Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 122 ... 164 Laatste
Acties:
  • 895.250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-06 17:49

Bullet NL

Eigen Wijs

Vlassie1980 schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:36:
Ik ga deze week proefrijden met een Avensis wagon 2.0 vvti uit 2006. Benzine en automaat.

Bijna 2 ton op de teller dus net ingereden. Nog specifieke punten waar ik op moet letten?

Motorisch zit het wel snor, ligt dezelfde motor in als mijn huidige Avensis Verso en die pakt geen druppel olie 🙂

Edit: Het is trouwens een D4 met directe inspuiting, dat betekent dus ook geen E10 want daar kan hij niet tegen... Iemand ervaring met deze motoren?
Jah! Ikke.... Heb een T25 Wagon (2008) gehad en een T27 Wagon, beide als 2.0 VVTI, niet de zelfde motoren, maar toch.... Olie verbruik is inderdaad nul, de T27 heeft een distributie ketting, de T25 weet ik zo niet meer. Met name de T27 met de CVT combi is een aanrader. De T25 zou ik ondanks het een prima auto is links laten staan voor de T27.

Maar goed, de T27 is inmiddels ook al een jaartje weg.

De T25 is met 160K Km weg gegaan, de T27 met 108K Km. steeds weer een stapje omhoog ;-)
Waarom heb je interesse voor een T25 van de zelfde generatie als de Verso? De motor van de T25 heeft maar één ding voor op die van de T27, das dat hij op gas kan stoken, maar goed.... op gas moet je koken....

Owja, E10 is wel een dingentje voor de T25, daar kan hij niet tegen, eigenlijk zit je ook al met de dure E5 brandstof. Gezien het feit dat de T27 motor ook zuiniger is, de prijzen van de auto's 2e hands niet veel uit elkaar liggen wist is het wel.... de T27 dus

[ Voor 22% gewijzigd door Bullet NL op 02-01-2022 03:09 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

wErudite schreef op zondag 2 januari 2022 @ 01:04:
Zijn er Tweakers aanwezig met een Yaris 1.5 Hybrid? Ik zou graag wat vragen willen stellen in DM :)
Sinds september, een 2021 model. Maar ik zou bij voorkeur voorstellen het in het topic te houden dan hebben anderen er mogelijk ook wat aan. Overigens is een DM altijd wel mogelijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:32

SkyStreaker

Move on up!

Zijn er Tweakers aanwezig met een Yaris 1.5 Hybrid? Ik zou graag wat vragen willen stellen in DM :)
2017 Hybrid Design Sport model, stel gerust de vragen hier hoor O+

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

-tom-562

Oliesjeik

Bullet NL schreef op zondag 2 januari 2022 @ 03:04:
[...]

Jah! Ikke.... Heb een T25 Wagon (2008) gehad en een T27 Wagon, beide als 2.0 VVTI, niet de zelfde motoren, maar toch.... Olie verbruik is inderdaad nul, de T27 heeft een distributie ketting, de T25 weet ik zo niet meer. Met name de T27 met de CVT combi is een aanrader. De T25 zou ik ondanks het een prima auto is links laten staan voor de T27.

Maar goed, de T27 is inmiddels ook al een jaartje weg.

De T25 is met 160K Km weg gegaan, de T27 met 108K Km. steeds weer een stapje omhoog ;-)
Waarom heb je interesse voor een T25 van de zelfde generatie als de Verso? De motor van de T25 heeft maar één ding voor op die van de T27, das dat hij op gas kan stoken, maar goed.... op gas moet je koken....

Owja, E10 is wel een dingentje voor de T25, daar kan hij niet tegen, eigenlijk zit je ook al met de dure E5 brandstof. Gezien het feit dat de T27 motor ook zuiniger is, de prijzen van de auto's 2e hands niet veel uit elkaar liggen wist is het wel.... de T27 dus
Kan de 2.0 niet op E10? Ik dacht alleen de 2.4 (o.a. door de directe injectie)
@Vlassie1980 ik heb een T25 wagon gehad, maar dan een 2.4 automaat. Mechanisch allemaal super, ik vond (uiteindelijk) de zitpositie niet echt fijn en de stoelen slecht zitten (daarom ook verkocht), en hij zoop echt heel veel.
Uiteindelijk bleek dus dat er 2 soorten lederen stoelen geleverd zijn. Ik had de 'budget' stoelen, zelfs geen verstelbare lendensteun. Een executive uitvoering met lederen bekleding schijnt aanzienlijk betere stoelen te hebben. Er staan er inmiddels heel veel te koop, dus ik zou er eentje zoeken met die stoelen.
Edit:
Ik wist niet dat de 2.0 ook directe injectie had? Dat zal dan het facelift model zijn?
Mijn 2.4 had last (net zoals meerdere Toyota's van die generaties) van storing op de achterste lambdasensoren, dat heb ik toen opgelost met 2 van die tussenstukjes (ja, 2, want de 2.4 had 2 katalysatoren en dus 4 lambdasensoren :P)

[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 02-01-2022 08:17 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:36
True schreef op zondag 2 januari 2022 @ 03:06:
[...]

Sinds september, een 2021 model. Maar ik zou bij voorkeur voorstellen het in het topic te houden dan hebben anderen er mogelijk ook wat aan. Overigens is een DM altijd wel mogelijk.
Natuurlijk kan ik ‘t hierin vragen!

Ik ga mogelijk de Active versie van het 2021 model rijden, maar ik lees veel reacties over het geluid van de auto, hoe ervaar jij dit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:03
Inmiddels de Avensis gekocht. Moet nog even geduld hebben en kan hem de 15e ophalen. Auto voelde tijdens de proefrit heel solide aan, weinig gebruikers sporen, 1e eigenaar en volledig dealer onderhouden met 6 maanden garantie.

Ook een mooie kleur vind ik persoonlijk, het is een Luna met aardig wat opties.

Afbeeldingslocatie: https://whitelabel.auto.nl/images/968733405/image4.jpg?w=800

Hij kan inderdaad geen E10 hebben, dat is even niet anders. We rijden niet zo veel per jaar dus dat is wel te overzien. Ik hoop een beetje op hetzelfde gebruik uit te komen als de Avensis Verso omdat deze wat gestroomlijnder is en cruise control heeft.

Dit gaat onze derde Toyota worden. Vroeger ook al een eerste generatie Avensis station gehad en nooit gezeik, starten en lopen.
-tom-562 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:13:
[...]

Kan de 2.0 niet op E10? Ik dacht alleen de 2.4 (o.a. door de directe injectie)
@Vlassie1980 ik heb een T25 wagon gehad, maar dan een 2.4 automaat. Mechanisch allemaal super, ik vond (uiteindelijk) de zitpositie niet echt fijn en de stoelen slecht zitten (daarom ook verkocht), en hij zoop echt heel veel.
Uiteindelijk bleek dus dat er 2 soorten lederen stoelen geleverd zijn. Ik had de 'budget' stoelen, zelfs geen verstelbare lendensteun. Een executive uitvoering met lederen bekleding schijnt aanzienlijk betere stoelen te hebben. Er staan er inmiddels heel veel te koop, dus ik zou er eentje zoeken met die stoelen.
Edit:
Ik wist niet dat de 2.0 ook directe injectie had? Dat zal dan het facelift model zijn?
Mijn 2.4 had last (net zoals meerdere Toyota's van die generaties) van storing op de achterste lambdasensoren, dat heb ik toen opgelost met 2 van die tussenstukjes (ja, 2, want de 2.4 had 2 katalysatoren en dus 4 lambdasensoren :P)
Heb met die Avensis Verso ook al eens een rotte lambda gehad. Die heeft volgens mij ook 4 lambda's. Heb wel eens gelezen dat je inderdaad een spacer kunt plaatsen.

[ Voor 44% gewijzigd door Vlassie1980 op 02-01-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wErudite schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Natuurlijk kan ik ‘t hierin vragen!

Ik ga mogelijk de Active versie van het 2021 model rijden, maar ik lees veel reacties over het geluid van de auto, hoe ervaar jij dit?
Ik heb je vraag eigenlijk hier al beantwoordt: True in "Het grote Toyota-topic"

Mijn woon/werk is een 10 min bebouwde kom/ringweg + 10 min snelweg. Door de kantoortijden rijd ik zelden harder dan 115 km/u. Ik heb geen last van het geluid en het fluitje is ook minimaal (NB als het geen shortlease was, was ik met het fluitje naar de dealer gegaan). Soms rijd ik 's avond snelweg en als ik dan 135 km/u rijd merk ik het windgeruis wel degelijk, de radio moet dan ook echt harder. Bellen onderweg wordt dan ook minder prettig.

Als je 'm koopt is het een van de meest degelijke auto's in het segment. Als je leaset moet je er van houden gezien je toch niet geconfronteerd wordt met onderhoud. Ik ben er zeker tevreden mee, maar ben ook wel blij dat ik een andere wagen besteld heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Vlassie1980 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:25:
Inmiddels de Avensis gekocht. Moet nog even geduld hebben en kan hem de 15e ophalen. Auto voelde tijdens de proefrit heel solide aan, weinig gebruikers sporen, 1e eigenaar en volledig dealer onderhouden met 6 maanden garantie.

Ook een mooie kleur vind ik persoonlijk, het is een Luna met aardig wat opties.

[Afbeelding]

Hij kan inderdaad geen E10 hebben, dat is even niet anders. We rijden niet zo veel per jaar dus dat is wel te overzien. Ik hoop een beetje op hetzelfde gebruik uit te komen als de Avensis Verso omdat deze wat gestroomlijnder is en cruise control heeft.

Dit gaat onze derde Toyota worden. Vroeger ook al een eerste generatie Avensis station gehad en nooit gezeik, starten en lopen.

[...]

Heb met die Avensis Verso ook al eens een rotte lambda gehad. Die heeft volgens mij ook 4 lambda's. Heb wel eens gelezen dat je inderdaad een spacer kunt plaatsen.
Lol.... Het kenteken begint niet toevallig met 53????
Dit is namelijk exact de zelfde die ik ook heb gehad....

Ah 1e eigenaar, dus dat kan niet..... Maar qua uitvoering, kleur e.d. exact mijn oude T25

Lambda sensor, bekent probleem.... Ze gaan allemaal tussen de 150 en 180k km problemen geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Bullet NL op 02-01-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Bullet NL schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Lol.... Het kenteken begint niet toevallig met 53????
Dit is namelijk exact de zelfde die ik ook heb gehad....

Ah 1e eigenaar, dus dat kan niet..... Maar qua uitvoering, kleur e.d. exact mijn oude T25

Lambda sensor, bekent probleem.... Ze gaan allemaal tussen de 150 en 180k km problemen geven.
Begint met 51 🙂

We waren erg gecharmeerd van deze kleur. Stond ook ergens een witte. Dan is de keus wat ons betreft snel gemaakt.

Staat nu 198K op, dus met een beetje mazzel zijn ze al vervangen. Anders mogen ze stuk gaan binnen de garantie 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
True schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Ik heb je vraag eigenlijk hier al beantwoordt: True in "Het grote Toyota-topic"

Mijn woon/werk is een 10 min bebouwde kom/ringweg + 10 min snelweg. Door de kantoortijden rijd ik zelden harder dan 115 km/u. Ik heb geen last van het geluid en het fluitje is ook minimaal (NB als het geen shortlease was, was ik met het fluitje naar de dealer gegaan). Soms rijd ik 's avond snelweg en als ik dan 135 km/u rijd merk ik het windgeruis wel degelijk, de radio moet dan ook echt harder. Bellen onderweg wordt dan ook minder prettig.

Als je 'm koopt is het een van de meest degelijke auto's in het segment. Als je leaset moet je er van houden gezien je toch niet geconfronteerd wordt met onderhoud. Ik ben er zeker tevreden mee, maar ben ook wel blij dat ik een andere wagen besteld heb ;)
Thanks voor je antwoord!

Ik heb sowieso een mailtje gestuurd voor een proefrit, geen idee of dat in deze tijd mogelijk is. Maar dan zal ik het mogelijk vanzelf merken. Het zal inderdaad een leasewagen worden. Is dat de ash grey metallic lak?

[ Voor 5% gewijzigd door wErudite op 02-01-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-06 16:51
Hoi allemaal! Iemand meningen over deze auto: https://vandersteen-heilo...-camera-cruise-ecc-lmv-16. Lees er hier veel goede verhalen over, ben even specifiek benieuwd naar deze icm leeftijd, km en prijs. Denk zelf dat de waarde iets lager ligt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:05
@Luuk9 Wat wil je weten en wat over specifiek deze? Zoek een vergelijkbare op op autoweek/autotrack/marktplaats en vergelijk de prijs.

Ik rijd over 13 jaar 3 verschillende Auris/Corolla's en het bevalt prima maar jij moet ermee rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:11
Luuk9 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:31:
Hoi allemaal! Iemand meningen over deze auto: https://vandersteen-heilo...-camera-cruise-ecc-lmv-16. Lees er hier veel goede verhalen over, ben even specifiek benieuwd naar deze icm leeftijd, km en prijs. Denk zelf dat de waarde iets lager ligt!
Het is op dit moment een occasion markt ivm chip te kort nieuwe auto’s en hierdoor een langere levertijd. Ik denk dat de prijs aardig klopt.

©2004

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:46
Luuk9 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:31:
Deze specifieke is wel geïmporteerd. Hoeft natuurlijk niets te betekenen, maar wel even goed de historie checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-06 16:51
Bedankt allemaal! Zal eens navragen hoe het zit met garantie op accu en import gebruik historie van de auto. Thanks zo!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:38

dbzfan

Nee.

Ik zou een facelift kiezen en de lease pro variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
dbzfan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:34:
Ik zou een facelift kiezen en de lease pro variant.
De vraag is dan wel: Wat is het budget? Een facelift koop je voor dit geld met een hogere kilometerstand.

De facelift schijnt wel iets beter geveerd te zijn, verder is het vooral uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
@True

Ik heb overigens nog een vraagje... Wat vind jij van het geluid bij het sluiten van de portieren? Klinkt dit echt zo goedkoop als sommige reviews zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wErudite schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:35:
@True

Ik heb overigens nog een vraagje... Wat vind jij van het geluid bij het sluiten van de portieren? Klinkt dit echt zo goedkoop als sommige reviews zeggen?
Nee, eigenlijk nooit op gelet. Maar ook nooit (negatief) opgevallen. Nu ik er over nadenk vind ik het sluiten/openen geluid van de centrale vergrendeling wel te zacht. In mijn beleving klinkt dat wel een beetje goedkoop, maar het is niet echt een probleem te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:38

dbzfan

Nee.

Lordp! schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:37:
[...]

De vraag is dan wel: Wat is het budget? Een facelift koop je voor dit geld met een hogere kilometerstand.

De facelift schijnt wel iets beter geveerd te zijn, verder is het vooral uiterlijk.
Hogere km stand is bij Toyota natuurlijk geen probleem. Zou liever 50k km erbij hebben en facelift lease pro dan een lagere km stand en een ouder model met minder opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:32
Prius 2004-2013 "populair" om de katalysator onder vandaan te stelen:

https://www.ad.nl/auto/di...recordhoogte-br~aafc5369/

Ik ben blij dat ik een paar jaar geleden een plaatje over de bevestiging van de katalysator heb laten lassen, hopelijk schrikt dat de snelle jongens af.

Want snel zijn ze:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Onze 2006 Prius is nog goed, maar begint met zijn 220k km een beetje oud te worden, en ik wil hem wegdoen voordat hij niet meer goed is. Nu zit ik te kijken naar een mooie 2013 plugin Prius (gen3) met maar 73k km op de teller. Ik kan bij huis en werk (25km) laden, ons gebruikspatroon haalt denk ik relatief veel voordeel uit de kleine plugin accu. De prijs is aan de stevige kant, maar ik zou het ook erg leuk vinden, dus dat mag.

Het enige waar ik mee zit is de kofferruimte. Die is duidelijk kleiner dan een normale gen3 Prius, maar ik kom er niet achter hoeveel kleiner. Wat ik zou willen weten is:
  • Kofferruimte gen2 Prius met de afdekplaat op zijn plek
  • Kofferruimte gen2 Prius met de afdekplaat verwijderd
  • Kofferruimte gen3 Prius met de afdekplaat op zijn plek
  • Kofferruimte gen3 Prius met de afdekplaat verwijderd
  • Kofferruimte gen3 plugin Prius
Deze info zou niet zo moeilijk te vinden moeten zijn, en er zijn zat cijfers te vinden, maar elke bron lijkt op zijn eigen manier te meten.

Weet iemand een site die dit soort dingen aan auto's meet op een eenduidige wijze zodat ik het kan vergelijken? Dat de kofferruimte van de gen3 plugin kleiner is dan die van de gen3 hybride is duidelijk en logisch, maar ik kom er niet achter of hij ook kleiner is dan de kofferruimte van mijn hybride gen2. Als dat zo is, is het helaas een no-go.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 18:40

Videopac

Rommelt wat aan.

JeroenH schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:59:
Onze 2006 Prius is nog goed, maar begint met zijn 220k km een beetje oud te worden, en ik wil hem wegdoen voordat hij niet meer goed is. Nu zit ik te kijken naar een mooie 2013 plugin Prius (gen3) met maar 73k km op de teller. Ik kan bij huis en werk (25km) laden, ons gebruikspatroon haalt denk ik relatief veel voordeel uit de kleine plugin accu. De prijs is aan de stevige kant, maar ik zou het ook erg leuk vinden, dus dat mag.

Het enige waar ik mee zit is de kofferruimte. Die is duidelijk kleiner dan een normale gen3 Prius, maar ik kom er niet achter hoeveel kleiner. Wat ik zou willen weten is:
  • Kofferruimte gen2 Prius met de afdekplaat op zijn plek
  • Kofferruimte gen2 Prius met de afdekplaat verwijderd
  • Kofferruimte gen3 Prius met de afdekplaat op zijn plek
  • Kofferruimte gen3 Prius met de afdekplaat verwijderd
  • Kofferruimte gen3 plugin Prius
Deze info zou niet zo moeilijk te vinden moeten zijn, en er zijn zat cijfers te vinden, maar elke bron lijkt op zijn eigen manier te meten.

Weet iemand een site die dit soort dingen aan auto's meet op een eenduidige wijze zodat ik het kan vergelijken? Dat de kofferruimte van de gen3 plugin kleiner is dan die van de gen3 hybride is duidelijk en logisch, maar ik kom er niet achter of hij ook kleiner is dan de kofferruimte van mijn hybride gen2. Als dat zo is, is het helaas een no-go.....
Allereerst: de Prius is de betrouwbaarste Toyota, het betrouwbaarste merk. Als je je Prius normaal onderhoudt en slijtagedelen (remmen, banden etc) tijdig vervangt is een Prius met 220.000 km nog lang niet aan het eind van zijn Latijn.

Wat niet wil zeggen dat je wel eens wat nieuws wil, natuurlijk.

M.b.t. bagageruimte: wellicht dat je op autoweek.nl e.e.a. kunt vergelijken, maar het beste is om naar een dealer te gaan en de bagageruimte van je Prius 2 te vergelijken met die van de Prius 3 plugin. Neem dan ook koffers of andere grote spullen mee die je regelmatig vervoert zodat je kunt kijken of het past: centimeters en liters zeggen niet alles.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Videopac schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:32:
Wat niet wil zeggen dat je wel eens wat nieuws wil, natuurlijk.
Dat is ook weer waar. Daarom zijn we vanmiddag maar de dealer gegaan, hebben hem bekeken, er een stukje in gereden en na wat onderhandelen en nadenken gekocht O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Na 12 jaar heb ik afscheid genomen van mijn trouwe Prius III Dynamic uit 2009. Na 223k km was het wel welletjes. De auto was nog prima in orde dus inruilen voor de gebreken beginnen.

Nu staat een zwarte Corolla 2.0 Touring Sport Hybrid uit 2020 voor de deur met 23k op de teller. Ik ben nog aan het ontdekken wat voor een fratsen daar allemaal op zitten, maar het viel mij op dat in de (Duitstalige, want import) handleiding stond dat de auto voorzien is van een Li-ion hybride accu. In de Prius zat nog een NiMH accu, en ik dacht dat dat nog steeds het geval zou zijn. Is Toyota ook voor de normale hybrides (dus de non-plug-in versies) overgestapt op Li-ion?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
EXX schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:16:
Na 12 jaar heb ik afscheid genomen van mijn trouwe Prius III Dynamic uit 2009. Na 223k km was het wel welletjes. De auto was nog prima in orde dus inruilen voor de gebreken beginnen.

Nu staat een zwarte Corolla 2.0 Touring Sport Hybrid uit 2020 voor de deur met 23k op de teller. Ik ben nog aan het ontdekken wat voor een fratsen daar allemaal op zitten, maar het viel mij op dat in de (Duitstalige, want import) handleiding stond dat de auto voorzien is van een Li-ion hybride accu. In de Prius zat nog een NiMH accu, en ik dacht dat dat nog steeds het geval zou zijn. Is Toyota ook voor de normale hybrides (dus de non-plug-in versies) overgestapt op Li-ion?
Hier verbaasde ik me ook over. Na wat rondzoeken op internet lijkt het er op dat Li-ion en NiMH beide nog gebruikt worden. Ik had begrepen dat bij de Corolla de 1.8 Li-ion heeft en de 2.0 NiMH, maar misschien zit het wel door elkaar? Het schijnt trouwens dat de Prius Plus bijvoorbeeld ook al op Li-ion zat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@EXX en @SH007 Het is precies andersom: de 2.0 heeft een Li-ion accu, de 1.8 wordt gewoon nog met NiMH gecombineerd. Reden is dat de 1.8 NiMH combi zich al sinds de Prius III bewezen heeft en in amper gewijzigde vorm vandaag de dag nog in allerlei auto's gelegd wordt.

De 2.0 heeft z'n debuut gemaakt in de 2019 Lexus UX en is iets later ook naar de facelift 2020 C-HR en nieuwe Corolla gekomen. De reden om de 2.0 te combineren met Li-ion heeft met gewicht en efficiëntie én vermogen te maken. NiMH is beperkt in z'n vermogensafgifte, de Li-ion kan daardoor iets meer kracht leveren en dus met een krachtigere elektromotor gecombineerd worden. Daarnaast is de 2.0 brandstofmotor wat zwaarder dan de 1.8 en om dat te compenseren en dus nog een prima praktijkverbruik te halen, is er een lichtere Li-ion accu gekozen.

Li-ion is overigens ook duurder en daardoor wordt het alleen in de luxere modellen/uitvoeringen gebruikt. 1.8 kostentechnisch, 2.0 voor finesse en vermogen. Wij hebben de Lexus UX 250h gehad en die 2.0 is echt een van de fijnste motoren uit de Toyota stal ooit, fijner dan de 2.5 uit de IS 300h (en RAV4).

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-01-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Laatst online: 05-06 23:59
skai21 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:05:
[...]

Ik moet zeggen dat het bij mij nu weg is, vast weer een update gehad die het verhelpt. O-)
en nu weer terug :)
Ik kan mijn ritje van 1 uur en 10 minuten, meestal niet meer doen zonder minimaal 10 AA crashes.
Volgende week ga ik naar Italie, en had eigenlijk gehoopt dan met Waze / Google maps op Android Auto te rijden.. Maar als hij iedere 10 minuten crashed gaan we dat niet doen.

[ Voor 21% gewijzigd door skai21 op 12-01-2022 20:42 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels de Avensis in bezit en de Avensis Verso gedag gezegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJ4tEipP9LDKTuMgX9aRVUxFxTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j4vY1TvbvS8ovC31SECOelMl.png?f=user_large

Rijden met een automaat vergt enige gewenning, bij de proefrit per ongeluk gelijk op de rem getrapt omdat ik dacht dat dat de koppeling was waardoor je zowat je voortanden in het stuur hebt staan :+
Verder is de auto in goede staat ondanks zijn 16 jaar, staat bijna 2 ton op. Hij rijdt een stuk stabieler als de Avensis Verso, die deinde echt in de bochten en deze heeft daar heel wat minder last van.

Nu maar hopen dat de benzineprijzen weer wat gaan dalen want hij mag alleen maar E5 hebben. Verder de komende tijd het oliepeil in de gaten houden, heb ook een Mazda 6 gehad en dat was een ware olieboot maar ik verwacht dat het met deze wel mee zal vallen. Auto is ook afkomstig van eerste eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Vlassie1980 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:38:

[Afbeelding]

Rijden met een automaat vergt enige gewenning, bij de proefrit per ongeluk gelijk op de rem getrapt omdat ik dacht dat dat de koppeling was waardoor je zowat je voortanden in het stuur hebt staan :+
Verder is de auto in goede staat ondanks zijn 16 jaar, staat bijna 2 ton op. Hij rijdt een stuk stabieler als de Avensis Verso, die deinde echt in de bochten en deze heeft daar heel wat minder last van.

Nu maar hopen dat de benzineprijzen weer wat gaan dalen want hij mag alleen maar E5 hebben. Verder de komende tijd het oliepeil in de gaten houden, heb ook een Mazda 6 gehad en dat was een ware olieboot maar ik verwacht dat het met deze wel mee zal vallen. Auto is ook afkomstig van eerste eigenaar.
Normaal gesproken verbruikt een Toyota Avensis geen olie. Als je deze Avensis al beter vind rijden dat je Verso, ga dan maar eens met een T27 op stap :P

Toch wel bijzonder dat je hem via de dealer hebt gekocht op deze leeftijden/km standen zitten ze over het algemeen niet te wachten.

Technisch een prima auto, de sensoren in de uitlaat even in de gaten houden, e.v.t. met vul ringen er tussen.....

Hoe lang verwacht je er mee te rijden? Vooral het E5 lijkt mij in de niet al te lange toekomst wel een dingentje te worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Bullet NL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:44:
[...]

Normaal gesproken verbruikt een Toyota Avensis geen olie. Als je deze Avensis al beter vind rijden dat je Verso, ga dan maar eens met een T27 op stap :P

Toch wel bijzonder dat je hem via de dealer hebt gekocht op deze leeftijden/km standen zitten ze over het algemeen niet te wachten.

Technisch een prima auto, de sensoren in de uitlaat even in de gaten houden, e.v.t. met vul ringen er tussen.....

Hoe lang verwacht je er mee te rijden? Vooral het E5 lijkt mij in de niet al te lange toekomst wel een dingentje te worden....
Hij was ingeruild door de eerste eigenaar, die wilde hybride gaan rijden. Hoop hem toch een jaar of 4 a 5 aan te houden en dan misschien eens kijken naar een hybride.

We gaan wel zien wat de prijzen qua benzine doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:26

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik zal me ook maar eens melden in dit topic, ik heb pasgeleden een Toyota Aygo uit 2016 gekocht. Fijn bakkie en op veel gebieden een flinke vooruitgang op mijn Peugeot 307 uit 2002. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-06 19:03
Ik loop tegen wat onverwacht gedrag van mijn Auris Hybride uit 2013 aan en kan er online eigenlijk weinig over vinden dus maak ik even een post hier:

Ik heb sinds augustus 2020 een Auris uit 2013 in mijn bezit die prima bevalt, op een traag lek van de rechtervoor band (-0,1 bar per week ongeveer, niet heel problematisch).

Echter valt het me sinds een paar maanden terug op dat zijn verbruik stevig opgelopen is, terwijl mijn rijgedrag en routes gelijk gebleven zijn. De auto wordt voornamelijk gebruikt voor woon-werkverkeer en maakt ongeveer 16-18 km per werkdag. De route is een gezonde mix van goed doorstromend 90 km/h verkeer en 50 km/h wegen met stoplichten, het verbruik is daarom vanaf het begin af aan al redelijk hoog geweest met 5,2L/km per 100 km.

Inmiddels zit ik echter op 5,9L/km en heb ik de indruk dat dit verbruik nog langzaam stijgt. Natuurlijk zal de soms wat zachtere voorband niet helpen en is het nu wat kouder maar ik vind het verschil wel erg groot (ook in vergelijking met de koudere tijd eind 2020) dus ben ik wat beter op het rijgedrag gaan letten en hierbij zijn me wel wat dingen op gaan vallen:
  • Als de verbrandingsmotor koud is wil de auto niet elektrisch rijden, dat is blijkbaar normaal. De auto begint bij het starten elektrisch en schakelt daarna over op de verbrandingsmotor. Allemaal heel normaal behalve dat de auto de laatste tijd opvallend "brult" als de verbrandingsmotor bijschakelt. De Auris staat bekend om luidruchtig te zijn als je hoog in de toeren gaat zitten maar het valt me hierbij echt op dat hij luidruchtiger lijkt dan voorheen.
  • Bij stoplichten, ook als ik al een aantal kilometers gereden heb, lijkt het toerental ook hoger dan gebruikelijk en weigert de auto automatisch over te schakelen op de elektromodus (wat hij voorheen wel altijd gewoon deed). Met de hand doet hij dat wel zonder problemen en de accu zit op deze momenten eigenlijk vrijwel altijd zo goed als vol volgens de indicator.
  • De auto lijkt redelijk wat uitlaatgassen uit te stoten als ie stationair draait, bij bijvoorbeeld de eerder genoemde stoplichten. De uitstoot is normaal van kleur en er is me geen stank opgevallen, maar het valt wel op. Uiteraard heeft de buitentemperatuur hier ook invloed op, wellicht stelt dit dus niets voor.
Ik merk geen opvallende trillingen op, ook meldt de auto niets. Ik lees online regelmatig het verhaal dat de boordcomputer zich opnieuw moet inleren als de accu een poos losgetrokken is. Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar de accu is ook met zekerheid niet los geweest sinds het laatste onderhoud ongeveer een jaar geleden.

Ik heb persoonlijk weinig ervaring met het sleutelen aan auto's maar ben wel in het bezit van redelijk wat gereedschap. Heeft iemand enig idee wat ik kan controleren? Maak ik me wellicht zorgen om niets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 18:40

Videopac

Rommelt wat aan.

MrMaxedTank schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:47:
Ik loop tegen wat onverwacht gedrag van mijn Auris Hybride uit 2013 aan en kan er online eigenlijk weinig over vinden dus maak ik even een post hier:

Ik heb sinds augustus 2020 een Auris uit 2013 in mijn bezit die prima bevalt, op een traag lek van de rechtervoor band (-0,1 bar per week ongeveer, niet heel problematisch).

Echter valt het me sinds een paar maanden terug op dat zijn verbruik stevig opgelopen is, terwijl mijn rijgedrag en routes gelijk gebleven zijn. De auto wordt voornamelijk gebruikt voor woon-werkverkeer en maakt ongeveer 16-18 km per werkdag. De route is een gezonde mix van goed doorstromend 90 km/h verkeer en 50 km/h wegen met stoplichten, het verbruik is daarom vanaf het begin af aan al redelijk hoog geweest met 5,2L/km per 100 km.

Inmiddels zit ik echter op 5,9L/km en heb ik de indruk dat dit verbruik nog langzaam stijgt. Natuurlijk zal de soms wat zachtere voorband niet helpen en is het nu wat kouder maar ik vind het verschil wel erg groot (ook in vergelijking met de koudere tijd eind 2020) dus ben ik wat beter op het rijgedrag gaan letten en hierbij zijn me wel wat dingen op gaan vallen:
  • Als de verbrandingsmotor koud is wil de auto niet elektrisch rijden, dat is blijkbaar normaal. De auto begint bij het starten elektrisch en schakelt daarna over op de verbrandingsmotor. Allemaal heel normaal behalve dat de auto de laatste tijd opvallend "brult" als de verbrandingsmotor bijschakelt. De Auris staat bekend om luidruchtig te zijn als je hoog in de toeren gaat zitten maar het valt me hierbij echt op dat hij luidruchtiger lijkt dan voorheen.
  • Bij stoplichten, ook als ik al een aantal kilometers gereden heb, lijkt het toerental ook hoger dan gebruikelijk en weigert de auto automatisch over te schakelen op de elektromodus (wat hij voorheen wel altijd gewoon deed). Met de hand doet hij dat wel zonder problemen en de accu zit op deze momenten eigenlijk vrijwel altijd zo goed als vol volgens de indicator.
  • De auto lijkt redelijk wat uitlaatgassen uit te stoten als ie stationair draait, bij bijvoorbeeld de eerder genoemde stoplichten. De uitstoot is normaal van kleur en er is me geen stank opgevallen, maar het valt wel op. Uiteraard heeft de buitentemperatuur hier ook invloed op, wellicht stelt dit dus niets voor.
Ik merk geen opvallende trillingen op, ook meldt de auto niets. Ik lees online regelmatig het verhaal dat de boordcomputer zich opnieuw moet inleren als de accu een poos losgetrokken is. Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar de accu is ook met zekerheid niet los geweest sinds het laatste onderhoud ongeveer een jaar geleden.

Ik heb persoonlijk weinig ervaring met het sleutelen aan auto's maar ben wel in het bezit van redelijk wat gereedschap. Heeft iemand enig idee wat ik kan controleren? Maak ik me wellicht zorgen om niets?
Probeer eens een paar keer goed te remmen. Het komt wel eens voor dat de remmen wat aanlopen omdat ze erg weinig gebruikt worden. Iemand gaf hier eerder die tip en ik heb zelf het idee dat mijn Auris uit 2013 daarna wat zuiniger werd. NB: ik houd het het verbruik eigenlijk nauwelijks bij; heb voor de Auris gekozen omdat ik een betrouwbare, luxe (heb een LeasePro) automaat wilde.

[ Voor 11% gewijzigd door Videopac op 26-01-2022 10:58 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spixo
  • Laatst online: 22:46
De achterremmen van de Auris die willen inderdaad wel eens problemen geven. Even uit elkaar halen en al het aangekoekte remstof verwijderen en weer even vetten zodat het geheel soepel loopt. Ik zeg niet dat het de problemen oplost, maar het kan sowieso preventief geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
MrMaxedTank schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:47:
Alle symptomenen die je noemt kunnen makkelijk aan de kou liggen, als het koud is draait de ICE versneld stationair (om de accu op te laden, efficienter dan gewoon stationair) en deze gaat pas uit als hij goed warm is.
Ook verbruikt hij meer of zelfs veel meer als het koud(er) is.
1:17 vind ik ook niet heel slecht voor die korte ritjes, de motor is net warm als je alweer op je bestemming bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
vassago schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:16:
[...]

Alle symptomenen die je noemt kunnen makkelijk aan de kou liggen, als het koud is draait de ICE versneld stationair (om de accu op te laden, efficienter dan gewoon stationair) en deze gaat pas uit als hij goed warm is.
Ook verbruikt hij meer of zelfs veel meer als het koud(er) is.
1:17 vind ik ook niet heel slecht voor die korte ritjes, de motor is net warm als je alweer op je bestemming bent.
Dit.

Bij een koude start gaat de ICE aan om o.a. de katalysator op te warmen. In koud weer duurt dat langer. Bovendien zal de motor langer aan blijven als je de verwarming ingeschakeld hebt.

Vergeet ook niet dat hij de winter meer verbruikt dan in de zomer, net zoals elke andere auto. Het verschil in mijn Auris was tussen 0,3-0,5 l/100km meer tussen de seizoenen.

M.a.w.: allemaal verwacht gedrag, dus niks om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
@TMDC ja, maar waarom quote je mij daarvoor? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-06 19:03
Geruststellende reacties, bedankt allemaal daarvoor.

Het "probleem" zat hem voornamelijk meer in het contrast tussen deze winter en die van 2020/2021 maar jullie zullen gelijk hebben. Nog wel één belangrijk detail: de auto staat geparkeerd in een parkeergarage 's nachts (~8 graden daar beneden) dus hij staat niet bepaald in de vrieskou. Overdag staat ie wel buiten maar er zitten qua gedrag eigenlijk geen verschillen tussen de ochtendrit en die van de avond.

Ik kijk het nog wel even aan. De tip voor de remmen is denk ik wel valide, het klinkt een beetje alsof het schraapt. Stevig remmen zal daarbij niet helpen, ik woon in een voorstad van Parijs en in het verkeer daar zijn noodstoppen helaas niet ongebruikelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
vassago schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:38:
@TMDC ja, maar waarom quote je mij daarvoor? :P
Omdat ik nog niet genoeg koffie op heb! :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het schijnt dat een slechte 12V accu ook effect heeft op het verbruik.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-06 18:20
MrMaxedTank schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:38:
Ik kijk het nog wel even aan. De tip voor de remmen is denk ik wel valide, het klinkt een beetje alsof het schraapt. Stevig remmen zal daarbij niet helpen, ik woon in een voorstad van Parijs en in het verkeer daar zijn noodstoppen helaas niet ongebruikelijk.
Dat schrapen kan ook betekenen dat je remschoenen (heet dat zo?) ver op zijn.

Het meerverbruik 's winters ten opzichte van 's zomers vind ik niet heel gek. Ik zou wel verwachten dat beide verbruiken een tikkeltje lager zijn in de Auris maar ik kan me ook voorstellen dat het verkeer in Parijs niet uitnodigt tot zuinig rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Bacchus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:59:
[...]

Dat schrapen kan ook betekenen dat je remschoenen (heet dat zo?) ver op zijn.

Het meerverbruik 's winters ten opzichte van 's zomers vind ik niet heel gek. Ik zou wel verwachten dat beide verbruiken een tikkeltje lager zijn in de Auris maar ik kan me ook voorstellen dat het verkeer in Parijs niet uitnodigt tot zuinig rijden.
Dat lijkt mij ook de meest waarschijnlijke oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik had ook nog een vraag: mijn Aygo heeft een bandenspanningscontrolesysteem, maar ik zie nergens een knopje waar ik de huidige spanning in de banden kan zien. Krijg ik alleen een melding als de spanning te laag is?

(het is vast een hele domme vraag.. maar dit is de jongste auto die ik ooit heb gehad. :$)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
_Eend_ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:12:
Ik had ook nog een vraag: mijn Aygo heeft een bandenspanningscontrolesysteem, maar ik zie nergens een knopje waar ik de huidige spanning in de banden kan zien. Krijg ik alleen een melding als de spanning te laag is?

(het is vast een hele domme vraag.. maar dit is de jongste auto die ik ooit heb gehad. :$)
Klopt, je hebt 2 soorten: een waarschuwingssysteem (wat jouw Aygo heeft) en een volwaardige TPMS, waarvan de volledige naam het eigenlijk al zegt: Tyre Pressure Monitoring System. Alleen in het laatste geval kan je de werkelijke druk zien.

Onze Aygo uit 2014 had ook alleen een waarschuwingssysteem. Dit is wel de laatste (huidige) generatie, maar niet de facelift. Dus ik weet niet of die verder gaat, maar voor zover mijn kennis gaat zou de volgende stap dan een echte TPMS moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@MooDyBLueS Helder :)

Dan toch maar ouderwets regelmatig even naar de benzinepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:11
@MrMaxedTank Als je een krik hebt zou je de achterwielen even één voor één kunnen opkrikken. Ik had aan één kant inderdaad een rem die wat bleef plakken waardoor het wiel na een slinger te hebben gegeven, niet zo lang draaide. Remblokken gedemonteerd en alles even goed schoongemaakt met staalborstel en de glijpennen ingevet. Stevig remmen kan inderdaad helpen, de kanttekening is dan wel dat je in de N moet schakelen. In D wordt pas bij erg hard remmen of op lage snelheid de blokken gebruikt i.p.v. dat hij terugwint naar de accu. Terwijl je wil in dit geval juist even flink de remblokken gebruiken.

Met 70-80 km/h naar de N schakelen en dan flink hard afremmen tot 20 km/h ofzo. Helpt ook goed om de roest van de schijven te krijgen als de auto heeft stilgestaan met een paar regenachtige dagen.

@_Eend_ Geen compressortje onderin de kofferbak? Dan kun je gewoon thuis de banden wat oppompen.
Je kunt met een OBD-dongle waarschijnlijk wel de druk in bar aflezen. Mijn Auris 2015 heeft ook TPMS maar kan ik ook nergens in de auto zelf de bandenspanning inzien. ThinkPad in "Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic"

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 28-01-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

ThinkPad schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:03:
@MrMaxedTank [...]

@_Eend_ Geen compressortje onderin de kofferbak? Dan kun je gewoon thuis de banden wat oppompen.
Je kunt met een OBD-dongle waarschijnlijk wel de druk in bar aflezen. Mijn Auris 2015 heeft ook TPMS maar kan ik ook nergens in de auto zelf de bandenspanning inzien. ThinkPad in "Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic"
Nee, ik heb ouderwets een reserveband achterin liggen. Ik ga maar eens kijken naar zo'n OBD-2 dongel :)

[ Voor 0% gewijzigd door _Eend_ op 28-01-2022 09:03 . Reden: Tiepvaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
_Eend_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:47:
@MooDyBLueS Helder :)

Dan toch maar ouderwets regelmatig even naar de benzinepomp
Of je koopt zoals hierboven ook genoemd wordt een 12V compressor, heb ik ook. Vanaf pakweg € 25-30 heb je er een. Ik heb ook zo'n goedkoop ding van Amazon en werkt als een trein. Onze andere auto heeft wel TPMS en daaruit bleek dat de compressor 0,1 bar lager bleek te zitten dan wat de TPMS sensor aangaf, dus uit zekerheid deed ik altijd +0,1 bar. Kan sowieso geen kwaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels de Avensis al anderhalve week in bezit.

De auto rijdt heerlijk, ik wil nooit meer zonder automaat _/-\o_
Hij zuipt wel als een ketter en er mag zoals eerder aangegeven geen E10 in maar alle luxe heeft zijn prijs zullen we maar zeggen.

Verder allemaal opties die onze oude Avensis Verso niet had:
- Automatische verlichting
- Climate Control
- Parkeersensoren
- Regensensor

Ik koop altijd oudere auto's dus ja, voor mij is dat allemaal wel nieuw. Helaas went alles te snel.
Verder ook aardig wat complimenten over de auto gekregen qua looks, hij ziet er niet uit alsof hij uit 2006 komt. Van binnen is ook alles netjes en dat wil ik ook graag zo houden. Zelfs nog een beetje een showroom geurtje.

Alleen de schakelaar van de binnenverlichting is lam, dus ik moet telkens in het donker instappen of de volgende ochtend met een lege accu staan. Dus dat nog even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Inmiddels een proefrit gedaan en de auto 3 weken geleden in bestelling laten zetten. Vandaag helaas te horen gekregen dat de levertijd van april naar augustus gaat, yikes ;( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Wow, dat zijn eerder Duitse levertijden dan Japans :(

Als het nieuwe model Yaris eerder uitgekomen was had ik hem misschien ook wel gereden ipv. de Corolla. Ook naar de Yaris gekeken maar de toenmalige 1.5 hybrid is echt te traag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-06 15:58
EXX schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:16:

de 1.8 liter 2ZR-FXE motor wordt inderdaad gecombineerd met een Li-ion accu die 3,6 Ah bij 207 V levert. (deze spanning wordt opgewerkt tot 600 volt!), alleen de saloon lijkt de 1.8 te combineren met een NiMh accu van 7,2 Ah x 202 V. De 2,0 liter M20A-FXS motor wordt gecombineerd met een 6,5 Ah x 216 v NiMh accu.

althans..... volgens de handleiding en een techsheet die ik ooit ergens heb opgeduikeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:03
wErudite schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:53:
[...]

Inmiddels een proefrit gedaan en de auto 3 weken geleden in bestelling laten zetten. Vandaag helaas te horen gekregen dat de levertijd van april naar augustus gaat, yikes ;( |:(
Productie in Frankrijk loopt op zijn maximale snelheid en inmiddels wordt Yaris ook in Tsjechië geproduceerd.

Ben wel benieuwd naar Toyota eerste volledige nieuw ontworpen electrische auto(BZ4X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Amdwarrior schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:14:
[...]

Productie in Frankrijk loopt op zijn maximale snelheid en inmiddels wordt Yaris ook in Tsjechië geproduceerd.

Ben wel benieuwd naar Toyota eerste volledige nieuw ontworpen electrische auto(BZ4X)
Ja, geen idee waarom het opeens zo is uitgesteld. Natuurlijk benoemen ze covid als de hoofdreden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 06:48
Hele wereld en alle merken hebben met levertijd issues te maken.. Volgens mij (aanname) zit het niet zo zeer in de koets.. maar gewoon alles qua elektronica..

Ik heb mensen gehoord die een Mercedes van 100k hadden gekocht met allerlei fancy schermen en dure elektronica. Allemaal niet leverbaar dus de 100k Mercedes werd afgeleverd aan de klant in vrij ' basic' uitvoering... klant niet blij mee maar ze kunnen niks anders want het is er gewoon niet door Covid..

gaat nog wel ff duren dit..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 19:22
Vlassie1980 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:38:

[Afbeelding]

Mooie wagens.
Die van mij een jaar geleden weg gedaan.
Dit was toch 1 van mijn mindere Toyota's.
Heb er niet veel geluk mee gehad .
Oke de lamda sondes was voor mij een bekent probleem en daar kijk ik niet van op.
En tja nieuwe remschijven met meer dan 2 ton op de teller kan ik ook nog wel hebben maar er toen er ook nog problemen met de stuurbekrachtiging bij kwamen vond ik het welletjes om dit ook nog eens te laten uitzoeken.
in ieder geval de vloeistof was bijna leeg.
Was nogal verwent met de vorige versie avensis waar ik maar 1000 euro aan onvoorziene kosten had in meer dan 15 jaar bezit.
Jammer genoeg had Toyota geen hoge versie in hun modellen reeks in mijn budget en die ik mooi vond dus moet me nu behelpen met een Mazda cx5 uit 2015 . ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G70boX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:38
wErudite schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:53:
[...]

Heb de mijne eind oktober besteld, zou eerst december worden, daarna eind januari en in december een brief gekregen dat het nog 2-4 maanden extra gaat worden :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
tafmaf schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:24:
[...]
Mooie wagens.
Die van mij een jaar geleden weg gedaan.
Dit was toch 1 van mijn mindere Toyota's.
Heb er niet veel geluk mee gehad .
Oke de lamda sondes was voor mij een bekent probleem en daar kijk ik niet van op.
En tja nieuwe remschijven met meer dan 2 ton op de teller kan ik ook nog wel hebben maar er toen er ook nog problemen met de stuurbekrachtiging bij kwamen vond ik het welletjes om dit ook nog eens te laten uitzoeken.
in ieder geval de vloeistof was bijna leeg.
Was nogal verwent met de vorige versie avensis waar ik maar 1000 euro aan onvoorziene kosten had in meer dan 15 jaar bezit.
Jammer genoeg had Toyota geen hoge versie in hun modellen reeks in mijn budget en die ik mooi vond dus moet me nu behelpen met een Mazda cx5 uit 2015 . ;) ;)
Heb vroeger een eerste generatie Avensis Wagon met 1.6 4A-FE blok gehad. Onverwoestbaar.
6,5 jaar in bezit gehad en 140.000 km probleemloze km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Iemand enig idee waar je de gemiddelde actuele levertijden kan zien van Toyota?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
wErudite schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:40:
Iemand enig idee waar je de gemiddelde actuele levertijden kan zien van Toyota?
Nergens. Tenzij je afgaat op de Private Lease websites waar je met name Aygo's en Yaris'en tegen zult komen.

Daarnaast weet ik uit (niet per se eigen) ervaring dat het ook heel erg afhankelijk is van uitvoering en zelfs kleur. Meest recentelijk nog een collega die op z'n e-Niro aan het wachten was. Eigenlijk blauw besteld, maar de geschatte levertijd werd niet gehaald en omdat hij toch wel graag een nieuwe auto wou, heeft hij aangegeven: wat als ik de blauwe kleur laat varen? Paar weken later kregen ze een sloot grijze binnen, daar mocht hij er 1 van. Want zo werkt dat ook vaak: iemand die veel eerder zo'n grijze besteld had, was ondertussen waarschijnlijk weer voor een andere kleur gegaan.

Anders gezegd: welk model, uitvoering, kleur en evt. opties zoek je? Hoe specifieker je zoekt, hoe langer je over het algemeen moet wachten. Dealers/importeurs bestellen ook vaak populaire uitvoeringen veelvuldig omdat ze die toch wel kwijtraken en ook omdat ze bijv. vanuit de fabriek gehoord hebben dat er op voorbereid wordt door dergelijke populaire uitvoeringen alvast te produceren. Er zitten namelijk altijd pieken en dalen in de vraag naar specifiek samengestelde modellen, op het begin zullen er sowieso weinig van nu bijv. de Yaris Cross geproduceerd worden, het gaat echt om zoveel mogelijk Europa in te krijgen en dus is er alvast een batch die ze dan First Edition noemen, goedkoper/aantrekkelijker maken en als jij dan die niet wilt, maar een andere dan zal je moeten wachten. Kortom: het ligt er compleet aan wat je zoekt, maar vooral welke concessies je eventueel wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Nu online
Ligt inderdaad aan het model, uitvoering en kleur. Ik heb (leaseauto) een Corolla Touring Sports 'comfort' gekozen, een beter aangeklede versie viel buiten het leasebudget. Besteld op 20 december en wordt 10 februari afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
De radio ontvangst van mijn Avensis T25 is soms wat matig, zit ook geen antenne op het dak voor zover ik kan zien. Geen idee waar ze die verstopt hebben :+

Bekend probleem die radio ontvangst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:31
Zit die antenne niet in het linker (vanuit auto) achterraam? Kan zijn dat dat alleen bij de station zo is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Is er hier iemand die ervaring heeft met 3 autostoeltjes in een Auris Touring Sports? Derde kind op komst dus wordt een beetje krap in de Prius. Qua breedte van de auto zou het wel kunnen maar de isofix aansluitingen zitten vrij ver naar het midden van de auto waardoor er tussen twee stoeltjes is weinig plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Heeft iemand hier zijn Aygo getrakteerd op nieuwe speakers? De speakers in mijn 2016 Aygo klinken voor geen meter. Ik hoef geen subwoofer oid, gewoon een stel fatsoenlijke speakertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:54
KappuhH schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:14:
Is er hier iemand die ervaring heeft met 3 autostoeltjes in een Auris Touring Sports? Derde kind op komst dus wordt een beetje krap in de Prius. Qua breedte van de auto zou het wel kunnen maar de isofix aansluitingen zitten vrij ver naar het midden van de auto waardoor er tussen twee stoeltjes is weinig plek.
Naar mijn weten mag het wettelijk niet om drie autostoelen te plaatsen in een achterbank zonder drie volwaardige plaatsen. De Auris Touring Sport heeft maar twee volwaardige plaatsen. Op de passagiersstoel vooraan kan je wel nog een stoel plaatsen met je gordel.

EDIT: er is niet veel plaats tussen de twee autostoelen bij mij. Daar past geen derde stoel in hier :).

[ Voor 7% gewijzigd door Weswyp op 06-02-2022 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dat zal niet of nauwelijks gaan. Zelfs een zitverhoger past er eigenlijk niet tussen. Wij hebben het opgelost met een smal opblaasbaar zitkussentje (verhoger) wat precies tussen de 2 autostoeltjes in paste, zodat onze oudste zoon daar kon zitten. Heel ruim is het allemaal niet, maar het gaat.

Ik weet trouwens niet hoe het in de Prius gaat / ging, maar hou er rekening mee dat de Prius stiekem best een ruime auto is, en je er waarschijnlijk met name in de diepte van de achterbank op achteruit gaat t.o.v. de Prius, want die houdt bij de Auris TS niet over. De kofferbak is dan wel weer lekker ruim, ik kon er eigenlijk altijd alles wel in kwijt, ook met vakanties.

Vanwege de diepte heb ik overigens vorig jaar gekozen voor een Corolla TS, wielbasis is 10cm groter en meeste van die ruimte komt ten goede aan de achterbank. Oftewel, geen geschop meer in mijn rug, want met kinderstoeltjes die groter en dieper worden, zitten ze al gauw met de benen tegen de leuning. Wel iets om rekening mee te houden voor de toekomst. Overigens is de Corolla weliswaar even breed, maar door dieper geplaatste kunststof panelen aan de zijkant van de achterbank is het daar nóg moeilijker om 3 stoeltjes naast elkaar te plaatsen. Aangezien we inmiddels met 2 zitverhogers uit kunnen is dat in onze situatie geen issue meer.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:19
Tijd voor een upgrade naar de Prius Plus/V/Wagon :*) , die heeft drie volwaardige stoelen op de tweede zitrij (en nog een derde zitrij) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
TheByteBoy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:39:
[...]

Tijd voor een upgrade naar de Prius Plus/V/Wagon :*) , die heeft drie volwaardige stoelen op de tweede zitrij (en nog een derde zitrij) 8)
Dat denk ik ook inderdaad. De keuze op de tweedehands markt is helaas niet zo groot en de prijzen vrij hoog. Dus ik hoopte nog een goedkoper alternatief te vinden maar dat is nog niet gelukt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik vind één Maxi-Cosi op de achterbank van onze Auris TS ook al vrij krap. Hij staat dan in het midden van de bank en komt tegen de leuningen van de stoelen aan, terwijl wij de stoelen niet eens heel ver naar achteren hebben staan.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 08-02-2022 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:11
ThinkPad schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 07:05:
Ik vind één Maxi-Cosi op de achterbank van onze Auris TS ook al vrij krap. Hij staat dan in het midden van de bank en komt tegen de leuningen van de stoelen aan, terwijl wij de stoelen niet eens heel ver naar achteren hebben staan.
Ik sluit mij hier bij aan. Ook de latere stoelen zorgen best wel voor weinig beenruimte voor de kids. Ook wij zijn niet zo groot. De zit positie achterin in mijn Yaris hybride uit 2015 was zelf beter doordat de achterbank hoger zat.

Alles relatief natuurlijk want we hebben het ook 4,5 jaar prima gered met de Auris met een kleine en later 2 kleintjes.

Nu hebben we een Chr welke toch net een iets meer ruimte biedt. Zal om centimeters gaan maar het scheelt wel. De Corolla schijnt ook een iets diepere achterbank te hebben.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:26
KappuhH schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:14:
[...]

Dat denk ik ook inderdaad. De keuze op de tweedehands markt is helaas niet zo groot en de prijzen vrij hoog. Dus ik hoopte nog een goedkoper alternatief te vinden maar dat is nog niet gelukt…
Klopt, maar dat ligt niet alleen aan de Prius, sowieso zijn de prijzen op de tweedehands markt gestegen.

Zoek een goede Prius+ uit, 200k KM is niks voor deze auto, ik heb nog nooit een auto gehad die zo goedkoop in onderhoud is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:18
* Carpento meldt zich als aankomende Toyota-rijder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiDkoUpwciNVeNNChdtQSMk9O3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfzIaOKJThrvE6PHpCobqsdh.jpg?f=fotoalbum_large

Uit 2006, tegen de 160.000 op de teller. Volgende week vrijdag ophalen :)

Die zwarte 17" velgen zijn mijn smaak niet echt. Zwarte velgen vind ik maar zelden mooi en 17" onder een Yaris is ook wel behoorlijk fors. Daarentegen stuurt het wel lekker strak.

Nu heb ik nog een set goeie allseasons (205/50 R16) die ik er onder zou willen gaan gebruiken maar passende velgen zijn (tweedehands) best dungezaaid. Die zoektocht moet ik me nog een keer verder in vastbijten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 08:11
Carpento schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:55:
* Carpento meldt zich als aankomende Toyota-rijder

[Afbeelding]

Uit 2006, tegen de 160.000 op de teller. Volgende week vrijdag ophalen :)

Die zwarte 17" velgen zijn mijn smaak niet echt. Zwarte velgen vind ik maar zelden mooi en 17" onder een Yaris is ook wel behoorlijk fors. Daarentegen stuurt het wel lekker strak.

Nu heb ik nog een set goeie allseasons (205/50 R16) die ik er onder zou willen gaan gebruiken maar passende velgen zijn (tweedehands) best dungezaaid. Die zoektocht moet ik me nog een keer verder in vastbijten :P
Heb je gekeken welke andere auto's dezelfde steekmaat etc gebruiken? Dat kan nog wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Hercul3s schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Heb je gekeken welke andere auto's dezelfde steekmaat etc gebruiken? Dat kan nog wel eens helpen.
Ja, dat heb ik wel redelijk in beeld, maar het is toch wel een vrij zeldzame mix aan eisen:

Diameter:16"
Steekmaat:4x100
Naafgat:54,1
ET-waarde:39 of 45
Breedte:plm. 6 inch (of: geschikt voor 205/50 R16)

Steek 4x100 is toch voor de kleinere wagentjes en daar zie je weinig 16" onder (zeker niet af-fabriek). Spul van Renault, Mini, Opel en Volkswagen valt af vanwege het naafgat, en dan blijft er alleen wat van de kleinere modellen Toyota, Suzuki, Kia, Hyundai en Mazda over. (en wat rebrands zoals een Fiat 124, wat een Mazda is, een Nissan Pixo die stiekem Suzuki is, etc)

Had gisteren een mooi setje in beeld wat onder een Toyota IQ vandaan kwam. Mooi OEM Toyota, maar slechts 5 inch breed, en daar krijg je 205/50 R16 niet fatsoenlijkerwijs omheen gelepeld.

• Bacchus
  • Laatst online: 17-06 18:20
Die Yaris staat normaal op 185 mm. Dan snap ik dat er vooral vrij smalle velgen voor te vinden zijn. Past 205 mm eigenlijk überhaupt wel in de wielkasten?
Ik zie wel dat het tweedehands een lastige combinatie is in ieder geval.

• ThinkPad
Origineel heeft hij 185/60 R15, bandjes zijn dan ook wat beter betaalbaar (4x A-merk voor €290 was ik kwijt meen ik).

Is het de 1.0 of de 1.3? Heb 5 jaar in de 1.3 gereden, vanwege gezinsuitbreiding uiteindelijk overgestapt naar een Auris TS. De Yaris was een prima karretje, weinig gedoe mee gehad. Vond het alleen jammer dat ik geen 6-bak had, met 130km/h maakte de 5-bak best wel veel toeren. Het verplicht 100 rijden was dus opzich wel een voordeel. Verbruik was 1:15,5 gemiddeld.

Koplampen zien er wat dof uit, die zou je nog kunnen polijsten, dat blijft daarna zo'n 1,5-2j goed voor ze langzaamaan weer dof worden: ThinkPad in "Het grote auto detailing topic"

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2022 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpento
Bacchus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:59:
Die Yaris staat normaal op 185 mm. Dan snap ik dat er vooral vrij smalle velgen voor te vinden zijn. Past 205 mm eigenlijk überhaupt wel in de wielkasten?
Ik zie wel dat het tweedehands een lastige combinatie is in ieder geval.
195 in elk geval wel, maar 205 weet ik niet zeker. Het feit dat ik die banden al wél heb maar geen velgen maakt 'even passen' ook wat lastig :P
ThinkPad schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:25:
Origineel heeft hij 185/60 R15, bandjes zijn dan ook wat beter betaalbaar (4x A-merk voor €290 was ik kwijt meen ik).
De enige velgen die ik bij de aankoop erbij krijg zijn de velgen die er nu onder zitten en dat is maar liefst 17". Dan heb je wel lekker lage banden dus qua stuurgedrag zal het wel iets strakker zijn maar qua comfort lever je wel weer in. En ik durf niet te denken aan wat 195/45 R17 moet kosten :X

De crux is dat ik vorig jaar april vier nieuwe Vredestein Quatrac allseasonbanden gekocht heb voor mijn huidige auto, maar dat is dus 205/50 R16. Die set banden nu tweedehands wegdoen gaat me wel een paar centen opleveren maar dat gaat relatief weinig zijn denk ik (het setje heeft vorig jaar inclusief montage €560 euro gekost). Had ik hier simpel passende velgen voor kunnen vinden dan had ik ze dus liever onder de Yaris gelegd.
Is het de 1.0 of de 1.3?
Het is de 1.3 :)
Vond het alleen jammer dat ik geen 6-bak had, met 130km/h maakte de 5-bak best wel veel toeren.
Ja, het is geen snelwegmonster, maar ach. Mijn huidige auto (Subaru Impreza 1.6 Plus, uit 1999) is op de snelweg ook niet stil. Vierwielaandrijving voegt best wat extra draaiende delen toe, en die hoor je ook. Kortom: ik ben wel iets gewend :P
Koplampen zien er wat dof uit, die zou je nog kunnen polijsten, dat blijft daarna zo'n 1,5-2j goed voor ze langzaamaan weer dof worden:
Staat op de lijst met puntjes voor de afleverbeurt :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Carpento Ik zou toch even checken met een Toyota dealer of 205 breed gaat werken. Een vriend van me heeft het eens meegemaakt dat het te breed was en wat je dan krijgt is dat de banden bij de grootste uitslag ergens tegenaan komen. Meestal binnenkant wielkast, maar wat ook nog kan en veel erger is, is als de band net teveel uitsteekt naar buiten toe dat hij bij stevig inveren tegen de rand van de wielkast komt.

Ik heb geen idee of het met de 205 zo erg gaat zijn, maar mocht dat wel zo zijn, dan is het buiten het vervelende geluid wat je dan af en toe gaat horen ook gevaarlijk omdat je banden op die plekken af zullen slijten en dus mogelijk voor problemen kunnen zorgen. Goed, dit is worst case natuurlijk. Maar persoonlijk zou ik het daarom altijd even checken en zeker omdat 185 standaard is, is 205 toch wel een flink verschil.

Dan kan je beter je verlies nemen en deze banden verkopen om er vervolgens nieuwe voor te kopen in plaats van angstvallig eraan vasthouden omdat je ze nu eenmaal al gekocht hebt. En als het zoals ik begrijp splinternieuwe Vredesteins zijn, dan kan je daar nog altijd wel een prima bedrag voor vragen, zolang ze ongebruikt blijven. Pas als banden gebruikt zijn, ook al is er amper wat van af, willen mensen er nog niet eens de helft voor geven in mijn ervaring.

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Carpento schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:08:
[...]

Ja, dat heb ik wel redelijk in beeld, maar het is toch wel een vrij zeldzame mix aan eisen:

Diameter:16"
Steekmaat:4x100
Naafgat:54,1
ET-waarde:39 of 45
Breedte:plm. 6 inch (of: geschikt voor 205/50 R16)

Steek 4x100 is toch voor de kleinere wagentjes en daar zie je weinig 16" onder (zeker niet af-fabriek). Spul van Renault, Mini, Opel en Volkswagen valt af vanwege het naafgat, en dan blijft er alleen wat van de kleinere modellen Toyota, Suzuki, Kia, Hyundai en Mazda over. (en wat rebrands zoals een Fiat 124, wat een Mazda is, een Nissan Pixo die stiekem Suzuki is, etc)

Had gisteren een mooi setje in beeld wat onder een Toyota IQ vandaan kwam. Mooi OEM Toyota, maar slechts 5 inch breed, en daar krijg je 205/50 R16 niet fatsoenlijkerwijs omheen gelepeld.
Als de het naafgat groter is kan je daar centreerringen voor kopen. Ook zonder deze ringen zullen ze passen, maar dan is de kans groot dat ze niet goed gecentreerd zijn en er een onbalans is.
Als standaard de bandbreedte 185 is en je gaat er nu 205 onder zetten, kan dat problemen opleveren met insturen en schuren aan de binnenkant van de wielkast, dit kan je oplossen door een kleine ET waarde te nemen. Ik verwacht zelf eigenlijk geen problemen met die maat.
Je kan veel kanten op, als je gaat afwijken van standaard maten, dan zitten er altijd voor en nadelen aan vast.
Er is meer mogelijk dan je denkt.
Mijn MR2 was standaard geleverd met Voorkant: 185/55 R15 Achter: 205/50R15 6 / 6,5j ET40, ik heb hier nu aftermarket velgen op van 17" 7j ET35 met 225 banden en niks loopt aan. Deze hadden ook een andere naafgat en heb daar ringen in gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CBlokkertje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:43
Wij hebben 3 kinderen. De oudste is 4 en een tweeling van 2. We hebben een Auris (facelift)uit 2013. De achterbank is te krap om gebruik te maken van de isofix. De tweeling zitten in Maxi Cosi Tobi en de oudste in een Safety 1st Road Safe er tussen in. Het is een beetje passen en meten maar het gaat prima.

[ Voor 40% gewijzigd door CBlokkertje op 10-02-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpento
MooDyBLueS schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:10:
En als het zoals ik begrijp splinternieuwe Vredesteins zijn, dan kan je daar nog altijd wel een prima bedrag voor vragen, zolang ze ongebruikt blijven. Pas als banden gebruikt zijn, ook al is er amper wat van af, willen mensen er nog niet eens de helft voor geven in mijn ervaring.
Nee, ze zijn gebruikt, ik denk 15.000 kilometer ofzo.
DBC87 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:20:

dit kan je oplossen door een kleine ET waarde te nemen. Ik verwacht zelf eigenlijk geen problemen met die maat.
Dan wordt het risico op aanlopen in de wielkast weer groter.

Dilemma's :P Ik denk er nog even rustig over na :)

• Spectre Wolf
De Yaris TS heeft standaard 205/45 R17

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Spectre Wolf schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:54:
De Yaris TS heeft standaard 205/45 R17
Dat is net zo breed en nog een heel klein beetje hoger. Dan zou het (met de juiste ET-waarde) wel moeten lukken. ET39 lijkt me dan de standaard te zijn (hoewel ik op steekmaat.nl ook varianten van de Yaris aantref met ET-waarde 45). Dat beperkt de zoektocht een beetje.

Ben er nog niet helemaal in thuis maar de Vitz RS is in Japan ook wel met 16" geleverd. Is dat 1:1 vergelijkbaar met de T-Sport in Europa ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
Dat durf ik niet te zeggen, mijn verwachting is dat de verschillen niet al te groot zullen zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

DaWaN

'r you wicked ??

Carpento schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Dat is net zo breed en nog een heel klein beetje hoger. Dan zou het (met de juiste ET-waarde) wel moeten lukken. ET39 lijkt me dan de standaard te zijn (hoewel ik op steekmaat.nl ook varianten van de Yaris aantref met ET-waarde 45). Dat beperkt de zoektocht een beetje.

Ben er nog niet helemaal in thuis maar de Vitz RS is in Japan ook wel met 16" geleverd. Is dat 1:1 vergelijkbaar met de T-Sport in Europa ?
Nee de Vitz RS heeft een 1NZ-FE motor en de Europese T-Sport heeft een 2ZR-FE motor.
Overigens denk ik dat het met de ruimte wel meevalt, verwacht niet dat 205 gaat aanlopen bij zo'n Yaris.

Velgen zullen wel lastig te vinden zijn, 16" 4x100 is niet heel gangbaar.
Ik ben zelf ook een tijdje op zoek geweest voor mijn ZZE123 Corolla T-sport, daar heb ik uiteindelijk velgen van een Renault voor gevonden van 7J in 16". Met de juiste moeren en pasringen past dat prima.
Daar wilde ik juist 7J hebben omdat ik 205/55/16 wilde gebruiken.
Auto's met 4x100 zijn o.a. Mazda 2, 1e generatie Mini, Renault Clio / Megane / Captur, Opel Corsa, Honda Civic, Mazda MX-5.

Standaard Corolla T-sport velgen zouden een optie kunnen zijn, die zijn 16x6J. Misschien even op onderdelenlijn kijken?
Let er wel op dat Toyota OEM velgen andere moeren gebruiken (met vlakke zitting), meeste aftermarket velgen zijn met conische zitting.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:49

CeesKees

I rest my Kees

Ik kom mij officieus melden in dit topic. De officiële melding duurt nog even, maar ik vind dat ik er toch al een beetje bij hoor.

20 jaar na de verkoop van mijn good old Starlet red, en 3 VW’s verder is er een Corolla TS aangeschaft. Een GR sport zelfs.

Aflevering duurt nog even, maar dat mag de (voor) pret niet drukken.

Het gaat om deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wqWriW03G8l55GW6KieIN4IBd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMY7HydTYohWhGScKG4Yt5KO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Mru9FJxeQHg2b2l0fJiwy7n-tU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuhZSZh7xmallim5QMNF6MOA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oo8GJGOuRfcoiIhj8ZMf_qasMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BzjijsViKe4EoUf9r6mIjtu.jpg?f=fotoalbum_large

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
CeesKees schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:35:
Ik kom mij officieus melden in dit topic. De officiële melding duurt nog even, maar ik vind dat ik er toch al een beetje bij hoor.

20 jaar na de verkoop van mijn good old Starlet red, en 3 VW’s verder is er een Corolla TS aangeschaft. Een GR sport zelfs.

Leuke auto! Kleuren combi is dezelfde als de mijne volgens mij, enkel ik heb een hatchback.
Is het de 2.0 of een 1.8?

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:49

CeesKees

I rest my Kees

TgR_KILLER schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:04:
[...]

Leuke auto! Kleuren combi is dezelfde als de mijne volgens mij, enkel ik heb een hatchback.
Is het de 2.0 of een 1.8?
Precious silver en zwart.

Motor is een 1.8. Mijn “ik wil eerder aankomen” dagen liggen al een tijdje achter mij.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
CeesKees schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:07:
[...]
Precious silver en zwart.

Motor is een 1.8. Mijn “ik wil eerder aankomen” dagen liggen al een tijdje achter mij.
Mijn vorige was een 1.8 en mijn huidige GR sport is een 2.0, rijd toch wel erg lekker. Je hoeft niet overal heen te racen ook al heb je wat meer PK's ;). Maar de 1.8 heeft op zich PK's genoeg natuurlijk.

Veel plezier ermee alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
TgR_KILLER schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:22:
[...]

Mijn vorige was een 1.8 en mijn huidige GR sport is een 2.0, rijd toch wel erg lekker. Je hoeft niet overal heen te racen ook al heb je wat meer PK's ;). Maar de 1.8 heeft op zich PK's genoeg natuurlijk.

Veel plezier ermee alvast!
Yeah, ik rijd nu een 1.8 TS en op de Nederlandse weg is ie echt meer dan snel genoeg.
Mijn weg naar vakantie door Duitsland heen was ook goed, alleen wat hoog in zijn touren bij 130 tegen de berg op :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Het gaat om deze:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in een Corolla TS. Toevallig ook een GR Sport, maar een 2.0l. Reed heerlijk, onze "zorgen" t.a.v. de CVT zijn volledig verdwenen.

Aangezien het in ons geval om een leaseauto zal gaan, zijn wij vanuit fiscaal oogpunt vooral geinteresseerd in de Buisiness (Plus) uitvoering. Toen ik eens goed in de optielijst dook bleek helaas dat er geen parkeersensoren op deze uitvoering zitten. Die zitten enkel op de fors duurde uitvoeringen. Wat ons betreft erg jammer en best "bijzonder" voor een auto van meer dan 30k.

We neigen er nu toch naar om voor een Kia Ceed SW of Kia ProCeed te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
  • Laatst online: 21:05
tollo71 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Wij hebben afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in een Corolla TS. Toevallig ook een GR Sport, maar een 2.0l. Reed heerlijk, onze "zorgen" t.a.v. de CVT zijn volledig verdwenen.

Aangezien het in ons geval om een leaseauto zal gaan, zijn wij vanuit fiscaal oogpunt vooral geinteresseerd in de Buisiness (Plus) uitvoering. Toen ik eens goed in de optielijst dook bleek helaas dat er geen parkeersensoren op deze uitvoering zitten. Die zitten enkel op de fors duurde uitvoeringen. Wat ons betreft erg jammer en best "bijzonder" voor een auto van meer dan 30k.

We neigen er nu toch naar om voor een Kia Ceed SW of Kia ProCeed te gaan.
Er zit toch een camera op? Dat vind ik persoonlijk een betere optie dan een sensor.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Pinjo
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-06 10:49

Het gaat om deze:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toyota Zonneveld Almere? Daar komen mijn Auris en Corolla ook vandaag. Erg fijne dealer.

[ Voor 7% gewijzigd door El-Pinjo op 14-02-2022 14:36 . Reden: verkeerd geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kassad schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Er zit toch een camera op? Dat vind ik persoonlijk een betere optie dan een sensor.
Mwah, met regenachig weer, in het donker, zie je daar niet bijster veel mee. Verder lijkt ook ingebouwde navigatie een (prijzige) optie te zijn. Ook daarvan vind ik dat dit op een "Buisiness Plus" tot de standaard uitrusting moet horen.

Eens kijken hoe de leaseprijzen gaan uitpakken, want rijden deed hij erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
tollo71 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:13:
[...]

Mwah, met regenachig weer, in het donker, zie je daar niet bijster veel mee. Verder lijkt ook ingebouwde navigatie een (prijzige) optie te zijn. Ook daarvan vind ik dat dit op een "Buisiness Plus" tot de standaard uitrusting moet horen.

Eens kijken hoe de leaseprijzen gaan uitpakken, want rijden deed hij erg fijn.
Ik heb nu een een corolla met alleen een camera, en ja het is ff wennen zonder sensoren. Mis ze wel :)

Voor wat betreft ingebouwde navigatie, zou ik nooit extra voor betalen. Als je maar Android Auto / Apple Carplay hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
El-Pinjo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Toyota Zonneveld Almere? Daar komen mijn Auris en Corolla ook vandaag. Erg fijne dealer.
Ik herkende het ook al! Komt mijn CHR ook vandaan!

[ Voor 4% gewijzigd door DBC87 op 15-02-2022 09:50 ]

Pagina: 1 ... 122 ... 164 Laatste