Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
Ik heb ze laatst in handen gehad bij Camex Eindhoven en even vergeleken met Benro, die ze daar ook hadden. Ze zijn een stuk goedkoper en dat merk je. Het is allemaal net wat minder afgewerkt en voelt wat wankel aan. Bovendien vond ik de carbon-varianten nog behoorlijk zwaar.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
ok, dus camex heeft ze, 's kijken, dank je!

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik heb zelf een Triopo statief, meegenomen door familielid uit Hong Kong. Goeie kwaliteit, met goed balhoofd erop. Zeker van profi niveau en erg betaalbaar: samen 180 eur voor wat bij Manfrotto 2 a 3x zoveel zou kosten. Vergelijkbaar met Benro als merk / kwaliteit :)

edit: minireview hier ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Remy op 01-07-2011 11:56 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 19:53
Aight! schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:45:
Aha, kijk morgen ga ik weer even in de winkel kijken, hier in Australie hebben ze nu een sale.

De 7301YB M-Y TRIPOD W/ 3 WAY HEAD voor 87 euro
De Manfrotto 190XDB + 496RC2 voor 133 euro
De 190XB + 804RC2 voor voor 205 euro

Zit hier nog andere halve maand en zou graag mijn statief willen vervangen i.v.m langzaam naar beneden glijden van de body. Dat ik die extra kilo's terug neem weet ik, maar dat maakt me niet zoveel uit.
Enige tijd geleden ben ik voor de eerste optie gegaan. Nog geen moment spijt gehad. Net ietsje lichter dan veel concurrenten en het werkt echt super prettig. Het liefst was ik voor een carbon statief gegaan, maar die zijn qua prijs nog niet echt vriendelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Remy schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:53:
Ik heb zelf een Triopo statief, meegenomen door familielid uit Hong Kong. Goeie kwaliteit, met goed balhoofd erop. Zeker van profi niveau en erg betaalbaar: samen 180 eur voor wat bij Manfrotto 2 a 3x zoveel zou kosten. Vergelijkbaar met Benro als merk / kwaliteit :)

Ah, daarom vond ik 'm niet, zocht vanaf 2010. Hey, super, dank je wel! Inmiddels heb ik via dpreview ook het e.e.a. gevonden. Algehele mening, lijkt enorm op benro, men heeft ontwerp inspiratie op gedaan bij gitzo.
Veel mensen zijn er erg tevreden mee, zeker als men de prijs laat meespelen. Denk dat zoiets maar op m'n verjaardagslijstje gaat. Alleen even heel goed piekeren pver een kop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
Remy schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:53:

Hmmm, op ebay staat dat statief, maar er staat nergens bij dat ie van carbon is, wel "titan-alloy". Ook op de plaatjes van het statief zie ik geen carbon.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Goed punt: origineel komt de C uit de C-258 naam van carbon, oftewel koolstof. Echter weet ik dat koolstof er net even anders uit ziet dan titanium alloy - dus het kan zijn dat deze niet-Benro versie van Triopo gans geen carbon bevat, maar wel titanium :) Maakt het wel een stukje goedkoper, dat wel.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vandaag een statief aangeschaft bij Cameranu. Eerst de Velbon Sherpa 550R gekocht, echter deze werd niet met een draagtas geleverd kwam ik thuis achter. Bijna elke Velbon Sherpa wordt standaard met draagtas geleverd behalve kennelijk die. Ik ging er eigenlijk vanuit dat die er standaard bij zat, mijn ouders hebben de 250R en die kwam gewoon met draagtas.
Heb hem maar weer teruggebracht (toch ruim een uur rijden erbij helaas) en toen even met die man daar staan praten, hij stond er ook wel even van te kijken dat de 550R als enige niet met draagtas geleverd wordt en de rest wel. Uiteindelijk even alle types rond de 100 euro vergeleken en voor mij zou de 250R ook prima voldoen dus die meegenomen. Zit erg weinig verschil tussen al die modellen lijkt, enkel de lengte wisselt soms en sommigen kunnen tot ~30cm boven de grond.

Nu denk ik dat ik met die Velbon Sherpa 250R een mooi statief heb gekocht. Hij voelt erg stevig aan en zal prima voldoen voor nachtfoto's, onweerfoto's, lange belichtingen overdag en HDR foto's.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Tsurany schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 17:39:
Vandaag een statief aangeschaft bij Cameranu. Eerst de Velbon Sherpa 550R gekocht, echter deze werd niet met een draagtas geleverd kwam ik thuis achter. Bijna elke Velbon Sherpa wordt standaard met draagtas geleverd behalve kennelijk die. Ik ging er eigenlijk vanuit dat die er standaard bij zat, mijn ouders hebben de 250R en die kwam gewoon met draagtas.
Heb hem maar weer teruggebracht (toch ruim een uur rijden erbij helaas) en toen even met die man daar staan praten, hij stond er ook wel even van te kijken dat de 550R als enige niet met draagtas geleverd wordt en de rest wel. Uiteindelijk even alle types rond de 100 euro vergeleken en voor mij zou de 250R ook prima voldoen dus die meegenomen. Zit erg weinig verschil tussen al die modellen lijkt, enkel de lengte wisselt soms en sommigen kunnen tot ~30cm boven de grond.

Nu denk ik dat ik met die Velbon Sherpa 250R een mooi statief heb gekocht. Hij voelt erg stevig aan en zal prima voldoen voor nachtfoto's, onweerfoto's, lange belichtingen overdag en HDR foto's.
Was het niet simpeler gewoon een draagtas erbij te kopen? Bijvoorbeeld gitzo heeft van die algemene draagtasjes voor ieder type.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tja dan had ik alsnog weer die kant op gemoeten en verzendkosten moeten betalen en zo'n tas moeten betalen. Nu heb ik, voor zover ik kan zien, exact hetzelfde statief voor 20 euro minder inclusief draagtas.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 22:17
Net op Amazon.co.uk een Hama Star 63 besteld voor €19,56 inclusief verzendkosten, lijkt me een goede prijs voor m'n eerste tripod

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Menno1234 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 22:31:
Net op Amazon.co.uk een Hama Star 63 besteld voor €19,56 inclusief verzendkosten, lijkt me een goede prijs voor m'n eerste tripod
Ik de Hama Star 61, ook als eerste tripod. Eigenlijk vooral om te gaan oefenen met HDR en natuurlijk lekker langere sluitertijden :)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 20:58

CasGas

.

Wie heeft er ervaring met een UltraPod II?

Mijn 7d met 70-200 zakt soms weg op mijn Gorillapod DSLR, dus ik ben opzoek naar wat anders.. Het gaat mij er meer om dat ik op statief dicht bij de grond kan komen zonder veel ruime er omheen, zoals je normale statief poten bijna helemaal plat leggen, ipv "overal" omheen kunnen doen enzo..

http://www.industrialrev.com/ultrapod-ii.html

Het lijkt mij wel stevig genoeg, maar nog niet heel veel gebruikers ervaringen gelezen, dus ik was benieuwd of iemand er hier ervaring mee had en er iets over kan vertellen..

Zoals hier staat het wel mooi op de foto, maar of het ook voor 2 minuten zo blijft staan zonder in te zakken?
http://www.techtheman.com...y-ultrapod-ii-tripod.html

[ Voor 14% gewijzigd door CasGas op 12-07-2011 00:19 ]

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 20:58

CasGas

.

CasGas schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 00:16:
Wie heeft er ervaring met een UltraPod II?
Niemand die hier ervaring mee heeft?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesdo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01 11:45
Hallo,
Hopelijk ben ik in het goede topic (ben nieuw op het forum), maar ik heb een Nikon D3100 met een 18-55 en een 55-200 lens erbij. Ik ben op zoek naar een goed en betaalbaar statief.
Ik ben net begonnen met fotograferen.

Voor het statief zoek ik:
* Makkelijk mee te nemen, dus niet te groot ingeklapt.
* Een uitgeklapte hoogte van minimaal 140-150?
* Bij voorkeur een draagtas.
* Bij voorkeur een waterpas.
* Belangrijk een stabiel statief, dus niet zo'n wiebelding.
* Met een snelkoppelingsplaatje.

Ik ben zelf uitgekomen op de HAMA Star 63 op dit moment, betaalbaar en volgens mij stabiel, goed te verstellen en redelijk formaat (voor het mooi iets te groot). Met draagtas en waterpasje en snelkoppelingsplaatje. Prijs bij de MM Rotterdam is 32,95.

Hebben jullie misschien nog andere alternatieven voor een betaalbaar statief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 11:14

xces

To got or not to got..

Ik ben (ooit, lang geleden) begonnen met een 10D, gevolgd door een 20D, 40D en toen een 5D mk II. Inmiddels zijn we beland bij de 1D mk IV, alleen stamt mijn tripod nog uit het jaar stillekes. Met andere woorden vertrouw ik mijn huidige tripod niet het gewicht van mijn 1D + lens toe.

De zwaarste combi die ik erop wil zetten is:
- Canon 1D mk IV
- Canon 580EX mk II
- Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS (mk II)
- Canon 2x extender (mk III)

Nu ben ik op zoek naar een tripod welke:
1) Klein en makkelijk mee te nemen is (d.w.z. niet te zwaar)
2) Stevig gebouwd is (dus ook qua draag capaciteit)
3) Het liefst niet alleen omhoog en omlaag kan
4) "Snel" uitgezet is

Het voornaamste gebruik is vakantie, denk dan aan wildlife en/of nachtshots met lange sluitertijd (tempel of berg met nevel?)

Nu ben ik eventueel bereid om een swinghead aan te schaffen, ware het niet dat dit ook weer 1.5kg toevoegd aan het reisgewicht, dus liever niet.

Ik weet totaal niet wat er aan keuze is, en waar ik op moet letten (buiten stevigheid, draagvermogen en gewicht). Ik ben dus ook niet gebonden aan welk merk dan ook, ik sta open voor elk advies wat jullie me kunnen geven.

[ Voor 18% gewijzigd door xces op 01-08-2011 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:52

EXX

EXtended eXchange

Het wordt eens tijd dat ik ook eens een statief ga aanschaffen. Op het statief gaat een Sony A55. De zwaarste lens die ik tot nu toe heb gekocht is de Minolta 70-210 F4. Deze weegt bijna 700 gram. Samen met de camera kom ik dan op 1.2 kg.

Mijn voorkeur gaat uit naar Manfrotto, zowel voor de kop als het statief. Ik zag bij konijnenberg de volgende combinaties in de aanbieding:

Manfrotto 055XDB/804RC2 Statief Combi : 149 euro

Manfrotto 055XDB + 128RC Statief met kop : 225 euro

Is de 128RC kop de meerprijs waard? Het lijkt me wel een stuk makkelijk werken dan de 804RC2.

Ik heb al een Manfrotto monopod met 234RC kop. Volgens mij is de release plaat hetzelfde bij zowel de 804RC2 en de 128RC. Klopt dit?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Hmm.... nadat ik net een podcast heb geluisterd kwam ik tot een interessante extra eis; de maximale hoogte van de Tripod.

Hierdoor nijg ik nu naar de volgende additionele eisen:
- Minimaal 1m70 maximale hoogte
- Laag (<2kg) draaggewicht

Als ik kijk naar de Manfrotto lijn, kom ik nu uit op
- 055CX3
- 055CXPRO3
- 055CXPRO4

Waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de laatste, voornamelijk omdat deze iets meer gewicht aankan (8kg).

Qua heads zit ik te twijfelen tussen deze 2, waarbij ik niet weet wat het verschil is.
- 468MGRC0
- 468MGRC2

Waarbij de 468MGRC0 meer gewicht aankan (voor hetzelfde bedrag) en 2 levels heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Kijk ook eens naar Feisol, net zo goed als Gitzo, maar een stuk goedkoper.

Nadeel van Manfrotto zijn die klemmen. Voor af en toe gebruik is dat leuk, maar als je je statief inentsief gaat gebruiken in de natuur en vuile omgevingen zijn draaipoten een stuk beter.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Tja, xces, aangezien je geen maximaal bedrag aangeeft zou ik zeker ook naar gitzo kijken, en dan in het bijzonder naar de travel serie of bijvoorbeeld de track of hiking series. Of hoe die ook heten :D
Ik heb de 1550 die met een sterk balhoofd tot 8 kilo aankan (met het standaard balhoofd 2 kilo) maar er zijn ook sterkere (maar ook zwaardere) statieven. De 1541 en 1550 zijn niet heel lang, volgens mij 1,60 meter maximaal maar er zijn ook langere beschikbaar.
Poten zijn van carbon dus totaal gewicht is maar 1 kilo, 5 of 6 lagen dik dus ook erg sterk. uitklappen gaat super snel door draaiverbindingen en doordat je de poten kunt omklappen is die ook heel compact.
Kosten zijn wel stevig, zeker omdat je er ook een kop bij moet kopen en beginnen bij zo'n 500 euro voor de poten, en 100 voor de kop.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Gisteren deze ballhead gekocht:
http://www.nathangriffin.com/technical/other/rrs_bh-40.htm

Rechtstreeks bij de fabrikant, dat scheelde me toch al snel 200 euro (inklaringskosten meegerekend). Vanochtend was hij al in NL, morgen word hij uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Bij het opruimen van de kast kwam ik een oud statief tegen, wat ik ooit gekregen heb en gebruikt heb in combinatie met een KM A2. Het betreft een Vanguard PT-800 statief:
V
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/vanguard_001.JPG

Het bovenste stuk. De draaizwengel is van kunststof.
V
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/vanguard_002.JPG

De kop is kaduuk. Hier een detail van het onderdeel waar de kop normaliter op bevestigd zit:
V
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/vanguard_003.JPG

Het onderste stuk van de kop waarmee je de kop op het statief bevestigd:
V
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/vanguard_004.JPG

Hier is te zien waar de kop is afgebroken:
V
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/vanguard_005.JPG

De rest van de kop:
V
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/vanguard_006.JPG

De manier waarop de centrale kolom aan de poten vastzit:
V
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/vanguard_007.JPG

De clipjes op de poten om te vergrendelen:
V
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/vanguard_008.JPG

Het statief is van aluminium met plastic en vederlicht, ongeveer 1 kg.

Nou heb ik volgende vragen:

• Kan hier nog een andere kop op? Het statief is zeker 15 jaar oud en wie weet heeft Vanguard de bevestigingsmethode veranderd?
• Is het statief wel bruikbaar/aan te raden voor een Sony A55 + lens, samen 1,5 kg zwaar?
• Is het überhaupt lonend om er nog een andere kop bij te kopen?

Ik heb op internet eens gekeken naar Vanguard koppen en bijna overal kom je alleen nog balhoofden tegen voor 99 euro, bv. deze.

Voor 5 tientjes meer heb je echter een al Manfrotto statief met kop.

[ Voor 29% gewijzigd door EXX op 04-08-2011 19:20 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-10 11:14
Ik zie dat je een redelijk wat moeite hebt gestopt om te kijken wat de mogelijkheden zijn ter reparatie van je statief. Eerlijk gezegd ben ik niet geheel bekend met het destreffende type Vanguard statief, maar gezien de constructie en 'features' van dit statief denk ik dat het slim is om een vervangend statief te kopen inclusief kop (bijvoorbeeld de manfrotto die je voorstelde)

De meeste statieven met een plastic bovenzijde en een 'draai-element' zijn eerlijk gezegd niet al te stevig (mijn ervaringen mijn no name statieven en hama statieven). Daardoor vrees ik dat het eigenlijk een oud en goedkoop statief is wat niet al teveel aankan (<2 kg?).

Een goed advies is dus om een nieuwe statief+kop aan te schaffen dan geld in een nieuwe goede kop te steken om die vervolgens op een oud en misschien minder goed statief te zetten wat resulteert in slechte resultaten. Je zou dan ook meteen een passender statief kunnen zoeken wat bijvoorbeeld voldoet aan al je eisen (maximale draagkracht, lichtgewicht statief, materiaal, lengte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik zat ook al in die richting te denken. Basically: wil je je dure cameraspullen op een middelmatig statief zetten.

Een alternatief waar ik aan zat te denken is de oude kop te "repareren" door de kop te fixeren met bouten oid. Je kunt de functionaliteit van de kop dan weliswaar niet meer geheel gebruiken, maar wellicht is het geheel nog bruikbaar als statief voor een (draadloze) flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
Misschien is het de moeite waard om die plastic kop van de zuil te draaien? Grote kans dat je dan een metalen schroefdraad overhoudt, waar weer een fatsoenlijke kop op past. Anderzijds is een statief met dit soort plastic onderdelen op deze leeftijd misschien geen fatsoenlijke kop meer waard. Dan ben je beter af met een nieuw statief en een fixatie die een flitsstatief van de oude maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik ben aan het kijken voor een nieuw statief voor mijn Sigma 400mm f5.6 APO Macro HSM die eraan komt :D Ik heb nu een (minimum) 20 jaar oud Cullmann statief dat uit aluminium met een plastic kop bestaat. Deze werkt prima met mijn 55-250IS (kan tot 30s op 250mm met alle beendelen extended), maar ik vrees toch voor de 400mm.
Daarom ben ik dus op zoek naar een nieuw statief.

Wat moet erop kunnen (toekomstgericht);
Wat moet het kunnen dragen (toekomstgericht):
Sigma 400mm f5.6 Apo Tele Macro HSM 1.4 KG
Gripped 7d 0.820 + 0.490 = 1.31 KG
430EXII 0.330 kg

TOTAAL 3.04 KG

Daarnaast wil ik een compact statief dat ik gemakkelijker mee kan nemen dan wat ik nu heb (ongeveer 65-70 cm opgeplooid...).
Ik ben bereid om er 200-250 euro aan te geven. Ik zat zelf al met de Benro Transfunctional statieven in mijn hoofd. Deze zijn compact en kunnen omgebouwd worden tot een monopod, wat mij erg handig lijkt. Ik twijfel een beetje tussen de volgende twee modellen: Benro A1691T+BO en Benro A2691T+B1.

Wat mij een beetje tegenhoudt zijn de negatieve verhalen die ik soms hoor over de Benro koppen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn deze dan echt zo veel slechter dan bvb een Manfrotto kop? Ik weet uiteraard ook wel dat een Markins of een RRS kop veeeeeeeel beter is, maar dat is veel te duur, dat wil ik er niet aan geven.

Als jullie nog andere suggesties hebben, ik sta daar zeker voor open!

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Iemand? :P

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesdo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01 11:45
Iemand enig idee of het "Hama 4210 "2in1" Profil Duo III statief " wat je op dit moment bij een zoom abbo krijgt wat is voor een beginner?
Je krijgt hem namelijk 'gratis' bij een abbo op het tijdschrift zoom.
Het tijdschrift lijkt me wel leuk, iemand ervaringen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
De meeste tweakers namen een abo vanwege het aardige statief (in het verleden). Eigenlijk nog nooit gelezen dat het blad zelf interessant was, maar voor jou dus een goede reden. Een statief is nooit weg toch - al is het maar voor een flitser ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik zit nog steeds te wijfelen tussen deze 2:

Manfrotto 055XDB/804RC2 Statief Combi : 149 euro

Manfrotto 055XDB + 128RC Statief met kop : 225 euro

Het laatste is eigenlijk een kop voor video. Op zich lijkt me zo een kop met demping een heel fijn iets, maar: is het praktisch voor foto? Kan je de camera bv. makkelijk in portretstand zetten en gebruiken? Alle reviews die ik kan vinden testen deze kop met een videocamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik heb zelf nog wat research gedaan. Wat zijn jullie ervaringen met het aankopen van goederen van Ebay die uit China / Hong Kong komen? Wat gebeurt er als deze worden tegengehouden bij de douane? Of gebeurt dat niet?

Ik was geïnteresseerd in het volgende Sirui N2204 statief met K20x kop. Als ik kijk in de Benelux vond ik enkel dit. Zomaar een verschil van 150€ (inclusief K20x kop)...

Kennen jullie nog andere winkels in de Benelux waar ze Sirui verkopen? Ik heb al gezocht maar het leverde mij niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Die Sirui lijkt wel een redged.

Zelf net een Calumet 7300 gehaald. Denk ik toch het meeste statief in de sub-100 euro prijsklasse. Als er interesse is maak ik wel een paar plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Wijnands schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:27:
Die Sirui lijkt wel een redged.

Zelf net een Calumet 7300 gehaald. Denk ik toch het meeste statief in de sub-100 euro prijsklasse. Als er interesse is maak ik wel een paar plaatjes.
Ik ben wel geinteresseerd in een paar plaatjes, zeker met je 150-500 erop ;)

Ik ben van het Sirui idee afgestapt, het kost te veel qua importkosten. Ik denk nu aan een Feisol CT-3401 of een CT-3442. Iemand hier ervaring ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Even een mini review dan maar.

http://www.calumetphoto.n...t_snelkoppeling/calck7316 (let op, calumet hanteert winkel en internet prijzen)

Meximum height with column: 67.5" (171.5cm)
Folded length: 24.5"
Minimum height: 10.75" (27.3cm)
Number of leg sections: 4
Weight: 5.75 lbs. 2.6kg)
Maximum load: 11 lbs. (5k)

Statief volledig uitgeklapt haalt inderdaad een respectabele hoogte. Ik ben zelf 2 meter en hoef nauwelijks te bukken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HBZpWQB4ZalnWnDDOkSaDDUz/medium.jpg

De middenzuil kan omhoog en omlaag door de knop los te draaien. Heel simpel, knop los=zuil los. Het onderste stuk kan eraf gedraaid voor extreem laag bij de grond werk.

De drieweg kop wat dichter bij bekeken. Linksachter een draai moer om de kop te laten draaien. De andere handvaten zijn voor kantelen. Er zit een klein waterpasje ingebouwd.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nMWMmjio8XqYZwwU9HbM3vcN/medium.jpg

Zelfs met de sigma 150-500 erop staat de boel stevig.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eE137GVyIZHamSSx7pti5C7A/medium.jpg

De oplettende kijker ziet hier 2 quick release plaatjes. Ik heb vorig jaar een neigkopje voor m'n eenpoot gehaald bij calumet en die gebruikt dezelfde maat plaatjes. Zelfs met dit gewicht erop staat de boel lekker stabiel.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1qQSf8mV5QVk9gSsVabESFio/medium.jpg
Door de clips met calumet erin gegoten op te tillen kunnen de poten verder uitgeklapt. Dit gaat niet traploos, je hebt 3 standen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vx776MOs9J5PQOiQCGH9abON/medium.jpg

Het is hierbij wel raadzaam om de poten deels in te schuiven, met de poten volledig uit gaat het statief meeveren.

Een haak onderaan de middenzuil om de tas aan te hangen was misschien wel leuk geweest. Aan de andere kant, met een haak en een beetje epoxy vuller is dat ook zo te realiseren.

Al met al ben ik niet ontevreden. Nee, het is geen echte manfrotto maar daar is de prijs dan ook naar. Bouwkwaliteit doet niet onder voor de velbon sherpa serie en die is toch al snel een paar tientjes duurder. Een vriend van me heeft de hama die vorig jaar bij de zoom zat en da's hierbij vergeleken een goedkoop rammelding. Het is nog te vroeg om wat te zeggen over de duurzaamheid, wellicht komt dat na mijn vakantie. Vooralsnog heb ik de indruk dat ik voor deze prijs een goede koop heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Laatst online: 30-09 13:47

Gutteguttegut

CEO of TFD

Mooi ding voor niet veel geld inderdaad.
Kun je eens een fototje plaatsen van de quick release plate?
Het lijkt namelijk wel dezelfde als die van de RedGed welke twee jaar geleden bij een Zoom abbo werd meegegeven.

ps. je fotos zijn niet allemaal scherp :P

[ Voor 74% gewijzigd door Gutteguttegut op 16-08-2011 10:50 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Gutteguttegut schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 10:50:
[...]
Mooi ding voor niet veel geld inderdaad.
Kun je eens een fototje plaatsen van de quick release plate?
Het lijkt namelijk wel dezelfde als die van de RedGed welke twee jaar geleden bij een Zoom abbo werd meegegeven.
Zal ik straks doen
ps. je fotos zijn niet allemaal scherp :P
Nee, zie 't. Nou ja, scherp genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Is het statief helemaal in metaal of zijn er plastic delen aan? Heb je ook geen last van creep als je de 150-500 uitgezoomd in een bizarre hoek zet? Want 1 mm creep is al veel op 500mm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
freddyronny schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 11:22:
[...]

Is het statief helemaal in metaal of zijn er plastic delen aan?
De klemmen van de poten zijn plastig, de knoppen waar je aan draait en de handel van het quick release mechanisme zijn plastic. Diverse doppen zijn plastic. Constructie zelf heb ik nog geen plastic aan kunnen ontdekken.
Heb je ook geen last van creep als je de 150-500 uitgezoomd in een bizarre hoek zet? Want 1 mm creep is al veel op 500mm ;)
Ga ik nog proberen. Sowiso heb ik dit ding niet primair gekocht voor de 150-500, dit statief is voor landschappen, macro's, lange sluitertijden, dat soort dingen.

Edit: Geprobeerd. Windkracht 5/6 en de sigma is toch een beetje veel. Vraag me af of dat het gewicht is of het oppervlak

[ Voor 60% gewijzigd door Wijnands op 16-08-2011 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:31
Zijn er hier mensen met ervaring met statieven van dealextreme zoals deze? http://www.dealextreme.co...nd-1-6-meter-height-11419

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 23:27
ik weet niet of het hier past. maar ik was opzoek naar een plaat waarmee ik de camera naar achter kan verschuiven ten opzichte van het draai punt (om het draaipunt overeen te laten komen met het nodal punt van de lens).

ik verbaas me echter dat zo'n simpele plaat ruim 100 euro moet kosten. We hebben het hier gewoon over een metalen plaat waar een sleuf in zit met een schroef (zodat je de camera daarmee naar voren en achter kan bevestigen en een gaatje waarmee de plaat op het statief bevestigd kan worden.

Bestaat zoiets voor een schappelijke prijs of moet ik naar de gamma toe om dat daar te kopen?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

justice strike schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:59:
ik weet niet of het hier past. maar ik was opzoek naar een plaat waarmee ik de camera naar achter kan verschuiven ten opzichte van het draai punt (om het draaipunt overeen te laten komen met het nodal punt van de lens).

ik verbaas me echter dat zo'n simpele plaat ruim 100 euro moet kosten. We hebben het hier gewoon over een metalen plaat waar een sleuf in zit met een schroef (zodat je de camera daarmee naar voren en achter kan bevestigen en een gaatje waarmee de plaat op het statief bevestigd kan worden.

Bestaat zoiets voor een schappelijke prijs of moet ik naar de gamma toe om dat daar te kopen?
Op eBay even zoeken naar een macro focusing rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-09 09:48
justice strike schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:59:ik verbaas me echter dat zo'n simpele plaat ruim 100 euro moet kosten. We hebben het hier gewoon over een metalen plaat waar een sleuf in zit met een schroef (zodat je de camera daarmee naar voren en achter kan bevestigen en een gaatje waarmee de plaat op het statief bevestigd kan worden
Een goeie macro rail is nu eenmaal precisiemateriaal. Ik heb mijn Novoflex rail 200+ € betaald, maar ze is dat imho zeker waard. Niets creep, zelfs als m'n D7000 en Sigma 180mm verticaal naar beneden gericht staan.

Gebruik je het voor minder nauwkeurige doeleinden, dan kun je zoals hierboven vermeld beter op e-bay kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik heb de knoop doorgehakt en uiteindelijk deze kit gekocht: Manfrotto 055XDB/804RC2 Statief Combi

Het statief is 2,1 kg zwaar en kan 7 kg dragen. Met kop echter wordt het 2,9 kg. De kop kan 4 kg dragen.
Het statief wordt compleet geleverd met de kop erop gemonteerd. De handles moet je zelf op de kop monteren. Daarvoor moeten 3 bouten uit de kop gedraaid worden; deze zitten erin op de plaats van de handles om de zaak te vergrendelen.

Als eerste een beetje fuzzie plaatje van het statief met de camera erop:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/manfrotto_01.jpg

In deze configuratie bevindt het midden van de lens zich 73 cm boven de grond. De middenzuil heeft nog 9 cm speling tov de grond.

Een onregelmatige ondergrond kan je makkelijk opvangen:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/manfrotto_02.jpg

De poten kun je niet zomaar helemaal omhoog klappen, er zitten verschillende stop-standen op waarbij je niet meer verder naar buiten kan. Om verder te gaan moet je een plaatje indrukken, bovenaan de poot:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/manfrotto_12.jpg

Als je het statief helemaal uitschuift en de middenzuil maximaal naar boven zet, krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/manfrotto_04.jpg

Het midden van de lens bevindt zich nu 193 cm bonven de grond. Alles staat op zich wel stabiel, het wiebelt niet, maar of het buiten in de wind helemaal stil blijft staan betwijfel ik.

De middenzuil wordt vergrendeld met een vleugelbout (of hoe dat heet) die zich bovenaan tussen 2 poten bevindt:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/manfrotto_05.jpg

Je kunt de middelzuil er ook uithalen en op de kop erin zetten. Handig voor bv. macro. Je moet wel eerst de rubber dop aan de onderkant van de zuil eraf pielen.

Op de andere 2 plaatsen tussen de poten zit een haakje waar bv. een gewicht een gehangen kan worden, en een oogje voor bv een riem.

De poten bestaan uit 3 segmenten en voor het vergendelen van de uitschuifbare poten worden ook vleugelbouten gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/manfrotto_06.jpg

Dan de kop: het betreft een "traditionele" kop met een aparte vergrendeling voor de X,Y en Z as. Een paar plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/manfrotto_07.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/manfrotto_08.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/manfrotto_09.jpg

Op het statief zit een kleine waterpas:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/manfrotto_03.jpg

De release handle en mechanisme:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/manfrotto_10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/statief/manfrotto_11.jpg

Het is een kwestie van de grote handle met de klok mee en de vergrendeling naar onderen om de camera los te maken van de kop. Het vergrendelmechaniek is een beetje anders als bij de 234RC monopod kop die ik op mijn monopod heb zitten, maar de releaseplaat (Manfrotto 200 PL - 14 Quick Release Plate) is identiek. Dat maakt het wisselen tussen de 2 makkelijk.

Het statief is voor het grootste deel metaal. Ook de bouten zijn zelf van metaal met een kunstof cover eromheen. De kop werkt goed, al gaat het allemaal nog wat stroef.

Al met al een prima statief met kop en voor 149 euro compleet een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
FLuKee schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 16:45:
[...]

Een goeie macro rail is nu eenmaal precisiemateriaal. Ik heb mijn Novoflex rail 200+ € betaald, maar ze is dat imho zeker waard. Niets creep, zelfs als m'n D7000 en Sigma 180mm verticaal naar beneden gericht staan.

Gebruik je het voor minder nauwkeurige doeleinden, dan kun je zoals hierboven vermeld beter op e-bay kijken.
maar ik zocht ook niet een macro rail. Ik zocht een nodal point rail en die zijn ontzettend duur terwijl daar in het geheel geen reden voor hoeft te zijn.

ik ben aan het kijken voor de suggestie die geopperd is. lijkt een oplossing te zijn. Ik heb hem voor 30 euro kunnen vinden maar dat vind ik wat aan de hoge kant voor iets wat voor onder 10 euro te koop moet zijn... dus het wordt waarschijnlijk via internet bestellen.

[ Voor 18% gewijzigd door justice strike op 19-08-2011 04:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-09 09:48
Mja, hoge productiekosten en een relatief lage vraag = duur materiaal. Lijkt me niet abnormaal.
De rails die op e-bay staan hebben quasi allemaal hetzelfde design, en erg duurzaam of nauwkeurig ziet het er niet uit. Maar zoals ik dus zei: als dat de vereisten niet zijn is het een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
FLuKee schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:32:
Mja, hoge productiekosten en een relatief lage vraag = duur materiaal. Lijkt me niet abnormaal.
De rails die op e-bay staan hebben quasi allemaal hetzelfde design, en erg duurzaam of nauwkeurig ziet het er niet uit. Maar zoals ik dus zei: als dat de vereisten niet zijn is het een prima oplossing.
mja niet echt een vereiste. het is nu even goedkoop wat ik zoek... ik ga terzijne tijd overstappen op arcaswiss maar dat wil ik in fases doen.

Heb nu nog een chinese driepoot die het eigenlijk wel aardig doet (hij is een beetje aan de zware kant met zijn 1.4 kg). Ik gebruik hem verkeerd en verzwaar hem vaak niet wat de stabiliteit niet ten goede komt (er zit een haak aan om extra contragewicht eronder te hangen en ik zet de center collumn vrijwel altijd op max hoogte).

Maargoed eerst dus al dat andere grut, waterpas, macrorail en dan kunnen we gaan kijken of ik de qr kan veranderen en verder naar beneden kan gaan naar het balhoofd en uiteindelijk de driepoot.... maar ik denk dat we dan wel een tijdje verder zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door justice strike op 22-08-2011 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:16
Hola,

na net een mooie macro aangeschaft te hebben ga ik heel voorzichtig kijken naar een mooi statief

eisen

licht (carbon?) of iets anders stevig's zat
stevig (er moet een D7000 oppassen met een 70-200VR2 (helaas niet van mezelf maar leen hem vrij vaak)
en moet er leuke macro's mee kunnen maken (dus laag?)

prijs maakt me niet zo heel veel uit maar goedkoop zou leuk zijn idd

• Toff

Toff

FP ProMod
Locks schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:51:
Hola, prijs maakt me niet zo heel veel uit maar goedkoop zou leuk zijn idd
"Goedkoop" is een nogal relatief begrip. De een vind een "gratis" statief bij de Zoom goedkoop, de ander betaalt grif 500 euro voor een statief zonder kop. Verder geldt nmm bij statieven wel heel erg, dat alle waar naar zijn geld is. Een statief hoeft niet veel te kosten, maar als je er lang plezier van wilt hebben, moet je er ook niet op bezuinigen. Voor een beetje minder gewicht, betaal je relatief heel veel geld. Kijk ook naar de bevestiging. Een extra Quick Release setje kost soms meer dan een compleet statiefje, maar je wilt zonder "gedoe" kunnen overschakelen van monopod naar tripod... Succes!

• justice strike
Toff schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 02:33:
[...]

"Goedkoop" is een nogal relatief begrip. De een vind een "gratis" statief bij de Zoom goedkoop, de ander betaalt grif 500 euro voor een statief zonder kop. Verder geldt nmm bij statieven wel heel erg, dat alle waar naar zijn geld is. Een statief hoeft niet veel te kosten, maar als je er lang plezier van wilt hebben, moet je er ook niet op bezuinigen. Voor een beetje minder gewicht, betaal je relatief heel veel geld. Kijk ook naar de bevestiging. Een extra Quick Release setje kost soms meer dan een compleet statiefje, maar je wilt zonder "gedoe" kunnen overschakelen van monopod naar tripod... Succes!
Het is echt wat je wil ook. Ik zou je aanraden om vooral een el cheapo driepoot te kopen en die te gebruiken... na verloop van tijd ga je zelf merken wat je mist of niet.

Ik heb een goede driepoot gekocht (chinees maar niet goedkoop). Die wilde ik op aardige hoogte hebben, en stabiel... Nu merk ik echter dat ik hem voornamelijk kleiner en lichter wil hebben ivm met de vele reizen en de gewichtsrestricties op vliegtuigen.

kijk ook zeker naar manieren om je driepoot te gebruiken. zo kun je vrij eenvoudig je driepoot stabieler maken (bijvoorbeeld ballast te plaatsen onder de driepoot.

al met al... Elke driepoot is de beste investering die je kunt maken... de kwaliteit tov handheld schieten is gewoonveel beter... maar het verschil tussen een goedkope driepoot en een dure is nu eenmaal vele malen kleiner.

• J0YR1D3R
  • Niet online
EXX schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 17:38:
Ik heb de knoop doorgehakt en uiteindelijk deze kit gekocht: Manfrotto 055XDB/804RC2 Statief Combi
Ik heb hem zelf ook, prima ding. Ik kan me voorstellen dat hij bij jou nog redelijk stabiel staat op de hoogste stand, met m'n vorige camera was dat bij mij ook het geval. Met m'n huidige camera is dat niet helemaal meer zo, maar ondanks dat ik met mijn 2 meter niet de kleinste ben hoef ik hem nooit op die stand te zetten. Verder is het voor het geld een hartstikke net ding, misschien wat aan de zwaardere kant, maar dat hou je in deze prijsklasse. Zeker geen miskoop :)

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:16
zow net even wezen shoppen maar na wat statieven getest te hebben gegaan voor een manfrotto lag het lekkerst 190cx3 is het geworden :)

• justice strike
ik heb deze... en hoewel het een chinese is... ik kan je vertellen het is een mooi stukje kwaliteit. balhoofd is stevig. mooie haak voor contra gewicht. helemaal uitgeklapt zeer stabiel en op de allerlaagste stand staat het werkelijk als een rots (geen trilling in te krijgen werkelijk waar!).

hij is 1.6 kg... beetje zwaar. beetje groot... maar zeker geen miskoop...

http://nemu-iii.blogspot....wf-593h-professional.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mij onlangs volgend statief gekocht: Manfrotto 190XDB met 496RC2.

Overweeg om me als draagtas de manfrotto MBAG80N te kopen. Ik ben een typische internetshopper en kan dus moeilijk in een winkel eens gaan kijken hoe goed die past (lees vaak in commentaren dat het soms wat nipt is of dat het statief niet past met de kop er nog op).

De 190xdb is niet het grootste model dus ik maak me daar niet echt zorgen om maar heeft iemand deze en zo ja, ben je tevreden of is er een beter alternatief?

P.S.: de draagtas heb ik vnl nodig om wat veiliger te kunnen opbergen tijdens vluchten.
Om te wandelen hangt hij met een paar straps aan een rugzak.

Alvast bedankt voor de feedback.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2011 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

EXX schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 17:38:
Dit is inderdaad een mooie kit, ik heb hem ook. Zelf ben ik niet helemaal te spreken over de kop, die is iets te stug naar mijn smaak.

De compositie aanpassen met een 200 of 400mm telelens is niet optimaal.
Of je krijgt de kop niet in beweging, of je onderwerp is helemaal uit beeld. - Misschien kan ik dit oplossen met een beetje olie.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat probleem heb ik ook. Een ander nadeel van de kop is dit bij het vergendelen (vastdraaien) de zaak iets verschuift; je compositie wordt anders. Bij groothoek merk je er niet zoveel van, maar bij de 500mm tele zie je het gewoon schuiven.

Als je de smeerbeurt achter de rug hebt, laat het resultaat aub even weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10 11:13
Een vraagja over een manfrotto balhoofd: Deze heb ik afgelopen zomervakantie in oa death valley gebruikt, en nu lijkt de smering van de kop flink uitgedroogd / verdwenen. Smeren jullie je kop? Zo ja, waarmee?

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Zit er niet veel stof / vuil in de balhoofd'houder'? Meer smeersel/olie kan dan alleen maar gaan klonteren met alle gevolgen van doen/

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:17
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 11:03:
Heb mij onlangs volgend statief gekocht: Manfrotto 190XDB met 496RC2.

Overweeg om me als draagtas de manfrotto MBAG80N te kopen. Ik ben een typische internetshopper en kan dus moeilijk in een winkel eens gaan kijken hoe goed die past (lees vaak in commentaren dat het soms wat nipt is of dat het statief niet past met de kop er nog op).

De 190xdb is niet het grootste model dus ik maak me daar niet echt zorgen om maar heeft iemand deze en zo ja, ben je tevreden of is er een beter alternatief?

P.S.: de draagtas heb ik vnl nodig om wat veiliger te kunnen opbergen tijdens vluchten.
Om te wandelen hangt hij met een paar straps aan een rugzak.

Alvast bedankt voor de feedback.
Ik heb deze tas voor een Manfrotto 055XDB met 804RC2 kop. Ik ben er gematigd positief over. Wat mij een beetje tegenvalt is,gezien de prijs (ik heb er iets van €40,- (!) voor betaald geloof ik), het matige/onhandige draagcomfort. Ik heb het model zonder padding, en dat merk je wel. Ik heb dan een kop met 3 redelijk grote hendels en jij niet, dus dat scheelt, maar ik kan die hendels zelfs met de gunstigste plaatsing in m;'n schouders voelen porren. Jij hebt echter een balhoofd dus geldt dat iets minder denk ik. Daarnaast is ie inclusief statief best fors, wat er voor zorgt dat je er niet gemakkelijk een rugzak bij kan dragen.

Als je hem alleen om op te bergen wilt gebruiken, is het een prima tas, maar wel aan de prijs wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Ik ben vandaag bij de MM geweest omdat ik daar zonder opdringerige verkoper eens even alle statieven goed kon uitzetten (in Eindhoven hebben ze er behoorlijk wat!). Daar de volgende statieven rond of onder de 100 euro geprobeerd voor 450D + tamron 17-50:

- Hama traveller compact pro: veel te instabiel ondanks het geadverteerde draagvermogen van 10(!) kg.
- Velbon sherpa 600: iets te goedkoop uiterlijk, niet fijn in de hand (geen rubber grip) en vrij zwaar.
- 2 instapstatieven van manfrotto (785B en MKC3-H01): de kop is niet stevig genoeg vast te zetten door vreemd soort balhoofd.
- Vanguard Alta+ 204AP: het stevigst van de goedkopere statieven en een super vloeiende kop die ook nog eens heel degelijk vast te zetten is.
- Ook een aantal manfrotto carbon statieven gezien, maar die prijs he? :o

Daarna naar Camex, maar daar waren alle geschikte combinaties (volgens de verkoper) 150+ euro. Tot slot nog bij cityfoto geweest, daar hadden ze een oud model van de vanguard alta (met mindere kop en geen mogelijkheid om de poten in een andere hoek te plaatsen) en een heel aardig benro statief. Het typenummer weet ik niet meer, maar vergelijkbaar met de vanguard alleen met een balhoofd. Dat laatste heeft me doen besluiten voor de vanguard omdat die kop echt geweldig soepel loopt en ook in staat is om makkelijk panorama's te maken en eventueel te draaien met filmen.

Nu is het wachten tot de alta+ 204AP binnen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 16:52
psyBSD schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 11:28:
[...]

Dit is inderdaad een mooie kit, ik heb hem ook. Zelf ben ik niet helemaal te spreken over de kop, die is iets te stug naar mijn smaak.

De compositie aanpassen met een 200 of 400mm telelens is niet optimaal.
Of je krijgt de kop niet in beweging, of je onderwerp is helemaal uit beeld. - Misschien kan ik dit oplossen met een beetje olie.
Ik heb die combi zelf ook, de kop vond ik maar een klote ding :P
Heb toen een 410 Junior gekocht :9

En omdat ik de middenkolom nooit gebruikte heb ik later ook nog de korte middenkolom gekocht. Dan kon het statief tenminste ook op een normale manier een stuk lager bij de grond

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10 11:13
BlaTieBla schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 18:01:
Zit er niet veel stof / vuil in de balhoofd'houder'? Meer smeersel/olie kan dan alleen maar gaan klonteren met alle gevolgen van doen/
Er zit geen (grof) zand of iets dergelijks in, lijkt meer op een opgedroogde versie van die grijze pasta waar manfrotto het standaard mee gesmeerd heeft.

Het stomme is dat ik op internet nergens een duidelijke statement kan vinden over het smeren/onderhoud van een balhoofd. Hij doet het nu nog wel, maar de soepelheid is er wel vanaf. Zelfs met de frictie helemaal open.

Geen mensen hier die ervaring hebben met het smeren van een balhoofd?

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Een tijdje geleden is mn cheap-ass statief gestolen en ik heb nu een nieuwe nodig.
M'n vorige statief gebruikte ik eigenlijk alleen bij lange sluitertijden en video. Voor video was hij niet erg handig. Er zat veel speling in het balhoofd en het statief zelf.

Ik wil nu een statief die veel meer bedoeld is voor video. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. M'n budget voor statief + kop is ongeveer 200/250eu.
De Manfrotto 701HDV leek mij een goede kop, maar wat maakt deze duurder dan bijvoorbeeld een Manfrotto 128RC Micro? En waarom zou ik niet meer investeren in een 501HDV?
Er komt max 3kg op, maar 90% van de tijd denk ik rond de 1,5 a 2kg.

Raden jullie me een video statief aan? Of ben ik net zo goed af met een 'normaal' statief?
De Manfrotto 190X Pro B spreekt me wel aan vanwege de snel en makkelijk te veranderen middenkolom. Zo ben je net even wat flexibeler qua combo. Anderzijds twijfel ik of die middenkolom niet te wiebelig word als ik dan ook nog eens ga pannen?

Er zijn natuurlijk nog veel meer merken dan manfrotto, maar ik weet gewoon niet waar ik moet zoeken.
Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

De 190X of 055X serie is niet verkeerd inderdaad. Daarbij nog een leuke videokop en gaan met die banaan :) Welke ? Ga naar een winkel in de buurt en probeer er een paar uit !! Lijkt mij de enige juiste oplossing.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Scirocco
Vandaag ff langs fotokonijnenberg in Den Haag geweest, viel me een beetje tegen hoeveel ze hadden staan eigenlijk. Dit is een kleiner filiaal neem ik aan?
Maargoed, ik heb daar even de 701HDV en 700RC2 naast elkaar kunnen zien en voor mij lijkt de 700RC2 de beste keus. Het pannen en tilten gaat erg geleidelijk bij allebei. Bij de 701 kan je de koppelingsplaat nog verschuiven om de set beter in balans te brengen. Verder schijn je de mate van demping kan instellen, maar ik vond dat amper merkbaar. (klopt dit of deed ik iets fout?)

Ik denk dat het de 700RC2 gaat worden op een 550XDB (basis versie van 055 serie). Dan kom ik op ongeveer 200eu uit.

• Toff

Toff

FP ProMod
Filiaal Den Haag is inderdaad maar een fractie van Den Ham. Mij werd verteld, dat je wel "alles" kan bekijken in Den Haag, door het via internet te bestellen met "aflevering" in Den Haag en het vervolgens wel of niet te kopen. Beetje omslachtig, maar als je twijfelt tussen twee typen, wel een fijne optie, als je in de buurt woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 16:52
In Den Haag kun je inderdaad alles over laten komen uit Den Ham of het magazijn als je wilt, je moet dan alleen even een paar dagen geduld hebben voor het er is. Ik heb wel eens wat over laten komen met de mededeling dat ik een paar weken later pas tijd had, en dat was helemaal geen probleem. Dan laten ze de reservering gewoon langer doorlopen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ik woon een beetje te ver van Den Ham, maar gelukkig kon ik in Den Haag de 2 koppen zien die ik wilde zien.
Of hebben jullie nog andere tips voor goede video koppen rond de 100/130 eu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Niet laten slingeren op de pier? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
haha, ja die les heb ik nu wel geleerd :P Gelukkig was dat ding niet zo duur als de set die ik ga kopen..
Als iemand nog een andere videokop kan aanraden, hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-10 12:21
Na veel geklooi met schouderbanden en het aan de tas hangen van mijn statief uiteindelijk voor deze oplossing gegaan:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6131/5931508068_5d489cd064.jpg
Manfrotto 401N Quick action strap. Werkt prima met de 055 serie en past ook op de 190 serie.Voordeel is dat het statief stevig op je rug zit en snel op te zetten is. Werkt naruutlijk minder handig met een rugtas.

[ Voor 6% gewijzigd door vandijk op 12-09-2011 16:30 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03

sapphire

Die-hard pruts0r

Vanavond een stedentripje naar London geboekt.

Gezien mijn eerdere ervaringen met stedentrips wil ik dit keer niet teveel meenemen. Statief blijft dus thuis, maar nou viel mijn oog wel op een Gorillapod.

Ik heb die dingen altijd vaag/onhandig en dom gevonden maar nu lijkt het me toch een optie. Ik heb al een Manfrotto 494RC2 balhoofdje. daar dan een Gorilapod SLR zoom onder á 250 gram lijkt me toch wel een lichte handige combi voor een eventueel nachtplaatje van de towerbridge oid :)

Volgens de specs moet hij drie kilo kunnen houden, zwaarste wat ik erop wil zetten is een 5D á 895 gram+ 17-40 á 475 gram en het balhoofd á 320 gram. Totaal 1690 gram + kaartje, filter en kap maar dus ruim onder de max.

Lijkt mee handige combi, iemand wat zinnigs hierover te zeggen/adviseren ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

sapphire schreef op maandag 26 september 2011 @ 23:53:
Ik ben vooral benieuwd naar jou eventuele ervaring. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Schrijf wel een verhaaltje als er één komt hier ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:57

Vis

sapphire schreef op maandag 26 september 2011 @ 23:53:
Vanavond een stedentripje naar London geboekt.

Gezien mijn eerdere ervaringen met stedentrips wil ik dit keer niet teveel meenemen. Statief blijft dus thuis, maar nou viel mijn oog wel op een Gorillapod.

Ik heb die dingen altijd vaag/onhandig en dom gevonden maar nu lijkt het me toch een optie. Ik heb al een Manfrotto 494RC2 balhoofdje. daar dan een Gorilapod SLR zoom onder á 250 gram lijkt me toch wel een lichte handige combi voor een eventueel nachtplaatje van de towerbridge oid :)

Volgens de specs moet hij drie kilo kunnen houden, zwaarste wat ik erop wil zetten is een 5D á 895 gram+ 17-40 á 475 gram en het balhoofd á 320 gram. Totaal 1690 gram + kaartje, filter en kap maar dus ruim onder de max.

Das een leuk statiefje.. heb hem ook + genoemd balhoofdje van Manfrotto... Top combinatie!

De Gorilapod kan echt overal op blijven staan! (als je geduld hebt soms :p )

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:13
Ik heb een originele gorillapod om mijn flitser ergens aan vast te maken, die is natuurlijk iets minder stevig maar het idee werkt wel echt goed. Ben nu ook van plan er wat meer te kopen voor flitsers, en misschien zo'n SLR zoom of een Focus voor mijn camera :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 13:28
Ik ben me een beetje aan het orienteren en wil nou een statief gaan kopen. echter hebben jullie het hier vooral over duurdere merken(€ 75+) en is het voor mij mijn verjaardags cadeau van mijn ouders.

Nou zat ik zelf naar deze te kijken: pricewatch: Cullmann Primax 180
Hij ziet er degelijk uit en in de diverse video reviews op youtube komt hij er ook nog aardig vanaf, echter heeft er hier ook nog iemand ervaring met dit statief?

EDIT: Net besteld, binnenkort maar eens een review hierover schrijven op tweakers

[ Voor 8% gewijzigd door biertjuh? op 25-10-2011 16:24 . Reden: Besteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Misschien leuk om hier te melden. Mijn Redged rmt-523 monopod was het plastic aan de bovenkant gescheurd. Zelf geprobeerd te lijmen maar dat hield niet echt goed. Ding was bijna 2 jaar oud. Contact opgenomen met Redged. Monopod opgestuurd en binnen een week een gloednieuwe RMT-527 terug gekregen. Vond 't wel nette service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wijnands schreef op maandag 07 november 2011 @ 11:13:
Misschien leuk om hier te melden. Mijn Redged rmt-523 monopod was het plastic aan de bovenkant gescheurd. Zelf geprobeerd te lijmen maar dat hield niet echt goed. Ding was bijna 2 jaar oud. Contact opgenomen met Redged. Monopod opgestuurd en binnen een week een gloednieuwe RMT-527 terug gekregen. Vond 't wel nette service.
Redged geeft 5 jaar garantie en vervangen on-site. Is je statief stuk, breng je hem terug naar de winkel, winkel geeft alvast een nieuwe mee en zij sturen het statief op naar Redged, die hun weer een nieuwe geeft.
Redged probeert juist met zijn goede garantie "ground" te pakken in europa.
(dit volgens winkels zelf die ik erover gesproken heb)

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 07-11-2011 11:15 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ah, ik dacht 2 jaar. Nou ja, dit vond ik makkelijker dan naar foto booms te rijden. Bonus voor mij, deze is wat steviger dan de 523 die het gewicht van m'n sigma nauwelijks kon hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik ben op zoek naar een statief voor video.
Ik heb er 2 gevonden:

- sony 60AV
Deze heeft een geintegreerde afstandsbediening waarmee je bijv. de zoom- en de record-knoppen van de camcorder kunt bedienen.
hoogte: 146.5 cm
gewicht: 1.3 kg
prijs: circa 75-100 euro

- Manfrotto 394 PHOTO-MOVIE KIT QR
Deze heeft geen afstandsbediening maar is wel ook geschikt voor fototoestellen. Bovendien is deze zwaarder wat misschien duidt op betere materialen.
hoogte: 143 cm
gewicht: 1.7 kg
prijs: circa 75-90 euro

Welke zou hiervan de beste keus zijn? Zouden er nog betere alternatieven zijn?
Ik heb nu een velbon cx300 en een cx480. Die cx480 is kapot omdat dat ding van plastic is en daarom maar heel kort meegaat. Daarom wil ik nu misschien een beter statief.
Wat is de kwaliteit van de statieven? Zou de manfrotto bijv beter zijn dan de sony, door betere materialen (minder plastic e.d.). De manfrotto is zwaarder. Echter wordt de sony op amazon.com wel als goed beoordeeld door de gebruikers.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
geen vinger schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:52:
Zouden er nog betere alternatieven zijn?
Tenzij je er de Mount Everest mee wilt gaan beklimmen, raad ik het zwaarste statief aan dat je kunt vinden, voor je maximale budget. Ga eens in een "echte" winkel voelen (en neem je gear mee), want als ergens geldt dat goedkoop duurkoop is, dan is het wel bij statieven. Let ook op de maximale hoogte, want zo'n kikkerperspectief gaat snel vervelen, als je films probeert te maken. Ik begrijp oprecht niet, dat mensen duizenden euro's aan hun gear besteden en vervolgens voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten bij de keuze van een statief. Zeker bij filmen is een stevig statief de letterlijke basis van succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Toff schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 00:57:
Let ook op de maximale hoogte, want zo'n kikkerperspectief gaat snel vervelen, als je films probeert te maken.
Zit wat in, misschien toch maar naar een wat hogere op zoek denk ik.
Ik begrijp oprecht niet, dat mensen duizenden euro's aan hun gear besteden en vervolgens voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten bij de keuze van een statief. Zeker bij filmen is een stevig statief de letterlijke basis van succes.
Ik gebruik bijna nooit een statief. Alleen nu een dagje voor een bruiloft. De apparatuur die ik heb is trouwens niet zoveel waard. En beter een slecht statief dan helemaal geen statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb nu dit statief met videokop gevonden:
http://www.fotovideoboom....-055xdb-804-rc-kop/20036/
Deze kan 178 cm hoog.

Is dit een fatsoenlijk statief of zijn er betere alternatieven? Iemand ervaring hier mee?

Er staat het volgende:
This basic tripod has the same design as the 055XB but with a simpler centre column (no short column available).

Weet iemand wat een short column is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
geen vinger schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:38:

Weet iemand wat een short column is?
Ik denk een middenkolom die je omhoog of omlaag kunt schuiven, op het punt waar je drie poten samen komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter87 op 08-11-2011 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Voor een aantal modellen 055 en 190 kan je de lange center column vervangen door een korte variant. Hierdoor kan het statief (als de poten verder naar buiten geklapt worden) lager bij de grond. Bij de xprob statieven kan dat ook al door de center column horizontaal te zetten, maar dan zit je kop ineens ook onder een hoek.

Voorbeeldje van de 190xprob met een short column:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4080/4853822407_2190754e4d.jpg

Als je een statief hebt waar geen short column optie voor beschikbaar is en je wilt het wel hebben, dan kan je altijd nog de zaag in de center column zetten. >:)

[ Voor 13% gewijzigd door vandijk op 08-11-2011 22:44 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Wat statieven erg duur maakt, naast carbon-stijfheid, gewichtsbesparing en het naamstickertje, is het "losse poten" systeem. Voor video heb je misschien meer aan en statief waarvan de poten via extra dwarsverbindingen zijn verbonden met de centrale buis. Nadeel: Je kan zonder de buis om te keren niet snel héél laag. Voordeel: véél goedkoper en steviger. Ga eens praten in een "echte" fotowinkel en neem je gear mee, dat voorkomt de zoveelste miskoop. Misschien kan je zelfs wel iets lenen of huren, als het maar voor één dag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Het grootste voordeel van een video statief is dat ze meestal een leveling base hebben. Ik loop nu nog wel eens te kl*ten met mn 055xProB.
Die kortere column ga ik ook kopen en die leveling base lijkt me ook erg handig. Ik kan alleen geen nederlandse shop vinden die hem verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Manfrotto 438 levelling base (zoals op bovenstaande foto) http://www.kamera-express.nl/product/manfrotto-438/
Short column voor de 055 serie: http://www.kamera-express...ccsb-short-center-column/

[ Voor 37% gewijzigd door vandijk op 09-11-2011 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Bedankt, had ik toch beter moeten zoeken. De prijs voor die leveling base valt me nog mee voor zo'n handige tool.
Hoe vind jij hem werken?
De waterpasjes die op het statief en op mn videokop werken niet heel goed vind ik. Ze geven allebei ook net iets anders aan. Ik zag dat jij zo'n kubusje op je hotshoe hebt zitten, werkt die wel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Toff schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:35:
Ga eens praten in een "echte" fotowinkel en neem je gear mee, dat voorkomt de zoveelste miskoop. Misschien kan je zelfs wel iets lenen of huren, als het maar voor één dag is?
Inmiddels ben ik naar winkels geweest en ik kwam toevallig voor 100 euro een gebruikt statief tegen die ik heb gekocht: de Vanguard Alta+ 263AP. Een prima statief volgens mij, voelt stevig aan. Heeft 2 hendels en een soepel bewegende kop. Ook is het statief 165 cm hoog volgens de website, en van aluminium.

[ Voor 11% gewijzigd door Salvatron op 12-11-2011 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Die heb ik voor 100 euro nieuw gekocht! Wel een prima ding hoor, niet te zwaar een kan lekker laag, de beperkte hoogte is wel het grootste nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Goodfellas schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 21:16:
Die heb ik voor 100 euro nieuw gekocht! Wel een prima ding hoor, niet te zwaar een kan lekker laag, de beperkte hoogte is wel het grootste nadeel.
Waar heb je die voor 100 euro gekocht? Normaal is de prijs circa van 130 tot 150 euro. Overigens was die van mij ook bijna nieuw.
Ik vind trouwens dat dat ding behoorlijk hoog kan. In ieder geval hoog genoeg om videofilms te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Salvatron op 13-11-2011 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Het verschil zal wel in de kop zitten, ik heb de 204 ap. Dat zal die van jou iets duurder maken?

165 cm is gewoon bukken als je door de zoeker wilt kijken, zelfs al ben je niet heel lang. Het is een kleine opoffering hoor wat hij is wel lekker stevig zelfs op volledige hoogte. Afgelopen week nog nachtfotos gemaakt van 30 seconden, met een klein windje en heel veel publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Goodfellas schreef op zondag 13 november 2011 @ 11:57:
Het verschil zal wel in de kop zitten, ik heb de 204 ap. Dat zal die van jou iets duurder maken?

165 cm is gewoon bukken als je door de zoeker wilt kijken, zelfs al ben je niet heel lang. Het is een kleine opoffering hoor wat hij is wel lekker stevig zelfs op volledige hoogte. Afgelopen week nog nachtfotos gemaakt van 30 seconden, met een klein windje en heel veel publiek.
De 204ap is volgens mij een ander statief dat kleiner en goedkoper is. De lens van de videocamera zit bij een 165 cm statief op circa ooghoogte als je zelf circa 1m80cm bent, dus je hoeft niet of nauwelijks te bukken.

[ Voor 5% gewijzigd door Salvatron op 13-11-2011 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

**Edit: millman was z'n topic al kwijt, bedankt voor t verplaatsen naar t juiste topic, sorry modjes!

Beste fotogenieke tweakers,

Voor een vriend ben ik op zoek naar een leuk verjaardags cadeau. Aangezien hij sinds een jaartje helemaal weg is van z'n 1100d, ben ik op zoek gegaan naar een leuk statief. Ik weet dat hij graag macro foto's maakt, maar ook vergezichten. Ik weet net te weinig van fotografie om tot een gedegen keuze te komen.

De bedoeling is dus 2 statieven, een kleine voor objecten van dichtbij, en een grote (120-160cm?) hoog.
Ik ben is op zoek gegaan en vond onder andere deze HAMA: http://www.bol.com/nl/p/e...00000007140014/index.html

Helaas kan ik niet inschatten of deze ook voor dichtbij is en dus heel klein gemaakt kan worden? Er staat bij dat de minimale hoogte 39,5 cm is, is dat inklap hoogte? Ik denk dat 120 cm wel een prima hoogte is als maximale hoogte, maar ik hoor graag jullie visie.

De kleine die we in gedachten hebben is de HAMA mini: http://www.bol.com/nl/p/e...00000006945948/index.html

Het budget is om en nabij de 40-50 euro. Graag jullie advies.

mvg,

millman

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 16-11-2011 17:17 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
De meeste low budget statieven die vaak verkocht worden zijn van Hama. Persoonlijk zou ik liever voor een ander merk gaan wat iets steviger overkomt en wellicht iets minder functionaliteit heeft maar toch stevig genoeg is voor redelijke wat shots... Een merk waar ik positieve ervaring mee heb is vanguard. De Espod serie van Vanguard is goedkoop genoeg om bijvoorbeeld aan te schaffen (40-60 euro?).

Voor een klein tafelstatief voldoet bijna alles wel, mits de gehele set niet al te zwaar is (wat voor lens zit er bijvoorbeeld op de 1100D? ) Een persoonlijke aanrader qua ministatief is een Joby Gorillapod.. in te zetten als tafelstatief en eventueel vast te maken aan vanalles. Adviesprijs ligt ook rond de 40 euro, maar je kunt bijvoorbeeld van Dealextreme een redelijk goede replica aanschaffen ;) mits het voor de body+kitlens is.

Tevens even een vraag vanuit mijn kant.. Ik ben voor mijn monopod op zoek naar een goed balhoofd. Inmiddels heb er al wat op het oog, en ben ik aan het twijfelen of ik voor een balhoofd ga met waterpas of zonder ?Het schoot me ineens te binnen dat het redelijk makkelijk is om 'scheve' foto's te maken door alle mogelijke hoeken die je in kunt stellen..Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er een truuk om snel bijvoorbeeld van portait/landscape te gaan met een balhoofd zonder afwijkingen?

[ Voor 22% gewijzigd door k5052 op 22-11-2011 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Voor monopods heb je ook aparte koppen zoals deze: http://www.kamera-express.nl/product/manfrotto-234rc/

dan schiet je niet alle kanten op zoals bij een balhoofd.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
Super! Ik wist niet dat er dus ook speciale monopod hoofden verkrijgbaar waren. Ik denk er nog even over na aangezien het balhoofd waarschijnlijk ook gebruikt gaat worden op een dolly (DIY) dus wellicht is een balhoofd voor zowel de dolly als monopod geen slecht plan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
k5052 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 21:03:
Super! Ik wist niet dat er dus ook speciale monopod hoofden verkrijgbaar waren. Ik denk er nog even over na aangezien het balhoofd waarschijnlijk ook gebruikt gaat worden op een dolly (DIY) dus wellicht is een balhoofd voor zowel de dolly als monopod geen slecht plan..
Iemand die mij een relatief goedkope arcaswiss style qr + plaat voor mijn d90 kan adviseren? ik wil namelijk mijn huidige hexa qr vervangen (hij begint te slijten en ik vertrouw het mechanisme niet meer helemaal). Het moet geen honderden euro's gaan kosten want dat schiet het doel voorbij.

overigens... wie goedkoop een leveling plate wil kopen... Stanley verkoopt ze voor laser guides. Ze passen op gewone tripods en met de juiste klem kun je er een camera (of qr plate) op zetten.

Stanley Intellilevel Tripod Mount Adaptor (23 euro)

Afbeeldingslocatie: http://www.toolsrus.co.uk/viewimgs.php?picture=INT177165.jpg&style=toolbanklarge

[ Voor 19% gewijzigd door justice strike op 13-12-2011 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:36
Heeft er hier iemand ervaring met de Sachtler Ace?

http://www.sachtler.com/us/ace.html

Afbeeldingslocatie: http://www.pbs-video.com/images/Sachtler_Ace_M_GS.jpg

Pas een paar weken oud. Ik wil een goed videostatief hebben, en ben aan het kijken naar de Ace..
Pagina: 1 ... 17 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.