Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 127 ... 166 Laatste
Acties:
  • 914.668 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
vlaaing peerd schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:29:
[...]

Laatst mocht ik in het nieuwe model MX5 stappen. Dat was echt wel heeeel erg fijn rijden!

Ik weet ook niet wat voor magische sjit ze hebben gedaan met de schakelbak, maar dit is bij lange na de best schakelende auto die ik heb gereden, terwijl ik toch incidenteel toch wat sportwagens en sportieve uitvoeringen ,et achterwielaandrijving heb gereden.

Dus ik vind wel dat je even mag uitweiden over de MR2! Zo'n MX5 scoort wat mij betreft behoorlijk hoog op de entertainment factor.
Toen ik voor een nieuwe auto aan het kijken was, was ik bij de Mazda dealer en heb toen geprobeerd om in de nieuwe ND te zitten. Ik paste er gewoon niet in :+ Ik ben 197cm Bij de NB kon dat nog wel. Ik heb het ook over de vergelijking van de NB en MR2, een 20 jaar oude auto vergelijken met een nieuwe is niet realistisch ;)

Ik heb verschillende roadsters gehad, een Audi TT, MGF, MG TF, Mazda MX5 en de Toyota MR2.
Allemaal vergelijkbaar kwa vermogen op de TT na, maar de MG's is echt Engelse troep en ik was vele koppakkingen verder. Niet voor niets dat ze in de Elise over zijn gestapt van de Rover K-series naar de Toyota 1zz.
De Miata was een degelijke auto, maar absoluut niet spannend, een echte "hairdressers car". De MR2 wordt altijd bestempeld als de "baby Porsche", maar standaard zijn ze ook niet echt spannend, jammer dat ze hem nooit hebben uitgevoerd met de 2zz.

Ik heb ondertussen mn 2de MR2, ik had ooit een MR2 toen ik nog studeerde en een auto puur luxe was, maar toen ik iets praktischers nodig had de auto heb weg gedaan.
5 jaar geleden heb ik er weer eentje aangeschaft voor erbij en die van mij is verre van standaard. Hij is nu harteloos en er ligt nu een nieuw donorhart te wachten om er in gelepeld te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekdnTNfdg2fkoLCQ_vCSEFZRjV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chMchEI3kNtdFZZDZ7M0Mupp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
_Eend_ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:34:
[...]

Een oud collega had vroeger een MX5 NA (die met de klapkoplampen) en had daarna een MR2 gekocht, die zei precies hetzelfde. Alleen door de middenmotor was het een stuk lastiger/duurder om daar aan te werken.
Valt opzich wel mee, het grote probleem is dat de motor er onderuit moet, ipv er uit lepelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@DBC87 Wow! _/-\o_ Ik moet eerlijk bekennen dat ik de MR2 inmiddels als een ouwe bak zie en daarom zelf normaal gesproken de GT86 er leuker uit vind zien, maar dit is toch wel een pareltje hoor! Prachtig hoe deze eruit ziet, werkelijk zgan. En de bodykit en velgen zijn mooi subtiel, passend bij de tijd maar toch ook modern genoeg.

Wat komt er in qua motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bacchus schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:52:
[...]

Niet in het luchtledige maar bijvoorbeeld treinen hebben remweerstanden, die de stroom in warmte omzetten en zo in de lucht doen verdwijnen.
Daar zeg je het al: het zijn remweerstanden, geen regeneratieweerstanden. ;) Dat is het hele punt juist: elke hybride/EV kan regenereren totdat ie z'n energie niet meer kwijt kan. En dat is maar een zeer beperkte periode/tijd.

Tuurlijk kunnen ze iets bouwen om die warmte alsnog kwijt te kunnen, maar zoals gezegd: het komt erg weinig voor, want hoe vaak rijd je nou met een écht 100% volle accu? Niet 95, maar 100%. En zodra je die korte periode voorbij bent kan je wel weer regenereren.

Kia lost het op door de accu bij 100% vol niet werkelijk 100% vol te laten zijn. 64 van de 67,5 kWh worden continu slechts gebruikt, deels ook om slechte/kapotte cellen tzt op te vangen. Dus die kan altijd regeneren. Onze Mazda niet, die kan het vanaf 95%. 5% van het bereik dus niet, dan moet je de fysieke remmen gebruiken (waar je qua gevoel niks van merkt, heel goed gedaan). 5% op z'n 170 km real-world range is slechts 8,5 km. Dus tenzij je alleen in de wijk boodschappen gaat doen, is elke eerst rit na vol opladen even de eerste paar km niet regeneren en daarna alles wel weer. Je kan ook een laadstop instellen van alles tussen 70 en 100%, zo zou ik 95% kunnen instellen om enerzijds bereik niet teveel in te laten zakken, maar anderzijds wel altijd te kunnen regeneren. Ik stoor me er echter niet aan en Mazda geeft het duidelijk aan als je in de auto stapt.

Kortom: zoiets als een weerstand op de elektromotor zou kunnen, maar kost weer extra geld en het nut is maar zeer beperkt. Ik denk op misschien een high-end EV na in de categorie van de Taycan of EQS na, dat niemand dit ooit gaat implementeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
MooDyBLueS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:02:
@DBC87 Wow! _/-\o_ Ik moet eerlijk bekennen dat ik de MR2 inmiddels als een ouwe bak zie en daarom zelf normaal gesproken de GT86 er leuker uit vind zien, maar dit is toch wel een pareltje hoor! Prachtig hoe deze eruit ziet, werkelijk zgan. En de bodykit en velgen zijn mooi subtiel, passend bij de tijd maar toch ook modern genoeg.

Wat komt er in qua motor?
Ik heb vorig jaar een 2zz-ge gekocht, deze komt uit een celica t-sport, maar het blok moet nog gereviseerd worden. Ik heb het blok niet werkend gezien en was vrij goedkoop, dus het is nog effe afwachten wat ik aantref.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

_Eend_ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:34:
[...]
Een oud collega had vroeger een MX5 NA (die met de klapkoplampen) en had daarna een MR2 gekocht, die zei precies hetzelfde. Alleen door de middenmotor was het een stuk lastiger/duurder om daar aan te werken.
Valt wel mee, denk dat het wisselen van een motor ongeveer even veel tijd kost.
Was wel de eerste keer dat ik mijn motorkraan gebruikte om de auto omhoog te tillen i.p.v. de motor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml3KyXAeBZRsSzYPABizhrxT6bA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iU4Z78OeLyw66jMJF90BQqxO.jpg?f=fotoalbum_medium
Bij een MX-5 gaat dat wat 'normaler':
MX-5 blok wisselen
DBC87 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:26:
[...]
Ik heb vorig jaar een 2zz-ge gekocht, deze komt uit een celica t-sport, maar het blok moet nog gereviseerd worden. Ik heb het blok niet werkend gezien en was vrij goedkoop, dus het is nog effe afwachten wat ik aantref.
Ik hoop voor je dat de cilinderwanden nog goed zijn. Als daar iets mis mee is moet je alsnog op zoek naar een ander blok.
Gelukkig is mijn 2ZZ-GE prima, maar hij zit voor nu nog in mijn Corolla. Eens kijken hoeveel winters de Corolla nog mee gaat, dan kan het blok daarna misschien in mijn MR-2.

Ik heb zelf overigens ook in een MX-5 ND gereden:
MX-5 30th anniversary

Ik moet zeggen als ik mocht kiezen tussen een MX-5 NB, ND en een MR-2 ZZW30, dan zou ik voor de MX-5 ND gaan. Echter begrijp ik goed dat iemand van bijna 2 meter liever voor een MR-2 gaat.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CBlokkertje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:47
Het komt voor, net als problemen met de inverter, maar is redelijk zeldzaam.

Een 2013 hybride Auris heeft, voor zover ik weet, dezelfde aandrijflijn als de Prius 3. Die hebben de derde generatie van van het hybride systeem. Met de Japanse (Toyota) werkwijze zijn er al twee slagen van verbetering geweest (Kaizen methode).
Ik quote hier een oude reactie om mijn recente ervaring te delen. Dit ook ter naslagwerk voor mensen welke mogelijk hetzelfde met hun wat oudere Prius / Auris gaan krijgen.

Ik rijd een Toyota Auris Hybride uit 2013. Dit is zon beetje de eerste facelift van de Auris. Deze laat ik al jaren onderhouden bij een algemene garage in de buurt.

Afgelopen zondag is de inverter kapot gegaan bij een inhaalactie. Hierdoor viel het hybride systeem geheel uit en ging de auto in fail save mode. Voor regulier onderhoud ga ik altijd naar de garage hier om de hoek maar omdat dit het hybride systeem betreft ben ik de dag erna naar de Toyota dealer gereden (in mijn geval Louwman). De auto rijd nog wel maar met flink minder vermogen.
Het zou incl. diagnose iets meer dan 2000 euro gaan kosten. Ik had intussen al een beetje op internet gezocht en las op een aantal fora dat verschillende Prius 3`s dit onderdeel vergoed hebben gekregen vanuit Toyota. Dit i.v.m. terugroepacties welke dienden om de inverter te ontlasten. Schijnt een gebrekkig onderdeel te zijn (geweest bij Prius/Auris bouwjaar 2010-2014). Wat ik las is dat er 15 jaar garantie op dit specifieke onderdeel zit ongeacht of de auto is onderhouden bij de Toyota dealer en het gaat om de volgende foutcodes:

CODES P0A94, P324E, P3004, and/or P0A1A

Het enige officiële wat ik er op internet over kon vinden is het zogenaamde "Program ZE3" maar dat lijkt specifiek voor de Amerikaanse markt en daar hebben ze geen Auris verkocht. Ik had het vermoeden dat dit programma in ieder geval deels wereldwijd is overgenomen en ook voor de Auris zou kunnen gelden ivm dezelfde aandrijflijn.

Dit verhaal aan de balie gemeld maar het kwam de medewerker niet bekend voor. Later Toyota Nederland zelf nog benaderd via een chat app maar ik kreeg het gevoel dat daar niet veel kennis aanwezig was en kwam niet verder dan praatjes over de standaard garantie wat ook op de website staat.

Na contact met de Toyota dealer over de totaalprijs heb ik de medewerker gevraagd Toyota Nederland te benaderen voor eventuele verlengde garantie. Vanmorgen gebeld door de dealer met het nieuws dat Toyota inderdaad de reparatie op zich neemt. Dit dus bij een Auris van 9 jaar oud welke niet recent dealer onderhouden is. Wel gaat het 3 weken duren voordat het nieuwe onderdeel beschikbaar is maar ik kan gelukkig zonder.

Zeer goede zaak dat bij Toyota de klant en de betrouwbaarheid voorop staan ongeacht waar de auto is onderhouden. Ik blijf het merk zeker trouw.

[ Voor 6% gewijzigd door CBlokkertje op 25-05-2022 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 13:09

WCA

CBlokkertje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:58:
[...]

Ik quote hier een oude reactie om mijn recente ervaring te delen. Dit ook ter naslagwerk voor mensen welke mogelijk hetzelfde met hun wat oudere Prius / Auris gaan krijgen.

Ik rijd een Toyota Auris Hybride uit 2013. Dit is zon beetje de eerste facelift van de Auris. Deze laat ik al jaren onderhouden bij een algemene garage in de buurt.

Afgelopen zondag is de inverter kapot gegaan bij een inhaalactie. Hierdoor viel het hybride systeem geheel uit en ging de auto in fail save mode. De dag erna naar de merkdealer en het zou incl. diagnose iets meer dan 2000 euro gaan kosten. Ik had intussen al een beetje op internet gezocht en las op een aantal fora dat verschillende Prius 3`s dit onderdeel vergoed hebben gekregen vanuit Toyota. Dit i.v.m. terugroepacties welke dienden om de inverter te ontlasten. Schijnt een gebrekkig onderdeel te zijn (geweest bij Prius/Auris bouwjaar 2010-2014). Wat ik las is dat er 15 jaar garantie op dit specifieke onderdeel zit ongeacht of de auto in onderhoud is bij de merkdealer en het gaat om de volgende foutcodes:

CODES P0A94, P324E, P3004, and/or P0A1A

Het enige officiële wat ik er op internet over kon vinden is het zogenaamde "Program ZE3" maar dat lijkt specifiek voor de Amerikaanse markt en daar hebben ze geen Auris verkocht. Ik had het vermoeden dat dit programma in ieder geval deels wereldwijd is overgenomen.

Dit verhaal aan de balie gemeld maar het kwam de medewerker niet bekend voor. Later Toyota zelf nog benaderd via een chat app maar ik kreeg het gevoel dat daar niet veel kennis aanwezig was en kwam niet verder dan praatjes over de standaard garantie wat ook op de website staat.

Na contact met de dealer over de totaalprijs heb ik de medewerker gevraagd Toyota te benaderen voor eventuele verlengde garantie. Vanmorgen gebeld door de dealer met het nieuws dat Toyota inderdaad de reparatie op zich neemt. Dit dus bij een Auris van 9 jaar oud welke niet recent dealer onderhouden is. Wel gaat het 3 weken duren voordat het nieuwe onderdeel beschikbaar is maar ik kan gelukkig zonder.

Zeer goede zaak dat bij Toyota de klant en de betrouwbaarheid voorop staan ongeacht waar de auto is onderhouden. Ik blijf het merk zeker trouw.
Het is jammer dat je er zelf om moet vragen, maar aan de andere kant ook netjes dat ze het wel onder garantie vervangen. Overall vind ik het in ieder geval netjes afgehandeld inderdaad, scheelt toch weer.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
WCA schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:05:
[...]

Het is jammer dat je er zelf om moet vragen, maar aan de andere kant ook netjes dat ze het wel onder garantie vervangen. Overall vind ik het in ieder geval netjes afgehandeld inderdaad, scheelt toch weer.
Hoezo jammer dat je er zelf om moet vragen? Als zijn auto bij een niet merk dealer in onderhoud is weet de Toyota merk garage toch niet dat die auto kapot is?

Zoals ik het lees constateert zijn niet merk dealer dat hij kapot is, hij vind zelf op internet dat het onder garantie zou moeten vallen en de merk dealer bevestigd dit nu en de auto wordt kosteloos gerepareerd. Lijkt mij een zeer goede zaak ;).

Dat de heren en dames achter de chat dit niet weten dat vind ik dan weer niet zo gek, dat is een callcenter wat scriptjes af loopt (klinkt oneerbiediger dan bedoeld, maar het komt erop neer). Als je dit soort dingen hebt moet je toch echt ff de dealer opzoeken.

*edit* lees het stukje nog eens goed.. Toyota gaat het wel betalen maar de niet merk dealer gaat de reparatie doen en heeft het contact gelegd. Als je dat bedoeld met jammer dat het specifiek nagevraagd moet worden door de niet merk dealer bij de Toyota dealer.. Ja eens. Mijn auto is bij de Toyota dealer in onderhoud dus ken dat probleem niet :p.

[ Voor 15% gewijzigd door TgR_KILLER op 24-05-2022 16:49 . Reden: beter lezen.. ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@TgR_KILLER Helemaal mee eens. Ik heb met de 2 Toyota dealers waar ik ervaring mee heb ook precies 2x meegemaakt dat iets onder garantie vervangen werd zonder dat ik er zelf om moest vragen. Eén keer was het zelfs met mijn 9 jaar oude Prius met roestvorming op de motorkap rond het logo. Moet je nagaan: zwarte unilak, dus nog gevoeliger voor steenslag dan metallic lak, 9 jaar oud en al een paar jaar de steenslag op de motorkap (zeer minimaal, vond het zelf niet erg). En vervolgens een klein beginnend roestplekje. Toyota dealer merkte dit bij onderhoud en gaf dit bij mij aan. Moest wel een nieuwe afspraak worden vanwege de compleet nieuwe motorkap, maar ik kreeg ook een gratis leenauto mee.

Een niet-merkdealer is wellicht wat goedkoper, maar dan krijg je o.a. ook niet de Euroservice en bij bijv. Louwman de Service Card waarmee je gratis vloeistoffen kan laten vullen, lampjes vervangen, etc. zonder afspraak. Elke keer als ik het bekeek was 1 jaar ANWB/route mobiel (toen het nog bestond) + beurt bij niet-merkdealer altijd even duur of duurder dan bij Toyota zelf. Dan weet ik het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

TgR_KILLER schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:48:
[...]

Hoezo jammer dat je er zelf om moet vragen? Als zijn auto bij een niet merk dealer in onderhoud is weet de Toyota merk garage toch niet dat die auto kapot is?

Zoals ik het lees constateert zijn niet merk dealer dat hij kapot is, hij vind zelf op internet dat het onder garantie zou moeten vallen en de merk dealer bevestigd dit nu en de auto wordt kosteloos gerepareerd. Lijkt mij een zeer goede zaak ;).

Dat de heren en dames achter de chat dit niet weten dat vind ik dan weer niet zo gek, dat is een callcenter wat scriptjes af loopt (klinkt oneerbiediger dan bedoeld, maar het komt erop neer). Als je dit soort dingen hebt moet je toch echt ff de dealer opzoeken.

*edit* lees het stukje nog eens goed.. Toyota gaat het wel betalen maar de niet merk dealer gaat de reparatie doen en heeft het contact gelegd. Als je dat bedoeld met jammer dat het specifiek nagevraagd moet worden door de niet merk dealer bij de Toyota dealer.. Ja eens. Mijn auto is bij de Toyota dealer in onderhoud dus ken dat probleem niet :p.
Ah! Nee dan is het helemaal mooi, ik had niet door dat je auto niet bij de dealer gerepareerd ging worden. Zeer netjes dan!

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:01
Het wisselt een beetje is mijn ervaring. Ik heb in mijn Auris TS uit 2015 in de winter soms last van condens bij de pre-collision sensor achter de voorruit. Dit levert een storingslampje op en een melding, omdat de sensor feitelijk tijdelijk 'blind' is. Dit leek mij nou ook een defect wat kosteloos door de dealer Toyota NL opgelost zou moeten worden, productiefout toch? In het verleden was dit een kosteloze reparatie gaf men aan. Maar helaas, had dan al eerder uitgevoerd moeten worden. Reparatie zou mij nu €460 kosten en vanuit Toyota NL/dealer geen coulance. Voor die paar keer in de winter dat ik er last van heb laat ik het maar. Heb nog gekeken naar het geupgrade onderdeel (in latere revisie hebben ze een klein verwarmingselementje toegevoegd) via onderdelenlijn.nl bestellen van een sloopauto, maar het moet ook ingeleerd/gekalibreerd worden e.d. dus alleen los- en vastschroeven en wat stekkertjes klikken red ik het niet mee helaas.

@CBlokkertje Ik kan het uit je verhaal niet helemaal opmaken, rijd de auto momenteel nog wel gewoon met de defecte inverter?

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 24-05-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBlokkertje
TgR_KILLER schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:48:
[...]

Ik heb mijn post een beetje aangepast om het duidelijker te maken. Normaal ga ik idd naar de algemene garage voor onderhoud maar i.v.m. een schade aan het hybride systeem ben ik naar de Toyota garage gegaan. Het is hier dus niet zomaar bekend dat dit onderdeel bij bepaalde bouwjaren een verlengde garantie kent. Als ik er zelf niet naar gevraagd had was er geen verzoek ingediend bij Toyota Nederland en had ik de rekening mogen betalen. Vandaar dat ik het hier meld zodat andere hier wellicht hun voordeel mee kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBlokkertje
@CBlokkertje Ik kan het uit je verhaal niet helemaal opmaken, rijd de auto momenteel nog wel gewoon met de defecte inverter?
Toen de inverter uit viel bleef de auto gewoon rijden maar in fail save mode. Ik ben ermee naar huis gereden maar niet harder dan 45-50km/u want je hebt zeker door dat er iets niet in de haak is. De volgende dag de Toyota dealer gebeld. Die rade mij aan de auto niet meer te gebruiken en middels een bergingswagen de auto naar de garage te brengen. Ik voelde mij er comfortabel bij om zelf 10 mins naar de dealer te rijden maar erg rustig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:34

_Eend_

🌻🇺🇦

Om nog even terug te komen op mijn vraag over Start/Stop. Accu doorgemeten, die was nog goed. TOch nog maar even de handleiding wat beter zitten lezen. Het was een PEBSWAC-probleem :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
MooDyBLueS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:04:
@TgR_KILLER
Een niet-merkdealer is wellicht wat goedkoper, maar dan krijg je o.a. ook niet de Euroservice en bij bijv. Louwman de Service Card waarmee je gratis vloeistoffen kan laten vullen, lampjes vervangen, etc. zonder afspraak. Elke keer als ik het bekeek was 1 jaar ANWB/route mobiel (toen het nog bestond) + beurt bij niet-merkdealer altijd even duur of duurder dan bij Toyota zelf. Dan weet ik het wel...
Niet om reclame te maken maar die Louwman service card heeft me al meerdere keren hoop kosten bespaard. Afgelopen beurt ook bijna 40 euro, lampje van de dagrijverlichting voor + 1 van de kentekenverlichting lampjes achter (die laatste is verschrikkelijk duur blijkbaar xD) Maar beide gratis vervangen omdat de auto daar in onderhoud is en ik dus zon card heb :D.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 21:58

SkyStreaker

Move on up!

Grootlichtlampje van de Yaris, 40 nogwat euro vanwege het extra 3e extra pinnetje. Zonder, 25 nogwat. Ernstig.

Die van mij heeft straks zijn 1e grote beurt (in mijn bezit) bij Ramaker. Verwacht niet veel gedoe, zo blij met mijn investering in deze auto.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:26:
[...]

Niet om reclame te maken maar die Louwman service card heeft me al meerdere keren hoop kosten bespaard. Afgelopen beurt ook bijna 40 euro, lampje van de dagrijverlichting voor + 1 van de kentekenverlichting lampjes achter (die laatste is verschrikkelijk duur blijkbaar xD) Maar beide gratis vervangen omdat de auto daar in onderhoud is en ik dus zon card heb :D.
Ze zijn ook niet de enige die het doen, want naast Louwman doet ook Van Ekris het weet ik uit eigen ervaring. En volgens mij wel meer dealers. Ook van mijn kant niet om reclame te maken, maar ik heb wel met beide ervaring, vandaar dat ik dit weet. En sterker nog: tuurlijk kan je beargumenteren of je er linksom of rechtsom niet voor betaalt, maar ik vind het wel een fijne service om erbij te hebben en merk dat toch weinig mensen hier van afweten.

Moet wel zeggen dat ze soms terughoudend kunnen zijn bij auto's die niet steevast daar in onderhoud gehouden worden. Zwager van me ging normaal naar de gewone garage, maar lang verhaal kort ging hij toch maar naar een Toyota dealer omdat de gewone garage duurder werd en hij dan o.a. ook de Eurocare zou krijgen. Ik gaf hem de tip om gelijk naar die servicepas te vragen, maar bij de kleine beurt wilden ze daar niet meteen aan. Ze zeiden wel dat als hij nog een keer terugkwam voor de grote beurt, dat ie hem dan wel kreeg. Zal misschien ook niet meegeholpen hebben dat het om een simpele Aygo ging. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

SkyStreaker schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:26:
Grootlichtlampje van de Yaris, 40 nogwat euro vanwege het extra 3e extra pinnetje. Zonder, 25 nogwat. Ernstig.

Die van mij heeft straks zijn 1e grote beurt (in mijn bezit) bij Ramaker. Verwacht niet veel gedoe, zo blij met mijn investering in deze auto.
Duur pinnetje. Maar het kan altijd erger..

Een kennis van mij had ooit een Alfa waarvan een sensor kapot was gegaan. Hij naar de garage en de volgende dag kreeg ie een belletje: of hij de sensor met Alfa-logo of FIAT-logo wilde hebben. Die laatste was 50% goedkoper, maar afgezien van het FIAT logootje erop verder exact hetzelfde 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Mag de auto weer ophalen, net zijn eerste grote beurt gehad onder zijn 2e eigenaar, ikzelf. 350 euro! Ik had 500 verwacht, rondom. Valt enorm mee :)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:47
Zijn bij de Toyota dealer vaste bedragen toch?

https://www.toyota.nl/toy...derhoud/onderhoudsprijzen

Zo lang er niets gevonden wordt in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 10:19
vassago schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:53:

Ik maak altijd de afspraak dat er niets gevonden wordt...

Serieus, ik geef aan dat ze geen extra kosten mogen maken tenzij ze me eerst informeren zodat ik dit wel/niet kan goedkeuren. Als ze bv. beginnen over banden dan wil ik zelf kunnen kijken welke banden ik dan ervoor in de plaats kies en of ik dit uberhaupt wel bij Toyota wil (tip: niet doen, veel duurder dan gespecialiseerde banden toko's). Het is iets lastiger als het gaat om zaken als remschijven en remblokken natuurlijk.. want dat kan ik als leek slecht inschatten en dat zou ik denk ik wel laten doen bij de dealer.

[ Voor 11% gewijzigd door Lord_Dain op 30-05-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Lord_Dain schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:30:
[...]

Ik maak altijd de afspraak dat er niets gevonden wordt...

Serieus, ik geef aan dat ze geen extra kosten mogen maken tenzij ze me eerst informeren zodat ik dit wel/niet kan goedkeuren. Als ze bv. beginnen over banden dan wil ik zelf kunnen kijken welke banden ik dan ervoor in de plaats kies en of ik dit uberhaupt wel bij Toyota wil (tip: niet doen, veel duurder dan gespecialiseerde banden toko's). Het is iets lastiger als het gaat om zaken als remschijven en remblokken natuurlijk.. want dat kan ik als leek slecht inschatten en dat zou ik denk ik wel laten doen bij de dealer.
Ik doe het ook zo. Volgens mij hanteren Toyota en Lexus sowieso € 50 als grens. Daarmee zeggen ze standaard: als ze bijv. een slechte ruitenwisser of kapot rubbertje of wat dan ook vinden wat onder de € 50 blijft, dan nemen ze dat wel gewoon mee, maar als het erboven komt of iets groters vinden, bellen ze. Dat heb ik me tenminste weleens laten vertellen aldaar.

Moet zeggen dat ik het er dus ook meestal bij zeg en ze ook altijd netjes bellen. De laatste keer dat banden aan de beurt waren vroeg de dealer ook netjes of zij ze mochten vervangen en wat ze op voorraad hebben incl. prijs. Helaas wou ik per se Michelin Primacy die ze niet op voorraad hadden, en ze waren er geloof ik €50/60 duurder mee dan de bandenzaak die 2 straten verder zit. Dus heb ik dat eerlijk aangegeven: als zij dezelfde prijs hanteren, mogen zij ze bestellen en er onder leggen, anders ga ik voor de banden wel naar de bandenboer. Doen ze ook niet moeilijk over, maar prijs konden/wilden ze niet matchen.

Overigens: als ze ze wel op voorraad hadden gehad, had ik wel gelijk de opdracht gegeven, want dan is het wel duurder, maar hoef ik niet nog een extra bestelling+afspraak elders te maken. Dat zou me dat prijsverschil persoonlijk wel waard zijn.

Over de extra kosten: ik heb uiteindelijk maar 2x meegemaakt. Een keer met de Prius II met een zwetende waterpomp, zou €350 kosten (jaren geleden) om preventief te vervangen, omdat dat ding verder rock solid was, heb ik het ook gewoon gelijk laten doen. Met de Lexus IS 300h werd ik gebeld omdat ze tijdens de voor mij eerste grote beurt meerdere kleine dingen tegenkwamen, waarmee ze op een kleine €100 extra uitkwamen, incl. een set ruitenwissers wat al de helft van de kosten was. Of ik daarmee akkoord ging. :P Dan betaal je al €600/700 voor een grote beurt, dan ga ik echt niet die €100 extra laten zitten, dat zou wel heel erg cheapskate zijn. Desondanks wel erg netjes dat ze gebeld hebben.

Als laatste wat ook erg netjes was: de banden onder mijn IS 300h waren alle vier aan vervanging toe, wist ik al en heb dus met het maken van de afspraak voor de beurt gelijk banden meebesteld. Kosten doorgekregen, akkoord en vervolgens auto weggebracht op dag van de afspraak. Werd ik gebeld dat ze de banden die ik gekozen had (Primacy 3) niet meer hadden, omdat Michelin van Primacy 3 naar 4 was gegaan, daardoor hadden ze wel 4 ingekocht, maar 3 was alleen op bestelling nog leverbaar. Ze gaven gelijk aan dat 4 wel iets duurder was, maar ook lichtelijk verbeterd, dus de vraag was of ik ermee akkoord ging of zij ze tegen dezelfde prijs onder de auto mochten leggen of dat ik per se de 3 wou, die dan wel besteld moesten worden. Uiteraard ben ik voor de 4 gegaan, het ging mij niet specifiek om de 3 of 4 natuurlijk, puur de Michelin Primacy reeks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
vassago schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:53:

Prijzen voor standaard onderhoud zijn inderdaad erg transparant, bij het maken van een afspraak via de online planner zie je ook al meteen wat het je gaat kosten.

Ik zat laatst een uurtje of 4 bij de dealer te werken en keer op keer kwam netjes de service adviseur meerwerk bespreken met de klanten. Of het nou ging om banden of een pollenfilter of wat dan ook, er werd niks gedaan zonder goedkeuring, zoals het hoort m.i.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:49

Videopac

Rommelt wat aan.

MooDyBLueS schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Ik doe het ook zo. Volgens mij hanteren Toyota en Lexus sowieso € 50 als grens. Daarmee zeggen ze standaard: als ze bijv. een slechte ruitenwisser of kapot rubbertje of wat dan ook vinden wat onder de € 50 blijft, dan nemen ze dat wel gewoon mee, maar als het erboven komt of iets groters vinden, bellen ze. Dat heb ik me tenminste weleens laten vertellen aldaar.

Moet zeggen dat ik het er dus ook meestal bij zeg en ze ook altijd netjes bellen. De laatste keer dat banden aan de beurt waren vroeg de dealer ook netjes of zij ze mochten vervangen en wat ze op voorraad hebben incl. prijs. Helaas wou ik per se Michelin Primacy die ze niet op voorraad hadden, en ze waren er geloof ik €50/60 duurder mee dan de bandenzaak die 2 straten verder zit. Dus heb ik dat eerlijk aangegeven: als zij dezelfde prijs hanteren, mogen zij ze bestellen en er onder leggen, anders ga ik voor de banden wel naar de bandenboer. Doen ze ook niet moeilijk over, maar prijs konden/wilden ze niet matchen.

Overigens: als ze ze wel op voorraad hadden gehad, had ik wel gelijk de opdracht gegeven, want dan is het wel duurder, maar hoef ik niet nog een extra bestelling+afspraak elders te maken. Dat zou me dat prijsverschil persoonlijk wel waard zijn.

Over de extra kosten: ik heb uiteindelijk maar 2x meegemaakt. Een keer met de Prius II met een zwetende waterpomp, zou €350 kosten (jaren geleden) om preventief te vervangen, omdat dat ding verder rock solid was, heb ik het ook gewoon gelijk laten doen. Met de Lexus IS 300h werd ik gebeld omdat ze tijdens de voor mij eerste grote beurt meerdere kleine dingen tegenkwamen, waarmee ze op een kleine €100 extra uitkwamen, incl. een set ruitenwissers wat al de helft van de kosten was. Of ik daarmee akkoord ging. :P Dan betaal je al €600/700 voor een grote beurt, dan ga ik echt niet die €100 extra laten zitten, dat zou wel heel erg cheapskate zijn. Desondanks wel erg netjes dat ze gebeld hebben.

Als laatste wat ook erg netjes was: de banden onder mijn IS 300h waren alle vier aan vervanging toe, wist ik al en heb dus met het maken van de afspraak voor de beurt gelijk banden meebesteld. Kosten doorgekregen, akkoord en vervolgens auto weggebracht op dag van de afspraak. Werd ik gebeld dat ze de banden die ik gekozen had (Primacy 3) niet meer hadden, omdat Michelin van Primacy 3 naar 4 was gegaan, daardoor hadden ze wel 4 ingekocht, maar 3 was alleen op bestelling nog leverbaar. Ze gaven gelijk aan dat 4 wel iets duurder was, maar ook lichtelijk verbeterd, dus de vraag was of ik ermee akkoord ging of zij ze tegen dezelfde prijs onder de auto mochten leggen of dat ik per se de 3 wou, die dan wel besteld moesten worden. Uiteraard ben ik voor de 4 gegaan, het ging mij niet specifiek om de 3 of 4 natuurlijk, puur de Michelin Primacy reeks.
Zo kunnen jij en ik wel denken, maar zeker de helft van de klokje-rond auto's bij Autoweek zijn van knakenrijders die echt alleen maar geld aan onderhoud uitgeven als het echt niet anders kan, omdat ie anders niet door de APK komt bijvoorbeeld. Chinese zwabberbanden, compleet versleten ruitenwissers, remschijven en -blokken: het komt allemaal wel erg vaak voorbij.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Banden.. De autoboer waar ik mijn Aygo heb gekocht had er Landsail banden onder gezet. En ik moet zeggen, die naam doet de banden eer aan :+

Maar ze zijn wel iets beter dan de gemiddelde Chinese Aliexpress-band, maar grip op een nat wegdek is nog niet hun sterkste punt.

Als er nieuwe banden onder moeten komen er Michelins onder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Videopac schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:11:
[...]

Zo kunnen jij en ik wel denken, maar zeker de helft van de klokje-rond auto's bij Autoweek zijn van knakenrijders die echt alleen maar geld aan onderhoud uitgeven als het echt niet anders kan, omdat ie anders niet door de APK komt bijvoorbeeld. Chinese zwabberbanden, compleet versleten ruitenwissers, remschijven en -blokken: het komt allemaal wel erg vaak voorbij.
Tuurlijk, heb je een goed punt. Ik heb zo ook iemand in mijn familie. Helaas... :P Maar goed, die rijdt dan ook in oude bakken en stelt geen eisen aan de auto behalve dat ie rijdt. Banden koopt ie ook tweedehands op Marktplaats, maar gelukkig luistert ie op dat gebied wel naar o.a. mij en neemt in ieder geval A-merk.

Ik snap het ook helemaal als iemand niet veel geld uit kan geven, maar net wat je zegt: die knakenrijders die wel kunnen maar niet willen betalen, zijn het ergste. Ook als je geen autoliefhebber bent, zorg er in ieder geval voor dat je veilig op pad ben. Zag laatst nog een Opel Astra (denk ±2010) op een rotonde achter mij uit het niets op zeer licht vochtig wegdek ineens de rondte ingaan. Zo hard reed ie niet, dus dat kan niet anders dan of C-merk of nagenoeg geen profiel meer. Of beide, nog erger.

Ik ben ook wel iemand die pragmatisch naar de auto uitgaven kijkt en een kleine kras op de lak hoeft voor mij echt niet gelijk gerepareerd te worden. Evenals het 5cm deukje in het duurste achterpaneel van mijn oude Lexus IS 300h. Zou meer dan 2k gaan kosten. Nee dank je, zolang het geen roestproblemen gaat opleveren en het puur optisch is, zou ik daar niet dat soort bedragen aan uitgeven. Banden en onderhoud daarentegen, daar betaal ik 'graag' voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
_Eend_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:08:
Banden.. De autoboer waar ik mijn Aygo heb gekocht had er Landsail banden onder gezet. En ik moet zeggen, die naam doet de banden eer aan :+
:o
Maar ze zijn wel iets beter dan de gemiddelde Chinese Aliexpress-band, maar grip op een nat wegdek is nog niet hun sterkste punt.

Als er nieuwe banden onder moeten komen er Michelins onder..
Helemaal mee eens. Onze Kia e-Soul rijdt nog op de af-fabriek geleverde Nexen banden (model ben ik even kwijt) en moet volgende maand voor onderhoud. Op goed nat wegdek is dit geen pretje, ook omdat de 215/55R17 maat met 1650 kg schoon aan de haak niet overhoudt. Heb in Frankrijk in oktober vorig jaar gehad dat ik een noodstop moest maken op de snelweg, nat wegdek dus, en ik kwam ondanks de abs onder een hoek van pakweg 30 graden stil te staan. Wel paar keer rem even losgelaten en geprobeerd recht te houden, maar mocht niet baten. Dan heb je toch wel even een schone broek nodig. :P

Ik wil dan ook eigenlijk mooie 18 inch velgen eronder laten zetten (die onder de XCeed zitten, zelfde exacte maatvoering) en dan 235/45R18 Michelin Primacy 4 eronder, die 5% extra verbruik boeit me niet zoveel. Maar omdat ze nog bijna 6mm hebben, wil mijn vrouw niet nu al de banden vervangen. Met 33.000 km op deze banden inmiddels gaat het helaas nog wel 2 jaar duren voordat ze bijna op zijn en dat zie ik dus niet zitten (lees: 2x nog herfst/winster meemaken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MooDyBLueS schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:03:
[...]

:o

[...]

Helemaal mee eens. Onze Kia e-Soul rijdt nog op de af-fabriek geleverde Nexen banden (model ben ik even kwijt) en moet volgende maand voor onderhoud. Op goed nat wegdek is dit geen pretje, ook omdat de 215/55R17 maat met 1650 kg schoon aan de haak niet overhoudt. Heb in Frankrijk in oktober vorig jaar gehad dat ik een noodstop moest maken op de snelweg, nat wegdek dus, en ik kwam ondanks de abs onder een hoek van pakweg 30 graden stil te staan. Wel paar keer rem even losgelaten en geprobeerd recht te houden, maar mocht niet baten. Dan heb je toch wel even een schone broek nodig. :P
Zelfs zonder ABS is me dat nog nooit gelukt :o
Ik wil dan ook eigenlijk mooie 18 inch velgen eronder laten zetten (die onder de XCeed zitten, zelfde exacte maatvoering) en dan 235/45R18 Michelin Primacy 4 eronder, die 5% extra verbruik boeit me niet zoveel. Maar omdat ze nog bijna 6mm hebben, wil mijn vrouw niet nu al de banden vervangen. Met 33.000 km op deze banden inmiddels gaat het helaas nog wel 2 jaar duren voordat ze bijna op zijn en dat zie ik dus niet zitten (lees: 2x nog herfst/winster meemaken).
Een lege parkeerplaats opzoeken en dan een stevig potje gaan driften? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:21

Metalfreak

Hoije woh!

MooDyBLueS schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:55:

[...]

Banden en onderhoud daarentegen, daar betaal ik 'graag' voor.
Maar ook daar verschilt het heel erg qua aanbieder. Als je banden koopt via de dealer ben je vrijwel altijd véél duurder uit dan voor exact diezelfde banden bij een bandenspecialist. En dan kun je evengoed nog flink geld besparen én hoef je niet op vage Chinese banden rond te rijden ;)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 12:11

Arfman

Drome!

MooDyBLueS schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:03:
Maar omdat ze nog bijna 6mm hebben, wil mijn vrouw niet nu al de banden vervangen. Met 33.000 km op deze banden inmiddels gaat het helaas nog wel 2 jaar duren voordat ze bijna op zijn en dat zie ik dus niet zitten (lees: 2x nog herfst/winster meemaken).
Dus zelfs nadat je bij een noodstop bijna rond ging (of in ieder geval de controle bijna verloor) wil ze dat niet? Bijzonder. Ik had er allang nieuwe banden ondergelegd, of de vrouw het er nu mee eens was of niet. Nu zal dat in mijn geval ook nooit een probleem worden na een trieste gebeurtenis in onze familie, veiligheid ging en gaat altijd voor. Dan maar even geen andere uitgaven.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Metalfreak schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:45:
[...]

Maar ook daar verschilt het heel erg qua aanbieder. Als je banden koopt via de dealer ben je vrijwel altijd véél duurder uit dan voor exact diezelfde banden bij een bandenspecialist. En dan kun je evengoed nog flink geld besparen én hoef je niet op vage Chinese banden rond te rijden ;)
Klopt, ik kijk ook altijd: wat is het prijsverschil en wat levert het mij qua tijdwinst op? Als ik all-in € 100 meer moet betalen bij de dealer en daarmee wel kan combineren met de dag waarop de auto toch al voor onderhoud weggaat, met de banden die ik wil, dan vind ik dat prima. Kost het meer of zou ik toch nog een keer bij de dealer terug moeten komen, ja dan shop ik even rond. Dan zie ik namelijk ook 0 reden om de dealer die extra winst te gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Arfman schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:28:
[...]

Dus zelfs nadat je bij een noodstop bijna rond ging (of in ieder geval de controle bijna verloor) wil ze dat niet? Bijzonder. Ik had er allang nieuwe banden ondergelegd, of de vrouw het er nu mee eens was of niet. Nu zal dat in mijn geval ook nooit een probleem worden na een trieste gebeurtenis in onze familie, veiligheid ging en gaat altijd voor. Dan maar even geen andere uitgaven.
Ja, zei zegt feitelijk: het ging goed, ook al was het niet helemaal hoe je zou wensen, we hebben een ongeluk kunnen voorkomen. Dus in dat opzicht is zei niet van mening dat het "levensgevaarlijk" is, uiteraard snapt ze wel dat andere banden beter zijn.

Ik ga haar dit topic maar eens laten lezen met al jullie reacties. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Als je (bijna) rond gaat is het maar de vraag of het aan de banden ligt, met minder/weinig grip zou ik verwachten dat de remweg langer wordt, niet dat je spint of uitbreekt.
Zou eerder kijken of beide voorwielen gelijk zijn kwa remkracht of misschien had het ene wiel minder grip vanwege de omstandigheden. (Geen ESC op de auto?)

Het is ook niet zomaar dat je met bredere banden meer grip hebt, zeker niet als het glad, nat of vochtig is.
Met bredere banden heb je minder druk per vierkante CM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vassago schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:51:
Als je (bijna) rond gaat is het maar de vraag of het aan de banden ligt, met minder/weinig grip zou ik verwachten dat de remweg langer wordt, niet dat je spint of uitbreekt.
Zou eerder kijken of beide voorwielen gelijk zijn kwa remkracht of misschien had het ene wiel minder grip vanwege de omstandigheden. (Geen ESC op de auto?)

Het is ook niet zomaar dat je met bredere banden meer grip hebt, zeker niet als het glad, nat of vochtig is.
Met bredere banden heb je minder druk per vierkante CM.
De Nexen banden zijn best troep hoor. ;) Nog net geen Landsail, maar heel veel beter is het niet. Ik heb veel Michelin en Bridgestone gereden en daarmee nooit dit gehad. En bijna rondgaan is ook wel zwaar overdreven natuurlijk, misschien heb ik het verkeerd verwoord, maar goed, de auto remt verder wel gewoon goed en ik heb dit ook alleen in Frankrijk op echt zo'n spiegel-achtig wegdek (geen ZOAB) gehad. ESC heeft de auto zeker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:18

dbzfan

Nee.

Afgelopen weken op vakantie geweest naar Toscane met de Auris '15. Geen centje pijn, soms wat hoger in de toeren bij bergop maar niet storend eigenlijk, bij bergaf de B stand niet gebruikt, geen behoefte aan gehad.
Enige waar ik me wat aan ergerde was de automatische verlichting die wat laat aanging bij sommige tunnels. De echt donkere tunnels springt ie gelijk aan, bij de tunnels die goed verlicht zijn duurt het soms wel een 200 meter voordat hij aangaat. Ik heb de gevoeligheid naar +2 gezet maar bood geen verbetering...

Verbruik ongeveer 1 op 20 over de gehele heen/terugreis.. gedeeltelijk 110 op teller en 135 op teller.

[ Voor 9% gewijzigd door dbzfan op 03-06-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

dbzfan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:12:
Enige waar ik me wat aan ergerde was de automatische verlichting die wat laat aanging bij sommige tunnels. De echt donkere tunnels springt ie gelijk aan, bij de tunnels die goed verlicht zijn duurt het soms wel een 200 meter voordat hij aangaat. Ik heb de gevoeligheid naar +2 gezet maar bood geen verbetering...
Zover ik weet is de "gevoeligheid" niet meer dan de vertraging te veranderen wanneer de lichten terug UIT gaan, niet wanneer het aan gaat. Dus het past de snelheid niet aan wanneer de lichten aan gaan of me hoeveel zonlicht het aan of uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:53
Vraagje. Half juli gaan we met de auto op vakantie naar de lofoten in Noorwegen. We verwachten 8a 10.000 km te rijden. De auto moet bij 165.000 km een kleine beurt hebben en staat nu op 163.000. ik wil dit dus nog voor die tijd uit laten voeren.

Nu ben ik een werkplaats afspraak aan het plannen maar vind het verschil in een budget beurt en standaard nogal groot.
Budget €147
Standaard €270

Wat raden jullie aan? Ook is er voor denk ik een parkeersensor stuk omdat deze steeds uit het niets op de snelweg gaat piepen. Schoonmaken helpt niet. Auto zit nog in de garantie maar maakt het servicepakket hiervoor uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@vangoghnl issues die onder garantie vallen hebben geen relatie met de wel of niet gedane onderhoudsbeurten en/of je een budget of standaard beurt kiest.
Het zou natuurlijk kunnen dat zaken zoals de Hybride Zekerheid Controle wel belangrijk zijn voor het behoud van de garantie op het Hybride pakket, maar dat kan je het beste navragen (kleine lettertjes lezen 10 jaar garantie).

Ik kies zelf altijd voor de standaard beurten, voornamelijk omdat je dan de Pechhulp pas erbij krijgt. Als je al ergens anders pechhulp hebt (ANWB/ via doorlopende reisverzekering?) dan is het al minder interessant.

Je zou even de checklist kunnen opvragen/halen bij je vaste dealer en op basis daarvan een afweging kunnen maken welke additionele controles je evt. niet kan/wil missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
@Lord_Dain
Thanks ga ik doen. Ik heb de auto gekocht met 2 jaar garantie of 40.000 km. De garantie verloopt nu over 15.000 km ongeveer. Klopt het nu dat ondanks het een occasion is ik gewoon 10 jaar garantie heb of 200.000km zolang hij dealer onderhouden is? Dan zou mijn garantie namelijk nog niet verlopen. Maar dit bestond nog niet in mei 2021 blijkbaar. Anders zou het garantiepakket wat vreemd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Ik doe ook altijd de standaard beurt, Er zijn best wat dingetjes die ze niet nalopen / controleren etc. bij de budget beurt. Zoals ff heel stom, controleren bandenspanning reservewiel, motor en stuurhuis op lekkages controleren, bevestigingen en grodels etc. controleren (wel voor APK, maar niet in een budget beurt).

Ik doe gewoon standaard beurt ;) voelt toch wel wat beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010

CeesKees

I rest my Kees

vangoghnl schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:19:
@Lord_Dain
Thanks ga ik doen. Ik heb de auto gekocht met 2 jaar garantie of 40.000 km. De garantie verloopt nu over 15.000 km ongeveer. Klopt het nu dat ondanks het een occasion is ik gewoon 10 jaar garantie heb of 200.000km zolang hij dealer onderhouden is? Dan zou mijn garantie namelijk nog niet verlopen. Maar dit bestond nog niet in mei 2021 blijkbaar. Anders zou het garantiepakket wat vreemd zijn.
10 jaar garantie is pas in april 2022 ingegaan. Dus nieuwe auto’s vanaf die datum hebben standaard 10 jaar.

Oh wow. Ze zijn echt knettergek geworden bij Toyota. Wat goed!

[ Voor 5% gewijzigd door CeesKees op 04-06-2022 20:12 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
CeesKees schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:06:
[...]

10 jaar garantie is pas in april 2022 ingegaan. Dus nieuwe auto’s vanaf die datum hebben standaard 10 jaar.
Volgens Toyota zelf ook voor auto's voor die datum: https://pers.toyota.nl/to...ieuwe-en-huidige-klanten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:48
MooDyBLueS schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:55:
[...]

Ik snap het ook helemaal als iemand niet veel geld uit kan geven, maar net wat je zegt: die knakenrijders die wel kunnen maar niet willen betalen, zijn het ergste. Ook als je geen autoliefhebber bent, zorg er in ieder geval voor dat je veilig op pad ben. Zag laatst nog een Opel Astra (denk ±2010) op een rotonde achter mij uit het niets op zeer licht vochtig wegdek ineens de rondte ingaan. Zo hard reed ie niet, dus dat kan niet anders dan of C-merk of nagenoeg geen profiel meer. Of beide, nog erger.
Het ergste vind ik die gasten die denken dat ze met kwalitatief superieur spul hun rijstijl niet hoeven aan te passen aan de omstandigheden. Ik snap best dat je graag je zelf goed wil voelen over de aanschaf van de topsegment Michalin bandjes, maar hou het in ieder geval een beetje veilig.

Ik erken volledig dat er rotzooi op de markt is, maar niet ieder b-merk is een gevaar op de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
CeesKees schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:06:
[...]

Dat klopt echt niet, het is met terugwerkende kracht ook voor bestaande auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:06
Ook voor een Toyota, meine is van 2017, vanuit DE geïmporteerd, bij een officiële dealer is de 10 jaar garantie, mits jaarlijks onderhouden de nieuwe regeling van kracht. Pas voor de zekerheid bij de bandenwissel nog even nagevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

Mijn partner rijdt een Toyota Auris (2012). Standaard staat daar de binnencirculatie aan als de auto aangezet wordt. Is er ook een manier om dat default uit te zetten?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bij mijn Auris TS 2015 zit dat gekoppeld aan de ECO-mode. Als die aanstaat dan blijft hij lang op recirculatie staan, de airco werkt dan efficiënter (de binnenlucht is koeler (en blijft koeler worden) dan de buitenlucht, dus makkelijker koel te houden). Ik hou daar ook niet zo van, want verse lucht is wel belangrijk i.v.m CO2 en dus sufheid. Maar bij mij gaat hij uiteindelijk wel vanzelf weer van de recirculatie af meen ik.

Met een OBD-dongle kun je het wel aanpassen volgens mij, ik heb wel iets voorbij zien komen daarover in de programmeeropties die de apps laten zien. "Car Scanner ELM OBD2" bijv. De dongle die ik gebruik is een 'Viecar' van AliExpress. Kan je ook de achteruitrijpiep mee uitschakelen, met Dr. Prius het accupakket mee uitlezen e.d.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 13-06-2022 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

M2M schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:58:
Mijn partner rijdt een Toyota Auris (2012). Standaard staat daar de binnencirculatie aan als de auto aangezet wordt. Is er ook een manier om dat default uit te zetten?
AFAIK regelt de auto dat automatisch. Toen ik nog een ct200h zat, nooit aan de climate control gezeten. De Prius 4 liet zelfs niet eens meer zien als hij op auto stond waar hij de lucht vandaan haalde, binnencirculatie of buitenlucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:25

Oekol

waka waka hey hey

Wat is die MyT een draak van een app. Probeer heb te installeren, maar blijft na account aanmaken en verifiëren in het process hangen met een ronddraaiend cirkeltje.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
Troost je, je mist er in de regel niets aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:25

Oekol

waka waka hey hey

vassago schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:44:
Troost je, je mist er in de regel niets aan ;)
Dat had ik stiekem al verwacht, maar was toch benieuwd wat ik er kon vinden. Heb inmiddels m'n account maar weer verwijderd. Van alles geprobeerd, telefoon aan en uit. Niets hielp om een scherm verder te komen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Komt iemand het volgende bekend voor?
Bij mijn Auris te 2015(facelift)
Werkt mijn multimedia scherm soms niet. Ik kan dan drukken wat ik wil maar hij reageert nergens op. Dit lost weer op als de auto opnieuw aangezet word.

Ook verliest hij de bluetooth verbinding constant non stop als ik bijvoorbeeld geen Spotify aan heb. Hij gaat dan constant zoeken naar bluetooth verbind en verbreekt.
Als ik bijvoorbeeld Spotify heb aanstaan gaat dit wel goeden blijft de vervingen behouden.

Zou resetten van de unit kunnen helpen?
Nu gaat de auto donderdag naar de dealer voor een kleine beurt dus zal het daar aangeven maar misschien komt dit bekend voor bij iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:51
vangoghnl schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:40:
Komt iemand het volgende bekend voor?
Bij mijn Auris te 2015(facelift)
Werkt mijn multimedia scherm soms niet. Ik kan dan drukken wat ik wil maar hij reageert nergens op. Dit lost weer op als de auto opnieuw aangezet word.
[…]
Toevallig heb ik dit afgelopen week ook 1x gehad, na het uit- en aanzetten van de auto was het opgelost.
Wat mij opviel is dat de opgeslagen radiozenders niet meer voorzien waren van namen, er stond alleen 1, 2, 3, etc.

[ Voor 0% gewijzigd door St00mwals op 20-06-2022 08:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Weet iemand of een Corolla touring sport 2.0 met 140.000 op de teller een veilige aankoop is? Met mijn budget is het of een luxe touring sport (style uitvoering) of een minder luxe hatchback met minder kilometers.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
Sja, motorisch en accu technisch kan het prima maar vanaf hier kunnen wij niet zien wat voor onderhoud er aan zit te komen en wat er recent al gedaan is.

Hoeveel KM per jaar je denkt te gaan maken is ook wel een belangrijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Nu online
vassago schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:00:
Sja, motorisch en accu technisch kan het prima maar vanaf hier kunnen wij niet zien wat voor onderhoud er aan zit te komen en wat er recent al gedaan is.

Hoeveel KM per jaar je denkt te gaan maken is ook wel een belangrijke.
Ik rijd zelf niet heel veel, niet meer dan 10.000. De auto staat bij een Toyota garage met 24mnd garantie dus dat lijkt op zich in orde.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Allard schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:54:
Weet iemand of een Corolla touring sport 2.0 met 140.000 op de teller een veilige aankoop is? Met mijn budget is het of een luxe touring sport (style uitvoering) of een minder luxe hatchback met minder kilometers.
Zelf ook een TS gekocht met 100k op de teller.
Voor mij zijn Toyota occasions met veel km met de hybride tech een goede koop. Waarschijnlijk is de auto uit 2019(?) en er is dus veel (snelweg kilometers) mee gereden, dus mogelijk net uit de lease gekomen. Vraag anders naar de onderhoudshistorie, als het ex-lease is, dan heeft de auto mogelijk elke 15k een beurt gehad. De auto zal dan, als alles goed is, rond de 135K zijn laatste beurt hebben gehad.

Ff getjekt, dat zal dan een kleine beurt geweest zijn, bij 150k km wordt normaliter een grote beurt gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Lord_Dain op 22-06-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Nu online
Lord_Dain schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:35:
[...]

Voor mij zijn Toyota occasions met veel km met de hybride tech een goede koop. Waarschijnlijk is de auto uit 2019(?) en er is dus veel (snelweg kilometers) mee gereden, dus mogelijk net uit de lease gekomen. Vraag anders naar de onderhoudshistorie, als het ex-lease is, dan heeft de auto mogelijk elke 15k een beurt gehad. De auto zal dan, als alles goed is, rond de 135K zijn laatste beurt hebben gehad.

Ff getjekt, dat zal dan een kleine beurt geweest zijn, bij 150k km wordt normaliter een grote beurt gedaan.
2019 inderdaad. Helaas is er geen kenteken bekend. Zal wel een importauto zijn wat op zich nog geen probleem hoeft te zijn. Volgens de Toyota website is er wel onderhoudsgeschiedenis bekend, maar zonder kenteken kan ik natuurlijk niet veel controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
Allard schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:29:
[...]
Ik rijd zelf niet heel veel, niet meer dan 10.000. De auto staat bij een Toyota garage met 24mnd garantie dus dat lijkt op zich in orde.
Dat zegt natuurlijk niets over aankomend onderhoud en slijtage onderdelen.

Maar goed, even proefrijden en kijken wat er bekend is van het onderhoud en op een parkeerplaats even de makkelijke dingen checken. (Remschijven/blokken/banden etc)

Met 10K per jaar zou ik niet direct kijken naar de KM stand van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Allard schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:47:
[...]

2019 inderdaad. Helaas is er geen kenteken bekend. Zal wel een importauto zijn wat op zich nog geen probleem hoeft te zijn. Volgens de Toyota website is er wel onderhoudsgeschiedenis bekend, maar zonder kenteken kan ik natuurlijk niet veel controleren.
Toyota hoort in hun eigen systeem via het chassis-nummer dieper te kunnen kijken als mijn geheugen mij dient. Het is namelijk zo dat ik een Duitse import die net een beetje anders lijkt te werken qua info op mijn dash, Toyota Ramaker (Hattem) had voor mij via een andere weg gekeken voor info. Kortom, vraag even of ze info kunnen vinden op chassis-nummer.

Ik ben wel benieuwd of dat wat oplevert :)
Lord_Dain schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:35:
[...]

Sterker nog, mijn auto is na een jaar meer waard geworden. Wil ik hem verkopen kan ik dik 3 tot 4000 meer krijgen :P Inmiddels alweer wat minder, haha :+

[ Voor 38% gewijzigd door SkyStreaker op 22-06-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Nu online
SkyStreaker schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:52:
[...]
Toyota hoort in hun eigen systeem via het chassis-nummer dieper te kunnen kijken als mijn geheugen mij dient. Het is namelijk zo dat ik een Duitse import die net een beetje anders lijkt te werken qua info op mijn dash, Toyota Ramaker (Hattem) had voor mij via een andere weg gekeken voor info. Kortom, vraag even of ze info kunnen vinden op chassis-nummer.

Ik ben wel benieuwd of dat wat oplevert :)
Goede tip inderdaad. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
SkyStreaker schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:52:
[...]

Sterker nog, mijn auto is na een jaar meer waard geworden. Wil ik hem verkopen kan ik dik 3 tot 4000 meer krijgen :P Inmiddels alweer wat minder, haha :+
Kan best hoor, mijn pa heeft jaartje geleden ook een jonge occasion gekocht, is nu meer € waard dan waarvoor hij hem heeft gekocht. De geldontwaarding gaat heel snel op het moment :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@Allard Onze Auris TS 2015 vorig jaar gekocht met 159K op de teller. Inmiddels al weer bijna 15K er bij op gereden en geen centje pijn. 100k is dikke prima.

Aangezien het vermoedelijk een import auto is: check even goed de opties. Ik weet dat bijv. een geïmporteerde Auris TS niet altijd DAB+ had, iets wat toch wel een upgrade is t.o.v. alleen FM.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Allard schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:29:
[...]

24mnd? Volgens mij hebben alle Toyotas met terugwerkende kracht 10j garantie gekregen toch? Dus als ie van 2019 is nog minstens tot 2029

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Nu online
ThinkPad schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:05:
@Allard Onze Auris TS 2015 vorig jaar gekocht met 159K op de teller. Inmiddels al weer bijna 15K er bij op gereden en geen centje pijn. 100k is dikke prima.

Aangezien het vermoedelijk een import auto is: check even goed de opties. Ik weet dat bijv. een geïmporteerde Auris TS niet altijd DAB+ had, iets wat toch wel een upgrade is t.o.v. alleen FM.
Dat heb ik ook gemerkt. Zo heeft de Style variant die ik op het oog heb geen HUD, terwijl dat bij de Nederlandse modellen wel standaard was.
DAB+ is inderdaad wel een pre, en Adaptive Cruise is een must, maar ik verwacht dat ze dat allemaal hebben. Toch controleren inderdaad.
Goed te horen iig dat 140.000 in principe geen probleem is, maar het blijft techniek, en dat kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 23:08

EXX

EXtended eXchange

Ik rij nu een Corolla TS 2.0 hybrid, Style variant, Duitse import, bouwjaar 2020.

De auto heeft inderdaad geen HUD, maar wel een DAB+ ontvanger en adaptive cruise control.

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 22-06-2022 21:32 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Nu online
WCA schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:13:
[...]

24mnd? Volgens mij hebben alle Toyotas met terugwerkende kracht 10j garantie gekregen toch? Dus als ie van 2019 is nog minstens tot 2029
Volgens mij alleen als ze steeds bij een Toyota garage zijn onderhouden, dat zal per exemplaar dus kunnen verschillen. Het geeft wel aan het vertrouwen aan dat Toyota in de auto's heeft.
Mijn laatste auto's zijn ook steeds Toyota's geweest (prius 2 en Auris) en die hebben nooit grote problemen gehad totdat ze voortijdig aan hun einde kwamen (2x brand,1x diefstal)
Gelukkig goed verzekerd, maar het kost je toch altijd weer tijd en geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
WCA schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Die TS uit 2019 zal gewoon tot 2029 garantie hebben. Ik heb het idee dat Toyota (de dealers) nog niet helemaal hun eigen systemen op orde hebben, want vaak adverteren ze idd met 12 en 24 maanden garantie.. ook nu nog. Ik kreeg bij mijn TS uit 2019 netjes een briefje erbij, 12 maanden garantie bij de dealer en de verlengde 10 jaar tot 2029 via Toyota.

Zie hier de relevante info:
https://pers.toyota.nl/to...ieuwe-en-huidige-klanten/

Je zal vermoedelijk eerder bij de 200.000 km aankomen, in ongeveer 6 jaar tijd, maar dan is de auto ook bijna 10 jaar oud. Dus dat komt prima uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 22-06-2022 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:50

Shrien

frequent snoozer

Allard schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:31:
[...]

[...] totdat ze voortijdig aan hun einde kwamen (2x brand,1x diefstal)
Wow, unlucky. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Het zijn verschillende soort garanties he mensen ;) daar moet je ff op letten. De 12/24 maanden van de Dealer (Bovag) is anders dan de garantie vanuit de fabriek.
Vraag mij niet de details s.v.p. ;). Maar lees vooral kleine lettertjes zou ik zeggen.

Wij hebben overigens zo goed als de Land Cruiser verkocht / ingerolen. Terwijl we nog in Noorwegen zaten een paar dagen geleden toch eens gekeken online zoals we wel vaker doen (Noorwegen wilde we nog met de Cruiser doen...). En vond een hele gave 2021 Rav4 in Lava Red, een geïmporteerde Style uitvoering, verwarmt stuur, verwarmde voorruit en stoelen, leren bekleding.. We gaan zaterdag kijken en 'proefrijden' maar een auto met 11k op de teller kan nooit heel veel mis mee zijn zou je zeggen. We zijn op papier al akkoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
Lord_Dain schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:01:
[...]

Die TS uit 2019 zal gewoon tot 2029 garantie hebben. Ik heb het idee dat Toyota (de dealers) nog niet helemaal hun eigen systemen op orde hebben, want vaak adverteren ze idd met 12 en 24 maanden garantie.. ook nu nog. Ik kreeg bij mijn TS uit 2019 netjes een briefje erbij, 12 maanden garantie bij de dealer en de verlengde 10 jaar tot 2029 via Toyota.

Zie hier de relevante info:
https://pers.toyota.nl/to...ieuwe-en-huidige-klanten/

Je zal vermoedelijk eerder bij de 200.000 km aankomen, in ongeveer 6 jaar tijd, maar dan is de auto ook bijna 10 jaar oud. Dus dat komt prima uit.
Ik was hier nog niet van op de hoogte. Ongeveer een maand geleden mijn Auris TS uit eind 2015 en 130K km stand bij de Toyota garage een update gegeven voor het navigatiesysteem. Was enkel nodig om mijn telefoon weer te kunnen verbinden met de auto via bluetooth. Navigatie zelf gebruik ik niet op de auto. Telefoon moest ik elke keer bij het starten van de auto weer koppelen, aangezien mijn oude telefoon na het starten er weer in stond. Probleem is terug te lezen op meerdere fora, maar bij de garage wisten ze hier niet van (kan ik eigenlijk niet geloven). Ze twijfelde zelfs of de update dit probleem wel zou verhelpen.

Ik gaf aan in de garage dat je toch mag verwachten dat de verbinding zou moeten blijven werken na het opnieuw starten. Daarnaast dat ik recht heb op een deugdelijk product etc. Ik was het daarom niet eens de kosten van €149,-. Meneer van de garage zei dat de auto buiten de garantie was en ik gewoon moest betalen. Voor garantie moest ik naar de verkoper waar ik de auto had gekocht. (Dit betreft een kleine dealer, waar mijn garantie al is verlopen).

Als ik van de 10 jaar garantie en 200K geweten had, dan had ik dat beargumenteerd. Als ik nu nog bezwaar ga maken heeft dit helemaal geen kans verwacht ik. Toyota NL schijnt de kosten van de update binnen te willen krijgen van de dealer. Niet echt klantvriendelijk in mijn ogen.

[ Voor 9% gewijzigd door Chris499 op 07-07-2022 00:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
@Chris499 om heel eerlijk te zijn, weet ik ook niet of een software update onder de 10-jaar garantie valt. Ik vermoed dat updates e.d. geld kosten, als je bv. Toyota Online gebruikt, moet je ook een abonnement afnemen voor de kaart updates en andere diensten. Wel zou het netjes zijn van Toyota om updates die bugs e.d. verhelpen, tijdens reguliere beurten te installeren zonder extra kosten, zeker als het om veiligheid gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Chris499 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:53:
[...]
Als ik van de 10 jaar garantie en 200K geweten had, dan had ik dat beargumenteerd. Als ik nu nog bezwaar ga maken heeft dit helemaal geen kans verwacht ik. Toyota NL schijnt de kosten van de update binnen te willen krijgen van de dealer. Niet echt klantvriendelijk in mijn ogen.
Jou verhaal is nou exact wat ik hierboven aan haal. Niet alles valt onder de verlengde garantie van 10 jaar. Dat is bijvoorbeeld dat je chassis niet door rot na 7 jaar ofzo. Kaart updates vallen daar volgens mij niet onder.

Daarnaast is die 10 jaar extra garantie alleen van kracht als de auto bij de Toyota dealer in onderhoud is. Ik weet niet of de kleine dealer waar jij hem kocht ook Toyota dealer is en hij daar altijd in onderhoud was, anders heb je sowieso geen recht op die 10 jaar.

Om toyota.nl te quoten.
We geven op iedere Toyota tot 10 jaar garantie, tot maar liefst 200.000 kilometer*. Of u nu de eerste eigenaar bent of de derde, u krijgt nu tot 10 jaar garantie zolang uw auto bij Toyota in onderhoud is. Na elke onderhoudsbeurt wordt er voor een jaar garantie afgegeven, totdat uw auto 10 jaar is! Iedereen is welkom bij de Toyota dealer. Kom langs voor onderhoud en verzeker uzelf ook van deze garantie.

Hoe werkt 10 jaar garantie?
Zodra de reguliere garantie is verlopen komt u in aanmerking voor de additionele garantie tot uw auto 10 jaar oud is. Wanneer u het fabrieksonderhoudsschema volgt dan ontvangt u automatisch additionele garantie.
Overigens nu ik er zo over nadenk vind ik je opmerking sowieso apart. Je koopt je auto bij dealer A, vervolgens doet je telefoon t niet en gaat naar dealer B voor een navi update en verwacht dat die het gratis doet omdat je recht hebt op een deugdelijk product. Waarom ga je niet voor die update naar dealer A dan? Ik snap wel dat ze je terug hebben gestuurd naar de verkopende partij, dat had ik ook gedaan. Tenzij dealer A en B van dezelfde holding / organisatie zijn, maar dat kan ik er niet uithalen.

[ Voor 13% gewijzigd door TgR_KILLER op 07-07-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
TgR_KILLER schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:44:
[...]

Jou verhaal is nou exact wat ik hierboven aan haal. Niet alles valt onder de verlengde garantie van 10 jaar. Dat is bijvoorbeeld dat je chassis niet door rot na 7 jaar ofzo. Kaart updates vallen daar volgens mij niet onder.

Daarnaast is die 10 jaar extra garantie alleen van kracht als de auto bij de Toyota dealer in onderhoud is. Ik weet niet of de kleine dealer waar jij hem kocht ook Toyota dealer is en hij daar altijd in onderhoud was, anders heb je sowieso geen recht op die 10 jaar.

Om toyota.nl te quoten.

[...]

Overigens nu ik er zo over nadenk vind ik je opmerking sowieso apart. Je koopt je auto bij dealer A, vervolgens doet je telefoon t niet en gaat naar dealer B voor een navi update en verwacht dat die het gratis doet omdat je recht hebt op een deugdelijk product. Waarom ga je niet voor die update naar dealer A dan? Ik snap wel dat ze je terug hebben gestuurd naar de verkopende partij, dat had ik ook gedaan. Tenzij dealer A en B van dezelfde holding / organisatie zijn, maar dat kan ik er niet uithalen.
Dank voor je mening. Qua service beleid zou je zo aan de slag kunnen als service manager bij een grote Toyota dealer in Nederland.

Dealer A betreft een kleine dealer die niet de beschikking heeft tot het uitvoeren van software updates. Het betreft hier geen hardware die vervangen moet worden. Je bent dus afhankelijk van Toyota NL voor het uitvoeren van een update. Daarnaast betreft het hier een bug in de software waardoor de veiligheid in het geding komt (niet handsfree kunnen bellen). Overigens heb ik de auto ook een kleine beurt gegeven bij dezelfde dealer als ik de software update liet uitvoeren.

Die 10 jaar garantie is naar mijn mening een marketingtruc om er voor te zorgen dat klanten 10 jaar lang de auto in service te houden bij de officiële dealer. Als je de kleine lettertjes leest zijn er veel uitzonderingen die niet onder die 10 jaar garantie vallen.

Conclusie: Toyota in zijn algemeenheid zijn meer dan uitstekend kwalitatieve auto's. Echter door de omvang (grootste autofabrikant ter wereld) zijn ze klantvriendelijkheid en service uit het oog verloren. Mij zien ze voor onderhoud niet meer terug. Nog eens goed over nadenken of mijn volgende auto weer een Toyota wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Elke Toyota dealer kan gewoon de navigatie updaten, of het nou een kleine of grote dealer is, dus dat beantwoord iig mijn vraag.

En de veiligheid komt niet in geding, de veiligheid komt in het geding als je stuur afbreekt, of als je pre crash safety ineens met 100 om niks vol in de ankers gaat.. Bellen in de auto heb je 100% zelf in de hand, je kan ook niet bellen.. het is ongemakkelijk voor je, dat is wat anders.

En natuurlijk is 10 jaar garantie deels een marketing truck. Dat is de 7 jaar garantie van Kia, of noem eender ander merk maar op, de kleine lettertjes zijn allemaal hetzelfde.

Je hebt geen idee hoe erg de marges van auto's al jaren onder druk staan, dan kan je je als klant koning vinden maar ik wens je erg veel succes op deze manier ;). Heeft niks met Toyota of welk merk dan ook te maken. Ik ben persoonlijk al bij 7 of 8 dealers geweest in het verleden om auto's te kopen of voor onderhoud. En nooit ergens problemen gehad zelfs niet met garanties of andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
TgR_KILLER schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:47:
Elke Toyota dealer kan gewoon de navigatie updaten, of het nou een kleine of grote dealer is, dus dat beantwoord iig mijn vraag.

En de veiligheid komt niet in geding, de veiligheid komt in het geding als je stuur afbreekt, of als je pre crash safety ineens met 100 om niks vol in de ankers gaat.. Bellen in de auto heb je 100% zelf in de hand, je kan ook niet bellen.. het is ongemakkelijk voor je, dat is wat anders.

En natuurlijk is 10 jaar garantie deels een marketing truck. Dat is de 7 jaar garantie van Kia, of noem eender ander merk maar op, de kleine lettertjes zijn allemaal hetzelfde.

Je hebt geen idee hoe erg de marges van auto's al jaren onder druk staan, dan kan je je als klant koning vinden maar ik wens je erg veel succes op deze manier ;). Heeft niks met Toyota of welk merk dan ook te maken. Ik ben persoonlijk al bij 7 of 8 dealers geweest in het verleden om auto's te kopen of voor onderhoud. En nooit ergens problemen gehad zelfs niet met garanties of andere zaken.
Dealer A is een kleine dealer. Geen Toyota dealer zoals je aanneemt.

Naar jouw mening is handsfree bellen geen veiligheids issue. Handsfree bellen is zo ingeburgerd dat als het niet functioneerd je dit mag scharen onder een veiligheids issue. Elektriciteit is tegenwoordig ook een primaire levensbehoefte. Vroeger was dit ook niet het geval.

Dat de marges onder druk staan is goed te merken. Officiële Toyota dealers bezuinigen over de rug van klanten met hun onderhoudswerkzaamheden. Toen ik de auto kocht zat de ventilator van het batterijen pakket onder de achterbank vol met stof. Zeker niet het minst belangrijke onderdeel om onderhoud op uit te voeren. Toen ik de officiële Toyota autodealer belde (altijd daar netjes in onderhoud geweest) werd me verteld dat de leasemaatschappij bezuinigde op kosten voor de onderhoudsbeurten. Hierdoor kwamen ze niet aan dit onderhoud toe. Lijkt me toch een belangrijk onderdeel om minimaal standaard bij de grote beurt te reinigen?

Komt bij mij over als een slecht onderhandeld contract met de Leasemaatschappij. Hierdoor bezuinigen op onderhoud om in onderhoudskosten te compenseren. Problemen met het batterijen pakket komen toch pas naar voren als de auto niet meer in de lease zit. De nieuwe klant die de occasion koopt heeft kans dat het batterijen pakket defect gaat en komt hoogstwaarschijnlijk weer bij de Toyota dealer uit om een nieuwe batterij te laten installeren (€!). Mooi verdien model ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Chris499 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:08:
[...]

Komt bij mij over als een slecht onderhandeld contract met de Leasemaatschappij. Hierdoor bezuinigen op onderhoud om in onderhoudskosten te compenseren. Problemen met het batterijen pakket komen toch pas naar voren als de auto niet meer in de lease zit. De nieuwe klant die de occasion koopt heeft kans dat het batterijen pakket defect gaat en komt hoogstwaarschijnlijk weer bij de Toyota dealer uit om een nieuwe batterij te laten installeren (€!). Mooi verdien model ;-).
Dit is helaas niet te wijten aan Toyota, Toyota heeft 3 nivo's aan onderhoud, Budget, Standaard en Premium. Dus voor elke portemonnee (of handige Harry) een mogelijkheid om onderhoud te kiezen op passend budget.. nu viel mij al eens op dat de 'Budget' optie best kaal is en er bv. geen check wordt gedaan op de 12V accu, de Hybride zekerheidscontrole wordt niet gedaan en nog een aantal controles (zoals volgens mij controle van de airco, wellicht zit hier ook de controle op de ventilatie van de accu in).

Nu is mijn auto dus een ex-lease auto van net 3 jaar oud en ik heb met de Toyota dealer gebeld met wat kritische vragen over het onderhoud en tot mijn verrassing wist de medewerker mij te melden dat de auto in de 3 jaar elke keer de 'budget' onderhoudsbeurt had gehad, omdat de leasemaatschappij geen duur onderhoud toestond. Ook de opmerking dat dit bij veel van de lease maatschappijen het geval is.

Ik ga dus nu voor het jaar om is een kleine beurt laten doen, wel minimaal standaard en misschien dan maar de airco laten reinigen voor die 5 tientjes meer, dan ben ik in ieder geval weer even gerust gesteld.

Anyways, het is dus niet de 'schuld' van Toyota, maar van het maximaliseren van de winst van de lease toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Lord_Dain schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:44:
[...]

Dit is helaas niet te wijten aan Toyota, Toyota heeft 3 nivo's aan onderhoud, Budget, Standaard en Premium. Dus voor elke portemonnee (of handige Harry) een mogelijkheid om onderhoud te kiezen op passend budget.. nu viel mij al eens op dat de 'Budget' optie best kaal is en er bv. geen check wordt gedaan op de 12V accu, de Hybride zekerheidscontrole wordt niet gedaan en nog een aantal controles (zoals volgens mij controle van de airco, wellicht zit hier ook de controle op de ventilatie van de accu in).

Nu is mijn auto dus een ex-lease auto van net 3 jaar oud en ik heb met de Toyota dealer gebeld met wat kritische vragen over het onderhoud en tot mijn verrassing wist de medewerker mij te melden dat de auto in de 3 jaar elke keer de 'budget' onderhoudsbeurt had gehad, omdat de leasemaatschappij geen duur onderhoud toestond. Ook de opmerking dat dit bij veel van de lease maatschappijen het geval is.

Ik ga dus nu voor het jaar om is een kleine beurt laten doen, wel minimaal standaard en misschien dan maar de airco laten reinigen voor die 5 tientjes meer, dan ben ik in ieder geval weer even gerust gesteld.

Anyways, het is dus niet de 'schuld' van Toyota, maar van het maximaliseren van de winst van de lease toko.
Ik kan het de Leasemaatschappij niet kwalijk nemen dat zij kiezen voor de laagste onderhoudskosten. Dit om de winst te maximaliseren.

Ik neem het Toyota wel kwalijk dat zij een dusdanig laag uitgerust onderhoud pakket aanbieden. Als ze voor kwaliteit staan zouden ze er voor kiezen om het laagst uitgeruste onderhoud pakket omhoog te brengen ( je geeft zelf ook al aan dat het budget pakket erg kaal is). Eventueel tegen extra onderhoudskosten.

Hier kiest Toyota echter niet voor, omdat klanten in dat geval voor andere autofabrikanten kiezen die goedkoper aanbod hebben.

Conclusie: Toyota kiest voor het maximaliseren van het aantal klanten. Hiervoor betaald men de prijs door in te leveren op kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Chris499 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:43:
[...]

Ik kan het de Leasemaatschappij niet kwalijk nemen dat zij kiezen voor de laagste onderhoudskosten. Dit om de winst te maximaliseren.

Ik neem het Toyota wel kwalijk dat zij een dusdanig laag uitgerust onderhoud pakket aanbieden. Als ze voor kwaliteit staan zouden ze er voor kiezen om het laagst uitgeruste onderhoud pakket omhoog te brengen ( je geeft zelf ook al aan dat het budget pakket erg kaal is). Eventueel tegen extra onderhoudskosten.

Hier kiest Toyota echter niet voor, omdat klanten in dat geval voor andere autofabrikanten kiezen die goedkoper aanbod hebben.

Conclusie: Toyota kiest voor het maximaliseren van het aantal klanten. Hiervoor betaald men de prijs door in te leveren op kwaliteit.
Waarom zou iemand die al jaren bij Toyota zweert voor een andere autofabrikant kiezen? Het zijn naar mijn mening vooral de lease maatschappijen die hiervoor kiezen, ik vermoed dat de meest trouwe Toyota rijders die zelf niet technisch onderlegd zijn altijd het standaard pakket kiezen voor onderhoud en helemaal niet op zoek zijn naar een goedkoper alternatief (zoals bv. een Kia..).

Ik ken de onderhoud opties bij andere merken niet, maar ik heb het vermoeden dat er geen fabrikant heilig is.

PS. Ik ben wel van mening dat Toyota de hybride zekerheidscheck standaard zou 'moeten' doen, ook in het budget pakket, want daar is de hele auto / werking van afhankelijk en het vervangen van onderdelen / accu loopt serieus in de papieren.

[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 07-07-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Lord_Dain schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Waarom zou iemand die al jaren bij Toyota zweert voor een andere autofabrikant kiezen? Het zijn naar mijn mening vooral de lease maatschappijen die hiervoor kiezen, ik vermoed dat de meest trouwe Toyota rijders die zelf niet technisch onderlegd zijn altijd het standaard pakket kiezen voor onderhoud en helemaal niet op zoek zijn naar een goedkoper alternatief (zoals bv. een Kia..).

Ik ken de onderhoud opties bij andere merken niet, maar ik heb het vermoeden dat er geen fabrikant heilig is.
Als je zelf als Toyota zijnde aangeeft dat het budget pakket eigenlijk niet goed genoeg is, biedt het dan ook niet aan.

Als je het niet aanbied komen er ook geen klachten en zijn er meer tevreden klanten.

Ik heb nog nooit een andere auto dan een Toyota op mijn naam gehad. Heb jaren in een Starlet van 25 jaar oud gereden. Bouw kwaliteit is dik in orde. Maar onderhoud en service ben ik niet tevreden over bij de officiële dealer. Ik stap weer over naar de 'goedkope' dealer zoals ik vroeger bij mijn Starlet ook deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Chris499 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:03:
[...]

Als ze zelf als Toyota zijnde aangeeft dat het budget pakket eigenlijk niet goed genoeg is, biedt het dan ook niet aan.

Als je het niet aanbied komen er ook geen klachten en zijn er meer tevreden klanten.

Ik heb nog nooit een andere auto dan een Toyota op mijn naam gehad. Heb jaren in een Starlet van 25 jaar oud gereden. Bouw kwaliteit is dik in orde. Maar onderhoud en service ben ik niet tevreden over bij de officiële dealer. Ik stap weer over naar de 'goedkope' dealer zoals ik vroeger bij mijn Starlet ook deed.
Ik herken het wel, heb op een gegeven moment problemen gehad met mijn vorige auto (Prius III) en 2 officiële dealers konden wel een mooie factuur maken maar het probleem niet oplossen, uiteindelijk bij een vetos dealer uitgekomen die gespecialiseerd is in Toyota en die heeft het probleem binnen enkele dagen gevonden en opgelost.

De Toyota dealers in mijn omgeving lijken meer interesse in checklists afvinken en facturen laten betalen dan dat ze out of the box denken om de klant te helpen, dat viel mij in ieder geval erg tegen. Echter is mijn Toyota nog te jong en moet nog wat jaren mee gaan, wil toch graag de garantie veiligstellen dus ga in ieder geval 1 kleine beurt laten doen, dan maar weer verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Lord_Dain schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:14:
[...]

Ik herken het wel, heb op een gegeven moment problemen gehad met mijn vorige auto (Prius III) en 2 officiële dealers konden wel een mooie factuur maken maar het probleem niet oplossen, uiteindelijk bij een vetos dealer uitgekomen die gespecialiseerd is in Toyota en die heeft het probleem binnen enkele dagen gevonden en opgelost.

De Toyota dealers in mijn omgeving lijken meer interesse in checklists afvinken en facturen laten betalen dan dat ze out of the box denken om de klant te helpen, dat viel mij in ieder geval erg tegen. Echter is mijn Toyota nog te jong en moet nog wat jaren mee gaan, wil toch graag de garantie veiligstellen dus ga in ieder geval 1 kleine beurt laten doen, dan maar weer verder kijken.
Je gaf aan dat je ook de airco laat reinigen voor 50 euro extra. Valt hier het vervangen van de koelvloeistof onder?

Mij mijn laatste kleine beurt (budget) werd ook de airco gecontroleerd (gratis zetten ze er dan bij). Bleek een rubber ring van de airco (pomp?) defect te zijn. Kosten waren 130 euro. Gevraagd waarom dit zo hoog was. Kwam omdat ze de vloeistof er uit moesten laten lopen en het vullen. Dat begreep ik wel omdat er dan arbeid verricht dient te worden.

Ze gaven aan dat ook mijn ruitenwissers aan vervanging toe waren. Kosten: 70 euro. Daar heb ik vervolgens geen opdracht voor gegeven. Heb ze vorige week zelf vervangen voor een Bosch earotwin exemplaar van 22 euro per set.

Ik ben wel benieuwd of bij jouw 3 jaar oude occasion (ook ex lease) ook de ventilator van het batterijen pakket vol met stof zat? Ik heb het zelf direct schoon gemaakt. Was relatief makkelijk uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Chris499 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:35:
[...]

Je gaf aan dat je ook de airco laat reinigen voor 50 euro extra. Valt hier het vervangen van de koelvloeistof onder?

Mij mijn laatste kleine beurt (budget) werd ook de airco gecontroleerd (gratis zetten ze er dan bij). Bleek een rubber ring van de airco (pomp?) defect te zijn. Kosten waren 130 euro. Gevraagd waarom dit zo hoog was. Kwam omdat ze de vloeistof er uit moesten laten lopen en het vullen. Dat begreep ik wel omdat er dan arbeid verricht dient te worden.

Ze gaven aan dat ook mijn ruitenwissers aan vervanging toe waren. Kosten: 70 euro. Daar heb ik vervolgens geen opdracht voor gegeven. Heb ze vorige week zelf vervangen voor een Bosch earotwin exemplaar van 22 euro per set.

Ik ben wel benieuwd of bij jouw 3 jaar oude occasion (ook ex lease) ook de ventilator van het batterijen pakket vol met stof zat? Ik heb het zelf direct schoon gemaakt. Was relatief makkelijk uit te voeren.
Koelvloeistof is wat anders dan het koudemiddel voor je airco.
Maar het koudemiddel is in de laatste jaren schrikbarend duur geworden. Enkel bijvullen kan al snel richting de 100/150€ gaan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
True schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:39:
[...]

Koelvloeistof is wat anders dan het koudemiddel voor je airco.
Maar het koudemiddel is in de laatste jaren schrikbarend duur geworden. Enkel bijvullen kan al snel richting de 100/150€ gaan.
Koudemiddel bedoel ik inderdaad. Is de airco dan ook direct gereinigd, of dien ik eigenlijk de airco nog een reinigingsbeurt te geven?

Heb er geen verstand van. Dit is mijn eerste auto met een airco -;).

[ Voor 7% gewijzigd door Chris499 op 07-07-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Chris499 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:35:
[...]

Je gaf aan dat je ook de airco laat reinigen voor 50 euro extra. Valt hier ook het vervangen van de koelvloeistof onder?

Meestal krijg je bij de beurt zo'n checklist mee wat ze allemaal hebben gedaan, vaak zit de controle van dit soort zaken onder de 'overige' zaken in de standaard beurt, is mijn ervaring bij de Prius.

Ruitenwissers is een bekend ding, gebeurde bij mij ook te vaak, nu spreek ik altijd af, eerst bellen voor je kosten maakt, als ze over de banden of ruitenwissers beginnen koop ik het inderdaad zelf, die Toyota onderdelen zijn te duur, zelfde met de Toyo banden, hier heb ik een veel goedkopere eigen banden specialist voor en ik pak vaak Vredestein (onder m'n Auris TS zitten overigens Michelins).

De ventilator opening heb ik inderdaad getjekt maar zag er vrij/schoon uit, dus ik vermoed hier geen gekke dingen, maar zal het voor de zekerheid morgen eens controleren.
Chris499 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:40:
[...]

Koudemiddel bedoel ik inderdaad. Is de airco dan ook direct gereinigd, of dien ik eigenlijk de airco nog een reinigingsbeurt te geven?
Volledig schoonmaken kan ook, dan maken ze ook alle kanalen schoon, daar kan schimmel en bacteriën in zitten. Dan heb je ook de filters, dat is meer standaard werk - en tenslotte lijkt het inderdaad het koudemiddel, volgens mij is dat ook apart.. beste is ff bellen met de garage denk ik.

Enneh, ik weet weer waarom ik doorvroeg en erachter kwam dat het budget was via de lease toko. De afwateringskanalen aan de achterkant van de auto zaten onder de achterklep helemaal vol met mos, takjes en bladeren.. was denk ik in 3 jaar tijd verzameld en aangezien de raamrubbers aan de buitenkant ook onder een groene harde meuk zaten, vermoed ik dat de auto altijd onder bomen in de schaduw heeft gestaan.

Ik heb zelf die kanalen achter uitgebaggerd, nu loopt alles weer goed door, anders kan het in je auto terecht komen en schade veroorzaken. Voor was het wel netjes (onder de kap, ter hoogte van de voorruit zeg maar) maar ook hier werd me wel duidelijk, niet verder kijken dan de neus lang is bij het onderhoud bij de dealer.

[ Voor 26% gewijzigd door Lord_Dain op 07-07-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Lord_Dain schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:40:
[...]

Meestal krijg je bij de beurt zo'n checklist mee wat ze allemaal hebben gedaan, vaak zit de controle van dit soort zaken onder de 'overige' zaken in de standaard beurt, is mijn ervaring bij de Prius.

Ruitenwissers is een bekend ding, gebeurde bij mij ook te vaak, nu spreek ik altijd af, eerst bellen voor je kosten maakt, als ze over de banden of ruitenwissers beginnen koop ik het inderdaad zelf, die Toyota onderdelen zijn te duur, zelfde met de Toyo banden, hier heb ik een veel goedkopere eigen banden specialist voor en ik pak vaak Vredestein (onder m'n Auris TS zitten overigens Michelins).

De ventilator opening heb ik inderdaad getjekt maar zag er vrij/schoon uit, dus ik vermoed hier geen gekke dingen, maar zal het voor de zekerheid morgen eens controleren.

[...]

Volledig schoonmaken kan ook, dan maken ze ook alle kanalen schoon, daar kan schimmel en bacteriën in zitten. Dan heb je ook de filters, dat is meer standaard werk - en tenslotte lijkt het inderdaad het koudemiddel, volgens mij is dat ook apart.. beste is ff bellen met de garage denk ik.

Enneh, ik weet weer waarom ik doorvroeg en erachter kwam dat het budget was via de lease toko. De afwateringskanalen aan de achterkant van de auto zaten onder de achterklep helemaal vol met mos, takjes en bladeren.. was denk ik in 3 jaar tijd verzameld en aangezien de raamrubbers aan de buitenkant ook onder een groene harde meuk zaten, vermoed ik dat de auto altijd onder bomen in de schaduw heeft gestaan.

Ik heb zelf die kanalen achter uitgebaggerd, nu loopt alles weer goed door, anders kan het in je auto terecht komen en schade veroorzaken. Voor was het wel netjes (onder de kap, ter hoogte van de voorruit zeg maar) maar ook hier werd me wel duidelijk, niet verder kijken dan de neus lang is bij het onderhoud bij de dealer.
Kreeg inderdaad een checklist bij mijn laatste beurt. Zijn voornamelijk standaard checks zoals motorkap openen en sluiten. Belangrijkste is denk ik motorolie verversen en de remmen controleren.

Op de factuur staat overigens het volgende over de airco:

Airco onderhoudsbeurt R134A
Aircoinstallatie afvullen
Afvulmiddel airco
Airco reparatie
O-ring airco
Subtotaal airco systeem: € 158,-

Lijkt me een complete airco onderhoudsbeurt inclusief reiniging?

Wat betreft de raamrubbers en kanalen heb ik nooit iets bij mijn Auris TS van okt 2015 opgemerkt. Ik heb overigens de lease pro versie. Waar ik wel net na de aankoop achter kwam is dat het rechter achterlicht lek is. Er druppelt regenwater in de zijkant van de koplamp van binnenuit naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
St00mwals schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:23:
[...]

Toevallig heb ik dit afgelopen week ook 1x gehad, na het uit- en aanzetten van de auto was het opgelost.
Wat mij opviel is dat de opgeslagen radiozenders niet meer voorzien waren van namen, er stond alleen 1, 2, 3, etc.
@vangoghnl

Dit lijkt op dezelfde bug die ik ook er in had. Ook in een Auris 2015 TS (facelift). Als je een nieuwe telefoon koppelt en de oude verwijderd zul jij waarschijnlijk ook hebben dat bij het herstarten de oude telefoon weer gekoppeld is en de nieuwe niet wordt herkent. Telefoonboek wordt ook niet meer geladen.

Na de nieuwste software update is dit opgelost. Wel even €129 euro aftikken aan Toyota.

[ Voor 3% gewijzigd door Chris499 op 07-07-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Chris499 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:32:
[...]

@vangoghnl

Dit lijkt op dezelfde bug die ik ook er in had. Ook in een Auris 2015 TS (facelift). Als je een nieuwe telefoon koppelt en de oude verwijderd zul jij waarschijnlijk ook hebben dat bij het herstarten de oude telefoon weer gekoppeld is en de nieuwe niet wordt herkent. Telefoonboek wordt ook niet meer geladen.

Na de nieuwste software update is dit opgelost. Wel even €129 euro aftikken aan Toyota.
Klinkt hetzelfde. Is dat een update die je krijgt bij een nieuwe map voor je navigatie? Kan je die zeg maar kopen en zelf installeren? Of kan alleen een dealer dit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris499
vangoghnl schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:21:
[...]

Klinkt hetzelfde. Is dat een update die je krijgt bij een nieuwe map voor je navigatie? Kan je die zeg maar kopen en zelf installeren? Of kan alleen een dealer dit?
De update die de bug oplost zit inderdaad in de kaart update.

Je kunt ook zelf de update uitvoeren. Als je een
Toyota account hebt, kun je de update downloaden. Kost ook € 129,-. Via USB stick uploaden naar de auto. Schijnt wel ongeveer een uur te duren. Handigst is om het te doen als je toch aan het rijden bent.

Ik heb het gecombineerd met een kleine beurt, zodat de dealer het voor me deed. 2 keer per jaar is er een periode dat als je de update koopt je 3 jaar lang gratis de update krijgt. Volgens mij in juni en september ofzo. Misschien is het nu nog, dat zou je even na moeten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47
Chris499 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:57:
[...]

De update die de bug oplost zit inderdaad in de kaart update.

Je kunt ook zelf de update uitvoeren. Als je een
Toyota account hebt, kun je de update downloaden. Kost ook € 129,-. Via USB stick uploaden naar de auto. Schijnt wel ongeveer een uur te duren. Handigst is om het te doen als je toch aan het rijden bent.

Ik heb het gecombineerd met een kleine beurt, zodat de dealer het voor me deed. 2 keer per jaar is er een periode dat als je de update koopt je 3 jaar gratis de update krijgt. Volgens mij in juni en september ofzo. Misschien is het nu nog, dat zou je even na moeten kijken.
Ik heb wel eens gehoord dat je op bepaalde plekken ook ‘evaluatie’ versies van de software kan ‘proberen’. Voor een substantieel lager tarief. Wink wink, nudge nudge, know what I mean?

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
** Knip, dat is niet de bedoeling. **

[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 08-07-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:22
Grappig dat ik dit nu ook hier lees.
Zelf had ik hetzelfde probleem bij een Toyota Auris Touring Sport uit 2018 (ToyotaTouch2GoPLus MM16). Nadat de radio uitgezet is en je zet de radio weer aan dan kon hij niet verbinden. De enige mogelijkheid was om de koppeling te verwijderen uit de radio en de telefoon.
Het telefoonboek heeft bij mij in het begin nooit gewerkt.

Na een update van 6.11.0WH naar 6.19.0WH verbind hij weer automatisch en werkt het telefoonboek ook.
De bluetooth internet verbinding werkt ook.
Gisteren de update uitgevoerd.

Wel een leuk weetje wat ik gisteren bij toyotahybrideforum.nl heb gelezen.
Flac bestanden pakt de radio niet maar wel als je ze blijkbaar renamed naar .m4u
Dit gisteravond bij 1 flac nummer gedaan en vanochtend geprobeerd.

Ik was haast van plan om de radio een keer te vervangen voor een radio met carplay maar met een goede telefoonhouder werkt het eigenlijk ook prima dus denk dat ik hem mooi laat zitten :)

Hopelijk worden die modules die je kunt aansluiten op de radio een keer wat voordeliger.
Als iemand hier een goedkoper alternatief voor heeft dan hoor ik het natuurlijk graag.

Ze hebben daar ook de nieuwere radio geretrofit (die in de nieuwe Corolla zit).. maar in hoeverre die retrofit radio anders is dan de originele radio vraag ik me af.

linkje naar module/ retrofit radio
https://autoextra.ro/en/s...%2Cauris%2Ctoyota-touch-2

[ Voor 29% gewijzigd door thespeed op 08-07-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
In het verleden heb ik ook problemen met de telefoon van mijn vrouw gehad, deze werd elke keer 'vergeten' door de radio.
Een factory reset was toen de oplossing, een software update is dus niet altijd noodzakelijk.

Na aanschaf van de auto (oktober 2020) heb ik zo'n aanbieding van 3 jaar kaart updates voor de prijs van 1 jaar gekocht en elk jaar rond april en november komt er een nieuwe versie, wel zelf controleren in de e-schop van Toyota. Het updaten duurt 45-60 minuten en doe ik ook altijd tijdens het rijden, de app van (in mijn geval) radio 2 dan maar even op de telefoon gebruiken ipv de autoradio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:30
Zitten er naast kaartupdates en bugfixes nog andere functionaliteiten / verbeteringen in? Ik vind alle knoppen erg traag reageren, zit daar bijvoorbeeld nog verbetering in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Chris499 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:16:
[...]

Wat betreft de raamrubbers en kanalen heb ik nooit iets bij mijn Auris TS van okt 2015 opgemerkt. Ik heb overigens de lease pro versie. Waar ik wel net na de aankoop achter kwam is dat het rechter achterlicht lek is. Er druppelt regenwater in de zijkant van de koplamp van binnenuit naar binnen.
Dat van die beurt kan qua kosten best kloppen en dan is 158€ realistisch qua arbeid/materiaal...

Ik zie dat ik echt Auris heb getypt.. lol... ik heb de Corolla TS, dus, eigenlijk de Auris, maar dan weer hernoemd naar Corolla en iets gefacelift hier en daar. Bij mij zitten er onder de achterklep aan de zijkanten op een gegeven moment zwarte kunststof randen, tussen de carrosserie en dit kunststof was het helemaal volgelopen met rotzooi, wellicht is dit een dingetje wat bij de Auris niet speelde?

Mijn auto kwam uit de lease, Juni 2019 model, toen ik hem kocht en een account aanmaakte bleek op het VIN nummer van de auto nog een 3 jarig abbo te zitten van Toyota Online, bij zo'n abbo zitten oa gratis kaart updates, ik heb het multimedia systeem aan de wifi van mijn huis verbonden en zo de kaart updates gedownload, had niet het idee dat ik er ook de software van het multimedia systeem zelf mee kan updaten.

Updaten van 3 kaarten (Benelux, Frankrijk, Spanje) duurde trouwens wel 1,5-2 uur in totaal... :+

[ Voor 21% gewijzigd door Lord_Dain op 08-07-2022 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
Hark_k schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:41:
Zitten er naast kaartupdates en bugfixes nog andere functionaliteiten / verbeteringen in? Ik vind alle knoppen erg traag reageren, zit daar bijvoorbeeld nog verbetering in?
Die knoppen zijn bij mij de laatste 1,5 jaar niet merkbaar sneller geworden.
Buiten de kaart updates merk ik verder niks van de updates, wat er onder water allemaal verandert.... Geen idee

[ Voor 0% gewijzigd door St00mwals op 08-07-2022 14:31 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:22
Klokje rond, met een gen2 Prius met 500k op de teller:

Misschien was ik iets te voorzichtig toen ik mijn Prius met 220k wegdeed "voordat zich gekke dingen gingen voordoen" :P

Ik weet nog dat ik toen ik de Prius met 6 jaar/80k km kocht een paar kennissen me voor gek verklaarden "JA MAAR DE ACCU!!!1!OMGWTFBBQ" je kent het wel. Dit soort dingen tonen toch wel aan dat dat echt geen probleem is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

JeroenH schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:40:

[YouTube: Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km - Klokje Rond]

Misschien was ik iets te voorzichtig toen ik mijn Prius met 220k wegdeed "voordat zich gekke dingen gingen voordoen" :P

Ik weet nog dat ik toen ik de Prius met 6 jaar/80k km kocht een paar kennissen me voor gek verklaarden "JA MAAR DE ACCU!!!1!OMGWTFBBQ" je kent het wel. Dit soort dingen tonen toch wel aan dat dat echt geen probleem is.
Mijn pa deed zijn auris uit 2014 met 2 ton erop weg omdat ie gezeur verwachtte.

Hij heeft zn hele leven alleen maar leaseauto's van de zaak gehad tot ie de auris kreeg, en mijn ma heeft alleen maar franse hokken gehad die rond die leeftijd allemaal wel begonnen te verslijten.

Ik denk dat ie nog een behoorlijke tijd had kunnen doorrijden. Hij heeft nu een e-Niro geprivate-leased, denk dat het veel interessanter was geweest om de auris nog te blijven rijden,

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:40:

[YouTube: Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km - Klokje Rond]

Deze Prius, niet exact die in de video, maar de Prius II dus, hebben wij ook gehad en gekocht met 4 jaar en 90.000 km erop. Na 10 jaar en 220.000 km zelf erop gezet te hebben is deze destijds ingeruild op een CT 200h. De Lexus dealer heeft het nog uitgelezen en ons laten zien: de accu was vrijwel in perfecte staat. 93%, goede voltages, dus zo goed als geen degradatie.

Nee, bij Toyota/Lexus weten ze wel wat ze doen en hoe ze ook battery management systemen moeten maken. Wat ook een erg groot pluspunt gaat zijn straks met de Toyota bz4x en Lexus RZ. Niet voor niks garanderen ze voor beide modellen na 10 jaar of 240.000 km nog 90% van de oorspronkelijke capaciteit (state of health).

Vrijwel elk ander merk komt niet verder dan de EU voorgeschreven 8 jaar of 160.000 km, maar dan 70% state of health. Dus én minder lang én minder km's én 3x zoveel degradatie toegestaan.

Wetende dat de meeste accu's, ook in telefoons of laptops, in hun eerste jaar meestal al 5-10% verliezen en daarna heel erg beperkt blijft, is het dus zeer indrukwekkend te noemen wat Toyota weet te garanderen. Er is letterlijk maar één merk die een hogere SoH dan 70% durft te garanderen en dat is Aiways met 75%. Nog erger vind ik het dat het volgens de ANWB bij merken als Volvo en Mercedes gewoon onbekend is welke SoH er aangehouden wordt. Je hebt dus garantie wanneer het hun uitkomt?

Terug naar de Prius II: los van dat dat sowieso geweldige auto's waren, alleen niet spannend om te rijden, kijk ik veel van die klokje rond video's en moet ik zeggen dat of het nou om een Toyota of Land Rover gaat, het beginsel valt of staat met gewoon het onderhoud doen wat nodig is en niks wat echt aan de beurt is uitstellen. Het is niet geheel toevallig dat mensen die ook gewoon netjes Michelins of Bridgestones of een ander A-merk banden eronder leggen, vaak ook het onderhoud allemaal keurig voor elkaar hebben, op hoogstens wat kleine dingen na die geen risico vormen.
Pagina: 1 ... 127 ... 166 Laatste