Arfman schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:33:
@
MooDyBLueS : valide punten/overwegingen, dank!
Ik kwam op 200 door de maximale inruil/aanbetaling te doen (kom je idd op 267, minus de 60 die ik nu kwijt ben voor verzekering/belasting). Weet ook nog niet of ik dat wel wil, wij willen perse flexlease en ik vermoed dat, als je eerder stopt, je dat geld gewoon kwijt bent.
En na de 4 jaar wordt het inderdaad een ander plaatje financieel. Zit ook te denken om de inruil gewoon op de spaarrekening te zetten en het gewone tarief te betalen, dan valt het na 4 jaar ook niet tegen als we toch doorgaan.
@
Bacchus : dat lijkt mij inderdaad een fair bod. Als ik kijk dat een Yaris Hybrid Dynamic iets meer dan 25k kost en ik voor een uitvoering met winterbanden en FlexLease 410 per maand kwijt ben, ben ik dus in 4 jaar bijna 20k kwijt aan leasekosten. Ik snap dat ik hem dan niet voor 5k kan overnemen maar ik vermoed iets in de buurt van 10k. Dat bedrag sparen is geen probleem en ik snap dat ik dan duurder uitben dan simpelweg nieuw kopen echter vind ik het zonde om dat 25k in 1 keer op stuk te slaan.
Het is ook allemaal een persoonlijke overweging. Door privéomstandigheden zijn we op zoek naar een extreem veilige auto en dan kom je, zeker als je actieve rijbaanassistentie wilt, al snel op een nieuwe Yaris of een hele dure, jong gebruikte en veel grotere auto met dito onderhoudskosten, iets wat we ook niet willen. Vanmiddag eerst maar even een proefrit maken en kijken wat daar uit komt, ik hou jullie op de hoogte

Op dat laatste stuk ingaand: bij PL zijn de kosten niet alleen de afschrijving, maar ook verzekering en mrb. Dus als je wilt vergelijken, dan kan je het beste kijken wat je zelf kwijt zou zijn aan mrb en verzekering voor dezelfde Yaris als je hem (bijna) nieuw zou kopen en dat van het PL bedrag aftrekken.
In mijn geval als ik snel even kijk bij mijn huidige verzekeraar zou ik €36/mnd aan all-risk verzekering kwijt zijn. MRB is €44/mnd in de duurste provincie dus bij elkaar €80/mnd.
Van je FlexLease van 410 blijft er dus 330/mnd (grofweg) over en dat is dus de afschrijving, onderhoud en banden. Als je het helemaal een goed beeld wilt krijgen valt onderhoud en banden ook wel uit te rekenen, want onderhoud heeft een vaste interval en vaste prijzen dus zolang je weet hoeveel je per jaar rijdt is dat gewoon een rekensommetje. Banden is wat lastiger in te schatten, maar reken daar gewoon een gemiddelde voor een B-segmenter voor en je zal niet veel afwijken. Wat je dan overhoudt is puur de kosten om de auto zelf te bekostigen en daarmee kan je met koop vergelijken.
Laten we zeggen dat het ~300/mnd is ter illustratie, dan heb je dus € 14.400 in 4 jaar tijd aan leasekosten voor de auto zelf (dus minus mrb, onderhoud, verzekering, banden die je sowieso zelf ook zou moeten betalen bij koop). Een Yaris Hybrid Dynamic is 25k koop nieuw dus zou je na 4 jaar op iets meer dan 10k restwaarde uitkomen.
De ANWB rekent bij 10.000 km per jaar 25,8 ct afschrijving, dat is € 2.580 per jaar en dus € 10.320 na 4 jaar. Daarmee zou de auto nog pakweg 15k waard zijn volgens hun berekening.
En ik moet zeggen: die ANWB berekening klopt akelig goed. Als ik nu 2017 Yaris Hybrid Dynamics erbij pak, die hadden een nieuwprijs van ~24k en staan nu te koop voor gemiddeld 15k. Dat is dus wel verkoopprijs, niet inruilprijs.
Met andere woorden: die 14.400 in 4 jaar tijd is misschien ietwat aan de hoge kant, maar zal misschien ook afhangen van de overnameprijs. Als jij nu al een gegarandeerde overnameprijs kan krijgen van 10-12k, dan is het zeker een goede deal. Maar als ze 15k willen hebben ter overname én jij betaalt die 14.400 de komende 48 maanden, dan is het weer een minder goede deal, maar nog steeds een makkelijkere.