Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 21:19
SuperKneus wat is er mis met je eigen optie 4? Dan heb je toch ook alles (normale middenzuil, korte middenzuil e.d.)?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:06
Voor mijn Sony Nex F3 ben ik op zoek naar een statief.

Mijn voornaamste eis is dat het statief licht en compact is en natuurlijk voldoende stabiliteit vereist.

Zelf heb ik de volgende statieven gevonden

Sirui T005 met C10 balhoofd (link), prijs vanaf 75 euro. Max werkhoogte 1388mm, belastbaarheid 4 kg, gewicht 1 kg, ingeklapt 300mm
Benro A350 met balhoofd (linl, prijs vanaf 120 euro. Max werkhoogte 1422mm, belastbaarheid 4 kg, gewicht 1,3 kg, ingeklapt 500mm

Voor de Sirui T005 is ook een nieuwe versie uitgekomen waarbij de middenkolom losgedraaid kan worden en het balhoofd direct op de poten gedraaid kan worden. Hierdoor kun je dichter bij de grond fotograferen. Prijs is dan circa 100 euro. Van de Sirui is ook nog een carbon versie, maar deze is met 170 euro mij te duur (en scheelt 0,2 kg)

Zelf neig ik meer naar de Sirui zonder de verwijderbare middenkolom.
De Benro heeft nagenoeg dezelfde eigenschappen, maar is groter en zwaarder.

Qua objectieven die ik heb liggen: SEL 16-50 en een aantal oude m42-objectieven (28mm 2.8 chinon, 50mm 1.4 asahi en 135mm 2.8 chinon), voor de toekomst wellicht een minolta beercan op t oog.

Zijn er nog andere statieven die ik dien te overwegen? Of andere punten waar ik op dien te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn houten statief (al heb ik er een gitzo-kop dermate strak opgeschroeft dat ik hem niet meer los krijg)... het ding is best licht en duurzaam, alleen (bepaald) niet supercompact in te klappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10 21:55
Vraagje: Ik heb een paar jaar gelden een Manfrotto statief gekocht met een 3-weg kop. Het punt is dat ik deze statief veel te zwaar vind en hem daardoor eigenlijk bijna nooit gebruik. Ik neem hem zeker nooit mee op pad en deze zit dan alleen maar stof te happen thuis.

Nu wil ik een goede all-round statief kopen die licht genoeg is om mee te nemen als ik bijv. ga hiken in de bergen. Daarbij wil ik dan een hele goede kop hebben die veelzijdig is maar ook niet te zwaar. Het gaat erom dat ik uiteindelijk een statief heb die ik ook echt ga gebruiken omdat hij licht genoeg en compact genoeg is om overal mee te nemen.

Heb al wat zitten googlen en tot nu toe kom ik hierop uit:
Gitzo Mountaineer GT2451 als statief

Qua koppen kom ik uit op RRS BH-55, Markins Q20, of Acratech Ultimate Ballhead

Dit zijn niet de goedkoopste opties, maar ik hoop dat ik dit maar één keer hoef aan te schaffen en daar in principe de rest van m'n leven mee kan doen. En zo bekeken is het niet zo duur :)

Wat zijn jullie ervaringen en/of meningen over deze opties? Of welke alternatieven kan je aanbevelen die qua kwaliteit en gewicht vergelijkbaar zijn?

Bij voorbaat dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Sakete op 05-05-2013 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Sakete schreef op zondag 05 mei 2013 @ 11:28:
Heb al wat zitten googlen en tot nu toe kom ik hierop uit:
Gitzo Mountaineer GT2451 als statief

Qua koppen kom ik uit op RRS BH-55, Markins Q20, of Acratech Ultimate Ballhead
Als je alleen dat wat je in je signature hebt staan er op wilt plaatsen, dan kun je met de helft van het geld ook doen wat jij wilt....

Lees een paar posts hierboven maar eens na over de ervaringen met Sirui bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
HeSitated schreef op zondag 05 mei 2013 @ 12:52:
[...]

Als je alleen dat wat je in je signature hebt staan er op wilt plaatsen, dan kun je met de helft van het geld ook doen wat jij wilt....

Lees een paar posts hierboven maar eens na over de ervaringen met Sirui bijv.
Ik denk ook aan de toekomst waarbij ik m'n fotografie apparatuur wellicht wil uitbreiden met een paar tele primes, beginnende met een 300mm. Misschien komt er ook een keer een 100-400mm bij en ik wil sowieso upgraden naar een FF body.

In principe wil ik nog maar één statief hoeven kopen voor de rest van m'n leven rekening houdend met een uitbreiding van mijn apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Tja, weinig op te merken aan de keuzes die je hier voorgesteld hebt. Als je in één keer klaar wilt zijn, ben je dat hier waarschijnlijk wel mee. Tenzij je ooit nog eens echt lange telelenzen aanschaft, maar dat is dan waarschijnlijk geen spul dat je mee neemt op een dagwandeling.

Naast de door jou voorgestelde koppen zou je ook nog eens kunnen kijken naar de Arca-Swiss Z1. Ik lees hier en daar dat die nog beter zou zijn dan de RRS BH55 bijvoorbeeld.

Houdt er wel rekening mee dat de hier voorgestelde koppen een lichtelijke overkill zijn voor wat je nu hebt en mogelijk ook de mogelijke uitbreidingen die je hier noemt. Er is altijd ook nog de overweging of je voor lager gewicht of voor meer soliditeit gaat. Waarom niet bijvoorbeeld een Gitzo GT1451T met bijvoorbeeld een Markins Q3T kop? Waarom kies je hier de Mountaineer serie en niet de Traveller serie? Kan zo ook weer een halve kilo gewicht schelen als je er een lichtere kop bij kiest.

De koppen die je hier noemt zijn ook gróót. Die RRS BH-55 heeft bijvoorbeeld een 74mm diameter aan de basis. De Q20 heeft een 68mm diameter. Dat is ook extra gewicht. Een Q3T heeft bijvoorbeeld 'maar' een diameter van 50mm aan de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Bedankt voor de tip voor wat betreft de Markins Q3T kop. Die doet qua specs nauwelijks onder voor de Q20 (heeft een draagcapaciteit van 30kg) terwijl dat ding maar 375g weegt. Dat is er alvast ééntje dan :) En net als de Q20 heeft deze de mogelijkheid om te kunnen pannen (dat is dan wel bij de base, en niet bij de kop, maar dat is prima).

Wat de Gitzo betreft, ik las dat de mountaineer een stuk steviger is dan de traveler serie. Maar zou dat zoveel uitmaken denk je? Of is het alsnog super stevig? En inderdaad zal ik met een super telelens niet gaan hiken. Het spreekt me wel aan dat de Gitzo Traveler die jij suggereert maar 0,97kg weegt. Samen met de Q3T kop zou dat nog geen 1,4kg wegen. Superlicht! :) (voor de kwaliteit en specs dan).

Maar 8kg draaggewicht voor de 1541T is niet slecht gezien het gewicht van dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:45

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf heb ik gekozen voor een Gitzo traveller serries 2 (gitzo gt2580tqr). Vond deze toch net iets stabieler staan dan de 1 serries. Heb dan wel het balhoofd vervangen voor een Markins Q3 Traveler.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
FIFO schreef op zondag 05 mei 2013 @ 10:26:
Voor mijn Sony Nex F3 ben ik op zoek naar een statief.

...........

Voor de Sirui T005 is ook een nieuwe versie uitgekomen waarbij de middenkolom losgedraaid kan worden en het balhoofd direct op de poten gedraaid kan worden. Hierdoor kun je dichter bij de grond fotograferen. Prijs is dan circa 100 euro. Van de Sirui is ook nog een carbon versie, maar deze is met 170 euro mij te duur (en scheelt 0,2 kg)
............
Over de T005 heb ik al een verslag geplaatst in dit topic. Een aanrader. Maar heb je een linkje naar de nieuwe versie? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:38
@Sakete: Ik heb zelf de Gitzo 1541t en Markins Q3T kop combo: Erg fijn, kan ik je vertellen. Maximum wat ik erop durf te zetten zijn mijn gripped 7D met 70-200 f2.8 IS. Meer gewicht wordt denk ik te instabiel (je zou hem nog kunnen verzwaren met je rugzak).

De 1541t is wel een relatief 'laag' statief, maar dat is voor 90% van mijn werk (landschappen) geen enkel probleem.

Heb hem zelf aan mijn Thinktank Belt hangen met een Gitzo Tripod Holster :
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34816730/Belt.jpg

Ideaal!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
MasterMaceMichu schreef op zondag 05 mei 2013 @ 21:45:
De 1541t is wel een relatief 'laag' statief, maar dat is voor 90% van mijn werk (landschappen) geen enkel probleem.
Die volledig uitgetrokken middenzuil maakt niet echt een stabiele indruk. Lijkt haast wel of je beter af zou zijn met een goede monopod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
Yahrr schreef op zondag 05 mei 2013 @ 20:17:
[...]

Over de T005 heb ik al een verslag geplaatst in dit topic. Een aanrader. Maar heb je een linkje naar de nieuwe versie? Daar ben ik wel benieuwd naar.
ik zal eens op zoek gaan naar je review in dit topic.

oude versie T-005B
nieuwe versie T-005X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Superdaantje schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:32:
Zelf heb ik gekozen voor een Gitzo traveller serries 2 (gitzo gt2580tqr). Vond deze toch net iets stabieler staan dan de 1 serries. Heb dan wel het balhoofd vervangen voor een Markins Q3 Traveler.
Gitzo geeft zelf aan dat hun GT1541T geschikt is voor lenzen tot 200mm. Daarboven zou je volgens Gitzo beter af zijn met een wat zwaarder statief. Wat niet wil zeggen dat je dat statief niet kunt gebruiken met een lens boven de 200mm, want ik mag verwachten dat zo'n statief nog steeds beter is dan met de hand of een goedkoop statief te schieten. Het is en blijft een compromis. Wil je meer stabiliteit, of wil je lager gewicht?

Maar voor iemand die in één keer klaar wil zijn en wensen heeft tot 400mm, is zo'n traveller 2 serie misschien inderdaad een betere optie. Op de site van Gitzo lees ik dat die gemaakt is van hetzelfde materiaal als de Mountaineer serie, maar je kunt de traveller serie wat kleiner opvouwen.

Ik zat zelf ook al eens te kijken voor een nieuwe kop en mijn oog was daarbij ook op een Markins Q3T gevallen. Die andere koppen heb ik ook naar gekeken, maar ik heb ook zo'n statief waarbij de poten 180 graden omklappen en de meeste koppen zijn dan opeens to al gauw te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:45

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De poten (GT2540T) die gebruikt worden bij de 2580TQR zijn helaas niet los te koop. Enkel in de kit.
Ik had de serries 1 ook eerst op het oog, maar naar deze getest te hebben in de winkel had ik zoiets van toch net niet stabiel genoeg. Dit is dan ook voor mij persoonlijk de reden geweest om voor de 2 te kiezen. Zelf heb ik er wel voor gekozen om de Markins Q3 T te gaan gebruiken met de GT2540T. En bijgeleverde balhoofd te gaan gebruiken op de monopod.

GT2540T is net als de 1 compact op te vouwen. Gewicht inclusief Markins Q3 T balhoofd is +/- 1,6 kilo

Beste wat men kan doen om met de spullen naar de winkel gaan en een paar statieven te testen. Dit vind ik toch zelf altijd nog de beste manier om een goede keuze te maken. Prijzen van dit soort statieven liegen er niet om.

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 06-05-2013 08:38 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Dank voor de reacties zover. Ik heb mijn oog nu laten vallen op de Gitzo Mountaineer GT2541 of the Gitzo Traveler GT2542T. Qua specs ontlopen ze mekaar niet zo, ondersteunen beide tot 12kg. Het enige verschil is dat de Mountaineer wat langer is (ongeveer 10cm) wat makkelijker is in het gebruik, maar iets minder praktisch in het meenemen, zeker als je de kop erop laat.

Maar ik ga idd dit weekend ff langs een winkel om te testen. Neem wel m'n apparatuur mee en ff kijken wat me het meeste bevalt.

De kop wordt dan de Markins Q3T met draaiknop quick release (is wat flexiblere dan een 'lever' mocht je verschillende merken quick-release plates of L-brackets gebruiken) en een universele L-bracket zodat ik makkelijk kan switchen tussen landschap en portret (iets wat ik regelmatig doe, zelfs bij landschapsfotografie). Ik wil specifiek universeel omdat ik nu een EOS 40D heb maar op termijn wil upgraden naar of de opvolger van de 7D of naar de 5D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Hoe testen jullie eigenlijk een statief? Is dat gewoon door een lange lens er op te zetten en te kijken hoe stabiel het beeld is, danwel een foto te maken met redelijk lange sluitertijd en het resultaat te bekijken? Of nog een tikje tegen een poot te geven en dan te kijken hoe lang het duurt voordat de trillingen gedempt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@Sakete, ik heb zowat dezelfde gear als jou en ook dezelfde plannen (overstap naar 7D of FF en ooit eens een langere telelens erbij). Ik heb de Sirui N2204 + K20X balhoofd gekocht net 2,5 week geleden. Statief kan tot 15kg dragen, het balhoofd tot 25kg. Als combi set gekocht voor 300 pond bij amazon.co.uk. Bevalt mij super! Ik heb al de productfotografie van mijn vriendin ermee gedaan (40D+100 macro), een communieshoot, en ik ben ermee naar burgerszoo geweest (gearmeeting) waar ik em 2x gebruikt heb. Volgende week ga ik naar Schotland op vakantie, dus dan hoop ik wat meer te kunnen zeggen over het gewicht en het de hele dag ermee slepen (wat me overigens goed beviel op de tweakers meeting).
Is dat niet een goedkopere optie voor je dan die Gitzo? Ja ik weet dat Gitzo topshelf is, maar ook top price. Ow en voordat Universal_creations en Nomad hier een opmerking over maken ;) : kijk ook eens naar triopo balhoofden. Stevig gebouwd, goeie draagcapaciteit en kosten minder dan de Sirui's.

@henkie, om heel eerlijk te zijn heb ik gewoon geprobeerd hoe het statief aanvoelde; hoe het locktwist mechanisme werkte, hoe de "werktijd" (snelheid en intuitiviteit) om zo'n statief op te zetten verloopt, en dan kijken of je de leg-creep hebt. Niet dat je door de bergen hiket, en dat een poot van het statief ineens vanzelf gaat bewegen :) Daarnaast heb ik gechecked hoe het nieuwe arce swiss type quickrelease mechanisme werkte, of de balhoofd een beetje stevig was en ik heb mijn 40D+70-200/2.8L ter plekke op het statief gezet en gewoon eens ermee gedraaid, kijken hoe dat aanvoelde. En natuurlijk ook checken hoe het statief zich gedraagt als je die combi in portret stand zet. Misschien kiept ie om, misschien niet. Dat soort zaken.

Wat kun je anders ermee doen in een winkel? Als het statief + balhoofd gewoon een beetje stevig is zoals de specs zeggen dat ie is, en het een beetje makkelijk te bedienen is met je 40D+70-200, dan vind ik het ok.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Triopo balhoofden wordt de frictie niet groter naarmate de bal verder uit het lood hangt. Dat betekent dat ik de hele tijd op moet letten dat de camera+lens niet voorover of achterover valt. Heeft zo een Sirui kop die functie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Sakete schreef op maandag 06 mei 2013 @ 09:17:
Dank voor de reacties zover. Ik heb mijn oog nu laten vallen op de Gitzo Mountaineer GT2541 of the Gitzo Traveler GT2542T. Qua specs ontlopen ze mekaar niet zo, ondersteunen beide tot 12kg. Het enige verschil is dat de Mountaineer wat langer is (ongeveer 10cm) wat makkelijker is in het gebruik, maar iets minder praktisch in het meenemen, zeker als je de kop erop laat.

Maar ik ga idd dit weekend ff langs een winkel om te testen. Neem wel m'n apparatuur mee en ff kijken wat me het meeste bevalt.

De kop wordt dan de Markins Q3T met draaiknop quick release (is wat flexiblere dan een 'lever' mocht je verschillende merken quick-release plates of L-brackets gebruiken) en een universele L-bracket zodat ik makkelijk kan switchen tussen landschap en portret (iets wat ik regelmatig doe, zelfs bij landschapsfotografie). Ik wil specifiek universeel omdat ik nu een EOS 40D heb maar op termijn wil upgraden naar of de opvolger van de 7D of naar de 5D.
Draaiknop release is wel gevaarlijk in de zin dat je niet snel kunt zien of die vast zit of niet. Een gewone quick release klikt vast en je ziet meteen of die goed zit.
Maar draaien is inderdaad wel wat toegankelijker.

Ik zou zeker nog eens kijken naar arca swiss. De flip lock is ook snel aan te passen (niet zo snel als met een draaiknop echter) en heeft de voordelen van een snel systeem.

YouTube: Arca Swiss release plate.mp4

De markins zal best een goede kop zijn, maar Arca swiss staat wat mij betreft toch een treedje hoger. Niet voor niets gebruikt iedereen het arca formaat.

De Z1:
YouTube: Arca Swiss Z1 Monoball head

Ze hebben ook meerdere universele L bracket:
YouTube: Arca Swiss L Bracket

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@Robert en hoe denk je dat de Arca Swiss zich verhoudt tot Really Right Stuff, bijv. de BH-55?

Hoe dan ook neig ik vooralsnog naar de Markins Q3T. De Arca Swiss en Really Right Stuff koppen zijn relatief groot en ik zoek een zo compact en licht mogelijke oplossing. Daarnaast zijn ze ook wat duurder (al ben ik niet per se opzoek naar de beste prijs, maar naar de beste oplossing).

Wat de quick-release plates betreft, een lever lijkt me in de praktijk makkelijker, maar zo'n draaiknop is volgensmij preciezer. Maar zolang de lever aanpasbaar is zodat het verschillende maten plates aankan is zo'n lever ook een prima oplossing.

[ Voor 74% gewijzigd door Sakete op 06-05-2013 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Volgens deze review zou de Z1 wat fijner werken en stabieler zijn dan de BH-55. Probleem bij beide koppen is dat ze op een traveler serie statief een te grote diameter hebben om de poten goed aan te kunnen laten sluiten in de opgevouwen stand (waarbij de poten dus 180 graden gedraaid worden). De Q3T is klein genoeg om dit wel toe te laten.

Over de Arca Swiss quick release plaat, daar zitten ook twee van die pinnentjes op om te voorkomen dat de cameraplaat van de kop afglijdt als de plaat niet helemaal vast zit op de kop. De Markins koppen hebben dit ook, maar dan één pinnetje. Het probleem van de Arca Swiss plaat (zie bijvoorbeeld hier) is dat die pinnetjes te diep zitten om nuttig te zijn voor een normale grootte cameraplaat. Die werken alleen als je een MonoballFix cameraplaat hebben (een wat smallere plaat dan de normale).

Zo'n fliplock lijkt me trouwens makkelijker als je met een L-bracket veel wisselt tussen landschap- en portretstand. Wisselt wat sneller. En als je cameraplaten vooral van dezelfde fabrikant komen, maakt het ook niet zoveel uit. Maar als je veel in het veld de fliplock aan moet passen voor verschillende maten lijkt het me beter om een draaiknop te nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door henkie196 op 06-05-2013 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Toff schreef op zondag 05 mei 2013 @ 23:01:
[...]

Die volledig uitgetrokken middenzuil maakt niet echt een stabiele indruk. Lijkt haast wel of je beter af zou zijn met een goede monopod?
Dat doe ik normaal nooit, Toff... O-)

Het kon in dit geval niet anders, ik moest ergens 'overheen' en dichterbij gaan of hoger standpunt kon niet.
Maar met mijn draadontspanner op 10 seconden vertraging, spiegel opgeklapt en even wachten nadat de handjes van het statief afgingen en snelle sluitertijd, was de foto goed scherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Ik heb in elk geval de Markins Q3T besteld samen met een Really Right Stuff L-bracket voor m'n EOS40D (was een occassion, 50 urries). Deze kan ik voorlopig op m'n oude Manfrotto 055PROB gebruiken (die ik overigens heb aangeboden bij V&A, interesse iemand? Klik m'n profiel :P)

Qua statief ben ik nog ff aan het twijfelen wat het precies moet worden. Zit te twijfelen tussen de Gitzo Mountaineer GT2541 of the Traveler GT2542T. De traveler spreekt me nog steeds aan omdat hij toch iets compacter is. Daarentegen is de de Mountaineer volgensmij een tikkeltje steviger. Maar ik weet niet zeker wat ik in de praktijk belangrijker ga vinden, iets meer stabiliteit of iets meer compactheid. Qua gewicht zijn ze 't zelfde, dus dat argument vervalt.

Daarnaast zit ik ook een beetje te twijfelen of ik geen goedkopere statief moet halen. De Sirui zoals door Deathchant aangekaart schijnt een goede statief te zijn voor de prijs. Maar ik weet niet of ik daar uiteindelijk toch spijt van ga krijgen en alsnog overstag ga en een Gitzo koop en dan uiteindelijk 800-900 heb betaald voor een statief, ipv ca. 500 euro. En ik weet ook niet waar ik meer plezier van ga hebben. Een zero compromise Gitzo of een compromise op prijs Sirui die mogelijk toch minder 'smooth' is als een Gitzo. I don't know :) Twijfel twijfel twijfel.

Edit: ik ben eruit, ga voor de GT2542T (traveler). Ondanks dat het iets korter is wil ik toch een zo compact mogelijke statief. De beste statief is de statief die je bij je hebt en voor mij geldt dat hoe compacter de statief is, hoe eerder ik 'm meeneem. Deze kan dan ook makkelijk mee op lange hikes door de bergen :)

Heb binnenkort dus een Gitzo GT2542T + Markins Q3T in huis :) Duur, maar dan ben ik wel gelijk klaar :)

[ Voor 14% gewijzigd door Sakete op 07-05-2013 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:08
Orion84 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 12:30:
Is eventueel de Manfrotto 190 serie een optie? Sterk vergelijkbaar met wat je nu hebt, maar dan lichter (iets korter en dunnere buizen). De 190XB (heb 'm zelf ook) wordt standaard met een lange en korte middenkolom geleverd (de korte kan je onderin de lange middenkolom klikken, zodat je makkelijk beide kolommen kan meenemen indien gewenst).

Helaas is die middenkolom niet uitwisselbaar met de 055 serie, anders had je meteen de optie gehad om de 055 te houden voor die situaties waar het extra gewicht niet boeit en je wel extra stabiliteit wilt.

Edit: heb je het voor die redged trouwens over de RTC of de RTA? Kortom: ben je op zoek naar aluminium, of carbon? In dat laatste geval is mijn suggestie niet heel nuttig natuurlijk :P
Bedankt voor de tip maar ik denk dat de 190XB geen optie is. Als ik een ander statief koop dan wil ik een lichter model. De Redged/Sirui zijn een stuk lichter. Ik kijk dus eerder naar een carbon model dan een aluminium model.
Yahrr schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 20:17:
[...]

Dat verandert niets aan het gewicht maar het lijkt me de handigste optie. Een nieuw statief heeft ook weer zijn nadelen en een compromis is ook niet alles. Zie het rijtje driepoten hieronder.
Als je dan toch overweegt om een losse middenzuil te kopen doe er dan meteen een balhoofd bij. Dat is bij een horizontale zuil een stuk makkelijker.
Wat zou volgens jou een nadeel zijn van een nieuw statief?
Deathchant schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 09:03:
SuperKneus wat is er mis met je eigen optie 4? Dan heb je toch ook alles (normale middenzuil, korte middenzuil e.d.)?
Ik neig ook naar optie 4. Daar is dan ook niets mis mee maar dan ben ik benieuwd naar tips voor andere merken. Voordat ik hier keek had ik nog nooit van Sirui gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Nog een vraagje over Gitzo statieven, ik lees op enkele websites dat de kwaliteit van Gitzo statieven de laatste tijd te wensen over laat (lees bijvoorbeeld hier: http://www.richardbernabe...y-last-gitzo-tripod-ever/).

Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Sakete schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:48:
Nog een vraagje over Gitzo statieven, ik lees op enkele websites dat de kwaliteit van Gitzo statieven de laatste tijd te wensen over laat (lees bijvoorbeeld hier: http://www.richardbernabe...y-last-gitzo-tripod-ever/).

Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Slechte ervaringen heeft iedereen wel eens. Zelfs een Patek Philippe kan stuk.
Met internet kan iedereen zijn ei kwijt.
Tegenover deze gozer staan 1000 andere die wel gewoon tevreden zijn.

Vaak lees ik bij dit soort berichten (ook bij andere producten) dat de schrijver met zijn kapotte product niet gewoon naar de winkel gaat en hem omruilt of laat repareren. Maar direct Gitzo zelf gaat bellen (alsof die een groot reparatie centrum hoeven te hebben) en daarna boos op internet gaat schrijven.

Er zit 30 jaar of levenslange garantie (een van de twee) op een Gitzo statief dus moet niet een al te groot probleem zijn naar de winkel te gaan.

Ik zou er niet teveel waarde aan hechten.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
RobertJRB schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:44:
[...]

Slechte ervaringen heeft iedereen wel eens. Zelfs een Patek Philippe kan stuk.
Met internet kan iedereen zijn ei kwijt.
Tegenover deze gozer staan 1000 andere die wel gewoon tevreden zijn.

Vaak lees ik bij dit soort berichten (ook bij andere producten) dat de schrijver met zijn kapotte product niet gewoon naar de winkel gaat en hem omruilt of laat repareren. Maar direct Gitzo zelf gaat bellen (alsof die een groot reparatie centrum hoeven te hebben) en daarna boos op internet gaat schrijven.

Er zit 30 jaar of levenslange garantie (een van de twee) op een Gitzo statief dus moet niet een al te groot probleem zijn naar de winkel te gaan.

Ik zou er niet teveel waarde aan hechten.
Oké dank. Ik ben in afwachting van m'n eerste Gitzo statief (en m'n tweede statief ooit, waarvan ik de eerste dus bijna nooit heb gebruikt omdat ik 'm nooit mee wilde nemen wegens gewicht) dus ben erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:49

JTfoto

Work hard

Beste tweakers,

Een tijd geleden had ik al advies gevraagd voor een camera, wat uiteindelijk de Canon 60D + 18-135 IS lens is geworden. Nu vind ik het ondertussen eigenlijk ook wel tijd voor een mooi statief, dit komt goed van pas bij landschap foto's en foto's in het donker.

Nu zou ik graag aan jullie vragen wat jullie een goede keuze lijkt qua statief, aangezien ik op dat gebied nog niet zo bekend ben.

Eisen:
- Makkelijk in gebruik (ivm een reis, dus makkelijk en snel in en uitklappen zou fijn zijn)
- Minimale maximale (lekker woordgebruik ;)) hoogte van 130cm
- Draagvermogen moet meer dan 2kg zijn.
- Grip op het statief zou erg fijn zijn (gripbanden)
- Makkelijk met draaien van de camera, ivm filmen zo nu en dan.
- Het moet een tripod zijn.

Qua prijs zat ik te denken zo rond de 70 euro, 2 tientjes meer of minder maakt niet uit, maar een statief van 150E lijkt me vrij veel geld voor een statief (natuurlijk kan het de moeite waard zijn, maar voor een 17 jarige is een 60D + lens + statief toch aardig wat geld ;))

Ik dacht zelf aan de Hama traveller compact pro, wat vinden jullie van dit statief? Weten jullie nog een beter statief, of hebben jullie een goed advies?
Graag hoor ik dit.

Alvast bedankt,

-Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Zo, de Markins Q3T is binnen. Hij is nog kleiner dan ik had verwacht, maar werkt wel lekker soepeltjes. Ga er de komende dagen meer mee spelen. Hopelijk komt zaterdag de Gitzo binnen :)

@JTfoto, wat je budget betreft, lees allereerst dit artikel: http://bythom.com/support.htm
Als je verwacht dat je ooit nog echt serieus gaat worden met fotografie (wat ik gezien je aanschaf van een 60D wel verwacht op den duur) is het de moeite waard om wat meer geld uit te geven aan een statief waar je gelijk mee vooruit kan. Daarom heb ik zelf toch gekozen voor een Gitzo (dat is wel gelijk extreem duur). Ik had al een Manfrotto statief, maar dat ding was te groot en te zwaar dus gebruikte ik 'm eigenlijk nooit. Ik heb nu gelijk een goede gekocht waarmee ik als het goed is héél lang kan doen. En hij is relatief licht waardoor ik 'm graag zal willen meenemen. Op de lange termijn ben je goedkoper uit door in één keer een hap geld neer te tellen voor zo'n ding. Anders zal je door de jaren heen steeds willen upgraden (dat durf ik je bijna te garanderen) en ben je uiteindelijk duurder uit.

Dat gezegd hebbende, niet iedereen kan zomaar ineens zoveel geld neertellen, dat realiseer ik me ook :) Als ik je dan toch een tip kan geven over iets wat in de buurt van je budget komt, kijk of je een Sirui of Feisol statief op de kop kan tikken. Schijnbaar zijn die heel goed voor de prijs. En ik raad je echt aan om een zo licht mogelijke statief te nemen. Daar zal je veel meer plezier aan beleven. Dus zoek naar een Carbon Fiber statief. En neem maximaal 4 poot-sections. Meer dan 4 wordt gewoon te onstabiel. En bij voorkeur 3, al worden de statieven dan een stuk minder compact wanneer ze opgevouwen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
SuperKneus schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:56:
....
[...]
Wat zou volgens jou een nadeel zijn van een nieuw statief?
......
O, dat was algemeen bedoeld. Ieder statief heeft zijn voor- en nadelen. Dus met een nieuw statief haal je ook nieuwe nadelen in huis.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:22
Sakete schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:13:
Zo, de Markins Q3T is binnen. Hij is nog kleiner dan ik had verwacht, maar werkt wel lekker soepeltjes. Ga er de komende dagen meer mee spelen. Hopelijk komt zaterdag de Gitzo binnen :)

@JTfoto, wat je budget betreft, lees allereerst dit artikel: http://bythom.com/support.htm
Als je verwacht dat je ooit nog echt serieus gaat worden met fotografie (wat ik gezien je aanschaf van een 60D wel verwacht op den duur) is het de moeite waard om wat meer geld uit te geven aan een statief waar je gelijk mee vooruit kan. Daarom heb ik zelf toch gekozen voor een Gitzo (dat is wel gelijk extreem duur). Ik had al een Manfrotto statief, maar dat ding was te groot en te zwaar dus gebruikte ik 'm eigenlijk nooit. Ik heb nu gelijk een goede gekocht waarmee ik als het goed is héél lang kan doen. En hij is relatief licht waardoor ik 'm graag zal willen meenemen. Op de lange termijn ben je goedkoper uit door in één keer een hap geld neer te tellen voor zo'n ding. Anders zal je door de jaren heen steeds willen upgraden (dat durf ik je bijna te garanderen) en ben je uiteindelijk duurder uit.

Dat gezegd hebbende, niet iedereen kan zomaar ineens zoveel geld neertellen, dat realiseer ik me ook :) Als ik je dan toch een tip kan geven over iets wat in de buurt van je budget komt, kijk of je een Sirui of Feisol statief op de kop kan tikken. Schijnbaar zijn die heel goed voor de prijs. En ik raad je echt aan om een zo licht mogelijke statief te nemen. Daar zal je veel meer plezier aan beleven. Dus zoek naar een Carbon Fiber statief. En neem maximaal 4 poot-sections. Meer dan 4 wordt gewoon te onstabiel. En bij voorkeur 3, al worden de statieven dan een stuk minder compact wanneer ze opgevouwen zijn.
Ik vind dat altijd zo'n suf verhaal. Alsof je ook maar beter meteen kiest voor de maximale hypotheek en meteen de duurste auto die binnen je budget past. Of wat meer ontopic: full-frame met pro-lenzen. Je kiest de spullen die passen bij je budget en als dat inhoudt dat je dan een statief voor 75euro kunt kopen: so be it. Begin met een redelijk degelijk aluminium statief wat binnen je budget past. Mocht je later meer met je hobby gaan doen, kun je altijd nog een carbon statief kopen (tip: Triopo kost je de helft en doet niet onder voor Sirui). Je aluminium statief kun je dan gebruiken om je flitser (of zoiets dergelijks) op te zetten. Of zoals ik doe: bij onweer half uit het raam hangend klem achter een verwarmingsbuis ;) Want carbon kan niet zo goed tegen krassen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Sakete schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:13:
Veel plezier met het nieuwe statief en kop. Heb je uiteindelijk de Q3T met fliplock of met draaiknop genomen en hoe bevalt die t.o.v. je oude kop (een 3-weg Manfrotto kop als ik het me goed herinner)?
RobertJRB schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:44:

De winkels die jij bezoekt zullen dat waarschijnlijk zonder mokken accepteren, maar er zijn genoeg winkels die ook niet thuis geven bij garantie na één of twee jaar. En dan moet je toch direct naar de fabrikant. Overigens merk ik uit de verhalen dat Amerikanen meer de neiging hebben om direct naar de fabrikant te stappen bij problemen, dat kan ook een verklaring zijn dat je daar meer van dit soort problemen hoort.

[ Voor 50% gewijzigd door henkie196 op 08-05-2013 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
henkie196 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 23:31:
[...]

Veel plezier met het nieuwe statief en kop. Heb je uiteindelijk de Q3T met fliplock of met draaiknop genomen en hoe bevalt die t.o.v. je oude kop (een 3-weg Manfrotto kop als ik het me goed herinner)?
Hij bevalt prima. Je kan makkelijk de 'sweet spot' instellen en het zodanig instellen dat hij nooit losser wordt dan die stand. En tot nu toe houdt ie al m'n lens/slr combinaties perfect (en ik had ook niet anders verwacht, de zwaarste combi is de EF-S 17-55 f/2.8 IS USM met 40D).

Ik zal er morgen nog een beetje WD-40 opspuiten, dan wordt ie denk ik een tikkie soepeler.

En ik heb 't met fliplock gedaan. Ik ga er gewoon voor zorgen zoveel mogelijk plates van dezelfe fabrikant te nemen. In dit geval heb ik een RRS 40D L-bracket genomen, 2e hands.

T.o.v. m'n oude kop kan ik veel sneller op de juiste positie komen. De 3 weg is beter om het wat nauwkeuriger te doen, maar het duurt veel langer om de juiste compositie te hebben. Als je de tijd hebt en je doet bijv. architectuur fotografie is zo'n 3-weg denk ik handiger. Maar voor de meeste situaties is een balkop gewoon makkelijker :)

Maar de fliplock voelt zeer degelijk aan. M'n camera zit zo vast als een huis op dat ding. En de Q3T is echt heel klein, zeker voor de specs die het heeft. En ook heel licht, nog geen 400g geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Zou er geen WD40 op spuiten. Er zit al een smeermiddel in en je weet nooit wat de combinatie gaat doen. Als je hem te stroef vindt, moet je de 'sliplock' een beetje ruimer zetten (met dat knopje op de draaiknop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het wordt op de website van Markins zelf aanbevolen als onderhoud, om er af en toe een paar drupjes WD40 op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Idd staat in de handleiding ook dat je gewoon WD40 moet gebruiken. Overigens is tie perfect soepel wanneer ik 'm losser draai. Alleen op de sweetspot wat minder soepel. En daarbij bedoel ik niet dat de bewegingen schokkerig verlopen (die zijn ten alle tijde soepel), maar dat ik relatief veel kracht moet zetten om de camera in beweging te krijgen. Maar dit is ook m'n eerste balhoofd dus ik heb niet echt een referentiepunt dus weet niet of dit wel of niet normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Ok...Nooit gezien, maar ook nooit de behoefte gehad om te smeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Sakete schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 23:00:
Idd staat in de handleiding ook dat je gewoon WD40 moet gebruiken. Overigens is tie perfect soepel wanneer ik 'm losser draai. Alleen op de sweetspot wat minder soepel. En daarbij bedoel ik niet dat de bewegingen schokkerig verlopen (die zijn ten alle tijde soepel), maar dat ik relatief veel kracht moet zetten om de camera in beweging te krijgen. Maar dit is ook m'n eerste balhoofd dus ik heb niet echt een referentiepunt dus weet niet of dit wel of niet normaal is.
Als het balhoofd redelijk moeilijk te bewegen is, moet je het dan niet gewoon wat losser zetten? Het lijkt mij straf dat het balhoofd niet goed genoeg gesmeerd is vanuit de fabriek.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Zo de Gitzo is binnen. Wat is hij toch lekker licht in vergelijking met m'n Manfrotto. En ook met de Markins erop is tie nog steeds licht en je kan hem lekker compact opvouwen. Ideaal ding, denk dat ik hier nog veel plezier aan ga beleven.

Edit: ik heb de Gitzo en Markins teruggestuurd. Ik vond het allemaal toch te duur, vooral omdat ik niet m'n brood verdien met fotografie en het me gewoon niet lekker zat om zoveel geld uit te geven aan een statief. Het is dan wel top of the bill zo'n Gitzo, maar daar betaal je helaas ook voor :)

[ Voor 47% gewijzigd door Sakete op 15-05-2013 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Gefeliciteerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Ik wil binnenkort toch eens een Sirui en een Redged statief gaan testen. Weet iemand of er een zaak in Nederland is die beide merken in de winkel heeft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:51
Zelf net een Sirui T-005x besteld. Ik zocht een relatief licht statief om mee te nemen als ik ga backpacken/hiken. Het gewicht, 1kg is gezien de kwaliteit goed te doen. Zwaarder moest het wat mij betreft ook niet worden. Carbon was voor mij geen optie want dat vond ik te duur. Zit op het eerste oog en gevoel goed in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Carbon is leuk, maar die moet je ook weer extra verankeren bij veel wind en dergelijke dus of dat nou altijd echt handig is... ik heb maar gewoon een Manfrotto van aluminium gekocht en die sleep ik gewoon mee zonder gezeik op mijn propvolle tas die dan al gauw 20 Kg. of zo weegt zonder het statief achterop :)

Daarom zou ik zeggen koop een STEVIG statief en kijk later of je een lichtere nodig hebt die net zo stevig is !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Luuk84 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 16:48:
Zelf net een Sirui T-005x besteld. Ik zocht een relatief licht statief om mee te nemen als ik ga backpacken/hiken. Het gewicht, 1kg is gezien de kwaliteit goed te doen. Zwaarder moest het wat mij betreft ook niet worden. Carbon was voor mij geen optie want dat vond ik te duur. Zit op het eerste oog en gevoel goed in elkaar.
Ik ben er nog steeds heel tevreden over. Ik heb helaas niet de X want die was er toen nog niet. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
nero355 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 18:13:
Carbon is leuk, maar die moet je ook weer extra verankeren bij veel wind en dergelijke dus of dat nou altijd echt handig is... ik heb maar gewoon een Manfrotto van aluminium gekocht en die sleep ik gewoon mee zonder gezeik op mijn propvolle tas die dan al gauw 20 Kg. of zo weegt zonder het statief achterop :)

Daarom zou ik zeggen koop een STEVIG statief en kijk later of je een lichtere nodig hebt die net zo stevig is !!
Als je toch al een tas bij je hebt, kun je hem ook aan de haak hangen. Het voordeel van carbon is dat het stijver is en dus trillingen sneller dempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Ik heb tegenwoordig de Sirui N2204, een perfect ding, zeker voor de prijs. Hij is lekker licht en compact, maar kan toch behoorlijk lang uitgevouwen worden en de poten zijn dik genoeg om stevig te mogen worden genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
nero355 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 18:13:

Nero ik heb al een stevig 'zwaar' statief en wil juist lichter. Elke beetje gewicht wat je van je totaal af kan halen is meegenomen en ga je merken. Kwaliteit en stabiliteit blijven wel belangrijk. Ik ben niet van plan om een dun hama statiefje te gaan gebruiken.

Mijn oog is nu op Redged en Sirui gevallen en ik wil ze beide graag proberen. Heb al gezocht maar kan helaas geen winkel vinden die ze beide heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:27
SuperKneus schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 08:20:
[...]

Nero ik heb al een stevig 'zwaar' statief en wil juist lichter. Elke beetje gewicht wat je van je totaal af kan halen is meegenomen en ga je merken. Kwaliteit en stabiliteit blijven wel belangrijk. Ik ben niet van plan om een dun hama statiefje te gaan gebruiken.

Mijn oog is nu op Redged en Sirui gevallen en ik wil ze beide graag proberen. Heb al gezocht maar kan helaas geen winkel vinden die ze beide heeft staan.
Ik weet geen specifieke winkels die Sirui hebben staan, daarvoor bestaat het merk denk ik ook te kort, maar hier heb je een lijstje met mogelijkheden, ik zou zeggen, probeer er gewoon eens een bij je in de buurt.

http://www.tokina.eu/sirui/kopen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 21:08:
Als je toch al een tas bij je hebt, kun je hem ook aan de haak hangen. Het voordeel van carbon is dat het stijver is en dus trillingen sneller dempt.
De demping van carbon komt eerder van de vezelstructuur dan van het feit dat het stijver is. De stijfheid van een systeem heeft invloed op de amplitude van een trilling, niet op de demping. Plus je kan ook best een aluminium statief maken dat net zo stijf is als een carbon statief. Maar dat dempt niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
JTfoto schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:43:
Nu zou ik graag aan jullie vragen wat jullie een goede keuze lijkt qua statief, aangezien ik op dat gebied nog niet zo bekend ben.

Eisen:
- Makkelijk in gebruik (ivm een reis, dus makkelijk en snel in en uitklappen zou fijn zijn)
- Minimale maximale (lekker woordgebruik ;)) hoogte van 130cm
- Draagvermogen moet meer dan 2kg zijn.
- Grip op het statief zou erg fijn zijn (gripbanden)
- Makkelijk met draaien van de camera, ivm filmen zo nu en dan.
- Het moet een tripod zijn.

Qua prijs zat ik te denken zo rond de 70 euro, 2 tientjes meer of minder maakt niet uit, maar een statief van 150E lijkt me vrij veel geld voor een statief ...

Ik dacht zelf aan de Hama traveller compact pro, wat vinden jullie van dit statief? Weten jullie nog een beter statief, of hebben jullie een goed advies?
Die Hama traveller compact pro heb ik ook en het is voor zijn prijs (kostte mij €100) en gewicht (1370 gr) een best leuk statief. Uiteraard zijn er betere, maar om die voor een even scherpe prijs te vinden. Goedkoper kun je vast ook wel iets vinden, maar dan lever je al snel te veel in op werkhoogte of stabiliteit. Het scheelt veel of de benen uit twee, drie of vier segmenten bestaan.

Enige nadeel wat ik kan noemen is de quick-release op het balhoofd. De bovenplaat die je onder de camera schroeft kan ik in het Hama-assortiment niet los vinden (althans niet het type dat er bij mij op zit, het lijkt er op dat dit is veranderd), is specifiek voor alleen dit model en zal men dus niet snel op voorraad hebben, als ze die al kunnen bestellen. Als je een tweede camera, bv een reserve-body, of een compact op je statief wilt zetten moet je eerst de bovenplaat overzetten. Nu komt dat misschien niet zo vaak voor, maar als je een wat zwaardere lens koopt welke een eigen statiefaansluiting heeft, dan wordt dat een ander verhaal en meestal is het dan niet verstandig om dan gewoon de camera op het statief te zetten in plaats van de lens. De lens-mount wordt extra belast, maar vanwege de balans werkt het ook minder fijn.

De onderplaat is helemaal niet los te koop, dus als je later een tweede statief zou kopen, bv een klem-, eenbeen- of schouder-statief of zo'n zuignap voor aan het raam in de auto, dan moet je steeds de bovenplaat losmaken. Ik zou me daarover echter niet teveel zorgen maken, je kunt later altijd een paar snelkoppelings-setjes bijkopen en die er tussen zetten, al is de verbinding tussen balhoofd en lens/camera met twee snelkoppelingen natuurlijk niet zo stevig als met één.

Zwaarder betekend bijna altijd stabieler, dat is ook de reden dat veel statieven, waaronder de traveler compact pro, van onderen een haak hebben. Dan kun je er een gewicht aanhangen, bv de fototas, en zo de stabiliteit vergroten. Als er echter steeds vrachtwagens voorbij denderen, dan houd het op, daar is geen enkel statief tegen opgewassen.

Basisregel bij het kopen van een statief is daarom dat je moet gaan voor het zwaarste statief dat je bereid bent mee te nemen. Mijn Hama traveller compact pro kocht ik ter vervanging van een Bilora statief (2,7kg) waarvan de klemmen opeens hun werk niet meer deden, en een stokoud Velbon Video-statief van net onder de 3 kg dat altijd stroef in en uit schoof, maar plotseling toch vanzelf begon in te zakken. Beiden werden vanwege hun gewicht eigenlijk nooit meer gebruikt al lag er wel altijd een in de auto.

Werkhoogte is ook een interessant criterium. Kleinere statieven zijn lichter maar als je steeds door de knieën moet om in de zoeker te kijken, is dat ook niet fijn. Ideaal is een werkhoogte van zo'n 10cm onder je eigen lengte. Helaas zijn de lichtste statieven met een dergelijke werkhoogte, die carbon-types, verschrikkelijk duur (€800-1200). Ten opzichte van de Hama traveller compact pro vind ik het gewichtsverschil echter erg meevallen. Tien-vijftien jaar geleden zat een dergelijk niet-carbon statief nog op zo'n 2,2-3kg, uitgezonderd een bepaalde serie van Cullmann (Titan?) die echter ook aardig in de buurt kwam van die prijzen en het eerste carbon-statief dateert uit 1994 (Die Cullmanns waren toen de lichtste). Destijds werd dat lage gewicht ook als nadeel genoemd, de stabiliteit was goed maar werd negatief beïnvloed door het lage gewicht.

De beste demping geven overigens houten statieven (zoals van Berlebach) maar dan heb je voor dat geld slechts een ministatief (36 of 64cm max hoogte) of zit je al gauw op het dubbele wat betreft gewicht én prijs
Sakete schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 13:24:
De Sirui N2204 heeft een werkhoogte van 139cm (zonder uitgeschoven middenkolom, schuif je die uit kom je zelfs op 165cm). Tel daar nog de hoogte van een balhoofd (ca 9cm) en je camera (ook ca 9cm) bij op en je komt op een effectieve werkhoogte van 157cm uit. En wil je het echt hoger, dan schuif je gewoon de middenkolom een tikkie omhoog, al gaat dat ten koste van de stabiliteit. Ik ben zelf 186cm en voor mij is dat een prima werkhoogte. En een Sirui N2204 + Sirui K20X kan je voor zo'n 360 euro aanschaffen, als je bereid bent dat via Amazon UK te doen.

De Sirui weegt overigens ~1,3KG en samen met de K20X balhoofd ~1,6 - 1,7KG
Dan hebben wij een ander idee van wat duur is en wat niet. Uiteraard gaat een goed statief jaren mee, dus dat verzacht de pijn een beetje. Mijn Velbon was een tweedehandsje van ƒ100 gekocht in rond 1990. De Bilora was ƒ60 bij een liquidatieveiling, ergens rond 1993 (en tweede keus nadat ik naast een andere had gegrepen).

De Sirui klinkt, jouw prijs aannemende, als verhoudingsgewijs wel veel waar naar zijn geld, althans als het kwalitatief vergelijkbaar is met een Gitzo, Manfrotto, Linhoff, Arca Swiss, Benbo of genoemde Cullmann (die hebben ook rommel, maar dat heeft zelfs Gitzo tegenwoordig) Naar ik begrijp is Sirui een nieuw merk dat nog naamsbekendheid moet krijgen. Dat verklaart ook voor een deel de prijs. Van de winkels genoemd op http://www.tokina.eu/sirui/kopen/ is er slechts één die op een fatsoenlijk te bereizen afstand staat en die is juist groot als postorder.

Uit wat ik uit uitgebreide test heb vernomen zijn er echter ook veel statieven, van bekende merken, die ondanks een degelijk uiterlijk en stevige prijs kwa stabiliteit slecht of middelmatig scoren. Destijds viel bijvoorbeeld alles van Velbon door de mand uitgezonderd de duurste en zwaarste modellen (9-12kg) maar die kwamen dan weer wel als best uit de test. Daarom wil ik een statief van een mij onbekend merk, zoals bv Slik, Bogen ook fysiek zien en proberen (al is het maar 5 minuten). Alleen de genoemde merken zou ik blind op typenummer (bv 055B)/specificatie kopen waarbij ik zelfs voor de Gitzo's de goedkope troep (te lucht) er met een fysieke controle uit zal willen halen.

Mijn Hama komt kwa werkhoogte met 163cm (incl. balhoofd, zonder camera) behoorlijk dicht in de buurt (en is met mijn 1,70 voldoende hoog). Dat is minder dan 1/3 al zal er beslist kwaliteitsverschil zijn. (Het zwakke punt zal vooral het balhoofd zijn, maar voor 350 à 400 koop je beslist wel een goede.) Binnen het budget dat JTFoto noemde is de [url]http://www.kamera-express.nl/product/12180439/sirui-t-1005x-traveller-statief/#SpecsTabsAnchor[url] Sirui T-1005X Traveller[/url]al te duur en aan de kleine kant.

Als die Hama net zo lang meegaat als mijn Velbon, dan is tegen die tijd de sensortechniek zodanig gevorderd dat je ook met maanlicht 1/1000 met f11 kunt gebruiken, gewoon op iso 2.560.000 ruisvrij.

[ Voor 25% gewijzigd door BeosBeing op 24-05-2013 14:52 . Reden: reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@beosbeing, wat jij zegt over lichte statieven met een fatsoenlijke werkhoogte die duur zijn klopt niet helemaal.

De Sirui N2204 heeft een werkhoogte van 139cm (zonder uitgeschoven middenkolom, schuif je die uit kom je zelfs op 165cm). Tel daar nog de hoogte van een balhoofd (ca 9cm) en je camera (ook ca 9cm) bij op en je komt op een effectieve werkhoogte van 157cm uit. En wil je het echt hoger, dan schuif je gewoon de middenkolom een tikkie omhoog, al gaat dat ten koste van de stabiliteit. Ik ben zelf 186cm en voor mij is dat een prima werkhoogte. En een Sirui N2204 + Sirui K20X kan je voor zo'n 360 euro aanschaffen, als je bereid bent dat via Amazon UK te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sakete op 24-05-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wat Sakete zegt. Met een prijs van > €800 zit je echt in het top segment van de statieven. En die zijn qua gewicht en werkhoogte niet veel anders dan de vele andere reisstatieven die aangeboden worden. De combinatie licht + stijf is duur, de combinatie licht + hoog is niet zozeer afhankelijk van de prijs.

En inderdaad ook wat Sakete zegt, werkhoogte is niet zo'n groot probleem tenzij je écht lang bent. Ik heb zelf een statief die zonder middenkolom een maximale hoogte heeft van 131 cm volgens de spec. Als ik de middenkolom helemaal uitschuif (zo'n 25 cm, geloof ik) moet ik (186 cm) op m'n tenen gaan staan om nog door de zoeker te kunnen kijken. De combinatie weegt zo'n 1.2 kg en kostte zo'n €280. Ook niet goedkoop, maar zeker niet zo duur als voorgesteld door BeosBeing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Beosbeing, 800-1200 euro? Over welke statieven heb je het dan? De enige statieven die rond die prijzen zitten (als ik mij niet vergis), zijn de Gitzo 5 series en de RRS statieven. Als je geen grote superteles hebt (600mm f/4 en dergelijke), heb je daar totaal geen nood aan. Ik heb zelf een Gitzo GT3542LS, wat mij 555 euro heeft gekost, dankzij een aanbieding van Foto Konijnenberg en dat is al meer statief dan de meeste fotografen nodig hebben.

Ik ben ook pro Sirui en Feisol statieven, ook al heb ik zelf een Gitzo. Ik heb een Gitzo gekocht omdat het prijsverschil met vergelijkbare statieven (bvb Feisol CT3472) te klein was. Ik heb er een Sirui K30x balhoofd op staan, waar ik tevreden van ben. Bij de reisstatieven, is het prijsverschil een stuk groter en zou ik niet zo snel een Gitzo statief uit de 1 of 2 serie gaan kopen als je voor de helft van de prijs een Sirui N2204 of een Feisol CT3442 kan halen met een Sirui balhoofd.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
henkie196 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:09:
De demping van carbon komt eerder van de vezelstructuur dan van het feit dat het stijver is. De stijfheid van een systeem heeft invloed op de amplitude van een trilling, niet op de demping. Plus je kan ook best een aluminium statief maken dat net zo stijf is als een carbon statief. Maar dat dempt niet zo goed.
Is diezelfde vezelstructuur dan ook niet verantwoordelijk voor de stijfheid? Door de dwarsverbindingen zeg maar. Of is de stijfheid enkel afhankelijk van de rek die een vezel toelaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De stijfheid en sterkte van carbon fiber komt van de vezels en is ook in de richting van de vezels. De eigenschappen kunnen dus variëren afhankelijk van hoe de vezels geörienteerd zijn. Ik heb even nagezocht, maar heb zo niet direct kunnen vinden waardoor nu precies carbon fiber composieten beter kunnen dempen dan metalen. Ik zou verwachten dat het komt door het weefsel van de vezels en dat hierin de energie gedissipeerd wordt, of dat dit gebeurt in de epoxy waarin de vezels gevangen zijn. Of een combinatie van beiden, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

BeosBeing schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 13:12:
Werkhoogte is ook een interessant criterium. Kleinere statieven zijn lichter maar als je steeds door de knieën moet om in de zoeker te kijken, is dat ook niet fijn. Ideaal is een werkhoogte van zo'n 10cm onder je eigen lengte.
Dat ligt er maar net aan. Ik heb een statief die ook erg hoog kan. Alles uitgeschoven en iemand van 2 meter moet al op z'n tenen gaan staan om nog bij het oculair te komen. Is dat handig? Jazeker! Wanneer je op ongelijke grond wil gaan fotograferen is het verdomde handig als je 1 of 2 poten heel lang kunt maken en eentje juist niet (denk aan een heuvel o.i.d.). Je zult dit alleen niet altijd en ook niet voor alles gebruiken. Bepaalde zaken zijn dichter bij de grond waardoor je sowieso al zo laag mogelijk met dat statief moet. Andere foto's wil je niet op die grote hoogte maken maar bijv. meer op buikhoogte. Vergeet niet dat een statief nog hoger wordt omdat er een kop en daarop de camera komt! Verwacht in ieder geval niet dat je in de praktijk een statief vol uitgeschoven veel zal gebruiken. Qua werkhoogte voldoet het merendeel van de statieven wel voor het gros van de mensen.

Een hoger statief is inderdaad wel handig maar niet voor jouw redenatie. Als je niet goed door het oculair kunt kijken is er ook nog de mogelijkheid van een hoekzoeker om maar eens wat te noemen. Een gorillapod die je ergens op zet of omheen wikkelt kan ook nog een alternatief zijn. Heb je een klein simpel reisstatiefje waarbij je werkhoogte afhankelijk is waar je 'm kwijt kunt (en dat is ook het nadeel...je moet 'm wel ergens omheen wikkelen of ergens bovenop zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Precies:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/294862_3002782924428_618584399_n.jpg

Kep em in Schotland uitgeprobeerd in het water, op rotsen, in de modder...werkt perfect. Kep op de 2e dag in de stromende regen gewandeld en ik moest het statief vasthouden omdat de 400AW raincover niet over de tas gaat als er een statief aanzit helaas. Maar de schuimpjes erop waren wel prettig :)

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/970432_3029263626429_1210177091_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/970432_3029263666430_577590802_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/970432_3029263706431_732430487_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/970432_3029263746432_1458410957_n.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Deathchant op 26-05-2013 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@deathchant, goed om te horen dat de statief goed is bevallen :) fijne shots kunnen maken in Schotland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus

Kijk dat is al heel wat beter dan de +/- 3.4kg van de manfrotto 055PRO B met een manfrotto 141rc kop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

SuperKneus schreef op maandag 27 mei 2013 @ 11:17:
[...]

Kijk dat is al heel wat beter dan de +/- 3.4kg van de manfrotto 055PRO B met een manfrotto 141rc kop
Wat overigens een fijn en super stevig statief is maar gewoon veel te veel weegt vind ik. Mijn 3 Legged Thing "Jack" weegt incl. balhoofd ~ 1.8kg, de carbon versie is nog lichter. Stuk fijner om mee te nemen en merk ook dat ik hem niet meer zo snel thuis laat liggen vanwege het gewicht! ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
SuperKneus schreef op maandag 27 mei 2013 @ 11:17:
[...]

Ja echt. Een lichte statief zal je veel eerder meenemen dan een zware statief. Ik heb 5 jaar lang zo'n Manfrotto 055PRO B gehad en heb 'm echt bijna nooit gebruikt omdat hij gewoon te zwaar was. Heb 'm onlangs verkocht en de Sirui gehaald en deze heb ik inmiddels al een keer meegenomen (maar heb de laatste tijd niet veel aan fotografie gedaan, ben meer bezig geweest met het herontdekken van oude foto's en opnieuw bewerken :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

@deathchant Haha, ik had mijn statief ook mee naar Neist Point (Manfrotto 055). Kon alleen geen enkele foto maken met die enorme wind daar bovenop. Ik durfde niet eens zo dicht bij die rand te komen haha. Uiteindelijk maar uit de hand foto's gemaakt ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Jij had een stuk beter weer dan ik, alleen had ik geen wind dit keer. Ik heb afgelopen september op Neist Point gestaan met keiharde wind....was gewoon niet meer leuk. Dan heb je ook maar weinig aan je carbon statiefje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Deathchant schreef op zondag 26 mei 2013 @ 21:23:
Precies:
[afbeelding]

Kep em in Schotland uitgeprobeerd in het water, op rotsen, in de modder...werkt perfect. Kep op de 2e dag in de stromende regen gewandeld en ik moest het statief vasthouden omdat de 400AW raincover niet over de tas gaat als er een statief aanzit helaas. Maar de schuimpjes erop waren wel prettig :)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Welk statief van sirui is dat precies?
Wat kost het complete setje inclusief kop?

Ziet er erg degelijk uit zeg!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

dfrenner schreef op maandag 27 mei 2013 @ 15:51:
[...]

Welk statief van sirui is dat precies?
Wat kost het complete setje inclusief kop?

Ziet er erg degelijk uit zeg!
Opdrachtje voor jou, even zoeken in dit topic naar je eigen antwoord :). En even posten als het gelukt is ;)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Universal Creations schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 22:35:
Ik vind dat altijd zo'n suf verhaal. Alsof je ook maar beter meteen kiest voor de maximale hypotheek en meteen de duurste auto die binnen je budget past. Of wat meer ontopic: full-frame met pro-lenzen. Je kiest de spullen die passen bij je budget en als dat inhoudt dat je dan een statief voor 75euro kunt kopen: so be it. Begin met een redelijk degelijk aluminium statief wat binnen je budget past. Mocht je later meer met je hobby gaan doen, kun je altijd nog een carbon statief kopen (tip: Triopo kost je de helft en doet niet onder voor Sirui). Je aluminium statief kun je dan gebruiken om je flitser (of zoiets dergelijks) op te zetten. Of zoals ik doe: bij onweer half uit het raam hangend klem achter een verwarmingsbuis ;) Want carbon kan niet zo goed tegen krassen.
Welk statief van Triopo zou je aanraden?

Ik vind dit wel een mooie prijs eigenlijk ;)

http://www.cameranu.nl/nl...tripod/h5284_22794_196364

Maar dan komt er nog zoiets waar ik totaal geen verstand van heb, balhoofden...
Is een goede mogelijk voor 40-50 euro?
Nomad schreef op maandag 27 mei 2013 @ 16:08:
Opdrachtje voor jou, even zoeken in dit topic naar je eigen antwoord :). En even posten als het gelukt is ;)
Sirui N2204 + Sirui K20X :)

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 27-05-2013 16:13 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Een *goed* balhoofd heb je niet voor 40-50 euro. Dan ga je al richting de 100 euro voor een redelijk goed balhoofd. Wil je echt een goed balhoofd dan ga je al richting de 200-300 euro.

Maar de Sirui K20X is een redelijk goed balhoofd. De prijs-prestatie verhouding is perfect. Los kost zo'n ding rond de 100 euro geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@dfrenner, ja echt degelijk spul. Hij heeft meerdere lange hikes met rotsen, water, hagel e.d. overleefd :)
De K-20X kost hier nieuw iets van 119 euro of 109euro als je goed zoekt.

Overigens heb ik me laten vertellen dat Triopo balhoofden ook gewoon goed zijn en echt geen 100 euro kosten....
@sakete, ja ik heb dit keer mezelf moeten inhouden om geen foto's al weg te gooien aan het eind van de dag wanneer ik door de foto's scroll. Ik kan een foto gewoon niet altijd goed genoeg beoordelen op dat schermpje van mijn 40D. Ik heb op 74 foto's na alle geheugenkaarten volgeschoten :) (3x 4gig en 1x 2gig).
Ik moet wat nieuwe zooi erbij gaan halen. Hetgeen ik nu ook een beetje gemist heb nu ik redelijk vaak het statief gebruikt heb, is een ND-filter...Kep nu vaak f/18 of f/22 moeten gebruiken voor lekkere watervalletjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@deathchant, ja een ND filter is echt een must bij goede long-exposure fotografie. Ik heb al wat geëxperimenteerd met mijn onlangs ontvangen 6 en 9 stops filters, maar moet er nog een keer serieus mee aan de slag. En ik herken het probleem van het 40D schermpje, het scherm van de 7D bevalt me uitstekend in vergelijking met de 40D :) Ben benieuwd naar je pics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
dfrenner schreef op maandag 27 mei 2013 @ 16:10:
[...]

Welk statief van Triopo zou je aanraden?

Ik vind dit wel een mooie prijs eigenlijk ;)

http://www.cameranu.nl/nl...tripod/h5284_22794_196364
Die heeft 5 segmenten. Dat zorgt zowel voor een voordeel als een nadeel. Voordeel is dat ie verder inklapt, nadeel is dat het onderste segment erg dun wordt en dus minder stabiel.
Ik heb deze: http://www.ebay.de/itm/Tr...3%B6r&hash=item5651a98b53
Die is wel wat duurder, maar kan een grotere belasting aan, wat ik toch wel prettig vind. Maar als je een zo kort mogelijk statief zoekt (ingeklapt) en toch van carbon en niet al te prijzig, dan is dat statief waar jij mee komt prima.
Maar dan komt er nog zoiets waar ik totaal geen verstand van heb, balhoofden...
Is een goede mogelijk voor 40-50 euro?
Triopo balhoofden zijn ook prima. Dus als je iets zoekt van hun wat binnen je budget past, dan zou ik daar zeker voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Deathchant schreef op maandag 27 mei 2013 @ 16:47:
Hetgeen ik nu ook een beetje gemist heb nu ik redelijk vaak het statief gebruikt heb, is een ND-filter...Kep nu vaak f/18 of f/22 moeten gebruiken voor lekkere watervalletjes...
Dat geeft toch niet? Ik heb mijn Big Stopper niet 1 keer gebruikt op vakantie in schotland. Ik gebruik ook vaak dat soort diafragma's.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik zie echt wel verschil tussen f/5.6-f/8 en f/18 hoor....Tis niet zo dat het onscherp wordt, maar mijns inziens veel te zacht. Dus ik heb liever een filter en die scherpte van f/5.6 of f/8...Ach ja, dat wordt gewoon mijn volgende aankoop he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Dit is eigenljk allemaal voor in filters topic, maar wat ik ook weleens doe is mijn 2 stops hard grad helemaal naar beneden schuiven en die gebruiken als vol ND filter. Dan heb je meer mogelijkheden met 1 filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 18:22
Kan iemand mij een goede ball head aanraden met Arca Swiss Quick Release, die 1.5kg kan dragen, ter vervanging van de 3-way head op m'n Silk Sprint Pro II? (Ik veronderstel dat die 3-way wel losgeschroeft kan worden?)

Ik heb me namelijk onlangs de Peak Design Camera clip/leash/cuff besteld met Arca Swiss plate en wil natuurlijk niet continu plates wisselen.

[ Voor 16% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 28-05-2013 18:15 ]

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Sirui K20x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Kies een willekeurig balhoofd van Benro, Sirui, Arca-Swiss, RRS, Markins, Kirk, Acratech, en waarschijnlijk nog vele anderen die ik zo gauw niet weet dat binnen je budget en andere wensen valt (bv. gewicht, stabiliteit of panorama mogelijkheid).

Enkelen die geen Arca-Swiss compatible quick release platen hebben zijn: Manfrotto, Gitzo, Redged en Feisol (of in ieder geval geven de laatste twee dit niet aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
henkie196 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:40:
Kies een willekeurig balhoofd van Benro, Sirui, Arca-Swiss, RRS, Markins, Kirk, Acratech, en waarschijnlijk nog vele anderen die ik zo gauw niet weet dat binnen je budget en andere wensen valt (bv. gewicht, stabiliteit of panorama mogelijkheid).

Enkelen die geen Arca-Swiss compatible quick release platen hebben zijn: Manfrotto, Gitzo, Redged en Feisol (of in ieder geval geven de laatste twee dit niet aan).
Feisol is wel degelijk Arca Swiss compatibel ;) Zie bvb dit plaatje: http://www.feisol.net/fei...-plate-qp144750-p-28.html, daar staat in de beschrijving Arca Swiss compatibel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Grappig, ik had op de Feisol.com gekeken en daar staat bijvoorbeeld bij het CB-50D balhoofd:
Quick release plates of other makes may or may not work fit out clamp, and will definitely lose the safety lock feature. FEISOL can not be held liable for any ballhead or equipment damages caused by installing non-FEISOL plate to use with the ballhead. For anyone thinking about using their existing quick release plate, please try at your own risk.
En daar staat ook niks bij over Arca-Swiss compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 22:43:
Grappig, ik had op de Feisol.com gekeken en daar staat bijvoorbeeld bij het CB-50D balhoofd:

En daar staat ook niks bij over Arca-Swiss compatible.
Jawel er staat een mooie tekening met maten :P maar ze hebben blijkbaar het liefst dat je Feisol QR plates koopt. Op wikipedia staat dan bijvoorbeeld over dat Arca-Swiss systeem: "It is based on plates that are 38mm wide, and have a 45° dovetail, ...".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 18:22
henkie196 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:40:

Mijn budget is laag. Ik vind ook niet dat het veel zin heeft een superduur & zwaar balhoofd op een "flimsy" Slik Sprint Pro te zetten die eigenlijk zelf maar max 2kg kan dragen (al is een zekere marge naar de toekomst toe nooit verkeerd).

Andere vereiste is laag gewicht (vandaar ook de Slik Sprint Pro). Het geheel gaat nl mee op reis.
Een panoramisch hoofd heb ik niet nodig, maar je bedoelt wss gewoon de "pan-functie" van het balhoofd, wat wel handig is...

De Sirui K20x heb ik idd al zien voorbij vliegen. Ziet er niet slecht uit, maar mss volstaat de K10x ook (100€ op amazon). Sowieso kijk ik nog even uit naar eventueel iets goedkopers ..

Iemand ervaring met de Benro N-series? De N0 kost bv maar 55€, is lekker licht en kan toch ook "al" 6kg dragen. Of de N2, begeeft zich in het vaarwater van de K10x en kost maar 75€.

(Wat de Feisol discussie betreft. Peak Design vermeldt dat "Feisol – all CB-series ballheads" compatibel zijn met hun Arca Swiss plate :))

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
De Feisol 40D is een van de koppen met de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb de 50D gehad, maar die was een stuk slechter, kleefde veel meer.

Overigens vreemd dat ik deze site hier nog nooit heb gezien:

http://www.traumflieger.de/desktop/ballhead/ballheads.php

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
yzf1kr schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:18:
De Feisol 40D is een van de koppen met de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb de 50D gehad, maar die was een stuk slechter, kleefde veel meer.

Overigens vreemd dat ik deze site hier nog nooit heb gezien:

http://www.traumflieger.de/desktop/ballhead/ballheads.php
De feisol 40d komt daar idd als beste uit de test met een draagrating van 12kg! Dat is erg goed voor zo'n betaalbare balhoofd. De Sirui K20X krijgt een rating van 6,5kg.

De test toont overigens ook aan dat de ratings van de fabrikanten echt gebakken lucht zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Ik denk dat Buzz_Fuzz eens moet kijken in de <100€ catgegorie.

Daar komen de Sirui C-10 en G-10 er relatief goed uit vind ik.

[ Voor 4% gewijzigd door yzf1kr op 29-05-2013 12:01 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 10:47
Tussen alle statiefgeweld even een vraag over een monopod:

Ik zoek een carbon monopod, waar ik mijn d700 met grip, 70-200 en TC2 op kan steunen (bij elkaar zo'n 3250 g). Zo compact mogelijk in te schuiven (tot 50 cm of zo) en zo licht mogelijk (600g ofzo).Nou had ik mijn oog laten vallen op de Redged RMC 532 of evt 536, maar zijn is nergens meer verkrijgbaar. Ook de importeur kan me niet verder helpen, want in juli komen nieuwe modellen (en da's voor mij te laat)
Iemand tips voor een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
De Feisol CM-1471 lijkt aardig in de buurt te komen van je genoemde eisen? De Feisol cm 1401 is het kleinere broertje.

[ Voor 28% gewijzigd door douPel op 30-05-2013 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij Cameraland hebben ze dit weekend magazijn uitverkoop van redged spul.

http://www.cameraland.nl/pagina/redgedsaletour/

Ze noemen jou keuzes niet op, maar er staat bij dat het een greep uit het assortiment is, misschien dat ze ze wel hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
Kwam trouwens ergens een bericht tegen dat het carbon van Redged soms erg veel op glasfiber lijkt als het wordt opengezaagd (onder de noemer "wit carbon"). De linkjes werken nu jammergenoeg niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Sow, die redged sale is niet mis zeg! ok wat gebruikerssporen en je krijgt een nieuw waterpasje erbij, maar die statieven voor bijna de helft vind ik niet mis! Geen idee wat "sommige bevatten wat gebruikerssporen" dan betekent, maar mooie aanbiedingen!
@Sakete, leuke test :) De K20X zou ook 25KG of 30KG aankunnen....factor 4,5 overdreven door Sirui ;) I don't care, hij voelt echt degelijk aan en heeft zijn dienst wel bewezen in Schotland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 10:47
douPel schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:07:
De Feisol CM-1471 lijkt aardig in de buurt te komen van je genoemde eisen? De Feisol cm 1401 is het kleinere broertje.
Heb de Feisol besteld, en ook al binnen! Thx voor de tip!

Nu ben ik van het weekend ff op pad geweest met die monopod onder de statiefgondel van een 70-200 2.8 en een TC20-III. Werkt prima op zich, maar ik ben er nog niet uit hoe ik dit nou het beste kan dragen. Ik gebruik namelijk een Blackrapid strap, en heb die normaal aan de statiefgondel van de 70-200 bevestigd. Dat draagt prima, maar hieraan zit nu dus het statiefplaatje van m'n monopod....

Nou kan ik natuurlijk hier een oogje van Blackrapid voor kopen, zodat ik dan ook mijn riem hier weer aan kan hangen, maar dan moet ik steeds mijn monopod loskoppelen, riem aankoppelen en wandelen maar.
Andere mogelijkheid zou zijn, om de blackrapid dan maar aan de body te bevestigen, maar dat wordt dan volgens mij wel erg zwaar voor de lensvatting, en dat hangt ook niet mooi in balans.

Heeft iemand nog een andere creatieve oplossing voor de bevestiging van EN de monopod EN de blackrapid strap?

[ Voor 51% gewijzigd door tpas op 04-06-2013 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:50
Met grote dank aan Deathchant heb ik de knoop doorgehakt en komt de sirui n2204+kop morgen al binnen (levering gaat supersnel via amazon) als opvolger voor mijn vanguard alta 263ap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Nou, die Sirui is populair zeg! :) Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.
Bedank LaurentS maar. Van hem heb ik de tip gekregen om eens naar de N2204 te kijken ipv de T2204X.

[ Voor 41% gewijzigd door Deathchant op 05-06-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervdLaak
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-01-2024
Vraagje: Ik ben op zoek naar een goed statief voor mijn RX100. Het liefst niet te zwaar want ik wil hem graag makkelijk mee kunnen nemen op de fiets en wil hem vooral gebruiken voor nacht fotografie. Ik zat zelf eerst te denken aan een VCT R640 statief van Sony zelf. Echter nu was ik gisteren bij mijn fotozaak die adviseerde mij een MeFOTO A1350Q1. Omdat de MeFOTO A1350Q1 met 179 euro ongeveer 100 euro duurder is zit ik toch te twijfelen. De mijnheer van de fotozaak gaf aan dat je beter een statief kon kopen van een merk waarbij het statief de core buisiness was ipv van Sony waar deze bijzaak was. Daarnaast is de MeFOTO A1350Q1 en de VCT-R640 beide goed om in de toekomst ook een Spiegelreflex camera aan te hangen.

Het voordeel van de MeFOTO A1350Q1 is dat hij opklapbaar echt mooi klein wordt en zelfs in een rugtas als handbagage mee kan met vliegen. Ik vraag me een beetje af wat de alternatieven zijn voor de MeFOTO A1350Q1? Mocht iemand suggesties hebben om hem goedkoper dan 179 te kopen is dit ook welkom...

(Zelfde vraag ook even in het RX100 topic gezet om ervaringen daar ook mee te pakken. Hopelijk mag dit?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
PietervdLaak schreef op zondag 16 juni 2013 @ 16:06:
Vraagje: Ik ben op zoek naar een goed statief voor mijn RX100. Het liefst niet te zwaar want ik wil hem graag makkelijk mee kunnen nemen op de fiets en wil hem vooral gebruiken voor nacht fotografie. Ik zat zelf eerst te denken aan een VCT R640 statief van Sony zelf. Echter nu was ik gisteren bij mijn fotozaak die adviseerde mij een MeFOTO A1350Q1. Omdat de MeFOTO A1350Q1 met 179 euro ongeveer 100 euro duurder is zit ik toch te twijfelen. De mijnheer van de fotozaak gaf aan dat je beter een statief kon kopen van een merk waarbij het statief de core buisiness was ipv van Sony waar deze bijzaak was. Daarnaast is de MeFOTO A1350Q1 en de VCT-R640 beide goed om in de toekomst ook een Spiegelreflex camera aan te hangen.

Het voordeel van de MeFOTO A1350Q1 is dat hij opklapbaar echt mooi klein wordt en zelfs in een rugtas als handbagage mee kan met vliegen. Ik vraag me een beetje af wat de alternatieven zijn voor de MeFOTO A1350Q1? Mocht iemand suggesties hebben om hem goedkoper dan 179 te kopen is dit ook welkom...

(Zelfde vraag ook even in het RX100 topic gezet om ervaringen daar ook mee te pakken. Hopelijk mag dit?!)
Sirui T005 of Sirui T005x
Klein en goedkoper (100 euro)
Ik neem deze gewoon mee in een rugzak waar maar circa 17L in kwijt kan en nog past deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Ik wil de Hama 63 kopen omdat deze erg goedkoop is en ik een goedkoop, simpel statief nodig heb. Echter is deze denk ik nog vrij groot. Ik zoek een erg compact statief die ik overal kan meenemen, maar die toch tot een hoogte van ~ 1.65m kan komen.

Heeft iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wat is je budget eigenlijk? En al eens in een winkel geweest waar ze een redelijk assortiment hebben? Dit helpt ook veel bij het uitzoeken van het juiste advies. Ik heb niet het idee dat je iets exotisch zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 22:20:
Wat is je budget eigenlijk? En al eens in een winkel geweest waar ze een redelijk assortiment hebben? Dit helpt ook veel bij het uitzoeken van het juiste advies. Ik heb niet het idee dat je iets exotisch zoekt.
€ 50,- max. denk ik. Hoeft niet zo heel luxueus te zijn. Gewoon erg simpel, compact en die tot een hoogte van ~ 150cm kan reiken.

Ik ga morgen wel even langs de mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Manfrotto MKC3-H01. Mooi ding! :)
Pagina: 1 ... 24 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.