Wat bedoel je met read-only HDD? Ik neem aan dat je weet dat je dan alleen kunt detecteren, niet verwijderen.
Kaspersky 6 en 7 hebben een optie om een CD te branden waar je van kunt opstarten. Dit gaat via BartPE en PEBuilder. Zie bijvoorbeeld:
http://www.kaspersky.nl/i...ge=articles&articleid=104
Je kunt bijvoorbeeld een trial van Kaspersky downloaden en installeren, dan de CD bouwen en branden. Hoe lang die CD blijft werken weet ik niet, maar je hebt op dat moment wel een up to date virusscanner vanaf een CD.
Verder: Mijn ervaringen met virusscanners zijn als volgt:
Norton AV /NIS: OK qua beveiliging, maar maakt je PC te traag. De verkenner, internetten etc., is voelbaar trager.
McAfee: zo ongeveer hetzelfde. In de nieuwste versies is o.a. het even uitzetten van de virusscanner erg ver weggestopt, lastig. Verder niet veel op tegen.
Kaspersky: ook niet de snelste (meer) maar behoort tot de beste qua detectie en heeft o.a. de bovenstaande handige optie. Verder tegenwoordig ook erg goedkoop (OEM licenties: 2 voor 17,50).
Wat ik me nog wel afvraag is het volgende: wat gebeurt er na dat jaar? Ik ben zelf niet bereid om dan opeens 35 euro per jaar te gaan betalen. Dus dan toch maar weer een OEM versie erop? Mag niet, maar is wel aantrekkelijk, en ik vind dat de antivirusmakers moeten beseffen dat er nu een prijzenslag plaatsvindt, en dat mensen zó overstappen. Verder vind ik een euro of 10 per jaar nog acceptabel voor thuisgebruikers, en dat is mogelijk, gezien het feit dat er ook gratis versies zijn. Maar misschien is men hier nog niet aan toe.
Norman: volgens allerlei tests wat minder, maar in de praktijk blijken gebruikers hiervan die ik ken geen virussen te krijgen. Toeval? Ik heb hier in ieder geval meer vertrouwen in dan in
Avast. Ik ken mensen die ondanks een up to date Avast toch besmet werden. Op dit forum staan ook een paar verhalen. Toeval? Het gaat ook om betaalde versies naast de bekende gratis versie. Maar nog even over Norman: een nadeel is ook de prijs en de slechte verkrijgbaarheid van OEM licenties.
NOD32: zal best OK zijn qua detectie maar qua interface (vooral voor beginners) onduidelijk. Ik wil niet weten of iets imon of emon of hoe dan ook heet, ik wil dat mijn mail- en internetverkeer bewaakt wordt.
AVG: sneller dan Avast, en voor een gratis virusscanner toch behoorlijk OK. Eerst dacht ik dat deze minder was dan Avast qua detectie, maar de laatste tests geven aan dat dit wel eens andersom kan liggen momenteel. Beide vind ik niet goed genoeg om geld aan uit te geven. Ik gebruik AVG nu op mijn thuis-PC's, Avast niet meer (o.a. aangezien deze geen imap met SSL ondersteunt). Voor mijn gevoel moet je bij gebruik van AVG of Avast toch zelf nog erg opletten, en bij Kaspersky en Norman een stuk minder.
[
Voor 57% gewijzigd door
pinockio op 11-12-2007 21:59
]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.