Toon posts:

Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 118 119 120 Laatste
Acties:
  • 545.586 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:49
Rick-Jan schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:05:
[...]
Swift heeft een handmatige airco inderdaad. Ik rijd vaak weinig korte stukjes, af en toe langer stuk snelweg. Voor de korte stukjes lijkt een hybride mij ideaal. Yaris lijkt wel een stukje zuiniger te zijn. Swift heeft paar maanden geleden grote onderhoudsbeurt gehad en
Moet in oktober APK. Yaris is dus wel bijgehouden maar is verstandig om daar nog een grote onderhoudsbeurt te laten geven.

Goed om te weten dat de telefoon koppeling niet ideaal is.

Ja de prijs hoor ik ook vanavond, grote kans dat deze wel een stuk lager is dan marktconform, dus kans is dat ik misschien wel winst maak als ik de Swift doorverkoop.
Een optie kan ook nog een 2e hands Nissan Leaf zijn. Dan rijd je helemaal goedkoop :D.

Disclaimer: wij hebben een Toyota Starlet ingeruild voor een Nissan Leaf voor al het lokale verkeer. Ritjes tot 50km (100km retour) zijn echt prima te doen en super goedkoop :D. Verder heb je al snel alle opties (climate control, stoelverwarming en ook climate control inschakelen via de app) en is het wel een volwassen auto.

Ik heb verder geen aandelen Nissan maar vind het wel een hele fijne auto.

Goed, weer terug naar Toyota.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:53

DUX

blijft ook nu voor Oranje

nomar109 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:09:
Nou goed dan, knoop doorgehakt. Dank voor de suggesties; ik heb toch maar de Brodit-set besteld. Kost me de helft van een navigatieupdate. Het is eigenlijk ook een beetje krenterig om een knaldure telefoon te hebben en dan niets over te hebben voor een fijne houder, vond ik zelf.
Een wijs besluit denk ik. Niet dat ik kan spreken namens alle no-name ventilatieroosterklemmen, maar net die ene die ik uitgezocht had trok er bij het weghalen één (1) ventilatierooster-plankje uit. Was een Fiat, maar dan nog. Plankjes verkopen ze niet los, kan ik je inmiddels vertellen: er moest voor eventuele reparatie EEN COMPLEET NIEUW DASHBOARD IN.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• TWCRay
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16:37
@Hercul3s , welk bouwjaar is de Leaf?

• Rick-Jan
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20:25

Rick-Jan

always connected

Spixo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:22:
[...]

En anders kan je altijd nog een Hybride Zekerheid Controle laten uitvoeren voor 4 tientjes. Dan is je accupakket voor 1 jaar volledig gedekt door de Toyota dealer (mocht je dus al buiten de fabrieksgarantie vallen).

https://www.toyota.nl/toy...e-zekerheid-controle.json
vassago schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:56:
Het is ook maar net wat jet het netto gaat kosten, zit er onderhoud aan te komen bij de Swift en de Yaris?
Voor een paar euro zou ik hem zo inruilen, CVT en Climate control zijn best lekker :)
Neem aan dat de Swift wel Airco heeft? Zo niet is dat wel een "dingetje".

De Yaris zal vast iets zuiniger zijn maar je moet in de regel wel veel rijden om die investering ooit terug te zien.

De telefoon koppeling moet je je niet teveel van voorstellen, de head-units van Toyota zijn redelijk drama.
TWCRay schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:37:
Zoals je nu schrijft zie ik het niet als een upgrade, @Rick-Jan Een Swift uit 2013 met 60k, die is nog lang niet aan zijn einde. Om die Swift om te ruilen voor een Yaris uit 2014…ik zie het nut er niet van in.
Gisteravond proef gereden, reed als een nieuwe, zag ook dat hij in maart dit jaar de hybride check al gehad heeft, zit ook een Toyota pas bij. Twijfel nu wel heel erg omdat hij ook gewoon goed reed. Vraagprijs is 8000€ volgens mij heel scherp als ik zo op marktplaats kijk.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:17
Rick-Jan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:37:
[...]

[...]

[...]

Gisteravond proef gereden, reed als een nieuwe, zag ook dat hij in maart dit jaar de hybride check al gehad heeft, zit ook een Toyota pas bij. Twijfel nu wel heel erg omdat hij ook gewoon goed reed. Vraagprijs is 8000€ volgens mij heel scherp als ik zo op marktplaats kijk.
Rationeel is het niet nodig, Suzuki is ook gewoon kwaliteit, maar "ik wil het gewoon hebben" is natuurlijk een prima reden om iets te kopen, als je het kunt betalen.

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hercul3s
Die van mij is het 2014 model (met warmtepomp, dus wat zuiniger in de winter). 24Kwh met 11 streepjes 'over'. Bereik is met dit weer zo'n 100-120 km snelweg. In de stad wat meer.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 22:10
Aangezien er maar weinig van rondrijden in Nederland is het wel erg leuk als je dezelfde auto tegenkomt _/-\o_

[Voor 66% gewijzigd door calsonic op 28-07-2021 17:04]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:05

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

Weet iemand ook wat deze setting "efficiënte ventilatiemodus" bij de Auris TS doet? Kan het in de handleiding niet vinden. Het is hier al eens gevraagd (komt het plaatje ook vandaan) https://toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=11858 maar het is mij nog steeds niet duidelijk wat het doet. Is dat voor het automatisch recirculeren als je de auto en airco net aan hebt gezet en het temperatuurverschil nog heel groot is?

Edit: volgens PriusChat is het inderdaad daarvoor.

[Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2021 13:16]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:11
@ThinkPad Is dat niet een soort eco-modus voor de airco? Oftewel: hij koelt/verwarmt wel naar de ingestelde temperatuur, maar minder hard en daardoor zou dat potentieel minder brandstof verbruiken.

Bij EV's werkt dit wel zo namelijk. Onze Kia e-Soul heeft zowel een Driver Only als een eco-modus voor ventilatie/airco en als ik die inschakel, dan merk je op een warme zomerdag gelijk dat er niet op stand max geblazen wordt maar slechts de helft ongeveer.

• SkyStreaker
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20:01

SkyStreaker

Draaierig!

Ik zit eens te kijken wat een nieuw setje banden zou gaan kosten en welke zouden passen, alleen... Het bouwjaar is 2017, dat is allemaal fijn. Maar de Yaris Hybrid Design, is deze geproduceerd van 2014-2017 of 2017-2020, ik kan dat nergens vinden :+

Iemand een idee?

https://banden.autoweek.nl/banden-voor/toyota/yaris/ 5-deurs, maar dan heb ik 2 opties. Denk 2017-2020.

[Voor 16% gewijzigd door SkyStreaker op 01-08-2021 18:21]

• Yarisken
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:55
Allen,
Ik ben aan het kijken om een 2dehands avensis te kopen. Zijn er bouwjaren die ik best mijd ?
Bedoeling is om er een 5 jaar mee te rijden en dan naar een elektrische over te schakelen ( eens ze verder dan 500km kunnen rijden ... )
Een auris is ook een optie maar die kost ongeveer hetzelfde 2dehands.

• MooDyBLueS
SkyStreaker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:10:
Ik zit eens te kijken wat een nieuw setje banden zou gaan kosten en welke zouden passen, alleen... Het bouwjaar is 2017, dat is allemaal fijn. Maar de Yaris Hybrid Design, is deze geproduceerd van 2014-2017 of 2017-2020, ik kan dat nergens vinden :+

Iemand een idee?

https://banden.autoweek.nl/banden-voor/toyota/yaris/ 5-deurs, maar dan heb ik 2 opties. Denk 2017-2020.
Dat maakt toch helemaal niks uit? Kijk gewoon naar je huidige bandenmaat die onder je Yaris zitten, bijv. 205/45R17 en filter daar dan vervolgens op.

Want sowieso, als ik jouw link volg dan zie ik bij beide bouwjaar periodes die je noemt meerdere maten, dus dat zal je sowieso niet helpen. Loop gewoon even naar je auto en noteer wat er nu onder zit, inclusief draagvermogen en snelheidsindex (bijv. 88V, 88=draagvermogen, V=snelheidsindex). Die laatste mogen overigens sowieso hoger uitvallen, maar als je eronder wilt gaan zitten, zou ik dat even met Toyota checken of het dan nog aan het minimum voldoet wat de auto nodig heeft.

• ThinkPad

ThinkPad

@MooDyBLueS Ja dat doet hij sowieso al wanneer je de Eco rijstijlmodus activeert. Heb het idee dat deze setting daar los van staat.

@Spixo Vandaag de koelvloeistof ververst bij de Auris TS. Makkelijk klusje. Onderaan de radiator zit een aftapkraantje, zichtbaar via een kleine opening in de bodemplaat. Iets verder naar achteren zit een grotere opening, hier kun je met je hand doorheen om het aftapkraantje open te draaien. Om te voorkomen dat het een smeerboel wordt heb ik even een stukje slang op het kraantje geschoven en die in een lege jerrycan gehangen. De bodemplaat hoeft er dus niet af en eigenlijk de auto ook nauwelijks opgekrikt. Daarna gevuld met nieuwe vloeistof tot het peil niet meer onder 'full' zakte. Auto in 'maintenance mode' (Google voor instructie) gezet zodat de verbrandingsmotor continu blijft lopen (zodat de lucht uit het koelsysteem kan). Verwarming nog minuut of 5 op hoogste stand gehad zodat de KVS ook daar doorheen kon circuleren. Ze adviseren te laten draaien tot de koelventilator aanslaat, maar na 20 min. stationair had ik er wel genoeg van :+ Heb de fan niet horen draaien, maar misschien maakt hij zo weinig geluid dat het mij niet is opgevallen. Zal het niveau wel even in de gaten houden komende tijd. Er kwam zo'n 5L vloeistof uit, had eigenlijk meer verwacht (6-7L) maar dat zal wel de fabrieksvulling zijn als het systeem helemaal 100% leeg is.

@SkyStreaker Gewoon even kijken wat er nu voor maat op ligt? Ik heb net afgelopen vrijdag Michelin CrossClimate+ laten monteren. Dit zijn all-seasons die goed uit de tests komen, heb geen zin in/plek voor een tweede set banden bij huis. Online besteld en bij lokaal bedrijf laten monteren. In het boekje (toyota.nl voor PDF variant als je geen boekje hebt) staat ook wel de juiste maten.

[Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2021 20:21]

• SkyStreaker

SkyStreaker

Draaierig!

Jongens, ik weet ook wel dat ik de huidige banden natuurlijk voor de maat kan checken he? :+ Ik wou slechts weten of groter ook een optie was :)

• Martinspire
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21-09 07:51

Martinspire

Awesomeness

whoops

[Voor 97% gewijzigd door Martinspire op 01-08-2021 19:52]

Martinspire - PC, PS4, X1

• MooDyBLueS
SkyStreaker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:48:
Jongens, ik weet ook wel dat ik de huidige banden natuurlijk voor de maat kan checken he? :+ Ik wou slechts weten of groter ook een optie was :)
Kan je dan wat duidelijker/specifieker zijn?

Je geeft tot op heden namelijk niet duidelijk aan wat je wilt, anders krijg je ook niet deze reacties waarbij men zegt dat je gewoon je huidige bandenmaat kan checken.

Dus: welke bandenmaat heb je nu? Wat bedoel je met groter: het aantal inches? De breedte? De wanghoogte? Iets anders? En welk doel wil je ermee bereiken?

[Voor 30% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-08-2021 07:57]

• SkyStreaker

SkyStreaker

Draaierig!

MooDyBLueS schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:54:
[...]

Kan je dan wat duidelijker/specifieker zijn?

Je geeft tot op heden namelijk niet duidelijk aan wat je wilt, anders krijg je ook niet deze reacties waarbij men zegt dat je gewoon je huidige bandenmaat kan checken.

Dus: welke bandenmaat heb je nu? Wat bedoel je met groter: het aantal inches? De breedte? De wanghoogte? Iets anders? En welk doel wil je ermee bereiken?
Verkeerd uitgelegd. Ik ben inmiddels zelf nu goed op de hoogte.

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:09
Yarisken schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:34:
Ik ben aan het kijken om een 2dehands avensis te kopen. Zijn er bouwjaren die ik best mijd ?
Ik zou niet zeggen dat er "te mijden" bouwjaren zijn maar ik dacht dat de eerste versies van de tweede generatie 1.8 een aandachtspuntje met de motor hadden. Olieverbuik ofzo? Was daar een dealer-fix voor? Iets om even uit te zoeken, mocht je in dat bereik zoeken.

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

ThinkPad schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:47:
Er kwam zo'n 5L vloeistof uit, had eigenlijk meer verwacht (6-7L) maar dat zal wel de fabrieksvulling zijn als het systeem helemaal 100% leeg is.
Koelsysteem volledig aftappen is altijd lastig, meestal blijft er nog wel wat achter in de kachelradiator en/of het motorblok zelf. Als je dat wilt verversen zou je kunnen doorspoelen met water en/of een paar keer vullen met water en weer aftappen. Maar dat zou ik alleen doen bij een zwaar vervuild koelsysteem.
In jouw geval zit je met 5L nieuwe vloeistof voorlopig weer prima :)
Bacchus schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:52:
[...]
Ik zou niet zeggen dat er "te mijden" bouwjaren zijn maar ik dacht dat de eerste versies van de tweede generatie 1.8 een aandachtspuntje met de motor hadden. Olieverbuik ofzo? Was daar een dealer-fix voor? Iets om even uit te zoeken, mocht je in dat bereik zoeken.
De 1.8 (1ZZ-FE) tot 2003 zou daar last van kunnen hebben. Zelf zou ik ook de modellen met direct injectie en hoge kilometerstanden vermijden. Bovendien mogen die modellen volgens Toyota ook niet op E10 rijden en dat kan vervelend zijn.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Yarisken
DaWaN schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:23:

[...]

De 1.8 (1ZZ-FE) tot 2003 zou daar last van kunnen hebben. Zelf zou ik ook de modellen met direct injectie en hoge kilometerstanden vermijden. Bovendien mogen die modellen volgens Toyota ook niet op E10 rijden en dat kan vervelend zijn.
Wat is de E10 ? Ik ben Vlaming :p.

• MooDyBLueS
Yarisken schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:41:
[...]

Wat is de E10 ? Ik ben Vlaming :p.
Een slecht geïnformeerde Vlaming dus. :P

Zonder gekheid: als Nederlander wist ik niet of het in België anders zou zijn, maar het blijkt ook daar sinds 2017 de standaard brandstof die Euro 95 heeft vervangen:
https://economie.fgov.be/...0-de-milieuvriendelijkere
https://www.brunoservicestation.be/nl/tanken/e10

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Ik heb een 2008-2009 Toyota Yaris (XP9), heel tevreden mee, maar ik merk nu de laatste hete dagen dat mijn airco het erg slecht doet. Er komt wel lucht uit die iets kouder is dan buiten, maar het duurt zeker een half uur voor hij echt begint te koelen.

Ik heb de auto als erfenis van een familielid in 2017 overgenomen, en als ik het me goed herinner ben ik in 2016 nog mee geweest naar de dealer om de airco te laten vullen.

Is het normaal dat deze het zo slecht doet? Is dat gewoon het weer/de kracht van deze auto, of moet de airco misschien weer gevuld worden? Doet een normale autogarage dit standaard, of kan ik daar niet zomaar vanuit gaan?

Voor ik de garage bel wil ik toch wel ongeveer weten waar ik aan toe ben. Ik twijfel er niet aan dat ik bij of anders via mijn garage de airco kan laten vullen, maar ik kan me voorstellen dat die mij ook gewoon vertellen dat de airco van zo'n auto niet gemaakt is voor het plotselinge warme weer dat we hier in Nederland soms hebben.

Ik zie ook veel mensen die op Facebook Marketplace voor een paar tientjes je airco komen vullen, is dat betrouwbaar? Echt onderhoud zou ik natuurlijk nooit door zo iemand laten doen, maar uit de beschrijvingen lijkt het erop dat ze een apparaat aansluiten en dat apparaat alles zelf doet?

• Yarisken
MooDyBLueS schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:44:
[...]

Een slecht geïnformeerde Vlaming dus. :P

Zonder gekheid: als Nederlander wist ik niet of het in België anders zou zijn, maar het blijkt ook daar sinds 2017 de standaard brandstof die Euro 95 heeft vervangen:
https://economie.fgov.be/...0-de-milieuvriendelijkere
https://www.brunoservicestation.be/nl/tanken/e10
Lol juist had ik al eens gelezen. Alleen staat bij ons aan de stations nog altijd euro 95 - euro 98 ...
Ok dus geen euro 95, geen probleem.
Bedankt voor de info.
Onze huidige auto hebben we toch al voor 1200 euro kosten gehad op 1 jaar tijd ... .
Ik heb nieuw werk zonder bedrijfswagen dus gaan we grotere gezinsauto moeten kopen.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Oon
5 jaar kan, is niet veel, is niet weinig. Ik heb ervaringen aan beide zijden van de 5 jaar.
Een airco vullen kost bij de meeste onafhankelijke garages rond de 100 euro.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Oon
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:13:
@Oon
5 jaar kan, is niet veel, is niet weinig. Ik heb ervaringen aan beide zijden van de 5 jaar.
Een airco vullen kost bij de meeste onafhankelijke garages rond de 100 euro.
Toch maar eens informeren dan. Ik moet zeggen dat ik me niet echt kan herinneren of de airco significant beter was een jaar of 5 geleden, maar zoals het nu is, is echt niet fijn.

• dbzfan
  • Laatst online: 19:54

dbzfan

Nee.

Mijn vriendin startte de auto net (auris ts facelift) en kreeg de melding: check 12v battery. Na opnieuw opstarten startte de auto wel en kon ze wegrijden... Iemand dit vaker gehad?

• ThinkPad

ThinkPad

@dbzfan Hoe oud is de 12V accu? Ze hebben niet het eeuwige leven net als bij niet-hybride auto's.
Als de auto lange tijd niet gebruikt wordt dan kan de batterij ook leeg lopen. Als je keyless entry hebt dan nog wat sneller omdat die gedurende een aantal dagen blijft 'zoeken' naar de sleutels. De deuren lang open laten staan met binnenverlichting aan is ook funest, daarmee trek je de kleine 12V accu ook snel leeg.
Op PriusChat.com is wel e.e.a. te vinden over hoe je hem evt. kunt vervangen, vrij makkelijke klus. Accu is wel best prijzig meen ik.

@Oon zelf tot 3 weken terug ook een XP9 gehad. Jouw klacht ook eens gehad, systeem moest toen inderdaad bijgevuld worden. Daarna werkte hij weer prima en krachtig (paar minuten na starten al flink koude lucht). Heb later nog eens met een UV-zaklamp gekeken naar de leidingen en de condensor, maar geen duidelijke lekkage kunnen vinden.

Beetje zoeken naar aanbiedingen loont, zit best wel prijsverschil in. Ze hangen hem inderdaad aan zo'n automatische kast die met één druk op de knop het systeem leeghaalt, poosje vacuümtrekt en dan weer vult met nieuw gas.

[Voor 87% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2021 10:29]

• Videopac
dbzfan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:17:
Mijn vriendin startte de auto net (auris ts facelift) en kreeg de melding: check 12v battery. Na opnieuw opstarten startte de auto wel en kon ze wegrijden... Iemand dit vaker gehad?
Rijden jullie weinig?
Heb die melding zelf nooit gehad, maar ik heb in Corona-tijd 2x een lege 12 Volt accu gehad omdat ik erg lang niet met de auto gereden had en de accu toen leeg was. Toyota hybrides hebben een klein 12V acuutje die relatief snel leeg is. Zeker als je, zoals ik, wel regelmatig met je sleutelloze toegangssleutel langs de auto loopt en de auto dat detecteert en o.a. de binnenverlichting alvast laat branden.

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

• ThinkPad

ThinkPad

Videopac schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:24:
[...]
Zeker als je, zoals ik, wel regelmatig met je sleutelloze toegangssleutel langs de auto loopt en de auto dat detecteerd en o.a. de binnenverlichting alvast laat branden.
Als je een OBD2-dongle hebt dan kun je dit uitzetten. Heb dit in de opties van de 'Car Scanner ELM'-app en Carista voorbij zien komen. Daarmee kun je ook de irritante achteruitrij-piep uitzetten, aantal keren knipperen van de richtingaanwijzers kiezen en dat soort dingen.

Heb zelf een 'Viecar' dongle van AliExpress, volgens mij is dat dezelfde dongle die Carista ook verkoopt.
Leuke Tweaker gadget. Heb in de Car Scanner app aantal dashboardjes gemaakt. Voltages/batterijpercentage van het accupakket, bandenspanningen e.d.

[Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2021 10:32]

• Oon
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:21:
@Oon zelf tot 3 weken terug ook een XP9 gehad. Jouw klacht ook eens gehad, systeem moest toen inderdaad bijgevuld worden. Daarna werkte hij weer prima en krachtig (paar minuten na starten al flink koude lucht). Heb later nog eens met een UV-zaklamp gekeken naar de leidingen en de condensor, maar geen duidelijke lekkage kunnen vinden.
Goed om te horen dat het dus mogelijk wel opgelost kan worden.
Mij is door de garage de eerste keer dat ik er zelf kwam met deze auto verteld dat hij nog zeker 10-15 jaar mee kon, dus ik heb er enkele weken terug een Android Auto head unit ingezet en ben nu ook aan het kijken voor het nodige kleine detailonderhoud zoals knopjes en de ruitenwissers waar de verf vanaf is vervangen, alsmede een keer de hele buitenkant te laten oppoetsen. Als de airco gewoon kapot was dan was het een ander verhaal geweest en was het investeren toch wel snel opgehouden.

Ben benieuwd of ik die 15 jaar haal, dan zou hij namelijk dus nog tot zeker 2031 mee moeten. Tegen die tijd zal ik zeker wel een andere auto erbij hebben en zo heel veel kilometers maak ik niet (verwacht 20k per jaar als we weer op kantoor werken). Erg fijne auto en ik ben er heel blij mee, zeker omdat het toch wel een prijsklasse of twee hoger is dan ik nu zelf zou kunnen betalen, dus hopen dat ik er nog lang plezier van kan hebben!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Videopac schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Rijden jullie weinig?
Heb die melding zelf nooit gehad, maar ik heb in Corona-tijd 2x een lege 12 Volt accu gehad omdat ik erg lang niet met de auto gereden had en de accu toen leeg was. Toyota hybrides hebben een klein 12V acuutje die relatief snel leeg is. Zeker als je, zoals ik, wel regelmatig met je sleutelloze toegangssleutel langs de auto loopt en de auto dat detecteert en o.a. de binnenverlichting alvast laat branden.
Laatste tijd geen hele lange ritten gemaakt nee,, ook staat hij vrij veel stil. (hij heeft idd keyless entry).
Hopelijk raakt hij niet helemaal leeg, zal deze week is een lange rit maken.

• ThinkPad

ThinkPad

@Oon Ja het zijn prima auto's. Wij hebben hem 3wk geleden met 160K weggedaan omdat we gezinsuitbreiding verwachten binnenkort. Verder weinig kosten aan gehad.

@dbzfan Rijden is niet perse nodig, je kunt hem ook in 'Ready' zetten, de 12V-accu wordt dan wel bijgeladen vanuit de hybride-accu. En als die laatste te ver leeg is dan springt de motor wel aan om die bij te laden. De keyless entry kun je evt. ook uitschakelen zodat de auto minder stroom verbruikt. Moet je even voor in de handleiding kijken hoe je dat doet.

• dbzfan

dbzfan

Nee.

ThinkPad schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:38:
@Oon Ja het zijn prima auto's. Wij hebben hem 3wk geleden met 160K weggedaan omdat we gezinsuitbreiding verwachten binnenkort. Verder weinig kosten aan gehad.

@dbzfan Rijden is niet perse nodig, je kunt hem ook in 'Ready' zetten, de 12V-accu wordt dan wel bijgeladen vanuit de hybride-accu. En als die laatste te ver leeg is dan springt de motor wel aan om die bij te laden. De keyless entry kun je evt. ook uitschakelen zodat de auto minder stroom verbruikt. Moet je even voor in de handleiding kijken hoe je dat doet.
Ok dankjewel! Maar eens even doen straks dan.

(als de vriendin hem straks gestart krijgt op de terugweg :P )

• Bacchus
dbzfan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:32:
[...]
Laatste tijd geen hele lange ritten gemaakt nee,, ook staat hij vrij veel stil. (hij heeft idd keyless entry).
Hopelijk raakt hij niet helemaal leeg, zal deze week is een lange rit maken.
Misschien is het wel een idee om in het najaar even de accu te laten testen. Nu zal het met een hybride wel meevallen omdat die er niet op hoeft te starten maar loodaccu's slijten 's zomers en tonen dat 's winters.

• Hercul3s
Oon schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:30:
[...]

Goed om te horen dat het dus mogelijk wel opgelost kan worden.
Mij is door de garage de eerste keer dat ik er zelf kwam met deze auto verteld dat hij nog zeker 10-15 jaar mee kon, dus ik heb er enkele weken terug een Android Auto head unit ingezet en ben nu ook aan het kijken voor het nodige kleine detailonderhoud zoals knopjes en de ruitenwissers waar de verf vanaf is vervangen, alsmede een keer de hele buitenkant te laten oppoetsen. Als de airco gewoon kapot was dan was het een ander verhaal geweest en was het investeren toch wel snel opgehouden.

Ben benieuwd of ik die 15 jaar haal, dan zou hij namelijk dus nog tot zeker 2031 mee moeten. Tegen die tijd zal ik zeker wel een andere auto erbij hebben en zo heel veel kilometers maak ik niet (verwacht 20k per jaar als we weer op kantoor werken). Erg fijne auto en ik ben er heel blij mee, zeker omdat het toch wel een prijsklasse of twee hoger is dan ik nu zelf zou kunnen betalen, dus hopen dat ik er nog lang plezier van kan hebben!
Ik heb destijds de airco van mijn Corolla (2003) laten vullen bij iemand van marktplaats. Hele goede ervaring, wist er veel van en nam de tijd. Dat kan dus ook :). Maar idd even laten bijvullen, grote kans dat het dan weer werkt.

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20-09 09:49
Na 3 jaar Toyota Aygo een uitstapje gehad naar Mazda (Mazda 2). Is me goed bevallen an sich, maar ik ga toch weer terug naar een Toyota. Het wordt de Corolla Hybrid Touring Sports 1.8 Comfort

Share and Enjoy!

• thaeastwood
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-09 15:36
calsonic schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:03:
Aangezien er maar weinig van rondrijden in Nederland is het wel erg leuk als je dezelfde auto tegenkomt _/-\o_

[Afbeelding]
Zag vanmorgen een hele trailer vol met nieuwe Yarissen :).

• Greldinard
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 20-09 15:39
Oon schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:56:
Ik heb een 2008-2009 Toyota Yaris (XP9), heel tevreden mee, maar ik merk nu de laatste hete dagen dat mijn airco het erg slecht doet. Er komt wel lucht uit die iets kouder is dan buiten, maar het duurt zeker een half uur voor hij echt begint te koelen.

Ik heb de auto als erfenis van een familielid in 2017 overgenomen, en als ik het me goed herinner ben ik in 2016 nog mee geweest naar de dealer om de airco te laten vullen.

Is het normaal dat deze het zo slecht doet? Is dat gewoon het weer/de kracht van deze auto, of moet de airco misschien weer gevuld worden? Doet een normale autogarage dit standaard, of kan ik daar niet zomaar vanuit gaan?

Voor ik de garage bel wil ik toch wel ongeveer weten waar ik aan toe ben. Ik twijfel er niet aan dat ik bij of anders via mijn garage de airco kan laten vullen, maar ik kan me voorstellen dat die mij ook gewoon vertellen dat de airco van zo'n auto niet gemaakt is voor het plotselinge warme weer dat we hier in Nederland soms hebben.

Ik zie ook veel mensen die op Facebook Marketplace voor een paar tientjes je airco komen vullen, is dat betrouwbaar? Echt onderhoud zou ik natuurlijk nooit door zo iemand laten doen, maar uit de beschrijvingen lijkt het erop dat ze een apparaat aansluiten en dat apparaat alles zelf doet?
Volgens mij adviseren garages zelf een interval van 3 jaar. Nu zal dit ongetwijfeld enigszins overdreven zijn, maar 5 jaar klinkt dan niet als heel gek om je airco te laten bijvullen. Ik meen me te herinneren dat er ongeveer 10% van het koelmiddel per jaar verdampt?!

[Voor 0% gewijzigd door Greldinard op 04-08-2021 09:49. Reden: typo]

• calsonic
thaeastwood schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:28:
[...]

Zag vanmorgen een hele trailer vol met nieuwe Yarissen :).
Serieus :F

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Touchdomex

Meisje!

Vind het ook wel kut dat je er eentje hebt met 3 deuren in plaats van 5. Dat is toch vet onhandig man.

/s :>

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• calsonic
Touchdomex schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:59:
[...]

Vind het ook wel kut dat je er eentje hebt met 3 deuren in plaats van 5. Dat is toch vet onhandig man.

/s :>
Dit is geen (be)Yaris ;)

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Meisje!

Ja die 2 pijpjes geven hem nogal weg :P

Heb er tot op heden 2 in het wild gezien. Eentje in Groningen en eentje in Utrecht. Ze vallen heel erg op als je weet waar je op moet letten.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• calsonic
Touchdomex schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:06:
[...]

Ja die 2 pijpjes geven hem nogal weg :P

Heb er tot op heden 2 in het wild gezien. Eentje in Groningen en eentje in Utrecht. Ze vallen heel erg op als je weet waar je op moet letten.
Rond Utrecht rijden er 2 voor zover ik weet.
Die zwarte op de foto en mijn rode.

PS. De mijne heeft inmiddels al wat modificaties dus die kleine pijpjes zijn vervangen door een Milltek en nu klinkt hij tenminste als een sportauto _/-\o_

[Voor 17% gewijzigd door calsonic op 04-08-2021 10:11]

• thaeastwood
Jep zit nog te wachten op de levering van de mijne .

• calsonic
thaeastwood schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Jep zit nog te wachten op de levering van de mijne .
Vorig jaar Maart heb ik de auto blind besteld want een proefrit was uiteraard niet mogelijk. Auto kwam in December aan in Nederland en de 1e week Januari op naam gezet. Dus uiteindelijk 10 maanden op gewacht.
Geen moment spijt van de aankoop gehad.
Bijna net zo snel als mijn vorige auto(Focus RS) maar net wat lichter waardoor je er makkelijker mee kunt smijten :)

• thaeastwood
calsonic schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:48:
[...]

Vorig jaar Maart heb ik de auto blind besteld want een proefrit was uiteraard niet mogelijk. Auto kwam in December aan in Nederland en de 1e week Januari op naam gezet. Dus uiteindelijk 10 maanden op gewacht.
Geen moment spijt van de aankoop gehad.
Bijna net zo snel als mijn vorige auto(Focus RS) maar net wat lichter waardoor je er makkelijker mee kunt smijten :)
Heb de auto in mei besteld. Zou nu nog ongeveer 2 maanden moeten duren nog volgens de de dealer voordat ik hem kan ophalen.

• calsonic
thaeastwood schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:39:
[...]

Heb de auto in mei besteld. Zou nu nog ongeveer 2 maanden moeten duren nog volgens de de dealer voordat ik hem kan ophalen.
Al plannen met de auto?

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Meisje!

calsonic schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:07:
[...]

Rond Utrecht rijden er 2 voor zover ik weet.
Die zwarte op de foto en mijn rode.

PS. De mijne heeft inmiddels al wat modificaties dus die kleine pijpjes zijn vervangen door een Milltek en nu klinkt hij tenminste als een sportauto _/-\o_
Dat was sowieso een zwarte. Dat kan wel eens deze zijn gewest. Volgens mij rond Groningen ook een zwarte.

Weet niet hoe zacht die normaal is maar volgens mij is die ook al heftig.

• calsonic
Touchdomex schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:24:
[...]

Dat was sowieso een zwarte. Dat kan wel eens deze zijn gewest. Volgens mij rond Groningen ook een zwarte.

Weet niet hoe zacht die normaal is maar volgens mij is die ook al heftig.
Nee stock klinkt hij voor geen meter - alleen software matig in de auto zelf.
Dat is dankzij het OPF filter wat op iedere nieuwe auto vanaf 2019 zit

• thaeastwood
Er mee rijden ;). Nee is lease auto dus kan er niet veel aan veranderen

• calsonic
thaeastwood schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:57:
[...]

Er mee rijden ;). Nee is lease auto dus kan er niet veel aan veranderen
Een rally auto als leasebak _/-\o_

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:09

Arfman

Drome!

Mensen ervaringen met Toyota private lease? Zitten eraan te denken om een Yaris Hybrid te gaan leasen. Met inruil van onze huidige Yaris en aftrek van wegenbelasting/verzekering (inbegrepen in lease) zou het ons ongeveer 200 euro per maand kosten.

Dat klinkt te mooi om waar te zijn, waar zit het addertje?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• vassago
  • Laatst online: 16:40
Dat je waarschijnlijk weinig KMs "gratis" mag maken en dat je na 4 jaar 200,- p/m af te tikken met lege handen staat?
Oftewel als je een auto koopt heb je restwaarde, nu betaal je alleen maar.

• ThinkPad

ThinkPad

• Arfman

Arfman

Drome!

vassago schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:47:
Dat je waarschijnlijk weinig KMs "gratis" mag maken en dat je na 4 jaar 200,- p/m af te tikken met lege handen staat?
Oftewel als je een auto koopt heb je restwaarde, nu betaal je alleen maar.
Klopt, 10.000 km per jaar, meer dan genoeg voor ons. Kan na 4 jaar altijd nog besluiten om de auto over te nemen of, voor een inderdaad hoger bedrag, een nieuwe te leasen. Aangezien onze rentevaste periode over 6 jaar verstrijkt gok ik dat het dat eerste wordt om een BKR registratie te vermijden.

@ThinkPad : dank voor de link!

• Bacchus
Arfman schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:24:
Afkoop als je eerder in wil leveren? Dat je de dagwaarde van je huidige auto definitief kwijt bent? Verder is de rekensom vrij eenvoudig: Verwachte afschrijving, onderhoud, belasting en verzekering (+evt kleine schade buiten no-claim) voor vier jaar optellen en vergelijken met de totale leasesom over die tijd.
Geld is goedkoop momenteel dus private leaseregelingen kunnen inderdaad best leuk uitpakken.

[Voor 5% gewijzigd door Bacchus op 05-08-2021 07:54]

• ThinkPad

ThinkPad

DesiredPeanut schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 15:16:
Mijn vriendin en ik zijn van plan om onze eerste auto te kopen
[...]
Hoe is de zoektocht gegaan? Staat er een Toyota voor de deur inmiddels :) ?

• DUX

DUX

Bacchus schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:54:
[...]

Afkoop als je eerder in wil leveren? Dat je de dagwaarde van je huidige auto definitief kwijt bent? Verder is de rekensom vrij eenvoudig: Verwachte afschrijving, onderhoud, belasting en verzekering (+evt kleine schade buiten no-claim) voor vier jaar optellen en vergelijken met de totale leasesom over die tijd.
Geld is goedkoop momenteel dus private leaseregelingen kunnen inderdaad best leuk uitpakken.
Plus dat ik in mijn omgeving nog niet heb gezien dat er een reëel aanbod gedaan werd voor overname bij afloop van het contract, iets dat @Arfman op voorhand overweegt.

• Arfman

Arfman

Drome!

DUX schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:14:
[...]

Plus dat ik in mijn omgeving nog niet heb gezien dat er een reëel aanbod gedaan werd voor overname bij afloop van het contract, iets dat @Arfman op voorhand overweegt.
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen hiermee, kan er weinig van vinden.

• DUX

DUX

Ok, mogelijk mijn hand overspeeld met die opmerking. In de tweemaal dat mijn collega's dat wilden doen kwam er eigenlijk geen interessant bedrag uit maar enkele duizenden Euro's hoger dan je misschien zou willen overwegen. Uiteindelijk is het leasebedrijf er ook om winst te maken. Het is niet zo simpel als "autowaarde minus aantal maanden betaalde leasekosten". Maar voor wat het waard was; het was al enkele jaren terug én vanuit het bedrijfsleven.

Het punt dat ik eigenlijk wilde maken is dat er op dit moment vanuit jouw situatie moeilijk iets te vinden valt van het scenario "overnemen van de wagen" en vooraf te gokken op "ik denk dat ik dat maar doe", omdat je niet weet wat het aanbod zal zijn. Er is geen pijl op te trekken en je bent overgeleverd aan de grillen van de leasemaatschappij. Er is een gerede kans dat je een te scherp (lees: duur) aanbod krijgt waardoor je weer gaat rekenen en misschien zelfs een tweedehandsje elders zou kunnen overwegen. In dat geval is er natuurlijk ook nog een derde scenario - "ik stop met private lease" ;)

• Arfman

Arfman

Drome!

Dank voor je uitgebreide antwoord!

De enige info die ik heb hierover is van de dealer (dus strooiwagen zout). Hij vertelde dat in zijn ervaringen er aanbiedingen kwamen "waarvoor hij ze niet in de showroom kon zetten"; lees: scherp. Ik ben me bewust van dat het natuurlijk niet zo hoeft te zijn, in het ergste geval stop ik met leasen inderdaad, maar als het een fair aanbod is dan ben ik op dit moment geneigd om dat wel te doen.

Speelt ook mee dat over 6 jaar mijn rentevaste periode op de hypotheek afloopt en ik op dat moment liever geen PL heb lopen. Misschien onterecht hoor, daar moet ik ook nog even induiken.

• MooDyBLueS
Arfman schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:24:
Mensen ervaringen met Toyota private lease? Zitten eraan te denken om een Yaris Hybrid te gaan leasen. Met inruil van onze huidige Yaris en aftrek van wegenbelasting/verzekering (inbegrepen in lease) zou het ons ongeveer 200 euro per maand kosten.

Het addertje is dat je niet moet rekenen met inruil, maar juist moet rekenen wat je straks kwijt bent als je deze na 4/5 jaar weer in moet leveren (nou ja, of overkopen tegen een veel te hoog bedrag).

De Toyota PL prijzen zijn op zich prima, maar ik zie te vaak dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is. €200/mnd voor een Yaris Hybrid Dynamic bijv. is erg goed en leuk, maar zodra je hem straks inlevert heb je niks. Geen inruilwaarde zoals je huidige gekochte Yaris, niks. En door die 200/mnd kan je iets minder makkelijk sparen dan wanneer je een auto zou kopen met reeds gespaarde centen.

Ga maar na... een Yaris Hybrid Dynamic met een leuk kleurtje kost zonder inruil/aanbetaling namelijk 381/mnd voor 48mnd/10k km. Met 15k km ga je al over de 400/mnd heen, het dubbele van wat je nu zou gaan betalen.

Heb je dat er over 4 jaar nog steeds voor over? Dus nu 48x €200 vanwege inruil en straks 48x €380-400? Dan doen! Anders niet.

Weet je overigens zeker dat je op €200 uitkomt? Als ik de Yaris Hybrid Dynamic pak (die van 381) dan mag je niet meer dan €6821 aanbetalen en daarmee kom je op 264/mnd.

• Bacchus
Arfman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:39:
De enige info die ik heb hierover is van de dealer (dus strooiwagen zout). Hij vertelde dat in zijn ervaringen er aanbiedingen kwamen "waarvoor hij ze niet in de showroom kon zetten"; lees: scherp.
Dat is logisch natuurlijk: Op die overnameprijs geven ze geen enkele garantie. Ze hoeven ze de auto er niet voor op te poetsen of na te kijken, geen onderhoud of reparaties uit te voeren. En er hoeft geen gladde verkoper en vierkante meters even gladde ;) showroomvloer besteed te worden.

Eind '15 kreeg ik een overnameaanbod op mijn jan-12 (zakelijke) lease-CT-200h met nieuwprijs 36.000, 160 dkm en forse, perfect gerepareerde, schade (vervangen deur) van 12.500. Ik vond dat toen wel een goed aanbod.

• Arfman

Arfman

Drome!

@MooDyBLueS : valide punten/overwegingen, dank!

Ik kwam op 200 door de maximale inruil/aanbetaling te doen (kom je idd op 267, minus de 60 die ik nu kwijt ben voor verzekering/belasting). Weet ook nog niet of ik dat wel wil, wij willen perse flexlease en ik vermoed dat, als je eerder stopt, je dat geld gewoon kwijt bent.

En na de 4 jaar wordt het inderdaad een ander plaatje financieel. Zit ook te denken om de inruil gewoon op de spaarrekening te zetten en het gewone tarief te betalen, dan valt het na 4 jaar ook niet tegen als we toch doorgaan.

@Bacchus : dat lijkt mij inderdaad een fair bod. Als ik kijk dat een Yaris Hybrid Dynamic iets meer dan 25k kost en ik voor een uitvoering met winterbanden en FlexLease 410 per maand kwijt ben, ben ik dus in 4 jaar bijna 20k kwijt aan leasekosten. Ik snap dat ik hem dan niet voor 5k kan overnemen maar ik vermoed iets in de buurt van 10k. Dat bedrag sparen is geen probleem en ik snap dat ik dan duurder uitben dan simpelweg nieuw kopen echter vind ik het zonde om dat 25k in 1 keer op stuk te slaan.

Het is ook allemaal een persoonlijke overweging. Door privéomstandigheden zijn we op zoek naar een extreem veilige auto en dan kom je, zeker als je actieve rijbaanassistentie wilt, al snel op een nieuwe Yaris of een hele dure, jong gebruikte en veel grotere auto met dito onderhoudskosten, iets wat we ook niet willen. Vanmiddag eerst maar even een proefrit maken en kijken wat daar uit komt, ik hou jullie op de hoogte ;)

• Videopac
Arfman schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:33:

Ik kwam op 200 door de maximale inruil/aanbetaling te doen (kom je idd op 267, minus de 60 die ik nu kwijt ben voor verzekering/belasting). Weet ook nog niet of ik dat wel wil, wij willen perse flexlease en ik vermoed dat, als je eerder stopt, je dat geld gewoon kwijt bent.

En na de 4 jaar wordt het inderdaad een ander plaatje financieel. Zit ook te denken om de inruil gewoon op de spaarrekening te zetten en het gewone tarief te betalen, dan valt het na 4 jaar ook niet tegen als we toch doorgaan.

@Bacchus : dat lijkt mij inderdaad een fair bod. Als ik kijk dat een Yaris Hybrid Dynamic iets meer dan 25k kost en ik voor een uitvoering met winterbanden en FlexLease 410 per maand kwijt ben, ben ik dus in 4 jaar bijna 20k kwijt aan leasekosten. Ik snap dat ik hem dan niet voor 5k kan overnemen maar ik vermoed iets in de buurt van 10k. Dat bedrag sparen is geen probleem en ik snap dat ik dan duurder uitben dan simpelweg nieuw kopen echter vind ik het zonde om dat 25k in 1 keer op stuk te slaan.

Het is ook allemaal een persoonlijke overweging. Door privéomstandigheden zijn we op zoek naar een extreem veilige auto en dan kom je, zeker als je actieve rijbaanassistentie wilt, al snel op een nieuwe Yaris of een hele dure, jong gebruikte en veel grotere auto met dito onderhoudskosten, iets wat we ook niet willen. Vanmiddag eerst maar even een proefrit maken en kijken wat daar uit komt, ik hou jullie op de hoogte ;)
Een Prius IV heeft alle veiligheidsvoorzieningen, is ruim, zuinig en rijdt goed maar is ook lelijk (vinden veel mensen)

• agravain
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19:46
Videopac schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:06:
. . . maar is ook lelijk (vinden veel mensen)
Ach zolang je er zelf in zit heb je er geen last van. Voor de andere weggebruikers: dat is dan hun probleem, toch? :)

• Videopac
agravain schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:11:
[...]

Ach zolang je er zelf in zit heb je er geen last van. Voor de andere weggebruikers: dat is dan hun probleem, toch? :)
Helemaal mee eens! Zelf vind ik de Prius IV wel mooi, alleen die sanitair-witte middenconsole niet. Zeer onderschatte auto.

• agravain
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19:46
Ik denk dat het een acquired taste is. Eerst vond ik de Prius IV ook niet zo mooi, vooral de achterkant, maar nu vind ik het allemaal wel meevallen eigenlijk. Er zijn veel lelijkere auto's op de weg.
Edit:
Voor mij zijn de prestaties (nee niet van 0-100 onder de 3 seconden :) ) belangrijker dan het uiterlijk. Helaas speelt er hier een aardige WAF mee.

[Voor 28% gewijzigd door agravain op 06-08-2021 18:36]

• Arfman

Arfman

Drome!

Videopac schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:06:
[...]

Een Prius IV heeft alle veiligheidsvoorzieningen, is ruim, zuinig en rijdt goed maar is ook lelijk (vinden veel mensen)
Enige probleem is dat de Yaris 15 jaar oud is en er zitten wat kosten aan te komen. Niet wereldschokkend maar het is wel een beetje OF nu een nieuwe kopen OF hier nog een aantal jaren mee doorrijden en hopen dat er niet te veel onkosten aan zitten. We hebben ook een Prius 3 maar die is technisch perfect en net 8 jaar oud, en we willen niet 2 "grote" auto's rijden. Dus daarom eventueel een vervanger voor de Yaris.

De proefrit ging trouwens perfect. De nieuwe Yaris is echt een strak sturend karretje, reageert direct op het gaspedaal, zit goed in elkaar met mooie materialen van binnen en de veiligheids features zijn echt top.

Bij de dealer nog verder gepraat over een private lease en ons onderbuikgevoel zei om het toch niet te doen. Kosten waren toch hoger dan gedacht (dealer gaf een schatting van het geld wat we kwijt zouden zijn aan het einde en dat viel tegen) dus bedankt en weggegaan. Verkoper begreep het volkomen en zou ons op de hoogte houden van jonge occasions van dit model. Helemaal niet pusherig, erg goed gesprek.

Thuis toch nog eens even Excel geopend en precies berekend wat het ons over 4 jaar zou kosten. Uitgegaan van een realistische overnameprijs en wat onderhoud van de huidige Yaris opgenomen, en toen werd eigenlijk duidelijk dat het qua kosten toch wel te overzien was. Zou neerkomen op ~3k over 4 jaar vergeleken met nieuw kopen.

Dus nu zitten we toch weer te twijfelen want hij reed wel erg lekker, het vooruitzicht van 4 jaar geen apk/beurtjes/onderhoudskosten is toch wel fijn en met name de veiligheidszaken zijn dingen die voor ons erg belangrijk zijn geworden.

Maar eens een nachtje over slapen. Dag lief dagboek! 😅

• vangoghnl
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 01:00
Kleine update over onze auris.

Auto is naar de dealer geweest omdat het raam toch elke keer weer naar beneden ging aan de passagiers kant. Dus helemaal omhoog en dan gelijk halverwege weer naar beneden. Opnieuw inleren is mij niet gelukt maar de dealer gelukkig wel. Probleem zat hem dus in het opnieuw inregelen van de ruiten. Ook is het vocht in het achterlicht verholpen. Alles gelukkig onder garantie.

Wel nog een andere vraagje die mensen hier misschien wel weten. We hebben voor stoelverwarming en als ik deze aanzet op high dan is die eerst flink heet en daarna zakt die af. Echter wisselt die per keer soms voel je hem wel maar blijft die wat lauw. Iemand hier een verklaring voor? Meet die de accu of bijvoorbeeld de binnentemp?

• MooDyBLueS
Arfman schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:33:

Op dat laatste stuk ingaand: bij PL zijn de kosten niet alleen de afschrijving, maar ook verzekering en mrb. Dus als je wilt vergelijken, dan kan je het beste kijken wat je zelf kwijt zou zijn aan mrb en verzekering voor dezelfde Yaris als je hem (bijna) nieuw zou kopen en dat van het PL bedrag aftrekken.

In mijn geval als ik snel even kijk bij mijn huidige verzekeraar zou ik €36/mnd aan all-risk verzekering kwijt zijn. MRB is €44/mnd in de duurste provincie dus bij elkaar €80/mnd.

Van je FlexLease van 410 blijft er dus 330/mnd (grofweg) over en dat is dus de afschrijving, onderhoud en banden. Als je het helemaal een goed beeld wilt krijgen valt onderhoud en banden ook wel uit te rekenen, want onderhoud heeft een vaste interval en vaste prijzen dus zolang je weet hoeveel je per jaar rijdt is dat gewoon een rekensommetje. Banden is wat lastiger in te schatten, maar reken daar gewoon een gemiddelde voor een B-segmenter voor en je zal niet veel afwijken. Wat je dan overhoudt is puur de kosten om de auto zelf te bekostigen en daarmee kan je met koop vergelijken.

Laten we zeggen dat het ~300/mnd is ter illustratie, dan heb je dus € 14.400 in 4 jaar tijd aan leasekosten voor de auto zelf (dus minus mrb, onderhoud, verzekering, banden die je sowieso zelf ook zou moeten betalen bij koop). Een Yaris Hybrid Dynamic is 25k koop nieuw dus zou je na 4 jaar op iets meer dan 10k restwaarde uitkomen.

De ANWB rekent bij 10.000 km per jaar 25,8 ct afschrijving, dat is € 2.580 per jaar en dus € 10.320 na 4 jaar. Daarmee zou de auto nog pakweg 15k waard zijn volgens hun berekening.

En ik moet zeggen: die ANWB berekening klopt akelig goed. Als ik nu 2017 Yaris Hybrid Dynamics erbij pak, die hadden een nieuwprijs van ~24k en staan nu te koop voor gemiddeld 15k. Dat is dus wel verkoopprijs, niet inruilprijs.

Met andere woorden: die 14.400 in 4 jaar tijd is misschien ietwat aan de hoge kant, maar zal misschien ook afhangen van de overnameprijs. Als jij nu al een gegarandeerde overnameprijs kan krijgen van 10-12k, dan is het zeker een goede deal. Maar als ze 15k willen hebben ter overname én jij betaalt die 14.400 de komende 48 maanden, dan is het weer een minder goede deal, maar nog steeds een makkelijkere.

• Gillonde
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:42
Arfman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:39:
Speelt ook mee dat over 6 jaar mijn rentevaste periode op de hypotheek afloopt en ik op dat moment liever geen PL heb lopen. Misschien onterecht hoor, daar moet ik ook nog even induiken.
Als het goed is heb je geen nieuwe inkomenstoetsing bij het eind van je rentevaste periode, misschien iets om na te lezen/vragen bij je hypotheekadviseur.

• Headshot_NL
  • Registratie: oktober 2007
Na de overstap van de Toyota Auris Hybrid naar een Ioniq Electric heb ik nog het een en ander over voor voor het onderhoud aan de Auris/Prius.
Mocht iemand nog nieuwe originele Toyota 0w-20 olie met bijbehorend olie filter nodig hebben dan zijn deze ter overname. Hier zitten vast wat mensen die de olie wissel zelf doen.

Eindoordeel, na 6 jaar en ongeveer 300k toyota-kilometers is het super betrouwbaar gebleken. Zowel de Yaris als de Auris hebben me nooit laten staan. Enkel het standaard onderhoud gehad en geen andere reparaties.

Corsair Carbide 330R | MSI Z87-G43 | i7 4770K 4,6GHz | MSI GTX970 Gaming | 24GB Kingston HyperX 1600MHz | 2x Intel 520 240GB RAID-0 | Asus Xonar D2 | Seasonic G-650 | Dell UltraSharp U2515H | Denon X2600 & 4x Boston Audio A25 & Bowers & Wilkins asw610

• ThinkPad

ThinkPad

vangoghnl schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:46:
Kleine update over onze auris.

Auto is naar de dealer geweest omdat het raam toch elke keer weer naar beneden ging aan de passagiers kant. Dus helemaal omhoog en dan gelijk halverwege weer naar beneden. Opnieuw inleren is mij niet gelukt maar de dealer gelukkig wel. Probleem zat hem dus in het opnieuw inregelen van de ruiten. Ook is het vocht in het achterlicht verholpen. Alles gelukkig onder garantie.

Wel nog een andere vraagje die mensen hier misschien wel weten. We hebben voor stoelverwarming en als ik deze aanzet op high dan is die eerst flink heet en daarna zakt die af. Echter wisselt die per keer soms voel je hem wel maar blijft die wat lauw. Iemand hier een verklaring voor? Meet die de accu of bijvoorbeeld de binnentemp?
Heb je een idee hoe ze het bij de dealer opgelost hebben met die ruit? Heb laatst de 12V accu even los gehad ivm onderhoud aan de remmen. Viel mij op dat ik sindsdien ook af en toe exact hetzelfde heb met de passagiersruit! Het inleren (even vasthouden na helemaal open, even vasthouden na helemaal dicht) lijkt kort even te helpen, maar het issue met de auto close komt toch zo nu en dan weer terug. In het raamrubber niets kunnen ontdekken waar hij weerstand van zou kunnen hebben.

Stoelverwarming hier zelfde verhaal. Ik vermoed dat er een thermostaat in de stoel zit. Stoel is eerst koud, wordt dan heel snel warm als je het aan zet en wordt dan door sensor in de stoel begrensd zodat hij niet te heet wordt? Maar dit is onze eerste auto met stoelverwarming dus ben wel benieuwd of het bij anderen inderdaad ook zo werkt. Zou wel jammer zijn, juist dat warme als je het net aanzet is heerlijk.

• Headshot_NL
  • Registratie: oktober 2007
Ik had dezelfde ervaring met de stoelverwarming in beide stoelen. Zowel op laag als hoog voel je hem vrij snel heet worden. Daarna zakt het langzaam af en gaat hij na een tijdje weer verwarmen.
Of dit is om de accu te sparen weet ik niet. Ik denk dat dit eerder te maken heeft met een sensor die een maximale temperatuur bereikt en daarna stopt.

Corsair Carbide 330R | MSI Z87-G43 | i7 4770K 4,6GHz | MSI GTX970 Gaming | 24GB Kingston HyperX 1600MHz | 2x Intel 520 240GB RAID-0 | Asus Xonar D2 | Seasonic G-650 | Dell UltraSharp U2515H | Denon X2600 & 4x Boston Audio A25 & Bowers & Wilkins asw610

• Spixo
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online
ThinkPad schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:34:
[...]

Stoelverwarming hier zelfde verhaal. Ik vermoed dat er een thermostaat in de stoel zit. Stoel is eerst koud, wordt dan heel snel warm als je het aan zet en wordt dan door sensor in de stoel begrensd zodat hij niet te heet wordt? Maar dit is onze eerste auto met stoelverwarming dus ben wel benieuwd of het bij anderen inderdaad ook zo werkt. Zou wel jammer zijn, juist dat warme als je het net aanzet is heerlijk.
Headshot_NL schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:45:
Ik had dezelfde ervaring met de stoelverwarming in beide stoelen. Zowel op laag als hoog voel je hem vrij snel heet worden. Daarna zakt het langzaam af en gaat hij na een tijdje weer verwarmen.
Of dit is om de accu te sparen weet ik niet. Ik denk dat dit eerder te maken heeft met een sensor die een maximale temperatuur bereikt en daarna stopt.
Bij mijn Auris heb ik precies hetzelfde. De stoelverwarming pendelt inderdaad.
Mijn vorige auto, een Honda Civic Hybrid, deed precies hetzelfde. Tot groot ongenoegen van mijn vrouw :+

• vangoghnl
ThinkPad schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:34:
[...]

Heb je een idee hoe ze het bij de dealer opgelost hebben met die ruit? Heb laatst de 12V accu even los gehad ivm onderhoud aan de remmen. Viel mij op dat ik sindsdien ook af en toe exact hetzelfde heb met de passagiersruit! Het inleren (even vasthouden na helemaal open, even vasthouden na helemaal dicht) lijkt kort even te helpen, maar het issue met de auto close komt toch zo nu en dan weer terug. In het raamrubber niets kunnen ontdekken waar hij weerstand van zou kunnen hebben.

Het inleren zoals jij beschrijft heb ik ook gedaan maar hielp hier ook niet. Dealer heeft de zekering van de ramen vervangen en toen opnieuw ingeleerd. Tot nog toe heeft dit dus geholpen. Ook hier is het probleem ontstaan na het loshalen van de 12v accu.

Grappige is ook onze eerste auto met stoelverwarming en hij doet precies hetzelfde hier zoals je beschrijft. Ik wil inderdaad ook doe warmte vasthouden als je hem net aanzet. Ik dacht dat die misschien stuk was maar dat zal dan wel niet als die precies hetzelfde doet.

• THxZ0NE
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:27
Heeft een van jullie ervaring met het gebruik van een krik bij een Toyota Auris TS vanaf 2015 (nieuwer model)?

Ik neem aan dat ik de bijgeleverde krik kan plaatsen op het groefje in de dorpel waar de krik zo in valt? Zelf heb ik een garagekrik en op dat punt past deze krik niet prettig. Hebben jullie tips? Zijn er garagekrik punten? Bv voor het wisselen van wielen?

Tnx!

• SH007
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
THxZ0NE schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:43:
Heeft een van jullie ervaring met het gebruik van een krik bij een Toyota Auris TS vanaf 2015 (nieuwer model)?

Ik neem aan dat ik de bijgeleverde krik kan plaatsen op het groefje in de dorpel waar de krik zo in valt? Zelf heb ik een garagekrik en op dat punt past deze krik niet prettig. Hebben jullie tips? Zijn er garagekrik punten? Bv voor het wisselen van wielen?

Tnx!
Er zijn "kriksteunpunten" voor een garagekrik, beschreven in het instructieboekje (dit is ongeveer de juiste voor jouw auto denk ik) op pagina 495:
https://instructieboekjes...IS%20Touring%20Sports.pdf

• ThinkPad

ThinkPad

@THxZ0NE Even een rubberen schijf met inkeping (‘hockeypuck’) kopen voor je garagekrik. Zonder een stuk rubber ertussen druk je anders de krikpunten kapot (ze buigen om dan). Weet zo de exacte benaming niet, heb mijne eens op eBay gekocht.

Ik heb trouwens geen krik bij de Auris TS (ook 2015). Alleen een 12V compressor en een flesje met anti-lek ‘snot’ vloeistof.

• vangoghnl
Misschien weet iemand het hier. Ik ben opzoek naar dakdragers voor een dakkoffer. Kan ik dezelfde dakdragers gebruiken als bij een auto's ts pre facelift dus uit 2013? Of zijn de maten veranderd bij de facelift. Staan op marktplaats namelijk veel dakdragers voor de pre facelift variant.

• St00mwals
  • Laatst online: 15:14
Toch zijn de verschillende configuraties van Toyota's (in dit geval een Auris Hybrid TS 2016) bijzonder:
De dealer krijgt het bij mij niet voor elkaar om de auto/ramen/sleutel in te leren dat ik ze middels een druk op de sleutel allemaal kan openen/sluiten.

De monteur heeft dit wel vaker had gedaan bij de facelift-Auris, maar niet altijd met een succesvolle uitvoering.
Er blijkt toch een verschil in de onderliggende techniek/software te zitten. Bij mij kan het mogelijk zo zijn dat ik een Italiaanse-import heb, waar dus ook geen DAB+ op zit.

• St00mwals
  • Laatst online: 15:14
FD heeft vandaag een stuk over Toyota:
Hoe Toyota van voorloper in achterblijver veranderde
De hybride Toyota Prius was een mijlpaal in de geschiedenis van schone auto’s. Maar de afgelopen maanden is Toyota, een van de grootste autoproducenten ter wereld, stilletjes de grootste tegenstander van een algehele overstap op elektrische auto’s geworden.
Het is een artikel wat vertaald is vanuit de New York Times.

Helaas moet je een abo op het FD hebben om het te kunnen lezen, maar het komt erop neer dat Toyota wereldwijd lobbyisten heeft lopen om de politiek te beïnvloeden om de ontwikkeling van de elektrische auto te remmen. Dit aangezien Toyota zelf inzet op waterstof, maar dat dit langer duurt dan gepland en het daardoor mogelijk de boot gaat missen waterstof of elektrische auto's. Ook gaat de ontwikkeling van sollidstate accu's niet zoals gewenst.

• Kassad
  • Nu online
St00mwals schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:47:
FD heeft vandaag een stuk over Toyota:
Hoe Toyota van voorloper in achterblijver veranderde

[...]

Het is een artikel wat vertaald is vanuit de New York Times.

Helaas moet je een abo op het FD hebben om het te kunnen lezen, maar het komt erop neer dat Toyota wereldwijd lobbyisten heeft lopen om de politiek te beïnvloeden om de ontwikkeling van de elektrische auto te remmen. Dit aangezien Toyota zelf inzet op waterstof, maar dat dit langer duurt dan gepland en het daardoor mogelijk de boot gaat missen waterstof of elektrische auto's. Ook gaat de ontwikkeling van sollidstate accu's niet zoals gewenst.
hmm, das balen want vooral die solid state accu's had ik goede hoop op..

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Bacchus
De titel is wel een beetje clickbait. Dat autofabrikanten wereldwijd lobbyen voor hun belangen is geen nieuws. De gemiddelde verkochte Toyota stoot nog altijd minder uit dan bv. de gemiddelde Volkswagen. Toyota werkt gewoon aan waterstof en volgende-generatie-accu's. En als je internationaal kijkt valt er best wat te zeggen voor Toyota's anti-stekker-standpunt. Blijft natuurlijk dat in Europa stekkeren met een beperkt bereik heel haalbaar is.

• DesiredPeanut
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19:52
ThinkPad schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

Hoe is de zoektocht gegaan? Staat er een Toyota voor de deur inmiddels :) ?
Excuus, ik had helemaal niet meer gereageerd! |:( Bedankt voor de uitgebreide reactie en alle tips, ik heb het allemaal meegenomen in de zoektocht.

Uiteindelijk hebben we al onze financiën nog een keer doorgelopen en zijn we er eigenlijk toch achter gekomen dat het iets te duur zou worden voor ons, en hebben we ons budget iets naar beneden geschroefd. Er staat hier nu een leuke Mercedes W169 voor de deur, maar een Toyota hybrid staat nog steeds op ons verlanglijstje voor over een paar jaar.

• ThinkPad

ThinkPad

Interessant fenomeen bij onze Auris TS: de wielen achter zijn veel viezer door remstof dan de wielen voor. Bij onze vorige niet-hybride auto’s was het precies andersom :D

We zijn momenteel op vakantie in de bergen (Zwitserland), wel interessant om te zien hoe het hybride systeem zich dan gedraagt. Bergop moet hij flink loeien (met rode wijzernaald, bijna helemaal rechts in het power-gebied). Op langere stukken begint dat wat vervelend te worden, maar naar beneden volledig EV en alle balkjes van de accu vol. De B-stand werkt ook prima, hij pompt net als bij afremmen in D eerst de accu helemaal vol, maar laat vervolgens de verbrandingsmotor loeien (zonder benzine in te spuiten) voor extra weerstand. Hoef bergaf daardoor veel minder te remmen dan voorheen met een niet-hybride auto. Afremmen op de cruisecontrol op bijv. een snelweg die omlaag loopt werkt ook best goed.

[Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2021 08:22]

• TWCRay
@ThinkPad , Rijdt je dan continu op B? Ben net aangekomen in Oostenrijk 8)

• THxZ0NE
ThinkPad schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 07:21:
Interessant fenomeen bij onze Auris TS: de wielen achter zijn veel viezer door remstof dan de wielen voor. Bij onze vorige niet-hybride auto’s was het precies andersom :D

We zijn momenteel op vakantie in de bergen (Zwitserland), wel interessant om te zien hoe het hybride systeem zich dan gedraagt. Bergop moet hij flink loeien (met rode wijzernaald, bijna helemaal rechts in het power-gebied). Op langere stukken begint dat wat vervelend te worden, maar naar beneden volledig EV en alle balkjes van de accu vol. De B-stand werkt ook prima, hij pompt net als bij afremmen in D eerst de accu helemaal vol, maar laat vervolgens de verbrandingsmotor loeien (zonder benzine in te spuiten) voor extra weerstand. Hoef bergaf daardoor veel minder te remmen dan voorheen met een niet-hybride auto. Afremmen op de cruisecontrol op bijv. een snelweg die omlaag loopt werkt ook best goed.
Leuk om je ervaring te lezen! Ik merk sowieso dat er veel remstof op de wielen (lichtmetaal 16inch orgineel) zit. Mijn vriendin rijd ietsjes agressiever waar ik tegenwoordig als een opa rijd om zo zuinig mogelijk te rijden ;). Ik denk dat zij meer remt maar de hoeveelheid remstof valt mij wel op. Lijkt mij iets hybrid specifiek maar ik kan het niet duiden of het is mij bij vorige auto's nooit opgevallen. Ik kan mij ook voorstellen dat een wielvorm (open of dicht) ook zorgt dat er meer remstof achterblijft.

• easyriider
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
De B-stand werkt ook prima, hij pompt net als bij afremmen in D eerst de accu helemaal vol, maar laat vervolgens de verbrandingsmotor loeien (zonder benzine in te spuiten) voor extra weerstand. Hoef bergaf daardoor veel minder te remmen dan voorheen met een niet-hybride auto. Afremmen op de cruisecontrol op bijv. een snelweg die omlaag loopt werkt ook best goed.
Wat wel verschilt met een normale benzine auto bij afremmen op de motor, daar draait de motor mee met de aangedreven wielen. Bij een Toyota hybride is het motorgenerator MG1 die de verbrandingsmotor snel laat draaien door opgewekte stroom uit de accu. Daardoor kan MG2 als generator blijven werken die stroom opwekt door het draaien van de wielen, en de weerstand van die generator zorgt voor extra vertraging. Omdat er geen rechtstreekse verbinding is tussen verbrandingsmotor en wielen is het niet mogelijk die motor mee te laten draaien met de wielen.

• ThinkPad

ThinkPad

TWCRay schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 08:40:
@ThinkPad , Rijdt je dan continu op B? Ben net aangekomen in Oostenrijk 8)
Nee, alleen bij lange steile afdalingen wanneer je merkt dat je veel/vaak moet remmen. Met optrekken is er geen verschil tussen D en B zviw.

Met wat timing kun je hele stukken afdalen zonder gas/rem aan te raken, puur door te wisselen tussen D en B. Als het te hard gaat dan zet je hem in B, is de snelheid er weer uit dan weer terug naar D, repeat.

Fijne vakantie.

[Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2021 13:03]

• TWCRay
Dank je @ThinkPad , ik heb het vandaag ook toegepast ;)

Fijne vakantie!

• Bacchus
Heel verklaarbaar natuurlijk: de voorwielen remmen voor een flink deel op de motor zolang je niet heel hard hoeft te remmen.

• THxZ0NE
Pompen jullie weleens je banden op met de bijgeleverde bandencompressor? Heeft dit voldoende kracht en klopt de meter een beetje? De standaard compressor bij een Auris bv.

• Bacchus
Kracht zal het punt niet zijn: de 260 kPa in een autoband is niet bijzonder veel. De nauwkeurigheid van de manometer is wel een aandachtspunt. Dat is eigenlijk altijd en overal wel aangezien die dingen na productie nooit meer geijkt worden. Zeker die van zo'n noodset zijn natuurlijk ook gemaakt op incidenteel gebruikt.

• ThinkPad

ThinkPad

Als je een OBD-lezer hebt kun je ook de TPMS-sensoren uitlezen en zo kijken hoeveel lucht er nog in de banden zit :p

Afhankelijk daarvan nog wat lucht erbij/eruit laten tot je op de juiste spanning zit. Ik heb ze precies gelijk gekregen op die manier, maar wijkt inmiddels al weer wat af :+ Moet je alleen wel even uitpluizen welke sensor bij welk wiel hoort.

Ik ga gewoon naar een digitale bandenpomp vlakbij het werk, stukje makkelijker. Als er maar een klein beetje bij hoeft dan kun je zelfs een fietspomp gebruiken.

[Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 18-08-2021 12:28]

• MooDyBLueS
@ThinkPad Is dat net een beetje overdreven? Ik bedoel: naar mijn weten kan je gewoon het aantal bar uitlezen in de auto zolang deze TPMS heeft. Bij Toyota is dat wel altijd op 1 cijfer achter de komma nauwkeurig (wat je in de auto zelf te zien krijgt) naar mijn weten, maar zou goed genoeg moeten zijn lijkt mij.

Wij hebben 2 auto's waarvan 1 met TPMS en ik heb een € 40 elektrische pomp die via de 12V-aansluiting werkt. Die schroef je op het ventiel en bij losschroeven gaat er altijd een klein beetje lucht uit. Ik heb via de auto met TPMS gezien dat als ik tot 2,6 bar oppomp, hij op 2,5 springt na een kort stukje rijden (koude banden dus nog). Ik verlies dus 0,1 bar en/of de afwijking is 0,1 bar. Met onze Aygo houd ik daar dus rekening mee en pomp altijd 0,1 bar hoger dan ik eigenlijk wil pompen.

• ThinkPad

ThinkPad

In de Auris TS kun je de bandenspanning niet aflezen, er gaat alleen een lampje branden als de spanning te laag is. Via OBD uitlezen is dan wel een leuke gadget.

Het is natuurlijk ook maar de vraag hoe nauwkeurig de TPMS is ten opzichte van een externe pomp?

[Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2021 11:39]

• MooDyBLueS
Ah, ik wist niet dat die variant er ook was. Ik ben blijkbaar gelijk van de generatie (of model) zonder TPMS naar eentje met gegaan waarbij je feitelijk net als in je screenshot de bandenspanning per band kan zien. Weer wat geleerd. :)

• Figo112
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21-09 16:41
iemand ervaring met de toyota rav4 hybride 2016-2019? ik ben al een tijdje aan het kijken naar de opties voor een ruimte hybride auto en buiten de prius+ niet veel keus dan de rav4 hybride. Die prius is wellicht de beste keuze maar gewoon te lelijk dat ik dit mijzelf niet aan kan doen. Daarnaast ook wel interesse in de equivalant de lexus nx300h of een oudere rx450h maar die zijn dan duurder in wegenbelasting etc/.
Pagina: 1 ... 118 119 120 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee