Zoals jullie weten was ik al een tijd opzoek naar een arca swiss compatible. Toen mijn oude quick release plate mankementen vertoonde (hij zakte een inch naar beneden in portret) en met nog in mijn herinnering dat hij wel eens van de qr af viel nam ik toch maar de stap om goede qr plate te halen.
Eergister kreeg ik ze binnen en was aangenaam verrast.
Ik kreeg een drietal doosjes binnen met de een qr-clamp, een l-bracket en een nodal rail. De verpakking was erg netjes.
Discal Clamp:

De Discal Clamp had een schroefdraad die bruikbaar was op een standaard driepoot (zonder hoofd):
- een imbus sleutel
- 2 moertjes voor het bevestigen op een panorama head
- een m6 schroef om hem te bevestigen op een ballhead
- een busje om hem geschikt te maken voor een standaard tripod schroefdraad (die in de camera gaat).
kortom er was een legio manieren om hem te bevestigen op een driepoot (ik denk bijna alle manieren).
L-Bracket:
Voordat ik de l-bracket gekocht had was er een hele lange email discussie aan vooraf gegaan. Het is een universele bracket. Ze hebben 4 modellen, maar afgezien van wat kleine details zijn ze nagenoeg hetzelfde.
de verschillen zijn:
1. standaard model
2. schuif bevestiging zodat de afmeting precies hetzelfde is als de camera
3. afneembare ophoging.
4. breder ondersteuning (voor midden formaat camera).
Bij het model wat ik had zaten:
- 3 imbus sleutels
- 2 safety stops
- bevestigings schroef (om hem op de camera te bevestigen.
Hoewel ik voor de meeste tijd aan model 2 zat te denken is het uiteindelijk model 3 geworden. De redenen hiervoor zijn namelijk dat hoewel model 2 goed kan passen je in moet leveren op veiligheids stops. Ansich geen probleem merk ik nu ik hem heb... maar dat was de reden om hem niet te nemen.
Achteraf een goede beslissing want hoewel de ophoging aan de achterkant goed zit, heb ik hem liever aan de voorkant (alles lijnt wat beter uit). (zie foto boven om afneembare ophoging te zien)
Verder wil ik ook nog aangeven. De heren van sunway foto waren heel behulpzaam (na 30+ emailtjes) en waren zelfs bereid om de clamp aan te passen zodat de gps/shutterrelease poort toegankelijk was voor mij. Op de foto hierboven kun je het resultaat zien (waar de verticale clamp stopt hoort een metalen rail te zitten). Ik ben erg verast om te zien dat ze de tijd hebben genomen om de hele bracket weer te anodiseren. Ik had dat niet verwacht en dacht dat het gewoon kaal aluminium zou zijn. Plusje voor de service.
De uitsparing tussen de l-bracket en de camera is overigens minder dan 9 mm. Ik merk ook dat de verticale kant net zou passen als hij precies zou uitlijnen met de camera. M.A.W. deze past zoals hij zou moeten. Die cm is trouwens nog weinig als je het vergelijkt met andere l-brackets van veel duurdere fabrikanten.
Combinatie:
De combinatie werkt erg goed. De klem is een perfecte vervanging van de vorige qr plate. Hij heeft inkepingen zoals deze op alle balhoofden aanwezig zijn. De safety stops werken goed. Hieronder is een foto waarop ik de klem los heb zitten en de camera alleen op de safety stop hangt.
De combinatie werkt perfect. Het voelt erg goed aan en zeker niet als goedkoop spul. Ik ben erg blij met deze setup.
Conclusie:
Hoewel ik mijn bedenkingen had over de setup (kwaliteit en de afmeting) ben ik erg verrast met wat ik uiteindelijk gekregen heb. Hoewel het allemaal erg goedkoop is (de helft van really right stuff en kirk) lijkt het alsof er geen concessie is gedaan op de kwaliteit en alles wat er bij hoort. Hij past niet precies, maar binnen wat er leverbaar is, komt hij aardig dicht bij. Voor het geld wat je erop bespaart is het zeker een om te overwegen.
voordelen:
- goedkoop
- universeel is echt universeel (bijna alle manieren om de discal clamp of l-bracket te bevestigen zijn er)
- goede service (ik heb heel veel email correspondentie gehad en ze waren bereid om de stap extra te zetten waar veel bedrijven al niet thuis zouden geven.
nadelen:
- moet uit china komen (alhoewel volgens mij hebben ze een distributeur in NL)
- Custom fit modellen zijn schaars (volgens mij alleen voor de d3 en/of nog een model)
- je moet goed nameten of alles past (dit heb je nu met universele clamps.
Al met al kan ik deze producten zeker aanraden. Je betaald voor een l-bracket $89 (tegenover $140.00 voor een really right stuff) en voor de clamp $47 tegenover $86.00 voor een (vergelijkbare) clamp van really right stuff.
maw. Voor het geld zeker de moeite waard te overwegen.
p.s. voor de oplettende lezer. Ik had 3 doosjes binnengekregen. Maar 1 was een nodal slide van 20 cm die ik te lang besteld had. Ik zal deze terugbrengen en een 14cm halen zodat de nodal slide niet in het beeld van de fisheye komt. Tevens zal ik binnenkort nog een balhoofd binnenkrijgen. Dus die 2 producten hebben jullie nog van mij tegoed.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)