Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 119 ... 164 Laatste
Acties:
  • 897.319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:25

Crazy D

I think we should take a look.

Figo112 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:08:
iemand ervaring met de toyota rav4 hybride 2016-2019? ik ben al een tijdje aan het kijken naar de opties voor een ruimte hybride auto en buiten de prius+ niet veel keus dan de rav4 hybride. Die prius is wellicht de beste keuze maar gewoon te lelijk dat ik dit mijzelf niet aan kan doen. Daarnaast ook wel interesse in de equivalant de lexus nx300h of een oudere rx450h maar die zijn dan duurder in wegenbelasting etc/.
Minimale ervaring. Proefritjes gemaakt, maar uiteindelijk gekozen voor de Outlander PHEV....

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
iemand ervaring met de toyota rav4 hybride 2016-2019? ik ben al een tijdje aan het kijken naar de opties voor een ruimte hybride auto en buiten de prius+ niet veel keus dan de rav4 hybride. Die prius is wellicht de beste keuze maar gewoon te lelijk dat ik dit mijzelf niet aan kan doen. Daarnaast ook wel interesse in de equivalant de lexus nx300h of een oudere rx450h maar die zijn dan duurder in wegenbelasting etc/.
Ik wou net zeggen: kijk ook eens naar iets oudere RX 450h's, zeker de facelift van uit mijn hoofd 2013 is een erg mooie auto! En echt een klasse apart tov een RAV4 hoor, daarnaast vind ik het verschil tussen de huidige RAV4 en de vorige generatie (16-19) wel erg groot. Niet dat de 16-19 RAV4 slecht was, integendeel, maar de nieuwste is een enorme upgrade. Die zijn echter wel flink aan de prijs nog (vanaf 35k), dus een Lexus RX450h is een goed alternatief en begint al bij zo'n 15k als ik het zo snel zie. Hoge km-standen hoef je je ook geen zorgen over te maken.

Ja, ze zijn wel iets duurder in mrb, maar qua onderhoud valt het echt mee. Hoogstens nog verzekering.

De NX 300h vind ik het net niet. Ik heb de IS 300h gehad, superfijne aandrijflijn, maar de NX is niet enorm veel ruimer dan de IS 300h en dus ook minder ruim dan een RAV4 of RX.

Qua mrb en maandelijkse kosten wil ik je het volgende meegeven: als je in deze klasse shopt, heb je het budget ervoor en hoef je waarschijnlijk sowieso niet op elke euro te letten, dan zou ik persoonlijk die paar tientjes die je evt per maand extra kwijt bent er zeker voor over hebben als je de RX een fijnere auto vindt. Maar wie weet vind je de verschillen wel te verwaarlozen en dan zou ik ook voor het voordeligere alternatief gaan.

Nu heb ik nog nooit een auto uit de RX klasse gehad, maar de IS 300h was rock solid. Die kwam na de Prius 2 en CT200h en we durfden het toen aan vanwege de extreme betrouwbaarheid van Toyota/Lexus. Uiteindelijk was tov de CT200h of Prius 2 alles nét iets duurder: mrb, verzekering, brandstof, onderhoud, maar alles bij elkaar ging het om €50 per maand tov de CT200h, dus niet gigantisch.

[ Voor 23% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-08-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 14:35
Crazy D schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:22:
[...]

Minimale ervaring. Proefritjes gemaakt, maar uiteindelijk gekozen voor de Outlander PHEV....
Heb inderdaad ook gekeken naar de outlander phev maar het was het net niet, en kwa betrouwbaarheid toch wel minder dan de toyota. Maar wel weer veel goedkoper in de aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Figo112 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:03:
[...]

Heb inderdaad ook gekeken naar de outlander phev maar het was het net niet, en kwa betrouwbaarheid toch wel minder dan de toyota. Maar wel weer veel goedkoper in de aanschaf.
Voorlopig (even afkloppen) is de Outlander nog zeer betrouwbaar. Ben wel aan het kijken voor de RAV4 PHEV maar die lijkt nog nergens voor proefrit beschikbaar te zijn (iig, ik krijg geen reactie van de dealer en je kunt online geen proefrit plannen) maar nieuw is die wel een stuk duurder...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
MooDyBLueS schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:46:
[...]

Ik wou net zeggen: kijk ook eens naar iets oudere RX 450h's, zeker de facelift van uit mijn hoofd 2013 is een erg mooie auto! En echt een klasse apart tov een RAV4 hoor, daarnaast vind ik het verschil tussen de huidige RAV4 en de vorige generatie (16-19) wel erg groot. Niet dat de 16-19 RAV4 slecht was, integendeel, maar de nieuwste is een enorme upgrade. Die zijn echter wel flink aan de prijs nog (vanaf 35k), dus een Lexus RX450h is een goed alternatief en begint al bij zo'n 15k als ik het zo snel zie. Hoge km-standen hoef je je ook geen zorgen over te maken.

Ja, ze zijn wel iets duurder in mrb, maar qua onderhoud valt het echt mee. Hoogstens nog verzekering.

De NX 300h vind ik het net niet. Ik heb de IS 300h gehad, superfijne aandrijflijn, maar de NX is niet enorm veel ruimer dan de IS 300h en dus ook minder ruim dan een RAV4 of RX.

Qua mrb en maandelijkse kosten wil ik je het volgende meegeven: als je in deze klasse shopt, heb je het budget ervoor en hoef je waarschijnlijk sowieso niet op elke euro te letten, dan zou ik persoonlijk die paar tientjes die je evt per maand extra kwijt bent er zeker voor over hebben als je de RX een fijnere auto vindt. Maar wie weet vind je de verschillen wel te verwaarlozen en dan zou ik ook voor het voordeligere alternatief gaan.

Nu heb ik nog nooit een auto uit de RX klasse gehad, maar de IS 300h was rock solid. Die kwam na de Prius 2 en CT200h en we durfden het toen aan vanwege de extreme betrouwbaarheid van Toyota/Lexus. Uiteindelijk was tov de CT200h of Prius 2 alles nét iets duurder: mrb, verzekering, brandstof, onderhoud, maar alles bij elkaar ging het om €50 per maand tov de CT200h, dus niet gigantisch.
Thanks voor je reactie. Eerlijk gezegd lijkt mij zo een rx450 met v6 en meer dan 300pk toch erg mooi. Wellicht nog de laatste mogelijkheid om een v6 te rijden, straks zie je die dingen waarschijnlijk niet meer. Bij een lexus durf ik het wel aan gezien de betrouwbaarheid. Ik heb al een rav4, chr, prius, auris een lexus nx300h gereden, maar nog geen lexus rx450h. Denk dat die rx450h toch een hele andere klasse is. Dus ik ga binnenkort maar een proefrit inplannen.

• Figo112
Crazy D schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:05:
[...]

Voorlopig (even afkloppen) is de Outlander nog zeer betrouwbaar. Ben wel aan het kijken voor de RAV4 PHEV maar die lijkt nog nergens voor proefrit beschikbaar te zijn (iig, ik krijg geen reactie van de dealer en je kunt online geen proefrit plannen) maar nieuw is die wel een stuk duurder...
heb je die outlander prive gehaald en 2de hands?

• Crazy D

Crazy D

Figo112 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:08:
[...]

heb je die outlander prive gehaald en 2de hands?
Nieuwe (zakelijk aangeschaft dus volle pond bijtelling :X), eind 2018. Heb eerder dat jaar gereden in 2 RAV4's (1 2e hands uit 2017 en een nieuwe). Fijne auto's (8 jaar Auris gereden) dan kom je thuis in een bekend nest, voornaamste verschil was de grootte van de auto qua cockpit was het alsof ik in m'n Auris stapte. Maar Outlander rijdt eigenlijk net zo lekker, als ik even terug probeer te halen. Keuze voor de Outlander was vooral m'n vrouw (gek van de serie Outlander...), en dat ie PHEV is (wennen aan EV rijden.. heb ondertussen ook een Kona).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook nog naar een niro hybrid kijken, kwa interieur en infotainment echt uit een verre toekomst in vergelijking met een Toyota..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-07 19:50
Vandaag telefoontje gehad dat mijn Corolla toch maar eens uit de lease gaat, meteen even nieuwe auto uitgekozen maar geen hagel nieuwe dit keer aangezien we nog wat jong gebruikte 'ex lease' op voorraad hadden staan binnen het bedrijf. Dus er komt weer een Corolla maar omdat ie niet helemaal nieuw is kon ik voor niks aan eigen bijdrage wel duurder. Dus ik ga van een 1.8 First Edition naar een 2.0 GR Sport :D

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:33:
[...]

Je kan ook nog naar een niro hybrid kijken, kwa interieur en infotainment echt uit een verre toekomst in vergelijking met een Toyota..
Het kan zeker niet kwaad om die mee te nemen, maar... de Niro is echt serieus kleiner dan een RAV4 of Lexus RX. Verder is het qua infotainment wel veel verder inderdaad. Qua formaat (buiten) is de Niro eerder een C-HR maar dan met minder scherp aflopende daklijn/kofferbak en daardoor iets ruimer achterin en kofferbak.

[ Voor 14% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-08-2021 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:43
Qua Prius+: meestal zit je erin, dan zie je de buitenkant toch niet. Als je ‘m om de hoek parkeert heb je er ook geen last van. Genoeg mensen die ‘m lelijk vinden, maar tis echt een prima auto, met normale afmetingen en toch erg ruim binnen. Ben blij dat ik ‘m toen heb aangeschaft ipv de XC90 die ik zelf wilde (mijn vriendin wilde de Prius)

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-07 21:49
TgR_KILLER schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:30:
Vandaag telefoontje gehad dat mijn Corolla toch maar eens uit de lease gaat, meteen even nieuwe auto uitgekozen maar geen hagel nieuwe dit keer aangezien we nog wat jong gebruikte 'ex lease' op voorraad hadden staan binnen het bedrijf. Dus er komt weer een Corolla maar omdat ie niet helemaal nieuw is kon ik voor niks aan eigen bijdrage wel duurder. Dus ik ga van een 1.8 First Edition naar een 2.0 GR Sport :D
Dat is een leuke upgrade! Zeker nu met de lange levertijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
TumTum schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:44:
[...]

Dat is een leuke upgrade! Zeker nu met de lange levertijden.
Zijn de levertijden zo enorm lang? Naja ligt eraan wat je wil hebben denk ik. Wij hebben voor de lease sowieso enkel keuze uit wat eraan zit te komen / op voorraad is. Collega heeft een helemaal nieuwe auto (zijn eerste) maar die krijgt hem ook binnen 3 weken.

1 september krijg ik als alles goed gaat (management moet hem nog wel even goed keuren :p) de GR Sport, inderdaad leuke upgrade.. van ongeveer geen opties weer naar stoelverwarming <3 en ook keyless entry was altijd wel makkelijk op de vorige auto. Er zijn volgens mij niet veel opties die er nog bij kunnen op een GR Sport die is aardig loaded.

*edit* het is overigens een Sport PLUS uitvoering.. dus 18" wielen en JBL speaker set er nog bij... :X

[ Voor 6% gewijzigd door TgR_KILLER op 19-08-2021 22:33 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-07 21:49
TgR_KILLER schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:30:
[...]

Zijn de levertijden zo enorm lang? Naja ligt eraan wat je wil hebben denk ik. Wij hebben voor de lease sowieso enkel keuze uit wat eraan zit te komen / op voorraad is. Collega heeft een helemaal nieuwe auto (zijn eerste) maar die krijgt hem ook binnen 3 weken.

1 september krijg ik als alles goed gaat (management moet hem nog wel even goed keuren :p) de GR Sport, inderdaad leuke upgrade.. van ongeveer geen opties weer naar stoelverwarming <3 en ook keyless entry was altijd wel makkelijk op de vorige auto. Er zijn volgens mij niet veel opties die er nog bij kunnen op een GR Sport die is aardig loaded.

*edit* het is overigens een Sport PLUS uitvoering.. dus 18" wielen en JBL speaker set er nog bij... :X
De levertijden zijn op dit moment overal vrij lang. Het gaat helaas verder dan alleen chiptekorten. De levertijd was al een paar maandjes langer dan normaal en als de productie met 40% omlaag gaat, zal het er niet beter op worden. Dus het is inderdaad wel erg fijn als je de auto 1 september krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

MooDyBLueS schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:20:
[...]

Het kan zeker niet kwaad om die mee te nemen, maar... de Niro is echt serieus kleiner dan een RAV4 of Lexus RX. Verder is het qua infotainment wel veel verder inderdaad. Qua formaat (buiten) is de Niro eerder een C-HR maar dan met minder scherp aflopende daklijn/kofferbak en daardoor iets ruimer achterin en kofferbak.
De Niro heeft een heel ruim interieur, je zit er met 4 volwassenen beter in dan in de laatste generatie Prius. Verder is de kofferbak inderdaad niet super ruim maar voor die incidentele keren dat je die gebruikt is een dakkoffer een prima oplossing.
TgR_KILLER schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:30:
[...]

Geen idee hoe dat bij de Corolla is maar ik vond in de Prius, laatste generatie, het JBL systeem echt een enorme teleurstelling, zo goed als geen geluid op de achterbank en voorin lijkt alles van voren te komen IPV dat je omgeven wordt door geluid zoals met t mark Levinson systeem van Lexus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:26:
[...]

De Niro heeft een heel ruim interieur, je zit er met 4 volwassenen beter in dan in de laatste generatie Prius. Verder is de kofferbak inderdaad niet super ruim maar voor die incidentele keren dat je die gebruikt is een dakkoffer een prima oplossing.
Daar ben ik het toch totaal niet mee eens. De Niro is gewoon prima qua ruimte achterin, maar totaal niet te vergelijken met een RX of RAV4. En de kofferbak geldt hetzelfde voor. Ik zeg niet dat de Niro behelpen is (ik heb er zelf een gehad) maar een grote auto is het zeker niet, de RX en RAV4 zijn dat wel. Qua totale maten is de C-HR vrijwel gelijk aan de Niro, maar de Niro is wel iets praktischer door de indeling en minder heftig aflopende daklijn. Ze zitten echter dichter bij elkaar dan de Niro bij een RX/RAV4 zit, dat is echt een heel groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:26:

Geen idee hoe dat bij de Corolla is maar ik vond in de Prius, laatste generatie, het JBL systeem echt een enorme teleurstelling, zo goed als geen geluid op de achterbank en voorin lijkt alles van voren te komen IPV dat je omgeven wordt door geluid zoals met t mark Levinson systeem van Lexus
Ik ga het wel merken, normaal kan je daar toch ook wel iets aan instellen ofzo?
Hoe het op de achterbank klinkt maakt me sowieso weinig uit, daar zit ik nooit, daar zit nooit iemand xD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:22:
[...]

Ik ga het wel merken, normaal kan je daar toch ook wel iets aan instellen ofzo?
Hoe het op de achterbank klinkt maakt me sowieso weinig uit, daar zit ik nooit, daar zit nooit iemand xD.
Ja je kan daar sowieso positie voor instellen, dus meer (of minder) naar achteren. En een equalizer zou er ook in moeten zitten.

De vergelijking die met het ML systeem van een Lexus getrokken wordt slaat natuurlijk nergens op. Toyota heeft overwegend 2 audio opties: standaard en JBL. JBL is gewoon een prima upgrade, maar geen high-end premium audiosysteem.
Lexus heeft 3 opties: standaard, premium en Mark Levinson. Het premium audiosysteem bij Lexus is vaak afkomstig van Panasonic en is vergelijkbaar met JBL van Toyota. Het zal per model verschillen wat beter is. ML is echter een compleet andere klasse.

Bron: ex-eigenaar van een Prius met JBL audio, CT 200h met premium, IS 300h met premium, UX 250h met ML en nu een Kia met Harman Kardon. De énige die er met kop en schouders bovenuit stak is de UX 250h met ML, de rest is kort door de bocht genomen redelijk vergelijkbaar en gewoon goed te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Gisteren voor het eerst echt in het donker gereden met onze Auris TS Lease Pro sinds we hem maand geleden hebben opgehaald. De LED-koplampen geven mooi wit licht, maar de lampen staan wel vrij laag heb ik het idee, lichtbundel op de weg mocht van mij nog wel wat verder reiken.

Door de LED-koplampen heb ik geen stelwieltje (gaat automatisch via een sensor op de achteras). Zag op internet al dat autolampen afstellen niet heel moeilijk is, even voor een muur zetten op x-meter afstand en dan wat meten en dan bijstellen achterop de koplamp. Binnenkort maar even naar kijken. APK hoeft pas over 2 jaar, anders kon ik het de garage vragen.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2021 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
MooDyBLueS schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:05:
[...]

Ja je kan daar sowieso positie voor instellen, dus meer (of minder) naar achteren. En een equalizer zou er ook in moeten zitten.

De vergelijking die met het ML systeem van een Lexus getrokken wordt slaat natuurlijk nergens op. Toyota heeft overwegend 2 audio opties: standaard en JBL. JBL is gewoon een prima upgrade, maar geen high-end premium audiosysteem.
Lexus heeft 3 opties: standaard, premium en Mark Levinson. Het premium audiosysteem bij Lexus is vaak afkomstig van Panasonic en is vergelijkbaar met JBL van Toyota. Het zal per model verschillen wat beter is. ML is echter een compleet andere klasse.

Bron: ex-eigenaar van een Prius met JBL audio, CT 200h met premium, IS 300h met premium, UX 250h met ML en nu een Kia met Harman Kardon. De énige die er met kop en schouders bovenuit stak is de UX 250h met ML, de rest is kort door de bocht genomen redelijk vergelijkbaar en gewoon goed te noemen.
Ik heb de CHR met JBL speakers, daarbij kan je niks instellen om achter meer geluid te krijgen, omdat het gewoon niet mogelijk is. dat heeft te maken omdat de speakers in de achterdeuren woofers zijn. Deze zitten op een versterker met DSP aangesloten die zo is afgesteld om bepaalde frequentie naar de speakers te sturen. Ik heb voor de grap getest om de speakers te vervangen voor "allround" speakers, maar hier kwamen alleen maar lage/mid tonen uit. Dit systeem is echt alleen berust op de personen voorin. Enige optie is om de versterker te vervangen en dan de achter speakers ook te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVvkXx7TgPPkDJYTGDvpBnOo9HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1WD2JHYQP3UxlootPG1chPq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:53
Iemand van jullie ervaring met het inruilen bij de dealer (Louwman)?

Wij hebben een Prius+ die al wat ouder wordt (bj 2012, 225k). Wellicht leuk om 'm in te ruilen voor een nieuwer model Prius+?

Waarom wel/niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:40

dbzfan

Nee.

ThinkPadd schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 07:42:
Gisteren voor het eerst echt in het donker gereden met onze Auris TS Lease Pro sinds we hem maand geleden hebben opgehaald. De LED-koplampen geven mooi wit licht, maar de lampen staan wel vrij laag heb ik het idee, lichtbundel op de weg mocht van mij nog wel wat verder reiken.

Door de LED-koplampen heb ik geen stelwieltje (gaat automatisch via een sensor op de achteras). Zag op internet al dat autolampen afstellen niet heel moeilijk is, even voor een muur zetten op x-meter afstand en dan wat meten en dan bijstellen achterop de koplamp. Binnenkort maar even naar kijken. APK hoeft pas over 2 jaar, anders kon ik het de garage vragen.
Ik heb ook de LED lampen, als je dit een keer gaat doen kun je dan een foto maken waar het plekje zit om het bij te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zeeg schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:20:

Wij hebben een Prius+ die al wat ouder wordt (bj 2012, 225k). Wellicht leuk om 'm in te ruilen voor een nieuwer model Prius+?

Waarom wel/niet?
Waarom wel?
- 1-stop-shop
- geen gedoe met elders opkoop biedingen opvragen en auto ergens heen moeten brengen
- of: geen gedoe met auto zelf te koop zetten, proefritten, onderhandelingen, etc

Waarom niet?
- inruil levert altijd minder op dan zelf verkopen, hoeveel dit is kan je een beetje inschatten zodra je de inruil weet en waarvoor ze van particulieren te koop staan
- het gaat de dealer niet om de inruilprijs, maar wat ze onder de streep verdienen aan de te verkopen auto

Kortom: ga je voor het geld of ga je voor het gemak?

Neemt niet weg dat je meerdere dealers kan proberen, want soms kunnen 2 op het oog gelijke auto's op andere prijzen zijn ingekocht en daardoor andere marges hebben en jij dus ook meer korting/hogere inruil krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:28
Ruime ervaring, ik heb 3 jaar er een gehad voordat hij werd gejat.

Nadeel, diefstal gevoeligheid ;)

Het ICE systeem voelt ouderwets aan.

Voor de rest vond ik het een hele fijne auto. De 2,5l hybrid rijd prima en de auto is gewoon erg ruim. Maar ik zou gewoon eerst een keer ergens een proefrit maken. Zelf had ik de Style uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Freezerator schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:05:
[...]

Ruime ervaring, ik heb 3 jaar er een gehad voordat hij werd gejat.

Nadeel, diefstal gevoeligheid ;)

Het ICE systeem voelt ouderwets aan.

Voor de rest vond ik het een hele fijne auto. De 2,5l hybrid rijd prima en de auto is gewoon erg ruim. Maar ik zou gewoon eerst een keer ergens een proefrit maken. Zelf had ik de Style uitvoering.
Thanks is dat de reden waarom de verzekering van die dingen erg duur zijn? Zijn deze autos makkelijk te jatten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:24:
[...]

Thanks is dat de reden waarom de verzekering van die dingen erg duur zijn? Zijn deze autos makkelijk te jatten?
Dat zal er zeker mee te maken hebben. Bij verzekering wordt er altijd naar een reeks punten gekeken die bepalend zijn voor het uiteindelijke maandbedrag: type auto (sportauto, suv, etc), vermogen, formaat, oorspronkelijke nieuwprijs (een 20 jaar oude Porsche is nog steeds een Porsche en dus duur om te repareren), gegevens omtrent aantallen diefstal (als het nieuw model is wordt dit bekeken obv het merk en segment gemiddelde) en vast nog wel een paar die me nu even niet te binnen schieten. En dit is allemaal voordat je eigen korting (sv-jaren) een bepaalde korting geven.

Kort door de bocht zijn nieuwprijs en type auto de belangrijkste bepalende factoren. Als je nu 15k aan een auto uitgeeft en eentje is een 2 jaar oude Yaris die 20k nieuw was en de andere is een Land Cruiser van 15 jaar oud die 60k nieuw was, dan zal die Land Cruiser duurder zijn in een gelijk pakket (all-risk bijv).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
zeeg schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:20:

Waarom wel/niet?
Het nieuwere model is toch ‘alleen’ een facelift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Laatst online: 07-07 22:04
Dit heeft niet veel met de Toyota An sich (auris2015) te maken maar mijn vriendin haalt eens in de maand voor 10man collega's verse kibbeling. Het ritje duurt ongeveer 15 minuten maar de ergernis duurt meerdere dagen. Wat denk je? De auto ruikt enorm naar vis maar inmiddels is het minimaal maar wel aanwezig. Wat heb ik gedaan? Interieur filter uitgeklopt, is aan vervanging toe (beetje grijs geworden) en geeft af, dit ga ik doen zodra we weer thuis zijn. Verder ben ik nu circa 1500km verder (airco normaal gebruik) ivm vakantie naar het zuiden gereden. Beetje parfum gespoten ICM airco / ook zonder airco op standje max recirculeren en ook normale stand combineren a 10-15min.

Het lijkt er vooral op dat als de auto een nacht stilstaat er een minimale visgeur terugkomt en het is zeker minder maar niet weg. Zodra ik thuis ben van vakantie ga ik het interieur filter vervangen. Er is btw niets gemorst, dashboard ook nat af gedaan met een sopje, voetmatten ruiken niet. De geur die in de auto zat na aankoop (soort poetsgeur) is in ieder geval weg haha.

Jullie nog tips? Niet maskeren maar verwijderen is mijn doel :)

[ Voor 7% gewijzigd door THxZ0NE op 23-08-2021 19:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:47
Auto en vriendin weg doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezerator
  • Laatst online: 21:28
Figo112 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:24:
[...]

Ze zijn vooral heel gewild in bepaalde markten begreep ik van de politie. Oplossing is zoiets als Bearlock of iets vergelijkbaars mocht ik er weer een kopen. Mis hem namelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
@Kadett , gefeliciteerd!

@THxZ0NE , staat de airco op circuleren? Standaard staat ie dat niet in de Prius. Ik weet niet of dit voor de Auris hetzelfde is (meen van wel?).
Verder zou ik kijken dat je een luchtdichte box aanschaft, kan ze daar de kibbeling inleggen. Zelf heb ik dat probleem niet. Ik ruik het meestal maar een dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik heb ook het idee dat hoe je het vertelt, het niet door de vis IN de auto komt, maar door het naast de viskraam parkeren komt wellicht.

Het luchtfilter recirculeert in principe alleen als je hem bewust op die stand zet zoals hierboven ook aangegeven. Dan hergebruikt hij de lucht in de auto, maar anders heb je altijd dat er frisse (of niet zo frisse) lucht van buiten aangezogen wordt, door het luchtfilter heen en dan in je auto terecht komt. De Toyota hybrides hebben daarbij nog een rooster links bij de achterbank (of was het rechts?) die diezelfde frisse lucht richting de accu leidt. De auto (cabine) uit dus.

Ga maar na: als je achter een stinkdiesel, motor of vrachtwagen zit, ruik je dat ook binnen no-time en duurt het soms minuten voordat die lucht weg is (met ramen dicht). Ik verwacht dat dat bij de vislucht de boosdoener is, lijkt me sterk namelijk dat vis vanuit de cabine je luchtfilter zodanig vervuilt dat je het nu nog ruikt. En eens per maand is ook weer niet zo vaak, als je 2x per week zou zeggen zou dat nog wel kunnen, nu lijkt het me tenminste hoogst onwaarschijnlijk. Kortom: check eens met je vriendin waar ze parkeert als ze vis gaat halen. En als mijn theorie klopt, moet ze maar om de hoek parkeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 16:53
TWCRay schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:41:
[...]

Het nieuwere model is toch ‘alleen’ een facelift?
Klopt idd. Ik bedoel vooral nieuwer bouwjaar en minder km's.

Maar dat kost zo 10k euro. En ik vraag me nu af of ik beter niet deze kan 'oprijden'. Dat wil zeggen nog zo'n 4 jaar mee verder rijden. Dan is de auto inmiddels 13 jaar oud en heeft naar verwachting 275k km gereden. Als ik dat red met niet al te hoge kosten, lijkt me dat de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:57
zeeg schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:36:
[...]

Klopt idd. Ik bedoel vooral nieuwer bouwjaar en minder km's.

Maar dat kost zo 10k euro. En ik vraag me nu af of ik beter niet deze kan 'oprijden'. Dat wil zeggen nog zo'n 4 jaar mee verder rijden. Dan is de auto inmiddels 13 jaar oud en heeft naar verwachting 275k km gereden. Als ik dat red met niet al te hoge kosten, lijkt me dat de beste optie.
Het is een Prius dus die hoge kosten zullen wel meevallen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Hercul3s schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:47:
[...]

Het is een Prius dus die hoge kosten zullen wel meevallen ;).
heeft iemand in dit topic nog grote issues gehad met een toyota?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het schijnt nog wel eens voor te komen dat een koppakking stuk gaat, althans op Priuschat lees je daar wel eens over. Maar volgens mij gebeurt dat ook niet vaak.
Ik zou gewoon blijven doorrijden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@THxZ0NE Een ozonbehandeling bij een poetsbedrijf kan wellicht helpen. Gebruiken ze ook om rooklucht minder aanwezig te laten zijn in een auto (want 100% verwijderen van rooklucht geloof ik niet in).

Misschien kun je no cure no pay afspreken met ze, ze hoeven alleen dat apparaat een halfuur ofzo in je auto te laten staan namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:57
Figo112 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:51:
[...]
heeft iemand in dit topic nog grote issues gehad met een toyota?
Ik heb een Starlet gehad, een Corolla en nu een Prius. Eigenlijk nooit hele grote (onverwachte) kosten gehad. Wat roestige remleidingen op de Starlet (kwam uit '95). Lekke airco condensor in de Corolla. Voor de Prius tot nu toe alleen wat nieuwe banden en remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hercul3s schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:58:
[...]

Voor de Prius tot nu toe alleen wat nieuwe banden en remmen.
Komt me heel bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Laatst online: 07-07 22:04
TWCRay schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:36:
@Kadett , gefeliciteerd!

@THxZ0NE , staat de airco op circuleren? Standaard staat ie dat niet in de Prius. Ik weet niet of dit voor de Auris hetzelfde is (meen van wel?).
Verder zou ik kijken dat je een luchtdichte box aanschaft, kan ze daar de kibbeling inleggen. Zelf heb ik dat probleem niet. Ik ruik het meestal maar een dag.
Nou als ik de climate control op auto zet dan gaat dit systeem afhankelijk van hoe koud/warm het in de auto is automatisch in circulatie of frisse lucht toepassen. Circulerende lucht is sneller op lage temperatuur te brengen. Als een bepaalde temp bereikt is gaat het systeem weer automatisch in frisse lucht stand. Ik denk dat iedere automatische climate control zo werkt.

Ben er alleen niet achter waar het systeem cabine lucht aanzuigt in circulerende modus. Ik vermoed van het voetendeel.

@MooDyBLueS ben je er zeker van dat het systeem niet automatisch in circulatie stand kan gaan? Bovenstaand verhaal betreft auto-circulatie en verlaging van temperatuur heb ik in mijn Auris en mijn 2 Lexus CT's gehad. Betreft de viskraam zal ik het eens navragen/in de gaten houden. Of het zit tussen mijn oren :p

[ Voor 22% gewijzigd door THxZ0NE op 24-08-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:07
Twee 'problemen' met mijn Hybride Toyota Yaris uit 2012 (150k kilometers). Hij is recent nog voor groot onderhoud geweest.
1. Een hoog piep geluid bij de eerste paar honderd meter na wegrijden, alsof er nog iets vast blijft zitten. Ik heb gekeken of het ook is als ik de handrem niet gebruik bij parkeren, maar het blijft. Er is bij het laatste onderhoud wel geconstateerd dat de kap om de handremleidingen stuk is en er daardoor roest kan ontstaan daar.
2. Bij het nemen van korte bochten bij lagere snelheid (rotondes) naar links hoor je zo'n soort van licht aanlopend geluid met onderbrekingen.

Zijn dit dingen om gewoon maar te accepteren bij een auto met deze leeftijd of liever toch even laten checken bij de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Lijkt mij niet normaal.

Het eerste klinkt alsof de remmen wat aanlopen. Wat je kunt proberen is om vanaf 70-80 km/h naar de N te schakelen en dan flink af te remmen tot 20-30 km/h. Door naar de N te schakelen forceer je dat er geremd moet worden op de schijven ipv energie terugwinnen. Als je dit een keer of 2-3 doet dan zijn de remmen iig weer 'schoon', mogelijk is het geluid dan weg?

Tweede kan zo simpel zijn als wellicht een steentje in de band? Maar kan ook een defect wiellager zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:07
ThinkPadd schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:59:
Lijkt mij niet normaal.

Het eerste klinkt alsof de remmen wat aanlopen. Wat je kunt proberen is om vanaf 70-80 km/h naar de N te schakelen en dan flink af te remmen tot 20-30 km/h. Door naar de N te schakelen forceer je dat er geremd moet worden op de schijven ipv energie terugwinnen. Als je dit een keer of 2-3 doet dan zijn de remmen iig weer 'schoon', mogelijk is het geluid dan weg?

Tweede kan zo simpel zijn als wellicht een steentje in de band? Maar kan ook een defect wiellager zijn
Defecte wiellager heb ik wel eens gehad in mijn vorige Auris, maar dit klinkt toch anders. Dat remmen zal ik eens proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:30
Bij nummer 2, waar hoor je dat geluid? Het kan ook goed de ankerplaat (zit aan de binnenkant van de remschijf) zijn die wat aanloopt bij het sturen.

Persoonlijk zou ik even terug gaan naar de garage waar je bent geweest voor onderhoud.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:07
@Patox Misschien even terug naar je garage.

Punt 1: in die paar honderd meter gewoon even remmen. Kijken of het weggaat.

Punt 2: heeft het relatie tot gasgeven of loslaten?
ga eens op een parkeerplaats helemaal voluit naar links gestuurd een rondje doen en helemaal naar rechts. Gewoon rustig met beetje gasgeven. Dan zou het een homokineet zijn als je het dan sterk hoort.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:29

Videopac

Rommelt wat aan.

THxZ0NE schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:47:
Dit heeft niet veel met de Toyota An sich (auris2015) te maken maar mijn vriendin haalt eens in de maand voor 10man collega's verse kibbeling. Het ritje duurt ongeveer 15 minuten maar de ergernis duurt meerdere dagen. Wat denk je? De auto ruikt enorm naar vis maar inmiddels is het minimaal maar wel aanwezig. Wat heb ik gedaan? Interieur filter uitgeklopt, is aan vervanging toe (beetje grijs geworden) en geeft af, dit ga ik doen zodra we weer thuis zijn. Verder ben ik nu circa 1500km verder (airco normaal gebruik) ivm vakantie naar het zuiden gereden. Beetje parfum gespoten ICM airco / ook zonder airco op standje max recirculeren en ook normale stand combineren a 10-15min.

Het lijkt er vooral op dat als de auto een nacht stilstaat er een minimale visgeur terugkomt en het is zeker minder maar niet weg. Zodra ik thuis ben van vakantie ga ik het interieur filter vervangen. Er is btw niets gemorst, dashboard ook nat af gedaan met een sopje, voetmatten ruiken niet. De geur die in de auto zat na aankoop (soort poetsgeur) is in ieder geval weg haha.

Jullie nog tips? Niet maskeren maar verwijderen is mijn doel :)
Kan die kibbeling niet met de auto van een ander gehaald worden?
Of is er iets anders aan de hand??

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:12
Staat de airco op eco? Dan ventileert hij minder; best op sport rijden met buitenverluchting aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
manzonderdas schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:27:
Staat de airco op eco? Dan ventileert hij minder; best op sport rijden met buitenverluchting aan
Power is niet nodig, in de normale modus (niet-eco / niet-power) werkt de airco ook gewoon op vol vermogen. De knoppen eco/pwr zijn puur voor de respons van het gaspedaal en bij eco knijpt hij de aircocompressor en de ventilator van de klimaatcontrole nog wat af (valt uit te zetten overigens via OBD zodat je in eco ook volledig aircovermogen hebt).

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2021 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:35

DaWaN

'r you wicked ??

Patox schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:56:
1. Een hoog piep geluid bij de eerste paar honderd meter na wegrijden, alsof er nog iets vast blijft zitten. Ik heb gekeken of het ook is als ik de handrem niet gebruik bij parkeren, maar het blijft. Er is bij het laatste onderhoud wel geconstateerd dat de kap om de handremleidingen stuk is en er daardoor roest kan ontstaan daar.
Handremkabels kunnen inderdaad makkelijk vast gaan zitten, helemaal als de rubber hoes aan het uiteinde eraf is.
Werkt de handrem nog goed verder?
2. Bij het nemen van korte bochten bij lagere snelheid (rotondes) naar links hoor je zo'n soort van licht aanlopend geluid met onderbrekingen.
Klinkt als een homokineet (aandrijfas) die kapot aan het gaan is.
Als je een keer de mogelijkheid hebt: op een groot parkeerterrein rondjes naar links rijden en ook wat gasgeven.
Zoals eerder al gezegd, als het geluid harder wordt met gasgeven is het vrijwel zeker de homokineet.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
dbzfan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Ik heb ook de LED lampen, als je dit een keer gaat doen kun je dan een foto maken waar het plekje zit om het bij te stellen?
Gisteren even in een parkeergarage in de buurt geweest. Volgens mij staan de lampen bij mij inderdaad te laag.

---knip--, heel verhaal getypt maar deze link legt het ook prima uit: https://www.championautop...-to-check-headlights.html

Neem wel even een volwassen persoon mee die je de hele tijd op de bestuurdersstoel laat zitten (anders klopt de meting sowieso niet goed).

Heb ook nog even op de trekhaak gestaan om zo te kijken of de hoogteregeling zich aanpast. Ik zie heel even een 'tikje' in het lichtbeeld, maar geen verandering qua hoogte. Als ik de auto start dan gaan de lampen wel omlaag en omhoog, dus de motoren in de koplampen werken. Ik zal binnenkort nog even naar de hoogtesensor (linksachter op de as) kijken. Pas als ik weet dat die goed werkt ga ik de lampen zelf verstellen.

Edit 31/8 @dbzfan gisteren de lampen afgesteld. De sensor werkt prima, want het is logisch dat het lichtbeeld op dezelfde plek blijft als er gewicht bij komt. Zonder sensor zouden de lampen hoger gaan schijnen.

Zet de auto recht voor een muur, op een vlakke ondergrond. Meet of van beide lampen de afstand tot de muur even groot is om te kijken of je recht staat. Zoek dan op de lens van de koplamp het merkteken (vierkantje in het plastic, midden van de lens), dit is het midden van de lichtbundel. Meet vanaf dit punt tot de bestrating de hoogte. Deze hoogte (#1) markeer (schilderstape) je op de muur. Trek van deze hoogte 10cm af en markeer ook deze hoogte (#2) op de muur.

Vervolgens rijd je de auto 10m (muur-koplamp) recht naar achteren (wielen recht, stuur niet aanraken). Daarna ga je de lamp afstellen zodat het linker horizontale deel van de lichtbundel op lijn #2 komt te staan.
Dit is waar je de lampen op wil afstellen (1% hellingshoek, voor elke meter gaat het lichtbeeld een centimeter omlaag). Kruiskopschroevendraaier pakken en bovenop de unit draaien maar. Ze konden bij mij nog een heel stuk omhoog, veel meer licht nu.

Daarna nog een rondje gereden en gekeken of tegenliggers niet gingen seinen. Denk wel dat ik sowieso nog even langs een garage ga om te vragen of ik de auto even voor hun lichtmeetapparaat mag zetten, just to be sure.

Vrij simpel klusje, je moet er alleen even de tijd voor nemen om de hoogte en afstand goed te meten en te zorgen dat je recht staat. Ik ging naar de parkeergarage van het winkelcentrum in de buurt, daar was het 's avonds lekker rustig.

[ Voor 99% gewijzigd door ThinkPad op 31-08-2021 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:40

dbzfan

Nee.

ThinkPadd schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:46:
[...]

Gisteren even in een parkeergarage in de buurt geweest. Volgens mij staan de lampen bij mij inderdaad te laag.

---knip--, heel verhaal getypt maar deze link legt het ook prima uit: https://www.championautop...-to-check-headlights.html

Neem wel even een volwassen persoon mee die je de hele tijd op de bestuurdersstoel laat zitten (anders klopt de meting sowieso niet goed).

Heb ook nog even op de trekhaak gestaan om zo te kijken of de hoogteregeling zich aanpast. Ik zie heel even een 'tikje' in het lichtbeeld, maar geen verandering qua hoogte. Als ik de auto start dan gaan de lampen wel omlaag en omhoog, dus de motoren in de koplampen werken. Ik zal binnenkort nog even naar de hoogtesensor (linksachter op de as) kijken. Pas als ik weet dat die goed werkt ga ik de lampen zelf verstellen.

Edit 31/8 @dbzfan gisteren de lampen afgesteld. De sensor werkt prima, want het is logisch dat het lichtbeeld op dezelfde plek blijft als er gewicht bij komt. Zonder sensor zouden de lampen hoger gaan schijnen.

Zet de auto recht voor een muur, op een vlakke ondergrond. Meet of van beide lampen de afstand tot de muur even groot is om te kijken of je recht staat. Zoek dan op de lens van de koplamp het merkteken (vierkantje in het plastic, midden van de lens), dit is het midden van de lichtbundel. Meet vanaf dit punt tot de bestrating de hoogte. Deze hoogte (#1) markeer (schilderstape) je op de muur. Trek van deze hoogte 10cm af en markeer ook deze hoogte (#2) op de muur.

Vervolgens rijd je de auto 10m (muur-koplamp) recht naar achteren (wielen recht, stuur niet aanraken). Daarna ga je de lamp afstellen zodat het linker horizontale deel van de lichtbundel op lijn #2 komt te staan.
Dit is waar je de lampen op wil afstellen (1% hellingshoek, voor elke meter gaat het lichtbeeld een centimeter omlaag). Kruiskopschroevendraaier pakken en bovenop de unit draaien maar. Ze konden bij mij nog een heel stuk omhoog, veel meer licht nu.

Daarna nog een rondje gereden en gekeken of tegenliggers niet gingen seinen. Denk wel dat ik sowieso nog even langs een garage ga om te vragen of ik de auto even voor hun lichtmeetapparaat mag zetten, just to be sure.

Vrij simpel klusje, je moet er alleen even de tijd voor nemen om de hoogte en afstand goed te meten en te zorgen dat je recht staat. Ik ging naar de parkeergarage van het winkelcentrum in de buurt, daar was het 's avonds lekker rustig.
Ik ga er binnenkort even naar kijken! Weet niet of ik heel jouw procedure ga uitvoeren maar een klein beetje omhoog draaien kan geen kwaad.. Wel even opletten dat ik ik links en rechts evenver draai :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:11

Mud

Vanaf volgende week mag ik "officieel" posten in dit topic *O*

Deze week proef gereden in een Toyota Auris uit 2016 en deze beviel zo goed dat ik gelijk de knoop heb doorgehakt :) Mijn Renault Megane (ook een 5 deurs) uit 2010 heb ik ingeruild.

Betreft een Auris 1.8 HSD Executive (2016, ~66.000 km) in een mooie blauwe kleur met een hoop opties oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1u2ByE1VVe8qZGw8NCFoGRBdUi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRVJGDG0SUwdvcrHKaKRLAUl.jpg?f=fotoalbum_large

In de Megane had ik al climate control, ingebouwde navigatie en cruise control, maar de Auris heeft nog een hoop mooie extra's zoals:
  • keyless entry
  • half leer/stoffen stoelen
  • verwarmde voorstoelen
  • verwarmde buitenspiegels
  • automatische dimmende binnenspiegel
  • automaat
  • bluetooth
  • achteruitkijk camera
  • automatisch inparkeren
De cruisecontrol is wennen, zeker omdat de bediening bij de Megane direct op het stuur zitten, terwijl bij de Auris je het via de aparte hendel moet doen.

Nadelen van de Auris (tot zover heb kunnen ontdekken) die ik voor lief neem:
  • kleinere kofferbakruimte
  • bediening cruisecontrol
  • geen trekhaak (had ik wel bij de Megane)
Nog een paar dagen slapen en dan volgende week ophalen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-07 20:42
@Mud net ingereden!

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:13
Sinds gisteren officieel eigenaar van een Toyota Auris Hybrid Trend hatchback uit 2016. Na onze Yaris dus een 2e Toyota in 'de familie'. De grap is echter dat ik de Auris al 5 jaar rij, echter wissel ik van werkgever en kon ik deze voor een mooie prijs overnemen. :*)

Inmiddels al bij de dealer geweest en die gaan voor mij opzoek naar een pro lease station zodat ik deze in/om kan ruilen. Met 2 kids wel zo prettig, ik mis net wat kofferbak ruimte :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud

Mud

Ja! Zeker gezien de ervaringen die ik lees in dit topic & reviews op internet :)

Het grappige is dat ik de proefrit zondag online heb aangevraagd en maandagochtend door de dealer ben gebeld met de opmerking: Deze auto staat pas sinds zaterdag(avond) online en er zijn al 3 proefritaanvragen, jij was de 1e, dus als je wilt kan ik hem reserveren voor je (zodat ie niet ondertussen verkocht wordt) :o ..of dat nu daadwerkelijk zo was is dan de vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Voor onze 2e auto kijken we naar vervanging van de Aygo uit 2014 voor een slagje grotere auto. De kinderen worden groter en hoewel de auto niet extreem veel gebruikt wordt (10.000 km per jaar) is het voor de momenten dat de kinderen achterin zitten wel fijn dat ze niet bijna klem zitten met de voeten.

Onze eerste auto is vanwege corona en ook de voorziene toekomst al ingeruild, een Lexus UX 250h is een Kia e-Soul geworden.

Nu kennen we bijna alle Toyota modellen wel dankzij proefritten, zodoende bestaat onze shortlist uit een Yaris (2021 model) of C-HR (2017 model). Wat zouden jullie in dit geval kiezen? Ik moet er bij zeggen dat wij graag een luxe uitvoering willen, dus dan praten we over Executive, Bi-Tone, Launch Edition, dat soort uitvoeringen. Reden is de betere audio, uitgebreidere veiligheidsfeatures zoals rear-cross traffic alert en dergelijke.

Tot zover ben ik tot de volgende voor en nadelen gekomen.

Yaris 2021:
+ lekker compact, maar toch flink groter dan Aygo
+ qua weggedrag en comfort gigantische verbetering tov Aygo
+ extreem zuinig, ik lees dat 1 op 25 makkelijk haalbaar is
+ qua mrb/verzekering en onderhoud allemaal maar marginaal duurder dan de Aygo
+ Apple CarPlay
+ safety features van nieuwere generatie
+/- qua zit niet per se hoog (houden we wel van) maar ook niet zo laag als de Corolla, eigenlijk vergelijkbaar met Aygo
- nog vrij duur omdat hij nieuw is

C-HR 2017/2018 (1.8 HSD):
+ rijdt erg lekker
+ fijne hoge zit
+ stuk ruimer achterin
+ zuinig genoeg, maar niet baanbrekend
+ genoeg mooie uitvoeringen voor onder de 20k te vinden, goedkoper dan Aygo
+ heeft meer afschrijving gehad, dus qua restwaarde en dus wat wij zullen gaan afschrijven waarschijnlijk de betere keuze, ten koste van het volgende punt:
- qua mrb/verzekering en onderhoud flink duurder dan Aygo en ook de Yaris
- deurgrepen achter lastig te gebruiken voor de kinderen
- deze jaartallen geen Apple CarPlay
- scheelt toch 3-4 jaar met de Yaris en voelt qua interieur iets ouderwetser aan, gaat misschien sneller vervelen? (luxeprobleem)

Wat zouden jullie in deze situatie kiezen? Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
MooDyBLueS schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:31:

Wat zouden jullie in deze situatie kiezen? Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?
Ik rij zelf een 2019 CHR Style, nu dus zo'n 2,5 jaar en 48k er op zitten.

De style uitvoering is op een paar kleine dingetjes gelijk aan een executive. Ik heb een volleder interieur (optie), het originele stoffen interieur vond ik niet mooi, ook het half lederen van de executive vindt ik niet mooi.

Ik zou als 2de auto de yaris adviseren, die is goedkoper in maandelijkse kosten en zuiniger. Maar waarom niet een generatie ouder?

De CHR mag wel meer ruimte achterin hebben, maar als passagier zit je daar niet heel fijn door de kleine donkere geblindeerde raampjes. En het JBL audiosysteem is alleen voor de voorpassagier en bestuurder. Als je het infotainment systeem vervangt, dan heb je wel meteen een frissere auto. De huidige is idd ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DBC87 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:16:
[...]

Ik rij zelf een 2019 CHR Style, nu dus zo'n 2,5 jaar en 48k er op zitten.

De style uitvoering is op een paar kleine dingetjes gelijk aan een executive. Ik heb een volleder interieur (optie), het originele stoffen interieur vond ik niet mooi, ook het half lederen van de executive vindt ik niet mooi.

Ik zou als 2de auto de yaris adviseren, die is goedkoper in maandelijkse kosten en zuiniger. Maar waarom niet een generatie ouder?

De CHR mag wel meer ruimte achterin hebben, maar als passagier zit je daar niet heel fijn door de kleine donkere geblindeerde raampjes. En het JBL audiosysteem is alleen voor de voorpassagier en bestuurder. Als je het infotainment systeem vervangt, dan heb je wel meteen een frissere auto. De huidige is idd ruk.
Thanks! Ja die achterruitjes was ik alweer bijna vergeten, is inderdaad vrij donker, maar goed het is ook niet vaak voor hele lange ritten dus als dit het grootste nadeel zou zijn, valt daar mee te leven.

Zit het JBL audiosysteem niet in de achterdeuren of zijstijlen dan? Volgens mij heeft het 10 speakers toch?

Waarom niet een generatie ouder van de Yaris? Omdat die echt nog als de oude generatie Toyota's rijdt, het design is ook gruwelijk lelijk en ik heb ze allebei proefgereden en de nieuwe is veel stiller en comfortabeler, stuurt beter, noem maar op. De Yaris ervoor stamt volgens mij alweer uit 2012 en heeft wel 2 facelifts meegekregen waardoor ie er iets meer bij-de-tijd uit is gaan zien, maar dat kan niet verbloemen dat het de laatste jaren een hopeloos achterhaalde Toyota was. Broodnodig was het dat ze daar een nieuwe voor hebben geïntroduceerd. Eigenlijk begon het allemaal met de C-HR en het TNGA platform, toen de Corolla en RAV4 en nu dan eindelijk de Yaris ook.

We zien inmiddels wat Yaris Dynamic uitvoeringen richting de 20k kruipen, maar eigenlijk voldoet die nét niet aan onze wensen, dus gaat het ook wellicht een kwestie worden van nog even een half jaartje wachten.

Over de beenruimte achterin als laatste: de C-HR is inderdaad niet de ruimste hebben we gemerkt, maar het is sowieso wel iets beter dan de Yaris, en het is ook niet de eerste auto, zodoende hoeven we niet zeeën van ruimte te hebben, maar wel meer dan de Aygo nu biedt.

Edit: ik heb even naar de Yaris prijslijst gekeken en de Style biedt veel, maar als ik zie dat de Executive het volgende extra biedt:
- Blind Sport Monitor
- Parkeersensoren voor en achter
- 10.2" Head-up display
- Halflederen sportstoelen
- Automatisch inklapbare buitenspiegels

Dan is de keuze toch eigenlijk wel de Executive. Met name die BSM en parkeersensoren vind ik niet kunnen dat die er pas bij de Executive opzitten, maar goed, alleen voor die andere opties gaan mensen ook geen Executive kiezen denk ik. Dus ergens snap ik het wel.

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 01-09-2021 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
MooDyBLueS schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:02:
[...]

Thanks! Ja die achterruitjes was ik alweer bijna vergeten, is inderdaad vrij donker, maar goed het is ook niet vaak voor hele lange ritten dus als dit het grootste nadeel zou zijn, valt daar mee te leven.

Zit het JBL audiosysteem niet in de achterdeuren of zijstijlen dan? Volgens mij heeft het 10 speakers toch?

Waarom niet een generatie ouder van de Yaris? Omdat die echt nog als de oude generatie Toyota's rijdt, het design is ook gruwelijk lelijk en ik heb ze allebei proefgereden en de nieuwe is veel stiller en comfortabeler, stuurt beter, noem maar op. De Yaris ervoor stamt volgens mij alweer uit 2012 en heeft wel 2 facelifts meegekregen waardoor ie er iets meer bij-de-tijd uit is gaan zien, maar dat kan niet verbloemen dat het de laatste jaren een hopeloos achterhaalde Toyota was. Broodnodig was het dat ze daar een nieuwe voor hebben geïntroduceerd. Eigenlijk begon het allemaal met de C-HR en het TNGA platform, toen de Corolla en RAV4 en nu dan eindelijk de Yaris ook.

We zien inmiddels wat Yaris Dynamic uitvoeringen richting de 20k kruipen, maar eigenlijk voldoet die nét niet aan onze wensen, dus gaat het ook wellicht een kwestie worden van nog even een half jaartje wachten.

Over de beenruimte achterin als laatste: de C-HR is inderdaad niet de ruimste hebben we gemerkt, maar het is sowieso wel iets beter dan de Yaris, en het is ook niet de eerste auto, zodoende hoeven we niet zeeën van ruimte te hebben, maar wel meer dan de Aygo nu biedt.

Edit: ik heb even naar de Yaris prijslijst gekeken en de Style biedt veel, maar als ik zie dat de Executive het volgende extra biedt:
- Blind Sport Monitor
- Parkeersensoren voor en achter
- 10.2" Head-up display
- Halflederen sportstoelen
- Automatisch inklapbare buitenspiegels

Dan is de keuze toch eigenlijk wel de Executive. Met name die BSM en parkeersensoren vind ik niet kunnen dat die er pas bij de Executive opzitten, maar goed, alleen voor die andere opties gaan mensen ook geen Executive kiezen denk ik. Dus ergens snap ik het wel.
Ik heb een CHR Style, van de Yaris weet ik het niet wat het verschil is.
Het verschil bij de CHR is volgens mij: Stuurverwarming, led koplampen en half leder interieur. Ik heb verder alle denkbare opties. Ik heb alleen extra een leder interieur en een reservewiel genomen.
Let er op dat import executive uit sommige landen heel anders zijn uitgevoerd.

Ik ben 198cm en kan prima achter zitten qua beenruimte.

Het JBL systeem heeft 9 speakers, maar de speakers in de achterdeuren zijn woofers, dus alleen lage tonen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVvkXx7TgPPkDJYTGDvpBnOo9HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1WD2JHYQP3UxlootPG1chPq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
@MooDyBLueS persoonlijk zie ik de na de Aygo de Yaris als een prima volgende stap. De CHR is wat mij betreft nog een stap groter en schaal ik in de Auris categorie. Qua kosten zou ik lekker voor een Yaris gaan. Je wilt vaak toch dat een tweede auto weinig kost als hij stil staat denk ik dan.

Overigens heb ik een hybride Yaris gehad uit 2015. Deze zat achterin ruimer dan mijn Auris. Komt mede door de hogere zit.

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sinds eergisteren een Toyota Yaris Hybrid (automaat) als shortlease in ontvangst mogen nemen (mijn requirements waren automaat + ACC).
Drie dingen vallen mij zo snel op de eerste paar ritten:
  • op wat hogere snelheid 80+ km/u zit er een soort van fluitje bij/in de bestuurdersdeur, als je nog weer wat harder gaat rijden 120 km/u hoor je het fluitje niet meer door het windgeruis ;( ;
  • de brandstofmeter heeft een interval van 26 liter tussen R en 1 |:( wanneer de wijzer de R aantikt kan ik welgeteld 26 liter tanken (boordcomputer gaf een actieradius aan van 68 km) (1x het tankpistool af laten slaan en niet voorzichtig nog verder tanken), het onderhoudsboekje geeft aan dat er een brandstoftank in zit van 36 liter. Hoewel dit niet bijster groot is zou dit eigenlijk best redelijk moeten zijn met de zuinige motor en het hybride systeem, helaas wordt dit teniet gedaan door de compleet ridicuul afgestelde brandstofmeter. In het onderhoudsboekje kom ik op pag. 80 (linkje) tegen dat er minimaal 6,3 liter in de tank moet zitten om het hybride systeem te laten werken. Mogelijk is dit vanuit de fabriek daarom zo 'zuinig' afgesteld. (Ik heb dit online ook bij iemand anders teruggevonden: linkje.)
  • is het mogelijk LTA 'default' uit te schakelen? Dit werkt i.c.m. de fietsstrook/fietssuggestiestrook in NL binnen de bebouwde kom niet heel lekker. Op de N/snelwegen werkt dit i.c.m. de Lane Centering-functie wel prettig, even wennen maar dan is het heel relaxed rijden.
Ik ben benieuwd of iemand anders ervaring heeft met bovenstaande, ik kon er geen oplossingen voor vinden.

Tot nu toe ben ik wel tevreden over hoe de auto rijdt en zich gedraagt hij loopt goed en rolt prima. Zowel met lage als hoge snelheden (140 km/u) werkt alles lekker. De ACC met Lane Centering-functie is heerlijk op de snelweg en in de 500 km kon ik zelfs al even genieten van wat filerijden O-) met ACC en de automaat i.c.m. de LTA en Lane Centering-functie zou je blind file kunnen rijden 8) .
Het middenconsolevak is ietwat onhandig, als je gebruik maakt van Android Auto (of Apple CarPlay) past hier geen telefoon in, gelukkig past overdwars de telefoon gemakkelijk net onder het multimediasysteem (misschien dat ik ga zoeken naar een usb-c 90 graden adaptertje).

Fotootje mag natuurlijk niet ontbreken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WJNqbH0l.jpg

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Bijna alle Aurissen die ik zie rijden hebben zowel achterop als aan de zijkanten nog de 'Hybride' en 'Auris' tekst staan. Ik zou deze er eigenlijk wel af willen hebben voor een clean look.

Iemand hier ervaring mee op deze specifieke auto's? Zitten ze zo vast dat als ik ze verwijder er een gaatje achter blijft?

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 21:26
True schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:26:
[...]
de brandstofmeter heeft een interval van 26 liter tussen R en 1
Dat is algemeen bij Toyota hybrides. Ik heb ook zat rijders gezien die incidenteel de tank leegrijden (45 liter x 20 km/l => 900 km in een CT) zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@True Ik kan bevestigen wat @Bacchus zegt. Als het goed is heeft je Yaris ook een resterende km-bereik schatting. Nadat die zich aan je rijstijl heeft aangepast (na 3-4x tanken sowieso wel) kan je prima verder rijden dan wanneer de auto zegt dat de tank leeg is.

Echter, officieel zegt Toyota dat hun hybride motoren het niet heel leuk vinden als de tank té leeg gereden wordt en daarom nemen ze een flinke marge. Ik reed met onze hybride Toyota/Lexus auto's altijd door tot schatting (bijna) op 0 stond. De Lexus IS 300h zei bij 70 km al dat ik moest gaan tanken (daar zat dan wel een 66L tank in) en de Toyota Prius 2, Lexus CT en Lexus UX zeiden het volgens mij allemaal bij 50 km. Echter, doorrijden tot 0 deed ik meestal. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 17-20 is dat nog altijd minstens 3 liter aan brandstof die er dan nog in zat en zelfs dan hield je marge. Maar ik zou het ook niet te ver willen rekken, puur omdat die marges er ook niet voor niks in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DBC87 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:18:
[...]

Ik heb een CHR Style, van de Yaris weet ik het niet wat het verschil is.
Het verschil bij de CHR is volgens mij: Stuurverwarming, led koplampen en half leder interieur. Ik heb verder alle denkbare opties. Ik heb alleen extra een leder interieur en een reservewiel genomen.
Let er op dat import executive uit sommige landen heel anders zijn uitgevoerd.

Ik ben 198cm en kan prima achter zitten qua beenruimte.

Het JBL systeem heeft 9 speakers, maar de speakers in de achterdeuren zijn woofers, dus alleen lage tonen.
[Afbeelding]
Thanks! Als dat bij de C-HR het enige verschil is, dan zou ik inderdaad ook net zo goed met een Style uit de voeten kunnen.

Dat van de imports is inderdaad ook een goede om te checken, ik heb nog een digitale brochure van de C-HR gevonden met alle opties per uitvoering (in NL) dus dan kan ik bij een eventuele import mooi even het lijstje doorlopen om te kijken of alles erop zit. Is natuurlijk ook geen ramp als sommige anders zijn, maar stel dat ik wel parkeersensoren voor wil (want dat wil ik), dan moet het er wel op zitten en wil ik er niet pas na koop achterkomen dat ik er niet goed op gelet heb. Dus goeie tip weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hk12nl schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:19:
@MooDyBLueS persoonlijk zie ik de na de Aygo de Yaris als een prima volgende stap. De CHR is wat mij betreft nog een stap groter en schaal ik in de Auris categorie. Qua kosten zou ik lekker voor een Yaris gaan. Je wilt vaak toch dat een tweede auto weinig kost als hij stil staat denk ik dan.

Overigens heb ik een hybride Yaris gehad uit 2015. Deze zat achterin ruimer dan mijn Auris. Komt mede door de hogere zit.
Ik denk het dan ook wel eigenlijk. Enige nadeel wat ik op dit moment kan bedenken is dat ze nog redelijk aan de prijs zijn. Een Executive staat bij Louwman voor 23.500 en onze Aygo levert nog zo'n 5k aan inruil op, dus dan kijk je toch tegen 18,5k bijbetaling aan. Had eerder 15k in gedachte, wat met een C-HR prima haalbaar is, maar desnoods een combinatie van even verder sparen en wachten tot ze iets goedkoper worden. Dat is immers slechts een kwestie van tijd en het zou mij niks verbazen als deze uitvoeringen over een half jaar voor 21-22k weggaan, dat zou dan een mooi moment zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Het middenconsolevak is ietwat onhandig, als je gebruik maakt van Android Auto (of Apple CarPlay) past hier geen telefoon in, gelukkig past overdwars de telefoon gemakkelijk net onder het multimediasysteem (misschien dat ik ga zoeken naar een usb-c 90 graden adaptertje).
Je kan ook kijken naar een wireless Android Auto/Apple CarPlay adapter en die in de USB-aansluiting steken. Zijn via Aliexpress te vinden o.a., alleen volgens mij wel per type, dus niet Android+Apple maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:19

Martinspire

Awesomeness

de brandstofmeter heeft een interval van 26 liter tussen R en 1 |:( wanneer de wijzer de R aantikt kan ik welgeteld 26 liter tanken (boordcomputer gaf een actieradius aan van 68 km) (1x het tankpistool af laten slaan en niet voorzichtig nog verder tanken), het onderhoudsboekje geeft aan dat er een brandstoftank in zit van 36 liter. Hoewel dit niet bijster groot is zou dit eigenlijk best redelijk moeten zijn met de zuinige motor en het hybride systeem, helaas wordt dit teniet gedaan door de compleet ridicuul afgestelde brandstofmeter. In het onderhoudsboekje kom ik op pag. 80 (linkje) dat er minimaal 6,3 liter in de tank moet zitten om het hybride systeem te laten werken. Mogelijk is dit vanuit de fabriek daarom zo 'zuinig' afgesteld. (Ik heb dit online ook bij iemand anders teruggevonden: linkje.)
Mja die brandstof is inderdaad erg zuinig. Met de Corolla kan ik nog wel ver doorrijden, 100 tot 150 kilometer is dan niet zo'n probleem. Ik weet niet of ie nog eerder begint te piepen, maar bij de Corolla kan er 35 oid in, dat heb ik al een keer getankt, maar hij begint al te miepen bij 25 idd. Ach, je weet het dus is het niet zo'n probleem.
is het mogelijk LTA 'default' uit te schakelen? Dit werkt i.c.m. de fietsstrook/fietssuggestiestrook in NL binnen de bebouwde kom niet heel lekker. Op de N/snelwegen werkt dit i.c.m. de Lane Centering-functie wel prettig, even wennen maar dan is het heel relaxed rijden.
Je hebt toch op het stuur een knopje om die aan/uit te zetten, net als de afstand tot de voorganger voor je ACC. Dat ie niet standaard uit staat is jammer (net als met die andere knop), maar even tikken en hij staat dus ik vind het niet zo'n probleem.
Er zijn bij Ali ook nog wel wat houders te vinden denk ik.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bacchus schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:17:
[...]

Dat is algemeen bij Toyota hybrides. Ik heb ook zat rijders gezien die incidenteel de tank leegrijden (45 liter x 20 km/l => 900 km in een CT) zonder problemen.
Dat zal dus inderdaad aan de 'Hybride'-eis liggen zoals in het instructieboekje beschreven staat. Leeg = niet te gebruiken == minder zuinig dan maar kleinere interval op de meter.
MooDyBLueS schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:11:
@True Ik kan bevestigen wat @Bacchus zegt. Als het goed is heeft je Yaris ook een resterende km-bereik schatting. Nadat die zich aan je rijstijl heeft aangepast (na 3-4x tanken sowieso wel) kan je prima verder rijden dan wanneer de auto zegt dat de tank leeg is.
Ah dat zal dan wel praktisch zijn, bedankt!
Martinspire schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:48:
Je hebt toch op het stuur een knopje om die aan/uit te zetten, net als de afstand tot de voorganger voor je ACC. Dat ie niet standaard uit staat is jammer (net als met die andere knop), maar even tikken en hij staat dus ik vind het niet zo'n probleem.
Ja tuurlijk, maar ik zou het dus andersom willen, uitgeschakeld bij starten motor. Ik rijdt nl. vaker weg vanuit de bebouwde kom dan dat ik direct op een N/snelweg zit en die functie wil gebruiken.
Er zijn bij Ali ook nog wel wat houders te vinden denk ik.
Overdwars is prima in de Yaris (linkje) en minder lelijk/onhandig dan een houder, ik hoef immers de telefoon met Android Auto niet meer te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

True schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:03:
Ja tuurlijk, maar ik zou het dus andersom willen, uitgeschakeld bij starten motor. Ik rijdt nl. vaker weg vanuit de bebouwde kom dan dat ik direct op een N/snelweg zit en die functie wil gebruiken.
Maar je woont dan ook op een plek waar het niet handig is, maar de meeste mensen wonen niet in een wijk/dorp waar fietsers op de weg moeten fietsen. Zeker als je buiten Nederland kijkt dus is het niet raar dat het niet standaard is. Nogmaals, ik zou ook liever die afstand op de kortste afstand hebben zodra ik instap, maar zo werkt het niet. Of dat ACC automatisch aan staat om te activeren (dus niet eerst knopje indrukken voordat je hem kunt instellen op je snelheid). Big whoop.
[...]

Overdwars is prima in de Yaris (linkje) en minder lelijk/onhandig dan een houder, ik hoef immers de telefoon met Android Auto niet meer te zien.
Je hebt ook gewoon houders waar je hem ergens opbergt maar toch een kabeltje in kunt steken...

• MooDyBLueS
  • Niet online
Martinspire schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:39:
[...]

Maar je woont dan ook op een plek waar het niet handig is, maar de meeste mensen wonen niet in een wijk/dorp waar fietsers op de weg moeten fietsen. Zeker als je buiten Nederland kijkt dus is het niet raar dat het niet standaard is. Nogmaals, ik zou ook liever die afstand op de kortste afstand hebben zodra ik instap, maar zo werkt het niet. Of dat ACC automatisch aan staat om te activeren (dus niet eerst knopje indrukken voordat je hem kunt instellen op je snelheid). Big whoop.
We hebben 2 maanden geleden onze Lexus UX ingeruild voor een Kia e-Soul en eerlijkheid gebied me te zeggen dat Kia het hele "safety sense" gebeuren beter voor elkaar heeft dan Toyota/Lexus.

Zo wordt de ACC afstand onthouden op de laatst ingestelde stand, en kan je meerdere opties aanpassen hoe ze standaard moeten reageren. Toyota/Lexus heeft dit ook deels, maar Kia is daar veel uitgebreider in. Daarnaast heeft de auto ook gebruikersprofielen net als een moderne Audi/VW en zijn een deel van de instellingen zelfs per persoon in te stellen. Hopelijk komt zoiets met Toyota's b4zx of hoe die EV ook alweer heet.
[...]

Je hebt ook gewoon houders waar je hem ergens opbergt maar toch een kabeltje in kunt steken...
Als je écht je telefoon niet in het zicht wilt hebben, maar wel aan een kabel aangesloten, kan je ook eens kijken of je via het dashboardkastje een kabel door kan trekken naar de USB-aansluiting. Alleen zijn moderne auto's steeds beter afgewerkt en heb je dus (in dit geval helaas) ook minder kiertjes om doorheen te werken. In het verleden heb ik dit weleens gedaan, de USB-kabel loopt dan netjes weg richting dashboardkastje en daarna zie je hem niet meer. Als je een flexibele kabel evt. met haakse of draaibare aansluiting pakt, kan je dat best strak wegwerken.

Nog een optie is om zelfs naar de interne aansluiting te kijken waar die uitkomt en vanaf daar te dupliceren of om te leggen naar een plek die je wilt, dan is het dashboardkastje ook een no-brainer. Of zelfs naar de middenarmsteun (de Lexus UX had daar de aansluitingen, onze Kia niet, dus dit wil ik zelf ook nog overwegen).

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat met die brandstofmeter heeft mijn Prius ook een beetje last van. 10 blokjes voor 45 liter, maar als het laatste blokje gaat knipperen dan zit er nog zo'n 9 liter in. En last van het hybride systeem heb ik ook niet, ik tank regelmatig 43 of 44 liter.
Gewoon een beetje weten hoeveel je verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:36:
Dat met die brandstofmeter heeft mijn Prius ook een beetje last van. 10 blokjes voor 45 liter, maar als het laatste blokje gaat knipperen dan zit er nog zo'n 9 liter in. En last van het hybride systeem heb ik ook niet, ik tank regelmatig 43 of 44 liter.
Gewoon een beetje weten hoeveel je verbruikt.
Klopt helemaal. Eigenlijk is het gewoon zaak om even een simpel stappenplannetje te volgen en dan heb je zekerheid:
- check de brandstoftank grootte volgens specficatie
- rijd de tank eens tot het brandstoflampje gaat branden, noteer hoeveel L erin ging
- rijd de tank leeg tot 0 km op de geschatte afstand, noteer hoeveel L erin ging

Als je dit een keer in de zomer doet en ook in de winter (vanwege ander verbruik met name), dan weet je hoeveel L er werkelijk nog in zit wanneer je tot 0 km doorrijdt. Zo kan je dan een schatting maken van wat er mogelijk is met jouw specifieke auto.

Ik heb daarnaast nog eens mijn Lexus CT 200h handleiding erbij gepakt (daar zit namelijk de meest gebruikte 1.8 HSD in die vandaag de dag ook nog in de C-HR, Corolla en Prius hangt) en die zegt het volgende erover:
Als de brandstoftank leeg is en het hybridesysteem niet kan worden gestart, vul de tank dan met minimaal de benodigde hoeveelheid brandstof om het waarschuwingslampje laag brandstofniveau uit te schakelen. Ook als er nog een kleine hoeveelheid brandstof in de tank aanwezig is, kan het zijn dat het hybridesysteem niet kan worden gestart. (De minimale hoeveelheid brandstof die moet worden bijgetankt om het waarschuwingslampje laag brandstofniveau uit te schakelen is ongeveer 11,8 liter, als de auto op een vlakke ondergrond staat. Deze waarde kan afwijken als de auto op een helling staat.)

Waarschuwingslampje laag brandstofniveau
Geeft aan dat de resterende hoeveelheid brandstof ongeveer 6,8 liter of minder is.
Dat dikgedrukte is dus met name waarom je het ook weer niet te gortig moet maken en Toyota zo'n marge neemt. Feit is blijkbaar dat Toyota hybrides meer brandstof nodig hebben om gestart te kunnen worden (zal puur een veiligheidsdingetje zijn gok ik). Echter: wat hier ook al veelvuldig aangegeven wordt: tot 0 km op de geschatte resterende afstand volgens de boordcomputer rijden is sowieso geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
MooDyBLueS schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:14:
[...]

Thanks! Als dat bij de C-HR het enige verschil is, dan zou ik inderdaad ook net zo goed met een Style uit de voeten kunnen.

Dat van de imports is inderdaad ook een goede om te checken, ik heb nog een digitale brochure van de C-HR gevonden met alle opties per uitvoering (in NL) dus dan kan ik bij een eventuele import mooi even het lijstje doorlopen om te kijken of alles erop zit. Is natuurlijk ook geen ramp als sommige anders zijn, maar stel dat ik wel parkeersensoren voor wil (want dat wil ik), dan moet het er wel op zitten en wil ik er niet pas na koop achterkomen dat ik er niet goed op gelet heb. Dus goeie tip weer!
Ik was toen eigenlijk van plan een 2dehandse te halen (2019) en had bij een bedrijf een executive uit FR gezien, maar die had dus geen JBL premium audio, dat is daar een optie. Toen in 2019 waren de 2dehandse met mijn wensen nog steeds 30K+, ik heb toen maar een nieuwe besteld.

Ik zie net in de brochure dat Style en Executive dezelfde opties hebben en dat je als extra een premium pack erbij kon nemen. ze zijn in ieder geval makkelijk te herkennen aan de led achterlichten, die zijn duidelijk anders.

https://www.toyota.nl/dow...2018-07_tcm-22-916765.pdf

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Voor onze 2e auto kijken we naar vervanging van de Aygo uit 2014 voor een slagje grotere auto. De kinderen worden groter en hoewel de auto niet extreem veel gebruikt wordt (10.000 km per jaar) is het voor de momenten dat de kinderen achterin zitten wel fijn dat ze niet bijna klem zitten met de voeten.

Onze eerste auto is vanwege corona en ook de voorziene toekomst al ingeruild, een Lexus UX 250h is een Kia e-Soul geworden.

Nu kennen we bijna alle Toyota modellen wel dankzij proefritten, zodoende bestaat onze shortlist uit een Yaris (2021 model) of C-HR (2017 model). Wat zouden jullie in dit geval kiezen? Ik moet er bij zeggen dat wij graag een luxe uitvoering willen, dus dan praten we over Executive, Bi-Tone, Launch Edition, dat soort uitvoeringen. Reden is de betere audio, uitgebreidere veiligheidsfeatures zoals rear-cross traffic alert en dergelijke.

Tot zover ben ik tot de volgende voor en nadelen gekomen.

Yaris 2021:
+ lekker compact, maar toch flink groter dan Aygo
+ qua weggedrag en comfort gigantische verbetering tov Aygo
+ extreem zuinig, ik lees dat 1 op 25 makkelijk haalbaar is
+ qua mrb/verzekering en onderhoud allemaal maar marginaal duurder dan de Aygo
+ Apple CarPlay
+ safety features van nieuwere generatie
+/- qua zit niet per se hoog (houden we wel van) maar ook niet zo laag als de Corolla, eigenlijk vergelijkbaar met Aygo
- nog vrij duur omdat hij nieuw is

C-HR 2017/2018 (1.8 HSD):
+ rijdt erg lekker
+ fijne hoge zit
+ stuk ruimer achterin
+ zuinig genoeg, maar niet baanbrekend
+ genoeg mooie uitvoeringen voor onder de 20k te vinden, goedkoper dan Aygo
+ heeft meer afschrijving gehad, dus qua restwaarde en dus wat wij zullen gaan afschrijven waarschijnlijk de betere keuze, ten koste van het volgende punt:
- qua mrb/verzekering en onderhoud flink duurder dan Aygo en ook de Yaris
- deurgrepen achter lastig te gebruiken voor de kinderen
- deze jaartallen geen Apple CarPlay
- scheelt toch 3-4 jaar met de Yaris en voelt qua interieur iets ouderwetser aan, gaat misschien sneller vervelen? (luxeprobleem)

Je hebt toch al een laadpaal? En wat voor afstanden worden er met die tweede auto gereden? Ioniq electric? En anders een Prius IV, al zal die niet mooi genoeg zijn, waarschijnlijk.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik heb voor de derde keer een lege accu: ik rijd erg weinig in mijn Auris hybride. Ik zal voor de derde keer de Toyota pechhulp gaan bellen, maar ben er wel klaar mee. Volgens mij zit de originele accu er nog in (bouwjaar 2-2013). Is het verstandig die te laten vervangen en past er ook een accu met hogere capaciteit in? Ding zit links in de baggageruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen andere auto + startkabels in de buurt? Deur openmaken met het kleine sleuteltje in je remote, motorkap even open, daar zit een aansluiting om de auto extern van 12V te voorzien. Zodra dat aanwezig is kun je de auto opstarten en weer rijden.

Je zou ook de accu even eruit kunnen halen en met een goede externe lader helemaal opladen. De laadstroom voor de 12V accu is bij Auris/Prius vrij laag las ik dus korte ritjes zijn mogelijk niet genoeg om hem helemaal vol te krijgen. Je hoeft overigens niet perse met de auto te rijden, als hij 'gestart' is en op 'ready' staat dan wordt de 12V accu bijgeladen vanuit de HV-accu.

Als je handig bent zou je zelf de accu kunnen vervangen. Is niet heel moeilijk, maar de accu zelf is best wel duur. Door het zelf te doen kun je wellicht een meer voordelige webshop vinden die de juiste accu verkoopt.

Nog een tip trouwens: heb even gezocht in dit topic en zie dat je een Lease Pro uitvoering hebt. Je zou de keyless entry uit kunnen zetten. Deze blijft 'zoeken' of je sleutels in de buurt zijn, dit kost natuurlijk ook stroom.

[ Voor 85% gewijzigd door ThinkPad op 02-09-2021 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Videopac schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:18:
[...]

Je hebt toch al een laadpaal? En wat voor afstanden worden er met die tweede auto gereden? Ioniq electric? En anders een Prius IV, al zal die niet mooi genoeg zijn, waarschijnlijk.
Die wordt volgende week geïnstalleerd ja. Er wordt zo'n 10.000 km per jaar mee gereden, dat is ook zeker het probleem niet. Alleen vinden we de compacte EV's die er nu zijn toch allemaal net niet en ook willen we op dit moment toch niet een 2e EV ernaast.

Prius IV vind ik niks. Niet eens zozeer vanwege het uiterlijk, maar hoewel we een Prius 2 gehad hebben rijdt de Prius naar hedendaagse maatstaven niet denderend en het interieur is ook erg plastic. Nee, de 3 was voor z'n tijd nog goed geslaagd, voor een Prius zelfs best mooi, maar de IV hebben ze wat ons betreft de plank compleet misgeslagen.

Daar komt bij dat het een lange auto is en we zoeken juist iets compacters en/of hoger op de poten (zoals een C-HR dus).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• TgR_KILLER
@ hierboven, na 8 jaar zou het zomaar kunnen dat je accu aan het overlijden is. Je zou hem even kunnen reconditioneren met een accu(druppel)lader, misschien dat hij het dan langer vol houd. Of inderdaad gewoon een nieuwe accu erin. Overigens ook wel handig om te controleren wat de laad spanning is, misschien is er gewoon wat anders mis en word hij niet goed opgeladen.

Ik heb overigens gisteren mijn 'nieuwe' Auto van de zaak in ontvangst genomen, een Corolla 2.0 GR Sport Plus. Hij is een jaartje oud, dus niet helemaal nieuw, maar daardoor kon ik wel een 7000 boven mijn lease budget leasen. Ben er blij mee, vandaag voor het eerst wat kilometers gemaakt, rijd echt heerlijk. En Android Auto is echt super. Ik gebruikte dat in de Land Cruiser ook al jaren, maar in de Corolla ga ik dat nu ook gebruiken i.p.v. de Toyota Navi.

Overigens weet ik niet wie laatst zei dat je weinig aan kon passen op de radio, ik heb zo 1/2/3 ook geen equalizer gevonden. Maar de balans voor/achter/links/rechts was zo gevonden en aangepast.

Genoeg getypt, foto's :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4jBUUVUKIhX65wQ8ierSE-j3w4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVcct23cOhL5CUrTdCjBGhrx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOnmQH_RyAs-VGxI6zIY8PPhCGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TWQ6GeQ9gqbxlG31rhu4Y7m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2kBQAIE5RsPBvqcUM7v33ZLvFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6G1Ksfome06J9NY6s4mkgO9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 21:42

Arfman

Drome!

Mooie auto! Echt zonde dat Toyota geen EV's maakt.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• TgR_KILLER
Arfman schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:41:
Mooie auto! Echt zonde dat Toyota geen EV's maakt.
Al zou Toyota een EV maken dan denk ik nog niet dat ik hem zou willen rijden ;). Ik heb thuis geen mogelijkheid tot opladen. En aangezien de tijd van fulltime op de zaak werken niet meer terug gaat komen moet ik vaak vanaf huis naar meetings etc. Daar moet de hele EV techniek nog even voor gaan groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

TgR_KILLER schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:53:
[...]

Al zou Toyota een EV maken dan denk ik nog niet dat ik hem zou willen rijden ;). Ik heb thuis geen mogelijkheid tot opladen. En aangezien de tijd van fulltime op de zaak werken niet meer terug gaat komen moet ik vaak vanaf huis naar meetings etc. Daar moet de hele EV techniek nog even voor gaan groeien.
Ah ja als je thuis niet kan laden wordt het lastig inderdaad. Denk niet dat daar de komende jaren erg veel in gaat veranderen; zelfs al zou er morgen een revolutionaire accutechniek worden ontdekt die je in staat stelt om in 5 minuten vol te laden, dan duurt het nog jaren voordat die in productieauto's zit.

Dat gezegd hebbende, er zijn EV's met 400+ KM range. Ik weet niet hoeveel jij dagelijks rijdt maar ik vermoed dat dit voor ruim 90% van Nederland voldoende is. Ik snap ook echt niet waarom Toyota zo halsstarrig vasthoudt aan hybride/waterstof.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Arfman schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:05:
[...]

Ah ja als je thuis niet kan laden wordt het lastig inderdaad. Denk niet dat daar de komende jaren erg veel in gaat veranderen; zelfs al zou er morgen een revolutionaire accutechniek worden ontdekt die je in staat stelt om in 5 minuten vol te laden, dan duurt het nog jaren voordat die in productieauto's zit.

Dat gezegd hebbende, er zijn EV's met 400+ KM range. Ik weet niet hoeveel jij dagelijks rijdt maar ik vermoed dat dit voor ruim 90% van Nederland voldoende is. Ik snap ook echt niet waarom Toyota zo halsstarrig vasthoudt aan hybride/waterstof.
Omdat de wereld groter is dan Europa en ze voor de overige afzetmarkt (Azië, Afrika, Zuid Amerika en delen van Midden/Noord Amerika) daar simpelweg te weinig vraag voor hebben. Dat we hier overal betrouwbaar elektriciteit hebben in genoeg capaciteit met subsidies voor zonnepanelen en whatnot, wil niet zeggen dat dit overal is. Vooral de lage/middeninkomens (wat volgens mij toch de grootste afzet voor Toyota is) heeft niet altijd een plek om te laden. Al die flatgebouwen zitten veel te weinig parkeerplaatsen bij. Dus dan is het gewoon een stuk lastiger.

Dat is jammer voor Europa, maar als ze geen miljoenen afzetmarkt hebben, vind Toyota het volgens mij gewoon niet interessant.

Dat gezegd hebbende denk ik dat het komend jaar nog wel gaat gebeuren om een EV uit te brengen. De Prius is ook wel aan vernieuwing toe en waarom dan niet meteen een volledig elektrisch model? Het is toch altijd een beetje het model geweest waar ze wat nieuws mee doen, dus ik zie dat nog wel gebeuren. Ik vind het alleen wat kortzichtig om te eisen dat ze meedoen. Ze zijn het gewoon nergens verplicht (omdat ze al zo'n zuinig wagenpark hebben) en dr moet ook wel vraag zijn wil er aanbod komen. Op zich is de markt al wel verzadigd genoeg en is er dus ook geen must voor Toyota. Kost dat klanten? Vast, maar blijkbaar niet genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Lexus heeft een volledig elektrische auto, de UX300e. Maar die is zowel qua prijs als qua specs niet echt onderscheidend.

Ik vind het ook wel jammer dat Toyota nog geen volledig elektrische auto's heeft. Vooral in het wat kleinere segment (Aygo/Yaris) zou een elektrische variant prima geschikt zijn voor veel mensen om woon-werk mee te doen. Concurrenten hebben dat wel (Twingo Electric/Zoë, e-208, Corsa-e).

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 03-09-2021 13:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hk12nl
ThinkPadd schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:35:
Lexus heeft de UX300e, maar die is zowel qua prijs als qua specs niet echt onderscheidend.

Ik vind het ook wel jammer dat Toyota nog geen volledig elektrische auto's heeft. Vooral in het wat kleinere segment (Aygo/Yaris) zou een elektrische variant prima geschikt zijn voor veel mensen om woon-werk mee te doen. Concurrenten hebben dat wel (Twingo Electric/Zoë, e-208, Corsa-e).
Hier ben ik het volledig mee eens. Ik zou graag ook een elektrische Aygo aanschaffen.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:35
Ik was aan het kijken naar een auto en er stond "urea foutmelding". Wat zitten uitzoeken en die nieuwere diesels met adblue ... als dat stukgaat is dat wel een kostelijke grap.
Nog een reden om geen diesel meer te kopen lijkt me ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Martinspire schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:34:
Ik vind het alleen wat kortzichtig om te eisen dat ze meedoen. Ze zijn het gewoon nergens verplicht (omdat ze al zo'n zuinig wagenpark hebben) en dr moet ook wel vraag zijn wil er aanbod komen. Op zich is de markt al wel verzadigd genoeg en is er dus ook geen must voor Toyota. Kost dat klanten? Vast, maar blijkbaar niet genoeg.
Ze hoeven van mij niet mee te doen, het heeft er echter wel voor gezorgd dat ik nu bij een ander merk ga shoppen. Een elektrische Toyota was bijna een nobrainer geweest voor ons gezien onze tevredenheid met het merk, maar je moet ook kijken naar de toekomst. Als ze niet binnen een paar jaar EV's op grote schaal gaan leveren gaan ze uit de top 5 van automakers vallen. De rest van de wereld staat ook niet stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

hk12nl schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:18:
[...]

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik zou graag ook een elektrische Aygo aanschaffen.
De kans is groot dat ik begin volgend jaar mijn Auris in ga ruilen voor een Ioniq electric.
Elektrische Toyota’s zitten nog niet aan het begin van de pijplijn en komen er nog steeds niet aan.

Toevoeging: juist als tweede auto is een elektrische auto zeer geschikt: daar worden vaak minder grote afstanden mee afgelegd.

[ Voor 13% gewijzigd door Videopac op 03-09-2021 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lexus heeft een volledig elektrische auto, de UX300e. Maar die is zowel qua prijs als qua specs niet echt onderscheidend.
Chademo, 50 kW (en volgens Fastned max 37 kW). Dat is echt Lexus onwaardig.
Als je dat zou combineren met een kleine brandstofmotor zou het nog wat zijn, maar dit is echt een excuusauto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:07
Ik heb het hier al eerder gezegd, maar ik heb een tijd terug dus mijn eerste niet-Toyota gekocht, omdat ik elektrisch wil rijden. En ja dat gebeurt vaker, Model 3 klanten zijn vaak BMW of Prius rijders.
Waterstof auto's zijn een lachertje en zijn meer gedoe om mee op vakantie te gaan dan elektrische auto's. Waterstoftechniek is geen lachertje hoor, maar in een auto heeft het geen plaats.

Tesla zet inmiddels al aardig wat auto's af wereldwijd, niet alleen Europa, en dat hadden ook veel Toyota's kunnen zijn. Nu is Toyota groot genoeg dat dat ze nog nauwlijks schaadt, maar dat gaat een keer tegen ze werken. Vooral als je aan de accu kant aan het kortste eind trekt (qua grondkosten etc)

De Lexus EV is al minder praktisch te gebruiken dan mijn EV uit 2017.
Het boeit ze allemaal niet, en ze willen gewoon in een gespreid bedje instappen. Dit is een hele andere techniek dan rond 1999, toen ze juist aan het pionieren waren met de hybrides.

De strategie van Toyota kan werken, maar dan ben ik wel van mening dat dat een leuk commercieel verhaal is, maar de wereld niet beter wordt van zo'n afhoudende strategie. Terwijl de wereld wel wat aan de innovatie had van de hybrides.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Die is onlangs 10-12k in prijs verlaagd afhankelijk van uitvoering. 50-64k is nu 40-52k geworden uit mijn hoofd. Dat is geen verkeerde prijs.

Maar... het snelladen zou ik eerder "sneller laden" noemen, want sustained 35 kW is niet denderend, zelfs anno 2018 al niet. Desondanks is de Lexus UX wel een zeer fijne auto, rijdt supergoed, is superstil, prachtig interieur, etc. Als EV is het echter met name geschikt als je thuis en/of op het werk kan laden, hem niet voor lange vakanties wilt gebruiken (of heel veel geduld hebt onderweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik heb bij de Action een acculader gekocht, max 1A, maar dat ding kostte ook maar 12,95. Maar hij lijkt niets te doen. Als hij morgen nog niks doet bel ik de Toyota service alsnog.

Hoe moeilijk is het om zelf een accu te vervangen? Ik zie een Varta accu voor 67 euro ex verzendkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-07 20:42
Wat maakt dat een jonge occasion-EV afvalt? Een
offtopic:
Renault ZOE
is een leuke tweede auto en is net zo ruim als een Yaris.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:36
Videopac schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:08:
Ik heb bij de Action een acculader gekocht, max 1A, maar dat ding kostte ook maar 12,95. Maar hij lijkt niets te doen. Als hij morgen nog niks doet bel ik de Toyota service alsnog.

Hoe moeilijk is het om zelf een accu te vervangen? Ik zie een Varta accu voor 67 euro ex verzendkosten.
ACCU VERVANGEN:
Verwijder eerst de accuklem van de – pool (meestal een zwarte kabel). Verwijder daarna de accuklem van de + pool (meestal een rode kabel). Verwijder de accu, vaak zit de accu vast met klem of beugel. Plaats de nieuwe accu en monteer de klem of beugel.

Hoe vervang ik een accu - Accu Service Holland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Arfman schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:05:
[...]

Wat iemand anders al zei, heeft denk ik ook vooral met de afzetmarkten te maken. ook USA en in het Oosten heeft Toyota enorm veel auto's rijden. Daar is denk ik waterstof al beter ingebed want ik las ergens dat er een versie van de Prius en ik dacht de Corolla komt met waterstof.

Vanmorgen overigens de Toyota bus gezien op waterstof die in NL op de markt is gekomen. (bus als in stadsbus..)

Er zal een strategie achter zitten ga ik vanuit.

Overigens ben ik mega tevreden met mijn Corolla 2.0 het rijd echt heerlijk :)

En 400+ KM voldoet best qua range, maar als ik thuis niet kan laden.... Ik had ook zakelijk met 0 eigen bijdrage een UX 300e kunnen rijden, maar max range 250 KM.. Dat ga ik sommige dagen al niet eens redden, helemaal in de winter niet. En tussendoor 2x moeten tanken bij een 'snel' laad station voor een half uur.. no thanks, doe mij dan maar een hybride..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-07 08:28
Videopac schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:08:

Als een accu niet meer werkt koop ik altijd gelijk een nieuwe, ook als iemand anders om hulp vraagt, daarvoor een paar keer een acculader erop gezet of met mijn eigen auto de andere auto geholpen, binnen no time kwam het issue dan weer terug.

Alleen als ze de verlichting oid aan hebben laten staan laad ik de accu wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Gluten Parody schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:35:
[...]

Wat maakt dat een jonge occasion-EV afvalt? Een
offtopic:
Renault ZOE
is een leuke tweede auto en is net zo ruim als een Yaris.
Tweeledig: enerzijds omdat we al zo lang met 2 auto's bij Toyota/Lexus zitten en daar puur vanwege het gebrek van een degelijke EV (los van de UX 300e) naar Kia voor zijn overgestapt. Dus enerzijds toch ook wel de extreem goede ervaring die we bij het Toyota concern hebben en Kia zich voor ons maar moet bewijzen. Dus zoiets als een Yaris is dan ook een veilige (maar ook leuke) keuze. Anderzijds willen we ook niet 2 EV's hebben op dit moment, vinden we nog wel een iets te groot risico, we rijden pas net 1 EV en dat kan prima als we weten dat we altijd een ICE/hybride als back-up hebben en ook al zal dit ongetwijfeld zelden of beperkt voorkomen, voelt 2 EV's als een risico wat we nu niet willen lopen. De eerste EV moet zich maar eerst een paar jaar bewijzen, dus wie weet over 3-4 jaar, maar de huidige Aygo nog 3-4 jaar door blijven rijden willen we sowieso ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@MooDyBLueS kun je niet een leasemaatschappij aanschrijven om een ex-shortlease Yaris over te nemen? Volgens mij zijn er ook wel sites voor dat soort occasions. Gezien je laatste posts hier denk ik dat zoiets je wel zou kunnen aanspreken en is de (toch wel behoorlijke stevige nieuw-) prijs wat couranter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mud

Mud

Tot mijn grote vreugde mocht ik de auto vandaag al ophalen :*) . Wat een genot als je erin rijd _/-\o_
De Megane reed al erg degelijk/solide, maar met deze rijdt toch echt 100x fijner :*)

Binnenkort zal ik wat foto's schieten! :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1r7oalEL9IbcyEF_R8uIDWwKeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlrNUQHYMHNohaj7I53pOCoh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is natuurlijk niet geloofwaardig he ANWB ;) Of de wegenwachter is gewoon heel erg onder de indruk van het 2ZR-FXE blok :+

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2021 07:57 ]

Pagina: 1 ... 119 ... 164 Laatste