Metalfreak schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:01:
[...]
Where's the fun in that?
Rationeel denken over de aanschaf van een auto, wie doet dat nu?
Maar even serieus: weinig mensen die privé zomaar even 30k+ hebben liggen voor de aanschaf van een beetje bruikbare (elektrische) auto. Leuk dat de TCO dan misschien lager is (er van uitgaande dat er niets in je omstandigheden verandert, wat je nooit echt kunt zeggen), maar je moet die initiële aanschaf wel doen.
Wie zegt dat je 30k moet hebben liggen? Een Nissan Leaf 40 kWh is er al vanaf 20k, Hyundai Ioniq Classic ook, om maar even twee voorbeelden te geven wat ook nog eens prima gezinsauto's zijn. Als je kleiner kan dan is een BMW i3 een hele leuke die afhankelijk van de benodigde range zelfs goedkoper of duurder uit kan vallen.
Daarnaast zijn er legio mogelijkheden om het op te vangen. Tijdelijk een lening voor het deel wat je niet in 1x neer kan leggen bijv. Zoals ik al zei: ik bespaar met de Kia tov de Lexus 250 per maand, daar kan je een aardige PL voor afsluiten hoor. Dus het kost je dan gedurende X maanden niks extra's tot je na 3/4/5 jaar de lening afbetaald hebt. Ondertussen ben je dan dus alsnog op alle andere vlakken (flink) goedkoper uit.
Ook zijn er vaak private lease occasions die flink goedkoper uitpakken dan een splinternieuwe, opties genoeg dus. Of je het wilt is een ander verhaal, maar daar hadden we het dan ook niet over.
En over de wijzigende omstandigheden gesproken: dan is juist een EV een goed idee, want zowel stilstaan kost minder, als ook ermee rijden en het onderhoud. Als voorbeeld mijn vorige Lexus UX 250h vs de Kia e-Soul per maand obv 25.000km/jaar:
mrb: 72 vs. 0
verzekering: 57 vs 49
onderhoud: 58 vs 14
brandstof: 219 (€1,90/ltr, 1 op 18)
elektra: 131 / 92 / 0 (publiek laden 37ct / thuisladen 26ct / op zonnepanelen laden 0ct)
totaal: 406 vs. 201
Dat is dus een halvering of €205 per maand besparing. En dan houd ik de brandstofprijs nog laag en reken ik voor laden 100% publiek laden.
Verder is er qua elektrisch echt nog niets leuk op de markt behalve de zoveelste 13 in een dozijn SUV/crossover.
Tja, wat verwacht je dat iemand hierop zegt? Als ik wil happen kan ik zeggen: dus jij vindt een Corolla niet 13 in een dozijn? En waar baseer je dat op? Het is een van de populairdere auto's in het segment, samen met zoiets als een Golf. Dus als iets 13 in een dozijn is...
Begrijp me niet verkeerd, ik zie helemaal niks mis met de Corolla hoor, maar om nu te zeggen dat wat Toyota heeft er enorm uitspringt of bijzonder is? Nee. En dat zeg ik als Toyota fan, het zijn zeer goede, fijne en mooie auto's, maar bijzonder zeker niet.
Over EV's: juist daar zie je steeds meer modellen die compleet afwijken van de gevestigde orde. Tuurlijk, sommige zijn splinternieuw en erg duur, zeker als particulier, maar noem jij maar eens een ICE/hybride die lijkt op een BMW i3 (o.a. suicide doors, koolstofvezel/alu koets, ecologische materialen), Mazda MX-30 (ook suicide doors, ecologische materialen zoals o.a. kurk, geen dierenleer meer), Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Kia e-Soul, VW ID.3, Honda e (o.a. camera's als buitenspiegels), VW ID.Buzz (is er nog niet), etc.
Kijk, dat jij het misschien niet mooi vindt, prima. Dat is smaak. Maar als we het feitelijk bekijken, dan is er op EV gebied veel meer afwijkends/unieks/bijzonders/niet-13-in-een-dozijn te vinden dan in de gevestigde orde die elkaar alleen maar na-aapt. Ook Toyota. Want laten we realistisch blijven: je rijdt Toyota of zelfs Lexus en tenzij je het dan over de LFA zou hebben, zijn dat allemaal massa auto's en geen bijzondere of unieke auto's. Dus 13-in-een-dozijn.
Uiteindelijk moet iedereen gewoon lekker doen waar hij/zij blij van wordt en zich prettig bij voelt, maar jouw reactie is wel heel erg van het kaliber EV hater. Want het houdt geen stand wat je zegt.
[
Voor 8% gewijzigd door
MooDyBLueS op 12-05-2022 12:06
]