Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Hallo Tweakers,
Ik ben opzoek naar een statief.

Momenteel heb ik een statief die goed is, maar is enorm zwaar!
Deze neem je dus niet zomaar even mee naar buiten.

Daarom ben ik opzoek naar een lichtere versie, die uiteraard mijn DSLR (Canon 550D 70-200mm - 1,5KG) moet kunnen dragen.
Iemand een idee?

Het liefst eentje die rond de 1 - 3 KG weegt. En die rond de 1 meter hoog is.
Kosten maken niets uit, maar kom niet aanzetten met een statief van boven de 100 euro :P

Zelf heb ik al een paar gezien op Google, maar die waren of té dun of stonden op één poot. Ik denk dus ook niet dat die een DSLR proof zijn, nietwaar?

Alvast bedankt!
(Als er mensen denken dat ik geen inzet getoond heb is dit niet waar, ik heb wel dergelijk gezocht op Google maar kon geen geschikte kandidaat vinden. Dát is ook de reden waarom ik het hier vraag, omdat er misschien wel Tweakers zijn die zelf een licht gewicht statief hebben, en die hun ervaring graag willen delen! :))

Edit: toch nog een statief kunnen vinden,
http://www.statiefshop.nl...hama-statief-star-61.html

Weegt 1,7 KG, is 50 - 160 cm hoog, en kan mijn DSLR camera prima dragen, en de prijs is ook niet verkeerd.
Of hebben jullie nog tips?

Edit 2: Deze is ook niet verkeerd: http://www.statiefshop.nl/product/109525/vanguard-mk-4.html
Maar is 2kg zwaarder dan die van hierboven...

[ Voor 19% gewijzigd door iApp op 03-02-2012 18:02 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30965

tommyz schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:32:
Iemand ervaring met het merk MeFoto? Het schijnt van Benro te zijn. De MeFoto 0350 is ingeklapt 31 cm en weegt maar 1,2 kg, dus een prima reisstatief. En volgens mij is het qua prijs/kwaliteit een prima koop.
Even naar de HK-versie van de Benro-site gaan en daar heb je 'm voor 109 USD binnen 3 dagen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
HardCoreGamer schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 17:40:
Hallo Tweakers,
Ik ben opzoek naar een statief.

Momenteel heb ik een statief die goed is, maar is enorm zwaar!
Deze neem je dus niet zomaar even mee naar buiten.

Daarom ben ik opzoek naar een lichtere versie, die uiteraard mijn DSLR (Canon 550D 70-200mm - 1,5KG) moet kunnen dragen.
Iemand een idee?

Het liefst eentje die rond de 1 - 3 KG weegt. En die rond de 1 meter hoog is.
Kosten maken niets uit, maar kom niet aanzetten met een statief van boven de 100 euro :P

Zelf heb ik al een paar gezien op Google, maar die waren of té dun of stonden op één poot. Ik denk dus ook niet dat die een DSLR proof zijn, nietwaar?

Alvast bedankt!
(Als er mensen denken dat ik geen inzet getoond heb is dit niet waar, ik heb wel dergelijk gezocht op Google maar kon geen geschikte kandidaat vinden. Dát is ook de reden waarom ik het hier vraag, omdat er misschien wel Tweakers zijn die zelf een licht gewicht statief hebben, en die hun ervaring graag willen delen! :))

Weegt 1,7 KG, is 50 - 160 cm hoog, en kan mijn DSLR camera prima dragen, en de prijs is ook niet verkeerd.
Of hebben jullie nog tips?

Edit 2: Deze is ook niet verkeerd: http://www.statiefshop.nl/product/109525/vanguard-mk-4.html
Maar is 2kg zwaarder dan die van hierboven...
Ik heb die Hama hier. Prima ding voor die prijs!

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

justice strike schreef op maandag 30 januari 2012 @ 08:01:
Wat betreft locks. Ik zou voor een twistlock gaan. Die slijten minder snel en zijn (als je een beetje handig bent) veel sneller op de klappen dan de fliplocks. Gewoon met je hand langs de poot naar beneden gaan en de twislocks open draaien en inklappen
Dat sneller open- en inklappen is een broodje aap verhaal, ligt heel erg aan jezelf maar vaak zijn ze vrijwel even snel. Met goed onderhoud hoeft slijtage ook niet bepaald een probleem te zijn en onderhoud zul je bij beide soorten locks moeten plegen. Bij twist locks zul je ook nooit kunnen zien of hij vast geklemd staat of niet. Dat zul je proefondervindelijk moeten ervaren. En dan is het ook nog maar de vraag of degene die jij twist locks aanraadt dat wel zo fijn vindt, niet iedereen vindt ze prettig in gebruik. Het draaien is bijv. bij warm weer minder prettig dan iets als flip locks. Ze kunnen dan weer niet zo eenvoudig afbreken als een flip lock wanneer je ergens achter blijft haken.

Om maar eens een paar dingen te noemen :) Benro is een merk waarbij je alle statieven in zowel carbon als aluminium en met twist of flip locks kunt verkrijgen. Ik zou dan ook eerder aanraden om naar een winkel die Benro spul verkoopt te gaan en daar eens te kijken wat het verschil is tussen deze opties. Kun je voor jezelf bepalen wat je het liefste hebt. Dat zie je bij de meeste merken niet, vind ik een erg groot pluspunt aan Benro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 405856

Wat vinden jullie van de Opteka-Xgrip ? Ik ben van plan er een te kopen en dan mijn JVC HM-30 er op te zetten en op de hot shoe een 135 led lamp. Maar denken jullie niet dat de lamp dan veel te hoog staat want de camera zelf is aardig laag. Ik wil hem gebruiken voor interviews dus het licht moet wel op de goede hoogte zitten lijkt mij?

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 06-06 23:40
ppl schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 21:16:
[...]

Dat sneller open- en inklappen is een broodje aap verhaal, ligt heel erg aan jezelf maar vaak zijn ze vrijwel even snel. Met goed onderhoud hoeft slijtage ook niet bepaald een probleem te zijn en onderhoud zul je bij beide soorten locks moeten plegen.
ik heb nog geen onderhoud gepleegt met de twist locks. Feit is wel dat als een fliplock zo ver versleten is dat hij niet adequaat klemt je hem weg kunt gooien. Bij een twistlock draai je hem gewoon verder aan.
Bij twist locks zul je ook nooit kunnen zien of hij vast geklemd staat of niet.
je gaat toch alle poten systematisch na bij het uitklappen? je weet dan toch per definitie dat je alles hebt vastgedraait.
locks aanraadt dat wel zo fijn vindt, niet iedereen vindt ze prettig in gebruik.
dat is waar maargoed dat is smaak
Het draaien is bijv. bij warm weer minder prettig dan iets als flip locks.
waarom?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-06 09:11
ppl schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 21:16:
[...]

Dat sneller open- en inklappen is een broodje aap verhaal, ligt heel erg aan jezelf maar vaak zijn ze vrijwel even snel. Met goed onderhoud hoeft slijtage ook niet bepaald een probleem te zijn en onderhoud zul je bij beide soorten locks moeten plegen. Bij twist locks zul je ook nooit kunnen zien of hij vast geklemd staat of niet. Dat zul je proefondervindelijk moeten ervaren. En dan is het ook nog maar de vraag of degene die jij twist locks aanraadt dat wel zo fijn vindt, niet iedereen vindt ze prettig in gebruik. Het draaien is bijv. bij warm weer minder prettig dan iets als flip locks. Ze kunnen dan weer niet zo eenvoudig afbreken als een flip lock wanneer je ergens achter blijft haken.

Om maar eens een paar dingen te noemen :) Benro is een merk waarbij je alle statieven in zowel carbon als aluminium en met twist of flip locks kunt verkrijgen. Ik zou dan ook eerder aanraden om naar een winkel die Benro spul verkoopt te gaan en daar eens te kijken wat het verschil is tussen deze opties. Kun je voor jezelf bepalen wat je het liefste hebt. Dat zie je bij de meeste merken niet, vind ik een erg groot pluspunt aan Benro.
Begrijp ik goed dat twistlock zijn zoals gitzo ze toepast? Dus draaien om vast te zetten? En flip locks die dingen zoals ze op de manfrotto 055 zitten? van die klemmetjes?

Ik heb beide gehad, en vind de twists locks echt vele malen fijner. Bij die manfrotto kreeg ik die dingen niet open zonder dat die tegen je hand aan klapte. En koste ook nog best wat kracht om ze open te krijgen. Zeker in de kou buiten niet echt fijn.
Die twist locks bij gitzo heb je echt zo opgesteld en kost totaal geen moeite. Zelfs met wanten aan lukt het.

Grote voordeel in snelheid zit vooral in het feit dat je als de poten zijn ingeschoven je ze met 1 hand kunt vast of losdraaien omdat dan alle sluitingen tegen elkaar zitten. Dus 1 draai en al je locks zijn los of vast.
Als de poot is uitgeschoven moet je wel zoals bij de andere iedere lock af om vast te zetten, maar dus zeker wel sneller.
Als vergelijk, ik had een manfrotto 055 met 2 locks per poot (3 segmenten) en heb nu een gitzo met 5 segmenten (4 locks) en de gitzo heb ik echt veel sneller staan.

Wat ik hoorde van slijtage, fliplock drukt de poot vanaf 1 kant vast. twistlock duwt vanaf alle kanten waardoor er minder kans is op problemen. Maar bij de goede merken zal het sowieso allemaal wel een lange tijd meegaan dus daarom zou ik me niet teveel zorgen maken.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
Met fliplock kun je in ingeklapte positie ook in 1 beweging alle segmenten van 1 poot los of vast maken. Als het te moeilijk gaat, heb je ze volgens mij te strak staan en moet je ze even wat losser zetten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

justice strike schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 19:14:
ik heb nog geen onderhoud gepleegt met de twist locks. Feit is wel dat als een fliplock zo ver versleten is dat hij niet adequaat klemt je hem weg kunt gooien. Bij een twistlock draai je hem gewoon verder aan.
Das dan je eigen feit maar niet die van Benro en menig ander. Feit is dat je daar een speciale sleutel voor bijgeleverd krijgt die op 1 van de poten zit. Kun je naar hartelust de schroeven e.d. aandraaien en het zo strak/los/etc. maken als je zelf wilt. Ook handig bij onderhoud en het vervangen van onderdelen. Slijten doen ze namelijk allemaal, ook twist locks!
je gaat toch alle poten systematisch na bij het uitklappen? je weet dan toch per definitie dat je alles hebt vastgedraait.
Het gevaar schuilt 'm in je snelheid. Je prijst hier iets aan wat snel zou moeten werken zodat je snel het ding opgezet hebt om het plaatje te kunnen schieten. Drie maal raden wat er in werkelijkheid gebeurd? Juist, dingen worden in de haast wel eens vergeten plus dat je ook lang niet altijd de boel even goed vast zet.. Bij een flip lock heb je maar 2 standen: open of dicht. Die eenvoud vinden sommigen nou juist een groot pluspunt. Dat je alles nagaat vooraleer je je camera erop zet is natuurlijk een mooi streven en goed advies maar je moet niet vergeten dat er in de praktijk nog wel eens wat vergeten wordt. Het probleem wat ik had met die twist locks was dat ik zoveel moest draaien eer het echt vast stond. Ik dacht eerst dat ik 'm met een kwartslag vast had want zo werd het ook geadverteerd. Niks hoor, ding zakte gewoon door de poten heen. Ik moest toch fors aandraaien. Datzelfde had ik ook met een Gitzo statief dus aan de Benro statief lag het niet. Kennelijk dus niks voor mij :)
waarom?
Rubbergrip en bezwete handjes bij warm weer is niet zo prettig. Sommige mensen weten daarmee hun vel van hun handen te draaien. Je ziet datzelfde probleem ook vaak bij vechtsporten, men tapet zich daar dan ook in. Het is een vrij persoonlijk iets hoor.
RobertJRB schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:03:
Begrijp ik goed dat twistlock zijn zoals gitzo ze toepast? Dus draaien om vast te zetten? En flip locks die dingen zoals ze op de manfrotto 055 zitten? van die klemmetjes?
To twist = draaien
To flip = "omslaan" (bij gebrek aan het juiste woord maar even een synoniem)

Dus ja, precies zoals je het zegt.
Ik heb beide gehad, en vind de twists locks echt vele malen fijner. Bij die manfrotto kreeg ik die dingen niet open zonder dat die tegen je hand aan klapte. En koste ook nog best wat kracht om ze open te krijgen.
Het is een nogal persoonlijke kwestie en juist daarom vind ik wat Benro doet zo fijn. Je kunt het statief kiezen met het materiaal en de locks die jij fijn vindt en niet alleen maar alu/carbon met flip of alleen carbon met twist. De stroefheid van de flip locks bij Benro is zelf in te stellen. Sommigen vond ik ook iets te zwaar gaan, die heb ik wat losser gedraaid (zoals gezegd krijg je het gereedschap om dat te doen erbij). Vergeet ook niet dat het na verloop van tijd wat soepeler zal gaan.
Die twist locks bij gitzo heb je echt zo opgesteld en kost totaal geen moeite. Zelfs met wanten aan lukt het.
Mja, wanten en fotograferen vinden de meesten dan weer niet zo'n gelukkig huwelijk :P Knopjes indrukken wordt dan zo lastig.
Grote voordeel in snelheid zit vooral in het feit dat je als de poten zijn ingeschoven je ze met 1 hand kunt vast of losdraaien omdat dan alle sluitingen tegen elkaar zitten. Dus 1 draai en al je locks zijn los of vast.
Als de poot is uitgeschoven moet je wel zoals bij de andere iedere lock af om vast te zetten, maar dus zeker wel sneller.
Not really, met flip locks kun je ongeveer hetzelfde, het mechaniek om te (un)locken is hoogstens anders. De snelheid zit 'm in andere dingen. Sommige mensen liggen bepaalde locks zo goed dat ze daar gewoon sneller mee zijn dan met de anderen. De andere vraag die je je moet stellen is in hoeverre snelheid belangrijk is. Bij natuurfotografie heb je veel liever stilte en rust dan snelheid om te voorkomen dat je je onderwerp wegjaagt (om maar eens iets te noemen). Je zult het dus voor jezelf moeten bepalen welke lock het snelste is. Maar om nou te gaan roepen dat de een beter is dan de ander als zijnde een feit...dat is echt flauwekul.
Wat ik hoorde van slijtage, fliplock drukt de poot vanaf 1 kant vast. twistlock duwt vanaf alle kanten waardoor er minder kans is op problemen. Maar bij de goede merken zal het sowieso allemaal wel een lange tijd meegaan dus daarom zou ik me niet teveel zorgen maken.
Dat ligt heel erg aan de twist lock zelf. Je hebt namelijk de wat duurdere versie die Gitzo hanteert en de wat goedkopere die de rest hanteert. Er zit aardig wat verschil in hoe die precies klemmen. Feit blijft dat beiden vatbaar zijn voor slijtage. Goed onderhoud is in beide gevallen gewoon erg belangrijk, vooral wanneer je er veelvuldig gebruik van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ppl schreef op zondag 05 februari 2012 @ 17:02:
[...]

Das dan je eigen feit maar niet die van Benro en menig ander. Feit is dat je daar een speciale sleutel voor bijgeleverd krijgt die op 1 van de poten zit. Kun je naar hartelust de schroeven e.d. aandraaien en het zo strak/los/etc. maken als je zelf wilt. Ook handig bij onderhoud en het vervangen van onderdelen. Slijten doen ze namelijk allemaal, ook twist locks!

[...]

Het gevaar schuilt 'm in je snelheid. Je prijst hier iets aan wat snel zou moeten werken zodat je snel het ding opgezet hebt om het plaatje te kunnen schieten. Drie maal raden wat er in werkelijkheid gebeurd? Juist, dingen worden in de haast wel eens vergeten plus dat je ook lang niet altijd de boel even goed vast zet.. Bij een flip lock heb je maar 2 standen: open of dicht. Die eenvoud vinden sommigen nou juist een groot pluspunt. Dat je alles nagaat vooraleer je je camera erop zet is natuurlijk een mooi streven en goed advies maar je moet niet vergeten dat er in de praktijk nog wel eens wat vergeten wordt. Het probleem wat ik had met die twist locks was dat ik zoveel moest draaien eer het echt vast stond. Ik dacht eerst dat ik 'm met een kwartslag vast had want zo werd het ook geadverteerd. Niks hoor, ding zakte gewoon door de poten heen. Ik moest toch fors aandraaien. Datzelfde had ik ook met een Gitzo statief dus aan de Benro statief lag het niet. Kennelijk dus niks voor mij :)

[...]

Rubbergrip en bezwete handjes bij warm weer is niet zo prettig. Sommige mensen weten daarmee hun vel van hun handen te draaien. Je ziet datzelfde probleem ook vaak bij vechtsporten, men tapet zich daar dan ook in. Het is een vrij persoonlijk iets hoor.

[...]

To twist = draaien
To flip = "omslaan" (bij gebrek aan het juiste woord maar even een synoniem)

Dus ja, precies zoals je het zegt.

[...]

Het is een nogal persoonlijke kwestie en juist daarom vind ik wat Benro doet zo fijn. Je kunt het statief kiezen met het materiaal en de locks die jij fijn vindt en niet alleen maar alu/carbon met flip of alleen carbon met twist. De stroefheid van de flip locks bij Benro is zelf in te stellen. Sommigen vond ik ook iets te zwaar gaan, die heb ik wat losser gedraaid (zoals gezegd krijg je het gereedschap om dat te doen erbij). Vergeet ook niet dat het na verloop van tijd wat soepeler zal gaan.

[...]

Mja, wanten en fotograferen vinden de meesten dan weer niet zo'n gelukkig huwelijk :P Knopjes indrukken wordt dan zo lastig.

[...]

Not really, met flip locks kun je ongeveer hetzelfde, het mechaniek om te (un)locken is hoogstens anders. De snelheid zit 'm in andere dingen. Sommige mensen liggen bepaalde locks zo goed dat ze daar gewoon sneller mee zijn dan met de anderen. De andere vraag die je je moet stellen is in hoeverre snelheid belangrijk is. Bij natuurfotografie heb je veel liever stilte en rust dan snelheid om te voorkomen dat je je onderwerp wegjaagt (om maar eens iets te noemen). Je zult het dus voor jezelf moeten bepalen welke lock het snelste is. Maar om nou te gaan roepen dat de een beter is dan de ander als zijnde een feit...dat is echt flauwekul.

[...]

Dat ligt heel erg aan de twist lock zelf. Je hebt namelijk de wat duurdere versie die Gitzo hanteert en de wat goedkopere die de rest hanteert. Er zit aardig wat verschil in hoe die precies klemmen. Feit blijft dat beiden vatbaar zijn voor slijtage. Goed onderhoud is in beide gevallen gewoon erg belangrijk, vooral wanneer je er veelvuldig gebruik van maakt.
Je punt dat je voor jezelf moet kiezen om te bepalen wat het fijnst werkt snap ik volkomen. Natuurlijk moet je dat. Ik gaf echter alleen mijn ervaring.
Misschien dat ik de flip locks bij de manfrotto te zwaar had afgesteld, maar ook zonder dat tegen je hand slaan vind ik het draaien fijner.

Over de kwart slag, ik heb het even geprobeerd bij mijn gitzo statief, en je hebt echt maar een kwart slag nodig van open naar dicht. Misschien had je een oud model of eentje die niet goed in elkaar zat?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Ik heb het bij een aantal geprobeerd dus dan lijkt me dat weer sterk. Geen idee wat de oorzaak is maar dat boeit ook eigenlijk helemaal niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-02 11:17
Ik doe al een tijdje 'research' naar een goed statief. Nu mijn vader de 055XPROB heeft gekocht weet ik dat dat toch niet iets voor mij is. Stiekem ben ik op zoek naar iets lichters en goedkopers. Ik heb een aantal onbekende tripods op een rijtje gezet maar het blijft lastig. Misschien dat iemand tips kan geven of dat je zegt, Die heb ik ook en hij is x...

Tripods die ik op het oog heb:
Dolica AX680P104
Goedkoop en is aardig populair in Amerika. Heeft veel goede reacties ontvangen. Puntje is echter dat ik hetzelfde bedrag aan verzendkosten kwijt ben. En tot dusver geen Europese leverancier gevonden.

Giottos MTL9261+5001 Aluminium Tripod and 3 Way Head Kit
Ik ben vergeten hoe ik hier uitkwam. Maar las dus ergens dat dit een best wel mooi statief is. Weet verder niet zo veel te vermelden.

WEIFENG WFC-593
Volgens mij maakt deze fabrikant ook tripods onder te naam Fancier. Schijnen goede prijs/kwaliteitverhouding te hebben. Wel import uit China dus zal ook rond de 100 euro kosten.

En nog een paar dingen. Heeft iemand dus ervaring of tips? Graag onder de 100 euro en ik prefereer een drieweg-kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Onder de 100 euro betekend aluminium en dus zware statieven. Als je licht wilt zul je je er op moeten voorbereiden dat het veel geld gaat kosten en eigenlijk helemaal niet zo gek veel verschil maakt.
Als ik je keuzes zo zie vraag ik me af wat je dan in hemelsnaam bedoeld met "iets lichters". Ze zitten allemaal in de buurt van die 055XPROB qua gewicht (eentje is zelfs een stuk zwaarder) en dus schiet je op dat vlak niets op. Die laatste heeft wel erg veel segmenten. Is hij wellicht kleiner door maar ook een stuk instabieler. Dan moet je gaan oppassen want het kan zomaar zijn dat het ding vrijwel niets toevoegt aan stabilisatie en dat is dan weer weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ik heb een universele L-bracket die een klein beetje last heeft van twisten. (na een week intensief gebruik).

ondanks dat er een lipje is die twisten tegen moet gaan, gebeurt dit omdat de schroef in een sleuf zit en dat bij het verschuiven van de schroef in de sleuf er ruimte ontstaat waardoor de camera kan twisten.

Nu wil ik dat verhelpen en ik zit dus aan 2 zaken te denken.

1. ik moet ervoor zorgen dat de schroef niet kan verschuiven in de sleuf
2. ik moet zorgen dat de camera niet kan verschuiven op de L-bracket

Zelf denk ik voor probleem 1 een locking washer the gebruiken en voor probleem 2 een flinter dun rubber matje. Wellicht hebben jullie andere suggesties hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Is dat die L bracket die je hierboven aanraad? Ik zou die post wel bijwerken voor er andere mensen zijn die dat ding kopen.
Hoe schuift de camera? Als je de camera verticaal zet zakt die dan naar beneden? Kun je de camera niet gewoon zo ver mogelijk naar beneden schuiven (L plate zover mogelijk tegen de camera aan schuiven) zodat die gewoonweg niet meer verder kan?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
RobertJRB schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:39:
Is dat die L bracket die je hierboven aanraad? Ik zou die post wel bijwerken voor er andere mensen zijn die dat ding kopen.
Hoe schuift de camera? Als je de camera verticaal zet zakt die dan naar beneden? Kun je de camera niet gewoon zo ver mogelijk naar beneden schuiven (L plate zover mogelijk tegen de camera aan schuiven) zodat die gewoonweg niet meer verder kan?
nee je begrijpt het verkeerd. De l-plate zelf verschuift niet in de zin dat jij het bedoelt. Daarbij zit hij muurvast als je hem goed vastzet. Maar ik gebruik hem een beetje oneigenlijk. Ik zet er namelijk een nodal slide op en ik gebruik het als handvat om de camera mee te dragen. Er zitten dus torsie krachten op die er normaal niet op zouden zitten. Je kunt ook wel begrijpen dat als je een lange hefboom op een draaipunt zet dan gaat hij op een gegeven moment meegeven. Dat is hier ook het geval.

De lbracket kun je niet op een willekeurige plek zetten dat had ik ook al aangegeven dus je kunt de camera niet helemaal tegen de lbracket zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:50

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

HardCoreGamer schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 17:40:
[...]

[...]
Ik heb de Hama Star 61 bekeken en zeker mooi ding, veel waar voor geld.
De Hama Star 63 is nog een maatje hoger (10 cm) en robuuster en maar 500 gram zwaarder, voor nog geen 30 Euro (ff pricewatch checken).

[ Voor 3% gewijzigd door PeepPeepPeep op 11-02-2012 19:47 ]

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Laatst online: 23:36
Ik ben opzoek naar een GorillaPod of soortgelijk statief voor mijn Nikon d3100. Eentje die flexibel is en niet te duur (+- 30e).

BV: pricewatch: Joby Gorillapod Hybrid

Zijn er nog (betere) alternatieven?

[ Voor 3% gewijzigd door maxkranendijk op 12-02-2012 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-06 04:11

the mod man

iets van beeldmaker

maxkranendijk schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:14:
Ik ben opzoek naar een GorillaPod of soortgelijk statief voor mijn Nikon d3100. Eentje die flexibel is en niet te duur (+- 30e).

BV: pricewatch: Joby Gorillapod Hybrid

Zijn er nog (betere) alternatieven?
Ik zou iig een zwaarder model nemen. Ik heb de slr zoom die 3kg moet kunnen houden maar met 1,5 kg heeft ie al moeite.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Wordt dat je enige statief? Als je een dSLR koopt moet je gewoon een normaal statief kopen, niet op bezuinigen.

Een goed budget statief is de manfrotto 190xdb met de -hd496rc2 als kit.

http://www.cameranu.nl/nl...d496rc2/h283_1207_199034/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Anoniem: 50624 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 11:26:
Wordt dat je enige statief? Als je een dSLR koopt moet je gewoon een normaal statief kopen, niet op bezuinigen.

Een goed budget statief is de manfrotto 190xdb met de -hd496rc2 als kit.

http://www.cameranu.nl/nl...d496rc2/h283_1207_199034/
Het wordt inderdaad mijn enige statief. Hij moet (super) compact zijn, omdat hij mee moet in mijn 'backpack'.

Normaal statief is dus geen optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je hebt ook compacte statieven met stijve poten. En ook niet zo duur. Maar ik ben benieuwd wat voor ruimte je dan hebt in of op je backpack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Universal Creations schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:50:
Je hebt ook compacte statieven met stijve poten. En ook niet zo duur. Maar ik ben benieuwd wat voor ruimte je dan hebt in of op je backpack.
Ik heb geen tot weinig ervaring met statieven, ben maar beginnende 'fotograaf' dus wil niet meteen teveel uitgeven veel ruimte 'verspillen' met een groot statief tijdens het reizen.

[ Voor 5% gewijzigd door maxkranendijk op 13-02-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:45
Heb vorige week m'n eerste fatsoenlijke statief gekocht, voor gebruik met Sony Nex 5. Dankzij de info uit dit topic, tips vanuit m'n omgeving en zelf kijken op internet, ging ik ervan uit de Velbon Ultra Maxi te kopen. Bij een bezoek aan Foto Patent in Utrecht liet de medewerker mij echter de Ultrek 45 zien. Die was precies wat ik wilde (o.a. door waterpas op de kop). Helemaal mooi dat het, het laatste exemplaar was en ze 'm voor 99 euro verkochten. Laagste in de pricewatch is 150 euro en Konijnenberg heeft 'm nu in de aanbieding voor 135 euro.

Moet even wennen aan die twistlocks, maar begin er weer aardig handig in te worden. Het lage gewicht en kleine formaat wanneer ingeklapt, zijn echt super! Is ook stabiel genoeg, al vind ik het onderste gedeelte van de poten erg iel ogen.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
maxkranendijk schreef op maandag 13 februari 2012 @ 15:11:
[...]

Ik heb geen tot weinig ervaring met statieven, ben maar beginnende 'fotograaf' dus wil niet meteen teveel uitgeven veel ruimte 'verspillen' met een groot statief tijdens het reizen.
benro travel flat is dan wel een leuke. compact (zeker zonder centrepost) en niet al te duur.

Ik heb overigens eindelijk de ballhoofd met lever qr clamp binnen. Wanneer ik tijd heb ga ik daar een review wan schrijven. Hij is wat zwaarder dan de balhoofd die ik heb, maar ik denk dat hij ook beter zou moeten zijn daar de oude niet helemaal waterpas bleef bij het ronddraaien om de as.

Ik schrijf er een review over zodra ik tijd heb.

//edit en hier is de review met foto's

Balhoofd Sunwayfoto XB-44

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-wVBktlxYXjs/T0nv5j4vq0I/AAAAAAAAAFA/jcyrJ-g9Ihs/s800/DSC_0052.jpg

44mm bal met een laag zwaarte punt. Arcaswiss compatible lever type clamp (verwisselbaar).

De balhoofd is iets zwaarder dan mijn huidige weifeng wf-593h balhoofd. Wat je inlevert op gewicht krijg je
echter terug in precisie. Nu is het niet helemaal eerlijk om de weifeng 1 op 1 te vergelijken (het is een lichtere balhoofd met een kleinere bal). Echter het verschil is wel aanmerkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-FvEGeL_l5u0/T0nv3_Z7HjI/AAAAAAAAAE4/xVswrM0x-Ys/s800/DSC_0050.jpg

Waar je de weifeng niet heel precies te bewegen valt (aangezien de frictie niet heel precies is af te stellen)
is het bij de sunwayfoto de mogelijkheid de balhoofd te gebruiken met enige frictie (wat toepasselijk is met het gewicht wat het draagt). Het frictie niveau is te bepalen zodat je bij het losdraaien van de knop precies
de juiste frictie hebt, zonder dat je hoeft te zoeken

naar dat punt waar de frictie laag genoeg is om te bewegen maar niet te laag zodat hij de camera niet meer kan dragen. Op de eerste foto zie je de schroef op de draaiknop waarop je het frictie niveau kunt bepalen. Het is uiteraard altijd afhankelijk van welke camera je hebt (en dus het gewicht), dus het is wel handig dat je dit zelf kunt bepalen.

Het vastzetten van de balhoofd gaat ook met precisie. Bij de weifeng was het altijd wel het geval dat het vastzetten van de bal gepaard ging met het uit het lood gaan van de waterpas. Dat is bij deze sunway foto veel minder het geval en het is zelfs mogelijk om de waterpas precies goed vast te zetten. Dit heeft ook wellicht te maken met het verlaagde zwaartepunt en de relatief korte afstand tussen de bal en de qr clamp. Deze is significant korter en het geheel van de balhoofd is ook een stuk kleiner. Dit is opmerkelijk aangezien de ball zelf 44 mm is en die van de weifeng 36 mm. Wat je dus krijgt is een hele compacte balhoofd

De clamp is zeer goed. Ik moest even doorkrijgen hoe hij werkt maar de clamp is instelbaar. Ten eerste zijn er 3 standen. Open, gesloten, en vast.
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-aQMdLah2AII/T0nv2AfwuUI/AAAAAAAAAEw/_4yiPRc9Wyk/s800/DSC_0046.jpg
De open stand is daar om de qr plate in de clamp te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-2RQ0zPZq5a0/T0nv0VVpoNI/AAAAAAAAAEo/Nidy4W8mvQg/s800/DSC_0044.jpg
De gesloten stand zorgt ervoor dat je deze niet kunt verwijderen uit de clamp maar wel kunt bewegen (als je stops hebt is dit erg handig)
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-PfEnVtwXLDI/T0nvykm1KAI/AAAAAAAAAEg/IbHDLwZ-Fpg/s800/DSC_0043.jpg
De vast stand fixeert de qr plate in de clamp.

Wat handig is is dat je ook nog de afstand van de klem kunt instellen (dwz hoe vast de klem moet klemmen). Hierdoor is deze clamp ook geschikt voor andere merken (jaja, arcaswiss zou compatible moeten zijn met alle clamps maar zelfs RRS raadt een draaiknop aan om zeker te weten dat de plate goed geklemt wordt)

Al met al is dit een goede balhoofd. Ik vind het en genot om er mee te werken. Echter is hij iets zwaarder kant. Hopelijk wordt er een 33 mm versie uitgebracht oid zodat het gewicht nog verder naar beneden gebracht kan worden.

Ander minpuntje is dat de balhoofd niet helemaal zal passen op foldable tripods. Het zal wel lukken maar het
was niet zo perfect als met de weifeng. Dit komt met name door het extra metaal dat ze gebruikt hebben aan de onderkant van de balhoofd welke er voor zorgt dat de positie van de draaiknoppen niet ideaal is.

[ Voor 71% gewijzigd door justice strike op 26-02-2012 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan45
  • Laatst online: 22:55
Ook ik ben op zoek naar een statief. Tijdens mijn zoektocht ben ik tot de ontdekking gekomen dat Calumet een marktplaats-shop heeft waar ze over-voorraad o.i.d. verkopen. Ze verkopen daar nu het Calumet 7300 statief voor € 50,-.

@Wijnands, ik zag dat jij dit statief bezit: leeft ie nog? nog steeds tevreden? Is het een aanrader voor een D7000 met Tamron 70-300 VC en Nikon SB-600 als zwaarste combinatie?

@derest: zijn er hier mensen die ervaring hebben met de marktplaats-shop van Calumet? Heb er toch een beetje vreemd gevoel bij, ook omdat het zoveel scheelt t.o.v. de reguliere webshopprijs (€ 79,-)

De eerstvolgende interessante combinatie voor mij zou de Manfrotto zijn voor € 139,- dat is nogal een verschil met de Calumet voor € 50,-, twijfels.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 16:08
Zijn al 4 jaar actief op MP denk dat je het dan wel kunt vertrouwen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Christiaan45 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:41:
@derest: zijn er hier mensen die ervaring hebben met de marktplaats-shop van Calumet? Heb er toch een beetje vreemd gevoel bij, ook omdat het zoveel scheelt t.o.v. de reguliere webshopprijs (€ 79,-)
Geen ervaring mee, maar ik zou camulet gewoon even mailen om te vragen hoe en wat. Klinkt mij ook niet helemaal normaal dat ze op marktplaats goedkoper zijn dan op hun eigen website. Misschien is het een tweedehands?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:15

FaceDown

Storende factor.

Ik heb bij Camulet de Manfrotto 055xprob met 804rc2 kop besteld. Ruim 30 euro onder de laagste pricewatch prijs. Dus ze zullen wel gewoon goedkoop zijn?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan45
  • Laatst online: 22:55
Ik heb een reactie gehad van Calumet. Het gaat om een speciaal ingekochte partij, zonder beschadigingen, met garantie, aldus Calumet. Denk dat ik em ga bestellen, lijkt me een behoorlijk statief voor € 50,- :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:41
Begin mei ga ik naar New York voor een fotografie vakantie cursus trip.
Ik heb op dit moment een noname statief welke ik bij een inkoopactie aangeschaft heb.
Uiteraard is me opgevallen dat deze niet super stabiel is. Zo op het oog zie je er niet veel van, maar bij hogere sluitertijden ga je het zien.

Nu wil ik een nieuw statief aanschaffen aangezien mijn 350D (met grip) ondertussen vervangen is voor een 7D met grip en mijn kitlens vervangen door een 17-55 f/2.8 IS.
Het gewicht is dus wel toegenomen.

Eigenlijk heb ik altijd zoals velen zitten kijken naar de Manfrotto's, maar wellicht is er ook een andere keuze.
Heb weinig verstand van soorten koppen etc.

Zou bijvoorbeeld de MKC3 P02 een goede keuze zijn? Of is dat echt iets waar je je in de vingers snijd.
Net even de gewichten bij elkaar geteld van wat er max op komt, dus lijkt me dat die het niet aan zal kunnen.
2,3 KG
Zonder flitser kom ik bij elkaar al op bijna 2KG.

In dit topic zie ik allemaal prijzen van over de 200 euro voorbij komen.

Het belangrijkste vind ik zelf dat het statief niet te zwaar is. Sleuren wordt ik niet blij van aangezien ik juist met de camera op stap zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 07:55

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@Arunia: Als je geen geld over hebt voor een goed statief, dan wordt het zwaar en/of instabiel.
Voor stabiliteit (bij lange sluitertijden) moet je uitgaan dat het draagvermogen van het statief 3 keer meer moet zijn dan het gewicht van je camera, objectief en statiefkop. In jouw geval moet het draagvermogen dan >6kg zijn. Bij een lager draagvermogen zal met name bij lange sluitertijden bewegingsonscherpte kunnen ontstaan (door bijv. wind e.d.)

Gebruik je een statief alleen ter ondersteuning van compositie, dan kan je met minder uit, omdat stabiliteit dan minder van belang is.

Het aanschaffen van een ongeschikt statief zal alleen maar resulteren in meer kosten (duurder statief omdat het niet voldoen, of erger dat je camera met lens een duik neemt). Ik zit inmiddels aan mijn derde statief (eerste was een krijgertje). De eerste twee zijn binnen een jaar vervangen omdat ze te zwaar waren en instabiel waren).

[ Voor 21% gewijzigd door BlaTieBla op 16-03-2012 12:11 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Arunia schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:13:
Begin mei ga ik naar New York voor een fotografie vakantie cursus trip.
Ik heb op dit moment een noname statief welke ik bij een inkoopactie aangeschaft heb.
Uiteraard is me opgevallen dat deze niet super stabiel is. Zo op het oog zie je er niet veel van, maar bij hogere sluitertijden ga je het zien.

Nu wil ik een nieuw statief aanschaffen aangezien mijn 350D (met grip) ondertussen vervangen is voor een 7D met grip en mijn kitlens vervangen door een 17-55 f/2.8 IS.
Het gewicht is dus wel toegenomen.

Eigenlijk heb ik altijd zoals velen zitten kijken naar de Manfrotto's, maar wellicht is er ook een andere keuze.
Heb weinig verstand van soorten koppen etc.

Zou bijvoorbeeld de MKC3 P02 een goede keuze zijn? Of is dat echt iets waar je je in de vingers snijd.
Net even de gewichten bij elkaar geteld van wat er max op komt, dus lijkt me dat die het niet aan zal kunnen.
2,3 KG
Zonder flitser kom ik bij elkaar al op bijna 2KG.

In dit topic zie ik allemaal prijzen van over de 200 euro voorbij komen.

Het belangrijkste vind ik zelf dat het statief niet te zwaar is. Sleuren wordt ik niet blij van aangezien ik juist met de camera op stap zal gaan.
Licht = duur in statievenland. Dus aan 200 euro zit je heel snel, zeker met een carbon statief (= lichter en stevig)

Ik heb bijvoorbeeld een gitzo 1550 traveler die slechts 35cm lang is (ingeklapt) en met standaard balhoofd maar 1 kilo weegt.
http://www.bhphotovideo.c...T_Traveler_6X_Carbon.html

Maar die is was 500 of 600 euro
Manfrotto is wat goedkoper, maar ook snel ver boven de 200 voor de carbon serie.

Als je onder de 200 euro wilt gaan zitten zul je dus snel naar de goedkope Chinese merken moeten gaan kijken. Zit vaak best degelijk spul tussen, maar ook hier geld dat de lichte sterke spullen nog best aan de prijs zijn. Beste is om een naar een grote fotozaak te gaan die veel op voorraad hebben om alles eens te proberen. Zie je meteen wat voor kop je het fijnst vind werken. Persoonlijk vind ik een balhoofd het fijnst, ook vanwege het formaat. Maar een 3 way pan/ tilt kop kan in andere omstandigheden weer erg fijn zijn.

Als je toch in NY bent zou ik ook B&H eens proberen, hebben veel staan, maar kan wel erg druk zijn. Persoonlijk vond ik het niet zo'n fijne winkel. Zijn in mei trouwens ook een tijdje dicht!! Weet niet precies wanneer.

Trouwens, in NY doen ze vaak moeilijk over statieven bij openbare gebouwen. Mag je niet overal zomaar mee naar binnen. Denk daaraan voordat je een uur in de rij staat bij empire state ;)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ben meerdere malen op Empire State geweest en beide keren heb ik mensen zien afdruipen met een statief (of ze konden men inleveren). Zelfde geldt voor top-of-the-rock (het GE/NBC gebouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:15

FaceDown

Storende factor.

BlaTieBla schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 13:35:
Ben meerdere malen op Empire State geweest en beide keren heb ik mensen zien afdruipen met een statief (of ze konden men inleveren). Zelfde geldt voor top-of-the-rock (het GE/NBC gebouw)
Ben er in november op beide geweest, met statief.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik was zelf laatst ook op zoek naar een licht statief waar je een dag mee rond kunt lopen. Het viel mij op dat de Manfrotto's over het algemeen vrij zwaar zijn in vergelijking met andere merken, zelfs hun lichtste series. In eerste instantie ging mijn voorkeur vooral uit naar een Benro Travel Angel statief. De alu versie daarvan is slechts 1.25 kg, inclusief balhoofd en kost zo rond de €200,-. Helaas waren er geen winkels hier in de buurt die hem op voorraad hadden en bij gebrek aan tijd heb ik uiteindelijk een Redged TSC-424 gekocht. Deze is van carbon en weegt inclusief balhoofd ook iets van 1.2 kg, maar kostte meer richting de €300,-.

Ik heb er ondertussen behoorlijk gebruik van gemaakt voor nacht foto's (dus 5-10s sluitertijd) en ook in winderig weer had ik weinig problemen met onscherpte (met m'n tas aan de ballasthaak). Een prettige eigenschap van carbon is ook dat het niet zo koud aanvoelt als je een paar uur buiten bent bij -10 °C. Niet echt belangrijk, maar het viel me wel op.

Ik kan be-amen wat hierboven gezegd is: lichte en stijve statieven zijn redelijk aan de prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 16-03-2012 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

FaceDown schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 17:12:
[...]

Ben er in november op beide geweest, met statief.
Mijn bezoeken zijn al wel wat langer geleden geweest. Met de huidige US paranoia had ik verwacht dat ze nog wel strenger waren geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Allen dank voor de uitleg. Ik neig er heel erg naar om op dit moment wellicht voor de extra ondersteuning een monopod aan te schaffen en uiteindelijk te gaan sparen voor een duur statief. Mijn vrouw gaf ook al de opmerking dat goedkoop duurkoop zou zijn (altijd handig als vrouwlief de mening deelt).

Op dit moment ga ik het waarschijnlijk niet redden om "even" een statief aan te schaffen waardoor ik beter af ben mijn huidige mee te nemen voor de geijkte nacht foto (taxi etc).

Alhoewel die Benro (Reisstatief Aluminium Travel Angel A0690TB00) er heel erg goed en in Belgie vrij goed geprijst uit ziet voor 149 euro.

Mijn huidige statief (HQ-Tripod21 lol :+ ) weegt 650g maar is zo instabiel als wat.

[ Voor 6% gewijzigd door Arunia op 16-03-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik ga toch voor de Benro Transfunctional reisstatief afneembare monopod A1691TB0.
Dit omdat ik dan ook meteen een monopod tot mijn beschikking zal hebben. Deze is dan wel een stukje duurder, maar toch. De overstap naar Carbon vind ik dan weer te gortig.

Nu alleen nog op zoek naar waar deze aan te schaffen is. Op de Pricewatch staat dit model namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Let wel even op dat de transfunctional ook zwaarder is dan het gewone statief. Op de Benro site kun je de dealers vinden die Benro statieven verkopen. Ze hebben niet alle statieven op voorraad, zo blijkt vaak, maar vaak bestellen ze deze wel voor je. Degene in Geel gaf in ieder geval aan dat ze alle Benro statieven konden leveren, ondanks dat ze deze niet op de website hadden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Daar heb je helemaal gelijk in. Het scheelt wel 400 gram. Het is natuurlijk de vraag, is dat zwaar voor een dag lang aan je tas hebben hangen. Nu zal ik ook vaak met de monopod rondlopen, maar dat is dus iets waar ik me wel druk om maak. Het is handig dat deze ook als mono gebruikt kan worden.

Vind het nog wel een dilemma. Aan de ene kant het multi functionele en dat deze ook een stuk steviger is dan mijn oude. Aan de andere kant dat deze wel een kilo zwaarder is.
Wellicht maar eens wat extra gewicht aan mijn tas hangen en kijken of dat een probleem is een dag lang. Uiteraard is die 3 KG van mijn huidige equipment ook al vrij aan het gewicht. Daar ik de flitser vaak dan toch wel thuis laat. Aan de andere kant heb ik denk ik toch enige tijd mijn camera in mijn handen en heb ik het statief dan als gewicht aan mijn tas hangen. Ook daarbij nog de vraag of ik het statief natuurlijk altijd bij me ga hebben of alleen het monopod gedeelte (volgens mij val ik in herhaling :P).

Dilemma...

Als ik deze ga halen, is het interessant om eens te kijken op eBay. Daar is deze bijvoorbeeld voor 143 euro incl. verzending te koop. Wel vanuit Australië of HongKong, maar zijn origineel.

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 19-03-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 08:22
Arunia schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:50:
Daar heb je helemaal gelijk in. Het scheelt wel 400 gram. Het is natuurlijk de vraag, is dat zwaar voor een dag lang aan je tas hebben hangen. Nu zal ik ook vaak met de monopod rondlopen, maar dat is dus iets waar ik me wel druk om maak. Het is handig dat deze ook als mono gebruikt kan worden.
Ik ben zeer teveden over deze tripod; echter als je de monopod vaak denkt te gebruiken zou ik voor een losse monopod gaan. Ik heb het idee dat de monopod meer bedoeld is voor sporadisch gebruik en ik vraag me af wat het met het statief doet als je de poot er regelmatig vanaf schroeft. Daarnaast vind ik een balhoofd wat minder geschikt voor een monopod (maar dat kan persoonlijk zijn).
De monopod is trouwens vrij kort, houd daar wel rekening mee.

Ik heb hem destijds ook via ebay gekocht, was binnen een week binnen en veel goedkoper als in Nederland.

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Arunia schreef op maandag 19 maart 2012 @ 09:46:
Ik ga toch voor de Benro Transfunctional reisstatief afneembare monopod A1691TB0.
Dit omdat ik dan ook meteen een monopod tot mijn beschikking zal hebben. Deze is dan wel een stukje duurder, maar toch. De overstap naar Carbon vind ik dan weer te gortig.

Nu alleen nog op zoek naar waar deze aan te schaffen is. Op de Pricewatch staat dit model namelijk niet.
Volgens mij is die bij cameranu.nl wel

http://www.cameranu.nl/nl...plaat/h4164_20294_132344/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Scaptic schreef op maandag 19 maart 2012 @ 12:53:
[...]
Ik ben zeer teveden over deze tripod; echter als je de monopod vaak denkt te gebruiken zou ik voor een losse monopod gaan. Ik heb het idee dat de monopod meer bedoeld is voor sporadisch gebruik en ik vraag me af wat het met het statief doet als je de poot er regelmatig vanaf schroeft. Daarnaast vind ik een balhoofd wat minder geschikt voor een monopod (maar dat kan persoonlijk zijn).
De monopod is trouwens vrij kort, houd daar wel rekening mee.

Ik heb hem destijds ook via ebay gekocht, was binnen een week binnen en veel goedkoper als in Nederland.
Dat is natuurlijk ook de vraag. Voor mij is het uberhaupt ook de vraag of ik de poot er regelmatig af zou schroeven. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het een probleem zou zijn. Denk dat het een onderdeel van het twistlock mechanisme is. Waarbij je in tegengestelde richting gemakkelijk de poot eraf draait.
Dan zou het principe zo moeten zijn dat het net zo lang mee gaat als het twistlock op zichzelf.

Denk dat ik hem toch aan ga schaffen mede vanwege de prijs zo. En dat de andere niet voor een redelijke prijs te vinden zijn. Daarbij zijn ze allemaal ook lager voor die prijs.

Is de stabiliteit ook goed? Zag dat er een haakje aan zit om iets aan te hangen om dat te bevorderen.

Zie nu dat ze bij de Ebayer ook de 2 carbon modellen hebben. 225 AUD valt ook mee, maar qua invoer etc is het boven de vrije 150 euro. Dan nog is die goedkoper dan in NL.

@Sauron,

Bedankt voor de link.

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 19-03-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:24
Arunia schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:50:
Daar heb je helemaal gelijk in. Het scheelt wel 400 gram. Het is natuurlijk de vraag, is dat zwaar voor een dag lang aan je tas hebben hangen.
Dat ga je na een dag sjouwen zeker merken. Ikzelf ben overgestapt van een Velbon (carbon, 2.1kg) naar een Gitzo (basalt, 1.6kg) en dat is toch een hele verademing. Maar in de meeste gevallen gebruik ik alleen een monopod (Manfrotto, carbon, 0.5kg) met een Kirk-versie van de Manfrotto 234RC kop. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ok, goed om te horen. Die Carbon is iets van 1,2 kg. Dus dat valt mee. Is nog lichter dan die van jou.
Balkop ga ik voorlopig mee aan de slag. Mocht het vervelend zijn op de mono, kan ik altijd een andere vinden. Wellicht dat ik een quickmount nog eens aanschaf. Maar dat aandraaien vind ik ook niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
Arunia schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:33:
[...]

Dat is natuurlijk ook de vraag. Voor mij is het uberhaupt ook de vraag of ik de poot er regelmatig af zou schroeven. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het een probleem zou zijn. Denk dat het een onderdeel van het twistlock mechanisme is. Waarbij je in tegengestelde richting gemakkelijk de poot eraf draait.
Dan zou het principe zo moeten zijn dat het net zo lang mee gaat als het twistlock op zichzelf.
Het is een extra schroefdraad op een van de poten (geen onderdeel van de twistlock dus). In de kop zit ook nog een extra schoefdraad. Door de poot en de kop van de rest van het statief te schroeven kun je dus een monopod maken.

Ik heb ergens wel eens revieuws gelezen welke beweren dat er bij frequent gebruik speling kan ontstaan op deze schoefdraad.

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Scaptic schreef op maandag 19 maart 2012 @ 14:13:
[...]

Het is een extra schroefdraad op een van de poten (geen onderdeel van de twistlock dus). In de kop zit ook nog een extra schoefdraad. Door de poot en de kop van de rest van het statief te schroeven kun je dus een monopod maken.

Ik heb ergens wel eens revieuws gelezen welke beweren dat er bij frequent gebruik speling kan ontstaan op deze schoefdraad.
Ah ok, helder.

Vind het moeilijk om voor mij helder te krijgen of ik veel de monopod gebruik of niet. Wellicht niet constant vastschroeven als ik hem als mono gebruik.

Het is eigenlijk zo dat wanneer ik op vakantie ga, ik altijd mijn statief bij me heb en mee draag. Vaak wordt die dan wel gebruikt. Monopod heb ik nog niet echt kunnen gebruiken langdurig. Dus op dat gebied zou ik ook niet uitsluitsel kunnen geven of ik die veel zal gebruiken of niet.

Overigens ben ik ook nog eens 1m93 maar met mijn huidige (geen idee welke hoogte die is) moet ik toch ook iets bukken.

Valt me op dat die transfunctionele voor dezelfde prijs meer bieden ook qua hoogte.
Wellicht toch interessant om uberhaupt voor die te gaan.
Moet alleen voor mezelf beslissen of die 400 gram extra sjouwen (carbon of alu) het prijsverschil waard is.

[ Voor 16% gewijzigd door Arunia op 19-03-2012 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-02 11:17
Ik was ook al een tijdje aan het kijken naar een leuke tripod en ik stuitte op dit product. Er is alleen niet heel veel te vinden over of het bevalt of niet.
Hij heeft ook een groter broertje, de 294ct.

Pro's zoals ik ze zie:
- monopod en tripod in een
- prijs
- plat op te vouwen

Maar durf hem zelf niet te kopen (en heb er het geld op het moment ook niet voor).

[ Voor 72% gewijzigd door DesertRose op 19-03-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Indien je ooit een onderdeel (bijvoorbeeld de rubberen dop onder je monopod) van je Manfrotto kwijtraakt, en wat je nergens makkelijk kunt bestellen, geen nood: neem contact op met de importeur.

Gisteren gebeld en gemaild, vandaag al ontvangen. Zonder kosten, super service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
Arunia schreef op maandag 19 maart 2012 @ 14:17:
[...]

Valt me op dat die transfunctionele voor dezelfde prijs meer bieden ook qua hoogte.
Wellicht toch interessant om uberhaupt voor die te gaan.
Moet alleen voor mezelf beslissen of die 400 gram extra sjouwen (carbon of alu) het prijsverschil waard is.
Het verschil tussen de A1690TB0 en de A1691TB0 is maar 70 gram, terwijl de laaste toch 10 cm hoger is. Dat is de reden dat ik voor de Transfunctional ben gegaan. Met 1,93 is de monopod wel erg kort. Ik ben iets langer en voor mij is hij vrijwel onbruikbaar. Binnenkort komt er dus een Benro A49T bij.

De C1691TB0 is "maar" 260 gram lichter als de A1691TB0. Ik heb ook lang zitten twijfelen tussen carbon en alu; een goede deal op de alu versie op ebay gaf de doorslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Scaptic schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:06:
[...]

Het verschil tussen de A1690TB0 en de A1691TB0 is maar 70 gram, terwijl de laaste toch 10 cm hoger is. Dat is de reden dat ik voor de Transfunctional ben gegaan. Met 1,93 is de monopod wel erg kort. Ik ben iets langer en voor mij is hij vrijwel onbruikbaar. Binnenkort komt er dus een Benro A49T bij.

De C1691TB0 is "maar" 260 gram lichter als de A1691TB0. Ik heb ook lang zitten twijfelen tussen carbon en alu; een goede deal op de alu versie op ebay gaf de doorslag.
Het eerste deel wat je aanhaalt is eigenlijk voor mij ook een reden om toch te kiezen voor de transfunctional.
Het punt van de te korte monopod zit ik ook wel mee. Zelf ook al zitten kijken om uiteindelijk een losse monopod erbij te kopen. Maar wellicht dat ik een monopod nauwelijks gebruik.

De Carbon is een goede deal voor mij omdat deze vele malen goedkoper is dan dat deze in NL kost. De gok die ik dan neem is dat de Douane toch deze tegenhoud en er nog extra over gaat berekenen. Voor zover is die dan nog steeds goedkoper dan in NL.
De alu is uiteraard een stuk goedkoper dan de carbon. Die 260 gram kan wel een verschil zijn wanneer je hem de gehele dag bij je hebt. Maar heb daar nog nooit voor kunnen kijken of ik dat een probleem zal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Arunia schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:19:
[...]

Het eerste deel wat je aanhaalt is eigenlijk voor mij ook een reden om toch te kiezen voor de transfunctional.
Het punt van de te korte monopod zit ik ook wel mee. Zelf ook al zitten kijken om uiteindelijk een losse monopod erbij te kopen. Maar wellicht dat ik een monopod nauwelijks gebruik.

De Carbon is een goede deal voor mij omdat deze vele malen goedkoper is dan dat deze in NL kost. De gok die ik dan neem is dat de Douane toch deze tegenhoud en er nog extra over gaat berekenen. Voor zover is die dan nog steeds goedkoper dan in NL.
De alu is uiteraard een stuk goedkoper dan de carbon. Die 260 gram kan wel een verschil zijn wanneer je hem de gehele dag bij je hebt. Maar heb daar nog nooit voor kunnen kijken of ik dat een probleem zal vinden.
Er is meer verschil tussen carbon en aluminium dan enkel gewicht. Het dempt onder andere ook beter trillingen.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:56
Er is een nieuwe versie van de transfunctional, waarbij het typenummer eindigt op een 2 ipv 1. In jouw geval dan de A1692TB0. Deze heeft een andere monopod constructie, waardoor deze een stuk langer is. Ik heb zelf geen ervaring, maar kijk al een tijdje uit naar een Benro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Je hebt gelijk. Op eBay staat die er ook bij. Op de site van Benro NL niet jammer genoeg.
Scheelt als ik even snel bereken hooguit 1 cm. Dus dat valt allemaal wel mee.
Gewicht is hetzelfde. Kosten zijn ietsjes hoger (10 AUS dollar ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:56
Volgens mij scheelt het meer voor de monopod. Het verschil is dat je bij de nieuwe versie de center kolom ook nog op de poot schroeft. Nadeel is alleen dat de monopod ingeschoven ook langer is (ingeschoven poot+centerkolom)
Is in nederland voor zover ik weet (nog) niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ah ok, helder. Klinkt ook logisch en is ook interessanter.

In China via eBay prima leverbaar. Alleen belastingen etc bij de Douane zit ik mee. Boven de 150 euro moet je gaan betalen. Daarbij is die dan nog steeds goedkoper, maar wordt uiteindelijk nog een duur geintje. Geldt eigenlijk voor alle Carbon modellen. De alu versie is dan wel weer prima te importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ander besluit genomen op dit moment.
Gan og wel tzt voor de Benro. Mooi ding iig. Deze uit een eBay winkel in China.
Op dit moment zie ik het niet zitten om de gok te wagen dat deze nog voor dat ik weg ga binnen kom. Daarnaast als er extra heffing op zit, dan gaat dat nu ook eventjes niet.

Toen zitten kijken naar monopods waarbij ik net bij de MM de M934 (als ik het goed heb) zag staan.
Daarna deze besteld voor 10 euro minder (29 euro) via de pricewatch.

Denk dat ik maar even mijn oude statief mee ga nemen of dat ik er eentje kan lenen.

Wanneer ik terug ben, zal ik weer bekijken wanneer ik dan uiteindelijk toch een statief aan ga schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06 15:41
horen sliders/gliders etc ook thuis in dit topic? Ben op zoek naar een statief voor een dSLR (niet al te duur), maar ook op zoek naar een slider/glider die hier op past om mooie pannetjes te maken voor video.

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Lijkt me van wel aangezien het een onderdeel is voor het statief?
Daarbij worden balhoofden etc ook besproken hier.

Ikzelf heb sinds gisteren mijn monopod in huis. De Manfrotto MM394.
Kan 3KG dragen en weegt 330g (voelde wel zwaar aan, maar is blijkbaar echt zo).
Daarbij voelt hij ook heel erg stabiel. Ben benieuwd hoe hij zich houdt in NY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ben ook benieuwd hoe een monopod je gaat bevallen.
Ik kan zelf niet echt veel nut er voor bedenken omdat voor de gevallen dat ik een statief nodig heb, een monopod ook niet zal volstaan. Het is wel lichter en makkelijker mee te nemen is dan een statief, maar IS/OS/VC/VR is nog lichter en makkelijker mee te nemen (maar potentiëel wel duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Als je langere tijd met een teleobjectief staat te wachten op wat moois in de natuur bv, wordt zo'n toeter steeds zwaarder. Stilhouden wordt moeilijk en je loopt de kans om kramp te krijgen. Een monopod is dan een uitkomst, om je armen wat rust te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Gisteren bij de MediaMarkt de Velbon EX-630 tegen gekomen. Geen idee of dat de Sherpa is of niet.
In de PW is een ander model blijkbaar. Volgens verschillende sites is die zelfs nog goedkoper (hoe kan het ook anders ;)).
Bij de MM voor 69. Hij is alleen wat aan de grote kant. Zit er toch hard over te denken om die aan te schaffen voor NY. Niet om standaard mee te sjouwen, maar voor de avond foto's. Dus naar Times-square gaan met dat statief, foto's maken en dan terug. Hij zou ongeveer 1,6kg moeten zijn.

De 640 is lichter en compacter en ook nog aardig geprijst.

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 02-04-2012 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Viel me net iets op: Die 804rc2-kop kost los minimaal 62,50 euro, maar de combinatie met het statief 055XB is goedkoper dan het losse statief?

http://tweakers.net/pricewatch/compare/676/268505;268506

pricewatch: Manfrotto 804RC2 Basic Pan/Tilt Head

Voor wie niet teveel eisen stelt, lijkt me dit een aardige combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:02

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zijn twee verschillende uitvoeringen van het statief ;)

Het losse statief is een duurdere versie dan het statief dat incl. kop geleverd wordt :)

Het losse statief is de 055XB Classic: http://www.cameranu.nl/nl...ic-tripod/h283_1180_8239/
Die heeft onder andere als voordeel dat ie standaard geleverd wordt met ultra korte middenkolom (die steekt in de onderkant van de normale middenkolom).

De kit wordt geleverd met de 055XDB Basic: http://www.cameranu.nl/nl...ic-tripod/h283_1180_7691/
Die heeft dus draaiknopjes, in plaats van kliksluitingen en geen rubberen grepen op de poten en dus niet die speciale middenkolom.

Ik heb zelf vorige week een Manfrotto tripod 190XB + Manfrotto 128RC Videokop gekocht. De 190XB is vergelijkbaar met de 055XB Classic, maar iets lichter uitgevoerd. Combi bevalt goed. Filmen met de D7000 + 300mm f4 gaat een stuk vloeiender dan met een monopod.

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 02-04-2012 21:42 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ah, verklaart een hoop! Volkomen overheengekeken, maar die set heeft eigenlijk een verkeerde naam in de pricewatch: pricewatch: Manfrotto Photo kit with 804RC2 Head, 055XB Tripod, waar de SKU in het onderschrift 055XDB aangeeft, ipv 055XB... Beter opletten duzz. 8)7

Die 128RC is een tweewegkop, wat vereist dat je het statief min of meer waterpas opstelt. Lijkt me voor mij niet ideaal, voor buitenwerk, maar jij hebt daar blijkbaar geen probleem mee.

[ Voor 20% gewijzigd door Toff op 02-04-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik heb een leuk statief op het oog, de mantona pro carbon, maar deze kan ik maar bij een webshop vinden en deze komt een beetje onbetrouwbaar over, misschien is er iemand hier die ervaring heeft met deze webshop?
http://www.photo-solution.nl

Ik ben hem op marktplaats tegengekomen en zag dat ze ook op ebay staan, waar ze al wel een 100% van 280 beoordelingen hebben.

Ben ik te achterdochtig of zijn ze gewoon een nette shop?

[ Voor 0% gewijzigd door navlim op 02-04-2012 23:28 . Reden: typo ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Mwa, lijkt me eigenlijk een vrij normale webshop. ;)

Normaal gesproken ben ik van die goedkope "Hama"statiefjes gewend, die niet meer dan 30 euro kosten.

Vandaag had ik alleen een Velbon CX 586 kunnen gebruiken. O-) Wat een verschil! Die dingen zitten zo fijn in de hand. Wat is het grootste verschil? Iets met olie?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met goedkope Hama of Velbon statieven, maar in welk opzicht ligt die Velbon voor jou veel lekkerder in de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28

Twhomp

Stayin' Alive

SalimRMAF doelt waarschijnlijk op het feit dat die Velbon een fluidhead heeft, een statiefkop gevuld met olie. Een Hama van drie tientjes heeft geen lagers.

En dat maakt een wereld van verschil. Imho is een ongelagerde kop onbruikbaar als videostatief. Een vloeistof-gelagerd statief is dan wel weer heel luxe als fotostatief.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ja, dat is het! Ik wil in ieder geval nooit meer een goedkope statief haha. (voor statische posities nog wel).

Welke statief van ~50 euro raden jullie aan? Is de 586 de beste in het segment?

:)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:25
Ik ga in Juni op vakantie naar New York. En dan wil je alles wel opnemen in HD. Ik heb Canon HF11. Budget uh 200 Euro. En liefst beetje lichtgewicht vanwege het vliegen.

Of kan ik beter ergens eentje huren in Amerika?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
SalimRMAF schreef op zondag 08 april 2012 @ 21:09:
Ja, dat is het! Ik wil in ieder geval nooit meer een goedkope statief haha. (voor statische posities nog wel).

Er zijn zoveel 50euro statieven uit Hongkong te halen via Ebay/dealextreme/etc. dat er moeilijk te zeggen is, wat nu het beste in dit segment is. Ik denk wel dat je voor €50 best een aardig aluminium statief kunt kopen via eerder genoemde kanalen.
Ik heb zelf dit statief ooit via Dealextreme gekocht en het is een prima statief. Het is niet superlicht, niet superstabiel, wat klein, maar voor €50 heb je wel iets waar je leuk mee vooruit kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Op eBay is een shop die voor onder de 200 euro van Benro statieven verkoopt. Ikzelf wilde daarbij een duurdere toen (zie hierboven) en wilde op dit moment het risico niet lopen dat door de Douane ik wellicht straks helemaal geen statief zou hebben in NY.
Zelf heb ik nu de Velbon EX-640 besteld welke binnenkort binnen zal komen. Geen idee hoe die is, maar wel netjes geprijst (59 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Amdwarrior schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:09:
Ik ga in Juni op vakantie naar New York. En dan wil je alles wel opnemen in HD. Ik heb Canon HF11. Budget uh 200 Euro. En liefst beetje lichtgewicht vanwege het vliegen.

Of kan ik beter ergens eentje huren in Amerika?
Je wilt serieus tijdens een stedentrip met een statief gaan lopen zeulen? Lijkt mij persoonlijk niet echt ideaal.
Toff schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:11:
Die 128RC is een tweewegkop, wat vereist dat je het statief min of meer waterpas opstelt. Lijkt me voor mij niet ideaal, voor buitenwerk, maar jij hebt daar blijkbaar geen probleem mee.
Ik gebruik hem vooral voor als ik video opneem, dan gaat een drieweg kop mij volgens mij weinig helpen, voor zover er betaalbare 3weg videokoppen zijn? Sowieso ga ik dan niet continue verzitten, dus even de tijd nemen voor het neerzetten van het statief is niet zo'n ramp. Als ik flexibel wil zijn bijvoorbeeld tijdens fotograferen ipv. Video dan gebruik ik een monopod onder m'n telelens.

Daarnaast kan ik (in elk geval met de telelens) altijd nog de statiefgondel gebruiken om de camera langs die derde as te draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 12-04-2012 17:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
SalimRMAF schreef op zondag 08 april 2012 @ 21:09:

Volgens mij valt €50 nog steeds in de categorie "goedkope statieven".

Ligt er natuurlijk ook aan wat je erop wilt zetten, maar verwacht geen wereld van verschil.

Als je iedere keer een iets duurder statief gaat kopen (omdat het toch tegenvalt) ben je misschien beter af ineens wat meer uit te geven :) (€30+€50+€70+??).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Nja, thuis+2 werkplekken=~10 statieven. :X

Ik heb eigenlijk nu al een statief van Dealextreme. Olie MOET. :D

Die velbon lijkt me nog wel het beste ja.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Orion84 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 17:37:
[...]

Je wilt serieus tijdens een stedentrip met een statief gaan lopen zeulen? Lijkt mij persoonlijk niet echt ideaal.
Jawel ik ben wel wat gewend in Noorwegen bergen lopen met dikke statief op rug 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
Als je toch niet om gewicht verlegen zit, mssn kun je ook een boekje nederlandse zinsconstructie meenemen.

[ Voor 3% gewijzigd door douPel op 13-04-2012 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
douPel schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 00:25:
Als je toch niet om gewicht verlegen zit, kun je misschien ook een boekje over Nederlandse zinsconstructies meenemen.
Doe het dan goed.

Overigens zeg je met deze zin vermoedelijk precies het tegenovergestelde van wat je bedoeld. Zoek de definitie van 'verlegen zitten om' nog maar eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Amdwarrior schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:30:
[...]

Jawel ik ben wel wat gewend in Noorwegen bergen lopen met dikke statief op rug 8)
Maar daar heb je lekker de ruimte, in een stad, met druk verkeer op de trottoirs, en waar je regelmatig ook gebouwen (en taxi/metro) in wilt is dat nogal een ander verhaal. In de bergen ga je ook niet om de paar honderd meter stilstaan omdat er weer een nieuwe wolkenkrabber of zo op de foto/video gezet moet worden.

Sowieso is door een stad lopen heel anders dan een stevige bergwandeling. In de stad loop je vaak veel langzamer, waardoor het toch al vermoeiender is.

Bovendien staat me er iets van bij dat ze bij verschillende wolkenkrabbers nogal moeilijk doen over het meenemen van een statief naar bijvoorbeeld het panoramadek.

Er zijn ongetwijfeld momenten tijdens een bezoek aan New York dat een statief erg welkom is, maar ik zou er persoonlijk toch nog even goed over nadenken of je het echt wel nodig hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 13-04-2012 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
Over een soort van statief gesproken; heeft iemand nog goede tips voor een betaalbare maar goede sliding dolly. T liefst moet deze ook nog even op onze 504HDV gemonteerd kunnen worden, maar meestal is dat niet zo een probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Orion84 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:41:
[...]

Maar daar heb je lekker de ruimte, in een stad, met druk verkeer op de trottoirs, en waar je regelmatig ook gebouwen (en taxi/metro) in wilt is dat nogal een ander verhaal. In de bergen ga je ook niet om de paar honderd meter stilstaan omdat er weer een nieuwe wolkenkrabber of zo op de foto/video gezet moet worden.

Sowieso is door een stad lopen heel anders dan een stevige bergwandeling. In de stad loop je vaak veel langzamer, waardoor het toch al vermoeiender is.

Bovendien staat me er iets van bij dat ze bij verschillende wolkenkrabbers nogal moeilijk doen over het meenemen van een statief naar bijvoorbeeld het panoramadek.

Er zijn ongetwijfeld momenten tijdens een bezoek aan New York dat een statief erg welkom is, maar ik zou er persoonlijk toch nog even goed over nadenken of je het echt wel nodig hebt.
Bedankt voor de tip :) Ik ga kijken of ik daar eventueel eentje kan huren voor 1 dag 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Het enige waar ik mijn statief in NY voor ga gebruiken is voor 's avonds het geijkte plaatje. Wellicht in de avond een stuk rondlopen. Meer niet. Overdag zie ik het nut zelf niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Arunia schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:14:
Het enige waar ik mijn statief in NY voor ga gebruiken is voor 's avonds het geijkte plaatje. Wellicht in de avond een stuk rondlopen. Meer niet. Overdag zie ik het nut zelf niet zo.
Voor nachtfoto's lijkt het me inderdaad handig om iets van een statief te hebben (al kan een muurtje of ander vast object waar je je camera op kan leggen ook al wonderen doen).

Amdwarrior geeft echter aan dat hij het wil gaan gebruiken in combinatie met een compacte camcorder (die ongetwijfeld stabilisatie aan boord heeft). Dan zie ik het nut persoonlijk een stuk minder, maar goed, ik heb weinig ervaring met het gebruik van dergelijke camcorders, dus wellicht onderschat ik de meerwaarde van een statief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Voor een camcorder heb je al gauw een statief met een hele soepele kop nodig. Bal is daar niet geschikt voor over het algemeen.

Mijn vader heeft net een digicam gekocht en wil wat meer gaan filmen. Hij had een monopod (nooit kunnen gebruiken, maar dat is een ander verhaal). Hij zit nu weer naar een mono te kijken, maar ikzelf denk dat hij meer heeft aan een goed/goedkoop statief wat vrij licht is om mee te nemen.
Ditzelfde verwacht ik eigenlijk ook wel voor Amdwarrior.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Ik heb een Canon HF11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matin112
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 13:16
Hallo allemaal,

Ik heb een D90 met de standaard lens, 15-105?, en zou graag een statief willen kopen om tijdens het reizen simpelweg foto's van onszelf te kunnen maken. Dan hoef je niet steeds aan andere mensen te vragen, als die er uberhaubt zijn. Welke zouden jullie aanraden?

Licht en compact vereist vanwege het rondzeulen.

Zat te denken aan de Manfrotto MKC3-P01 tripod, maar bij het zoeken naar recommendations beetje bang gemaakt dat het niet stevig genoeg is? Omwaai gevaar of dergelijke. Anders misschien de Velbon Ultra Rexi L? Moet ik dan ook nog een kop kopen?

Graag jullie input. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wat is je budget voor een statief? Licht en stijf is over het algemeen een dure combinatie. Manfrotto is in mijn beleving in ieder geval over het algemeen vrij zwaar, zelfs de wat zij 'lichte' versies noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matin112
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 13:16
Het bepalen van een budget vind ik een beetje lastig, maar rond de 150, max 200 euro? Maar de Manfrotto MCK03 is 60 euro incl verzend. Indien deze veilig en voldoende is om bijvoorbeeld gewoon bij een stedentrip mee te nemen en te gebruiken voor het nemen van foto's bij monumenten zodat degene die de foto's maakt ook op de foto kan staan... Mocht het echt aan te raden zijn om een stevigere/stabielere statief te nemen dan kan ik het budget wel uitbreiden tot 150, max 200 euro.

Aangezien ik nog nooit een statief heb gebruikt, heb ik geen idee hoe "licht" een statief moet zijn om hem de hele dag comfortabel mee te kunnen nemen, maar heb gezien dat deze tussen de 1 en 1.5 kg zitten, wat mij wel te doen lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Ik ben opzoek naar een monopod. De ervaringen van de manfrotto 680B zijn naar mijn indruk allemaal positief en ik neig zelf ook naar die. Nu schroeven veel mensen daar (of op een andere, dat is irrelevant) een 234rc kop op. Dat kopje kan echter maar 2.5kg aan volgens de manfrotto site, terwijl hij hier gebruikt wordt voor zwaardere combinaties. Zelf wil ik hem gebruiken voor een 150-500 + 7D (+grip) = 2.7 (3.3)kg.

Nu zal 200gram niet dramatisch zijn, maar ik ben toch wat huiverig voor de lage draag capaciteit. Het balhoofd van mijn statief kan volgens de specs ook 6kg en het statief zelf 4 kg, maar ik kwam er laatst achter dat het onmogelijk is een scherpe foto te maken, omdat het opklappen van de spiegel een goed zichtbare trilling veroorzaakt, waardoor de foto gewoon onscherp wordt. De gebruikte sluitertijd weet ik even niet meer, maar het was tijdens de zonsopkomst. Zal iets van 1/30-1/100ste geweest zijn.

Of dit aan mijn statief ligt, aan mijn balhoofd of aan de te zware lading weet ik niet. Mijn vraag is dus of ik dit ook kan verwachten bij de 234rc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 00:03
Bij een monopod werkt het allemaal wat anders. Die zet je niet ff los neer om een foto te maken. Die houdt je ten alle tijden vast. De camera dan ook, om het stabiel te houden, en dus hoeft je statiefkop niet het volle gewicht vast te houden. Ik heb helaas geen ervaring met die kop, maar heb wel een monopod, en heb wat dat betreft er nog nooit last van gehad. Het stabiliseert gewoon iets meer dan zonder, maar zeker niet zoals een tripod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik heb een Manfrotto 496RC2 op mijn monopod. Kan 6 kg aan en is (balhoofd) net iets flexibeler dan de 234RC. Dankzij de extra "friction" knop, voorkom je dat de boel alle kanten op zwerft, in de stand "los".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Ik heb inderdaad ook zitten denken of ik niet voor een balhoofd zou gaan. Dan kan ik daarmee gelijk het balhoofd dat ik nu heb (Redged RT-1) vervangen, want m'n camera zakt standaard nog een eind naar beneden als ik hem vastzet. En het duurt dus gewoon lang voordat ik eindelijk mijn camera goed heb staan. Overigens kan mijn huidige balhoofd volgens de specs ook 6kg aan en als ie vaststaat zakt ie ook niet verder (behalve die standaard speling dan). Ik weet niet waar die speling vandaan komt...en ik weet dus ook niet zogoed hoeveel die 6kg zegt... Heb ook wel als vuistregel gelezen dat je statief 3x je apparatuurgewicht moet kunnen dragen, maar of dat ook voor je balhoofd geldt weet ik niet.

Die friction knop, begrijp ik goed dat daarmee bepaald wordt hoe gemakkelijk je bal draait? Als ik voor een nieuw balhoofd ga, wil ik er zowieso een met een knop waarmee hij alleen om z'n as kan draaien (hoe heet dat ook weer :?). Die 496RC2 lijkt dat niet te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
douPel schreef op donderdag 26 april 2012 @ 00:00:
Die friction knop, begrijp ik goed dat daarmee bepaald wordt hoe gemakkelijk je bal draait? Als ik voor een nieuw balhoofd ga, wil ik er zowieso een met een knop waarmee hij alleen om z'n as kan draaien (hoe heet dat ook weer :?). Die 496RC2 lijkt dat niet te hebben?
Ja en nee. :) De frictieknop bepaalt inderdaad hoe "zwaar" de bal draait, maar dat is in alle richtingen, dus niet alleen om z'n as. Vind ik een voordeel overigens, omdat je monopod zelden rechtop zal staan. Je vormt in het algemeen een tripod met een monopod en je eigen twee benen, voor een stabiele houding. Misschien went een "twee richtingen" 234RC wel - geen ervaring mee - maar mijn keuze was een balhoofd, waar je onder alle omstandigheden de juiste positie mee kunt bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:24
Ik heb een door Kirk gemodificeerde 234RC met een ArcaSwiss klem erop en heb nog geen enkel probleem gehad dat het geheel te zwaar is voor de kop: D700 + TC17E-II + 300/4. En als je echt zwaar spul hebt, dan kun je ook nog vergelijkbare koppen vinden die veel meer gewicht aankunnen. Onder andere van Kirk en RRS.

Je moet dan wel het ArcaSwiss systeem gebruiken in plaats van het Manfrotto RC2 systeem. Voordeel van het ArcaSwiss systeem is dat je niet vast zit aan 1 leverancier en dat er gewoon heel veel custom-made spullen zijn, bijvoorbeeld een verbeterde statiefgondel voor de Nikon AF-S 300/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Tja, ze geven bij koppen altijd een gewicht aan en dat kun je dan mooi overeen stemmen met het gewicht dat je statief aan zou moeten kunnen, maar is verder niet bijzonder relevant. Wat een stuk relevanter zou zijn is hoeveel koppel de kop kan hebben voordat hij z'n positie niet meer kan vast houden.

En dan nog hangt het niet allen af van het gewicht van je body+lens, maar meer van hoever het zwaartepunt van dat gewicht naast het middenpunt van je kop zit.

Ik denk hierbij trouwens vooral aan balhoofden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Ik ben opzoek naar een nieuw balhoofd. Momenteel gebruik ik een Redged RT1. Wat ik graag wil is panningmogelijkheid en weerstandsknop (friction control). Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat een grotere baldiameter ook fijner werkt (nu 28mm). Onder het mom van: het gaat je leven mee, ben ik best bereid hier wat voor neer te leggen. Ik zit te denken aan 200-250e. Tijdens mijn zoektocht ben ik een aantal hoofden tegengekomen die me aanspreken (niet persee in volgorde):

Sirui k20 voor
109

Feisol CB-40D ; 129

Ik had er nog 2, maar stom genoeg heb ik die niet opgeschreven en ik kan me niet meer herinneren welke het waren 8)7

De Sirui heeft mijn voorkeur, omdat ik tijdens het lezen een steeds mindere indruk kreeg van de Feisol. Feisol statieven schijnen prima spul te zijn, maar hun balhoofden minder in vergelijking met andere merken in dezelfde catagorie.

Ik zie nu trouwens dat beide een stuk lager zijn dan mijn budget. Om een of andere reden had ik in m'n hoofd dat ze duurder waren :9 . Budget blijft echter hetzelfde. Alternatieven zijn zeer welkom.

Dan nog een balhoofd waarover ik gewoon een vraag heb. De AcraTech GP-s. Deze zou ook als gimball gebruikt kunnen worden. Ik zie echter niet wat deze nu anders maakt dan andere balhoofden met een panningmogelijkheid, waarbij je de kop in 90 graden zet :? Dan kun je toch dezelfde bewegingen maken?

[ Voor 3% gewijzigd door douPel op 29-04-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Die gimball functie kan volgens mij bij iedere ballhead die kan kantelen. Ik heb ballhoofden van Manfrotto, Gitzo en Arca-Swiss gehad (de Arca-Swiss heb ik nog) en die konden dat gimbal 'trucje' allemaal. De truc is eerder dan je een mount / collar op je camera / lens hebt die dit mogelijk maakt (en een goede bijbehorende plate die niet kan verdraaien). Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn Manfrotto en/of gitzo kop niet voor die Gimball optie zou gebruiken, maar dat heeft met het bevestigingsmechanisme te maken van de plates aan de lens of camera.

[ Voor 29% gewijzigd door BlaTieBla op 29-04-2012 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Laatst online: 08-05 13:21
Ik ben heel tevreden van mijn Sirui K30x. Deze is niet veel duurder dan de K20x en kan net wat meer aan. Deze kan zonder problemen mijn 450D+grip+ Sigma 400mm f5.6 + 430exII aan, dat is zo'n 3 kg. Geen last van creep, alles gaat soepel en prijs/kwaliteit heel goed. Ik heb deze kop ondertussen al sinds september 2011 en nog geen enkele tekenen van slijtage.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Pagina: 1 ... 19 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.