Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 123 ... 166 Laatste
Acties:
  • 916.130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:29

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@tollo71 Eens met @skai21 . ik heb een Corolla TS 1.8 Business Intro met bliepjes en camera, en ingebouwde navigatie. Sinds de update van het multimediasysteem waarbij AA/AC beschikbaar werd heb ik de ingebouwde navigatie nooit meer gebruikt.

Wat betreft de parkeersensoren negeer ik de bliepjes eigenlijk altijd omdat ik op de display en in de spiegels veel beter kan inschatten hoeveel speling ik nog echt heb. Slecht weer in het donker is wel minder, maar dan vind ik de bliepjes ook niet fijn. Dan neem ik gewoon wat meer speling, en ik maak de camera regelmatig schoon zodat die meestal wel goed beeld geeft.

Het is inderdaad een fijne wagen, en ik heb eigenlijk geen last van de CVT. Bij de Ceed die ik toen ook heb gereden waren de ACC en Lane Keep Assist veel actiever aanwezig waardoor dat heel irritant reed. Hier is misschien nog e.e.a. aan af te stellen, maar de Corolla rijd ik bijna altijd met beide aan (tijdens woon-werk met veel snelweg), en dat rijdt erg ontspannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@tollo71 Als ik moet kiezen tussen OF camera OF parkeersensoren, kies ik 100% voor een camera. Ja die wordt vies bij slecht weer, maar ik ben inmiddels zo gewend om even mijn vinger over de camera te halen elke keer als ik instap bij slecht weer. En als ik een rit achter de rug heb en ik zie dat de camera erg vies is, stap ik even uit, erg kleine moeite voor de hoeveelheid zicht die je ervoor terugkrijgt.

Mijn vrouw dito, die had een Aygo uit 2014 en die had alleen een camera, wat perfect was. Voor heb je met zo'n kleine auto sowieso geen sensoren nodig, maar achter is camera en/of sensoren altijd een fijne bijkomstigheid.

Het fijnste is natuurlijk allebei (sensoren+camera) en zelfs een 360 camera zoals de Mazda MX-30 heeft die onze Aygo vervangen heeft, daaruit blijkt ook dat een 360 camera veel meer doet dan sensoren. Ik heb met sensoren namelijk ook weleens gemerkt dat niet alles gedetecteerd wordt of een object schuin achter de auto (bijv. een boom/paaltje) waar je bij lange na niet tegenaan komt maar omdat je schuin aan het insteken bent, gaat ie daar wel op piepen. Moet je toch weer extra gaan kijken of dat nu echt door dat paaltje/boompje op 1m afstand komt waar je langs aan het rijden bent of dat er ineens iets anders achter de auto zit. Met een camera en helemaal een 360 camera (ik snap dat de Corolla die niet heeft) zie je gewoon bijna alles en kan je tenminste afstand goed inschatten. Zo weet ik inmiddels bij de Mazda dat als ik de rode lijn 'tegen de muur' plaats van onze parkeerplek, dat ik nog zo'n 35-40cm afstand over heb en er dus prima achter kan lopen en de kofferbak open kan. Dit kan ik iedere keer bijna exact (zeg 5cm marge) nabootsen, dat heb ik met parkeersensoren nog nooit gekund, ik heb namelijk ook een Lexus IS gehad die alleen sensoren had en daar had ik toch af en toe dat ik iets te dicht tegen de muur geparkeerd had.

TL;DR: Ik denk dus ook dat het een stuk gewenning is. Camera's = zien + nauwkeurig = weten. Sensoren = horen + niet heel nauwkeurig = inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@MooDyBLueS Die lijnen is het enige wat ik mis aan de camera op mijn Aygo, die heb ik ook liever dan die hysterische parkeersensors waarvan je nooit helemaal zeker weet of die dingen aanslaan op een grassprietje of een paaltje. En als de camera niet werkt zie je dat gelijk. Met sensoren merk je dat, als je pech hebt, te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben eens goed in de configurator op de Toyota site gedoken en heel goed verstopt, als "externe accesoire", is het dus toch mogelijk om parkeersensoren toe te voegen :).

Nu dus de volgende dilemma's: 1.8 Hybrid of 2.0 Hybrid (+ 2500 euro) en wel/niet navigatie (+1000 euro).

Is Apple Carplay draadloos of moet er altijd een USB kabel worden verbonden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33
Parkeersensoren staan ook in de prijslijst toch? Kosten wel een godsvermogen maar goed.

Navigatie zou ik achterwege laten, zeker voor dat geld. Voor 1000 kan je wel een draadje in je telefoon prikkern of voor de draadloze optie gaan.
Ik weet niet hoe de huidige head-units van Toyota zijn op dat gebied, maar ingebouwde navigatie is altijd drama geweest. Traag, kaarten out-of-date e.d.

Als de proefrit in de 2.0 was zou ik zeker een proefrit in de 1.8 maken al s je de 1.8 ook overweegt.
De 2.0 rijdt veel soepeler en is ook stiller, wat mij betreft zeker het geld waard. Ik zou eerder de 2.0 nemen en de sensoren en navigatie laten vallen dan andersom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
tollo71 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:41:
Ik ben eens goed in de configurator op de Toyota site gedoken en heel goed verstopt, als "externe accesoire", is het dus toch mogelijk om parkeersensoren toe te voegen :).

Nu dus de volgende dilemma's: 1.8 Hybrid of 2.0 Hybrid (+ 2500 euro) en wel/niet navigatie (+1000 euro).

Is Apple Carplay draadloos of moet er altijd een USB kabel worden verbonden?
Apple CarPlay is niet draadloos, maar kan je voor Β±100 euro een adapter bestellen. Weet wel wat je doet, want draadloze CarPlay is een stuk trager, werkt via een Wi-Fi connectie tussen iPhone en (in dit geval) draadloze adapter. Dus als je heel dicht bij je eigen huis of direct ervoor/ernaast kan parkeren, dan kan je thuis Wi-Fi bij vlagen draadloze CarPlay in de weg zitten.

Navigatie zou ik NOOIT los 1000 euro voor betalen. Daarvoor koop je een iPhone 13 en kan je Apple Maps, Google Maps, Waze, Here of zelfs TomTom op gebruiken via CarPlay. Behalve bij sommige auto's die integratie met HUD's is er echt nul nut of toegevoegde waarde van ingebouwde navigatie.

De keuze tussen 1.8 of 2.0 komt in mijn ogen neer op het volgende: is verbruik belangrijk (ook bij lease hebben sommige werkgevers een werkelijk verbruik regeling en krijg je potentieel geld terug als je zuiniger rijdt) dan de 1.8, die gewoon prima is. De 2.0 is veel verfijnder, krachtiger en soepeler, maar kost meer en verbruikt meer. En volgens mij (voor mij niet belangrijk, dus nooit naar gekeken) is er nog een verschil in wat er getrokken kan worden. Ook kan de 2.0 in de praktijk meer elektrisch rijden, in theorie tot 120 km/u, in de praktijk in mijn ervaring eigenlijk nooit op 100+ wegen maar wel met enige regelmaat op 80 en 60 wegen. Dat kan je bij de 1.8 vergeten. Desondanks is de 1.8 wel zuiniger als totaalpakket, maar dit maakt de 2.0 nog fijner om op trekkracht te rijden en voelt daardoor luxer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Apple CarPlay is niet draadloos, maar kan je voor Β±100 euro een adapter bestellen. Weet wel wat je doet, want draadloze CarPlay is een stuk trager, werkt via een Wi-Fi connectie tussen iPhone en (in dit geval) draadloze adapter. Dus als je heel dicht bij je eigen huis of direct ervoor/ernaast kan parkeren, dan kan je thuis Wi-Fi bij vlagen draadloze CarPlay in de weg zitten.

Navigatie zou ik NOOIT los 1000 euro voor betalen. Daarvoor koop je een iPhone 13 en kan je Apple Maps, Google Maps, Waze, Here of zelfs TomTom op gebruiken via CarPlay. Behalve bij sommige auto's die integratie met HUD's is er echt nul nut of toegevoegde waarde van ingebouwde navigatie.

De keuze tussen 1.8 of 2.0 komt in mijn ogen neer op het volgende: is verbruik belangrijk (ook bij lease hebben sommige werkgevers een werkelijk verbruik regeling en krijg je potentieel geld terug als je zuiniger rijdt) dan de 1.8, die gewoon prima is. De 2.0 is veel verfijnder, krachtiger en soepeler, maar kost meer en verbruikt meer. En volgens mij (voor mij niet belangrijk, dus nooit naar gekeken) is er nog een verschil in wat er getrokken kan worden. Ook kan de 2.0 in de praktijk meer elektrisch rijden, in theorie tot 120 km/u, in de praktijk in mijn ervaring eigenlijk nooit op 100+ wegen maar wel met enige regelmaat op 80 en 60 wegen. Dat kan je bij de 1.8 vergeten. Desondanks is de 1.8 wel zuiniger als totaalpakket, maar dit maakt de 2.0 nog fijner om op trekkracht te rijden en voelt daardoor luxer aan.
Hele nuttige feedback, thanks!

Als ik onze wensen in de configurator stop krijg ik het volgende:

Corolla Touring Sports Business Plus
2.0 Hybrid
Shimmering Silver metallic
Trekhaak
Parkeersensorset achter (4 sensoren) in kleur

Totaal: € 37.342,-

Best prijzig, eens kijken of dat gaat passen in het leasebudget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
Is er geen andere uitvoering die de uitrusting heeft die je wilt? Standaard sensoren scheelt je al > 700 eur. b.v.
Business is maar een naampje en voegt verder niets toe ook al is het voor de lease.

Sensoren achter zou ik laten vallen, de camera voldoet in 99% van de gevallen. In de 1% dat hij niet voldoet is het tijd om hem schoon te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
vassago schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:59:
Is er geen andere uitvoering die de uitrusting heeft die je wilt? Standaard sensoren scheelt je al > 700 eur. b.v.
Business is maar een naampje en voegt verder niets toe ook al is het voor de lease.

Sensoren achter zou ik laten vallen, de camera voldoet in 99% van de gevallen. In de 1% dat hij niet voldoet is het tijd om hem schoon te maken :P
Sensoren zijn niet heel prijzig (497 euro). De Buisiness (plus) uitvoering is nog relatief scherp geprijsd (vergeleken met de Dynamic, met vrijwel identieke uitrusting). Op de goedkopere versies is de 2.0 Hybrid motor niet leverbaar.

Het kan dus zeker wel goedkoper, als je concessies doet op uitrusting en/of motor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:33
Ik zou geen meerprijs overhebben voor navigatie. Bekabelde AA of AC is ideaal; altijd up-to-date navigatie en flitsers en in tegenstelling tot draadloze AA of AC altijd een stabiele verbinding. Ik was altijd fan van parkeersensoren maar na een week ben je gewend aan de camera.

Als je dan extra geld wilt uitgeven: kies de 2.0. De 1.8 voldoet echt wel maar het houdt niet over.

Succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
Is er een mogelijkheid voor mijn T25 om de automatische verlichting aan te passen zodat deze altijd brandt en niet meer reageert op de hoeveelheid omgevingslicht? De verlichting gaat wel aan als het wat donkerder is maar ik vind het fijner om de verlichting altijd aan te hebben.

• tollo71
  • Niet online
slagroomsoes schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:27:
Ik zou geen meerprijs overhebben voor navigatie. Bekabelde AA of AC is ideaal; altijd up-to-date navigatie en flitsers en in tegenstelling tot draadloze AA of AC altijd een stabiele verbinding. Ik was altijd fan van parkeersensoren maar na een week ben je gewend aan de camera.

Als je dan extra geld wilt uitgeven: kies de 2.0. De 1.8 voldoet echt wel maar het houdt niet over.

Succes met de keuze!
Bedankt voor jouw ervaring! Je hebt geen last van wegvallende AA/AC? Je leest namelijk best wat gebruikers die hier last van hebben, ook met originele kabels.

Gaat het "telefoongedeelte" nog wel via de Toyota carkit? M.a.w. stel dat je navigatie via Google Maps aan het gebruiken bent en je wordt gebeld, dat de navigatie wel in beeld blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:16

Succes met de keuze!
Eens. Ik rij nu 2.5 jaar in de 1.8 TS. Vooral met invoegen op de snelweg invoegen moet je even wat motorgeluid accepteren, maar je kunt verder prima meekomen. Mocht het budget het toelaten en zuinig verbruik niet nodig zijn zou ik ook de 2.0 adviseren.

De inbouwnavigatie heb ik nooit fijn gevonden en sinds android auto beschikbaar kwam altijd dat gebruikt. Heb een kabel er permanent in zitten dus zodra ik instap sluit ik meteen de telefoon aan. Op langere ritten valt ie helaas wel eens uit ja (geen idee eigenlijk of er al een oorzaak bekend is), maar verder werkt het veel prettiger.

Ik rij een first edition zonder parkeersensoren, maar wel met camera. En eerlijk? Die sensoren zijn niet eens nodig. Met de camera zie je echt veel. Een keer een auto mee gehad met alleen sensoren en toen voelde ik me ineens onthand. Tenzij je ze aan de voorkant nodig hebt (ik kan de maten van de auto wel goed inschatten) zou ik ze niet kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Southern Sun op 17-02-2022 08:03 ]

• vassago
De sensoren hebben ook een nadeel, als je te dicht bij een object komt trapt de auto op de rem terwijl je dan nog een cm of 20 a 30 hebt .
Zeker bij flexibele obstakels (bosjes) vind ik dat wel een nadeel, ja dat zijn de echte luxe problemen :+

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:16

Videopac

Rommelt wat aan.

vassago schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:45:
De sensoren hebben ook een nadeel, als je te dicht bij een object komt trapt de auto op de rem terwijl je dan nog een cm of 20 a 30 hebt .
Zeker bij flexibele obstakels (bosjes) vind ik dat wel een nadeel, ja dat zijn de echte luxe problemen :+
Er zijn mensen die het voor elkaar krijgen om in een auto met zowel achteruitrijcamera als parkeersensoren toch nog tegen een paaltje aan te rijden O-) :$ Dankzij die mensen zijn dit soort automatische remsystemen er gekomen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Southern Sun schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:02:
[...]
Eens. Ik rij nu 2.5 jaar in de 1.8 TS. Vooral met invoegen op de snelweg invoegen moet je even wat motorgeluid accepteren, maar je kunt verder prima meekomen. Mocht het budget het toelaten en zuinig verbruik niet nodig zijn zou ik ook de 2.0 adviseren.
Is die 1.8 in een TS echt zo 'matig'? Ik rijdt een Yaris hybride met een 1.5 en zelfs met vier volwassen heb ik geen enkel probleem met invoegen. Het is dan wel een automaat dus je hebt er zelf wat minder merkbaar last van als je wat kracht zou missen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33Β° op Zuid | Twente

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:39
Ik ben bij mijn 2013 plugin Prius vergeten erbij te onderhandelen dat ze de navigatie updaten... :/ De datum van het kaartmateriaal is nu 2013. Zelfs de verplaatste A1 bij Weesp ligt daar nog verkeerd, dus dat is totaal onbruikbaar.

Toyota wil hier best veel geld voor hebben. Mijn vraag: zijn er legale bronnen waar dit kaartmateriaal voor wat schappelijker prijzen te koop zijn? (Ik denk van niet, Toyota zal hier wel een monopolie op hebben, maar wie weet biedt de, mij onbekende, maker van het kaartmateriaal het ook wel aan, zoiets...)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
JeroenH schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:43:
Ik ben bij mijn 2013 plugin Prius vergeten erbij te onderhandelen dat ze de navigatie updaten... :/ De datum van het kaartmateriaal is nu 2013. Zelfs de verplaatste A1 bij Weesp ligt daar nog verkeerd, dus dat is totaal onbruikbaar.

Toyota wil hier best veel geld voor hebben. Mijn vraag: zijn er legale bronnen waar dit kaartmateriaal voor wat schappelijker prijzen te koop zijn? (Ik denk van niet, Toyota zal hier wel een monopolie op hebben, maar wie weet biedt de, mij onbekende, maker van het kaartmateriaal het ook wel aan, zoiets...)
De vraag is of je dat wilt. De meest recente kaart voor de Prius 3 is volgens mij van 2016 (althans, dat was zo de laatste keer dat ik keek, een jaar geleden ongeveer). Ik zit te denken om een unit in te laten bouwen met Apple CarPlay erin, dat lijkt me veel handiger.

Atheism is a non-prophet organization. β€œWenn ist das NunstΓΌck git und Slotermeyer?” β€œJa! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Kassad schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:53:
De meest recente kaart voor de Prius 3 is volgens mij van 2016
What?!? Daar heeft Toyota dan weer niets over gezegd toen ik informeerde :( Dat ga ik nog eens goed navragen dan....
(althans, dat was zo de laatste keer dat ik keek, een jaar geleden ongeveer). Ik zit te denken om een unit in te laten bouwen met Apple CarPlay erin, dat lijkt me veel handiger.
Dat gaat me net even te ver, als ik geen recent kaartmateriaal kan krijgen dan wordt het maar Google maps op de telefoon...

Thanks voor de info.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• Southern Sun
  • Laatst online: 14:16
True schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:10:
[...]

[...]

Is die 1.8 in een TS echt zo 'matig'? Ik rijdt een Yaris hybride met een 1.5 en zelfs met vier volwassen heb ik geen enkel probleem met invoegen. Het is dan wel een automaat dus je hebt er zelf wat minder merkbaar last van als je wat kracht zou missen.
Nah zo erg is het nou ook weer niet. Iets meer power zou alleen wel lekker zijn af en toe, maar overall ben ik best tevreden

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik zou een Android ding inbouwen, die zijn goed verkrijgbaar voor de Prius III en geven veel meer functionaliteit dan je van Toyota nog kunt verwachten.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 18:18

Ik heb een 2009 Prius 3, daarbij zitten de kaarten op een SD kaartje. Die heb ik 'gewoon' gevonden via MP voor E50 met kaarten van 2019/2020 geloof ik. Voelt behoorlijk up to date iig. Vermoed dat het niet helemaal legaal was maar wel een officieel toyota SD kaartje.

Voor de versie met ingebouwde navigatie (zonder sd kaart) van een nieuwere prius 3 heeft een kennis ook iemand op MP gevonden. Die kon dan of de upgrade doen (kostte 1 a 2u geloof ik) of je unit uitwisselen voor een al geupgrade versie en dan was het met een half uurtje geregeld.

Beide dus niet helemaal legaal, maar ik vind de prijzen voor kaart updates niet helemaal meer van deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Volgens mij lachen ze zich helemaal suf bij de dealer als er iemand voor veel te veel geld een kaartupdate komt kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Videopac schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:45:
Volgens mij lachen ze zich helemaal suf bij de dealer als er iemand voor veel te veel geld een kaartupdate komt kopen.
Ja dat denk ik ook, daar hebben ze mensen mooi klem mee. Ik sla mezelf wel voor mijn kop dat ik het er bij het onderhandelen niet over gehad heb, dat had er denk ik best bij gekund. Maar ja, als het waar is dat Toyota op een gegeven moment gestopt is met kaarten updaten dan maakt het allemaal niet uit. Moet ze nog bellen daarover.

Aan de andere kant is het geen groot punt, ik rijd al 10? 15? jaar met google maps op mijn telefoon en ik ben er aan gewend. Luxeprobleem als ik het ingebouwde systeem niet voor een redelijk bedrag geΓΌpdate krijg.

• Kassad
JeroenH schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:33:
[...]

Ja dat denk ik ook, daar hebben ze mensen mooi klem mee. Ik sla mezelf wel voor mijn kop dat ik het er bij het onderhandelen niet over gehad heb, dat had er denk ik best bij gekund. Maar ja, als het waar is dat Toyota op een gegeven moment gestopt is met kaarten updaten dan maakt het allemaal niet uit. Moet ze nog bellen daarover.

Aan de andere kant is het geen groot punt, ik rijd al 10? 15? jaar met google maps op mijn telefoon en ik ben er aan gewend. Luxeprobleem als ik het ingebouwde systeem niet voor een redelijk bedrag geΓΌpdate krijg.
In mijn ervaring is GM of AM ook echt de betere navigatieoptie. En mijn iPhone past precies in de uitsparing van de display :)

Atheism is a non-prophet organization. β€œWenn ist das NunstΓΌck git und Slotermeyer?” β€œJa! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:33:
[...]

Ik heb het er een paar jaar geleden bij onderhandeld voor de Auris 2013, 3x gebruikt en daarna nooit weer. Het is een draak van een systeem. Het is traag en adressen invoeren is erg onhandig. Ik zou m'n geld aan een goede telefoon houder uitgeven ;-)

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:33
[...]

[...]

Ik vind de 1.8 niet matig hoor. Ik zou de auto echter niet snel willen noemen. Wat je zegt klopt overigens: met een automaat is het gemis aan vermogen veel minder merkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:21

WCA

[...]

[...]

Ik heb de 1.8 in een TS, snap het probleem niet. Onze invoegstroken in NL zijn bizar lang, heb nooit moeite om mee te komen. Hij laat bij het invoegen van zich horen, maar in ruil daarvoor is ie bij lagere snelheden veel rustiger en stiller dan conventionele versnellingen.

Als je echt tekort hebt aan die 1.8 dan moet je beter anticiperen in het verkeer, ik heb er echt nooit last van dat ie te traag is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
tollo71 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:34:
[...]

Bedankt voor jouw ervaring! Je hebt geen last van wegvallende AA/AC? Je leest namelijk best wat gebruikers die hier last van hebben, ook met originele kabels.

Gaat het "telefoongedeelte" nog wel via de Toyota carkit? M.a.w. stel dat je navigatie via Google Maps aan het gebruiken bent en je wordt gebeld, dat de navigatie wel in beeld blijft.
Wij hebben dan inmiddels geen Toyota meer, de Toyota en Lexus zijn vanwege hun achterstand op EV gebied vervangen door een Kia en een Mazda, allebei EV's fwiw (en hopelijk stelt de bz4x niet teleur, dan kunnen we gaan inruilen weer).

Maar to the point... wij merken flink verschil in werking van Apple CarPlay (Android gebruiken wij niet) tussen de Kia en Mazda. Kia heeft gebruikersprofielen (niet CarPlay, de auto zelf) en die zitten in de weg. Als je direct je telefoon aansluit pakt hij vrijwel nooit CarPlay. Dus eerst gebruiker bevestigen op het centrale scherm en dan pas iPhone aansluiten. Maar... de Kia valt ook nog weleens weg. Ik heb toch af en toe dat tijdens het navigeren ineens poef heel CarPlay incl. muziek het niet meer doet. Zeer vervelend, al loopt de navi dan op de telefoon wel gewoon door dus kan ik snel even spieken waar ik heen moet en een veilig moment kiezen om even de kabel uit en in te pluggen. Dan doet ie het ook weer. Sinds we de Kia hebben (juli 2021) is me dit toch wel een keer of 7/8 overkomen en mijn vrouw ook.

De Mazda hebben we pas sinds begin januari dit jaar, ook nog maar weinig km's mee gereden (2e auto) maar die werkt absoluut feilloos. Hiervoor hadden we een Lexus UX 250h (en een Aygo, maar die had geen CarPlay) wat feitelijk het meest te vergelijken is met de Corolla of vernieuwde C-HR qua leeftijd en infotainment generatie en ook die was net als de Mazda feilloos met CarPlay, letterlijk nog nooit een probleem mee gehad. Nu hoeft dat niks te zeggen over de Corolla, want infotainment tussen Lexus en Toyota is anders, maar het zou mij verbazen als de CarPlay integratie heel anders gedaan is. En terugkomend op de Kia: ik vermoed met name softwareproblemen, dus dat zal ongetwijfeld ooit opgelost worden. En anders hebben we nog een kleine reden om de bz4x (wat een naam) tzt te overwegen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vassago
WCA schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:43:
Ik heb de 1.8 in een TS, snap het probleem niet. Onze invoegstroken in NL zijn bizar lang, heb nooit moeite om mee te komen.
@Southern Sun heeft het alleen over :

"Eens. Ik rij nu 2.5 jaar in de 1.8 TS. Vooral met invoegen op de snelweg invoegen moet je even wat motorgeluid accepteren, maar je kunt verder prima meekomen."

En jullie maken er om de een of andere reden "erg matig" en problemen/moeite om mee te komen van? |:(

De 2 liter is gewoon en stuk stiller, rapper en soepeler that's it.
Met een 1.2 60PK kan je ook prima meekomen, wil niet zeggen dat ik dat prettig vind :+

De 2.0 is gewoon erg fijn bij het invoegen, het geeft je simpelweg meer opties. Net als dat het inhalen op de provinciale weg net wat makkelijker maakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vassago schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:47:
[...]

@Southern Sun heeft het alleen over :

"Eens. Ik rij nu 2.5 jaar in de 1.8 TS. Vooral met invoegen op de snelweg invoegen moet je even wat motorgeluid accepteren, maar je kunt verder prima meekomen."

En jullie maken er om de een of andere reden "erg matig" en problemen/moeite om mee te komen van? |:(

De 2 liter is gewoon en stuk stiller, rapper en soepeler that's it.
Met een 1.2 60PK kan je ook prima meekomen, wil niet zeggen dat ik dat prettig vind :+

De 2.0 is gewoon erg fijn bij het invoegen, het geeft je simpelweg meer opties. Net als dat het inhalen op de provinciale weg net wat makkelijker maakt.
100% mee eens en ik ga het nog stelliger zeggen: mensen die denken of pretenderen dat de 1.8 hybrid niet mee kan komen zijn grote aanstellers. Wij hadden tot voor kort een Aygo en daar hebben we zelfs met het hele gezin weleens ritjes mee gemaakt, bijv. als de andere auto voor onderhoud of wat dan ook even niet beschikbaar was. Een 2014 Aygo met 2 volwassenen en 2 kinderen houdt niet over, maar je kan nog steeds prima meekomen met het verkeer. Invoegen is geen enkel probleem, tenzij je niet kan anticiperen, maar dat is het probleem van de bestuurder, niet de auto.

Sorry but not sorry: mensen die de 1.8 hybrid een "erg matig" of "niet meekomen met het verkeer" stempel geven kunnen gewoon zelf niet rijden. Voel je maar aangevallen als jij een van diegenen bent, I couldn't care less.

Tuurlijk is wat @vassago ook aangeeft de 2.0 lekkerder en fijner, maar dat is een V8 in een Land Cruiser ook. En toch rijdt bijna de helft van Nederland in auto's met niet meer dan 125 pk, net als de 1.8 hybrid van Toyota. Dan hebben we het over alles van een Aygo en Up tot aan Clio 90/100 TCe, Fiesta/Focus EcoBoost 3-cilinders met 100-125pk en ga zo maar door.

Het spreekt voor zich: als je de 2.0 hybrid om wat voor reden dan ook fijner vindt, moet je vooral die nemen. Maar zeker in NL heb je de 2.0 nooit nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-02-2022 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:23:
[...]

100% mee eens en ik ga het nog stelliger zeggen: mensen die denken of pretenderen dat de 1.8 hybrid niet mee kan komen zijn grote aanstellers. Wij hadden tot voor kort een Aygo en daar hebben we zelfs met het hele gezin weleens ritjes mee gemaakt, bijv. als de andere auto voor onderhoud of wat dan ook even niet beschikbaar was. Een 2014 Aygo met 2 volwassenen en 2 kinderen houdt niet over, maar je kan nog steeds prima meekomen met het verkeer. Invoegen is geen enkel probleem, tenzij je niet kan anticiperen, maar dat is het probleem van de bestuurder, niet de auto.

Sorry but not sorry: mensen die de 1.8 hybrid een "erg matig" of "niet meekomen met het verkeer" stempel geven kunnen gewoon zelf niet rijden. Voel je maar aangevallen als jij een van diegenen bent, I couldn't care less.

Tuurlijk is wat @vassago ook aangeeft de 2.0 lekkerder en fijner, maar dat is een V8 in een Land Cruiser ook. En toch rijdt bijna de helft van Nederland in auto's met niet meer dan 125 pk, net als de 1.8 hybrid van Toyota. Dan hebben we het over alles van een Aygo en Up tot aan Clio 90/100 TCe, Fiesta/Focus EcoBoost 3-cilinders met 100-125pk en ga zo maar door.

Het spreekt voor zich: als je de 2.0 hybrid om wat voor reden dan ook fijner vindt, moet je vooral die nemen. Maar zeker in NL heb je de 2.0 nooit nodig.
Precies. De enige auto waar ik ooit me af en toe beperkt voelde in vermogen was een citroen C3 die net geen 20 sec deed over van 0 naar 100. En zelfs daarin had ik zelden problemen met meekomen. Alleen inhalen op een 80weg was er gewoon niet bij eigenlijk

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
De 2.0 rijdt gewoon lekkerder ook bij het doortrekken tot illegale snelheden. Een ieder die anders beweerd en het onzin vindt rijd als mijn opa.
Nul tot 100 in 11 sec is niet meer van deze tijd en dan die herrie omdat je niks over hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door D.deJong op 18-02-2022 17:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

* _Eend_ pakt de popcorn

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

D.deJong schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:23:
De 2.0 rijdt gewoon lekkerder ook bij het doortrekken tot illegale snelheden. Een ieder die anders beweerdt en het onzin vindt rijdt als mijn opa.
Nul tot 100 in 11 sec is niet meer van deze tijd en dan die herrie omdat je niks over hebt.
β€”> Het grote Audi topic - Deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
Hed is een Enyaq geworten, toch weer die 180pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Laatst online: 01-09 07:33
tollo71 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:34:
[...]

Ik wordt er ondertussen bijna helemaal gestoord van, sommige ritten valt ie iedere 2 minuten weg.
Andere ritten rijdt ik 1,5 uur zonder problemen.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JeroenH
De 2.0 rijdt gewoon lekkerder ook bij het doortrekken tot illegale snelheden. Een ieder die anders beweerd en het onzin vindt rijd als mijn opa.
Ik hoor het al, de benzine is tΓ³ch nog niet duur genoeg ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA

WCA

Fijn dat je opa op latere leeftijd nog goed kan anticiperen en lekker durft door te rijden dan. Wens hem nog vele veilige kilometers :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

JeroenH schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:35:
[...]

Ik hoor het al, de benzine is tΓ³ch nog niet duur genoeg ;)
60 euro voor een volle tank is niet genoeg? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:25

Gallus

Cheesy

skai21 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:03:
[...]

Ik wordt er ondertussen bijna helemaal gestoord van, sommige ritten valt ie iedere 2 minuten weg.
Andere ritten rijdt ik 1,5 uur zonder problemen.
Kan me voorstellen dat dat irritant is ja. Ik heb hier echter helemaal geen last van met een Corolla icm Android.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

_Eend_ schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:49:
[...]

60 euro voor een volle tank is niet genoeg? ;(
Ik kom tegenwoordig al ruim boven de 70, en dan tank ik nog niet eens bij de duurdere pompen....

Nu ik de Corolla wat langer heb (staat bijna 100k op) durf ik ook wat makkelijker de "u kunt nog maar 0 km rijden" melding voorbij te gaan. Ik heb nu een paar keer 50-60km verder gereden, en dat gaat prima: er gaat dan rond de 37 liter in, terwijl er volgens de specificatie 43 in zou moeten passen. Volgens mij zou je dus ruim 100km voorbij het punt kunnen rijden dat de auto "0 km te gaan" aangeeft, maar dat heb ik nog niet aangedurfd. Mijn woon-werk afstand is ook maar 85km, dus nu kan ik makkelijk in begin- of eindplaats tanken en hoef ik iig tijdens woon-werk niet wanhopig op zoek naar een pomp langs de snelweg (of net van de snelweg af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

gwystyl schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Ik kom tegenwoordig al ruim boven de 70, en dan tank ik nog niet eens bij de duurdere pompen....

Nu ik de Corolla wat langer heb (staat bijna 100k op) durf ik ook wat makkelijker de "u kunt nog maar 0 km rijden" melding voorbij te gaan. Ik heb nu een paar keer 50-60km verder gereden, en dat gaat prima: er gaat dan rond de 37 liter in, terwijl er volgens de specificatie 43 in zou moeten passen. Volgens mij zou je dus ruim 100km voorbij het punt kunnen rijden dat de auto "0 km te gaan" aangeeft, maar dat heb ik nog niet aangedurfd. Mijn woon-werk afstand is ook maar 85km, dus nu kan ik makkelijk in begin- of eindplaats tanken en hoef ik iig tijdens woon-werk niet wanhopig op zoek naar een pomp langs de snelweg (of net van de snelweg af)
Ik zoek ook de goedkope pompen op (lang leve de DirectLease app). Maar ik zou ook niet voorbij het "0 km te gaan" punt gaan, ANWB benzine is duur ;) Ik heb met een oude Renault al eens langs de snelweg gestaan omdat de flotter in mijn benzinetank niet goed werkte. De meter gaf aan dat er nog voor een kwart benzine in de tank zat, dus ik reed vrolijk over de snelweg, op weg naar de goedkoopste pomp in de regio toen de motor stil viel, 1 afslag voor de goedkope pomp.

In de Aygo heb ik dat ook nog niet gedaan, maar met een andere auto ben ik wel eens voorbij het 0-punt gegaan. Ik kan je vertellen dat het niet heel relaxed rijdt als de boordcomputer tegen je zit te schreeuwen dat je NU METEEN moet tanken. Met mijn Peugeot 307 heb ik dit nooit getest, alleen maar omdat het ding echt bijzonder irritant begon te piepen als de tank bijna leeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Als een Corolla/Aurris gaat roepen dat je moet tanken heb je nog bijna 10 liter, dat is bijna een kwart. Dat zal bij een andere Toyota niet veel anders zijn.
Ik rijd dan ook vrolijk door tot het echt tijd is om te tanken ;)

Je kan het voor jezelf ook uitrekenen, tankinhoud x gemiddeld verbruikt en pak daar een marge op.

[ Voor 11% gewijzigd door vassago op 20-02-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 14:39
Wij overwegen ook een jong gebruikte Corolla TS 2.0 te kopen. Wat ik me afvroeg met de CVT, hoe deze op hogere snelheden is. Ik kom regelmatig in Duitsland en hoef echt niet meer te gaan laagvliegen, maar enigszins met het verkeer meerijden - en dan nog wat reserve overhouden - vind ik altijd wel prettig. Hoe rijdt de 2.0 qua toeren en motorgeluid als je rond de 130-150 rijdt? En iemand die toevallig ook het gebruik - of beter gezegd de toename daarvan - een keer in de gaten heeft gehouden?

Handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
Balboa schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:44:
Wij overwegen ook een jong gebruikte Corolla TS 2.0 te kopen. Wat ik me afvroeg met de CVT,
Dat moet je gewoon beleven tijdens een proefrit, dat is voor iedereen anders.
Ik vind hem behoorlijk stil ook bij 150 en dan heb je ook nog voldoende over de top is dan weer gelijk aan de 1.8 met 185km/h. (Hij is er wel een stuk eerder ;) )

Met 100 is hij een stuk zuiger dan met 130 maar dat is met elke auto, hij zal nog steeds zuiniger zijn dan een vergelijkbare niet-hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

_Eend_ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:55:
[...]

Ik zoek ook de goedkope pompen op (lang leve de DirectLease app). Maar ik zou ook niet voorbij het "0 km te gaan" punt gaan, ANWB benzine is duur ;) Ik heb met een oude Renault al eens langs de snelweg gestaan omdat de flotter in mijn benzinetank niet goed werkte. De meter gaf aan dat er nog voor een kwart benzine in de tank zat, dus ik reed vrolijk over de snelweg, op weg naar de goedkoopste pomp in de regio toen de motor stil viel, 1 afslag voor de goedkope pomp.

In de Aygo heb ik dat ook nog niet gedaan, maar met een andere auto ben ik wel eens voorbij het 0-punt gegaan. Ik kan je vertellen dat het niet heel relaxed rijdt als de boordcomputer tegen je zit te schreeuwen dat je NU METEEN moet tanken. Met mijn Peugeot 307 heb ik dit nooit getest, alleen maar omdat het ding echt bijzonder irritant begon te piepen als de tank bijna leeg was.
Vandaar ook mijn opmerking dat ik er meer vertrouwen in krijg nu ik de auto wat langer heb :)
Als de auto zegt dat ik nog 0 km kan rijden, krijg ik er met moeite 35 liter in, terwijl de geadverteerde tankinhoud 43 liter is.

Ik heb dus zoals @vassago zegt steeds beter proberen in te schatten hoe ver ik nog kan rijden als ik x km verder rijd dan de auto aangeeft aan de hand van ervaring en gemiddeld verbruik. Aangezien ik best veel rij, heb ik geen zin om elke paar dagen bij de pomp te staan als ik bijna een week kan rijden als ik voorbij dat 0-punt ga. Ik probeer natuurlijk wel een veilige marge aan te houden, maar volgens mij kan dat ook prima nog wat verder dan ik nu geprobeerd heb. Ik ben het met je eens dat het niet heel prettig rijdt als de auto aangeeft dat je NU moet tanken, maae ik vind het zonde om 1/4 van de benzine onbenut te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Mwa, dat is wel een wat overdreven. Een waarde van 10 to 12 seconden voor 0-100 is al een hele tijd vrij gangbaar voor de doorsnee auto. Als ik kijk wat ik zoal aan auto's heb gereden en wat de cijfers zijn:

* Ford Escort 1100L, bouwjaar 1973: 21 sec.
* Saab 99GL, bouwjaar 1976: 14 sec.
* Toyota Camry 2.0 XLi, bouwjaar 1987: 12 sec.
* Toyota Yaris 1.3 Luna, bouwjaar 2000: 12 sec.
* Toyota Avensis 2.0 D4D, bouwjaar 2001: 12 sec.
* Toyota Prius 1.8 Dynamic, bouwjaar 2009: 11 sec.

en dan sinds december een Corolla 2.0 TS, daar is het dan 8 sec.

Het is ook nog eens een gevoelskwestie. De Yaris was bv. niet trager dan de Avensis, maar toch voelde de laatste een stukje sneller, en voelde de daarna komende Prius weer trager.

[ Voor 8% gewijzigd door EXX op 20-02-2022 15:38 ]

For it is the doom of men that they forget...Β Β Β Β Β Β Β Β Β Β Β Huidige en vroegere hardware specsΒ Β Β Β Β Β Β Β Β The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

gwystyl schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:20:
Vandaar ook mijn opmerking dat ik er meer vertrouwen in krijg nu ik de auto wat langer heb :)
Als de auto zegt dat ik nog 0 km kan rijden, krijg ik er met moeite 35 liter in, terwijl de geadverteerde tankinhoud 43 liter is.
Yup hier ook met een Yaris 1.5 hybride uit 2021:
True schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:26:
de brandstofmeter heeft een interval van 26 liter tussen R en 1 |:( wanneer de wijzer de R aantikt kan ik welgeteld 26 liter tanken (boordcomputer gaf een actieradius aan van 68 km) (1x het tankpistool af laten slaan en niet voorzichtig nog verder tanken), het onderhoudsboekje geeft aan dat er een brandstoftank in zit van 36 liter. Hoewel dit niet bijster groot is zou dit eigenlijk best redelijk moeten zijn met de zuinige motor en het hybride systeem, helaas wordt dit teniet gedaan door de compleet ridicuul afgestelde brandstofmeter. In het onderhoudsboekje kom ik op pag. 80 (linkje) tegen dat er minimaal 6,3 liter in de tank moet zitten om het hybride systeem te laten werken. Mogelijk is dit vanuit de fabriek daarom zo 'zuinig' afgesteld. (Ik heb dit online ook bij iemand anders teruggevonden: linkje.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dat er minimaal 6,3 liter in de tank moet zitten om het hybride systeem te laten werken
Dat lijkt me een vertaalfout. In het boekje van de Prius staat dat "als er slechts een kleine hoeveelheid brandstof in de tank zit, kan het hybridesysteem mogelijk niet worden gestart."
En "de minimum hoeveelheid brandstof die moet worden toegevoegd om het waarschuwingslampje laag brandstofniveau uit te laten gaan is ongeveer 7,1 l".

Die 7,1 liter is dus niet wat er minimaal in moet zitten en ik kende mijn Prius zo goed dat ik regelmatig meer dan 44 liter heb getankt (in een 45 liter tank).
Maar ik kon ook 200 km rijden als het laatste blokje begon te knipperen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:59

charrel

Cortisol4life..

Weet iemand toevallig de g/s waarde van de massa airflow sensor in een Avensis T25 2.0. op de heen weg naar Oostenrijk na 900km weer een p0171-0174 melding en een dikke 1 op 18 met de 2 liter Avensis -O-
Nou ja, hij loopt dus te arm. Nu vermoed ik de airflow sensor, 4 jaar terug ook problemen gehad en toen na schoonmaken heeft ie het tot nu goed gedaan. Beetje dezelfde symptomen als toen. Nu met stationair draaien is de waarde tussen de 5.25 - 7,35 G/S en met gasgeven onbelast rond de 10.95- 12.25 g/s rond de 2500-2750 toeren. Na een reset is het belast met 3/4 gas heuvel op rond de 43 maar volgens mij is dat te laag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wH4LcJpwoeANuD0gC_FHHSBZQ3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayFudmPjzg50TgrGHGnjr534.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kahxqkz_8k4bmADSlcMmci2u_H0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3WZo6TONB3l6j13r5M24ipH.jpg?f=fotoalbum_large

Vermoed dat de maf waarde hoger moet zijn maar mijn gegoogle/ YouTube geeft nogal wisselende waardes. Sommige zeggen dat het 140 moet worden en bij andere is 50 de max.
Iemand een idee? Wil wel even kijken of er een nieuwe te bestellen is hier in de buurt in Oostenrijk maar dan moet het wel die sensor zijn ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5p4MP9ccAdO54ORwSUb97fUgbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWHVO4OLQWda4UiUCuKLdD7i.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5p4MP9ccAdO54ORwSUb97fUgbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWHVO4OLQWda4UiUCuKLdD7i.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens deze site zou ik rond of hoger moeten halen bij vol gas:
https://gearsmagazine.com/magazine/maf-sensor-diagnosis/

[ Voor 20% gewijzigd door charrel op 22-02-2022 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balboa
Ga morgen een proefrit maken met een Corolla Touring Sports 2.0 executive uit 2019. Zijn er nog specifieke punten om goed op te letten in geval van mogelijke aanschaf?

[ Voor 10% gewijzigd door Balboa op 23-02-2022 21:08 ]

Handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Balboa schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:07:
Ga morgen een proefrit maken met een Corolla Touring Sports 2.0 executive uit 2019. Zijn er nog specifieke punten om goed op te letten in geval van mogelijke aanschaf?
Van wat ik hier lees is alleen het wegvallen van AA wel eens een probleem.
Voor de rest een hele goede en fijne auto, schijnt, zeker in die uitvoering!

Ik zit zelf ook met een schuin oog naar precies dezelfde uitvoering te kijken, maar mag het van mezelf niet doen zolang ik zo weinig rijd als ik nu doe.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ben benieuwd of anderen met een hybride hier ook 'last' van hebben:

Bij m'n Auris TS 2015 valt het mij op dat als ik de cruisecontrol inschakel en m'n voet van het gas haal, dat de 'toerenteller' (CHG/ECO/POWER) een stuk zakt, dan springt de auto op EV, vervolgens bedenkt de auto: oh nee dit lukt toch niet in EV, wijzer gaat weer stuk omhoog en benzinemotor springt weer aan. Lijkt mij voor onnodige start/stop te zorgen :S

Ik ben van andere auto's gewend dat ik m'n voet gelijk van het pedaal kan loslaten zodra de CC erop zit. Dacht eerst dat het kwam omdat ik bijv. nog aan het optrekken was, maar ook als ik het gaspedaal al eventjes op dezelfde plek heb, de cruise erop zet en pedaal nog 2-3s vasthoud en dan voet eraf haal gebeurt het.

Bij een hogere snelheid (>70/80) is het minder, maar bij 50-60 kan ik het vrij goed reproduceren.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:24:

Bij m'n Auris TS 2015 valt het mij op dat als ik de cruisecontrol inschakel en m'n voet van het gas haal, dat de 'toerenteller' (CHG/ECO/POWER) een stuk zakt, dan springt de auto op EV, vervolgens bedenkt de auto: oh nee dit lukt toch niet in EV, wijzer gaat weer stuk omhoog en benzinemotor springt weer aan. Lijkt mij voor onnodige start/stop te zorgen :S

Ik ben van andere auto's gewend dat ik m'n voet gelijk van het pedaal kan loslaten zodra de CC erop zit. Dacht eerst dat het kwam omdat ik bijv. nog aan het optrekken was, maar ook als ik het gaspedaal al eventjes op dezelfde plek heb, de cruise erop zet en pedaal nog 2-3s vasthoud en dan voet eraf haal gebeurt het.

Bij een hogere snelheid (>70/80) is het minder, maar bij 50-60 kan ik het vrij goed reproduceren.
Klinkt bekend, de CC heeft even tijd nodig om in te schakelen. 2-3s klinkt wel als lang.

Echter: als je de CC lager zet dan je actuele snelheid (of als je op de actuele snelheid inschakelt, maar nog aan het optrekken bent), dan wil de auto bij het loslaten van het gaspedaal zo snel mogelijk terug naar de ingestelde snelheid. Dit doet de auto door af te remmen met de electromotor. Daar hoort bij ca<80km/h bij dat, zeker in ECO modus, de brandstofmotor uitgeschakeld wordt. Boven de ca 80 loopt de brandstofmotor altijd mee, en zie je de auto dus niet naar EV springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s

Heb precies hetzelfde bij onze Prius 3. Dacht ook dat het aan mij lag maar blijkbaar is dat hoe de cc werkt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Eerste β€œtest” bz4x:
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/test-toyota-bz4x/

Lijkt me best een goede auto, maar zie nog niet wat de bz4x nu beter maakt dan een Ioniq 5, om maar iets te noemen.

• Kassad
Hercul3s schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Heb precies hetzelfde bij onze Prius 3. Dacht ook dat het aan mij lag maar blijkbaar is dat hoe de cc werkt..
vreemd, mijn Prius 3 doet dit niet, als ik de cc inschakel dan veranderd er niets behalve dat ik mijn voet kan weghalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Kassad schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:03:
[...]

vreemd, mijn Prius 3 doet dit niet, als ik de cc inschakel dan veranderd er niets behalve dat ik mijn voet kan weghalen..
Het is ook niet heel merkbaar, maar als ik bijv. 50 rijdt op de weg hier naar ons huis die een beetje omhoog gaat, dan de cc er op zet en het gas loslaat dan gaat hij vaak over naar elektrisch. Dan daalt de snelheid een beetje omdat hij het toch niet elektrisch red en start hij de motor weer om weer terug te komen bij de 50. Dat is ook bijna het enige stuk waar ik het merk, in alle andere situaties waar ik de cc gebruik is het idd aan en gas los en prima.

Het is ook echt een hele minor inconvenience :D.

• SH007
  • Niet online
Hercul3s schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Het is ook niet heel merkbaar, maar als ik bijv. 50 rijdt op de weg hier naar ons huis die een beetje omhoog gaat, dan de cc er op zet en het gas loslaat dan gaat hij vaak over naar elektrisch. Dan daalt de snelheid een beetje omdat hij het toch niet elektrisch red en start hij de motor weer om weer terug te komen bij de 50. Dat is ook bijna het enige stuk waar ik het merk, in alle andere situaties waar ik de cc gebruik is het idd aan en gas los en prima.

Het is ook echt een hele minor inconvenience :D.
Zoals ik het bij de Auris ken komt dat door:
1. De CC heeft even tijd nodig om in te schakelen, als je direct na het bedienen van het hendeltje het gas los laat dan is de CC nog niet aan, en gaat de auto vertragen omdat je het gas los laat (motor uit). Vervolgens gaat de CC daadwerkelijk aan en moet (berg op) versnellen (motor aan). Of
2. Je net geen contstante snelheid rijdt bij het inschakelen van de CC: je schakelt de CC op 50 in, en op het moment van gas loslaten rij je (een paar seconden later) 52. Dan zal de auto kortstondig afremmen (motor uit), en vervolgens is er vermogen nodig om berg op te rijden (motor weer aan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Balboa schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:07:
De vraag waarop we allemaal(?) het antwoord willen weten: hoe was de proefrit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 19:50

dbzfan

Nee.

Ik ken het "probleem".. Dat is echter alleen als je onder de 75kmu de cruise control activeert en ik doe dat zelden op die snelheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Videopac schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:10:
Eerste β€œtest” bz4x:
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/test-toyota-bz4x/

Lijkt me best een goede auto, maar zie nog niet wat de bz4x nu beter maakt dan een Ioniq 5, om maar iets te noemen.
Garantie
70 kWh en 450 km dat is dus 15/100 vrij zuinig lijkt mij dat voor dit type formaat maar mag me graag verrassen.

Design vind ik overigens wel vet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balboa
Heb zo goed als zeker een Corolla TS 2.0 gekocht, maar er zit geen trekhaak onder. Dealer vraagt €1080 voor een afneembare, maar dat vind ik echt veels te veel geld. Zojuist even zelf rondgebeld en kan stukken goedkoper, maar blijkbaar zit de kicksensor van de automatische kofferklep in de weg bij het plaatsen van een afneembare.

Het is dan of een vaste trekhaak met behoud van de kicksensor, of een afneembare waarbij de kicksensor niet - of niet goed - werkt. Nu denk ik die kicksensor niet veel te gebruiken en gebruik ik de trekhaak bijna wekelijks. Echter vind ik het optisch vaak mooier als er geen trekhaak op zit. Anderzijds 'beschermt' het de bumper weer voor de kneuzen bij het fileparkeren.

Wie heeft er ervaring met vaste en of afneembare trekhaken bij de Corolla TS met kicksensor?

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Balboa schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:40:
Heb zo goed als zeker een Corolla TS 2.0 gekocht, maar er zit geen trekhaak onder. Dealer vraagt €1080 voor een afneembare, maar dat vind ik echt veels te veel geld. Zojuist even zelf rondgebeld en kan stukken goedkoper, maar blijkbaar zit de kicksensor van de automatische kofferklep in de weg bij het plaatsen van een afneembare.

Het is dan of een vaste trekhaak met behoud van de kicksensor, of een afneembare waarbij de kicksensor niet - of niet goed - werkt. Nu denk ik die kicksensor niet veel te gebruiken en gebruik ik de trekhaak bijna wekelijks. Echter vind ik het optisch vaak mooier als er geen trekhaak op zit. Anderzijds 'beschermt' het de bumper weer voor de kneuzen bij het fileparkeren.

Wie heeft er ervaring met vaste en of afneembare trekhaken bij de Corolla TS met kicksensor?
Met de afneembare ervaar ik geen problemen bij die van mij en voor die kneuzen heb ik een andere verrassing. Ik gebruik het eerlijk gezegd ook niet zo veel, maar het werkt gewoon goed. Gekocht en gemonteerd bij de dealer, vΓ³Γ³r aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:35

Shrien

frequent snoozer

Peatsmoke schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:05:
[...]

[…] en voor die kneuzen heb ik een andere verrassing.
Vertel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
2 CH BlackVue DR900 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 17:06
Bacchus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:59:
Die Yaris staat normaal op 185 mm. Dan snap ik dat er vooral vrij smalle velgen voor te vinden zijn. Past 205 mm eigenlijk ΓΌberhaupt wel in de wielkasten?
Ik zie wel dat het tweedehands een lastige combinatie is in ieder geval.
Ik heb dat Yaris model als TS. Die heeft standaard 205/45/17 eronder liggen.
Dus 205 breed past wel (met de goede velgen).

Trouwens, een mr2 heeft ook 4x100. Ik heb deze velgen er nu om liggen als winter velgen.
Met 195/60/15 bandjes.

[ Voor 16% gewijzigd door rimave op 25-02-2022 16:07 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:46

CeesKees

I rest my Kees

Check voor de zekerheid goed of het niet "per ongeluk " een importmodel is waar dit niet terugkomt in de prijs.

Dit heeft mij doen besluiten (samen met de inruilbonus) om voor een nieuwe te gaan.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
CeesKees schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:22:
[...]

Check voor de zekerheid goed of het niet "per ongeluk " een importmodel is waar dit niet terugkomt in de prijs.

Dit heeft mij doen besluiten (samen met de inruilbonus) om voor een nieuwe te gaan.
Nee, betreft een Nederlands model. Twee jaar in de lease geweest, onderhoud bij de dealer waar ik 'm ga kopen. Helaas dus zonder trekhaak. Vandaar m'n vraag.

Zelf denk ik die kicksensor minder te gaan gebruiken.

Handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:25

Gallus

Cheesy

Bij mij werkte de kicksensor eerst helemaal niet. Bij een beurt heb ik ernaar laten kijken, waarna het wel werkte, maar nog steeds niet echt lekker. Nu gebruik ik hem nooit, knopje is altijd sneller (zelfs met je handen vol).

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacArnold
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:27
Ik rijd sinds eind vorig jaar een Corolla TS 1.8 hybrid en gebruik in de auto altijd CarPlay. Begin me alleen steeds meer te ergeren aan die USB-aansluiting onder het dashboard, en de kabel die je vervolgens hebt liggen. Wat het ook nog eens kwetsbaar maakt. Laatst bijrijder gehad die verschillende keren bijna met been tegen de connector tikte. Wordt het ook niet beter van…

Is er iemand die succesvol en liefst gemakkelijk die USB-poort heeft weten te verplaatsen/verbergen? Ik vind het prima als m'n telefoon tijdens het rijden gewoon in dashboardkastje of armsteun ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:21
MacArnold schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:14:
Ik rijd sinds eind vorig jaar een Corolla TS 1.8 hybrid en gebruik in de auto altijd CarPlay. Begin me alleen steeds meer te ergeren aan die USB-aansluiting onder het dashboard, en de kabel die je vervolgens hebt liggen. Wat het ook nog eens kwetsbaar maakt. Laatst bijrijder gehad die verschillende keren bijna met been tegen de connector tikte. Wordt het ook niet beter van…

Is er iemand die succesvol en liefst gemakkelijk die USB-poort heeft weten te verplaatsen/verbergen? Ik vind het prima als m'n telefoon tijdens het rijden gewoon in dashboardkastje of armsteun ligt.
Er is toch ook een Bluetooth dongel in omloop? Zelf geen ervaring mee maar een vriend van mij is er zeer tevreden over.

Β©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacArnold
True…maar naar wat ik gelezen heb, schijnt dat een stuk trager te werken. En bijkomend nadeel: dan laadt m'n telefoon ook niet meer op. En da's met een iPhone SE2020 best een dingetje…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:46

CeesKees

I rest my Kees

MacArnold schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:14:

Is zoiets geen alternatief?

https://www.ipadshop.nl/m...yoDnbnrbt6-xoCGwEQAvD_BwE

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@MacArnold Ben bang dat er naast een haakse kabel of een Wireless AirPlay dongle weinig anders opzit, de suggesties die al gegeven worden.

Enige toevoeging die ik nog heb is dat er ook wireless charging mats of autohouders verkrijgbaar zijn. Zoals:
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B096TPSMBS/

Of:
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07RNRHHR6/

Moet je nog altijd wel de USB-aansluiting of een 12V-naar-USB-aansluiting gebruiken. Daar zal je niet snel aan ontkomen.

Enige wat het misschien wel oplost, met de disclaimer dat ik zelf geen Corolla rijd en dus de plek van de USB-aansluitingen niet ken, is dat je mogelijk een andere USB-aansluiting kan gebruiken. Al geldt dat dan niet voor de Wireless CarPlay adapter, die altijd in de CarPlay-geschikte USB-aansluiting moet.

In het meest extreme geval zou je een USB-aansluiting in je dashboardkastje kunnen (laten) wegwerken en desnoods de originele aansluiting daar juist uit laten komen.

[ Voor 9% gewijzigd door MooDyBLueS op 06-03-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:04
* Carpento heeft de eerste 1000 kilometer in z'n Yaris achter de rug

Vooralsnog geen bijzonderheden eigenlijk, behalve een motorstoringslampje (code P0420) wat nog opgelost gaat worden door de garage. Dat had met de afleveringsbeurt gebeurd moeten zijn maar het kwam na drie ritten al weer terug. Vanwege drukte is de gemaakte afspraak een keer verzet maar zou geen groot probleem hoeven zijn, zo werd me gezegd. Zover ik begreep is dit een kwestie van milieu-dingetjes en heeft het verder geen invloed op prestaties en/of veiligheid.

Qua banden heb ik me een maatje vergist. De huidige maat is niet 195/45 R17 wat ik dacht maar 205/45 R17. Daarmee weet ik wel gelijk zeker dat 205/50 R16 gaat passen, dat is namelijk (marginaal) kleiner dan dit :)

De overweging om een 2DIN-radio in te bouwen staat voorlopig in de koelkast. We hebben een audiomodule ingebouwd via de CD-wisselaaraansluiting. Zodoende heb ik nu een carkit, Bluetooth-audio, AUX-ingang, USB-poort voor een stickje Γ©n een USB-poort voor stroom (5V 2A). Inbouwen viel best mee: het dashboard zit niet al te ingewikkeld in elkaar dus je komt overal best goed bij. Het wegwerken van de microfoon van de carkit was de grootste uitdaging, en daar hebben we voorlopig voor een makkelijke oplossing gekozen: de microfoon staat nu links bij de tellerbak op het dashboard. Voor het mooie iets te ver weg, dus ik overweeg nog om 'm naar het dak te verhuizen maar dan heb je een veel langere route waar de kabel weggewerkt moet worden.
offtopic:
Die route is niet alleen langer, je moet daar ook nog rekening houden met wat airbags. Mocht je ooit eens de airbags nodig hebben dan is het niet zo prettig om door een microfoonkabeltje gewurgd te worden :+

Verder wat kleine dingetjes gedaan om het ding naar smaak te maken. De platte kentekenplaten zijn de dag van aanschaf vervangen door platen met bloklettertjes. In de categorie: 'hopelijk nooit nodig': de lifehammer heeft een plekje gekregen aan het dak (ja, bewuste keuze). Ook maar even de antenne vervangen door een exemplaar wat nog niet door de tand des tijds is afgekloven. Afgelopen weekend heb ik wat rode reflectietape in de deuren geknutseld zodat in het donker openstaande deuren beter te zien zijn voor achteropkomend verkeer en Mw. Carpento heeft via afdeling Chinees online warenhuis een middenarmsteun opgescharreld. Tijdens het rijden heel prettig maar het ding zit voor de bediening van de handrem wel weer wat onhandig. Dat is nog even een beetje wennen.

En ohja, een stengeltje voor cruise control via Marktplaats opgedoken, maar waarschijnlijk zijn de Europese ECU's niet geschikt voor de OEM-cruise control. Dat moet ik nog even verder uitpluizen. Had leuk geweest als dat wΓ©l gewoon kon.

[ Voor 6% gewijzigd door Carpento op 07-03-2022 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
Carpento schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:18:
Tijdens het rijden heel prettig maar het ding zit voor de bediening van de handrem wel weer wat onhandig.
Yaris Hybrid toch? In de P zetten en de handrem laten voor wat het is.

In de 14 jaar dat ik nu Toyota Hybrid rijd heb ik een handvol keer de handrem gebruikt, als hij op een echt stijle helling staat. (en ook daar is het niet nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpento

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Carpento schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:18:
* Carpento heeft de eerste 1000 kilometer in z'n Yaris achter de rug

Vooralsnog geen bijzonderheden eigenlijk, behalve een motorstoringslampje (code P0420) wat nog opgelost gaat worden door de garage. Dat had met de afleveringsbeurt gebeurd moeten zijn maar het kwam na drie ritten al weer terug. Vanwege drukte is de gemaakte afspraak een keer verzet maar zou geen groot probleem hoeven zijn, zo werd me gezegd. Zover ik begreep is dit een kwestie van milieu-dingetjes en heeft het verder geen invloed op prestaties en/of veiligheid.
P0420 is veelvoorkomend, ik kreeg hem op mijn Corolla. Het is dat de Katalysator v/d uitlaatgassen niet meer voldoet aan de eisen v/d auto. Voor de APK is hij vaak goed genoeg.

Vraag is wel wat ze gaan doen om het op te lossen. Simpele oplossing is de Lambda sensoren wat verder naar buiten zetten zodat de auto 'denkt' dat het prima is. Dure oplossing is nieuwe katalysator.

Either way niet iets om je druk over te maken, maar wel fijn als het lampje niet terugkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpento
Hercul3s schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:45:
[...]

Vraag is wel wat ze gaan doen om het op te lossen. Simpele oplossing is de Lambda sensoren wat verder naar buiten zetten zodat de auto 'denkt' dat het prima is. Dure oplossing is nieuwe katalysator.
Deze garage is niet van de houtje-touwtje-oplossingen, gelukkig. Dat zou ik in dit geval ook niet zo prettig vinden. Een Yaris mekkert als de dingen niet zijn zoals Toyota ze bedoeld heeft, en dat lijkt me een prima uitgangspunt. Ze zorgen maar dat het functioneert, ik heb het namelijk bij aflevering al aangegeven. Ze willen eerst even meten of de sensoren misschien problemen geven en in dat geval de sensoren vervangen. Als de katalysator zelf niet meer voldoet aan de gestelde eisen (door Toyota) dan ben ik van mening dat ze die maar vervangen moeten :P

[ Voor 13% gewijzigd door Carpento op 07-03-2022 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@Carpento P0420 bij onze Yaris ook gehad. Heb er een jaar of twee mee doorgereden, vlak voor de APK resette ik het motorlampje, hij bleef dan vaak een kilometer of 30-40 uit en floepte dan weer aan. Maar net lang genoeg uit om door de APK te komen ;) Uiteindelijk toch maar eens de tweede lambdasonde vervangen (die na de katalysator), daarmee was het een maandje goed, maar toen kwam de melding alsnog terug. Is inderdaad de katalysator die versleten is, dus stuur aan op vervanging daarvan.

De uitlaatgaswaarden waren met meting bij APK overigens prima, maar volgens mij staat de ECU gewoon vrij strak.

Cruisecontrol hendeltje gaat niet werken. Heb ik ook naar gekeken, maar op Yarisworld.com waar die tutorial staat geven ze al aan dat de ECU er in Europa niet op is voorbereid. Ik had een GoldCruise cruisecontrol ingebouwd. Dikke €400 (besteld bij kew.nl) maar wel erg fijn.

Inmiddels is de Yaris alweer 8 maand weg en genieten we nog steeds van onze Auris TS :9

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2022 11:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Carpento schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Deze garage is niet van de houtje-touwtje-oplossingen, gelukkig. Dat zou ik in dit geval ook niet zo prettig vinden. Een Yaris mekkert als de dingen niet zijn zoals Toyota ze bedoeld heeft, en dat lijkt me een prima uitgangspunt. Ze zorgen maar dat het functioneert, ik heb het namelijk bij aflevering al aangegeven. Ze willen eerst even meten of de sensoren misschien problemen geven en in dat geval de sensoren vervangen. Als de katalysator zelf niet meer voldoet aan de gestelde eisen (door Toyota) dan ben ik van mening dat ze die maar vervangen moeten :P
Ik gooi 'm er maar even in. Je rijdt in een Yaris van 16 jaar oud. Als jij vindt dat je Yaris nog steeds perfect moet voldoen zoals de specificaties uit de fabriek ben je een dief van je eigen portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpento
True schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:25:
[...]

Ik gooi 'm er maar even in. Je rijdt in een Yaris van 16 jaar oud. Als jij vindt dat je Yaris nog steeds perfect moet voldoen zoals de specificaties uit de fabriek ben je een dief van je eigen portemonnee.
Je hebt gelijk hoor :) De situatie is in dit geval dat ik een afleverbeurt betaald heb en daarbij benoemd dat het motorstoringslampje brandde en dat dat in orde gemaakt moest worden. Dan sta ik toch net wat minder open voor halve oplossingen.

Als ze slim(mer) waren geweest hadden ze gezorgd dat de auto in orde was vΓ³Γ³r er mensen in gingen proefrijden. Dan hadden ze er een tweedehands katalysator in geschroefd, had niemand een storingslampje gezien en had er geen haan naar gekraaid. Nu moet je ineens aan je klant gaan uitleggen wat er wel/niet mankeert en waarom je een bepaalde oplossing kiest.

[ Voor 10% gewijzigd door Carpento op 07-03-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
True schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:25:
[...]

Hier sluit ik me bij aan. Het is één ding om een zo goed mogelijk functionerende én rijdende auto te willen hebben, maar de praktijk is gewoon weerbarstiger dan dat.

@Carpento
Een aantal feiten: auto's van 10+ jaar slijten nu eenmaal steeds harder, daarom zijn ook kleine probleempjes soms moeilijk op te lossen of zorgen ze voor een waterval effect. Daarnaast is het door de bocht genomen zo dat consumenten die een wat oudere auto rijden dat meestal doen omdat het ze of niet uitmaakt hoe oud hun auto is of omdat ze niet het geld hebben voor een nieuwere, waar helemaal niks mis mee is, maar dat betekent simpelweg dat de gemiddelde Yaris van 15/16 jaar oud gewoon Γ©cht geen portemonnee trekkende eigenaar hoeft te verwachten en dealers/garages weten dit. In de basis draait het bij deze auto's puur om het rijdend houden op een veilige manier en al het niet niet-noodzakelijke wordt over het algemeen geen extra aandacht aan besteed. Want daar wil de gemiddelde consument niet voor betalen in deze prijsklasse.

Ik heb het even opgezocht, bij Toyota zelf staan er een aantal 2005-2007 te koop voor grofweg 4-6k, die onder de 5k hebben niet eens BOVAG garantie. Daar is een reden voor, omdat zelfs Toyota niet in kan staan voor alle kleine probleempjes, dat is gewoon de leeftijd. En de duurdere wordt het wel op gegeven, ook daar is een reden voor: deels omdat Toyota wellicht meer marge neemt in de verkoopprijs en daarom evt. reparaties af kan vangen, deels omdat ze waarschijnlijk beter onderhouden zijn.

Kijk, ik zeg niet dat je niet mag verwachten dat het opgelost wordt, maar zonder de exacte situatie te weten is het wel onrealistisch om van een 4-6k kostende auto te verwachten dat daar zonder bijkomende kosten iets aan vervangen wordt. Als jij de uitzondering op de eerder genoemde regel bent en wel bereid bent zeg 1-2k in reparaties/'perfect' maken van je auto te steken, dan is dat prima natuurlijk, maar dan is het wel zaak om dit actief aan te geven waar je hem in onderhoud hebt.

En om bij het begin te beginnen (misschien heb ik het gemist hoor, in dat geval sorry dat ik er nog een keer naar vraag), maar heb je met of zonder BOVAG garantie gekocht? En wat is er precies besproken over die foutcode? Was dat bekend bij proefrit en sluiten koopovereenkomst en is dat ergens vastgelegd? Met deze informatie kunnen alle ervaringsdeskundigen hier je ongetwijfeld meer info verschaffen over wat je mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Carpento schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:35:
[...]

Je hebt gelijk hoor :) De situatie is in dit geval dat ik een afleverbeurt betaald heb en daarbij benoemd dat het motorstoringslampje brandde en dat dat in orde gemaakt moest worden. Dan sta ik toch net wat minder open voor halve oplossingen.
Afleverbeurt is een onderhoudsbeurt, geen reparatiebeurt. Dat je het benoemd hebt is prima, maar dat is wat anders dan dat je hebt afgesproken dat het gefixt moet zijn voor aflevering en onderdeel uitmaakt van de koopovereenkomst.

Ik wil jou niet dwars zitten hoor, maar helaas gaat het wel om wat je nu precies hebt afgesproken. Stel je hebt gezegd "ik zie dat een storingslampje brandt, kunnen jullie daar naar kijken bij de afleverbeurt?" dan vraag je om een analyse, geen reparatie. Dus het gaat er toch echt om welke harde afspraken er zijn gemaakt. En of je garantie hebt ja of nee.
Als ze slim(mer) waren geweest hadden ze gezorgd dat de auto in orde was vΓ³Γ³r er mensen in gingen proefrijden. Dan hadden ze er een tweedehands katalysator in geschroefd, had niemand een storingslampje gezien en had er geen haan naar gekraaid. Nu moet je ineens aan je klant gaan uitleggen wat er wel/niet mankeert en waarom je een bepaalde oplossing kiest.
Dit ben ik niet met je eens. Zoals ik in de vorige post al aanhaalde zijn deze auto's relatief goedkoop, er zit weinig marge op, daarom wordt er ook alleen bij de duurdere/beter onderhouden auto's BOVAG garantie op gegeven. Geld moet ergens vandaankomen en autobedrijven maken altijd een afweging tussen wat er wel en niet aangepakt moet worden voordat de auto te koop komt.

Zo heb ik ooit eens een Lexus IS 300h gekocht, best een dure auto voor mij destijds (20k koopprijs) met een deuk van 1cm diep en 10cm lang aan de zijkant, helemaal aan de achterkant bij het achterlicht. Dankzij de lakkleur en de positie viel het amper op en ik zag het pas na de proefrit. Is niet gerepareerd terwijl het om een slechts 5 jaar oude auto ging. Ze zeiden eerlijk tegen mij: dit is niet slechts een paneel wat er zomaar af kan en kost daarom heel veel arbeid om te maken. Daarmee zouden ze die auto niet meer concurrerend geprijsd kunnen verkopen. Verder was de auto wel in tiptop staat van binnen en buiten, de lak was intact en heb ik een aankoopkeuring bij Lexus laten doen die ook aangaven dat ik zolang het zelf niet erg vond, hier prima 10 jaar mee kon blijven rijden. Verder kreeg ik gewoon nog garantie, ook vanuit Lexus, was hij dealeronderhouden en ga zo maar door. Moraal van het verhaal: het is zeker niet zo dat het simmer is om alles van tevoren te fixen. En al helemaal niet met 10+ jaar oude auto's. Dat is gewoon hoe het in de praktijk werkt.

En zoals gezegd: als jij het wel perfect wil hebben werken, dan moet je het in mijn ogen ook niet erg vinden om er een paar honderd euro tegenaan te gooien. Ben je er wel gelijk weer voor de komende jaren van af als het goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carpento
@ThinkPad @True @MooDyBLueS
De soep wordt niet zo heet gegeten als 'ie opgediend wordt. Ik zal een beetje toelichting doen maar laat ik vooral benadrukken dat er nog op geen enkele manier onvrede is tussen mij en de garage.

offtopic:
Onze eerste auto kwam in 2010 bij deze garagehouder vandaan. Toen werkte hij in de schuur van zijn vader waar hij een brug had staan. Anno 2022 is dat uitgegroeid tot een bedrijf met twéé vestigingen waarvan eentje met 15 man personeel en de ander ook minimaal 5 man, dat weet ik niet precies. Hij doet ergens iets goed, denk ik. Hij heeft eerlijk zakendoen hoog in het vaandel staan en dit komt ook echt wel goed hoor. Wij hebben inmiddels vijf auto's bij hem gekocht. Da's niet omdat we ontevreden zijn, zogezegd.

Op de verkoopovereenkomst staat onder de afleverbeurt (die is in telegramstijl) als één van de punten Motorstoringslampje brandt. Er staan meer dingen op die niet in de categorie 'onderhoudsbeurt' vallen. Zo had ik bijvoorbeeld opgemerkt dat de gasveertjes van de achterklep een beetje levensmoe leken te zijn. Die zijn keurig vervangen. Ze hebben ook wel iets van een additief aan de brandstof toegevoegd om de kat schoon te branden (klok, klepel, zoiets begreep ik tenminste) maar dat heeft niet langer dan drie ritten geholpen :P

Als dat motorstoringslampje onderdeel zou worden van een juridisch steekspel dan is dat in de overeenkomst nogal vaag gedefinieerd maar zo ver gaat het echt niet komen.

offtopic:
Zowel Mw. Carpento als ikzelf hebben een auto nodig om op ons werk te komen maar krijgen beiden geen leaseauto. We zijn in 2010 in een echt budget-schraap-geval begonnen, en langzaamaan is dat budget wel iets gegroeid maar ons spaargeld besteden we liever aan andere dingen dan onze auto's. We hebben inmiddels zes auto's gehad, de huidige meegerekend, en vijf daarvan zijn bij deze garagehouder gekocht (ik heb ook een keer een auto van m'n moeder overgenomen). Qua onderhoud: mijn vorige auto was een Subaru Impreza en daarmee ging ik naar een specialist, verder doet deze garage ook alles.

TL;DR: Komt goed O+

[ Voor 9% gewijzigd door Carpento op 07-03-2022 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-09 20:17
Mijn Celica T23 had dezelfde code. Hier is een spacer tussen de lambda en uitlaat gezet zodat deze uit de flow van de uitlaat zit. Werkt perfect. Auto rijdt er net zo goed om.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacArnold
Het is niet ideaal maar voordeel is wel dat het stukken minder uitsteekt. Wat me alleen enigszins tegenstaat: volgens mij is geen van die haakse kabels MFI-gecertificeerd. En heb geen zin om m'n iPhone te roosteren. Maar misschien moet ik dat even in een ander topic navragen…
MooDyBLueS schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:56:
@MacArnold Ben bang dat er naast een haakse kabel of een Wireless AirPlay dongle weinig anders opzit, de suggesties die al gegeven worden. Enige toevoeging die ik nog heb is dat er ook wireless charging mats of autohouders verkrijgbaar zijn. Moet je nog altijd wel de USB-aansluiting of een 12V-naar-USB-aansluiting gebruiken. Daar zal je niet snel aan ontkomen.
Er zitten extra USB-aansluitingen in de auto, dus dat zou wel kunnen. Het helpt zeker. Punt is alleen dat ik het feitelijke probleem daar wel kleiner mee maak maar helaas niet oplos. De duurdere uitvoeringen van de Corolla hebben trouwens wel zo'n oplaadmat.
MooDyBLueS schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:56:
@MacArnold In het meest extreme geval zou je een USB-aansluiting in je dashboardkastje kunnen (laten) wegwerken en desnoods de originele aansluiting daar juist uit laten komen.
Dit zou de ideale oplossing zijn. De dealer zal zoiets waarschijnlijk niet doen (nooit gevraagd…neem ik zo aan) maar ik ben vast niet de eerste die tegen dit 'probleem' aanloopt. Ga toch nog eens speuren.

Thanks all!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

MacArnold schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:48:
[...]

Het is niet ideaal maar voordeel is wel dat het stukken minder uitsteekt. Wat me alleen enigszins tegenstaat: volgens mij is geen van die haakse kabels MFI-gecertificeerd. En heb geen zin om m'n iPhone te roosteren. Maar misschien moet ik dat even in een ander topic navragen…

[...]

Er zitten extra USB-aansluitingen in de auto, dus dat zou wel kunnen. Het helpt zeker. Punt is alleen dat ik het feitelijke probleem daar wel kleiner mee maak maar helaas niet oplos. De duurdere uitvoeringen van de Corolla hebben trouwens wel zo'n oplaadmat.

[...]
Dit zou de ideale oplossing zijn. De dealer zal zoiets waarschijnlijk niet doen (nooit gevraagd…neem ik zo aan) maar ik ben vast niet de eerste die tegen dit 'probleem' aanloopt. Ga toch nog eens speuren.

Thanks all!
https://www.aliexpress.co...r_list.0.0.21ef18027HclfC

Ik ga dit dingetje met een fatsoenlijke kabel proberen. (wel in het zwart)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Auto bijna 2 maanden in bezit en het motorstoringslampje springt aan :X

Vast weer een rotte lambda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Laatst online: 16:59

charrel

Cortisol4life..

Vlassie1980 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:31:

t25? bij ons gaat af en toe het lampje af omdat na een aantal korte stukjes op opwarm draadje op de lambda niet snel genoeg opwarmt. na een lange rit is dat weer weg, als ik het niet reset na 3x rijden ook. Weet je welke code het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49

Stickertje over het lampje plakken :+

(Serieus gezien zulke grappen ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
TWCRay schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:06:
[...]

Ooit een Corolla (dealeronderhouden) gehad, waar dit lampje ging branden. Vn alles vervangen, gereinigd en weet ik wat allemaal. Uiteindelijk het advies gekregen het maar te negeren en er nog 140.000 km probleemloos mee gereden... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

TWCRay schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:06:
[...]

Of gewoon dingen loskoppelen, dan ben je ook van vervelende lampjes af :+

Dat heb ik helaas ook gezien, altijd leuk als bedrijven misbruik maken van mensen door ze op te zadelen met een afgetrapt hok. Een vriendin van mij had een geΓ―mporteerd hok gekocht met een verdacht lage km stand. Optisch zag dat ding er nog goed uit, totdat je in de motorruimte ging kijken :X Het zag eruit alsof ie 3 ton had gelopen ipv. de 1,5 die er op de teller stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
charrel schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:14:
[...]

t25? bij ons gaat af en toe het lampje af omdat na een aantal korte stukjes op opwarm draadje op de lambda niet snel genoeg opwarmt. na een lange rit is dat weer weg, als ik het niet reset na 3x rijden ook. Weet je welke code het is?
T25 ja, onze vorige Avensis Verso met 2.0 VVTi motor had het ook, en dat gebeurde 3 maanden na vervallen van de garantie dus ben blij dat het nu na 2 maanden gebeurt. Bij de dealer een lambda kost toch al gauw rond de 400 eurie.

Voor die Avensis Verso had ik een Mazda 6 met enorm olieverbruik en daardoor heb ik een halve trauma opgelopen met dat lampje want dat lampje bleef maar aangaan. Gek he met al die onverbrande restanten motorolie die langs die lambda gingen :+
Deze Avensis lijkt geen olie te pakken in ieder geval dus dat is al een enorme geruststelling. Binnenkort even naar de garage voor wat aftercare.

Heb zelf geen scanner dus geen idee wat de code is maar ik hoop gewoon een lambda.

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 09-03-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
Peatsmoke schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Ooit een Corolla (dealeronderhouden) gehad, waar dit lampje ging branden. Vn alles vervangen, gereinigd en weet ik wat allemaal. Uiteindelijk het advies gekregen het maar te negeren en er nog 140.000 km probleemloos mee gereden... 8)7
Idem met mijn vorige V70. Lampje heeft in de 2 jaar in mijn bezit continu gebrand. Ik zou me pas echt zorgen hebben gemaakt als ie uit was gegaan ;)

Anyway, tijdelijk koos autoloos, heb de Auris van mijn moeder voor een week, maar het geluid is wel zo beroerd. Niet aan te horen. Verder een top auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Sinds ze bij mijn Lexus vorig jaar een gaatje in de uitlaat gefixt hebben, heb ik de P0420 melding niet meer gehad. Eerst kwam deze ook elke twee maanden terug, dus daar kan het ook op wijzen ;)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Vlassie1980 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:30:
[...]
Heb zelf geen scanner dus geen idee wat de code is
[...]
Een dongle is €12, ik ben nog steeds erg blij met deze: ThinkPad in "Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic". Ze zijn er ook wel goedkoper, maar deze kan bij mijn Auris TS ook de hybride accu en bandenspanningsensoren e.d. uitlezen :)

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels is het lampje vanzelf weer uit gegaan, zal wel even een waarde net buiten de marge zijn geweest bij de lambda ofzo. Laat hem in ieder geval toch even uitlezen want wil wel weten wat het was.
Pagina: 1 ... 123 ... 166 Laatste