Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracuja
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07-2024

Maracuja

Fruitig 3.1

Als je inderdaad een 550D hebt en timelapses wilt schieten, waarom niet Magic Lantern (ML) erop mikken? :Y
http://wiki.magiclantern.fm/userguide#intervalometer // http://wiki.magiclantern.fm/faq#how_do_i_shoot_timelapse

En: yay! Die Merlin.pl webshop heeft m'n Velbon Rexi L opgestuurd. :)
Scheelde fors is prijs met andere webshops en lokale toko's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 18:01
Misschien voor andere ook wel interessant, maar bij cameratools hebben ze nu een mefoto statief, ik heb bijna hetzelfde statief van Benro, alleen dan de carbon travel uitvoering en wilde een mooi statief voor thuis, ipv die van mn werk steeds meeslepen. Qua prijs ook erg netjes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
Link (en prijs) zou handig zijn ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Maracuja schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 01:34:
Als je inderdaad een 550D hebt en timelapses wilt schieten, waarom niet Magic Lantern (ML) erop mikken? :Y
http://wiki.magiclantern.fm/userguide#intervalometer // http://wiki.magiclantern.fm/faq#how_do_i_shoot_timelapse

En: yay! Die Merlin.pl webshop heeft m'n Velbon Rexi L opgestuurd. :)
Scheelde fors is prijs met andere webshops en lokale toko's.
Beetje jammer van je dslr lijkt mij om timelapses mee te maken. Weet niet uit hoeveel frames het bestaat over het algemeen maar kan me voorstellen dat je zo dik over de duizend shutterbewegingen gaat en dan slijt de boel behoorlijk sneller dan bij normaal gebruik. Dan zou ik het liever met telefoon doen inderdaad, denk dat de kwaliteit ook prima voor timelapse is met hedendaagse telefoon camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 18:01
Hahn schreef op maandag 25 februari 2013 @ 16:11:
Link (en prijs) zou handig zijn ;)
Haha, ik wilde niet overkomen alsof ik aandelen cameratools heb ;-)

link en kostte 179 euro, viel mij erg mee, vandaag even mee zitten stoeien en vind het een fijn statief, ook de monopod functie (je kunt er een poot afschroeven en middensegment gebruiken) bevallen me wel, die is hoog zat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Lijkt wel heeeeel erg veel op een Sirui statief, 1005 of 2005? Dat kan geen toeval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Yahrr schreef op zondag 10 februari 2013 @ 23:05:
@jayjey
Hier een plaatje van de 144B
Maar ik kan je probleem er niet uit opmaken. Misschien even een foto plaatsen.
Importeur/groothandel van Manfrotto heeft me het ontbrekende onderdeel, wat ik met jouw hulp kon opgeven, alsnog toegestuurd. Een grote rubberen dop die vastklikt op de middenbuis, past perfect, en ziet er goed uit. Een stuk beter uit dan zo'n kale buis. *O*

Drie-weg kop is even wennen maar wel fijn.

Snelkoppelingsplaat heeft wel een erg groot oppervlak voor de Sony NEX. Wat zou je daaraan kunnen doen? Dit statief kan wel echt hoog en is stabiel. Ik heb ook een afstandsbedieninkje gekocht voor de NEX
Deathchant schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:42:
....ik heb een zwaar manfrotto statief (weet het type niet meer) van fotokonijnenberg toen in de aanbieding gekocht, maar ik merk dat ik dit statief nooit meeneem op vakantie. Te zwaar, te lomp en te onhandig om mee te nemen en door de bergen te trekken.
Vast een Manfrotto 144B, zoals ik ook heb.
Deathchant schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:42:
Ik was in de mediamarkt vandaag en zag de Manfrotto Compact MKC3-H01 staan. Ik heb deze in de mediamarkt helemaal uitgeschoven e.d. en waar ik over te spreken ben is de statief-pistool-grip. Aan zo'n roller draaien om hem vaster/losser te maken en de enigszins flexibele kop maken dit statief toch wel veel zijdig. Hij is vrij licht en enigszins compact. Reviews zijn over het algemeen goed.
.......
Echter helemaal uitgeschoven maakt hij een erg instabiele indruk. Ik zal het statief niet bij extreme wind gebruiken of in de stromende regen.

Heeft iemand van jullie ervaringen met dit statief i.c.m. reizen?
Ik heb dit toevallig ook gezien bij de mediamarkt. Die pistoolgrip leek me ook wel wat, en uitgeschoven viel die me ook tegen qua stabiliteit. Geen ervaring mee dus, maar in de wind niet zo handig denk ik. Het alternatief is de ongeveer even dure Sirui T005, leek me iets beter, is al meermaals genoemd hier door anderen. Je zou even kunnen opzoeken hoe de max.hoogte/gewichts verhouding daarvan is.

[ Voor 64% gewijzigd door jayjey op 25-02-2013 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Heeft er iemand ervaring met Cullman statieven? Ik heb hier wat rond gezocht, maar niet echt wat gevonden.

Ik snap dat het geen Manfrotto is, dat kan ook niet voor dat geld. Ik heb zelden een statief nodig, maar zo af en toe is het wel handig. Daarom heb ik ook geen bullet-proof statief nodig. Ik heb mijn oog laten vallen op de Cullman 260M omdat deze volgens de fabrieksopgave voor mij voldoende gewicht kan dragen, zowel spikes als rubervoeten heeft en zowel een tripod als een monopod is. Daarnaast heeft hij ook nog een 'videohandvat' wat mij erg handig lijkt. Dus hij tikt alle boxen aan. Maar gezien de prijs (€64.50) vraag ik mij af waar ik het laat liggen?

M.a.w. is het kwalitatief gezien wat voor sporadisch gebruik?

[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 26-02-2013 14:00 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:24

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik hoop het! Die van mij wordt vandaag verzonden vanuit België.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

bartvl schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 10:30:
Ik hoop het! Die van mij wordt vandaag verzonden vanuit België.
Haha...Die van mij ook...Heb de gok maar gewaagd...Studio 73 toevallig?

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Inderdaad.

Het Gorillapod statief is ook in Eindhoven niet meer beschikbaar bij Dixons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Afgelopen vrijdag heb ik het Cullmann statief ontvangen. De[url="Cullmann 260M"] http://www.cullmann.de/en/detail/id/nanomax-260m-cw25.html[/url]. Het statief voelt stevig aan, enkel de onderste (dunste) segmenten van de poten voelen wat minder stabiel. Echter wanneer het statief staat dan staat deze stevig, de poten geven niet mee.
De 3-weg kop is redelijk van kwaliteit, de snelkoppelingplaat zit voor mijn gevoel niet strak genoeg in het houder geklemt (kans op kleine speling). De sluiting om de beweging rond de verticale as (panorama-beweging) te vergrendelen werkt matig, de beweging wordt niet makkelijk compleet geblokkeerd. Het wordt zeker doorsparen voor een goed balhoofd.
De uitneembare middenkolom kan gebruikt worden als monopod, zeer handig! Deze monopod kan uitgeschoven worden tot een zeer respectabele hoogte. Met de monopod op zijn langste stand zou ik onder mijn camera doorkijken (ik ben ongeveer 1,87 meter lang). Nadeel is hier wel dat het draaimechanisme om de pod te verstellen een zeer korte beweging vereist, en deze daardoor relatief makkelijk ontgrendeld. Met een beetje gewenning kan ik de monopod in hele korte bewegingen in en uitschuiven, dat dan weer wel.

Al met al ben ik zeer tevreden over het statief (in relatie tot de prijs uiteraard). Het levert me een hoog en stevig statief, met een handige draagtas. Daarnaast heb ik ook nog eens de keuze om enkel met een monopod op stap te gaan.
Nadeel is de 3-wegkop, ik ga doorsparen voor een goed balhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baptist69
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-03-2024
Beste Medetweakers,

Ik heb jullie hulp nodig. Mijn moeder verjaart binnekort en zij zou graag een statief hebben voor haar nikon d3000. Nu heb ik deze gevonden:
http://www.fotokonijnenbe...804rc2-statief-combi.html

Ik ken echter helemaal niets van fotografie dus graag had ik jullie mening?
Hou er rekening mee dat ik een niet te groot budget heb.

Alvast bedankt voor jullie input

Gr

Case: CM690 II Adv USB3.0 | Mobo: GA-Z77X-D3H | CPU: Core i7 3770 | MEM: Corsair Vengeance 16GB 1866Mhz CL9 | GPU: MSI N660 TF 2GD5/OC | PSU: XFX Pro 550W | SSD: Intel 520 180GB | HDD: WD WD10EZRX 1TB | MON: Samsung S24B150BL | Mouse: Steelseries Kana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Ik vind dat al een behoorlijk bedrag voor een statief voor een ameteurfotograaf. Is in ieder geval een bekend merk. Waar heeft ze dat statief voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Er zijn veel goedkopere statieven, die niet per se slechter zijn.
Kijk bijv. eens naar Cullmann, een merk met goede reputatie. Die heeft al een heel goed statief (zeker voor amateurs) al van rond de 60 euro.
Vb. pricewatch: Cullmann Nanomax 260

[ Voor 4% gewijzigd door Fireshade op 21-03-2013 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369769

Als ze verjaart kan ze misschien beter een monopod/wandelstok combinatie nemen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57
Anoniem: 369769 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 22:15:
Als ze verjaart kan ze misschien beter een monopod/wandelstok combinatie nemen. :P
baptist69 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 21:10:
<knip>
fotokonijnenberg.be/product/48783/manfrotto-055xdb-plus-804rc2-statief-combi.html
<knip>
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1587/
Ja, verjaren in de betekenis 'jarig zijn, zijn verjaardag vieren' is standaardtaal. In België wordt verjaren in deze betekenis veel vaker gebruikt dan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:12

sapphire

Die-hard pruts0r

Tolk Teun :+

Maargoed om maar eens inhoudelijk te reageren...

Het statief dat je aanhaalt is een erg goed en stevig statief ! Nadeel is alleen de misschien wat hoge prijs voor sommige mensen of het gewicht van bijna 3 kg.

Mocht dat je beiden niets uitmaken dan is het een erg goede koop, ik heb de zelfde set ooit gekocht en gebruik de poten nog steeds. Heb ze nu al zo'n 4 jaar warvan bija 2 jaar intensief gebruik :)

Mocht je toch nog verder willen kijken zoek eens op redged of de Velbon Sherpa's of Benro ofzo :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57
Studio 73 heeft ook nog wat promo's lopen voor statieven. Check die website ook eens. (http://fotorubens.be/phot...-tripod-with-cw25-3d-head bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het statief dat je gevonden hebt is erg goed en bevalt hier ook nog altijd goed. Heb hem ook al wel een jaar of 6 denk ik

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 22-05 13:07
Ik heb het statief ook en ook niets dan lof. Je kan er echt zwaar spul op zetten en het ding blijft hardstikke stabiel.
Het zou wat overkill zijn voor iemand die een statief weinig gebruikt of niet zeker is of die het nodig heeft. Maar als iemand een statief vraagt dan kan je hier eigenlijk geen buil aan vallen.

(In mijn herinnering heb ik het ding een paar jaar geleden voor 110 euro gekocht. Is mijn geheugen zo slecht of is de prijs flink omhoog gegaan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mjtdevries schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:46:
Ik heb het statief ook en ook niets dan lof. Je kan er echt zwaar spul op zetten en het ding blijft hardstikke stabiel.
Het zou wat overkill zijn voor iemand die een statief weinig gebruikt of niet zeker is of die het nodig heeft. Maar als iemand een statief vraagt dan kan je hier eigenlijk geen buil aan vallen.

(In mijn herinnering heb ik het ding een paar jaar geleden voor 110 euro gekocht. Is mijn geheugen zo slecht of is de prijs flink omhoog gegaan?)
Hij is vroeger vaak in de aanbieding geweest, maar 110 euro is wel erg scherp. Hier in de buurt kost de combi normaal 170 en is de aanbieding vaak naar 140. Die 140 a 150 heb ik er ook voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
Mensen, ik ben aan het kijken voor een statief met video kop. Dit omdat ik met mijn 650D + 70-200 f4/L wil gaan filmen. Dit statief/kop moet ook geschikt zijn om foto's mee te maken.

Nu heb ik het oog op de volgende combo laten vallen:
http://www.fotokonijnenbe...128rc-micro-videokop.html
http://www.cameranu.nl/nl...ic-tripod/h283_1180_8239/

Wat zeggen de experts van deze combo? Persoonlijk vind ik het nog relatief prijzig maar wanneer goedkoop duurkoop is ben ik bereid voor zoiets te betalen.

Maximaal gewicht: 3.5-4 kg
Budget: Maximaal 275 euro.

Helaas zit bij mij voor zover ik weet geen echte goed foto winkel in de buurt om statieven te testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marc_87 op 29-03-2013 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Verdorie, draai ik 't onderste stelschroefje van m'n balhoofd eruit. Een slagje te ver gedraaid, nu gaat ie er niet meer in.
Zoals je op 't plaatje ziet (ff klikken) heeft het schroefje 2 stukken schroefdraad, het brede stuk moet in het balhoofd 'pakken' maar hij gaat er niet ver genoeg in... blijft ergens tegenaan steken.

Iemand hier vaker zoiets gehad?
https://www.dropbox.com/s...-03-13%2022%2049%2048.jpg

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ben al een tijdje op zoek naar een stevig statief, dat licht in gewichtt is en liefst rond de 1.5 -1.8 meter als maximale hoogte heeft. Verder wil ik er niet meer aan uitgeven dan ongeveer €150-175 (incl. statiefkop).
Mijn huidige statief is te instabiel voor de camera en lenzen (Canon 7D en 24-105 met binnenkort uitbreiding naar een 70-200L f/4).
Eigenlijk kom ik telkens uit op de Manfrotto 293 en de Manfrotto 294
Aangezien nogal fanatiek (beginnende) Urbexer ben en ik regelmatig op rotsachtige ondergronden foto's maak, is stabiliteit een vereiste.
Wie kan mij nog andere stabiele statieven adviseren die aan deze eisen voldoen en zo ja, welke alternatieven zijn er?

[ Voor 31% gewijzigd door Peatsmoke op 29-03-2013 16:44 . Reden: links toegvoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Peatsmoke schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 16:14:
Beste medetweakers,

Ben al een tijdje op zoek naar een stevig statief, dat licht in gewichtt is en liefst rond de 1.5 -1.8 meter als maximale hoogte heeft. Verder wil ik er niet meer aan uitgeven dan ongeveer €150-175 (incl. statiefkop).
Mijn huidige statief is te instabiel voor de camera en lenzen (Canon 7D en 24-105 met binnenkort uitbreiding naar een 70-200L f/4).
Eigenlijk kom ik telkens uit op de Manfrotto 293 en de Manfrotto 294
Aangezien nogal fanatiek (beginnende) Urbexer ben en ik regelmatig op rotsachtige ondergronden foto's maak, is stabiliteit een vereiste.
Wie kan mij nog andere stabiele statieven adviseren die aan deze eisen voldoen en zo ja, welke alternatieven zijn er?
Bij statieven is het zo dat je maar 2 van deze drie dingen kan kiezen: stabiel/stevig, goedkoop, licht. Met een budget van 150-175 euro inclusief kop, lukt dat niet. De statieven die je aanhaalt zijn niet erg stabiel (maar éénmaal mee gespeeld in de winkel) en eerder bedoeld voor compacts en systeemcamera's.

Ik zou eerder kijken naar de Manfrotto 190 en 055 reeks. Andere goede prijs/kwaliteit statieven zijn er bvb van Benro, Sirui, Vanguard...

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Peatsmoke schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 16:14:
Beste medetweakers,

....
Geef even een seintje als je deze combinatie gevonden hebt. Dan kan dit topic op slot. ;)

Zoals LaurentS al aangeeft zul je een compromis moeten zoeken. Of meerdere statieven kopen.

En wat die rotsgrond betreft. Waarom is dat een probleem? Dat lijkt me een stabiele ondergrond.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-05 23:47
Beste forumleden,

Nu mijn hobby wat serieuzer wordt wil ik graag een degelijk statief aanschaffen. Mijn belangrijkste voorwaarde is dat hij licht is en makkelijk mee te nemen. Mijn budget is tot €400. Zelf heb ik zitten kijken naar de Benro Transfunctional Statief C1691TB0 incl. balhoofd en wisselplaat . Dit statief moet een Canon 600D incl grip en als zwaarste objectief een Canon 70-200F4L IS kunnen dragen. Ik ben echter benieuwd naar jullie mening en of jullie nog alternatieven aanbevelen binnen dit budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Als ik je budget lees en vereisten, zou ik eerder eens kijken naar Feisol of Sirui statieven icm bvb de Sirui K20x of K30x koppen. Deze balhoofden hebben een betere reputatie dan die van Benro. Het B0 balhoofd dat geleverd wordt het statief dat je aanhaalt, is wat te klein qua bal om comfortabel te gebruiken met de lens die je aanhaalt (zeker indien je geen statiefgondel hebt). Je kan de travel statieven van Benro ook niet kopen zonder kop, als ik mij niet vergis. Dat vind ik behoorlijk jammer.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:51
Een statiefgondel lijkt mij dan ook sowieso een goede aankoop om de camera-lens-combinatie mooi in balans te brengen op je balhoofd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

LaurentS schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 23:55:
Als ik je budget lees en vereisten, zou ik eerder eens kijken naar Feisol of Sirui statieven icm bvb de Sirui K20x of K30x koppen. Deze balhoofden hebben een betere reputatie dan die van Benro.
Dat heb ik ook gelezen maar dat blijkt zeer hardnekkige verouderde informatie te zijn (als je wat verder zoekt kom je ook de nodige artikelen tegen die het demonstreren). De balhoofden waarvoor dit opging worden niet meer door Benro gemaakt/verkocht. Dat wat ze nu hebben doet niet meer onder voor de rest van het grut. Dat lijkt tegenwoordig allemaal zo sterk op elkaar dat je je moet gaan afvragen of er naast het stickertje uberhaupt nog verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
LaurentS schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 17:06:
[...]

Bij statieven is het zo dat je maar 2 van deze drie dingen kan kiezen: stabiel/stevig, goedkoop, licht. Met een budget van 150-175 euro inclusief kop, lukt dat niet. De statieven die je aanhaalt zijn niet erg stabiel (maar éénmaal mee gespeeld in de winkel) en eerder bedoeld voor compacts en systeemcamera's.

Ik zou eerder kijken naar de Manfrotto 190 en 055 reeks. Andere goede prijs/kwaliteit statieven zijn er bvb van Benro, Sirui, Vanguard...
Zou de Manfrotto 190XDB kit + 496RC2 dan wel een goede optie zijn? Is dat enkel vanwege de andere kop (die meer draagvermogen heeft) of ook vanwege de bouwwijze van de tripod zelf?
Yahrr schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 20:09:
[...]
En wat die rotsgrond betreft. Waarom is dat een probleem? Dat lijkt me een stabiele ondergrond.
Klopt, maar die waarop ik loop, zijn meestal niet erg vlak en een ongelijke ondergrond is niet echt bevorderlijk voor de stabiliteit, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Peatsmoke schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 08:40:
[...]

Zou de Manfrotto 190XDB kit + 496RC2 dan wel een goede optie zijn? Is dat enkel vanwege de andere kop (die meer draagvermogen heeft) of ook vanwege de bouwwijze van de tripod zelf?

[...]

Klopt, maar die waarop ik loop, zijn meestal niet erg vlak en een ongelijke ondergrond is niet echt bevorderlijk voor de stabiliteit, vandaar.
Zeker beter als wat je eerst voorstelde, maar als ik zie wat voor apparatuur je hebt, zie ik niet waarom je budget voor een statief zo beperkt is? Dat is een belangrijk onderdeel van je uitrusting. Als je nu een goedkoper koopt, zal je op termijn wss toch overstappen naar iets duurders, en heb je twee keer geld uitgegeven. Ik zou alleszins de kop nog vervangen door een Sirui K20x/K30x, deze zijn een stuk beter als dat Manfrotto statiefkopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:09
Een tijdje terug vroeg ik om advies voor een statief. Ik mis echt een compact lichtgewicht statief tijdens mijn vakanties naar Schotland met name voor HDR, zachte watervallen en avondfoto's te maken. Elke keer weer loop ik ertegenaan dat ik geen statief heb. Mijn Manfrotto 055XDB is gewoon veel te zwaar.

Ik kom dus uit op een carbon statief vanwege het gewicht i.c.m. belasting en heb me erbij neergelegd dat ik nou eenmaal wat geld ervoor kom neer te leggen. Ik wil max 350-400 euro uitgeven voor statief+balhoofd, liefst minder en liever ook geen 5 segmenten uitschuiven e.d. dat komt de stabiliteit niet ten goede en dat vind ik belangrijker dan werkhoogte. Het ding moet een 40D/7D+70-200/2.8L IS II kunnen dragen, en dan niet "maar net" maar gewoon echt stevig.

De afgelopen dagen heb ik flink gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat Redged voorlopig afvalt. Je schijnt de volle mep te betalen en niet volledig carbon te krijgen, maar een soort van mix van carbonfibre. Ik las enge verhalen over witte draadjes in het carbon e.d....Opzich vind ik dat niet erg, maar tis een beetje het principe van de hoofdprijs betalen voor carbon en dan niet volledig carbon krijgen....nou nee. Ze schijnen op facebook al maanden lopen aan te kondigen dat er een vernieuwde lijn komt, maar nog niks van gezien....

Maar goed, ik sta er nog steeds voor open mocht bovenstaand geen issue meer zijn nu. De redged statiefkoppen zijn doorgaans ook wat goedkoper dan die van Sirui.

Gitzo valt sowieso af -> te duur.

Ik ben uitgekomen op de Sirui T-2204X. Ondanks het een chinees merk is, schijnen het wel echt goeie statieven te zijn, niet al te duur. Ik lees op die link het carbon proces (8 lagen overkruisd e.d.) dus het klinkt allemaal ok.

Op ebay zie ik allerlei mooie aanbiedingen voor 340 dollar en dan heb ik statief en K10-X balhoofd (20kg belasting) erbij. Nou ja, mijn vader werkt bij de douane en die zegt dat ze het pakket gegarandeerd op waarde zullen beoordelen en dan toch btw kom te betalen e.d. Dus dat gaat em niet worden.
Bij fotorembrandt in Maastricht is ie 269 euro exclusief balhoofd (K10-X = 109 euro).

Wat ik helaas niet veel vind, zijn mensen met ervaringen met Sirui statieven. Ik lees dat LaurentS erg tevreden is over de balhoofden, maar heeft er iemand ervaring met Sirui statieven en dan met name de T-2204X? Ik lees ook wat over dat het quickrelease-mechanisme wat minder praktisch is dan dat van Manfrotto, maar hoe vertaalt zich dat in de praktijk?
Waar ik ook niet helemaal over uit ben...op sommige websites (kamera-express.nl) staat dat er standaard een korte middenzuil meegeleverd wordt zodat je laag bij de grond foto's kunt maken....Hoe zit het met een normale zuil dan die ook op de afbeelding staat? Ik wil juist die hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 09-04-2013 17:28 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik heb ook even getwijfeld over Sirui statieven, vermits ik tevreden was van hun balhoofden (dat van mij is nu in reparatie, bewoog erg stroef in bepaalde richtingen, maar dat kan altijd gebeuren ntrlk).

Het genoemde statief was ik een tijdje geleden ook van plan te kopen, voordat ik begon met superteles (400mm en meer). Naar wat ik toen gevonden had, is het een prima statief. Het is eigenlijk hetzelfde statief als de N2204 (die een stuk populairder is), maar dan zonder de afneembare poot voor monopod-gebruik. Je krijgt zowel een korte als een lange middenzuil meegeleverd. Ik zou ook eens kijken naar de Feisol CT-3442. Dat is iets duurder, maar kan hoger zonder middenzuil te gebruiken (is er ook niet bijgeleverd, wel als optie beschikbaar). Om die reden is dat statief wss ook iets stabieler. Ik heb echter met geen van beide statieven hands on experience, deze merken zijn niet vertegenwoordigd in de camerawinkels waar ik meestal ga.

Overigens zou ik niet gaan de K10x als balhoofd. Ik heb zelf de K30x en deze vond ik erg gemakkelijk te gebruiken met mijn vorige telelens, de Sigma 400mm f/5.6 APO Tele Macro HSM, een lens met een vergelijkbaar gewicht als de 70-200. De bal van de K10x is vrij klein en ik denk dat het dan wat lastig is om precies te kadreren op bvb 200mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik ben benieuwd hoe die je gaat bevallen :) Ik heb zelf ook de 055XPROB en zit te twijfelen tussen de 701HDV en de 502AH. De laatste vind ik net wat professioneler/strakker ogen, dus ik neig daar wat meer naar, maar verder lijken ze elkaar weinig te ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@LaurentS: thanks for the info. De N2204 zeg je...die is idd maar 4cm langer, dat maakt ook niet meer zoveel uit dan, en hij heeft zelfs een afneembare poot (monopod), dat is handig zeg, dat ik dit niet opgemerkt heb :S . Maar voordat ik mega enthousiast word, moet ik natuurlijk wel nagaan hoe praktisch het is tijdens het wandelen....Moet ik 1 been eraf draaien en dan? Heb ik dan de juiste werkhoogte? moet ik dan nog de statiefkop erafhalen en die erop gaan schroeven.....m.a.w ga ik het statief dan niet gewoon uit gemak altijd als driepoot gebruiken.....je snapt wat ik bedoel.
Aan de andere kant, so what? Als de optie erop zit....

Maar goed...deze is wel even 359 euro....90 euro hoger dan dat ik wil....

Wat is je reden om niet voor de K10-X te gaan dan? Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met dat kaderen; deze heeft een load van 20kg en evenveel bewegingsflexibiliteit als de K20-X of 30X of zie ik dat verkeerd?

De Feisol kan weer wat minder belasting hebben (10kg vs 15kg van de Sirui). Qua poot-diameter maakt het niks uit. En om eerlijk te zijn vind ik ook deze wat te duur...Scheelt toch 50 euro. Wel bedankt voor de tip though!

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Hahn schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 18:01:
[...]

Ik ben benieuwd hoe die je gaat bevallen :) Ik heb zelf ook de 055XPROB en zit te twijfelen tussen de 701HDV en de 502AH. De laatste vind ik net wat professioneler/strakker ogen, dus ik neig daar wat meer naar, maar verder lijken ze elkaar weinig te ontwijken.
Die is ook wel wat prijziger. Wanneer ik mijn spullen binnen heb plaats ik mijn bevindingen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hmm ow ja, ik dacht dat het verschil vrij klein was, maar denk dat ik de 701HDV en 501HDV (die ook rond de €170 is) door elkaar haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Hahn schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:52:
Hmm ow ja, ik dacht dat het verschil vrij klein was, maar denk dat ik de 701HDV en 501HDV (die ook rond de €170 is) door elkaar haal.
Dat zou inderdaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Deathchant schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:32:
@LaurentS: thanks for the info. De N2204 zeg je...die is idd maar 4cm langer, dat maakt ook niet meer zoveel uit dan, en hij heeft zelfs een afneembare poot (monopod), dat is handig zeg, dat ik dit niet opgemerkt heb :S . Maar voordat ik mega enthousiast word, moet ik natuurlijk wel nagaan hoe praktisch het is tijdens het wandelen....Moet ik 1 been eraf draaien en dan? Heb ik dan de juiste werkhoogte? moet ik dan nog de statiefkop erafhalen en die erop gaan schroeven.....m.a.w ga ik het statief dan niet gewoon uit gemak altijd als driepoot gebruiken.....je snapt wat ik bedoel.
Aan de andere kant, so what? Als de optie erop zit....

Maar goed...deze is wel even 359 euro....90 euro hoger dan dat ik wil....

Wat is je reden om niet voor de K10-X te gaan dan? Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met dat kaderen; deze heeft een load van 20kg en evenveel bewegingsflexibiliteit als de K20-X of 30X of zie ik dat verkeerd?

De Feisol kan weer wat minder belasting hebben (10kg vs 15kg van de Sirui). Qua poot-diameter maakt het niks uit. En om eerlijk te zijn vind ik ook deze wat te duur...Scheelt toch 50 euro. Wel bedankt voor de tip though!
Ik haalde de N2204 aan omdat daar meer reviews van beschikbaar zijn (toen ik ernaar zocht alleszins) en dat het lezen van deze reviews je een idee kunnen geven wat de pro en cons zijn van de T2204x. Je moet er idd één been afdraaien.

De bal van de K10x is kleiner, waardoor een kleine beweging van het balhoofd, een grote beweging kan betekenen in kadrage. Hoe groter de bal, hoe gemakkelijker het is om kleine, precieze bewegingen te maken.

Feisol is behoorlijk conservatief in het bepalen van maximale belasting. Ik ben er vrij zeker van dat dat statief evenveel of meer kan hebben dan de Sirui.
Het grote verschil met de Sirui, is dat het tot 142cm gaat zonder middenkolom, de Sirui maar tot 123cm. De poten zijn dus een stuk langer waardoor de poten verder uit mekaar staan wat zorgt voor een betere stabiliteit. Daarnaast heb je geen nood aan een middenkolom (tenzij je erg groot bent) om tot op ooghoogte te komen. Middenkolommen verminderen de stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 11:02
Ik zit zelf ook een beetje te kijken naar een vervanging van m'n redelijk goede Velbon CF-450 reisstatief. Deze is volledig uitgevouwen toch niet echt stabiel als ik m'n D700 + 70-200VR erop zet. Is natuurlijk ook een beetje het max wat het statief kan hebben.

Als vervanging lijkt de Sirui T1205X mij wel wat. Ongeveer dezelfde maximale hoogte (1.20m zonder middenkolom, die gebruik ik toch niet) maar wel weer lichter om mee te nemen, compacter in te vouwen en geen klemmen meer om de poten vast te zetten. Hier blijft nog wel eens iets achter haken. Wel heeft het statief meer secties per poot maar de diverse reviews geven aan dat het een zeer stabiel statief is.

Qua balhoofd heb ik een Markins M10 voor m'n gewone statief en een RRS BH-25 voor m'n reisstatief. Als je een compact balhoofd zoekt, de Sirui G10 en K10x komen heel goed uit de diverse testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@LaurentS: ik snap het allemaal :) Ik vind het gewoon wel echt duur. Ik wil best wat bij leggen maar ik denk dat het mijn financiele doel overstijgt. Met de T2204X kan ik net zo snel uit de voeten met de doeleinden die ik voor me zie. Natuurlijk is het beter als de benen zo kort mogelijk bij de body zijn, zonder tussenkomst van de middenkolom, maar ja, ik moet concessies maken en ben niet bereid om bijna 400 euro uit te geven voor enkel het statief. Ik moet ook nog een balhoofd, aangezien mijn manfrotto 484RC2 mini "maar" 4kilo kan dragen...Moeilijk moeilijk...Ik moet ook nog een Lowepro Flipside 400AW kopen (100 euro) om het statief op vast te kunnen maken, dus het wordt wel prijzig allemaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 02-06 15:20

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Deathchant ik zat vorig jaar ongeveer in hetzelfde schuitje als jij. Ik wilde laag gewicht, gebruik ook de 7D alleen heb ik daar andere lenzen bij (50-500 bigma / 100-400L)
Ik heb uiteindelijk toch een Gitzo basalt statief gekozen (2830) omdat ik bij mezelf dacht dat een te zwaar statief niet gebruikt ging worden, en ik toch zeker wilde zijn van een goede stabiliteit. Het is even doorbijten maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Ik zou in jouw geval de fototas nu even overslaan ;)
Je kan natuurlijk ook nog even doorsparen.
Bedenk gewoon dat fotografie een dure hobby is en een statief is als je het goed aanpakt een eenmalige uitgave, dus het is een investering die het waard is. Verder sluit ik me aan bij de adviezen die al gegeven zijn, er zijn helaas geen makkelijke oplossingen (goedkoop en licht en stabiel)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:49
Pfff... Als ik die bedragen hier soms lees dan schik ik hier behoorlijk van. Ik heb laatst een Statief van dx.com besteld. Uiteraard weet ik dat dit niks is, maar ik wou het toch even bekijken. Voor 17 euro stelt het natuurlijk niet veel voor en dat was ook zo.. Erg licht in gewicht en totaal niet stabiel :P

Ik was vorige week bij de media en zag daar een Hama stafief staan. Deze was in de aanbieding voor 39 euro en volde naar mijn idee erg stevig aan.

Wat zijn de ervaringen met dit merk? Is dit een beetje betrouwbaar? Ik wil max 80 euro uitgeven aan een statief. Het gaat voornamelijk om portret fotografie (binnen)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-06 11:38

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Heb zelf een Hama 63 gehad. Heeft na 3 jaar dienst de geest gegeven (poot brak door).
Heb sinds februari een Manfrotto 190 XDB met een 496RC2 kop. Geweldige combo!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Deathchant schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:31:
@LaurentS: ik snap het allemaal :) Ik vind het gewoon wel echt duur. Ik wil best wat bij leggen maar ik denk dat het mijn financiele doel overstijgt. Met de T2204X kan ik net zo snel uit de voeten met de doeleinden die ik voor me zie. Natuurlijk is het beter als de benen zo kort mogelijk bij de body zijn, zonder tussenkomst van de middenkolom, maar ja, ik moet concessies maken en ben niet bereid om bijna 400 euro uit te geven voor enkel het statief. Ik moet ook nog een balhoofd, aangezien mijn manfrotto 484RC2 mini "maar" 4kilo kan dragen...Moeilijk moeilijk...Ik moet ook nog een Lowepro Flipside 400AW kopen (100 euro) om het statief op vast te kunnen maken, dus het wordt wel prijzig allemaal....
Ik begrijp dat je het duur vindt, vond ik ook toen ik mijn Gitzo GT3542LS kocht, student zijnde. Nu, achteraf bekeken, ben ik erg blij dat ik niet bezuinigd heb op mijn statief. Een goed statief is erg aangenaam in gebruik en kan 20 jaar meegaan. Je hebt dan ook niet steeds de gedachte in je achterhoofd 'zou ik toch niet beter net wat meer uitgegeven hebben?'. Dat is de voornaamste reden dat ik zelf niet de Feisol CT3472 kocht, door een actie was de Gitzo ook zo'n 50 euro duurder, een verwaarloosbaar verschil, vond ik voor een product dat ik zo lang zou gebruiken en zijn waarde goed behoudt.

Als je de prijs van een statief vergelijkt met de kostprijs van bvb een body en zijn levensduur, wat is dan 50 euro meer of minder...? Ik kan natuurlijk niet in je portefeuille kijken, mss is het voor jou een wereld van verschil. Gespreid over de levensduur van een goed statief, is het echter niet veel geld. Het is niet zozeer enkel dat de benen korter bij de body zijn, maar ook dat de benen langer zijn en dus een grotere driehoek vormen, wat zorgt voor betere stabiliteit.

Via amazon.co.uk kan je de Sirui N2204+ Sirui K20x kopen voor zo'n 340 euro. Lijkt mij een mooie prijs voor een degelijk statief waar ik al veel positieve dingen van heb gehoord. Voor een Feisol CT3442 (319) met K20x (86.58) ben je zo'n 65 euro meer kwijt.

Aan de andere kant heb ik de indruk dat de dienst na verkoop bij Sirui een stuk minder is dan bij Feisol (die fantastisch is, reparatieonderdelen worden snel en gratis verzonden, indien nodig). Ik had een probleem met mijn Sirui K30x balhoofd, stuurde deze via de winkel op ter reparatie. 2 maand later had ik nog niets gehoord over de status, dus stuurde ik een mailtje. Er kwam volgens de winkel geen duidelijk antwoord van Sirui hoe het zat met mijn balhoofd. Gelukkig bood de winkel mij aan om een gloednieuw balhoofd te verzenden naar mij _/-\o_ Dus als je een probleem krijgt met je statief, lijkt het mij niet zo gemakkelijk om dat op te lossen via amazon.co.uk en Sirui in vgl met Feisol die gewoon een vestiging in Nederland hebben en erg snel en soepel reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je minder wil uitgeven en toch een carbonstatief wil: Triopo. Ik heb er zelf 1 en die is erg licht en kan gewoon 15kg dragen. De balhoofden die ze maken zijn ook goed (die heb ik zelf niet, maar Nomad wel). Misschien dat je het statief van mij uit wil proberen bij de dierentuin-meeting en aangezien Nomad ook komt, kan hij misschien ook wel het balhoofd meeneemt, zodat je de combi compleet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@rockhopper, ik begrijp wat je wilt zeggen. Waar ik het statief voor ga gebruiken is op reis (zoals de fotogearmeet :) ) . In Schotland wordt er veel gewandeld en meestal zijn het even die snelle shots, of ff snelle multiexposures. Voor de productfotografie van mijn vriendin heb ik een Manfrotto 055XDB en die is superstevig en ook zwaar.
Ondanks alle goeie adviezen vrees ik toch dat zo'n Gitzo flinke overkill is. Uiteraard begrijp ik dat dit een ander caliber is qua stevigheid en bouw, maar de situaties waarvoor ik het gebruik kan ik (naar schatting) denk ik wel af met een Feisol of Sirui. Ik heb momenteel ook niet veel centjes: er komen 19 april 4 zonnepaneeltjes dus ik zit gewoon even wat krapper, by choice.
Daarnaast heb ik zo'n fotorugzak wel nodig omdat ik anders het statief niet kan meenemen de bergen in ;) En ik moet het nu met een el cheapo rugzakje doen (de Naneu K3L PRO is erg lomp en does not fit my needs anymore).

@LaurentS: Alhoewel ik toch meer neig naar de Sirui (keuze tussen N2204 en T2204X moet ik dan nog ff bekijken...de traveler is wel wat compacter, maar met die lowepro flipside 400AW boeien die paar cm's toch niet), zal ik me eens bedenken over de Feisol, zeker wat aftercare betreft (alhoewel ik niet vermoed dat er snel iets mis zal gaan, maar you never know). Bedankt voor de uitgebreide tips die je me gaf.
Overigens wordt het dan 299 pond voor die Sirui N2204+K20X. Die wat jij gaf op amazon stuurt enkel naar de UK....En volgens mij laat die winkel dat van China komen (dus BTW+inklaring....)

@UC, als het kan, wil ik het graag eens proberen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 10-04-2013 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik snap je argument van "op reis" ergens wel, maar je bent toch het hele jaar door fotograaf? Of is het alleen een vakantie hobby? Het punt dat ik hier mee wil maken is dat het me een erg slecht idee lijkt een statief uit te zoeken zodat hij vooral "ideaal op reis is". Je loopt dan erg snel de kans grote compromissen te moeten maken waardoor je statief dus alleen op vakantie mee gaat en je thuis minder tevreden bent en zodoende uiteindelijk alsnog een tweede statief nodig hebt.
Ik spreek enigzins uit ervaring omdat ik eerst ook een redget statief had, vrij habbie-wabbie, lekker compact, kon net wel net niet m'n camera aan, uiteindelijk was ik eigenlijk in geen enkele situatie echt tevreden met de resultaten. Bovendien was het opzetten van het statief een drama (weer de tip: probeer ze lekker ergens uit).
Ik weet niet of het al eerder gemeld is, maar is voor op reis nu een monopod en daarbij eerst een rugzak, dan doorsparen voor een statief niet een betere optie? Hoewel je huidige keuze ook wel in orde lijkt ;)

Ik denk dat ik een klein beetje vrees voor een gehaaste aankoop waar je uiteindelijk net niet genoeg aan hebt en het is echt zonde om twee keer een statief te kopen omdat je met je eerste aankoop niet tevreden bent.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Het idee van een 2-tal statieven is niet zo vreemd. Ik heb zelf een Gitzo GT2942 basalt en die gebruik ik hier in Nederland toch regelmatig. Verder heb ik ook een Velbon Sherpa Pro CF-453 (oid) en deze gaat met de vakanties mee. Waarom? Omdat deze toch een stukje compacter en lichter is dan de Gitzo. En dan heb je net iets meer ruimte in de rugzak om andere zaken mee te nemen. Je levert wel iets in aan stabiliteit en vooral hoogte, maar dat is iets wat ik persoonlijk geen bezwaar vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Daar valt inderdaad wel wat voor te zeggen als het een bewuste keuze is. Je geeft eigenlijk zelf aan dat je reis-statief niet volstaat voor de "dagelijkse" foto's omdat het gemak / hoogte / stabiliteit minder zijn.
Op reis zou ik inderdaad laag-gewicht en compactheid ook hoger zetten dan gemak / stabiliteit / gebruikshoogte. In feite als je het zeer zwart wit beschouwd staan reisstatieven en stabiele statieven bijna tegenover elkaar.

Wat ik eigenlijk uit deathchant's opmerkingen haal is echter dat hij een reisstatief als dagelijks statief wil gaan gebruiken. Op zich ook niks mis mee, maar je moet je natuurlijk wel heel goed van bewust zijn waarom je welke dingen opgeeft voor reiscomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
De statieven die worden aangehaald, Sirui T2204x, N2204 en Feisol CT3442 zijn niet of nauwelijks minder stabiel als het zware statief dat hij nu heeft, de Manfrotto 055. Je kan er ook een zak aanhangen in het geval dat er erg veel wind staat.

Ik heb hier nog een vraagje over, hoe hangen jullie een zak onder je statief? Ik heb dat eens geprobeerd toen er veel wind stond, maar door de wind, bewoog mijn zak en botste die tegen de statiefpoten, wat enkel extra trillingen veroorzaakte dus. Uiteindelijk heb ik hem er gewoon terug afgehaald en dat ging ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@rockhopper. Ik hou mijn manfrotto dan gewoon aan als 2e statief, wat ik ook aangaf. Die wat ik nu wil kopen is echt puur voor op reis. Die manfrotto gebruik ik nu al een paar jaar en ben daar erg tevreden over. Die blijft dus gewoon voor het "zwaardere" werk. Het reisstatief heb ik echt op vakantie nodig en onderweg zoals een gearmeeting :)
Ik ga 2x/jaar naar Schotland en ook 2x/jaar naar Engeland meestal. Dan mis ik em gewoon altijd, dus het zal voornamelijk op reis zijn en niet alledaags. Alhoewel ik dat natuurlijk altijd kan uitproberen met die Sirui/Feisol.

(vette uitspraak trouwens "habbie wabbie", die had ik nog niet gehoord :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:50
Gisteren mijn nieuwe Benro travel angel binnen gekregen. Heerlijk klein statiefje om mee te nemen op reis, en hij past perfect aan mijn nieuwe Lowepro flipside sport 15L. Ik had al een goedkoop Bilora statief, maar deze was meer geschikt voor video, kon niet aan de tas en was vrij groot en zwaar.
In de zomervakantie gaan we een aardige reis maken naar oa. zuid frankrijk en italie en dan verwacht ik hem veel te gaan gebruiken.
Zondag weer naar Burger's Zoo en dan kan ik hem alvast wat uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Weet er hier iemand een winkel / plek waar je een andere arm/hendel kan kopen voor een statiefkop. Ik heb een vloeistof-video kop die ik ook voor een telescoop gebruik, maar als ik de scope/camera te ver kantel hindert de arm aan de kop dat ik verder kan draaien, huidige arm is zo lang als m'n onderarm en ik zoek meer iets van slechts 15cm ofzo. Probleem is dat ik niet weet op welke term ik moet zoeken, en de locale fotozaken hebben niets.
De kop is trouwens een Leica/Gitzo DH-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:10
Deathchant schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:31:
Ik moet ook nog een Lowepro Flipside 400AW kopen (100 euro) om het statief op vast te kunnen maken, dus het wordt wel prijzig allemaal....
Ik zou dit goed uittesten in een winkel, ik heb namelijk de 400 AW en vind het echt niet fijn lopen met een statief eraan. Ik heb een 055XDB met zo'n 3 weg kop en als die achterop de tas hangt voelt het echt alsof je constant moet tegenbalanceren omdat je anders naar achteren deint. Oké, die combo is een stuk zwaarder dan een carbon statief waar jij naar op zoek bent, maar zelf als het 1-2 kilo minder is, zou ik er even goed naar kijken hoe het voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:45

Lulukai

God's gift to women

Ik heb mij net de Manfrotto 055XPROB statief en 498RC2 kogelkop aangeschaft. Ik ben er nog altijd niet goed van dat ik maar liefst 234 euro heb betaald voor een statiefje.. Hopelijk is het zo goed als er her en der op fora beweerd wordt

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
blacktarantulaX, op de burgerszoo-meet eind april mag ik (als het goed is) die van Sapphire eens uitproberen, dan kan ik meteen checken hoe het is met lopen. Ik was bij fotorembrandt geweest om dit te checken, maar ze hadden de tas niet. Overigens hadden ze maar weinig van Lowepro omdat ze langzaam overstappen op thinktank. Ze zeiden dat de ontwerpers e.d. bij Lowepro allemaal opgestapt zijn en thinktank begonnen zijn en dat dit kwalitatief beter zou zijn....nou ja, we zien wel.

Ik heb tevens het T-2205X statief van Sirui geprobeerd, bij gebrek aan de T-2204 en de N-2204. Keilicht en echt stevig man. Ik was erg tevreden. Ik heb ook een gelijkwaardige Gitzo (alleen een stuk duurder) geprobeerd en ik was niet speciaal meer onder de indruk daardoor....Er stond ook 1 redged, maar die heb ik niet geprobeerd (was geen compacte).
Ik mocht de Sirui K-20X balhoofd proberen en 1 ding wat mij daaraan opviel is dat ik toch nog (met flink rukken dan wel) beweging kreeg in het balhoofd, ookal had ik de frictieknop helemaal aangedraaid. Is dat normaal?

Ik heb natuurlijk wel ook de 40D+70-200/2.8L IS II erop gezet in portret&landscape stand en hij beweegt verder niet ofzo. Alleen als ik er zelf flink aan beweeg.

Overigens vond ik het statief met de 4e sectie poten (de dunste) toch best stevig staan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Mijn K30x beweegt niet, hoe hard ik er ook aan trek of duw. Ik heb dat eens geprobeerd met een lange lensplaat (als hefboom) en ik kreeg er geen beweging in. Ofwel ben jij dus supersterk, ofwel was de knop toch niet helemaal vast, is er iets mis met dat ene balhoofd dat je getest hebt of is de K20x een stuk minder dan de k30x op dat vlak.

Welk van de opties het is, geen idee, maar als je er geen last van hebt als je combo erop zit, zou ik er mij niet teveel zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik ben sowieso supersterk ( :P ) maar de knop heeft toch van die getalletjes...ik had em helemaal aangedraaid en ik kreeg em niet verder gedraaid dan dat ik weer bij getalletje 1 was.
Het was sowieso een demomodel wat daar stond, dus ik ga er even vanuit dat het wel in orde is. Indien niet, stuur ik het terug en koop ik gewoon een andere he. Ik ben momenteel even in gesprek met de verkoper die het N2204+k20x setje aanbiedt....eens kijken of ik ook een K30X ipv K20X kan krijgen tegen bijbetaling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269428

Die getalletjes geven zoals je zelf al meldde de frictie instelling aan. Daarmee zet je niet de bal vast, dat doe je met de lock knop. Bij deze Sirui balhoofden zit dat als ik het goed gelezen heb in 1 draaiknop gecombineerd terwijl andere fabrikanten (op de duurdere modellen) 2 knoppen hebben - plus de rotatie lock dus 3 in totaal. Maar hoe het bij Sirui precies werkt weet ik niet. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Je hebt de grote knop met nummertjes op en dat is tegelijk de lock knop. Om het balhoofd vast te zetten, moet je die helemaal vastdraaien. Er zit nog een tweede, kleine knop op. Deze is bedoeld op de panbase vast en los te zetten.
De frictie (hoe gemakkelijk het balhoofd beweegt als je de grote knop helemaal los zet), is aan te passen adhv een schroevendraaier/muntje met de knop die ingebouwd is in de zijkant van de grote kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-03 15:41
Ik moet toegeven dat dat iets gepriegel kan zijn bij de k30x en een aparte knop voor de frictie zou handiger zijn. Tegelijkertijd moet ik zeggen dat ik er regelmatig mee zit te spelen als ik zit te wachten, wat aangeeft dat deze knop toch heel soepel met je nagel/vinger in te stellen is. Ik vind het nog steeds een erg fijn balhoofd en ben er erg blij mee! Naast LaurentS kan ik hem zelf ook aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Anoniem: 269428 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 17:13:
Die getalletjes geven zoals je zelf al meldde de frictie instelling aan. Daarmee zet je niet de bal vast, dat doe je met de lock knop. Bij deze Sirui balhoofden zit dat als ik het goed gelezen heb in 1 draaiknop gecombineerd terwijl andere fabrikanten (op de duurdere modellen) 2 knoppen hebben - plus de rotatie lock dus 3 in totaal. Maar hoe het bij Sirui precies werkt weet ik niet. Iemand een idee?
Hmm, m'n Markins M10 vond ik toch niet echt goedkoop maar die heeft ook de frictie instelling geintegreerd in de lock knop. Even draaien met de duim om de instelling aan te passen werkt voor mij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269428

kdbruin schreef op donderdag 18 april 2013 @ 09:25:
Hmm, m'n Markins M10 vond ik toch niet echt goedkoop maar die heeft ook de frictie instelling geintegreerd in de lock knop. Even draaien met de duim om de instelling aan te passen werkt voor mij perfect.
Deze Sirui balhoofden hebben juist losse lock en frictie instellingen (nou ja, zoiets) en vallen daarmee in dezelfde categorie als die 2-knops gevallen van Benro en Triopo. Daarom was ik benieuwd hoe het nou werkt. Blijkbaar zorgt het frictie knopje bij Sirui ervoor dat je de lock knop niet verder open kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Deathchant schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:39:
Ik mocht de Sirui K-20X balhoofd proberen en 1 ding wat mij daaraan opviel is dat ik toch nog (met flink rukken dan wel) beweging kreeg in het balhoofd, ookal had ik de frictieknop helemaal aangedraaid. Is dat normaal?

Ik heb natuurlijk wel ook de 40D+70-200/2.8L IS II erop gezet in portret&landscape stand en hij beweegt verder niet ofzo. Alleen als ik er zelf flink aan beweeg.
Dan kan het zijn dat het gewicht van je camera aan de max van wat het balhoofd kan dragen zit. Als je dan gaat trekken en duwen komt er nog meer gewicht op te staan en kan het balhoofd dat niet meer tegenhouden. Vaak is het ook een kwestie van spelen met de lockknop en de weerstandknop. De eerste zet alles vast, de tweede regelt de weerstand wanneer de boel niet gelocked is (de mate waarin je nog makkelijk de camera heen en weer kunt bewegen om compositie bij te stellen; voorkomt ook dat als je 'm los draait je combinatie ineens naar beneden klapt). Zoals gezegd is bij sommige balhoofden de lockknop een knop die niet alleen de bal lockt maar ook de pan mogelijkheid (bij de meesten niet, heb je voor pan een aparte knop).

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 18-04-2013 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Bedankt voor de reacties. @ppl de 40D+70-200 zit op 2,5kilo. Balhoofd kan 25KG dragen. Waarschijnlijk heb ik niet genoeg gespeeld met die frictieknop die je met de nagels moet instellen. Dat zal het wel zijn, want daar ben ik niet aangeweest.

Ik kan wel blijven twijfelen en reviewen, maar dat zet geen zoden aan de dijk :) Ik heb de knoop toch doorgehakt en de Sirui N-2204+K-20X balhoofd besteld na de tip van LaurentS dat deze iets steviger was dan de T2204X serie. Wel iets groter ingeklapt (10cm) maar goed, dat neem ik maar voor lief op mijn rugzakje. Hij is iig maar 1,3kilo. Balhoofd heb ik geprobeerd en beviel tot dusver veel beter dan die van manfrotto en ik heb er genoeg vertrouwen in.

Ik heb ze op amazon gekocht voor 300 pond, waar het statief alleen al bij kamera express 359 euro was, zonder balhoofd.

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 19-04-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Zo vandaag even mijn statief + fluidhead uitgeprobeerd. Ben helemaal tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/644722_540944345956691_869184241_n.jpg

De enige vraag die ik heb is dat het klopt dat bij Manfrotto de afwerking met betrekking tot het zwart maken van de delen wel eens niet 100% is, het is namelijk zo dat er zowel op de kop als het statief stukjes zijn die beschadigd lijken maar dit komt niet door misbruik van een persoon. Het lijkt eerder niet goed geverfd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Zou wel een statiefring nemen voor je lens, want op deze manier is 'ie niet heel erg in balans, wat bij video toch wel handig zou zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Hahn schreef op zondag 21 april 2013 @ 21:07:
Zou wel een statiefring nemen voor je lens, want op deze manier is 'ie niet heel erg in balans, wat bij video toch wel handig zou zijn ;)
Die is besteld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:49
Iemand toevallig ervaring met de Velbon V-pod?
Ik ben op zoek naar een statief, klein, zeer lichtgewicht (moet mee op hike-tocht) niet te prijzig, geschikt voor een sony NEX. Mij leek deze wel wat, zeker voor dat geld.

Heb hier wel een review gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Nou ik heb mijn Sirui N2204+K-20X ballhead al binnen. 19-04 besteld bij DSLR Gear UK (Amazon) en vanuit Polen blijkbaar verstuurd naar hier. Verwachte aankomstdatum was 01-05-2013, dus ik heb nog voor de gearmeet dat statief binnen :)

De doos:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/391123_2954694642251_1955628843_n.jpg

Afmetingen:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/71402_2954694602250_50949385_n.jpg
Even verduidelijken:
- volledig uitgeklapt (maximaal werkbare hoogte excl. balhoofd): 165cm
- minimaal werkbare hoogte (met korte middenzuil): 17cm
- volledig ingeklapt (benen helemaal omhoog): 46cm
- ingeklapt: 53cm
- gewicht: 1,3kg
- belastbaar gewicht: 15kg

Daar zit het statief in omhuld met een mooie padded statieftas:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/525215_2954694682252_1768983015_n.jpg
Erg slick moet ik zeggen :)

Wat zit er in het statieftasje?
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/529225_2954695362269_79707438_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/15179_2954695602275_1212445138_n.jpg
- Sirui N2204 carbon statief met afneembare monopod
- Padded schouderriem met clips
- Een pouch/zakje met de korte middenkolom (om laag bij de grond te kunnen schieten)
- Een etuitje met daarbij een schroef (ene kant 1/4 en andere kant 3/8 ofzoiets, weet effe niet uit mijn hoofd) om in de monopod te stoppen, een ring om daarop te schroeven (met pols/handstrapje) om daarbovenop een statiefkop/balhoofd te schroeven
- Instructiehandleiding (engels)
- Quality passed zegel
- Verschillende soorten imbussleutels

Hier de korte middenkolom:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/540710_2954695762279_1226778284_n.jpg

Binnenkant schouderriem:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/72893_2954695882282_296601829_n.jpg

De monopod accesoires:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/15072_2954696002285_78975937_n.jpg

Instructieboekje+imbussleutels:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/60273_2954696122288_1132546667_n.jpg

Dan het statief zelf:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/935427_2954696282292_1089934355_n.jpg

Op de voorste poot zie je een locktwist zitten. Die draai je los en daarna draai je de poot los en dan heb je dus een monopod.
- aantal pootselecties: 4
- diameter van het bovenste (dikste) stuk van de poten: 28mm
- diameter van het onderste (dunste) stuk van de poten: 19mm
- Leg lock type: twist leg
- Monopod maximum hoogte: 137cm
- Monopod minimum height: 43cm

Monopod:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41BsFwIIVTL.jpg

Statief helemaal ingeklapt op de tuinstoel:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/305883_2954696362294_920586981_n.jpg

Wat verhoudingen:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/935099_2954696482297_2083993939_n.jpg

165cm maximaal (komt tot mijn kinhoogte en ik ben 1.85m):
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/541591_2954696882307_67897431_n.jpg

Laagste stand met normale middenkolom:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/935511_2954697242316_370037750_n.jpg

Stability haak aan de onderkant van de middenkolom:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/15290_2954696962309_1450936992_n.jpg

Statief met K-20X balhoofd:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/67540_2954697042311_964760361_n.jpg

IJzeren pinnen voor extra grip (ingetrokken):
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/58116_2954697322318_1530280155_n.jpg

IJzeren pinnen voor extra grip (maximaal uitgestoken):
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/379906_2954697522323_470719415_n.jpg

Doosje met K-20X balhoofd:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/417963_2954695042261_2068364998_n.jpg

Even verduidelijken:
- baldiameter: 38mm
- totale hoogte: 98mm
- gewicht: 400 gram
- belastbaar gewicht: 25kg

Wat zit er allemaal bij dit balhoofd?
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/931435_2954695202265_1265801557_n.jpg
- balhoofd in een pouch
- quick release plaatje (arc swiss)
- instructiehandleiding (engels)
- warranty kaartje (6 jaar garantie)
- quality passed zegel (ruitvormige papiertje)
- imbussleutel

K-20X balhoofd zelf:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/603591_2954695162264_892254767_n.jpg

Ik heb nog geen tijd gehad om het verder uit te proberen. Dit ga ik de komende dagen en op de Burgerszoo meeting uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 00:12

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb met een aantal van die Sirui statieven gespeeld op de Professional Imaging en ik moet zeggen dat ik er serieus van onder de indruk was !

Voelde goed aan, en ook gewoon een nette tas erbij, moet zetten dat ik er serieus ook één overweeg.

Feli Deathchant :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 10:24
Een mooie post! Ik heb zelf vorige maand de K-30x van Sirui gekocht en ik vind hem wat aan de grote kant, wellicht dat ik a.s. zaterdag ze eens met elkaar mag vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ok ziet er uit als een leuke gimmick om te kopen :), wat eh kost het statief en wat kost de kop? :)
Heb op zich hier 2 goede koppen al, dus voornamelijk statief waar het om gaat. Het monopod idee staat me ook wel aan.

edit:
300 pond voor de combi. En niet veel minder voor het statief los zie ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Nomad op 24-04-2013 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Ziet er goed uit! En even terugkomend op Sirui, heeft er iemand ervaring met het G10 balhoofd? Ik zit te kijken naar een vervanging voor m'n RRS BH-25 waarbij ik toch wel de losse panning controle mis. Middenkolom losdraaien van m'n statief werkt ook wel, maar is toch wat minder soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-06 11:03
kdbruin schreef op woensdag 24 april 2013 @ 12:33:
Ziet er goed uit! En even terugkomend op Sirui, heeft er iemand ervaring met het G10 balhoofd? Ik zit te kijken naar een vervanging voor m'n RRS BH-25 waarbij ik toch wel de losse panning controle mis. Middenkolom losdraaien van m'n statief werkt ook wel, maar is toch wat minder soepel.
Waarom niet gewoon dit op je kop zetten?

http://reallyrightstuff.com/Items.aspx?key=cat&code=PANO

Beetje zonde om een RRS kop niet meer te gebruiken.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@Nomad, ja echt belachelijk. Bij foto rembrandt moest ik 509 of 519 euro betalen voor de N2204+K20X combi. Al kreeg ik 150 euro korting daar....dan nog kon ik het beter via amazon gekocht hebben, wat ik nu dus ook gedaan heb. Kamera Express was de goedkoopste webwinkel in NL met 359 euro voor enkel het statief. Ik ben 352 euro en een paar centen kwijt nu voor de complete set. Flinke "besparing" t.o.v. fotozaken als je het mij vraagt.
Ik moest ook een balhoofd hebben, dus ik heb kunnen profiteren van de combi. Als je alleen het N2204 statief wilt hebben ben je niet veel goedkoper uit dacht ik...
19 april besteld, betaald en gedispatched, 23 april binnen. Ging echt snel.

@RAM, ik zal de boel wel meenemen, dan kun je de 30X vergelijken met de 20X. Ik vind de 20X ook al wat groot moet ik zeggen, maar heb me laten vertellen dat de kwaliteit beter is dan de K-10X. Dus ik ben voor de gulden middenweg gegaan.

Dank aan LaurentS die de N2204 als voorbeeld aandroeg. Ik wilde eerst namelijk de T2204 kopen (traveler serie), maar deze N2204 is maar een paar cm hoger, hij is steviger en hij heeft een afneembare monopod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik wil nog wel een keer een CF statief, lekker licht. Aan de andere kant is mijn huidige statief behoorlijk gehavend en heeft hij veel klappen gehad. Het zal je maar gebeuren dat je CF statief afbreekt/knapt/scheurt.
Stijf materiaal heeft als nadeel dat het niet indeukt maar echt stuk gaat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-06 11:03
Nomad schreef op woensdag 24 april 2013 @ 16:59:
Ik wil nog wel een keer een CF statief, lekker licht. Aan de andere kant is mijn huidige statief behoorlijk gehavend en heeft hij veel klappen gehad. Het zal je maar gebeuren dat je CF statief afbreekt/knapt/scheurt.
Je het wel heel bont maken wil je een poot afbreken van een CF statief. Maar mocht het je lukken, bij bijvoorbeeld Gitzo kun je zo een extra poot bestellen om hem te vervangen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
CF scheurt. Dus oppassen met krassen. Ik heb meerdere CF badmintonrackets gebroken in de loop der jaren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Je CF-statief dus niet gebruiken om mee te badmintonnen, staat genoteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hahn schreef op woensdag 24 april 2013 @ 17:57:
Je CF-statief dus niet gebruiken om mee te badmintonnen, staat genoteerd!
Precies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 10:24
Nomad schreef op woensdag 24 april 2013 @ 16:59:
Zou een basalt statief dan wellicht een betere keuze zijn voor je? Ik heb zelf een Gitzo statief van basalt maar ik kan geen vergelijk maken met carbon aangezien ik die nooit heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Sinds eergisteren heb ik er zoéén bij:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MMT0z8g.jpg

Manfrotto MKC3-H01

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QtKNA5W.jpg

Handig klein ding, stabiel, licht genoeg, praktisch, en niet te vergeten, in de aanbieding erg betaalbaar! :)

Pistoolgreep, snel-lock, voetplaatje, wat mij betreft een erg goede aanschaf (€55 bij MM)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Die heb ik dus ook gechecked, wat een gammel ding is dat zeg. Is echt niet werkbaar. Wel lekker licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Voor meenemen op vakantie, is dat voor mij in elk geval prima. ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
RobertJRB schreef op woensdag 24 april 2013 @ 13:15:
Waarom niet gewoon dit op je kop zetten?

http://reallyrightstuff.com/Items.aspx?key=cat&code=PANO

Beetje zonde om een RRS kop niet meer te gebruiken.
Dit is een beetje overkill voor wat ik wil en is ook ongeveer 3x duurder dan het G10 balhoofd van Sirui. Het probleem is dat m'n normale balhoofd (Markins M10) te groot is qua basis om op m'n reisstatief te zetten. Ik gooi de RRS BH-25 in de V&A en ga dan eens kijken naar de RRS BH-30 als ik de BH-25 kan verkopen. Deze heeft namelijk wel een losse panning control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Deathchant schreef op woensdag 24 april 2013 @ 22:48:
Die heb ik dus ook gechecked, wat een gammel ding is dat zeg. Is echt niet werkbaar. Wel lekker licht :)
Ik denk dat je je even af moet vragen wat er op komt te staan. Zet je mijn D700 (met grip die ik niet heb) flits en 300 f2.8 er op.... Tja, dan wiebelt het vast al als je er naar kijkt. Maar zet je er een instap dslr met een instap 70-300 lens op, dan gaat dat vast een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSteeman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-04-2024
Heb net ook dezelfde setup besteld als Deathchant, bedankt voor de info waar je hem gekocht had! Ik was nog aan het twijfelen, maar na het zien van je foto's en het statief uitgeprobeerd te hebben in de winkel heb ik hem toch maar besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Deathchant schreef op woensdag 24 april 2013 @ 16:04:
Dank aan LaurentS die de N2204 als voorbeeld aandroeg. Ik wilde eerst namelijk de T2204 kopen (traveler serie), maar deze N2204 is maar een paar cm hoger, hij is steviger en hij heeft een afneembare monopod :)
Graag gedaan ;) Blij dat je tevreden bent met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
VSteeman schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 13:11:
Heb net ook dezelfde setup besteld als Deathchant, bedankt voor de info waar je hem gekocht had! Ik was nog aan het twijfelen, maar na het zien van je foto's en het statief uitgeprobeerd te hebben in de winkel heb ik hem toch maar besteld :)
Ik had de T-2205X geprobeerd, de versie met 4 uitschuifbare pootdelen zeg maar, omdat ik de T2204 wilde hebben. En de N-versie was maar 7cm groter, maar een stuk steviger+monopod. Dus vandaar.Ik hoop dat alles ook soepeltjes verloopt bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 03-06 13:20
Mmmmm dit is toch ook wel een erg goede optie. Ik wilde voor een Redged statief + kop gaan maar deze ziet er kwa specs ook wel erg goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Volgens mij zijn die redged's ook wel ok, alleen las ik ergens op een forum dat zij geen volledig carbon leveren maar met nog wat van die witte draden erin (glasfieber?). Ik kan het mishebben though.....

Ik heb overigens ook even het statief van Universal Creations gechecked (Triopo), en dat voelde ook degelijk aan. Hij zei dat het goedkoper was dan de Sirui....
(ik werd op de gear meeting gepest door o.a. Nomad en UC dat ik een te duur statief had gekocht, maar eigenlijk waren ze stiekem jaloers :P , dus ik zou gewoon lekker voor de sirui gaan ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door Deathchant op 01-05-2013 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 03-06 13:20
Pfff het wordt op deze manier ook niet makkelijker.

Ik heb nu een manfrotto 055 prob + 141rc kop. Een goed statief maar ik vind hem zeker als ik een tijd aan de wandel ben te zwaar en hij kan niet laag genoeg bij de grond. Ik weet dat dit met de nieuwe prob wel mogelijk is maar dit is het model uit 2005 en om die laag bij de grond te krijgen moet ik de hele middenzuil eruit halen en er dwars in steken (omslachtig en moeilijk te doen als de camera er op zit)

Wat ik eigenlijk zoek is een goed stabiel statief + kop die lichter is dan de manfrotto set en ook meteen een stuk lager bij de grond kan komen. Dit omdat ik hem ook voor macro foto's wil gebruiken.

De makkelijkste / goedkoopste optie die ik heb is een verkorte middenzuil voor de manfrotto kopen. Maar goed dan zit ik nog met het gewicht. Een Gitzo is mooi maar te duur, die valt af. Ik had eigenlijk besloten om voor de Redged 424 (of 428) te gaan met RnB kop. Deze set is een stuk lichter dan de manfrotto, kan laag bij de grond en valt binnen het budged van max 400 euro. Helaas is dit model niet goed meer leverbaar omdat Redged dit jaar met een nieuwe serie komt. Via de site van Redged is hij nog wel te koop en met een mooie korting. Maar goed als ik weet dat er een nieuw model uitkomt dan wacht ik daar liever nog even op.

Dus wat kan ik het beste doen:
1. Manfrotto houden en een korte middenzuil kopen
2. Oude Redged model kopen
3. Wachten op een nieuw Reged model (schijnt lichter te zijn maar de prijs is onbekend)
4. Een ander statief kopen (bijvoorbeeld een Sirui).

Ik gebruik een Canon 5D classic (eventueel met grip) met de 17-40, 70-200 f4 en de sigma 150mm macro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is eventueel de Manfrotto 190 serie een optie? Sterk vergelijkbaar met wat je nu hebt, maar dan lichter (iets korter en dunnere buizen). De 190XB (heb 'm zelf ook) wordt standaard met een lange en korte middenkolom geleverd (de korte kan je onderin de lange middenkolom klikken, zodat je makkelijk beide kolommen kan meenemen indien gewenst).

Helaas is die middenkolom niet uitwisselbaar met de 055 serie, anders had je meteen de optie gehad om de 055 te houden voor die situaties waar het extra gewicht niet boeit en je wel extra stabiliteit wilt.

Edit: heb je het voor die redged trouwens over de RTC of de RTA? Kortom: ben je op zoek naar aluminium, of carbon? In dat laatste geval is mijn suggestie niet heel nuttig natuurlijk :P

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 02-05-2013 20:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
SuperKneus schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 12:16:
Pfff het wordt op deze manier ook niet makkelijker.
............
Dus wat kan ik het beste doen:
1. Manfrotto houden en een korte middenzuil kopen
............
Dat verandert niets aan het gewicht maar het lijkt me de handigste optie. Een nieuw statief heeft ook weer zijn nadelen en een compromis is ook niet alles. Zie het rijtje driepoten hieronder.
Als je dan toch overweegt om een losse middenzuil te kopen doe er dan meteen een balhoofd bij. Dat is bij een horizontale zuil een stuk makkelijker.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Pagina: 1 ... 23 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.