Mega Lens Test Meet 29/01/2006

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:
  • 4.520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
GoT FG Mega Lens Test Meet

Afbeeldingslocatie: http://www.philippens.net/pix/lensjes.jpg

Voorgeschiedenis
Door een opmerking van mij in het Centraal Objectieven-topic V6.0
btw: misschien een leuk idee om een keer een lenzen shoot-out te houden? Ergens afspreken met de hele glaswinkel en dan leuke plaatjes schieten en dan vergelijken. Heb je denk ik meer aan als een stukje tekst.. Gewoon real-world onderwerpen.
is er het een en ander op gang gekomen. Er is volgens mij wel animo om zoiets te organiseren. Aanvankelijk dacht ik zelf alleen aan wat Canon freaks met L glas enzo, maar omdat ik dat niet gezegd had, meldden zich al snel Nikon en Minolta eigenaren zich aan.

Wat is de bedoeling?
Mijn idee in ieder geval is een meet te organiseren waarbij iedereen zijn of haar glaswinkel meeneemt zodat anderen eens kunnen zien/voelen/proberen hoe goed/slecht dat spul nu eigenlijk is. We moeten dan ook een paar tests bedenken zodat we meteen mooi vergelijkingsmateriaal kunnen schieten. Als we dan met al die lenzen een aantal standaard foto's maken en die verzamelen kunnen we die later ergens onderbrengen in een soort bibliotheek. Net als op Pbase, alleen weet je daar nooit wat er allemaal met de foto gebeurd is.
Het testen van lenzen is een ingewikkelde en tijdrovende bezigheid. Vandaar dat we welliswaar de lenzen testen en vergelijken, maar dan meer met real-life onderwerpen. Een test-target voor scherpte aan de muur is het minimum natuurlijk, en daarvoor wordt gezorgd. Wie zelf iets specifieks wil meenemen om te testen is natuurlijk welkom. Op internet zijn bovendien zat MFT en SQT's beschikbaar; die hoeven we niet over te doen.
En als we dan toch met zijn allen bij elkaar zijn met de hele winkel, kunnen we ook naar andere gear kijken zoals statieven/heads, tassen, flitsers en wat er nog meer aan leuke spullen te koop zijn.

Hoe gaan we het doen?
Ik denk dat het handig is als we de boel opdelen per merk en hier een lijstje van maken. Zie posting hieronder. Post gewoon wat je mee denkt te nemen en dan kras ik het op een gegeven moment wel in de inventarispost.

Waar/wanneer gaan we het doen en wie komen er?
De mams van CiPHER vond het prima om haar huis open te stellen voor een stel fotogekken, dus de meet gaat plaatsvinden in dit huis in Utrecht. Het huis staat aan de Abstederdijk, vlakbij het Wilhelminapark. Ik zal in het nieuwe jaar een complete routeplanner inclusief foto's posten, ook voor diegenen die via de trein/bus komen. Kan niet missen dan.
Voor de noodzakelijke voedselvoorziening zal een nader te bepalen bijdrage worden gevraagd (denk aan iets van €5/persoon).

Verzamelen tussen 12:00 en 13:00.

Op de Erkens meetingsite is een agenda aangemaakt: klik hier om je aan te melden. De stand op dit moment is:

Afbeeldingslocatie: http://meeting.erkens.info/37/table.png

Laptops
Om de resultaten te bekijken nemen een aantal mensen een laptop mee:
  • Januszjes
  • CiPHER
  • mphilipp
  • Spotter (misschien)
Right, laat de reacties maar komen...

[ Voor 58% gewijzigd door mphilipp op 24-01-2006 23:35 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Canon EF
Canon EF50 F1.4 USMCiPHER
Canon EF50 F1.8 MkI/IImphilipp, WVL_KsZeN, Nielsracing, Roeligan, justmental, Bakman, LJ LIGHTNING
Canon EF17-40 F4LMartijnGizmo, WVL_KsZeN, Roeligan
Canon EF24-85Qlone
Canon MP-E65Bakman
Canon EF70-200 F2.8L ISJaymz
Canon EF70-200 F4 LMartijnGizmo, Nielsracing, Roeligan, Bakman
Canon EF70-300 F4-5.6 USM ISTimpin
Canon EF80-200 F4.5-5.6 USMmphilipp
Canon EF100-400 F4,5-5,6 L USM ISBakman
Canon EF300 F4 IS USMCiPHER
Canon EF 1,4x TCCiPHER
Peleng 8mm FisheyeMartijnGizmo, Roeligan
Sigma AF15-30 EXQlone, Bakman
Sigma AF18-50 DC F3.5-5.6WVL_KsZeN
Sigma AF24-70 F2.8 EX DG DFBakman
Sigma AF28 F1.8 EX MacroQlone
Sigma AF28-70 F2.8 EX DFmphilipp
Sigma AF50 F2.8 EX MacroQlone
Sigma AF50-500 F4-6.3 EX APO RF HSMSpotter
Sigma AF55-200 DC F4-5.6WVL_KsZeN, LJ LIGHTNING
Sigma AF70-300 APO IIQlone
Sigma AF80-400 F4.5-5.6 EX OS APOjustmental
Sigma AF100-300 F4.0 EX APO HSMmphilipp
Sigma AF180 F3.5 HSM macroBakman
Tamron AF17-35 F2.8-4 DiSpotter, justmental
Tamron AF28-75 F2.8 XR DiMartijnGizmo, CiPHER, Qlone
Tamron AF28-300 F3.5-6.3 XRSpotter
--
Canon EF-S
Canon EF-S10-22 F3.5-4.5 USMJaymz, CiPHER
Canon EF-S17-85 F4-5.6 IS USMTimpin
Canon EF-S18-55 F3.5-5.6NielsRacing, justmental, LJ LIGHTNING
--
Canon EOS 300DLJ LIGHTNING, Spotter
Canon EOS 350DMartijnGizmo, CiPHER
Canon EOS 20Dnielsracing, Roeligan, Qlone, Bakman
Canon EOS 1Dmphilipp
BG-ED2 GripBakman
Speedlite 420EX/omniMartijnGizmo
Speedlite 430EX/omnimphilipp
Speedlite 550EX/omniRoeligan, Bakman
Speedlite 580EX/omniCiPHER
Canon MT-24EX ringflitsBakman
Draadontspanner 1Dmphilipp
Canon Off Camera Shoe Cord 2MartijnGizmo
Cokin FiltersMartijnGizmo, Bakman
--
Minolta A
KM AF17-35 F2.5-4 DIMud Starrr
KM AF28-80 F3.5-5.6WVL_KsZeN
KM AF50 F1.7Mud Starrr, hilbren
KM AF70-210 F4Mud Starrr
Sigma AF70-210 F4hilbren
Sigma AF70-300 F4-5.6 DL MACROWVL_KsZeN
Tamron AF28-75 F2.8 DIMud Starrr
Tamron AF70-300 F4-5.6 Macro 1:2Mud Starrr
Sigma 400 F5.6hilbren
Kenko 2x TCMud Starrr
--
Minolta Dynax 7DMud Starrr
Analoge Minoltahilbren
--
Nikon F
Nikkor AF-S DX 17-55 F2.8 GAbbadon
Nikkor AF-S DX 18-55 F3.5-5.6G EDJanuszjes
Nikkor AF-S DX 18-70 F3.5-4.5Derek S., Cereal, WhizzCat, ThunderNet, Lukev3
Nikkor AF35-70 F3.3-4.5ThunderNet
Nikkor AF 50 F1.8 DAbbadon, Lukev3, Cereal, WhizzCat, ThunderNet
Nikkor AF Micro 60 F2.8 DAbbadon
Nikkor AF-S VR 70-200 F2.8 GAbbadon
Nikkor AF70-300 F4-5.6 GJanuszjes
Nikkor AF 80-200 F2.8 D EDCereal, ThunderNet
Nikkor AF105 F2.8ThunderNet
Nikkor TC-14E IIAbbadon
Peleng 8mm F3.5 FisheyeCereal
Quantaray AF75-300 F4-5.6ThunderNet
Sigma APO 70-200 F2.8 EX DG HSMWhizzCat
Sigma APO 70-300 F4-5.6 DG MACRO IILukev3
--
Nikon D50Januszjes
Nikon D70(s)Derek S., Cereal, WhizzCat, ThunderNet
Nikon F65 SLR/GripCereal
Nikon F401sThunderNet
Nikon F801 SLR/GripWhizzCat
--
Nikon SB-24Derek S., ThunderNet
Nikon SB800Cereal, ThunderNet
Sigma EF 500 DG SuperWhizzCat
--
Statieven
Giotto 808ThunderNet
Hama Traveller 3 tripodMud Starrr
Manfrotto 681B monopodmphilipp
Manfrotto 479B monopodRoeligan
Manfrotto 055PRoB tripodRoeligan
Manfrotto 486RC4 headRoeligan
SlikWhizzCat
Soligor sg-40Januszjes
--
Tassen
Canon Back Pack 200EGBakman
Crumpler GeekstarCereal, MartijnGizmo
Crumpler Long Schlongmphilipp, LJ LIGHTNING
Crumpler StunnerMartijnGizmo
Lowepro Computrekker AWSpotter, Mphilipp
LowePro Mini Trekker ClassicWhizzCat
LowePro Mini Trekker AWRoeligan
Samsonite TrekkingMud Starrr
Vanguard Hercules 27ThunderNet
--
Overig/Algemeen
ExpodiscBakman
Visible dust sensor brushBakman
--
PD70X imagetankCereal
Conceptronic Multimedia Photobox 40GBMud Starrr

[ Voor 255% gewijzigd door mphilipp op 27-01-2006 21:27 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 16:24
Leuk initiatief! Ik ben benieuwd hoeveel mensen zich uiteindelijk beschikbaar stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28

SmartDoDo

Woeptiedoe

Sowieso moet je dan wel een interessante omgeving hebben voor het gebruik van de gear. Mijn indruk is dat dat nog best lastig kan worden. Op plaatsen waar je telelenzen goed kunt uitproberen zijn fidheye lenzen weer minder handig lijkt me :)

Anyhoe, een fotomeet is altijd wel leuk en als er mensen zijn die iets van een Sigma 80-400 HSM hebben in Nikon vatting dan wil ik mijn Sigma 70-200 2.8 daar tijdelijk wel voor ruilen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Maar hoe zit dat met verzekeringen? Het lijkt me erg vervelend als iemand een dure L lens uit z'n handen laat vallen! :P

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01

breinonline

Are you afraid to be known?

SmartDoDo schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 21:45:
Sowieso moet je dan wel een interessante omgeving hebben voor het gebruik van de gear. Mijn indruk is dat dat nog best lastig kan worden. Op plaatsen waar je telelenzen goed kunt uitproberen zijn fidheye lenzen weer minder handig lijkt me :)

Anyhoe, een fotomeet is altijd wel leuk en als er mensen zijn die iets van een Sigma 80-400 HSM hebben in Nikon vatting dan wil ik mijn Sigma 70-200 2.8 daar tijdelijk wel voor ruilen :Y)
fidheye lens? Hum...
tazzman schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 21:45:
Maar hoe zit dat met verzekeringen? Het lijkt me erg vervelend als iemand een dure L lens uit z'n handen laat vallen! :P
Dat ligt aan je eigen verzekering. Ikzelf mag hem laten vallen en dan wordt de schade wel vergoed. Dat zou ik zowieso kunnen zeggen, verder heeft iedereen een WA verzekering. Op alle foto-meets worden volop objectieven uitgewisseld, het gaat eigenlijk altijd goed op basis van vertrouwen. Je bent toch voorzichtiger met het spul van anderen. Mocht iemand dat vertrouwen niet hebben of een slechte verzekering is het gewoon beter om niet mee te doen denk ik :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
SmartDoDo schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 21:45:
Tsjaaa...moeilijk denk ik. Waar ik woon is op zich wel geschikt denk ik. Ik woon vlak aan de rivier en daar is zat vogelspul te zien zodat je telelenzen kunt uitproberen (ook veel boten die langsvaren). En het stadscentrum is vlakbij zodat je daar weer groothoek kunt uittesten. Pleintje is ook aanwezig, kerktoren en krappe stegen voor de fish-eyes...Gorinchem heeft alles! ;)
Zonder dollen: het is allemaal op een steenworp afstand van elkaar. Dus volgens mij best geschikt. Voor mij wel handig natuurlijk... En je kunt er op zondag gratis parkeren!

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 13-12-2005 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pol parasol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02-2024
Leuk idee, maar ik zal niet komen, is me te ver vanuit Leuven.
Ik heb wel een suggestie: zorg voor een bord met magneetjes waarop je van die testpatronen of krantenpaginas op kan kleven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

tazzman schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 21:45:
WA verzekering van de persoon die hem laat stuiteren aanspreken lijkt me voldoende :) Sowieso is mijn gear verzekerd en ik ga er vanuit dat fotografieliefhebbers wel voldoende zuinig om kunnen gaan met dergelijke spullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lenzen testen: ik zou het zowel reallife als met wat synthetische tests doen, allemaal vergelijkbaar zodat het verschil duidelijk wordt. Dus inderdaad testpatronen gebruiken e.d. :)

Over de plek, Utrecht e.o. Bij elke meet komt het wel weer daarop uit wil je veel mensen trekken... Voor de verzekering: WA-verzekerd natuurlijk :)

Mijn aanbod qua lenzen, Canonmount offcourse:
Canon 17-40 F/4L
Canon 50 F/1.8
Tamron 70-300 F/4-5.6 LD

Op geen enkele meet wordt er moeilijk gedaan over het lenen van lenzen van elkaar, markeer ze echter wel! Dan kan je tenminste je lenzen terugvinden :)

[ Voor 19% gewijzigd door neographikal op 13-12-2005 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
neographikal schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 22:38:
Over de plek, Utrecht e.o. Bij elke meet komt het wel weer daarop uit wil je veel mensen trekken...
Mij maakt het persoonlijk geen ros uit. Als de plek maar wél datgene biedt dat we zoeken. Dus we zoeken iets waar we op een soort van veldje/pleintje wat kunnen rommelen met standaard test-targets, er moet wat te telelenzen zijn en leuke groothoekdingetjes gedaan kunnen worden. Zullen vast wel wat leuke plekjes te bedenken zijn.

Ohja...bereikbaarheid en parkeergelegenheid zijn ook wel handy...

Praktische punten: beschikt iemand over testtargets of kan iemand die dingen maken? Is het zinnig om iets van kleurenkaarten te organiseren? Zo'n GretagMacBeth ColorChecker chart oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Maak anders een pol voor onder andere de locatie :).
Zal wel weer op Utrecht uitkomen, maar dat is voor mij wel ok ;).

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Utrecht zelf hoeft voor mij niet zo, iets bij Utrecht lijkt me dan een beter plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

SmartDoDo schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 22:57:
Utrecht zelf hoeft voor mij niet zo, iets bij Utrecht lijkt me dan een beter plan :)
Misschien Culemborg? dat is met de trein 15 minuutjes van Utrecht, dan kun je onder andere de uiterwaarden in, en het centrum zelf is ook erg mooi.
Maar mij maakt het niet zoveel uit, maar het is misschien wel handig een poll te maken.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Mud starrr schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:01:
[...]

Misschien Culemborg? dat is met de trein 15 minuutjes van Utrecht, dan kun je onder andere de uiterwaarden in, en het centrum zelf is ook erg mooi.
Ik geef wel de voorkeur aan iets waar alles op loopaftand van elkaar is. Ik ga nl niet mijn lenzen aan iemand meegeven die ermee gaat rondwandelen en over een uurtje weer terug is/zou moeten zijn. Alles binnen mijn gezichtsveld. Het blijft duur speelgoed en als het stuk/weg is weet niemand ergens van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:37

janklp

FortyTwo Capital

Ik stem voor Utrecht. Makkelijk te bereiken uit Tilburg. Ik zal vooral een lurker zijn, heb maar 1 lens. Maar vind het gewoon leuk om langs te komen en ik hoef echt geen dure lenzen van iemand te lenen want die zijn mij toch te duur. * janklp meldt zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
mphilipp schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:16:
[...]

Ik geef wel de voorkeur aan iets waar alles op loopaftand van elkaar is. Ik ga nl niet mijn lenzen aan iemand meegeven die ermee gaat rondwandelen en over een uurtje weer terug is/zou moeten zijn. Alles binnen mijn gezichtsveld. Het blijft duur speelgoed en als het stuk/weg is weet niemand ergens van...
Sh#t, nu valt m'n hele plannetje in het water :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Januszjes schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:29:
Ik stem voor Utrecht. Makkelijk te bereiken uit Tilburg. Ik zal vooral een lurker zijn, heb maar 1 lens. Maar vind het gewoon leuk om langs te komen en ik hoef echt geen dure lenzen van iemand te lenen want die zijn mij toch te duur.
Dan is het heel verstandig dat ook inderdaad niet te doen, ze zijn verslavend 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Nielsracing schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:31:
[...]
Sh#t, nu valt m'n hele plannetje in het water :+
Daarom...ik had je al door... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tof idee! Als ik kan kom ik zeker. :)

Wat betreft de plek: Utrecht lijkt me het meest centraal, trekt meer mensen en is wel zo eerlijk qua afstand. Over de plek in utrecht zelf: er zijn genoeg plekken waar je én leuk macro/closeups kunt maken en leuk met telelenzen kunt schieten, dat zal niet het probleem zijn. Verder lijkt het me inderdaad handig als we bij elkaar blijven, zeker als er lenzen uitgeleend gaan worden. Daarna naar een poffertjes-cafe. :9

Verder:
- Testpatronen meenemen om lenzen goed te kunnen vergelijken
- Laptop meenemen zodat (test)resultaten vergeleken kunnen worden
- Achteraf foto's ergens hosten voor referentie

Het zal een mooie gelegenheid zijn om te kijken hoeveel lenzen van hetzelfde type kunnen varieren, of de body veel uitmaakt qua kwaliteit en hoe de lens die je op het oog hebt nu eigenlijk voelt in de hand. Ik ben iig enthousiast. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Als het niet al te ver is doe ik met mijn gear mee.

Alvast voor je lijstje :)

Konica Minolta Dynax 7D

Minolta AF17-35mm F/2,5-4 DI
Tamron AF28-75mm F/2,8 DI
Tamron AF70-300mm F/4-5,6 Macro 1:2

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Omdat niemand het nog gedaan heeft heb ik hier even wat neergezet:

Meeting site

[ Voor 22% gewijzigd door janklp op 14-12-2005 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Januszjes schreef op woensdag 14 december 2005 @ 00:34:

Meeting site
Moet je hem natuurlijk niet op gesloten zetten ;)

Edit: Thanks

[ Voor 3% gewijzigd door Mud.Starrr op 14-12-2005 01:52 . Reden: Is opgelost ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Mud starrr schreef op woensdag 14 december 2005 @ 00:36:
[...]

Moet je hem natuurlijk niet op gesloten zetten ;)
Fixed:
Afbeeldingslocatie: http://meeting.erkens.info/37/table.png

Zet deze maar even in de sp mphilipp

[ Voor 9% gewijzigd door janklp op 14-12-2005 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Januszjes schreef op woensdag 14 december 2005 @ 00:34:

[url=http://meeting.erkens.info/37/[/url]
Pas je linkje even aan...zo ziet iedereen je emaille-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

mphilipp schreef op woensdag 14 december 2005 @ 08:27:
[...]

Pas je linkje even aan...zo ziet iedereen je emaille-adres.
Done, nu kan die in de sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Mits deze maand nog kom ik ook :). Kan alleen niet zoveel meenemen, alleen een Sigma 18-125 Nikon mount. En mensen die eens een D70 met grip willen vasthouden kunnen dat ook eens proberen dan ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Garyu schreef op woensdag 14 december 2005 @ 13:46:
Mits deze maand nog kom ik ook :).
Even kijken in de startpost, daar staat een link naar Erkens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

mphilipp schreef op woensdag 14 december 2005 @ 14:00:
[...]

Even kijken in de startpost, daar staat een link naar Erkens.
Ik dacht dat ik de startpost goed gelezen had 8)7, nouja. Da's dus allemaal niet meer deze maand, dan stel ik voor om bij mij thuis te gaan meeten in januari. Ook mooie omgeving enzo genoeg schitterende plekken om foto's te maken met elke soort lens, alleen is de reis wat langer dan naar Gorichem of Utrecht :o (zie ondertitel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Garyu schreef op woensdag 14 december 2005 @ 14:11:
[...]

Ik dacht dat ik de startpost goed gelezen had 8)7, nouja. Da's dus allemaal niet meer deze maand, dan stel ik voor om bij mij thuis te gaan meeten in januari. Ook mooie omgeving enzo genoeg schitterende plekken om foto's te maken met elke soort lens, alleen is de reis wat langer dan naar Gorichem of Utrecht :o (zie ondertitel).
Jij woont in een Nikon D70 :P

Zonder gein, Utrecht is gewoon het meest logisch en de meeste mensen zijn het daar ook mee eens zo te zien. Nu gewoon even een weekje wachten op meer aanmeldingen en dan de datum vaststellen en de voorbereiding en afspraken treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Meeting? Ik ben er!

Oh, het gaat over lenzen enzow. Dan nog ben ik er..... :P

Ik neem mee (alles Canon EF):
- 17-40 F/4 L
- Tamron 28-75 F/2.8 XR Di
- 70-200 F/4 L
- Peleng fisheye

Het past bij lange na niet in m'n Crumpler Stunner, dus heb ik een mooi excuus om voor die tijd wat nieuws te kopen. :D

Ohja, en zaterdag = werkie werkie, dus mijn voorkeur gaat uit naar een zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 19:47
hmmm :)

ik bied aan :

canon 17-40L (maar ik het het idee dat deze eens gekalibreerd moet worden door canon, dus ik zou hem graag vergelijken met een andere)
canon 50mm f1.8 II
Sigma 18-50 dc (f3.5-f5.6)
Sigma 55-200 dc (f4-f5.6)

alles voor canon

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Januszjes schreef op woensdag 14 december 2005 @ 14:14:
[...]
Jij woont in een Nikon D70 :P

Zonder gein, Utrecht is gewoon het meest logisch en de meeste mensen zijn het daar ook mee eens zo te zien. Nu gewoon even een weekje wachten op meer aanmeldingen en dan de datum vaststellen en de voorbereiding en afspraken treffen.
Ondertitel, da's wat anders dan signature :). Verder lijkt Utrecht wel de grootste kanshebber, maar aangezien ik niet ga komen in januari zal ik me maar weer stilletjes terugtrekken uit dit topic ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
mphilipp misschien is het handiger de apparatuur gewoon andersom te noteren: lens -> wie hem meeneemt en dan onderscheiden naar mounts :)

[ Voor 16% gewijzigd door neographikal op 14-12-2005 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
neographikal schreef op woensdag 14 december 2005 @ 14:47:
mphilipp misschien is het handiger de apparatuur gewoon andersom te noteren: lens -> wie hem meeneemt en dan onderscheiden naar mounts :)
Ja...en dan straks weer iemand dat andersom weer handiger vind... >:)
Mij lijkt eerst de mount en dan de lens het handigste. De persoon heb ik vooraan gezet omdat het anders zo door elkaar staat. Maar feel free om een variant te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:26:
[...]

Ja...en dan straks weer iemand dat andersom weer handiger vind... >:)
Mij lijkt eerst de mount en dan de lens het handigste. De persoon heb ik vooraan gezet omdat het anders zo door elkaar staat. Maar feel free om een variant te maken.
Ik bedoel:

EF-mount
Canon 14-40 -> neo, twixx
Canon 50 1.8 -> blabla

Nikon-mount:
17-55 AF-S -> YC

om maar wat te noemen :) Dan kan je in één oogopslag zien welke lenzen er aanwezig gaan zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door neographikal op 14-12-2005 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
neographikal schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:41:
[...]
Ik bedoel:
EF-mount
Canon 14-40 -> neo, twixx
Canon 50 1.8 -> blabla
Done!

[ Voor 38% gewijzigd door mphilipp op 14-12-2005 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

@ mphilipp
Het lijstje begint zich mooi te vullen.
Alleen heb je mijn nick zwaar verkeerd geschreven ;)

Edit: thanks

[ Voor 8% gewijzigd door Mud.Starrr op 14-12-2005 17:48 . Reden: Nick gefixed, en ik heb geen rare nick!! :P ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Mud starrr schreef op woensdag 14 december 2005 @ 16:34:
@ mphilipp
Het lijstje begint zich mooi te vullen.
Alleen heb je mijn nick zwaar verkeerd geschreven ;)
Nee hoor... 8)

moet je maar niet zo'n rare nick nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:21

Jaymz

Keep on moving !

Canon EF-S 10-22 F 3.5 - 4.5
Canon EF 24-70 F 2.8
Canon EF 70-200 F 2.8 L IS *

Kunnen wel op de lijst, tzt zal ik het wel met m'n agenda checken... :)

* Zal ik wel wat voorzichtjes mee zijn I guess ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Jaymz op 14-12-2005 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
Zelf:
Canon EF-S 10-22 F/3.5-4.5
Canon EF-S 17-85 F/4-5.6
Sigma 70-300 APO DG macro blaatblaat F/4-5.6

Van me pa zou ik mischieen mee kunnen regelen de splinternieuwe:
EF 70-300 F/4-5.6 USM IS

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 16:25
Is er misschien al iemand met een Eos 5D?
Lijkt me wel mooi om dat ook in een eventuele test mee te kunnen nemen.
Misschien ook even en lijstje body's toevoegen?

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Ik zie 't al wel weer, dit gaat een Canon onderonsje worden 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Mijn inbreng is niet groot...en al door meerdere personen beschikbaar gesteld. Maar toch:

EF 70-200L
EF 50 1.8 II
EF 18-55 (ja deze is niet echt speciaal :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Abbadon schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:21:
Zolang je je niet aanmeldt, wordt dat een self-fulfilling prophecy. Gewoon inschrijven, dan komen er vanzelf meer Nikonians. Terugkrabbelen kan altijd nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Nielsracing schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:22:
Mijn inbreng is niet groot...en al door meerdere personen beschikbaar gesteld. Maar toch:

EF 70-200L
EF 50 1.8 II
Niels, een beetje vollediger opgeven...ik ga er even van uit dat je de 70-200 F4L hebt en niet de 2.8. Wat zijn de F-nummerkens van de kitlens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Nielsracing schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:22:
Da's toch écht een EF-S..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
Abbadon schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:21:
Ja wij moeten lenzen testen om te weten of ze goed zijn en geen front/back focus hebben of gekke flareproblemen, veel weinig CA, scherp of niet etc etc etc :*) 8)7 :+

[ Voor 3% gewijzigd door Triplefox op 14-12-2005 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
MartijnGizmo schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:34:
[...]
Dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
mphilipp schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:27:
[...]

Zolang je je niet aanmeldt, wordt dat een self-fulfilling prophecy. Gewoon inschrijven, dan komen er vanzelf meer Nikonians. Terugkrabbelen kan altijd nog...
Touché :P

Ik zit in het weekeinde veel in Utrecht, dus als het daar vlak in de buurt is wil ik wel even langskomen lensnerden. Maar dat hangt ook van het 'aanbod' af natuurlijk. Wel, als ik langskom neem ik m'n hele tas mee:

Nikkor's:
AF Micro 60 f/2.8 D
AF 50 f/1.8 D
AFS DX 17-55 f/2.8 G
AFS VR 70-200 f/2.8 G

En nog een TC-14E II omdat het ook glas is.

Ik zou met name een 12-24 en een lekkere tele (300+) willen proberen :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Ik kom met een Nikon en de:
-Nikkor 18-55mm f3.5-5.6G ED

Helaas heb ik nog niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
MartijnGizmo schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:34:
[...]

Ah joh, lettertje meer of minder maakt ook niet uit :+

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet nog niet of ik kan, maar als ik kan dan neem ik mee:

Canon EF-S 17-85 F4-5.6 IS USM
Canon EF 70-300 F4-5.6 IS USM

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
mphilipp schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:33:
[...]

Niels, een beetje vollediger opgeven...ik ga er even van uit dat je de 70-200 F4L hebt en niet de 2.8. Wat zijn de F-nummerkens van de kitlens?
oops 8)7

Canon EF 70-200L F4
Canon EF 50 F1.8 II
Canon EF-S 18-55 F3.5-5.6

Lol, je gaat er vanuit dat ik de 2.8 niet zou hebben :D

[ Voor 9% gewijzigd door Nielsracing op 14-12-2005 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:32

Spotter

Lichtnicht

heb mezelf ook maar in de lijst gezet, 21/22 ben ik m'n lenzen wintertraining aan het geven (hoop ik), 28/29 weet ik niet of ik kan.

Als ik kom neem ik het volgende mee:

Sigma 50-500 mm F4-6.3 EX APO RF HSM (non-DG)
Tamron 17-35 F2.8-4 Di (wil deze wel eens vergelijken met een 17-40L)
Tamron 28-300 F3.5-6.3 XR (non-Di, gebruik em niet meer, maar

Allen voor Canon EF-mount.
gezien het feit dat deze al oververtegenwoordigd zijn laat ik deze maar thuis:

Canon EF 50 II F1.8
Canon EF-S 18-55 F3.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Nielsracing schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:28:
[...]
Lol, je gaat er vanuit dat ik de 2.8 niet zou hebben :D
Tsjaa...je bent toch een arme student? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik heb me ook maar even aangemeld, maar weet nog niet of ik überhaupt kan. Mocht het wel zo zijn dan neem ik een EF 17-40/4L, EF 50/1.4 USM, EF 70-200/4L mee.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Mensen, aub zo volledig mogelijk opgeven!
Niet alleen XX 50MM, maar ook alle afkortingen die erbij horen en de Fnummerkes

Er is nl veel teveel verschil tussen bepaalde types/series dus doe aub even die moeite om het goed door te geven. Ik doe immers ook moeite om het netjes in het overzicht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Januszjes schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:54:
Ik kom met een Nikon en de:
-Nikkor 18-55mm f3.5-5.6G ED
Helaas heb ik nog niet beter.
Alle beetjes helpen! Hoe meer Nikkor's hoe beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Pssst... Abadon =! Abbadon en Breinonline =! breinonline :P

Het wordt een aardige lijst zo. Hoe gaan we nu precies testen, dat moet ook wel besloten worden van te voren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
breinonline schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:27:
Pssst... Abadon =! Abbadon en Breinonline =! breinonline :P

Het wordt een aardige lijst zo. Hoe gaan we nu precies testen, dat moet ook wel besloten worden van te voren :)
Zeur niet, mphillip doet z'n best hoor ;)

NielsRacing = Nielsracing
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukevanDrie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:33

LukevanDrie

Teamlead Mediateam
Ik heb me ook aangemeld, ik neem het volgende mee:

Mijn Nikon D50 met:

- Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G
- Nikon AF 50 f/1.8D
- Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO II

Niet veel maarja toch iets...

Groeten Luke :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
breinonline schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:27:
Hoe gaan we nu precies testen, dat moet ook wel besloten worden van te voren :)
Doe maar een voorstel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Nielsracing schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:49:
[...]
Zeur niet, mphillip doet z'n best hoor ;)
Correcties mogen best hoor. Ik wordt ook al een dagje ouder en ik kan niet in één keer de naam meecopy/pasten dus ik moet dat onthouden. Nou kan ik je melden dat het geheugen steeds slechter wordt na je 35ste... En ik heb nog steeds geen SD slot achter mijn oor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik vraag het niet voor niks, als ik het wist postte ik het wel :+

Als je dan zo vriendelijk wilt zijn om Breinonline nog even te vervangen door breinonline, dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
breinonline schreef op woensdag 14 december 2005 @ 21:04:
[...]
Als je dan zo vriendelijk wilt zijn om Breinonline nog even te vervangen door breinonline, dank :)
pffffffffffffffffffffff..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
mphilipp schreef op woensdag 14 december 2005 @ 21:06:
[...]

pffffffffffffffffffffff..........
:X

Maar ik vermoed dus dat de GoT'ers een soort van lenzenopstelling willen maken... Dus met statieven, testkaarten etc. etc. Dat wordt nog een aardige kluif om dit in goede banen te leiden. En maar hopen dat het droog blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Nielsracing schreef op woensdag 14 december 2005 @ 21:15:
[...]

:X

Maar ik vermoed dus dat de GoT'ers een soort van lenzenopstelling willen maken... Dus met statieven, testkaarten etc. etc. Dat wordt nog een aardige kluif om dit in goede banen te leiden. En maar hopen dat het droog blijft :)
Juist. We moeten dus eigenlijk steeds één camera op een statief zetten en dan de objectieven steeds wisselen. Heeft iemand die mee doet verder ervaring met testkaarten, heeft iemand testkaarten of moeten we die maken?

[ Voor 3% gewijzigd door breinonline op 14-12-2005 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
Klinkt misschien stom maar een zaaltje huren voor een dergelijk iets zou misschien wel handig zijn ook gezien het jaargetijde en het eventuele weer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Nielsracing schreef op woensdag 14 december 2005 @ 21:15:
Dat was op zich ook wel de opzet. Kijken hoe we dat organiseren. Je zou aan een soort lenstest-range moeten denken waar op verschillende afstanden testkaarten zijn opgezet en waar je dan foto's van kunt maken.

Wat we dan nodig hebben zijn testkaarten (wie kan dat regelen?) en laptops waarop de resultaten gedumpt kunnen worden. Er is dus best nog wel wat te regelen. Ik hoop dat er een aantal vrijwilligers opstaan voor het een of ander. Want als ik alles in mijn eentje moet gaan doen is het feest gauw voorbij natuurlijk. Ik heb niet zoveel verstand van lenzen testen, anders dan dat ik 'm op een plantje richt en vaststel dat ie scherp is. En natuurlijk de beruchte BF test. Maar ik heb er vertrouwen in dat er lieden rondwaren die er erg veel van weten en die kennis nu in de praktijk willen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan wel een laptop meenemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Ik neem de mijne ook zeker mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Laatst online: 17:32

Spotter

Lichtnicht

indien met de auto-->statief en laptop komen wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Ben ondertussen toch wat aan het zoeken geslagen. Ter leeringh ende vermeack wil ik jullie dit stukje over lenstests niet onthouden.

Ik heb wel eea gevonden over testen en testkaarten enzo. Wat ik nodig heb zijn mensen die kunnen beschikken over hoge kwaliteit A3 printers. Of als het niet anders kan, hoge kwaliteit A4 printers. Laserprinters schijnen niet echt geschikt te zijn. Waarom weet ik niet. Er moeten testtargets worden gefabriceerd, en die bestaan uit meerdere vellen die op een plank of bord geplakt moeten worden. Dit target moeten we dan fotograferen.

Bedenk hierbij een aantal zaken:
  1. Een test is niet heilig
  2. We testen in prinicipe niet een lens, maar een heel systeem (lens/camera)
  3. Dat betekent dat een goed resultaat op een 10D een minder resultaat op een 20D kan geven
  4. De tests zijn zo goed als de mensen die 'm uitvoeren/interpreteren
Voor zover de nuance. We kunnen heel ver gaan, maar ik denk dat we in principe wel toe kunnen met een foto van de een testtarget op verschillende focale lengtes, diafragma's en afstanden. Van die foto's moet je dan de scherpte van de lens goed kunnen aflezen. Dit moet je dus ook met verschillende bodies doen. Ik ben op zich wel benieuwd hoeveel dat verschilt.
We kunnen natuurlijk ook nog een kleurenkaart gaan schieten, maar dan zijn we 1 uur per lens bezig... Bovendien moeten we dan wel een officiële kaart hebben (duâh).

Iedereen die het bekende boekje 'National Geographic Fotogids' van Peter K.Burian heeft moet dat maar meenemen, want de binnenkant van de kaft is een 18% grijskaart. Die kunnen we gebruiken om te meteren bij het fotograferen van de testtargets.

Ik denk dat je daarna het beste wat dingetjes uit de omgeving kan schieten: een blommetje, vogeltje of gewoon een mens om de real-world performance van de lens te testen. Uiteindelijk heb je daar het meeste aan (zie verhaaltje van de link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb sowieso een laptop bij me en ik hoop dat er iemand met een 85 1.8 voor Canon langskomt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:01
Ik heb dat stukje even gelezen. Niet echt verassend. Natuurlijk moet je alle variabelen als bewegingsonscherpte, camera zoveel mogelijk uitsluiten. Maar eigenlijk legt die pagina meer uit dat lenstesten vrij onbelangrijk zijn. Om tot een goede vergelijking te komen moet je op verschillende aantal mm, focusafstanden, en met meerdere dezelfde lenzen testen. En dan zou je eigenlijk ook moeten kijken naar dingen als bokeh, CA, en vooral gebruiksgemak (en prijs). Lijkt me behoorlijk wat werk om tot een goede vergelijking te komen. Een moeilijke maar nobele taak B)

1 opmerking: wat nou als het regent.... (of ander slecht weer)
(Niet dat ik hier aan zal deelnemen want ik heb er bijzonder weinig te zoeken... )

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
inquestos schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:59:
IMaar eigenlijk legt die pagina meer uit dat lenstesten vrij onbelangrijk zijn. Om tot een goede vergelijking te komen moet je op verschillende aantal mm, focusafstanden, en met meerdere dezelfde lenzen testen. En dan zou je eigenlijk ook moeten kijken naar dingen als bokeh, CA, en vooral gebruiksgemak (en prijs). Lijkt me behoorlijk wat werk om tot een goede vergelijking te komen. Een moeilijke maar nobele taak B)
Mee eens. Ik denk ook dat we het niet moeilijker moeten maken dan het is. Een paar knipjes van zo'n testtarget is leuk voor de objectieve vaststelling dat de lens scherp is enzo. Maar evenzo belangrijk is wat ie doet in het veld. Want je fotografeert nooit testtargets. Je leest het in bepaalde reviews dan ook: ze moesten moeite doen om een bepaald 'gebrek' in real-world samples aan te treffen.

Test is natuurlijk niet compleet zinloos. Als ik één exemplaar van een bepaalde lens test, mag je ervan uitgaan dat de andere exemplaren niet vreselijk veel slechter zullen zijn. En uiteraard heeft de prijs er ook mee te maken. De Canon L-lenzen zijn zo duur omdat er waarschijnlijk een paranoïde QC achter zit. Dit zijn nl de lenzen die aan de profs worden verkocht en ze moeten daarom zeer consistent presteren en constant van kwaliteit zijn. Vandaar de prijs. En vandaar mijn eeuwigdurende kritiek op mensen die elke lens met een L vergelijken.

Zo'n testdag lijkt me toch best erg zinvol om eens een andere lens in je handen te hebben en thuis nog eens goed te kijken wat nu het verschil is tussen een 18-55 kitlens en een Tamron 17-35 bijvoorbeeld. En je kunt zo'n ding ook eens een keer in je handen houden en het verschil voelen.
1 opmerking: wat nou als het regent.... (of ander slecht weer)
Goed punt. Januari is natuurlijk niet de meest warme en droge maand van het jaar. De eerder gemaakte opmerking van het zaaltje is ook een goede wat dat betreft. Als iemand in staat is om een heeeeel goedkoop (gratis?) zaaltje te regelen waar we de 'labtests' kunnen doen dan zijn we in ieder geval gecovered in geval het regent.

• HunterPro
  • Niet online
omfg dit is zo'n enorm slecht idee... maar wel erg goed voor de Nederlandse economie. :P

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

Ik stel voor om zoiets op te stellen:

Afbeeldingslocatie: http://www.orbitalconnection.com/private/dpreview.jpg
Zoals velen zullen weten van dpreview.com

• HunterPro
  • Niet online
ik heb liever alleen de kleurkaarten, een 45-graden-meetlat voor front- en backfocus maar vooral voor hoe de lens qua scherptediepte z'n ding doet, en een grid om lensdistortions te meten (en perhaps een zwart stuk karton met gaten erin en een felle lamp erachter voor CA tests :)

maar als ik heel eerlijk mag zijn: al die tests zijn gewoon al gedaan. En op internet te vinden. Waarom zou je dat in hemelsnaam zelf ook nog eens willen doen? Of fotografeer je gewoon graag baileys- en martini-flessen :P

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

HunterPro schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:28:
ik heb liever alleen de kleurkaarten, een 45-graden-meetlat voor front- en backfocus maar vooral voor hoe de lens qua scherptediepte z'n ding doet, en een grid om lensdistortions te meten (en perhaps een zwart stuk karton met gaten erin en een felle lamp erachter voor CA tests :)

maar als ik heel eerlijk mag zijn: al die tests zijn gewoon al gedaan. En op internet te vinden. Waarom zou je dat in hemelsnaam zelf ook nog eens willen doen? Of fotografeer je gewoon graag baileys- en martini-flessen :P
Tja voor mij hoeft dat zoiezo niet zo nodig, die tests kan ik allemaal wel vinden op internet.
Maar het gaat mij juist om die lens zelf in handen te hebben gehad en de reallife performance.
Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen die testen zelf willen doen.

[ Voor 1% gewijzigd door Mud.Starrr op 15-12-2005 01:33 . Reden: Typo ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• HunterPro
  • Niet online
helemaal mee eens - kijken hoe goed een objectief is in het scherp houden van een object bij AF-C, dat soort grappen. Schop iemand om even wat lomp heen en weer te gaan rennen en kijk of je lens het bijhoudt. Dat is iets wat er voor mij toe doet en niet uit standaard grafiekjes blijkt. Vooral omdat het niet alleen de performance op papier is, maar ook hoe het geheel aanvoelt en of je er prettig mee kunt werken.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:36

ThunderNet

Flits!

het lijkt me een leuk plan.
Ik moet echter nog eerst kijken of ik wel kan. En ik wil m'n verzekering nog veranderen.

maar anders kan er dit op het lijstje bij:
ObjectievenAccesoires

[ Voor 39% gewijzigd door ThunderNet op 15-12-2005 01:42 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:01
Dus eigenlijk zijn er gewoon mensen nodig die hun glaswerk beschikbaar stellen, en een andere groep die er mee gaan zitten (Real-Life) testen, en kijken of het wat (voor ze ) is. Ik denk dat voor de tweede groep wel interesse is, die 1ste lijkt me dan een probleem....

Je kan natuurlijk wel een consumentenbond-achtige vergelijking maken... (Verschillende mensen testen een lens, en er wordt een oordeel geveld op verschillende aspecten, gebruiksgemak, scherpte, etc)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• HunterPro
  • Niet online
inquestos schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:39:
Dus eigenlijk zijn er gewoon mensen nodig die hun glaswerk beschikbaar stellen, en een andere groep die er mee gaan zitten (Real-Life) testen, en kijken of het wat (voor ze ) is. Ik denk dat voor de tweede groep wel interesse is, die 1ste lijkt me dan een probleem....

Je kan natuurlijk wel een consumentenbond-achtige vergelijking maken... (Verschillende mensen testen een lens, en er wordt een oordeel geveld op verschillende aspecten, gebruiksgemak, scherpte, etc)
denk dat je het meer als een soort stoelendans moet zien, alleen deze keer zijn het vrij dure stoelen, en mag je er ook niet op zitten. Bovendien zitten er geen poten aan, ook geen leuning. Zegmaar een soort van dure, kleine, kokervormige poef die bovendien helemaal niet zacht is.

* HunterPro mept Floris met een mcFlurry. :P

• guillaumemay
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb me aangemeld op de lijst en wil gezellig meedoen. Alleen, ik kan maar op één dag, de 29e, en zelfs dan weet ik niet zeker of ik die zondag vrij ben. Dat hoor ik dan de dinsdag van die week.

Maar goed, als ik kan, dan heb ik ook een paar lenzen ter beschikking. Hoogstwaarschijnlijk dat ik m'n 100-300 L dan heb geswitched voor die nieuwe 70-300 IS, en ik mag natuurlijk aannemen dat ik van Canon tegen die tijd wel een nieuwe 24-105 heb gekregen.. :7

maar goed, mpphilip, kies maar uit wat ik mee moet nemen (zie sig) en zet dat maar op je lijst, want dadelijk heb je opeens 10 mensen die met een 17-40 langskomen. ;)

Lijkt me wel gaaf trouwens. Beetje spelen met die 17-55/2.8 van Nikon, een 1D, (8fps nog nooit in het echt meegemaakt, lijkt me leuk zo'n machinegeweer). Even kijken naar een 400/5.6 prime, de 100-400 L en een 70-300 IS (hopelijk komen die voorbij).

Wie neemt er trouwens z'n statief mee?

• breinonline

breinonline

Misschien is het handig om dit als echt project te gaan aanpakken. Dat wil zeggen dat er een paar mensen in de organisatie moeten stappen en een lijst samen moeten stellen van punten die geregeld moeten gaan worden. Anders zal je straks zien dat er dus geen statieven zijn omdat iedereen dacht dat de ander die wel zou meenemen.

• Triplefox
Als je een opstelling wil maken zoals met die fles en andere items zoals een testkaart lijkt het me ook wel handig om te kijken of er iemand is met een setje studio lampen (flitsers) oid, en een ruimte lijkt me dan ook onmisbaar.
Verder kan ik dit meenemen:

Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM
Canon EF 16-35mm f/2,8 L USM
Canon EF 17-40mm f/4 L USM
Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM
Canon EF 28-105mm f/3,5-4,5 USM
Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 USM IS
Canon EF 70-200mm f/4 L USM
Canon EF 70-200mm f/2,8 L USM IS
Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L USM IS

Canon EF 35mm f/2,0
Canon EF 50mm f/1,8 mk1
Canon EF 85mm f/1,8 USM

Canon EF Extender 1,4x
Canon EF Extender 2,0x

1D mk2
20D + BG-E2

580 EX 2x + omnibounce zooi

En dat alles in een
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vonschev/GOT/ThumbNijntje%2520tas.jpg

Uiteraard ga ik liever niet alles meeslepen maar dat hangt van wat er nog komt af.
En ja, ik mij ben bewust van het feit dat ik "misschien" last heb van LLD 8)

[ Voor 23% gewijzigd door Triplefox op 15-12-2005 13:00 ]

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik weet nog niet zeker of het gaat lukken, maar ik heb me vast aangemeld voor de zekerheid.

Mee te nemen:
Canon EF-S18-55 F3.5-5.6
Canon EF50 F1.8 MkII
Tamron SP AF17-35/2.8-4 Di LD Aspherical (IF)
Sigma AF80-400 F4.5-5.6 EX OS APO

Who is John Galt?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:26

YellowCube

Wait...what?

ik zie dat er iemand met een 70-200VR komt, dus dan ga ik toch wel overwegen van de partij te zijn.
:P

maargoed, mijn lensaanbod zou zijn:
Nikkor 10.5mm f/2.8 DX Fisheye
Nikkor 17-55mm f/2.8 DX
Nikkor 180mm f/2.8
Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5 (om te vergelijken met de 18-70 kitlens)
Sigma 50mm f/2.8 Macro (die kun je fijn af gaan zetten tegen een Nikkor 60mm Micro)

Overigens zou ik ook erg graag eens met wat Canon meuk aan de slag gaan.

ook ik moet zeggen dat ik nog niet zeker weet of het gaat lukken

[ Voor 18% gewijzigd door YellowCube op 15-12-2005 08:08 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
breinonline schreef op donderdag 15 december 2005 @ 06:46:
Misschien is het handig om dit als echt project te gaan aanpakken. Dat wil zeggen dat er een paar mensen in de organisatie moeten stappen en een lijst samen moeten stellen van punten die geregeld moeten gaan worden.
Daarom was ik al met inventarisatie begonnen. Wil iedereen die zijn/haar andere gear mee gaat nemen zoals statieven en flitsers dat ool even aangeven. Ik zal de matrix overeenkomstig uitbreiden. Ik neem mijn Manfrotto 618B eenpoot mee en mijn Speedlite 430EX.

Volgens mij is er nu wel consensus dat labtests niet echt handig/zinvol zijn op zo'n dag/middag. Op zich zijn dergelijke tests wel zinnig, maar ik denk dat zo'n test dan ook onder lab-omstandigheden moet worden uitgevoerd en die middelen ontbreken gewoon. Bovendien kost het mega veel tijd als je met 3 verschillende bodies 15 lenzen wil gaan testen. Na 1 uur heb je wel genoeg patronen gezien denk ik. Real-life shooting is voor ons denk ik voldoende. Het leek op zich een goed idee, maar als je erover nadenkt is het gewoon onpraktisch.

Overigens is het denk ik niet zo'n probleem om een focustestkaartje mee te nemen om te zien of er iemand last van BF/FF heeft.

Wat wel blijft staan is dat het handig zou zijn als er een stuk of wat laptops met cardreaders aanwezig zijn zodat resultaten bekeken kunnen worden. Ik neem die van mij wel mee in ieder geval.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Spotter schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:33:
indien met de auto-->statief en laptop komen wel mee
Welk statief (merk/type)

Misschien leuk als ook de anderen even doorgeven welke camera en andere gear ze allemaal meenemen. Dus statieven, flitsers, pringelkapjes, fluitjes e.d.

[ Voor 31% gewijzigd door mphilipp op 15-12-2005 10:56 ]

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:33

-d-

Leuk idee ! Weet nog niet zeker of ik kan, maar heb zeker wel interesse.
Als er nog hosting space nodig is voor de uiteindelijke foto's, heb ik nog wel ruimte op m'n server daarvoor - zolang de site onder de 50 GB/m dataverkeer zit vind ik 't allemaal prima ;-)

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

* Roeligan neemt mee Canon 20D met:

8mm Peleng Fish
17-40/4 L
50/1.8 mkI
70-200/4 L
550EX flitser
Manfrotto 479B Mono
Manfrotto 055PRoB
Manfrotto 486RC4 3way head

Dit alles vervoerd in een LowePro Mini Trekker AW

[edit]
En een laptop uiteraard...

[ Voor 31% gewijzigd door Roeligan op 15-12-2005 11:29 ]

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• neographikal
  • Niet online
Triplefox schreef op donderdag 15 december 2005 @ 07:51:

Uiteraard ga ik liever niet alles meeslepen maar dat hangt van wat er nog komt af.
En ja, ik mij ben bewust van het feit dat ik "misschien" last heb van LLD 8)
Daar kan ik niet anders van zeggen dat ik er enorm blij mee ben, je hebt wat glas wat door mij aan de tand gevoeld zou willen worden :+

Frutsels van mij:
2* 550EX + omni
Karachi Outpost
300D
justmental schreef op donderdag 15 december 2005 @ 08:05:
Ik weet nog niet zeker of het gaat lukken, maar ik heb me vast aangemeld voor de zekerheid.

Mee te nemen:

Sigma AF80-400 F4.5-5.6 EX OS APO
Held _O_

[ Voor 29% gewijzigd door neographikal op 15-12-2005 12:20 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
YellowCube schreef op donderdag 15 december 2005 @ 08:06:
ik zie dat er iemand met een 70-200VR komt, dus dan ga ik toch wel overwegen van de partij te zijn.
:P
Met welke Nikon cam?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
justmental schreef op donderdag 15 december 2005 @ 08:05:
Ik weet nog niet zeker of het gaat lukken, maar ik heb me vast aangemeld voor de zekerheid
20D, 3x0D?

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 19:47
Canon EF-S17-85 F4-5.6 RonaldH
Canon EF-S17-85 IS USM Timpin

deze staat nu 2x in de lijst, maar is toch echt dezelfde lens :)

overigens neem ik ook mijn 350D mee, en evt een laptop. (laptop doet het maar 30 minuten op accu, dus ik neem hem sowieso alleen mee als ie aan de stroom kan, anders is het tamelijk nutteloos :).

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• neographikal
  • Niet online

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

300D + 430EX flitser in een lowepro mini trekker aw

[edit]
en m'n kitlens staat in de verkeerde categorie

[ Voor 14% gewijzigd door justmental op 15-12-2005 12:56 ]