Toon posts:

Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 119 120 121 Laatste
Acties:
  • 553.630 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:04

Arfman

Drome!

Zojuist de ANWB moeten inroepen voor een Toyota :o

Sinds we de e-Niro hebben (een maand) staat de Prius al stil, en daarvoor werd er ook al nauwelijks mee gereden (iets met een pandemie). Dus ik dacht even een rondje te gaan rijden, altijd beter voor een auto.

Helaas was de 12V accu zo leeg dat de deuren niet open gingen. Die met de sleutel handmatig geopend maar zelfs het binnenlampje ging niet branden .. melding gemaakt via de ANWB app en nog geen half uur later een vriendelijke man aan de deur die de accu even op ging laden. Toen de auto op eigen kracht gestart en even een rondje gereden, uiteraard werkte alles weer :P Maar wat wen je snel aan een andere auto zeg, helemaal als het een EV is. Wat is zo'n Prius eigenlijk traag :D

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | PV 5.760kWp |

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:33
Arfman schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:57:
Zojuist de ANWB moeten inroepen voor een Toyota :o

Sinds we de e-Niro hebben (een maand) staat de Prius al stil, en daarvoor werd er ook al nauwelijks mee gereden (iets met een pandemie). Dus ik dacht even een rondje te gaan rijden, altijd beter voor een auto.

Helaas was de 12V accu zo leeg dat de deuren niet open gingen. Die met de sleutel handmatig geopend maar zelfs het binnenlampje ging niet branden .. melding gemaakt via de ANWB app en nog geen half uur later een vriendelijke man aan de deur die de accu even op ging laden. Toen de auto op eigen kracht gestart en even een rondje gereden, uiteraard werkte alles weer :P Maar wat wen je snel aan een andere auto zeg, helemaal als het een EV is. Wat is zo'n Prius eigenlijk traag :D
Erg herkenbaar en helaas een eigenschap van ALLE Toyota/Lexus hybrides. Wij hebben dit zowel met de Prius II als Lexus CT een keer meegemaakt.

Je kan overigens de accu weer opladen door je e-Niro er weer aan te hangen met startkabels. Niet omdat de e-Niro zo'n grote accu heeft, het kan met elke auto. ;-)

Of je koopt een druppellader voor een paar tientjes als je een eigen parkeerplek hebt om de 12V accu altijd op peil te houden. Is extreem gebruikelijk onder supercars, omdat die vaak maanden stil staan en daarmee houd je de accu ook op peil.

Heb je die optie niet, dan kan je voor iets meer geld een accubooster (jump starter) kopen.

Overigens kan je een druppellader ook gebruiken om een compleet lege accu weer van prik te voorzien, bijv. als je gewoon zo goedkoop mogelijk uit wilt zijn (€25 heb je ze al), geen eigen parkeerplek met stroomvoorziening hebt, maar wel de tijd kan nemen zodra de accu leeg is of gewoon periodiek even eraan hangen.

Een maand kan namelijk inderdaad al te lang zijn voor een Toyota hybride, ik had het 1x na 3 weken. Dat was wel in de winter, wat voor accu's ook minder goed werkt om hun lading vast te houden. En om nou elke week of 2 weken een half uur te rijden alleen maar om de accu op te laden, zou ik persoonlijk ook zonde vinden. Zowel van mijn tijd als van de brandstof. ;)

• x280
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 01-12 12:07
koentjuh1987 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:42:
begin oktober een Toyota Corolla Station all black gekocht. Voorheen nooit toyota gereden maar de nieuwe modellen tonen, naar mijn mening, een mooie sportieve uitstraling. de 2.0 hybride heeft meer dan voldoende vermogen om ook wat sportiever te kunnen rijden. En daarbij valt mij op dat de modellen tegenwoordig al standaard aardig zijn aangekleed met diverse opties.
Je komt zeker van een duitse automerk ? Die zijn gemiddeld uitgekleed.

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15:33
Dat hoeft dus niet met een hybride. Als de auto "aan" staat ("Ready") wordt de 12V accu geladen vanuit de HV accu, daar hoef je niet voor te rijden.

Illusion is the ultimate weapon

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:24
x280 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:23:
[...]

Je komt zeker van een duitse automerk ? Die zijn gemiddeld uitgekleed.
klopt. Al komt deze auto uit duitsland :-p

...

• MooDyBLueS
koentjuh1987 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:34:
[...]

klopt. Al komt deze auto uit duitsland :-p
En 3x raden waar Toyota/Lexus haar Europese hoofdkantoor én designafdeling heeft. ;)

• Arfman

Arfman

Drome!

JeroenH schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:55:
[...]

Dat hoeft dus niet met een hybride. Als de auto "aan" staat ("Ready") wordt de 12V accu geladen vanuit de HV accu, daar hoef je niet voor te rijden.
Weet ik, dat zei de ANWB man ook. Echter was de voorruit compleet beslagen, remschijven verroest, etc. Leek me beter om er ff een rondje om de stad mee te rijden (ringweg), even lekker op temperatuur komen, paar keer hard geremd en na enkele kilometers waren de banden ook weer rond :)

• Lothlórien
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:23:
[...]

Erg herkenbaar en helaas een eigenschap van ALLE Toyota/Lexus hybrides. Wij hebben dit zowel met de Prius II als Lexus CT een keer meegemaakt.

Je kan overigens de accu weer opladen door je e-Niro er weer aan te hangen met startkabels. Niet omdat de e-Niro zo'n grote accu heeft, het kan met elke auto. ;-)

Of je koopt een druppellader voor een paar tientjes als je een eigen parkeerplek hebt om de 12V accu altijd op peil te houden. Is extreem gebruikelijk onder supercars, omdat die vaak maanden stil staan en daarmee houd je de accu ook op peil.

Heb je die optie niet, dan kan je voor iets meer geld een accubooster (jump starter) kopen.

Overigens kan je een druppellader ook gebruiken om een compleet lege accu weer van prik te voorzien, bijv. als je gewoon zo goedkoop mogelijk uit wilt zijn (€25 heb je ze al), geen eigen parkeerplek met stroomvoorziening hebt, maar wel de tijd kan nemen zodra de accu leeg is of gewoon periodiek even eraan hangen.

Een maand kan namelijk inderdaad al te lang zijn voor een Toyota hybride, ik had het 1x na 3 weken. Dat was wel in de winter, wat voor accu's ook minder goed werkt om hun lading vast te houden. En om nou elke week of 2 weken een half uur te rijden alleen maar om de accu op te laden, zou ik persoonlijk ook zonde vinden. Zowel van mijn tijd als van de brandstof. ;)
Ik geloof dat je hem ook met 8x1,5 D-cell batterijen in serie aan de praat kunt krijgen. Het gaat erom dat de accu voldoende spanning en stroom kan leveren om het hybride systeem aan te zetten. De tractie batterij icm de elektromotor (mg1), zorgen voor het starten van de ICE

Disclaimer: heb ik ook maar gelezen, zou het niet direct met mijn eigen auto proberen

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:53

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Keyless entry (tijdelijk) uitzetten (als je dat hebt) kan ook schelen in stroomverbruik.

Tijdens de eerste lockdown stond onze Auris TS ook langere tijd stil. Heb de 12V tussendoor nog een keer bijgeladen met druppellader omdat de accuspanning ook al op 12,0V zat, wat al aardig richting 'leeg' begint te raken. Heb hem tussendoor ook wel een keer of twee voor een halfuurtje op 'ready' gezet, maar dat laden vanuit de HV-accu gaat best wel langzaam en je krijgt rare gezichten omdat je auto een halfuur stationair staat te draaien voor de deur :+ Met hybride gaat de motor aan/uit/aan/uit dus dat trekt ook meer de aandacht :P

[Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2021 14:10]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:26
Ik heb van die binnenverlichting die automatisch aangaat als je er met een sleutel langs loopt. Die heb ik maar uitgezet.

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

• MooDyBLueS
ThinkPad schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:06:
Keyless entry (tijdelijk) uitzetten (als je dat hebt) kan ook schelen in stroomverbruik.

Tijdens de eerste lockdown stond onze Auris TS ook langere tijd stil. Heb de 12V tussendoor nog een keer bijgeladen met druppellader omdat de accuspanning ook al op 12,0V zat, wat al aardig richting 'leeg' begint te raken. Heb hem tussendoor ook wel een keer of twee voor een halfuurtje op 'ready' gezet, maar dat laden vanuit de HV-accu gaat best wel langzaam en je krijgt rare gezichten omdat je auto een halfuur stationair staat te draaien voor de deur :+ Met hybride gaat de motor aan/uit/aan/uit dus dat trekt ook meer de aandacht :P
Dat zal te verwaarlozen zijn, de Toyota hybrides staan nu eenmaal bekend om hun kleine 12V accu en het snelle leeglopen. De Prius II die ik had was een Comfort uitvoering en had geen keyless entry, ook die was dus na 3-4 weken gewoon leeg. Dus misschien helpt het op zo'n periode een paar dagen tot een week, maar dat is geen oplossing voor langdurig stilstaan en alsnog zou je dan proefondervindelijk moeten achterhalen hoe lang hij nu daadwerkelijk stil kan staan. Klimaat heeft een veel grotere impact, want in de zomer in aangename temperaturen houdt zo'n accu z'n lading beter vast dan in de winter.

Tuurlijk, onder het motto baat het niet schaadt het niet, kan je de keyless entry sowieso uitzetten, maar alsnog zou ik dus of voor 2-3 tientjes een druppellader kopen of voor het dubbele een jumpstarter. Wat is dat qua kosten nou ten opzichte van een hele auto? En daar bovenop: uitgaande van de jumpstarter, dan kan je dus met een gerust hart je auto parkeren waar je wilt, zo lang stil laten staan als je wilt en wanneer het weer nodig is, neem je de jumpstarter mee en rijd je als hij niet zelf wilt starten alsnog binnen 5 minuten weer weg. Ontzettend groot gemak voor een paar tientjes. ;)

En het laatste wat je zegt kan ik me helemaal in vinden. Daarnaast is een Toyota hybride ook erg inefficiënt als hij koud/stationair staat te draaien, de auto moet goed warm worden en dan is hij pas efficiënt. Dat kan je al heel makkelijk aan de boordcomputer zien als je het verbruik reset, koud start en wegrijdt. De eerste paar minuten zal je met een Prius/Auris/Corolla echt maar 1:10 rijden, tot alles opgewarmd is. Dus om die reden zou ik hem ook niet tijden lang voor de deur willen laten ronken. Want hoewel het doel is de 12V accu weer vol te krijgen, bereik je dat doel ook als je gewoon gaat rijden. Dus of een druppellader en nooit meer een lege 12V accu of een jumpstarter en gewoon gaan rijden wanneer je de auto nodig hebt. Want stationair laten draaien is wel erg vervuilend en ook zonde, want je doet verder niks met alles wat je verstookt.

[Voor 18% gewijzigd door MooDyBLueS op 15-11-2021 15:58]

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

Dus als ik het goed begrijp koop je een wagen van 30K+ (C-HR) waar eigenlijk een te kleine 12V accu in zit en ga je vervolgens zitten kloten met een druppelaccu o.i.d. 8)7

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• MooDyBLueS
TvanW schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:53:
Dus als ik het goed begrijp koop je een wagen van 30K+ (C-HR) waar eigenlijk een te kleine 12V accu in zit en ga je vervolgens zitten kloten met een druppelaccu o.i.d. 8)7
Gast, met alle respect, maar lees gewoon even wat hierboven allemaal genoemd wordt. Als je de auto gewoon met enige regelmaat gebruikt is er niks aan de hand.

Het gaat alleen om langdurig stilstaan.

• ThinkPad

ThinkPad

Weet iemand hoe het zit met bandenmaten? Wil voor onze Auris TS graag een reservewiel/thuiskomer hebben.

In de handleiding staat dat de auto met 3 maten banden geleverd is:
- 195/65/R15
- 205/55/R16
- 225/45/R17

Voor de thuiskomer staat er maar één maat: 125/70/R17. Is dat dan een thuiskomer die bij alle 3 de varianten zou passen? Het scheelt volgens deze bandencalculator 4,4% in rolomtrek, terwijl ik elders (Oponeo) lees dat 1,5-2% verschil in rolomtrek acceptabel is bij een andere bandenmaat.

Heb ook nog een oude winterband liggen in 205/55/R16 die eraf kwam (heb er CrossClimate all-seasons onder liggen), mijn idee was om daar een stalen velg voor te zoeken. Maar die heeft een vaste draairichting en zou dus in 50% van de gevallen verkeerd om zitten als reservewiel.

[Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 17-11-2021 08:09]

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Met een thuiskomer moet je niet te hard rijden en zo kort mogelijk (niet denken van "oh, ik ben in Zuid-Italië, het is een thuiskomer, dus het is geen probleem om hiermee naar huis te rijden." Nee, daar is het niet voor bedoeld).
Op korte afstanden en met beperkte snelheid is het niet erg dat de bandenmaat wat meer afwijkt.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:58

DaWaN

'r you wicked ??

ThinkPad schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:09:
Heb ook nog een oude winterband liggen in 205/55/R16 die eraf kwam (heb er CrossClimate all-seasons onder liggen), mijn idee was om daar een stalen velg voor te zoeken. Maar die heeft een vaste draairichting en zou dus in 50% van de gevallen verkeerd om zitten als reservewiel.
Misschien een stomme vraag, maar past er wel een volledig formaat wiel in de ruimte voor het reservewiel?

Draairichting zou ik niet te veel zorgen over maken, dat is vooral van belang in de regen en de sneeuw. Misschien dat hij andersom ook wat meer geluid maakt.
Voor lange tijd op een reservewiel rijden lijkt mij sowieso niet aan te raden.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Hercul3s
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17:25
Weet iemand hoe het zit met bandenmaten? Wil voor onze Auris TS graag een reservewiel/thuiskomer hebben.

- 195/65/R15
- 205/55/R16
- 225/45/R17

Voor de thuiskomer staat er maar één maat: 125/70/R17. Is dat dan een thuiskomer die bij alle 3 de varianten zou passen? Het scheelt volgens deze bandencalculator 4,4% in rolomtrek, terwijl ik elders (Oponeo) lees dat 1,5-2% verschil in rolomtrek acceptabel is bij een andere bandenmaat.

[Afbeelding]

Ik denk dat winterband + stalen velg altijd beter en fijner is dan een thuiskomer. Thuiskomer betekend -> zsm naar de garage. Terwijl een reserveband in de juiste maat je 'gewoon' verder kan en op een gegeven moment je band moet laten vervangen.

• ThinkPad

ThinkPad

Ik ga toch maar voor een stalen velg in de juiste maat waar ik die winterband omheen laat leggen. Ben ik voor 40 euro klaar. Kans op een lekke band is al erg klein, dat die reserveband dan evt. verkeerdom draait is dan een acceptabel risico voor mij, ik ga er dan toch geen honderden kilometers mee rijden.

Stuk goedkoper dan een thuiskomer in de juiste maat (is toch al gauw 175+ euro). Las op toyotahybrideforum.nl al dat er gewoon plek is voor een volwaardig wiel, maar zal nog ff passen haha. Wielmoeren ook nog ff regelen bij de bandenwinkel. Schaarkrik en wielsleutel was ik via MP al mee bezig.

Hoe doet de ANWB dat eigenlijk als ik lid zou zijn en zou bellen? Heb op TV gezien dat ze een prop schieten, maar wat als je band aan flarden is? Met al die verschillende steekmaten zullen ze niet een halve bandenwinkel aan boord hebben lijkt mij?

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 17-11-2021 13:12]

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ThinkPad schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:53:
Ik ga toch maar voor een stalen velg in de juiste maat waar ik die winterband omheen laat leggen. Ben ik voor 40 euro klaar. Kans op een lekke band is al erg klein, dat die reserveband dan evt. verkeerdom draait is dan een acceptabel risico voor mij, ik ga er dan toch geen honderden kilometers mee rijden.

Stuk goedkoper dan een thuiskomer in de juiste maat (is toch al gauw 175+ euro). Las op toyotahybrideforum.nl al dat er gewoon plek is voor een volwaardig wiel, maar zal nog ff passen haha. Wielmoeren ook nog ff regelen bij de bandenwinkel. Schaarkrik en wielsleutel was ik via MP al mee bezig.

Hoe doet de ANWB dat eigenlijk als ik lid zou zijn en zou bellen? Heb op TV gezien dat ze een prop schieten, maar wat als je band aan flarden is? Met al die verschillende steekmaten zullen ze niet een halve bandenwinkel aan boord hebben lijkt mij?
Past die velg+band wel onderin in je achterbak?
Als je band aan flarden is bel je waarschijnlijk Rijkswaterstaat om je auto weg te slepen. Dat gebeurd meestal op N-wegen of snelwegen. Als je je auto dan heel houdt is het vooral erg knap :9

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:35
ThinkPad schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:53:
Heb ik een paar maanden geleden bij de hand gehad. De wegenwacht heeft een universele thuiskomer. Als ik het mij goed herinner met een verwisselbare binnenste flens. Vervolgens samen naar het bandenbedrijf en de thuiskomer weer teruggeven.

• MooDyBLueS

- 195/65/R15
- 205/55/R16
- 225/45/R17

[Afbeelding]

Wat je noemt omtrent rolomtrek is belangrijk, maar nog belangrijker: als je nu 17" hebt, past 15" dan wel fysiek?

Zo weet ik dat de Lexus CT200h ook met 15,16 en 17" geleverd werd en die van mij werd destijds af-fabriek met 17" geleverd, maar daar paste geen kleinere maat onder, omdat de 17" grotere remschrijven meekreeg en dus waren 16" en 15" velgen, ook de originele Lexus velgen, gewoon fysiek te klein om eronder te krijgen.

Hoe ik dit weet? Ik vond de 17" te hard en wou naar 16" door met iemand te ruilen die juist naar 17" wou, maar dat werkte dus niet.

Aangezien de CT en de Auris behoorlijk veel van elkaar lenen, zou ik dit dus even navragen, de dealer weet dit ongetwijfeld, bij mij was het ook de Lexus dealer die me dit vertelde namelijk.

• SH007
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:57:
[...]

Wat je noemt omtrent rolomtrek is belangrijk, maar nog belangrijker: als je nu 17" hebt, past 15" dan wel fysiek?

Zo weet ik dat de Lexus CT200h ook met 15,16 en 17" geleverd werd en die van mij werd destijds af-fabriek met 17" geleverd, maar daar paste geen kleinere maat onder, omdat de 17" grotere remschrijven meekreeg en dus waren 16" en 15" velgen, ook de originele Lexus velgen, gewoon fysiek te klein om eronder te krijgen.

Hoe ik dit weet? Ik vond de 17" te hard en wou naar 16" door met iemand te ruilen die juist naar 17" wou, maar dat werkte dus niet.

Aangezien de CT en de Auris behoorlijk veel van elkaar lenen, zou ik dit dus even navragen, de dealer weet dit ongetwijfeld, bij mij was het ook de Lexus dealer die me dit vertelde namelijk.
Ik heb het hier een keer met de dealer over gehad (over de Auris & Corolla), en hun conclusie was dat er geen pijl op de trekken is hoe het precies zit. Het is oa afhankelijk van wat de importeur aanvinkt bij het bestellen, en dat is, zeker tussen verschillende landen, niet consequent. Ik denk dat dat de reden is dat de thuiskomer voor de Auris standaard 17" is.

• ThinkPad

ThinkPad

@MooDyBLueS Ik heb 205/55/R16, dus 16"

Toen ik de auto kocht zaten er oude winterbanden onder waarvan een aantal met droogtescheuren, die heb ik kort na aanschaf vervangen door all-seasons. Eén van de banden was nog praktisch nieuw en heb ik geprobeerd te verkopen. Maar op Marktplaats is daar nul animo voor. In plaats van een maar 2 jaar oude band met nog 7mm profiel weg te gooien maak ik er dan liever een volwaardig reservewiel van! Ik heb verder geen andere maat banden/velgen genomen.

Heb gisteren even gepast en de band past gewoon in de uitsparing in de kofferbak. Nu alleen nog even een 5x114.3 stalen velg van 16" bestellen. Via Marktplaats ook al een schaarkrikje en wielsleutel geregeld.

Edit: ik lees je post nu nog eens, ik zie dat m'n punt niet helemaal overkwam in m'n eerste post. Waar het mij om ging is dat er in de handleiding dus één maat thuiskomer wordt genoemd, die schijnbaar in meerdere situaties inzetbaar is (auto met 15" of 16" of 17") (zo lees ik het tenminste). Maar die vraag is niet meer aan de orde aangezien ik dus niet voor een thuiskomer ga.

[Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2021 11:17]

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:26
SH007 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:04:
[...]

Ik heb het hier een keer met de dealer over gehad (over de Auris & Corolla), en hun conclusie was dat er geen pijl op de trekken is hoe het precies zit. Het is oa afhankelijk van wat de importeur aanvinkt bij het bestellen, en dat is, zeker tussen verschillende landen, niet consequent. Ik denk dat dat de reden is dat de thuiskomer voor de Auris standaard 17" is.
Bij de Auris werd destijds de velgmaat elk jaar een inch minder omdat men dan weer net aan de 14% bijtellingsnorm kon voldoen. Met de grootte van de remschijven heeft het niets te maken.

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

• DBC87
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 14:18
ThinkPad schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:08:
@MooDyBLueS Ik heb 205/55/R16, dus 16"

Toen ik de auto kocht zaten er oude winterbanden onder waarvan een aantal met droogtescheuren, die heb ik kort na aanschaf vervangen door all-seasons. Eén van de banden was nog praktisch nieuw en heb ik geprobeerd te verkopen. Maar op Marktplaats is daar nul animo voor. In plaats van een maar 2 jaar oude band met nog 7mm profiel weg te gooien maak ik er dan liever een volwaardig reservewiel van! Ik heb verder geen andere maat banden/velgen genomen.

Heb gisteren even gepast en de band past gewoon in de uitsparing in de kofferbak. Nu alleen nog even een 5x114.3 stalen velg van 16" bestellen. Via Marktplaats ook al een schaarkrikje en wielsleutel geregeld.

Edit: ik lees je post nu nog eens, ik zie dat m'n punt niet helemaal overkwam in m'n eerste post. Waar het mij om ging is dat er in de handleiding dus één maat thuiskomer wordt genoemd, die schijnbaar in meerdere situaties inzetbaar is (auto met 15" of 16" of 17") (zo lees ik het tenminste). Maar die vraag is niet meer aan de orde aangezien ik dus niet voor een thuiskomer ga.
Edit* verkeerd gelezen :D

Zorg voor een de juiste velgenmaat, minimaal 6" breed

[Voor 8% gewijzigd door DBC87 op 18-11-2021 12:05]

• ThinkPad

ThinkPad

wortelsoft schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 05:34:
[...]

Is inderdaad een fix voor die je zeker uit moet laten voeren anders word je geïrriteerd in de winter door meldingen en knipperende lampjes op het dashboard. Ze zetten een verwarmingselement erin, die meestal goed werkt.
Is dit een fix die kosteloos kan worden uitgevoerd?

Afgelopen zomer een gebruikte Auris TS uit 2015 gekocht. Vanochtend bevroren ruiten, laten ontdooien maar toen ik ging rijden ook oranje lampje vanwege storing met het pre-collision systeem (“maak de ruit schoon”). Het stukje ruit waar de sensor op zit blijft beslagen zie ik.

Hoop niet dat ik vanwege de leeftijd van de auto flink in de buidel mag tasten voor een fix :/

[Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2021 12:56]

• stroom
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 01-12 22:20
MooDyBLueS schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:23:
[...]

Zou deze jumpstarter voldoen?
https://www.conrad.nl/p/v...-snelstartsysteem-2127443

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Goedkoop is duurkoop. Op sommige foto's is dat ding groter dan een schoenendoos gefotoshopt en op andere foto's is die kleiner dan een pakje sigaretten. Ik heb er daarom alleen al weinig vertrouwen in.

[Voor 7% gewijzigd door True op 22-11-2021 16:20]

• wortelsoft
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:31
ThinkPad schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:51:
[...]

Is dit een fix die kosteloos kan worden uitgevoerd?

Afgelopen zomer een gebruikte Auris TS uit 2015 gekocht. Vanochtend bevroren ruiten, laten ontdooien maar toen ik ging rijden ook oranje lampje vanwege storing met het pre-collision systeem (“maak de ruit schoon”). Het stukje ruit waar de sensor op zit blijft beslagen zie ik.

Hoop niet dat ik vanwege de leeftijd van de auto flink in de buidel mag tasten voor een fix :/
Dat was toen kosteloos hoe, hoe dat nu is geen idee, het hielp trouwens niet 100%, maar veel beter als zonder.

• ThinkPad

ThinkPad

True schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:19:
[...]

Goedkoop is duurkoop. Op sommige foto's is dat ding groter dan een schoenendoos gefotoshopt en op andere foto's is die kleiner dan een pakje sigaretten. Ik heb er daarom alleen al weinig vertrouwen in.
Bij een normale (niet-hybride) auto zou ik je gelijk geven. Maar juist bij een (Toyota) hybride maakt het niet zoveel uit. De 12V accu is alleen maar om het HV-systeem in te schakelen. De brandstofmotor wordt door de HV-accu gestart. De 12V accu hoeft dus geen flinke startstromen te leveren zoals bij een niet-hybride. Gaat dus prima werken. En ook voor een kleine benzine auto werkt het wel denk ik, er zal een LiPo batterij in zitten en die kunnen best wel behoorlijke stromen leveren.
wortelsoft schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:21:
[...]
Dat was toen kosteloos hoe, hoe dat nu is geen idee, het hielp trouwens niet 100%, maar veel beter als zonder.
Dankje, ik zal binnenkort de dealer eens raadplegen hierover. Had het issue op de heen- en terugweg dus het was niet een enkele keer. Best wel irritant constant dat oranje knipperende lampje in je zicht.

• wortelsoft
ThinkPad schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:56:
[...]

[...]

Bij een normale (niet-hybride) auto zou ik je gelijk geven. Maar juist bij een (Toyota) hybride maakt het niet zoveel uit. De 12V accu is alleen maar om het HV-systeem in te schakelen. De brandstofmotor wordt door de HV-accu gestart. De 12V accu hoeft dus geen flinke startstromen te leveren zoals bij een niet-hybride. Gaat dus prima werken. En ook voor een kleine benzine auto werkt het wel denk ik, er zal een LiPo batterij in zitten en die kunnen best wel behoorlijke stromen leveren.

[...]

Dankje, ik zal binnenkort de dealer eens raadplegen hierover. Had het issue op de heen- en terugweg dus het was niet een enkele keer. Best wel irritant constant dat oranje knipperende lampje in je zicht.
Ja was mega irritant, een keer snachts van Charleroi naar Rotterdam gereden met die disco verlichting die iedere keer inschakelt.

• stroom
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 01-12 22:20
ThinkPad schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:56:
[...]

[...]
Dankjewel, dat vermoedde ik al.
Ik gok het erop.

• ThinkPad

ThinkPad

Ik zou hem trouwens niet in de kofferbak leggen, daar kom je het moeilijkste bij als de accu leeg is (dat slot gaat iig. bij mijn Auris TS elektronisch) :+ De voordeuren krijg je met sleuteltje nog wel open. Dashboardkastje of onder de stoel is dus een betere plek.

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2021 20:58]

• MooDyBLueS
Ik sluit me bij @ThinkPad aan. De andere opmerking over hoe een product gephotoshopt zou zijn, vind ik kant noch wal raken. Ik heb regelmatig (ook op niet-auto gebied) producten bij Conrad of vergelijkbare winkels gehaald of van 'goedkope' Chinese makelij. Tuurlijk zit er soms wel een rotte appel tussen of is dat specifieke product misschien troep, maar als je daar bang voor bent moet je uitsluitend high-end A-kwaliteit of industriële producten kopen en betaal je minstens 7/10x veel teveel.

Niet dat het iets voor deze Voltcraft gaat zeggen, maar even anekdotisch: ik heb bij Conrad een paar jaar geleden een van de goedkoopste elektronische 12V compressors gekocht voor het thuis kunnen oppompen van mijn banden. Met 2 auto's was ik er gek van om elke maand ongeveer weer naar de pomp te rijden, zeker toen er een EV kwam en vrijwel gelijktijdig de lokale Esso het lef had om €1 per pompbeurt te vragen. Vergelijkbaar met deze, maar dan een tientje goedkoper, staat nu niet meer op de website en was ook een OEM product/geen merk. Werkt als een tierelier en hoewel het plastic fantastic is, zie ik dat onze Kia e-Soul, die itt onze Aygo wel TPMS aan boord heeft, steevast na 1 min rijden de waardes laat zien die ik ingevoerd heb voor het oppompen. Een enkele keer is 1 band 0,1 bar hoger, dat zal ongetwijfeld met afronding te maken hebben.

Anyway, deze is 3x zo duur, zelfde specs als de Voltcraft maar krijgt niet al te beste reviews.

• MooDyBLueS
stroom schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:42:
[...]

Dankjewel, dat vermoedde ik al.
Ik gok het erop.
Precies. En je hebt 14 dagen retourtijd sowieso.

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:51
Eigenlijk hoort m’n Yaris hier ook thuis natuurlijk. Ze heeft even een flinke wellness behandeling gehad. Heeft weinig zin met de bietencampange en glasvezelaanleg hier, maar het geeft toch veel voldoening. En ik had het plan om de auto een keramische coating te geven.

Dus na het wassen en drogen de auto gepoetst met Soft99 Fusso Coat Pearl & Metallic. Daarna de Poorboys World SuperHydrophobic Ceramic Coating erop gedaan. Het flesje van 30ml was ruim voldoende om de hele auto (incl. ramen en lampen) te doen en daarbij de voorkant, achterkant en sideskirts nog :D een tweede laag te geven.

Ook de binnenkant en de velgen ben ik niet vergeten. De winterbanden had ik er een dag eerder om laten leggen. Na het wassen zijn de velgen voorzien van Poorboysworld Wheel Seleant. De binnenkant is nooit erg vies bij mij, maar is schoongemaakt met Turtle Wax Perfect Finish Showroom Cockpit Matt.

Ik stond ervan te kijken hoe mooi de lak gaat shinen van de PB keramische coating.
Erg tevreden met het eindresultaat. Gelukkig werk ik de komende tijd thuis, dus kan ik er lang van genieten.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01-12 20:13

Vrijdag mijn nieuwe auto mogen ophalen, wat een heerlijke bak zeg! Moet er veel mee rijden (90k per jaar ongeveer) en wat een relaxte en soepel geveerde auto is dit zeg. De automaat vind ik een dik pluspunt, hij accelereert soepel en lineair. Voelt niet traag, stuurt precies. Dikke duim van mij in ieder geval.

Share and Enjoy!

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Rond de 12V batterij die het wel eens laat afweten in de hybride-modellen: heeft iemand ervaring met iets dergelijks? https://www.amazon.nl/2-A...ompensatie/dp/B087XHDPPM/

Of een alternatief natuurlijk. Het idee is dat ik deze in de kofferbak bij de batterij kan monteren en regelmatig gemakkelijk op een verlengkabel hang. Ik merk dat met korte trajecten en verminderd woon-werk met het koude weer dat mijn 12V batterij het niet meer red, ook na vervanging met een dure AGM batterij.

[Voor 14% gewijzigd door Phuncz op 23-11-2021 19:51]

• ThinkPad

ThinkPad

2A laadstroom is wel wat weinig, van helemaal leeg naar volladen gaat dan wel een poos duren. Volgens mij mag de accu wel iets meer hebben, ik meen dat er op het label op de accu wel e.e.a. staat over de laadstroom.

Voor gewoon op peil houden is het prima, als je hem dan een dag of 2 eraan hebt hangen krijgt ook deze de accu wel vol. Lidl heeft volgens mij ook regelmatig een betaalbare acculader in de aanbieding, alleen niet met van die kabeloogjes voor vaste montage geloof ik.

Waar merk je aan dat de 12V accu leeg begint te raken? Melding in het display? Ik ging zelf voor de grap eens kijken met een multimeter in de eerste lockdown, toen zag ik aan de spanning dat hij ook al aardig leeg begon te raken. Nu ik weer wat meer ermee rijd nog niet weer naar gekeken.

Vorige week een interessante aflevering van 'Kees van der Spek: Oplichters Aangepakt', over Toyota hybride rijders (Prius & Auris) die hun auto verhuren via 'SnappCar'. De auto werd voor één dag gehuurd, auto wordt opgehaald en zonder dat de eigenaar het wist naar een autogarage gereden. Auto gaat op de brug, ze demonteren de katalysator, slijpen hem netjes aan de bovenzijde open en halen het edelmetaal eruit. Vervolgens lassen ze hem weer netjes dicht, van onderaf is er niks aan te zien, pas met een spiegeltje zie je dat er aan gelast is! :X De auto wordt volgende dag weer teruggebracht/ingeleverd.

Ik ken wel de filmpjes dat ze een Prius op klaarlichte dag opkrikken en met de reciprozaag de hele katalysator jatten, maar deze methode is wel heel erg gewiekst :o

Edit: heb de aflevering even teruggekeken (had hem zelf niet gezien). Het verhaal gaat nog verder, je zou een P0420 storingscode verwachten namelijk (heb bij onze vorige Yaris een versleten katalysator gehad) en een brandend motorlampje. In de aflevering vragen ze de Toyota dealer hier naar. Ze lezen hem uit en de P0420 is idd aanwezig, maar geen motorlampje zichtbaar!? :X Pas bij een volgende APK kom je er dus achter.

[Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2021 22:34]

• easyriider
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Phuncz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:50:
Of een alternatief natuurlijk. Het idee is dat ik deze in de kofferbak bij de batterij kan monteren en regelmatig gemakkelijk op een verlengkabel hang. Ik merk dat met korte trajecten en verminderd woon-werk met het koude weer dat mijn 12V batterij het niet meer red, ook na vervanging met een dure AGM batterij.
Een AGM accu kun je beter niet in een Toyota hybride plaatsen. De laadstroom vanaf de hybride accu naar de 12 volt accu is te hoog voor een AGM accu en die gaan daarom snel kapot als de laadstroom, bedoeld voor een normale accu, niet aangepast wordt.

Zie https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=13868

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:57

Metalfreak

Hoije woh!

Rond de 12V batterij die het wel eens laat afweten in de hybride-modellen: heeft iemand ervaring met iets dergelijks? https://www.amazon.nl/2-A...ompensatie/dp/B087XHDPPM/

[Afbeelding]

Prima, gewoon als druppellader. Ik gebruik regelmatig gewoon een goedkope druppellader van de Action bij mijn Lexus. Ik heb namelijk hetzelfde probleem met korte stukjes en te weinig rijden.

Ik ben ook nog altijd op zoek naar een iets permanentere oplossing die ik op de een of andere manier van buiten kan inpluggen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Arfman

Arfman

Drome!

ThinkPad schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:39:
Vorige week een interessante aflevering van 'Kees van der Spek: Oplichters Aangepakt', over Toyota hybride rijders (Prius & Auris) die hun auto verhuren via 'SnappCar'. De auto werd voor één dag gehuurd, auto wordt opgehaald en zonder dat de eigenaar het wist naar een autogarage gereden. Auto gaat op de brug, ze demonteren de katalysator, slijpen hem netjes aan de bovenzijde open en halen het edelmetaal eruit. Vervolgens lassen ze hem weer netjes dicht, van onderaf is er niks aan te zien, pas met een spiegeltje zie je dat er aan gelast is! :X De auto wordt volgende dag weer teruggebracht/ingeleverd.
Reden nummer zoveel dat ik mijn auto nooit zal verhuren.

• Lothlórien
  • Nu online

[Afbeelding]

Ik heb er ook naar zitten kijken omdat de Corolla tegenwoordig wekenlang langs de kant van de weg staat geparkeerd. Het probleem met de accu capaciteit lijkt nu ook weer niet zo groot te zijn dat ik er een druppel lader voor aan wil schaffen. Zeker gezien de Corolla slechts een half jaar oud is.

Ik vraag me daarom af of het niet effectiever is de accu in de gaten te houden met een bluetooth monitor. Bijvoorbeeld zo één

Kan ik tenminste in de gaten houden wanneer het weer eens tijd is het hybride systeem in te schakelen

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:57

Metalfreak

Hoije woh!

Lothlórien schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:44:
[...]

Ik heb er ook naar zitten kijken omdat de Corolla tegenwoordig wekenlang langs de kant van de weg staat geparkeerd. Het probleem met de accu capaciteit lijkt nu ook weer niet zo groot te zijn dat ik er een druppel lader voor aan wil schaffen. Zeker gezien de Corolla slechts een half jaar oud is.

Ik vraag me daarom af of het niet effectiever is de accu in de gaten te houden met een bluetooth monitor. Bijvoorbeeld zo één [Afbeelding]

Kan ik tenminste in de gaten houden wanneer het weer eens tijd is het hybride systeem in te schakelen
Het ironische is alleen dat deze ook stroom gebruikt natuurlijk :+

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Lothlórien
  • Nu online
Absoluut, maar volgens de fabrikant is dit maar 2 mw

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

ThinkPad schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:39:
Waar merk je aan dat de 12V accu leeg begint te raken? Melding in het display? Ik ging zelf voor de grap eens kijken met een multimeter in de eerste lockdown, toen zag ik aan de spanning dat hij ook al aardig leeg begon te raken. Nu ik weer wat meer ermee rijd nog niet weer naar gekeken.
Ik heb een voltmeter ingebouwd en aangesloten op de 12V. Deze meet bij inschakelen juist voordat (ik vermoed) de alternator aangaat een waarde van 10,x V, waar dat met een goed geladen batterij 11,x V is. Als de alterrnator aanspringt gaat ie naar 13,8 V en hoger.

• WCA
WCA schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:04:
[Afbeelding]

Vrijdag mijn nieuwe auto mogen ophalen, wat een heerlijke bak zeg! Moet er veel mee rijden (90k per jaar ongeveer) en wat een relaxte en soepel geveerde auto is dit zeg. De automaat vind ik een dik pluspunt, hij accelereert soepel en lineair. Voelt niet traag, stuurt precies. Dikke duim van mij in ieder geval.

Het ding is voor een station/estate wagen bijzonder zuinig trouwens, als je een beetje je best doet krijg je voor dit formaat auto erg goede resultaten. Bovenstaand is een dagje van gemixt gebruik, van 30 tot 100km/u. Rustig optrekken en optijd gas los en dan is dit geen enorme uitdaging. Moet nog aan de pomp meten maar tot nu toe is de verbruiksindicatie vrij precies geweest (3x getankt, nu de eerste keer een beetje zuinig m'n best doen. Daarvoor vooral auto leren kennen enzo)

Share and Enjoy!

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

@WCA om welk model gaat het :?

[Voor 50% gewijzigd door TvanW op 24-11-2021 19:32]

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:16

RayNbow

Kirika <3

@TvanW Lijkt op een Corolla, maar het dashboard wijkt af van wat ik zelf heb, dus ik gok een benzineuitvoering.

[Voor 3% gewijzigd door RayNbow op 24-11-2021 20:30]

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• vassago
  • Laatst online: 15:13
RayNbow schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:30:
@TvanW Lijkt op een Corolla, maar het dashboard wijkt af van wat ik zelf heb, dus ik gok een benzineuitvoering.
Lijkt me sterk met dat verbruik en een EV symbooltje ;)

• WCA
RayNbow schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:30:
Corolla Touring Sports 2019 :)

Share and Enjoy!

• Lothlórien
  • Nu online
Dashboard lijkt een digitaal screen te zijn, lay-out daarvan kun je instellen (ik heb hem zelf op digital staan)

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:16

RayNbow

Kirika <3

vassago schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:36:
[...]

Lijkt me sterk met dat verbruik en een EV symbooltje ;)
Ah, eh... overheen gekeken. 😅

Edit: dit is hoe het dashboard in mijn Corolla (hatchback) uit 2019 er uitziet:

[Voor 41% gewijzigd door RayNbow op 24-11-2021 20:30]

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• gwystyl
  • Laatst online: 15:37

gwystyl

Beugeltje dan maar?

WCA schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:46:
[...]

Corolla Touring Sports 2019 :)
Bekende dealer, daar komt de mijne ook vandaan :).

Ik heb ook een TS uit 2019, maar ik heb dat uiterlijk niet, en volgens mij is dat bij mij ook niet mogelijk. Hoe krijg je dat voor elkaar? Heb jij toevallig een 2.0? Ik zie hier namelijk een dashboard van een 2.0 die ook die layout heeft:

• WCA
RayNbow schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:49:
[...]

Ah, eh... overheen gekeken. 😅

Edit: dit is hoe het dashboard in mijn Corolla (hatchback) uit 2019 er uitziet:
[Afbeelding]
Yeah, dat is een optie. iig op de Touring Sports. Mijn hele instrumentencluster is verder ook analoog

Share and Enjoy!

• WCA
gwystyl schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:34:
[...]

Bekende dealer, daar komt de mijne ook vandaan :).

Ik heb ook een TS uit 2019, maar ik heb dat uiterlijk niet, en volgens mij is dat bij mij ook niet mogelijk. Hoe krijg je dat voor elkaar? Heb jij toevallig een 2.0? Ik zie hier namelijk een dashboard van een 2.0 die ook die layout heeft:

[Afbeelding]
Ik heb me door iemand laten vertellen dat het digitale display eerst standaard was, en nu vanwege het chiptekort een optie is geworden (in andere markten was het digitale display altijd al een optie).

Het is verder een Toyota Corolla 1.8 Hybrid Touring Sports Business (hele mond vol). Afgelopen vrijdag opgehaald :)

[Voor 6% gewijzigd door WCA op 24-11-2021 20:36]

Share and Enjoy!

• Lothlórien
  • Nu online
volgens mij is een instelbaar digitaal 7" instrumentenpaneel nog wel de standaard op de Dynamic hatchback.

De TS business blijkt inderdaad standaard over een 4,2" kleuren instrumentenpaneel te beschikken. Had ik eerder voor het basismodel verwacht en niet zozeer voor de business.

Dat je er maar vele zeer fijne kilometers mee mag rijden!

• WCA
Lothlórien schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:06:
volgens mij is een instelbaar digitaal 7" instrumentenpaneel nog wel de standaard op de Dynamic hatchback.

De TS business blijkt inderdaad standaard over een 4,2" kleuren instrumentenpaneel te beschikken. Had ik eerder voor het basismodel verwacht en niet zozeer voor de business.

Dat je er maar vele zeer fijne kilometers mee mag rijden!
Dank je wel!

Iemand trouwens ervaring met Android Auto? In mijn Ford liep het wel eens vast, maar dat ging niet heel vaak. In de Toyota (Toyota Touch2 zonder nav) crasht het echt ontzettend vaak. Meerdere kabels geprobeerd, incl. die prima werkte in de Ford, maar maakt geen verschil. Kan ik de Toyota radio zelf updaten? Of moet de dealer dat doen?

Ik gebruik Android Auto icm een Google Pixel 5 telefoon

Share and Enjoy!

• gwystyl
  • Laatst online: 15:37

gwystyl

Beugeltje dan maar?

WCA schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:10:
[...]

Dank je wel!

Iemand trouwens ervaring met Android Auto? In mijn Ford liep het wel eens vast, maar dat ging niet heel vaak. In de Toyota (Toyota Touch2 zonder nav) crasht het echt ontzettend vaak. Meerdere kabels geprobeerd, incl. die prima werkte in de Ford, maar maakt geen verschil. Kan ik de Toyota radio zelf updaten? Of moet de dealer dat doen?

Je kan inderdaad zelf updates doen. Kijk daarvoor bij Instellingen, dan bijna helemaal onderaan bij software-info welke versies je hebt. Als je een recente versie hebt, zijn kaarten voor een deel zelf te updaten, maar de rest gaat in twee stappen: het navigatiegedeelte en het audiogedeelte. PM me maar als je er niet uit komt, want het is een redelijk lang verhaal om hier te beschrijven en ik weet eigenlijk niet of het hier besproken mag worden.
Op het Toyota Hybride forum staat wel een soort uitleg, maar ik weet niet of die duidelijk genoeg is.

• Lothlórien
  • Nu online
[...]

Ik gebruik Android auto in combinatie met een moto G5 en mapfactor navigator met openstreetmaps. Vooral in het begin had ik ook last van vastlopers. Nadeeltje van deze setup is dat je niet goed weet waar het probleem zit, bij de boordcomputer, de verbinding, Android auto, de telefoon of de navigatie.

Sinds ik de USB kabel ingeplugd laat lijkt deze het bij mij wat beter te doen, voorts bleek ook dat de navigator app vaak 2 maal open stond bij mij: op de telefoon om thuis alvast de route te zoeken en in Android auto. Ook heb ik over de laatste AA update wat negatieve reviews gelezen, deze zou niet meer zo stabiel zijn.

Omdat je alles Google gebruikt (pixel 5, AA en ik gok ook Google maps?), Zou je niet verwachten dat het probleem bij de software ligt. Het best kun je dan kijken of een permanent ingeplugde USB kabel beter werkt.

• WCA
Lothlórien schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:05:
[...]

Ik gebruik Android auto in combinatie met een moto G5 en mapfactor navigator met openstreetmaps. Vooral in het begin had ik ook last van vastlopers. Nadeeltje van deze setup is dat je niet goed weet waar het probleem zit, bij de boordcomputer, de verbinding, Android auto, de telefoon of de navigatie.

Sinds ik de USB kabel ingeplugd laat lijkt deze het bij mij wat beter te doen, voorts bleek ook dat de navigator app vaak 2 maal open stond bij mij: op de telefoon om thuis alvast de route te zoeken en in Android auto. Ook heb ik over de laatste AA update wat negatieve reviews gelezen, deze zou niet meer zo stabiel zijn.

Omdat je alles Google gebruikt (pixel 5, AA en ik gok ook Google maps?), Zou je niet verwachten dat het probleem bij de software ligt. Het best kun je dan kijken of een permanent ingeplugde USB kabel beter werkt.
Heb meerdere kabels geprobeerd, en mijn kabel zit sowieso permanent aangesloten aan de autokant. Ik ga eens de versie rollbacken op de telefoon denk ik, we zien wel of het werkt.

Opvallend is dat na 3-4x achter elkaar crashen het daarna semi-stabiel werkt. Alles blijft het doen, maar een soort safe mode, waarbij de framerate niet veel hoger is dan 3 frames per seconde

Share and Enjoy!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 01-12 23:16
[...]

Iemand trouwens ervaring met Android Auto? In mijn Ford liep het wel eens vast, maar dat ging niet heel vaak. In de Toyota (Toyota Touch2 zonder nav) crasht het echt ontzettend vaak

Zowel in de Corolla als in de Land Cruiser (Kenwood aftermarket radio) gebruik ik Android auto in combinatie met mijn A8... nooit issue's mee en werkt feilloos.

Mijn oude S5 welke ik van de zaak had liep regelmatig vast, vaak net als je bij een afslag kwam ofzo en dan kapte je navi ermee, of hij raakte je gewoon 'kwijt' en bevroor het scherm. Lag in mijn geval dus wel 100% aan de telefoon.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• ThinkPad

ThinkPad

wortelsoft schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 05:34:
[...]

Is inderdaad een fix voor die je zeker uit moet laten voeren anders word je geïrriteerd in de winter door meldingen en knipperende lampjes op het dashboard. Ze zetten een verwarmingselement erin, die meestal goed werkt.
Zojuist even gebeld met de dealer. Omdat mijn Auris uit 2015 is valt het niet meer binnen de garantie. Had binnen 3 jaar of 100k gemeld moeten worden. De fix zou mij nu €460 kosten :X

Ik ga nog even kijken wat de andere opties zijn, wellicht kan Toyota NL hier nog wat in betekenen. Of anders zelf misschien een verwarmingselementje proberen te plaatsen bij die sensor/camera achter de voorruit.

• wortelsoft
ThinkPad schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:29:
[...]

Zojuist even gebeld met de dealer. Omdat mijn Auris uit 2015 is valt het niet meer binnen de garantie. Had binnen 3 jaar of 100k gemeld moeten worden. De fix zou mij nu €460 kosten :X

Ik ga nog even kijken wat de andere opties zijn, wellicht kan Toyota NL hier nog wat in betekenen. Of anders zelf misschien een verwarmingselementje proberen te plaatsen bij die sensor/camera achter de voorruit.
Of op de sloop zo’n unit halen, al weet ik niet of dat goedkoper is.

• ThinkPad

ThinkPad

wortelsoft schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:35:
[...]

Of op de sloop zo’n unit halen, al weet ik niet of dat goedkoper is.
Dat is wel een goed idee, ik zie ze voor €80-150 te koop staan. Ik weet alleen niet of een sensor afkomstig van een Auris uit bijv. 2017 sowieso deze fix al heeft. Iemand die daar meer van weet?

En wat ook nog een twijfelgeval is, is of er ook iets van kalibratie/uitlijning nodig is (omdat het een optische sensor is die door de ruit kijkt). Ik weet ook niet hoe het op de ruit bevestigd zit, of dat geplakt zit bijv.

Zal nog even kijken, misschien kan ik ergens de TSB (Technical Service Bulletin) documentatie vinden waarin de reparatieprocedure en onderdeelnummers in staan beschreven.

Maar ik wacht eerst de reactie van Toyota NL even af.

Bedacht mij dat ik een aantal maanden geleden al eens van Toyota Tech informatie heb gedownload, zat ook wat bij over deze sensor:

Er is dus kalibratie nodig en een gebruikte sensor zal een DTC (foutmelding in ECU) opleveren :/

[Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 30-11-2021 11:29]

• Maasluip
  • Laatst online: 17:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

easyriider schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:29:
[...]

Een AGM accu kun je beter niet in een Toyota hybride plaatsen. De laadstroom vanaf de hybride accu naar de 12 volt accu is te hoog voor een AGM accu en die gaan daarom snel kapot als de laadstroom, bedoeld voor een normale accu, niet aangepast wordt.

Zie https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=13868
Dat is niet waar, in het topic wordt zelfs gezegd dat er standaard een AGM accu in verschillende Priussen wordt gezet.
Ik kan niet het typenummer van de accu in mijn Prius zien (dat zit onder de beugel), maar de opdruk met de maximale laadstroom van 4,2A en het feit dat er een ontluchtingsslangetje aan zit doet mij vermoeden dat het een AGM accu is. Die zit er iig al sinds 2014 in en het lijkt mij zelfs de originele fabrieksaccu te zijn, gezien de hoeveelheid japans die er op staat.
Dus dat je beter geen AGM accu in een hybride Toyota kunt plaatsen is onwaar.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• SH007
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:11:
[...]

Dat is wel een goed idee, ik zie ze voor €80-150 te koop staan. Ik weet alleen niet of een sensor afkomstig van een Auris uit bijv. 2017 sowieso deze fix al heeft. Iemand die daar meer van weet?

En wat ook nog een twijfelgeval is, is of er ook iets van kalibratie/uitlijning nodig is (omdat het een optische sensor is die door de ruit kijkt). Ik weet ook niet hoe het op de ruit bevestigd zit, of dat geplakt zit bijv.

Zal nog even kijken, misschien kan ik ergens de TSB (Technical Service Bulletin) documentatie vinden waarin de reparatieprocedure en onderdeelnummers in staan beschreven.

Maar ik wacht eerst de reactie van Toyota NL even af.

Bedacht mij dat ik een aantal maanden geleden al eens van Toyota Tech informatie heb gedownload, zat ook wat bij over deze sensor:
[Afbeelding]
Er is dus kalibratie nodig en een gebruikte sensor zal een DTC (foutmelding in ECU) opleveren :/
Is het wel nodig de hele unit te vervangen? Ik meen gelezen te hebben (hier of op het toyotahybrideforum) dat er alleen een verwarmingsmatje wordt geplaatst. Zou dat niet kunnen zonder de camerapositie te beinvloeden?

• ThinkPad

ThinkPad

SH007 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:55:
[...]

Is het wel nodig de hele unit te vervangen? Ik meen gelezen te hebben (hier of op het toyotahybrideforum) dat er alleen een verwarmingsmatje wordt geplaatst. Zou dat niet kunnen zonder de camerapositie te beinvloeden?
Heb nog even verder gezocht en wat onderdeelschema's gevonden. Het verwarmingselementje is onderdeel 88185-05020 en het bijbehorende snoertje 88186-05020. Dus het lijkt wel een los onderdeel te zijn i.p.v. gehele module. Verwarmingselementje is vergelijkbaar met spiegelverwarming, als je het onderdeelnummer in Google gooit dan zie je wel plaatjes. Maar ook met alleen een verwarmingselementje ben je er niet, de aanstuurmodule moet ook opnieuw geflashed worden: https://www.toyotaownersc...camera-auto-light-system/

Toyota NL biedt helaas geen coulance vanwege de leeftijd van de auto geven ze mij net aan. Toch jammer, ben met onze ex-Yaris uit 2006 nog wel een aantal keren naar de dealer geweest de afgelopen 3-4 jaar voor terugroepacties (airbags, raamschakelaar, balk in het dashboard). Maarja dat zijn dingen waar het echt flink mis kan gaan natuurlijk (exploderende airbags, brand in raamschakelaar e.t.c.)

Als ik het nog eens heb (de condens is nu weer weggetrokken) zal ik eerst eens proberen de haarföhn van binnenuit erop te laten blazen.

[Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 30-11-2021 14:27]

• easyriider
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:51:
[...]

Dat is niet waar, in het topic wordt zelfs gezegd dat er standaard een AGM accu in verschillende Priussen wordt gezet.
Ik kan niet het typenummer van de accu in mijn Prius zien (dat zit onder de beugel), maar de opdruk met de maximale laadstroom van 4,2A en het feit dat er een ontluchtingsslangetje aan zit doet mij vermoeden dat het een AGM accu is. Die zit er iig al sinds 2014 in en het lijkt mij zelfs de originele fabrieksaccu te zijn, gezien de hoeveelheid japans die er op staat.
Dus dat je beter geen AGM accu in een hybride Toyota kunt plaatsen is onwaar.
Als die er origineel in zit is ook het laadcircuit daar op aangepast. Maar als je een gewone accu vervangt door een AGM accu kan dat problemen geven.

[Voor 9% gewijzigd door easyriider op 30-11-2021 17:15]

Pagina: 1 ... 119 120 121 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee