Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 126 ... 166 Laatste
Acties:
  • 916.061 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:38

Oekol

waka waka hey hey

dbzfan schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:04:
Dat is wel een knop... Met daarop groot AUTO.. maar misschien mis jij die optie?

Overigens denk ik dat hierboven een paar dingen door elkaar gehaald worden...
- Fast-Soft op de climatecontrol
- Eco mode als rijmodus (die ook invloed heeft op de climate control).
Je hebt gelijk, ik zat vanmorgen in de auto en zag ineens keigroot -net zoals in de oude auto- wel auto op een knop staan. Laten we het maar houden dat ik gisteren niet voor niks op de bijrijdersstoel zat...
En ik mij blind aan het staren was op de knoppen rij er onder.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FsR0FKw.png

Fast eco knop is daadwerkelijk een knop op het systeem. Eco modus is inderdaad ook als rijmodus te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 09-05-2022 14:55 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Iemand hier ervaring met het aanschaffen van nieuwe koplampen voor een E12 corolla? Zit erover te denken om de koplampen te vervangen omdat ze de afgelopen 2 APK's zijn opgepoetst en ze binnen no-time weer mat zijn waardoor het er niet meer uit ziet, naast dat het gevaarlijk kan gaan worden...

https://www.winparts.nl/v...007-02/c28-515-13051.html

https://www.winparts.nl/v...koplamp-set/p1015285.html

https://www.winparts.nl/v...6962v-valeo/p1016063.html

Prijsverschil is nogal fors te noemen. Vervangen zal ik zelf gaan doen. Echter weet ik niet of het onderling veel verschil zal maken of andere merken beter zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Touchdomex op 09-05-2022 15:44 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
JeroenH schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:45:
Er is geen fysieke schade aan de sensoren zichtbaar, dus dit wordt vrijwel zeker onder garantie opgelost.
Vandaag is de auto bij de dealer geweest, er is onder garantie vervangen "Parkeersensorenset in kleur 8V1" en daarmee is het opgelost. Vandaag in een leen-Aygo rondgehobbeld, ik merk dan dat ik toch verwend ben met de Prius hoor :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Touchdomex schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:44:
Iemand hier ervaring met het aanschaffen van nieuwe koplampen voor een E12 corolla? Zit erover te denken om de koplampen te vervangen omdat ze de afgelopen 2 APK's zijn opgepoetst en ze binnen no-time weer mat zijn waardoor het er niet meer uit ziet, naast dat het gevaarlijk kan gaan worden...

Prijsverschil is nogal fors te noemen. Vervangen zal ik zelf gaan doen. Echter weet ik niet of het onderling veel verschil zal maken of andere merken beter zijn.
Ik zou voor el cheapo gaan en dan kijken of dat lijkt te voldoen. Heb eens een condensor (de airco radiator voor zeg maar) besteld, toevallig ook voor een Corolla E12 om te vervangen. Eerst de el cheapo, maar was door mijn toedoen niet goed gemonteerd en vrij snel kapot gegaan bij een aansluiting. Dus ik dacht, koop ik een duurdere. Bleek het dezelfde condensor van international radiators te zijn, maar dan in een rebrand doosje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Volgens mij is de imitatie helemaal goed. Wel echt een klotenklus om te doen. Als ik het me goed herinner moet een groot deel van de bumper los. Als je een brug tot je beschikking hebt kan het, op straat is het niet te doen. Met nieuwe koplampen ziet de auto er echt weer extreem veel beter/frisser uit.

Ik mis mijn e12 nog steeds.

[ Voor 7% gewijzigd door EWK op 09-05-2022 21:24 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

De originele lampen zijn van Valeo, dus die Valeo's zijn identiek aan origineel.
Bumper kun je er i.m.h.o. ook prima afhalen zonder brug, je moet alleen even knoeien met alle boutjes aan de onderkant.
Die TYC lampen zullen denk wel iets minder zijn qua reflector en kwaliteit dan de Valeo's. Ook zul je waarschijnlijk de stelmotoren over moeten zetten. Het ligt er een beetje aan hoe kritisch je bent, voor de looks zullen de TYC lampen prima zijn. Qua lichtbeeld en montage is het misschien ietsje minder.

Andere optie is een setje originele Valeo's kopen van de sloop, netjes polijsten en dan met een 2K blanke lak spuiten, dan kunnen ze ook weer een tijdje mee.

Overigens poets ik ook elk halfjaar mijn lampen maar weer op met commandant. Als je ze niet te geel laat worden, poets je de gele laag er in 1x met het polijstmiddel af. Dan is het 5 minuten werk.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Hercul3s schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:00:
[...]

Ik zou voor el cheapo gaan en dan kijken of dat lijkt te voldoen. Heb eens een condensor (de airco radiator voor zeg maar) besteld, toevallig ook voor een Corolla E12 om te vervangen. Eerst de el cheapo, maar was door mijn toedoen niet goed gemonteerd en vrij snel kapot gegaan bij een aansluiting. Dus ik dacht, koop ik een duurdere. Bleek het dezelfde condensor van international radiators te zijn, maar dan in een rebrand doosje..
Nou ja ik heb geen zin om nu veel moeite te doen op de oprit en over 2 jaar weer alles te mogen doen :+ Daar wil ik wat voor waken, wat normaal met iets goedkopere onderdelen best wel kan zijn.
DaWaN schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:18:
[...]

De originele lampen zijn van Valeo, dus die Valeo's zijn identiek aan origineel.
Bumper kun je er i.m.h.o. ook prima afhalen zonder brug, je moet alleen even knoeien met alle boutjes aan de onderkant.
Die TYC lampen zullen denk wel iets minder zijn qua reflector en kwaliteit dan de Valeo's. Ook zul je waarschijnlijk de stelmotoren over moeten zetten. Het ligt er een beetje aan hoe kritisch je bent, voor de looks zullen de TYC lampen prima zijn. Qua lichtbeeld en montage is het misschien ietsje minder.

Andere optie is een setje originele Valeo's kopen van de sloop, netjes polijsten en dan met een 2K blanke lak spuiten, dan kunnen ze ook weer een tijdje mee.
Het is vooral de looks. Lichtbeeld zal sowieso beter zijn dan wat er nu op zit. Want het "glas" is met 3 maanden weer mat :P Dus daar heb ik winst op ongeacht hoe of wat.

Het gaat mij vooral om hoe lastig kan zoiets zijn. Doe het op de oprit en neem er de tijd voor...

Koplamp van Japoto is ook al snel 80 euro per stuk en op dit moment staat die er niet tussen dus moet wachten totdat die leverbaar is.
Overigens poets ik ook elk halfjaar mijn lampen maar weer op met commandant. Als je ze niet te geel laat worden, poets je de gele laag er in 1x met het polijstmiddel af. Dan is het 5 minuten werk.
Ja dat poetsen heb ik geen zin in, blijft maar relatief kort goed. Dus als ik iets wil is het permanenter.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Bij mijn vorige Prius heb ik de koplampen twee keer laten polijsten (durfde het toch niet zelf aan), maar ze de laatste tijd dat ik hem had te geel laten worden. Omdat het langzaam gaat heb je het niet zo door, maar jemig wat merk je dat je slecht licht had als je dan een nieuwe(re) auto rijdt met 100% koplampen.

Dit is wel een nadeel van de plastic koplampen die we tegenwoordig hebben hoor, dit had je vroeger niet met de glazen koplampen... aan de andere kant gaven die vanuit de fabriek al niet zoveel licht ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Touchdomex schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:15:
[...]
Nou ja ik heb geen zin om nu veel moeite te doen op de oprit en over 2 jaar weer alles te mogen doen :+ Daar wil ik wat voor waken, wat normaal met iets goedkopere onderdelen best wel kan zijn.
[...]
True. Volgens mij zit de stelmotor inderdaad in de lamp, dus misschien dat dat het prijsverschil veroorzaakt mocht je die over moeten zetten bij de goedkopere lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik rijdt op dit moment in een Toyota Corolla TS 2.0 (GR-Sport Business) uit 2020 van de zaak. Ik heb per augustus een nieuwe werkgever die helaas niet aan lease doet en dus moet ik zelf iets gaan regelen. Private lease valt af vanwege de invloed op een mogelijke verhuizing in de komende paar jaar. Enfin, ik wil dus zelf een auto kopen.

Het liefst blijft dit gewoon een Toyota Corolla TS hybrid. Ik ben eigenlijk de CVT automaat wel ontzettend gaan waarderen omdat de auto heerlijk stil is wanneer je eenmaal op constante snelheid bent. Dat is goed te doen als je een beetje vooruit kijkt. Ik kreeg bij de dealer wel eens de vraag of ik uberhaubt de rem wel eens gebruikte :D Daarnaast is deze corolla al weer een heel stuk stiller dan de Auris uit 2011 en de Auris TS uit 2016 die ik hiervoor heb gereden, geeft Toyota tegenwoordig 10 jaar garantie en verwacht ik dat de auto over ca. 8 jaar nog een prima restwaarde heeft.

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke motorisering ik wil. Met de twee aurissen met 1.8 reed ik gemiddeld 1 op 21 waarbij 80% snelweg was (in het 120/130 tijdperk) op een enkele reis van 65KM en in totaal zo'n 40.000KM per jaar. De gegevens die ik heb van de 2.0 zijn echter niet echt heel representatief aangezien ik deze auto heb gekregen op het moment dat ik een opdrachtgever kreeg op 7KM van huis, daarnaast prive vrijwel alleen korte ritjes naar opa en oma die aan de andere kant van de stad wonen. Vooral in de winter loopt het verbruik dan hard op omdat de motor bij elk stoplicht weer aanspringt om het interieur warm te houden. Het gemiddelde over het afgelopen jaar is dan ook gemiddeld 1 op 16,3 met in totaal 13.000KM over de afgelopen 2 jaar.

Aangezien die opdrachtgever op 65KM nu mijn werkgever wordt ben ik 1 keer heen en weer geweest met deze auto en kwam ik uit op een verbruik van 1 op 17,8. Dit was echter buiten de spits. Op de snelweg was de gemiddelde snelheid 110 en heb ik de hele tijd met ACC gereden. Is de 2.0 nu zoveel onzuiniger dan de 1.8 en kan ik beter voor de 1.8 gaan? Ik vind de 2.0 verder wel een ontzettend fijn blokje. Daarnaast krijg ik waarschijnlijk de optie om mijn huidige auto van de leasemij over te nemen, alleen even wachten of dat financieel interessant is. Wellicht nog belangrijk om te vermelden dat het te verwachten kilometrage tussen de 15.000 tot 20.000 per jaar komt te liggen i.v.m. hybride werken.

Op travelcard zie ik een gemiddeld verbruik van 6.5l/100km voor de 2.0 en 5.7l/100km voor de 1.8.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-09 20:17
Mijn vrouw rijd een 2.0 Corolla TS uit 2019. Enkele reis is 35 kilometer naar het werk over de snelweg. Ze rijdt over het algemeen 100 km/u. Verder worden er ritjes in de stad gedaan (boodschappen, etc).

Ons verbruik zit na 10000 kilometer gemiddeld op 1 op 17,2. Dat is aardig vergelijkbaar met je eigen berekening.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:19
MIjn 2014 Auris reed echt een stuk zuiniger dan mijn huidige 2020 Corolla 2.0.
Die cijfers zullen wel kloppen.

Maar goed in jouw geval gaat het om 2 tientjes in de maand, is dat het extra comfort waard of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
BastiaanN schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:59:
Het liefst blijft dit gewoon een Toyota Corolla TS hybrid. Ik ben eigenlijk de CVT automaat wel ontzettend gaan waarderen omdat de auto heerlijk stil is wanneer je eenmaal op constante snelheid bent.
Dan moet je eens EV gaan rijden, dát is pas heerlijk stil. _O-

Zonder gekheid: ik ben oprecht een groot liefhebber/fan van Toyota en ook Lexus, heb sinds 2006 alleen maar in een van die twee merken gereden, maar de laatste 5 jaar heeft Toyota stilgestaan op motorisch gebied. Een beslissing die ik nooit heb gesnapt gezien de eerdere push voor hybride i.c.m. het milieu-aspect. De eerste kans die ik persoonlijk (lees: budget en beschikbaarheid en geschiktheid qua auto) krijg om weer terug te gaan, neem ik dan ook. Niet dat ik ontevreden ben de elektrische Kia of Mazda, maar toch. Wellicht de bz4x dus.

Over onze twee EV's gesproken: wij hebben een Lexus UX250h en Toyota Aygo ingeruild op de EV's en zonder gekheid: met name de Mazda kan volledig wedijveren met de Lexus UX qua luxe en comfort én is zelfs stiller op alle snelheden. De Kia is op snelwegsnelheid wat minder stil qua windgeruis en bandengeluid (al liggen er nu nog cheap-ass Nexen banden onder), maar vergelijkbaar met de Corolla of C-HR in mijn korte ervaringen daarmee. Geen enkel gerommel van de motor meer, hoe zacht het ook was. Ik ga nu echt niet Toyota af lopen kraken hoor, want de hybrides zijn voor hun categorie gewoon echt zeer goed te noemen en als auto's vind ik ze nog steeds ook onwijs goed en alleen maar mooier geworden. Maar een EV is toch een compleet andere klasse.

Anyway, wou dit gewoon even meegeven. Maak bijv. eens een proefrit met een Kia e-Niro, Hyundai Ioniq/Kona of zelfs de VW ID.3. Ga je in TCO enorm besparen op je hybride Toyota kan ik je vertellen, wat alleen maar meer wordt als je zelf een laadpaal hebt en nog meer als je ook zelf zonnepanelen hebt. En ik kan het weten, want ik heb uitgebreide berekeningen gemaakt omdat ik juist kan kiezen bij mijn werkgever: leasen of zelf iets rijden. Ten opzichte van dezelfde auto leasen bespaar ik al flink door hem zelf met de kop eraf gekocht te hebben. En tov de Lexus UX250h is het voor mijn portemonnee helemaal een groot feest. Alles bij elkaar genomen ruim 250 per maand, besparing met eigen laadpaal en zonnepanelen niet eens meegerekend. Doe ermee wat je wilt. ;)
Dat is goed te doen als je een beetje vooruit kijkt. Ik kreeg bij de dealer wel eens de vraag of ik uberhaubt de rem wel eens gebruikte :D Daarnaast is deze corolla al weer een heel stuk stiller dan de Auris uit 2011 en de Auris TS uit 2016 die ik hiervoor heb gereden, geeft Toyota tegenwoordig 10 jaar garantie en verwacht ik dat de auto over ca. 8 jaar nog een prima restwaarde heeft.

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke motorisering ik wil. Met de twee aurissen met 1.8 reed ik gemiddeld 1 op 21 waarbij 80% snelweg was (in het 120/130 tijdperk) op een enkele reis van 65KM en in totaal zo'n 40.000KM per jaar. De gegevens die ik heb van de 2.0 zijn echter niet echt heel representatief aangezien ik deze auto heb gekregen op het moment dat ik een opdrachtgever kreeg op 7KM van huis, daarnaast prive vrijwel alleen korte ritjes naar opa en oma die aan de andere kant van de stad wonen. Vooral in de winter loopt het verbruik dan hard op omdat de motor bij elk stoplicht weer aanspringt om het interieur warm te houden. Het gemiddelde over het afgelopen jaar is dan ook gemiddeld 1 op 16,3 met in totaal 13.000KM over de afgelopen 2 jaar.
Ik kan je vertellen dat wij met de hoog-op-de-poten Lexus UX250h, die exact dezelfde 2.0 hybrid heeft als de Corolla en C-HR, gemiddeld 1 op 17,6 hebben gereden en ook daar zaten veel kleine stukjes tussen dankzij corona. Ik denk in een normale werkweek dat ergens tussen de 1 op 18 en 1 op 19 prima haalbaar is met normaal rijgedrag en een beetje anticiperen zoals je al aangaf te doen. Ik vind de 1 op 16,3 van jouw Corolla dan ook wel erg matig, maar als je met name stukjes van 5-15 minuten lang hebt gereden en niet veel langer, dan snap ik het wel. Mijn woon-werkverkeer was 35 min enkele reis, dus buiten de kleine stukjes om reed ik dat soort afstanden zo'n 3x per week.
Aangezien die opdrachtgever op 65KM nu mijn werkgever wordt ben ik 1 keer heen en weer geweest met deze auto en kwam ik uit op een verbruik van 1 op 17,8. Dit was echter buiten de spits. Op de snelweg was de gemiddelde snelheid 110 en heb ik de hele tijd met ACC gereden. Is de 2.0 nu zoveel onzuiniger dan de 1.8 en kan ik beter voor de 1.8 gaan? Ik vind de 2.0 verder wel een ontzettend fijn blokje. Daarnaast krijg ik waarschijnlijk de optie om mijn huidige auto van de leasemij over te nemen, alleen even wachten of dat financieel interessant is. Wellicht nog belangrijk om te vermelden dat het te verwachten kilometrage tussen de 15.000 tot 20.000 per jaar komt te liggen i.v.m. hybride werken.

Op travelcard zie ik een gemiddeld verbruik van 6.5l/100km voor de 2.0 en 5.7l/100km voor de 1.8.
Ik denk dat je verder even naar de TCO moet kijken als privé rijder: zijn er verschillen in onderhoudsprijzen tussen de 1.8 en 2.0? Ik weet dat mijn Lexus UX 250h destijds voor de duurste grote beurt 'maar' een kleine €100 duurder was dan een C-HR 2.0, een beperkt verschil dus. Ik wil verder niet teveel afbreuk aan dit topic doen, dus fluister ik maar even: ik heb net een grote beurt voor mijn Kia EV gepland: € 127,50 all-in en net als Toyota Europese garantie (7 jaar) én pechhulp etc. De Lexus was destijds tegen de €700 aan. Zelfs al rijd je maar 15.000 km per jaar, dan is dat toch even bijna €50 per maand!

Naast de brandstof en het onderhoud heb je te maken met mrb en verzekering: ook dat kan allemaal steeds een klein stapje verschillen. Voor mij destijds de reden om voor een Lexus UX te gaan ipv C-HR, want het was tientjeswerk wat de Lexus meer kostte en de aanschaf was 'maar' 3k meer (occasion uiteraard).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

BastiaanN schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:59:
en verwacht ik dat de auto over ca. 8 jaar nog een prima restwaarde heeft.
Ik verwacht, gezien de huidige push naar EV/alternatieve brandstoffen, het verbod op verkoop nieuwe benzine/dieselauto's in 2030 (dus over 8 jaar) dat restwaarde van "ouderwetse" benzineauto's/hybrides rond die tijd gekelderd is. Maar ik heb geen glazen bol, kan het mis hebben. Ik zou echter in je TCO berekening mezelf niet rijk rekenen met een grote restwaarde.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Arfman schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:00:
[...]

Ik verwacht, gezien de huidige push naar EV/alternatieve brandstoffen, het verbod op verkoop nieuwe benzine/dieselauto's in 2030 (dus over 8 jaar) dat restwaarde van "ouderwetse" benzineauto's/hybrides rond die tijd gekelderd is. Maar ik heb geen glazen bol, kan het mis hebben. Ik zou echter in je TCO berekening mezelf niet rijk rekenen met een grote restwaarde.
Mee eens. Ik zou zeggen: bekijk/bereken wat de restwaarde over 8 jaar zou zijn volgens diverse tools (ANWB bijv) en ook historisch gezien (wat kost een 8/9 jaar oude Auris nu en wat kostte die nieuw). En reken daar dan voor het gemak 30-40% minder voor. Kan je daarmee leven? Dan is er niks aan de hand, schrik je je kapot? Dan kan je inderdaad beter niet voor een hybride/ICE gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

MooDyBLueS schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:48:

[...]

Ik denk dat je verder even naar de TCO moet kijken als privé rijder
Where's the fun in that? :+

Rationeel denken over de aanschaf van een auto, wie doet dat nu? -O-

Maar even serieus: weinig mensen die privé zomaar even 30k+ hebben liggen voor de aanschaf van een beetje bruikbare (elektrische) auto. Leuk dat de TCO dan misschien lager is (er van uitgaande dat er niets in je omstandigheden verandert, wat je nooit echt kunt zeggen), maar je moet die initiële aanschaf wel doen. Verder is er qua elektrisch echt nog niets leuk op de markt behalve de zoveelste 13 in een dozijn SUV/crossover.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Ik denk dat dus echt niet. Auto is een noodzakelijk kwaad in West Europa, als er geen nieuwe benzineauto's verkocht mogen worden zullen we juist zien dat oudere auto's langer blijven rijden en langer onderhouden worden én ook meer waarde houden.
Maar ik ben geen econoom, geen expert en geen autohandelaar.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Metalfreak schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Maar even serieus: weinig mensen die privé zomaar even 30k+ hebben liggen voor de aanschaf van een beetje bruikbare (elektrische) auto. Leuk dat de TCO dan misschien lager is (er van uitgaande dat er niets in je omstandigheden verandert, wat je nooit echt kunt zeggen), maar je moet die initiële aanschaf wel doen. Verder is er qua elektrisch echt nog niets leuk op de markt behalve de zoveelste 13 in een dozijn SUV/crossover.
Als de TCO lager zou liggen zou dat tot lagere private lease tarieven moeten leiden. Wellicht dat mensen dat dan gaan doen om toch over een elektrische auto te kunnen beschikken.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

True schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat dus echt niet. Auto is een noodzakelijk kwaad in West Europa, als er geen nieuwe benzineauto's verkocht mogen worden zullen we juist zien dat oudere auto's langer blijven rijden en langer onderhouden worden én ook meer waarde houden.
De overheid kan ook gaan sturen door de wegenbelasting van branstofauto's te verhogen, om zo het minder aantrekkelijk te maken een brandstofauto te houden.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Videopac schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:35:
[...]

Als de TCO lager zou liggen zou dat tot lagere private lease tarieven moeten leiden. Wellicht dat mensen dat dan gaan doen om toch over een elektrische auto te kunnen beschikken.
Private Lease is echt het laatste wat ik hiervoor zou doen. Zeker met alle gevolgen/dingen waar je rekening mee moet gaan houden op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Metalfreak schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Maar even serieus: weinig mensen die privé zomaar even 30k+ hebben liggen voor de aanschaf van een beetje bruikbare (elektrische) auto. Leuk dat de TCO dan misschien lager is (er van uitgaande dat er niets in je omstandigheden verandert, wat je nooit echt kunt zeggen), maar je moet die initiële aanschaf wel doen.
Wie zegt dat je 30k moet hebben liggen? Een Nissan Leaf 40 kWh is er al vanaf 20k, Hyundai Ioniq Classic ook, om maar even twee voorbeelden te geven wat ook nog eens prima gezinsauto's zijn. Als je kleiner kan dan is een BMW i3 een hele leuke die afhankelijk van de benodigde range zelfs goedkoper of duurder uit kan vallen.

Daarnaast zijn er legio mogelijkheden om het op te vangen. Tijdelijk een lening voor het deel wat je niet in 1x neer kan leggen bijv. Zoals ik al zei: ik bespaar met de Kia tov de Lexus 250 per maand, daar kan je een aardige PL voor afsluiten hoor. Dus het kost je dan gedurende X maanden niks extra's tot je na 3/4/5 jaar de lening afbetaald hebt. Ondertussen ben je dan dus alsnog op alle andere vlakken (flink) goedkoper uit.

Ook zijn er vaak private lease occasions die flink goedkoper uitpakken dan een splinternieuwe, opties genoeg dus. Of je het wilt is een ander verhaal, maar daar hadden we het dan ook niet over.

En over de wijzigende omstandigheden gesproken: dan is juist een EV een goed idee, want zowel stilstaan kost minder, als ook ermee rijden en het onderhoud. Als voorbeeld mijn vorige Lexus UX 250h vs de Kia e-Soul per maand obv 25.000km/jaar:
mrb: 72 vs. 0
verzekering: 57 vs 49
onderhoud: 58 vs 14
brandstof: 219 (€1,90/ltr, 1 op 18)
elektra: 131 / 92 / 0 (publiek laden 37ct / thuisladen 26ct / op zonnepanelen laden 0ct)
totaal: 406 vs. 201

Dat is dus een halvering of €205 per maand besparing. En dan houd ik de brandstofprijs nog laag en reken ik voor laden 100% publiek laden.
Verder is er qua elektrisch echt nog niets leuk op de markt behalve de zoveelste 13 in een dozijn SUV/crossover.
Tja, wat verwacht je dat iemand hierop zegt? Als ik wil happen kan ik zeggen: dus jij vindt een Corolla niet 13 in een dozijn? En waar baseer je dat op? Het is een van de populairdere auto's in het segment, samen met zoiets als een Golf. Dus als iets 13 in een dozijn is...

Begrijp me niet verkeerd, ik zie helemaal niks mis met de Corolla hoor, maar om nu te zeggen dat wat Toyota heeft er enorm uitspringt of bijzonder is? Nee. En dat zeg ik als Toyota fan, het zijn zeer goede, fijne en mooie auto's, maar bijzonder zeker niet.

Over EV's: juist daar zie je steeds meer modellen die compleet afwijken van de gevestigde orde. Tuurlijk, sommige zijn splinternieuw en erg duur, zeker als particulier, maar noem jij maar eens een ICE/hybride die lijkt op een BMW i3 (o.a. suicide doors, koolstofvezel/alu koets, ecologische materialen), Mazda MX-30 (ook suicide doors, ecologische materialen zoals o.a. kurk, geen dierenleer meer), Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Kia e-Soul, VW ID.3, Honda e (o.a. camera's als buitenspiegels), VW ID.Buzz (is er nog niet), etc.

Kijk, dat jij het misschien niet mooi vindt, prima. Dat is smaak. Maar als we het feitelijk bekijken, dan is er op EV gebied veel meer afwijkends/unieks/bijzonders/niet-13-in-een-dozijn te vinden dan in de gevestigde orde die elkaar alleen maar na-aapt. Ook Toyota. Want laten we realistisch blijven: je rijdt Toyota of zelfs Lexus en tenzij je het dan over de LFA zou hebben, zijn dat allemaal massa auto's en geen bijzondere of unieke auto's. Dus 13-in-een-dozijn.

Uiteindelijk moet iedereen gewoon lekker doen waar hij/zij blij van wordt en zich prettig bij voelt, maar jouw reactie is wel heel erg van het kaliber EV hater. Want het houdt geen stand wat je zegt.

[ Voor 8% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-05-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
True schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:20:
[...]

Dat is het hele punt: niemand weet het. Wie had er nu verwacht dat occasionprijzen zouden stijgen de afgelopen tijd? En niet eens vanwege de wens voor occasions per se, maar stijgende tekorten voor nieuwe auto's, absurd lange levertijden en daarom maar naar alternatieven kijken.

Je haalt volledig valide punten aan in mijn ogen. Om aan toe te voegen: je gaat wel steeds vaker krijgen dat milieuzones toegepast worden. Het zou mij persoonlijk niks verbazen als een stad als Amsterdam over 5-10 jaar ineens (PH)EV-only is (waarbij je PHEV dan in EV-mode moet rijden).

Het niet meer nieuw mogen verkopen is slechts stap 1, maar vergeet ook niet dat we dan alweer 8 jaar verder zijn. Kijk eens terug naar waar we 8 jaar geleden stonden in EV land. Toen kon je net een 120 km Nissan Leaf, Renault ZOE, BMW i3 of als je veel geld had de eerste Tesla Model S krijgen. Veel meer was er niet. Dus kijk waar we nu staan en probeer dan eens de progressie de komende 8 jaar voor ogen te zien. Ook ik kan het natuurlijk niet voorspellen, maar als het ook maar half zo hard gaat als de afgelopen 8 jaar dan stikt het straks van de EV's in alle segmenten, inclusief genoeg occasions, zijn dingen als range anxiety en traag laden verleden tijd. Want nu al: vrijwel alles wat vandaag de dag uitkomt heeft net zoals de Toyota bz4x minstens 150 kW snelladen, het 77 kW snelladen in mijn Kia is al prima te noemen, zelfs voor op vakantie. Dus ga maar na over 8 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Videopac schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:35:
[...]

Ja, want alles "as a service" is echt waar we naartoe moeten met onze samenleving. Vervolgens moet je een contract voor minimaal 5 jaar afsluiten en kan in 5 jaar tijd heel wat gebeuren in je situatie waardoor je contract niet meer voldoet of enorme overkill is. Maar wel maar blijven betalen. Private Lease is maar voor één partij een goed idee, de leasemaatschappij. Dat zijn echt geen liefdadigheidsinstellingen.
MooDyBLueS schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:43:
[...]

Wie zegt dat je 30k moet hebben liggen? Een Nissan Leaf 40 kWh is er al vanaf 20k, Hyundai Ioniq Classic ook, om maar even twee voorbeelden te geven wat ook nog eens prima gezinsauto's zijn. Als je kleiner kan dan is een BMW i3 een hele leuke die afhankelijk van de benodigde range zelfs goedkoper of duurder uit kan vallen.

Daarnaast zijn er legio mogelijkheden om het op te vangen. Tijdelijk een lening voor het deel wat je niet in 1x neer kan leggen bijv. Zoals ik al zei: ik bespaar met de Kia tov de Lexus worst-case 250 per maand, daar kan je een aardige PL voor afsluiten hoor. Dus het kost je dan gedurende X maanden niks extra's tot je na 3/4/5 jaar de lening afbetaald hebt. Ondertussen ben je dan dus alsnog op alle andere vlakken (flink) goedkoper uit.

Ook zijn er vaak private lease occasions die flink goedkoper uitpakken dan een splinternieuwe, opties genoeg dus. Of je het wilt is een ander verhaal, maar daar hadden we het dan ook niet over.
Nou, daar noem je dus echt van die auto's waar ik nog niet dood in gevonden zou willen worden. Tuurlijk, als je alleen maar functioneel wil zijn zullen ze vast voldoen, maar wij zijn dan ook geen volledig rationele wezens. Elektrische occasions zijn er maar weinig te vinden en indien wel, tegen de absolute hoofdprijs ten opzichte van een nieuwe zonder dat je weet wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan. Het (te kleine) prijsverschil weegt daar dan niet tegenop.

Een persoonlijke lening is een constructie waar ik me in elk geval niet aan vast zou willen leggen. Een financiering voor een auto vind ik altijd een slecht idee, zo ben ik nu eenmaal opgevoed.
[...]

Tja, wat verwacht je dat iemand hierop zegt? Als ik wil happen kan ik zeggen: dus jij vindt een Corolla niet 13 in een dozijn? En waar baseer je dat op? Het is een van de populairdere auto's in het segment, samen met zoiets als een Golf. Dus als iets 13 in een dozijn is...

Begrijp me niet verkeerd, ik zie helemaal niks mis met de Corolla hoor, maar om nu te zeggen dat wat Toyota heeft er enorm uitspringt of bijzonder is? Nee. En dat zeg ik als Toyota fan, het zijn zeer goede, fijne en mooie auto's, maar bijzonder zeker niet.

Over EV's: juist daar zie je steeds meer modellen die compleet afwijken van de gevestigde orde. Tuurlijk, sommige zijn splinternieuw en erg duur, zeker als particulier, maar noem jij maar eens een ICE/hybride die lijkt op een BMW i3 (o.a. suicide doors, koolstofvezel/alu koets, ecologische materialen), Mazda MX-30 (ook suicide doors, ecologische materialen zoals o.a. kurk, geen dierenleer meer), Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Kia e-Soul, VW ID.3, Honda e (o.a. camera's als buitenspiegels), VW ID.Buzz (is er nog niet), etc.

Kijk, dat jij het misschien niet mooi vindt, prima. Dat is smaak. Maar als we het feitelijk bekijken, dan is er op EV gebied veel meer afwijkends/unieks/bijzonders/niet-13-in-een-dozijn te vinden dan in de gevestigde orde die elkaar alleen maar na-aapt. Ook Toyota. Want laten we realistisch blijven: je rijdt Toyota of zelfs Lexus en tenzij je het dan over de LFA zou hebben, zijn dat allemaal massa auto's en geen bijzondere of unieke auto's. Dus 13-in-een-dozijn.

Uiteindelijk moet iedereen gewoon lekker doen waar hij/zij blij van wordt en zich prettig bij voelt, maar jouw reactie is wel heel erg van het kaliber EV hater. Want het houdt geen stand wat je zegt.
Ik ben juist helemaal geen EV hater, sterker nog: voor mijn situatie zou het best een optie kunnen zijn (eigen oprit met mogelijkheid tot plaatsen eigen laadpaal en overcapaciteit van zonnepanelen op het dak). Uniek of vernieuwend als een i3 wil niet meteen zeggen dat het ook gewild is, een auto als een i3 heeft vooral een heel hoog "kijk-mij-eens-elektrisch-rijden" gehalte en is meer een gadget van een autofabrikant om het publiek te laten zien dat ze ook met elektrificatie bezig zijn. Ik stoor mij er meer aan dat er in de markt geen plaats meer lijkt te zijn voor enige fun op elektrisch autogebied (behalve voor de rijken der aarde) en dat alles alleen maar praktisch van aard is. Het is meer een ergernis richting auto-industrie, maar ik weet ook dat ik er eigenhandig niets aan ga veranderen. Misschien dat het nog wel gaat komen, maar wat betreft dat zitten we nog teveel in een beginfase van het elektrisch rijden om daar al iets over te kunnen zeggen.

De nieuwe Corolla vind ik bijvoorbeeld wel gewoon een plaatje. Of het bijzonder is of niet, ach ja, zoals ik al zei: mensen denken niet alleen rationeel. En we hoeven natuurlijk niet alles kapot te rationaliseren, want met die gedachte kun je maar net zo goed ook geen hobby's meer nemen en alleen maar doelmatig eten, dat doen mensen ook niet ;)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
** Knip. Offtopic & volgende keer een topicreport aanmaken aub. **

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 13-05-2022 18:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 08:19
Zullen we het maar weer gewoon over Toyota's gaan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

** Knip. Offtopic. **

De enige die wel vernieuwend bezig is op dit gebied is eigenlijk Toyota en Hyundai met Waterstof. Dat is nog een alternatief wat ervoor nog zou kunnen zorgen dat elektrisch ook op termijn goedkoper zou kunnen.

Toyota mist nu een beetje de boot/is relatief laat met elektrisch en dat is zonde.

[ Voor 67% gewijzigd door Taro op 13-05-2022 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:48:
[...]

Anyway, wou dit gewoon even meegeven. Maak bijv. eens een proefrit met een Kia e-Niro, Hyundai Ioniq/Kona of zelfs de VW ID.3. Ga je in TCO enorm besparen op je hybride Toyota kan ik je vertellen, wat alleen maar meer wordt als je zelf een laadpaal hebt en nog meer als je ook zelf zonnepanelen hebt. En ik kan het weten, want ik heb uitgebreide berekeningen gemaakt omdat ik juist kan kiezen bij mijn werkgever: leasen of zelf iets rijden. Ten opzichte van dezelfde auto leasen bespaar ik al flink door hem zelf met de kop eraf gekocht te hebben. En tov de Lexus UX250h is het voor mijn portemonnee helemaal een groot feest. Alles bij elkaar genomen ruim 250 per maand, besparing met eigen laadpaal en zonnepanelen niet eens meegerekend. Doe ermee wat je wilt. ;)
Tijdens een proefrit in een Kona vond ik dat ding veel te zenuwachtig. Plus er kwam enorm veel rijgeluid in het interieur, veel meer dan bij de rolla nu het geval is. Uiteraard hoor je bij de Toyota wel het motorgeluid maar dat vind ik persoonlijk minder storend, helemaal wanneer je op kruissnelheid bent. De ioniq vond ik wel een fijne auto maar ook wat karig qua bereik.

Voor wat TCO betreft, ik heb mijn rolla 2.0 vergeleken met een Kia e-Niro 64Kwh DynamicLine uit 2020 (3-fase) en volgens de ANWB kostenberekening is de rolla bij 15.000KM en 8 jaar iets goedkoper. Bij 5 jaar wordt het nog verschil nog groter (aangewezen op publieke laadvoorzieningen want ik heb geen oprit). Uiteraard is het lastig te voorspellen wat de restwaarde van de rolla gaat zijn over 8 jaar maar dat geldt net zo goed voor de e-Niro. Ik verwacht dat die techniek over 5 jaar al weer flink is ingehaald.

Ik heb overigens ook gekeken naar de 40kwh variant, maar daarvan vind ik het rijbereik in de winter wel net te karig. 175KM zou betekenen dat ik dan echt elke dag moet laden en de garantie dat ik dat elke dag kan zonder gedoe heb ik niet

[quote]
[...]

Ja, kan twee kanten op gaan. Maar datzelfde geldt voor de huidige generatie EV's geen idee hoe daar de restwaarde van is na 8 jaar, waarschijnlijk is de technologie dan weer weer een paar keer ingehaald.

Ik blijft voor nu nog even lekker bij benzine, en het liefst dus bij de Toyota Hybrid. Wellicht ruil ik hem over 4 jaar wel in op een elektrische Toyota ;) Waarschijnlijk gaat het gewoon de 2.0 worden, zoals iemand hier in het topic al had aangegeven valt de 2.0 niet zo heel veel duurder uit in de maand maar rijdt deze wel een stukje prettiger op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 07:38

Oekol

waka waka hey hey

Hebben op papier (en in praktijk) de 'eco', 'normale' of 'sport' stand invloed op de adaptieve cruise control? Ben er nog niet helemaal achter wanneer ik wel op 'res' of 'gaspedaal' moet drukken, aangezien die soms uit zichzelf ook weer optrekt. Dacht misschien is dat in sportstand maar is dit me nog niet opgevallen of zoiets.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
** Knip, volgende keer een topicreport aanmaken aub ipv op de man te gaan spelen. **

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 13-05-2022 18:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
BastiaanN schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:01:
[...]

Tijdens een proefrit in een Kona vond ik dat ding veel te zenuwachtig. Plus er kwam enorm veel rijgeluid in het interieur, veel meer dan bij de rolla nu het geval is. Uiteraard hoor je bij de Toyota wel het motorgeluid maar dat vind ik persoonlijk minder storend, helemaal wanneer je op kruissnelheid bent. De ioniq vond ik wel een fijne auto maar ook wat karig qua bereik.

Voor wat TCO betreft, ik heb mijn rolla 2.0 vergeleken met een Kia e-Niro 64Kwh DynamicLine uit 2020 (3-fase) en volgens de ANWB kostenberekening is de rolla bij 15.000KM en 8 jaar iets goedkoper. Bij 5 jaar wordt het nog verschil nog groter (aangewezen op publieke laadvoorzieningen want ik heb geen oprit). Uiteraard is het lastig te voorspellen wat de restwaarde van de rolla gaat zijn over 8 jaar maar dat geldt net zo goed voor de e-Niro. Ik verwacht dat die techniek over 5 jaar al weer flink is ingehaald.

Ik heb overigens ook gekeken naar de 40kwh variant, maar daarvan vind ik het rijbereik in de winter wel net te karig. 175KM zou betekenen dat ik dan echt elke dag moet laden en de garantie dat ik dat elke dag kan zonder gedoe heb ik niet
In alle eerlijkheid klopt er geen moer van de berekening van de ANWB. Paar voorbeelden:
- Voor mijn Kia pakt hij verzekering die €35 hoger ligt dan ik werkelijk betaal (dit verschilt natuurlijk per auto en per persoon).
- Hij rekent MRB terwijl die voorlopig nog altijd 0 is bij EV's en niemand weet nog hoe het er daarna uit gaat zien.
- Brandstof (lees: elektra) klopt op de cent, mits je over 37ct/kWh publiek laden praat. In jouw geval klopt dit dus. Met snelladen wordt het duurder (tenzij je een abo voor €10/mnd neemt) en bij thuisladen uiteraard goedkoper.
- Voor onderhoud en reparatie rekent ie ongeveer wat ik bij de Lexus kwijt was en zeker niet het 5x zo lage wat Kia voor de EV's rekent. Onderhoud stelt werkelijk niks voor. Reparaties hoef je ook niet bijster veel van te verwachten met deze leeftijden, de laatste auto waar ik wat aan heb moeten repareren was mijn Prius II uit 2006 met bijna 3 ton op de klokken na 9 jaar: een zwetende waterpomp a €300. De rest is altijd puur onderhoud en banden geweest op klein grut na.
- Afschrijving (vast+variabel) die gerekend wordt is zo hoog dat de auto over 5 jaar nog maar 10k waard zou zijn. Zelfs een 10 jaar oude Nissan Leaf met 100 km bereik is dat nu nog waard, dus een 6 jaar oude auto met 450 km WLTP? No way!

Range ben ik verder volledig met je eens, zeker als je publiek moet laden. Die 175 km in de winter is wel echt absoluut worst-case overigens. Onze 64 kWh haalde worst-case 380 km en je wilt altijd wel pakweg 15km overhouden, zeker als je nog een blokje om zou moeten voor een andere laadpaal. Dus dan zou je inderdaad in de winter 160 km ver kunnen komen per dag. Eén ding wil je overigens wel meegeven: het dagelijks laden klinkt vervelender dan het is. Als je er eenmaal aan gewend bent, is het echt zo gepiept, makkelijker en sneller dan tanken qua handeling, iets wat ik ook niet had verwacht. Met onze MX-30 die maar 170 km ver komt en in de winter 130 km ver, was het eigenlijk de bedoeling dat mijn vrouw er met haar 40km woon-werkverkeer in ging rijden (3-4 dagen tussen opladen was het idee), maar zij was zo gewend aan de Kia dat ik nu de Mazda rij. Ik heb de laatste tijd veel ritten in de randstad van 40 km enkele reis, dus ik zou in de praktijk 2 dagen op en neer kunnen en dan is ie echt leeg. Maar ik heb mezelf aangeleerd om elke publieke laadpaal aan te grijpen bij dat soort ritten en gezien de kleine accu (30 kWh bruikbaar) zit ie vaak na 3 uurtjes alweer vol omdat ie al niet helemaal leeg was. Heb het 2x gehad dat ik een langere rit moest maken, niet bij bestemming kon laden en daardoor net niet tot thuis redde begin dit jaar, even 5-10 min bij Fastned/Shell Recharge stilgestaan en ik kon weer door naar huis.

Maar goed, los van mijn EV ervaring: persoonlijk zou ik nog wel zelf even de berekeningen maken (mits je de kosten goed wilt vergelijken). Doe verder inderdaad vooral wat voor jou goed voelt en ik weet zeker dat de Corolla ook een fijne reisgenoot zal zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 12:17
Heb hier ook de afweging gemaakt onlangs om voor een 'nieuwe' occasion te gaan aangezien mijn huidige Toyota richting de 13 jaar oud ging.. al gauw kwam ik elke keer weer uit bij Toyota hybride. Heb alle EV's bekeken die ik kon krijgen voor mijn budget (en dat was best een prima budget) maar er was altijd wel een reden waarom de EV afviel.

Denk hierbij aan interieur plastic fantastic (Kia Niro), te kleine accupakketten dus lage range (ik vind juist dat een familie bak een goede range moet hebben voor oa vakanties), persoonlijke smaak.. maar wat me nog het meest tegenstaat van al die EV occasions is dat je niet weet hoe lang je accu pakket mee zal gaan. Er zijn voor de meeste EV's simpelweg nog geen betrouwbare lange termijn data beschikbaar omdat EV's nog relatief nieuw zijn. Kijk je dan naar de hybride tech van de Toyota aandrijflijn dan heeft deze zich al decennia lang bewezen betrouwbaar te zijn en met gemak tot 300-400k mee te gaan.

M.b.t. wegenbelasting, we weten inmiddels hoe onze overheid werkt, maak iets interessant met subsidie en/of lage / geen WB en als mensen massaal overstappen, het mes op de keel. Niet letterlijk, maar het is gewoon niet houdbaar voor een overheid die zijn inkomsten voor een groot deel krijgt uit de melkkoe, de auto, om WB laag t ehouden als EV's massaal worden geadopteerd.

Hier komt dus binnenkort een nog geen 3 jaar oude Corolla TS op de stoep te staan waar ik hopelijk weer een hoop mooie jaren van kan genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Oekol schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:25:
Hebben op papier (en in praktijk) de 'eco', 'normale' of 'sport' stand invloed op de adaptieve cruise control? Ben er nog niet helemaal achter wanneer ik wel op 'res' of 'gaspedaal' moet drukken, aangezien die soms uit zichzelf ook weer optrekt. Dacht misschien is dat in sportstand maar is dit me nog niet opgevallen of zoiets.
De stand heeft geen invloed op de ACC, enkel op de gevoeligheid van het gaspedaal (en dat het ook de eco stand van de climate control activeert).

Zelf optrekken doet hij als de auto voor je binnen 3 seconden na stoppen weer begint te rijden. Als je langer stilstaat dan dat moet je zelf eerst op 'res' drukken of het gaspedaal intrappen. Volgens mij komt er dan ook "WACHTEN" op het scherm te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Lord_Dain schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:03:
Heb hier ook de afweging gemaakt onlangs om voor een 'nieuwe' occasion te gaan aangezien mijn huidige Toyota richting de 13 jaar oud ging.. al gauw kwam ik elke keer weer uit bij Toyota hybride. Heb alle EV's bekeken die ik kon krijgen voor mijn budget (en dat was best een prima budget) maar er was altijd wel een reden waarom de EV afviel.

Denk hierbij aan interieur plastic fantastic (Kia Niro), te kleine accupakketten dus lage range (ik vind juist dat een familie bak een goede range moet hebben voor oa vakanties), persoonlijke smaak.. maar wat me nog het meest tegenstaat van al die EV occasions is dat je niet weet hoe lang je accu pakket mee zal gaan. Er zijn voor de meeste EV's simpelweg nog geen betrouwbare lange termijn data beschikbaar omdat EV's nog relatief nieuw zijn. Kijk je dan naar de hybride tech van de Toyota aandrijflijn dan heeft deze zich al decennia lang bewezen betrouwbaar te zijn en met gemak tot 300-400k mee te gaan.
Dit is dus pertinent niet waar. Er is zeer veel langetermijn data beschikbaar van oudere modellen zoals de Tesla Model S, Nissan Leaf 1e generatie (24/30 kWh), Hyundai Ioniq (28 kWh), Kia e-Soul 1e gen (27 kWh), VW e-Golf 1e gen (24 kWh), BMW i3 (22/33 kWh) en nog een paar.

Er zitten een aantal tussen die na 7-10 jaar en veel km's soms 30% kwijt zijn geraakt van de totale accu. Maar... dat zijn juist de accu's die géén accu conditionering hadden. Dus passief gekoeld of soms luchtgekoeld. Tegenwoordig (eigenlijk alweer pakweg 5 jaar) is op een hele enkele uitzondering na alles vloeistofgekoeld én verwarmd (voor de winter). Zowel mijn Mazda als Kia hebben bijv. een winterstand waarmee de accu onder echt koude omstandigheden beter beschermd wordt, ook hebben ze actieve conditionering voor tijdens het snelladen om op het begin te zorgen dat de accu juist snel op ideale temperatuur is en later juist te zorgen dat ie niet te warm wordt. Tesla's hebben zelfs een modus waarmee je aan kan geven dat je onderweg bent naar een snellader en dan gaat ie onderweg al voorverwarmen/koelen obv wat er nodig is om de optimale conditie te verkrijgen.

Er zijn dan ook genoeg degradatietest video's te vinden van bijv. Bjorn Nyland die echt alles van die auto's test. Paar voorbeelden:
- Hyundai Ioniq classic (28 kWh) na 92.000 km = 8% degradatie
- Tesla Model S P85 na 150.000 km = 4% degradatie (wel met halverwege battery swap onder garantie vanwege ander issue)
- Tesla Model S P85 na 7 jaar en 78.000 km = 5% degradatie

De Ioniq is zelfs slechts luchtgekoeld, i.t.t. de vloeistofgekoelde Tesla's. En sowieso na pakweg het eerste jaar / 15.000 km heeft bijna elke EV wel ±5% degradatie, dat is nu eenmaal hoe het gaat met accu's, daarna zwakt het heel erg af. Waar je veel grotere degradaties kan verwachten is bij de passief (lees: alleen tijdens rijden) gekoelde en sommige luchtgekoelde accupakketten. Dat zijn met name dus de 1e generatie van de auto's die hierboven genoemd zijn.

Inmiddels maakt zelfs AutoWeek dit soort video's en heb ik o.a. VW e-Golf en BMW i3 voorbij zien komen. Soms ook hele nieuwe, wat nikszeggend is, dus daar moet je even doorheen prikken.

Kortom: het is dus echt totale onzin dat accu's eraan gaan of dat het nog onbekend is. Sterker nog: Toyota gebruikt nog steeds NiMh in veel hybrides en alleen in de krachtigere uitvoeringen Li-Ion, maar die gaan ook gewoon jaren mee. Er zit weinig verschil hoor tussen de accu van een hybride of die van een EV. Het grootste verschil zit hem in het snelladen en daarmee de extreme temperaturen die er kunnen ontstaan.

En als je al zorgen hebt: er bestaat ook altijd zoiets als garantie. In de EU zijn fabrikanten verplicht 8 jaar of 160.000 km garantie te geven. De accu moet dan boven de 70% blijven en daaronder krijg je gewoon een nieuwe. Maar je raad het al: dat komt zeer zelden voor. Natuurlijk blijft het wel goed om altijd wat marge erin mee te nemen. Stel je moet dagelijks 150 km rijden, dan is onze MX-30 geen goede optie, want in de winter red je dat al niet (130 km) en de zomer nu wel 170-200 km, maar juist dat kan over 5-10 jaar misschien wel 150-180 km geworden zijn (10% verlies) en dan maak je het inderdaad te krap voor jezelf.

Aan de andere kant: onze Kia met 450 km WLTP is gewoon geen uitdaging meer. Die doet echt alles met 2 vingers in z'n neus en we komen nu zelfs verder dan de WLTP opgave (470 km). We zijn er mee naar Frankrijk gegaan en ondanks dat Frankrijk zeer belabberd is (met name het Noorden) qua snelladers, was het alleen even een enkele keer zoeken naar de volgende omdat een het niet deed, maar daar kan de auto niks aan doen en dan is Frankrijk ook echt dramatisch slecht te noemen. En zelfs daar hebben we echt 0 stress gehad. Heb werkelijk een keer gehad dat we nog 120 km over hadden omdat de lader in een parkeergarage na een half uur gestopt was en we niet makkelijk terugkonden, we moesten 80 km terug naar ons huisje waar geen lader in het blok aanwezig was, maar we zijn letterlijk met de gedachte "we zien wel" teruggereden en ter plekke op 10 min lopen een lader gevonden.
M.b.t. wegenbelasting, we weten inmiddels hoe onze overheid werkt, maak iets interessant met subsidie en/of lage / geen WB en als mensen massaal overstappen, het mes op de keel. Niet letterlijk, maar het is gewoon niet houdbaar voor een overheid die zijn inkomsten voor een groot deel krijgt uit de melkkoe, de auto, om WB laag t ehouden als EV's massaal worden geadopteerd.
Klopt, maar realistisch gezien hoeven we ook niet te verwachten dat het duurder gaat worden dan nu met niet-EV's het geval is. Daar ga ik zelf dan ook vanuit. Tot die tijd is het alleen maar nog meer besparen.

Groot voordeel is ook dat de uitgave voor de auto al gedaan is, dus nu alleen de maandelijkste kosten nog voldaan moeten worden en dat is dus zoals eerder voorberekend echt minder dan de helft van een hybride Toyota. Dus die paar tientjes mrb straks kan er wel bij, geen probleem.
Hier komt dus binnenkort een nog geen 3 jaar oude Corolla TS op de stoep te staan waar ik hopelijk weer een hoop mooie jaren van kan genieten.
Ook geen verkeerde keuze! Blijft een mooie auto om te zien en rijdt prettig. Welke motor ben je voor gegaan? 1.8 of 2.0?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

@MooDyBLueS Dit topic gaat over Toyota's. Kunnen we het een beetje bij het merk houden en vooral ontopic. Aangezien er maar 1 model is van Toyota op elektriek en die nog niet echt leverbaar is. Lijkt het mij niet hele handig om alles erbij te halen wat niet een Toyota is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
** Knip. Niet op de man spelen aub. **

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 13-05-2022 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Come on, people

Afbeeldingslocatie: https://c.tenor.com/X34NCW4cvvsAAAAM/cheers-beer.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:40

_Eend_

🌻🇺🇦

Is dat Toyotabier? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 15:45

WCA

BastiaanN schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:26:
[...]

De stand heeft geen invloed op de ACC, enkel op de gevoeligheid van het gaspedaal (en dat het ook de eco stand van de climate control activeert).

Zelf optrekken doet hij als de auto voor je binnen 3 seconden na stoppen weer begint te rijden. Als je langer stilstaat dan dat moet je zelf eerst op 'res' drukken of het gaspedaal intrappen. Volgens mij komt er dan ook "WACHTEN" op het scherm te staan.
In mijn Corolla heeft de schakelaar wel degelijk invloed op de ACC, in de ECO stand trekt ie veel trager op dan in de SPORT stand of zelfs de NORMAL stand.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik hoop het wel voor @JeroenH, anders gaat @Touchdomex er wat van zeggen. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MooDyBLueS schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:57:
[...]

Ik hoop het wel voor @JeroenH, anders gaat @Touchdomex er wat van zeggen. :o
Ik heb wel een Toyotabieropener:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02btxGWOfyj-OfgRdlLtomJ1dEE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v1wPzgF7p58DZ79faq1gge8O.webp?f=user_large

Een VMBO dus 8)

[ Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 13-05-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Maar nu even genoeg vrijdagmiddaglol.

Het viel me op dat het Start/Stop van mijn 2016 Aygo niet werkt. Versnelling in neutraal zetten, koppeling los en dan zou de motor af moeten slaan. Dat doet ie bij mij dus niet. Ik weet dat er een schakelaar voor op het dashboard zit. Als ik die uitzet gaat er een prachtig lampje branden op mijn dashboard om aan te geven dat Start/Stop uit staat.

Kan het zijn dat het bij mijn Aygootje uit is gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

_Eend_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:22:

Het viel me op dat het Start/Stop van mijn 2016 Aygo niet werkt. Versnelling in neutraal zetten, koppeling los en dan zou de motor af moeten slaan. Dat doet ie bij mij dus niet. Ik weet dat er een schakelaar voor op het dashboard zit. Als ik die uitzet gaat er een prachtig lampje branden op mijn dashboard om aan te geven dat Start/Stop uit staat.

Of een te lage accuspanning, dit had ik destijds ook bij mijn Skoda Fabia. Die er overigens ook geen melding over gaf. Nieuwe accu er in hij deed het al bij het eerste stoplicht.
Ik zou verwachten dat als het uitgeprogrammeerd is, je bij starten het lampje al ziet branden en dat (het knopje) gewoon werkt (met een andere default waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
_Eend_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:22:

Doet ie het echt nooit? Of niet vaak? Wij hadden met onze Aygo 2014 (dus zelfde generatie) dat hij het na een aantal keren niet meer deed en ook leek het erop als de airco flink bezig was, dat start/stop dan ook niet werkte.

Mijn interpretatie ervan was: de accu heeft niet genoeg prik om én de airco aan te slingeren op vol vermogen én de start/stop functie te laten werken. Vandaar ook dat het na een paar keer sowieso stopte en pas na een langere periode rijden het weer deed. Met name in de binnenstad merkten we dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

True schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:24:
[...]

Of een te lage accuspanning, dit had ik destijds ook bij mijn Skoda Fabia. Die er overigens ook geen melding over gaf. Nieuwe accu er in hij deed het al bij het eerste stoplicht.
Ik zou verwachten dat als het uitgeprogrammeerd is, je bij starten het lampje al ziet branden en dat (het knopje) gewoon werkt (met een andere default waarde).
Goed punt, het was me wel al opgevallen dat als het koud is geweest de start wat lastiger ging dan gebruikelijk, maar die had ik even op het lijstje voor de eerstvolgende beurt geparkeerd. Misschien toch even wat eerder naar kijken dan :P
MooDyBLueS schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:31:
[...]

Doet ie het echt nooit? Of niet vaak? Wij hadden met onze Aygo 2014 (dus zelfde generatie) dat hij het na een aantal keren niet meer deed en ook leek het erop als de airco flink bezig was, dat start/stop dan ook niet werkte.

Mijn interpretatie ervan was: de accu heeft niet genoeg prik om én de airco aan te slingeren op vol vermogen én de start/stop functie te laten werken. Vandaar ook dat het na een paar keer sowieso stopte en pas na een langere periode rijden het weer deed. Met name in de binnenstad merkten we dit.
Hij doet het nooit. Ik heb het gisteren na een ritje van 45 minuten zonder airco of kachel getest maar ook dan werkt het systeem niet. Mijn vader heeft een Seat Mii gehad en daar werkte het systeem altijd.

Het scheelt dat ik Start/Stop nooit een fijn systeem heb gevonden, dus ik mis het niet direct. Maar als dat (kan) wijzen op een slechte accu dan ga ik daar wel wat aan doen..

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 13-05-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Toch maar zo'n ding kopen dan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_y1XrKS1QWELGg19YgCqQd4qjo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vWQ1t1SJcgd3NaZ9g6Uc0PQp.png?f=user_large

Als je nu denkt "Die wil ik ook!", ze hebben 'm bij Automat

Ik vraag me af hoeveel nut zoiets heeft? Niet dat ik zoiets zou kopen.. En als ik dit zou kopen doe ik dat wel bij de leverancier: Aliexpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

_Eend_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:46:

[Afbeelding]

Ik vraag me af hoeveel nut zoiets heeft? Niet dat ik zoiets zou kopen.. En als ik dit zou kopen doe ik dat wel bij de leverancier: Aliexpress.
Kun je daar ook je autodak en motorkap mee volleggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Videopac op 13-05-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Start-stop systeem werkt perfect bij -daar is ie weer- Toyota hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Videopac schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:47:
[...]

Kun je daar ook je autodak en motorkap mee volleggen?
Dan zul je ook een hele rits van deze dingen moeten bestellen: https://www.amazon.nl/Cab...id=pla-951910897565&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
@MooDyBLueS Thanks, ben er blij mee. Het is een 1.8, puur voor het verbruik en omdat ik weinig snelwegkilometers maak behalve eigenlijk als we op vakantie gaan of in het weekend naar mijn ouders.

Het viel me trouwens op dat het dashboard bovenzijde deel tussen het rijdersdashboard en de voorruit bij de Corolla TS uit 2 delen bestaat. Bij de Auris Touring was dit volgens mij nog 1 stuk. Ik heb ook op 1 plek tussen die 2 stukken dash/boven paneel een rare kier. Alsof er iets niet goed vastgeklikt is. Herkent iemand dit?
Zal er eens een fototje van maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 13-05-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@_Eend_ Dan is het helaas anders dan bij ons het geval was. En het klinkt dus sowieso niet zoals het hoort, dat kon je ongetwijfeld uit onze ervaring halen. ;) Denk dan ook wat True zei: lage accuspanning wellicht.

@Lord_Dain Dat lijkt me dan een goede keuze inderdaad. Wellicht heb je het meegekregen in een eerdere post van mij, maar ik heb zowel een Lexus CT 200h gehad met 1.8 als ook een UX 250h met 2.0 (beide identiek aan wat bij Toyota in de Corolla o.a. hangt) en inderdaad is de 2.0 minder zuinig op korte stukken als hij niet goed op temperatuur kan komen. Dat was voor ons ook de reden om de UX weg te doen, ineens vielen alle lange stukken weg en dan voelde het ook niet prettig om zoiets voor de deur te hebben staan waar amper mee gereden werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Lord_Dain schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:03:
Denk hierbij aan interieur plastic fantastic (Kia Niro)
Grappig. Ik weet niet hoe het nieuwere interieur van Toyota's is (ik rijd nog een Prius 3 uit 2012 naast mijn Niro) maar het verschil tussen deze auto's is schokkend groot. Waar de Prius rammelt en kraakt met al dat plastic tegen elkaar, is de Niro stil en voelt als een kluis als je de deur dichtgooit.

Goed om te lezen dat dat in nieuwere Toyota's dus een stuk beter is. Nu nog fatsoenlijke EV's gaan maken en misschien kom ik dan wel weer terug over een flink aantal jaren.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Modbreak:Graag weer terug naar de inhoud van dit topic: Toyota. Er zijn andere topics voor EV's en andere merken/type auto's.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MooDyBLueS schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:00:
@_Eend_ Dan is het helaas anders dan bij ons het geval was. En het klinkt dus sowieso niet zoals het hoort, dat kon je ongetwijfeld uit onze ervaring halen. ;) Denk dan ook wat True zei: lage accuspanning wellicht.

[...]
I figured as much :P

Morgen maar even de multimeter opsnorren en de accu doormeten. En op zoek gaan naar de juiste accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectre Wolf
_Eend_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:46:

[Afbeelding]

Heb in mijn Toyota automonteur verleden eens een rare storing gehad met zo’n ding. De bestuurder (van een E12 Corolla) had er last van dat de radio niet uit ging bij contact uit. Dat kwam dus omdat het zonnepaneel stroom leverde op de 12v aansluiting. Die aansluiting is ontworpen om stroom te leveren, niet om te krijgen. Dus ik zou ze niet gebruiken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:37
Heeft er hier iemand toevallig ervaring met het gebruik van een fietsendrager voor een Toyota Touring Sports uit 2020? Helaas geen trekhaak. Er bestaan fietsendragers die je aan de achterklep kunt bevestigen, maar op internet zeer moeilijk te achterhalen of deze geschikt zijn voor dit model. Databases lijken allemaal verouderd. Fietsendrager aan de achterklep lijkt me het meest praktisch bij ontbreken van een trekhaak, hoef je minder hoog te tillen dan wanneer je er eentje op het dak neemt en lijkt me ook wat prettiger rijden in verband met luchtweerstand en dergelijke. Maar uiteraard moet het wel veilig zijn natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Hugo__Boss op 14-05-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:47

CeesKees

I rest my Kees

Op je dak geen optie?

Sorry. Lezen.

[ Voor 36% gewijzigd door CeesKees op 14-05-2022 16:12 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hugo__Boss schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:33:
Heeft er hier iemand toevallig ervaring met het gebruik van een fietsendrager voor een Toyota Touring Sports uit 2020? Helaas geen trekhaak. Er bestaan fietsendragers die je aan de achterklep kunt bevestigen, maar op internet zeer moeilijk te achterhalen of deze geschikt zijn voor dit model. Databases lijken allemaal verouderd. Fietsendrager aan de achterklep lijkt me het meest praktisch bij ontbreken van een trekhaak, hoef je minder hoog te tillen dan wanneer je er eentje op het dak neemt en lijkt me ook wat prettiger rijden in verband met luchtweerstand en dergelijke. Maar uiteraard moet het wel veilig zijn natuurlijk.
Ik vind de Thule site altijd wel duidelijk. Enkel geen vergelijking met een concurrent en achterop (zonder trekhaak) kun je qua gewicht geen twee ebikes kwijt. Hiernaast ligt het aan de auto of het zonder losse lichtbalk en witte kentekenplaat kan. Dan heb je dat weer nodig en ombouw voor een stekker.

Voor mij (een andere auto overigens) lijkt het gemakkelijk om toch een trekhaak te laten plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
Vanmorgen een proefrit gemaakt in een (nieuwe) demo Rav4 Adventure. Rijd toch wel erg lekker moet ik zeggen..

Over een maandje of 2 gaan we serieus kijken naar occasions, ben erg benieuwd wat dat gaat brengen haha.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22
Zo! Probleem van dat geknak in het onderstel van de Yaris is opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XRBXNoKX1v5HUw1tL1exsQ31L0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPs0P1sNKxEKrXPw2FGViKfW.jpg?f=fotoalbum_large

Heb hem ingeruild op deze prachtige Mazda MX5. Ook in de kleur parelmoer wit. Hij heeft iets minder parelmoer dan de Yaris, maar dat vind ik wel mooier. Voordeel van deze kleur is dat het dashboard ook mooi gebroken wordt door een baan in dezelfde kleur en de kleur komt ook terug achterop de rolbeugels.

Na 8 Toyota’s gehad te hebben (3 Starlets en 5 Yarissen) toch overgestapt op een ander merk.
Ik wilde een cabrio en die maakt Toyota niet meer. Ik ben wel wezen kijken naar een MR2, maar die hebben vaak al een elftal aan eigenaren gehad en kosten nog een fortuin (voor een gaaf exemplaar).

Ik hoop dat er nog een vervanger voor de MR2 in de pijplijn zit bij Toyota die net zo bruut rijdt als een MX5. Och, man, wat rijdt een MX5 heeeeerlijk verslavend! O+

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectre Wolf
@rimave Dat is ook een manier om het probleem op te lossen :P

Veel plezier met je MX5, ziet er goed uit!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
rimave schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:09:
Zo! Probleem van dat geknak in het onderstel van de Yaris is opgelost:

[Afbeelding]

Heb hem ingeruild op deze prachtige Mazda MX5. Ook in de kleur parelmoer wit. Hij heeft iets minder parelmoer dan de Yaris, maar dat vind ik wel mooier. Voordeel van deze kleur is dat het dashboard ook mooi gebroken wordt door een baan in dezelfde kleur en de kleur komt ook terug achterop de rolbeugels.

Na 8 Toyota’s gehad te hebben (3 Starlets en 5 Yarissen) toch overgestapt op een ander merk.
Ik wilde een cabrio en die maakt Toyota niet meer. Ik ben wel wezen kijken naar een MR2, maar die hebben vaak al een elftal aan eigenaren gehad en kosten nog een fortuin (voor een gaaf exemplaar).

Ik hoop dat er nog een vervanger voor de MR2 in de pijplijn zit bij Toyota die net zo bruut rijdt als een MX5. Och, man, wat rijdt een MX5 heeeeerlijk verslavend! O+
Mooie bak! Wellicht is dit topic vanaf nu ook wat voor je? ;)
Het grote Mazda topic #1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil een andere auto. Heb nu een Ford Focus uit 2004. Oude bak.
Het wordt een tweedehandsje en ik wil graag hybride. Liefst plugin, maar met mijn budget kan ik volgens mij geen fatsoenlijke PHEV's tweedehands vinden. Dus dan een niet-PHEV-hibride. En dan kan je volgens mij niet echt om Toyota heen. Zo te zien maakt Toyota echt fantastische hybrides.

Nu heb ik echt de ballen verstand van auto's. Ik kan erin rijden, olie bijvullen en bandje of accu vervangen, maar dan zitten we wel ongeveer aan de max van mijn kennis :+

Dus ik vroeg me af, voor een tweedehands Prius of Auris, wat zijn de dingen waar ik goed op moet letten?
Mijn budget is ommenabij 10k (nog niet echt vastgesteld, maar die kant op).

Ik zie veel Priussen van 200k, zelfs boven de 300k. Ik schrik daar een beetje van.
Mijn Ford zit nu op 155k en elke APK is het op de blote knietjes bidden of-ie de APK doorkomt (en hoe hoog de reparatiekosten nou weer zijn) :D
Boven hoeveel kilometers kan ik maar beter niet naar een Prius kijken als ik er nog minimaal 5 jaar (met 8k á 10k/jaar) mee verder wil?

Ik had al begrepen dat je moet checken of de remschijven niet verroest zijn (omdat-ie wat minder gebruikt worden).
Wat zijn andere aspecten waar ik op moet letten? Bijv jaartal (ivm Prius 1/2/3)? Andere dingen? Dos en don'ts?

Nb. Als dit in een eigen topic zou moeten, please tell me, maar ik dacht dat het misschien niet een eigen topic waard zou zijn.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb mijn Prius III met 104k gekocht en met 222k km weg gedaan zonder enige reparatie van slijtageonderdelen. Alleen olie en banden (en remmen gangbaar maken) en klaar. Ik kan me zo indenken dat er boven de 200k een aantal onderdelen in de ophanging slijtage beginnen te krijgen die misschien voor 250k vervangen moet worden.

Voor je budget zie ik een aantal Aurissen onder de 150k km, normaal zou je daar 50.000 probleemloze kilometers mee moeten kunnen rijden.
Een aankoopinspectie zal altijd fijn zijn ja, en inderdaad die remmen zijn (IMHO) een zwak punt. Niet dat de remschijven verroest zijn, maar ook dat de remklauw vast zit en de remmen niet los komen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:44
anandus schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:56:
Ik wil een andere auto. Heb nu een Ford Focus uit 2004. Oude bak.
Het wordt een tweedehandsje en ik wil graag hybride. Liefst plugin, maar met mijn budget kan ik volgens mij geen fatsoenlijke PHEV's tweedehands vinden. Dus dan een niet-PHEV-hibride. En dan kan je volgens mij niet echt om Toyota heen. Zo te zien maakt Toyota echt fantastische hybrides.

Nu heb ik echt de ballen verstand van auto's. Ik kan erin rijden, olie bijvullen en bandje of accu vervangen, maar dan zitten we wel ongeveer aan de max van mijn kennis :+

Dus ik vroeg me af, voor een tweedehands Prius of Auris, wat zijn de dingen waar ik goed op moet letten?
Mijn budget is ommenabij 10k (nog niet echt vastgesteld, maar die kant op).

Ik zie veel Priussen van 200k, zelfs boven de 300k. Ik schrik daar een beetje van.
Mijn Ford zit nu op 155k en elke APK is het op de blote knietjes bidden of-ie de APK doorkomt (en hoe hoog de reparatiekosten nou weer zijn) :D
Boven hoeveel kilometers kan ik maar beter niet naar een Prius kijken als ik er nog minimaal 5 jaar (met 8k á 10k/jaar) mee verder wil?

Ik had al begrepen dat je moet checken of de remschijven niet verroest zijn (omdat-ie wat minder gebruikt worden).
Wat zijn andere aspecten waar ik op moet letten? Bijv jaartal (ivm Prius 1/2/3)? Andere dingen? Dos en don'ts?

Nb. Als dit in een eigen topic zou moeten, please tell me, maar ik dacht dat het misschien niet een eigen topic waard zou zijn.
Ik heb een Prius 3 gekocht met 155k op de teller, staat nu 255k op en ik heb alleen de beurten gedaan en een keer banden vervangen. Bij de laatste beurt gaf de garage aan dat de auto zo nog 100k meegaat zonder dat ze problemen verwachten. Juist als je niets van auto’s weet is een Toyota Hybride een uitstekende keus :)
IMHO kan je een Toyota hybride bij een Toyota garage tot 200k bijna blind kopen, ze geven er vaak nog garantie op ook.

Edit: voor context, ik heb heel bewust voor de Prius gekozen omdat ik een probleemloze auto wou na een maandagochtend Renault te hebben gereden (dat ding stond zo vaak bij de garage…). Na veel zoeken op het internet kwam ik op de Prius uit, er zijn Prius taxi’s die boven de miljoen km hebben gereden, zonder batterij vervangen oid. Dat gaf mij het vertrouwen en tot nu toe is dat helemaal terecht :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kassad op 19-05-2022 14:49 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
anandus schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:56:
Ik heb in 2012 een 3 jaar oude Prius III gekocht met 129k op de teller. Ex-lease auto.
Hier 10 jaar plezier van gehad en hem vorige week met bijna 256k op de teller verkocht.

Ik heb alleen vorig jaar wat issues gehad met deze auto van electronische aard. Er zat iets niet lekker meer in de bekabeling/kabelbomen en dit kostte me uiteindelijk 3 garage bezoeken en een hoop centen.. Vandaar ook dat ik heb besloten om te verkopen.

Ik heb ook begrepen dat de Prius vooral een km vreter is en makkelijk 300k kan halen, maar in mijn geval maakte ik de laatste jaren relatief weinig km's en er is mij ingefluisterd dat bepaalde componenten na 10 jaar wel langzaam aan beginnen te slijten en of storingen kunnen gaan veroorzaken.

Dat gezegd hebbende zou ik dan mikken op een max 7 jaar oude Toyota Prius met flink wat km op de teller, of een Auris ; let wel op dat de Auris echt een andere auto is, qua rijbeleving en ruimte, met een kortere wielbasis, dus slecht te vergelijken maar wel goedkoper dan de Prius vermoed ik.

Heb net even gekeken en er is binnen de 10k niet veel te vinden. Wil je echt een Prius dan zal je denk ik nog oprekken of je komt bij een ietwat oudere Prius uit en dat zou ik zelf dan niet aanbevelen.

Wellicht dat zoiets als dit een optie is; daar moet 5 jaar nog wel mee lukken:
https://occasions.toyota.nl/auto/663781955

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@anandus Ik beaam wat anderen hier al zeggen. Ik rijd sinds 2006 hybride Toyota en later ook een paar Lexus gereden, begonnen met Prius II en geëindigd met de Lexus UX 250h. Stuk voor stuk niet stuk te krijgen auto's en met name de 1.8 hybrid is extreem betrouwbaar, ook als PHEV in de Prius III.

Je kan ze bijna blind kopen, al is het met +300k km's wel altijd gezond verstand gebruiken. Check onderhoud, neem contact op met een Toyota dealer om de geschiedenis na te lopen, etc.

Ook staan er een aantal occasion aankoop advies videos op YouTube van AutoWeek, Autoblog en dergelijke. Neem daarbij ook de Lexus CT200h mee (heb ik ook gehad :P ) want die motor is identiek aan de Prius III (de welbekende 1.8). Sterker nog: op chassis en onderstel na, is alle techniek en electronica gewoon Toyota.

Het grootste euvel bij oudere Toyota's is roest. Dus vergeet niet onder de auto en in de wielkasten te kijken.

Als laatste tip: Toyota biedt ook aankoopkeuringen aan. Kost niet eens zoveel, ik dacht nog geen €100, dus als je een auto op het oog hebt en je twijfelt nog vanwege technische staat, dan kan je desnoods een aankoopkeuring bespreekbaar maken. Paar tientjes extra en je hebt de Hybrid Health Check erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Hier een 6 jaar oud Prius 2 gekocht met 80k km op de teller, en juist begin dit jaar weggedaan met 220k km op de teller en 16 jaar oud. Elke jaar regulier onderhoud bij de dealer laten doen. Banden, uitlaat, lampjes dat is allemaal langsgekomen maar dat mag. Slechts twee onverwachte gebreken: een roestende remleiding en een voorwiellager. In tien jaar en 140k km tijd voorwaar niet gek.

Paar maanden geleden een plugin Prius 3 gekocht. 8 jaar oud, 78k km op de teller. Superfijne auto. Verbruik moet zich nog uitkristalliseren, maar ik hoop op de lange termijn rond de 3 L per 100 km te halen. Woon/werkverkeer is in ieder geval rond de 1-1,2 L per 100 km, dus dat is een mooie basis :) Ik ben natuurlijk wel benieuwd (maar niet ongerust) hoe de accu zich houdt. Op de dagen dat ik naar mijn werk ga rijd ik hem twee keer helemaal leeg en laad hem op, en er komen weekenddagen voor dat dat wel drie keer gebeurt. We'll see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:51
Vraagje. Ik ben met vrouw en 2 kinderen op vakantie in het kaundertal in Oostenrijk. Gisteren aangekomen met tent. Nu heb ik het laatste stukje de bergen op in power mode gereden voor meer gasresponse.

Dit gaat toch niet helemaal lekker. Auto lijkt soms wat te zoeken en response duurt langer dan je zou verwachten in powermode. Op het laatste stijlen stuk omhoog had de auto het ook echt zwaar. Met 80mk/u omhoog vol gas accelereert de auto maar matig.

Is dit normaal in de bergen? Thuis nooit last van maar rijdt nooit in power mode. Uiteraard wel topzwaar ieder hoekje van de auto zat vol gepakt. Kinderen nog niet zwaar, 2 dochters van 2 jaar en de andere 9 maanden oud. Ook wijzelf zijn niet obese haha.

Het gaat om een Toyota Auris ts 2015 facelift model. Mogelijk interessante feiten:
Totale rit 870km
Verbruik hele rit 1op 20,3
Hele rit cruise control aan waar kon op 120 km/u(op de teller)

Gekropen naar de eerste tank in Oostenrijk omdat de benzine her stukken goedkoper is dan in Duitsland. €1,76.9 per liter betaald.
42.3 liter ging de tank in met nog al 10km 0 range volgens de boordcomputer. Ook leuk geen E10 gezien. Alles E5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
vangoghnl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 05:28:
Vraagje. Ik ben met vrouw en 2 kinderen op vakantie in het kaundertal in Oostenrijk. Gisteren aangekomen met tent. Nu heb ik het laatste stukje de bergen op in power mode gereden voor meer gasresponse.

Dit gaat toch niet helemaal lekker. Auto lijkt soms wat te zoeken en response duurt langer dan je zou verwachten in powermode. Op het laatste stijlen stuk omhoog had de auto het ook echt zwaar. Met 80mk/u omhoog vol gas accelereert de auto maar matig.

Is dit normaal in de bergen? Thuis nooit last van maar rijdt nooit in power mode. Uiteraard wel topzwaar ieder hoekje van de auto zat vol gepakt. Kinderen nog niet zwaar, 2 dochters van 2 jaar en de andere 9 maanden oud. Ook wijzelf zijn niet obese haha.

Het gaat om een Toyota Auris ts 2015 facelift model. Mogelijk interessante feiten:
Totale rit 870km
Verbruik hele rit 1op 20,3
Hele rit cruise control aan waar kon op 120 km/u(op de teller)

Gekropen naar de eerste tank in Oostenrijk omdat de benzine her stukken goedkoper is dan in Duitsland. €1,76.9 per liter betaald.
42.3 liter ging de tank in met nog al 10km 0 range volgens de boordcomputer. Ook leuk geen E10 gezien. Alles E5.
Ik denk dat de accu leeg is geraakt tijdens het omhoog rijden, hierdoor moet de benzine motor het alleen doen en die is niet zo krachtig in die omstandigheden. In Nederland ga je dit probleem zelden hebben, vandaar dat je het niet kent. Power stand past alleen de gevoeligheid van het gaspedaal aan, doet niks met het daadwerkelijk vermogen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 15-09 13:22
vangoghnl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 05:28:

Is dit normaal in de bergen? Thuis nooit last van maar rijdt nooit in power mode. Uiteraard wel topzwaar ieder hoekje van de auto zat vol gepakt.
Kort gezegd: Ja, dit is normaal met een volgepakte auto in de bergen. Met uitzondering misschien van auto's met extreme vermogensreserve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Met mijn Prius 2 ook een handvol keren in de bergen gereden. Gewend zijnde aan het gedrag van de auto op vlak terrein vond ik het niet fijn rijden. De Synergy aandrijflijn lijkt zich niet super thuis te voelen in bergachtig terrein. Het werkt, je komt waar je zijn moet, maar je fijne rustige semi-elektrische auto verandert er in een jankend monstertje. Gelukkig is het maar tijdelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
The Wizard schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 06:50:
[...]

Ik denk dat de accu leeg is geraakt tijdens het omhoog rijden, hierdoor moet de benzine motor het alleen doen en die is niet zo krachtig in die omstandigheden. In Nederland ga je dit probleem zelden hebben, vandaar dat je het niet kent. Power stand past alleen de gevoeligheid van het gaspedaal aan, doet niks met het daadwerkelijk vermogen.
Helemaal mee eens. Om daar aan toe te voegen voor @vangoghnl : ik weet niet hoe hoog je in de bergen zit, maar iets wat we in NL nooit meemaken: hoger in de bergen is de lucht ijler dan op ons eigen zeeniveau. Dat kan wel 20% vermogensverlies opleveren. Elke verbrandingsmotor werkt namelijk door lucht toe te voegen aan het brandstofmengsel en als er ijlere lucht is, is dat feitelijk minder lucht om naar binnen te werken. Precies hetzelfde effect als je zelf zou gaan hardlopen op grote hoogte, dan haal je ook veel mindere prestaties dan op zeeniveau. ;)

Kortom: niks om je zorgen over te maken, maar met de 1.8 hybrid kan je inderdaad zomaar van de normaal totaal 136 pk naar 99 pk zakken als je accu leeg is en daar nog eens tot wel 20% vanaf door ijle lucht. 80 pk is dan inderdaad niet veel, maar wel worst-case. ;) Want ook met genoeg accu zal het impact hebben, maar wel minder: dan kom je rond de 117 pk uit bij 20% verlies. En dat verlies voel je wel omdat je én je auto goed kent én daar wel alle kracht nodig hebt bij dit soort normale motoren.

Ach, jaren geleden heb ik eens met een Polo Slowmotion 3-cil diesel met 75 pk de Zwitserse en Italiaanse bergpassen overwonnen. Met 20% verlies zou dat 60 pk zijn geweest. Verder dan z'n 2 kwam ik dan ook niet. :P

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 20-05-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Note to self: Niet de bergen in gaan met een Aygo (69 pk) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Als ik het met een Polo Slowmotion heb gered, dan ga jij het met een Aygo ook redden! :o Challenge accepted?

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 20-05-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
_Eend_ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:53:
Note to self: Niet de bergen in gaan met een Aygo (69 pk) :+
Kan best, als je maar niet verwacht dat je met 100+ km/u in de 5e of 4e versnelling een echte berg op rijdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat het kán weet ik. Vroegâh gingen we op vakantie ook de bergen in met een Citroën BX met (zie ik nu pas) 75 pk. Met 5 mensen + alle meuk die je meeneemt op een vakantie van 2 weken. Dat ging wel.

Maar wil ik dat? Nee. Sowieso ga ik volgend jaar met mijn Aygo naar Denemarken, als alles volgens planning verloopt dus echt veel bergen zal ik niet tegenkomen denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:34:

maar je fijne rustige semi-elektrische auto verandert er in een jankend monstertje. Gelukkig is het maar tijdelijk ;)
En dan berg af is de accu binnen no-time vol en moet de motor weer vol toeren draaien om dat af te fakkelen. Is ook niet fijn als je met 4500 toeren bergaf een slaperig dorpje in komt sluipen. :/

Bergop moet je vooral niet volgas willen geven maar kijken waar een sweetspot zit tussen niet te langzaam gaan en niet te veel toeren draaien. Een Prius draait makkelijk toeren, je hoeft alleen het gaspedaal in te drukken. Bij een gewone auto is het wat makkelijker om dat te beperken, je rijdt daar niet gauw in de 2 met 5000 toeren de berg op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:02

Wailing_Banshee

You're Next

rimave schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:09:

Precies hetzelfde als dat wij hadden in 2015. Wij hebben toen onze starlet verkocht en de MX5 gekocht (de Yaris was al eerder vervangen door een Auris). De auris is ondertussen ook weer vervangen door een C-HR, maar de MX5 blijft :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:18:
[...]

En dan berg af is de accu binnen no-time vol en moet de motor weer vol toeren draaien om dat af te fakkelen. Is ook niet fijn als je met 4500 toeren bergaf een slaperig dorpje in komt sluipen. :/
Ook een leuk effect is dat wanneer je op cruise control een heuvel af gaat hij (afaik) ook regeneratief gaat afremmen. Maar als de accu vol is stopt ie daar dus mee. Dan gebruikt hij alleen de motorrem (al weet ik dat niet meer zeker want volgens mij kon de oude auris in de B niet op de CC). Als je dan een steile heuvel hebt waar dat niet voldoende is gaat hij halverwege de heuvel dus opeens versnellen. Dat was wel een aparte gewaarwording de eerste keer dat dat gebeurde.

Was wel met een Auris uit 2011, wellicht is dat tegenwoordig anders...

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 20-05-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
BastiaanN schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Ook een leuk effect is dat wanneer je op cruise control een heuvel af gaat hij (afaik) ook regeneratief gaat afremmen. Maar als de accu vol is stopt ie daar dus mee. Dan gebruikt hij alleen de motorrem (al weet ik dat niet meer zeker want volgens mij kon de oude auris in de B niet op de CC). Als je dan een steile heuvel hebt waar dat niet voldoende is gaat hij halverwege de heuvel dus opeens versnellen. Dat was wel een aparte gewaarwording de eerste keer dat dat gebeurde.

Daar is dus op papier de B-stand voor, al heb ik die nog nooit gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Maasluip schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:18:
[...]
Bij een gewone auto is het wat makkelijker om dat te beperken, je rijdt daar niet gauw in de 2 met 5000 toeren de berg op.
.. waar je dat dus met een volgepakte wagen op een steile helling wel zou moeten doen uiteindelijk.

Ik moet zeggen dat ik vaker dan eens met de CT200h de Alpen in ben geweest en toch vooral veel plezier heb gehad aan de wagen en dat was niet ondanks maar juist mede dankzij de hybride. Dat was wel niet met kinderen maar wel met één à twee passagiers en volledige kampeer- of wintersport-uitrusting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
TMDC schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:29:
[...]

Ik had mijn post net aangepast na je reactie. Volgens mij doet de CC het niet in de B stand voor zover ik me kan herinneren.

De B stand was altijd mijn go-to remhulp op de snelweg. Alles om maar niet het rempedaal te gebruiken :+
Ik mis dat oude gooi en smijt pookje echt wel in mijn Corolla (ook al heb ik nu flippers.... :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
BastiaanN schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:37:
[...]

Ik had mijn post net aangepast na je reactie. Volgens mij doet de CC het niet in de B stand voor zover ik me kan herinneren.

De B stand was altijd mijn go-to remhulp op de snelweg. Alles om maar niet het rempedaal te gebruiken :+
Ik mis dat oude gooi en smijt pookje echt wel in mijn Corolla (ook al heb ik nu flippers.... :P ).
Heeft de Corolla flippers daarvoor? Of bedoel je juist dat je wat anders hebt dan een Corolla? Zo ja, wat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
[...]
Ehm... Dat is toch volgens mij precies zoals je hem niet wil gebruiken in een hybride. Waarom zou je willen afremmen op de motor als je ook regeneratief kunt remmen? Misschien begrijp ik je verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:46:
[...]

Heeft de Corolla flippers daarvoor? Of bedoel je juist dat je wat anders hebt dan een Corolla? Zo ja, wat? :P
Ja, sommige uitvoeringen waaronder die van mij hebben flippers waarmee de mate van afremmen op de motor kunt regelen. (en kunt 'schakelen' in de semi-manuele stand).
TMDC schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Ehm... Dat is toch volgens mij precies zoals je hem niet wil gebruiken in een hybride. Waarom zou je willen afremmen op de motor als je ook regeneratief kunt remmen? Misschien begrijp ik je verkeerd.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik heb daar eigenlijk nooit zo over nagedacht. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
BastiaanN schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:50:
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik heb daar eigenlijk nooit zo over nagedacht. :X
Ik moest de handleiding er ook even bijpakken hoor, maar het staat er wel:

Remwerking van de motor
Selecteer stand B om gebruik te maken van de motorremwerking.
●Tijdens het rijden met hoge snelheden merkt u wellicht dat de vertraging door de motorremwerking kleiner is dan bij conventionele auto's.
●Rijd onder normale omstandigheden nietlangdurig met de transmissie in stand B. Dit kan een ongunstige invloed op het brandstofverbruik hebben. Gebruik, om dit te voorkomen, stand D voor normale rijomstandigheden.

Weer iets wijzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
BastiaanN schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Nou, zelfs met EV's is dit niet anders. Onze Mazda MX-30 kan pas regenereren als hij onder de 95% acculading zit. Tot die tijd kan je de flippers voor regen in welke stand zetten die je wilt, maar gebeurt er niks.

Dus in zekere zin is er niks veranderd. Is eigenlijk ook gewoon logica, want de term regenereren zegt het al: hij wekt stroom op en die opgewekte stroom moet ie wel ergens kwijt, dat kan niet in het luchtledige verdwijnen. Net zoals je van een brandstofmotor niet de uitlaatgassen kan laten verdwijnen.

Enige wat sommige EV's doen, is een buffer inbouwen zodat 100% geen werkelijke 100% is, Kia doet dat bijv. Dat heeft een aantal redenen, maar zorgt er o.a. ook voor dat je nog kan blijven regenereren als je op 100% acculading zit. Maar ook daar zit een limiet aan natuurlijk, die zal je in de praktijk echter nauwelijks tegenkomen tenzij je minstens tientallen km's alleen maar regenereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
TMDC schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Ik moest de handleiding er ook even bijpakken hoor, maar het staat er wel:
Wat ik dan wel weer opvallend vond is dat in de 'B' stand het 'charge' balkje wel degelijk een stuk voller wordt dan gewoon uit laten rollen in de D. Dat zou dan toch suggeren dat hij in de B stand wel extra regenereert t.o.v. de D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
BastiaanN schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Ja, sommige uitvoeringen waaronder die van mij hebben flippers waarmee de mate van afremmen op de motor kunt regelen. (en kunt 'schakelen' in de semi-manuele stand).
Grappig, nooit geweten! Heb weleens met een Corolla hybrid gereden, maar die had het niet of het is me niet opgevallen. Mijn Lexus UX 250h had ook flippers, maar dat was alleen het fake schakelen in S stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
BastiaanN schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:53:
[...]

Wat ik dan wel weer opvallend vond is dat in de 'B' stand het 'charge' balkje wel degelijk een stuk voller wordt dan gewoon uit laten rollen in de D. Dat zou dan toch suggeren dat hij in de B stand wel extra regenereert t.o.v. de D?
Ik vermoed dat stand B volledig regeneratief remmen + extra motorrem is, wat natuurlijk een andere omstandigheid is dan hem uit laten rollen in D (wat natuurlijk niet volle bak regeneratief remmen is - dus de naald helemaal onderin 'charge').

[ Voor 0% gewijzigd door TMDC op 20-05-2022 10:57 . Reden: als vs. dan. Schaam je, TMDC. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TMDC schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:29:
[...]

B-stand is vooral vooruitkijken. Want je kunt ook gewoon remmend naar beneden gaan en de auto het laten regelen, maar als je bij een lange afdaling al begint met de B-stand dan heb je langer profijt van de motorrem.
En ga maar eens naar Luxemburg, daar heb je het al nodig.
Zelfs als je van Luxemburg via de E42 naar Luik gaat kreeg ik de accu vol en werd de motorrem automatisch gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 20-05-2022 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Klopt, cruisecontrol werkt niet in B-stand.
Bij mijn Prius met adaptieve cruisecontrol was het zo:
• standaard cruisecontrol: beetje regenereren, bergaf vrij makkelijk harder gaan
• adaptieve cruisecontrol: beetje meer regenereren, bergaf iets minder makkelijk harder gaan
• adaptieve cruisecontrol en voorligger volgen: volledig regenereren en bijremmen als het moet om de snelheid vast te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BastiaanN schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:53:
[...]

Ja, hij remt bij uitrollen meer elektrisch, maar dat wordt ook weer gebruikt om de motor te laten draaien, dus uiteindelijk komt er minder in de accu terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:51
Thanks voor de info allemaal.
Vandaag eens extra op gelet. Hij doet het inderdaad vooral als de accu leeg is. Of er een heel stijl stuk is. Vooral boven de 2500 meter. Auto komt prima omhoog maar je merkt vermogensverlies. Ook is de auto hier een stuk minder zuinig. Nu gemiddeld 1 op 17. Maar dat lijkt me logisch. Het geloei van de motor is inderdaad wel even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:26:
[...]

Precies hetzelfde als dat wij hadden in 2015. Wij hebben toen onze starlet verkocht en de MX5 gekocht (de Yaris was al eerder vervangen door een Auris). De auris is ondertussen ook weer vervangen door een C-HR, maar de MX5 blijft :D
Nee, de MX5 gaat hier ook nooit weer weg. Dat weet ik nu al. 8)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
rimave schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:24:
[...]

Nee, de MX5 gaat hier ook nooit weer weg. Dat weet ik nu al. 8)
Na een NB te hebben gehad en nu een MR2 weet ik dat het nooit meer een Miata wordt, ondanks het iets minder praktisch is, is het rijplezier in de MR2 vele malen groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
MooDyBLueS schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:51:
[...]
Dus in zekere zin is er niks veranderd. Is eigenlijk ook gewoon logica, want de term regenereren zegt het al: hij wekt stroom op en die opgewekte stroom moet ie wel ergens kwijt, dat kan niet in het luchtledige verdwijnen.
Niet in het luchtledige maar bijvoorbeeld treinen hebben remweerstanden, die de stroom in warmte omzetten en zo in de lucht doen verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

DBC87 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:51:
[...]

Na een NB te hebben gehad en nu een MR2 weet ik dat het nooit meer een Miata wordt, ondanks het iets minder praktisch is, is het rijplezier in de MR2 vele malen groter.
En klapkoplampen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 16:14
[...]

Laatst mocht ik in het nieuwe model MX5 stappen. Dat was echt wel heeeel erg fijn rijden!

Ik weet ook niet wat voor magische sjit ze hebben gedaan met de schakelbak, maar dit is bij lange na de best schakelende auto die ik heb gereden, terwijl ik toch incidenteel toch wat sportwagens en sportieve uitvoeringen ,et achterwielaandrijving heb gereden.

Dus ik vind wel dat je even mag uitweiden over de MR2! Zo'n MX5 scoort wat mij betreft behoorlijk hoog op de entertainment factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Een oud collega had vroeger een MX5 NA (die met de klapkoplampen) en had daarna een MR2 gekocht, die zei precies hetzelfde. Alleen door de middenmotor was het een stuk lastiger/duurder om daar aan te werken.
Pagina: 1 ... 126 ... 166 Laatste