Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

julius schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:48:
[...]

Gister had je het nog over AA mode. Daar kreeg ik geen resultaat bij. Ik weet ff niet meer of ik op M geschoten heb, maar grote kans dat er een niet zichtbare aanstuur flits gegeven werd, waardoor de studio lampen alsnog te vroeg af gingen en ik daardoor een donkere plaat kreeg.
AA mode is een beetje lastig uitleggen zo zonder 'hands on', even zelf proberen met handleiding + flitser erbij is makkelijker. Wat bedoel je precies met 'geen resultaat'? :)
manual in commander mode is idd wel behoorlijk rap kwa flitsen. Onder gelijke lichtomstandigheden is dit prima bruikbaar, geen vertragingen iig.
Klopt ;)
Wel stoer om te weten dat ik al met 2 SB-800's naast m'n SB-600 en wat softboxen een home studio kan bouwen, al mis je wel het continue licht wat een eventuele studio lamp zou produceren.
Mwah, dat continu licht kan je opvangen door een gewone lamp aan te zetten om te AF'en als je autofocus doet: daarnaast worden studiolampen vooral warm waardoor je model gezellig gaat zweten, dat wil je ook niet als fotograaf ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:27
The Cheese schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 09:13:
Ik sta op het punt om mijn batterij terug te sturen. Ik heb dus de bruine en de witte enveloppe. Moet ik nu mijn eigen adres op de witte enveloppe zetten zodat ze daarmee mijn nieuwe batterij kunnen opsturen, of gebruiken ze het nummer dat erop staat om mij te identificeren?
Je moet je batterij in de kleine envelop doen en die in de grote envelop doen. Dan komt het allemaal goed. Je hoeft zelf niks op te schrijven. Volgens mij staat op de kleine envelop zelfs al jou naam en adres enzo.
Dus gewoon instoppen en opsturen, niks opschrijven.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik had ook maar één enveloppe.
ik heb de batterij dus maar in de enveloppe terug gestopt waarin de ene enveloppe zat en die dus in die ene met het ierse adres (volg je het nog ;) )

Kreeg vanmorgen een mailtje dat ze hem behandeld hebben en onderweg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:50
The Cheese schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 09:13:
Ik sta op het punt om mijn batterij terug te sturen. Ik heb dus de bruine en de witte enveloppe. Moet ik nu mijn eigen adres op de witte enveloppe zetten zodat ze daarmee mijn nieuwe batterij kunnen opsturen, of gebruiken ze het nummer dat erop staat om mij te identificeren?
Inderdaad, batterij in de kleine envelope, kleine envelope in de grote en op de bus doen.
Als het goed is staat er één of ander nummer op de kleine envelope, deze komt (denk ik) overeen met jouw gegevens, zodra jouw batterij binnen is wordt dit aan de hand van dat nummer in hun systeem gemeld en de nieuwe opgestuurd. Bij mij was alles binnen twee weken geregeld, van aanvraag tot levering van de nieuwe batterij. Keurig geregeld door NIKON :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-07 08:38
mm, ik wacht al ruim 2 weken na het versturen, toch maar even bellen

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-08 07:37
Morgen ga ik in een hal fotograferen, dus waarschijnlijk niet al te best licht, en omdat ik wat korte sluitertijden nodig heb (het is sport) ben ik een beetje aan het klooien met de belichting. Ik probeer zoveel mogelijk mijn sluitertijden kort te houden en mijn iso zo laag mogelijk, maar dit zal wel rond de 1000 a 1600 iso (niet echt laag dus) komen vrees ik. Mn diafragma kan op 2,8 dus daar valt niets meer me te winnen.

Ik heb een paar testjes gedaan voor mijzelf, en die belichtingscorretie met +- 5 helpt niet echt, ik zie niet zoveel verschil. Maar als ik de bracketing +2F 1.7 heb staan dan is 1van de 2 aanzienlijk lichter, maar dan moet je wel weer twee opnames maken.

Heb verder de bracketing en belichtingscorretie nog niet echt gebruikt, maak als het nodig is een belichtingstrapje, 1 stop onder en 1 stop boven belichten.

Dus mijn vraag is eigenlijk in hoevere je "licht" kan winnen door de belichtingscorrect en de bracketing aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 00:05

MBV

Bracketing past je sluitertijd aan, dus nogal logisch dat hij meer licht krijgt. Als je hem op 1/500 f/2.8 ingesteld hebt, zal bracketing 1 foto op 1/250, 1 foto op 1/500 en 1 op 1/1000 maken. Vervolgens mag je kijken wat de beste foto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
MBV schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:40:
Bracketing past je sluitertijd aan, dus nogal logisch dat hij meer licht krijgt. Als je hem op 1/500 f/2.8 ingesteld hebt, zal bracketing 1 foto op 1/250, 1 foto op 1/500 en 1 op 1/1000 maken. Vervolgens mag je kijken wat de beste foto is.
:P logisch ja, sorry had me nog niet echt in het bracketing verhaal verdiept 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:59

GurbY{nl}

GurbY{nl}

MBV schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:40:
Hebben we het nog steeds over de D70(s)? Dan lijkt me dit nl niet te kloppen; het bracketing programma kan nl. in 3 standen: belichtingsbracketing waarbij tot + en - 2lw wordt gevarieerd; flitsbracketing waarbij de flitsintensiteit met dezelfde waarde wordt aangepast en witbalansbracketing die doet wat het woord zegt. In de laatste stand met 2 of 3 foto's die de camera zelf maakt; de eerste twee moet je zelf het gewenst aantal foto's maken. Van sluitertijd bracketing heb ik bij de D70s nog niet gehoord, maar dat kan ook aan mij liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hoe wordt volgens jouw anders de belichting veranderd met belichtingsbracketing? Hij zal óf de sluitertijd óf het diafragma veranderen, of allebei. Wanneer het diafragma op de grootste stand staat, zal hij dus met de sluiter moeten spelen. Ik ging er trouwens vanuit dat hij op de standaardinstelling staat.
D70 werkt trouwens erg irritant wat bracketen betreft: als je één foto maakt in bracketingstand, 5 min wacht en nog een foto maakt, is de 2e foto onderbelicht. Beter is dat het alleen werkt wanneer je een serie maakt IMHO. Zo werkt mijn minolta 505si (met defecte lens...)
WB-bracketing vind ik trouwens nogal nutteloos: 3x JPG is net zo groot als RAW volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Ik ben het toch niet helemaal met je eens. Maak maar eens met belichtingsbracketing een aantal foto's, dan zul je in de exif zien dat diafragma en sluitertijd hetzelfde zijn. De gevoeligheid van de sensor wordt aangepast. (net als een iso aanpassing dat doet).
Wat jij bedoelt bestaat wel: exposure bracketing, maar dat zit niet op de D70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 10:09
gyedema schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 08:52:
Wat jij bedoelt bestaat wel: exposure bracketing, maar dat zit niet op de D70.
:?
D70 User manual
Exposure
bracketing
(AE & flash or
AE only)
With each shot, camera varies exposure by maximum of ±2 EV,
“bracketing” exposure selected with exposure compensation
(modes P, S, and A) or by user (mode M). One photograph is
produced each time shutter is released; up to three shots are
required to complete bracketing sequence.
Volgens mij wordt er dus gevarieerd met sluitertijd en/of diafragma, afhankelijk op welk programma hij staat.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik zal zaterdag eens kijken, heb mijn camera in Capelle liggen en zit zelf in Eindhoven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

The Cheese schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 10:11:
[...]

:?

[...]

Volgens mij wordt er dus gevarieerd met sluitertijd en/of diafragma, afhankelijk op welk programma hij staat.
Hmmm. Heb je wel een punt. Maar lijkt erop, alsof er nu twee begrippen doorelkaar gehaald worden? In mijn D70s manual wordt enkel gesproken van "belichtingsbracketing" wat in het Engels vertaald inderdaad exposure zou zijn, maar zoals ik dat uitgelegt krijg op verschillende forums zou de bracketing door middel van over/onderbelichten middels gevoeligheid van de ccd werken, en niet met sluitertijd/diafragma aanpassingen?? Nu weet ik het zelf ook niet meer; klinkt erg tegenstrijdig. Mijn zoektocht op internet levert enkel verklaring op die ik hierboven ook geef, terwijl voor analoge camera's inderdaad de "harde" aanpassingen gedaan worden. Waarom zou je anders een bracketing programma nodig hebben: als je de camera op b.v. A zet, kun je met je wieltje zo per foto een stop meer of minder geven, en idem voor de sluitertijd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:16

Garyu

WW

Dat kán ook wel, maar het idee van bracketing is juist dat het automagisch gaat :).

Ik zou het trouwens ook erg onlogisch vinden als de camera een soort van ISO-bracketing gaat doen. Want dat is eigenlijk wat je beschrijft.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
heb er nog eens even naar gekeken maar bij belichtingsbracketing past hij inderdaad de sluitertijd aan.

Als ik Manual program gebruik op F4
Bracketing programm. 3F 2.0 dan krijg ik het volgende.
foto 1 - 1/5 ---> Goede belichting volgens interne lichtmeter
foto 2 - 1/20 --> Onderbelicht
foto 3 - 1.3 ---> Overbelicht

Bij bracketing programm -2F 2.0 dan krijg ik:
foto 1 - 1/5 ---> Goede belichting volgens interne lichtmeter
foto 2 - 1/20 --> Onderbelicht

Hij past dus alleen de sluiterdtijden aan. ISO en diafragma blijft gelijk.

Het bracketing programma kan je aanpassen hoeveel foto's enzo.

Maar ik weer nu al dat ik dit niet veel zal gaan gebruiken, voordat je alle bracketing programma's in je hoofd hebt heb ik al zelf tien belichtingstrapjes gemaakt.

Maar goed wel weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik ben benieuwd wat hij in A en S-stand doet. Ik neem aan dat hij in de diafragmavoorkeuze het diafragma laat staan, en in sluitertijdvoorkeuze de sluitertijd. Leuk om eens te experimenteren. Veel gebruiken zal ik het niet: met digitaal kijk je of je foto goed is, zoniet maak je er nog een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:16

Garyu

WW

MBV schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:51:
Ik ben benieuwd wat hij in A en S-stand doet. Ik neem aan dat hij in de diafragmavoorkeuze het diafragma laat staan, en in sluitertijdvoorkeuze de sluitertijd. Leuk om eens te experimenteren. Veel gebruiken zal ik het niet: met digitaal kijk je of je foto goed is, zoniet maak je er nog een.
Het is wel handig bij landschapsfotografie, wanneer dat ding op statief staat, kan je met bracketing je dynamic range vergroten. Voor de rest wil je gewoon de belichting in 1x goed hebben en is het inderdaad een vrij nutteloze feature. Je kan zowiezo met een draai aan het wieltje je sluitertijden tussendoor aanpassen, dus tsja.

Ik heb ook al onder- en overbelichte foto's geschoten omdat ik niet had gezien dat bracketing nog aan stond, wel een beetje gek gekeken omdat de sluitertijden enzo wat varieerden, maar och. Ik gebruik het dus ook nauwelijks.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
MBV schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:51:
Bij de S-stand laat hij inderdaad de sluitertijd staan en past het diafragma aan. Bij de A-stand net andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Mag ik hier even spammen?

De GoT FG Mega Lens Meet

Komt allen, vooral Nikon want anders wordt het een Canon meeting.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 17:38
mphilipp schreef op woensdag 14 december 2005 @ 16:05:
Komt allen, vooral Nikon want anders wordt het een Canon meeting.
Ik zie het probleem niet.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Geen probleem, maar variety is the spice of life...

zo...nu hebben we dit topic genoeg vervuild...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Remy schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 09:30:
[...]
AA mode is een beetje lastig uitleggen zo zonder 'hands on', even zelf proberen met handleiding + flitser erbij is makkelijker. Wat bedoel je precies met 'geen resultaat'? :)
Geen resultaat = zwart beeld. Flits installatie reageerde op pre-flash en gaf me zwart beeld.
Mwah, dat continu licht kan je opvangen door een gewone lamp aan te zetten om te AF'en als je autofocus doet: daarnaast worden studiolampen vooral warm waardoor je model gezellig gaat zweten, dat wil je ook niet als fotograaf ;)
Ga maar es een product fotograferen. Een flitslamp waaruit continu een bepaalde hoeveelheid instelbaar licht komt, geeft veel beter aan hoe het licht gaat vallen. Dat gaat met een gloeilamp echt niet lukken, + dat je de kleurtone van je licht vernaggeld (volgens kenners ;) ).

Bij modellen kan je ook zo zeikerig zijn iig. En waarom? In de studio kan je zoveel perfect afstellen, je hebt meer tijd dan op straat, het licht is meer tunebaar, je onderwerp word minder afgeleid, op de achtergrond heb je minder (lees geen) afleidende zaken. Waarom het licht dan niet dusdanig perfectioneren? Dan is het wel prettig als je al een preview hebt met die continue lichtbron vanuit die studio verlichting.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh
  • Laatst online: 16-12-2024

hbokh

Unox: the worst OS!

Misschien niet specifiek voor de D70... maar toch maar even vragen hier.

Een aantal D70-foto's die ik heb laten afdrukken bij Hema en Kruidvat vertonen een nogal hinderlijke gele waas. Die van Hema overigens veel erger dan die van Kruidvat.
Mijn toestel staat qua "Color Mode" op Mode IIIa (sRGB) en soms op Mode Ia (sRGB); de foto's waren allemaal met Nikon Capture nabewerkt (USM, D-Lighting, curves, NEF --> JPEG). De witbalans heb ik de laatste maanden op "Flash"staan.
Op de (ongecallibreerde) monitoren die ik thuis en op het werk gebruik, zien dezelfde foto's en goed uit.

Ligt het nou aan mij of aan de afdruk-centrale(s)?

[ Voor 5% gewijzigd door hbokh op 17-12-2005 14:20 . Reden: Typo ]

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01-2022
De witbalans standaard op Flash laten staan is dus niet goed! Dit gaat alleen op voor flitsfoto's.
Nou komt de Flash instelling redelijk overeen met de daglichtinsteling "zonnig". Bij bewolkt weer, schaduw of laagstaande zon gaat dit mis. De automatische witbalans van de D70 is niet geweldig, dus liever de aparte witbalansinstellingen gebruiken zoals flits, bewolkt, zonnig, schaduw en etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Optie 2..... vooral de Hema schijnt rampzalig te zijn qua kleurzwemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou idd kunnen. Foto's van de hema worden ofgedrukt bij een dac-afdrukcentrale, daar gebruiken ze volgens mij fuji papier.Wat kwalitatief goed zou moeten zijn. Vergelijk je bijvoorbeeld een hema print met print op Fuji professional papier dan kun je dat toch echt goed zien.

Het verschil in kwaliteit zit hem gewoon in de grondstoffen.

Zo is de dikte van de PE laag bij prof hoger als bij de hema, ook worden er andere/betere chemicals gebruikt. Ook is er een enorm verschil in productiesnelheid. Kortom een kwaliteit verhaal. Ik denk niet dat het ligt aan de fabrikant van het papier, maar voornamelijk aan de eisen van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh
  • Laatst online: 16-12-2024

hbokh

Unox: the worst OS!

Nou, de foto's van Kruidvat zijn op Agfa-papier gedrukt, die van Hema: geen idee (staat er ook niet op).
Dat van witbalans "Flash": ook foto's die op de standaardinstelling (WB: auto) zijn gemaakt vertonen deze geelzweem...

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 15:05:
Optie 2..... vooral de Hema schijnt rampzalig te zijn qua kleurzwemen.
Inderdaad, een vriendin van me heeft eens geprobeerd een aantal digitale foto's daar te laten afdrukken voor een kado...ze heeft ze 3x teruggestuurd totdat het enigszins in de buurt kwam van wat het moest zijn |:(

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Deze zoekopdracht zegt genoeg denk ik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
  • Laatst online: 04-09 10:41
Kan iemand mij uitleggen hoe het precies zit met de DOF preview op de D70? Heb het toestel nu, maar als ik de knop in duw dan zie je eigenlijk niets anders, buiten dat het soms wat donkerder wordt langs de randen ofzo... Je hoort 2 verschillende geluidjes; als je de knop indrukt gaat het diafragma helemaal open en als je hem loslaat sluit hij weer ofzo (voor zover ik het goed zie). In de handleiding stond ook niets hierover en mensen met problemen hadden de "correcte" geluidjes niet, ik wel denk ik ;) .

[ Voor 9% gewijzigd door Frigolamptje op 19-12-2005 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Op het moment dat je het knopje indruk sluit het diafragma. Als je goed kijkt zie je dat de scherptediepte groter wordt en het beeld donkerder, tenzij je het grootste diafragma hebt gekozen. Je ziet er dus meer van naarmate je een kleiner diafragma kiest.
Het is overigens wat mij betreft een vrij nutteloze functie, als de DOF je niet bevalt maak je hem toch nog een keer? Of doe het met bracketing. Foto's kosten toch niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
Als ik nu met een 50 mm werk en het diafragma op 22 zet, dan zie ik idd dat het beeld door de zoeker veel donkerder wordt, scherptediepte verandert niet, maaar met een diafragma van 22 is het normaal dat alles scherp is... Als ik dan het kleinste diafragme neem (1.8), dan is de achtergrond wazig, maar als ik dan het DOF preview knopje indruk verandert er niets aan de scherptediepte en helderheid...Is dit nu normaal of begrijp ik het gewoon niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:14
Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Het zijn wel weer extra sluiterbewegingen. Als je als fotograaf veel foto's maakt waarbij de scherptediepte (of het ontbreken daarvan) belangrijk is voor je foto's, is het een behoorlijk nuttig knopje. Stel dat je bij 1 op de 3 foto's de DOF wilt bekijken, en je maakt 30.000 foto's per jaar. Dan komen er nog eens 10.000 mislukte foto's bij, en dan heb je nog maar 1 "proef-foto" per foto gemaakt. Zo kan je de camera ineens veel eerder afschrijven, en dat lijkt me niet de bedoeling ;)

Sowieso is het een uitdaging om foto's in 1 keer goed te maken. Een foto 10 keer overdoen voor een bepaald resultaat geeft me een veel minder grote kick dan in 1 keer raak schieten :)

Het is voor jóu misschien een nutteloze functie, maar er zijn legio fotografen (waaronder ikzelf) die er dankbaar gebruik van maken.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Frigolamptje schreef op maandag 19 december 2005 @ 21:09:
Als ik nu met een 50 mm werk en het diafragma op 22 zet, dan zie ik idd dat het beeld door de zoeker veel donkerder wordt, scherptediepte verandert niet, maaar met een diafragma van 22 is het normaal dat alles scherp is... Als ik dan het kleinste diafragme neem (1.8), dan is de achtergrond wazig, maar als ik dan het DOF preview knopje indruk verandert er niets aan de scherptediepte en helderheid...Is dit nu normaal of begrijp ik het gewoon niet? :?
Dat is normaal, en heeft met de werking van een spiegelreflexcamera te maken.

Een van de verschillen tussen je ogen en een camera is dat je "door" je ogen naar een 3D beeld kijkt, terwijl het beeld wat je door de viewfinder van je camera ziet een 2D beeld is (het 3D-beeld word 2D geprojecteerd op het matglas). Normaal kan je met je ogen op ieder willekeurig object in een kamer scherpstellen (met het diafragma van je ogen), maar wanneer je door een camera kijkt kan dat níet meer, omdat de lens dat al voor je doet , op het ingestelde diafragma en focuspunt.

In de standaardpositie staat een lens altijd wide-open, dus op het grootste diafragma (kleinste getal, in het geval van de 50mm f/1.8). Omdat het de uitgangspositie is, gebeurt er niets als je de DOF-preview op f/1.8 doet, logisch. Neem je een ander diafragma dan f/1.8 en druk je de DOF-preview in, dan gebeurt er natuurlijk wel wat.

Wat er gebeurt is dat het diafragma zich sluit op de door jou aangegeven waarde. Zet je hem bijvoorbeeld op f/22, dan gaat het diafragma behoorlijk dicht. Logischerwijs heb je nu een langere sluitertijd nodig om de foto goed te belichten. Als je de foto maakt, zal dit ook gebeuren, maar als je de DOF-preview gebruikt, is er nog geen sprake van een sluitertijd. Daarom word het beeld donkerder, er word gewoon minder licht doorgelaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
Bedankt voor de goede uitleg, nu weet ik tenminste dat er niets mis is met mijn camera ;). Het nut van de DOF preview zie ik dan eigenlijk ook niet in, aangezien het beeld van scherptediepte nooit veranderd bij het beeld die je standaard te zien krijgt door de zoeker. En de naam DOF preview laat je toch vermoeden dan je een preview van de scherptediepte zou te zien krijgen? Maar dat zie je eigenlijk altijd door de zoeker... :+ Het is eigenlijk gewoon het beeld zonder rekening te houden met de sluitertijd? Maar dan begrijp ik het nut daarvan echt niet... |:(

* Frigolamptje schaamt zich nu al O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Euhrm, je krijgt dus juist wél een preview van de scherptediepte te zien. Dat heb ik alleen niet apart vermeld in bovenstaande tekst, omdat ik er van uit ging dat je dát al wist :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
hola, wanneer je DOF-preview knop indrukt (en je lens niet op het grootste diafragma staat), zal niet alleen je beeld donkerder worden, maar zal ook op het matglas de scherptediepte zichtbaar worden. Als je de DOF-preview knop indrukt wordt namelijk de lens geknepen, je beeld wordt dan donkerder (maar na een paar seconden went je oog daar wel aan), maar het belangrijkste is dat je ziet hoe je lens bij dat bepaalde diafragma zal presteren qua scherptediepte. het is onmogelijk dat je alleen het beeld donkerder ziet worden, wanneer je de scherptediepte niet ziet veranderen, moet je of je dioptie aanpassen, of een bezoek aan de opticien brengen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
Maar het is dan toch niet normaal dat dit er exact hetzelfde uitziet als wat je zonder de preview in je zoeker ziet? Vandaar mijn verwarring...Ik zie namenlijk geen verschil in scherpte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Frigolamptje schreef op maandag 19 december 2005 @ 22:07:
Maar het is dan toch niet normaal dat dit er exact hetzelfde uitziet als wat je zonder de preview in je zoeker ziet? Vandaar mijn verwarring...Ik zie namenlijk geen verschil in scherpte?
nee, dat is inderdaad niet normaal. maar dat kan niet aan je lens/camera liggen, je beeld wordt namelijk wel donkerder en dus wordt de lens geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Dat probeer ik je in bovenstaande tekst dus uit te leggen :z

Ik quote jouw vraag:
Als ik dan het kleinste diafragme neem (1.8), dan is de achtergrond wazig, maar als ik dan het DOF preview knopje indruk verandert er niets aan de scherptediepte en helderheid...Is dit nu normaal of begrijp ik het gewoon niet? :?
En vervolgens het deel van mijn tekst dat daar op antwoord:
In de standaardpositie staat een lens altijd wide-open, dus op het grootste diafragma (kleinste getal, in het geval van de 50mm f/1.8). Omdat het de uitgangspositie is, gebeurt er niets als je de DOF-preview op f/1.8 doet, logisch. Neem je een ander diafragma dan f/1.8 en druk je de DOF-preview in, dan gebeurt er natuurlijk wel wat.
Wat is daar niet duidelijk aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
Zoefff schreef op maandag 19 december 2005 @ 22:17:

Wat is daar niet duidelijk aan? :)
Het nut van de DOF preview? 8)7

Waarschijnlijk zit ik vast in 1 of andere cirkelredenering waardoor ik het nut niet wil/kan zien, maar anders dan de naam doet vermoeden zie ik op geen enkele f waarde iets veranderen aan de scherpte als ik de knop indruk, het beeld wordt wel donkerder naarmate het diafragma kleiner wordt, maar het noemt toch wel degelijk DOF preview en dan verwacht ik dat er iets gebeurd met de scherpte diepte ofzo (buiten op 1.8 bijvoorbeeld voor de 50 mm want dat begrijp ik ondertussen ;) )...

[ Voor 59% gewijzigd door Frigolamptje op 19-12-2005 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
dat je je scherptediepte ziet met een geknepen lens. maar zie je dit nou niet, of zie je het nut ervan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Frigolamptje schreef op maandag 19 december 2005 @ 22:18:
[...]

Het nut van de DOF preview? 8)7

Waarschijnlijk zit ik vast in 1 of andere cirkelredenering waardoor ik het nut niet wil/kan zien, maar anders dan de naam doet vermoeden zie ik op geen enkele f waarde iets veranderen aan de scherpte als ik de knop indruk, het beeld wordt wel donkerder naarmate het diafragma kleiner wordt, maar het noemt toch wel degelijk DOF preview en dan verwacht ik dat er iets gebeurd met de scherpte diepte ofzo (buiten op 1.8 bijvoorbeeld voor de 50 mm want dat begrijp ik ondertussen ;) )...
Dan zal je toch echt beter moeten kijken, want er is wel degelijk een verschil. De beste manier om het verschil goed te zien is door op f/1.8 te focussen op een object dicht bij de lens, en vervolgens met f/22 op dat object te focussen en de DOF-preview knop in te drukken.

Ik stel voor dat we deze discussie nu in ieder geval afkappen, want er is wel weer genoeg over gezegd. Duidelijker kan het volgens mij niet, het is nu gewoon een kwestie van goed interpreteren en toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Nog ééntje dan: Frigo, ik heb het idee, dat je de scherptediepte niet ziet omdat je naar je onderwerp zit te kijken. Als je b.v. een lantaarnpaal op 1.5m scherpstelt met een diafragma van b.v. 22 dan zul je alles scherp zien. Stel je em scherp met 1.8, dan zie je nog steeds alles (redelijk) scherp. Maar pas als je de DOF knop indrukt, zul je bij 1.8 de ACHTERGROND wazig zien. Je onderwerp natuurlijk niet. Mogelijk zit daar de verwarring??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@gyedema: Huh? Jij denkt dat met DOF-preview de achtergrond ónscherp wordt? De camera laat normaal het beeld van wide-open zien in de zoeker, dus bijv f/1.8. Met DOF-preview zie je hoe het beeld eruit ziet met het ingestelde diafragma. Als je dus op iets erg dichtbij scherpstelt, zal je normaal zien dat de achtergrond onscherp is. Als je dan op DOF-preview drukt met f/8 zal je zien dat de achtergrond scherper wordt. Als je het langs een tafel bekijkt kan je waarschijnlijk de grens van scherp naar onscherp aanwijzen.

Nog een toepassing: donkerder maken van de zoeker bij een zonsverduistering :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

MBV: je hebt gelijk; ik was op het verkeerde been gezet door "grootste diafragma" en 1.8 en 22. Je ziet het verschil inderdaad alleen bij hetgeen scherp wordt op de foto; als het scherp is in de zoeker wordt dat door de DOF knop niet aangepast; juist andersom: als het onscherp is en je hebt een klein diafragma, zie je het scherp worden bij het indrukken van de knop. Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar ziet Frigo het verschil niet doordat hij kijkt naar het onderwerp en niet naar de achtergrond, dat bedoelde ik.

[ Voor 4% gewijzigd door GurbY{nl} op 20-12-2005 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat is een vrij algemene spraakverwarring, wees erop bedacht. Groot getal is klein diagfragma, aangezien het getal f/x is, en f niet verandert :)
Daarnaast is er een vrij algemene spraakverwarring over wat "veel DOF" inhoudt. Bij mij is dat van voor naar achteren scherp, bij anderen bedoelen ze "veel speelruimte met DOF" en hebben ze het eigenlijk over 1cm scherptediepte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
Allen bedankt voor de uitleg, maar nu begrijp ik het (eindelijk). Plots begreep ik het toen MBV zei dat je op 1.8 al ziet zoals het is (zoals Zoefff reeds uitgelegd heeft), maar idd, als de het diafragma verkleint, dan blijft het beeld door de zoeker onscherp (de achtergrond), maar met de DOF knop wordt dit dan scherp. :*)

[ Voor 67% gewijzigd door Frigolamptje op 20-12-2005 16:09 ]

• Tees
  • Niet online
Ik had een kort vraagje over de D70s kitlens (18-70/3.5-4.5 DX) icm filters: is het bij deze lens nodig om een slimline filter erop te schroeven, of gaat het met een normaal filter ook wel goed vanwege de kleinere beeldcirkel voor de DX sensor?

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

• MBV

MBV

Een normaal UV-filter kan wel, een polarisatie kan net, maar allebei tegelijk kan niet (op 18mm dus :P)

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-08 00:02

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Ik had met een normaal polfilter al behoorlijk last van vignetering, zeker op 18mm. Dat valt echter met Nikon capture redelijk goed te corrigeren

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Nu ben ik eindelijk zover dat de keuze voor een DSLR op de Nikon D70s gevallen is, blijkt 'ie erg moeilijk leverbaar :(
Corne en Broer Konijn hebben 'm sowieso niet op voorraad (Corne gaf 4 weken levertijd aan). Heeft iemand ideeen waar de kit wel te vinden is voor een redelijk goede prijs?

[ Voor 8% gewijzigd door Tees op 23-12-2005 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Tees

Heb 'm gisteren gehaald bij DigitalStreet, goeie prijs en gewoon op voorraad.
's Morgens ff gereserveerd en meteen gehaald, 't is wel een import.

Ben er heel tevreden mee!
Heb nu 't voorrecht een Nikkor 80-200 2.8 te kunnen lenen, wat een speelgoed _/-\o_
Nu MOET ik ook zoiets hebben, zit te denken aan de Sigma 70-200 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Tees schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 20:43:
Nu ben ik eindelijk zover dat de keuze voor een DSLR op de Nikon D70s gevallen is, blijkt 'ie erg moeilijk leverbaar :(
Corne en Broer Konijn hebben 'm sowieso niet op voorraad (Corne gaf 4 weken levertijd aan). Heeft iemand ideeen waar de kit wel te vinden is voor een redelijk goede prijs?
www.d95.nl zou je kunnen proberen (heeft NL-e versie als dat van belang is). Utrecht <-> Velsen-Noord is +/- 120 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woei, Samen met mijn vader de Nikon D70s gekocht. Met een Nikkor 24-120mm F3,5 objectief, met 1Gb geheugen, fototas en verzekering. Helaas was ik niet bij de koop, maar ik krijg hem over een half uurtje te zien :) Kan niet wachten!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 22:41:
@ Tees

Heb 'm gisteren gehaald bij DigitalStreet, goeie prijs en gewoon op voorraad.
's Morgens ff gereserveerd en meteen gehaald, 't is wel een import.

Ben er heel tevreden mee!
Heb nu 't voorrecht een Nikkor 80-200 2.8 te kunnen lenen, wat een speelgoed _/-\o_
Nu MOET ik ook zoiets hebben, zit te denken aan de Sigma 70-200 2.8
Dank, ik heb 'm ondertussen besteld en wacht nu vol spanning af :9 (helaas dat het Kerst is, kost weer een paar dagen extra met betaling en verzending :|). Dus volgende week mag ik mij ook tot de Nikonians rekenen :*)

• chippie777
Heeft er al iemand ervaring met de Nikon AF-S Nikkor 18 - 200 mm f/3.5-5.6G DX ED VR lens? Ik heb al wat rond gezocht binnen tweakers maar heb er niet veel over kunnen vinden. Lijkt mij een prettige lens. Op de site van Kenrockwell is er uiteraard veel over te lezen maar zou graag wat ervaringen van nederlandse gebruikers horen. Of hoort deze vraag hier niet thuis?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:05

YellowCube

Wait...what?

Tees schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:06:
Ik had een kort vraagje over de D70s kitlens (18-70/3.5-4.5 DX) icm filters: is het bij deze lens nodig om een slimline filter erop te schroeven, of gaat het met een normaal filter ook wel goed vanwege de kleinere beeldcirkel voor de DX sensor?
slimfilters moet je gebruiken bij brandpuntsafstanden kleiner dan 17mm t.o.v. 35mm formaat (film, full frame sensoren etc). Dat zou op een DX sensor dus pas alles kleiner dan 11-12 mm zijn.
Smallblock schreef op donderdag 22 december 2005 @ 15:00:
Ik had met een normaal polfilter al behoorlijk last van vignetering, zeker op 18mm. Dat valt echter met Nikon capture redelijk goed te corrigeren
en dat was met een D70 en de kitlens?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-08 00:02

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

YellowCube schreef op donderdag 29 december 2005 @ 11:28:
[...]

en dat was met een D70 en de kitlens?
Jep, nou denk ik wel dat dit (made in Taiwan) polfilter behoorlijk aan de dikke kant is.
Tegenwoordig gebruik ik uitsluitend een Hoya 77mm HMC met (zonodig) stepup-ringen op mijn lenzen. Probleem opgelost.

[ Voor 19% gewijzigd door smallblock op 29-12-2005 17:37 ]

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Laatst online: 12-09 16:27
Ik heb interesse in de D70s, maar ik vroeg me af of al bekend is wanneer de opvolger er aan komt? En dan bedoel ik niet de D200...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Opvolger? Kom op ej, de D70s is in april dit jaar aangekondigd :o Het zal nog een aardige tijd duren voordat de opvolger daarvan uit zal komen, minimaal een a anderhalf jaar. Koop gewoon die D70s als je nu die cam wil kopen: wachten op iets nieuws terwijl er ook al iets is wat je op het oog hebt, is niet echt nuttig hè ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
Ik weet dat de D70s van april is, maar dat was ook 'maar' een update natuurlijk. Wat bijvoorbeeld beter kan is de ruis (ik heb gelezen dat de D50 beter scoort), USB2, meer megapixel (8), batterygrip, enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Yeah, wat je nu noemt is een D50 of D200 hoor? Eerst dus even je keuze vaststellen en daarna rondkijken welk model dan precies in aanmerking komt ej :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
D200 valt af wegens te duur. En ik ben idd nog aan het twijfelen tss D50 en D70s. Maar ik heb al gewerkt met de D70, en bvb. de lijntjes in de viewfinder vind ik zeer handig. 't Is me na twee maanden zoeken en vergelijken nog niet duidelijk :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou het moet er binnenkort dan maar van komen.

Ik ga mijn F90 body omruilen voor de D70, Doet toch wel een beetje zeer maar de kosten van film worden me te gortig ten opzichten van digitaal.

Nou ga ik in eerste instantie mijn oude lenzen gebruiken van de F90.
Een Nikon 28/80mm en een sigma 200/400mm.
Ik weet het verhaal dat i.v.m. het brandpunt dat mijn vergroting verandert en dat mijn 200/400mm effectief verandert in een 300/600mm :9~ .

Nou heb ik daar geen problemen mee alleen de 28mm zal waarschijnlijk te groot zijn maar ik vraag me af wat jullie bevindingen hier mee zijn. Of te wel zijn er meer mensen die nog met hun oude lenzen schieten???

EDIT/typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Ikzelf vind 28mm veel te weinig groothoek hebben op de D70. Zeker voor binnenshots. Met het bereik van de kitlens (18-70) heb ik nog nooit problemen gehad, en bovendien is die lens kwalitatief beter dan de 28-80 die je nu hebt (ervanuitgaande dat het dezelfde 28-80 is die in het pakket van o.a. Dixons te koop is geweest).

Mijn advies: verkoop die 28-80 bij je F90 en koop een D70s kit, met de 18-70mm erbij.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 10:17:
Nou het moet er binnenkort dan maar van komen.

<KNIP>
Nou ga ik in eerste instantie mijn oude lenzen gebruiken van de F90.
Een Nikon 28/80mm en een sigma 200/400mm.
Ik weet het verhaal dat i.v.m. het brandpunt dat mijn vergroting verandert en dat mijn 200/400mm effectief verandert in een 300/600mm :9~ .

Nou heb ik daar geen problemen mee alleen de 28mm zal waarschijnlijk te groot zijn maar ik vraag me af wat jullie bevindingen hier mee zijn. Of te wel zijn er meer mensen die nog met hun oude lenzen schieten???

EDIT/typo's
Ik denk dat je binnen de kortste keren spijt hebt dat je niet gelijk een andere lens erbij hebt gekocht. Ik zelf heb de 18-70 kit lens, echt een super ding. Daarnaast heb ik nog een 70-300 sigma van mijn oude F801, leuk om mee te spelen maar echt geweldig vind ik hem niet, zeker als ik de foto's van de kitlens er naast leg. Ik zou toch sterk in overweging nemen om de kitlens erbij te kopen, misschien tweede hands? Alhoewel, ik combinatie met de D70s ben je denk ik net zo duur uit dan alleen een body en een tweede hands 18-70.
Ik zelf ben nu sterk aan het overwegen om de nieuwe nikon 18-200 VR te kopen. Ik hoop dan net zulke mooie foto's te maken na 70 mm als met mijn 18-70 en ik hoef dan geen lenzen meer te wisselen. Ik zoek alleen nog ervarings deskundige met deze lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cocico schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 10:12:
D200 valt af wegens te duur. En ik ben idd nog aan het twijfelen tss D50 en D70s. Maar ik heb al gewerkt met de D70, en bvb. de lijntjes in de viewfinder vind ik zeer handig. 't Is me na twee maanden zoeken en vergelijken nog niet duidelijk :z
Ik heb er ook tussen zitten twijfelen en uiteindelijk de D70s tweedehands gekocht vanwege het net beetje meer dat de camera heeft. En ik heb een uurtje met de D70s gespeeld en was nogal verkocht. Je hebt zo wie zo een lens met 18-70 een lekkerder bereik. Je hebt 2 wieltjes (hoewel ik die nog moet gaan gebruiken) en zo nog wat meer opties. Volgens mij kan je op de D50 ook geen witbalans is stellen op de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:53:
[...]
Volgens mij kan je op de D50 ook geen witbalans is stellen op de camera.
Jawel hoor :) Ook niet zo vreemd, op de meeste compactjes kan je er al een aantal instellen. Maar op de D50 ook gewoon instellen op een custom whitebalance.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Inderdaad. Je kan hem alleen niet finetunen, wat op de D70 wél kan. Daar kan je de witbalans bij iedere instelling nog 2 (of 3?) puntjes warmer of kouder zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Zoefff op 30-12-2005 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Zoefff schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:09:
Inderdaad. Je kan hem alleen niet finetunen, wat op de D70 wél kan. Daar kan je de witbalans bij iedere instelling nog 2 (of 3?) puntjes warmer of kouder zetten.
En dat is dus precies de grote PLUS van de D70(s) t.o.v. de D50. Het zijn 3 stapjes zowel naar de - als + kant. In eerste instantie vond ik de foto's uit de D70 te koud, hierop heb ik de witbalans ingesteld op -3. Dat werkte prima voor mij, maar ik moet zeggen dat ik nu toch weer een stapje terug aan het gaan ben en als ik mijn camera bekijk zie ik dat ik nu over het algemeen op -2 sta. Blijkbaar veranderd je smaak toch.
Terugkomend op de keus D50 of D70(s) ik vind de feeling van de D70 tov de D50 een stuk prettiger, in hoeverre dat het prijsverschil rechtvaardigd moet een ieder maar voor zich uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Laatst online: 09-09 16:24
Ik vind het niet echt een groot voordeel van een D70 dat je de witbalans nog kan finetunen. Als het bewolkt is zet je 'm op wolkje en als je flitst op flitser etc. Dan finetunen doet een overgroot deel van de fotografen niet op een lcd schermpje van je camera, maar op de computer. Als je in RAW schiet is het helemaal niks aan de hand.
De D70 is iets groter dan de D50. Qua fotokwaliteit verschillen ze bijna niet. Ik kan me voorstellen dat mensen de D50 kopen en het geld wat ze daarmee besparen investeren in een goede lens. Een goede lens zie je wel terug in de foto's, een goede body niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 23:01
Nielsracing schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 12:34:
De D70 is iets groter dan de D50. Qua fotokwaliteit verschillen ze bijna niet. Ik kan me voorstellen dat mensen de D50 kopen en het geld wat ze daarmee besparen investeren in een goede lens. Een goede lens zie je wel terug in de foto's, een goede body niet.
Inderdaad, daarom ga ik volgende week ook de D50 halen :). Met een stel fatsoenlijke lenzen behaal je hetzelfde resultaat, en de beeldkwaliteit is inderdaad vrijwel identiek. Voor die paar fijnafstellingen in de witbalans en dat tweede wieltje ga ik geen 200 euro meer dokken.

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Nielsracing schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 12:34:
Ik vind het niet echt een groot voordeel van een D70 dat je de witbalans nog kan finetunen. Als het bewolkt is zet je 'm op wolkje en als je flitst op flitser etc. Dan finetunen doet een overgroot deel van de fotografen niet op een lcd schermpje van je camera, maar op de computer. Als je in RAW schiet is het helemaal niks aan de hand.
Persoonlijk wil ik mijn foto's zo goed mogelijk uit de camera krijgen. Mij is dat gelukt d.m.v. het finetunen van de witbalans. Ik vind computers leuk maar heb geen zin om al mijn foto's m.b.v. software te gaan bewerken. Natuurlijk doe ik het zo af en toe wel, maar dat berkt zich tot het maken van een utsnede en zo af en toe de belichting ophalen. Maar inderdaad als je je foto's bewerkt dan maakt het niet zo heel veel uit wat voor (merk) camera je hebt.

Zie wat Kenrockwell er over zegt;
"......Personally I use the more expensive and very similar D70, but only because I'm one of the very few photographers who understands some of the few extra features offered by the D70, and the simple fact that there was no D50 when I bought my D70. Normal people won't even miss what the D50 lacks compared to the D70, unless things like direct white balance trims and wireless strobe control are important to you. If you ever need these you also do these with the D50, just with a few more button presses or external equipment...."

Die 200 euro kan je inderdaad goed in een lens stoppen. Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als op het moment van de aanschaf ook de D50 er al was.
De D70 gebruikt trouwens compactflash en de D50 SD geheugenkaarten, volgens mij zat daar ook nog een verschil in (tuurlijk SD is kleiner :) ) maar ik weet niet meer hoe dat zat of dat het nog zo is want de ontwikkeling op dat gebied gaat ook heel snel.

[ Voor 20% gewijzigd door chippie777 op 01-01-2006 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
chippie777 schreef op zondag 01 januari 2006 @ 10:27:
[...]

Persoonlijk wil ik mijn foto's zo goed mogelijk uit de camera krijgen. Mij is dat gelukt d.m.v. het finetunen van de witbalans. Ik vind computers leuk maar heb geen zin om al mijn foto's m.b.v. software te gaan bewerken. Natuurlijk doe ik het zo af en toe wel, maar dat berkt zich tot het maken van een utsnede en zo af en toe de belichting ophalen. Maar inderdaad als je je foto's bewerkt dan maakt het niet zo heel veel uit wat voor (merk) camera je hebt.

Zie wat Kenrockwell er over zegt;
"......Personally I use the more expensive and very similar D70, but only because I'm one of the very few photographers who understands some of the few extra features offered by the D70, and the simple fact that there was no D50 when I bought my D70. Normal people won't even miss what the D50 lacks compared to the D70, unless things like direct white balance trims and wireless strobe control are important to you. If you ever need these you also do these with the D50, just with a few more button presses or external equipment...."

Die 200 euro kan je inderdaad goed in een lens stoppen. Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als op het moment van de aanschaf ook de D50 er al was.
De D70 gebruikt trouwens compactflash en de D50 SD geheugenkaarten, volgens mij zat daar ook nog een verschil in (tuurlijk SD is kleiner :) ) maar ik weet niet meer hoe dat zat of dat het nog zo is want de ontwikkeling op dat gebied gaat ook heel snel.
Voor ieder wat wils zal ik maar zeggen. :)
De D50 is denk ik meer bedoeld om de concurrentie met de 350D aan te gaan, dan met de D70. Achteraf gezien zijn de twee Nikon camera's te veel aan elkaar gewaagd zodat de keus moeilijker wordt. Twee van m'n vrienden hebben dus al voor de D50 gekozen. En dat is absoluut geen slechte keus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
350D zit tussen D50 en D70 in, het is qua functionaliteit duidelijk meer dan een D50, maar minder uitgebreid dan een D70.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Simon schreef op zondag 01 januari 2006 @ 12:59:
350D zit tussen D50 en D70 in, het is qua functionaliteit duidelijk meer dan een D50, maar minder uitgebreid dan een D70.
Ik denk dat de 350D en de D50 absoluut gelijkwaardig aan elkaar zijn. Qua specs ontlopen ze elkaar gewoon niet veel, zie Comparison
De D50 is een stuk goedkoper dus dat werkt zeker in z'n voordeel. En de voorkeur waar mensen het lekkerst mee werken, of dat nou Canon Nikon KM Pentax is, kun je niet uit een review halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Simon schreef op zondag 01 januari 2006 @ 12:59:
Nou .. de D50 heeft spotmeting, iets wat je op Canon camera's pas bij de 1D serie aantreft. De D50 is zeker meer featurerijk dan de 350D, alhoewel het niet heel veel scheelt. Qua bediening echter is de D70 eerder een 20D dan een 350D. Niet alleen qua grootte, maar ook de manier waarop je de belangrijkste instellingen maakt e.d.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind toch dat de d70(s) met CLS toch een belangerijke feature heeft als je veel aan portret fotografie doet. Volgens mij heeft de d50 die functie niet. Dus als je features gaat optellen dan is misschien de d70 toch het extra geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 13:58:
Ik vind toch dat de d70(s) met CLS toch een belangerijke feature heeft als je veel aan portret fotografie doet. Volgens mij heeft de d50 die functie niet. Dus als je features gaat optellen dan is misschien de d70 toch het extra geld waard.
What the hell is CLS? Ik ken alleen de Mercedes variant ervan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

CLS, Creative Lighting System. Iets met aansturing van flitsers oid, precies heb ik me er niet in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Arfman schreef op zondag 01 januari 2006 @ 14:32:
CLS, Creative Lighting System. Iets met aansturing van flitsers oid, precies heb ik me er niet in verdiept.
O.... tja, als je dat nodig hebt moet je inderdaad voor de D70(s) kiezen, da's logisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Is heel leuk: kan je je SB600 van je camera afhalen, ergens neerzetten op dat statiefje wat erbij zit, en de hoofdflits daarvan laten komen. Kan ervoor zorgen dat foto's er minder 'geflitst' uitzien :) Ik heb er al veel plezier van gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
MBV schreef op zondag 01 januari 2006 @ 15:17:
Is heel leuk: kan je je SB600 van je camera afhalen, ergens neerzetten op dat statiefje wat erbij zit, en de hoofdflits daarvan laten komen. Kan ervoor zorgen dat foto's er minder 'geflitst' uitzien :) Ik heb er al veel plezier van gehad :)
Dat kan inderdaad handig zijn. M'n vorige cam (KM 7D) had dit ook. De 20D is in dat opzicht een beetje verouderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Nielsracing schreef op zondag 01 januari 2006 @ 16:00:
[...]

Dat kan inderdaad handig zijn. M'n vorige cam (KM 7D) had dit ook. De 20D is in dat opzicht een beetje verouderd :)
Flits je dan in het geheel niet met de camera zelf? Met de Sigma flitser (DG500 Super) kan ik namelijk wel met de 20D flitsen en de Sigma ernaast laten flitsen. Dat is een functie die ook op de 580EX van Canon zit als het goed is. Maar je moet dan dus met beide flitsen.
Zowieso is het flitssysteem van Nikon wat doordachter dan die van Canon.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
breinonline schreef op zondag 01 januari 2006 @ 16:31:
[...]
Flits je dan in het geheel niet met de camera zelf? Met de Sigma flitser (DG500 Super) kan ik namelijk wel met de 20D flitsen en de Sigma ernaast laten flitsen. Dat is een functie die ook op de 580EX van Canon zit als het goed is. Maar je moet dan dus met beide flitsen.
Zowieso is het flitssysteem van Nikon wat doordachter dan die van Canon.
Nou om eerlijk te zijn heb ik nog geen flitser voor m'n 20D. Ik ben wel van plan een 430EX aan te schaffen alleen volledig draadloos flitsen is hier niet bij volgens mij... Gedoe met master & slave. Je moet dus met beide flitsen ja, en ik moet me er nog zeker in verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat je waarschijnlijk kan is een 'gewone' slave-functie. Bij Nikon kan je instellen op je body hoe hard allebei de flitsers gaan. Stel je op je body 1/4 in, dan gaat je SB600 op 1/4 en je ingebouwde flitser ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

MBV schreef op maandag 02 januari 2006 @ 11:04:
Wat je waarschijnlijk kan is een 'gewone' slave-functie. Bij Nikon kan je instellen op je body hoe hard allebei de flitsers gaan. Stel je op je body 1/4 in, dan gaat je SB600 op 1/4 en je ingebouwde flitser ook :)
bij draadloos flitsen kun je niet en je ingebouwde flitser en je SB-xxx tegelijk laten flitsen (je ingebouwde flitser flitst wel, maar doet niet mee aan de belichting). Verder is er geen communicatie tussen de camera en de SB flitser (dus geen master/slave) Het is bij wijze van spreken alleen maar een aan/uit schakelaar.
Wil je de SB flitser op een 1/4 laten flitsen, dan moet je dat op de flitser zelf instellen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
YellowCube schreef op maandag 02 januari 2006 @ 11:10:
[...]
bij draadloos flitsen kun je niet en je ingebouwde flitser en je SB-xxx tegelijk laten flitsen (je ingebouwde flitser flitst wel, maar doet niet mee aan de belichting). Verder is er geen communicatie tussen de camera en de SB flitser (dus geen master/slave) Het is bij wijze van spreken alleen maar een aan/uit schakelaar.
Wil je de SB flitser op een 1/4 laten flitsen, dan moet je dat op de flitser zelf instellen.
Wat het eerste punt betreft heb je gelijk, maar je kunt in manual commander modus wel degelijk op de camera instellen hoe hard je flitser flitst. Bij TTL modus meet de camera zelf hoe hard de flitser moet flitsen, en verzendt deze informatie naar de flitser. Dit alles draadloos uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

da's nieuw voor mij. Een proberen.

wat overigens vrij irritant is, is dat wanneer je op je camera een flitsbelichtingscompensatie instelt (als de flitser gewoon op je camera zit) je dit niet op de display van flitser zelf terugziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Dat is camcontrolled FEC YC: die neemt de flitser niet over, andersom wel :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Dat dacht ik ook, totdat ik vorige week een aantal zwaar onderbelichte foto's uit m'n camera kreeg toen ik met de SB800 aan het flitsen was. De FEC bleek op -1 stop te staan. En wat blijkt, de flitser neemt het wel degelijk over.
Als ik op de cam -1 stop instel, dan flitst de SB800 'netjes' 1 stop minder.

[ Voor 23% gewijzigd door YellowCube op 02-01-2006 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ik bedoel dus dat je het niet ziet, mbt dat overnemen ;) Het gebeurt wel ja, en dat is idd irritant zoals je al zei :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

als je het eenmaal weet, dan is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
Denken jullie dat Nikon met iets nieuws komt op DSLR gebied, deze CES?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

een D3, full frame, 20MP, om de Zeiss ZF-lenzen een huisje te geven. Denk ik :)

En waarom?

Da's nog het enige wat ze missen in hun lineup:

D50
D70s
D200
D2Hs
D2X

Met de D200 hebben ze nu een mooie a tot x lineup, van 600 euro (D50) tot 4000 euro (D2X): er mist alleen nog een full frame optie van 6000 euro, deel z :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 13:42
Vraagje, ik ben een D70s aan het bestellen en zat ff met een garantievraag. Als ik er bij Cornevaniperen.nl een bestel krijg ik een door Nikon Duitsland geleverd exemplaar. Mijn vraag naar Corne was, krijg ik dan ook garantie via Inca B.V. Dit was zijn antwoord:
Alle toestellen die via Nikon Europe komen (waaronder Inca) worden in geheel Europa onder garantie hersteld. Paralle import (dus buiten Europa) wordt niet ondersteund. De camera's van Nikon Europe zijn identiek (dus ook Nederlandse menu's), maar omdat de camera uit Duitsland komt heeft deze een duitse handleiding.
Klopt dit? Ik heb altijd gedacht dat Inca alleen door hun geïmporteerde producten support gaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Martijn schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 17:28:
Vraagje, ik ben een D70s aan het bestellen en zat ff met een garantievraag. Als ik er bij Cornevaniperen.nl een bestel krijg ik een door Nikon Duitsland geleverd exemplaar. Mijn vraag naar Corne was, krijg ik dan ook garantie via Inca B.V. Dit was zijn antwoord:

[...]

Klopt dit? Ik heb altijd gedacht dat Inca alleen door hun geïmporteerde producten support gaf...
Op de Nikon site staat dit

Je krijgt sowieso garantie e.d. alleen moet je dit via je verkoper regelen, die vervolgens contact opneemt met zijn leverancier (en dus niet via Inca). Ik had hier zelf het prijsverschil wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 13:42
Tees schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 18:09:
[...]

Op de Nikon site staat dit

Je krijgt sowieso garantie e.d. alleen moet je dit via je verkoper regelen, die vervolgens contact opneemt met zijn leverancier (en dus niet via Inca). Ik had hier zelf het prijsverschil wel voor over.
Het is dus maar de vraag of een 'duitse' d70s onder de grijze markt valt... Grijze markt is volgens mij een model uit HongKong of USA ofzo... Alle Europese modellen komen van Nikon Europe B.V. en zouden dus gelijk moeten zijn... Toch? Vanuit Duitsland is dus beetje grijs binnen Europa ofzo... :? :?
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste