Toon posts:

Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 118 119 120 Laatste
Acties:
  • 545.555 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Touchdomex

Meisje!

ThinkPad schreef op donderdag 9 september 2021 @ 07:55:
[Afbeelding]

Dit is natuurlijk niet geloofwaardig he ANWB ;) Of de wegenwachter is gewoon heel erg onder de indruk van het 2ZR-FXE blok :+
Dat was de enige auto die niet kapot ging toen ze naar de locatie van de foto reden :*)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:11
[Afbeelding]

Dit is natuurlijk niet geloofwaardig he ANWB ;) Of de wegenwachter is gewoon heel erg onder de indruk van het 2ZR-FXE blok :+
Ah, ik zie het al... de ruitensproeivloestof was op.

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
[Afbeelding]

De vw bus van de anwb heeft een lege accu, dus ze zijn kabels aan het aansluiten op de accu van de toyota.

Overigens: toen ik met mijn 18 jaar oude Avensis pech had, wist de anwb zonder analyse al dat het de accu of de dynamo was.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18:20
On a more serious note: hebben jullie nog ANWB dekking bij je Toyota? Ik heb altijd in barrels gereden, tot mijn Auris '14. Bij de barrels was ANWB Europa logisch, maar nu twijfel ik: toch 100 euro per jaar.

• Hercul3s
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:49
Als je 'gewoon' onderhoud bij de dealer doet krijg je toyota pechhulp ook gratis toch?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:28

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Even wat anders: wat voor verbruik zitten de Auris TS rijders op hier? Laatste tankbeurt was 1:17,36 (gemeten aan de pomp, ik houd het bij in Spritmonitor.de). Vind ik vrij slecht :o Ik ben een rustige rijder, meestal cruise op 107 op de teller, geen 140+ stampen ofzo.

Vriend van mij heeft ook een Auris TS uit 2015, hij haalt veel betere cijfers dan ik. Ook als ik hetzelfde traject rijd en dezelfde snelheid aanhoud op de CC ben ik nog steeds onzuiniger dan hij. Verschil is wel dat ik all-seasons eronder heb liggen (wel zelfde maat als zijn zomerwielen). En die van hem heeft 100K gelopen, mijne 160K. Die van mij heeft overigens netjes onderhoud gehad. 2 mnd. terug: nieuwe olie, luchtfilter e.d. Banden zijn goed op spanning, ik rijd ook in ecomode net als hij. Airco af en toe uit en wanneer wel aan niet op standje vrieskist.

We hebben beiden eens een bepaald traject gemeten. De auto zelf geeft dan bij het uitzetten een verbruik van 1:20 aan, waar die vriend van mij op 1:23-24 zit. Ik tank eigenlijk altijd bij de TinQ, dat is B-/C-merk. Die vriend van mij had bij Total getankt (A-merk), zou daar nog veel verschil in zitten? Beiden E95 E10.

Ik had wel dat de rem linksachter wat aanliep (opgekrikt draaide het wiel minder soepel rond dan rechtsachter), maar heb de achterwielen los gehad en dit schoon en gangbaar gemaakt en de boel ingevet. Zou dus verholpen moeten zijn. Zodra ik een keer tijd heb wil ik eens naar het EGR-verhaal kijken, mogelijk is dat wat dichtgekoekt bij mijn Auris en levert dat nog wat extra km/l op.

@MJV Ik heb het alleen als we met de auto op vakantie gaan buiten NL, dan nemen ze veel werk voor je uit handen qua garage/vervangend vervoer. Toyota pechhulp is geen optie aangezien hij daar alleen komt voor APK, verder onderhoud doe ik zelf. En ANWB is goedkoper dan de Toyota pechhulp. Volgens mij kun je nog steeds langs de kant van de weg lid worden van de ANWB, dus ik heb zoiets van: dan probeer ik dat wel mocht ik ooit pech krijgen, de extra toeslag heb ik dan wel weer terugverdiend met de periode dat ik geen lid was.

[Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2021 22:39]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18:20
@Hercul3s
Correct, daar heb ik ook naar zitten kijken. Maar voor de volgende (grote) beurt zou ik dan 530 euro kwijt zijn, dat voelt als "veel", maar ik heb nog geen opgave van mijn normale garage voor diezelfde beurt, dus misschien ontloopt het elkaar weinig, zeker als de ANWB dan kan vervallen.

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:28
ThinkPad schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:08:
Even wat anders: wat voor verbruik zitten de Auris TS rijders op hier? Laatste tankbeurt was 1:17,36 (gemeten aan de pomp, ik houd het bij in Spritmonitor.de). Vind ik vrij slecht :o Ik ben een rustige rijder, meestal cruise op 107 op de teller, geen 140+ stampen ofzo.
Vaak zie je inderdaad dat een verbruik van deze orde gecorreleerd is met hardrijders vlotte automobilisten. Ik zou zeker tijdens de zomer een stuk beter verwachten bij een rustige rijstijl. Ik heb niet het idee dat brandstofmerk veel uitmaakt. Wel kost E10 je een paar procent tov E5.
Geen Auris maar een Yaris hier dus mijn getallen zijn niet relevant voor je.

• vassago
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:40
ThinkPad schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:08:
Dat is inderdaad niet best, over de complete 16200 km die nu op teller staat kom ik uit op 1:17.85 volgens de brandstof pas.
En dat is nog eens met de 2.0 waar ik redelijk mee door rijd. 130+ op de snelweg en ook redelijk wat snelweg KMs.
Mijn ervaring met de 1.8 Auris is dat hij een stuk zuiniger rijd met 100 dan met 130, 1:20 moet redelijk makkelijk haalbaar zijn dan.

Beetje off-topic, deze week mijn Corolla 2.0 weg gebracht voor de 15K beurt en ik kreeg een Lexus CT-200H mee van december 2020.
Van binnen is het wel een aparte ervaring, veel moderne elementen maar ook nog dingen die rechtstreeks uit mijn Auris van 6 jaar oud kwamen en sommige dingen nog ouder. Zelfs een CD-speler met fysieke knoppen :X
Nu ik weer in de 1.8L versie gereden heb ben ik er wel zeker van dat de upgrade naar de 2.0 zeker zijn geld waard is. De 2.0 rijd veel soepeler en is met het acceleren veel stiller.
De 1.8 is wel erg traag :P

--edit--
Wat me nog het meest tegen viel was dat de Adaptive CC pas werkt vanaf 40KM/h en niet vanaf 0 zoals met de Corolla.De achteruit rij camera is ook "waardeloos"

[Voor 6% gewijzigd door vassago op 09-09-2021 14:51]

• MooDyBLueS
Bacchus schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:44:
[...]

Vaak zie je inderdaad dat een verbruik van deze orde gecorreleerd is met hardrijders vlotte automobilisten. Ik zou zeker tijdens de zomer een stuk beter verwachten bij een rustige rijstijl. Ik heb niet het idee dat brandstofmerk veel uitmaakt. Wel kost E10 je een paar procent tov E5.
Geen Auris maar een Yaris hier dus mijn getallen zijn niet relevant voor je.
Klopt. Ik heb een Prius 2 (met 1.5 HSD, de ouder versie dus), Lexus CT 200h (1.8 HSD), Lexus IS 300h (2.5 HSD) en Lexus UX 250h (2.0 HSD) gehad en mijn verbruik was respectievelijk: 1 op 20,7 - 1 op 19,4 - 1 op 16,7 - 1 op 18,7. Dat zijn jaargemiddelden, dus zomer én winter, behalve de UX, die heb ik alleen in de winter gehad.

Ik durf dus met 100% zekerheid te stellen dat als je met je 1.8 HSD in de zomer 1 op 17 haalt, het volledig aan je rijstijl ligt (wat overigens totaal geen waarde oordeel is hoor, puur een constatering). Ik ben een rustige rijder, maar trek af en toe ook wel snel op, maar anticipeer vooral en houd van relaxed rijden ipv doorjakkeren. Ik ga echter ook absoluut niet 80 op de snelwegen rijden, sterker nog: ik rijd steevast 10 km/h harder op de teller op de snelweg, dus 110-130-140, maar ook nooit harder dan dat (cruise control).

Met de Lexus CT 200h heb ik hele periodes eerst E95 van een witte pomp getankt, daarna E98 V-Power zeker 10 tankbeurten en daarna weer terug. Verschil merkte ik niet, andere variabelen waren van veel grotere invloed. En als er al een meetbaar verschil in zit, dan is het waarschijnlijk 1-3% en dus verwaarloosbaar gezien de meerprijs.

• MooDyBLueS
vassago schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:02:
[...]

Dat is inderdaad niet best, over de complete 16200 km die nu op teller staat kom ik uit op 1:17.85 volgens de brandstof pas.
En dat is nog eens met de 2.0 waar ik redelijk mee door rijd. 130+ op de snelweg en ook redelijk wat snelweg KMs.
Mijn ervaring met de 1.8 Auris is dat hij een stuk zuiniger rijd met 100 dan met 130, 1:20 moet redelijk makkelijk haalbaar zijn dan.

Beetje off-topic, deze week mijn Corolla 2.0 weg gebracht voor de 15K beurt en ik kreeg een Lexus CT-200H mee van december 2020.
Van binnen is het wel een aparte ervaring, veel moderne elementen maar ook nog dingen die rechtstreeks uit mijn Auris van 6 jaar oud kwamen en sommige dingen nog ouder. Zelfs een CD-speler met fysieke knoppen :X
Nu ik weer in de 1.8L versie gereden heb ben ik er wel zeker van dat de upgrade naar de 2.0 zeker zijn geld waard is. De 2.0 rijd veel soepeler en is met het acceleren veel stiller.
Klopt helemaal. De 2.0 is ook zuiniger op hoge snelheid, omdat met name de elektromotor flink krachtiger is. Die kan tot 130 km/u ondersteunen, bij de 1.8 houdt het meen ik bij 110 km/u op. Ik heb de UX met de 2.0 gehad en vond dat de beste motor van Toyota/Lexus tot nu toe. Beter en soepeler dan de 2.5 HSD uit de IS en ES en RAV4. Overall wel iets minder zuinig, zo'n 10% wat ik zelf gemerkt heb en als je bij de C-HR de verschillen opzoekt (Spritmonitor bijv), maar dat is zeker 2e hands of in de lease in mijn ogen ook een 2.0 waard.

Let alleen wel even op: ik meen dat bij sommige modellen (was het de Corolla?) je wel net in een andere MRB klasse komt te vallen, dus als het om privé aanschaf gaat, kan dat natuurlijk nog meespelen. Dan heb je én een wat hoger verbruik én iets hogere aanschafkosten én hogere mrb.

• TWCRay
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16:37
Ik zit rond 1:18 met de Prius+, veel snelweg (dan rij ik meestal rond de 110).

@MJV , toevallig gisteren opgezegd, want we rijden Toyota :-) (en de Volvo gaat er binnenkort toch uit)

• dbzfan
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:52

dbzfan

Nee.

1 op 19,5 aan de pomp gemeten... 1.8 auris ts.
Rij op de teller 110 waar je 100 mag etc
In de stad maak ik er wel een sport van veel electrisch te rijden.

• vangoghnl
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 01:00
@ThinkPad

Hier een auris ts uit december 2015 met 140k op de teller. Vredestein quatarec alle season banden. De afgelopen 4 tankbeurten haal ik 1 op 22.5 ik tank E10 net waar ik in de buurt ben. Dit zijn zowel stad als snelweg km's niet harder dan 120km op de teller.

• TWCRay
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16:37
Ik vraag me wel echt af, hoe komen jullie aan die cijfers. Ik rijd rustig, trek niet als een malle op, rij ook niet optrekkend / afremmend….

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Prius+ is wel wat onzuiniger.
Als ik 100 rij dan zal ik op 1:21-1:22 uitkomen in de zomer.
Maar controleer anders je bandenspanning eens en of er geen remmen (een beetje) aanlopen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Hark_k
  • Laatst online: 16:31
Met mijn Auris TS Hybrid 1.8 uit 2016 met all season banden (met correcte bandenspanning) haal ik ook gemiddeld ongeveer 1:19,5, volgens de boordcomputer. Optrekken doe ik met iets voorbij Eco, en remmen voornamelijk alleen met uitrollen en de Charge. Vooral de korte stukken (<15 km) met koude motor zijn funest voor het verbruik merk ik, logisch ook. Op langere stukken daalt het verbruik wel vaak naar rond de 4.8 km/liter.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

TWCRay schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:17:
Ik vraag me wel echt af, hoe komen jullie aan die cijfers. Ik rijd rustig, trek niet als een malle op, rij ook niet optrekkend / afremmend….
Veel anticiperen en als je moet remmen zachtjes remmen zodat je enkel remt met de generator en niet met de traditionele remmen.

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:36
TWCRay schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:17:
Heb ik ook 1:16-17 gemiddeld verbruik. Vergelijkbare rijstijl. Ik rijd absoluut niet als een malle.

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

• ThinkPad

ThinkPad

@Videopac Wanneer is er voor het laatst onderhoud aan de remmen gedaan? Ik zou toch de achterwielen eens opkrikken en een slinger aan de wielen geven.

Ik had linksachter dat het wiel een stuk minder soepel ronddraaide dan rechtsachter doordat de rem wat aanliep. Wiel eraf, rem deels gedemonteerd en de boel schoongemaakt en ingevet. Beetje een kwaaltje van hybrides, omdat de remmen veel minder gebruikt worden dan bij een niet-hybride. Af en toe vanaf 70-80 km/h flink afremmen naar 20-30km/h in de N (zodat er geen regeneratie is en alleen op de schijven wordt geremd) kan helpen om de boel gangbaar te houden.

[Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 10-09-2021 10:25]

• Mud
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:35
Heb ik net mijn auto afgespoeld & schoongemaakt (niet in de wasstraat) om foto's te maken, zie ik :
  • een paar putjes in de voorraam
  • kunststof paneel vlak naast het rechtervoorwiel beschadigd (ongeveer 3cm afgeschaaft)
  • lichte kras op het dak van 4 cm groot (helaas geen goede foto van te maken)

Fijn... :( Afgelopen ritten heb ik niets gemerkt/gehoord ..rara waar het vandaag komt :F

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mud schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:19:
Heb ik net mijn auto afgespoeld & schoongemaakt (niet in de wasstraat) om foto's te maken, zie ik :
  • een paar putjes in de voorraam
  • kunststof paneel vlak naast het rechtervoorwiel beschadigd (ongeveer 3cm afgeschaaft)
  • lichte kras op het dak van 4 cm groot (helaas geen goede foto van te maken)
[Afbeelding][Afbeelding]

Fijn... :( Afgelopen ritten heb ik niets gemerkt/gehoord ..rara waar het vandaag komt :F
Zat er mogelijk al, maar de auto was gewaxt toen je kocht?
Oké voorraam had je natuurlijk wel gezien bij aanschaf.

• Mud
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:35
True schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:30:
[...]

Zat er mogelijk al, maar de auto was gewaxt toen je kocht?
Oké voorraam had je natuurlijk wel gezien bij aanschaf.
Ja, de auto was gewaxt toen ik de auto kocht :)

• Denman
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:22
vassago schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:02:
[...]

Als ik heel eerlijk ben vind ik dit nog wel meevallen. Sterker nog; ik merk zeker wel verschil tussen mijn 2.0 TS en de 1.8 hatchback van mijn collega, maar vanaf stilstand vind ik de 1.8 verrassend snel oppakken. Die lijkt toch net wat soepeler weg te komen vanaf stilstand. Alhoewel de 2.0 het sprintje naar 100 natuurlijk altijd wint :)

Daarentegen is de 2.0 bij inhaalacties wel merkbaar sneller, bij 80 krijg je echt nog wel een duw in je rug als je het pedaal vloert. Maar wat ik het grootste voordeel vind is toch wel de rust en soepelheid tijdens rijden. Bij de 1.8 heb je veel het gevoel dat ie op de limiet rijdt + natuurlijk luidruchtiger is. Dat is bij de 2.0 veel rustiger en daardoor relaxter.

Ik had weinig irritatiepunten bij m'n Corolla, maar 1 daarvan heb ik afgelopen week opgelost: een dongle zodat ik ook draadloos Apple Carplay kan gebruiken i.p.v. altijd alleen maar bedraad. Ik kon niet meer tellen hoe vaak ik m'n telefoon vergeten was uit de auto te halen na het uitstappen :+

Nu is het instappen met de telefoon in de broekzak, hij pakt 'm na 20 seconden automatisch op en gaan met die banaan. De 100 Euro absoluut waard wat mij betreft :)

Join het GoT Pulse-Team!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik rijd nu een Yaris 1.5 Hybrid met automaat en heb de 1.8 Corolla gereden voor een proefrit (shortlease nu naar mogelijk full operational). En omdat de Corolla wat ouder is vielen er mij een aantal kleine dingen tegen, jammer natuurlijk dat ik de nieuwere Yaris heb gereden. Bijv. middenbaanassistent (of hoe dat heet) is niet gemakkelijk (of überhaupt niet?) uit te schakelen, bij de Yaris kan dat met hetzelfde knopje. Ook is de ACC niet per km instelbaar (ja ik weet het ..) en nog wat kleine puntjes.
Overigens is de 1.8 misschien sneller, maar die 1.5 wil ook rap genoeg inhalen. Als je echt meer nodig hebt dan wat je daarmee krijgt (note ik rijd voornamelijk in mijn eentje) dan anticipeer je niet goed genoeg.

• Bacchus
True schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:04:
[...] Ook is de ACC niet per km instelbaar (ja ik weet het ..) en nog wat kleine puntjes.
Overigens is de 1.8 misschien sneller, maar die 1.5 wil ook rap genoeg inhalen. Als je echt meer nodig hebt dan wat je daarmee krijgt (note ik rijd voornamelijk in mijn eentje) dan anticipeer je niet goed genoeg.
Alle Toyota's en Lexussen die ik tot nu toe heb gereden, hadden 1,0 mph of 1,6 km/u per klik oftewel zes kliks per tien km/u.

Eens met je anticipatie-punt, trouwens. Zeker met een HSD heb je zo eenvoudig en snel maximaal vermogen beschikbaar, dat hoeft dan echt niet heel veel te zijn.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bacchus schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:32:
[...]

Alle Toyota's en Lexussen die ik tot nu toe heb gereden, hadden 1,0 mph of 1,6 km/u per klik oftewel zes kliks per tien km/u.

Eens met je anticipatie-punt, trouwens. Zeker met een HSD heb je zo eenvoudig en snel maximaal vermogen beschikbaar, dat hoeft dan echt niet heel veel te zijn.
De Toyota Corolla die ik reed had 5km/klik. De verkoper bevestigde dit ook.

• Ruubster
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
True schreef op woensdag 15 september 2021 @ 00:28:
[...]

De Toyota Corolla die ik reed had 5km/klik. De verkoper bevestigde dit ook.
Adaptive cruise control is bij mij ook 5km/klik, niet-adaptive is 1km/klik (ook een Corolla). Maar inderdaad, wel een beetje storend ja.

[Voor 7% gewijzigd door Ruubster op 15-09-2021 08:27]

• Spectre Wolf
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 17:58
Denman schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:47:
Ik had weinig irritatiepunten bij m'n Corolla, maar 1 daarvan heb ik afgelopen week opgelost: een dongle zodat ik ook draadloos Apple Carplay kan gebruiken i.p.v. altijd alleen maar bedraad. Ik kon niet meer tellen hoe vaak ik m'n telefoon vergeten was uit de auto te halen na het uitstappen :+
Heb je een link van die dongle? Bij onze Corolla is dit ook een punt van irritatie.

iRacing Profiel / Twitch

• Denman
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:22
Spectre Wolf schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:14:
[...]

Heb je een link van die dongle? Bij onze Corolla is dit ook een punt van irritatie.
Bij deze!

Join het GoT Pulse-Team!

• Videopac
Ruubster schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:26:
[...]

Adaptive cruise control is bij mij ook 5km/klik, niet-adaptive is 1km/klik (ook een Corolla). Maar inderdaad, wel een beetje storend ja.
Weer een net-niet oplossing van Toyota. Hoe stel je de cruise control op exact 100km/u in?

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18:11

RayNbow

Kirika <3

Videopac schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:17:
[...]

Weer een net-niet oplossing van Toyota. Hoe stel je de cruise control op exact 100km/u in?
Dat is geen probleem. 100 is een veelvoud van 5.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Videopac
RayNbow schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:25:
[...]

Dat is geen probleem. 100 is een veelvoud van 5.
100 km/u werkelijk (gps/navigatie) is 103-104 op de teller.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Videopac schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:49:
[...]

Instellen op 105, cancel, gas loslaten, terug laten zakken naar 104, set. Onpraktisch is het wel, maar het is wel mogelijk.

Edit: Maar zet dat ding gewoon op 110, alleen vaste flitspalen zullen je dan flitsen voor 3 km/u te hard. Mobiele hebben teveel marge en je krijgt geen bon bij een overtreding onder de 3 km/u na correctie.

[Voor 25% gewijzigd door True op 16-09-2021 12:56]

• vassago
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:40
Gewoon instellen op 105, je kan met 107 door de traject zonder een bekeuring te krijgen. (in de 100)

• Bacchus
Videopac schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:49:
[...]
Als dat zo is en je het een probleem vind, zou ik de teller laten kalibreren en niet op de natte vinger zoveel erbij tellen.

• charrel
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:39

charrel

@r1200r lc @hue addict

Bacchus schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:27:
[...]

Als dat zo is en je het een probleem vind, zou ik de teller laten kalibreren en niet op de natte vinger zoveel erbij tellen.
En dan elke maand een correctie omdat je banden slijten en zo de omtrek kleiner wordt?

• Ruubster
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Elke maand? Ik rij al bijna 30.000 kilometer op zomer/winterbanden en zie altijd een afwijking van 2km/h, dus ik zie het probleem niet zo. Of je moet driftend door de bochten gaan en elke maand je banden kort rijden.

Ook kun je gewoon bijv 102 gaan rijden en dan adaptive aanzetten, dan blijft ie op 102 staan (pas bij het verzetten springt ie naar 105 of 100).

• charrel

charrel

@r1200r lc @hue addict

Ruubster schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:50:
Elke maand? Ik rij al bijna 30.000 kilometer op zomer/winterbanden en zie altijd een afwijking van 2km/h, dus ik zie het probleem niet zo. Of je moet driftend door de bochten gaan en elke maand je banden kort rijden.

Ook kun je gewoon bijv 102 gaan rijden en dan adaptive aanzetten, dan blijft ie op 102 staan (pas bij het verzetten springt ie naar 105 of 100).
Was ook cynisch/ skeptisch bedoeld ;) Maar dan nog wordt de omtrek kleiner, al zal de afwijking minimaal zijn. Een auto fabrikant wil niet verantwoordelijk zijn voor bekeuringen vermoed ik, daardoor houden ze er een marge in.
En 100km/u op de teller zijn echte km's en 100km/u op de gps ook. Dus misschien gewoon je perceptie bijstellen van wat echte km's.
Ik maak me er sinds de 100km/u max niet meer zo'n zorgen om, lekker rustig cruisen zonder steeds op de max te moeten zitten. Bevalt me prima!
Als ik met de motor door de bocht ga rij ik opeens ook een stuk langzamer op de teller :P

[Voor 25% gewijzigd door charrel op 16-09-2021 14:58]

• Bacchus
@charrel Tsja,dat kun je dan krijgen inderdaad. Op de natte vinger vier erbij tellen lijkt me sowieso geen nauwkeurige noch een gebruiksvriendelijke oplossing.

Ik ervaar trouwens net als jij de verlaging van de limiet naar 100 km/u louter positief. Snelheidsverschillen worden kleiner, wegcapaciteit groter, slijtage, verbruik en uitstoot lager. Het zou me ook verbazen als aantal en impact van ongevallen op de snelweg niet kleiner zijn geworden.

• charrel

charrel

@r1200r lc @hue addict

@Bacchus volgens mij was vanochtend op het nieuws dat het aantal verkeersdoden gelijk was gebleven. Ze waren nogal verbaasd door en de limiet van 100 en door corona minder reisbewegingen dat het aantal gelijk gebleven was. Dus omdat het minder druk is op de weg zal er toch wat roekelozer gereden worden lijkt het.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:42

Crazy D

I think we should take a look.

charrel schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:19:
@Bacchus volgens mij was vanochtend op het nieuws dat het aantal verkeersdoden gelijk was gebleven. Ze waren nogal verbaasd door en de limiet van 100 en door corona minder reisbewegingen dat het aantal gelijk gebleven was. Dus omdat het minder druk is op de weg zal er toch wat roekelozer gereden worden lijkt het.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...610-verkeersdoden-in-2020

Aantal fietsers dat overleden is, is gestegen. Auto's juist gedaald. Dus, dankzij 100 (en vooral Corona) minder slachtoffers met motorvoertuigen, maar meer fietsers (wat niet gek is aangezien heel NL opeens is gaan fietsen).

Exact expert nodig? itwize.nl

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:42

Crazy D

I think we should take a look.

charrel schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:34:
[...]

En dan elke maand een correctie omdat je banden slijten en zo de omtrek kleiner wordt?
Of gewoon accepteren dat je de ene keer 99 "echte km's" rijdt en de andere keer 101 8)7

Exact expert nodig? itwize.nl

• Bacchus
Crazy D schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:31:
[...]
Of gewoon accepteren dat je de ene keer 99 "echte km's" rijdt en de andere keer 101 8)7
Ervan uitgaande dat autobanden ongeveer 2 m afrolomtrek hebben en ze van 9 mm profiel tot 2 mm profiel slijten, zit er inderdaad zo'n 2% verschil tussen nieuwe en versleten banden.

• charrel

charrel

@r1200r lc @hue addict

Crazy D schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:31:
[...]

Laat dat nu precies mijn punt zijn ;)

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Vandaag nieuwe 12v accu laten plaatsen in m'n Auris.. 200 euro kwijt.. van de zotte

• Videopac
Snelheidsmeters in auto’s mogen wettelijk niet te weinig aangeven, daarom overdrijven ze altijd iets. Daarom gebruik ik ook de precieze snelheidsmeter van de navigatie en stel de cruisecontrol daarop af. Als de nieuwe cruisecontrol alleen maar in brokken van 5km/u ingesteld kan worden is dat voor mij een gebrek.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Videopac schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:24:
Snelheidsmeters in auto’s mogen wettelijk niet te weinig aangeven, daarom overdrijven ze altijd iets. Daarom gebruik ik ook de precieze snelheidsmeter van de navigatie en stel de cruisecontrol daarop af. Als de nieuwe cruisecontrol alleen maar in brokken van 5km/u ingesteld kan worden is dat voor mij een gebrek.
De nieuwe, zoals de Yaris dit heeft, kan prima de ACC per 1 km instellen. De net iets oudere variant uit de Corolla kan dat niet. De (non-A) CC kan wel per 1 km ingesteld worden.

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18:11

RayNbow

Kirika <3

Dat wel of niet per 1km/h/klik instellen is toch geen issue? Gewoon zelf de auto naar de gewenste snelheid brengen en dan de cruisecontrol inschakelen op die snelheid.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• ThinkPad

ThinkPad

dbzfan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:52:
Vandaag nieuwe 12v accu laten plaatsen in m'n Auris.. 200 euro kwijt.. van de zotte
Bij de dealer? En wat was de reden dat er een nieuwe in moest?

• TimDJ
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
dbzfan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:52:
Wow. Ik heb dit laatste bij de Prius laten doen door de dealer. Was net geen 100 euro

[Voor 26% gewijzigd door TimDJ op 22-09-2021 07:07]

Freelance Drupal developer

• ThinkPad

ThinkPad

De accu is waarschijnlijk een S34B20R. Via internet 5 tientjes.

Edit: heb die in onze Auris TS net ook eens gemeten voor ik de auto op heb gestart. Auto heeft een week stil gestaan: 12,00V. Volgens tabelletjes op internet zit dat tussen de 25-40% lading. Heb hem nu even op 'ready' gezet en met het noodsleuteltje in de keyfob de deur op slot gedraaid (anders stap je in en kun je zo wegrijden). Kan de 12V accu even poosje laden. Heb keyless entry, dus dat zorgt voor wat sluimerverbruik natuurlijk.

[Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 22-09-2021 13:15]

• dbzfan

dbzfan

Nee.

ThinkPad schreef op woensdag 22 september 2021 @ 06:59:
[...]

Bij de dealer? En wat was de reden dat er een nieuwe in moest?
Paar weken geleden al melding laag voltage 12v accu. Toen auto wel aan kunnen zetten op Ready en bij kunnen laden. Gisterenmorgen wilde ik naar m'n werk gaan en toen kreeg ik weer deze melding + een hoop waarschuwingslampjes maar auto wilde niet starten, schakelen of zelfs naar ready. Dus toen via startkabels auto kunnen starten en naar Louwman. Die rekenden dus 208 euro voor een nieuwe 12v accu :X Voel me wel beetje genaaid nu ik deze bedragen hierboven hoor...

[Voor 5% gewijzigd door dbzfan op 22-09-2021 16:07]

• Videopac
TimDJ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 07:06:
[...]

Wow. Ik heb dit laatste bij de Prius laten doen door de dealer. Was net geen 100 euro
218,54 euro hier, begin oktober voor mijn Auris uit 2013. Achterlijk veel geld. Zag online een Varta met de specificaties voor mijn auto die ex. versturen iets van 70 euro was. Het is maar dat ik megadruk was met werk en verkoop huis anders had ik hem zelf wel vervangen. Het is mijn niet duidelijk waarom dit zo'n 130 euro duurder moet zijn via de dealer.

Pagina: 1 ... 118 119 120 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee