Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
http://www.fotokonijnenbe...ager=0&sort=rel&items=100
maar die zijn zwaarder dan een statief ?!
En een AB is?
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
[ Voor 78% gewijzigd door jayjey op 12-01-2013 03:45 ]
Ik ben beginnend hobby fotograaf en ik heb besloten een statief te kopen. Ik heb geen hoge eisen, het is m'n eerste statief, en wil er gewoon de mogelijkheden mee verkennen
Ik heb een DSLR en met lenzen moet het statief een kilo of 3 kunnen dragen op z'n max (marge al meegenomen). Het statief moet, naast normaal gebruik, ook geschikt zijn voor op reis en vakanties. Dit houdt in dat hij comfortabel in een (foto)rugzak, vliegtuig, trein, etc. moet passen. Ik heb daarom geprobeerd op gewicht te letten en op ingeklapte lengte.
Nadeel hiervan is dat de maximale hoogte (meestal) kleiner is. Ik ben zelf 1.90 en dit statief is max 1.47. Heb al een beetje getest en toen leek die hoogte me geen probleem (maar ja, dan sta je maar 2 minuutjes te bukken). Ik verwacht in periodes van 5 minuten achter de camera te staan (en dan weer te verplaatsen).
http://www.statiefshop.nl...frotto-293-4-kit-rc2.html
[manfrotto 293 4 kit RC2]
Ik heb mijn oog op dit statief laten vallen. Hij past in m'n budget, heeft een balhoofd (wat mij in principe zeer comfortabel lijkt), is ingeklapt 53cm en weegt 1800 gram.
Ik post dit hier omdat ik het graag zou horen als een van jullie toevallig een ander statief heeft wat ik in mijn speuren over het hoofd heb gezien of als een van jullie aanmerkingen/tips/ervaringen heeft omtrent bovenstaand statief of mijn argumentatie.
Alvast bedankt voor de moeite/hulp!
Balheads willen nog weleens doorzakken en met deze kop is dat een stukje beter.
Maar wat ik je eigenlijk het meest wil aanraden is om gewoon naar de winkel te gaan en lekker veel te testen. Neem ook je spullen gewoon mee !! En als de winkel niet wil meewerken dan loop je lekker weg, want die zijn je geld niet waard
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Anoniem: 253956
Maar ik liep bij een plaatselijke fotozaak tegen het basismodel van Manfrotto aan: Zie voorbeeld 055XDB/804RC2
De prijs stond me wel aan maar het statief viel wat tegen. Die draaiknoppen op de statiefpoten vond ik waardeloos. Dan liever clips. En de 3-weg kop liep erg stroef. Ik miste de souplesse van een balhoofd. Het verstellen van hoog-laag en links-rechts verliep nogal schokkerig. Is dat exemplarisch? Nu zijn hier nogal wat Manfrotto liefhebbers op dit forum. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
055XDB heb ik nooit gebruikt, maar mijn 055XPROB ben ik wel positief over. Misschien dat er een klein verschil in kwaliteit tussen de 2 zit ook al zijn ze bijna hetzelfde model ?? Geen idee...
Als je echt een 100% soepele kop wil moet je misschien het videokoppen aanbod effe doorkijken en kijk dan ook gelijk effe naar de geared kop van Manfrotto : De 410 Junior. Misschien is dat stiekem een betere oplossing.
Wil ik zelf ook nog een keer naar kijken namelijk om de 804RC2 te vervangen, maar het heeft niet zo'n haast allemaal dus stel ik het steeds uit
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hmm, ik heb diverse balhoofden in handen gehad en die werkten allemaal van soepel instellen tot stug vastdraaien. Dat had ik bij de Manfrotto 3D kop ook verwacht. Helaas.nero355 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 19:12:
804RC2 is nogal stroef inderdaad, maar vergeleken met een balhoofd in dezelfde klasse vind ik het een betere oplossing, omdat voornamelijk telelenzen minder doorzakken, nadat je de boel vast zet
055XDB heb ik nooit gebruikt, maar mijn 055XPROB ben ik wel positief over. Misschien dat er een klein verschil in kwaliteit tussen de 2 zit ook al zijn ze bijna hetzelfde model ?? Geen idee...
Als je echt een 100% soepele kop wil moet je misschien het videokoppen aanbod effe doorkijken en kijk dan ook gelijk effe naar de geared kop van Manfrotto : De 410 Junior. Misschien is dat stiekem een betere oplossing.
Wil ik zelf ook nog een keer naar kijken namelijk om de 804RC2 te vervangen, maar het heeft niet zo'n haast allemaal dus stel ik het steeds uit
Jouw XPROB heeft clips ipv draaiknoppen. Dan zou ik er ook positief over zijn.
Een videokop is niet aan de orde. 3-weg blijft een vereiste ivm interieurfotografie.
Een statief blijft een lastige aankoop, behalve als geld geen rol speelt
Ook wil ik best wat meer betalen als dat echt beter is. Ik wil namelijk gaan filmen en foto's maken in een omgeving met veel wind.
[ Voor 47% gewijzigd door Marc_87 op 20-01-2013 09:23 ]
Zelf eens wat onderzoek doen misschien?Marc_87 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 23:22:
Mensen ik ben opzoek naar een relatief goedkoop statief voor deze combo: Canon 650D & EF70-200 f/4L USM. Wat zouden jullie mij aanraden?
Uh dat had gekunt maar aangezien ik hier helemaal geen verstand van heb vraag ik het. Ik heb ook gezocht in dit topic naar ongeveer de zelfde combo en daar komt niet echt wat nuttigs uit qua info.
Nou nou, met 2 tellen zoeken kom je er niet neeMarc_87 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 09:21:
[...]
Uh dat had gekunt maar aangezien ik hier helemaal geen verstand van heb vraag ik het. Ik heb ook gezocht in dit topic naar ongeveer de zelfde combo en daar komt niet echt wat nuttigs uit qua info.
Zo zou je bijvoorbeeld verder kunnen gaan:
- Je kunt om te beginnen een budget neerzetten
- Beetje googlen en dit topic moeten echt wel een hoop kunnen bieden. Als je een beetje het topic doorleest, zie je wel verschillende statieven meerdere malen voorbij komen, zoek die op. Voldoet ie ook aan jouw eisen? Zo nee, waarom niet? Te zwaar? Niet stevig genoeg? Draaggewicht te laag? Lengte te kort? Middenkolom ja of nee? Welk type snelkoppelingsplaat (huh? snelkoppelingsplaat? -> google
[ Voor 29% gewijzigd door douPel op 20-01-2013 11:42 ]
Als je zelf geen onderzoek doet, dan is het een beetje moeilijk helpen. Wat je hebt als apparatuur kunnen heel veel statieven dragen, dus dat is veel te ruim. Moet het compact zijn, wat is het budget, moet het laag bij de grond kunnen, hoe hoog moet het kunnen etc. Ook zeg je dat het zwaarder kan worden in de toekomst door andere lenzen en bodies. Bedoel je daarmee een 70-200 f/2.8 of een 400mm f/2.8 om een voorbeeld te noemen. Want met zo'n vage vraag, ga je gewoon 20 verschillende antwoorden krijgen en dan ben je eigenlijk nog geen stap verder.Marc_87 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 09:21:
[...]
Dus definieer wat beter wat je vereisten zijn, dan kunnen we je beter tips geven.
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Ik wacht wel even met verder vragen want ik heb me nog niet genoeg verdiept in statieven...
Anoniem: 93980
Ik ben voor vogelfotografie op zoek naar ervaringen met stabiele statieven.
De belasting zal ongeveer 5 kg zijn (4 kg camera + lens + flitser, 1 kg kop), in de toekomst wellicht meer. Ik heb geen budgeteisen, alhoewel het een hobby is en ik natuurlijk liever €500,- uitgeef dan €1000. Prioriteit is stabiliteit en kwaliteit. Ik heb inmiddels teveel geld verspilt aan spullen die achteraf niet voldeden.
Ik heb specifiek belangstelling in ervaringen met de:
Redged Carbon en Heavy Duty serie
Gitzo Systematic 33XX of 35XX serie
Andere suggesties zijn welkom. Manfrotto komt niet meer in huis na teleurstellende resultaten met 3 van hun statieven.
Alvast bedankt.
Mark
Ik heb de Gitzo GT3542LS onlangs gekocht en die is top. Heel stabiel, draagbaar en alles gaat heel soepel en voelt kwaliteitsvol aan. Ik gebruik hem met een Sigma 120-300 f/2.8 OS met 1.4 teleconverter en een Canon 450d. Ik ben plan om de komende maanden de opvolger van de 7d te kopen, een 2x teleconverter en een gimbalhead of videokop, ik ben er zeker van dat dat prima gaat werken met dit statief. Ook als ik eventueel over een aantal jaar overstap op een 500L of 600L kan ik prima dat statief blijven gebruiken. Met het oog op zo'n aanschaf in de komende jaren, heb ik ook dit statief gekocht. Er wordt namelijk gezegd 'Een Gitzo is voor het leven'.Anoniem: 93980 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 13:34:
Allen,
Ik ben voor vogelfotografie op zoek naar ervaringen met stabiele statieven.
De belasting zal ongeveer 5 kg zijn (4 kg camera + lens + flitser, 1 kg kop), in de toekomst wellicht meer. Ik heb geen budgeteisen, alhoewel het een hobby is en ik natuurlijk liever €500,- uitgeef dan €1000. Prioriteit is stabiliteit en kwaliteit. Ik heb inmiddels teveel geld verspilt aan spullen die achteraf niet voldeden.
Ik heb specifiek belangstelling in ervaringen met de:
Redged Carbon en Heavy Duty serie
Gitzo Systematic 33XX of 35XX serie
Andere suggesties zijn welkom. Manfrotto komt niet meer in huis na teleurstellende resultaten met 3 van hun statieven.
Alvast bedankt.
Mark
Ik heb geen ervaring met Redged en andere. douPel heeft onlangs een Feisol CT-3472 gekocht, aan hem kan je even vragen wat hij er tot nu toe van vind. Ik ging die eerst ook kopen, maar uiteindelijk gekozen voor de Gitzo omdat deze door een actie maar ca. 50 euro duurder was en dat ik die kon gaan ophalen in een fysieke winkel.
Wat mis je vooral aan je vorige/huidige statief(ven)?
Belangrijker dan het gewicht is het eigenlijk zeker even belangrijker welke lenzen je gaat gebruiken erop. Om een voorbeeld te nemen, de 500mm f/4 is lichter als een 400mm f/2.8 maar de statiefeisen zijn zeker even hoog. Je vergroot namelijk meer het beeld en dan vallen trillingen meer op.
Ook wat ga je gebruiken van kop? Dat is zeker even belangrijk als een statiefkop. Ik heb nu een Sirui K30x en die kan mijn combinatie zonder problemen aan, maar een balhoofd is niet zo handig om onderwerpen te volgen als ze bewegen, de beweging is niet soepel genoeg als je frictie toepast of als je het helemaal losdraait, gaat je lens alle kanten op. Een gimballhead lijkt de standaard, maar sommigen hebben liever een vloeistofkop (videokop). Ik heb met geen enkel van de twee uitgebreide ervaring, dus ik heb hier nog geen mening over wat beter is.
De vorige statieven hadden een aantal problemen, te weten:
De middenkolom was niet stabiel te krijgen. Ik heb 3 statieven getest (2 Manfrotto, 1 Vanguard) en bij alle drie had de middenkolom speling, hoe vast je 'm ook draaide of hoeveel gewicht je ook aan de middenzuil hing. Daar was ik heel ontevreden over. Werkt top voor lichte apparatuur of wanneer je het statief in rare posities moet zetten, maar doet niks voor de stabiliteit.
Bij één van de Manfrotto statieven slipte de klem van de fliplock. Dat werkt niet als je midden in een shoot zit. Ik heb een monopod met twistlocks (waar je dus draait om het been te klemmen) waar dit nog nooit is gebeurd. Ik zou dan ook eerder voor dit type klem kiezen voor de benen. Daarnaast vind ik de twistlocks ook sneller werken, maar dat is persoonlijk.
Ik zoek dus voornamelijk stabiliteit door geen middenkolom te hebben, zo min mogelijk beenelementen en twistlocks zou een plus zijn.
De kop wordt een gimbal, net als jij gebruikt. Ik gebruik nu al een jaar de monopod waar een stevige ballhead op zit. Werkt prima voor een monopod, maar ik wil meer stabiliteit. Ik schiet veel in een bos en daar heb je veel minder licht. Ik gebruik Sony apparatuur en heb nu een a580 +VG, 70-400G f/4-5.6 en flitser + Better Beamer. Zoals je ziet is de lens niet heel lichtsterk. De bedoeling is om een gimbal systeem te gebruiken waarbij ik een extension kan plaatsen voor de flitser + BB. Samen met een stabiel statief gaat dit beter werken in bossen dan mijn monopod setup nu. Dit systeem weegt zo'n 4-5 kg.
In de toekomst wil ik wel naar andere lensopties toe, zoals een 300 f/2.8, 500 f/4 of 600 f/4 incl. TC's. Vandaar ook dat ik het beschikbare budget even in het midden laat. Ik kijk liever naar één aankoop waarmee ik de komende jaren vooruit kan en ik klaar ben voor de toekomstige groei in brandpuntafstand en gewicht. Ik pas het budget daar wel op aan.
Mark
Eerlijk gezegd wist ik totaal niet wat ik nou echt fijn vind werken wat betreft monopod of statief, totdat ik toevallig op de gear lijst kwam van een medeTweaker hier die dezelfde telelenzen als ik heeft dus heb ik maar een beetje in die richting rond gekeken en zodoende mijn keuze gemaaktYahrr schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 20:44:
Hmm, ik heb diverse balhoofden in handen gehad en die werkten allemaal van soepel instellen tot stug vastdraaien. Dat had ik bij de Manfrotto 3D kop ook verwacht. Helaas.
Jouw XPROB heeft clips ipv draaiknoppen. Dan zou ik er ook positief over zijn.
Een videokop is niet aan de orde. 3-weg blijft een vereiste ivm interieurfotografie.
Een statief blijft een lastige aankoop, behalve als geld geen rol speelt
Als je wat beters wil dan wordt het al gauw veel te duur allemaal dus voorlopig laat ik het bij de meuk die ik heb en als ik ECHT wat anders nodig denk te hebben dan ga ik gewoon naar een winkel toe die het als demo in de winkel heeft staan. Lekker flink testen met je eigen spullen
Als ik hoor waar je in de toekomst naartoe wilt zijn er maar enkele opties volgens mij:
Gitzo systematic 3,4,5 series
RRS statieven
Feisol CT3472 en CT3372
Sirui R3203/R4203(L)
Benro combi statieven (zijn chinese kopies van de gitzo's dacht ik)
Welke je kiest hieruit is afhankelijk van je budget, moet het in een reiskoffer kunnen, hoeveel mag het wegen. Velen zweren bij Gitzo's en ondertussen heeft RRS ook een groepje volgelingen gekregen, maar die zijn nog duurder dan Gitzo. Ik heb goede verhalen gehoord van de Sirui reporter statieven en de Feisol. De Benro combi statieven heb ik eenmaal in handen gehad en dat vond ik niet zo overtuigend. Het ging allemaal niet zo soepel als bij mijn Gitzo die ik nu heb (de Benro was wel al een jaar of 2 oud en was regelmatig gebruikt in zoet water). Het was wel stabiel, de eigenaar gebruikte het met een Nikon 300mm f/2.8 met tc's. Ik was persoonlijk overtuigd om de Feisol CT-3472 te kopen, omdat ik Gitzo's de meerprijs niet waard vond, (was zo'n 150 euro meer op dat moment). Toen Konijn een actie deed waardoor de Gitzo GT3542LS maar 50 euro meer duurder was, heb ik deze gekozen. Het is volgens mij de ideale combinatie tussen stabiliteit, draagbaarheid en compactheid. Ik heb geen verschil gemerkt in stabiliteit met de GT3532LS (dus met 3 ipv 4 secties). 4 en 5 series vond ik te groot worden (niet zozeer de lengte, maar vooral de diameter) en te duur (vermits er een actie was).
Ik zag dat Fotokonijnenberg nog steeds een cashback heeft van €50,- op Gitzo statieven. Ik zal eens kijken of ik langs kan gaan om een paar Systematics uit te proberen.
Mark
Overigens werkte het prima op de 400D met kitlens...
Ik heb nu dus een Hama star 63... Echter ben ik het schroefstukje kwijt...
Ik zoek een nieuw statief, dat ook mijn 7D kan handelen. En aangezien ik intussen ook de 17-55 heb, is het gheel in gewicht aardig gestegen.
Ik zoek een nieuw statief dat goed stevig is en het gewicht van camera+lens makkelijk aankan.
Tweedehands vind ik niet erg en dan denk ik aan een prijs van 75-100 euro... Kan ik daar wat mee?
Ik zie veel voorbij komen maar het zegt me allemaal niets... Kan iemand mij tips geven of iets aanraden?
Zou dit iets zijn?
Statief Manfrotto 055DB + Balhoofd 488RC2
En wat is een goede tweedehands prijs?
[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 28-01-2013 12:07 ]
Je had de vraag ook kunnen laten staan en het antwoord erbij kunnen stoppen, dan was het ook leerzaam geweest voor anderenSuperdaantje schreef op zondag 27 januari 2013 @ 19:43:
verwijderd... vraag is reeds beantwoord door Cameratools (en dat op een zondag)
The devil is in the details.
De 17-55 weegt toch bijna niets? Als je voor deze lens en een 7D een body wilt is draag vermogen geen probleem denk ik? Dat weegt niks.dfrenner schreef op maandag 28 januari 2013 @ 12:03:
Ik heb een statief wat erg goedkoop en gammel is.
Overigens werkte het prima op de 400D met kitlens...
Ik heb nu dus een Hama star 63... Echter ben ik het schroefstukje kwijt...
Ik zoek een nieuw statief, dat ook mijn 7D kan handelen. En aangezien ik intussen ook de 17-55 heb, is het gheel in gewicht aardig gestegen.
Ik zoek een nieuw statief dat goed stevig is en het gewicht van camera+lens makkelijk aankan.
Tweedehands vind ik niet erg en dan denk ik aan een prijs van 75-100 euro... Kan ik daar wat mee?
Ik zie veel voorbij komen maar het zegt me allemaal niets... Kan iemand mij tips geven of iets aanraden?
Zou dit iets zijn?
Statief Manfrotto 055DB + Balhoofd 488RC2
En wat is een goede tweedehands prijs?
Manfrotto is verder een degelijk merk. Als het statief binnen je budget past en hij heeft genoeg draag vermogen dan zal ie vast geschikt zijn voor je. Je zegt immers niets over het formaat/draagbaarheid, de derde 'parameter' van een statief.
Post verder even iets meer info. Ik heb onlangs ook naar een statief gezocht maar ken niet alle prijzen uit m'n hoofd. Tweedehands prijs hangt uiteraard van de nieuwprijs af. Als jij puntgaaf ongebruikt statief tweedehands A merk statief voor 80% van de nieuwprijs kunt over nemen kan dat een goeie deal zijn.
Meningen verschillen, een ander wil misschien pas een tweedehands statief vanaf 65%< van de nieuwprijs.
De 17-55 weegt meer dan de 70-200 F4.WWAS schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:52:
De 17-55 weegt toch bijna niets? Als je voor deze lens en een 7D een body wilt is draag vermogen geen probleem denk ik? Dat weegt niks.
Manfrotto is verder een degelijk merk. Als het statief binnen je budget past en hij heeft genoeg draag vermogen dan zal ie vast geschikt zijn voor je. Je zegt immers niets over het formaat/draagbaarheid, de derde 'parameter' van een statief.
Post verder even iets meer info. Ik heb onlangs ook naar een statief gezocht maar ken niet alle prijzen uit m'n hoofd. Tweedehands prijs hangt uiteraard van de nieuwprijs af. Als jij puntgaaf ongebruikt statief tweedehands A merk statief voor 80% van de nieuwprijs kunt over nemen kan dat een goeie deal zijn.
Meningen verschillen, een ander wil misschien pas een tweedehands statief vanaf 65%< van de nieuwprijs.
Maar goed, verder heb ik weinig "eisen".
Zoals ik aangaf heb ik er weinig verstand van, gezien mijn budget van maximaal 100 euro denk ik niet dat ik veel te eisen heb. Maar als jullie een andere mening toebedeeld zijn, dan hoor ik het graag!
Zijn er verder misschien tips waar ik rekening mee moet houden? Of zaken waar ik nu niet aan denk die wel van belang zijn?
[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 30-01-2013 09:57 ]
Dat is niet zo, want de 17-55 weegt 645g en de 70-200 f/4 weegt 705g.dfrenner schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:54:
De 17-55 weegt meer dan de 70-200 F4.
Dat wil overigens niet zeggen dat de 17-55 licht is, want de 70-200 kan met statiefgondel gebruikt worden en dan is de belasting voor de statiefkop een stuk gelijkmatiger dan bij de 17-55.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Grappig, als je ze beide vasthoudt lijkt dit wel zo, vond ik.Universal Creations schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:47:
Dat is niet zo, want de 17-55 weegt 645g en de 70-200 f/4 weegt 705g.
Dat wil overigens niet zeggen dat de 17-55 licht is, want de 70-200 kan met statiefgondel gebruikt worden en dan is de belasting voor de statiefkop een stuk gelijkmatiger dan bij de 17-55.
Maar het is dus niet zo
Antwoord wat ik kreeg klopt helaas niet. Men was op de e-mail en telefoon erg stellig bij Cameratools dat het zou werken, maar bij het ontvangen van de Markins Balhoofd bleek dit niet het geval te zijn. Zo zie je maar weer vertrouw een winkel niet op haar adviezen.Hahn schreef op maandag 28 januari 2013 @ 12:05:
[...]
Je had de vraag ook kunnen laten staan en het antwoord erbij kunnen stoppen, dan was het ook leerzaam geweest voor anderen
En dag na bestellen was het balhoofd ook gelijk 30 euro goedkoper. Hier toezegging van gehad dat het gecrediteerd zou worden.
Uiteindelijk hebben Markins en Gitzo mij voorzien van twee opties. Onderdelen besteld en getest.
hier foto's etc te bekijken http://eosfotografie.nl/g...-tqr-markins-q3-traveler/
[ Voor 27% gewijzigd door Daan_ op 15-02-2013 15:15 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Vereisten:
- niet te zwaar en te lomp (onder de 2.5kg)
- hoeft geen zware gewichten te dragen (m43 set: dus ver onder de 2kg)
- geschikt voor macro: laag bij de grond
- stabiel bij lange sluitertijden
- max 250 euro inclusief balhoofd
Ik kwam zelf terecht bij de Aluminium statieven van Benro.
Ik kwam uit op deze: Benro A1580F
Klassiek aluminium statief Kan 6kg dragen en weegt 1,55kg
maar ik kan nergens vinden of je die middenkolom kan omdraaien voor macro foto's laag bij de grond. Volgens mij kan dat niet.
Dus ik keek verder bij de flex statieven van Benro.
De A2980F lijkt me wel wat: http://www.benro.nl/artik...ef-kantelbare-middenkolom
Enige nadelen zijn dat deze 10 centimeter groter is ingeklapt en ongeveer 600gram zwaarder.
En ik zat te denken aan een BH1 of BH2 balhoofd van Benro.
Iemand ervaring met Flex statieven van benro of tips voor soortgelijke statieven (omkeerbare middenkolom) van andere merken?
Ik ben toe aan een nieuw statief^^
Ik heb afgelopen jaar een velbon van 30 euro gebruikt, die beviel prima, maar is van mijn buren en het wordt tijd hem weer terug te brengen.
Nu ben ik opzoek naar iets nieuws, en wil ik het eigenlijk ook gelijk wat beter aanpakken. Ik wil het voornamelijk gebruiken voor landschap en nachtfotografie.
Minimum eisen zijn zover ik heb bedacht:
- zo'n 2 kilo kunnen tillen (500d met 75-300 en in nabije toekomt 70-200 f4)
- gewicht lijkt mij niet zo'n probleem
- minimaal tot op ooghoogte: ongeveer 1,70 denk ik
- Budget tot 150 euro
- Graag ook mogelijkheid tot laag/macro
Dat budget heb ik eigenlijk vastgesteld aan de hand van het statief wat iedereen aan lijkt te bevelen: de manfrotto 055xdb icm 804rc2.
Als ik naar de laatste eis/wens kijk, voldoet de manfrotto hier niet echt aan.
Maar toen kwam ik de calumet 7300 tegen, en die kan dat wel. Die kan namelijk tot 24 cm.
Nu vraag ik mij dus af waar het addertje van de calumet zit. Hij voldoet namelijk aan al mijn eisen, en is nog goedkoper ook.
Wij kan mij helpen tussen deze 2? En misschien nog een alternatief verzinnen?
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Dat lijken toch ook ideale macro statieven te zijn.
Alleen is de prijs iets te hoog, en dan moet er nog een kop bij ook...
De 055XPROB eigenlijk zelfde verhaal, maar dan nog ietsje duurder^^
Voldoet verder wel zo ongeveer perfect aan mijn eisen.
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Anoniem: 30965
Reversible Grooved Center Column?leendertv schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 15:56:
maar ik kan nergens vinden of je die middenkolom kan omdraaien voor macro foto's laag bij de grond. Volgens mij kan dat niet.
Je zou ook naar deze MeFoto a0350q0 kunnen kijken, normaliter het goedkoopste via benro.hk.
Ik heb sinds een paar weken een Benro Flex A1980T en ben er erg blij mee. Het statief voelt goed stevig aan en is niet te zwaar. Dat vond ik het grote nadeel van de 055xprob, zo'n ding ga ik echt niet meeslepen.leendertv schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 15:56:
Iemand ervaring met Flex statieven van benro of tips voor soortgelijke statieven (omkeerbare middenkolom) van andere merken?
Het kantel mechanisme van de 055xprob is wel makkelijker, maar het is ook gewoon even ermee leren omgaan. De middenkolom van de Benro kan in allerlei standen gekanteld worden en gaat ook heel erg laag.
Dit is een vergelijking tussen de Manfrotto en de Benro: YouTube: Benro A2970F vs. Manfrotto 055XProB.mp4
Zelf in begin een goedkoopstatief gekoch, waarvan ik dacht dat die aan mijn wens voldeed, omdat ik mijn eisen gezien mijn budget naar beneden had bij gesteld.
Uiteindelijk verdween het statief in de kast om vervolgens nooit gebruikt te worden (drie jaar), omdat ik hem niet prettig in gebruik vond. Nu een gitzo die aan mijn wensen voldoet en merk dat ik hem echt veel gebruik ;-)
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ze zijn o.a. te koop bij Konijnenberg. De trekker serie valt binnen je budget. Ze zijn alleen wat lastig mee te nemen omdat de poten maar 2-delig zijn. Voordeel van die 2 delen is dat het dikke deel onderaan zit en de gesloten kant op de grond (modder) staat.
Benbo
Mijn opa heeft mij een leuk zakcentje gegeven om een statief mee te kopen. Nu was ik al lang aan het bedenken wat ik voor statief wilde hebben maar ik kom er maar niet uit dus ik dacht ik gooi het hier wel neer en laat me adviseren of me vertellen waarnaar ik op zoek moet
Mijn eisen voor een statief :
- 100-300 Euro budget
- Het moet makkelijk mee te nemen zijn. ( ik heb wel een sterke rug dus als er een goede tas bij zit dan maakt het niet uit )
- een lengte van 1m tot 1,70m lijkt me een mooie hoogte.
- Ik ga het statief gebruiken voor fotografie en misschien een beetje simpele video's
- Verder zou verticaal een leuke optie zijn maar is niet verplicht.
- Camera die erop moet kunnen is de Canon 550D + 18-55mm.. Dit statief moet lang mee gaan dus een andere camera er op berekenen zou fijn zijn.
als er meer informatie nodig is dan hoor ik het wel. Ik was in de winkel en daar werd me een Sherpa 600R aangeraden.. deze verkochten ze alleen voor 139,-.. dat is 40 euro duurder dan Bol.com..
[ Voor 8% gewijzigd door koelebobes op 06-02-2013 13:29 ]
ETH Maxi
Ik heb het aangepast met de camera die er op moet . Het is op dit moment een Canon 550D. maar omdat ik lang met dit statief wil gaan doen moet er gerekend worden op een grotere camera en een zwaardere lens.Orion84 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:25:
Belangrijke info die mist: wat moet er voor apparatuur op komen? Heb je in de winkel ook gekeken wat er voor verschillende koppen zijn en welke je het prettigst lijkt voor jouw gebruik?
ETH Maxi

(Op vakantie in Tokyo eens meegeplukt voor 9 euro)
Dus ben ik op zoek naar iets dat wél degelijk is voor het gebruik bij het schieten van foto's én video.
Gebruik is bedoeld voor een GH2 en 650D met lenzen/accessoires (Zoom H1/licht/etc).
Besteld heb ik inmiddels al deze WF-717AH fluid head.
Belangrijk voor mij in een tripod zijn een compact formfactor + goede bang-for-buck.
Een absolute wens is tevens een of ander twist-lock systeem.
Die is natuurlijk briljant toegepast in een REXI L, LUXI L en Ultrek 45L Ultrek UT-43D van Velbon. Nu hoeven ze niet megaveel aan te kunnen, maar zo'n WF-717AH fluid head en zo'n camera-setup tikt al gauw aan. Dan ben ik bang dat de Velbons een beetje te zwakjes zijn (maar dat is dus maar een gevoel).
Wat meer ridgid systemen zijn bijvoorbeeld van Induro en Siriu, die overigens opmerkbaar betaalbaar blijven.
Zo zat ik te kijken naar Induro's AT213 en AT214. Dat lijken echt wel mooie dingen en kwamen vrij vlot naar voren in deze search op B&H waarbij ik items tot 250 USD selecteerde en soorteerde op aantal reviews (als je blij bent met je tripod, wil je daar graag over opscheppen, en één 5-sterren review (uit 1/1 reviews) zegt ook niks).
Ook kwam Sirui dus voorbij en de N-1004 en N-2004 zijn wel erg tof. Die kun je ook in een monopod veranderen door een been weg te nemen en heeft retractable spikes ingebouwd. Zijn erg positieve reviews van te vinden ook op Amazon bijvoorbeeld.
Het liefste zou ik dus een Velbon halen, want die zijn erg licht en compact en het Trunnion Shaft System vind ik echt geniaal. Maar het enige waarover ik twijfel is, of die Velbons wel up-for-the-job zijn. Die Induro tripods lijken meteen al een stuk steviger maar ook bulkier en de Siriu biedt zo'n zelfde stevigheid met o.a. de mogelijkheid om er een monopod van te maken.
Mijn vraag is: heeft iemand een van de genoeme Velbons en hoe bevalt 'ie? Heeft iemand nog tips binnen deze lijst of nog andere tripods die aan mij zijn voorbijgegaan?
Bedankt voor de hulp alvast.
Ik heb een hekel aan die clip-bevestigingen op m'n huidige tripod. 'k Heb een keer in de winkel zo'n Velbon bediend, dat is dan echt fantastisch. Meteen ook de reden dat vele andere tripods afvallen. De Sirui heeft natuurlijk het TSS van de Velbons, waarbij je met een beweging de hele poot uitstrekken laat, niet, dus daarom dan het liefste zo weinig mogelijk secties. Elk stukje draaien en uittrekken is anders net zo'n gedoe als met clipjes.
Ik ben ook wel bekend met chinashopping, helaas is een tripod verrekte duur om te verschepen anders had ik 'em direct bij ze gehaald: http://sirui.tmall.com . Zag inderdaad ook de T-005 daar voorbijkomen, maar daarvan kan ik me inderdaad niet voorstellen dat 'ie erg stevig is De 1005 komt wat hoogte tekort denk ik. In die store lijkt de R-2004 + G20 combi wel heel goed te verkopen/een populaire keuze te zijn. Ziet er ook niet onaardig uit.
Qua legsysteem wint Velbon het. Qua mogelijkheden de Sirui eigenlijk. De Induro lijkt een erg stevige tripod en een populaire goede keuze. Weet alleen niet of ik nu alle opties afgespeurd heb en hoe de Velbon in de praktijk is. Dus ik ben nog best in dubio.
- edit - Kun je bij die Velbons trouwens wel de center column omkeren, daar kon ik niet echt duidelijkheid over vinden? Niet dat ik dat nu al eens nodig had, maar je weet niet wat je in de toekomst nog allemaal van plan bent. Komt misschien ooit nog van pas. Wel mooi dat die Velbons al met een kop komen, want anders heb ik alleen maar een reusachtige video fluid head. Nog tips voor een basic pan-tilthead/ballhead voor fotografie van 35~50 euro ofzo mocht ik de Velbons laten voor wat het is?
[ Voor 12% gewijzigd door Maracuja op 06-02-2013 17:53 ]
stabiliteit > meeneembaarheid >>> uitklapbaarheid ?
Redged RTT 423 met RT-1 kop is misschien wat,...48 cm opgevouwen?
Sirui schijnt goed te zijn. Maar Sirui 2004 is best groot en zwaar(der dan 1004), waarom geen Manfrotzo 055 of 190 dan? Velbon is meer voor compacts?
[ Voor 67% gewijzigd door jayjey op 06-02-2013 18:08 ]
De N-1004 is t.o.v. de N-2004 inderdaad 400gr lichter. Verliest echter 9 cm hoogte, 3kg laadvermogen en de draaibare spikes die uit de rubberen voetjes komen. Opgevouwen blijven beide onder de 50cm, verschil is dan 2cm. Moet ik ff in de winkel proberen hoe verschillende zwaartes tripods bevallen.
Redged-spul ziet er ook wel mooi uit, hebben ook twist-lock-systeem zie ik. Daar eens naar kijken, thanks.

Doet me wel een beetje aan Gitzo denken: http://www.redged.com/products/paginas/rta-428.html . Solid. Not bad. Travelserie is ook wel fijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Maracuja op 06-02-2013 18:55 ]
Giotto, Gitzo?
[ Voor 67% gewijzigd door jayjey op 06-02-2013 20:37 ]
Over de TSA-424 uit de travelserie las ik wat mindere dingen. Maar die Redged RTA-428 ga ik zeker aan m'n twijfellijst toevoegen, ziet er goed uit. Thanks. Op de site van Giotto's zag ik wel wat aardige tripods, maar die types vond ik dan weer niet in de webwinkels. En als ik wat zoekfiltering toepaste kwam ik uit op enkele verschillende tripods. Deze bijvoorbeeld die dan best ok is. Is wel wat duurder dan genoemde Redged of twijfeltripods uit eerdere post, maar wel een aardige kogelkop er al bij (lijkt me). Is ook een monopod van te maken zoals die Sirui N-serie tripods. Hmmm, lot of food for thought.
laat me weten als je dewe koopt , ben namelijk net op zoek naar hetzelfdeMaracuja schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 22:08:
Gitzo's zijn helaas al gauw dubbel zo duur dan dat spul waar ik naar kijk: http://geizhals.at/eu/?ca...tativ+%28Tripod%29&sort=p .Ik vind het helemaal niet erg om geld uit te geven, maar het is eigenlijk maar een 'accessoire'; een 'extra', al zullen velen het ermee oneens zijn. Ik ben ook niet bepaald een pro ofzo en dan moet de bang-for-buck wel erg goed zijn wil ik die extra flappen laten wapperen.
Over de TSA-424 uit de travelserie las ik wat mindere dingen. Maar die Redged RTA-428 ga ik zeker aan m'n twijfellijst toevoegen, ziet er goed uit. Thanks. Op de site van Giotto's zag ik wel wat aardige tripods, maar die types vond ik dan weer niet in de webwinkels. En als ik wat zoekfiltering toepaste kwam ik uit op enkele verschillende tripods. Deze bijvoorbeeld die dan best ok is. Is wel wat duurder dan genoemde Redged of twijfeltripods uit eerdere post, maar wel een aardige kogelkop er al bij (lijkt me). Is ook een monopod van te maken zoals die Sirui N-serie tripods. Hmmm, lot of food for thought.
Sirui N-1004 duidelijk steviger en ook nog meeneembaar maar moet je nog een kop bijkopen dus veel duurder.
Sirui N-2004 nog zwaarder/duurder,
bedoel je de N of de T serie eigenlijk? http://www.tokina.eu/siru...tieven/universal-n-serie/
Manfrotto 190XDB + 496, vrij licht, lijkt me standaard ding.
Manfrotto 055 + 141, stevig, ziet er goed uit, is HET statief, komt hoog maar zwaar.
De manfrotto 190XDB + 496RC is niet veel zwaarder dan de Sirui 2005 en goedkoper want daar zit de kop al bij. http://www.kamera-express...Sort.ProductListPrice%3D0
Ik bedoelde de Redged RTT423 + RT1 van 76,- overigens niet 428....http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=67&t=63241
Benro site al bekeken?
[ Voor 134% gewijzigd door jayjey op 07-02-2013 00:40 ]

Maar ik dank je hartelijk voor de merksuggestie, die had ik ervoor nog niet meegenomen!
De Benro KH25 is op zich wel een mooie tripod (voor video), maar zo'n groot log ding, no wai!
De fluid head van Weifeng, de WF-717AH, die ik dus al besteld heb, is wel vergelijkbaar met die op de Benro.
Nu alleen nog een compacter onderstel (en kopstuk) dat tevens geschikt is voor pack'n'grab photography.
Ik wist dat Induro = Benro, maar schijnbaar is de lijn niet helemaal 1:1. Dus naast de AT213 en AT214 vind ik net ook zoiets wat er wel aardig uitziet: http://www.amazon.de/dp/B004LB45PK . Ik wist trouwens niet dat je betaalbare carbon tripods had: http://www.amazon.de/dp/B001ECL1RY . Ook weer een merk om naar te kijken: Bilora. Man-o-man.
Ach ja, research is het halve werk. Een paar dagen peinzen is het wel waard om een paar jaar lol van je keuze te hebben.
- edit - Wow, kom net deze tegen bij een Amazon-zoektocht, die lijkt ook wel vet: http://www.amazon.de/dp/B005N9E08Q
Siocore/Siolex: http://www.siocore.de/stative-und-zubehoer/ & http://www.siolex.de/stative-und-zubehoer/dreibeinstative/ nog nooit van gehoord verder hoor. Zal wel goedkope rebranded China-importmeuk zijn. Maar toch.
[ Voor 20% gewijzigd door Maracuja op 07-02-2013 01:05 ]
Is de manfrotto 055 niet toch wat met kop (150,-) dan is ie tenminste stevig en hoog. Ik zou alleen dat niet graag op een wandeling meenemen. Misschien een 2e statief voor erbij, de Sirui T005 dan?
Moet je niet voor een portret tot op ooghoogte kunnen komen, daarvoor is het te laag.
ik heb op zoek voor een statief naast mijn Redged TSC-424
Eisen: Het statief moet ultra compact zijn, aangezien ik deze ga gebruiken voor een trip naar New York, en dus ook in mijn rugzak moet passen. Liefs < 30cm ingevouwen. Het statief moet of geen kop hebben, of een balhoofd. Ik zal deze het meeste gaan gebruiken voor een 5D mk II met een 35 1.4 en een 17-40 F/4. Dus +/- 1.5kg. Budget: 50-120 euro. Maximale hoogte: tussen de 70 en 120 cm.
Nu heb ik al wat onderzoek gedaan:
Velbon Ultrek UT-43D
Voordeel: Goed formaat.
Nadeel: Wat aan de zware kant.
HORUSBENNU FX-7325T:
Voordeel: Licht (520 gr), erg compact (25cm)
Nadeel: Maximale hoogte 74cm
Cullmann NANOMAX 230T CB6.1
Voordeel: Prijs (+/- 60 euro)
Nadeel: Kwaliteit?
Hebben jullie nog ideeën m.b.t. ultra compacte statieven?
Is die 30cm een harde eis? Want benro heeft bvb reisstatieven van 38 cm, en Sirui van 40 cm, die mij er een stuk steviger en bruikbaarder uitzien als wat jij voorstelt. Is het ook geen optie om gewoon je huidige statief mee te nemen in de koffer? Of zie je dat niet zitten om dat mee te nemen?
Ik dacht net nog aan 3LT, hebben die ook geen erg kleine statieven?
Goede tip, zie mijn specs.jayjey schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 01:05:
......
Is de manfrotto 055 niet toch wat met kop (150,-) dan is ie tenminste stevig en hoog. Ik zou alleen dat niet graag op een wandeling meenemen. Misschien een 2e statief voor erbij, de Sirui T005 dan?
......
@tommyz. Mijn verslag over de Sirui T005 staat op pag 84.
@Yahrr: Ook een goede inderdaad! Volgens mij verkopen ze die op ebay ook, onder een andere naam. Hij komt in ieder geval op m'n shortlist
Heel toevallig vandaag de Sirui T005 in de hand gehad, toch wel mooi dingetje en idd goed in een rugzak mee te nemen, dus geen aparte tas nodig of los zichtbaar meenemen. Mooi kopje, ook voor panarama. Ik weet allen niet of zo'n klein statief nog nuttig is, misschien in een stedleijke omgeving waar je het nog ergens op kunt zetten. Als je het helemaal uitklapt lijkt me dat ie kan gaan meetrillen, als je er dan een (tas) gewicht aan hangt, dat helpt wel denk ik. Maar welke kleur? Zag er goed uit in roodYahrr schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 19:19:
[...]
Goede tip, zie mijn specs.
@tommyz. Mijn verslag over de Sirui T005 staat op pag 84.
Sirui beter afgewerkt dan de Redgeds, leken me verder ook prima maar je hebt al een dergelijk formaat Redged. Goedkoopste iets van 80,- maar je hebt een Manfrotto al vanaf 130,-.
De kleine Manfrotto's hadden steeds een veel simpeler balhoodje zonder snelkoppeling in vergelijking met de Sirui. De Manfrotto 055 is totaal anders uiteraard, is iets van 130,- met kop en kan wel hoog.
[ Voor 12% gewijzigd door jayjey op 08-02-2013 01:15 ]
Nog bedankt voor deze info en de erg duidelijke video review!FireFly3k schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 09:06:
[...]
Ik heb sinds een paar weken een Benro Flex A1980T en ben er erg blij mee. Het statief voelt goed stevig aan en is niet te zwaar. Dat vond ik het grote nadeel van de 055xprob, zo'n ding ga ik echt niet meeslepen.
Het kantel mechanisme van de 055xprob is wel makkelijker, maar het is ook gewoon even ermee leren omgaan. De middenkolom van de Benro kan in allerlei standen gekanteld worden en gaat ook heel erg laag.
Dit is een vergelijking tussen de Manfrotto en de Benro: YouTube: Benro A2970F vs. Manfrotto 055XProB.mp4
Het gaat de Benro A2970F worden.
Ik heb zelf de Panasonic Lumix DMC-GH2, wat dus eigenlijk een mirrorless is, met de 14-140mm kitlens. Zal voornamelijk ook vintage primes gaan gebruiken en dat af en toe naast fotografie ook voor video, dus in combinatie met wat accessoires gemound zoals een Zoom H1 audiorecorder. Voor sommige shoots zal ook een 650D gebruikt gaan worden, maar die bezit ik verder niet.jayjey schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 01:05:
Das waar, nu ben ik wel erg benieuwd wat het wordt, het was voor de 650D met telelens?
Moet je niet voor een portret tot op ooghoogte kunnen komen, daarvoor is het te laag.
Gedacht had ik inderdaad al aan twee tripods. Dan zo'n Velbon voor het ff snel en draagbaar een tripodje gebruiken, want zo'n T-005 is me net ff te 'net niet'. Daarnaast dan een Sirui N-2004 ofzo voor als het iets serieuzer moet met ruimte om mee te groeien met mijn wensen. Maar ik was eigenlijk helemaal niet van plan heel gek te gaan doen voor een tripod en er dan twee gaan halen lijkt dan wel een erg uiterste.
Ik weet dat de Manfrotto bijvoorbeeld in die B&H zoeklijst en op meerdere fora raving reviews krijgt, maar da's toch weer een bevestigingssysteem dat ik liever niet zou zien. Ben ik vast apart in, maar so be it.
Ik ga ze nog ff allemaal af denk ik en kijk meteen nog ff naar Giotto's, had daar nog geen tijd voor gehad de afgelopen dagen. Die hebben trouwens ook rare modellen met set-ups met een center column die je dwars kunt gooien ofzo. Eens bedenken of dat van pas kan komen.
Check mijn Benbo. Die is pas raarMaracuja schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 23:08:
[...]
... rare modellen met set-ups met een center column die je dwars kunt gooien ofzo. Eens bedenken of dat van pas kan komen.
Wel handig eigenlijk als je bijvoorbeeld footage van een tarantula in een terrarium wil hebben ofzo eigenlijk.
Je hangt je camera er zo boven natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Maracuja op 08-02-2013 23:47 ]
Zo heb ik zelf een Gitzo die ver boven budget lag maar waar ik al wel heel veel plezier van heb gehad.
Ik heb de Redged RTA-428. Dat twist lock is prima, maar de poten heel wat minder. Je moet echt goed (goed!) opletten dat je die stevig vastsraait. Ik heb al twee keer gehad dat die inschoten. Voor de €45 die het mij in promotie kostte, vind ik dat statief wel echt zijn geld waard.Maracuja schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 18:37:
Dat Velbon systeem is gepatenteerd en terecht. Tof spul. In één draai en trek heb je de hele been op lengte, met nog een draai lock je 'em vast. Wat me het meest stoort aan m'n cheapass tripod die ik nu heb is de clipjes, niet eens zozeer de stevigheid en stabiliteit. Dat met die clipjes ligt me gewoon niet.
De N-1004 is t.o.v. de N-2004 inderdaad 400gr lichter. Verliest echter 9 cm hoogte, 3kg laadvermogen en de draaibare spikes die uit de rubberen voetjes komen. Opgevouwen blijven beide onder de 50cm, verschil is dan 2cm. Moet ik ff in de winkel proberen hoe verschillende zwaartes tripods bevallen.
Redged-spul ziet er ook wel mooi uit, hebben ook twist-lock-systeem zie ik. Daar eens naar kijken, thanks.
[afbeelding]
Doet me wel een beetje aan Gitzo denken: http://www.redged.com/products/paginas/rta-428.html . Solid. Not bad. Travelserie is ook wel fijn.
Zoiets als dit misschien?
http://cloud8.lbox.me/ima...05-_vizt1259122705921.jpg
Maar ik betwijfel of je 'm daarmee naar de sterren kan richten.
Belangrijkste is dat het spul echt stevig is en niet stiekum langzaam onderuitzakt in een paar uur tijd.
Iemand een idee? Lastig zoiets te vinden, want in statief-buy-guides kom je allemaal op die grote joekels uit om rechtop achter te staan.
Misschien heet wat ik zoek wel geen statief.
Een andere mogelijkheid is mogelijk een speciale beugel waardoor je de camera boven het middelpunt van het statief kan plaatsen.
Eigenlijk te groot/zwaar voor de Sony NEX maar erg mooi ding dat echt hoog kan en mooie kop met beetje te grote snelkoppeling.
Echter, de ballasthaak onderaan de middenbuis mist. Er zitten alleen 2 ronde gaten in de zijkant van de buis, verder is die helemaal open, maar er hoort iets van plastic te zitten, ik kan dat niet goed zien op internetfotos.
Kan iemand met een MANFROTTO statief, meer in het bijzonder een 144B, misschien even voor mij kijken hoe dat hoort te zitten?
Alvast bedankt!
[ Voor 43% gewijzigd door jayjey op 25-02-2013 22:44 ]
Verbaast met eigenlijk dat het alleen een rubberen dop is, maar dat verklaart misschien waarom die mist. Volgens die tekening is er geen metalen haak?
[ Voor 113% gewijzigd door jayjey op 25-02-2013 22:44 ]
Dank! Zandzak is wel een geniaal idee. Het blijft verleidelijk om weer voor 150 euro luxe spul aan te schaffen, maar ik heb nog meer hobbies ;-) Hoe maak je zo'n ding... heel fijn zand, of juist heel grof? Gewoon een kussensloop dichtnaaien?Teun_2 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 19:42:
redged rta 320 is wat statieven betreft wel het dichtst wat in de buurt komt. Maar misschien is een zandzak ook wel iets?
Zandzakken worden veel gebruikt in wildlife fotografie. Ideaal om door het raam van je auto, of uit een wildhut te fotograferen. Je kan ze maken van een stoffenzak, met daarin een droge substantie. Veel gebruikt is: haver, kersenpitten, rijst, bonen, macaroni, kippen- of duivenvoer, maïs bodembedekking (Corbo). Zand zou ik niet doen, dat is veels te fijn. Je kan de zak kant en klaar kopen, zie cameratools (han bouwmeester) of iemand vragen er eentje te maken.Znorkus schreef op maandag 11 februari 2013 @ 14:02:
[...]
Dank! Zandzak is wel een geniaal idee. Het blijft verleidelijk om weer voor 150 euro luxe spul aan te schaffen, maar ik heb nog meer hobbies ;-) Hoe maak je zo'n ding... heel fijn zand, of juist heel grof? Gewoon een kussensloop dichtnaaien?
• http://www.amazon.de/gp/product/B004QC8AWI/
• http://merlin.pl/Velbon-s.../product/208,1185224.html *
Laagste prijzen gevonden via www.geizhals.at/eu .
De Velbon biedt voornamelijk compactheid is dan meer voor de run'n'gun-doeleinden en de Sirui biedt meer mogelijkheden en stevigheid voor de echte projectjes. Ze voldoen eigenlijk beide aan m'n wensen: beschikken over een twistlock systeem, blijven opgevouwen onder 50cm, komen op volledige extensie boven de 150cm uit en kunnen met gemak m'n Panasonic GH2 + lens + accessoires aan. Bij beide kun je tevens de center column 'reversen'. Hebben eigenlijk ook alleen maar lovende reviews.
Voor video is er al een mooie WeiFeng/Fancier (etc) 717AH fluid head onderweg.
Moet nu alleen nog ff zoeken naar een leuke bang-for-buck head voor het normale fotowerk.
Ze noemen dat een rijstzak. Vul je hem nl met zand wordt hij erg zwaar. Rijstzakken zijn kant en klaar te koop (bijv van Han Bouwmeester. Goede vulling is bijv Carbo, te koop bij een dierenspeciaalzaak. Voor €8,- was ik klaar.Teun_2 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 19:42:
redged rta 320 is wat statieven betreft wel het dichtst wat in de buurt komt. Maar misschien is een zandzak ook wel iets?
Omdat ik de laatste tijd meer productfotografie doe loop ik tegen een probleem aan dat ik niet echt een foto van direct bovenaf kan maken met mijn huidige statief. Ik heb wel eens statieven gezien waarbij de buis waar de camera op zit die je naar boven en beneden kan bewegen ook een swing mogelijkheid heeft. (schuin naar voren bijvoorbeeld)
Dus ik een paar welbekende webshops afgeklikt kijkend naar de plaatjes, maar daar kom ik ook niet verder mee aangezien ze die niet altijd neerzetten naar werkelijkheid.
Wie o wie weet wat ik met bovenstaande bedoel?
<edit>
En natuurlijk als ik dit aan het typen ben kan ik het wel vinden, gewoon een PRO serie van wat ik al had
[ Voor 10% gewijzigd door CasGas op 19-02-2013 16:24 ]
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8
• http://www.statiefshop.nl/product/161613/velbon-vs-443d.html
• http://www.statiefshop.nl...atieven/benro-a2980t.html
• http://www.statiefshop.nl...guard-alta-pro-264at.html
Update van mijn kant trouwens. Vandaag m'n Sirui N-2004 binnengekregen.
Erg mooi ding!
Ondertussen aan het kijken naar ballheads. Zo leek me deze wel een leuk koopje: http://www.ebay.nl/itm/390516256024 . Ik speur nog ff verder. Misschien wil ook i.p.v. zoiets ook wel een kleine compacte panhead of iets.
Je kunt ook kijken naar een oplossing met alleen de horizontale buis. Ik weet dat Feisol dit heeft maar er zijn vast nog wel andere aanbieders. Je hoeft dan geen extra statief aan te schaffen.CasGas schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 16:21:
Op dit moment heb ik de welbekende combo van een Manfrotto 055XDB + 804 RC-2.
Omdat ik de laatste tijd meer productfotografie doe loop ik tegen een probleem aan dat ik niet echt een foto van direct bovenaf kan maken met mijn huidige statief. Ik heb wel eens statieven gezien waarbij de buis waar de camera op zit die je naar boven en beneden kan bewegen ook een swing mogelijkheid heeft. (schuin naar voren bijvoorbeeld)
Dus ik een paar welbekende webshops afgeklikt kijkend naar de plaatjes, maar daar kom ik ook niet verder mee aangezien ze die niet altijd neerzetten naar werkelijkheid.
Wie o wie weet wat ik met bovenstaande bedoel?
<edit>
En natuurlijk als ik dit aan het typen ben kan ik het wel vinden, gewoon een PRO serie van wat ik al had
Ik zou met een balhoofd oppassen voor goedkoop namaakspul. Ik heb toch redelijk wat voorbeelden voorbij zien komen van kapotte camera's en lenzen omdat het balhoofd er ineens geen zin meer in had.Maracuja schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 16:29:
Update van mijn kant trouwens. Vandaag m'n Sirui N-2004 binnengekregen.
Erg mooi ding!Blij met m'n keuze.
Nu nog wachten op de Velbon Rexi L en de 717AH fluid head.
Ondertussen aan het kijken naar ballheads. Zo leek me deze wel een leuk koopje: http://www.ebay.nl/itm/390516256024 . Ik speur nog ff verder. Misschien wil ook i.p.v. zoiets ook wel een kleine compacte panhead of iets.
Zelf heb ik een Markins M10 en een RRS BH-25 balhoofd (beide prijzig maar wel erg goed) maar als de kwaliteit van de Sirui bevalt, zou ik gewoon bij hun ook het balhoofd halen. Ik kom daar weinig negatieve verhalen over tegen.
Opzicht wel een goed plan:kdbruin schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:38:
[...]
Je kunt ook kijken naar een oplossing met alleen de horizontale buis. Ik weet dat Feisol dit heeft maar er zijn vast nog wel andere aanbieders. Je hoeft dan geen extra statief aan te schaffen.
Dit is dan een echte horizontale buis:
http://www.cameranu.nl/nl...pb-70ha/h1803_6183_59884/
En deze is dan ook nog draaibaar:
http://www.cameranu.nl/nl...vh-40ha/h1803_6183_59914/
Alleen die prijs van die draaibare

Dan kan ik beter een statief erbij kopen met de optie er al op.. hmm.. ik ga eens verder zoeken wie dit nog meer heeft.. bedankt voor de tip!
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8
Wat gebruiken jullie voor statiefdelen en balhoofd?
Ik zou eens zoeken op Gitzo. Bij mijn gitzo kreeg ik een tube met smeermiddel.Yahrr schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:35:
Even een vraagje over onderhoud. Ik wil mijn Manfrotto statiefkop uit elkaar halen omdat er wat vuil in terecht is gekomen. Dan wil ik hem meteen even opnieuw smeren. Maar ik kom nergens advies tegen wat voor vet daarvoor gebruikt wordt. En een mailtje naar Manfrotto is al twee weken onderweg.
Wat gebruiken jullie voor statiefdelen en balhoofd?
Dit spul:
http://www.gitzo.com/gitzo-grease-2-pcs-kit
Zal bij Manfrotto ook wel werken lijkt me.
Leica MM + Sony A9
Dat Gitzo grease heb ik ook bij mijn statief gekregen, maar dat dient voor de leg locks, niet voor het balhoofd.

interessant onderwerp, dat Gitzo grease kende ik ook al. Ik ben wel benieuwd naar andere oplossingen want ik zou de tandwielen in mijn Manfrotto 410 jr. wel eens willen smeren...
[ Voor 54% gewijzigd door sapphire op 20-02-2013 22:57 ]
Da's natuurlijk ook weer een fair point. Ik heb eigenlijk nog nooit met een normale balhoofd gewerkt.kdbruin schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:42:
[...]
Ik zou met een balhoofd oppassen voor goedkoop namaakspul. Ik heb toch redelijk wat voorbeelden voorbij zien komen van kapotte camera's en lenzen omdat het balhoofd er ineens geen zin meer in had.
Zelf heb ik een Markins M10 en een RRS BH-25 balhoofd (beide prijzig maar wel erg goed) maar als de kwaliteit van de Sirui bevalt, zou ik gewoon bij hun ook het balhoofd halen. Ik kom daar weinig negatieve verhalen over tegen.
En even wat anders hè... zo'n http://www.statiefshop.nl/product/161613/velbon-vs-443d.html ... met een katrolletje... zou je die nou niet min of meer kunnen gebruiken als een 'camera slider'?
YouTube: Konova K Slider Test Shots (Camera Slider) - The Basic Filmmaker
In plaats van zo bot te reageren, zou je beter eens goed lezen wat ik schreef. Ik zei zorgen dat alles goed proper is, kuisen dus...sapphire schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 22:56:
Ja proper houden, daar heeft Yahrr wat aan als het vuil er al in zit....
interessant onderwerp, dat Gitzo grease kende ik ook al. Ik ben wel benieuwd naar andere oplossingen want ik zou de tandwielen in mijn Manfrotto 410 jr. wel eens willen smeren...
Ik merk dat de gorillapod SLR soms een uitkomst is, maar vaak heb ik totaal geen houvast voor de gorillapod in Schotland. Ook met de 70-200 erop lukt het gewoon niet altijd zoals ik het wil.
Dus ik ben op zoek naar een klein statief, licht, makkelijk mee te nemen en makkelijk in de tas te doen of aan de tas vast te maken.
Ik was in de mediamarkt vandaag en zag de Manfrotto Compact MKC3-H01 staan. Ik heb deze in de mediamarkt helemaal uitgeschoven e.d. en waar ik over te spreken ben is de statief-pistool-grip. Aan zo'n roller draaien om hem vaster/losser te maken en de enigszins flexibele kop maken dit statief toch wel veel zijdig. Hij is vrij licht en enigszins compact. Reviews zijn over het algemeen goed.
Waar ik het statief voor wil gebruiken zijn net die ene momenten gewoon ff snel, zoals ik bijvoorbeeld deze foto heb gemaakt:

Gewoon even snel het statief neerzetten, met de afstandbediening een foto maken, of misschien een multiexposure en inpakken die handel.
Echter helemaal uitgeschoven maakt hij een erg instabiele indruk. Ik zal het statief niet bij extreme wind gebruiken of in de stromende regen.
Heeft iemand van jullie ervaringen met dit statief i.c.m. reizen?
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Als het lichter moet, zou ik eens kijken naar carbon statieven. Een ander budget natuurlijk, maar licht, stabiel en goedkoop gaan niet samen. Om het enigzins betaalbaar te houden, kan je kijken naar Feisol, Benro en Sirui. Als het wat meer mag kosten is er natuurlijk ook Gitzo of RRS.
Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Ja, je kan voor niet al te veel geld een houder van ebay plukken die je in een quick release of rechtstreeks op een statief kan schroeven. Zoek naar 'mobile phone holder tripod' oid. Maak niet de klassieke beginnersfout om het goedkoopste statief te kopen dat je kan vinden. Een slecht statief gebruik je immers nooit. Studio 73 heeft enkele statieven in aanbieding. Zie bijvoorbeeld http://shop.studio73.be/p...ipod-with-cb6-3-ball-headObiter dictum schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 18:33:
Misschien een retarded vraag hoor, maar bare with me. Totaal nieuw in het statiefwereldje, nog nooit gebruikt en nog nooit gekocht. Nu wil ik wel gaan kijken naar een leuk, goed, betaalbaar beginnersstatief voor mijn Eos D550. Wat helemaal een gaaf extratje zou zijn is als er een mogelijkheid zou zijn om mijn HTC One X op het statief te bevestigen; niet voor de kiekjes maar wel voor time-lapses. Bestaat er zoiets als een mobielhouder voor een statief?
[ Voor 19% gewijzigd door Teun_2 op 21-02-2013 18:55 ]
Onafhankelijk van welk statief je nu zou moeten kiezen. Waarom gebruik je niet je 550d voor timelapse icm een intervalometer? Betere beeldkwaliteit en wss betere accuduur.Obiter dictum schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 18:33:
Misschien een retarded vraag hoor, maar bare with me. Totaal nieuw in het statiefwereldje, nog nooit gebruikt en nog nooit gekocht. Nu wil ik wel gaan kijken naar een leuk, goed, betaalbaar beginnersstatief voor mijn Eos D550. Wat helemaal een gaaf extratje zou zijn is als er een mogelijkheid zou zijn om mijn HTC One X op het statief te bevestigen; niet voor de kiekjes maar wel voor time-lapses. Bestaat er zoiets als een mobielhouder voor een statief?
Dit topic is gesloten.