Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nikon D70(s) - Deel 5

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 8.946 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jorg
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22-09-2013
Heeft dat laatste niet met je manier van scherpstellen te maken? Bij mijn D300 kan ik instellen dat hij wacht tot het onderwerp scherp is, of dat hij afdrukt waarbij het niet uitmaakt of het onderwerp scherp is. Kijk hier eens naar. Reageert hij bijvoorbeeld wel meteen als je de camera op handmatige focus zet?

Verder is het geen schande (imo) om de autofocus te gebruiken. Kun je bij de D70 corrigeren op front of back focus? Zoek op internet eens op 'focus-chart' dan kun je controleren of, en hoeveel sprake er is van back-focus.

D300, 35 f1,8, 70-300 f4,5-5,6G ED VR, SB600

• Jazzper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11-05 16:53

Jazzper

BB4E^Guerilla

eerste hit focus chart gáát nota bene over de D70...
http://focustestchart.com/chart.html

ik zie dat het een vrij beruchte back focusser is, maar gelukkig ligt het dikwijls aan de eigenaar. Dus daar valt wat aan te doen ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• MBV
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23-05 21:35
@Jorg: inderdaad, een D70 blokkeert standaard als hij geen AF-lock kan krijgen. Je kan dat instellen in het settings-menu.

• jules
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

In plaats van Single shot focus kun je ook gaan voor Continuos shot. Draai knopje aan de voorzijde. Via het menu zoals MBV al omschrijft kun je beide naar wens een andere prio geven.
quote:
Trin1ty schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 08:17:
Heb sinds kort een D70s en ben er erg tevreden over.
Eerste 40 fotos nog op een 'oud' 512MB kaartje gemaakt die ik nog had liggen van mijn Canon G3.

Vervolgens afgelopen weekend een Dane-elec 1GB kaart gehaald.
Daar wederom een 70 tal foto's op gemaakt en daar had ik iets raars.
1 van de foto's (midden in de serie) zag er op het display van de camera en in thumbnailview in explorer goed uit. Vervolgens in Rawshooter zag de foto er in thumbnail formaat niet goed uit. Van links uit naar het midden had de foto het effect van een dia die op het eind van de rol zit. Onduidelijke beeld in geel/blauwe vegen waarbij het leek alsof er pixellijnen ontbraken als je de foto vergrootte.

[afbeelding]
[...]
Tevens heb ik twee Sandisk CF'jes. 1x512 en 1x256. De 512 kan ik gebruiken maar de 256 leest hij niet, Krijg dan de melding CHA. Terwijl hij wel gewoon te gebruiken is in mijn Canon G3 :? :? .
Zelf heb ik sinds een tijdje hetzelfde probleem als hierboven dat mijn D70 geen enkel geheugenkaarten meer herkend en de melding CHA geeft. Iemand hier hetzelfde probleem?

jules wijzigde deze reactie 06-08-2011 13:46 (64%)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Acid_Burn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Ik heb dat zo af en toe... paar keer het kaartje insteken en uithalen lost dat bij mij altijd op.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• MBV
suggestie: beetje contactspray op de CF-connector krijgen?

• jules
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

@Acid_Burn
Ik heb het probleem ook al een tijdje, jaar of 2 geleden begonnen. Loste het toentertijd op door kaartje er een paar keer in en uit te halen. Maar nu weigert hij dus ieder kaartje en maakt het niet uit hoe vaak ik het kaartje erin of eruit haal.

Nog maar eens geprobeerd en na +30x leest hij zowaar de kaart weer. Denk dat hij te lang heeft stilgestaan.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ah die AFlock als oorzaak van niet schieten ga ik even opzoeken. Nog steeds tevreden met de 18-105 die er nu op zit, alleen het backfocussen maakt me nuts. Bij mijn andere lenzen had ik dat niet. Het verschil is volgens mij dat het met name gebeurt bij groothoek omdat je dan vaak dicht op het onderwerp zit. Bij mijn andere lenzen die pas begonnen op 35mm (en dan nog x1.6 crop) was ik toch vaak verder van het onderwerp.

Andere menu setting die ik zoek gaat over de flitser. Ding springt te pas en te onpas open. Ook op standen als A en S. In Auto verwacht je dat, maar daar toch niet. Elke keer weer flits+scrollwheel naar geen flash vermoeit ook zo.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21-05 09:58
quote:
MBV schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 16:58:
suggestie: beetje contactspray op de CF-connector krijgen?
Zou ik niet doen. Veel te makkelijk om dat teveel te doen en dan wordt het echt narigheid. Schoonmaken wil wel 's helpen

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Jay-P
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 11:18
CHA error had ik ook altijd last van op de D70. Blijkbaar veel voorkomend euvel. Ik loste het overigens op met even de camera snel aan en uit zetten en dat werkte eigenlijk altijd wel.

• MBV
quote:
Jazzper schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 23:47:
Andere menu setting die ik zoek gaat over de flitser. Ding springt te pas en te onpas open. Ook op standen als A en S. In Auto verwacht je dat, maar daar toch niet. Elke keer weer flits+scrollwheel naar geen flash vermoeit ook zo.
Eh, huh? Bij mij springt hij pas open (ik schiet altijd op PASM-standen) zodra ik op het flits-knopje druk. Backfocus-problemen zou ik trouwens juist verwachten bij tele-standen, omdat je bij 18mm een grotere DoF hebt.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja ik snap het ook niet. Ik had ook verwacht dat hij pas zou openklappen als je het knopje indrukt en niet omdat het te donker is (behalve bij auto dan). Misschien een menusetting en anders nog maar eens goed kijken of ik me niet vergis.

die backfocus heb ik pas sinds de nieuwe lens en de overeenkomst is vooralsnog dat alle foto's redelijk groothoek waren en dichtbij het onderwerp. Overigens waren het bijna allemaal portretten met diafragma vol open = kleine DoF. En het gaat om kleine kinderen die heel beweeglijk zijn, daarom doe ik soms zaken semi automatisch

Jazzper wijzigde deze reactie 08-08-2011 13:27 (19%)

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13:43

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

@ Jazzper: minimale focusafstand is 45 cm dus hoe dicht is dichtbij?

Ik ben even door mijn foto's heen gegaan die ik met die lens heb gemaakt en er zijn er niet zo veel op 18 mm genomen. Maar op die foto's kan ik geen back-focus problemen vinden.(Jazzper heeft de lens van mij overgenomen voor de meelezers)

Wat ik me voor kan stellen dat de lens wat langzamer is qua focussen dan je gewent bent met je analoge lenzen. Ondanks dat de 18-105 AF-S heeft is hij niet zo snel van focussen van oneindig naar dichtbij. Je bent waarschijnlijk gewent aan je motorloze lenzen die wellicht sneller in de focusslag zijn. Mijn plastic fantastic 50 mm 1.8 heeft ook zo'n snelle focus en zeker stukken sneller dan de 18-105. En de AF-S maakt de lens wel stil, dus hoor je niet zo goed dat hij aan nog het focussen is? Zou dat het kunnen zijn?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

vooropgesteld; ik ben zeer tevreden met de deal, de lens en de foto's, littlejoannes; no worries there ;)

het kan hem er ook in zitten dat mijn oude lenzen geen motor hadden en dus ander gedrag vertoonden. Wellicht dat ik te ongeduldig ben. Ik experimenteer nog wat door!

• MBV
@littlejoannes: trage AF maakt niet uit, hij maakt de foto pas zodra hij een AF-lock heeft, anders blokkeert hij (zie de andere klachten ;))

@Jazzper: niet perongeluk aan de AF-ring draaien, in tegenstelling tot de motorloze lenzen kan je bij de AF-S lenzen achteraf de focus corrigeren.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hmm MBV, scherp. Daar zal ik ook op letten. De focusring zit voor mij na 15 jaar fotograferen (analoog) op een zeer ongebruikelijke plek zo dichtbij.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True