Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:54

S913

Abusus non tollit usum

Heeft iemand ervaring met het merk Benro? Ik kan er niet enorm veel over vinden (en sowieso niet hier op GoT). Ik ben op zoek naar een statief (budget ~200 euro) en kwam in de Shoot van okt/nov een review tegen van statieven waarin de Benro A1681TB0 er samen met de Manfrotto 190XB eigenlijk als best (en stabielst) uitkwamen. De prijs en dimensies (licht en klein) doet me een beetje neigen naar de Benro (tevens een mono-pod), maar zoals gezegd: ik kan weinig vinden over het merk.

Naast de A1681TB0 is er nog de A1691TB0 (6 cm kleiner bij transport, wel een pré). Echter heeft deze A1691 5-segmentspoten en de A1681 4-segmentspoten. En ik kan me niet voorstellen dat dat ten goede komt aan de stabiliteit (toch?)

Gezien mijn budget ben ik misschien wat veeleisend qua specs (licht, klein, stabiel etc etc) :| dus vandaar dat deze A1681TB0 erg aantrekkelijk lijkt.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-07 13:49
S913 schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:42:
Heeft iemand ervaring met het merk Benro? Ik kan er niet enorm veel over vinden (en sowieso niet hier op GoT). Ik ben op zoek naar een statief (budget ~200 euro) en kwam in de Shoot van okt/nov een review tegen van statieven waarin de Benro A1681TB0 er samen met de Manfrotto 190XB eigenlijk als best (en stabielst) uitkwamen. De prijs en dimensies (licht en klein) doet me een beetje neigen naar de Benro (tevens een mono-pod), maar zoals gezegd: ik kan weinig vinden over het merk.

Naast de A1681TB0 is er nog de A1691TB0 (6 cm kleiner bij transport, wel een pré). Echter heeft deze A1691 5-segmentspoten en de A1681 4-segmentspoten. En ik kan me niet voorstellen dat dat ten goede komt aan de stabiliteit (toch?)

Gezien mijn budget ben ik misschien wat veeleisend qua specs (licht, klein, stabiel etc etc) :| dus vandaar dat deze A1681TB0 erg aantrekkelijk lijkt.
Ik heb zelf onlangs de A1691TB0 aangeschaft en ik moet zeggen dat hij toch wel erg stabiel is. Via Ebay bestellen scheelt trouwens erg veel geld. Ik heb er uiteindelijk €140,- voor betaald inclusief transport (in Nederland €219) en hij was binnen 5 dagen binnen. De Benro zou dus ruim binnen je budget vallen.

Van de monopod functie moet je je trouwens niet teveel voorstellen, het is geen vervaning voor een goede losse monopod.

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Dank voor je reactie en eBay tip :) Dat het tevens een mono-pod is een extraatje, heb geen ervaring met mono-pods, maar in welk opzicht is de geen "echte"?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17
ben van plan mijn qr clamp en plate te vervangen. Hij is wat versleten en hij zit niet meer zo vast in portrait. Ik ben bang dat hij er nog eens een keer van afdonderd.

Nu de volgende, paar vragen. Ik zal waarschijnlijk voor arca swiss style clamps gaan. nu zie ik dat de clamps in verschillende maten komen. Gaat het nog uitmaken of de clamp rond is of breed? Ik begrijp dat hoe breder hoe beter maar gaat het nog uitmaken of het 4, 5 of 5 cm breed is?

Ik ga waarschijnlijk ook voor een (universele) l-bracket. Nu ga ik de qr van mijn balhoofd vervangen en ik vraag mij af of ik nog moet oppassen met het gebruik van een l-bracket, kan hij instabieler worden (gok van niet, maar ik vraag het maar).

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-07 13:49
S913 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 15:14:
Dank voor je reactie en eBay tip :) Dat het tevens een mono-pod is een extraatje, heb geen ervaring met mono-pods, maar in welk opzicht is de geen "echte"?
De mono-pod is vrij kort en daarnaast schijnt bij erg vaak afschoeven van de onderdelen er wat speling te kunnen ontstaan.

Voor af en toe gebruik gaat het wel, maar als je het vaak gebruikt is een aparte mono-pod aan te raden (inclusief mono-pod head).

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:59

Bonbridge

35-85

Ik zoek ook een nieuw statief.
Al ruim twee jaar sleep ik het allergoedkoopste statief ooit mee. Maar ik wil nu wat betere kwaliteit.
Ik heb straks een Canon 5D mark II en er komt hoe dan ook een 24-70 F2.8 op, dus niet de allerlichtste combo.

Er zijn alleen zoveel statieven op de markt dat ik niet weet wat ik echt nodig heb.
Ik ga regelmatig op vakantie, dus licht en compact zou wel fijn zijn.
Ik zal hem voornamelijk voor Urbex en landschappen gebruiken.
De hoogte het liefst rond 1.80, iets lager zal ik denk ik niet heel erg vinden.
Uiteraard moet hij fijn en soepel te bedienen zijn en, en stabiel staan.

Ik wil er maximaal 150 euro aan uitgeven. Iemand aanraders die bij mijn setup passen? Dan kan ik daarop meer oriënteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Bonbridge op 20-12-2011 22:24 ]

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als je iets lichts zoekt, kun je het beste een carbon fiber statief kopen. Nadeel daarvan is dat een Manfrotto carbon fiber statief al gauw rond de 250 euro kost, en dan heb je nog geen statiefhoofd. Je hebt hier (ook wel bij andere fotozaken natuurlijk) een aantal Manfrotto kits (statief + hoofd), de meesten zijn alleen van alluminium en dus zwaarder (maar wel rond jouw budget).

[ Voor 4% gewijzigd door Nordlys op 20-12-2011 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je vindt het geen probleem om 2500-3000 euro te besteden aan je camera + lens, maar dan wil je wel een statief met alle toeters en bellen voor onder de €150..? ;)

Als je én degelijk én goed licht wilt, dan zou ik toch €50 á €100 meer ervoor uittrekken. En waarom wil je 'm 1.80m lang als je voornamelijk landschappen ermee gaat schieten?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52
1.80m is inderdaad wat aan de lange kant. Mijn statief is maar 1.46m (ik ben ~1.83m lang) en heeft geen middenkolom. Maar daar komt de hoogte van je statiefkop en je camera nog bij, dat moet je niet vergeten. ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Bonbridge schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 22:23:
Al ruim twee jaar sleep ik het allergoedkoopste statief ooit mee. Maar ik wil nu wat betere kwaliteit.
Ik heb straks een Canon 5D mark II en er komt hoe dan ook een 24-70 F2.8 op, dus niet de allerlichtste combo.

Er zijn alleen zoveel statieven op de markt dat ik niet weet wat ik echt nodig heb.

Ik wil er maximaal 150 euro aan uitgeven. Iemand aanraders die bij mijn setup passen? Dan kan ik daarop meer oriënteren.
Afhankelijk van hoeveel gewicht het statief moet dragen kun je kijken naar deze statieven:

Benro A0190T
Benro A1190T
Benro A2190T

ik ben 1.84 en ik heb ook een goedkoop statief gekocht (alhoewel, de kwaliteit verbaast me nog steeds). Maar ik kom er ook steeds meer achter dat het neit handig is om een heel hoog statief te hebben. Tevens zit ik elke 3 weken wel weer in een vliegtuig (met carry on limieten) en ik merk dat de huidige vorm van mijn statieF niet gunstig is, ik had beter voor deze kunnen kiezen (maargoed dat is verleden tijd).

anyway, deze is in jouw budget met de carbon versie bespaar je enkel 300 gram gewicht. Zeker het bezichtigen waard. Let wel dat je daar nog een kop bij moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Bonbridge schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 22:23:

Ik zou er toch iets meer geld aan uitgeven als je er zo'n dure spullen op wilt zetten, niet omdat het het zou omvallen, maar omdat je een goedkoper statief toch beu gaat worden terwijl je een duurder jaren bij gaat houden en met veel plezier zal gebruiken.

Ik raad je een Feisol CT-3442 met het optionele middenkolomkit aan. Dan kan het statief 171 cm hoog zonder kop of camera erop. Dat lijkt mij genoeg of ben je 2.5 meter hoog? :p Met toestel en kop moet je er een 20-tal cm bijtellen, dat is ongeveer de hoogte van de zoeker.

Een andere mogelijkheid is de Sirui N-2204, deze kan 165 cm hoog. Ik heb van hetzelfde merk een kop (K30x) en ik ben er enorm tevreden over, hij houdt mijn 450D + grip + 400mm f5.6 + flitser probleemloos muurvast zonder creep bij het vastzetten. Dat is al een stukje meer gewicht denk ik dan jouw 5d+24-70.

Dan heb je uiteraard nog een kop nodig, ik raad je Sirui koppen aan, uit persoonlijke ervaring zijn deze quasi vergelijkbaar aan Arca Swiss en Markins modellen, maar 1/3 van de prijs. Zie hier een lijstje van de mogelijkheden. Ik denk dat je genoeg zou hebben aan een K20x, maar voor 10 euro en 100 gram zou ik de K30x, die ik zelf heb, niet laten liggen.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge

Bonbridge

35-85

Is 1.80 al lang? Oh, ik ging er even vanuit dat dat vrij normaal was.
Het is niet heel belangrijk hoor, de hoogte. 20 centimeter verschil in hoogte is op de foto toch nauwelijks te zien.

Ik dacht dat je voor 150 euro wel een geschikt statief zou moeten kunnen vinden. Ik vind het zonde om veel meer uit te geven aan iets waar je in principe het zelfde resultaat mee bereikt. Dan hou ik liever het geld voor een beter objectief. Ik wil graag een statief die gewoon goed is als je de prijs/kwaliteit verhouding bekijkt. Alle toeters en bellen hoef ik niet hoor. Maar een fijne soepele en stabiele bediening is natuurlijk altijd wel fijn.

Lichtgewicht moet je ook niet te serieus nemen. Het is echt niet erg om iets mee te sjouwen. Het lijkt me alleen wel fijn om een statief ook op verre vakanties mee te kunnen nemen. Mijn huidige statief is opgevouwen nog best fors, dus die neem ik nooit mee dan.

Dus ik denk dat een statief van 1.60 meter bijvoorbeeld ook al prima is. Ik bedenk me nu dat dat eigenlijk toch niets uit maakt verder. Meestal gebruik ik toch wat kleinere schiethoogtes.

Ik zal er eens een paar opzoeken en eventueel nog navragen hier. Bedankt voor de suggesties iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:48
Ik ben zelf aan het kijken naar een statief, speciaal voor reizen, maar wel die voldoet aan mijn eisen. Nu heb ik zelf een Manfrotto 055XPROB, met een 488RC4 balhoofd. Nu is er van dit statief ook een carbon versie waarbij je 0,8kg kan besparen. Echter het balhoofd is nog steeds relatief zwaar. Zijn hier andere opties voor? Hij moet bv mijn 70-200 f/2.8 IS makkelijk kunnen houden (niet dat die nou zo zwaar is maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
Misschien interessant voor Bonbridge (en de bijbehorende discussie):
Ik heb laatst een statief gekocht (eigenlijk voor mijn verjaardag gekregen) van Triopo en wel deze: Triopo GX-1328
Het statief komt zonder uitgeschoven middenkolom tot een hoogte van 1,56m wat bij mij inclusief balhoofd en batterijgrip onder mijn 5D2 resulteert in een zoeker op ooghoogte. Ik ben zelf 1,78m dus als je de middenkolom nog een paar cm uitschuift, dan is ie voor bijna iedereen stabiel te gebruiken (begrijp me niet verkeerd, want ook volledig uitgeschoven is het statief stabiel, maar altijd minder dan met alleen de driepoot). En ik moet zeggen dat de stabiliteit echt goed is. Ik had een beetje bedenkingen gezien de lage prijs, maar tot nog toe (heb hem een paar keer mee gehad) valt het mij absoluut niet tegen.
Bij ons in Eindhoven bij zo'n Ringfoto-winkel hebben ze ook Triopo carbonstatieven, dus misschien dat je ze bij jou in de omgeving er ook te proberen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 21-12-2011 11:45 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Bonbridge schreef op woensdag 21 december 2011 @ 10:09:
Ik dacht dat je voor 150 euro wel een geschikt statief zou moeten kunnen vinden. Ik vind het zonde om veel meer uit te geven aan iets waar je in principe het zelfde resultaat mee bereikt. Dan hou ik liever het geld voor een beter objectief. Ik wil graag een statief die gewoon goed is als je de prijs/kwaliteit verhouding bekijkt. Alle toeters en bellen hoef ik niet hoor. Maar een fijne soepele en stabiele bediening is natuurlijk altijd wel fijn.
Tja, een goedkoop statief doet `hetzelfde' als een duurder statief, namelijk de camera ondersteunen, dat is een redenering zoals de camera in mijn smartphone doet hetzelfde als een 5dmII, namelijk foto's maken. Voor 150 euro zou ik dan de Manfrotto 055-serie aanraden, het wordt wel wat zeulen ermee en je zal het hierdoor wss minder gebruiken, maar voor de prijs/kwaliteit is dik in orde.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
MewBie schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 23:54:
1.80m is inderdaad wat aan de lange kant. Mijn statief is maar 1.46m (ik ben ~1.83m lang) en heeft geen middenkolom. Maar daar komt de hoogte van je statiefkop en je camera nog bij, dat moet je niet vergeten. ;)
En je moet niet vergeten dat je ogen niet bovenop je hoofd zitten. Ik ben 1.90m lang, maar m'n ogen zullen zo rond de 1.80m (? ik gok maar wat :+) zitten.

• justice strike
right angle view finder doet ook wonderen.

Iemand heir die arcaswiss plates heeft? Ik heb een universele bracket gevonden die op mijn D90 past. Deze zullen ze nog een beetje aanpassen zodat de gps connector past (gps zit onderaan de D90)

Deze aanpassing houdt in dat ze een stukje metaal weghalen

Afbeeldingslocatie: http://www.sunwayfoto.com/uploadfile/CKEditor/IMG_3660-1(1).jpg

zoals jullie kunnen zien zitten daar schroefdraden in. Die gebruiken ze als stop zodat je camera niet van de qr af kan glijden. Nu is mijn vraag... aangezien andere l-brackets (kirk en really right stuff) deze stops niet heeft vraag ik mij af, moet ik mij zorgen maken dat deze plates eraf kunnen glijden of valt dat wel mee?

of vergis ik me en heeft kirk en really right stuff wel degelijk een stop op die plates?

[ Voor 90% gewijzigd door justice strike op 22-12-2011 10:33 ]

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb plates van Wimberley en RRS en geen van allen hebben ze een stop. Er af glijden? ik draag zonder problemen (en zonder zorgen) mijn D300 met 70-200 met een wimberley plate op mijn statief met ArcaSwiss kop over mijn schouder.
Dat zwaluwstaart klem-mechanisme klemt in de overtreffende trap.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• ppl
  • Niet online

ppl

Hahn schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 22:41:
En waarom wil je 'm 1.80m lang als je voornamelijk landschappen ermee gaat schieten?
Omdat sommige mensen ook nog wel eens iets anders dan vanaf een plat weiland in Drenthe willen fotograferen. Bij heuvels, greppels, etc. moet het ook stabiel staan en dan is een langere poot soms nog wel eens heel erg handig. Ander voordeel is dat je de statief ook voor andere zaken kunt gebruiken. Voorkomt weer dat je in de toekomst je statief moet vervangen omdat ie toch niet helemaal voldoet. Let wel op die hoogte trouwens, vaak zijn statieven zonder kop (zo ook bij Benro, ze hebben er wel sets: statief + kop). Je moet dan de kop en daarop de camera ook nog bij de hoogte optellen wat al gauw weer 30cm extra is. Het statief wat ik heb gaat iets voor bij de 1.70m maar met kop en camera erop moet ik toch echt ietsjes op mijn tenen gaan staan om door de zoeker te kunnen kijken en dan ben ik net iets langer dan 1.90m.

Die carbon statieven zijn leuk en aardig maar tegenwoordig zit er dusdanig veel carbon op dat die poten erg dik en stevig zijn. Dat moet ook omdat carbon an sich vrij fragiel is (simpelweg gezegd is het sterk in maar 1 richting dus maak je meerdere lagen). Poten zijn trouwens niet de enige onderdelen van een statief, die zijn vaak van metaal (en dus zwaarder). Tegenwoordig doet men bij Benro aan 8 lagen carbon waardoor je uiteindelijk nog maar bar weinig verschil hebt in gewicht tussen hun aluminium en carbon statieven. Qua prijs helaas niet, de alu versie kan je ruim 100 euro schelen.

Zelf heb ik ook naar Benro gekeken vanwege de macro mogelijkheden. De griplocks vond ik minder dan de fliplocks. Uiteindelijk heb ik voor een alu versie met fliplocks gekozen, ding weegt 2kg. Daar heb ik een aardig eindje mee lopen sjouwen en fotograferen maar kan niet zeggen dat het een zware combinatie is, vond het eigenlijk wel een lichte combinatie. Nee, de Gitzo alternatief is leuk en aardig maar die Benro doet het meer dan prima :) Btw, je hebt rubberen voetjes maar je krijgt er losse spikes bij. Handig in bijv. het bos.

De Manfrotto 055 die hier wordt aangeraden gaat ergens richting de 3kg. Als je die in de winkel voelt is dat echt wel een zwaar statief. Ik denk zelf dat de grens ook bij zo'n 2kg ligt. Maar eerlijk is eerlijk, het is allemaal wel een vrij persoonlijke bedoening. Je moet dus zelf even gaan kijken. Wat betreft Benro zitten er in Apeldoorn en Zwolle zaken die een Benro assortiment hebben. Op de website van Benro vindt je alle dealers.
justice strike schreef op donderdag 22 december 2011 @ 04:53:
of vergis ik me en heeft kirk en really right stuff wel degelijk een stop op die plates?
Ik zie die stops niet op de website van Kirk (bij RRS niet gekeken) maar erg is het niet. Bij degenen waar ze wel bij zitten zijn ze optioneel (je kunt ze er af halen of je moet ze er zelf op schroeven). Sommigen gebruiken ze niet omdat ze dan de camera heen en weer kunnen schuiven wanneer ze de clamp niet al te vast aandraaien. Verder is het een kwestie van je hoofd gebruiken. Als je nou zorgt dat je altijd de camera vasthoudt wanneer je iets met die kop gaat doen voorkom je al dat het ding eraf lazert. Pas als je echt zeker weet dat het ding muurvast zit loslaten.

@BlaTieBla: mijn Wimberley P-5 heeft die schroefjes voor het glijden er bij maar die moest ik er zelf wel op schroeven. De plate is echter breder dan mijn clamp dus schuiven doet ie sowieso wel.

[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 22-12-2011 20:48 . Reden: stukje over statiefkop vergeten ]

• Universal Creations
ppl schreef op donderdag 22 december 2011 @ 20:37:
Die carbon statieven zijn leuk en aardig maar tegenwoordig zit er dusdanig veel carbon op dat die poten erg dik en stevig zijn. Dat moet ook omdat carbon an sich vrij fragiel is (simpelweg gezegd is het sterk in maar 1 richting dus maak je meerdere lagen). Poten zijn trouwens niet de enige onderdelen van een statief, die zijn vaak van metaal (en dus zwaarder). Tegenwoordig doet men bij Benro aan 8 lagen carbon waardoor je uiteindelijk nog maar bar weinig verschil hebt in gewicht tussen hun aluminium en carbon statieven. Qua prijs helaas niet, de alu versie kan je ruim 100 euro schelen.
Klopt. Alu-statieven zijn niet veel zwaarder dan carbonstatieven, maar ze zijn verder ook niet te vergelijken. Carbon is veel stijver, waardoor trillingen veel sneller geabsorbeerd worden, bekijk anders deze test even: http://www.tvwg.nl/testrapporten/statieven/statieven.htm

• ppl
  • Niet online

ppl

Yup maar dat gaat om bepaalde soort trillingen en merk je ook alleen bij bepaalde sluitertijden. Eigenlijk is dat ook het enige echte voordeel van carbon. Het is aan jezelf om te bepalen of je dat de meerprijs waard vindt of niet. Vergeet niet dat je vaak een kop erbij moet nemen en die zijn ook al snel het prijsverschil alu-carbon. Hout is nog mooier maar ook meteen gigantisch zwaar.

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 22-12-2011 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
BlaTieBla schreef op donderdag 22 december 2011 @ 20:37:
Ik heb plates van Wimberley en RRS en geen van allen hebben ze een stop. Er af glijden? ik draag zonder problemen (en zonder zorgen) mijn D300 met 70-200 met een wimberley plate op mijn statief met ArcaSwiss kop over mijn schouder.
Dat zwaluwstaart klem-mechanisme klemt in de overtreffende trap.
Mijn lensplate van RRS heeft die stops wel, de L-brackets van RRS hebben die stops inderdaad niet.
Die stops zijn bij RRS gewoon inbusjes die je in de onderkant draait. Of je ze gebruikt kun je dus zelf bepalen, ik heb ze er gewoon inzitten.

[ Voor 12% gewijzigd door MewBie op 23-12-2011 00:29 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
MewBie schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 00:27:
[...]

Mijn lensplate van RRS heeft die stops wel, de L-brackets van RRS hebben die stops inderdaad niet.
Die stops zijn bij RRS gewoon inbusjes die je in de onderkant draait. Of je ze gebruikt kun je dus zelf bepalen, ik heb ze er gewoon inzitten.
Dus als ik me niet vergis kan die l-plate er wel af schuiven en de gewone plate niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 22 december 2011 @ 20:50:
Klopt. Alu-statieven zijn niet veel zwaarder dan carbonstatieven, maar ze zijn verder ook niet te vergelijken. Carbon is veel stijver, waardoor trillingen veel sneller geabsorbeerd worden, bekijk anders deze test even: http://www.tvwg.nl/testrapporten/statieven/statieven.htm
Stijfheid en trillingen absorberen zijn twee aparte dingen. Omdat ik meer van fietsen weet: Je kan ook een alu fiets kopen die vrijwel net zo stijf is als eentje van carbon, maar die alu fiets is dan ook kneiterhard en je voelt alle trillingen direct, terwijl een carbon fiets in dezelfde situatie deze trillingen meer absorbeert. Heeft meen ik met de gewoven structuur van de carbonvezels te maken.

Er valt voor beide materialen wat te zeggen en het een is niet noodzakelijkerwijs beter dan het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
henkie196 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 07:45:
[...]

Stijfheid en trillingen absorberen zijn twee aparte dingen. Omdat ik meer van fietsen weet: Je kan ook een alu fiets kopen die vrijwel net zo stijf is als eentje van carbon, maar die alu fiets is dan ook kneiterhard en je voelt alle trillingen direct, terwijl een carbon fiets in dezelfde situatie deze trillingen meer absorbeert. Heeft meen ik met de gewoven structuur van de carbonvezels te maken.

Er valt voor beide materialen wat te zeggen en het een is niet noodzakelijkerwijs beter dan het ander.
Carbon absorbeerd idd trillingen, maar carbon is dan ook niet zo stijf als alu, het geeft mee.

nog even terug te komenop mijn arca swiss dillema. Ik denk dat er een m5 schroefdraad op mijn balhoofd zit... wat betekent dat ik een clamp van max 40mm kan kopen. (er zijn geen modellen met m5 schroefdraad alleen m6). Is 4 cm voor een arcaswiss clamp wel afdoende? lijkt me redelijk kort. (alhoewel 6 ook maar 2 cm meer is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Stijf is niet hetzelfde als hard, laten we dat even voorop stellen. Het gaat erom dat trillingen sneller uitgedempt worden. Een trilling kan misschien makkelijk ontstaan, maar de demping zorgt ervoor dat het snel stopt. En hier is carbon een stuk beter in dan aluminium.

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 23-12-2011 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Universal Creations schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 08:36:
Stijf is niet hetzelfde als hard, laten we dat even voorop stellen. Het gaat erom dat trillingen sneller uitgedempt worden. Een trilling kan misschien makkelijk ontstaan, maar de demping zorgt ervoor dat het snel stopt. En hier is carbon een stuk beter in dan aluminium.
Nou, stijf betekent dat er geen beweging in zit (of minder) en trillingen zijn beweging. Bij roeiboten wil je in principe ook niet dat deze trillingen opvangt want daar verlies je energie mee. Stijf is daar dus weldegelijk minder trillingen.

ik begin overigens een beetje moedeloos te worden. 2 dagen vol met die verkoper zitten praten en nu moet ik weer naar huis om na te kijken hoe en wat er op die balhoofd moet komen. Volgens mij is het een m5 schroef maar als het een m6 schroef is moet er een ander model komen... Ik begin me zo langzamer hand af te vragen waar er nog meer naar gekeken moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
justice strike schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 09:01:
Nou, stijf betekent dat er geen beweging in zit (of minder) en trillingen zijn beweging. Bij roeiboten wil je in principe ook niet dat deze trillingen opvangt want daar verlies je energie mee. Stijf is daar dus weldegelijk minder trillingen.
Stijfheid is gedefinieerd als de verplaatsing onder invloed van een kracht. Meestal wordt hiermee een kracht loodrecht op een balk of pijp bedoeld. Hierin zal carbon ook niet veel meegeven. Alleen omdat carbon in dit soort toepassingen over het algemeen een gewoven mesh van carbon vezels bijeengehouden door een epoxy of iets dergelijks, zal het trillingen eerder absorberen kunnen opvangen en ook niet homogene sterkte en stijfheidseigenschappen hebben, waar metalen dit over het algemeen wel hebben.

UC vat het goed samen: op het einde van de rit absorbeert een carbon statief beter de trillingen dan aluminium statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:50
justice strike schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 09:01:
[...]Volgens mij is het een m5 schroef maar als het een m6 schroef is moet er een ander model komen... Ik begin me zo langzamer hand af te vragen waar er nog meer naar gekeken moet worden.
Volgens mij zit er (vrijwel) altijd UNC draad op statieven voor fotografie. 1/4" of 3/8". 1/4" lijkt het meest op je 5 a 6 mm. 3/8" is ca 9.5 mm
zie http://en.wikipedia.org/wiki/Tripod_%28photography%29

[ Voor 7% gewijzigd door kvandt op 23-12-2011 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik heb deze (de grote):
http://koopjessite.nl/

Aanbieding is alleen vandaag. Voor dat geld kun je geen betere kopen! Ik ben er hel erg tevreden over. Hij is voor mij op ooghoogte met uitgeschoven middenkolom (ik ben 1.83m) en dan nog steeds stevig en stabiel. Het kan natuurlijk altijd beter, maar zeker niet voor dit geld!

Als je wilt beginnen met statieven dan zou ik zeker voor deze aanbieding gaan, en dan het geld dat je uitspaart gebruiken om over een flinke tijd een andere kop of lengte te kopen.
Ik heb ook de cheap-ass Hama Star 61, en dat is echt platic fantastic vergeleken bij dit statief.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ppl schreef op donderdag 22 december 2011 @ 20:37:
[...]
@BlaTieBla: mijn Wimberley P-5 heeft die schroefjes voor het glijden er bij maar die moest ik er zelf wel op schroeven. De plate is echter breder dan mijn clamp dus schuiven doet ie sowieso wel.
Ik heb de originele 'verpakking' er eens bij gepakt en daar blijken inderdaad schroefjes in te zitten :)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Ik kan geen merk/type vinden op die site maar ze lijken wel verdacht veel op die 055 reeks van Manfrotto. Welk merk/type is het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
justice strike schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 01:50:
[...]

Dus als ik me niet vergis kan die l-plate er wel af schuiven en de gewone plate niet?
Er zomaar afschuiven doen ze niet.
Je camera op je statief vast zetten is iets dat je heel bewust moet doen, ongeacht wel merk/type QR je gebruikt.

Zonder die stops er in heeft als voordeel dat je bij een draaiknop minder ver hoeft te draaien.
Met stops er in moet ik de knop ongeveer 2x volledig rond draaien vanaf het punt dat de plaat er net in kan tot hij helemaal vast zit. Zonder stops is een halve slag genoeg om hem er in/uit te kunnen schuiven.

Op het moment dat je een QR-klem hebt met een hendel is het sowieso altijd alles of niet en merk je dat verschil niet :P

Voorbeeldje hoe stevig zo'n plaat vastgeklemt zit in zo'n QR-klem:
Als ik de lensplate, met stops er in, in de QR-klem schuif tot de stop ergens tegen aan komt (ongeveer 1/3e van de klem gevuld) en dan het balhoofd in de portretstand zet (lens plate steekt dan naar boven uit).

Kan ik zonder problemen m'n fotorugzak + vulling aan het statief hangen en vervolgens optillen aan de lensplate.
Over het wel of niet hebben van die stops zou ik me dus niet zo druk maken, je moet gewoon zorgen dat je je camera goed op je statief zet..

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
ppl schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 16:47:
[...]

Ik kan geen merk/type vinden op die site maar ze lijken wel verdacht veel op die 055 reeks van Manfrotto. Welk merk/type is het eigenlijk?
Merkloos :-) Staat ook nergens een merk op, is niet te vinden in een hoekje voor zover ik weet.
Hij is echt goed stabiel voor die prijs!
Ik heb er al een en twijfel toch om er nog een te kopen, puur voor de prijs/kwaliteit verhouding :P

Het kan altijd beter, maar dan ben je ook gelijk veeeeel meer geld kwijt.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ok, ik ben wel overtuigd. Maar het wordt wel een met een draaiknop. Die schijnen toch beter te werken over meerdere merken heen.

Ik bestel hem overigens bij http://www.sunwayfoto.com. Ik zocht en universele die makkelijk leverbaar is hier (Azie). Deze kreeg wel veel reviews en de mensen denken goed mee. Ik kon bijvoorbeel mijn gps/remote niet aansluiten. Ze vroegen bij mij de maten op en dachten mee aan een oplossing. Nu wordt het ontwerp een beetje aangepast zodat de gps connector er toch in past.

Afijn, ik moet het zelf natuurlijk eerst bekijken, maar veel slechter dan wat ik had zal het niet worden. Had een qr met een hex plaatje. Allemaal leuk oin het begin (lekker makkelijk zeker als je geen qr plaatjes gewend bent), maar met een 18-105 begint hij na verloop van tijd meer speling te krijgen. Op een gegeven moment dacht ik dat het maar een goed idee is de nekband maar om die tripod te wikkelen... toen hij laatste vakantie een cm naar beneden draaide dacht ik, moet maar eens aan een nieuwe qr plaat gaan denken.

Maakt het nog uit of ik een klem koop die 4, 5 of 6 cm breed is of maakt het geen zak uit? (intuitief zou ik zeggen hoe breder hoe beter) Ik zit te tubben tusen 2 verschillende soorten (een ronde en een rechthoekige) De ronde heeft echter een minder brede klem.

deze twee:

Afbeeldingslocatie: http://www.sunwayfoto.com/uploadfile/Products/201106/500(3).jpg

en deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.sunwayfoto.com/uploadfile/Products/201105/540(3).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
justice strike schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 20:33:
ok, ik ben wel overtuigd. Maar het wordt wel een met een draaiknop. Die schijnen toch beter te werken over meerdere merken heen.

Ik bestel hem overigens bij http://www.sunwayfoto.com. Ik zocht en universele die makkelijk leverbaar is hier (Azie). Deze kreeg wel veel reviews en de mensen denken goed mee. Ik kon bijvoorbeel mijn gps/remote niet aansluiten. Ze vroegen bij mij de maten op en dachten mee aan een oplossing. Nu wordt het ontwerp een beetje aangepast zodat de gps connector er toch in past.

Afijn, ik moet het zelf natuurlijk eerst bekijken, maar veel slechter dan wat ik had zal het niet worden. Had een qr met een hex plaatje. Allemaal leuk oin het begin (lekker makkelijk zeker als je geen qr plaatjes gewend bent), maar met een 18-105 begint hij na verloop van tijd meer speling te krijgen. Op een gegeven moment dacht ik dat het maar een goed idee is de nekband maar om die tripod te wikkelen... toen hij laatste vakantie een cm naar beneden draaide dacht ik, moet maar eens aan een nieuwe qr plaat gaan denken.

Maakt het nog uit of ik een klem koop die 4, 5 of 6 cm breed is of maakt het geen zak uit? (intuitief zou ik zeggen hoe breder hoe beter) Ik zit te tubben tusen 2 verschillende soorten (een ronde en een rechthoekige) De ronde heeft echter een minder brede klem.

deze twee:

[afbeelding]

en deze:

[afbeelding]
Ik weet niet welk balhoofd en statief je hebt, maar sommige combinaties kunnen problemen opleveren als je de dropnotch van je balhoofd wil gebruiken.

Ik heb de RRS B2-Pro II
Afbeeldingslocatie: http://reallyrightstuff.com/mmRRSNET/Images/gallery/B2PROII.png.
In combinatie met bijvoorbeeld het RRS BH-40 balhoofd en een Gitzo Systematic leverd dat problemen op bij gebruik van de dropnotch, maar als je dan weer een L-bracket op je body heb is dat ook geen probleem omdat je de dropnotch dan niet gebruikt voor portetstand.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 25-09 12:41
Bonbridge schreef op woensdag 21 december 2011 @ 10:09:
Is 1.80 al lang? Oh, ik ging er even vanuit dat dat vrij normaal was.
Het is niet heel belangrijk hoor, de hoogte. 20 centimeter verschil in hoogte is op de foto toch nauwelijks te zien.

Ik blijf nog steeds heel tevreden met mijn calumet statief. Wat mij betreft erg sterk in de low budget categorie.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
MewBie schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 14:22:
[...]

Ik weet niet welk balhoofd en statief je hebt, maar sommige combinaties kunnen problemen opleveren als je de dropnotch van je balhoofd wil gebruiken.

Ik heb de RRS B2-Pro II
[afbeelding].
In combinatie met bijvoorbeeld het RRS BH-40 balhoofd en een Gitzo Systematic leverd dat problemen op bij gebruik van de dropnotch, maar als je dan weer een L-bracket op je body heb is dat ook geen probleem omdat je de dropnotch dan niet gebruikt voor portetstand.
Ik ben uiteindelijk voor de ronde gegaan. Die kan ik later nog op een panorama head bevestigen. En het lijkt ook het meeste op wat ik nu heb, ik mis alleen de meeting tot 2 cm maar volgens mij is de klem zelf nagenoeg dezelfde grootte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Sibylle schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 20:25:
[...]

Merkloos :-) Staat ook nergens een merk op, is niet te vinden in een hoekje voor zover ik weet.
Hij is echt goed stabiel voor die prijs!
Ik heb er al een en twijfel toch om er nog een te kopen, puur voor de prijs/kwaliteit verhouding :P

Het kan altijd beter, maar dan ben je ook gelijk veeeeel meer geld kwijt.
LOL, wat moet je met 2 dezelfde? Een goed statief is het halve werk maar het voorkomt ook irritatie. Heb ook een tijdje een goedkoop statief gebruikt en later de Benro gekocht die toch een aantal klasses beter is. Het verschil vond ik nogal groot. Op de Benro werkt alles een stuk soepeler en rammelt en wiebelt het ook eigenlijk niet. Als je amper met statief werkt dan zal zo'n goedkope wel genoeg zijn maar bij veelvuldig gebruik verwacht ik dat zo'n ding snel het loodje legt.
justice strike schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 20:33:
Je hebt de quickrelease versies waarbij je met een klein schroefje de afstand kunt stellen. Daardoor kun je juist wel de plates van een ander merk gebruiken. Het nadeel is dat je dit voor ieder merk weer opnieuw moet stellen en dat is onhandig als je ze door elkaar gebruikt. Bij zo'n draaiknop versie is het de draaiknop waarmee je en klemt en stelt waardoor dit een zeer fijn systeem is. De quickrelease is makkelijk in gebruik omdat je ziet of het ding open of dicht is, bij een draaiknop zie je dat niet zo waardoor je wat sneller het risico kunt lopen dat het ding open staat (en dan komen die stops weer goed van pas, glijdt je camera er niet uit richting grond!). Die knop kun je ook makkelijker losdraaien als hij ergens tegenaan schuurt. Beiden hebben dus hun voor- en nadelen waardoor je ze weer voor verschillende toepassingen kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ppl schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:16:
[...]

LOL, wat moet je met 2 dezelfde? Een goed statief is het halve werk maar het voorkomt ook irritatie. Heb ook een tijdje een goedkoop statief gebruikt en later de Benro gekocht die toch een aantal klasses beter is. Het verschil vond ik nogal groot. Op de Benro werkt alles een stuk soepeler en rammelt en wiebelt het ook eigenlijk niet. Als je amper met statief werkt dan zal zo'n goedkope wel genoeg zijn maar bij veelvuldig gebruik verwacht ik dat zo'n ding snel het loodje legt.

[...]

Je hebt de quickrelease versies waarbij je met een klein schroefje de afstand kunt stellen. Daardoor kun je juist wel de plates van een ander merk gebruiken. Het nadeel is dat je dit voor ieder merk weer opnieuw moet stellen en dat is onhandig als je ze door elkaar gebruikt. Bij zo'n draaiknop versie is het de draaiknop waarmee je en klemt en stelt waardoor dit een zeer fijn systeem is. De quickrelease is makkelijk in gebruik omdat je ziet of het ding open of dicht is, bij een draaiknop zie je dat niet zo waardoor je wat sneller het risico kunt lopen dat het ding open staat (en dan komen die stops weer goed van pas, glijdt je camera er niet uit richting grond!). Die knop kun je ook makkelijker losdraaien als hij ergens tegenaan schuurt. Beiden hebben dus hun voor- en nadelen waardoor je ze weer voor verschillende toepassingen kunt gebruiken.
ben toch maar voor de versie met stops gegaan.Ik zal binnenkort ook wel een review neerzetten van de producten van dat bedrijf. Het is vrij goedkoop als je het vergelijkt met Kirk en Really Right Stuff dus ik ben benieuwd of de kwaliteit nog behoorlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Zoals jullie weten was ik al een tijd opzoek naar een arca swiss compatible. Toen mijn oude quick release plate mankementen vertoonde (hij zakte een inch naar beneden in portret) en met nog in mijn herinnering dat hij wel eens van de qr af viel nam ik toch maar de stap om goede qr plate te halen.

Eergister kreeg ik ze binnen en was aangenaam verrast.

Ik kreeg een drietal doosjes binnen met de een qr-clamp, een l-bracket en een nodal rail. De verpakking was erg netjes.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-nKtovWqlr00/TwAhVIKUiiI/AAAAAAAAADo/NmAEvm1LeWM/s800/DSC_6619.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/--eIXnOSHzTk/TwAhHIRPBeI/AAAAAAAAADk/ArofQCdzFfc/s800/DSC_6621.jpg

Discal Clamp:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-E7es4iEo_bw/TwAcFy9RyaI/AAAAAAAAACk/4R6qAbfAso8/s640/DSC_6645.jpg
De Discal Clamp had een schroefdraad die bruikbaar was op een standaard driepoot (zonder hoofd):

- een imbus sleutel
- 2 moertjes voor het bevestigen op een panorama head
- een m6 schroef om hem te bevestigen op een ballhead
- een busje om hem geschikt te maken voor een standaard tripod schroefdraad (die in de camera gaat).

kortom er was een legio manieren om hem te bevestigen op een driepoot (ik denk bijna alle manieren).

L-Bracket:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-nln_mNf64DY/TwAbz39UAYI/AAAAAAAAACg/XhNzbLAXVPM/s800/DSC_6635.jpg

Voordat ik de l-bracket gekocht had was er een hele lange email discussie aan vooraf gegaan. Het is een universele bracket. Ze hebben 4 modellen, maar afgezien van wat kleine details zijn ze nagenoeg hetzelfde.

de verschillen zijn:
1. standaard model
2. schuif bevestiging zodat de afmeting precies hetzelfde is als de camera
3. afneembare ophoging.
4. breder ondersteuning (voor midden formaat camera).

Bij het model wat ik had zaten:

- 3 imbus sleutels
- 2 safety stops
- bevestigings schroef (om hem op de camera te bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-xx9Mzoyanns/TwAczby8_VI/AAAAAAAAACs/3ila3CPXR08/s800/IMG-20120101-00062.jpg

Hoewel ik voor de meeste tijd aan model 2 zat te denken is het uiteindelijk model 3 geworden. De redenen hiervoor zijn namelijk dat hoewel model 2 goed kan passen je in moet leveren op veiligheids stops. Ansich geen probleem merk ik nu ik hem heb... maar dat was de reden om hem niet te nemen.

Achteraf een goede beslissing want hoewel de ophoging aan de achterkant goed zit, heb ik hem liever aan de voorkant (alles lijnt wat beter uit). (zie foto boven om afneembare ophoging te zien)

Verder wil ik ook nog aangeven. De heren van sunway foto waren heel behulpzaam (na 30+ emailtjes) en waren zelfs bereid om de clamp aan te passen zodat de gps/shutterrelease poort toegankelijk was voor mij. Op de foto hierboven kun je het resultaat zien (waar de verticale clamp stopt hoort een metalen rail te zitten). Ik ben erg verast om te zien dat ze de tijd hebben genomen om de hele bracket weer te anodiseren. Ik had dat niet verwacht en dacht dat het gewoon kaal aluminium zou zijn. Plusje voor de service.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-6om0CMvTJMM/TwAepFEyutI/AAAAAAAAAC4/8AcDVpPcXB8/s800/IMG-20120101-00054.jpg

De uitsparing tussen de l-bracket en de camera is overigens minder dan 9 mm. Ik merk ook dat de verticale kant net zou passen als hij precies zou uitlijnen met de camera. M.A.W. deze past zoals hij zou moeten. Die cm is trouwens nog weinig als je het vergelijkt met andere l-brackets van veel duurdere fabrikanten.

Combinatie:

De combinatie werkt erg goed. De klem is een perfecte vervanging van de vorige qr plate. Hij heeft inkepingen zoals deze op alle balhoofden aanwezig zijn. De safety stops werken goed. Hieronder is een foto waarop ik de klem los heb zitten en de camera alleen op de safety stop hangt.
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-GIgaUxkxUgw/TwAdY76l-aI/AAAAAAAAAC0/HbgQN9szDOw/s800/IMG-20120101-00065.jpg

De combinatie werkt perfect. Het voelt erg goed aan en zeker niet als goedkoop spul. Ik ben erg blij met deze setup.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-Emsq5CXax4s/TwAdFBXpANI/AAAAAAAAACw/D-YlYGyTgPk/s800/IMG-20120101-00063.jpg

Conclusie:
Hoewel ik mijn bedenkingen had over de setup (kwaliteit en de afmeting) ben ik erg verrast met wat ik uiteindelijk gekregen heb. Hoewel het allemaal erg goedkoop is (de helft van really right stuff en kirk) lijkt het alsof er geen concessie is gedaan op de kwaliteit en alles wat er bij hoort. Hij past niet precies, maar binnen wat er leverbaar is, komt hij aardig dicht bij. Voor het geld wat je erop bespaart is het zeker een om te overwegen.

voordelen:
- goedkoop
- universeel is echt universeel (bijna alle manieren om de discal clamp of l-bracket te bevestigen zijn er)
- goede service (ik heb heel veel email correspondentie gehad en ze waren bereid om de stap extra te zetten waar veel bedrijven al niet thuis zouden geven.

nadelen:
- moet uit china komen (alhoewel volgens mij hebben ze een distributeur in NL)
- Custom fit modellen zijn schaars (volgens mij alleen voor de d3 en/of nog een model)
- je moet goed nameten of alles past (dit heb je nu met universele clamps.

Al met al kan ik deze producten zeker aanraden. Je betaald voor een l-bracket $89 (tegenover $140.00 voor een really right stuff) en voor de clamp $47 tegenover $86.00 voor een (vergelijkbare) clamp van really right stuff.

maw. Voor het geld zeker de moeite waard te overwegen.

p.s. voor de oplettende lezer. Ik had 3 doosjes binnengekregen. Maar 1 was een nodal slide van 20 cm die ik te lang besteld had. Ik zal deze terugbrengen en een 14cm halen zodat de nodal slide niet in het beeld van de fisheye komt. Tevens zal ik binnenkort nog een balhoofd binnenkrijgen. Dus die 2 producten hebben jullie nog van mij tegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben een beetje aan het kijken voor een statief nu kwam ik de volgende tegen:

Manfrotto 055XDB Basic Tripod 804RC2 head €139,-

Op zich lijkt me dit een leuk statiefje (heb nu een velbon cx-300) maar die is goedkoop en bevalt me totaal niet. (Geen quick release en niet stabiel). Ik zal hem hoofdzakelijk gebruiken voor landschappen.

Ik kwam ook de volgende tegen

Manfrotto 055XPROB Basic Tripod 804RC2 head €209,-

Het statief gedeelte heeft zover ik kan zien quick release poten, wat opzich wel de voorkeur heeft boven vleugelmoertjes, maar om daar 70 euro extra voor te betalen? Zijn er nog andere verschillen? Als jullie zeggen die heeft zoveel meer voordelen dat dat die 70 euro wel waard is , dan lijkt me dat de slimmere keuze.

Verder vond ik deze ook wel leuk Manfrotto 190More kit (MK190A3P/ D3RC2) € 229,- maar kon zo 1-2-3 niet vinden wat voor voordelen het statief heeft behalve dat je het midden gedeelte horizontaal kan zetten, maar volgens mij kan die 055XPROB dat ook.

Ik zie door de statieven de uitkomst niet echt meer.

- Budget 200 (max 250)
- Stabiel
- Niet al te zwaar
- Niet al te groot opgeklapt

Te gebruiken voor landschappen. (Er komt geen hele zware apparatuur op, een basic spiegelreflex).

Jullie nog suggesties? Andere merken mogen ook, maar had een beetje gekeken en volgens mij is manfrotto het meest gangbare?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik ben nog steeds erg te spreken over deze; http://www.calumetphoto.n...t_snelkoppeling/calck7316

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 17:52

EXX

EXtended eXchange

SaURoN schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:14:

Op zich lijkt me dit een leuk statiefje (heb nu een velbon cx-300) maar die is goedkoop en bevalt me totaal niet. (Geen quick release en niet stabiel). Ik zal hem hoofdzakelijk gebruiken voor landschappen.
Ik heb deze combo ook. Op zich een goed basisstatief, alleen met die vleugelmoertjes is natuurlijk wat omslachtiger. Zie [Advies] Statief voor wat plaatjes, halverwege deze pagina.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

- Budget 200 (max 250)
- Stabiel
- Niet al te zwaar

Te gebruiken voor landschappen. (Er komt geen hele zware apparatuur op, een basic spiegelreflex).
Ik had precies dezelfde "eisen" en ben uiteindelijk voor de Benro A1681TB0 gegaan (€ 215,- bij Cameranu.nl):
http://benro.nl/prdtyp.ph...ansfunctional%20Aluminium

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Benro is inderdaad ook mooi spul in die klasse. Hou er wel rekening mee dat panorama's met een balhoofd veel lastiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Wijnands schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:53:
Benro is inderdaad ook mooi spul in die klasse. Hou er wel rekening mee dat panorama's met een balhoofd veel lastiger is.
meeste balhoofden hebben een draaibare as. Als de camera maar horizontaal is moet het geen probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike

Het statief gedeelte heeft zover ik kan zien quick release poten, wat opzich wel de voorkeur heeft boven vleugelmoertjes, maar om daar 70 euro extra voor te betalen? Zijn er nog andere verschillen? Als jullie zeggen die heeft zoveel meer voordelen dat dat die 70 euro wel waard is , dan lijkt me dat de slimmere keuze.

Verder vond ik deze ook wel leuk Manfrotto 190More kit (MK190A3P/ D3RC2) € 229,- maar kon zo 1-2-3 niet vinden wat voor voordelen het statief heeft behalve dat je het midden gedeelte horizontaal kan zetten, maar volgens mij kan die 055XPROB dat ook.

- Budget 200 (max 250)
- Stabiel
- Niet al te zwaar

Jullie nog suggesties? Andere merken mogen ook, maar had een beetje gekeken en volgens mij is manfrotto het meest gangbare?

Thanks!
voor draagbaarheid zou ik een benro travel flat nemen. Hou er wel rekening mee dat er nog een balhoofd op moet komen... maar ik denk dat je dan wel rond de 250 zit. Dan heb je wel een hele mooie stetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
S913 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:49:
[...]

Ik had precies dezelfde "eisen" en ben uiteindelijk voor de Benro A1681TB0 gegaan (€ 215,- bij Cameranu.nl):
Dat is inderdaad ook geen verkeerd statiefje. Ten opzichte van de 804RC van manfrotto, wat heeft deze kop van voordeel dan?

Hij lijkt me in iedergeval minder bulky als de manfrotto.
EXX schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:03:
[...]

Ik heb deze combo ook. Op zich een goed basisstatief, alleen met die vleugelmoertjes is natuurlijk wat omslachtiger. Zie [Advies] Statief voor wat plaatjes, halverwege deze pagina.
Ja heb ze gezien, leek me inderdaad door jou foto's ook een goede keuze, vind alleen de vleugelmoertjes wat jammer. Maar het is niet onoverkomelijk!
Opzich ziet het er wel leuk uit maar volgens mij is hij redelijk bulky?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
SaURoN schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:41:

[...]

Opzich ziet het er wel leuk uit maar volgens mij is hij redelijk bulky?
Mwoah, tja, ach. Iets meer dan de manfrotto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

SaURoN schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:41:
Dat is inderdaad ook geen verkeerd statiefje. Ten opzichte van de 804RC van manfrotto, wat heeft deze kop van voordeel dan?

Hij lijkt me in iedergeval minder bulky als de manfrotto.
Je geeft zelf het antwoord al (imho), minder bulky. Op die 804RC heb je die handels en hij moest bij mij zo compact mogelijk zijn zonder teveel los te schroeven om mee te kunnen nemen tijdens wandelingen (zie mijn foto hier) en ik had geen specifiek voorkeur voor type kop en vond deze prettige en stevig toen ik hem bij CameraNu even test-drive'de.

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28
Ik heb deze week een Canon 1100D + kitlens besteld. Nou was ik vast wat aan het rondneuzen naar statieven. Aangezien de camera niet heel duur is (+- €350) vind ik het jammer om €150 uit te geven aan een statief. Ook al weet ik dat je voor die prijs een aantal mooie statieven kunt krijgen.

Mijn maximale budget is toch wel €75. Ik wil daarvoor graag een niet al te zware, (ingeklapt) kleine stafief met snelkoppeling. Nu kwam ik bij Kamera-express deze tegen Hähnel Triad 30 tegen. Is dat wat? Of weet iemand hier misschien een alternatief?

Afbeeldingslocatie: http://www.kamera-express.nl/is-bin/intershop.static/WFS/org-ke_nl-Site/org/nl_NL/product/L/12170835_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kamera-express.nl/is-bin/intershop.static/WFS/org-ke_nl-Site/org/nl_NL/product/L/12170835_2.jpg

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
S913 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:55:
[...]
Je geeft zelf het antwoord al (imho), minder bulky. Op die 804RC heb je die handels en hij moest bij mij zo compact mogelijk zijn zonder teveel los te schroeven om mee te kunnen nemen tijdens wandelingen (zie mijn foto hier) en ik had geen specifiek voorkeur voor type kop en vond deze prettige en stevig toen ik hem bij CameraNu even test-drive'de.
Aha , ja daar heb je wel gelijk in, aan de ene kant lijken die handels me wel fijner om mee te werken, echter met mee slepen zitten ze natuurlijk wel redelijk in de weg als je het statief vast wil maken aan een tas..

Die 804RC heeft ook een balhoofd of dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

De 804RC is volgens mij geen balhoofd, maar een "conventionele" XYZ kop.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

justice strike schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:54:
[...]

meeste balhoofden hebben een draaibare as. Als de camera maar horizontaal is moet het geen probleem zijn
Die draaibare as zit onder de bol terwijl datgene boven de bol nog alle kanten op kan. Draaipunt moet je dus boven de bol hebben zitten. Die zet je dan waterpas zodat je de camera ook mooi waterpas kunt draaien.

Wat Wijnands meer bedoeld is de finetune mogelijkheden met een balhoofd vs een driewegskop. Bij de laatste is dat eenvoudiger. Daardoor is het makkelijker waterpas te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik prefereer een 3 weg. Dat past beter bij mijn manier van fotografie. Je zet 't heel makkelijk op een as vast.
Dat goedkope calumet ding blijft overigens prima, zijn een paar heel kleine schilftertjes lak af ondanks dat ik er nou niet bepaald zachtzinnig mee om spring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
LuPo schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:08:
Ik heb deze week een Canon 1100D + kitlens besteld. Nou was ik vast wat aan het rondneuzen naar statieven. Aangezien de camera niet heel duur is (+- €350) vind ik het jammer om €150 uit te geven aan een statief. Ook al weet ik dat je voor die prijs een aantal mooie statieven kunt krijgen.

Mijn maximale budget is toch wel €75. Ik wil daarvoor graag een niet al te zware, (ingeklapt) kleine stafief met snelkoppeling. Nu kwam ik bij Kamera-express deze tegen Hähnel Triad 30 tegen. Is dat wat? Of weet iemand hier misschien een alternatief?

[afbeelding]
[afbeelding]
dat lijkt verdacht veel op de weifeng die ik heb. (http://nemu-iii.blogspot.com/search?q=weifeng)

die kop is zeker hetzelfde als die ik heb. Ik zou kijken of je niet een betere quickrelease kan halen. Arcaswiss is het beste en ik denk dat weifeng wel een modelletje heeft die daarmee kan omgaan (en voor die prijs).

maar, ik zou toch probere die 150 euro uit te geven. Immers ga je daar wel wat plezier van ervaren, een statief (mits goed gekocht) zal een antaal camera's overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
justice strike schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:50:
[...]

dat lijkt verdacht veel op de weifeng die ik heb. (http://nemu-iii.blogspot.com/search?q=weifeng)

die kop is zeker hetzelfde als die ik heb. Ik zou kijken of je niet een betere quickrelease kan halen. Arcaswiss is het beste en ik denk dat weifeng wel een modelletje heeft die daarmee kan omgaan (en voor die prijs).

maar, ik zou toch probere die 150 euro uit te geven. Immers ga je daar wel wat plezier van ervaren, een statief (mits goed gekocht) zal een antaal camera's overleven.
Ik heb 'em inmiddels wel heel goedkoop gevonden: €32.

Dus ga het toch maar proberen want ik kan altijd nog een duurdere kopen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door LuPo op 05-01-2012 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
LuPo schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:58:
[...]

Ik heb 'em inmiddels wel heel goedkoop gevonden: €32.

Dus ga het toch maar proberen want ik kan altijd nog een duurdere kopen. ;)
Bespaar het geld en koop gelijk een duurdere :P, ik had het zelfde en het irriteert je gewoon direct :P

Zit nu erg te twijfelen of ik de benro neem met een ballhead kop of de manfrotto met pan/tilt

Ballhead spreekt me denk ik wat meer aan ivm de vrijheid die je er mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
SaURoN schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:52:
[...]

Bespaar het geld en koop gelijk een duurdere :P, ik had het zelfde en het irriteert je gewoon direct :P

Zit nu erg te twijfelen of ik de benro neem met een ballhead kop of de manfrotto met pan/tilt

ligt eraan wat je wil. je kunt ook gewon en leveling base + panorama head kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
de rail heb ik uiteindelijk maar niet terug gestuurd (kost me meer dan het waard is, maar dat is omdat ik in thailand zit). enfin, het was ook mijn eigen fout en achteraf is deze rail toch wel een stuk beter voor het gebruik dan de kortere rail (24 tegenover 16cm) Bij deze nog de review van de rail (alhoewel daar weinig over valt te vertellen).

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-FexFrueRRVA/TwlbB9cxgSI/AAAAAAAAAEI/RasYyicWj-A/s800/DSC_6662.jpg

hij is degelijk in elkaar gezet en sluit goed aan op de clamp. Er is na het vastzetten dan ook geen beweging in te krijgen.

Er zitten overal schroefgaten in zodat je de mogelijkheid hebt om andere accessoires erop te bevestigen. Ik was bijvoorbeeld vanplan een flitserschoente erop te monteren.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-VHcUx-gk8c4/TwlbEdz6MbI/AAAAAAAAAEM/UH0W-p-EoJQ/s800/DSC_6664.jpg

aan de onderkant bevind zich een mogelijkheid om de klem wast te zetten zoals dit gewoonlijk op een statief gebruikelijk is (dwz een schroefdraad compatible met een camera tripod mount). Ook is er de mogelijkheid om 2 safety stops te bevestigen.

De rail zelf is heeft een dubbele dovetail. wat wil zeggen dat je deze ook ondersteboven kunt monteren of een klem bovenop kunt monteren

om nog eens een indruk te geven van hoe stevig deze constructie is. Als de camera op de mount bevestigt is en deze zo ver mogelijk van het statief wordt bevestigd (circa 24cm) dan is het geheel nog steeds als een blok.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-HWMGbOW2Ytc/Twla6cvfmwI/AAAAAAAAAEE/nJtpp1WUjI0/s800/IMG-20120108-00068.jpg

er zijn overigens 2 verschillende versies. Een draaiknop en een lever versie. De lever versie heeft een waterpas ingebouwd wat heel erg van pas kan komen. Deze versie heeft dat niet, daarvoor in de plaats is een extra tripod mount geboord. (het geheel weegt overigens nog een 200 gr.

Ik wacht nog steeds op de balhoofd. Als ik die binnen heb kan ik kijken hoe goed de kwaliteit van het geheel gaat worden.

[ Voor 9% gewijzigd door justice strike op 08-01-2012 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

SaURoN schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:52:

Lastige keuze omdat je ofwel aan de pan/tilt of balhoofd zit. Er is wel een combinatie in de vorm van de Arca Swiss D4 (geared) en D4m (manual, heeft geen gears) maar die is ook reteduur (600~1000 euro afhankelijk van het model en de soort klem). Hopelijk volgen andere fabrikanten met een goedkoper model. Voordeel van die D4/D4m is dat je alle assen vrij kunt geven en je 'm dan op dezelfde manier kunt bewegen als een balhoofd. Je kunt het ook per as doen zoals bij een 3-weg.

Zelf heb ik een balhoofd en dat werkt zeer fijn maar zo'n 3-wegskop stelt gewoon een stukje preciezer af (en de geared versie nog veel meer). Wel zit er op mijn statief en op de klem op mijn balhoofd een spirit level. Daardoor kan ik beiden of 1 van de 2 waterpas zetten. Dat doe ik vaak zonder camera erop. Als ik die op de klem gebruik dan zorg ik dat de weerstand van de bal vrij miniem is omdat ik het geheel dan wat makkelijker kan bewegen. Als het daarna goed staat klem ik alles stevig vast zodat het ook zo blijft (let bij het klemmen op de spirit level!) en kan de camera er als laatste op. De vraag is alleen of je hier mee kunt leven of toch veel liever de wat preciezere afstelmogelijkheden van een 3-weg prefereert. Denk dat het niet onverstandig is om dat uitgebreid in een winkel te gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Cow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 22:03
Hallo allen,

Weet niet of ik in de goede topic zit of ik in de video dslr moet gaan. Zoja, laat het me weten... :)

Ik wil de komende week een Quick Release plate halen die ik in het begin op mijn Flycam Nano wil gebruiken ( Dit is het)

Maar wil later ook een goeie statief aanschaffen waar ik dus me QR daarop kan gebruiken. Het QR die ik in gedachten heb is deze wegens dat ik de Manfrotto 055XPROB Pro Tripod Black op de oog heb met een bijpassende kop.

Mijn vraag is is deze QR goed voor zijn prijs? Blijft het op zijn plek, met geen speling? Want de gene die ik nu heb is van goedkoop plastic en houdt me 7D niet 100% vast ( heb nog beetje speling ) wat ik juist niet wil.

Als jullie andere QR base+plate aanbevelingen hebben met in de toekomst bijpassende statief+kop hoor ik het ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Na mijn zoektocht voor een goedkoop maar degelijk statief met quickrelease, post ik hier even m'n bevindingen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eJxc2jjKaYmzyrRjExzLHQMY/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d9BhCiN7O58RoBWdXeWvSE7i/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/su5jacGs5bRsIeGTkfEgdBpk/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0slEor3uIgEoKNuELorStVdQ/full.jpg

Voor nog geen €40 is dit absoluut geen miskoop. Alles (van knoppen tot poten) voelt stevig aan en voor mijn aspiraties als beginnend hobbyfotograaf vast wel een tijdje prima. Wat zeg ik, misschien wel voor een hele lange tijd. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Opzich geen slecht statief. Echter, let goed op met die quick release. Je zal niet de eerste zijn die zijn camera laat vallen doordat het mechanisme niet goed werkt.

Ga er overigens ook vanuit dat je binnen een jaar die quick release moet vervangen (zoals ik dat heb moeten doen). Ik durf je nu al op een papiertje aan te geven dat (Als hij niet al los zit) hij niet stevig de camera vasthoud (in portret stand).

Dat gezegd hebbende, hij is licht, en vrij degelijk voor wat je betaald. Let wel, ik heb dan een versie met draaischroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
S913 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:49:
[...]

- Budget 200 (max 250)
- Stabiel
- Niet al te zwaar

Thanks!
Ik ben uiteindelijk voor bovenstaande Benro gegaan, en het zeker geen miskoop geweest. Voelt stevig aan, is lekker ligt en compact om mee te nemen! Word geleverd incl een handige /stevige draagtas.

Thanks voor jullie tips, heb er nog geen spijt van. Kan me 40 euro kostende statiefje de prullenbak in, man wat een verschil ;)

Met een zuchtje wind blijft deze tenminste staan en wiebelt hij niet!

Thanks voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Over Benro gesproken...die heeft standaard de rubberdoppen op de poten zitten. In de tas zelf zit een setje spikes met gereedschap om ze in plaats van de rubberdoppen op je statief te zetten. Volgens mij is het een standaard schroef wat erin gaat, zijn er wellicht losse rubber-spike combinaties die je er voor in de plaats kunt schroeven zodat je niet steeds tussen de doppen hoeft te wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Ik ga binnenkort een Sigma 70-200 2.8 aanschaffen en omdat ik nog wat geld overhoudt (Iets teveel gespaard haha ) wil ik er eenpootje bijkopen. Zo rond de 50 euro, moet het gewicht van de lens kunnen dragen (Ik heb een D3000 dus het gewicht van de camera is niet zo relevant :P) De hele setup zal ruim gezien rond de 2KG wegen.Iemand advies ?
edit
Meeste monopods worden zonder kop geleverd, is dat een probleem? Een balhoofd of iets dergelijks heeft weinig toevoeging voor mij... Zijn er dan verder nog dingen om naar te kijken?

[ Voor 29% gewijzigd door Cornelisjuh op 15-01-2012 10:06 ]

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik heb een Manfrotto 680B genomen. Compact en stevig (kan 10 kg dragen). Die is wel wat boven jouw budget (€ 70). Verder heb ik daar wel een monopod kop bijgenomen en wel de Manfrotto 234RC (€ 40), zodat je de camera ook in portretstand met de monopod kan gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 15-01-2012 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-10 12:21
Die 234rc is voornamelijk bedoelt om de lens naar boven/beneden te kunnen kantelen (monopod blijft dan verticaal. Portret stand krijg je door de lens te draaien in de statiefgondel. Of door een L-bracket te gebruiken.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

vandijk schreef op zondag 15 januari 2012 @ 10:53:
Die 234rc is voornamelijk bedoelt om de lens naar boven/beneden te kunnen kantelen (monopod blijft dan verticaal. Portret stand krijg je door de lens te draaien in de statiefgondel.
Toch gebruik ik de 234rc daar veel voor. Gaat prima en is echt superhandig.

Lens te draaien in de statiefgondel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
EXX schreef op zondag 15 januari 2012 @ 11:09:
[...]

Als je de schroef wat los draait, kun je de lens draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik begrijp het nog steeds niet. Welke schroef? Die van de release plate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://shuudzarna.files.wordpress.com/2009/10/tripod-mount-ring-for-canon-70-200mm300400mm-lens.jpg?w=500&h=333

Die.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 15-01-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

O, van dat soort ringen, nu begrijp ik wat er bedoeld wordt. Daar heb ik er geen van. Ik heb altijd gedacht dat die alleen nodig waren bij zware lenzen, die een eigen tripod mount hebben, zoals bv deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.dyxum.com/images/Lenses/59/59_1.jpg

Ik zie me niet zo snel zo een ring op mijn 35 mm F1.8 gebruiken. Die lens is veel lichter dan de camera; dan ligt het zwaartepunt toch verkeerd?

[ Voor 21% gewijzigd door EXX op 15-01-2012 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Zo'n ring kan dus ook handig zijn om je camera in portretstand te zetten zonder al te veel gedoe :P Maar ik denk dat UC er vanuit ging dat je een 70-200 of iets dergelijks hebt, want voor 35mm is het niet gebruikelijk nee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het ging ook over de Sigma 70-200 f/2.8 en die heeft zo'n ring. Vandaar de mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:52
EXX schreef op zondag 15 januari 2012 @ 10:23:
Ik heb een Manfrotto 680B genomen. Compact en stevig (kan 10 kg dragen). Die is wel wat boven jouw budget (€ 70). Verder heb ik daar wel een monopod kop bijgenomen en wel de Manfrotto 234RC (€ 40), zodat je de camera ook in portretstand met de monopod kan gebruiken.
vandijk schreef op zondag 15 januari 2012 @ 10:53:
Die 234rc is voornamelijk bedoelt om de lens naar boven/beneden te kunnen kantelen (monopod blijft dan verticaal. Portret stand krijg je door de lens te draaien in de statiefgondel. Of door een L-bracket te gebruiken.
EXX schreef op zondag 15 januari 2012 @ 11:09:
[...]

Je gebruikt de kop dus eigenlijk op een andere manier dan de meeste mensen.
De kop is bedoelt om de camera naar boven of benenden te mikken maar jij hebt je camera er een kwarslag gedraait opgeschroeft waardoor je tussen landschap en portret stand kunt wisselen. (Best wel slim gevonden.)

Maar goed daar Quote ik je niet voor, Zag namelijk dat je de monopod gebruikt onder je camera met een 35mm f/1.8 lens erop en ik ben erg benieuwd wat jouw bevindingen daarvan zijn.
Ik overweeg zelf namelijk de aanschaf van een monopod voor mijn Nikon D5100 + 35mm f/1.8, Maar twijvel nog of daar wel voldoende voordeel uit te halen valt tijdens een wandeling of museumbezoek. (Een statief meenemen is daar in elk geval geen optie voor.)
Zou er namelijk wel aardig op moeten inleunen omdat ik anders niet stabiel sta, (Ik ben namelijk Chronisch ziek en heb elke dag last van duizeligheid.)
Als ik zit of ergens tegenaan leun is er niets aan de hand maar als ik vrij sta krijg ik het niet voor elkaar om mijn camera stil te houden.
Heb al redelijk wat research gedaan op het internet en de meeste gebruikers ervaringen op gebied van monopods gaan helaas over zwaardere camera's + telelensen en daar heb ik niet zo heel veel aan.
Ben dus zeer benieuwd naar jouw ervaringen, En uitereraard ook naar die van anderen.
Alvast bedankt.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:07
Zowel een monopod als een tripod zijn bedoeld om de camera op te laten leunen en absoluut niet om zelf op te leunen.

Verder is de 35mm f1.8 retesnel, dus je kan toch altijd de diafragma en ISO omhoog krenken (de D5100 heeft dezelfde sensor als de D7000, dus dat is ook geen probleem)? Bewogen foto's kan je met de juiste instellingen praktisch altijd verhelpen met die set.

MIsschien wat out of the box gedacht, maar moet je ook vaak zitten? Want anders is het misschien zinvoller om zo'n eenvoudig vissersstoeltje mee te nemen, die zijn qua gewicht/grootte ongeveer gelijk aan een monopod of klein tripod.

Afbeeldingslocatie: http://protrade.rosedev.nl/shop_images/Files/Walkstool/Walkstool_comfort65.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 30-09 12:12
BarôZZa schreef op maandag 16 januari 2012 @ 00:38:
Zowel een monopod als een tripod zijn bedoeld om de camera op te laten leunen en absoluut niet om zelf op te leunen.
Bij een monopod is een van de gebruikelijke methodes dat je een soort driepoot vormt met je eigen twee benen en de monopod. (daarbij staat de monopod dus wat naar voren toe)

In dat geval leun je dus wel degelijk zelf ook tegen de monopod om die stabiliteit te krijgen. (als je alleen de camera laat leunen dan krijg je alleen stabiliteit in de vertikale richting)
Die manfrotto monopod kan wat dat betreft heel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:07
In dat geval bied je tegengewicht aan zodat de camera stabiel staat en waarbij je zelf ook stabiel staat. Dat is wat anders dan je eigen gewicht verplaatsen naar de monopod, waarbij je echt leunt op de monopod om je eigen evenwicht te bewaren.
Als ik de duurste pro monopods van Manfrotto bekijk, dan zie ik dat ze 12kg aan gewicht kunnen verdragen. Ik weet niet of ik dat moet aanraden aan iemand die problemen heeft met zijn mobiliteit/stabiliteit.

Een flitser is trouwens ook nog iets wat Sato in het achterhoofd kan houden om de actie verder te bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Flitsers zijn in een museum vaak niet toegestaan, en bij wandelingen buiten natuurlijk helemaal onbruikbaar.

Ik gebruik mijn monopod vooral bij het fotograferen van (klassieke) concerten, vanuit het publiek. Het licht is vaak heel beroerd. Voor een driepoot is er sowieso geen plek en is vaak ook niet toegestaan. Wat wel heel veel helpt is het feit dat je zittend fotografeert, dan kun je een camera op een monopod heel goed stabiel en stil houden, zeker als je dan ook nog een beeldstabilisatie hebt. Live view is dan wel een must, zodat je rustig kunt blijven zitten en op de LCD kan kijken ipv door de zoeker. De camera hoeft dan ook niet precies op ooghoogte te staan. De tip van het krukje is helemaal zo gek nog niet.

Ik heb zo al foto's gemaakt met een 35mm F1.8 prime, een 18-55 zoom, een 70-210mm F4 zoom en een 500mm F8 Reflex. Sluitertijden lopen op tot soms 1/10 seconde.

Onderstaande foto is bv. op die manier gemaakt met de monopod. 500mm F8 met 1/15 sec sluitertijd, ISO 1600:

Afbeeldingslocatie: http://g1.img-dpreview.com/CF5E943BF7DD4CF7B3E4FF4E4344903E.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge

Bonbridge

35-85

Een tijdje terug vroeg ik hier welk statief geschikt voor me was. Eentje die ook op verre vakanties mee kan, goed op te bergen is fijn in gebruik is en bovenal niet té duur is. Nu kreeg ik een goede tip om naar de Benro Flat statieven te kijken. Nu is mijn oog op deze combo gevallen:

- Benro A1190T Flat statief (125 euro)
- Manfrotto 804RC2 Basic Pan/Tilt Head (70 euro)

Ik zal het waarschijnlijk voornamelijk voor reizen + landschappen gebruiken. Urbexen doe ik er ook mee.

Veel verstand heb ik niet van statieven en hoofden. Vooral het hoofd weet ik niet of dat deze wel goed is. En of dat deze combinatie überhaupt wel samen kunnen gaan? Zijn al die koppen en statieven universeel?

Meer dan dit (+/- 200) wil ik er niet aan uitgeven. Iemand ervaring met zo'n flat statief? En is deze kop ook geschikt voor mijn doeleinden? Zelf uittesten werkt niet echt hier in de buurt. Misschien nog beter alternatief?

[ Voor 5% gewijzigd door Bonbridge op 16-01-2012 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Benro maakt wel gebruik van de 2 standaard schroefmaten (de schroefdraad kun je omdraaien om de andere te verkrijgen) waardoor je vrijwel alles erop kunt monteren. Voor zover ik weet doet Manfrotto dat ook. Je moet alleen bij het hele goedkope spul echt oppassen met dit soort dingen. Of je die Manfrotto kop wat vindt is iets wat je het beste even zelf in een winkel kunt proberen (met vrijwel iedere 3-wegskop), kwalitatief is ie wel prima.

Btw, bij Benro zijn alle statieven in zowel alu als carbon en met fliplocks of met twistlocks te verkrijgen. Als je de kans hebt om dit in de winkel te proberen is dat een aanrader. Zelf vond ik de twistlocks maar niks, fliplocks waren fijner en de carbon versie was nou niet bepaald lichter dan de alu versie (die wel heel wat goedkoper was).

@mjtdevries: dat is maar net waar je als monopodgebruiker zelf de voorkeur aan geeft. De meesten zullen ze gebruiken als steuntje voor de zware lenzen die ze mee dragen. Het geheel wat lichter maken zodat je niet de pleuris loopt te zeulen is dan ook het enige waar het voor dient. Niks geen driepoot constructie. Daarom ook speciale monopod head van diverse fabrikanten (Manfrotto, Benro) waarbij je de camera op 1 as kunt kantelen (omhoog/omlaag laten wijzen). Zo'n monopod wat schever laten staan is niet erg handig omdat ie dan wegglijdt maar zoals gezegd, sommigen hebben liever zo'n setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 22:39
Ik ben opzoek naar (oke, jullie raden het niet aan, maarja) een goedkoop statief wat lekker licht en compact is.

Ik ga in April met een studiereis naar Florence, ik wil daar graag wat filmpjes en foto's schieten met mijn 550D in combinatie met mijn 18-55 kitlens, en een helios 44M.

Ik heb thuis een oud statief die ik normaal gebruik wanneer ik een statief nodig heb, echter is dit een oud kenlock statief van mijn vader, en is niet echt handig om dagen lang mee te sleuren. Wat ook een nadeel is is dat er geen quick release op zit.

Daarom zoek ik een goedkoop, licht en compact statiefje wat ik op dit soort momentjes mee kan nemen. Nu lees ik hierboven ook wat over monopods, ik weet niet of dat handig is aangezien ik niet weet of ik ook long exposure foto's ga maken. Maar dan zou een licht tripodje handiger zijn dan een monopod.

Budget is rond de 40-50 euro. In de hoop dat ik hem dan ook nog wat langer kan gebruiken dan een weekje milaan.

Of is zo'n gorilla pod misschien wat? En dan zelf optioneel iets van wieltjes er onder bouwen? Nadeel hiervan is dat het zo 'laag' is. Of zoiets in combinatie met een hele goedkope monopod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Igor92 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 19:30:
Ik ben opzoek naar (oke, jullie raden het niet aan, maarja) een goedkoop statief wat lekker licht en compact is.

Ik ga in April met een studiereis naar Florence, ik wil daar graag wat filmpjes en foto's schieten met mijn 550D in combinatie met mijn 18-55 kitlens, en een helios 44M.

Ik heb thuis een oud statief die ik normaal gebruik wanneer ik een statief nodig heb, echter is dit een oud kenlock statief van mijn vader, en is niet echt handig om dagen lang mee te sleuren. Wat ook een nadeel is is dat er geen quick release op zit.

Daarom zoek ik een goedkoop, licht en compact statiefje wat ik op dit soort momentjes mee kan nemen. Nu lees ik hierboven ook wat over monopods, ik weet niet of dat handig is aangezien ik niet weet of ik ook long exposure foto's ga maken. Maar dan zou een licht tripodje handiger zijn dan een monopod.

Budget is rond de 40-50 euro. In de hoop dat ik hem dan ook nog wat langer kan gebruiken dan een weekje milaan.

Of is zo'n gorilla pod misschien wat? En dan zelf optioneel iets van wieltjes er onder bouwen? Nadeel hiervan is dat het zo 'laag' is. Of zoiets in combinatie met een hele goedkope monopod?
[video]
LuPo in "[Advies] Statief"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Die gorillapod lijkt een handige optie tot je naar de prijs kijkt. Er zijn zat goede statieven die net zo duur zijn of daar niet gek ver vandaan zitten. Bij die gorillapods is het vaak de vraag of ie je combinatie kan dragen en niet door gaat zakken. Een goedkoop alternatief kan iets zijn als een rijstzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-02 11:17
Klein vraagje voor de nieuwsgierigheid. Waar heb je die precies gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
ppl schreef op maandag 16 januari 2012 @ 20:31:
Die gorillapod lijkt een handige optie tot je naar de prijs kijkt. Er zijn zat goede statieven die net zo duur zijn of daar niet gek ver vandaan zitten. Bij die gorillapods is het vaak de vraag of ie je combinatie kan dragen en niet door gaat zakken. Een goedkoop alternatief kan iets zijn als een rijstzak.
Hij hoeft niet zo duur te zijn he...

http://www.ebay.com/itm/L...ories&hash=item3a6ea96431

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dat is niet het origineel maar zo'n namaak. De kwaliteit en daarmee dus ook de stabiliteit en stevigheid van het ding is dan nogal een groot vraagteken. Bij de ene is dat prima, bij de ander echt ruk. In geval van dat laatste geldt goedkoop = duurkoop. Hier dus altijd goed je huiswerk doen alvorens je tot koop over gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 22:39
Iemand ervaring met een van de 'namaak' gorillapod's? Misschien koop ik het wel beiden. Ben sowieso van plan weer meer fimpjes/foto's te gaaan maken. Dat komt het de laatste tijd niet zoveel van vanwege drukte op school. En de foto's die ik maak zijn dan voor/op school.

Ik twijfel nog tussen een statief en een monopod, voor film is een monopod eigenlijk net zo handig, voor long exposure foto's een statief. Voordeel is dat het een stuk compacter is, en dus makkelijker mee te nemen.

Het heeft geen haast trouwens, reisje is pas in april. Voor thuis heb ik al een statief.

[ Voor 8% gewijzigd door Igor92 op 20-01-2012 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Ik heb er eentje van DX, doet het prima. Die paar keer dat ik het nodig had/heb was het perfect.
Eigenlijk voor € 8 speciaal gekocht voor vakantie in Venetië, dat is al weer bijna 2 jaar geleden (ging met pauper air en enkel handbagage). Maar hij ligt hier nog steeds, buigen van de pootjes gaat juist lekker stroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:06
Iemand ervaring met het merk MeFoto? Het schijnt van Benro te zijn. De MeFoto 0350 is ingeklapt 31 cm en weegt maar 1,2 kg, dus een prima reisstatief. En volgens mij is het qua prijs/kwaliteit een prima koop.

Ik wil graag een compacter statief erbij voor op reis e.d., naast mijn Manfrotto 055MF4. Prima statief, maar met z'n gewicht van 2,6kg (inclusief balhoofd) toch wat zwaar.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een manier om mijn Canon 550D (icm 15-85 lens) naar beneden te kunnen richten en vast te zetten. Ik wil een gebied van ongeveer 100cm bij 75cm fotograferen. De toepassingen zijn bijvoorbeeld kinderkleding, maar ook >A4 papieren fotograferen. De oplossing mag eigenlijk niet al te duur zijn. Als ik 150/200 euro aan de opstelling heb uitgegeven, is het wel weer genoeg. Hoe minder hoe beter.

Ik heb wel wat gegoogeld op "copy stand" en "reprozuil", maar dat valt voor de grotere afmetingen al snel ver buiten het budget. Op dit moment denk ik aan 3 van deze lampen met 30W spaarlampen, voor de belichting. En bijvoorbeeld deze lijst met papier in de gewenste kleur als ondergrond. Maar het grootste probleem blijft dan: Hoe zet ik de camera er recht boven? Het lukt mij slecht om een statief te vinden (of een andere oplossing) waarmee ik dit kan. Bij voorkeur is het iets dat ook nog in hoogte verstelbaar is. Alle tips zijn welkom.

Edit:
Ik zie dat dit statief een middenkolom heeft die horizontaal neergezet kan worden. Misschien werkt dit ook wel. Iemand hier ervaring mee, qua stabiliteit bijvoorbeeld. Ik heb wel een afstandsbediening voor de camera.

[ Voor 13% gewijzigd door KopjeThee op 22-01-2012 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Bij dat soort statieven is het handig om een contragewicht te gebruiken zoals je fototas (met inhoud natuurlijk). Je hebt er ook losse gewichtzakjes voor. Die 055PROB kan de middenkolom echt helemaal horizontaal leggen en je komt 'm vaak tegen icm een 3-wegkop. Of de middenkolom ver genoeg reikt is de vraag want als je de camera hoger wil hebben zul je de poten uit moeten schuiven waardoor de footprint op de grond weer groter wordt. Als hij tegen een tafel aan moet komen te staan komt het geheel een stuk verder van de tafel vandaan dan met ingeschoven poten.

Manfrotto heeft ook van die losse klem armen die je kunt gebruiken. Dan kun je 'm aan een trap of iets anders klemmen. Op de website van Manfrotto kom je 'm vast wel tegen. Zoiets kan ook nog. Heb je het probleem met die poten die je in de weg kunnen zitten ook niet.

Je zou het ook andersom kunnen doen: kleding ophangen/opspannen en dan fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ppl schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:47:
Of de middenkolom ver genoeg reikt is de vraag want als je de camera hoger wil hebben zul je de poten uit moeten schuiven waardoor de footprint op de grond weer groter wordt. Als hij tegen een tafel aan moet komen te staan komt het geheel een stuk verder van de tafel vandaan dan met ingeschoven poten.
Goed punt. Nu denk ik aan deze klem. Die kan ik aan een eenvoudig latje (3,5cm) klemmen. Het latje kan ik met een simpele lijmklemtang aan een huishoudtrapje klemmen. Door het balhoofd moet ik de camera recht kunnen zetten. Verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar zou wel moeten functioneren, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-10 21:05

the mod man

iets van beeldmaker

Vandaag een gorillapod SLR zoom binnen gekregen samen met een Manfrotto 494RC balhoofd. Eerste indruk valt een beetje tegen. De poten van de pod zijn korter dan ik dacht waardoor je ze zeer waarschijnlijk niet stevig om een lantaarnpaal kan buigen (dit ga ik morgen testen). De stevigheid van de poten valt ook een beetje tegen, ik had verwacht dat als ik 2 poten vasthoud aan het einde en de pod met camera horizontaal houd de poten niet zouden buigen, wat dus wel gebeurt. Met alle 3 de poten gebeurt het nauwelijks.

Maar het ergste is dat het geheel erg lang blijft trillen, als je je set-up opzet moet je erg lang wachten voordat het niet meer trilt en als je dan de ontspanknop indruk gaat het geheel natuurlijk weer trillen.

Over het balhoofd heb ik nog niet echt een mening gevormd, ik hoop morgen tijd te vinden voor een rondje stad met pod+balhoofd. Al met al zou ik mijn camera nog niet onderste boven aan een boom hangen.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

KopjeThee schreef op maandag 23 januari 2012 @ 19:56:
[...]

Goed punt. Nu denk ik aan deze klem. Die kan ik aan een eenvoudig latje (3,5cm) klemmen. Het latje kan ik met een simpele lijmklemtang aan een huishoudtrapje klemmen. Door het balhoofd moet ik de camera recht kunnen zetten. Verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar zou wel moeten functioneren, denk ik.
Natuurlijk kun je zelf dit soort constructies bouwen maar let dan wel op wat het moet kunnen dragen. Het wordt een nogal duur geheel als de boel doorzakt en je camera zelfs richting grond gaat. Ik zou dan ook geen latjes gaan gebruiken, die zijn veel te dun. Je zult eerder naar balkjes op zoek moeten gaan of iets als steigerbuis. Daar kun je ook wel zo'n klem mee maken of een ietwat andere constructie. Het voordeel van zo'n steigerbuis setup is dat bij gebruik van de juiste materialen je ook instelmogelijkheden hebt (buis wat meer naar je toe halen of wat verder van je vandaan). Dat kan handig zijn. De Manfrotto arm die ik bedoelde kost je een aardige duit dus ik denk dat je die wel van je lijstje kunt schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Hama Star 63 is ook een goede statief, YouTube: [Review] Hama Star 63 Statief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Bonbridge schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:49:
Een tijdje terug vroeg ik hier welk statief geschikt voor me was. Eentje die ook op verre vakanties mee kan, goed op te bergen is fijn in gebruik is en bovenal niet té duur is. Nu kreeg ik een goede tip om naar de Benro Flat statieven te kijken. Nu is mijn oog op deze combo gevallen:

- Benro A1190T Flat statief (125 euro)
- Manfrotto 804RC2 Basic Pan/Tilt Head (70 euro)

Ik zal het waarschijnlijk voornamelijk voor reizen + landschappen gebruiken. Urbexen doe ik er ook mee.

Veel verstand heb ik niet van statieven en hoofden. Vooral het hoofd weet ik niet of dat deze wel goed is. En of dat deze combinatie überhaupt wel samen kunnen gaan? Zijn al die koppen en statieven universeel?

Meer dan dit (+/- 200) wil ik er niet aan uitgeven. Iemand ervaring met zo'n flat statief? En is deze kop ook geschikt voor mijn doeleinden? Zelf uittesten werkt niet echt hier in de buurt. Misschien nog beter alternatief?
wil je een pan tilt of een ballhoofd? Ik denk zelf dat ik oko voor de benro ziou zijn gegaan als ik wist dat ik veel zou gaan reizen.

Wat betreft locks. Ik zou voor een twistlock gaan. Die slijten minder snel en zijn (als je een beetje handig bent) veel sneller op de klappen dan de fliplocks. Gewoon met je hand langs de poot naar beneden gaan en de twislocks open draaien en inklappen

Pagina: 1 ... 18 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.