I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it
Trotse mama van Thijs&Bas
KPN-DSL zit met ADSL1 ergens rond de 8 a 10msobjectief2 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 20:47:
Kan iemand wat meer vertellen over de ping via het Wanadoo-netwerk in vergelijking met het KPN-netwerk? En dan het liefst met gelijkblijvende hardware en infrastructuur. Ik ben wel benieuwd of en hoe groot het verschil echt is en of iemand weet of dat nog verbeterd gaat worden evt? Thnx alvast
KPN-DSL zit met ADSL2 nu ergens rond de 22ms ook
Wanadoo zit ook rond de 22 a 25ms ergens.
Komt omdat ADSL2+ meer van je lijn vergt. Heeft met errorcorrectie te maken.
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.
Dit klopt als een tiet. Bij mij dezelfde waardes. Heb net een avondje wat CSS wars gespeeld en de ping was normaal goed. I.i.g. geen reden om geen ADSL2 te nemen.bjck schreef op woensdag 21 december 2005 @ 21:00:
[...]
KPN-DSL zit met ADSL1 ergens rond de 8 a 10ms
KPN-DSL zit met ADSL2 nu ergens rond de 22ms ook
Wanadoo zit ook rond de 22 a 25ms ergens.
Komt omdat ADSL2+ meer van je lijn vergt. Heeft met errorcorrectie te maken.
Beauty is in the eye of the beerholder
Nu lees ik veel berichten hier over vaak downtime en andere ellende.
Als ik de 20mbit niet haal, maar slechts 10, maakt me dat niet zo veel uit.. (alhoewel ik hier in R'dam op 600 meter van de centrale af zit
ik ga ook geen servers of gekkigheid draaien. Wil niet hun telefonie, slechts ADSL. Maar hou wel van een stabiele verbinding.
Zijn de negatieve berichten hier nou incidenten, of is de conclusie dat Wanadoo nog niet de zaakjes op orde heeft?
[ Voor 4% gewijzigd door Devilsown op 21-12-2005 23:09 ]
Verwijderd
Ik ben eind oktober overgestapt van planet adsl via kpn naar wanadoo family. Dit had ik achteraf NOOIT moeten doen.
Ik had nooit problemen met kpn. Nu werd ik vrij snel op het netwerk van wanadoo aangesloten. Dit was allemaal geen probleem. Ik had een snelheid van 4mbit down en 640kb up. Deed het allemaal goed.
Maar toen werd de snelheidsverhoging doorgevoerd. Vanaf dat moment had ik geen internet meer. Ik heb toen meerdere malen de helpdesk gebeld. (Zeggen ze moet je de livebox resetten, of ik dat niet al had gedaan

Ik had in de tijd dat ik offline was een verbindingssnelheid van 16 tot 19 mb. Nu heb ik ze gemailt en gezegt dat ik nu maar 4 mbit heb. Zeggen die ze dat het van veel factoren afhankelijk is of je die snelheid wel haalt. Ik denk dat ze daar een stel amateurs hebben ingehuurd.
Ik zou iedereen dan ook afraden om met wanadoo in zee te gaan. Als het eenmaal werkt oke, maar op het moment dat er iemand gaat prutsen ben je heeeel ver van huis.
Sry als ik een beetje geiriteerd reageer, maar dat ben ik nu ook. Ik dacht dat mijn verhaal wel de moeite waar zou zijn voor mensen die erover denken over te stappen.
Weet waar je aan begint, want je kan niet zomaar terug naar het veilige KPN!
Heb je wel duidelijk aangegeven dat je in de tijd van storing die verbindings snelheid hebt gezien stabiel en geen IP kreeg alleen?Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 23:05:
Ik had in de tijd dat ik offline was een verbindingssnelheid van 16 tot 19 mb. Nu heb ik ze gemailt en gezegt dat ik nu maar 4 mbit heb. Zeggen die ze dat het van veel factoren afhankelijk is of je die snelheid wel haalt. Ik denk dat ze daar een stel amateurs hebben ingehuurd.
De snelheid die je nu hebt is exact de snelheid als voorheen immers. En dus is de kans 0.01% dat dit exact die snelheid heeft omdat je lijn niet meer zou halen. Als het al niet 0.0001% is.
Verwijderd
Volgens mij klopt er geen kont van. Moet echt sneller kunnen. Ik heb ook precies hetzelfde ip als ervoor, of klopt dit?
Ik heb in de tijd dat ik offline was ook meerdere keren per dag gekeken en hij bleef steeds rond de 16 mb.
Ik baal er dan ook van dat dat nu niet zo is, want ik betaal er wel voor.
ik heb geen problemen hier hoor. heb ook alleen adsl van wanadoo en dat sinds 1 juni.Devilsown schreef op woensdag 21 december 2005 @ 22:36:
Ik overwoog over te stappen op 12move, maar deze aanbieding is nog meer waar voor je geld.. echter, is dat ook zo?
Nu lees ik veel berichten hier over vaak downtime en andere ellende.
Als ik de 20mbit niet haal, maar slechts 10, maakt me dat niet zo veel uit.. (alhoewel ik hier in R'dam op 600 meter van de centrale af zit![]()
ik ga ook geen servers of gekkigheid draaien. Wil niet hun telefonie, slechts ADSL. Maar hou wel van een stabiele verbinding.
Zijn de negatieve berichten hier nou incidenten, of is de conclusie dat Wanadoo nog niet de zaakjes op orde heeft?
1x uitgevallen ivm werkzaamheden.
ik woon op ruim 2.3 km van de centrale en de livebox is ingetraint op 13.4 Mbit
download met 1355 KB/s en upload met 113 KB/s
It ain't stupid if it works!
Update: omzetting is -zoals gepland- op de 20e gebeurd, geen enkele probleem. Livebox functioneert ook naar behoren, staat nu al dik een dag aan torrents te downloaden.LoneGunman schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:32:
Woei, modem binnen:
3/12: aanvraag gedaan Lite > Family
9/12: datum omzetting bekend
16/12: LiveBox binnen
20/12: omzetting (hopelijk)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Status ADSL-lijn Verbonden ADSL standaard G992_5_A Upstream 1020 Kb DownStream 16400 Kb Afname Dichtbij : 27.4 (dB) Ver weg : 9.5 (dB) SNR-marge Dichtbij : 6 (dB) Ver weg : 11 (dB) HEC-teller 23755 Firmware 0xe200314 ES-teller van 15 min 0 CRC-fouten 2234 ES-teller van 1 dag 0 |
Zónder downloadaccelerator toch nog zo'n 1600 kb/s vanaf http. Ik ben tevreden
ik woon op 317 m van de centrale dus dat zal wel snor zitten maar om over te stappen op zich hoe kan ik het beste aanpakken?
ik heb op het moment kpn+xs4all adsl dit loopt af medio februari, het liefste zou ik overstappen naar wanadoo+wanadoo telefonie zodat ik eindelijk dat kpn tel. abbo kan dumpen. in welke volgorde moet ik ze aanspreken? of geeft wanadoo de mogelijkheid dit allemaal op zich te nemen?
ADSL line status Operational
ADSL standard G992_5_A
Upstream rate 1024 Kb
Downstream rate 20424 Kb
Attenuation Near End : 16.6 (dB)
Far End : 4.3 (dB)
SNR margin Near End : 7 (dB)
Far End : 13 (dB)
HEC count 100
Firmware 0xe200314
15 min ES counter 0
CRC errors 15
1 day ES counter 0
Ik kom alleen niet boven de 600KB/sec uit bij het gebruik van een Asus WL-500gx. Direct achter de livebox is het 100KB/sec meer, maar ik vind het niet wat ik had verwacht. Op welke site kan ik betrouwbaar een speedtest doen en is 700KB/sec echt het maximale wat ik halen kan met deze settings?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
http://speedtest.quicknet.nl (AMS-IX aanklikken)(bestanden downloaden. 1 t/m 100 MB beschikbaar)
Verwijderd
Weet iemand hoe je die router achter de livebox kunt hangen, dit heb ik al geprobeerd:
livebox -> router (cross) -> PC (straight)
IP router op 192.168.5.150
wan ip op 192.168.5.1 (gateway naar livebox ?)
DNS uit wanadoo boekje opgegeven in router
DHCP aan en uit geprobeerd met router (en dus vast ip adres)
Maar ik kon nooit de livebox pingen of via de browser benaderen.
MSN deed het 1x toen ik een vast IP adres had.
Router geeft wel mooi aan dat er een verbinding is met de livebox
Draai nu rechtstreeks van livebox (verbinding is goed), maar zou graag ivm wireless toch mijn router er aan willen hangen ! Ik heb al diverse oplossingen voor andere routers bekeken in dit topic, maar niks werkte tot nu toe.
in de router DHCP uitgezet, en de livebox op poort 1 (dus niet op de WAN ingang) van de router aangesloten. werkt tot nu goed.
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:55:
Ik kreeg vorige week mijn livebox en gister was het zover. Eerst een tijdje zitten klooien om mijn US robotics 8054 router aan de praat te krijgen. Dat wou niet echt lukken, kreeg alleen MSN aan de praat.
Weet iemand hoe je die router achter de livebox kunt hangen, dit heb ik al geprobeerd:
Verwijderd
IP router op 192.168.5.150 daar ga je al mee de mist in, afhankelijk van de LB poort moet je 5.10 of 6.10 instellen.Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:55:
Ik kreeg vorige week mijn livebox en gister was het zover. Eerst een tijdje zitten klooien om mijn US robotics 8054 router aan de praat te krijgen. Dat wou niet echt lukken, kreeg alleen MSN aan de praat.
wan ip op 192.168.5.1 (gateway naar livebox ?) hierboven staat het wan adres van je router al. de 5.1 of 6.1 is idd de gateway zoals je die op je router in moet stellen voor het wan.
Bovenstaand zinnetje begrijpend lezen anders ga je daar weer een fout mee maken
Maar volg onderstaande recente link maar.
[rml]bouwvakker in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]
Daarmee moet het werken maar of de telefonie "betrouwbaar" blijft kan ik nog niet bevestigen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 11:35 ]
Mijn ma heeft me de opdracht gegeven om een nieuwe ISP te zoeken
Dat wordt dus minimaal en maximaal 20 MB download
Helaas de beperkte upload van 1 MB

Mijn keus viel bijna direct op Wanadoo Family omdat ze dat sindskort ook bij mijn vriendin hebben en hun dit goed bevalt! Wie wil dat trouwens nou niet, leechen tegen 2 MB/s
Ik moet mijn huidige ISP opzeggen en die hebben een opzegtermijn van 1 maand, kut provider

Die willen niet eens bestaande klanten houden, n00b's!!
Ik ga morgen even bellen met Wanadoo, iemand die nog paar dingen weet die ik kan vragen aan Wanadoo?
Zelf denk ik aan deze vragen:
- Regelt Wanadoo alles met KPN dat de lijn vrij komt?
- Hoe zit het precies met een router?
Groeten,
ubern00b Roodey
EDIT:
HEEL BELANGRIJK VOOR MIJ!!!!!!!!
Krijg je een vast IP????
[ Voor 5% gewijzigd door Roodey op 22-12-2005 11:43 ]
Verwijderd
Hoe kan het dat ik maar 2300 kb download heb?????
Ik zie hier allemaal cijfers tussen de 16000 en 20000 kb
Gadgets fan
De overstap is echt helemaal top gegaan
Komend van XS4All (heb je BTW hun ADSL2+ tarieven gezien?) op 5 december Wanadoo Family + Telefonie aangevraagd. Op 21 december volgens planning opgeleverd. De Livebox was ruim op tijd binnen.
Aansluiten ging probleemloos.
De hier genoemde registry tweak is echter wel noodzakelijk om de lijn volledig te benutten.
Met het bellen is er echter nog wel een lichte brom op de lijn, maar dat schijn bij het innovatieve karakter van de dienst te horen (aldus de Wanadoo website)
Verwijderd
20000 wat? kilobits, kilobytes, kilowattjohanm3 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 11:53:
als jij download met 2300kilobytes/s mag je niet klagen
dat is 2.3megabyte/s een dikke 20mbit dus
Hoe het kan staat al regelmatig in dit topic. Afstand tot centrale/slechte bekabeling in huis/brakke hardware(pc) etc etc. Dus dat zul je eerst moeten nagaan, zo kunnen wij er ook niets over zeggen.johanm3 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 11:53:
Jammer genoeg nog geen antwoord op m´n vraag gehad.
@BBrunekreeft: die prijzen van XS4all

@Stimey: 5 pagina's terug (bij mij) staan zn waarden ergens gepost; ingetraind op 2300Kb.
16000 en 20000 gaat om kbit, als je dat deelt door 8, heb je kbyte (20000/8 = 2500kbyte/s). Dus als jij nu een download van 2300 kbyte/s hebt, is dat netjes hoorjohanm3 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 11:53:
Jammer genoeg nog geen antwoord op mŽn vraag gehad.
edit: met boven mij ^^
[ Voor 3% gewijzigd door MoiZie op 22-12-2005 12:33 ]
Ik heb alleen een gsm en geen vaste lijn abo via KPN.
Eigenlijk wil ik de overstap van @Sloom naar Wanadoo wel wagen maar je kunt op hun website niet opgeven dat je geen telefoonlijn hebt.
Alleen:
- Standaard
- ISDN
Moet ik dan eerst een standaard lijn bij KPN aanschaffen?
Ja............Frijns.Net schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:34:
Heeft hier iemand een Wanadoo abo genomen die geen telefoonlijn had?
Ik heb alleen een gsm en geen vaste lijn abo via KPN.
Eigenlijk wil ik de overstap van @Sloom naar Wanadoo wel wagen maar je kunt op hun website niet opgeven dat je geen telefoonlijn hebt.
Alleen:
- Standaard
- ISDN
Moet ik dan eerst een standaard lijn bij KPN aanschaffen?
Wanadoo telefonie kan ALLEEN in combinatie met een analoge (standaard) KPN lijn.
Wie heeft het melken van koeien ontdekt, en wat dacht hij dat hij aan het doen was toen hij ermee begon?
Misschien heb je iets aan DEZE link.Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:55:
Is wel een andere router, maar meestal zijn de instellingen vrijwel hetzelfde
[ Voor 8% gewijzigd door TifKag436 op 22-12-2005 13:24 ]
Wie heeft het melken van koeien ontdekt, en wat dacht hij dat hij aan het doen was toen hij ermee begon?
Mijn BT stick ondersteund het volgende (Supported profiles: PAN, OPP, SYNC, LAP, DUN, FTP, FAX, HID, SPP, HCRP, BIP, Headset, AV).
Welke van deze profielen heb ik nodig?
[ Voor 41% gewijzigd door n00bs op 22-12-2005 13:34 ]
Weet je wel zeker dat er op het Hoofdstopcontact, geen aansluitingen lopen naar andere kamers.johanm3 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 11:53:
Jammer genoeg nog geen antwoord op mŽn vraag gehad.
Alle extra bedrading geeft alleen maar extra storing.
Hoelang is bv de kabel tussen ISRA en LiveBox.
BTW: leer even de verschillen tussen b=bits en B=Bytes (maakt het voor iedereen duidelijker)
PAN profiel heb je nodig.. even de pincode in de liveboxconfig instellen, reg knopje indrukken op de livebox en je kan pairen.. let wel dat je maar iets van 700Kbit tot 1Mbit hebt via bluetoothn00bs schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:33:
Wie weet hoe je een laptop met BT stick kan laten internetten met de Livebox? ik krijg het niet voor elkaar... (pairen gaat wel).
Mijn BT stick ondersteund het volgende (Supported profiles: PAN, OPP, SYNC, LAP, DUN, FTP, FAX, HID, SPP, HCRP, BIP, Headset, AV).
Welke van deze profielen heb ik nodig?
Ik heb m gisteravond met de post gekregen. Misschien dat je beter op de deurmat kan gaan liggen?WarPuppy schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:43:
Weet er al iemand wat van de ipod? Ik heb besteld in die actieperiode, maar nog totaal niks van gehoord? Ik denk dat ik maar eens moet bellen
En als ik alleen internet wil en geen telefonie ?TifKag schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:10:
[...]
Ja............
Wanadoo telefonie kan ALLEEN in combinatie met een analoge (standaard) KPN lijn.
SchopjeRoodey schreef op donderdag 22 december 2005 @ 11:36:
HEEL BELANGRIJK VOOR MIJ!!!!!!!!
Krijg je een vast IP????
Ik heb op 11 december aangevraagd en gisteren kwam de postbode 'm afleveren.WarPuppy schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:43:
Weet er al iemand wat van de ipod? Ik heb besteld in die actieperiode, maar nog totaal niks van gehoord? Ik denk dat ik maar eens moet bellen
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
PAN had ik idd gebruikt en pairen deed hij al maar of ik nu zelf een IP adres als 192.168.4.10 invul en gateway 192.168.4.1 (DNS staat correct) ik kan gewoon niet internetten of pingen.Krypt schreef op donderdag 22 december 2005 @ 17:25:
[...]
PAN profiel heb je nodig.. even de pincode in de liveboxconfig instellen, reg knopje indrukken op de livebox en je kan pairen.. let wel dat je maar iets van 700Kbit tot 1Mbit hebt via bluetooth
Internet via de USB kabel werk wel (met de juiste netwerk instellingen). Is er dus misschien nog iets "speciaals" wat ik moet doen om met een Win98 machine te kunnen internetten via BT met de Livebox?
Verwijderd
Met IP router van 192.168.5.150 is niks mis. Zit keurig in de IP-range van de LB èn buiten de IP-range van de LB-DHCP.Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 11:33:
[...]
IP router op 192.168.5.150 daar ga je al mee de mist in, afhankelijk van de LB poort moet je 5.10 of 6.10 instellen.
wan ip op 192.168.5.1 (gateway naar livebox ?) hierboven staat het wan adres van je router al. de 5.1 of 6.1 is idd de gateway zoals je die op je router in moet stellen voor het wan.
Bovenstaand zinnetje begrijpend lezen anders ga je daar weer een fout mee maken![]()
Maar volg onderstaande recente link maar.
[rml]bouwvakker in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]
Daarmee moet het werken maar of de telefonie "betrouwbaar" blijft kan ik nog niet bevestigen.
WAN IP op 192.168.5.1 lijkt me wel tricky, omdat daar meestal je externe IP-adres moet staan. Die hoort niet thuis in je router, maar zit al in de LB. Ik zou in ieder geval die instelling wijzigen (bijvoorbeeld 0.0.0.0).
Als dat niet helpt, even verder kijken waar je de (DHCP) gateway kan instellen; normaliter zit dat onder de LAN-instellingen. Daar dan 192.168.5.1 invullen (de Livebox dus).
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 20:00 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Dav1d op 09-01-2006 20:04 ]
Doen jullie de kabel in WAN of UPLINK, die vanuit livebox komt. Ik heb beide opties geprobeerd maar lukt niet. Kan iemand me hiermee helpen? Wat zijn jullie instelling etc. bij Vigor?
ik heb een livebox met wanadoo family, ik heb een Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet kaart onboard zitten, maar hij connect maar met 10mbit met de livebox.
iemand hier ervaring mee, ik kan er nergens wat over vinden.
zal toch wel fijn zijn als ik mn 20mbit abbo kan benutten!
de livebox handeld alles af kwa telefonie voor zowel kpn en als wanadoo telefonie.[b][message=24863844,noline]hmz19 schreef op donderdag 22 december 2005 @
Uitgaande gesprekken wil ik via de Livebox laten verlopen, maar ik wil zowel op m'n huidige KPN nummer als op het nieuwe Wanadoo nummer bereikbaar zijn. Hoe gaat dat in z'n werk?
wanadoo telefonie werkt alleen als de livebox online is (lijkt me logisch)
maar mocht het voorkomen dat de livebox uitvalt dan ben je alsnog bereikbaar op je kpn
telefoonnummer.
is de livebox online en je wordt gebeld op je kpn nummer dan komt dat alsnog door.
Verwijderd
Nope de LB deelt ipnr's uit van 5.10 tm 5.20 en 6.10 tm 6.20Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:55:
[...]
Met IP router van 192.168.5.150 is niks mis. Zit keurig in de IP-range van de LB èn buiten de IP-range van de LB-DHCP.
WAN IP op 192.168.5.1 lijkt me wel tricky, omdat daar meestal je externe IP-adres moet staan. Die hoort niet thuis in je router, maar zit al in de LB. Ik zou in ieder geval die instelling wijzigen (bijvoorbeeld 0.0.0.0).
Als dat niet helpt, even verder kijken waar je de (DHCP) gateway kan instellen; normaliter zit dat onder de LAN-instellingen. Daar dan 192.168.5.1 invullen (de Livebox dus).
Wellicht dat je dat kunt omzeilen door de LB een statisch nr toe te kennen voor de router maar de ervaringen lopen wat dat betreft nogal uiteen.
WAN IP op 192.168.5.1 klopt idd niet en is zelfs onmogelijk daar dat een gateway van de LB is.
Maar dat was in mijn post ook een kwestie van begrijpend lezen dus
WAN IP op een router die daarachter zit MOET er eentje uit de range van de LB zijn, bij de 5.1 range moet dat dus een ip zijn uit de 5.10 tm 5.20 range of uit de 6.1 range natuurlijk.
Dat een losse router een lan adresje krijgt maakt op zich niet uit, die zit toch achter de LB NAT.
De router een WAN IP geven van 0.0.0.0 slaat al helemaal nergens op.
Maar goed, hier met de dubbele NAT + alle poortjes geforward heb ik weer eens een uitvallende telefonie
Zal de volgende keer maar eens alleen de benodigde poorten openzetten op de LB in de hoop dat dat werkt.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 22:27 ]
Beroerde kabel, dat is meest voorkomende waar dit door komt.Simball schreef op donderdag 22 december 2005 @ 21:06:
Probleem!
ik heb een livebox met wanadoo family, ik heb een Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet kaart onboard zitten, maar hij connect maar met 10mbit met de livebox.
iemand hier ervaring mee, ik kan er nergens wat over vinden.
zal toch wel fijn zijn als ik mn 20mbit abbo kan benutten!
Of een toevallige incompatibiliteit tussen biede poorten. Je zou je netwerkkaart eens op 100-FULL kunnen vastzetten en kijken of het werkt. Misschien dat het op standje 'auto' gewoon niet lekker gaat.
Bedankt!!
Je kan het ook herstellen gewoon. Je hebt de paren niet goed op volgorde zitten.Simball schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:50:
Ah, bedankt inderdaad, het zou wel aan de kabel liggen, (zelf gemaakt) maar op 100-full connect hij wel met 100mbit, alleen is de snelheid helemaal brak, dus dat wordt een betere kabel voor mij.
Bedankt!!
FAQ - Network Troubleshooting
Exact die kleur/paar volgorde aanhouden.
Via wanadoo zo een PMCIA kaart bestellen voor in de Livebox om draadloos te internetten of zal ik hier bij een lokale computerwinkel een PMCIA kaart van een A-merk kopen die ik ook in de livebox kan stoppen?
Omdat hij wel past, maar niet gaat werken?lazrambo schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 01:08:
Wat is verstandiger qua stabiliteit en snelheid van mijn verbinding:
Via wanadoo zo een PMCIA kaart bestellen voor in de Livebox om draadloos te internetten of zal ik hier bij een lokale computerwinkel een PMCIA kaart van een A-merk kopen die ik ook in de livebox kan stoppen?
De software in de LB kan niet elk type kaart ondersteunen natuurlijk.
Naar de winkel gaan en een wireless access point halen en die op de switch aansluiten of als je alleen draadloos werkt heb je nieteens een switch nodiglazrambo schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 01:08:
Wat is verstandiger qua stabiliteit en snelheid van mijn verbinding:
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
klik
deze topic is ook voor mensen met hun ervaringen bij Wanadoo met andere modems.... heb pas eergisteren wanadoo besteld maar vanwege al die problemen met de livebox ben ik een andere modem aan het zoeken... naja...check topic allright?!
bijvoorbaat dank!
Ik zit in Italie op het moment, en heb geen tijd om de startpost weer door te nemen.
Wij hebben thuis onze KPN lijn nog niet naar budget overgezet, bewust. Naar het buitenland bellen doen wij nog via de KPN en een andere telecom provider.
Dus naar bijv Italie betaal ik 9 cent per gesprek. ( 0 cpm, en 9 cent startkosten)
En ik toets in ( eigenlijk mijn vrouw ) 1331 1643 (italiaans nummer.. )
Deze opermerking voor diegene die het beste van beide werelden willen hebben, En goedkoop en onbeperkt bellen binnen NL, en goedkoop blijven bellen naar het buitenland. Natuurlijk wel even rekenen of het financieel beter uitpakt. Je moet wel zoveel besparen dat je die 9 euro verschil tussen budget en basis eruit hebt.
Ciau !!
Ja.... Ciao idd...

Beauty is in the eye of the beerholder
Verwijderd
We blijven Hollanders, en je eigen wireless router kan gewoon achter de Livebox. Werkt qua beriek beter dan het insteekkaartje van Wanadoo. Wel moet je soms wat instellingen in de router wijzigen, maar meestal werkt het prima.hmz19 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 20:09:
Met belangstelling volg ik deze tread, maar er komt wel erg veel informatie op me af.
Wat ik begrepen heb is dat ik m'n huidige wireless router (met bijbehorend bestaand netwerk) achter de Livebox kan hangen? Ik voel er namelijk weinig voor maandelijks extra te betalen voor de draadloze versie van de Livebox.
Uitgaande gesprekken wil ik via de Livebox laten verlopen, maar ik wil zowel op m'n huidige KPN nummer als op het nieuwe Wanadoo nummer bereikbaar zijn. Hoe gaat dat in z'n werk?
Telefonie gaat precies zoals je aangeeft. Je houdt je KPN-nummer (als je tenminste een KPN-abo houdt; Belbudget is voldoende). Dus: bereikbaar via het KPN- en het nieuwe Wanadoo-nummer; bellen via het Wanadoo-nummer. Je kan zelfs nog bellen via KPN door *33* of 1331 voor het nummer te toetsen. Maar dat doen we als Hollanders natuurlijk niet. (Hoewel, bellen naar KPN mobiele nummers is goedkoper via KPN dan via Wanadoo..)
Het lijkt mij inderdaad handiger om de router een vast IP-adres te geven (in de instellingen van de router zelf); dan ben je voor de werking van je netwerk ook niet afhankelijk van je LB. In dat geval is 5.150 dus (1 van de vele) opties.Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:22:
[...]
Nope de LB deelt ipnr's uit van 5.10 tm 5.20 en 6.10 tm 6.20
Wellicht dat je dat kunt omzeilen door de LB een statisch nr toe te kennen voor de router maar de ervaringen lopen wat dat betreft nogal uiteen.
WAN IP op 192.168.5.1 klopt idd niet en is zelfs onmogelijk daar dat een gateway van de LB is.
Maar dat was in mijn post ook een kwestie van begrijpend lezen dus![]()
WAN IP op een router die daarachter zit MOET er eentje uit de range van de LB zijn, bij de 5.1 range moet dat dus een ip zijn uit de 5.10 tm 5.20 range of uit de 6.1 range natuurlijk.
Dat een losse router een lan adresje krijgt maakt op zich niet uit, die zit toch achter de LB NAT.
De router een WAN IP geven van 0.0.0.0 slaat al helemaal nergens op.
WAN IP zou je eigenlijk helemaal niet hoeven in te stellen, want "The external, WAN-IP address of the router is set when the router connects to the Internet service provider". Je moet echter connecten met de LB (192.168.5.1), en dat zou gewoon via één van de LAN-poorten moeten.
Je moet ergens verwijzen naar de LB als standaard gateway (toegang tot het internet), anders weet je computer niet waar hij internet vandaan moet halen. Dat kan je ook doen in de Netwerk-instellingen van windows: even de instellingen van je netwerkkaartje opzoeken, en daar 192.168.5.1 als standaard gateway instellen.
Het WAN/modem gedeelte van de router staat bij mij uit (voor zover dat kan), en dan staat in mijn router het standaard WAN-IP-adres op 0.0.0.0. Je hebt echter gelijk, die instelling is fake.
Verwijderd
Als ik dit pakket aanschaf, wanadoo familiy + telefonie.. kan ik dan de modem bij de tv/radio & telefoonaansluiting (zitten allemaal in 1 hoek, waar ook de utp kabel richting me computerkamer gaat) zetten?
En vervolgens die netwerkkabel (die naar boven loopt) in die adsl modem doen..? Ik ben al 8 jaar chello gewend..vandaar de vraag
Zelf twijfel ik nog een beetje aan Chello Light, 32,95.. of dit pakket wat me in totaal 37 euro kost..
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 11:35 ]
Verwijderd
ik zou de livebox (modem) in die hoek zetten en dan utp naar bovenVerwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:34:
pakket aanschaf, wanadoo familiy + telefonie.. kan ik dan de modem bij de tv/radio & telefoonaansluiting (zitten allemaal in 1 hoek, waar ook de utp kabel richting me computerkamer gaat) zetten?
lees net dat je die kabel al naar boven hebt getrokken
zou geen meters telefoon kabel naar boven leggen, zie oudere posts/topics
het best is de livebox zo dicht mogelijk bij het punt waar je telefoon
het huis binnenkomt (isra punt) te zetten
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 16:52 ]
Dit heb ik telefonisch gedaan, na 2 dagen zag ik nog steeds de opleverdatum staan wederom gebeld met wanadoo er was iets fout gegaan en het zou opgezegd worden, inmiddels had ik een bevestigingsbrief dat ik op 23 dec aangesloten zou worden. weer gebeld en alles zou worden opgezegd. daarna livebox ontvangen weer gebeld, nee alles stond nog steeds bij de technische dienst en de migratie zou stoppen.
Inmiddels is het 23 dec en vandaag is dus alles gemigreerd, xs4all en kpn gebeld alles is bij hun opgezegt.
Nu doet mijn wanadoo het dus maar ik moet er gewoon vanaf vanwege deze gang van zaken enig idee wat ik kan doen ?
edit: de nummerweergave naar buiten lijkt ook niet te werken, reeds enkele malen de optie aan en uitgezet via de website en het modem laten herstarten iemand een idee ?
[ Voor 12% gewijzigd door Eboman op 23-12-2005 19:01 ]
Signature
Verwijderd
* Ik heb de livebox ongeveer 20 cm van het ISRA punt aangesloten en ik kreeg deze waardes:
Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1020 Kb
DownStream 6500 Kb
Afname Dichtbij : 38.9 (dB)
Ver weg : 16.5 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 6 (dB)
Ver weg : 11 (dB)
HEC-teller 362
Firmware 0xe200314
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 63
ES-teller van 1 dag 0
het downsream leek me nogal laag, moet ik nog een upgrade krijgen?
* mijn nummermelder werkt niet (Philips Dect 6171H/03), moet ik daarvoor nog wat instellen?
*en ik heb mijn draadloze SMC 7908 VOWBRA router via een crosscable aan mijn livebox gehangen
en dat werkt op zich prima, maar nu kan ik niet in beide routers komen om het één en ander in te stellen. Doe ik wat fout?
(Ik heb geen moer verstand van netwerken instellen e.d.)
alvast bedankt

Tegelijkertijd zowel de router als de livebox benaderen via de webinterface lukt (helaas) niet. Als je de livebox wilt benaderen haal je de crosscable uit je router en doe je hem in je pc. Vervolgens 192.168.1.1 en je bent in je livebox.Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 19:19:
I
*en ik heb mijn draadloze SMC 7908 VOWBRA router via een crosscable aan mijn livebox gehangen
en dat werkt op zich prima, maar nu kan ik niet in beide routers komen om het één en ander in te stellen. Doe ik wat fout?
(Ik heb geen moer verstand van netwerken instellen e.d.)
alvast bedankt
Nu is het zo dat ik geen KPN neem daar want dat is duur en gebruik ik toch niet.
Nu ben ik dus geintresseerd in de ADSL family internet maar ik kan nergens vinden op de site van wanadoo wat als je geen KPN lijn hebt...... Bij andere ADSL aanbieders moet je iets van 8 euro p/m extra betalen maar dat heb ik voor deze snelheid/prijs wel over.
Weet iemand hoe dat bij deze ADSL Family pakket zit ? ( kan idd de helpdesk bellen maar kost ook 10cent p/m ).
Diagnose Specialist Ford
Die kunnen je nog veel meer vertellen. Je hebt het goedkoopste pakket van KPN nodig, Belbudget.
Lekker!
Voor wanadoo family heb je MINIMAAL een KPN belbudget abonnement nodig !!!!!!!!!!Kzyto schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 12:13:
Over 2 maanden ga ik verhuizen ( op mezelf wonen ) en wil daar uiteraard ook internet hebben.
Nu is het zo dat ik geen KPN neem daar want dat is duur en gebruik ik toch niet.
Nu ben ik dus geintresseerd in de ADSL family internet maar ik kan nergens vinden op de site van wanadoo wat als je geen KPN lijn hebt...... Bij andere ADSL aanbieders moet je iets van 8 euro p/m extra betalen maar dat heb ik voor deze snelheid/prijs wel over.
Weet iemand hoe dat bij deze ADSL Family pakket zit ? ( kan idd de helpdesk bellen maar kost ook 10cent p/m ).
Kijk HIER
hoe zijn de nieuwsgroepen van Wanadoo... ik lees namelijk dat je maar een beperkte snelheid heb voor bepaalde abonnementen maar is mij niet duidelijk hoe dat zit met Family adsl... Haal ik dan met mijn max binnen ?
Diagnose Specialist Ford
Newsservers van wanadoo, zijn zwaar ruk (net zoals de newsservers van veel andere providers).Kzyto schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:51:
oke das duidelijk... komt het dus neer op een budget a 10 euro + adsl a 22,50 zeg 32,50 euro voor een erg snelle lijn in verhouding met andere aanbieders....
hoe zijn de nieuwsgroepen van Wanadoo... ik lees namelijk dat je maar een beperkte snelheid heb voor bepaalde abonnementen maar is mij niet duidelijk hoe dat zit met Family adsl... Haal ik dan met mijn max binnen ?
Maar er zijn genoeg goede (betaalde) alternatieven.
Maar.... gebruik de zoekfunctie ook eens een keer.
Verwijderd
Ik zit alleen met een probleemje.
Ik heb een lasdop en op de volgende manier moet mijn (reserve)aansluitdoos aangesloten worden.
"Zoek aan het losgeknipte uiteinde van de kabel die uit de lasdop komt de rode en blauwe draadjes.
Verbind de twee apart genomen telefoondraadjes met de meegeleverde (reserse)aansluitdoos."
Goed ik heb die (reserver)aansluitdoos open gemaakt.
Volgens het plaatje moeten de rode draadjes rechts boven en de blauwe draadjes links boven.
Alleen ik krijg die draaden niet goed vast met elkaar.
ZOwel blauw als rood zijn meerdere draadjes, maar hoe krijg ik deze nou goed vast?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 14:47 ]
..:: Specs ::..
Verwijderd
Wat is het, en hoe doe je datMacabre schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 14:59:
Vet? MTU naar 1500 gezet en ik ben van 1,1Mb/s naar 1,4-1,5Mb/s gegaan !!
edit.
Ok
Livebox verplaatst naar ISRA punt.
Bijna geen CRC fouten meer.
13 ipv 2000 oid
Verder ben ik er maar 5kb op vooruitgaan volgens die Livebox software.
Een 100mb downloade ik met 780kbs en als ik me niet vergis was dat eerst iets boven de 700.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 15:26 ]
Zie startpost, daar staat het gewoonVerwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 15:17:
[...]
Wat is het, en hoe doe je dat
edit.
Ok
13 ipv 2000 oid
Een 100mb downloade ik met 780kbs en als ik me niet vergis was dat eerst iets boven de 700.
Hoever zit je trouwens van de centrale af?Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 15:17:
[...]
edit.
Ok
13 ipv 2000 oid
Een paar pagina's geleden klaagde je dat de factuur te hoog was, daar hebben een paar mensen antwoord op gegeven.Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 15:17:
[...]
edit.
Ok
13 ipv 2000 oid
Maar....je hebt geen antwoord teruggegeven, waar dat nou aan lag (was wel even zo netjes geweest)
Het is de bedoeling van een forum om ervaringen uit te WISSELEN, en niet alleen om vragen te stellen !!!!!!!!!!
Verwijderd
Ik heb Wanadoo nog niet aan de lijn gehad.
Weet dus nog evenweinig als toen.
@ XL
Rond de 2600.
Als ik in de nieuwbouw wijk 100meter verderop woonde, was het 400meter :x
1e dag dat ik was aangesloten: (na update dan he)
Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1020 Kb
DownStream 7964 Kb
Afname Dichtbij : 41.3 (dB)
Ver weg : 17.7 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 6 (dB)
Ver weg : 11 (dB)
HEC-teller 14859
Firmware 0xe200314
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 2462
ES-teller van 1 dag 0
Voor dat ik naar het ISRA punt was aangesloten. En paar weken later dan hierboven.

Op het ISRA punt aangesloten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 16:42 ]
Verwijderd
Ik had inderdaad wat moeite met de draden van me ISRA punt vast te maken.
Zal morgen nog eens kijken of het beter kan, en van de week koop ik nieuwe dragen.
Zoals gemeld op 1 Nov bevestiging van Wanadoo ontvangen
Deze geeft op 17 Nov opdracht aan KPN die prompt de ADSL verbinding van PLANET verwijderd.
Sinds dien een E-Tech modem op de lijn gezet met de parameters van Wanadoo.
Op 13 Dec ineens signaal hoewel de aansluiting pas op 23 Dec gerealiseerd zou worden.
Op 21 ontvangen we de Livebox
Nu op 24 Dec hebben we het hoge signaal ca. 12 Mb/sec
Helaas hebben we ca. 10 x moeten bellen en evenzoveel e-mails moeten wisselen voor dat het zo ver was. Uit een reconstruktie van alle mij bekende feiten moet ik de zwarte piet aan KPN geven welke Wanadoo als een JOJO heeft behandeld.
dat zijn ze nu, en dat zijn ze altijd al geweest...
tweede kerst op rij zonder internet btw, maar vind het nu niet meer zo super-erg, lang leve de buren
ben blij als ze 1 januari weer alles stopzetten, kan ik tenminste rustig een provider nemen die het wel gaat doen
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it
Trotse mama van Thijs&Bas
Klinkt meer als de situatie dat je eerst opgezegd hebt bij Planet en daarna of tegelijk een overstap naar Wanadoo hebt aangevraagd. En als Planet de opdracht van jou tot opheffing eerder inschiet bij KPN wordt dat uitgevoerd.De Ruyter schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 18:26:
Het vervolg van een aantal opmerkingen van mij in deel IV en V
Zoals gemeld op 1 Nov bevestiging van Wanadoo ontvangen
Deze geeft op 17 Nov opdracht aan KPN die prompt de ADSL verbinding van PLANET verwijderd.
Sinds dien een E-Tech modem op de lijn gezet met de parameters van Wanadoo.
Op 13 Dec ineens signaal hoewel de aansluiting pas op 23 Dec gerealiseerd zou worden.
Op 21 ontvangen we de Livebox
Nu op 24 Dec hebben we het hoge signaal ca. 12 Mb/sec![]()
Helaas hebben we ca. 10 x moeten bellen en evenzoveel e-mails moeten wisselen voor dat het zo ver was. Uit een reconstruktie van alle mij bekende feiten moet ik de zwarte piet aan KPN geven welke Wanadoo als een JOJO heeft behandeld.
hiervoor 28 ms en nu 34 ms..
waar kan het aan liggen?
Mijn computer is een paar dagen geleden gesneuveld (waarschijnlijk moederbord opgeblazen).
Nu zit ik op een laptop te werken, die natuurlijk een ander intern IP adres krijgt.
Maar.......als ik nu de komende week een gerepareerde computer krijg, hoe kan ik er dan voor zorgen dat die weer 192.168.5.10 krijgt, zodat de portforwarding weer naar de juiste machine wijst ??
Ben ik dan verplicht om een harde reset op de LB te doen, of is er een andere manier om de dhcp lease table van de LB te wissen ??????
[ Voor 8% gewijzigd door TifKag436 op 25-12-2005 12:25 ]
Maar....als ik nu dynamische adressen wil blijven gebruiken.wilko2 schreef op zondag 25 december 2005 @ 12:50:
Gewoon 192.168.5.10 instellen...? DHCP gebruiken is geen verplichting.
192.168.5.10 staat nu via dhcp aan het MAC adres van de gesneuvelde machine :(((
Daarom zou ik de dhcp table willen wissen
[ Voor 8% gewijzigd door TifKag436 op 25-12-2005 13:00 ]
Verwijderd
n0pe, geen problemen mee. Meeste mensen die hier problemen mee hebben moeten even nagaan hoe FTP werkt en wat je precies moet forwarden etcVerwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 13:30:
iemand hier problemen mt de ftp port forwarding? want ik kan vanaf een ander pc wel op mijn ftp server komen, maar geen bestanden zien.
Note: De livebox doet niet aan (nat) local loopback
Wanadoo Family kost 22,50 per maand (contract 12 maanden), zie http://www.adslwinkel.nl/...?Location=Compare&id=7414. Dat is goedkoper dan een lite abo. how ken?
Omdat Lite "Powered by KPN" is en die prijzen gehanteerd worden en Wanadoo Family over een nieuw en eigen DSL netwerk van Wanadoo gaat.Config schreef op zondag 25 december 2005 @ 22:34:
Hoe kan dit abonnement nou zo goedkoop worden verkocht?
Wanadoo Family kost 22,50 per maand (contract 12 maanden), zie http://www.adslwinkel.nl/...?Location=Compare&id=7414. Dat is goedkoper dan een lite abo. how ken?
Dat kan ook, maar met 2 in gedachte ben je in iedergeval optijdConfig schreef op zondag 25 december 2005 @ 23:08:
"Opzegtermijn 1 maand" staat op de adslwinkel site?
Verwijderd
ja dat weet ik, alleen het probleem is dat ik vanaf het internet mijn ftp wil benaderen, dat lukt opzich wel, alleen ik kan geen bestanden zien die ik heb "gedeeld".LinuX-TUX schreef op zondag 25 december 2005 @ 14:43:
[...]
n0pe, geen problemen mee. Meeste mensen die hier problemen mee hebben moeten even nagaan hoe FTP werkt en wat je precies moet forwarden etc
Note: De livebox doet niet aan (nat) local loopback
Op de LB heb ik de port 21 opengezet en 20 niet, zal het daar aan liggen?
En ik weet heus wel hoe een ftp werkt, maar ik weet 100% dat het aan de lb ligt.
Daar komt de aap uit de mouw, je weet zeker dat het aan je LB weet omdat je zelf niet de passive ports forward. Je wist toch hoe het werkte?Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 01:03:
[...]
ja dat weet ik, alleen het probleem is dat ik vanaf het internet mijn ftp wil benaderen, dat lukt opzich wel, alleen ik kan geen bestanden zien die ik heb "gedeeld".
Op de LB heb ik de port 21 opengezet en 20 niet, zal het daar aan liggen?
En ik weet heus wel hoe een ftp werkt, maar ik weet 100% dat het aan de lb ligt.
Any way, merry christmas en nu weet je wat je fout deed. Je mist nog een passive port range. Active is niet zo aan te raden btw
En dan komen die symptonen precies overeen met jouw probleem, als je de passive range niet forward. Wel connecten, geen listing kunnen doen.
Kleine sim van wat er dan gebeurd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| WinSock 2.0 -- OpenSSL 0.9.7d 17 Mar 2004 [R] Connecting to Digi -> IP=12.34.56.78 PORT=248 [R] Connected to Digi [R] 220 ProFTPD 1.2.10 Server (Debian Digi) [12.34.56.78] [R] USER jack [R] 331 Password required for jack. [R] PASS (hidden) [R] 230 User jack logged in. [R] SYST [R] 215 UNIX Type: L8 [R] FEAT [R] 211-Features: [R] 211-MDTM [R] 211-REST STREAM [R] 211-SIZE [R] 211 End [R] PWD [R] 257 "/home/jack" is current directory. [R] TYPE A [R] 200 Type set to A [R] PASV [R] 227 Entering Passive Mode (12,34,56,78,234,194) [R] Opening data connection IP: 12.34.56.78 PORT: 60098 [R] Data Socket Error: Connection timed out [R] List Error [R] PASV [R] 227 Entering Passive Mode (12,34,56,78,234,208) [R] Opening data connection IP: 12.34.56.78 PORT: 60112 |
Op regel 21 gaat het fout, en op regel 22 zie je de port waarnaar hij de passive connectie wil opbouwen. Hoe? (ja, in mijn console zie je alles, maar je kan het ook zelf uitrekenen)
256 * 234 = 59904
Daar tel je 194 bij op: 59904 + 194 = 60098
Dat is de passive connectie port voor de client om naar de server te communiceren. Deze moet dus ook open staan. Je kan de range bij de server zelf instellen en vervolgens moet je die range dan ook forwarden in je livebox.
Ook is het handig om op de server een IP te laten "Masqueraden". Dus laten voordoen dat het een non-C klasse adres gebruikt, maar je echte IP aan de buitenkant.
Dus 82.**.**.** ipv 192.168.**.**
[ Voor 61% gewijzigd door LinuX-TUX op 27-12-2005 01:33 ]
Ik pair (dat werkt) gebruik PAN toegangsadapter, heb geprobeerd zelf IP adres etc in te vullen of via DHCP, maar maakt beiden geen hond uit.
Via de USB kabel heb ik wel gelijk een verbinding ( met de juiste netwerkinstellingen). Ik heb dus het vermoeden dat ik of andere BT software moet gebruiken? of nog zeer specifieke dingen moet instellen op de 98 machine of in de BT software
Verwijderd
als ik in de browser van mijn livebox kom moet ik een wachtwoord en een username in typen als ik naar geavanceerd wil want ik wil porten unlocken.
maar het probleem zit juist daar dan krijg ik een in log schermpje ik typ keurig het goeie wachtwoord en username in druk ik op Ok komt dat zelfde schermpje weer

plz help me want port mappen is niet het probleem maar dit belachelijke in log schermpje.
Zoals men zegt en in de startpost staat... username: admin password: adminVerwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 19:13:
het werkt nog steeds niet en wat bedoel je met admin/admin?
Ik vind echt dat teveel mensen te weinig lezen en vooral de startpost wordt overgeslagen... waarom is die er dan
Verwijderd
Ik zou eens anders copyen want ik hier type: admin
en dat bij beiden pasten.
Porten unlocken? is dat iets nieuws
Dit topic is gesloten.