Frigolamptje schreef op maandag 19 december 2005 @ 21:09:
Als ik nu met een 50 mm werk en het diafragma op 22 zet, dan zie ik idd dat het beeld door de zoeker veel donkerder wordt, scherptediepte verandert niet, maaar met een diafragma van 22 is het normaal dat alles scherp is... Als ik dan het kleinste diafragme neem (1.8), dan is de achtergrond wazig, maar als ik dan het DOF preview knopje indruk verandert er niets aan de scherptediepte en helderheid...Is dit nu normaal of begrijp ik het gewoon niet?

Dat is normaal, en heeft met de werking van een spiegelreflexcamera te maken.
Een van de verschillen tussen je ogen en een camera is dat je "door" je ogen naar een 3D beeld kijkt, terwijl het beeld wat je door de viewfinder van je camera ziet een 2D beeld is (het 3D-beeld word 2D geprojecteerd op het matglas). Normaal kan je met je ogen op ieder willekeurig object in een kamer scherpstellen (met het diafragma van je ogen), maar wanneer je door een camera kijkt kan dat níet meer, omdat de lens dat al voor je doet , op het ingestelde diafragma en focuspunt.
In de standaardpositie staat een lens altijd wide-open, dus op het grootste diafragma (kleinste getal, in het geval van de 50mm f/1.8). Omdat het de uitgangspositie is, gebeurt er niets als je de DOF-preview op f/1.8 doet, logisch. Neem je een ander diafragma dan f/1.8 en druk je de DOF-preview in, dan gebeurt er natuurlijk wel wat.
Wat er gebeurt is dat het diafragma zich sluit op de door jou aangegeven waarde. Zet je hem bijvoorbeeld op f/22, dan gaat het diafragma behoorlijk dicht. Logischerwijs heb je nu een langere sluitertijd nodig om de foto goed te belichten. Als je de foto maakt, zal dit ook gebeuren, maar als je de DOF-preview gebruikt, is er nog geen sprake van een sluitertijd. Daarom word het beeld donkerder, er word gewoon minder licht doorgelaten