Thanks dan doe ik niet moeilijk en laat ik het zo!nomad85 schreef op maandag 02 april 2007 @ 20:48:
[...]
Is gewoon een heel ander apparaat. De D40 is veel nieuwer, heeft beter focussysteem, groter scherm, stuk betere ruisprestaties en een stuk kleiner. Ook gebruiksvriendelijker.
Hij mist daarentegen: CLS (creative lighting system, draadloos flitser aansturen), autofocusmotor, Dof preview, 2e instelwieltje, top-lcd, en zo nog wat dingen.
Het is een hoger model, maar wel 1 die ruim 3 jaar oud is. Techniek staat niet stil. Het is niet beter of slechter, maar gewoon een keuze.
nee ik zou geen ruil doen, de D40 is een prima camera. Dat mensen die al fotograferen voor langere tijd toevallig wat functies in een D70 zien betekent niet dat jij het nodig hebt. Ga eerst lekker fotograferen e.d., kom je echt te kort, dan zie je dat dan wel weer, want waarschijnlijk ga je prima tevreden zijn met een D40.
Ja gewoon met de D40 stoeien en dan gewoon lekker voor de D80/D200 of hun opvolgers gaan als je het fotografievirus krijgt (en het schip met geld binnen
).
Zie deze camera als mooie instap in het dSLR wereldje bv om aan de stofjes op de sensor te wennen
, de invloed van instellingen en kom er achter waar je voorkeur naar uit gaat qua onderwerpen.
Als je dat weet na een jaar ofzo, kan je altijd nog bezinnen wat te doen. Zou nu geen omruilactie gaan doen omdat een D70s beter lijkt.
Zie deze camera als mooie instap in het dSLR wereldje bv om aan de stofjes op de sensor te wennen
Als je dat weet na een jaar ofzo, kan je altijd nog bezinnen wat te doen. Zou nu geen omruilactie gaan doen omdat een D70s beter lijkt.
tenzij je dus een oude lens zonder AF-S erop wilt zetten, de D40 had toch geen servo-motor?
idd... Geen focusmotor in de body (geen schroefje dusMBV schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 19:24:
tenzij je dus een oude lens zonder AF-S erop wilt zetten, de D40 had toch geen servo-motor?
@ MBV en Pat-Skim en daarom moet hij zijn D40 maar om gaan ruilen voor een D70s?
Omdat hij in de ramschbak ligt voor dump prijzen? Lijkt me verstandiger om gewoon met de D40 de eerste stappen te nemen op fotografie gebied en over een jaar te upgraden naar een D80 ofzo. Hoewel je voor de D40 ook (juist) professionele lenzen kan kopen met AF-S en HSM.
Ik snap niet zo goed waarom iedere keer weer die AF-motor als problematisch wordt beschouwd. Als je toch nog een paar knappe lenzen koopt die AF-S of HSM hebben heb je daar ook in de toekomst wat aan als je toch te kort komt aan de D40.
Omdat hij in de ramschbak ligt voor dump prijzen? Lijkt me verstandiger om gewoon met de D40 de eerste stappen te nemen op fotografie gebied en over een jaar te upgraden naar een D80 ofzo. Hoewel je voor de D40 ook (juist) professionele lenzen kan kopen met AF-S en HSM.
Ik snap niet zo goed waarom iedere keer weer die AF-motor als problematisch wordt beschouwd. Als je toch nog een paar knappe lenzen koopt die AF-S of HSM hebben heb je daar ook in de toekomst wat aan als je toch te kort komt aan de D40.
ja iedereen wil altijd af-s en zodra een lens body geen focusmotor heeft beginnen ze te piepen over af-d lenzen.
Toch, zonder af motor ben je beperkt. In mijn geval werken 3 van mijn 4 lenzen niet meer met autofocus.
(70-300 apo, 50mm 1.8 en 15mm macro)....dus ik zou er wel even over nadenken wat je wilt fotograferen.
Macro bijvoorbeeld is erg vervelend zonder af-motor, tenminste, bij aankoop wanneer je wel AF wilt, veel macro fotografie gebeurd echter met MF.
Toch, zonder af motor ben je beperkt. In mijn geval werken 3 van mijn 4 lenzen niet meer met autofocus.
(70-300 apo, 50mm 1.8 en 15mm macro)....dus ik zou er wel even over nadenken wat je wilt fotograferen.
Macro bijvoorbeeld is erg vervelend zonder af-motor, tenminste, bij aankoop wanneer je wel AF wilt, veel macro fotografie gebeurd echter met MF.
Ik denk dat je dit bedoelt?
Er zijn twee typen gebruikers die nu een D40 kopen. Of een redelijk ervaren fotograaf die op zoek is naar een 2e betaalbare Nikon camera OF een beginnend fanatieke amateur die wel eens iets meer wil dan snaphots. Beide zullen toch veel gebruik maken van AF-S objectieven. De eerste heeft ze al voldoende, de tweede zal ze er bij gaan kopen.
Klopt, dat valt mij ook altijd op. AF-S (met of zonder HSM en VR en weet ik veel wat) worden door bijna iedereen bejubeld en zodra de D40 ter sprake komt.. hee, pas op, daar zit geen focus motor in, je oudere type lensen zouden weleens niet kunnen bevallen.nomad85 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 21:04:
ja iedereen wil altijd af-s en zodra een lens body geen focusmotor heeft beginnen ze te piepen over af-d lenzen.
Er zijn twee typen gebruikers die nu een D40 kopen. Of een redelijk ervaren fotograaf die op zoek is naar een 2e betaalbare Nikon camera OF een beginnend fanatieke amateur die wel eens iets meer wil dan snaphots. Beide zullen toch veel gebruik maken van AF-S objectieven. De eerste heeft ze al voldoende, de tweede zal ze er bij gaan kopen.
Als je nog AF-D lensen hebt liggen waarom niet? Ik kon zelf ook kiezen tussen de D40 inc 18-55 voor 750 of de D70s inc 18-50 Sigma voor 699. Ik heb gekozen voor de D70s. Mede voor de 3 Frames Per seconde (hoogste binnen mijn budget) en het lenzen aanbod met AF-D. een "simpele" tele heb je al vanaf 170 euro dacht ik AF-D(Sigma of Tamron 70-300) en een AF-s begint bij 250 euro! (55-200). Tevens gebruikt de D70s CF kaartjes waarvan ik nog enkele had liggen (wellis waar 128mb elk maar goed... Ik heb nu ook een 1GB Ultra II).littlejoannes schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 20:51:
@ MBV en Pat-Skim en daarom moet hij zijn D40 maar om gaan ruilen voor een D70s?
Maar goed mijn mening hier over is:
Heb je enkele AF-D lenzen van vroeger liggen. OF wil je geen duurdere lenzen kopen. OF geef je niet om de iets betere "ISO/ruis" prestaties... Ga dan voor de D70s of D50.
Heb je dit niet ga gewoon lekker voor de D40. Je zal er genoeg plezier aan beleven. Het is een perfecte instapper (net als de D50, echter die is een generatie ouder.)
Waarschijnlijk zal ik zelf binnen een jaar of twee naar een D2H, D1H, D2X (zit er niet in)D200 (of 300 tegen die tijd) overstappen ivm hogere Frames Per Seconde. bij een Actie sport als Surfen is een mooie sequence heel erg gaaf
Maar dit zijn my $0.02
Verwijderd
Een body zonder af-schroef zou ik toch wel zwaar beroerd vinden. 3 van m'n 4 lenzen werkt daarmee, anders zou alleen m'n 18-70 nog werken...
. Een van de redenen dat ik des tijds een D1h kocht was juist dat ie een sterke schroevendraaier onder de motorkap had. 
Zonder de af-schroef lever je toch wel wat in imho, een hoop populair lenzen zijn ineens niet meer bruikbaar:
- tokina 12-24
- 35mm
- 50mm
- 85mm
- nikon 80-200 f/2.8 (en natuurlijk de budget telelenzen van sigma en tamron)
- 105 macro
- noem er nog maar een paar...
Het zal lekker goedkoop zijn om een body zonder af-schroef te maken, maar je mist wel net een hoop leuke lenzen.

Zonder de af-schroef lever je toch wel wat in imho, een hoop populair lenzen zijn ineens niet meer bruikbaar:
- tokina 12-24
- 35mm
- 50mm
- 85mm
- nikon 80-200 f/2.8 (en natuurlijk de budget telelenzen van sigma en tamron)
- 105 macro
- noem er nog maar een paar...
Het zal lekker goedkoop zijn om een body zonder af-schroef te maken, maar je mist wel net een hoop leuke lenzen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 00:21 ]
Voor de 50 en 85 mm primes zijn op dit moment nog geen AF-S lenzen idd,
maar, voor de 12-24 heb je de 10-20 HSM van Sigma voor, de 30 mm 1.4 prime van Sigma heeft HSM, De 80-200 2.8 heb je ook met AF-S motor, de 105 macro is ook met AF-S.
En daarnaast heb je qua budget tele: 70-300 VR of de 50-200 VR allebei met AF-S.
maar, voor de 12-24 heb je de 10-20 HSM van Sigma voor, de 30 mm 1.4 prime van Sigma heeft HSM, De 80-200 2.8 heb je ook met AF-S motor, de 105 macro is ook met AF-S.
En daarnaast heb je qua budget tele: 70-300 VR of de 50-200 VR allebei met AF-S.
elke keer is je oplossing met af-s of hsm wel een dure oplossing. Dan is je voordeel om een D40 te nemen ook zeker al wel weg.
Ik zou ook zeker voor een body met schroevendraaier gaan, maar ik snap ook prima dat dat niet voor iedereen op gaat.
Ik zou ook zeker voor een body met schroevendraaier gaan, maar ik snap ook prima dat dat niet voor iedereen op gaat.
Ik ben het toch echt met nomad eens: dat zijn best dure lenzen. Wat zal een beginner willen kopen: goedkope 2e hands lenzen. Of een goedkope 70-300/70-210 (sigma/tamron/antiek nikkor). ALlemaal schroevendraaier...littlejoannes schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:10:
Voor de 50 en 85 mm primes zijn op dit moment nog geen AF-S lenzen idd,
Ik denk dat ze D40 vooral wordt verkocht als kit: je koopt het ding met een 18-55 en 50-200, en dat was het dan. Maar ik heb toch liever een echte AF-ring op mijn tele
Ik heb dan eindelijk een grip gekocht voor mn D70s, in 1 woord: HEERLIJK!!!
Het is er 1 van het merk "Jenis", hoewel op de doos Delta staat. Er zit een vertical shutter op, het signaal daarvan wordt doorgegeven met een passthrough kabel. Werkt echt super itt de IR mode die andere grips hanteren. Helaas is deze functionaliteit beperkt tot de D70s.
Click op de pic voor een uitgebreider verhaaltje + wat meer pics.

Pic geschoten met mn Nokia N90
De grip is een aanrader peeps! Gekocht @ www.aq4u.nl
Het is er 1 van het merk "Jenis", hoewel op de doos Delta staat. Er zit een vertical shutter op, het signaal daarvan wordt doorgegeven met een passthrough kabel. Werkt echt super itt de IR mode die andere grips hanteren. Helaas is deze functionaliteit beperkt tot de D70s.

Hoe reageertie? Merk je iets van shutterlag als je de andere shutter gebruikt? (omdatie via kabel gaat oid?) En waar laat je het batterijklepje als de grip erop zit?
[ Voor 20% gewijzigd door Kwartjuh op 04-04-2007 23:03 ]
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
De extra shutter reageert (voor zover ik kan beoordelen) even snel als de normale shutter. Het originele baterijklepje krijgt een mooi plaatsje in de grip, er is daar een uitsparing voor gemaakt (in dat stuk van de grip wat in de camera gaat). Echt een mooie oplossing!
[edit]
Tip: om het batterijdeksel eraf te halen: houd het klepje in een hoek van 60 graden en hij flipt er zo uit zonder problemen
[edit]
Tip: om het batterijdeksel eraf te halen: houd het klepje in een hoek van 60 graden en hij flipt er zo uit zonder problemen
[ Voor 20% gewijzigd door aramdin op 04-04-2007 23:37 ]
Heeft die grip ook wieltjes voor sluitertijd en diafragma? Want dan zou het echt een ideale grip zijn!aramdin schreef op woensdag 04 april 2007 @ 23:23:
De extra shutter reageert (voor zover ik kan beoordelen) even snel als de normale shutter. Het originele baterijklepje krijgt een mooi plaatsje in de grip, er is daar een uitsparing voor gemaakt (in dat stuk van de grip wat in de camera gaat). Echt een mooie oplossing!
[edit]
Een (extra) IR oogje op de grip zou naar mijn idee volslagen nutteloos zijn. Tenzij deze gebruikt zou kunnen worden door een andere afstandsbediening die meer dan 1 functie heeft tov de standaard Nikon AB. Bijvoorbeeld naast het standaard afdrukken ook een optie om eerst scherp te stellen.
Verwijderd
Enig idee tot wanneer deze actie geldig is?
Het is al een tijdje geleden zie ik.. Wel een mooi prijsje
Dat ziet er erg gaaf uit. Ben gelijk naar de website gegaan, maar een ding valt me op.aramdin schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:24:
Ik heb dan eindelijk een grip gekocht voor mn D70s, in 1 woord: HEERLIJK!!!
[afbeelding]
Als je daar naar de achterlant van de grip kijkt dan zit deze er anders uit dan die van jou??
Ook zie ik op deze foto geen rubbere strip zoals jij aangeeft.
Neem aan dat dit te maken heeft of je met kabel neemt of met IR
Aangezien ik dus een D70 heb ben ik genoodzaak om met IR te nemen.
Ik vermoed van wel, ik heb zoals je al kon lezen de kabel versie. Ik denk dat je ook wel de kabel versie kan nemen, je kan dan alleen de kabel niet gebruiken 
Het ziet ernaar uit dat het batterijcompartiment bij de IR versie aan de achterkant opengaat en bij de kabel versie aan de zijkant.
Het ziet er niet alleen gaaf uit, het schiet ook lekkerder
!
Het ziet ernaar uit dat het batterijcompartiment bij de IR versie aan de achterkant opengaat en bij de kabel versie aan de zijkant.
Het ziet er niet alleen gaaf uit, het schiet ook lekkerder
Ben zeer geinteresseerd in de grip maar werkt dat IR dan goed en snel op een D70 ?
[ Voor 7% gewijzigd door Weekkey op 09-04-2007 09:09 ]
Verwijderd
Kan iemand mij misschien vertellen hoe het zit met ruis bij de Nikon D70(s) ?
Nu ben ik geen prof. fotograaf, dus als amateur zou ik het liefst op een makkelijke wijze mooie scherpe foto's willen... :x
http://www.mediamarkt.nl/.../nikond70/nikd70actie.jpg
^ Iemand enig idee of deze actie nog geldig is? ^
(Hij is nog zelfs goedkoper dan de Nikon D40 + 18-55mm + 55-200mm + tas = €779)
Nu ben ik geen prof. fotograaf, dus als amateur zou ik het liefst op een makkelijke wijze mooie scherpe foto's willen... :x
Over ruis moet je je niet bijzonder druk maken, iedere camera heeft er last van in de hogere iso's. Overdag gewoon op lekkere lage iso's blijven schieten en 's nachts zorgen dat je het geheel oplost met wat langere sluitertijden en niet al te hoge iso's... Overigens is de D70(s) wel één van de beter presterende camera's van Nikon op het gebied van ruis.
Ik heb verschillende berichten gelezen van niet...Weekkey schreef op maandag 09 april 2007 @ 09:05:
Ben zeer geinteresseerd in de grip maar werkt dat IR dan goed en snel op een D70 ?
De ruisafhandeling voldoet voor mij prima, je kan het altijd nog corrigeren met iets van NoiseNinja mocht je dat willen. Canons gaan volgens mij over het algemeen beter om met hoge Iso waarden. De D40 zou een betere ruisafhandeling moeten hebben dan de D70s, maybe is dat een betere keuze als amateur zijnde?Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 14:21:
Kan iemand mij misschien vertellen hoe het zit met ruis bij de Nikon D70(s) ?
De MediaMarkt kan je gewoon bellen hoor
Ik heb de D70s, en alhoewel de nieuwere bodies van Nikon betere ruis-prestaties hebben is het geen reden om de camera te laten liggen
gewoon niet op ISO1600 schieten, en de ruis op lagere standen wegwerken met een programma inderdaad.
idd lagere ISO settings en inflitsen. Werkt ook goedKwartjuh schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:09:
Ik heb de D70s, en alhoewel de nieuwere bodies van Nikon betere ruis-prestaties hebben is het geen reden om de camera te laten liggengewoon niet op ISO1600 schieten, en de ruis op lagere standen wegwerken met een programma inderdaad.
Zit zelf nu nog te wachten op de terugkeer van mijn D70s... Ongeveer 5 weken geleden opgestuurd voor repair
Reden dat het zo lang duurt is dat mijn camera zaak de verzekerings papieren kwijt was bij de verbouwing

Wellicht morgen of over morgen terug
Welke zaak?Pat-Skim schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:21:
[...]
idd lagere ISO settings en inflitsen. Werkt ook goed.
Zit zelf nu nog te wachten op de terugkeer van mijn D70s... Ongeveer 5 weken geleden opgestuurd voor repair. Camera wilde vliegles nemen toen ik zelf onderuit ging
![]()
. Gelukkig verzekering! dus valt nog mee. Sluiter/spiegel mechanisme is wijlen kosten: 300 euro ex loonkosten.
Reden dat het zo lang duurt is dat mijn camera zaak de verzekerings papieren kwijt was bij de verbouwing![]()
Wellicht morgen of over morgen terug.
Oh wacht, ik had mijn verzekering via de bank *phieuw*
Locale fotoboer. Normaal gesproken loopt alles daar perfect... Alleen vanwege de verbouwing was de doos met papier werk misplaatst... ahwell kan gebeurenMBV schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:56:
[...]
Welke zaak?
Oh wacht, ik had mijn verzekering via de bank *phieuw*
Wil mijn Camera terug :P!!
Ligt eraan. De sluiter op de grip is vrij waardeloos, aangezien je alleen maar kan afdrukken. Net als met infrarood dus. Daardoor heb ik dat kabeltje voor de infraroodpoort er nooit meer op zitten. Het enige wat de grip nu doet is de ergonomie verbeteren, meer balans geven en plaats voor een extra accu biedenWeekkey schreef op maandag 09 april 2007 @ 09:05:
En in dat geval kan je dus nog steeds de infraroodpoort gewoon gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door Garyu op 25-04-2007 08:52 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
was terug. Deze is inmiddels weer terug (dezelfde dag dat ik deze terug kreeg).aramdin schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:20:
En inmiddels al je cam terug?
Ik zag in de winkel dat mijn camera helemaal goor was van binnen. Verkoper volhouden "het zit in je lens". Dus op aandringen van mij pakte hij er een gloednieuwe lens bij. Idem beeld... Bleek dat mijn matglas helemaal vies was geraakt tijdens de reparatie... Leuk hoor! weer twee weken weg omdat dit niet door de winkel schoon te maken is..
Schiet momenteel met de D50 van mijn moeder... Ik mis het tweede wieltje echt wel
Ben blij dat ik dan een D70s heb, de extra sluiterknop daarbij werkt erg fijnGaryu schreef op woensdag 25 april 2007 @ 08:52:
[...]
Ligt eraan. De sluiter op de grip is vrij waardeloos, aangezien je alleen maar kan afdrukken. Net als met infrarood dus. Daardoor heb ik dat kabeltje voor de infraroodpoort er nooit meer op zitten. Het enige wat de grip nu doet is de ergonomie verbeteren, meer balans geven en plaats voor een extra accu bieden.
En in dat geval kan je dus nog steeds de infraroodpoort gewoon gebruiken.
Hmm, erg irritant dat verhaal met die winkel...Pat-Skim schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:23:
[...]
was terug. Deze is inmiddels weer terug (dezelfde dag dat ik deze terug kreeg).
Ik zag in de winkel dat mijn camera helemaal goor was van binnen. Verkoper volhouden "het zit in je lens". Dus op aandringen van mij pakte hij er een gloednieuwe lens bij. Idem beeld... Bleek dat mijn matglas helemaal vies was geraakt tijdens de reparatie... Leuk hoor! weer twee weken weg omdat dit niet door de winkel schoon te maken is..
Schiet momenteel met de D50 van mijn moeder... Ik mis het tweede wieltje echt welzit continu met de sluitertijd te spelen ipv met het diafragma (als ik deze nodig heb). En ze heeft een sloom SD kaartje dus bursts schieten met sport is ook een waar drama!
Over die D50, ik zou dat wieltje denk ik ook snel missen. Maar alles went wel uiteindelijk volgens mij. Over dat SD kaartje, weer een idee voor een leuk verjaardagskadootje voor je moeder
kan de winkel opzich ook niet veel aandoen, fouten worden nu eenmaal gemaakt. Tot nu toe is dit het enige waar probleem over was... verder geen problemen gehad dus.aramdin schreef op woensdag 25 april 2007 @ 18:31:
[...]
Ben blij dat ik dan een D70s heb, de extra sluiterknop daarbij werkt erg fijnQua grip kan ik nu eigenlijk al niet zonder. Esthetisch gezien krijgt je cam er ook een boost van, net dat extra beetje "oommmpphh"
![]()
[...]
Hmm, erg irritant dat verhaal met die winkel...
Over die D50, ik zou dat wieltje denk ik ook snel missen. Maar alles went wel uiteindelijk volgens mij. Over dat SD kaartje, weer een idee voor een leuk verjaardagskadootje voor je moeder
hehe idd... maar ze kan beter een boek "Hoe verklein en crop ik foto's van 3000x2000 naar 1600x1200.." gebruiken

Woot camera is terug en werkt weer perfect
. Heel de camera is van top tot teen schoon gemaakt
... Zelfs de buitenkant, haha!
Kosten totale reparatie: 0,00 euro...
Kosten totale reparatie: 0,00 euro...
Even een vraagje voor de nikon kenners hier : Is een aanbieding van 499 euro voor een D70 + 18-55mm Sigma een goede deal ?
Helaas ben ik vergeten om te kijken of het een S was of de oude 70 zonder s. Beide camera's zijn natuurlijk al redelijk op leeftijd. Alternatief kan ik een Sony Alpha A100 met 18-70 krijgen voor 639.
De sony heb nog nooit ergens live kunnen bekijken, de nikon wel en doe voelt aan alsof hij een forse explosie nog zou overleven. Wel een beetje groooot
Helaas ben ik vergeten om te kijken of het een S was of de oude 70 zonder s. Beide camera's zijn natuurlijk al redelijk op leeftijd. Alternatief kan ik een Sony Alpha A100 met 18-70 krijgen voor 639.
De sony heb nog nooit ergens live kunnen bekijken, de nikon wel en doe voelt aan alsof hij een forse explosie nog zou overleven. Wel een beetje groooot
[ Voor 3% gewijzigd door HaseMike op 30-04-2007 17:04 ]
het is vermoedelijk de 18-50 DC van SigmaHaseMike schreef op maandag 30 april 2007 @ 16:53:
Even een vraagje voor de nikon kenners hier : Is een aanbieding van 499 euro voor een D70 + 18-55mm Sigma een goede deal ?
Anyway het is best een nette deal lijkt mij. Alhoewel de Sony Alpha een generatie jonger is (concurrent v/d D80 zegmaar) zou ik mij zelf niet druk maken over die 4mp extra... oké het is natuurlijk lekker maar belangrijker is wat je met de camera wilt gaan doen, wil je specifiek .... (invullen) fotografie gaan doen waarvoor je bij de Sony moeilijk moet doen om een goede lens hiervoor aan te schaffen zou ik voor de Nikon gaan, en andersom natuurlijk. (alhoewel Nikon een vrij breed aanbod kent).
Maar goed uit eindelijk zou je moeten kijken naar: Wat wil ik er mee gaan doen? En hoe passen de lenzen in het asortiment hierbij? Houdt de camera lekker vast? Bedient deze lekker?
Zulke vragen.
Verwijderd
Kijk ik vind natuurlijk dat je de Nikon moet kiezen, maar tja... Als je nog twijfelt tussen de Nikon D70 en de Sony Alpha, dan kan dit topic: [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 4* wel eens handig blijken te zijn.
Ik zou er op gokken dat het de D70s is die wordt aangeboden, maar anders kan je de software update om van een D70 een D70s te maken downloaden van de Nikon site. Dan heeft de D70 nog wel een iets kleiner scherm dan de D70s, maar niet zoveel dat je je daar druk om gaat maken.
Echter vergeet niet het advies van Pat-Skim: wat ga je met je camera doen?
Ik zou er op gokken dat het de D70s is die wordt aangeboden, maar anders kan je de software update om van een D70 een D70s te maken downloaden van de Nikon site. Dan heeft de D70 nog wel een iets kleiner scherm dan de D70s, maar niet zoveel dat je je daar druk om gaat maken.
Echter vergeet niet het advies van Pat-Skim: wat ga je met je camera doen?
vergeet niet dat de sony een stabilisator heeft, bij Nikon is die er alleen in de (heel) dure lenzen!
Daar staat tegenover dat de 'dynamic range' van nikon vroeger groter was, de hogere iso-waarden beter waren bij nikon, en dat de kwaliteit van nikon-lenzen voor zover ik weet gemiddeld genomen iets beter is dan Minolta.
Daar staat tegenover dat de 'dynamic range' van nikon vroeger groter was, de hogere iso-waarden beter waren bij nikon, en dat de kwaliteit van nikon-lenzen voor zover ik weet gemiddeld genomen iets beter is dan Minolta.
[ Voor 53% gewijzigd door MBV op 01-05-2007 10:40 ]
Als ik me niet vergis is de AF van de α100 ook sneller (niet veel). In iedergeval is de licht meting erg goed. (beetje terughoudend, maar schaduwen zijn doorgaans beter op te halen)
DR in een jpegje zit standaart 8,1 stops DR en in een raw 10,5 stops. De nikon D40 heeft een door ontwikkeling van de D50 en D70 (s) sensor aan boord en haalt dat DR niet: 7,9 stops in jpeg en 10,0 stops in RAW. Ik ga er van uit dan een D70 (s) met een 2 generatie's oudere sensor daar wat betreft DR nog een eindje onder zit.
Net als het verschil en prestatie's op hoge iso waarden. Het resultaat van de α100 ziet er op 100% minder schoon uit maar op een normaler formaat (50x75 afdruk) valt de ruis veel meer weg omdat ie 4 MP meer heeft.
Je weet zelf waarschijnlijk als geen ander dat de kwaliteit van lens tot lens enorm verschilt, ook binnen 1 merk. De 18-55 kitlens van nikon is iets beter als de 18-70 kitlens van de sony, maar die heeft een langer bereik. De 18-70 van nikon is weer ietsje beter als de 18-55 van nikon en 18-70 van sony maar is dan ook wel op z'n minst 3x zo duur.
DR in een jpegje zit standaart 8,1 stops DR en in een raw 10,5 stops. De nikon D40 heeft een door ontwikkeling van de D50 en D70 (s) sensor aan boord en haalt dat DR niet: 7,9 stops in jpeg en 10,0 stops in RAW. Ik ga er van uit dan een D70 (s) met een 2 generatie's oudere sensor daar wat betreft DR nog een eindje onder zit.
Net als het verschil en prestatie's op hoge iso waarden. Het resultaat van de α100 ziet er op 100% minder schoon uit maar op een normaler formaat (50x75 afdruk) valt de ruis veel meer weg omdat ie 4 MP meer heeft.
Je weet zelf waarschijnlijk als geen ander dat de kwaliteit van lens tot lens enorm verschilt, ook binnen 1 merk. De 18-55 kitlens van nikon is iets beter als de 18-70 kitlens van de sony, maar die heeft een langer bereik. De 18-70 van nikon is weer ietsje beter als de 18-55 van nikon en 18-70 van sony maar is dan ook wel op z'n minst 3x zo duur.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Bedankt voor de opmerkingen over de d70s aanbieding set 
Probleem is dat hoe meer ik lees over de diverse camera's hoe meer alternatieven er aan de horizon verschijnen en hoe moeilijker, maar ook leuker, het kiezen wordt. Ook b.v. de D40+kit is dezelfde prijs als de d70s aanbieding en de lens schijnt beter te zijn. Die d70s aanbieding heeft inderdaad de sigma 18-50 en niet een 18-55, best een redelijke start lens.
Ik zal eerst maar eens even die link naar de "welke te kiezen" goed doorlezen.
Wat ik met de cam ga doen : Hij gaat mee op dagtrips, die ik erg vaak maak, en vakantie's, daarbij moet hij duo bruikbaar zijn : als step up van een goede compact maar ook als "ik zet hem op auto en druk maar wat" cam. Na heel wat lezen schijnt de d40 daar toch wat beter voor geschikt te zijn dan de D70s temeer omdat de laatste nogal wat postprocessing nodig schijnt te hebben.
Het liefst heb ik 1 lens dus 18-125 of nog beter een 18-200 lens zou ook leuk zijn maar dat wordt toch wel stevig $$.
Nikon in het algemeen spreekt mij aan ivm de geweldige build quality, tenminste zo voelt het t.o.v. van de canon eos reeks wel aan. Jammer dat ik nog nergens de sony alpha heb kunnen betasten
En qua budget hou ik het op het latest en greatest van zo 1 jaar terug, scheelt honderden euro's.
**edit** O ja qua printen bijna altijd 18x13 en soms eens een a4 maat, dus 6mp is al prima. Hoewel de 10mp van b.v. de sony wel de mogelijkheid geeft om een "zoom crop" te doen.
Probleem is dat hoe meer ik lees over de diverse camera's hoe meer alternatieven er aan de horizon verschijnen en hoe moeilijker, maar ook leuker, het kiezen wordt. Ook b.v. de D40+kit is dezelfde prijs als de d70s aanbieding en de lens schijnt beter te zijn. Die d70s aanbieding heeft inderdaad de sigma 18-50 en niet een 18-55, best een redelijke start lens.
Ik zal eerst maar eens even die link naar de "welke te kiezen" goed doorlezen.
Wat ik met de cam ga doen : Hij gaat mee op dagtrips, die ik erg vaak maak, en vakantie's, daarbij moet hij duo bruikbaar zijn : als step up van een goede compact maar ook als "ik zet hem op auto en druk maar wat" cam. Na heel wat lezen schijnt de d40 daar toch wat beter voor geschikt te zijn dan de D70s temeer omdat de laatste nogal wat postprocessing nodig schijnt te hebben.
Het liefst heb ik 1 lens dus 18-125 of nog beter een 18-200 lens zou ook leuk zijn maar dat wordt toch wel stevig $$.
Nikon in het algemeen spreekt mij aan ivm de geweldige build quality, tenminste zo voelt het t.o.v. van de canon eos reeks wel aan. Jammer dat ik nog nergens de sony alpha heb kunnen betasten
En qua budget hou ik het op het latest en greatest van zo 1 jaar terug, scheelt honderden euro's.
**edit** O ja qua printen bijna altijd 18x13 en soms eens een a4 maat, dus 6mp is al prima. Hoewel de 10mp van b.v. de sony wel de mogelijkheid geeft om een "zoom crop" te doen.
[ Voor 12% gewijzigd door HaseMike op 01-05-2007 17:20 ]
Ik neem aan dat ook mediamarkt rotterdam overal van die ontzettend irritante beveiligingszooi aan heeft hangen? Waardoor de balans van de camera niet meer klopt, en je hem soms zelfs niet eens fatsoenlijk vast kan pakken, omdat er van alles in de weg zit? En als je een beetje pech hebt gaat het alarm ook nog steeds af, omdat je te hard aan de snoer trektaramdin schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:19:
Tip: loop eens een (grote) mediamarkt binnen, in Rotterdam Centrum hebben ze een flink aantal bodies tentoongesteld (je kan ze beet houden), van de 400D tot de D70s tot de Sony Alpha 100

* Orion84 heeft een beetje slechte ervaringen met MM wat dat betreft.
Wat dat betreft kan je beter wat echte fotozaken bellen of ze de verschillende modellen die je wilt proberen hebben staan. Die kunnen je ook vaak wat beter uitleggen wat de verschillen zijn.
Verder is VR bij Nikon tegenwoordig niet alleen meer voorbehouden voor de topsegment objectieven. De 55-200VR is behoorlijk goed betaalbaar. En ook de 70-300VR is nog best te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 01-05-2007 19:29 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Media markt Rotterdam is zo'n 300km bij mij vandaan (ik woon in Duitsland), maar alles al opgelost. Het is de Pentax K110D + 18-55 geworden, de doorslag was de prijs van 393 euro voor de set. Is wel erg goedkoop bij Topvision overigens. SD kaartjes heb ik ook nog liggen en ook de AA accu's heb ik.
Na wat gelees had ik eerst besloten om de D40 te gaan kopen ipv de D70. Aangezien die beiden ook geen stabilisatie hebben en de ruis van de K110d te vergelijken valt met de D40 was de keuze snel gemaakt.
Later komt er nog wel een 50-200 of word de kit lens vervangen door een 18-125 o.i.d.
Bedankt voor alle tips overigens en viel spaß im Nikonland
Na wat gelees had ik eerst besloten om de D40 te gaan kopen ipv de D70. Aangezien die beiden ook geen stabilisatie hebben en de ruis van de K110d te vergelijken valt met de D40 was de keuze snel gemaakt.
Later komt er nog wel een 50-200 of word de kit lens vervangen door een 18-125 o.i.d.
Bedankt voor alle tips overigens en viel spaß im Nikonland
[ Voor 10% gewijzigd door HaseMike op 01-05-2007 19:40 . Reden: interpunctie en zpelvauwten ]
Zoals ik al liet doorschemeren: mijn gegevens stammen nog uit de tijd dat de D70s nog niet uit wasmartijn_tje schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 14:41:
[verhaal over a100]
allemaal waar, maar ik zou voor geen goud de 18-70 van nikon willen missenJe weet zelf waarschijnlijk als geen ander dat de kwaliteit van lens tot lens enorm verschilt, ook binnen 1 merk. De 18-55 kitlens van nikon is iets beter als de 18-70 kitlens van de sony, maar die heeft een langer bereik. De 18-70 van nikon is weer ietsje beter als de 18-55 van nikon en 18-70 van sony maar is dan ook wel op z'n minst 3x zo duur.
Bij de D70 (niet de S) vind ik de automatische witbalans beroerd. Daar kan ik wel mee leven waar ik hem voor gebruik (RAWHaseMike schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 17:01:
Doe eens niet vloeken in een mooi nikon-topicHet liefst heb ik 1 lens dus 18-125 of nog beter een 18-200 lens zou ook leuk zijn maar dat wordt toch wel stevig $$.

Loop bij Foka binnen, 15 min lopen (minder met de metro, 5 min lopen vanaf oostplein) van de mediamarkt, en daar hebben ze gruwelijk veel. Nog een voordeel: de verkopers hebben meestal zelf ook af en toe met een dSLR gefotografeerd, en kunnen dus ook nuttige tips geven. En als je een beetje kan sjacheren en wat extra's koopt, krijg je nog wel eens wat gratis erbijaramdin schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:19:
Tip: loop eens een (grote) mediamarkt binnen, in Rotterdam Centrum hebben ze een flink aantal bodies tentoongesteld (je kan ze beet houden), van de 400D tot de D70s tot de Sony Alpha 100
* MBV moet eens iets vaker naar onderen scrollenHaseMike schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:36:
Media markt Rotterdam is zo'n 300km bij mij vandaan (ik woon in Duitsland), maar alles al opgelost.

Ik heb al een tijdje de D70s in mijn bezit, maar vroeg me af of iemand een goed boek kent waar alle tips en tricks etc van dit toestel verzameld staan. Ik heb een goede gevonden ( Digital field guide - Nikon D70 ), maar deze is in het engels. Niet dat dit een probleem is, maar toch eens vragen of er iemand ook nederlandse boeken kent die erg goed zijn over de D70/D70s.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
HET beste boek is van Thom Hogan: http://www.bythom.com/d70guide.htm .. tja wel weer in het engels.Yargo schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:04:
Ik heb al een tijdje de D70s in mijn bezit, maar vroeg me af of iemand een goed boek kent waar alle tips en tricks etc van dit toestel verzameld staan. Ik heb een goede gevonden ( Digital field guide - Nikon D70 ), maar deze is in het engels. Niet dat dit een probleem is, maar toch eens vragen of er iemand ook nederlandse boeken kent die erg goed zijn over de D70/D70s.
Alvast bedankt!
Thanks! Ga ik eens bekijken!
Ik heb nog een ander vraagje. ik heb momenteel 2 filters op mijn D70s zitten.
- UV filter
- Polarisatiefilter
polarisatiefilter zit vanbuiten.
Maar ik heb al een tijdje last van het volgend fenomeen:
op vele fotos, maar niet allemaal heb ik zwarte hoekjes. Op zich stoort het me niet zooo erg, maar ik heb het natuurlijk liever niet. Ik veronderstel dat het aan een van de filters ligt. Is dit op te lossen, of gewoon niets aan te doen?
Groetjes
Wes
Ik heb nog een ander vraagje. ik heb momenteel 2 filters op mijn D70s zitten.
- UV filter
- Polarisatiefilter
polarisatiefilter zit vanbuiten.
Maar ik heb al een tijdje last van het volgend fenomeen:
op vele fotos, maar niet allemaal heb ik zwarte hoekjes. Op zich stoort het me niet zooo erg, maar ik heb het natuurlijk liever niet. Ik veronderstel dat het aan een van de filters ligt. Is dit op te lossen, of gewoon niets aan te doen?
Groetjes
Wes
Waarom wil je 2 filters tegelijk op je lens hebben? Dan is het niet heel gek dat je last krijgt van vignetting. Je fliters zitten dan "in de weg" voor je lens waardoor ze niet het complete beeld kunnen weergeven. Lijkt me verstandiger om óf je UV óf je pola erop te zetten.
Volgens mij werkt een Pola vaak al stiekem als UV-filter, dus dan is het helemaal nutteloos
Even een korte vraag: met de nieuwe firmware voor de D70, is de automatische witbalans dan ook (sterk) verbeterd / gelijk aan de D70s?Zoefff schreef op donderdag 10 november 2005 @ 21:11:
Firmware v2.0
Bij het uitbrengen van de D70s heeft Nikon ook een nieuwe versie van de firmware beschikbaar gesteld voor de D70, die vrijwel identiek is aan de firmware in de D70s.
voor zover ik weet is de D70 met firmware 2.0 gelijk aan de D70s, maar dan met een kleiner scherm.
Afgelopen week heb ik een 2de hands grip voor mn D70 op de kop kunnen tikken.
Nu is het zo dat deze een tweede ontspanknop heeft , maar op zich niet goed werkt.
Dit omdat deze via IR bedient moet worden.
Nou bedacht ik het volgende.
Wat nou als ik aan de originele ontspanknop draden soldeer die ik via de accu ruimte (die toch niet helemaal gevuld is) weer aan de knop op de grip vast maak.
Wel op een manier dat de grip wel normaal los kan.
(Er moet dus een soort contact punt komen.)
Hier even een plaatje ter illustratie:(ckick voor een grotere plaatje)

Er is ooit bij een andere grip leverancier ook al een soort modificatie gedaan maar connectie van camera naar grip ging dan via een kabel buiten de camera.
Nu ben ik al twee dagen op zoek naar plaatjes hoe ik dit zou moeten solderen , maat jammer genoeg nog niets kunnen vinden.
Ben benieuwd of iemand hier een idee heeft.
En wat garantie betreft, dat heb ik niet meer en eigenlijk ook nooit gehad omdat ik de camera toendertijd in Malaysie gekocht heb
Nu is het zo dat deze een tweede ontspanknop heeft , maar op zich niet goed werkt.
Dit omdat deze via IR bedient moet worden.
Nou bedacht ik het volgende.
Wat nou als ik aan de originele ontspanknop draden soldeer die ik via de accu ruimte (die toch niet helemaal gevuld is) weer aan de knop op de grip vast maak.
Wel op een manier dat de grip wel normaal los kan.
(Er moet dus een soort contact punt komen.)
Hier even een plaatje ter illustratie:(ckick voor een grotere plaatje)

Er is ooit bij een andere grip leverancier ook al een soort modificatie gedaan maar connectie van camera naar grip ging dan via een kabel buiten de camera.
Nu ben ik al twee dagen op zoek naar plaatjes hoe ik dit zou moeten solderen , maat jammer genoeg nog niets kunnen vinden.
Ben benieuwd of iemand hier een idee heeft.
En wat garantie betreft, dat heb ik niet meer en eigenlijk ook nooit gehad omdat ik de camera toendertijd in Malaysie gekocht heb
Verwijderd
Vrij algemeen vraagje- is het alleen bij mijn D70s zo dat je relatief 'hard' op de flitsknop moet drukken om em uit te klappen / in te stellen, of is dit bij alle toestellen zo? Andere knoppen op 't body zijn stuk gevoeliger, zegmaar
Deze dus:

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 22:35 ]
Dat gaa bij mij heel erg soepel. Je knopje werkt dus niet meer zo goed denk ikVerwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:22:
Vrij algemeen vraagje- is het alleen bij mijn D70s zo dat je relatief 'hard' op de flitsknop moet drukken om em uit te klappen / in te stellen, of is dit bij alle toestellen zo? Andere knoppen op 't body zijn stuk gevoeliger, zegmaarDeze dus:
[afbeelding]
Heeft mijn d70s ook last van. Moet nadrukkelijk op worden gedrukt als de ander knoppen.Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:22:
Vrij algemeen vraagje- is het alleen bij mijn D70s zo dat je relatief 'hard' op de flitsknop moet drukken om em uit te klappen / in te stellen, of is dit bij alle toestellen zo? Andere knoppen op 't body zijn stuk gevoeliger, zegmaarDeze dus:
[afbeelding]
Verwijderd
Dat is idd beste manier om het te omschrijven =) Nja goed, het werkt, en ik heb niet het gevoel dat ik het ding langzaam sloop, dus dan hou ik het hier ff bij
Verwijderd
In theorie zou het volgens mij wel kunnen, maar je komt denkt ik wel een probleem tegen. Behalve het daadwerkelijke afdrukken moet je cam ook focussen (half-press), ik weet niet of die mogelijkheid er ook is op de grip. Mogelijke oplossing zou zijn om op je grip een tweede knopje te introduceren en te dan te focussen met bijv. je duim.
Verder zal je de body wel aardig uit mekaar moeten halen, een gedetailleerde bouwtekening is dan wel lekker (+ instructie hoe het uit mekaar moet).
Misschien is zoiets op internet te vinden, maar ik ben het nog niet tegen gekomen.
Als je dit gaat doen, vergeet er dan niet foto's van te maken én een verhaal bij te schrijven! Dan kan je het hier posten!
Ik heb ook gezocht naar dit verhaal. De grip leverancier die dat deed/doet is harbortronics. Beschrijving van de mod : http://www.harbortronics.com/D70_Mod.pdfseninha schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:52:
lang verhaal remote wired trigger functie.
Op zich vind ik het niet vervelend als er een kabeltje buitenlangs loopt en ik dan volledige functionaliteit zou hebben. Ben dus ook erg benieuwd hoe ze dit geflikt hebben.
Aanvulling 29-08-2007:
Ik heb inmiddels een instructie gevonden hoe een en ander is op te lossen voor bovenstaande modificatie. De hele camera moet vervolgens wel uit elkaar. Maar mocht je het perse willen hebben dan is het dus wel zelf te doen. De uitleg is in het Engels.
There are a couple of ways to tap in to the camera, I chose to connect directly at the shutter release button.
The first piece that needs to be removed is the bottom plate, followed by the front cover that surrounds the lens mount. (there is a hidden screw under the manual/Auto focus switch).
Next would be the back piece, which also requires disconnecting the flexible circuit strip that connects it to the circuit board on the bottom of the camera, then the left side panel. You need to follow this sequence because the edges of these parts overlay each other.
Next step is to remove the right side panel and carefully move the top cover out of the way. Note there is a screw that will also need to be removed from inside the battery compartment in order to release the top cover. Notice I said move the top cover out of the way. That's because there are several very thin wires that are connected directly to other parts of the camera and can easily be damaged.
Once the top cover has been moved out of the way you can use a meter to find the three necessary connections on the shutter release button. The shutter button itself is a simple affair with only four contacts, of which only three are used, which consist of a common ground, focus/metering, shutter release.
Route three thin wires from the shutter release button to the left side of the camera so it exits at the empty cavity between the power and video jacks. I routed mine under the flash housing and down the side next to the lens release button, then through open cavities to the final destination.
At this point it is simply a matter of connecting an appropriate jack to the wires and carefully insulating the assembly, then glue or epoxy it to the board that contains the power and video jacks. Then carefully line up and drill a hole on the left cover plate.
The only real "gottcha" that kind of threw me off a bit is the flexible circuit strip that connects the bottom circuit board and back LCD plate. Be careful when reconnecting everything to make sure it is securely in place, otherwise the camera will not even turn on.
[ Voor 71% gewijzigd door MR_VIPER op 29-08-2007 12:23 . Reden: modificatie beschrijving ]
*empty*
Geweldig. Ik heb dus net de Wire-remote ingang van mijn D70s gemold (gemolt?)

Ik wou mijn wire-remote erinpluggen en dat ging ERG zwaard... nu is dus het contact gedeelte de camera ingeschoven... iemand dit wel eens meegemaakt?
Ik wou mijn wire-remote erinpluggen en dat ging ERG zwaard... nu is dus het contact gedeelte de camera ingeschoven... iemand dit wel eens meegemaakt?
denk dat niemand dit echt heeft meegemaakt...
Je zou kunnen kijken (weet niet hoelang je de camera al hebt) voor een Service manual en het zelf doen of naar de winkel terug en laten repareren... gaat je waarschijnlijk wel (aardig) wat kosten.
Je zou kunnen kijken (weet niet hoelang je de camera al hebt) voor een Service manual en het zelf doen of naar de winkel terug en laten repareren... gaat je waarschijnlijk wel (aardig) wat kosten.
Soms, als ik een geheugenkaart in de D70 stop, staat er op het display FOR.
stop ik de kaart er opnieuw staat er wel een cijfertje met het aantal.
Moet ik me al zorgen gaan maken?
stop ik de kaart er opnieuw staat er wel een cijfertje met het aantal.
Moet ik me al zorgen gaan maken?
Verwijderd
Je camera geeft regelmatig aan dat je je kaart moet formatteren. (Die FOR mededeling dus)
Als je dat eigenlijk nooit doet, is het een goed idee om je camera die kaart(en) eens te laten formatteren. Doe je dat regelmatig, tja, dan weet ik het ook niet.
Als je dat eigenlijk nooit doet, is het een goed idee om je camera die kaart(en) eens te laten formatteren. Doe je dat regelmatig, tja, dan weet ik het ook niet.
Ik heb nog garantie. Dus dat zou goed moeten zitten?Pat-Skim schreef op donderdag 13 september 2007 @ 09:10:
denk dat niemand dit echt heeft meegemaakt...
Mijn D70 met s firmware geeft sinds kort na een x aantal foto's (soms 30 soms 130) een error zonder nummer. Ik moet dan mijn camera even laten "uitrusten" en dan kan ik weer een aantal foto's vooruit. Als ik na elke paar foto's de cam uitzet en bij een nieuwe foto weer aan dan lijkt het alsof er geen probleem is.
Met de error kan ik nog wel foto's maken maar deze zijn dan extreem donker...
Iemand dit al gehad of een idee wat het is ?
Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get
TopMR_VIPER schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 10:33:
[...]
Aanvulling 29-08-2007:
Ik heb inmiddels een instructie gevonden hoe een en ander is op te lossen voor bovenstaande modificatie.....
Kon namelijk zelf erg weinig informatie vinden over het openen van je D70.
Wat de grip betreft, jammer genog heeft de knop die er op zit geen mogelijkheid om half te drukken. Als je deze indrukt dan is dat het, dus je schiet gelijk je foto.
Dus eigenlijk zou de knop ook even vervangen moeten worden voor eentje met wel de mogelijheid om half in te drukken.
[ Voor 19% gewijzigd door seninha op 15-09-2007 19:01 ]
Ik heb dit ook. Ik heb hem meestal op NEF + standaard jpg staan. Als ik op mijn schijfje kijk thuis op de pc, lijkt het net of ik af en toe een nr mis, terwijl ik toch niet speciaal een foto heb gewist. Met het kopieren naar de HD stopt windows er dan ook mee. Ik moet handmatig dan een foto verder selecteren + de rest van de lijst om deze vervolgens opnieuw naar de HD te kopieren.Koenzie schreef op donderdag 13 september 2007 @ 14:02:
Mijn D70 met s firmware geeft sinds kort na een x aantal foto's (soms 30 soms 130) een error zonder nummer. Ik moet dan mijn camera even laten "uitrusten" en dan kan ik weer een aantal foto's vooruit. Als ik na elke paar foto's de cam uitzet en bij een nieuwe foto weer aan dan lijkt het alsof er geen probleem is.
Het is niet zo dat er een halve foto opgeslagen wordt. Er mist gewoon een nr. (of een foto). Ik heb het nog niet helemaal door. Maar ik heb er niet speciaal last van ofzo.
[ Voor 33% gewijzigd door m.theloosen op 16-09-2007 00:10 ]
De instructie die ik heb gevonden komt uit een nieuwsgroep en bestond uit alleen tekst. Ik heb eventueel wel een gedeelte van een service manual met een exploded view van de body. Volgens mij is het half drukken eventueel op te lossen met een extra knopje op de grip. Scheelt je weer een aanpassing van de knop die er al inzit.seninha schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 19:01:
[...]
Topheb je misschien nog een link naar waar deze info staat?
Kon namelijk zelf erg weinig informatie vinden over het openen van je D70.
Wat de grip betreft, jammer genog heeft de knop die er op zit geen mogelijkheid om half te drukken. Als je deze indrukt dan is dat het, dus je schiet gelijk je foto.
Dus eigenlijk zou de knop ook even vervangen moeten worden voor eentje met wel de mogelijheid om half in te drukken.
*empty*
Volgens mij is dit niet mijn probleem....m.theloosen schreef op zondag 16 september 2007 @ 00:07:
[...]
Ik heb dit ook. Ik heb hem meestal op NEF + standaard jpg staan. Als ik op mijn schijfje kijk thuis op de pc, lijkt het net of ik af en toe een nr mis, terwijl ik toch niet speciaal een foto heb gewist. Met het kopieren naar de HD stopt windows er dan ook mee. Ik moet handmatig dan een foto verder selecteren + de rest van de lijst om deze vervolgens opnieuw naar de HD te kopieren.
Het is niet zo dat er een halve foto opgeslagen wordt. Er mist gewoon een nr. (of een foto). Ik heb het nog niet helemaal door. Maar ik heb er niet speciaal last van ofzo.
Ik mis geen foto's, de camera geeft tijdens het maken een error op de bovendisplay. De foto;s die je dan maakt zijn extreem donker.
Ik denk dat je dan last hebt van een "plakkende" sluiter. Even langs je fotozaak om te vragen hoe ze dat oplossen (zal waarschijnlijk opsturen worden en een nieuwe sluiter erin, en je moet je afvragen of je D70 dat nog waard is).
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Enig mogelijkheid om die ff door te sturenMR_VIPER schreef op zondag 16 september 2007 @ 20:38:
[...]
De instructie die ik heb gevonden komt uit een nieuwsgroep en bestond uit alleen tekst. Ik heb eventueel wel een gedeelte van een service manual met een exploded view van de body. Volgens mij is het half drukken eventueel op te lossen met een extra knopje op de grip. Scheelt je weer een aanpassing van de knop die er al inzit.
Zou goed van pas komen.
Ik heb trouwens nog een ander probleem. Het valt me namelijk de laatste tijd op dat er tussen de foto's die ik gemaakt heb ,er veel last van ruis hebben .
Hier een foto geschoten op Spa, ISO 320 en een Sigma APO 70-300 lens.Let vooral op het achterwiel. :(click voor een grotere versie)

Ik wist dat de D70 als ruis bak wordt gezien maar dit heb ik tot nu toe niet veel gemerkt (wel als je ISO 800 gaat gebruiken)
[ Voor 7% gewijzigd door seninha op 17-09-2007 19:24 ]
Och, ik vind de ruis nog wel meevallen op de D70 hoor, dit ziet er wel gek uit. Ik schiet best ISO 800 zonder problemen, en ISO 1600 als het niet anders gaat. Op webformaat zie je er met een beetje geluk niets van. Beter een ISO 1600/1.4 schot wel genomen met evt wat ruis dan een bewogen foto
.
Maar wat jij daar laat zien ziet er wel enigzins gek uit. Kan je dat reproduceren of was dat gewoon een combinatie van factoren die heel toevallig samen kwam?
Maar wat jij daar laat zien ziet er wel enigzins gek uit. Kan je dat reproduceren of was dat gewoon een combinatie van factoren die heel toevallig samen kwam?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
de ruis is soms nogal erg aanwezig ja, maar sinds ik NEF schiet en wat meer nabewerking doe op mn foto's valt dat wel mee eigenlijk...
Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...
Nou reproduceren zal moelijk worden , want dit was tijdens de vrije trainingen in Juli
Moet wel zeggen dat foto rond 18h00 gemaakt is, met bewolking. Helemaal aan het einde van de dag.
Het werd al donker dus daarom moest ik met mn ISO omhoog.Kamera stand was S (shutterspeed)
Hier ff een crop van een foto die gemaakt is op een zonnige dag , gebruikmakend van een SB800 , ISO 200
Object van de foto is de bruidswagen ervoor, maar let vooral op de witte deur achteraan.
Wederom te clicken

En hier de originele foto:(Kan deze jammer genoeg niet de originele formaat plaatsen. Deze is namelijk 2814x1828 na bewerking en nu een stuk kleiner)
Moet wel zeggen dat foto rond 18h00 gemaakt is, met bewolking. Helemaal aan het einde van de dag.
Het werd al donker dus daarom moest ik met mn ISO omhoog.Kamera stand was S (shutterspeed)
Hier ff een crop van een foto die gemaakt is op een zonnige dag , gebruikmakend van een SB800 , ISO 200
Object van de foto is de bruidswagen ervoor, maar let vooral op de witte deur achteraan.
Wederom te clicken

En hier de originele foto:(Kan deze jammer genoeg niet de originele formaat plaatsen. Deze is namelijk 2814x1828 na bewerking en nu een stuk kleiner)

[ Voor 6% gewijzigd door seninha op 17-09-2007 20:54 ]
Is toch helemaal niets mis mee? De rest van de foto is hartstikke netjes. Die deur zit net ff. in een donker hoekje en ook nog helemaal achter op de foto... De witte muur erboven (vangt meer licht) ziet er ook netjes uit wat mij betreft
[ Voor 21% gewijzigd door wizl op 18-09-2007 09:21 ]
opschuivende verwachtingen.. technology push.. heeft iemand zeker de ruis plaatjes van de D3(00) zitten te bekijken das duidelijk.. maar jongens.. tot aan 13 bij 17cm zul je geen ruis zien hoor..
Anders laat Nikon Capture eens zijn werk doen.. Is goed met chroma noise weghalen.
En btw.. TFT scherm tov een CRT scheelt ook een stuk.. (wat dacht je dat het recent steeds interessanter wordt om over iso prestaties te zeuren? Juist .. je ziet het beter met de TFT.. itt een CRT). Och ja.. fabrikanten zijn er wel blij mee.. dat iedereen zeurt over ruis en zo.. Kunnen zij dan weer een "beter" model uitbrengen.
Nee geen troll of flame intended...
edit: @ seninha . beetje USM en levels zitten opkrikken in PS?
Anders laat Nikon Capture eens zijn werk doen.. Is goed met chroma noise weghalen.
En btw.. TFT scherm tov een CRT scheelt ook een stuk.. (wat dacht je dat het recent steeds interessanter wordt om over iso prestaties te zeuren? Juist .. je ziet het beter met de TFT.. itt een CRT). Och ja.. fabrikanten zijn er wel blij mee.. dat iedereen zeurt over ruis en zo.. Kunnen zij dan weer een "beter" model uitbrengen.
edit: @ seninha . beetje USM en levels zitten opkrikken in PS?
[ Voor 4% gewijzigd door henkleerssen op 18-09-2007 09:33 ]
Idd... ik ben gewoon tevreden met de afdrukken van mijn D70s... A4 formaat (ongeveer) afdrukken zien er nog prachtig uithenkleerssen schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 09:31:
opschuivende verwachtingen.. technology push.. heeft iemand zeker de ruis plaatjes van de D3(00) zitten te bekijken das duidelijk.. maar jongens.. tot aan 13 bij 17cm zul je geen ruis zien hoor..
Volgens de fotovakzaak is het geen plakkende sluiter, maar ze hebben ook geen idee wat het wel is...
Dus ze hebben hem opgestuurd?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Nopes, dat zei de fotograaf die aanwezig was. Kun je me uitleggen wat het precies is?Arfman schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:48:
Dus ze hebben hem opgestuurd?
4 jaar kick, waarom ook niet, hier zitten de kenners en de info kan relevant voor anderen zijn.
Ik heb in de jaren 90 en begin deze eeuw zeer veel analoog SLR geschoten. Uiteindelijk geeindigd met een '91 Nikon F-801s (De N8008 in engeland). Een prosumer model en de voorloper van de F-90. Lekker cameraatje. Met de opkomst van digitaal verviel de zin enigszins. Ik had niet genoeg knaken om over te stappen dus heb enkele jaren met een Canon Powershot 610 geschoten. Een compact waar ik overigens tot op de dag van vandaag zeer over te spreken ben! Vorig jaar dan eindelijk dSLR: de D70.
Een losse body gekocht voor 220 euro in mooie staat.
Had nog 2 lenzen.Niet al te super en niet al te lichtsterk. Ook voor analoog, dus met cropfactor 1.5x lekker tele tot zoom:
- Nikon Nikkor 35-80mm 1:4-5.6D
- Sigma Zoom-K 70-210mm 1:4-5.6
Maar nu mijn punt/vraag.
Wat mag je verwachten van die body? En evt in combi met mijn huidige lenzen?
Ik ben niet super te spreken over de fotos. Ik vind het heerlijk weer een dSLR body in handen te hebben en weet exact mijn weg omdat de nikons allemaal op elkaar lijken. De foto's zijn echter wat fletsig, niet retescherp (ik weet dat de canon volgens mij softwarematig sharpen en meer saturation doet ter vergelijk). Ik zal eens wat voorbeelden verzamelen.
Zijn hier meer mensen met die ervaring?
edit: ik begrijp dat de body niet meer al te jong is en kan daar best verwachtingen op afstemmen, maar een EOS 300D uit die tijd vond ik strakkere platen maken.
Ik heb in de jaren 90 en begin deze eeuw zeer veel analoog SLR geschoten. Uiteindelijk geeindigd met een '91 Nikon F-801s (De N8008 in engeland). Een prosumer model en de voorloper van de F-90. Lekker cameraatje. Met de opkomst van digitaal verviel de zin enigszins. Ik had niet genoeg knaken om over te stappen dus heb enkele jaren met een Canon Powershot 610 geschoten. Een compact waar ik overigens tot op de dag van vandaag zeer over te spreken ben! Vorig jaar dan eindelijk dSLR: de D70.
Had nog 2 lenzen.Niet al te super en niet al te lichtsterk. Ook voor analoog, dus met cropfactor 1.5x lekker tele tot zoom:
Maar nu mijn punt/vraag.
Ik ben niet super te spreken over de fotos. Ik vind het heerlijk weer een dSLR body in handen te hebben en weet exact mijn weg omdat de nikons allemaal op elkaar lijken. De foto's zijn echter wat fletsig, niet retescherp (ik weet dat de canon volgens mij softwarematig sharpen en meer saturation doet ter vergelijk). Ik zal eens wat voorbeelden verzamelen.
edit: ik begrijp dat de body niet meer al te jong is en kan daar best verwachtingen op afstemmen, maar een EOS 300D uit die tijd vond ik strakkere platen maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Jazzper op 16-06-2011 22:16 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
De jpegs die je uit de D70 trekt zijn inderdaad niet al te best (de oudere Nikon in-camera jpeg engines zijn niet zo goed). Wat je kan doen is raw schieten, en die later op de PC pas ontwikkelen. Bij mijn D2H (zelfde generatie) werkt dat in ieder geval erg goed.
Mocht je je toch tot jpg willen beperken heeft de camera misschien iets aan boord als picture controls/picture modes/color mode?
Mocht je je toch tot jpg willen beperken heeft de camera misschien iets aan boord als picture controls/picture modes/color mode?
inderdaad, je kan spelen met de kleur-modes. De standaard mode is heel erg natuurgetrouw == saai. Heb je ze trouwens al laten afdrukken en vergeleken met je ouderwetse foto's? Dat ziet er altijd anders uit dan op je scherm, of met een goedkoop printertje. De firmware van de D70s (als die er nog niet op staat, update is bij nikon verkrijgbaar) gaf wat dat betreft ook wat meer mogelijkheden. Nog een tip als je JPEG schiet: overbelicht de foto's 1/3 of 1/2 stop, de automaat is te voorzichtig.
Ik schiet altijd raw, en bewerk ze dan met lightroom. Standaard komen ze daar al vrij mooi uit, en om het te vergelijken met de fotocentrale van vroeger (of een compact-cam) kan je eens op de 'auto'-knop van lightroom drukken
Jouw lenzen lijken me niet goed geschikt voor een dSLR. Je 35-80 van vroeger zal nu werken als een 50-110mm, nogal een onhandige grootste kijkhoek. Als je jezelf een lol wil doen, koop dan een kitlensje 18-55 of liever 18-70. Die geven waarschijnlijk ook scherpere foto's, doordat ze zijn geoptimaliseerd voor digitaal (minder reflecties van de CCD, minder schuine invalshoek van licht). Je 70-210 ken ik niet.
Over die 300D: die had standaard wat meer saturation enzo (zoek maar terug op dpreview.com), en je hebt hem waarschijnlijk met de canon kitlens gezien. Die is beter voor digitale camera's dan jouw 35-80.
Ik schiet altijd raw, en bewerk ze dan met lightroom. Standaard komen ze daar al vrij mooi uit, en om het te vergelijken met de fotocentrale van vroeger (of een compact-cam) kan je eens op de 'auto'-knop van lightroom drukken
Jouw lenzen lijken me niet goed geschikt voor een dSLR. Je 35-80 van vroeger zal nu werken als een 50-110mm, nogal een onhandige grootste kijkhoek. Als je jezelf een lol wil doen, koop dan een kitlensje 18-55 of liever 18-70. Die geven waarschijnlijk ook scherpere foto's, doordat ze zijn geoptimaliseerd voor digitaal (minder reflecties van de CCD, minder schuine invalshoek van licht). Je 70-210 ken ik niet.
Over die 300D: die had standaard wat meer saturation enzo (zoek maar terug op dpreview.com), en je hebt hem waarschijnlijk met de canon kitlens gezien. Die is beter voor digitale camera's dan jouw 35-80.
Eventueel als je toch in JPG wilt schieten: "Vivid" was voor mij een enigszins oplossing.
Ik heb zelf de D70s gebruikt voor Party-fotografie ongeveer 2 jaar lang als arme student... De opdrachtgevers hier uit de buurt waren er tevreden mee... Schoot overigens wel alles op RAW en maximaal ISO800.
Het is maar net hoe je de camera gebruikt.
Uit ervaring kan ik zeggen dat RAW plus een lichte nabewerking geeft nog best goede resultaten gezien de camera leeftijd. Je kan eventueel in bv lightroom of aperture een standaard profiel maken die alles net iets opkrikt qua saturation, contrast, etc waardoor de foto's minder flets lijken.
Ik heb zelf de D70s gebruikt voor Party-fotografie ongeveer 2 jaar lang als arme student... De opdrachtgevers hier uit de buurt waren er tevreden mee... Schoot overigens wel alles op RAW en maximaal ISO800.
Het is maar net hoe je de camera gebruikt.
Uit ervaring kan ik zeggen dat RAW plus een lichte nabewerking geeft nog best goede resultaten gezien de camera leeftijd. Je kan eventueel in bv lightroom of aperture een standaard profiel maken die alles net iets opkrikt qua saturation, contrast, etc waardoor de foto's minder flets lijken.
De 35-80 is bepaald geen super lens, verre van eigenlijk. De 28-80 D is al stukken beter net zoals de 35-70 f3.3-4.5. De 70-210 kan van alles zijn, ik heb ze in handen gehad met een kwaliteit die zich zeker kon meten met een Nikon 70-210, ik heb ze ook gezien die in de 70-300G hun meerdere moesten erkennen.Jazzper schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:15: Vorig jaar dan eindelijk dSLR: de D70.
Maar nu mijn punt/vraag.
Verder, op film keek je waarschijnlijk minder kritisch (ik wel), veelal werk je op 10x15 of 13x18. Met digitaal heb je al snel de neiging om je platen fullscreen te bekijken op je monitor en da's echt een stukje groter.
Een echte diagnose stellen is pas enigszins mogelijk met wat voorbeelden met full exif informatie.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ik heb zelf ook een D70s met een 18-70mm kitlens. Over het algemeen ben ik wel tevreden met de foto's die hij maakt.
Mijn vader heeft echter een D7000 met een 16-85mm lens en ik vind de foto's die hij maakt toch echt wel wat mooier. Ik begrijp dus dat ik er een beetje aan kan doen door op raw te schieten op de vivid instelling? Het is het allicht waard het te proberen.
Mijn vader heeft echter een D7000 met een 16-85mm lens en ik vind de foto's die hij maakt toch echt wel wat mooier. Ik begrijp dus dat ik er een beetje aan kan doen door op raw te schieten op de vivid instelling? Het is het allicht waard het te proberen.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
vivid helpt wel, wat ik me herinner. Je zou ook 'direct printen' kunnen proberen, of een custom setting maken op basis van kleurstand 3a, extra verscherping, extra contrast, en extra verzadiging. De automatische witbalans ben ik ook nooit echt blij mee geweest, ik heb die vaak op 'zonnig' staan om het in lightroom te compenseren.
oe, goede tips jungs! ik zit hier in frankrijk tegen dure wifi te internetten dus check niet al te vaak. Ga het lezen en proberen en zal nog laten weten hoe en wat!
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Dat icm een 35-80... tja... smaken verschillen, ik vind dat heel erg fake overkomenMBV schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:35:
vivid helpt wel, wat ik me herinner. Je zou ook 'direct printen' kunnen proberen, of een custom setting maken op basis van kleurstand 3a, extra verscherping, extra contrast, en extra verzadiging.
mij bevalt de body nog steeds uitstekend. gebruik deze voor mondfotografie (tandarts) en met behulp van een macro flitsset kan ik uitstekend overbrengen wat ik wil. Iso 200, F16 en een sigma 30-70 2.8 voor het meeste werk. Goed licht is belangrijk voor deze camera omdat bij hoge iso waarden er vrij snel veel ruis komt.
@Wijnands: je hoeft ook niet alles te doen, maar je kan er een beetje mee spelen. Vooral 3a helpt al veel, de rest is inderdaad snel over the top.
Het verschil in de kleur modes maakt inderdaad heel erg veel uit, dat weet ik nog van m'n D50.
nog even een reactie van mij omdat ik het topic deze zomer sinds tijden kickte.
Het glaswerk uit mijn analoge tijd is sinds paar dagen verruild voor de bekende kitlens 18-105mm VR die ik van een medetweaker heb overgenomen.
Die haalt veel meer uit de D70 blijkt nu! En het is een ok lens, maar natuurlijk nog geen pro lens. Dus het waren toch de lenzen denk ik. Ben nu stuk tevredener.
Wel een nieuwe vraag: op de terugweg was het al schemer en later donker, maar natuurlijk als een malle alvast klikken. Lekker strepen trekken etc.
Echter: de camera weigerde heel vaak dienst als in dat ik niet door kon drukken tot de klik. Onder andere op de S stand (tijd). Ik gok dat meneer niet helemaal tevreden was met de combi tijd/diafragma en/of niet goed kon scherpstellen, maar dan nog zou ik de baas moeten zijn toch?
Oh en nog een vraag: ik merk dat ik met die nieuwe lens redelijk vaak last heb van backfocus (voor het familiaire kiekwerk mag ik graag AF aan laten staan, sorry) dan met de andere lenzen.
Het glaswerk uit mijn analoge tijd is sinds paar dagen verruild voor de bekende kitlens 18-105mm VR die ik van een medetweaker heb overgenomen.
Die haalt veel meer uit de D70 blijkt nu! En het is een ok lens, maar natuurlijk nog geen pro lens. Dus het waren toch de lenzen denk ik. Ben nu stuk tevredener.
Wel een nieuwe vraag: op de terugweg was het al schemer en later donker, maar natuurlijk als een malle alvast klikken. Lekker strepen trekken etc.
Echter: de camera weigerde heel vaak dienst als in dat ik niet door kon drukken tot de klik. Onder andere op de S stand (tijd). Ik gok dat meneer niet helemaal tevreden was met de combi tijd/diafragma en/of niet goed kon scherpstellen, maar dan nog zou ik de baas moeten zijn toch?
Oh en nog een vraag: ik merk dat ik met die nieuwe lens redelijk vaak last heb van backfocus (voor het familiaire kiekwerk mag ik graag AF aan laten staan, sorry) dan met de andere lenzen.