/laptops, maar ook met EV's. En niet elke laptop/telefoon heeft een LiPo accu, net zoals zelfs niet elke Toyota een NiMh accu heeft. Zo hebben sowieso de 2.0 Corolla's een Li-Ion accu, net als de plug-in hybrid Prius III en IV.
Daarnaast vergeet je voor het gemak mijn opmerking te quoten (of überhaupt te lezen?) waarbij ik ook benoem dat de voltages ook goed waren. Na 10 jaar en 310.000 km dus.
En tuurlijk, er zit zeker een verschil in hoe ze gebruikt worden, maar dat de hybride accu's van Toyota in dit voorbeeld tussen de 20 en 80% gehouden worden voor een groot deel van de tijd, komt precies door wat ik zeg: battery management. Want je kan in theorie prima de hybride accu leegrijden hoor, maar tenzij je in EV mode zit, zal het BMS juist de benzinemotor inschakelen om de accu weer op te laden. Maar ook op een telefoon is 100% niet direct 100%, als je gaat meten en naar de voltages kijkt, zie je dat er nog doorgeladen wordt zodra hij voor het eerst 100% aangeeft. Maar los van dit alles, is mijn vergelijking met laptops/telefoons met name omdat alle accu's op het begin van hun levensduur even relatief veel verlies te verduren krijgen, waarna het zich allemaal settled en degradatie een stuk trager gaat. Vandaar dat een EV van 6 maanden oud eigenlijk altijd al ±5% verloren heeft, maar een van 6 jaar bij normaal gebruik nog 85-90% kan hebben.
Volgens mij enkel de sedan niet
Share and Enjoy!
Omdat ik laatst een contract voor onbepaalde tijd + promotie naar Junior heb gemaakt mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken voor mijn werk. 
Overigens heb ik niet veel referentiemateriaal tot zover (Chevrolet Matiz van m'n vriendin en nu een soort voorloopauto: Hyundai i10).
Ik heb eigenlijk sinds de Yaris het huidige design heeft interesse in die auto, dus heb ik vandaag een proefrit gemaakt en heb het idee dat ik gelijk goed zat. Direct vertrouwen in de auto, goede wegligging en zoals ik al aangaf: ik vind het echt een prachtig design.
Een aantal negatieve dingen die ik op internet las/zag waren de 'beperkte kofferruimte'. Die vind ik zelf prima. Daarnaast lees/hoor je soms klachten over windgeruis. Ik ben twee keer de snelweg op geweest en ook buiten de bebouwde kom gereden maar vond het zelf niet storend of zo, sterker nog, ik vond hem best stil.
Offerte aan laten maken voor de Yaris Executive in Coral Red (two tone kleur met zwart dak) met het GR Yaris Premium pakket erop (panoramadak, HUD, JBL speakers en stuurwielverwarming) en deze past prima binnen het budget.
Gevraagd wat de levertijd is als ik hem zou bestellen en die staat nu op 13 januari. Ten opzichte van wat ik soms om me heen hoor (10+ maanden of zelfs 1+ jaar) vind ik dat nog meevallen.
Hopelijk snel een akkoord van m'n werkgever zodat ik hem kan bestellen en hopelijk kan ik er ook snel in rijden!
Overigens heb ik niet veel referentiemateriaal tot zover (Chevrolet Matiz van m'n vriendin en nu een soort voorloopauto: Hyundai i10).
Ik heb eigenlijk sinds de Yaris het huidige design heeft interesse in die auto, dus heb ik vandaag een proefrit gemaakt en heb het idee dat ik gelijk goed zat. Direct vertrouwen in de auto, goede wegligging en zoals ik al aangaf: ik vind het echt een prachtig design.
Een aantal negatieve dingen die ik op internet las/zag waren de 'beperkte kofferruimte'. Die vind ik zelf prima. Daarnaast lees/hoor je soms klachten over windgeruis. Ik ben twee keer de snelweg op geweest en ook buiten de bebouwde kom gereden maar vond het zelf niet storend of zo, sterker nog, ik vond hem best stil.
Offerte aan laten maken voor de Yaris Executive in Coral Red (two tone kleur met zwart dak) met het GR Yaris Premium pakket erop (panoramadak, HUD, JBL speakers en stuurwielverwarming) en deze past prima binnen het budget.
Gevraagd wat de levertijd is als ik hem zou bestellen en die staat nu op 13 januari. Ten opzichte van wat ik soms om me heen hoor (10+ maanden of zelfs 1+ jaar) vind ik dat nog meevallen.
Hopelijk snel een akkoord van m'n werkgever zodat ik hem kan bestellen en hopelijk kan ik er ook snel in rijden!
:strip_exif()/f/image/eAoNzALOS7zfS8tB5VGvoMUS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga even kijken naar die kaarten/update.
Nu vertrek ik vannacht naar Noorwegen voor vakantie met de Auris. En verwacht een hoop kilometer te maken.
2 weken geleden is de auto voor een beurt bij de dealer geweest en deze heeft er 5w30 c2 ingegooid. Nu verwacht ik eigenlijk geen olie te verbruiken heeft die nog nooit gedaan.
Maar stel dat ik moet bijvullen. Ik heb hier nog een flesje 5w30 c1 liggen. Kan dat er in voor bijvullen? Of moet het echt c2 zijn.
Nu vertrek ik vannacht naar Noorwegen voor vakantie met de Auris. En verwacht een hoop kilometer te maken.
2 weken geleden is de auto voor een beurt bij de dealer geweest en deze heeft er 5w30 c2 ingegooid. Nu verwacht ik eigenlijk geen olie te verbruiken heeft die nog nooit gedaan.
Maar stel dat ik moet bijvullen. Ik heb hier nog een flesje 5w30 c1 liggen. Kan dat er in voor bijvullen? Of moet het echt c2 zijn.
De Yaris Hybrid is een prachtige wagen. Inderdaad eerder stil dan luidruchtig. Met de hybride aandrijving ook bovengemiddeld vlot als het moet. En ook qua ruimte zou ik hem eerder ruim dan krap noemen. Alles natuurlijk wel in vergelijking met de rest van zijn segment.KRAI.7 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:07:
Dan blijft over dat hij in aanschaf kostbaar is maar in de lease merk je dat niet erg vanwege lage afschrijving en kosten. Ter illustratie: mijn (lease) '18 Yaris Hybrid kostte 22k nieuw. Het overname-aanbod van de maatschappij was 21k.. (niet gedaan, dat was me iets te gortig voor toch een schade-auto, nu dus Toyota-loos..)
Van een website geplukt:vangoghnl schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:57:
Ik ga even kijken naar die kaarten/update.
ACEA C1 Stabiele, stay-in-grade-motorolie voor gebruik als katalysatorgeschikte olie in:
Voertuigen met alle soorten moderne nabehandelingssystemen
Hoogpresterende personenwagens
Benzine- en direct-ingespoten dieselmotoren van lichte bestelwagens die geschikt zijn voor het gebruik van oliën met lage viscositeit (dunne oliën)
ACEA C2
Gelijkaardig aan ACEA C1, maar voor oliën met een Mid SAPS-niveau (= die een gemiddelde hoeveelheid metalen bevatten die schadelijk zijn voor het milieu).
Ik zou gewoon de C1 mee nemen en die erbij gooien als het moet
Ik had overigens nog nooit gehoord van C1 tot C16 codes... 5w30 is 5w30 in mijn ogen
[ Voor 3% gewijzigd door TgR_KILLER op 11-07-2022 18:54 ]
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
@TgR_KILLER Bedankt ga ik doen.
Ik sta inmiddels op een camping in Lillehammer Noorwegen. Wat schets mijn verbazing de volgende foutmelding in de auto.
Ik ga erg boos worden op een dealer als dit is wat ik denk dat het is. Ze zouden namelijk mijn filter reiniging onder de passagiers stoel voor het uitblazen van de koeling van de batterijen. Nadere inspectie van de buitenkant laat een compleet stofnest zien. Er heeft ook niets voor gestaan onderweg. Ik ga morgen Uiteraard de dealer bellen. Maar wat moet ik nu zit nog bijna 4 weken in Noorwegen. Kan ik hier mee doorrijden? Of hier naar een dealer?
:strip_exif()/f/image/8hhHeVTM8Diac6MfXhrECPAi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik sta inmiddels op een camping in Lillehammer Noorwegen. Wat schets mijn verbazing de volgende foutmelding in de auto.
Ik ga erg boos worden op een dealer als dit is wat ik denk dat het is. Ze zouden namelijk mijn filter reiniging onder de passagiers stoel voor het uitblazen van de koeling van de batterijen. Nadere inspectie van de buitenkant laat een compleet stofnest zien. Er heeft ook niets voor gestaan onderweg. Ik ga morgen Uiteraard de dealer bellen. Maar wat moet ik nu zit nog bijna 4 weken in Noorwegen. Kan ik hier mee doorrijden? Of hier naar een dealer?
:strip_exif()/f/image/8hhHeVTM8Diac6MfXhrECPAi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SmNFevbKtwagwZWqIWibiUjl.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij stopt hij gewoon met de accu gebruiken als hij te warm wordt dus ik denk dat het verder niet heel veel kwaad kan. Wellicht heb je nu een wat hoger verbruik omdat hij dus minder gebruik kan maken van de accu. Als je aan een stofzuiger kan komen kun je het zelf ook relatief eenvoudig schoonmaken: https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=12730vangoghnl schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:00:
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Thanks ga ik hier even vragen op de camping morgen. Kun je ook zelf de melding resetten of is dit niet mogelijk na de schoonmaak?BastiaanN schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:08:
[...]
Volgens mij stopt hij gewoon met de accu gebruiken als hij te warm wordt dus ik denk dat het verder niet heel veel kwaad kan. Wellicht heb je nu een wat hoger verbruik omdat hij dus minder gebruik kan maken van de accu. Als je aan een stofzuiger kan komen kun je het zelf ook relatief eenvoudig schoonmaken: https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=12730
@vangoghnl Heb je gereedschap bij de hand? Het is een klusje van niks namelijk. Paar schroeven los, zitting van achterbank loshalen (klinkt enger dan het is) en je kunt er vrij makkelijk bij.
Als er een Toyota dealer in de buurt zit zou ik het daar laten doen, factuur meenemen en declareren bij de dealer in NL die het uitgevoerd zou moeten hebben.
Als er een Toyota dealer in de buurt zit zou ik het daar laten doen, factuur meenemen en declareren bij de dealer in NL die het uitgevoerd zou moeten hebben.
[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2022 21:15 ]
Altijd gereedschap bij me. En dit was inderdaad een klusje van niets. Dat ze dit niet gewoon doen tijdens de grote beurt echt bezopen.
Blijf echter de melding krijgen en kan ook niet testen of hij het doet. Moet ik dit resetten? Ik kan bijvoorbeeld ook geen airintake vinden is een Auris ts facelift.
:strip_exif()/f/image/8VcJAZ7UwO9BQxn264voL8K0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6mcaoXixXk2ZPyJ3EA2Xwkf0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ze9ajcOYWsoYz0eS9Xp9uoWq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w7C6OF3WeHSacHOrZaNi4jgk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xj85zVT1XyV0EMcQl9Ql8HCn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gOcjTuWWR44HCtYqW7mBnrBz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vM6KB3u8jfPnmiXQKXQzx0B4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zGX3MeK1Plfa843yh4Q36i6f.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijf echter de melding krijgen en kan ook niet testen of hij het doet. Moet ik dit resetten? Ik kan bijvoorbeeld ook geen airintake vinden is een Auris ts facelift.
:strip_exif()/f/image/8VcJAZ7UwO9BQxn264voL8K0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6mcaoXixXk2ZPyJ3EA2Xwkf0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ze9ajcOYWsoYz0eS9Xp9uoWq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w7C6OF3WeHSacHOrZaNi4jgk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xj85zVT1XyV0EMcQl9Ql8HCn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gOcjTuWWR44HCtYqW7mBnrBz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vM6KB3u8jfPnmiXQKXQzx0B4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zGX3MeK1Plfa843yh4Q36i6f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lPM8LzWk53DRotkMH7DeOkLF.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo zag het er bij mij ook uit toen ik mijn Auris TS (na facelift) vorige jaar had gekocht. Had toen de dealer gebeld waar die altijd in onderhoud was geweest. Die gaf aan dat er door de leasemaatschappij te weinig betaald werd om dit onderhoud uit te voeren. Zoals je zegt onbegrijpelijk dat ze zo een kleine klus niet meenemen in de grote beurt. Je zou bijna denken dat ze graag na een paar jaar de batterij willen vervangen om flink aan de klant te kunnen verdienen. Kan nooit de bedoeling zijn van de Toyota strategie. Toyota wil bekend staan om kwaliteit. Dat staan ze over het algemeen zeer zeker ook.vangoghnl schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:08:
Altijd gereedschap bij me. En dit was inderdaad een klusje van niets. Dat ze dit niet gewoon doen tijdens de grote beurt echt bezopen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In het menu van het display achter je stuur, waar je de melding krijgt kun je een reset doen. Heb je dit al gedaan? Mogelijk gaat dan de melding weg. Anders een reset in het menu van het midden display. Als dat het niet oplost ben ik bang dat je terug moet naar de dealer.
[ Voor 11% gewijzigd door Chris499 op 11-07-2022 23:47 ]
Wij hebben dit ook een keer gehad, in zuid Frankrijk. Het filter was schoon voordat we vertrokken (zelf gedaan), maar zat al snel vol met stof en "zand" omdat we constant met de ramen open reden.Chris499 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:33:
[...]
In het menu van het display achter je stuur, waar je de melding krijgt kun je een reset doen. Heb je dit al gedaan? Mogelijk gaat dan de melding weg. Anders een reset in het menu van het midden display. Als dat het niet oplost ben ik bang dat je terug moet naar de dealer.
Ook de temperatuur speelde hier wel mee +35c.
De dealer gaf als tip het filter (weer) schoon te maken en mocht de melding weer komen, de ramen dicht te doen en de airco aan te zetten.
Daarna de melding nog 1x gehad, ramen dicht gedaan en airco aan. Toen was de melding weer weg.
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Net de auto gestart en geen melding meer te zien. Kijken wat die in de loop van de dag gaat doen.
YouTube: 2018 Toyota Auris Hybrid Maintenance required for hybrid battery coo... exact hetzelfde probleem in dit filmpje en op dezelfde manier opgelost.
Thuis eens mijn geld terug halen bij de dealer. Staat iets van €60 op de bon omdat ze dit zogenaamd gedaan hebben. Ik twijfel of ik niet beter voor onderhoud naar een goed bekend staande universele garage hier in de buurt kan gaan. Als ze dit al niet doen wat dan meer nog niet. Met ze dealer onderhouden. Een grote joke!
YouTube: 2018 Toyota Auris Hybrid Maintenance required for hybrid battery coo... exact hetzelfde probleem in dit filmpje en op dezelfde manier opgelost.
Thuis eens mijn geld terug halen bij de dealer. Staat iets van €60 op de bon omdat ze dit zogenaamd gedaan hebben. Ik twijfel of ik niet beter voor onderhoud naar een goed bekend staande universele garage hier in de buurt kan gaan. Als ze dit al niet doen wat dan meer nog niet. Met ze dealer onderhouden. Een grote joke!
Ik weet zeker dat zolang het formaat bij je past, je er absoluut veel plezier aan gaat beleven. Wij rijden al heel lang Toyota en later ook Lexus en hebben eind vorig jaar voor de keuze gestaan omdat de Aygo (voor ons de 2e auto) te krap werd voor de kinderen achterin: gaan we die vervangen voor een Yaris hybrid en dan ook zoals jij een luxe uitgevoerd model of gaan we toch voor elektrisch, iets wat Toyota nog niet biedt en zeker niet in de iets kleinere segmenten.KRAI.7 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:07:
Omdat ik laatst een contract voor onbepaalde tijd + promotie naar Junior heb gemaakt mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken voor mijn werk.
[Afbeelding]
Voor ons kwam het op het volgende aan: het ging tussen een Yaris hybrid Executive of Mazda MX-30 Luxury, in beide gevallen aardig gelijkwaardig uitgerust met o.a. JBL/Bose audio en schuifdakje en een lading aan safety features, beide een jonge occasion en vrijwel exact even duur in aanschaf destijds. De Yaris rijdt wat ons betreft iets lekkerder, de Mazda rijdt goed maar voelt dankzij de accu wel duidelijk zwaarder aan en we hadden niet per se het grotere formaat van de MX-30 nodig, maar die bleek los van de aanschaf in de maandelijkse kosten op alle fronten even duur of goedkoper (met name mrb en het laden). Mede geholpen met het feit dat we al een eigen laadpaal hadden. En daar kwam nog 2k EV-subsidie bij waarmee dat gelijk het voordeel in aanschafprijs opleverde, want ze waren echt bijna exact even duur.
Het was om eerlijk te zijn dus grotendeels die financiële trigger, maar toch ook omdat Mazda naar onze mening gewoon mooie en goed rijdende auto's maakt en we voor hetzelfde geld 'gratis' een formaatje groter kregen. Hoewel de auto's namelijk enerzijds flink verschillen, was het voor ons uiteindelijk duidelijk dat het allebei steengoede auto's zijn en had het dus niet veel gescheeld of er had een Yaris voor de deur gestaan nu.
Sowieso: ik ken de oudere Yaris ook en die zit qua totale beleving veel meer richting de Aygo dan het nieuwste model Yaris, aandrijflijn was prima maar het interieur was verre van hoogwaardig te noemen, de auto was ook echt niet zo best geïsoleerd en was ook zeker geen rijdersauto. De nieuwe Yaris is echt een zeer volwassen auto geworden met een wat mij betreft perfecte aandrijflijn die hem genoeg pit geeft maar ook extreem zuinig is. Hij is stil (net zo stil als de elektrische Mazda!), rijdt strak met genoeg comfort, vol met opties te verkrijgen en voor iemand zonder kinderen of jong gezin of als 2e auto ook perfect qua formaat. De huidige Yaris heeft in mijn beleving zo'n grote stap gemaakt dat het zich qua rijgedrag, geluidsisolatie, verfijning van aandrijflijn en luxe en comfort gewoon kan meten met de hogere segmenten waarin een Corolla, C-HR en MX-30 en dergelijke in vallen en dus formaat het voornaamste verschil is. Tuurlijk hebben de Corolla en C-HR altijd weer net wat meer te bieden, maar het verschil is veel kleiner geworden.
@MooDyBLueS Een vriendin van mij heeft een 2014 Yaris en het viel me al op dat het interieur niet heel veel beter is dan dat van mijn 2016 Aygo, dat viel me wel een beetje tegen eerlijk gezegd. Het is bijna een Aygo-XL.. Maar de prijzen van de vorige generatie Yaris en de huidige verschillen ook best veel: https://www.autoweek.nl/carbase/toyota/yaris/
De 2017-2020 Yaris kostte in de meest basic uitvoering 15k, de goedkoopste 2020 generatie kost bijna 20k. Dat is wel even een verschil natuurlijk. En zoveel duurder dan de Aygo was de vorige generatie Yaris niet
De 2017-2020 Yaris kostte in de meest basic uitvoering 15k, de goedkoopste 2020 generatie kost bijna 20k. Dat is wel even een verschil natuurlijk. En zoveel duurder dan de Aygo was de vorige generatie Yaris niet
Prijzen van auto's zijn enorm aan het stijgen._Eend_ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:35:
Wij hebben onlangs gekeken naar de Corolla Cross. Die is nog niet eens leverbaar, maar per 1 juli was de prijs van bv de "First Edition" al met 2k gestegen.
Heb je zeker een goed punt wat betreft het vergelijk met de Aygo. Onze Aygo was een 2014, dus zelfde generatie._Eend_ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:35:
@MooDyBLueS Een vriendin van mij heeft een 2014 Yaris en het viel me al op dat het interieur niet heel veel beter is dan dat van mijn 2016 Aygo, dat viel me wel een beetje tegen eerlijk gezegd. Het is bijna een Aygo-XL.. Maar de prijzen van de vorige generatie Yaris en de huidige verschillen ook best veel: https://www.autoweek.nl/carbase/toyota/yaris/
Qua prijs ligt het er wel aan waarmee je vergelijkt. Pak je van beide de hybride en het basismodel, dan is het:
2017-2020 Aspiration € 19.825
2020-heden Comfort € 22.302
verschil van zo'n € 2.500
Pak je de meest luxe uitvoering:
2017-2020 Premium of Bi-Tone Plus € 25.330 / 25.275
2020-heden Executive € 29.447
verschil van zo'n € 4.200
Bij de benzine is het prijsverschil groter en ineens inderdaad het verschil wat jij aanhaalt, maar daar zijn 3 duidelijke factoren aanwezig die allemaal een grote rol spelen:
1. bpm is omhoog gegaan, waardoor de uitgaande Yaris benzine met 99 g/km CO2 NEDC eerst nog in de 2e schijf bleef hangen en inmiddels de nieuwe Yaris benzine met 122 g/km CO2 WLTP plotslkaps in schijf 3 terecht komt (en de absolute bedragen zijn óók in de tussentijd omhoog gegaan)
Zo betaalde je in 2018 voor de Yaris benzine met 99 g/km CO2 NEDC het volgende:
basisbedrag = € 356
schijf 1 (1 t/m 73) = 73 * € 2 = € 146
schijf 2 (64 t/m 98) = 25 * € 63 = € 1.575
schijf 3 (99 t/m 144) = 1 * € 139 = € 139
TOTAAL = € 2.216
De huidige Yaris betaal je met 122 g/km CO2 WLTP het volgende:
basisbedrag = € 376
schijf 1 (1 t/m 84) = 84 * € 1 = € 84
schijf 2 (85 t/m 109) = 25 * € 62 = € 1.550
schijf 3 (110 t/m 152) = 13 * € 137 = € 1.781
TOTAAL = € 3.791
Dit verklaart al gelijk ruim € 1.500 aan prijsverschil.
2. Hogere prijzen door inflatie. Alle auto's zijn (flink) duurder geworden. Bijna alle merken hebben prijsverhogingen doorgevoerd en Toyota heeft bijv. onlangs de nog niet eens uitgekomen maar wel bestelbare bz4x verhoogd in prijs. Dat is in een half jaar tijd pakweg gebeurd.
3. Segmentering. Zoals gezegd heten ze allebei Yaris, maar geef jij ook terecht aan dat de vorige Yaris eigenlijk meer een Aygo+ was. Volgens diezelfde analogie kan je de huidige Yaris eerder een Corolla-mini noemen. Afwerkingsniveau, luxe, comfort, rijgedrag, etc. is allemaal behoorlijk vergelijkbaar met de Corolla. Sterker nog: mijn persoonlijke mening is dat Toyota duidelijk zelfs van de Corolla geleerd heeft en verbeteringen meegenomen hebben naar de Yaris toe. De Corolla staat er namelijk bekend om niet bijzonder stil te zijn, helemaal niks ernstigs hoor, maar tov sommige andere C-segmenters is dat wel een van de zwakkere punten van de Corolla relatief gezien. En de Yaris vind ik beter op dat punt. Kortom: de nieuwe Yaris is duidelijk als kleine gezinsauto met genoeg luxe/comfort opties neergezet. Waar de vorige puur een basic B-segmenter was die je toevallig ook met hybride aandrijflijn kon krijgen.
3b. Ik benoemde het al: luxe en comfort. Maar vergeet ook niet alle safety features, dat kost ook geld. En daar heeft de nieuwe Yaris er veel meer van dan de uitgaande. Ook zijn er genoeg zaken op te verkrijgen die nooit op de uitgaande leverbaar zijn geweest, juist om het echt meer als mini-Corolla te kunnen zien.
Ok, het moet gezegd: 30k voor een B-segmenter full-options is fors, maar zeker niet ongekend. En als je niet per se eisen stelt aan al die extra luxe, dan is een 25-26k kostende Dynamic of Style ook gewoon een zeer goed uitgerust model. Of een van de vele actiemodellen die steeds terug lijken te komen: First Edition, Launch Edition, Tokyo Spirit en wat in de toekomst nog gaat komen.
Ik vind de geluidsvergelijking tussen Corolla en Yaris een beetje mank gaan. Een 1.5 hybride t.o.v. een 1.8 of 2.0 hybride. Hiernaast heeft de Yaris ook een fluittoontje op bepaalde snelheden. Die heb ik wel eens aangehaald en vond ik destijds online ook terug.
De prijs is voor lease niet bijster relevant meer. Fiscale waarde is wat hoger ja en dus een hogere bijtelling. Maar ook weer niet schrikbarend erger. Door hoge restwaarde hoeft de LM dit risico ook niet te verschuiven op de afnemer (werkgever) in een hogere leaseprijs. Hierdoor is Toyota qua lease ondanks de net wat hogere aanschafprijzen wel redelijk gunstig zakelijk te leasen.
@KRAI.7 in dit segment kun je een hele leuke Yaris samenstellen waar je met z'n tweeën echt prima in kunt rijden. Een enkele keer een wat langere rit met vier man er in moet ook zeker kunnen, de beenruimte achterin valt niet tegen. Als gezinsauto is die wel aan de kleine kant, heb je die wens/eis niet dan heb je echt een leuke auto!
De prijs is voor lease niet bijster relevant meer. Fiscale waarde is wat hoger ja en dus een hogere bijtelling. Maar ook weer niet schrikbarend erger. Door hoge restwaarde hoeft de LM dit risico ook niet te verschuiven op de afnemer (werkgever) in een hogere leaseprijs. Hierdoor is Toyota qua lease ondanks de net wat hogere aanschafprijzen wel redelijk gunstig zakelijk te leasen.
@KRAI.7 in dit segment kun je een hele leuke Yaris samenstellen waar je met z'n tweeën echt prima in kunt rijden. Een enkele keer een wat langere rit met vier man er in moet ook zeker kunnen, de beenruimte achterin valt niet tegen. Als gezinsauto is die wel aan de kleine kant, heb je die wens/eis niet dan heb je echt een leuke auto!
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Tussen de Aygo en Yaris hebben ze nu de Aygo X geschoven, die zit nu in ongeveer dezelfde prijscategorie als de oude Yaris en qua grootte scheelt het ook niet veel. Maar ik heb de Aygo X nog niet van binnen gezien, ik ben er langs gelopen toen ik mijn Aygo ging ophalen en toen viel het me al op wat een lel van een auto die Aygo X is vergeleken met de gewone Aygo. M.i. hadden ze de Aygo X ook een andere naam kunnen geven, want qua uiterlijk lijkt hij er totaal niet op.MooDyBLueS schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:30:
[...]
Heb je zeker een goed punt wat betreft het vergelijk met de Aygo. Onze Aygo was een 2014, dus zelfde generatie.
Qua prijs ligt het er wel aan waarmee je vergelijkt. Pak je van beide de hybride en het basismodel, dan is het:
2017-2020 Aspiration € 19.825
2020-heden Comfort € 22.302
verschil van zo'n € 2.500
Pak je de meest luxe uitvoering:
2017-2020 Premium of Bi-Tone Plus € 25.330 / 25.275
2020-heden Executive € 29.447
verschil van zo'n € 4.200
Bij de benzine is het prijsverschil groter en ineens inderdaad het verschil wat jij aanhaalt, maar daar zijn 3 duidelijke factoren aanwezig die allemaal een grote rol spelen:
1. bpm is omhoog gegaan, waardoor de uitgaande Yaris benzine met 99 g/km CO2 NEDC eerst nog in de 2e schijf bleef hangen en inmiddels de nieuwe Yaris benzine met 122 g/km CO2 WLTP plotslkaps in schijf 3 terecht komt (en de absolute bedragen zijn óók in de tussentijd omhoog gegaan)
Zo betaalde je in 2018 voor de Yaris benzine met 99 g/km CO2 NEDC het volgende:
basisbedrag = € 356
schijf 1 (1 t/m 73) = 73 * € 2 = € 146
schijf 2 (64 t/m 98) = 25 * € 63 = € 1.575
schijf 3 (99 t/m 144) = 1 * € 139 = € 139
TOTAAL = € 2.216
De huidige Yaris betaal je met 122 g/km CO2 WLTP het volgende:
basisbedrag = € 376
schijf 1 (1 t/m 84) = 84 * € 1 = € 84
schijf 2 (85 t/m 109) = 25 * € 62 = € 1.550
schijf 3 (110 t/m 152) = 13 * € 137 = € 1.781
TOTAAL = € 3.791
Dit verklaart al gelijk ruim € 1.500 aan prijsverschil.
2. Hogere prijzen door inflatie. Alle auto's zijn (flink) duurder geworden. Bijna alle merken hebben prijsverhogingen doorgevoerd en Toyota heeft bijv. onlangs de nog niet eens uitgekomen maar wel bestelbare bz4x verhoogd in prijs. Dat is in een half jaar tijd pakweg gebeurd.
3. Segmentering. Zoals gezegd heten ze allebei Yaris, maar geef jij ook terecht aan dat de vorige Yaris eigenlijk meer een Aygo+ was. Volgens diezelfde analogie kan je de huidige Yaris eerder een Corolla-mini noemen. Afwerkingsniveau, luxe, comfort, rijgedrag, etc. is allemaal behoorlijk vergelijkbaar met de Corolla. Sterker nog: mijn persoonlijke mening is dat Toyota duidelijk zelfs van de Corolla geleerd heeft en verbeteringen meegenomen hebben naar de Yaris toe. De Corolla staat er namelijk bekend om niet bijzonder stil te zijn, helemaal niks ernstigs hoor, maar tov sommige andere C-segmenters is dat wel een van de zwakkere punten van de Corolla relatief gezien. En de Yaris vind ik beter op dat punt. Kortom: de nieuwe Yaris is duidelijk als kleine gezinsauto met genoeg luxe/comfort opties neergezet. Waar de vorige puur een basic B-segmenter was die je toevallig ook met hybride aandrijflijn kon krijgen.
3b. Ik benoemde het al: luxe en comfort. Maar vergeet ook niet alle safety features, dat kost ook geld. En daar heeft de nieuwe Yaris er veel meer van dan de uitgaande. Ook zijn er genoeg zaken op te verkrijgen die nooit op de uitgaande leverbaar zijn geweest, juist om het echt meer als mini-Corolla te kunnen zien.
Ok, het moet gezegd: 30k voor een B-segmenter full-options is fors, maar zeker niet ongekend. En als je niet per se eisen stelt aan al die extra luxe, dan is een 25-26k kostende Dynamic of Style ook gewoon een zeer goed uitgerust model. Of een van de vele actiemodellen die steeds terug lijken te komen: First Edition, Launch Edition, Tokyo Spirit en wat in de toekomst nog gaat komen.
Zelf hoop ik ooit nog eens een leuke Yaris te kunnen kopen, het liefst een GR Sport
Ik zie dat je het issue zelf al verholpen hebt, maar je laten betalen voor dingen die ze niet doen is idd van de zotte daar zou ik ook voor terug gaan...vangoghnl schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:00:
Ik heb overigens wel heel erg goede ervaringen met Toyota dealer in Noorwegen (Drammen in dit geval). Achterrem van de Land Cruiser liep aan. Dat hebben ze netjes los gewerkt en het zutje gesmeerd, half uurtje werk betaald en kon weer door.
Ik dacht eigenlijk dat de Aygo X de Aygo gaat vervangen, ben daar in ieder geval vrij zeker van. Dus deze 'komt er niet tussen' maar in plaats van. De Aygo van de eerste 2 generaties werd natuurlijk samen met PSA gemaakt (C1 en 107) maar PSA wilde geen samenwerking aan gaan voor een 3de generatie en toen heeft Toyota besloten zelf de Aygo X op hun eigen bestaande platform te maken. In ieder geval, dat is wat ik heb mee gekregen_Eend_ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:48:
[...]
Tussen de Aygo en Yaris hebben ze nu de Aygo X geschoven, die zit nu in ongeveer dezelfde prijscategorie als de oude Yaris en qua grootte scheelt het ook niet veel. Maar ik heb de Aygo X nog niet van binnen gezien, ik ben er langs gelopen toen ik mijn Aygo ging ophalen en toen viel het me al op wat een lel van een auto die Aygo X is vergeleken met de gewone Aygo. M.i. hadden ze de Aygo X ook een andere naam kunnen geven, want qua uiterlijk lijkt hij er totaal niet op.
Zelf hoop ik ooit nog eens een leuke Yaris te kunnen kopen, het liefst een GR Sport
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Het is wel het Yaris platform, maar dan ingekortTgR_KILLER schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:33:
Ik dacht eigenlijk dat de Aygo X de Aygo gaat vervangen, ben daar in ieder geval vrij zeker van. Dus deze 'komt er niet tussen' maar in plaats van. De Aygo van de eerste 2 generaties werd natuurlijk samen met PSA gemaakt (C1 en 107) maar PSA wilde geen samenwerking aan gaan voor een 3de generatie en toen heeft Toyota besloten zelf de Aygo X op hun eigen bestaande platform te maken. In ieder geval, dat is wat ik heb mee gekregen.
Share and Enjoy!
OhTgR_KILLER schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:33:
[...]
Ik dacht eigenlijk dat de Aygo X de Aygo gaat vervangen, ben daar in ieder geval vrij zeker van. Dus deze 'komt er niet tussen' maar in plaats van. De Aygo van de eerste 2 generaties werd natuurlijk samen met PSA gemaakt (C1 en 107) maar PSA wilde geen samenwerking aan gaan voor een 3de generatie en toen heeft Toyota besloten zelf de Aygo X op hun eigen bestaande platform te maken. In ieder geval, dat is wat ik heb mee gekregen.
Dan zal ik in de toekomst toch 'moeten' upgraden naar een Yaris. Het liefst een GR Sport
Jammer dat ze het filter niet zo hebben gemaakt dat je hem er vanaf de buitenzijde uit kunt draaien.vangoghnl schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:00:
Net de auto gestart en geen melding meer te zien. Kijken wat die in de loop van de dag gaat doen.
Wij hebben sinds +- 2 weken nu een Toyota Auris Touring Sport en ik heb dit filter als 1 van de eerste zaken zelf maar schoongemaakt nadat ik meerdere berichten hierover heb gelezen.
Dat verklaart wel waarom de C1/107/Aygo sterk op elkaar lijken. Een generatie verder verschillen de C1 en 108 elkaar nog nauwelijks, maar heeft de aygo al een iets anders uiterlijk en nu lijkt de drieling helemaal uit elkaar te groeien.TgR_KILLER schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:33:
[...]
Je wist niet dat het feitelijk dezelfde auto's waren?Lothlórien schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:44:
[...]
Dat verklaart wel waarom de C1/107/Aygo sterk op elkaar lijken. Een generatie verder verschillen de C1 en 108 elkaar nog nauwelijks, maar heeft de aygo al een iets anders uiterlijk en nu lijkt de drieling helemaal uit elkaar te groeien.
Mijn vader reed een 107 als auto van de zaak. 'Franse meuk' maar als je de kap open deed lag er 'gelukkig' wel een Toyota motor onder de kap
Dat het dezelfde auto´s waren wist ik wel. Ik wist alleen niet dat PSA de samenwerking op had gezegd.
onze tweede auto (voorheen "mijn" hoofd auto voor woon-werk) is een 108. Opvallend positief punt is de bediening van de lichten. De meeste europese auto's hebben de bediening namelijk net uit het zicht tussen stuur en portier, bij Toyota en bij de 108 gaat dit via de draairing aan de stuurhendel. Bij het binnenrijden van een mistbank kun je de ogen dus op de weg houden als je over wilt schakelen naar mistlichten.
onze tweede auto (voorheen "mijn" hoofd auto voor woon-werk) is een 108. Opvallend positief punt is de bediening van de lichten. De meeste europese auto's hebben de bediening namelijk net uit het zicht tussen stuur en portier, bij Toyota en bij de 108 gaat dit via de draairing aan de stuurhendel. Bij het binnenrijden van een mistbank kun je de ogen dus op de weg houden als je over wilt schakelen naar mistlichten.
[ Voor 25% gewijzigd door Lothlórien op 15-07-2022 22:07 ]
Heeft iemand al iets gehoord over de BZ4X, wanneer deze nu in de showrooms komt?
Die zou vorige maand al komen, maar is door de terugroepactie uitgesteld.
https://toyotahybrideforu...220472&hilit=bz4x#p220472
Die zou vorige maand al komen, maar is door de terugroepactie uitgesteld.
https://toyotahybrideforu...220472&hilit=bz4x#p220472
Ik zit te dubben of ik voor de zomervakantie (op en neer naar Spanje) wel of niet een beurt wil laten doen bij de Toyota dealer. De auto is ex-lease, 3 jaar oud nu en heeft 100k op de teller. Het is een 2019 Corolla Touring..
Via de Toyota dealer kwam ik er achter dat de auto altijd netjes de 15k beurten heeft gehad maar altijd de budget beurt, omdat de lease toko op onderhoudskosten bespaart.. de laatste beurt is een grote (budget) beurt in januari geweest bij een officiële Toyota dealer voor de 90k.
Als je een standaard beurt neemt krijg je ook een autopech pas voor de EU erbij. Is het slim om de 105km beurt nu 6 maanden naar voren te halen en dat ik zeker weet dat zaken als de accu e.d. prima zijn en ik pechservice heb, of kan ik beter wachten en tijdelijk bv. ANWB wegenwacht afsluiten.
Ik denk dat er niet veel mis is met de auto, maar je wil toch met een lekker gevoel die 2500km afleggen met de wetenschap dat je auto getjekt is en als er iets is, je iig pechhulp hebt.
Via de Toyota dealer kwam ik er achter dat de auto altijd netjes de 15k beurten heeft gehad maar altijd de budget beurt, omdat de lease toko op onderhoudskosten bespaart.. de laatste beurt is een grote (budget) beurt in januari geweest bij een officiële Toyota dealer voor de 90k.
Als je een standaard beurt neemt krijg je ook een autopech pas voor de EU erbij. Is het slim om de 105km beurt nu 6 maanden naar voren te halen en dat ik zeker weet dat zaken als de accu e.d. prima zijn en ik pechservice heb, of kan ik beter wachten en tijdelijk bv. ANWB wegenwacht afsluiten.
Ik denk dat er niet veel mis is met de auto, maar je wil toch met een lekker gevoel die 2500km afleggen met de wetenschap dat je auto getjekt is en als er iets is, je iig pechhulp hebt.
@Lord_Dain Volgens mij geef je zelf het antwoord al, als je lekkerder zit na een onderhoudsbeurt zou ik dat gewoon doen. Of je dat nu laat doen of over 5000 KM maakt kwa kosten niet zoveel uit.
Zelf zou ik het niet doen, wat kan er mis zijn met een auto met nog geen ton op de teller? Zeker bij een hybride Toyota, bij een VAG zou ik het dan weer wel doen.
Over de accu zou ik me al helemaal geen zorgen maken bij een auto met die leeftijd/KMs.
Je kan ook eens kijken voor pechhulp bij de reisverzekering, misschien de voordeligtste optie.
Zelf zou ik het niet doen, wat kan er mis zijn met een auto met nog geen ton op de teller? Zeker bij een hybride Toyota, bij een VAG zou ik het dan weer wel doen.
Over de accu zou ik me al helemaal geen zorgen maken bij een auto met die leeftijd/KMs.
Je kan ook eens kijken voor pechhulp bij de reisverzekering, misschien de voordeligtste optie.
What he ↑ said ;-)
Wij hebben ook een Corolla TS uit 2019, alleen met iets minder kilometers. 1e eigenaar en altijd bij de dealer in onderhoud geweest en dus Toyota Euro pechhulp.
Nooit wat gehad met deze en eerdere Toyota's, dus pechhulp niet nodig gehad.
Het gaat bij mij ook vooral om het gevoel van zekerheid.
Wij hebben ook een Corolla TS uit 2019, alleen met iets minder kilometers. 1e eigenaar en altijd bij de dealer in onderhoud geweest en dus Toyota Euro pechhulp.
Nooit wat gehad met deze en eerdere Toyota's, dus pechhulp niet nodig gehad.
Het gaat bij mij ook vooral om het gevoel van zekerheid.
@Lord_Dain Ik zou zelf altijd die Euro pechhulp erbij willen hebben. Dat is inderdaad iets duurder dan een gewone beurt, maar het prijsverschil valt compleet in het niet tov een Europees ANWB lidmaatschap. Dat is € 163,80 per jaar en dan alleen voor jou, niet voor je partner. Op vakantie zal het weinig uitmaken, maar de Toyota EuroCare is gewoon op kenteken, dus ook als je partner er straks in NL mee op pad is. En wat kost het verschil tussen de budget en standaard beurten? Volgens mij niet meer dan €50 per beurt. Dubbel en dwars waard dus.
Los daarvan is de standaard beurt volgens mij ook een vereiste voor de Servicepas als ik me niet vergis, die je dan 'gratis' krijgt en ook even langs kan gaan als een lampje kapot is, een vloeistof bijgevuld moet worden of andere van dat soort kleine dingetjes. Anders gezegd: die erbij hebben is ook weer mooi meegenomen. En nog steeds ben je dan goedkoper uit dan ANWB voor 1 persoon, laat staan 2.
Los daarvan is de standaard beurt volgens mij ook een vereiste voor de Servicepas als ik me niet vergis, die je dan 'gratis' krijgt en ook even langs kan gaan als een lampje kapot is, een vloeistof bijgevuld moet worden of andere van dat soort kleine dingetjes. Anders gezegd: die erbij hebben is ook weer mooi meegenomen. En nog steeds ben je dan goedkoper uit dan ANWB voor 1 persoon, laat staan 2.
MooDyBLueS schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:56:
@Lord_Dain Ik zou zelf altijd die Euro pechhulp erbij willen hebben. Dat is inderdaad iets duurder dan een gewone beurt, maar het prijsverschil valt compleet in het niet tov een Europees ANWB lidmaatschap. Dat is € 163,80 per jaar en dan alleen voor jou, niet voor je partner. Op vakantie zal het weinig uitmaken, maar de Toyota EuroCare is gewoon op kenteken, dus ook als je partner er straks in NL mee op pad is. En wat kost het verschil tussen de budget en standaard beurten? Volgens mij niet meer dan €50 per beurt. Dubbel en dwars waard dus.
offtopic:
Inderdaad, niet iedereen weet dat ANWB is op de persoon niet op de auto, dus ook in iemand anders zijn auto heb je wegenwacht. NB. partner erbij is maar 8,5€/jr bij ANWB zie ik zo snel, valt nog mee.
Inderdaad, niet iedereen weet dat ANWB is op de persoon niet op de auto, dus ook in iemand anders zijn auto heb je wegenwacht. NB. partner erbij is maar 8,5€/jr bij ANWB zie ik zo snel, valt nog mee.
@vassago @Thasaidon @MooDyBLueS dank voor jullie reacties.
Het is inderdaad zo dat het om een stukje gevoel van zekerheid gaat. Als mijn auto bij de lease maatschappij altijd de 'standaard' beurt had gehad, had het een stuk relaxter gevoeld. Echter omdat ze bij de budget best een aantal checks niet doen + geen pechhulp, mis ik dat nu.
De Prius III hiervoor heb ik jarenlang altijd de standaard beurten laten doen + de pechhulp, dus ik bezuinig zeker niet op het onderhoud. Wellicht dan toch maar de beurt naar voren trekken en het elk jaar voor de zomervakantie laten uitvoeren, of een paar maanden de relatief 'dure' ANWB Europese dekking doen. Als dat uberhaupt kan, als het verplicht een jaar is, kan ik net zo goed de beurt pakken.
Het is inderdaad zo dat het om een stukje gevoel van zekerheid gaat. Als mijn auto bij de lease maatschappij altijd de 'standaard' beurt had gehad, had het een stuk relaxter gevoeld. Echter omdat ze bij de budget best een aantal checks niet doen + geen pechhulp, mis ik dat nu.
De Prius III hiervoor heb ik jarenlang altijd de standaard beurten laten doen + de pechhulp, dus ik bezuinig zeker niet op het onderhoud. Wellicht dan toch maar de beurt naar voren trekken en het elk jaar voor de zomervakantie laten uitvoeren, of een paar maanden de relatief 'dure' ANWB Europese dekking doen. Als dat uberhaupt kan, als het verplicht een jaar is, kan ik net zo goed de beurt pakken.
Je kan ook nog voor de 'on demand pechhulp' optie gaan -> https://www.roadguard.nl/.Lord_Dain schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:00:
@vassago @Thasaidon @MooDyBLueS dank voor jullie reacties.
Kun je de beurt gewoon afwachten en dan de toyota pechhulp erbij nemen.
Ik sluit alleen voor de vakanties buiten NL pechhulp af (ANWB), omdat ze dan wel veel voor je uit handen kunnen nemen (sleepauto, vervangend vervoer etc) wat met een vreemde taal nog wel eens makkelijk kan zijn. Onderhoud doe ik zelf, dus bij de dealer kom ik alleen voor APK in principe. Anders zou de Toyota pechhulp ook een optie zijn als je onderhoud toch al door de dealer laat doen. In mijn situatie is de goedkoopste ANWB bundel met Europa dekking voordeliger.
In NL vind ik pechhulp niet nodig. Je kan ook langs de kant van de weg gewoon lid worden van de ANWB schijnt het (promoten ze natuurlijk niet actief op de website
). Je betaalt dan wel een fikse toeslag op het jaarlidmaatschap, maar dat kan wel uit t.o.v. de jaren dat ik geen lid was 
Ik ben niet zo bang voor problemen met motor/accu. De kans op een lekke band lijkt mij groter, daarom heb ik wel een volwaardig reservewiel, wielsleutel en krik geregeld, want als je een klapband krijgt ben je met het reparatiesetje ook nergens. En ook mét pechhulp heb je kans dat je in de zomervakantie best lang moet wachten. Ik zet dan liever zelf het reservewiel eronder zodat ik weer door kan met de reis.
En voor de rest gewoon vertrouwen hebben in de auto, je hebt een Toyota met nog maar 100k erop
In NL vind ik pechhulp niet nodig. Je kan ook langs de kant van de weg gewoon lid worden van de ANWB schijnt het (promoten ze natuurlijk niet actief op de website

Ik ben niet zo bang voor problemen met motor/accu. De kans op een lekke band lijkt mij groter, daarom heb ik wel een volwaardig reservewiel, wielsleutel en krik geregeld, want als je een klapband krijgt ben je met het reparatiesetje ook nergens. En ook mét pechhulp heb je kans dat je in de zomervakantie best lang moet wachten. Ik zet dan liever zelf het reservewiel eronder zodat ik weer door kan met de reis.
En voor de rest gewoon vertrouwen hebben in de auto, je hebt een Toyota met nog maar 100k erop
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2022 16:17 ]
Misschien zit hij daar bij VAG-stal, maar heel veel Europese auto's hebben een draairing aan het stuur hoorLothlórien schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:33:
Dat het dezelfde auto´s waren wist ik wel. Ik wist alleen niet dat PSA de samenwerking op had gezegd.
Weet niet exact wat nou onder VAG valt, maar Opel heeft ook nog steeds zon aparte draai knop op het dash volgens mij. Om over Mercedes maar niet te spreken met al zijn rare hendeltjes, als ik daar ooit in moet rijden zonder instructie kom ik niet ver... Volgens mij is het vooral Duits dat ze gekke dingen doen met hendels en plaatsen van dingen haha.TMDC schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:18:
[...]
Misschien zit hij daar bij VAG-stal, maar heel veel Europese auto's hebben een draairing aan het stuur hoor
Overigens, that said, ik zie nu steeds meer filmpjes / reviews van auto's waar ALLES weggestopt zit op het 30 inch centrale scherm op het dash (ja ik overdrijf nu
@Lord_Dain nog een Corolla TS van 2019 hier, met nu 115k op de teller. Ook lease, dus budget beurtjes om de 15k, maar ook hier geen centje pijn. Voor je gemoedsrust kan je het dus doen, maar anders zou ik hem gewoon op schema laten lopen (of de volgende na 20k doen zodat hij weer in de pas loopt, tenzij dat kritisch komt met olie oid).
En breek me de bek niet open over ANWB. Ik ben al 20 jaar lid (ooit stil gestaan met de motor en toen afgesloten), en nu mijn vrouw met pech kwam te staan op de rand van het dorp heeft ze hem nèt binnen de bebouwde kom neergezet omdat ze daar veilig kon staan langs de hoofdweg. Omdat zij naar het werk moest heeft zij toen de Corolla meegenomen en heb ik op de ANWB gewacht bij haar auto. Kon ik dus mooi "woonplaats-service" gaan afsluiten, anders zouden ze me laten staan
. Die hebben geen punten gescoord toen.
En breek me de bek niet open over ANWB. Ik ben al 20 jaar lid (ooit stil gestaan met de motor en toen afgesloten), en nu mijn vrouw met pech kwam te staan op de rand van het dorp heeft ze hem nèt binnen de bebouwde kom neergezet omdat ze daar veilig kon staan langs de hoofdweg. Omdat zij naar het werk moest heeft zij toen de Corolla meegenomen en heb ik op de ANWB gewacht bij haar auto. Kon ik dus mooi "woonplaats-service" gaan afsluiten, anders zouden ze me laten staan

Thanks, heb even de voorwaarden van de ANWB wegenwacht erbij gezocht en zie dat je sowieso een jaar moet afsluiten, dus dat wordt hem zeker niet.. dan zijn er idd nog 2 opties, kleine beurt bij de Toyota dealer óf kijken of de pechhulp bij de auto- of reisverzekering kan (die heb ik beiden via de ANWB lopen).gwystyl schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:41:
@Lord_Dain nog een Corolla TS van 2019 hier, met nu 115k op de teller. Ook lease, dus budget beurtjes om de 15k, maar ook hier geen centje pijn. Voor je gemoedsrust kan je het dus doen, maar anders zou ik hem gewoon op schema laten lopen (of de volgende na 20k doen zodat hij weer in de pas loopt, tenzij dat kritisch komt met olie oid).
En breek me de bek niet open over ANWB. Ik ben al 20 jaar lid (ooit stil gestaan met de motor en toen afgesloten), en nu mijn vrouw met pech kwam te staan op de rand van het dorp heeft ze hem nèt binnen de bebouwde kom neergezet omdat ze daar veilig kon staan langs de hoofdweg. Omdat zij naar het werk moest heeft zij toen de Corolla meegenomen en heb ik op de ANWB gewacht bij haar auto. Kon ik dus mooi "buiten de woonplaats-service" gaan afsluiten, anders zouden ze me laten staan. Die hebben geen punten gescoord toen.
Ja okee, derde optie is, gewoon wachten tot einde van het jaar als ik weer bijna op 1 jaar/15k zit..
[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 20-07-2022 20:04 ]
Dat is het hem juist. Ik heb dit lang geleden al eens meegemaakt, auto wou niet starten en kreeg hem vanwege winterse vrieskou zelfs niet open met de vaste sleutel. En het is niet alleen dat je dan een fikse toeslag krijg, namelijk € 250 die je ter plekke (!!) moet betalen, maar je bent óók verplicht minstens 1 vol jaar af te nemen én ze komen je met de minste haast helpen want je bent geen lid. Dit is mij letterlijk toen telefonisch verteld, ik heb zelfs nog meerdere keren opnieuw gebeld, maar iedereen vertelde mij hetzelfde. Ik heb uiteindelijk 5 uur op ze moeten wachten om dit gefixt te krijgen. Kostte me dus gewoon een hele werkdag, want om 14u nog naar je werk toerijden was geen pretje. En daar bovenop kon ik ter plekken dik € 400 aftikken. Ik weet niet hoor, maar volgens mij betaal je bij een beurt maar ±20-30 meer tov geen pechhulp en heb je dus ook al die andere voordelen zoals de servicepas, hybride checks, etc. Zelfs los van die potentiële voordelen moet je dus uitgaande van gemiddeld 2 beurten (30.000km) per jaar minstens 6,5 jaar geen pech hebben. Zelfs als je een 1-2 jaar oude occasion hebt gekocht, is dat dus minstens doorrijden tot 7,5-8,5 jaar oud én er zelf 195.000 km bijrijden eer je dit eruit hebt. Als je minder km's rijdt, duurt het zelfs nog langer qua aantal jaren.ThinkPad schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:13:
In NL vind ik pechhulp niet nodig. Je kan ook langs de kant van de weg gewoon lid worden van de ANWB schijnt het (promoten ze natuurlijk niet actief op de website). Je betaalt dan wel een fikse toeslag op het jaarlidmaatschap, maar dat kan wel uit t.o.v. de jaren dat ik geen lid was
Ter vergelijk: ik heb ook een keer Lexus EuroCare (gewoon Toyota EuroCare) langs moeten laten komen voor een kleinigheidje, die waren er binnen 30-45 min. En begin dit jaar nog bij de voor ons nieuwe Mazda MX-30 waar een laadbug in zat waar blijkbaar een recall voor open stond. Zelfde principe als Toyota EuroCare, in dit geval stond hij nog op Mazda Duitsland, dus ik moest alleen even een Duits nummer bellen omdat hij in NL nog geen beurt had gehad bij de dealer, maar die hebben vervolgens direct hun NL collega's aangestuurd en mij teruggebeld, dit gebeurde allemaal binnen 15 min en vervolgens waren ze er ook binnen 45 min.
Iedereen moet het voor zichzelf bepalen natuurlijk, maar ik denk dat je je iets te rijk rekent qua besparing. En daarnaast vind ik het sowieso heel krom dat iemand wel 10/20/30k aan een occasion uitgeeft en vervolgens die paar tientjes bespaart op een stukje zekerheid en gemak. Want dat is het uiteindelijk. Het komt weinig voor, maar zodra het voorkomt is het toch verdomde handig om snel geholpen te worden en niet gelijk je portemonnee leegetrokken te worden. Vergeet niet: met een beetje pech blijft het niet bij die €400+ die je bij de ANWB direct moet aftikken, maar heb je wellicht ook nog reparatiekosten. Los van of iedereen dat zomaar even op elk moment kan bekostigen: wil je dat?
Neem anders gewoon even contact op met je lokale Toyota dealer. Ik zou zeggen: stel je dilemma voor, zeg eerlijk dat je de auto geregistreerd wilt hebben maar dat een beurt nou ook weer wat overdreven is, misschien kunnen ze wel adhv onderhoudsgeschiedenis zeggen: voor €50 registreren we hem en heb je de pechhulp. Geen idee of dit mogelijk is hoor, maar in mijn ervaring is de Toyota dealer best meedenkend (ik heb in de loop der jaren met 3 te maken gehad: Louwman, Van Ekris en een kleinere die tegenwoordig ook Louwman is). Zeker als je ook aangeeft (mits dat zo is) daarna wel van plan te zijn zelf altijd die pechhulp af te nemen bij de beurten.Lord_Dain schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:03:
[...]
Thanks, heb even de voorwaarden van de ANWB wegenwacht erbij gezocht en zie dat je sowieso een jaar moet afsluiten, dus dat wordt hem zeker niet.. dan zijn er idd nog 2 opties, kleine beurt bij de Toyota dealer óf kijken of de pechhulp bij de auto- of reisverzekering kan (die heb ik beiden via de ANWB lopen).
Ja okee, derde optie is, gewoon wachten tot einde van het jaar als ik weer bijna op 1 jaar/15k zit..
Over ANWB: wij zitten met reisverzekering ook daar (doorlopend) en volgens mij is het zo dat de module die ze daar aanbieden alleen voor de grootste pechhulp is, dus niet om je lege 12V accu te komen aanvullen of andere kleine dingen, maar als je echt totaal niet meer verder kan rijden door motorische pech of een ongeluk. En het geldt volgens mij juist alleen op vakantie gedurende de beperkte periode dat je op vakantie mag zijn volgens de polis (60 of 180 dagen), maar dat zou voor jou wel voldoende zijn voorlopig als ik het zo lees.
[ Voor 18% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-07-2022 11:28 ]
Ik heb inderdaad maandje terug gebeld met de Louwman dealer Tilburg, maar die konden niets betekenen, het was beurt afnemen of zoiets als ANWB.. niet heel vriendelijk maar ik kan snappen dat ze dat boekhoudkundig niet kunnen loskoppelen.. De reismodule binnen de verzekering lijkt inderdaad iets anders dan de wegenwacht, in ieder geval vind ik het te vaag / onduidelijk zoals het daar beschreven staat.MooDyBLueS schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:24:
[...]
Neem anders gewoon even contact op met je lokale Toyota dealer. Ik zou zeggen: stel je dilemma voor, zeg eerlijk dat je de auto geregistreerd wilt hebben maar dat een beurt nou ook weer wat overdreven is, misschien kunnen ze wel adhv onderhoudsgeschiedenis zeggen: voor €50 registreren we hem en heb je de pechhulp. Geen idee of dit mogelijk is hoor, maar in mijn ervaring is de Toyota dealer best meedenkend (ik heb in de loop der jaren met 3 te maken gehad: Louwman, Van Ekris en een kleinere die tegenwoordig ook Louwman is). Zeker als je ook aangeeft (mits dat zo is) daarna wel van plan te zijn zelf altijd die pechhulp af te nemen bij de beurten.
Over ANWB: wij zitten met reisverzekering ook daar (doorlopend) en volgens mij is het zo dat de module die ze daar aanbieden alleen voor de grootste pechhulp is, dus niet om je lege 12V accu te komen aanvullen of andere kleine dingen, maar als je echt totaal niet meer verder kan rijden door motorische pech of een ongeluk. En het geldt volgens mij juist alleen op vakantie gedurende de beperkte periode dat je op vakantie mag zijn volgens de polis (60 of 180 dagen), maar dat zou voor jou wel voldoende zijn voorlopig als ik het zo lees.
Vanmiddag even contact gehad met de dealer, auto betaald en geld is goed aangekomen gelukkig
. Trekhaak was ook geleverd uit backorder en zit onder de auto. Zaterdag de Rav4 ophalen
Ik heb het in ieder geval bij Peugeot, Opel en Volvo gezien. Vooral bij die laatste viel het me op: in Zweden zijn redelijk veel Volvo´s met extra lampen uitgerust, dan zou je denken dat men ook veel aandacht besteedt aan het gemakkelijk bedienen (of ligt het aan mij dat de draairing tussen stuur en portier minder makkelijk is?)TMDC schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:18:
[...]
Misschien zit hij daar bij VAG-stal, maar heel veel Europese auto's hebben een draairing aan het stuur hoor
Dan heb ik inderdaad niet de meeste europese merken, Renault heeft bijvoorbeeld wel de verlichting via de draairing op de stuurhendel.
@Lord_Dain.
Ik zou even goed kijken naar kleine lettertjes van Toyota pechhulp. Wat ik begrepen heb is dat de toyota pechhulp niet heel erg zijn best doet om het je weer op weg te helpen en dus al snel vervalt in een soort afsleepdienst, met een beetje pech slepen ze de auto naar een dealer die qua locatie helemaal niet makkelijk is voor jouw.
Ik heb bij mijn onderhoudsbeurt wel de Toyota servicepas genomen omdat de dealer net te ver weg zit om te fietsen waardoor ik graag een leenauto heb. Bovendien komt Toyota wél in je woonplaats. Voor de rest houden wij onze ANWB lidmaatschap + partnerpas nog gewoon lekker aan.
Al die extra lampen in Noorwegen etc. zie schakel je met groot licht, zit dat bij die auto's ook op de draaiding op het dash? Zit dat niet gewoon 'ook' op de hendel met trekken?Lothlórien schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:35:
[...]
Ik heb het in ieder geval bij Peugeot, Opel en Volvo gezien. Vooral bij die laatste viel het me op: in Zweden zijn redelijk veel Volvo´s met extra lampen uitgerust, dan zou je denken dat men ook veel aandacht besteedt aan het gemakkelijk bedienen (of ligt het aan mij dat de draairing tussen stuur en portier minder makkelijk is?)
Dan heb ik inderdaad niet de meeste europese merken, Renault heeft bijvoorbeeld wel de verlichting via de draairing op de stuurhendel.
Ik verwacht dat de bediening inderdaad apart is, maar ik bedoelde meer dat makkelijk kunnen schakelen naar de juiste verlichting blijkbaar belangrijk is in scandinavië omdat je veel donkere wegen hebt (verwacht ook wel winterse neerslag e.d).
Wat is het reële verbruik als een Auris E18 (1.8 benzine hybride hatchback) op de computer 3,7* aangeeft?
De fabrieksopgave van het verbruik is 3,6, waarvan dikwijls wordt aangenomen dat het niet haalbaar is. De laagste die ik terugvond op autoweek.nl was 4,0. Maar de meeste liggen flink hoger.
Klopt het echt dat stadsrijden zuiniger is dan autoweg/snelweg met deze auto zoals een verkoper mij vertelde?
(* B stand gebruiken om te remmen, geleidelijk optrekken, cruise control, < 110km/u)
De fabrieksopgave van het verbruik is 3,6, waarvan dikwijls wordt aangenomen dat het niet haalbaar is. De laagste die ik terugvond op autoweek.nl was 4,0. Maar de meeste liggen flink hoger.
Klopt het echt dat stadsrijden zuiniger is dan autoweg/snelweg met deze auto zoals een verkoper mij vertelde?
(* B stand gebruiken om te remmen, geleidelijk optrekken, cruise control, < 110km/u)
Op Spritmonitor kan je de daadwerkelijke gegevens van gebruikers zien, dus wat het verbruik aan de pomp was.mrmrmr schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 01:13:
Wat is het reële verbruik als een Auris E18 (1.8 benzine hybride hatchback) op de computer 3,7* aangeeft?
Stad rijden kan heel zuinig zijn maar het hangt van veel variabelen af. Als ik echt mijn best doe dan is het zuiniger maar dan rijd ik niet natuurlijk..
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Hangt ervan af.mrmrmr schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 01:13:
Met mijn CH-R 1.8 haal ik met dit weer (ideaal voor de batterij nu) 3/100 uitgerekend aan de pomp dus niet op de BC, die geeft dan 2.8 aan.
Maar let wel op, dit is op mijn woon/werk verkeer +/- 110 km heen en terug, geen enekele snelweg, stukken 70, 50 en 30 km/u.
Ik ken de weg van buiten en kan de verkeerslichten heel goed inschatten. Dus bijna nooit op de rem, gas lossen en anticiperen.
Zeker geen b-stand gebruiken, gaat je verbruik van omhoog, enkel in geval van een lange helling afdalen en je regeneratie je niet op snelheid kan houden.
Binnen de stad is het idd zuiniger, zo'n 25% dan op de snelweg (Aan 110 km/u).
Waarom gebruik je de B-stand als je niet in de bergen rijdt
Die stand is er voor bedoeld om, als je accu al helemaal vol zit en je je remblokken niet wil opfikken bij een lange afdaling, de remenergie als wrijvingswarmte in de verbrandingsmotor op te stoken (de wielen laten de motor draaien). Het gaat dus ten koste van het regeneratief remmen richting de accu en gebruik je dus ook maar heel sporadisch... (als je in de bergen niet constant op de rem wil hangen).
Snelweg (100 op de cruise) zit ik met een Auris TS uit 2015 op zo'n 1:20-21 de laatste tijd. Als ik veel binnendoorwegen heb met 60-70-80 dan lukt 1:25 ook vrij makkelijk.
Snelweg (100 op de cruise) zit ik met een Auris TS uit 2015 op zo'n 1:20-21 de laatste tijd. Als ik veel binnendoorwegen heb met 60-70-80 dan lukt 1:25 ook vrij makkelijk.
[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2022 07:38 ]
@mrmrmr: Bij mijn 2014 Auris is de BC zo rond de 0.2 tot 0.3 liter/100km te positief ten opzichte van Spritmonitor. Als jij 3.7 als rit gemiddelde ziet, dan zal het werkelijk verbruik zo rond de 3.9 a 4.0 liter/100km liggen.
Verder valt het me op dat bij korte ritten de afwijking in het begin veel hoger is en na een langere rit steeds meer naar (bij mij) 0.2 - 0.3 l/100km afwijking toe kruipt. Dit haal ik uit de waarden die HybridAssistant me laat zien versus het rit gemiddelde van de BC. Als je er over nadenkt is het best apart, want HA haalt de gegevens gewoon van de canbus af, dus de BC zou het ook moeten weten.
Edit: en zoals al is opgemerkt, de B-stand is voor in de bergen en kost je energie in plaats van dat dit extra regeneratie oplevert.
Verder valt het me op dat bij korte ritten de afwijking in het begin veel hoger is en na een langere rit steeds meer naar (bij mij) 0.2 - 0.3 l/100km afwijking toe kruipt. Dit haal ik uit de waarden die HybridAssistant me laat zien versus het rit gemiddelde van de BC. Als je er over nadenkt is het best apart, want HA haalt de gegevens gewoon van de canbus af, dus de BC zou het ook moeten weten.
Edit: en zoals al is opgemerkt, de B-stand is voor in de bergen en kost je energie in plaats van dat dit extra regeneratie oplevert.
[ Voor 9% gewijzigd door agravain op 23-07-2022 08:56 ]
Bedankt allemaal. Ik kon het verbruik nog niet bij de pomp controleren.
Inderdaad zegt de handleiding dat de B stand energie kan kosten:
Inderdaad zegt de handleiding dat de B stand energie kan kosten:
Ik had gehoopt dat het regeneratief zou werken. Ik zal eens kijken wat het energiescherm weergeeft als de benzinemotor uit staat.B Motorremwerking op een gemiddeld niveau bij het
afrijden van heuvels of op steile hellingen
Remwerking van de motor
Selecteer stand B om gebruik te maken van de motorremwerking.
●Tijdens het rijden met hoge snelheden merkt u wellicht dat de vertraging
door de motorremwerking kleiner is dan bij conventionele auto's.
●Rijd onder normale omstandigheden niet langdurig met de transmissie in
stand B.
Dit kan een ongunstige invloed op het brandstofverbruik hebben. Gebruik,
om dit te voorkomen, stand D voor normale rijomstandigheden.
Kleine hype, vanmorgen de Land Cruiser om gaan ruilen voor de Rav4. Zal de Land Cruiser wel missen maar we hebben er ook weer wat leuks voor terug gekocht.
:strip_exif()/f/image/Y2i7AADzzIZ9mx8NSnCZz9c1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y2i7AADzzIZ9mx8NSnCZz9c1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EgazBSQi1031Sf1i9sAeHaeR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Rav4 nergens voor nodig, maar toch kriebelt er iets om zo iets te rijden. Wat een prachtige auto! Veel rijplezier!TgR_KILLER schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:36:
Kleine hype, vanmorgen de Land Cruiser om gaan ruilen voor de Rav4. Zal de Land Cruiser wel missen maar we hebben er ook weer wat leuks voor terug gekocht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hopen dat hij goed verzekerd of beveiligd is. Meest gestolen auto van NL.
Edit:
Natuurlijk veel rijplezier met de auto! Alleen je wordt niet vrolijk als je de nieuwsberichten leest.
Seperate startonderbreker of heeft Bearlock al voor de huidige Rav4 een slot ontwikkeld?
Edit:
Natuurlijk veel rijplezier met de auto! Alleen je wordt niet vrolijk als je de nieuwsberichten leest.
Seperate startonderbreker of heeft Bearlock al voor de huidige Rav4 een slot ontwikkeld?
[ Voor 58% gewijzigd door Kadett op 23-07-2022 16:09 ]
Het is ook 1 van de meest verkochte auto's dus helaas gewild ja. Maar daar ga ik me verder niet druk om makenKadett schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:48:
Edit: Natuurlijk veel rijplezier met de auto! Alleen je wordt niet vrolijk als je de nieuwsberichten leest.
Nu genieten
Ik had de Land Cruiser ook nergens voor nodig, maar Hobby mag wat kostenTrue schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:43:
[...]
Ik heb een Rav4 nergens voor nodig, maar toch kriebelt er iets om zo iets te rijden. Wat een prachtige auto! Veel rijplezier!
@TgR_KILLER Heb je toevallig een link van de sleuteldoos?
Kan hem zo snel niet vinden, maar gewoon generic ding van Bol van een paar tientjes, zijn allemaal enigszins hetzelfde.Spectre Wolf schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:35:
@TgR_KILLER Heb je toevallig een link van de sleuteldoos?
Een metalen doosje is toch voldoende?TgR_KILLER schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:36:
[...]
Kan hem zo snel niet vinden, maar gewoon generic ding van Bol van een paar tientjes, zijn allemaal enigszins hetzelfde.
Je kan toch ook je sleutel "uit" zetten? Door op de sleutel "op slot" ingedrukt te houden en dan 2 keer kort "van slot" indrukken. Dan werkt keyless de deur open maken of de auto starten niet meer. Of is dit niet genoeg? Als ik ergens anders ben maak ik hier gebruik van.
Ik heb hier verder geen onderzoek naar gedaan of dit daadwerkelijk het van afstand kopiëren 100% tegen houdt.
Ik heb hier verder geen onderzoek naar gedaan of dit daadwerkelijk het van afstand kopiëren 100% tegen houdt.
Wist niet eens dat dat bestond to be fair, maar ze in een doosje mikken is iets minder omslachtig en vergeten we ook niet.. Steeds de sleutel uitzetten houd na 2x wel op vrees ik xD. Helemaal als we op drukke dagen steeds de auto in en uit gaan.Stonehawk schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:34:
Je kan toch ook je sleutel "uit" zetten? Door op de sleutel "op slot" ingedrukt te houden en dan 2 keer kort "van slot" indrukken. Dan werkt keyless de deur open maken of de auto starten niet meer. Of is dit niet genoeg? Als ik ergens anders ben maak ik hier gebruik van.
Dit idd. We hebben twee leren ‘zakjes’ gekocht met bescherming, daar werken de sleutels ook niet in en die kunnen we ook makkelijk meenemen. Werkt perfect.TgR_KILLER schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:22:
[...]
Wist niet eens dat dat bestond to be fair, maar ze in een doosje mikken is iets minder omslachtig en vergeten we ook niet.. Steeds de sleutel uitzetten houd na 2x wel op vrees ik xD. Helemaal als we op drukke dagen steeds de auto in en uit gaan.
:strip_exif()/f/image/pGjf59QUm7lI4iDoi2DHQPKw.jpg?f=fotoalbum_large)
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Dit gaf onze dealer ook aan als beste optie doen we hier ook altijd.Stonehawk schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:34:
Je kunt het toch ook in het menu van de auto uitzetten?
Als ik het goed heb zijn vooral de Toyota's met keyless entry die minimaal een paar jaar oud zijn in trek bij het dievengilde. De nieuwe Toyota's zijn beter beveiligd, als ik het goed heb.Kadett schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:48:
[..]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Defineer een paar jaar, aangezien zowel het oude als huidige model Rav 4 behoorlijk in trek is.Videopac schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:23:
[...]
Als ik het goed heb zijn vooral de Toyota's met keyless entry die minimaal een paar jaar oud zijn in trek bij het dievengilde. De nieuwe Toyota's zijn beter beveiligd, als ik het goed heb.
Ik vind het een mooie auto om te zien en heb een kleine 6 maanden met de laatste Yaris Hybrid gereden en dat beviel prima. Als het financieël uitkon stond er hier ook wel een Rav4 voor de deur maar dan wel extra beveiligd. Sowieso ook Keyless entry uitzetten en de katalysator afschermen van elektrisch gereedschap.
In mijn Auris uit 2016 kan dat wel, maar dan kan ik de auto ook niet zomaar meer starten.dbzfan schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:20:
Je kunt het toch ook in het menu van de auto uitzetten?
Ik moet de sleutel dan met het logo tegen de startknop houden om de auto op contact te krijgen.
Wij hebben het opgelost met een sleutelkastje in onze jassen kast.
Het is toch eigenlijk idioot dat er allemaal extra stappen nodig zijn vanwege iets dat het makkelijker zou maken... In mijn ogen is dat keyless gebeuren dan ook gewoon niet goed ontworpen/uitgewerkt.
Als ook de laatste generatie RAV4 nog veel gestolen wordt heeft Toyota het nog niet onder controle.Kadett schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:48:
[...]
Defineer een paar jaar, aangezien zowel het oude als huidige model Rav 4 behoorlijk in trek is.
Ik vind het een mooie auto om te zien en heb een kleine 6 maanden met de laatste Yaris Hybrid gereden en dat beviel prima. Als het financieël uitkon stond er hier ook wel een Rav4 voor de deur maar dan wel extra beveiligd. Sowieso ook Keyless entry uitzetten en de katalysator afschermen van elektrisch gereedschap.
M.b.t. katalisatoren: Dit probleem komt veruit het meest voor bij de Prius II: doordat (Toyota) hybrides zo schoon zijn "slijt" de katalysator nauwelijks. Bij de Prius II wordt nog veel platina gebruikt, bij latere hybrides (Prius III/IV, Auris etc.) is het laagje platinium veel dunner waardoor het niet aantrekkelijk is voor dieven om de katalysator te stelen.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Het scheelt vooral dat omdat het atmosferische motoren zijn de katalysator onder de auto zit ipv direct achter de turbo. Ook de latere modellen worden de kats onderuit gezaagd omdat het easy targets zijn.
https://www.anwb.nl/experts/auto/132/gestolen-katalysatorKadett schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:59:
Het scheelt vooral dat omdat het atmosferische motoren zijn de katalysator onder de auto zit ipv direct achter de turbo. Ook de latere modellen worden de kats onderuit gezaagd omdat het easy targets zijn.
Zijn hier mensen met ervaringen met de RAV4 hybride AWD, model 2016-2018 (vorige middel dus eigenlijk).
We hebben deze toegevoegd op onze shortlist als eventueel aan te schaffen auto.
De "meer" ruimte is ons erg welkom, zoveel misschien niet maar wat extra mag wat extra kosten.
De hybride techniek vind ik wel tof, rijd zakelijk al 3 jaar in een Yaris hybride.
Het is een van de weinige hybrides die fatsoenlijk een caravan kan en mag trekken.
We overwegen er eentje zelf uit DE te importeren, dat scheelt een paar duizend in de aanschaf en ze zijn daar ook wat makkelijker te vinden met minder kilometers.
Nadeel vind ik wel het erg ouderwetse multimedia/navigatie systeem bij de Toyota's.
In mijn Yaris zit ook zo een gedrocht van een ding.
Is daar misschien met een omweg Android auto of Apple carplay op te krijgen?
Evengoed: bijzonderheden, aandachtspunten?
We hebben deze toegevoegd op onze shortlist als eventueel aan te schaffen auto.
De "meer" ruimte is ons erg welkom, zoveel misschien niet maar wat extra mag wat extra kosten.
De hybride techniek vind ik wel tof, rijd zakelijk al 3 jaar in een Yaris hybride.
Het is een van de weinige hybrides die fatsoenlijk een caravan kan en mag trekken.
We overwegen er eentje zelf uit DE te importeren, dat scheelt een paar duizend in de aanschaf en ze zijn daar ook wat makkelijker te vinden met minder kilometers.
Nadeel vind ik wel het erg ouderwetse multimedia/navigatie systeem bij de Toyota's.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Bij de laatste generaties (bijv Corolla en Yaris) zit de katalysator gelijk aan het uitlaatspruitstuk, daar kom je niet zo gemakkelijk bij.Kadett schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:59:
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Betwijfel dat, tenzij je de radio/head unit vervangt. Pas vanaf 2020 is het standaard te krijgen. Op de Land Cruiser hadden we een after market radio met Android Auto. En op de Corolla (2020) en de RAV4 (2021) zit het gelukkig ook.Bommes schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:28:
Bij de de dealer zelf kan je die gedrochten wel laten vervangen 😋 Dan zijn ze ook meteen onderdeel van de garantie vziw. Ik ben dat inmiddels ook van plan voor mijn Yaris Hybrid uit 2017. Kost wel wat meer dan de merkloze Chinese zooi. Zelf zal ik tussen de 5 en 700 euro zitten.Bommes schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:28:
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Dus kort gezegd zeg jij dat het mogelijk is om een 2022 radio unit van een Chr in een 2017 Chr te laten plaatsen door de dealer? Begrijp ik dat goed?SkyStreaker schreef op maandag 25 juli 2022 @ 06:10:
[...]
Bij de de dealer zelf kan je die gedrochten wel laten vervangen 😋 Dan zijn ze ook meteen onderdeel van de garantie vziw. Ik ben dat inmiddels ook van plan voor mijn Yaris Hybrid uit 2017. Kost wel wat meer dan de merkloze Chinese zooi. Zelf zal ik tussen de 5 en 700 euro zitten.
Dat zou echt een hele mooie optie zijn mits het bedrag enigszins acceptabel is. Ik heb dat nooit gevraagd eigenlijk maar zou wel graag CarPlay willen..
©2004
Ik zit er voor mijn 2016 Aygo ook aan te denken, want ik ben de Bluetooth issues een beetje zat. Ik heb twee telefoons: android en iphone. De iphone is van mijn werk, de android is mijn eigen toestel. Het android toestel pakt de radio meestal gelijk op, maar de iphone moet ik wekelijks/dagelijks opnieuw pairen.
Nu heb ik ingesteld dat het android toestel alleen voor audio wordt gebruikt, en de iphone alleen voor telefoon, maar ook dat helpt niet. Maar het is nogal vervelend als ik elke keer als ik in de auto stap mijn iphone opnieuw moet koppelen, helemaal als ik storingsdienst heb en dus altijd bereikbaar moet zijn.
Nu heb ik ingesteld dat het android toestel alleen voor audio wordt gebruikt, en de iphone alleen voor telefoon, maar ook dat helpt niet. Maar het is nogal vervelend als ik elke keer als ik in de auto stap mijn iphone opnieuw moet koppelen, helemaal als ik storingsdienst heb en dus altijd bereikbaar moet zijn.
Op welke software versie draait je navigatie? Als je deze update is het pairing issue hoogstwaarschijnlijk voorbij. Was bij mij ook het geval._Eend_ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:22:
Ik zit er voor mijn 2016 Aygo ook aan te denken, want ik ben de Bluetooth issues een beetje zat. Ik heb twee telefoons: android en iphone. De iphone is van mijn werk, de android is mijn eigen toestel. Het android toestel pakt de radio meestal gelijk op, maar de iphone moet ik wekelijks/dagelijks opnieuw pairen.
Ik heb de laatste versie geïnstalleerd die er beschikbaar was. Ik heb nog de 'oude' radio met 2 knoppen en mirrorlink, dus niet met Android Auto en CarPlay, ik zit op versie 0840 of 0850 zo uit mijn hoofd.
Even door de dealer laten updaten fixt de meeste problemen met de iPhone in mijn ervaring. Laatst bij mijn moeder's Aygo laten doen, en die zegt dat het nu vrijwel altijd probleemloos werkt. Voorheen had ze regelmatig dat de telefoon de auto enkel als carkit zag en niet als multimedia. Nu werkt het wel fatsoenlijk_Eend_ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:22:
Share and Enjoy!
Nee, wat ik zeg is een 3e partij zoals Bose of Blaupunkt e.d. Wellicht had ik dat iets beter kunnen verwoordenhk12nl schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:48:
[...]
Dus kort gezegd zeg jij dat het mogelijk is om een 2022 radio unit van een Chr in een 2017 Chr te laten plaatsen door de dealer? Begrijp ik dat goed?
Dat zou echt een hele mooie optie zijn mits het bedrag enigszins acceptabel is. Ik heb dat nooit gevraagd eigenlijk maar zou wel graag CarPlay willen..
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Na maanden wikken en wegen EV of PHEV is de kogel door de kerk en heb ik de nieuwe RAV4 PHEV besteld.
Best of both worlds imho, meeste ritten die ik doe zijn onder de 50 km en de elektrische range is nog aardig hoog. Mocht ik dan toch een keer verder rijden heb ik geen laadstress en kan het ook gewoon op benzine.
CO2 uitstoot is ook zeer laag dus belastingtechnisch ook interessant (Belgie). Niet zo interessant als een EV maar ik voel me nog niet zeker genoeg om een EV te kopen, ik hoor en lees nog altijd teveel gezeik. Wellicht na deze auto wie weet.
Verder heeft de 10 jaar garantie me ook wel deels overgehaald om voor Toyota te kiezen.
Iemand al ervaring met deze auto?
Best of both worlds imho, meeste ritten die ik doe zijn onder de 50 km en de elektrische range is nog aardig hoog. Mocht ik dan toch een keer verder rijden heb ik geen laadstress en kan het ook gewoon op benzine.
CO2 uitstoot is ook zeer laag dus belastingtechnisch ook interessant (Belgie). Niet zo interessant als een EV maar ik voel me nog niet zeker genoeg om een EV te kopen, ik hoor en lees nog altijd teveel gezeik. Wellicht na deze auto wie weet.
Verder heeft de 10 jaar garantie me ook wel deels overgehaald om voor Toyota te kiezen.
Iemand al ervaring met deze auto?
Ervaringen niet, maar eerder wel met een Prius 3 en Prius 3 plug-in. Dat werkte gewoon goed, nooit geen gezeik. Ik ga er vanuit dat de Rav4 minstens net zo goed is. Het is 'gewoon' een Rav4 die je ook kan stekkeren, alleen maar voordelen. Voor ons was een plug-in toch net een tikkeltje te duur dus dat werd hem niet op dit moment. Wat ik wel jammer vind aan de plug-in is dat hij 'maar' 1500 KG mag trekken ipv de 1650 die de onze mag trekken.
Keyless entry is prima ontworpen, maar is inmiddels al weer technisch achterhaald.Stonehawk schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:55:
Het is toch eigenlijk idioot dat er allemaal extra stappen nodig zijn vanwege iets dat het makkelijker zou maken... In mijn ogen is dat keyless gebeuren dan ook gewoon niet goed ontworpen/uitgewerkt.
Dat is inherent aan het feit dat je hier met techniek te maken hebt die altijd zal verouderen.
Wifi is ook ooit ontworpen met WEB beveiliging...
Ik kan voor mijn Corolla TS (2019) gewoon de "sleutel" deactiveren door idd de "sluiten" knop ingedrukt te houden en tegelijk 2x op de "open" knop de drukken. Lampje gaat dan een paar keer knipperen.
Daarna zend de sleutel geen signaal meer uit.
Je kunt het systeem ook helemaal uit zetten in het menu van de auto zelf, maar dan kun je de auto enkel nog maar starten door je "sleutel" voor de start knop te houden.
Nieuwe sleutels zouden inmiddels het signaal ook al stoppen als ze een tijdje geen beweging detecteren, dus als de sleutel stil ligt.
@Thasaidon Je benoemt wel precies wat @Stonehawk niet wil: extra stappen voor iets wat makkelijk zou moeten zijn.
Je hebt helemaal gelijk dat dat opties zijn die je kan benutten, maar een veel makkelijkere is nog: koop een klein doosje die de signalen blokkeert en leg daar altijd je sleutel in. Een soort faraday kooi dus. Dat is wat wij doen, sleutels liggen immers hemelsbreed maar een paar meter van de oprit.
Dat is geen extra moeite behalve die ene bestelling voor zo'n doosje plaatsen. Sleutels leg je toch dagelijks weg bij thuiskomst, meeste mensen in een la/bakje/sleutelkastje en tenzij je een sloddervos bent en ze maar ergens neerpleurt, is het dus totaal geen extra moeite. Een voorbeeld van zo'n doosje, deze is duur, kan veel goedkoper, gaat om het voorbeeld.
Je hebt helemaal gelijk dat dat opties zijn die je kan benutten, maar een veel makkelijkere is nog: koop een klein doosje die de signalen blokkeert en leg daar altijd je sleutel in. Een soort faraday kooi dus. Dat is wat wij doen, sleutels liggen immers hemelsbreed maar een paar meter van de oprit.
Dat is geen extra moeite behalve die ene bestelling voor zo'n doosje plaatsen. Sleutels leg je toch dagelijks weg bij thuiskomst, meeste mensen in een la/bakje/sleutelkastje en tenzij je een sloddervos bent en ze maar ergens neerpleurt, is het dus totaal geen extra moeite. Een voorbeeld van zo'n doosje, deze is duur, kan veel goedkoper, gaat om het voorbeeld.
@MooDyBLueS
Ik snap dat @Stonehawk geen extra stappen wil, maar wat ik bedoelde was dat techniek altijd op een bepaald moment achter gaat lopen. En dan moet je toch iets.
Jou voorbeeld van de sleutel in een doosje kan, is weinig moeite. Maar sleutel uit je zak halen, knopje ingedrukt houden en een ander knopje twee keer kort indrukken en daarna je sleutels neerleggen is volgens mij net zo weinig moeite.
Ik snap dat @Stonehawk geen extra stappen wil, maar wat ik bedoelde was dat techniek altijd op een bepaald moment achter gaat lopen. En dan moet je toch iets.
Jou voorbeeld van de sleutel in een doosje kan, is weinig moeite. Maar sleutel uit je zak halen, knopje ingedrukt houden en een ander knopje twee keer kort indrukken en daarna je sleutels neerleggen is volgens mij net zo weinig moeite.
Iedere keer een extra handeling uitvoeren in een bepaalde volgorde, vind ik per definitie niet "net zo weinig moeite".Thasaidon schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:17:
@MooDyBLueS
Ieder zo z'n voorkeur natuurlijk, daar is niks mis mee.
Check, ik merk dat ik vaak er niet aan denk of gewoon te lui ben om het sluiten knopje ingedrukt te houden en 2 keer het ontgrendel knopje in te drukken.. ja, het rode lampje knippert, maar ik ben dan een control freak dus dan moet ik ook eerst weer proberen of de auto ontgrendelt of niet als ik de voordeur probeer te openen..MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:21:
[...]
Iedere keer een extra handeling uitvoeren in een bepaalde volgorde, vind ik per definitie niet "net zo weinig moeite".Zeker omdat je het ook weer omgekeerd moet doen als je het wel wilt activeren. Het is geen grote moeite, daar heb je gelijk in, maar het kan in mijn ogen niet op tegen gewoon je sleutel wegleggen in een doosje. Want als ik de sleutel uit het doosje haal, kan ik daarna gewoon naar de auto lopen, handgreep vastpakken en de deur(en) openen.
Ieder zo z'n voorkeur natuurlijk, daar is niks mis mee.
Dus het kost extra tijd en moeite, niet heel gebruiksvriendelijk dus.. gelukkig ligt mijn sleutel fysiek altijd mijlenver van mijn auto, dus volgens mij is het niet heel eenvoudig om mijn auto op die manier te ontgrendelen zonder dat ze vlak bij me staan bij het sluiten van de auto, met eigen oprit valt dat snel op.
Nog even een vraagje. Gisteren de trollstigen gereden flink omhoog en de auto stonk een beetje. Zeg maar verbrand tosti ijzer.
Ik wilde dus het even olie peilen. Maar man wat een ruk ding. Eerste keer eruit netjes te zien op de peilstok tegen de bovenkant. Dus prima. Ik doekje erlangs halen en opnieuw doen. Nou vergeet het maar olie zit overal op die stok wat ik ook probeer. Wat een flut ontwerp! Foto bijgevoegd van iemand anders met hetzelfde probleem op internet. Maar hier exact hetzelfde. Iemand een tip?
Ik wilde dus het even olie peilen. Maar man wat een ruk ding. Eerste keer eruit netjes te zien op de peilstok tegen de bovenkant. Dus prima. Ik doekje erlangs halen en opnieuw doen. Nou vergeet het maar olie zit overal op die stok wat ik ook probeer. Wat een flut ontwerp! Foto bijgevoegd van iemand anders met hetzelfde probleem op internet. Maar hier exact hetzelfde. Iemand een tip?
:strip_exif()/f/image/b9evPSPMMpKLu0v7797dfpmd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze vangen het signaal op met een kastje door bij jou voor een deur of raam te gaan staan en dat signaal sturen ze door naar iemand met een ander kastje die naast de auto staat. Deur open, nog even het 'start' signaal opvangen en dan kunnen ze wegrijden.Lord_Dain schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:43:
[...]
Check, ik merk dat ik vaak er niet aan denk of gewoon te lui ben om het sluiten knopje ingedrukt te houden en 2 keer het ontgrendel knopje in te drukken.. ja, het rode lampje knippert, maar ik ben dan een control freak dus dan moet ik ook eerst weer proberen of de auto ontgrendelt of niet als ik de voordeur probeer te openen..
Dus het kost extra tijd en moeite, niet heel gebruiksvriendelijk dus.. gelukkig ligt mijn sleutel fysiek altijd mijlenver van mijn auto, dus volgens mij is het niet heel eenvoudig om mijn auto op die manier te ontgrendelen zonder dat ze vlak bij me staan bij het sluiten van de auto, met eigen oprit valt dat snel op.
Wat leesvoer:
https://www.thatcham.org/relay-attack/
https://www.autoblog.nl/n...-auto-jatten-video-923940
Ik denk dat je wel weet of je 2x teveel olie in de motor hebt gegooid of niet, als dat niet het geval is kun je die lichte oliesporen vergeten en zou ik zeggen dat hier alleen aan het uiteinde een heel klein beetje olie zit.vangoghnl schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:49:
Nog even een vraagje. Gisteren de trollstigen gereden flink omhoog en de auto stonk een beetje. Zeg maar verbrand tosti ijzer.
[Afbeelding]
Als dat bij jou ook zo is zou ik er eens een liter bijgooien.
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb niet bijgevuld. Alleen gekeken of dit nodig is. Maar olie smeert over de hele stok dus moeilijk te zien. Na 10 x opnieuw. Resultaten van de foto. Ik gok dus dat er niet hoeft worden bijgevuld.Maasluip schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:48:
[...]
Ik denk dat je wel weet of je 2x teveel olie in de motor hebt gegooid of niet, als dat niet het geval is kun je die lichte oliesporen vergeten en zou ik zeggen dat hier alleen aan het uiteinde een heel klein beetje olie zit.
Als dat bij jou ook zo is zou ik er eens een liter bijgooien.
:strip_exif()/f/image/EltWk4HTPZogUSun65OG2tfB.jpg?f=fotoalbum_large)
Je peilt toch wel met een koude motor hoop ik?vangoghnl schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:01:
[...]
Ik heb niet bijgevuld. Alleen gekeken of dit nodig is. Maar olie smeert over de hele stok dus moeilijk te zien. Na 10 x opnieuw. Resultaten van de foto. Ik gok dus dat er niet hoeft worden bijgevuld. [Afbeelding]
Toyota heeft daar specifieke instructies voor. In het boekje van de corolla staat:Rival24 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:35:
[...]
Je peilt toch wel met een koude motor hoop ik?
"Controleer het oliepeil met behulp van de peilstok bij bedrijfswarme, afgezette motor.
1. Plaats de auto op een horizontoale ondergrond. Wacht, nadat de motor op bedrijfstemperatuur is gekomen en het hybridesysteem is uitgeschakeld, minsters 5 minuten om de olie de gelegenheid te geven naar het carter terug te stromen"
Dit aangehouden. Maar erg moeilijk te zien op die stok. Als ik het zo Google ben ik niet de enige die hier een probleem mee heeft. Maar zoals gezegd uiteindelijk gelukt. Volgens mij komt het door het nauwe gaatje waar de stok door moet. Lijkt alsof die dan schuurt en smeert over de rest van de stok..SH007 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:48:
[...]
Toyota heeft daar specifieke instructies voor. In het boekje van de corolla staat:
"Controleer het oliepeil met behulp van de peilstok bij bedrijfswarme, afgezette motor.
1. Plaats de auto op een horizontoale ondergrond. Wacht, nadat de motor op bedrijfstemperatuur is gekomen en het hybridesysteem is uitgeschakeld, minsters 5 minuten om de olie de gelegenheid te geven naar het carter terug te stromen"
Maar Trollstigen is niet zo spannend toch? Ben toch benieuwd wat er wel mis is als het de olie dus niet is.. Wij hebben in Noorwegen wel steilere weggetjes gehad dan Trollstigen.. Rook je het de hele tijd ? Of rook je de auto voor je misschien?vangoghnl schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:49: