• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:45
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Zoefff/FG/cams/nikond70.jpg

Nikon D70 & D70s

Nikon's reactie op de 300D van Canon gaat inmiddels al een jaartje of wat mee -en kan overigens ook prima meekomen met de 350D, 10D en 20D ;) -, en heeft onlangs nog een facelift gekregen in de vorm van de D70s. Er is al behoorlijk wat over gebabbeld, waardoor we nu in deel 5 van de topicreeks terecht zijn gekomen. Zie daarvoor deel 1, 2, 3 en 4. Dit overzicht kan je overigens van alle camera's ook vinden in FG Favourites :)

Specificaties

Een zeer volledige lijst met specificaties kan je vinden op DPreview. Het is gebruikelijk om die lijst ook in het topic te vermelden, maar ik denk dat het inmiddels geen geheim meer is wat de D70(s) allemaal kan. Weet je het nog niet, dan is het antwoord maar 1 klik weg ;)

Firmware v2.0

Bij het uitbrengen van de D70s heeft Nikon ook een nieuwe versie van de firmware beschikbaar gesteld voor de D70, die vrijwel identiek is aan de firmware in de D70s. Het topic hierover, vind je hier, alsmede een directe link naar de download & installatie-instructies.

De meest belangrijke veranderingen in de firmware t.o.v. v1.x zijn:
[list]• Nog betere autofocus
• Uiterlijk van het menu is licht veranderd (imho een verbetering)
• Het aantal resterende foto's wordt nu beter berekend
• Het AF-piepje is iets anders 8)7
• Nog wat bugfixes

Upgraden is een kleine moeite, en is voor zover ik weet nog nooit misgegaan. Zorg wel dat je een volle accu hebt als je gaat upgraden!

Defecte accu's

Onlangs heeft Nikon laten weten dat er mogelijk een fabricagefout is opgetreden bij een serie accu's. Heb je zo'n accu, dan kan je hem kostenloos omwisselen voor een nieuwe. Zie ook Nikon roept 340.000 potentieel gevaarlijke accu's terug .

Productsurvey en Pricewatch

Uiteraard is de D70(s) ook op de frontpage te vinden, zowel in de pricewatch als in de productsurvey. Als je even tijd over hebt, zou het leuk zijn als je ook een productsurvey in wilt vullen over de D70(s)!

(P)reviews
[list]• http://www.dpreview.com/articles/nikond70/
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/nikon_d70.html
http://www.kenrockwell.com/nikon/d70.htm
http://dpmac.com/d70-review/
http://www.outbackphoto.c.../nikon_d70/Nikon_d70.html
http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD70_intro.shtml
http://mindfulmusings.net...0-review-from-an-amateur/
http://www.gizmodo.com/ar...olds_on_the_nikon_d70.php
http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD70_intro.shtml
http://www.naturfotograf.com/D70_rev00.html
http://www.letsgodigital....n/d70/nikon_D70_EN01.html
http://www.e-fotografija....publish/article_246.shtml

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

FIPO :o

met m'n 80-200 2.8 morgen maar eens aan de haal :) eindelijk een dag vrij.. ffs :X

one more thing...

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 10:54

MBV

tvp ;)
Wordt niet standaard éérst het nieuwe topic aangemaakt voordat het oude wordt gesloten? Of kom ik gewoon te vaak in FG en HK?

• Zoefff
Mja, het gebeurt allebei. Soms is er een enthousiasteling die het nieuwe topic al klaar heeft voordat het oude gesloten is, soms word het oude gesloten met het idee van 'wie het snelste is, kan een nieuw topic openen'. Maakt verder weinig uit ;)

Laten we hier in ieder geval ontopic verder gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05
miekd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 22:33:
FIPO :o

met m'n 80-200 2.8 morgen maar eens aan de haal :) eindelijk een dag vrij.. ffs :X
offtopic:
Heb je een Nikon?

Zo ja, wat heb je ervoor betaald?

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 11-11-2005 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

Garyu

WW

Wat is een Peview (topicstart)? B) Ik neem aan dat daar moet staan (p)review :).

Verder mooie startpost weer!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Ik wil een 2e (reserve) accu aanschaffen voor mijn D50 en ik zat te denken aan een niet nikon batterij vanwege het grote prijsverschil. Nu kom ik dus op internet een hoop tegen, prijzen uiteenlopend van 10 euro tot 50 euro. Heeft iemand misschien goede tips of aanbevelingen voor wat goede "nep" accu's zijn om de ENEL3 te vervangen?? Want ik zit er niet op te wachten dat ik mijn camera mol voor een accu van 2 tientjes bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Interesante vraag, ik sta op hetzelfde punt voor m'n D70. Met die terugroep actie wil ik namelijk niet zometeen 2 of 3 weken zonder zitten (of meer) en om nou een dure orginele te kopen zie ik niet zitten.

En ach, een reserve is nooit weg (hoewel ik nog nooit met een lege accu gezeten heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

De EN-EL3 vervanger op Accuplus.nl doet het prima in mijn D70, is 18 euro geloof ik :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Defectiv schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 15:03:
Interesante vraag, ik sta op hetzelfde punt voor m'n D70. Met die terugroep actie wil ik namelijk niet zometeen 2 of 3 weken zonder zitten (of meer) en om nou een dure orginele te kopen zie ik niet zitten.

En ach, een reserve is nooit weg (hoewel ik nog nooit met een lege accu gezeten heb)
Ja die van mij hoefde niet vervangen te worden, maar ik zit altijd zo van zal ik mijn accu ff opladen of red ik het er vandaag nog mee. En met 2 accu's kun je gewoon altijd een volle lading extra meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Remy schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 15:05:
De EN-EL3 vervanger op Accuplus.nl doet het prima in mijn D70, is 18 euro geloof ik :)
with stupid ^^. Ik heb geen idee of ik mijn camera ermee ga slopen. Als dat zo is, is accuplus aansprakelijk, óf de fabrikant. Maar gezien de meest recente berichten is het niet onveiliger dan de originele accu die ik heb :+
Uit diezelfde berichten blijkt ook dat de accu alleen gesloopt gaat worden tijdens het laden. Daar kan ik toevallig het minste mee zitten, lader is niet zó duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
MBV schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 21:50:
[...]

with stupid ^^. Ik heb geen idee of ik mijn camera ermee ga slopen. Als dat zo is, is accuplus aansprakelijk, óf de fabrikant. Maar gezien de meest recente berichten is het niet onveiliger dan de originele accu die ik heb :+
Uit diezelfde berichten blijkt ook dat de accu alleen gesloopt gaat worden tijdens het laden. Daar kan ik toevallig het minste mee zitten, lader is niet zó duur :)
Ligt eraan wat de voorwaarden zijn van accuplus of de fabrikant denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:15
Is het iemand al gelukt om een retour enveloppe te krijgen voor de verdachte batterijen? Op de site van Nikon (europe) is het nog niet mogelijk deze aan te vragen, en Inca is meestal in gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

hypz schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 21:58:
[...]

Ligt eraan wat de voorwaarden zijn van accuplus of de fabrikant denk ik.
Heeft meer met consumentenrecht te maken, niks met de Algemene voorwaarden. Net zoals de bordjes bij de garderobe 'op eigen risico' niet rechtsgeldig zijn. Als Accuplus mij een ondeugdelijk product heeft geleverd, dat door productie/ontwerpfout mijn D70 molt terwijl wordt beweerd dat hij compatible is, dan kan ik een schadevergoeding eisen. Als dat niet zo is ga ik een wetswijziging eisen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 19:24
MBV schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 19:19:
[...]

Heeft meer met consumentenrecht te maken, niks met de Algemene voorwaarden. Net zoals de bordjes bij de garderobe 'op eigen risico' niet rechtsgeldig zijn. Als Accuplus mij een ondeugdelijk product heeft geleverd, dat door productie/ontwerpfout mijn D70 molt terwijl wordt beweerd dat hij compatible is, dan kan ik een schadevergoeding eisen. Als dat niet zo is ga ik een wetswijziging eisen :Y)
maar gelijk hebben != gelijk krijgen... makkelijkste manier is gewoon origineel spul te kopen.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-05 17:16
Ik heb m'n 2e D70 accu hier vandaan: http://www.fullbattery.com
Nederlandse shop, kostte me €12,95 en de batterij presteert even goed als een originele batterij. Ik heb een 1300mA tegen een 1400mA Nikon. Maar dat merk je echt niet. Schiet met beide batterijen makkelijk 700 platen.

The sky is the limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 22:33
Wie heeft er hier nou ook zo'n last van blooming want ik krijg het erbij mij niet uit, met een sluitertijd van 1/8000 en dan alsnog heb ik mooi een blooming effect behoorlijk irritant.

Kan het zijn dat me b+w Filter het extra triggert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:15
Het is gelukt om mijzelf te registreren, alleen de camera krijg ik niet geregistreerd omdat het geen Europees model is. (lees geen europees serienummer heeft).
Wel heb ik de batterij kunnen registreren, en daar gaat het uiteindelijk om. Ik heb een mail gekregen met daarin de tekst dat ik zo spoedig mogelijk een retour envelope krijg toegestuurd waarmee ik de batterij kan opsturen. 5 tot 10 werkdagen na ontvangst van de batterij zou de vervangende batterij weer in de bus moeten liggen.

Hier de link waar alles wordt uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

whocarez schreef op maandag 14 november 2005 @ 10:01:
Wie heeft er hier nou ook zo'n last van blooming want ik krijg het erbij mij niet uit, met een sluitertijd van 1/8000 en dan alsnog heb ik mooi een blooming effect behoorlijk irritant.

Kan het zijn dat me b+w Filter het extra triggert?
Blooming heeft niks met je filters te maken. Blooming wordt niet (veel) minder van een korte sluitertijd, wel van een kleiner diafragma. Een foto met 1/1000 f/4 zal meer blooming hebben dan 1/250 f/8. Dus gewoon je diafragma dichtknijpen en het probleem is weg. Zelfs bij de zons'verduistering' had ik geen blooming, omdat ik mijn oog probeerde te beschermen met f/32 en het DOF preview knopje (en 1 cd) :). Moet je niet dat knopje loslaten :X

Blooming wordt veroorzaakt door overbelasting van je CCD: je gaat gewoon verder dan je ccd kan registreren, waardoor de spanning op het punt waar de zon is doorloopt naar de sensors opzij ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

MBV schreef op maandag 14 november 2005 @ 11:56:
...
Blooming wordt veroorzaakt door overbelasting van je CCD: je gaat gewoon verder dan je ccd kan registreren, waardoor de spanning op het punt waar de zon is doorloopt naar de sensors opzij ofzo.
Yup:

Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/DSC_1811.jpg

Is vies :P

LinkedIn
Instagram

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-06 15:23
Heeft iemand van jullie ook aftermarket voetjes en bouncers voor de SB-800 geprobeerd? Ik heb vorig weekend 300 foto's volgeschoten op een verjaardagsfeestje in een uitermate donkere zaal. Nu kom ik pas gisteren tot de conclusie dat ik geen voetje meer heb en ook geen bouncer meer :'( . Nu baal ik echt enorm. Ik hoor mijn schoonmoeder nog roepen of dat stukje plastic van mij is |:( . Voordat ik contact opneem met Inca, ben ik benieuwd of jullie een ander alternatief hebben?

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Anoniem: 103538

Ik ben momenteel een Canon-gebruiker met een EOS 350D met grip en twee niet al te dure lenzen. Ik zit er serieus over te denken om over te stappen naar Nikon, omdat ik toch geen goed gevoel heb bij m'n 350D. Ik heb laatst een D70 in mijn handen gehad, en dat voelde eigenlijk meteen goed. Daarom ben ik dus al een tijdje aan het overwegen om mijn 350D met accesoires te verkopen en een D70s met kitlens te kopen.

Maar nu komt de grote vraag... naast het verschil in megapixels (niet eens zo heel veel eigenlijk, de stap van 6 > 8 megapixel is niet zo'n grote), ISO-mogelijkheden, metering modes, flashmodes, exposure comensation en focuspunten kan ik niet zo veel verschillen vinden. Zijn er dingen die ik over het hoofd gezien heb?

• MBV

MBV

bij mijn weten zijn de canons iets beter in hogere iso-modussen, verder zit er weinig verschil in kwaliteit en mogelijkheden. Oh ja toch wel: als je een SB600/800 koopt, kan je draadloos flitsen, erg leuk speelgoed :Y)

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 11:21
MBV schreef op donderdag 17 november 2005 @ 19:15:
bij mijn weten zijn de canons iets beter in hogere iso-modussen, verder zit er weinig verschil in kwaliteit en mogelijkheden. Oh ja toch wel: als je een SB600/800 koopt, kan je draadloos flitsen, erg leuk speelgoed :Y)
Misschien een RTFM vraag, maar dat draadloos flitsen kan toch alleen als je een host en een of meerdere slave flitsers hebt?

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

The Cheese schreef op donderdag 17 november 2005 @ 19:24:
[...]

Misschien een RTFM vraag, maar dat draadloos flitsen kan toch alleen als je een host en een of meerdere slave flitsers hebt?
Klopt. De D70(s) heeft een ingebouwde master als ik het goed heb... alleen met een beetje een beperkt bereik.

• Stiegl
Verrek, je heb gelijk. Had het boekje van mijn SB-600 nog niet helemaal doorgelezen. Vette shit man! :D

Maar dan heb ik nog wel een vraagje, kun je met de ingebouwde flitser ook inflitsen terwijl je de SB-600 draadloos gebruikt, of werk deze alleen om te synchroniseren?

[ Voor 46% gewijzigd door Stiegl op 17-11-2005 21:21 ]

The Cheese schreef op donderdag 17 november 2005 @ 19:50:
Verrek, je heb gelijk. Had het boekje van mijn SB-600 nog niet helemaal doorgelezen. Vette shit man! :D

Maar dan heb ik nog wel een vraagje, kun je met de ingebouwde flitser ook inflitsen terwijl je de SB-600 draadloos gebruikt, of werk deze alleen om te synchroniseren?
Probeer het eens zou ik zeggen :P Volgens mij kan je ze tegelijk gebruiken.

• MBV

MBV

Hij is gelinkt aan de flitssterkte van je SB600. Als je 1/1 instelt op je camera, gaat zowel je SB600 als je interne flitser op volle kracht. zelfde geldt voor 1/32 :)

Als iemand kan bewijzen dat ik ongelijk heb, graag! Ik heb het alleen niet kunnen vinden...
Als je dan toch bezig bent: kan ik met mijn SB600 universeel slave flitser spelen, dus op elke flits reageren met een flits? Zou geinig zijn met mijn S60 ofzo :)
[edit] forgot to mention: je interne flitser moet aan staan, anders gaat er geen signaaltje weg :) En het oogje op je flitser moet je camera kunnen zien, anders gaat het niet goed. Binnen nooit een probleem, omdat je flits toch wel weerkaatst :)

[ Voor 67% gewijzigd door MBV op 17-11-2005 21:38 ]

MBV schreef op donderdag 17 november 2005 @ 21:35:
Hij is gelinkt aan de flitssterkte van je SB600. Als je 1/1 instelt op je camera, gaat zowel je SB600 als je interne flitser op volle kracht. zelfde geldt voor 1/32 :)
Dus als je meer controle wilt moet je een van de nieuwe SU-800's kopen of een SB-800 als master gebruiken :)

• MBV

MBV

Idd. Ik gok dat je gezien de prijs beter een SB800 kan kopen, denk dat er niet veel prijsverschil is. En het voordeel is direct weg als je maar 1 flitser hebt :)

[ Voor 39% gewijzigd door MBV op 17-11-2005 21:40 ]

MBV schreef op donderdag 17 november 2005 @ 21:35:

Als iemand kan bewijzen dat ik ongelijk heb, graag! Ik heb het alleen niet kunnen vinden...
Als je dan toch bezig bent: kan ik met mijn SB600 universeel slave flitser spelen, dus op elke flits reageren met een flits? Zou geinig zijn met mijn S60 ofzo :)
[edit] forgot to mention: je interne flitser moet aan staan, anders gaat er geen signaaltje weg :) En het oogje op je flitser moet je camera kunnen zien, anders gaat het niet goed. Binnen nooit een probleem, omdat je flits toch wel weerkaatst :)
Er is trouwens ook een accesoire die het licht van de interne flits blokkeert, zodat je hier geen last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Anoniem: 103538 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 21:43:
[...]

Er is trouwens ook een accesoire die het licht van de interne flits blokkeert, zodat je hier geen last van hebt.
Ja, maar dat wil ik dus juist niet, ik wil relatief meer flits output van de interne flitser zodat het effect daarvan ook zichtbaar is.
Als je bv. de 1/2 flits output flitst, en beide flitsers flitsen op halve kracht, dan valt de interne flits weg bij de losse flitser. De interne flitser geeft sowieso geen erg heldere flits in commander mode.

[ Voor 8% gewijzigd door Stiegl op 18-11-2005 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik dacht trouwens dat de slave werd aangestuurd door de flits van de camera :? Niet in het boekje gekeken ofzo hoor, da's voor mietjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Remy schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 15:05:
15,95 met verzendkosten om precies te zijn ;) en hij heeft nog extra mah ... 1600 in plaats van de standaard 1400 :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
MBV schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 17:22:
Ik dacht trouwens dat de slave werd aangestuurd door de flits van de camera :? Niet in het boekje gekeken ofzo hoor, da's voor mietjes :P
Je bedoelt dat ik uit het feit dat de handleiding er niks over zegt moet opmaken dat het niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Apen-nootjes schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 17:34:
[...]

15,95 met verzendkosten om precies te zijn ;) en hij heeft nog extra mah ... 1600 in plaats van de standaard 1400 :)
Heb hem ook van de week binnen gekregen, kom maar Nikon met je enveloppe >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

The Cheese schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 19:46:
[...]

Je bedoelt dat ik uit het feit dat de handleiding er niks over zegt moet opmaken dat het niet kan?
Ik bedoel dat ik niet in de handleiding heb gekeken, en dat ik ervan uit ging dat er iets in de flits gemoduleerd wordt om de andere flitser aan te sturen. Hij ratelt namelijk eerst een paar keer zachtjes, dan een 'hardere' voor de 'echte' flits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
MBV schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 23:27:
[...]
Ik bedoel dat ik niet in de handleiding heb gekeken, en dat ik ervan uit ging dat er iets in de flits gemoduleerd wordt om de andere flitser aan te sturen. Hij ratelt namelijk eerst een paar keer zachtjes, dan een 'hardere' voor de 'echte' flits.
Dat klopt inderdaad, maar tijdens de foto geeft de interne flitser ook nog een flits af. De enige manier die ik gevonden heb om het effect van de interne flits te manipuleren is door de ISO gevoeligheid te verhogen. Maar kan dit ook op een andere manier? Kun je de intensiteit van de interne flits in commander mode beinvloeden?

[ Voor 3% gewijzigd door Stiegl op 19-11-2005 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Bij mijn weten niet. Als je hem op handmatig zet in de commander mode, dan doet hij wat ik hierboven heb beschreven: flitst net zo hard als de flitser ver weg. Op een SB-600 kan je dan nog niet eens op de flitser handmatig instellen hoe hard hij 'meeflitst', weet niet hoe dat werkt met een SB-800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Hahnel heeft inmiddels een grip voor zowel de D50 als voor de D70 uitgebracht. Er zit geen ontspanner op, maar de mensen die behoefte hebben aan meer power/ betere grip kunnen hun hart ophalen :P

Productlink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Waar kun je trouwens een apparte beugel halen voor je flitser zodat je hem niet persee boven op je toestel hoeft te zetten maar dat hij er dan ook evt naast kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Er zijn beugeltjes die je op 2 statiefgaten kan schroeven, zoals de sk-7. Met het standaardje van je SB*00 heb je daar genoeg aan als je hem op wireless flash zet. Verder heeft nikon ook kabeltjes voor op afstand flitsen, zoals de sc-28. Ik gok dat er 3rd party goedkope alternatieven zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 03-06 23:27
chippie777 schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 13:48:
Is het iemand al gelukt om een retour enveloppe te krijgen voor de verdachte batterijen? Op de site van Nikon (europe) is het nog niet mogelijk deze aan te vragen, en Inca is meestal in gesprek.
Ja, ik heb op de dag dat de waarschuwing bekend werd met Inca gebeld. Daar registreren ze alles van je en kom je op een wachtlijst. Je krijgt dan vanzelf bericht als ze de envelop naar je sturen.
Ik heb dus afgelopen vrijdag een envelop gehad met daarin weer 2 enveloppen (1 bubbeltjes voor de batterij en 1 om die envelop weer in te stoppen :? ). Gister opgestuurd naar Ierland en nu afwachten op mijn nieuwe batterij.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Anoniem: 22659 schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:28:
Hahnel heeft inmiddels een grip voor zowel de D50 als voor de D70 uitgebracht. Er zit geen ontspanner op, maar de mensen die behoefte hebben aan meer power/ betere grip kunnen hun hart ophalen :P

Productlink
Is er ook al iets bekend over de prijs? Voor een paar tientjes is het wellicht een optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141950

idd, maar anders voegt hij weinig toe gezien de d70 makkelijk 700 plaatjes op 1 accu haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141950 schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 19:03:
idd, maar anders voegt hij weinig toe gezien de d70 makkelijk 700 plaatjes op 1 accu haalt.
Inderdaad daarom moet ie ook geen 100eu kosten, dan hoef ik hem niet :P

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.ephotozine.com/news/images/2454_1131601493.jpg
Ja, het is een D50, maar het gaat om het idee

Afbeeldingslocatie: http://www.ephotozine.com/news/images/2454_1131601503.jpg

Bron
Er wordt een prijs van 99 pond genoemt, das best veel :/

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 22-11-2005 19:31 . Reden: een en ander toegevoegd ]

Voor de D50 kost ie in NL 149,- De versie voor de D70 wordt verwacht.... (zal wel dezelfde prijs zijn). Een klein, maar wel belangrijk verschil met normale grips, is dat er wel reserve accu's meegeleverd worden (en je mag raden naar het merk). Dus als je normale winkelprijzen van accu's mee in beschouwing neemt, dan valt het nog wel mee met de prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hmz, de laatste tijd heb ik weer wat probleempjes met mijn bijna 1 jaar oude D70. Regelmatig heeft ie wel goed gefocust (lichtje links onder in zoeker brand continu), maar wil hij niet afdrukken, pas na een 0,5 sec tot enkele secondes word de foto pas gemaakt. Het EV balkje in de zoeker knipperd dan.

Vanavond ook een vaag probleem meegemaakt> accu was bijna leeg, spiegel leek niet geheel meer op en terug te klappen. spiegel klap tijd klonk ook langer dan normaal. Sterker nog, na een paar keer kreeg ik zelfs regelmatig "ERR" in't display te staan. Gelukkig reageerde de body nog wel op de ontspan knop en maakte een nieuwe foto. Maar vaag bleef het wel....

ik moet er wel bij zeggen dat het redelijk frisjes was... En de accu dus al langer dan normaal op bijna leeg stond...

[ Voor 11% gewijzigd door jules op 26-11-2005 01:20 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659 schreef op donderdag 24 november 2005 @ 19:34:
Een klein, maar wel belangrijk verschil met normale grips, is dat er wel reserve accu's meegeleverd worden...
Ja, maar die heb ik al :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Inmiddels is er al een aantal merken afstandbedieningen langsgekomen als alternatief voor de orginele D70 remote control, maar deze heb ik nog niet gezien:
De Xiron 8 in 1 universele bediening van de blokker. 2,99 :D
Als je deze instelt als sony TV bediening (o.a. met code 028) is hij te gebruiken om de D70 remote mee te bedienen.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/cheesehome/misc/IMG_5424.jpg

Niet al te groot, ook wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
The Cheese schreef op zondag 27 november 2005 @ 19:43:
Inmiddels is er al een aantal merken afstandbedieningen langsgekomen als alternatief voor de orginele D70 remote control, maar deze heb ik nog niet gezien:
De Xiron 8 in 1 universele bediening van de blokker. 2,99 :D
Als je deze instelt als sony TV bediening (o.a. met code 028) is hij te gebruiken om de D70 remote mee te bedienen.
[afbeelding]

Niet al te groot, ook wel prettig.
Dan fiets ik vanmiddag eventjes langs de blokker. Maar kun je er meer mee dan alleen foto's maken? Dus camera instellen enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
darkdesign schreef op maandag 28 november 2005 @ 09:43:
[...]

Dan fiets ik vanmiddag eventjes langs de blokker. Maar kun je er meer mee dan alleen foto's maken? Dus camera instellen enzo?
Nee, maar dat kan met de originele ook niet, die heeft gewoon 1 knop die de sluiter bedient.
Hoe had je je dat trouwens voorgesteld? Je krijgt natuurlijk geen feedback van je camera op de afstandbediening, dus het wijzigen van je sluitertijd en diafragma bijvoorbeeld lijkt me niet heel zinvol om op afstand te doen.
Wat je wel kan doen is de sluiter bedienen op afstand, ook in combinatie met zelfontspanner, en in manual mode kan je de sluiter openen en sluiten. Dus 1 keer zenden open, 2e keer dicht.
Kan erg handig zijn met nachtopnamen.

[ Voor 3% gewijzigd door Stiegl op 28-11-2005 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
The Cheese schreef op maandag 28 november 2005 @ 09:50:
[...]

Nee, maar dat kan met de originele ook niet, die heeft gewoon 1 knop die de sluiter bedient.
Hoe had je je dat trouwens voorgesteld? Je krijgt natuurlijk geen feedback van je camera op de afstandbediening, dus het wijzigen van je sluitertijd en diafragma bijvoorbeeld lijkt me niet heel zinvol om op afstand te doen.
Wat je wel kan doen is de sluiter bedienen op afstand, ook in combinatie met zelfontspanner, en in manual mode kan je de sluiter openen en sluiten. Dus 1 keer zenden open, 2e keer dicht.
Kan erg handig zijn met nachtopnamen.
Inderdaad erg handig. Welke knoppen op de afstandbediening moet ik dan gebruiken? Want ik ga vanmiddag eventjes een afstandbediening halen bij de blokker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
darkdesign schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:02:
[...]

Inderdaad erg handig. Welke knoppen op de afstandbediening moet ik dan gebruiken? Want ik ga vanmiddag eventjes een afstandbediening halen bij de blokker.
Kwestie van gewoon even proberen, ik weet uit mijn hoofd dat programmeer code 028 werkt. Ik meen dat dan o.a. nummertoets '7' werkt. Zelf heb ik er nu geloof ik een andere Sony-TV code in zitten, die werkt nog iets beter (weet zo gauw even niet welke). Er zit een duidelijke handleiding bij, en er zijn een stuk of 10 Sony TV configuraties. Even klooien dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Ow okaj, als je een hele goede code weet dan post je hem natuurlijk wel even voor ons :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
darkdesign schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:48:
Ow okaj, als je een hele goede code weet dan post je hem natuurlijk wel even voor ons :+ ;)
028 werkt gewoon hoor, alleen dan met 1 knopje, er is een andere code waarbij meerdere knopjes werken. Heeft verder niet zoveel voordeel, alleen dat het misschien iets makkelijker grijpt. :)
Maar ik zal vanavond even voor je checken welke code dat is.

Edit: Nou daat istie dan: ik gebruik code 182, dan kun je de camera bedienen met toetsen 1,3,5,7 en 9 van de afstandbediening.

[ Voor 13% gewijzigd door Stiegl op 28-11-2005 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-06 07:48
The Cheese schreef op maandag 28 november 2005 @ 14:25:
[...]

028 werkt gewoon hoor, alleen dan met 1 knopje, er is een andere code waarbij meerdere knopjes werken. Heeft verder niet zoveel voordeel, alleen dat het misschien iets makkelijker grijpt. :)
Maar ik zal vanavond even voor je checken welke code dat is.

Edit: Nou daat istie dan: ik gebruik code 182, dan kun je de camera bedienen met toetsen 1,3,5,7 en 9 van de afstandbediening.
Was ik overtuigd dus direct naar de blokker, uitverkocht :(

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
bing69 schreef op maandag 28 november 2005 @ 20:09:
[...]

Was ik overtuigd dus direct naar de blokker, uitverkocht :(
Ik heb hem dus nu! Werkt gewoon erg goed, erg leuk en een heel stuk goedkoper dan een afstandbediening van nikon zelf! Ik heb met die ene code geprobeert die je eerst gaf, dus waar de toets 7 werkt, nu zal ik als ik thuis ben die andere code van jou eens proberen. Dan kan je gewoon blind op de afstandbediening drukken en maakt hij de foto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Beste klant,

Hierbij delen wij u mee dat uw batterij is vervangen en wordt gereedgemaakt voor verzending. U zou de batterij binnen 5-10 werkdagen moeten ontvangen (afhankelijk van het land).

De batterij die u hebt geretourneerd was een EN-EL3, maar we hebben deze vervangen door een nieuwer model dat hogere prestaties levert en volledig compatibel is met uw camera.

We willen van deze gelegenheid graag gebruikmaken om u te bedanken voor het vertrouwen dat u als klant in Nikon stelt. Wij streven ernaar producten te produceren die voldoen aan de hoogste standaards en wij hebben onze reputatie gevestigd door dit doel te bereiken. Helaas hebben we in dit geval als voorzorgsmaatregel een veiligheidsmelding moeten publiceren.

We danken u dat u ons in de gelegenheid hebt gesteld uw batterij te vervangen en bieden onze oprechte verontschuldigingen aan voor eventueel ongemak dat dit heeft veroorzaakt.

Mocht u hierover nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Nikon Europe Support
Woohoo, mijn nieuwe is onderweg naar mij toe 8)

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Heb mijn batterij net ook even geregistreerd. Produktnummer "4AAK". Deze komt wel voor in de lijst, maar nadat ik hem had geregistreerd, krijg ik een nogal onduidelijke melding, waar onder andere in staat dat deze batterij niet hoeft te worden vervangen. Wat is het nou :?
Hebben meer mensen dit gehad?

Edit: Blijkt een bekend probleem met de site te zijn (Hoe moeilijk kan die check zijn :? ) maar goed, ff bellen met Nikon en het is geregeld.

[ Voor 21% gewijzigd door Stiegl op 01-12-2005 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:53

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Ik heb de D70s nu net een week en ben er zeer over te spreken. Alleen één ding valt me op: bij weergave op televisie via de meegeleverde video kabel vind ik de kwaliteit op tv echt minder. Op pc daarentegen roetscherp. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26
gyedema schreef op woensdag 30 november 2005 @ 20:55:
Ik heb de D70s nu net een week en ben er zeer over te spreken. Alleen één ding valt me op: bij weergave op televisie via de meegeleverde video kabel vind ik de kwaliteit op tv echt minder. Op pc daarentegen roetscherp. Iemand daar ervaring mee?
je TV heeft een vrij lage reso, ik zou daar niet teveel van verwachten.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:20

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Simon schreef op woensdag 30 november 2005 @ 21:40:
[...]

je TV heeft een vrij lage reso, ik zou daar niet teveel van verwachten.
Een resolutie van 720 bij 576 pixels, veelal bij 50Hz. En daarnaast is een tv gemaakt voor betere kleuren, niet op goede contrasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

OK, helemaal waar, maar op mijn oude olympusje van 2.1mp krijg ik juist topplaatjes, en op de Sony 4.1mp van mijn zoon net zulke topplaatjes. Alleen die van de Nikon zijn echt duidelijk minder (ja, totdat je ze op de PC bekijkt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Ik zou me er verder niet al te druk om maken, je hebt neem ik aan de D70 niet gekocht om plaatjes op de TV te laten zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Gister de D70 een flinke slinger gegeven op flits-gebied: hij doet het heel netjes als commander flash :)

Als je je externe flitser(s) instelt als remote luisteren ze braaf naar power output opdrachten van de D70 (via IR) en hoppetee, flitsen maar:

- D70 zegt: geef mij 1/128e power
- SB-800's zeggen: ok, go!
- D70: klik
- SB800's: flits

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/zapp.jpg

Nikon wireless CLS teh pwnatsj _o_

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Hoe werkt dit eigenlijk precies dan? Via IR? Hij geeft toch een serie van kleine lichtflitsjes uit om de SB's me aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Zoefff schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:47:
Hoe werkt dit eigenlijk precies dan? Via IR? Hij geeft toch een serie van kleine lichtflitsjes uit om de SB's me aan te sturen?
Nope, dat doet hij alleen in TTL mode: alleen dan gebruikt hij pre-flashes. Als de SB-800's als Remote staan, kan je op de D70 bij CSM Menu > Flash mode > Commander mode kiezen, en dan TTL / AA / Manual. Als je Manual gebruikt, stuurt hij via IR de gewenste power naar de flitsers, dat kan tussen 1/1/e en 1/128e zijn. En dan zonder preflashes, ideaal :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Zit er in dat IR-gevalletje boven het D70-logo dan ook een verzender? Dat wist ik helemaal niet? Hoe groot is het bereik van dat ding dan? Heb er nog _nooit_ van gehoord :X

Handig als je flitsers in je zichtveld staan (hoewel de lens al snel een deel blokkeert toch?), maar als je flitser ergens achter staat schiet het niet op natuurlijk :P

[ Voor 34% gewijzigd door Zoefff op 01-12-2005 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Dude, je maakt een grapje? :P Lees je handleiding eens :> En het bereik: gok een meter of 10 a 12 in goed zicht (SB800's met de IR-kant naar de cam) en 3 ~ 5 meter bij slecht zicht .
maar als je flitser ergens achter staat schiet het niet op natuurlijk :P
Ja hoor: dan kan je je flitser gewoon op SU-4 zetten, power instellen en dan reageert ie op de D70-flitser :) Iets minder remote control, maar het werkt prima.

[ Voor 41% gewijzigd door Remy op 01-12-2005 10:30 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:20

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik ben benieuwd naar de eerste resultaten Remy! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:06

Puck

W32.Deadcode.A

edit:
Het is al gelukt, het gaat dus wel om de 4 cijferige/letter code!

[ Voor 81% gewijzigd door Puck op 01-12-2005 15:57 ]

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
En ik heb eergisteren mijn D70 naar Inca teruggestuurd omdat 'ie uit het niets defect was geraakt.Gelukkig 2 dagen binnen de garantie, maar ook zou deze niet meer binnen de garantie vallen was de camera in aanmerking gekomen voor reparatie: nieuws: Nikon: Soms problemen met D70, D2H en F55 camera's

Even gebeld en ze zeiden 1,5 a 2 weken.
Zou mooi zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
M, gaat lekker snel dan ja. Mijn D70 ligt ook bij Inca (nadat ik ermee van een betonnen trap ben gestuiterd), maar dat gaat toch wel 4 tot 6 weken duren zeiden ze.

Flitsschoentje is deels afgebroken, en de achterkant doet helemaal niks meer. Met uitzondering van een kleine veeg / kras linksondering geen zichtbare schade, maar de knoppen, LCD en kaartlezer reageren nergens meer op. Hopenlijk alleen iets van stroomvoorziening kapot...

Maargoed, gelukkig ook verzekerd tegen dit soort dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Had ik de 29ste mooi die 18-200 lens besteld krijg ik de dag erna gelijk een mail 150 euro duurder was foutje op prijs lijst. gelijk maar gecanceld ondanks dat een koop overeenkomst eigenlijk bindend is.
Nou maar even verder sparen voor volgend jaar en dan nog eens gaan shoppen. verders prima toestel moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gyedema schreef op donderdag 01 december 2005 @ 08:12:
OK, helemaal waar, maar op mijn oude olympusje van 2.1mp krijg ik juist topplaatjes, en op de Sony 4.1mp van mijn zoon net zulke topplaatjes. Alleen die van de Nikon zijn echt duidelijk minder (ja, totdat je ze op de PC bekijkt..)
Wellicht ook nog iets met de beeldverhouding te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
urk_forever schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 14:13:
[...]

Woohoo, mijn nieuwe is onderweg naar mij toe 8)
En hij is binnen, een hagelnieuwe EN-EL3e. Al met al goed afgehandeld
_/-\o_

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Anoniem: 22659 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:42:
[...]

Wellicht ook nog iets met de beeldverhouding te maken?
Ja, zou kunnen? Het viel me gewoon op; als je de pics op pc bekijkt dan zijn ze haar en haarscherp; op tv zijn die van het sony'tje en olympusje ook goed strak terwijl die van de Nikon duidelijk minder zijn. Maakt me al met al niet uit natuurlijk; punt is hoe e.e.a. er uiteindelijk uit ziet en dat moet inderdaad niet op een TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 19:42
De kwaliteit op TV, rechtstreeks van de camera valt inderdaad tegen.
Dit komt omdat je niet de daadwerkelijke foto tezien krijgt, maar het lcd-schermpje wordt geprojecteerd op de tv.
Wat je in het schermpje ziet, zie je ook op TV. Ga je dus bladeren in je menu, zie je gewoon je menu op de TV. Of doe ik iets verkeerd?

Mvg P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 27-05 19:24
patrickt35 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 09:33:
[...]

De kwaliteit op TV, rechtstreeks van de camera valt inderdaad tegen.
Dit komt omdat je niet de daadwerkelijke foto tezien krijgt, maar het lcd-schermpje wordt geprojecteerd op de tv.
Wat je in het schermpje ziet, zie je ook op TV. Ga je dus bladeren in je menu, zie je gewoon je menu op de TV. Of doe ik iets verkeerd?

Mvg P
Dat hoort, maar het lcd schermpje heeft ook al een hoge res. Anyway die tv functie is echt iets wat ze best weg mogen halen van mij, heb liever dat dat stukje printplaat voor iets anders gebruikt wordt. (meer buffer ofzo:)) Misschien in de volgende versie :)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
\o/

Wow! Kom net thuis uit werk, is er een pakketje bij de buren afgeleverd. Ik: " :? " had nergens iets besteld ofzo, check de afzender: "Inca Nederland" van de vuile Nikon importeur dus.

Hmmmmmm of ze zijn HEEL SNEL of het is slecht bericht met "Hier heb je je cam weer terug".
Maar nee, het eerste was waar! Hebben ze dus, binnen een week m'n D70 grondig onder handen genomen: Euvel (mechanisch dingetje) verholpen, nieuwste firmware geinstalleerd en he-le-maal schoon gemaakt... Het lijkt wel alsof ik een nieuwe body teruggestuurd heb gekregen.

Man. Wat een service. 3x _o_ voor Nikon (Inca). Echt. :)
Even een mailtje tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
W00t!

Ik hoop dat het met die van mij ook zo snel gaat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
"Klachten" waren iets anders toch? ;)
Nee serieus, binnen een week dus. Echt heel goed.
Ze hebben aardig punten weten te scoren ;)

* Willem duimt mee met Zoefff

Wanneer heb je 'em opgestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Da's lekker snel willem, mooi zo :) Heb zelf gister een tour de force gedaan met de D70: een shoot van meer dan 4u. Bijna alleen de Tamron 28-75 gebruikt, en heel even de 50mm. Binnenkort de resultaten ervan :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Remy of iemand anders met het aansturen van studio verlichting mbv een SB600 of consorten?

Neem aan dat ik de pre-flash ergens moet uitzetten en dus volledig manual moet gaan knallen? Bijv op 1/64 en niet direct op het onderwerp flitsen om zodoende alleen de IR ontvangers van de studio verlichting te activeren?

Vanmiddag een model shoot nl. Heb wel een fotograaf achter me staan, maar weet niet hoeveel kennis hij heeft van een Nikon :Y)

Kreeg juist het idee ranzige JPG compressie te zien bij weergave op tv. Floris heeft het me ook ooit es gezegt dat jpg mini jpg thumbnails gebruikt, vandaar dat je op een Nikon sneller kan browsen dan op een Canon bijv... Ik maak me er iig niet zo'n zorgen over omdat ik de tv-out zowiezo een ranzige optie vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hmz, still no answer :X

Denk dat ik vantevoren maar een handmatige pre flash doe zodat de studio lampen nog voldoende tijd hebben om te laden voor een echte flash :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Hmz, still no answer :X
Jouw geduld is eindeloos he, je stelde je vraag net 2u geleden ;)

Dat 'preflash ergens uitzetten' is vrij simpel: gewoon niet TTL gebruiken maar AAmode of Manual in commander mode. Lees ook even je handleiding, daar staat het gewoon in :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Mja, eindeloos idd. Was helaas een paar uur voor een model shoot in studio. Jouw tips kwam ik niet ver mee iig. Heb me gered met de pre-flash handmatig af te vuren. Dat ging perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

In korte tijd al weer heel veel bijgeleerd. Ben nog steeds erg enthousiast over de D70s. Ik zou alleen wel eens willen weten, of jullie nu standaard alle foto's in RAW maken, en dan verder bewerken op de pc, of toch jpg en zaken op de camera die het in RAW niet doen (zoals bracketing) dan wel activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49

YellowCube

Wait...what?

Remy schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:38:
Gister de D70 een flinke slinger gegeven op flits-gebied: hij doet het heel netjes als commander flash :)

Als je je externe flitser(s) instelt als remote luisteren ze braaf naar power output opdrachten van de D70 (via IR) en hoppetee, flitsen maar:

- D70 zegt: geef mij 1/128e power
- SB-800's zeggen: ok, go!
- D70: klik
- SB800's: flits

[afbeelding]

Nikon wireless CLS teh pwnatsj _o_
het wordt pas leuk als je vijf SB800's gebruikt :P

Die flappen bovenop je flitsers (ik zou softbox willen zeggen, maar dat is het volgens mij niet), waar heb je die vandaan?
En weet jij toevallig hoe groot een softbox kan zijn als je 'm op een SB800 wilt gebruiken?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

het wordt pas leuk als je vijf SB800's gebruikt :P
Dat komt vast nog wel es, voorlopig geen Dave Black'achtige praktijken :)
Die flappen bovenop je flitsers (ik zou softbox willen zeggen, maar dat is het volgens mij niet), waar heb je die vandaan?
Dat zijn geen flappen, dat zijn Lumiquest Big Bounces, en die heb ik bij Konijnenberg vandaan. Het zijn een soort softboxen qua principe, maar wel een paar maatjes kleiner dan normale softboxen, zodat ze nog in mijn fototas passen. Echte softboxen zijn onhandig in kleine ruimten en als je ze gaat vervoeren: en bovendien een stuk duurder, een beetje leuke softbox kost gauw 200 eur.
En weet jij toevallig hoe groot een softbox kan zijn als je 'm op een SB800 wilt gebruiken?
Geen idee, hangt van het soort bevestiging en gewicht af :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49

YellowCube

Wait...what?

ben je een beetje tevreden over die big bounces of mag er wel wat meer bounce inzitten (met andere woorden, wordt het licht 'diffuus' genoeg)?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Yup, licht is diffuus zat :) Via plafond bouncen verlies je teveel kracht en krijg je ook onhandige schaduwen onder neus, mond en kin oa: diffuus licht van opzij is dan vele malen fijner.

Ben er best tevreden over dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/mahrou2/DSC_3039s.jpg

:Y)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Vraag me af hoe meerdere SB 600/800's via CLS communiceren met de D70 mbt studio werk. Gisteren dus een modelschoot gedaan. Maar het CLS gebeuren is me echt te traag daarvoor, tenzij je met pre-flash je belichting al gemeten hebt. Maar dan verschilt het niet veel meer tov normale studio verlichting... (kwa functionaliteit dan, kwa grote natuurlijk behoorlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Maar het CLS gebeuren is me echt te traag daarvoor, tenzij je met pre-flash je belichting al gemeten hebt.
Even serieus, ik snap niet wat je dan hebt zitten prutsen :) Zowel op remote als op SU-4-mode luisteren de SB-800's erg goed naar mijn D70. In beide gevallen zonder preflash: ik kies op de D70 gewoon CSM menu > flash mode > commander mode > manual en dan kiezen tussen 1/1e of 1/128e of daartussenin. TTL commander mode kan ook: dan doet hij inderdaad pre-flashen, maar een model gaat vaak daarna knipperen, dus gewoon in 1x flash is handiger, vandaar full manual.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Ik heb ook even zitten klooien met remote flitsen, maar als ik een tijdje in manual commander mode werk lijkt er soms wat mis te gaan.
Na een tijdje doet gaat het AF-hulplicht vreemd doen, en reageert mijn SB-600 niet meer. Het AF- hulplicht werkt niet meer mee totdat hij gefocusd heeft, maar geeft alleen een korte flits, focussen gaat vervolgens (in donkere omgeving) moeizaam.
Heb jij ook dergelijke problemen ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

AF hulplicht wordt op een gegeven moment te warm, en stopt er dan mee. Dat heb ik tenminste in het vorige D70 topic gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ik gebruik de AF-assist light van mijn D70 -nooit-. Heel irritant lampje, en mijn lenzen hebben het niet nodig meestal, of ik focus gewoon handmatig (doe ik 50% van de tijd). Daarnaast hebben m'n SB800's gewoon een nette AF-assist IR, die niet zo lomp is als de D70 assistlight :) Dus nee, ik heb dergelijke problemen nog niet gehad, hooguit dat de D70 onboard flash het even niet wil doen als 'trigger' omdat hij aan het opladen is.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Remy schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:19:
[...]
Even serieus, ik snap niet wat je dan hebt zitten prutsen :) Zowel op remote als op SU-4-mode luisteren de SB-800's erg goed naar mijn D70. In beide gevallen zonder preflash: ik kies op de D70 gewoon CSM menu > flash mode > commander mode > manual en dan kiezen tussen 1/1e of 1/128e of daartussenin. TTL commander mode kan ook: dan doet hij inderdaad pre-flashen, maar een model gaat vaak daarna knipperen, dus gewoon in 1x flash is handiger, vandaar full manual.
Gister had je het nog over AA mode. Daar kreeg ik geen resultaat bij. Ik weet ff niet meer of ik op M geschoten heb, maar grote kans dat er een niet zichtbare aanstuur flits gegeven werd, waardoor de studio lampen alsnog te vroeg af gingen en ik daardoor een donkere plaat kreeg.

manual in commander mode is idd wel behoorlijk rap kwa flitsen. Onder gelijke lichtomstandigheden is dit prima bruikbaar, geen vertragingen iig.

Wel stoer om te weten dat ik al met 2 SB-800's naast m'n SB-600 en wat softboxen een home studio kan bouwen, al mis je wel het continue licht wat een eventuele studio lamp zou produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Ik sta op het punt om mijn batterij terug te sturen. Ik heb dus de bruine en de witte enveloppe. Moet ik nu mijn eigen adres op de witte enveloppe zetten zodat ze daarmee mijn nieuwe batterij kunnen opsturen, of gebruiken ze het nummer dat erop staat om mij te identificeren?

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste