Scirocco schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 18:46:
[...]
Ik heb de 500 f4 van Ruben op m'n 055 gehad en dat ging perfect. Als je een sluitertijd van 1/30 wilt en je wilt met de hand afdrukken, ipv zelfontspanner of afst bediening, ga je bij elk statief bewogen foto's krijgen.
Kijk eens met Live view, zoom 10x in. Als ik op 400mm met de hand afdruk, duurt het zo'n 4 a 5 seconden voordat het beeld 100% stil staat. Dus ik gebruik bij lange sluitertijden altijd 10sec zelfontspanner, bij gebrek aan afst bediening.
Maar, jou 120-300 heeft een goed OS systeem en met de miniscule bewegingen die je dan nog op een statief hebt, maak je alsnog een scherpe foto.
Een foto maatje van me heeft ook zo'n carbon feisol statief zonder middenzuil, icm gimbalhead en zijn 300 f4.. Hij vind het erg prettig, maar naar mijn mening erg 'over-specced'. Jou sigma is een stuk zwaarder, maar een gimbalhead word pas handig als hij echt heel zwaar is en vooral lang. Zoals een 500 f4 etc.
Kijk eens naar de volgende kop, werkt 10x beter en veel soepeler om vogels in de lucht te volgen bijvoorbeeld. De gimbalheads zijn niet vloeibaar gedempt en dat merk je, ik vind het zeker niet prettig werken (met een dergelijk kleine en lichte lens)
http://www.youtube.com/watch?v=KXo5X0zNbP0
Ohja, ik neem de 055xprob veel makkelijker mee op de fiets dan hij zijn grote feisol. Erg groot en onhandig ding..
EDIT:
En als je vogels gaat fotograferen, neem je hopelijk een laag standpunt in, waar je dus je statief niet op de hoogste stand gaat zetten.
Ik was aan het denken aan ofwel
dit statief, of
dit statief van Feisol. In beide gevallen is dat korter als jouw 055xprob (opgevouwen), dus het enige wat lastig zou kunnen zijn is dat het wat breder is. Daarnaast is het ook 1.4 kg of 0.6 kg lichter (afhankelijk welk model ik kies) dan een 055xprob.
Een balhoofd werkt echt niet handig met mijn 120-300, je krijgt last van de zogenaamde 'flop', waarbij het kantelt links of rechts, en het is moeilijk om het precies vast te zetten door de grote vergroting. Ik heb een goed balhoofd, de Sirui K30x en deze kan het gewicht prima aan, maar het werkt gewoon niet fijn, zeker niet voor bewegende onderwerpen. Het is te traag om aan te passen. De mogelijkheden zijn dus een gimball of een videokop. Ik heb even die link van jou bekeken, dat ziet er fantastisch uit en ik was al bijna verkocht, tot wanneer ik de naam intikte in Google om de prijs te weten... De eerste link die ik tegenkwam:
http://www.bhphotovideo.c...407_FSB_6_Fluid_Head.html. Tja, dat is heel wat duurder dan de Jobu Jr3 die ik in gedachten had... Dat wordt het dus niet

Ik zal wel eens verder kijken naar videokoppen, maar ik vind gewicht ook belangrijk. Overigens fotografeer ik vogels in de vlucht bijna altijd uit de hand hoor
Idd, ik wil een laag standpunt kunnen innemen voor watervogels of vogels die op de grond zitten, maar voor vogels in bomen, vogels in de vlucht, landschappen, architectuur, wil ik het ook wel eens op ooghoogte kunnen zetten

Voor het laag standpunt, lijkt een statief zonder middenkolom mij juist het beste.
Overigens wordt er ook steeds gezegd dat mensen een goedkoop statief kopen (check, eigenlijk niet gekocht, maar gevonden in de kelder), dan een iets beter (Manfrotto 055 bvb) en uiteindelijk toch een echt deftig carbon statief kopen (Gitzo, Feisol,...). Ik sla gewoon stap 2 over en dat gaat mij mijns inziens op termijn geld besparen
[
Voor 4% gewijzigd door
LaurentS op 07-08-2012 18:43
]